• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-05 23:16
Mede-auteur:

Anoniem: 91397

ITIL V3 Foundation – Ervaringen en discussies

Inleiding

Information Technology Infrastructure Library, meestal afgekort tot ITIL®, is ontwikkeld als een referentiekader voor het inrichten van de beheerprocessen binnen een ICT-organisatie. ITIL is geen methode of model, maar eerder een set van best practices: de beste praktijkoplossingen. Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL is vergelijkbaar met de ISO 9000-regulering in de niet-ICT-branche, waarbij alle onderdelen van de organisatie zijn beschreven en in een bepaalde hiërarchie qua bevoegdheid en verantwoordelijkheid zijn gerangschikt. ITIL is het grootste en belangrijkste framework voor IT-servicemanagement in Nederland en ter wereld. Uit ITSMF-onderzoek is gebleken dat in 2007 85% van de organisaties in Nederland ITIL als framework geheel of grotendeels gebruiken en dat de resterende 15% dat doet in beperkte mate. Kortom: géén van de organisaties in Nederland met een ICT-dienstverleningsorganisatie maakt geen gebruik ITIL als framework. In 2005 bleek uit hetzelfde onderzoek dat bijna 20% van de organisaties ITIL niet toepast. ITIL is in 2007 ge-update van versie 2 naar versie 3. Aangezien versie 2 in Nederland voorlopig nog populairder is en ook zal blijven, worden beide versies van het ITIL-gedachtengoed hieronder toegelicht.

ITIL® is ontstaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw bij de Engelse overheid. Het CCTA heeft ITIL ontwikkeld en public domain gemaakt, zodat ook private partijen ITIL zouden gaan gebruiken. Vrij snel sloeg ITIL ook over naar Nederland, waar het in sneltreinvaart het belangrijkste framework voor IT-beheer werd. Nederland liep dan ook jarenlang voorop voor wat betreft de adoptie en de kennis rondom ITIL. Na de eeuwwisseling is ITIL ook in veel andere landen opgekomen en nu geldt ITIL als wereldwijde standaard voor IT-beheer.

Voordelen

Beoogde voordelen van ITIL zijn:
  • Reduceren van kosten
  • Verbetering in dienstverlenende organisatie door gebruik van de beste praktijkoplossingen
  • Verbetering in klanttevredenheid door een meer professionele benadering
  • Standaardisering en begeleiding
  • Verhoging productiviteit
  • Verhoging van gebruik van ervaring en vaardigheden
De beoogde voordelen worden soms niet bereikt. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
  • Onvoldoende oog voor bedrijfscultuur
  • Onvoldoende draagvlak bij management en medewerkers
  • Teveel vasthouden aan procedures en documenten
Succesvolle ITIL implementaties zijn gebaseerd op een veranderkundige aanpak.

Certificeringen

ITIL versie 2
ITIL versie 2 kent kwalificatie op 3 niveaus:
  • Foundation Certificate in IT Service Management (v2)
  • Practitioner Certificate in IT Service Management
  • Manager Certificate in IT Service Management
Er bestaan Practitioner Certificates voor losse functies en processen uit ITIL versie 2
en er bestaan 4 Practitioner Certificates voor clusters van die functies en processen uit ITIL versie 2.

ITIL versie 3
ITIL versie 3 kent kwalificatie op 4 niveaus:
  • Foundation Certificate in IT Service Management (v3)
  • Intermediate level 1 ITIL Service Lifecycle-modulen
  • Intermediate level 2 ITIL Service Capability -modulen
  • Advanced level
Het Foundation Certificate in IT Service Management (v3)is gericht op basiskennis en –inzicht in de kernbegrippen en processen van ITIL versie 3

Het intermediate level 1 is gericht op de levenscyclus en is opgebouwd rond de vijf kernboeken van ITIL versie 3 namelijk:
  • Service Strategy (SS)
  • Service Design (SD)
  • Service Transition (ST)
  • Service Operation (SO)
  • Continual Service Improvement (CSI)
Het intermediate level 2 is gericht op capabilities en is opgebouwd rond vier clusters namelijk:
  • Service Portfolio & Relationship Management
  • Service Design & Optimalisation
  • Service Monitoring & Control
  • Service Operation & Support
Het Advanced Level is nog in ontwikkeling.

Een examen afleggen voor ITIL is mogelijk bij EXIN of ISEB ook is het mogelijk om dit examen bij Prometic af te sluiten, hiervoor moet je een examen boeken in EXIN en daaruit ITIL V3 kiezen.
De kosten hiervan zijn 140 euro. En de kosten van het examen via Prometic zijn 147 euro.
Het examen bestaat uit 40 vragen waarvan je er minstens 26 of meer goed moet hebben.
De maximale examenduur is 60 minuten.
Het examen is beschikbaar in het Nederlands en in het Engels.

Meer informatie is te vinden op Exin

Boeken / Study Guides

Continual Service Improvement (ITIL V3, CSI) - ISBN 9780113310494 Link
Continual Service Improvement based on ITIL V3 Management Guides - ISBN 9789087531287 Link
Continual Service Improvement op basis van ITIL® V3 – Een Management Guide - ISBN 9789087531638 - Link
Foundations of IT Service Management op basis van ITIL® V3 - ISBN 9789087530563 - Link
Foundations of ITIL® V3 - ISBN 9789087530570 - Link
Information Security Management with ITIL V3 - ISBN 9789087535520 - Link
IT Service Management op basis van ITIL V3 – Pocket Guide - ISBN 9789087531010 Link
ITIL V3 complete suite - Lifecycle Publication Suite - ISBN 9780113310500 Link
ITIL® Lifecycle Approach Based on ITIL® V3 Suite – 5 Management Guides - ISBN 9789087531089 Link
ITIL® Lifecycle Approach Op basis van ITIL® V3 – Management Guide Set - ISBN 9789087530624 Link
ITIL® V3 - A Pocket Guide - ISBN 9789087531027 Link
ITIL® V3 Foundation Exam: The Study Guide - ISBN 9789087530693 Link
Service Design (ITIL V3, SD) - ISBN 9780113310470 Link
Service Design based on ITIL V3 Management Guide - ISBN 9789087531256 Link
Service Design op basis van ITIL® V3 – Een Management Guide - ISBN 9789087531584 Link
Service Operation (ITIL V3, SO) - ISBN 9780113310463 Link
Service Operation based on ITIL V3 Management Guides - ISBN 9789087531270 Link
Service Operation op basis van ITIL® V3 - Een Management Guide - ISBN 9789087531485 Link
Service Strategy (ITIL V3, SS) - ISBN 9780113310456 Link
Service Strategy based on ITIL V3 Management Guides - ISBN 9789087531249 Link
Service Strategy op basis van ITIL® V3 – Een Management Guide - ISBN 9789087531430 Link
Service Transition (ITIL V3, ST) - ISBN 9780113310487 Link
Service Transition based on ITIL V3 Management Guide - ISBN 9789087531263 Link
Service Transition op basis van ITIL® V3 – Een Management Guide - ISBN 9789087531539 Link
Slaag voor je ITIL ® V3 Foundation en Bridge examen - ISBN 9789087535513 Link

Proefexamens / Oefenvragen

Officiele oefenvragen ITIL V3 Foundation (pdf) link
Oefenvragen ITIL V3 Foundation 1 (pdf) link
Oefenvragen ITIL V3 Foundation 2 (pdf) link
Oefenvragen ITIL V3 Foundation 3 (pdf) link
Oefenvragen ITIL V3 Foundation online link

Links

Officiele ITIL website
EXIN ITIL V3 Examen
ISEB ITIL V3 Examen
ITIL uitgelegd in het Nederlands
ITIL Boeken
Officiele oefenvragen van ITIL
Het verschil tussen ITIL V2 en ITIL V3

Youtube Tutorials

CSU: ITIL v3 Playlist, goede uitleg van Marco Cattaneo

Poll

Poll: Ben jij in het bezit van een ITIL certificaat?
Ja, ITIL V2
Ja, ITIL V3
Nee....

Tussenstand:

Aanvullingen alsmede complete vervanging van teksten zijn altijd welkom

[Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 91397 op 08-03-2012 09:22. Reden: dode links bijwerken]

• ro3lie
Ik ga binnenkort mijn ITIL V3 Foundation examen afleggen en vroeg mij af wie hier dit examen al heeft bemachtigd of er mee bezig is.

Om te voorkomen dat sommige mensen gaan zeggen dat het beter is om ITIL V2 te doen. Het is niet meer mogelijk om het ITIL V2 Foundation examen af te leggen.

Wat heb jij gebruikt om te leren / oefenen voor het examen?

Een boek? oefenexamens? een cursus?

Ik gebruik momenteel het boek ITSM Library: ITIL V3 Foundation Exam - The Study Guide (ISBN: 978-90-8753-069-3)

Tevens heb ik ook oefenvragen van ITIL die je gratis en legaal kan downloaden op de ITIL website.
Link: http://www.itil-officialsite.com/Qualifications/ITILV3SamplePapers/ITILV3SamplePapers.asp

Graag hoor ik uw ervaringen :*)

[Voor 255% gewijzigd door ro3lie op 15-07-2010 16:42]

• pinolief
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01-2021
Ik ben begonnen met deze cursus en ik moet zeggen dat het enorm droge kost is.
Ik werk al een tijd in de IT dus ik begrijp en ken het ITIL princiepe en werk op die manier ook.
Het leren is wel erg droog. 8)

Wel valt me op dat men er steeds vaker naar vraagt bij sollicitaties dus het staat zowiezo niet verkeerd op je CV.

Ik gebruik een "vertel" cursus van CBT Nuggets.

[Voor 19% gewijzigd door pinolief op 15-07-2010 20:11]

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 10:34

Cansu

Cirus the Virus

Toevallig pas het examen gehaald.
Wat mij opviel is dat je gelijk de keuze moet maken of het boek in engels of nederlands koopt, want dat bepaalde uiteindelijk ook onze keuze voor de taal van het examen. Had Nederlands gekozen alleen blijkt dat het meeste beschikbaar is in engels mbt proefexamens etc.
Wel een nederlandse samenvatting gevonden en toch maar de engelse proefexamens geoefend.

Moet wel zeggen dat het inderdaad erg droge stof is en ik niet uren achter elkaar hoofdstukken kon doorlezen. Gewoon te droog.

Viva la Netherlands!

• ro3lie
Ok! Ja dat het droge stof is was mij ook opgevallen inderdaad, had ook na een tijdje lezen het ook snel gezien en moest afleiding zoeken. Toen maar dit topic aangemaakt! :)
Voor degene die nog examen moeten afleggen zou ik zeggen kijk eens of de oefenexamen handig zijn om door te nemen, ik neem ze zelf morgen door. Het is een pdf met 40 vragen net als op het examen en dan kan je die rustig met een pen doornemen. :)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:08
Ben er zelf ook mee bezig, heb van m'n werk (Getronics) een boekje gekregen (De Kleine ITIL) waarvan ik hoop dat het makkelijker te lezen is als e-learning. Gelukkig ben ik niet héél onbekend met ITIL (op MBO en HBO al vaker mee in aanraking geweest), alleen is het vaak echt inderdaad enorm droog om te lezen :X

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 23:29
Ik heb hier het boek 'Foundations of IT Service Management', subtitel 'The Unofficial ITIL v3 Foundations Course in a Book' van Brady Orand.

ISBN: 978-1-4392-2633-9

Zeer leesbaar en goed te begrijpen boek, met voldoende concrete voorbeelden. Voor mij was het een aanrader.

Binnenkort maar eens het examen doen.

Nonsensical line goes here <---

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 22:57

TheDane

1.618

Ik heb dat boekje De Kleine ITIL ook. Ligt al een jaar of wat op m'n bureau te verstoffen omdat ik er niet echt doorheen kwam. Gortdroge kost inderdaad, zelfs in zo'n klein boek.

Ik lees de laatste tijd (vooral hier op GoT) dat 't toch wel zinvol kan zijn, en dat examens helemaal niet zo duur zijn. Ik denk dat ik er binnenkort toch maar serieus wat tijd in ga steken.

• De_Bastaard
Ik 'moet' het binnen 3 maanden halen (en er zijn nu pakweg 2 weken ongeveer verstreken). Moet er na mijn vakantie ook maar eens aan gaan zitten, en dan gaan bedenken of ik eventueel Pracitioner wil doen. Het schijnt wel een aardige cent te kosten maar dat kan je blijkbaar ook 'snel' terugverdienen met wat freelancen.

• Alerdene
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ik ben al enkele maanden ITIL v3 Foundation certified en ik kan jullie een samenvatting van Taruu aanraden.

Ik had zelf al wel v2 Foundation achter de rug alvorens v3 Foundation te behalen, dus ik heb mogelijk een vertekend beeld, maar het boek lezen en deze samenvatting grondig studeren zou genoeg moeten zijn om een voldoende te behalen.

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 15:16
Waar kun je eigelijk terecht om het nederlandstalige examen te doen? alleen in Utrecht ?
Prometric heeft alleen het engelstalige examen

• ro3lie
foutje. ;)

[Voor 132% gewijzigd door ro3lie op 16-07-2010 14:35]

• died_laughing
  • Laatst online: 19:07
ro3lie schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 11:45:
[...]

Prometic legt geen ITIL examens af. Je kan ITIL alleen afleggen bij ISEB of EXIN.
ITIL examen is altijd in het Engels, met uitzondering van een aantal talen zoals arabisch, chinees etc.

Nederlandse examens bestaan niet.
Van de exin site:
ITIL® V3 Foundation
Dit examen is beschikbaar in het Nederlands.

• Nielson
  • Laatst online: 00:14
[...]

Prometic legt geen ITIL examens af. Je kan ITIL alleen afleggen bij ISEB of EXIN.
ITIL examen is altijd in het Engels, met uitzondering van een aantal talen zoals arabisch, chinees etc.

De ITIL (EXIN) examens kun je gewoon boeken via de Prometric site en ook afleggen in hun examen centra.

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 10:34

Cansu

Cirus the Virus

[...]

Is inderdaad gewoon in het Nederlands beschikbaar. Pas zelf gedaan (1 juni 2010).

Viva la Netherlands!

• ro3lie
Ik heb zelf op de Prometic site niks kunnen vinden over OGC of ITIL. Tevens vermelde de ITIL website zelf dat de enigste testcenters EXIN en ISEB zijn. Maar foutje van mij dan ;)

• Nielson
  • Laatst online: 00:14
ro3lie schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 14:33:
Ik heb zelf op de Prometic site niks kunnen vinden over OGC of ITIL. Tevens vermelde de ITIL website zelf dat de enigste testcenters EXIN en ISEB zijn. Maar foutje van mij dan ;)
http://prometric.com/EXIN/default.htm

• ro3lie
He! Dat is nieuw voor mij! :) Hoef ik toch niet perse naar EXIN toe terwijl de rest van mijn examens allemaal bij Prometic zitten.

Echter is het via Prometic wel 7 euro duurder

[Voor 15% gewijzigd door ro3lie op 16-07-2010 15:36]

• ro3lie
Subtiel schopje. Zou toch wat meer willen horen van andere :)

Tevens laatste tijd de start post flink aangepast :) Hopelijk is die duidelijk, tips zijn altijd welkom!

[Voor 46% gewijzigd door ro3lie op 28-07-2010 01:09]

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:45
ro3lie schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 16:32:
Om te voorkomen dat sommige mensen gaan zeggen dat het beter is om ITIL V2 te doen. Het is niet meer mogelijk om het ITIL V2 Foundation examen af te leggen.
Het is wel degelijk nog mogelijk om het ITIL V2 Foundation examen af te leggen. Het was een officieel examen via Exin. Mijn werkgever verzocht ons om v2 te halen. Niet mijn keus aangezien v3 al uit is. V2 had ik 5 jaar geleden al gehaald tezamen met een Practioner Incident Managent. De Foundation was dan ook een opfrisser voor mij.

AULXJMHR

• ro3lie
DPhoenix schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:08:
[...]

Het is wel degelijk nog mogelijk om het ITIL V2 Foundation examen af te leggen. Het was een officieel examen via Exin. Mijn werkgever verzocht ons om v2 te halen. Niet mijn keus aangezien v3 al uit is. V2 had ik 5 jaar geleden al gehaald tezamen met een Practioner Incident Managent. De Foundation was dan ook een opfrisser voor mij.
Hierbij het officiele bericht van de ITIL organisatie OGC.
OGC
ITIL V2 Qualifications Withdrawal starts 30 June 2010
Advance notice for ITIL candidates

Earlier this year, OGC announced its intention to withdraw ITIL V2 publications and qualifications from the market. This process begins on 30 June 2010 with the withdrawal of the ITIL V2 Foundation qualification.

The withdrawal schedule for V2 Qualifications during 2010 is:

V2 Foundation to cease on 30 June 2010 - now withdrawn
V2 Manager to cease on 31 August 2010
V2 Practitioner to cease on 31 Dec 2010

The withdrawl schedule for the V3 Briding Qualifications is:

Foundation Bridge to cease on 31 Dec 2010
Managers Bridge to ceaase on 30 June 2011

All of the above will be available for re-sits until 30 June 2011

Candidates who wish to take examinations for these certifications should make plans to do so now.
Bron: ITIL V2 Qualifications Withdrawal

Uw examen zal waarschijnlijk nog voor 30 juni zijn geweest of een van de examens die momenteel nog wel gedaan kunnen worden.

Zoals er ook staat is het ITIL V2 Foundation examen nu al ingetrokken.

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:45
ro3lie schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:47:
[...]

Hierbij het officiele bericht van de ITIL organisatie OGC.

[...]

Bron: ITIL V2 Qualifications Withdrawal

Uw examen zal waarschijnlijk nog voor 30 juni zijn geweest of een van de examens die momenteel nog wel gedaan kunnen worden.

Zoals er ook staat is het ITIL V2 Foundation examen nu al ingetrokken.
Dan klopt het inderdaad. Ik had mijn examen precies op 30 juni. De laatst mogelijke dag dus ;) . Blijft jammer dat mijn bedrijf niet voor V3 heeft gekozen.

AULXJMHR

• ro3lie
DPhoenix schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:43:
[...]

Dan klopt het inderdaad. Ik had mijn examen precies op 30 juni. De laatst mogelijke dag dus ;) . Blijft jammer dat mijn bedrijf niet voor V3 heeft gekozen.
Ik heb zelf niet alle ervaring nog in ITIL om er veel over te zeggen (eerlijk is eerlijk). Maar het hoeft niet jammer te zijn. Nu is het alleen nog maar mogelijk om ITIL V3 te volgen, momenteel werkt 1/100 bedrijven daarmee.
ITIL V3 is vooral gebaseerd op het verbeteren van wat er al bestaat, kijken hoe alles nog beter kan. Terwijl ITIL V2 meer het oprichten is en dergelijke.

Je kan nu overigens nog wel een bridge examen volgen ;)

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 13:55
Vorig jaar heb ik ITIL v3 (Foundation) gehaald. Helaas niet direct de eerste keer.

Je kan er boeken van lezen, maar degenen die ik gezien heb waren behoorlijk droge kost :O . Ik, en veel van mijn collega's, heb veel examens geoefend. Je kan ook een tooltje downloaden: http://www.visualcertexam.com/
Daarmee kun je examens doen. Voor die examens moet je wel even Googlen. Let daarbij wel op dat het ITIL v3 is en niet v2.
Je kan uiteraard ook pdf-jes met examens downloaden, maar met dit tooltje heb je ook echt een bepaalde tijd voor het examen, per vraag, net zoals in het echt.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• died_laughing
Is er hier iemand die het bridge examen van v2 naar v3 in het nederlands heeft gedaan?
V2 heb ik al en wil nu V3 gaan doen en zag op de exin site dat er een bridge examen voor is.

Anoniem: 222022

ik ben nu bezig met het leren van itil v3.
ik moet dit doen via skillport.
wat ik erg irritant vind is dat het engels is.
Nu heb ik een goede samenvatting gevonden in het nederlands.

is de samenvatting goed kennen goed genoeg om het examen te halen?

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
Ik ben sinds een maandje of 2 V3 found. gecertificeerd. Ik heb er 2 keer overgedaan met hulp van zo'n beetje alle mogelijke oplossingen. Het was wat dat betreft echt zo droog. Maar desalniettemin, ik heb vanuit Getronics een cursus gehad.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Anoniem: 218438

Anoniem: 222022 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:48:

Dat zeker niet, je krijgt altijd specifieke vragen die niet in een samenvatting staan.
Als je werkt met ITIL binnen een organisatie is het allemaal eenvoudig. Je moet ook simpel en logisch denken bij zo'n examen.

Ben benieuwd als er mensen ervaring hebben met een bridge examen. Ben zelf v2 gecertificeerd en zit er wel over te denken om v3 ook even te doen..

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:24
Anoniem: 222022 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:48:

Afgelopen maandag heb ik dit examen gedaan en in 1x met succes behaald. (Jeej :9 ) Ik heb hierbij een stuk of 3-4 examens (waaronder 1 nederlandse) van internet geoefend. Maar ik kan je wel melden dat al ken je deze vragen er geen 1 een vergelijking is met een echt examen.

Ik vond de vragen (deed nederlands en heb engels geleerd) zeer moeilijk gesteld en moest soms meerdere keren lezen wat ze nu precies wilde weten. Dit komt waarschijnlijk doordat ik het in het engels heb geleerd, maar ik had verwacht dat de nederlandse variant toch de engelse termen aan zou houden wat dus niet zo is. De vragen kwamen sowieso totaal niet overeen met de proefexamens.

Het boek zelf lezen raad ik niemand aan aangezien dit gewoon veel te droog is. Je besteed dan uren voor niets. Het beste wat ik persoonlijk vind is om bijv de samenvatting van Goodsense (zie internet) te leren. Proefexamens maken om te zien wat je niet begrijpt. En dit dan in het boek nogmaals goed te lezen.

Overigens moet ik er wel bij vertellen dat ik al 1.5 jaar in een ITIL organisatie werk en ik dus de kneepjes wel doorhad waardoor ik mij kon focussen op de samenvatting.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
quote exin.nl: "ITIL-kandidaten die geslaagd zijn voor hun ITIL-examen kunnen zich aanmelden voor het ITIL Successful Candidate Register."

Is het verstandig om hier aan mee te doen? Wat is de toegevoegde waarde voor de kandidaat?

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

• ro3lie
Volgens mij is dit een register waarin andere kunnen terug vinden dat jij je ITIL behaald heb. Misschien handig voor als je ergens soliciteert en ze vragen er om, kun je laten zien dat je het behaald heb. En meerdere van zulke situaties.

Link ITIL Successful Candidate Register

Zoals je ziet kan je er mensen ook opzoeken, oftewel handig voor een leidinggevende!

Of je er zelf iets aan hebt, denk het niet. Niemand die daar iemand opzoek en vanuit daar contact met je opneem, laat staan dat het mogelijk is. ;)

Anoniem: 207567

Ik moet volgende week donderdag het examen afleggen. Echter heb ik gekozen voor Nederlands.
Maar alle oefeningen en dergelijke zijn in het engels... is dit dan wel zo verstandig ?
Ervaringen van mensen die het in het engels gedaan hebben?

Anoniem: 135594

heb je het gehaald?

Ik heb afgelopen maandag het ITIL V3 examen in het nederlands gehaald. Was toch nog vrij lastig vond ik op de manier hoe ze vragen stellen..

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat Jketels nog aan het leren is, 9 sept is zijn examen.
Datums optellen is soms lastig ;)

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:07

Barbas

Gallego!

Vorige week woensdag het ITIL V3 examen gemaakt en ben geslaagd! Heb het examen in het Nederlands gemaakt en vond de vraagstelling vrij pittig. Moest de meeste vragen toch meerdere malen lezen. Ik heb de stof wel in het Nederlands bestudeerd. Vrij saai, dus ben ik snel overgestapt op de samenvatting van Good sense. Link Samenvatting Good Sense

Ondanks de tekstuele foutjes in de samenvatting heeft dit me goed geholpen.

[Voor 5% gewijzigd door Barbas op 06-09-2010 15:12]

Mejor así

• segil
  • Laatst online: 19:52
Zelf heb ik ook interesse in een ITIL cursus, mede omdat hier vaker naar gevraagd wordt door werkgevers. Nu zie ik dat op de website van goodsense ook een ITIL v2 studieboek kan worden gedownload. Ik vind het fijner om Nederlands te lezen en vraag me af of het zin heeft een ITIL v2 boek te lezen voor de basis, en daarna mezelf te verdiepen in ITIL v3? Kunnen jullie dat aanraden of juist niet, omdat de inhoud helemaal veranderd is?

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 19:53
Heren,

Door mijn opleiding ben ik ook vandaag begonnen met ITIL. Is er nog een korting mogelijk op het examen? Zoals examens van Microsoft in de trend van vouchers?

Bedankt.

• died_laughing
ThinClientQ schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:36:
Heren,

Door mijn opleiding ben ik ook vandaag begonnen met ITIL. Is er nog een korting mogelijk op het examen? Zoals examens van Microsoft in de trend van vouchers?

Bedankt.
Volgens mij zijn die er niet.
Ik ben ze in iedergeval nog niet tegen gekomen.

Anoniem: 166897

Ik wil binnenkort ook het Itil Foundation examen gaan doen.

Je kunt het examen in het Engels of het Nederlands afleggen. Welke studieboek is volgens jullie geschikt om jezelf voor te bereiden het examen in het Nederlands? Ik heb het boek van Peter Janssen, maar volgens mij is dit meer toegespits op het Engelse examen.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 166897 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:43:
Ik heb het boek van Peter Janssen, maar volgens mij is dit meer toegespits op het Engelse examen.
Examentaal maakt niet uit; de examen-inhoud is hetzelfde. Maar als je dit boek bedoelt: dat gaat over ITIL V2, als je examen gaat doen heb je waarschijnlijk liever een ITIL V3-boek.

• Anoniem: 318497
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Beste Tweakers, ik heb een vraag.

Wat is nou het verschil tussen ITIL Foundation v3 en IT Service Management Foundation.

Ik heb veel geleerd wat betreft IT Service Management Foundation, maar ik heb me ook zomaar ingeschreven voor de examen V3.

Wat raden jullie me aan?

• asmi
  • Niet online
Maak een proefexamen voor V3 en beslis dan of je nog een boek wilt lezen.

• died_laughing
Ik ben vorige week geslaagd voor het v3 foundation examen.
Het examen in het engels gedaan.
Itil boek gebruikt en cbt nuggets.

• Tys
  • Laatst online: 22:26
Afgelopen maandag ook maar eens ITIL v3 Foundation behaald. Vooralsnog heb ik geen andere certificaten uit de reeks nodig, dus hier blijft het even bij. Examen uiteraard in het Engels met wat geleende studieboeken. Enkele uren lezen is je weet het vrijwel allemaal.

Niveau van het examen was maar matig naar mijn idee .. maar goed.

My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: Rio de Janeiro (Brazil)

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 22:17
Is het verschil erg groot tussen v2 en v3? Ben begonnen met een nieuwe opleiding en we zouden in eerste instantie het officiële examen van v2 kunnen doen. Dit ging niet door doordat de examens niet meer werden afgenomen. Nu ben ik wel getoetst en dergelijke en ken de stof goed, maar als het verschil niet te groot is kan ik meteen doorpakken. ;)

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ik heb overmorgen mijn ITIL v3 Foundations examen, ben nu druk aan het leren aan de hand van Nuggets, de ITIL Glossary en proefexamens, ik heb alleen één vraag, ik heb het grootste gedeelte van mijn ITIL leerstof in het engels en heb ook een aantal Nederlandse proefexamens maar ik vroeg me af:

Is het examen van ITIL in het Engels of het Nederlands? of kan je dit van te voren aangeven? Mijn werkgever heeft mijn examen aangevraagd dus ik heb zelf geen voorkeur kunnen opgeven daarbij.

Alvast bedankt

• asmi
  • Niet online
gise schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:48:
Is het examen van ITIL in het Engels of het Nederlands?
Dat geef je op bij de examenaanvraag. Je baas kan het ook in het Deens of Hongaars of zo hebben aangevraagd. >:)

• gise
  • Niet online
Bedankt! ik heb even gechecked en het was inderdaad aangevraagd in het Nederlands, ik moet nu zelf van te voren aangeven dat ik hem in het Engels wil afleggen :)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 17:08
Ik heb een leuk aantal Microsoft examens en een "certificaat" van mijn oud werkgever voor ITIL Foundation v3. Dit certificaat is geprint door Peak-IT en geen donder waard. Ik deed hun "examen" zonder ook maar iets geleerd the hebben...

Nu wil ik ITIL Foundation v3 officieel doen maar ik kan geen goede informatie vinden. Welk studie materiaal wordt aangeraden? Ik heb het volgende boek op het oog: link.

Boeken, PDFs, audio en video zijn allemaal een optie. Online materiaal gaat het helaas niet worden omdat ik voor een groot deel wil studeren in de Londense metro (met eventueel een iPad).

Behalve dat kan ik ook niet echt vinden hoe lang de studie is. Ik zal waarschijnlijk rond de 2 uur per dag studeren.

Welk studiemateriaal raden jullie mij aan en hoe lang is het traject?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• ro3lie
Mentox schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:28:
Ik heb een leuk aantal Microsoft examens en een "certificaat" van mijn oud werkgever voor ITIL Foundation v3. Dit certificaat is geprint door Peak-IT en geen donder waard. Ik deed hun "examen" zonder ook maar iets geleerd the hebben...

Nu wil ik ITIL Foundation v3 officieel doen maar ik kan geen goede informatie vinden. Welk studie materiaal wordt aangeraden? Ik heb het volgende boek op het oog: link.

Boeken, PDFs, audio en video zijn allemaal een optie. Online materiaal gaat het helaas niet worden omdat ik voor een groot deel wil studeren in de Londense metro (met eventueel een iPad).

Behalve dat kan ik ook niet echt vinden hoe lang de studie is. Ik zal waarschijnlijk rond de 2 uur per dag studeren.

Welk studiemateriaal raden jullie mij aan en hoe lang is het traject?
Met een iPad in de Londense metro.. De laatste plek waar ik zou kunnen leren! ;)

Ik zou boeken doen en oefen examens (In start post staan ook officiële oefen examens van ITIL zelf).
En vooral niet uitgaan van samenvattingen.

• De_Bastaard
Toevallig vorige maand op moeten gaan voor Foundation V3, in een keer geslaagd ! 73% *D

Samenvatting en die proefexamans waren voor mij goed genoeg!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23
Joepie, ook m'n ITILv3F gehaald :)
Hoop droge stof, ben blij dat ik er vanaf ben

• gise
  • Niet online
Vergeten te melden nog maar ik ben geslaagd! Ik heb geleerd door middel van nuggets kijken op m'n iPad. Is volgens mij iets van 20 uur video.

• henrid
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-05 00:07
Leuk om hierover een draadje te vinden, want ik moet binnenkort met studeren beginnen, dus met al deze tips moet het wel lukken. 73% is een mooi resultaat lijkt mij, want de vragen zullen ongetwijfeld moeilijk gesteld worden, Exin kennende. Gelukkig heb ik ooit V1 al gehaald met een 8 :)

• ro3lie
Binnenkort moet ik er toch maar eens aan geloven om het ook in te plannen, eerst nog even wat oefen materiaal vergaren :)

• XPhreak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 22:46

XPhreak

Mja......

Heb zelf het Bridging Exam gedaan van v2 naar v3, maar volgens mij kan dat nu niet meer.
Hoe dan ook, dat examen waren maar 20 vragen ipv. 40 en was voor mij zeer goed te doen (1 dag cursus, verder mijn eigen aantekeningen gedaan)

Als men de foundation droge stof vind en het examen moeilijk dan zijn de lifecycle's nog wat zwaarder. Ik heb zelf de Service Operations lifecycle gedaan. Je ben daarvoor verplicht om 21uur cursus te volgen en daarnaast raden ze 21 uur thuis studie aan.
Vooral de vraagstelling is heel anders met de lifecycle's, je krijgt 8 situatie's waarbij je per situatie 4 antwoord mogelijkheden heb. Flinke lappen tekst per situatie en antwoord. Puntenscoring is daarbij ook anders, maar het word nu misschien een beetje off topic.

Succes voor degene die nog examen moeten doen, plan-do-check-act ;)

• MrX_Cuci
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 22:01
Ik vroeg me af of iemand dit boek kent. Is het afdoende om het Nederlandse examen te behalen of is meer literatuur gewenst? Het schijnt een vertaling te zijn van Passing Your ITIL Foundation Exam - The ITIL Foundation Study Aid Book dat officieel door APM group wordt erkend.

[Voor 32% gewijzigd door MrX_Cuci op 16-03-2011 13:12]

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 14:22
Ik ben van plan om in de zomervakantie het examen ITIL v3 foundation te gaan doen. Ik vroeg me af of er anderen zijn die het boek "Slaag voor je ITIL V3 Foundation en Bridge examen" hebben gebruikt voor het halen van dit examen..

Ik heb reviews gezocht over dit boek in het Nederlands, helaas niets gevonden.

Ik hoor het graag.

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-04 10:38

JerNL

I said goodday!

Hoi Allemaal, ik ga zelf ook de komende maand "even" leren voor Foundation V3. Nu hoor ik veel over dat CBTNuggets.. heeft iedereen daar gewoon een abbo voor afgesloten?

nothing :)

• lawkexarib
Volgens mij kun je hun trainingen online aanschaffen. Of iedereen een abbo heeft genomen, durf ik niet te zeggen.
Btw; het valt mij op dat er weinig belangstelling is voor dit onderwerp.

Anoniem: 229717

Zijn er mensen met nog een goede samenvatting voor ITIL v3 Foundation - Nederlands?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Kickerdekick :)

Ik heb besloten eens wat certificaten te gaan halen. Vooral in Windows, maar omdat ITIL ook veel gevraagd wordt wil ik die ook wel proberen.

Om te studeren heb ik Slaag voor je ITIL V3 Foundation en Bridge examen besteld. Ik ben nu halverwege en vind het maar erg droge kost. Ook komt helemaal niets me bekend voor van de ITIL welke ik op het HBO heb gehad. Op het HBO hadden we overigens IT-servicemanagement volgens ITIL als boek.

Nu had ik dit voorbeeldexamen gevonden. Dat voorbeeldexamen is veel meer in de richting van wat ik mij nog kan herinneren uit mijn HBO-tijd. Dus dingen als "know error", "servicedesk" en ga zo maar verder.

De vragen uit het boek "Slaag voor je ITIL V3 Foundation en Bridge examen" lijken in de verste verte niet op dat proefexamen.

Dus twee opties:
1. Ik heb het verkeerde boek besteld.
2. Ik heb het juiste boek, maar de stof is zeer veranderd.

Ik hoop het eerste, want ik kom met moeite door het boek heen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:05
FeaR schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:00:
Kickerdekick :)

Ik heb besloten eens wat certificaten te gaan halen. Vooral in Windows, maar omdat ITIL ook veel gevraagd wordt wil ik die ook wel proberen.

Om te studeren heb ik Slaag voor je ITIL V3 Foundation en Bridge examen besteld. Ik ben nu halverwege en vind het maar erg droge kost. Ook komt helemaal niets me bekend voor van de ITIL welke ik op het HBO heb gehad. Op het HBO hadden we overigens IT-servicemanagement volgens ITIL als boek.

Nu had ik dit voorbeeldexamen gevonden. Dat voorbeeldexamen is veel meer in de richting van wat ik mij nog kan herinneren uit mijn HBO-tijd. Dus dingen als "know error", "servicedesk" en ga zo maar verder.

De vragen uit het boek "Slaag voor je ITIL V3 Foundation en Bridge examen" lijken in de verste verte niet op dat proefexamen.

Dus twee opties:
1. Ik heb het verkeerde boek besteld.
2. Ik heb het juiste boek, maar de stof is zeer veranderd.

Ik hoop het eerste, want ik kom met moeite door het boek heen.
ITIL versie 3 is nog vrij recent. Dat proefexamen is uit 2005 en verouderd. Dus helaas, het is optie 2.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

celshof schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:59:
[...]
ITIL versie 3 is nog vrij recent. Dat proefexamen is uit 2005 en verouderd. Dus helaas, het is optie 2.
De andere (proef)examens die ik hier heb liggen zijn zo te zien ook allemaal ITIL V2. Heb het hele boek nog niet doorgelezen, dus wellicht komt het nog maar ik ben in V3 nog niets tegen gekomen van dingen als "Service Desk", "Known Error", "Work arround" en meer van die termen. Iets waar ze met V2 (althans, ga er even van uit dat mijn HBO-boek V2 was) meteen mee begonnen.

Zo op het eerste gezicht lijkt de V3 veel meer te focussen op de achterliggende gedachte en de V2 meer op het gebruik in het bedrijfsleven. Of ik heb net allemaal de verkeerde vragen uit het proefexamen gezien.

• celshof
FeaR schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:09:
[...]
De andere (proef)examens die ik hier heb liggen zijn zo te zien ook allemaal ITIL V2. Heb het hele boek nog niet doorgelezen, dus wellicht komt het nog maar ik ben in V3 nog niets tegen gekomen van dingen als "Service Desk", "Known Error", "Work arround" en meer van die termen. Iets waar ze met V2 (althans, ga er even van uit dat mijn HBO-boek V2 was) meteen mee begonnen.

Zo op het eerste gezicht lijkt de V3 veel meer te focussen op de achterliggende gedachte en de V2 meer op het gebruik in het bedrijfsleven. Of ik heb net allemaal de verkeerde vragen uit het proefexamen gezien.
Hier staat wat te lezen over de verschillen tussen de twee versies. Ik heb zowel 2 als 3 gedaan en het is geen kwestie van je oude ITIL kennis aanvullen met wat nieuwe zaken. Het is in de kern al anders geworden.

[Voor 5% gewijzigd door celshof op 01-08-2011 15:23]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

celshof schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:18:
[...]
Hier staat wat te lezen over de verschillen tussen de twee versies. Ik heb zowel 2 als 3 gedaan en het is redelijk verschillend.
Iedereen die ik sprak over ITIL zei dat het bijna te halen was zonder te leren, als je de termen maar een beetje kende en logisch nadacht. Zal eens navragen, maar weet voor bijna 100% zeker dat al die mensen de V2 hebben gedaan. Met wat logisch nadenken kan je inderdaad wel beredeneren waar een Service Desk voor is of wanneer iets een Known Error is en dieper gaan die (proef)examens van de V2 niet echt als ik ze zo eens doorblader.

Maar goed, dan gaan we gewoon rustig verder met V3 leren. Het heeft op zich geen haast, want ik doe het uit eigen wil en niet omdat het moet. Maar hoopte redelijk snel klaar te zijn, zeker door alle verhalen dat het makkelijk is.

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 01-08-2011 15:22]

• Mazdok
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-05-2022
ITIL V3 heet volgens mij vanaf nu ITIL 2011

http://www.exin-exams.com...i/nieuwe-itil-update-2011

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ben blij dat ik net op 22 juli mijn V3 examen heb gehaald!

Ik heb trouwens ook het boek Slaag voor je ITIL V3 Foundation en Bridge examen gebruikt. Daarnaast een aantal proefexamens geleerd en ben daarmee in 1 keer geslaagd met een score van 83%.

Succes aan de mensen die nog aan het leren zijn.

• lawkexarib
@P van H

Heb je direct na het examen de uitslag gekregen of moest je weken daarop wachten?

Btw; binnenkort zal ik ook ITIL V3 examen gaan doen!

• P van H
  • Niet online
lawkexarib schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:41:
@P van H

Heb je direct na het examen de uitslag gekregen of moest je weken daarop wachten?

Btw; binnenkort zal ik ook ITIL V3 examen gaan doen!
Na het afronden van het examen kreeg ik meteen de uitslag te weten.

Succes met het examen!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04 10:29
Ik heb itil v2 in 2010 behaald, het hoorde bij een major binnen mijn hbo opleiding, 40 vragen op de computer. Het is inderdaad heel droge kost. Gek genoeg helpt het als je in een omgeving werkt waar men géén Itil gebruikt, want hoe theoretischer de kennis hoe beter. (Er was een medestudent die opschepte dat ze bij zijn werkgever helemaal volgens itil werkten, en hij haalde het examen niet)

Achteraf bekeken is het een makkelijk examen. Het is een goed handvat om processen op je werk te kunnen ordenen.

Ik begreep dat in India en China alternatieven voor ITIL zijn ontwikkeld, weet iemand daar iets over?

ICT & Reizen

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 08:09
Ik moet Foundations of IT Service Management based on ITIL V3 (Engelstalig) gebruiken voor m'n opleiding volgend schooljaar en wil ook m'n ITIL V3 certificaat halen. Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een Engelstalig boek voor het ITIL examen?

Of zou ik toch beter ook een Nederlands boek kunnen bestellen vanwege de termen die ze gebruiken bij het examen?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die taal hoeft toch geen barrière te zijn? In bedrijven waar ITIL echt gebruikt wordt zal meertaligheid ook wel gevraagd worden.

* Yalopa moet het examen ook maar eens een keertje nemen.. Cursus was 100 % Engels

[Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 05-08-2011 18:23]

You don't need eyes to see, you need vision

• Tankiej
Yalopa schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:22:
Die taal hoeft toch geen barrière te zijn? In bedrijven waar ITIL echt gebruikt wordt zal meertaligheid ook wel gevraagd worden.

* Yalopa moet het examen ook maar eens een keertje nemen.. Cursus was 100 % Engels
Bij het gebruiken in een bedrijf zal het ook geen probleem zijn nee. Maar ik bedoelde meer bij het examen, als die volledig in het Nederlands is met Nederlandse termen, zou je wel eens in de war kunnen raken als jij alles in het Engels hebt geleerd :o

• PZOOO
Nederlandse examens zou ik altijd aanraden tov een Engelstalig examen. De termen verschillen niet zo heel erg, juist om het eenvoudig te houden. Het is de vraagstelling die door Engelstaligheid tot lastige verwarring kan leiden. Als je het zeker wilt weten wat jou het beste past, doe dan van beide talen een proefexamen. Ik heb via torrent veel proefexamens kunnen binnenhalen, met antwoorden. Dat heeft zeker geholpen.

ICT & Reizen

• Tankiej
PZOOO schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:42:
Nederlandse examens zou ik altijd aanraden tov een Engelstalig examen. De termen verschillen niet zo heel erg, juist om het eenvoudig te houden. Het is de vraagstelling die door Engelstaligheid tot lastige verwarring kan leiden. Als je het zeker wilt weten wat jou het beste past, doe dan van beide talen een proefexamen. Ik heb via torrent veel proefexamens kunnen binnenhalen, met antwoorden. Dat heeft zeker geholpen.
Ah, ok. Zal eens kijken naar proefexamens! :)

• PZOOO
Wie weet hoe je als stichting mensen mag examineren in ITIL en Prince2 ? Wat zijn de voorwaarden en met wie moet ik contact leggen?

Ik vraag dit omdat ik voor een buitenlands scholingsproject op zoek ben naar interessante trainingsprogramma's. Het zou voor (Keniaanse) ICT studenten een enorme plus zijn als ze zich in hun eigen land in deze basic methodes konden certificeren.

ICT & Reizen

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
PZOOO schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:04:
Wie weet hoe je als stichting mensen mag examineren in ITIL en Prince2 ? Wat zijn de voorwaarden en met wie moet ik contact leggen?

Ik vraag dit omdat ik voor een buitenlands scholingsproject op zoek ben naar interessante trainingsprogramma's. Het zou voor (Keniaanse) ICT studenten een enorme plus zijn als ze zich in hun eigen land in deze basic methodes konden certificeren.
op de ITIL site staat wel wat over examination institutes (Exin in NL bijvoorbeeld) en wat info over hoe je er een kan worden hier. je kan ze het beste even mailen denk ik.

• PZOOO
bedankt !

ICT & Reizen

Anoniem: 419559

Mensen,

ik heb itil v3 examen afgelegd met een goed resultaat.
Het beste wat je kan doen is een engels examen aanvragen en deze vragen leren:
*knip* Het is op het forum niet toegestaan te linken naar auteursrechtelijk materiaal
Je moet wel even een vce player downloaden om dit te kunnen starten maar het werkt perfect. Je kan de vraag maken en meteen kijken of je m goed hebt of een aantal vragen maken en dan op end exam klikken dan kan je zien of je m pass of failed hebt.
Deze vragen stellen ze ook op het examen. letterlijk.
Doe er je voordeel me :)

[Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 01-09-2011 20:01]

• lawkexarib
@day-z,

Heb je het examen in het Nederlands of in het Engels gedaan?

• ro3lie
Hij heeft het examen in het engels gedaan, staat in zn post. Maar door een VCE te leren, leer je de stof niet maar de recente vragen van een examen. Daarom zijn ze ook bijna of zelfs volledig indentiek. Op die manier haal je dus een examen zonder de stof goed te weten en kan je dat in de praktijk niet goed uit oefenen.

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 22:17
Anoniem: 419559 schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:26:
Mensen,

ik heb itil v3 examen afgelegd met een goed resultaat.
Het beste wat je kan doen is een engels examen aanvragen en deze vragen leren:

Je moet wel even een vce player downloaden om dit te kunnen starten maar het werkt perfect. Je kan de vraag maken en meteen kijken of je m goed hebt of een aantal vragen maken en dan op end exam klikken dan kan je zien of je m pass of failed hebt.
Deze vragen stellen ze ook op het examen. letterlijk.
Doe er je voordeel me :)
En mensen zoals jou noemen ze een papieren tijger. Hiermee haal je dus de directe waarde van certificaten omlaag... Ongelooflijk dat je er trots op kan zijn... :/

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:00
Ik ben aan het leren voor ITIL v3 foundation en scoor op die vragen meer dan 80%. Dat zal wel goedkomen dan!

• Tweekeraar
  • Laatst online: 00:12
Wat is over het algemeen gezien het niveau van ITIL V3? Is dit ongeveer te vergelijken met MBO? MBO+? HBO? WO?

• ro3lie
Tweekeraar schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:04:
Wat is over het algemeen gezien het niveau van ITIL V3? Is dit ongeveer te vergelijken met MBO? MBO+? HBO? WO?
Zo ver ik bekend ben MBO/HBO. ITIL is een heel algemeen begrip wat je eigenlijk op alle opleidingen ook wel zal zien terug komen. Ik zie het zelf op de HBO, maar daar heb je ook nog vele andere termen die in het rijtje terug passen. En op het MBO bijvoorbeeld zal je hooguit een stukje ITIL zien bij bijvoorbeeld Servicedesk of gebruikersondersteuning.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 15:43

polthemol

Moderator General Chat
MADG0BLIN schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 20:22:
[...]

En mensen zoals jou noemen ze een papieren tijger. Hiermee haal je dus de directe waarde van certificaten omlaag... Ongelooflijk dat je er trots op kan zijn... :/
aan de andere kant: als je kennis aftest dmv. multiple gamble vragen, dan smeek je er als organisatie ook om imo.

In ieder geval is mijn persoonlijke mening dat die certificering helemaal niets weergeeft van itilkennis, alleen dat je goed bent in termen onthouden.

(en ik gok zo dat het merendeel van de mensen met itil dat heeft, het is dat de baas het papiertje graag ziet).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 15:00
Ik heb Itil Foundation (v3) ook een tijd geleden gehaald, inmiddels wel meer dan een half jaar geleden schat ik zo in, ik vond het destijds wel leuk en interessant in tegenstelling tot de meesten die het droge stof vinden.

Ik vond het juist wel interessant om te zien hoe een bedrijf optimaal zou kunnen functioneren en waar je dus verbeterslagen kunt realiseren. Het service desk niveau is wel een beetje blijven hangen, maar de rest heb ik op dit moment nog maar bar weinig weet van.. maar het opnieuw naar boven halen van de stof zal wel makkelijk(er) zijn.

Had het examen overigens maar net gehaald (1e keer), 714 punten oid..

57696520646974206c65657374206973206e657264

• celshof
polthemol schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:31:
[...]
In ieder geval is mijn persoonlijke mening dat die certificering helemaal niets weergeeft van itilkennis, alleen dat je goed bent in termen onthouden.

(en ik gok zo dat het merendeel van de mensen met itil dat heeft, het is dat de baas het papiertje graag ziet).
Ik durf zelfs te zeggen dat dit voor het merendeel van de Foundation examens geldt (dat is mijn ervaring althans). Maar juist door de termen te kennen en op hoofdlijnen de werking van een techniek als ITIL zorg je er voor dat mensen dezelfde "taal" gebruiken als ze met elkaar overleggen.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Een jaar of 5 geleden denk ik ITILv1 gedaan. Toentertijd makkelijk geslaagd.
Voor mijn opleiding moet ik v3 doen, half jaar geleden ingeschreven, nooit geleerd (want ik werk er in de praktijk behoorlijk uitvoerig mee). En ook nooit maar gekeken waar het over ging.

Nou.. ik ging er hard af.. (3 fouten teveel ofzo) toch ietsjes anders dan v1 :+ Nu ga ik donderdag voor de herkansing (en ASL en ITMF). Heb nu wel de stof doorgenomen en ken het goed. Probleem is een beetje dat er nog bijna geen enkele klant van mij met v3 werkt :P Voor de zekerheid toch even een braindump doorgenomen en met 90% geslaagd. Ik geloof het wel. ITMF wordt wat lastiger :)

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• P van H
  • Niet online
Voordat ik aan v3 begon had ik snel v2 doorgenomen. Dat ging eigenlijk alleen maar ging over Servicedesk en was op een erg makkelijke niveau was geschreven, terwijl het boek dat ik heb gebruikt voor v3 op HBO niveau is geschreven.

Maar ik heb het papiertje binnen dus het zal allemaal wel.

Ben nu druk bezig met CompTIA A+ 2009 en ben na 3 weken bijna klaar met de eerste module. Alleen nog zorgen dat ik een constante 90% + score haal op de 350 proefexamenvragen. :P

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:31:
[...]

aan de andere kant: als je kennis aftest dmv. multiple gamble vragen, dan smeek je er als organisatie ook om imo.

de vragen van de vervolgmodules na Foundation zijn wat ingewikkelder, weliswaar multiple choice maar je moet de beste kiezen van de 4 antwoorden, gebaseerd op een case. er is maar 1 antwoord echt fout en dus 3 goed, en dan moet je ook nog met de situatie in de case rekening houden. da's dus best tricky, juist als je goed bent in termen onthouden. je moet ook je gezond boerenverstand inzetten en het herkennen van de termen is niet meer genoeg.

Topicstarter
Sinds 2006 ben ik ITIL Foundation V2 certified, nooit veel mee gedaan op wat kleine projecten na. Sinds 2010 ben ik V3 certified en ben ik meer gaan doen met ITIL. Heb V3 gehaald dmv bridge examen. Van de 6 mensen bij mijn werkgever was ik 1 van de 2 die het gehaald hebben in de week dat wij het examen deden. Heb voor het bridge examen zo'n 20 uur geleerd, was binnen 12 minuten weer buiten. Viel enorm mee.

Mijn werkervaring in de afgelopen 15 jaar is dat veel bedrijven zoeken naar ITIL foundation gecertificeerde werknemers en er veel sprake is van ITIL based werkwijzes en meer blabla, maar bar weinig gebruik maken van de best practices en models van processen. Het is altijd net niet, en dan helaas vaak net niet de goede aspecten.

In 2010 heb ik een support omgeving samen met het management omgezet naar ITIL werkwijze, belangrijk daarbij was: Niet het bureaucratische van ITIL, wel de goede flow van incidenten en changes naar de juiste afdelingen om zo snel mogelijk een goed resultaat te behalen voor de eind gebruiker. Dit hebben we gedaan door KPI's vast te stellen, tools te ontwerpen om metingen mee te verrichten, bij te schafen waar nodig en uiteindelijk een harde lijn neer te zetten. Door het schrijven van een SLA, een single point of contact helpdesk te maken, de organisatie bewust te maken van het nieuwe werken (zowel de eind gebruiker als de mensen op de vloer) en de resultaten te analyseren en de pijnpunten aan te pakken is de helpdesk een stuk meer pro geworden dan voorheen.

Er was veel scepsis in de organisatie, maar inmiddels is dat gedraaid en heeft de afdeling 28 grote projecten kunnen uitvoeren (paar nieuwe panden, nieuwe server omgeving, outlook 2010 en meer). Ondanks deze grote projecten is de tevredenheid van eind gebruikers vooruit gegaan en kan de afdeling met hetzelfde aantal mensen de dagelijkse activiteiten maar ook de nieuwe activiteiten blijven uitvoeren.

Inmiddels zit ik op een nieuw project waarbij ik parttime naast mijn beheerderstaken het Configuration management moet stroomlijnen, hier en daar ontwerpen. Dit is het tegenover gestelde van de vorige functie: Waar het management bij de vorige klus het Belang van ITIL begreep, is het huidige management er fel op tegen en ondermijnt de verbeteringen op elk front. Niet prettig om in te werken, maar een goede leerschool.

Eigenlijk zou ik een fulltime ITIL functie willen, echter de functies die ik aangeboden krijg zijn meestal Senior functies die ik zelf nog niet aandurf.

Het blijft iig leuke materie om mee te stoeien, ik zie mijn toekomst er in. :)

mensen,
kom op heij. Hoeveel mensen moeten dat itil niet halen omdat dit zo nodig van t bedrijf moet.
En t is fantastische stof om te leren...NOT.
Kijk als je het echt interesseerd en je zo iets hebt van ja super ik wil het echt weten. Dan leer je het boek of de samenvatting, maak je wat vraagjes.
Als je het niet in je kop krijgt en al gezakt bent oid dan leer gewoon die vragen.
Wat boeit t nou, werkelijk. Als je die 288 vragen kent nou dan ken je de stof ook.
Geloof me. Op t werk krijg je met itil te maken maar nooit letterlijk.
Zijn dus altijd dingen die je miss anders zou doen. Ga dan die vragen maar eens maken.
En als je alleen de foundation maakt wat boeit t dan of je t leert via vragen of via een samenvatting.
Come on, laten we ons niet voor de gek houden.
Gehaald is gehaald, geen hond die dr nog naar vraagt......

[quote]Anoniem: 91397 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:19:
.

Mijn werkervaring in de afgelopen 15 jaar is dat veel bedrijven zoeken naar ITIL foundation gecertificeerde werknemers en er veel sprake is van ITIL based werkwijzes en meer blabla, maar bar weinig gebruik maken van de best practices en models van processen. Het is altijd net niet, en dan helaas vaak net niet de goede aspecten.

Kijk dat bedoel ik. K kan je zo alles over mn bedrijf vertellen en kan er 100% mee werken maar het is zeker niet 100%itil. Wat heb ik er dan aan als ik alles van itil weet en het niet hoef toe te passen op deze manier? Kijk dat mn bedrijf zo persee itil gecertificeerd wilt zijn, mij best. Maar ik ga me niet te pleuris leren (vergeet niet dat ik 2 weken savonds heb geleerd op die vragen) en dan het toch niet gebruik. Na 1 maand ben ik alles kwijt wat k geleerd heb. Wat heb k daar aan, En ik denk dat dit zo geld voor merendeel van de mensen die itil gaan of liever gezegd moeten doen.
Dus ja ik voel me niet schuldig dat ik de vragen heb geleerd. Echt niet.

Topicstarter
Anoniem: 419559 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:44:
mensen,
kom op heij. Hoeveel mensen moeten dat itil niet halen omdat dit zo nodig van t bedrijf moet.
En t is fantastische stof om te leren...NOT.
Kijk als je het echt interesseerd en je zo iets hebt van ja super ik wil het echt weten. Dan leer je het boek of de samenvatting, maak je wat vraagjes.
Als je het niet in je kop krijgt en al gezakt bent oid dan leer gewoon die vragen.
Wat boeit t nou, werkelijk. Als je die 288 vragen kent nou dan ken je de stof ook.
Geloof me. Op t werk krijg je met itil te maken maar nooit letterlijk.
Zijn dus altijd dingen die je miss anders zou doen. Ga dan die vragen maar eens maken.
En als je alleen de foundation maakt wat boeit t dan of je t leert via vragen of via een samenvatting.
Come on, laten we ons niet voor de gek houden.
Gehaald is gehaald, geen hond die dr nog naar vraagt......
Niet mee eens. ITIL is een framework, je kan de beste aspecten in je dagelijkse taken verweven. Ik zit op dit moment op een project waar ITIL gewoon word gesaboteerd, het resultaat is: Niemand pakt incidenten op als iemand ziek of op vakantie is, er is geen aftercare, er zijn geen metingen en de eind gebruiker is alleen maar lastig als hij wilt weten hoe lang zijn incident nog open blijft staan. En zo kan ik nog even door gaan.

Door harde afspraken te maken, KPI's in te stellen, resultaten meetbaar te maken en als organisatie ITIL te implementeren hou je je zaken overzichtelijk, helder met resultaat dat de eind gebruiker sneller geholpen is en je als organisatie onder andere duidelijk hebt welke services je wel en niet verleent. Het werk word beter begrijpbaar voor mensen op de werkvloer en beter betaalbaar voor de Organisatie. Ook kan je door je meetresultaten laten zien dat die 2 man meer die jouw afdeling nodig heeft onderbouwt kan worden met keiharde feiten, iets wat veel jongens vergeten: Als je niets registreert, niets meet, dan kan je ook niet aan het management uitleggen waarom jouw afdeling ipv 4 systeembeheerders 6 nodig heeft.

Ik heb veel te maken met jongens met de instelling: Dat ITIL verhaal, laat het lekker rotten. En als ik dan naar hun werk en hoe ze dit aanpakken kijk dan zie ik dat ze soms 3-4x zo lang met het dagelijks aanbod van incidenten bezig zijn dan wanneer er sprake zou zijn van orde en een beetje processmatig werken. Veel jongens snappen niet dat ze de eindgebruiker juist tekort doen door niet conform ITIL te werken. Ik zie bijvoorbeeld jongens rondlopen met een pak papier om de printer bij te vullen, omdat de eindgebruiker niet gewezen word op het feit dat dit niet tot de taak van IT behoort. Of zo zie ik jongens thuis laptops fixen, terwijl de baas echt niet betaald voor Truus haar Acer.

Het klinkt leuk om Full dedicated support te werken, maar de enige locaties waar dat betaalbaar is is bij de raad van Bestuur bij een grote multinational. Daar is er geld voor 4 man die 100 man kan ondersteunen en bij elke knip van de vingers gaan rennen. Maar in de dagelijkse ondersteuning moet je het doen met 1 persoon per 300 man gemiddeld, en moet je goed kunnen aantonen waarom jouw afdeling het nu ineens drukker heeft, en moet je nee kunnen verkopen en beslissen dat dat incident dat 8 uur kost beter kan uitgevoerd worden door Pietje die ervaring heeft en er daardoor 5 uur over doet. Dat zijn de resultaten van ITIL, helaas staat dat niet in het boekje. Als je dieper in ITIL duikt leer je dat resultaten meetbaar gemaakt moeten worden en geeft het een inzage in wat ITIL doet. Ik vond V2 een goede aanvulling voor mensen van een Helpdesk zodat ze makkelijk een framework met processen kregen. Maar V3 is uitgebreider en als je je er echt in verdiept is het een meerwaarde voor jezelf en voor je organisatie.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 91397 op 24-08-2011 23:20]

• PZOOO
Dat heb je nog best netjes verwoord DreamCatcher :)

Ik denk dat een organisatie graag zegt dat ze volgens ITIL werken omdat ze de indruk wekken volgens een bepaalde kwaliteitsgarantie te werken. Het loopt er in de praktijk meer op uit dat het personeel een korte cursus doet met na afloop een certificatieronde, maar het daarna niet in de praktijk (willen) brengen omdat ze hun oude manier van werken ook okee vonden. Als de organisatie niet snapt waar ze mee bezig zijn worden ze met rust gelaten, dat hoort bij de ICT van 10 jaar geleden :) Behalve de voorbeelden die dreamcatcher noemt heeft een halfgare ITIL implementatie ook als resultaat dat ICT bijvoorbeeld met een slechte CMDB werkt, waar steeds veel tijd in zit om die weer kloppend te krijgen. Zonder goed Config Mngmnt heb je dan ook ook niks aan je ITIL.

ICT & Reizen

Topicstarter
PZOOO schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:37:
Dat heb je nog best netjes verwoord DreamCatcher :)

Ik denk dat een organisatie graag zegt dat ze volgens ITIL werken omdat ze de indruk wekken volgens een bepaalde kwaliteitsgarantie te werken. Het loopt er in de praktijk meer op uit dat het personeel een korte cursus doet met na afloop een certificatieronde, maar het daarna niet in de praktijk (willen) brengen omdat ze hun oude manier van werken ook okee vonden. Als de organisatie niet snapt waar ze mee bezig zijn worden ze met rust gelaten, dat hoort bij de ICT van 10 jaar geleden :) Behalve de voorbeelden die dreamcatcher noemt heeft een halfgare ITIL implementatie ook als resultaat dat ICT bijvoorbeeld met een slechte CMDB werkt, waar steeds veel tijd in zit om die weer kloppend te krijgen. Zonder goed Config Mngmnt heb je dan ook ook niks aan je ITIL.
Dat is de grootste uitdaging in mijn werk, maar eerlijk gezegd: Je word er wel eens moe van. Weer zo'n onwillige medewerker die je hele structuur en tactiek om beter te werken gewoon om zeep helpt door doel bewust Changes niet te registeren, configuratie wijzingen doelbewust niet bij te houden.

Helaas zit ik in functies waarbij ik naast mijn dagelijkse taken het management assisteer en mensen niet kan afdwingen iets te doen, ik moet daarom wel diplomatiek antwoorden en vaak zijn het collega beheerders ook nog. Ik hou wel eens mensen de spiegel voor, mijn vraag is dan: In een overvolle markt van MBO'ers waarbij iedereen een MCSE of MCSA certificering heeft, wat is jouw meerwaarde als je stelselmatig de boel ontwricht door bijvoorbeeld support te verlenen op incidenten die niet betaald worden. Veel van die jongens geven me ook gelijk: Ze doen de mensen met echte incidenten te kort als ze de koffiemachine gaan proberen te fixen. En de types die dan incidenten buiten hun takenomschrijving uitvoeren zijn meestal die types die nog 60 tot 80 incidenten uit te voeren hebben.

Het probleem bij de meeste bedrijven is het ontbreken van echte kennis over ITIL.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

St@m schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:06:
Een jaar of 5 geleden denk ik ITILv1 gedaan. Toentertijd makkelijk geslaagd.
Voor mijn opleiding moet ik v3 doen, half jaar geleden ingeschreven, nooit geleerd (want ik werk er in de praktijk behoorlijk uitvoerig mee). En ook nooit maar gekeken waar het over ging.

Nou.. ik ging er hard af.. (3 fouten teveel ofzo) toch ietsjes anders dan v1 :+ Nu ga ik donderdag voor de herkansing (en ASL en ITMF). Heb nu wel de stof doorgenomen en ken het goed. Probleem is een beetje dat er nog bijna geen enkele klant van mij met v3 werkt :P Voor de zekerheid toch even een braindump doorgenomen en met 90% geslaagd. Ik geloof het wel. ITMF wordt wat lastiger :)
Vanmorgen examens gedaan: ITIL geslaagd, ASL geslaagd, ITMF gezakt :(

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• PZOOO
Is dat onderdeel van een bepaald traject dat je volgt?

Ik wil dit jaar ook de meeste foundations halen. ITIL en Prince2 had ik al, ASl en BISL zijn next. De practitioner examens zijn duur en laat ik dus aan de werkgever over.

ik zag op de exin site een reeks certificatietrajecten maar ik vraag me af wat daar de marktwaarde van is...

ICT & Reizen

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee