PZOOO schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:29:
Wie denken er hier dat ITIL nog een lang leven beschoren is?
Ik denk dat ITIL op zijn retour kan, het idee van een front-en back office kan weer worden losgelaten en we gaan richting 1 serviceplatform waarin IT meer in contact staat met de omgeving waar die in opereert.
ik zou me daar best meer in willen verdiepen (ik ben nogal tegendraads

op internet is het lastig om er iets over te vinden omdat alles pro ITIL lijkt te zijn. weet iemand goeie bronnen?
ITIL is juist een geweldige set van best practices, afdelingen die ITIL los laten zullen dat om een aantal dingen doen:
- Incapabel management dat de koppen niet 1 kant op kan krijgen (veel last van)
- Het niet snapt (vaak combi van.)
- Er is een betere methodiek.
Het feit een IT'er het recht binnen een afdeling heeft om "tegendraads" te zijn houd waarschijnlijk in dat er sprake is van het eerste of tweede punt. IT'ers zien ITIL ook iets als verschrikkelijk: Je kan niet meer uren prutsen aan dat incident en alles tot op de bodem uitzoeken. Je zal moeten:
- Documenteren
- Rapporteren
- Denken aan SLA's
- Administratieve rompslomp bijhouden.
En zo kunnen we nog een aantal gevolgen noemen. Maar laat ik het vanuit een klant zijn perspectief zien waarom ITIL een gods geschenk vanuit de hemel is:
Geen ITIL op afdelingen waar ik rond heb gelopen hield dit in, geen uitzondering:
- Niemand weet wat ervoor gedaan is
- Mensen pakken incidenten niet op tijd op en voelen zich vaak niet verantwoordelijk
- Houden zich bezig met incidenten die vaak niet hoeven of geen spoed hebben.
- Klanten? Gebruikers zijn het! En die moeten niet zeuren, na mijn vakantie kijk ik er wel weer naar.
Waarom een front - back office?
Kosten:
- De kosten per 1st level incident (front office) liggen op 20 dollar
- kosten van 2e line liggen op 40 per incident
- kosten van desktop support op 60 en zo hoger.
Hoe zeer het jou als IT'er niet aangaat, want jouw geweldige service is nou eenmaal onbetaalbaar... Voor een bedrijf is het rete handig als er niet 20 man zit met veel kennis die je allemaal een netwerkbeheerder salaris hoeft te betalen. 2/3 van de kosten per incident zitten in salaris kosten. Als je van die 20 man er 12 een helpdesk salaris hoeft te betalen dan kan je aan het einde van het jaar die 20 man behouden.
Service:
- Een incident word geopend omdat men problemen heeft en geen tijd voor 40 dagen handling time
- Een incident moet opgepakt worden en niet alleen wanneer men er zin in heeft.
- De keer erna dat je belt als klant het redelijk handig is als men weet welke laptop je hebt, wat je incident was of wat voor software je had aangevraagd
Waar het vaak bij afdelingen mist die geen ITIL kennen is gebrek aan service. Ik heb bij een van mijn vorige opdrachten bij een instelling configuration management proberen te implementeren en daarbij een stukje incident management. De reden? Ik kwam op zo'n typische afdeling waar van die norse systeembeheerders zaten (er was geen servicedesk, geen ITIL of iets anders) met de houding: Het is klaar als het klaar is. Het resultaat was dat het management er over na zat te denken om deze mensen er uit te gooien, na 25-20 jaar op dezelfde plek te hebben gezeten leverden ze 0,0 service. De mensen op de werkvloer zagen IT graag vertrekken, management zag ze graag vertrekken en P&O was bijna zo ver.
Het jaar ervoor zat ik bij een compleet andere organisatie, daar waar er wel sprake was van een afdeling met ITIL en service. Waar management de IT'ers kwijt wou vanwege outsourcing trajecten(kosten) maar de mensen op de werkvloer zelf de IT'ers hebben gered. Waarom? Service leveren conform best practice.
Prioriteit:
- Een incident op tijd naar ratio opgepakt word, die printer die 100000 pagina's print per dag is belangrijker dan die lexmark bij de secretaresse.
- Die koffiemachine lekt? Ow ik fix het wel (hoor ik die onsite support engineer nog zeggen met nog aan 60 dagen incidenten open op zijn naam)
Conclusie?
In de handen van de juiste mensen zorgt het ervoor dat je als IT afdeling weet waar je aan toe bent, wat je prioriteiten zijn en zal je klanten tevreden zien werken. Je werkt efficiënt vanwege de set aan best practices en je overkomen zal mede daardoor professioneel zijn.
Echter...
ITIL kan ook enorm log zijn in de handen van verkeerde mensen, waardoor ik in dit topic al meermaals de wanhopige roep heb gezien om ITIL af te schaffen (en ik besloten heb eens langer te reageren). ITIL gaat echter niet weg, het zal bijgeschaafd worden (of in afgeleide vormen zoals ISM komen) maar vooral: Het gaat alleen maar meer worden. De markt, de klanten, het management... Steeds meer mensen raken er bekend mee en zullen het van je verwachten.
En juist daarom is het verstandig om ITIL te leren als IT'er: Je kan daardoor beter meedenken en processen verbeteren.