vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
[ Voor 27% gewijzigd door Railgunner op 25-08-2011 15:46 ]
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Professionele Communicatie Foundation
Informatie Systemen Foundation
BiSL Foundation
Information Systems Design & Development
Databases & SQL Foundation
Object Orientation Foundation
ITIL® Foundation
ASL Foundation
Information Security Foundation based on ISO/IEC 27002
IT Management Foundation
PRINCE2 Foundation
Structured Information Analysis Advanced
Professional Communication Advanced
Functioneel Beheer Professional
Object Oriented Analysis Advanced
IT Project Management Professional
TMap ® NEXT Foundation
ICT & Reizen
Is het niet mss een idee om hogerop te gaan in ITIL? Er zijn meerdere niveau's waarin je ook nog kunt certificeren en wat ook dieper in de stof zelf gaat.Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:19:
Eigenlijk zou ik een fulltime ITIL functie willen, echter de functies die ik aangeboden krijg zijn meestal Senior functies die ik zelf nog niet aandurf.
Het blijft iig leuke materie om mee te stoeien, ik zie mijn toekomst er in.
Neem is een kijkje op de ITIL website naar de certificaten hogerop. Zoals evt Manager certificate bijvoorbeeld.
Hieronder een nieuwe illustratie van ITIL.

Betreft de BI opleiding hierboven genoemd. Zie je veel bij verschillende BI opleidingen, zelf heb ik ook zo'n groot lijstje.
[ Voor 17% gewijzigd door ro3lie op 26-08-2011 20:14 ]
Verwijderd
ik ben het helemaal met je eens. Wij werken in onze organisatie met kpi's, changes, incidenten, majors, ola's, sla's, en ga maar door.
Het werkt perfect als iedereen zich eraan houd. Ik ken ook alle procedures in mijn bedrijf. Ik werk er ook al ruim 1 jaar. Ik heb steeds verzuimd om itil te halen moet k eerlijk zijn.
Ik ken de procedures precies en weet hoe ik moet handelen. tot ergernis van mij als een aantal van mn collega's dit laten liggen.
Alles is zeer gestructureerd en werkt perfect.
Ik snap je punt 100% en kan me ook ergeren om die mensen die het niet goed volgens de regels doen.
Mijn punt alleen is: ik weet het de hele procedures in mn bedrijf om incidenten zo efficient mogelijk op te lossen. Itil examen is alleen formeel voor mij.
Ik wil itil zeker niet om zeep helpen, Dat zou bij ons ook niet werken. We worden echt afgerekend op de sla, kpi's etc. Ik hoop dat het je lukt om in je bedrijf de mensen zo ver te krijgen dat ze gaan werken met het itil.
Ik weet niet of je door dit examen echt alles kan toepassen ook. veel van de items die je leert die pas jezelf niet toe maar een oplosgroep. Ik weet wel bij welke groep ik precies moet zijn maar wat voor een taken deze heeft en wat ze samen allemaal doen dat lukte me echt niet om in mn hoofd te krijgen door de samenvatting. Ik moet echt eerlijk zeggen dat ik door de 288 vragen te leren echt meer hier van weet. Het lijkt een simpele oplossing maar het was toch best leren hoor. Wat k gewoon wil duidelijk maken is dat we zeker het systeem niet dwarsbomen bij ons maar echt hiermee werken. Dit ook met goed resultaat. Dat het behalen van itil examen een formele gebeurenheid voor mij was. Dat wil ik alleen maar zeggen.
Als iemand nog informatie heeft of iets dergelijks laat het me even weten!
PZOOO schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:37:
Ik sta er versteld van hoe de LOI opleiding BI is ingedeeld, het is namelijk één grote verzameling industriele certificaties :
Behalve ITMF zit de rest volgens mij niet in het eerste jaarProfessionele Communicatie Foundation
Informatie Systemen Foundation Check
BiSL Foundation Check
Information Systems Design & Development Check
Databases & SQL Foundation Check
Object Orientation Foundation Check
ITIL® Foundation Check
ASL Foundation Check
Information Security Foundation based on ISO/IEC 27002 Check
IT Management Foundation
PRINCE2 Foundation Check
Structured Information Analysis Advanced
Professional Communication Advanced Check
Functioneel Beheer Professional
Object Oriented Analysis Advanced
IT Project Management Professional
TMap ® NEXT Foundation
Ach staat wel leuk op je cv al die certificaten
Tis overigens niet alleen maar certificaten halen bij Exin hoor, er zit behoorlijk wat papierwerk bij
Maar heb dus al besloten om te stoppen en deeltijd naar school te gaan.
Mwah, vrij droge stof, gaat wat dieper in op de verschillende manieren van leiding geven en bedrijfsstructuren en de relatie met ICT (even kort gezegd). Niet heel erg interessant moet ik eerlijk zeggen. In de praktijk is het misschien handig als je bepaalde begrippen ooit gehoord hebt en dat er een lichtje gaat branden, maar verder..RAILGUNNER schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:46:
Is dat ITMF wat? Het lijkt me niet dat je IT management uit een boek kunt leren, of wel? Maar het spreekt me wel aan, dus kun je er wat meer over vertellen?
[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 27-08-2011 00:00 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Verwijderd
Ik heb even een vraagje... Ik wil graag een carrière switch maken richting ICT.
Nu hoor ik van meerdere mensen dat het goed is om een basis te creëren voor mezelf door een ITIL V3 cursus te gaan volgen. Mijn vraag is nu echter, mocht ik deze cursus met een voldoende afsluiten, wat ben ik dan waard? meer in de zin van voor welke banen kan je dan solliciteren?
Ik hoor het graag van jullie.
Alvast bedankt.
Groet,
Kaash
ITIL v3 zal je geen baan opleveren, het is een onderdeel van het pakket dat jij kan aanbieden aan werkgevers. Door ITIL v3 te hebben weet de werkgever dat jij het ITIL proces begrijpt en zal hij je niet hoeven uitleggen waarom een incident als Helpdesk agent doorgezet naar een Systeembeheerder gaat worden.Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:34:
Hello allemaal,
Ik heb even een vraagje... Ik wil graag een carrière switch maken richting ICT.
Nu hoor ik van meerdere mensen dat het goed is om een basis te creëren voor mezelf door een ITIL V3 cursus te gaan volgen. Mijn vraag is nu echter, mocht ik deze cursus met een voldoende afsluiten, wat ben ik dan waard? meer in de zin van voor welke banen kan je dan solliciteren?
Ik hoor het graag van jullie.
Alvast bedankt.
Groet,
Kaash
Practitioner cursus (kan je niet uit boekje leren) kosten zo'n 2500 euro per 3 dagen, dit moet dus via mijn werkgever die dit pas wilt doen als ik zonder opdracht zit. In Oktober ga ik naar een nieuwe klus en zal dan ITV3OSA gaan doen ( ITIL® V3 Intermediate: Operational Support & Analysis). Ik ken een hoop Incident managers en Change managers die alleen Foundation hebben + HBO management studies. Het is puur de kansen krijgen en pakken.ro3lie schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:04:
[...]
Is het niet mss een idee om hogerop te gaan in ITIL? Er zijn meerdere niveau's waarin je ook nog kunt certificeren en wat ook dieper in de stof zelf gaat.
Neem is een kijkje op de ITIL website naar de certificaten hogerop. Zoals evt Manager certificate bijvoorbeeld.
Hieronder een nieuwe illustratie van ITIL.
[afbeelding]
Betreft de BI opleiding hierboven genoemd. Zie je veel bij verschillende BI opleidingen, zelf heb ik ook zo'n groot lijstje.
Een dag na m'n vakantie kreeg ik (op m'n vrije dag te horen) dat ik op ITIL cursus kon.... Morgen, donderdag en vrijdag

Ik moet de cursusleider (Leo Ruijs, een bekende naam naar ik begreep) ook wel meegeven dat hij de stof best levendig en goed heeft gebracht en zich vooral gericht heeft op begrijpen van de achterliggende gedachte (klantwaarde en dienstverlening)
Omdat ik bij het proefexamen 5 fout had heb ik me vrij snel ingeshreven bij Exin en er bewust voor gekozen het boek hooguit eens door te bladeren. Sommige vragen vond ik best pittig maar kon (blijkbaar) deze goed beredeneren door bovenstaande
Ik wil v3 gaan doen via zelfstudie, maar er zijn zoveel boeken waar je uit kan kiezen...
Wat ik zoek is een Itil v3 boek dat ook perfect voorbereid op het examen.
Iemand een idee/tip ?
Karsten
Kijk eens naar alle boeken in het start topic, daar zitten ook originele boeken tussenSLeddert schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:08:
Is er eigenlijk een boek dat voorgeschreven wordt als 'dit is het officiele cursusboek' ?
Ik wil v3 gaan doen via zelfstudie, maar er zijn zoveel boeken waar je uit kan kiezen...
Wat ik zoek is een Itil v3 boek dat ook perfect voorbereid op het examen.
Iemand een idee/tip ?
Dat had ik gezien, maar welke van deze boeken wordt nu als officieel studieboek aangeboden door ITIL (exin?) zelf ?ro3lie schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:03:
[...]
Kijk eens naar alle boeken in het start topic, daar zitten ook originele boeken tussen
Karsten
deze heeft mij door het examen geholpen.
You don't need eyes to see, you need vision
Ik heb zelf BI voltijd gedaan en ben in Januari afgestudeerd.PZOOO schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:37:
Ik sta er versteld van hoe de LOI opleiding BI is ingedeeld, het is namelijk één grote verzameling industriele certificaties :
[...]
Maar van de genoemde certificeringen heb ik er geen een tijdens de opleiding gedaan.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

ISBN: 9789087530563
Maar vond het toch vrij lastig om hier fijn uit te leren, droge stof, bijna teveel informatie en de combinatie van half Nederlands en half Engels maakte het er niet echt duidelijker op.
De inhoud van v3 is redelijk droog, het boek wat ik gebruikte:

best practices - Foundations van ITIL V3
Ik had het Nederlandse boek maar dusdanig veel Engelse termen dat ik net zo lief een Engels examen had gedaan.
Ik zag iemand anders bij Exin met een dunner boekje, leek me een stuk makkelijker:

Slaag voor je ITIL V3 Foundation en Bridge examen
PS. Ben ik de enige waar Exin portal zo VERSCHIKKELIJK traag werkt? Tijd dat ze een IT-er aannemen om er eens naar te kijken . .
EDIT:Herstel: die portal doet het niet in Chrome, in IE8 werkt ie prima
[ Voor 11% gewijzigd door Togt op 10-11-2011 07:26 ]
Tijdens de training de ITIL v3 trainingsfilmpjes gekeken (in NL) van Mensch trainingen en aantal oefenexamens gemaakt en geslaagd met een goede score.
[ Voor 46% gewijzigd door Daan_ op 13-11-2011 19:30 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik heb gelukkig niet echt voor het examen hoeven leren. In beide gevallen (ooit ITIL v1 en vorig jaar ITIL v3) kunnen volstaan met het nalezen van de aantekeningen uit de cursus.Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:19:
Sinds 2006 ben ik ITIL Foundation V2 certified, nooit veel mee gedaan op wat kleine projecten na. Sinds 2010 ben ik V3 certified en ben ik meer gaan doen met ITIL. Heb V3 gehaald dmv bridge examen. Van de 6 mensen bij mijn werkgever was ik 1 van de 2 die het gehaald hebben in de week dat wij het examen deden. Heb voor het bridge examen zo'n 20 uur geleerd, was binnen 12 minuten weer buiten. Viel enorm mee.
Als ik 't van de boeken moest hebben dan was het waarschijnlijk nooit gelukt. Daar is de stof wat te droog voor. Maar als je de termen kent, en de bijbehorende diagrammen begrijpt, weet je al genoeg om een Foundation examen te halen.
Naar mijn idee is een goede balans ook lastig te vinden. Het helpt ook niet dat de processen vaak van hogerhand opgelegd worden en er op de werkvloer nauwelijks uitgelegd wordt waar het allemaal toe dient en wat voor gewone werknemers het voordeel ervan is. Daarom wordt het snel als bureaucratisch gezien.Mijn werkervaring in de afgelopen 15 jaar is dat veel bedrijven zoeken naar ITIL foundation gecertificeerde werknemers en er veel sprake is van ITIL based werkwijzes en meer blabla, maar bar weinig gebruik maken van de best practices en models van processen. Het is altijd net niet, en dan helaas vaak net niet de goede aspecten.
Ik hou eerlijk gezegd niet zo van die KPI's. Het is te vaak een middel om irrelevante, maar makkelijk te registreren zaken te meten, en de behaalde "verbeteringen" zijn vaak meer gevolg van werken naar de KPI's dan echte verbeteringen.In 2010 heb ik een support omgeving samen met het management omgezet naar ITIL werkwijze, belangrijk daarbij was: Niet het bureaucratische van ITIL, wel de goede flow van incidenten en changes naar de juiste afdelingen om zo snel mogelijk een goed resultaat te behalen voor de eind gebruiker. Dit hebben we gedaan door KPI's vast te stellen, tools te ontwerpen om metingen mee te verrichten, bij te schafen waar nodig en uiteindelijk een harde lijn neer te zetten.
Voor mij zijn er 2 vragen die ik stel:
Reduceert het kosten?
Verbeterd het klant tevredenheid?
Deze 2 waarden zijn het belangrijkste in het runnen van een IT organisatie, iets anders doet er niet toe om even bot te stellen.
Voor mij zijn er 6 belangrijke KPI's bij een servicedesk die het meeste tellen:
Klant tevredenheid (meetbaar via surveys)
Agent tevredenheid (meetbaar via surveys op functionering gesprekken)
Inzet van Agents (verlof, vrij, ziekte etc)
Cost per call (operation cost / call aanbod)
gemiddelde wachttijd telefoon queue.
first time fix ratio
Door bovenstaande kpi's te monitoren en hierop te managen hou je niet alleen je klant tevreden, maar reduceer je ook kosten. Hoe meer opgelost in het eerste contact met een servicedesk, hoe goedkoper je afdeling draait.
Ik kan hier nog verder op ingaan, maar dat is veel informatie waar je een overkill door krijgt en niet puur op ITIL gericht is.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2011 14:29 ]
Verwijderd
@dreamcatcher, dank voor de interessante info, goed voor startende servicedeskmedewerkers om een idee te krijgen hoe er naar hun en hun werk gekeken gaat worden.
CSI vind ik zelf een van de mooiere lifecycles, omdat daar de focus echt ligt op het meten en verbeteren van de dienstverlening op strategisch, taktisch en operationeel niveau.
Het inrichten van ST lijkt me een wat grotere uitdaging, omdat daar Change Management en Release Management ten opzichte van ITILv2 flink uit elkaar getrokken zijn. Een organisatie waarbij ITILv2 of een afgeleide daarvan is ingericht, zal het daarom wat moeilijker hebben om ST te implementeren.
Het proces Request Fulfilment is wat mij betreft een waardevolle toevoeging. Standaard changes worden nu vaak in Change Management uitgevoerd of zelfs in Incident Management. Request Fulfilment houdt deze twee processen zuiver.
ITILv3 Foundation geeft een aardig beeld van wat ITILv3 inhoudt. Als je dieper wil gaan, dan heb ik nog wel twee tips. Voor degene die daadwerkelijk de rollen (operationeel) willen gaan uitvoeren, raad ik de Capability modules aan. Zij die de processen gaan sturen, implementeren en op taktisch/strategisch niveau gaan managen, raad ik aan om de lifecycles te volgen.
Nog even over KPI's. Zorg dat je KPI's hebt, waarbij je kunt meten of je nog steeds toegevoegde waarde levert aan de klant. 80% van de incidenten binnen oplostijd oplossen, zegt wat mij betreft niet zo heel veel. 'k Zie liever dat de KPI's die de klant moet behalen, vertaald worden naar IT-KPI's en naar de KPI's die DreamCatchers hierboven aangeeft.
-edit-
Nog een tip voor zij die willen leren voor ITILv3 Foundation, neem de ITIL V3 Foundation Certificate Syllabus even door, hier staat exact in wat je moet leren. Voor ITILv3 Foundation gelden Bloom-levels 1 en 2.
[ Voor 10% gewijzigd door TRON op 14-11-2011 20:05 ]
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Moet dit wel even recht zetten (hoewel licht offtopic): Ik ben op dit moment niet werkzaam als ITIL service manager, ik ben op dit moment bankzitter. Het is mijn visie als professional die als 1000poot binnen tientallen afdelingen gedraaid heeft. Dit is mijn visie hoe KPI's gemonitord moeten worden, maar 98% van de bedrijven doen dit niet omdat ze de visie niet hebben.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 17:27:
@dreamcatcher, dank voor de interessante info, goed voor startende servicedeskmedewerkers om een idee te krijgen hoe er naar hun en hun werk gekeken gaat worden.
Zelf heb ik nu een ebook (PDF) is 1x het book doornemen en de proef examens doornemen voldoende mits je een beetje goed scoor tijdens de proef examens.
Cloud ☁️
In de diverse syllabi staat aangegeven hoeveel tijd er ongeveer voor nodig is: http://www.google.nl/search?q=syllabus+itilv3
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Sorry vergeten te noteren het gaat over foundationTRON schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:11:
Heb je het over Foundation, de Lifecycles of de Capabilities?
In de diverse syllabi staat aangegeven hoeveel tijd er ongeveer voor nodig is: http://www.google.nl/search?q=syllabus+itilv3
Cloud ☁️
Ik adviseer je om het boek 'De Kleine ITILv3' te gebruiken als de eBook die je hebt niet lekker wegleest. Dit dekt genoeg af voor foundation en het leest makkelijk weg en is handzaam.
Voor Foundation is het niet nodig om een training te volgen (ook niet verplicht), maar om goed in de materie te komen, is het wel erg handig om een dergelijke training te volgen. Helaas zijn dit soort 3-daagsetrainingen vrij prijzig. Denk aan bedragen tussen de EUR 1.100 en 1.500 excl. BTW.
Syllabus ITILv3 Foundation: http://www.itil-officials...ialog.asp?lID=625&sID=173
De Kleine ITILv3: http://www.bol.com/nl/p/n...01004005508506/index.html
Het was even schrikken dus vanochtend; maar ook dit is prima geregeld bij Exin
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Cloud ☁️
40downloader91 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:23:
Ik ben momenteel hard aan het studeren voor itil foundation v3 en vraag me eigenlijk af uit hoeveel vragen het examen bestaat ??
Ontopic:
Wat voor leer materiaal gebruik je?
Ik gebruik een ebook van de kleine itil v3ro3lie schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:41:
Even compleet off-topic. Jullie plaatje lijkt erg veel op elkaar...
Ontopic:
Wat voor leer materiaal gebruik je?
Cloud ☁️
Ben vervolgens oefenexamens gaan maken.
[ Voor 22% gewijzigd door Bossie op 13-01-2012 21:04 ]
Oke, mijn planning voor momenteel is om het examen in de eerste week van februari te makenTLRnZ schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:53:
Ik heb een boek gekocht genaamd: Passing your itil v3 foundation exam en heb pocket itil v3 meermaals doorgenomen. Deze pocket is een samenvatting van ongeveer 10 pagina's per lifecycle.
Ben vervolgens oefenexamens gaan maken.
Cloud ☁️
Verwijderd
Beste,downloader91 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:44:
[...]
Ik gebruik een ebook van de kleine itil v3
Waar kan ik de ebook ergens vinden? Ik heb de kleine ITIL v3 gekocht, maar een ebook zou veel beter zijn.
Alvast bedankt.
Ik heb hem van men stage gehad waar zij hem vandaan hebben weet ik nietVerwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:28:
[...]
Beste,
Waar kan ik de ebook ergens vinden? Ik heb de kleine ITIL v3 gekocht, maar een ebook zou veel beter zijn.
Alvast bedankt.
Cloud ☁️
Ik had het advies gekregen om het examen in het Nederlands te doen; echter is mijn ervaring achteraf dat Engels toch de voorkeur heeft ivm de vertaling van het examen zelf.
GefeliciteerdTLRnZ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:19:
Vanochtend ITIL v3 foundation gehaald, examen duurde 15minuten en had een 80% score
Ik had het advies gekregen om het examen in het Nederlands te doen; echter is mijn ervaring achteraf dat Engels toch de voorkeur heeft ivm de vertaling van het examen zelf.
Mijn examen is uitgesteld aangezien ik een ITIL trainig ga volgen op men werkt en doe daarna het examen.
Wel zit ik natuurlijk al het boek te bestuderen
Cloud ☁️
Mijn ervaring is dat de Engelse versie handiger is, omdat dezelfde termen in de boeken gebruikt worden.
Mocht je verder willen gaan dan alleen ITILv3 Foundation, dan ben je zelfs verplicht om het in het Engels (of Duits of Chinees) te volgen. Je mag er dan wel een woordenboek bij houden; je krijgt 30 minuten extra tijd en het de examens op papier uitgereikt.
Het ITIL examen kan je onderandere doen bij EXIN deze organisatie bied het examen onderandere aan in het Nederlands. EXIN heeft een aantal examen locaties in Nederland.tweaker013 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:02:
Ik wil mijn examen doen in de 2e week van februari. Anders blijf ik maar uitstellen. Kun je deze examen ook in het nl maken. En kan iemand mij misschien vertellen waar. Op google kan ik hier bijna niets over vinden. Graag hoor ik van jullie.
- Alkmaar
- Utrecht
- Rotterdam
- Eindhoven
- Zwolle
http://www.exin.com/NL/nl.../&exam=itil-v3-foundation
[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 20-01-2012 20:12 . Reden: Examen locaties toegevoegd ]
Cloud ☁️
Denk hierbij voornamelijk aan ASL / BISL.
Verwijderd
Volgende week moet ik ITIL v3 examen afleggen in het NL. Ik heb het boekje "Slaag voor je itil v3 foundation ...." gelezen; toch is het totaal fout gegaan bij eerste oefentest van APMG. Mijn eerste online oefenpoging was een ramp! 15% goed = failed! Kon vragen niet herleiden of herkennen !???
Kan ik ergens een goede oefenexamen of braindumps vinden? Helppp!
BvD!
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2012 20:20 ]
In de OP staan er genoeg, maar het vragen naar braindumps is niet wenselijk.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:02:
Dag allemaal,
Volgende week moet ik het ITIL v3 examen gaan afleggen in het NL. Ik heb het klein boekje "Slaag voor je itil v3 found...." goed gelezen en toch ben ik erg onzeker na een mislukte oefentest bij APMG. Mijn eerste poging was een ramp![]()
! Kan ik ergens een soort oefenexamen of braindumps vinden? Help! BvD!
Heb zelf mijn v2 en Bridge v3 ook op dergelijke wijze behaald.TRON schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:16:
Gefeliciteerd
Mijn ervaring is dat de Engelse versie handiger is, omdat dezelfde termen in de boeken gebruikt worden.
Mocht je verder willen gaan dan alleen ITILv3 Foundation, dan ben je zelfs verplicht om het in het Engels (of Duits of Chinees) te volgen. Je mag er dan wel een woordenboek bij houden; je krijgt 30 minuten extra tijd en het de examens op papier uitgereikt.
Verwijderd
wat is een OP?Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:10:
[...]
In de OP staan er genoeg, maar het vragen naar braindumps is niet wenselijk.
Exin biedt het examen + bijbehorend certificaat aan. Die zijn ook voor ASL en BiSL normaal te noemen. Niet lastig, voornamelijk de boeken goed doorlezen en weten hoe het procesoverzicht/-model in elkaar zit: welk proces hoort in welk stuk van het model en wat is het doel van het proces. Als je dat weet, dan ben je al zowat voor de helft klaar.TLRnZ schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:43:
Behalve Itil, wat zijn de ervaringen met andere certificeringen die Exin aanbied in de praktijk ?.
Denk hierbij voornamelijk aan ASL / BISL.
Ik mag over een maand ook ITIL v3 examen bij Global Knowledge gaan doen. Heb al het boek "de kleine ITIL v3" aangeschaft en online wat oefenexamens bekeken, maar nu valt me op dat deze allemaal in het engels zijn.
Nu vind ik het best verwarrend, aangezien het boek gewoon in het nederlands is. Zijn de echte examens ook in het engels en hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt!
Het is al een tijd geleden dat ik ITILv3 examen heb gedaan, maar bij EXIN kon je toen gewoon kiezen of je hem in het engels of nederlands wilde doen. Dus wanneer je het examen inplant.tweaker2010 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 16:02:
Hi allemaal,
Ik mag over een maand ook ITIL v3 examen bij Global Knowledge gaan doen. Heb al het boek "de kleine ITIL v3" aangeschaft en online wat oefenexamens bekeken, maar nu valt me op dat deze allemaal in het engels zijn.
Nu vind ik het best verwarrend, aangezien het boek gewoon in het nederlands is. Zijn de echte examens ook in het engels en hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt!
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Correct, je kan kiezen voor Nederlands en Engels. Heb zelf gekozen voor Engels omdat veel termen Engels blijven (zoals SLA, KPI etc)Jozz schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 16:06:
[...]
Het is al een tijd geleden dat ik ITILv3 examen heb gedaan, maar bij EXIN kon je toen gewoon kiezen of je hem in het engels of nederlands wilde doen. Dus wanneer je het examen inplant.
Beste is het boek te gebruiken bij het examen dat je neemt. Jongen die ik ken gebruikte Engels boek bij Nederlands examen en ging keihard onderuit.tweaker2010 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:30:
Oke, dan zal ik dat doen. Moet ik alleen nog een engels boek hebben, of is dat niet nodig?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 17:43 ]
Vond het Engels heel moeilijk weglezen. Er leek geen einde aan te komen. Heb toch de keuze gemaakt om een Nederlands examen te maken en heb hem gehaald. Met name door de proefexamens die ik vaak herhaald heb.
[ Voor 9% gewijzigd door tweaker013 op 16-03-2012 17:13 ]
[ Voor 3% gewijzigd door tweaker2010 op 16-03-2012 19:17 ]
Ik lees hier dat sommige voldoende hadden aan de samenvatting van Goodsense.
De link die echter gegeven werd, is niet meer beschikbaar.
Iemand een idee waar ik die samenvatting nog kan terug vinden?
Bedankt!
Dinsdag heb ik een tentamen van het ITIL. Nu kan ik met een extra bijdrage van €100,- de officiële EXIN toets doen zodat ik dus ook direct gecertificeerd ben. Dit lijkt me heel aantrekkelijk, echter heb ik er nog wel wat vragen over aangezien €100,- voor een student niet niks is.
Is het de moeite echt waard ? Word er bijvoorbeeld bij een sollicitatie specifiek gekeken of je een ITIL Foundation certificaat hebt ?
Hoelang is dit certificaat ongeveer geldig ( aangezien ik straks eerst nog 2 jaar moet studeren).
Bedankt alvast !
Ik had de proefexamens op papier. Heb wel een beetje gezocht op het internet en ik heb deze gevonden. @ de mod weet niet of ik een link mag plaatsen? Ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit is de site waar ik hem vandaan heb. http://itilexamensv3.blogspot.com/search/label/Oefenexamenstweaker2010 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 19:17:
He andere tweaker!Welke Nederlandse proefexamens heb je gedaan? Ik kan alleen Engelse vinden...
Als ik bij EXIN kijk wat de normale examenkosten zijn, staat er een bedrag van 140 euro. Scheelt je dus 4 tientjes.whoopy_ schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:14:
Goedemiddag tweakers !
Dinsdag heb ik een tentamen van het ITIL. Nu kan ik met een extra bijdrage van €100,- de officiële EXIN toets doen zodat ik dus ook direct gecertificeerd ben. Dit lijkt me heel aantrekkelijk, echter heb ik er nog wel wat vragen over aangezien €100,- voor een student niet niks is.
Is het de moeite echt waard ? Word er bijvoorbeeld bij een sollicitatie specifiek gekeken of je een ITIL Foundation certificaat hebt ?
Hoelang is dit certificaat ongeveer geldig ( aangezien ik straks eerst nog 2 jaar moet studeren).
Bedankt alvast !
Er staat voor dat examen geen geldigheidsduur voor zover ik weet. Wel is het zo dat V2 dus inmiddels is opgevolgd door V3, maar daar is dik 10 jaar overheen gegaan. Denk dat het dus wel even valide blijft.
Ik weet niet wat voor studie je doet, maar als je nog 2 jaar moet studeren zou ik het lekker laten zitten. Die kennis ben je niet zomaar kwijt en hij is alleen maar makkelijk, mocht je nog eens ooit je certificering willen gaan halen. Bij een sollicitatie kun je altijd aangeven dat je destijds wel examen hebt gedaan, dat dat niet het officiele examen was, maar dat je jezelf best alsnog zou willen certificeren. Als de baas betaalt kost het je niks. Zolang ze weten dat je er kennis van hebt, voegt het voor je eerste baan weinig toe imho. Then again, als je die 100 euro kunt missen, waarom niet?
In mijn geval (v2 weliswaar) had ik ook ITIL op het HBO gehad. Die basis was voldoende om met wat lezen en een examentraining achteraf (plm 3 jaar later) het certificeringsexamen met goed gevolg af te leggen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik sluit me hier totaal niet bij aan. Ik was op de HBO (3 jaar geleden) op de dag dat ik mee kon richting exin voor 100,- om te doen niet beschikbaar en baal er nog van. Moet nu verplicht zo'n dom papiertje halen omdat het min of meer van je verwacht wordt dat je het hebt. Dat je dagelijks werkt met ITIL en het zelfs gedeeltelijk implementeert maakt niet uit, op de huidige arbeidsmarkt zijn certificaten belangrijker dan kunde.The Eagle schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:09:
[...]
Als ik bij EXIN kijk wat de normale examenkosten zijn, staat er een bedrag van 140 euro. Scheelt je dus 4 tientjes.
Er staat voor dat examen geen geldigheidsduur voor zover ik weet. Wel is het zo dat V2 dus inmiddels is opgevolgd door V3, maar daar is dik 10 jaar overheen gegaan. Denk dat het dus wel even valide blijft.
Ik weet niet wat voor studie je doet, maar als je nog 2 jaar moet studeren zou ik het lekker laten zitten. Die kennis ben je niet zomaar kwijt en hij is alleen maar makkelijk, mocht je nog eens ooit je certificering willen gaan halen. Bij een sollicitatie kun je altijd aangeven dat je destijds wel examen hebt gedaan, dat dat niet het officiele examen was, maar dat je jezelf best alsnog zou willen certificeren. Als de baas betaalt kost het je niks. Zolang ze weten dat je er kennis van hebt, voegt het voor je eerste baan weinig toe imho. Then again, als je die 100 euro kunt missen, waarom niet?
In mijn geval (v2 weliswaar) had ik ook ITIL op het HBO gehad. Die basis was voldoende om met wat lezen en een examentraining achteraf (plm 3 jaar later) het certificeringsexamen met goed gevolg af te leggen
Vandaar dat ik mezelf nu maar regelmatig dwing om van die suffe papiertjes te halen die uiteindelijk alleen waarde hebben op je CV en bij toekomstige banen.
Je hebt zeker gelijk certificeringen zijn belangrijk op de arbeidsmarkt, echter voor een starter zal het imho minder uitmaken dan voor een ervaren persoon. Van die laatste wordt idd vaak verwacht dat hij of zij zich certificeert in bepaalde competenties en is het eigenlijk een redelijke must, zoals je zelf ook al aangeeft. Bij een starter ligt dat wat anders; daar is een certificering een pre, maar gaat het er toch hoofdzakelijk om dat zijn basis goed isSander schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:14:
[...]
Ik sluit me hier totaal niet bij aan. Ik was op de HBO (3 jaar geleden) op de dag dat ik mee kon richting exin voor 100,- om te doen niet beschikbaar en baal er nog van. Moet nu verplicht zo'n dom papiertje halen omdat het min of meer van je verwacht wordt dat je het hebt. Dat je dagelijks werkt met ITIL en het zelfs gedeeltelijk implementeert maakt niet uit, op de huidige arbeidsmarkt zijn certificaten belangrijker dan kunde.
Vandaar dat ik mezelf nu maar regelmatig dwing om van die suffe papiertjes te halen die uiteindelijk alleen waarde hebben op je CV en bij toekomstige banen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Thnx! Natuurlijk mag je een link plaatsen. Daar maak je me blij mee.tweaker013 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:54:
[...]
Ik had de proefexamens op papier. Heb wel een beetje gezocht op het internet en ik heb deze gevonden. @ de mod weet niet of ik een link mag plaatsen? Ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit is de site waar ik hem vandaan heb. http://itilexamensv3.blogspot.com/search/label/Oefenexamens
Eens, ik zou het ook zeker nu halen ipv wachten tot later. Ik heb zelf tijdens mijn studie het Prince2 examen bij EXIN mogen doen en dat staat nog steeds leuk op mijn CV. Ik zou dus zeggen: waarom niet?Sander schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:14:
Ik sluit me hier totaal niet bij aan. Ik was op de HBO (3 jaar geleden) op de dag dat ik mee kon richting exin voor 100,- om te doen niet beschikbaar en baal er nog van. Moet nu verplicht zo'n dom papiertje halen omdat het min of meer van je verwacht wordt dat je het hebt. Dat je dagelijks werkt met ITIL en het zelfs gedeeltelijk implementeert maakt niet uit, op de huidige arbeidsmarkt zijn certificaten belangrijker dan kunde.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Kan via google niet echt een goede handleiding vinden.
Ik denk dat ITIL op zijn retour kan, het idee van een front-en back office kan weer worden losgelaten en we gaan richting 1 serviceplatform waarin IT meer in contact staat met de omgeving waar die in opereert.
ik zou me daar best meer in willen verdiepen (ik ben nogal tegendraads
[ Voor 25% gewijzigd door PZOOO op 06-05-2012 19:35 ]
ICT & Reizen
Wat ik van mijn trainer begrepen heb, is dat er wordt gewerkt aan ITIL v4 (een verbeterde versie dus)PZOOO schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:29:
Wie denken er hier dat ITIL nog een lang leven beschoren is?
Verwijderd
Nu is het al even geleden voor mij maar volgens mij zit in ITIL v3 al een deel van BiSL/ASL verworven en zou mij ook niks verbazen als in ITIL v4 bovenstaande best practises helemaal zijn opgenomen.SkyFlyer schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:39:
Ik denk niet dat ITIL eruit gaat, sterker nog de scheiding tussen infrastructuur, applicaties en functioneel beheer is in mijn ogen een zeer praktische. Wel zou de klanten interface tussen de drie kunnen samensmelten, maar een goede implementatie zou BiSL, ITIL en ASL ook hier al voor kunnen gebruiken...
ITIL geeft handvatten om je IT organisatie in te richten ongeacht hoe de rest van de organisatie eruit ziet. Daardoor denk ik dat ITIL voorlopig nog wel zal blijven
Ik stap straks op het vliegtuig naar een kantoor van ons in het buitenland voor deze aanpak.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik heb het zelfstandig in 6 dagen gedaan, maar waar je erg voor moet uitkijken is een aanpak die werkt met braindumps.Ballebek schreef op maandag 28 mei 2012 @ 06:58:
Hoe haalbaar is het om 3 dagen training te hebben met aan het einde van de laatste dag het examen (uitgaande dat v2 5 jaar geleden is en ik een stuk langer voor had)?
Ik stap straks op het vliegtuig naar een kantoor van ons in het buitenland voor deze aanpak.
ITIL is juist een geweldige set van best practices, afdelingen die ITIL los laten zullen dat om een aantal dingen doen:PZOOO schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:29:
Wie denken er hier dat ITIL nog een lang leven beschoren is?
Ik denk dat ITIL op zijn retour kan, het idee van een front-en back office kan weer worden losgelaten en we gaan richting 1 serviceplatform waarin IT meer in contact staat met de omgeving waar die in opereert.
ik zou me daar best meer in willen verdiepen (ik ben nogal tegendraadsop internet is het lastig om er iets over te vinden omdat alles pro ITIL lijkt te zijn. weet iemand goeie bronnen?
- Incapabel management dat de koppen niet 1 kant op kan krijgen (veel last van)
- Het niet snapt (vaak combi van.)
- Er is een betere methodiek.
Het feit een IT'er het recht binnen een afdeling heeft om "tegendraads" te zijn houd waarschijnlijk in dat er sprake is van het eerste of tweede punt. IT'ers zien ITIL ook iets als verschrikkelijk: Je kan niet meer uren prutsen aan dat incident en alles tot op de bodem uitzoeken. Je zal moeten:
- Documenteren
- Rapporteren
- Denken aan SLA's
- Administratieve rompslomp bijhouden.
En zo kunnen we nog een aantal gevolgen noemen. Maar laat ik het vanuit een klant zijn perspectief zien waarom ITIL een gods geschenk vanuit de hemel is:
Geen ITIL op afdelingen waar ik rond heb gelopen hield dit in, geen uitzondering:
- Niemand weet wat ervoor gedaan is
- Mensen pakken incidenten niet op tijd op en voelen zich vaak niet verantwoordelijk
- Houden zich bezig met incidenten die vaak niet hoeven of geen spoed hebben.
- Klanten? Gebruikers zijn het! En die moeten niet zeuren, na mijn vakantie kijk ik er wel weer naar.
Waarom een front - back office?
Kosten:
- De kosten per 1st level incident (front office) liggen op 20 dollar
- kosten van 2e line liggen op 40 per incident
- kosten van desktop support op 60 en zo hoger.
Hoe zeer het jou als IT'er niet aangaat, want jouw geweldige service is nou eenmaal onbetaalbaar... Voor een bedrijf is het rete handig als er niet 20 man zit met veel kennis die je allemaal een netwerkbeheerder salaris hoeft te betalen. 2/3 van de kosten per incident zitten in salaris kosten. Als je van die 20 man er 12 een helpdesk salaris hoeft te betalen dan kan je aan het einde van het jaar die 20 man behouden.
Service:
- Een incident word geopend omdat men problemen heeft en geen tijd voor 40 dagen handling time
- Een incident moet opgepakt worden en niet alleen wanneer men er zin in heeft.
- De keer erna dat je belt als klant het redelijk handig is als men weet welke laptop je hebt, wat je incident was of wat voor software je had aangevraagd
Waar het vaak bij afdelingen mist die geen ITIL kennen is gebrek aan service. Ik heb bij een van mijn vorige opdrachten bij een instelling configuration management proberen te implementeren en daarbij een stukje incident management. De reden? Ik kwam op zo'n typische afdeling waar van die norse systeembeheerders zaten (er was geen servicedesk, geen ITIL of iets anders) met de houding: Het is klaar als het klaar is. Het resultaat was dat het management er over na zat te denken om deze mensen er uit te gooien, na 25-20 jaar op dezelfde plek te hebben gezeten leverden ze 0,0 service. De mensen op de werkvloer zagen IT graag vertrekken, management zag ze graag vertrekken en P&O was bijna zo ver.
Het jaar ervoor zat ik bij een compleet andere organisatie, daar waar er wel sprake was van een afdeling met ITIL en service. Waar management de IT'ers kwijt wou vanwege outsourcing trajecten(kosten) maar de mensen op de werkvloer zelf de IT'ers hebben gered. Waarom? Service leveren conform best practice.
Prioriteit:
- Een incident op tijd naar ratio opgepakt word, die printer die 100000 pagina's print per dag is belangrijker dan die lexmark bij de secretaresse.
- Die koffiemachine lekt? Ow ik fix het wel (hoor ik die onsite support engineer nog zeggen met nog aan 60 dagen incidenten open op zijn naam)
Conclusie?
In de handen van de juiste mensen zorgt het ervoor dat je als IT afdeling weet waar je aan toe bent, wat je prioriteiten zijn en zal je klanten tevreden zien werken. Je werkt efficiënt vanwege de set aan best practices en je overkomen zal mede daardoor professioneel zijn.
Echter...
ITIL kan ook enorm log zijn in de handen van verkeerde mensen, waardoor ik in dit topic al meermaals de wanhopige roep heb gezien om ITIL af te schaffen (en ik besloten heb eens langer te reageren). ITIL gaat echter niet weg, het zal bijgeschaafd worden (of in afgeleide vormen zoals ISM komen) maar vooral: Het gaat alleen maar meer worden. De markt, de klanten, het management... Steeds meer mensen raken er bekend mee en zullen het van je verwachten.
En juist daarom is het verstandig om ITIL te leren als IT'er: Je kan daardoor beter meedenken en processen verbeteren.
Pittige 3 dagen (ondanks dat ik al eerder met ITIL ben bezig geweest) en zover ik kan zien geslaagd (uitslag pas volgende week donderdag, was een written exam). Trainer was ingevlogen vanuit Londen dus erg goed te verstaan en te volgen.tweaker2010 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:07:
Het is wel veel stof voor 3 dagen, maar als je al ITIL kennis hebt is het goed te doen.
Desondanks is het hier normaal om met 2 man in aan een klein tafeltje te zitten (met 20 in totaal) en dat je behalve je materiaal alles zelf moet regelen (koffie, water, etc.) Echt niet zoals in Nederland maar die verwachting had ik ook niet. Ook wel leuk om eens je Bulgaarse (indirecte) collega's te leren kennen.
[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 01-06-2012 00:02 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik heb onlangs de ITIL V3 Foundation gehaald met een score 83%.
Van mijn werkgever heb ik een "examguide" gekregen van mijn werkgever. Deze om precies te zijn http://bit.ly/NndMW6
Ter voorbereiding van het examen heb ik het boek 4x doorgelezen & Notities gemaakt van dingen die ik wat moeilijker onthield. Om 65% te halen was dit een beetje overkill achteraf gezien.
Ik had een maand de tijd om voor te bereiden. Dit is meer genoeg voor dit examen.
Alleen het weekend voor het examen ben ik echt begonnen met leren. De avond daarvoor heb ik alles nog even doorgenomen.
Het examen bestond uit 40 vragen. Waarvan 26 goed beantwoord moesten worden om te slagen.
Voor mijn gevoel was dit niet een moeilijk examen. Ik had deze moeilijker ingeschat. Iedere IT'er zou dit certificaat met wat voorbereiding moeten kunnen halen naar mijn mening
Ik heb het examen bij EXIN in Rotterdam afgelegd. Geen negatieve punten te melden hierover
Ik hoop dat dit voor wat duidelijkheid zorgt bij mensen die bezig zijn deze certificering te halen
Gefeliciteerd, dat is een nette score! Ik had volgens mij 76% goed.GabrielVe schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:57:
Gefeliciteerd! Dat boek ben ik ook aan het doornemen voor het examen van ITIL v3 foundation. Ik hoop binnen nu en een paar weken het examen te kunnen doen...GabrielVe schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:57:
Hallo tweakers,
Van mijn werkgever heb ik een "examguide" gekregen van mijn werkgever. Deze om precies te zijn http://bit.ly/NndMW6
Btw; heb je de Engelse versie van het examen gedaan of de Nederlandse?
[ Voor 5% gewijzigd door lawkexarib op 02-06-2012 00:09 ]
Hallo allemaal,lawkexarib schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:26:
[...]
Gefeliciteerd! Dat boek ben ik ook aan het doornemen voor het examen van ITIL v3 foundation. Ik hoop binnen nu en een paar weken het examen te kunnen doen...
Ik ben ook bezig met het leren voor een ITIL V3 foundation examen.
Het boek dat jullie gebruiken/gebruikten komt uit 2009, als ik het goed heb. Hoe zit het precies met ITIL 2011?
Ik heb zelf het boek Foundations van ITIL V3 (ISBN 978 90 8753 056 3). Is het nog verstandig om dit boek (http://www.bol.com/nl/p/itil-pocketguide/9200000001663888/) aan te schaffen, omdat deze is gebaseerd op ITIL 2011 Editie?
Klopt, volgens mij hebben een aantal processen andere namen gekregen. Dat boek van 2011 is dus wel handig.Ballebek schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 08:36:
In de 2009 versie worden een aantal benamingen gebruikt die in de 2011 versie "geupdate" zijn omdat ze nu logischer zouden zijn.
GabrielVe heeft volgens mij het examen gehaald door te leren uit dat boek, dus waarschijnlijk zal dat boek wel geschikt zijn. Misschien is het handig om voor het examen de verschillen tussen ITIL V3 2007 en ITIL V3 2011 nog even door te nemen.
Ik heb hier een (Engelstalig) filmpje gevonden met de verschillen (zelf nog niet helemaal bekeken):
http://www.itiltrainingzone.com/introduction-to-itil.html
Voor de zekerheid heb ik zelf toch maar even de pocketguide van de 2011 editie van ITIL besteld.
Gefeliciteerd!Ballebek schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:35:
Net de uitslag gekregen (na een week, was written exam) en zelfde als met v2: 80% dus geslaagd.
Heb je het Nederlandse examen gedaan of het Engelse?
Engelse examenlawkexarib schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:34:
[...]
Gefeliciteerd!
Heb je het Nederlandse examen gedaan of het Engelse?
Verwijderd
Ik dacht dat dit meer gevraagd werd bij Functioneel beheer functies e.d.Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:44:
Heeft het zin of toegevoegde waarde om naast de ITIL foundation en Prince2 op je CV te hebben ook nog voor de bisl foundation te gaan. Volgens mij word hier in de praktijk toch minder om gevraagd?
Ben namelijk liever lui dan moe, het lijkt me wel wat om het thuis te kunnen doen.
Dus zijn het ook 40 vragen, waarvan je er 26 goed moet hebben? Vraagstelling identiek enz?
Iemand een idee?
Verwijderd
Het lijkt me de investering waard om een cursus te volgen.
Ik heb de cursus bij Global Knowledge in Rotterdam gevolgd. Geen idee of die ook in Den Haag zitten.Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:23:
Iemand ervaring met een betaalbaar opleidingscentrum regio Zuid Holland (Den Haag) ?
Het lijkt me de investering waard om een cursus te volgen.
Zoek je engelse of nederlandstalige samenvatting/oefenexamens?superbig91 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:18:
Ik ben ook bezig met ITILv3 maar de stof is erg droog. Ik kreeg als tip de goodsense samenvatting door te nemen en oefenexamens te maken. De link is echter offline. Iemand die deze samenvatting nog heeft en wilt delen?