Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ICH8 hier zelfs, en het verschil in respons is enorm. Heb je de Intel Rapid Storage drivers wel geinstalleerd? AHCI aangezet? Het duurt even voordat hij doorheeft wat er in de SSD geladen moet worden, het hangt natuurlijk van je gebruikspatroon af maar ik start regelmatig tot 10 applicaties en Firefox, Outlook etc starten allemaal tegelijk en binnen seconden. Dat was wel even anders met de klassieke HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33
Ik ben recent overgestapt van een Seagate Momentus XT 500GB hybrid naar een OCZ Vertex2 180GB SSD en het verschil in snelheid is niet echt schokkend te noemen. Met de SSD lopen veel dingen toch net iets soepeler, maar erg veel scheelt het niet met de XT. Oftewel, de XT doet het best goed :) Het grote voordeel van de SSD is dan wel weer de hemelse stilte; dan pas valt het op dat die XT toch een flinke bak herrie maakt...

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 13-09-2011 11:23 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wagenveld schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:57:
ICH8 hier zelfs, en het verschil in respons is enorm. Heb je de Intel Rapid Storage drivers wel geinstalleerd? AHCI aangezet? Het duurt even voordat hij doorheeft wat er in de SSD geladen moet worden, het hangt natuurlijk van je gebruikspatroon af maar ik start regelmatig tot 10 applicaties en Firefox, Outlook etc starten allemaal tegelijk en binnen seconden. Dat was wel even anders met de klassieke HD.
Rapid Storage drivers.... Nee? Ik zal het zo eens proberen. Heb vannacht mijn beide partities leeggetrokken en kan nu hem opnieuw partitioneren en weer "from scratch" beginnen. Misschien pakt dit wel goed uit dit keer.

De vorige keren dat ik een SDxx installeerde heb ik niets aan de partities gewijzigd en alleen C geformatteerd.

Is SD26 overigens al beschikbaar? (uiteraard google ik er zelf ff op) Ik heb nog steeds SD25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:37
Nee, op de site van Seagate is SD25 nog steeds de meest recente.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnet de Rapid Storage Driver geinstalleerd.

Hij doet er 40 seconden over van power off naar buroblad en in de tussentijd checkt ie mijn cdrom en USBopstartmogelijkheid en moet ik een ww voor login van 3 letters invullen.

Is dit retesnel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 19:09
Voor de liefhebbers: firmware SD28 is vandaag uitgekomen. Ik heb er helaas geen changelog van kunnen vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Spearhead op 13-09-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:o

Ze hebben 26 en 27 gewoon overgeslagen?

Komt goed uit deze upgrade, ik wilde net opnieuw gaan partitioneren...

Edit: installatie ging soepel en is gelukt.

Ik vroeg me wel af, iemand hier schreef of ik AHCI wel had aangezet. In deze laptop zijn de instellingen erg summier. Er staan alleen oa de tijd/datum wijzigen, de wachtwoord van bios instellen, de opstartvolgorde en dat is het zo een beetje. Niks over IDE/SATA/AHCI.

Hoe weet ik of AHCI aanstaat? Heb win7 Ultimate x64

Edit2: als ik het goed begrijp van mijn vriend google activeer ik AHCI door Sony Firmware Parser Driver te installeren. Dit heb ik altijd gedaan en dus was AHCI al geactiveerd.

Edit3: ik zie nu idd in apparaatbeheer letterlijk staan dat AHCI driver werkt. Dus bij deze heb ik mijn eigen vraag beantwoord. :P

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 22:03
Gebruik al circa 2 jaar een 500GB Momentus XT. Echter kom ik er vandaag pas achter dat er firmwares voor deze schijf beschikbaar zijn! Ben van versie SD23 naar versie SD28 gegaan. Ben benieuwd wat ik er van merk. Echter wel heel erg tevreden over de HDD en zeker over zijn prestaties!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Iemand op NBR claimt dat de SD28 firmware de XT veel sneller maakt. Ben benieuwd of het klopt.

Edit: Een tweede persoon zegt hetzelfde.

[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 15-09-2011 09:01 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Philflow schreef op donderdag 15 september 2011 @ 08:57:
Iemand op NBR claimt dat de SD28 firmware de XT veel sneller maakt. Ben benieuwd of het klopt.

Dank voor de info, haal vanmiddag mijn laptop met XT weer op, zal dan meteen eens updaten en bekijken of ik er wat van merk :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Philflow
4K random reads en writes zijn 50% sneller *O*
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/seagateSD28update.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 15-09-2011 10:07 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Om even terug te komen op de verhalen over opvolgers: de 250GB en 320GB modellen gaan eruit en worden opgevolgd door de 500GB ST95005620AS drive.

Gek detail is overigens dat Seagate 15K 3.5" ook volledig uitfaseert, de 15K.7 gaat eruit en aangeraden wordt om Savvio 10K.5 ervoor in plaats te nemen...

Verwijderd

Hoezo opgevolgd? De ST95005620AS bestaat al 2 jaar of zo?

• _JGC_
  • Laatst online: 00:46
Komt erop neer dat de 320GB en 250GB versies end of life zijn, die dingen worden over een tijdje niet meer verkocht. Snap overigens niet dat Seagate nog geen SATA 6Gb/s XT's in de planning heeft staan, van alle andere desktopdrives hebben ze dat wel gedaan.

Verwijderd

Ik had eigenlijk verwacht dat met deze nieuws over EOL ook nieuws naar buiten zou komen van nieuwere modellen met betere specs? 750GB met 16 GB SSD Hybrid HDD of zo...

• Philflow
Nieuwe model komt voor het einde v.h. jaar. 750GB en 8GB cache. Meer details: http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM1000001a48090aRCRD
http://www.nordichardware...and-hybrid-harddrive.html

[ Voor 108% gewijzigd door Philflow op 15-09-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Vraagje...

Ik heb gisteren voor het eerst Windows 7 op een Momentus XT gezet. Nou zat ik te denken, moet dan niet dat automatisch defragmenteren uitgezet worden? Of wordt hij automatisch door W7 gedetecteerd (net als een SSD) waardoor dat vanzelf wordt uitgeschakeld?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

_JGC_ schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:26:
Komt erop neer dat de 320GB en 250GB versies end of life zijn, die dingen worden over een tijdje niet meer verkocht. Snap overigens niet dat Seagate nog geen SATA 6Gb/s XT's in de planning heeft staan, van alle andere desktopdrives hebben ze dat wel gedaan.
Oeh, hopelijk zijn er nog wat restvoorraadjes van de 250GB versie dan :) Ik ga maar even de prijzen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mx. Alba schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 08:48:
Vraagje...

Ik heb gisteren voor het eerst Windows 7 op een Momentus XT gezet. Nou zat ik te denken, moet dan niet dat automatisch defragmenteren uitgezet worden? Of wordt hij automatisch door W7 gedetecteerd (net als een SSD) waardoor dat vanzelf wordt uitgeschakeld?
±1x per maand defragmenteren wordt aangeraden door Seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Ja maar het probleem is dat Windows 7 automatisch defragmenteert als de computer idle is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35
Philflow schreef op donderdag 15 september 2011 @ 08:57:

Heb vanochtend er ook de nieuwe firmware SD28 (kwam van SD26) erop gezet en ik merk ook snelheidsverbeteringen bij het opstarten van programma's, waar Outlook 2010 vroeger altijd de tijd had om twee puntjes achter het woord "starting" te laten verschijnen, is dat er nu nog maar één. Verder lijken relatief simpele applicaties nog sneller op te starten dan ze deden, meer pats-boem-effect :). Voor de programma's die wat langer opstarttijd nodig hebben (photoshop, matlab, solidworks) durf ik het niet te zeggen, geen goed vergelijkingsmateriaal omdat ik daar nooit echt op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mx. Alba schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:31:
Ja maar het probleem is dat Windows 7 automatisch defragmenteert als de computer idle is...
Dat zou je dan beter uit kunnen zetten. Het kan immers het leer effect verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:55:
[...]

Dank voor de info, haal vanmiddag mijn laptop met XT weer op, zal dan meteen eens updaten en bekijken of ik er wat van merk :)
Voelt nog een tikkie rapper ook hier, maar heb geen solid data to back that up :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:12
@bitjesmaker Waar zie je in apparaatbeheer staan dat je AHCI driver aanstaat? Ik kan het niet vinden.

En wat voor voordeel heeft het installeren van de RS drivers van Intel? Ik heb het bij deze hardeschijf niet, alsmede op mijn laptop met SSD. Mocht het echt voordeel hebben, dan wil ik me er wel aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
harydoo schreef op zondag 25 september 2011 @ 01:19:
@bitjesmaker Waar zie je in apparaatbeheer staan dat je AHCI driver aanstaat? Ik kan het niet vinden.

En wat voor voordeel heeft het installeren van de RS drivers van Intel? Ik heb het bij deze hardeschijf niet, alsmede op mijn laptop met SSD. Mocht het echt voordeel hebben, dan wil ik me er wel aan wagen.
Dat moet je in de BIOS instellen.
Ik heb er ook eentje besteld, wil het weleens ervaren! Heb al zoveel positieve dingen gelezen over de disk, kan hem niet laten liggen voor 90€!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

ATA of AHCI, Intel RST of MS ATA, ik heb niet het idee dat het echt uitmaakt. Ook in benchmarks scheelt het weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij verscheen pas na het aanzetten van AHCI in bios, hiervoor zag ik totaal iets anders, iig geen 6 gelijke dingen. Weet niet meer hoe het toen eruitzag maar er stond iig geen AHCI bij 1 van die dingen en dit is een screenshot van hoe het nu is bij mijn apparaatbeheer

Het is mij btw gelukt zonder een herinstallatie van windows, lees hier hoe ik het heb gedaan: Verwijderd in "AHCI werkend op de Asus P5K."

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/syuh78.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Gaaf! 8gb flash!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:00
Waarom wordt de update utility geblokkeerd door windows... :/
"is gerapporteerd als onveilig"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8GB levert niet zoveel prestatiewinst op hoor. Je kan met 20 a 40MB/s lezen van het flash. Meer niet. Al stop je er 100GB op lever dat zga geen winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Het gaat om de random read performance. 20 MB/sec 4K random read is natuurlijk top.

De prestatiewinst is al aanzienlijk met 4GB. Met 8GB betekent gewoon dat er 2x zoveel processen versneld kunnen worden. Dat de versnelling aanzienlijk is blijkt uit diverse reviews.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/seagatemomentusxt_052410010728/22999.png

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/57531.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/Storage/Blue_1TB/adobe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet hoe snel hij is ;) Ik bedoel alleen dat het weinig uitmaakt of er 4GB of 8GB op zit. BV het opstarten van windows duurt 1 minuut, in die minuut kan je een tot 2GB lezen van het flash.
Geen enkel programma doet 2GB aan random reads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:18:
Ik weet hoe snel hij is ;) Ik bedoel alleen dat het weinig uitmaakt of er 4GB of 8GB op zit. BV het opstarten van windows duurt 1 minuut, in die minuut kan je een tot 2GB lezen van het flash.
Geen enkel programma doet 2GB aan random reads.
Maar de XT-versnelling wordt dan wel toegepast op meer applicaties; ook applicaties die je wat minder vaak gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Of de 8GB effect zal hebben t.o.v. 4GB ligt aan het gebruik.

Nu is de 4GB bijvoorbeeld genoeg om het booten aanzienlijk te versnellen en een stuk of 8 medium sized apps. Zodra je meer ( en/of grotere) applicaties gaat gebruiken is 4GB niet genoeg om die applicaties te cachen.

Daarom zijn er ook enkele power users op NBR die klagen dat de XT voor hen te weinig doet. Voor hen zal 8GB een belangrijke verbetering kunnen geven.

Edit: zoals Albantar al zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 04-10-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Misschien is het handig om de startpost aan te passen met wat tips/trucks.

Wat zijn bijvoorbeeld dingen om het maximale uit de schijf te halen, heb doorgaans wat dingen gelezen, misschien een freak/fijne jongen die er een soort samenvatting van kan maken? Wellicht heb ik er zelf ook nog wat aan. Denk bijvoorbeeld aan auto defragmenteren uitzetten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Gewoon gebruiken. Het enige 'speciale' is dat Seagate aanraadt om slechts ± 1x per maand te defragmenteren.

Verder is het natuurlijk goed om je C schijf redelijk klein te maken, maar dat geldt voor iedere HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Spearhead schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 20:58:
Voor de liefhebbers: firmware SD28 is vandaag uitgekomen. Ik heb er helaas geen changelog van kunnen vinden.
Ik heb het er vanochtend op gezet.
De pc was gelijk 2x sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is zoals met de geheugenhoeveelheid en cachehoeveelheid. Past het erin of niet?
  • Als je meer geheugen probeert te gebruiken dan dat er beschikbaar is. Swappen!
  • Als de meest herhaalde code van je favoriete applicatie niet in de cache past, dan moet het traag vanuit het geheugen gedraaid worden. Je wacht meer dan 100 kloktikken ipv 3 kloktikken.
Als je de regelmatig gemanipuleerde bestanden van je OS en applicaties niet in de 4GB past, dan moet er teveel met de koppen van de harde schijf bewegen worden. Ergste "lagfestijnen" dat je ooit met een computer kan tegenkomen zijn eenmaal laptopschijven. De koppen van een goede desktop harde schijf kan maximaal 100 keer per seconde bewegen en daarmee bestandjes van 4KB benaderen levert maar 400 KB/s in worst case op. Het flash geheugen mag zo weinig MB/s opleveren als geheugenkaartjes voor camera's. Het feit dat je over tientallen MB/s spreekt, is het al snel 100 keer sneller dan de harde schijf. De lag is weg en het voelt "oneindig" sneller dan teer door een trechter duwen.

8 GB is een belangrijke verbetering om van net niet goed genoeg naar overtuigend goed genoeg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergelijking loopt mank. Het punt is dat het flashgeheugen niet per definitie sneller is. Bij kleine bestanden is het flash sneller. Bij grote bestanden is de hdd zelf sneller. Er bestaat een punt waarbij het geen zin meer heeft om meer flash toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:58:
Je kan met 20 a 40MB/s lezen van het flash. Meer niet.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anandtech:
http://www.anandtech.com/...finally-a-good-hybrid-hdd
Note that you shouldn't expect to get the same performance out of the Momentus XT's single NAND device as you would an SSD. Remember that modern SSDs have anywhere between 4 and 10 channels of NAND accessed in parallel to reach their very high transfer rates. A single NAND device isn't going to end up anywhere near as fast. At best the Momentus XT should be able to read from the cache at 20 - 40MB/s depending on the data being accessed and the type of NAND Seagate is using.
Dat komt overeen met de snelheid van een ssd met QD=1 (of QD=32 gedeeld door het aantal kanalen, desgewenst)

En unrelated. Kan ik hieruit afleiden dat de M4 16 chips heeft? Anders raak je namelijk nooit aan de 500MB/s. De limiet voor MLC lijkt tegenwoordig rond de 30MB/s per chip te liggen als ik sequentionele snelheden van wat SSD's vergelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Intel legt die grens bij 64GB:
http://www.anandtech.com/...logy-ssd-caching-review/2

Er was ook een review die liet zien dat het vrij makkelijk is om programma's uit de 4GB te duwen, dus het lijkt mij helemaal logisch om naar 8GB te gaan. Zolang ze de kosten ongeveer gelijk kunnen houden is er ook geen reden om aan 4GB vast te houden. Afhankelijk van wat je doet met je PC lijkt mij de grens waar het niet meer voordeel biedt ergens tussen 16 en 32GB te liggen. Wat Seagate nu niet doet en wat ze nog wel zouden kunnen implementeren is het cachen van de writes bijvoorbeeld, en die sequentieel weg te schrijven als de schijf idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mwa ik heb zo mijn twijfels bij die redenering van Anand.

Maar het maakt ook niet zo veel uit. Zoals gezegd gaat het om de random performance. Sequentiele snelheid boeit eigenlijk niet. De on board logica zal wel slim genoeg zijn om geen grote bestanden te gaan kopieren naar de NAND. Seagate heeft al een flink aantal firmware updates uitgebracht. Ik neem aan dat ze het aardig door beginnen te krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 04-10-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. 64GB is het maximum wat je uberhaubt kan toekennen. Ik heb niet eens 32GB aan programma's, voor mij zou 64GB helemaal niets toevoegen tov. de helft. En ik ben er best wel zeker van dat het verschil tussen 8GB en 64GB maar klein is met mijn usagepatroon. De intel caching SSD is niet voor niets maar 20GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 20:43

wootah

They see me trollin'

Ik heb gisteren ook SD28 geinstalleerd op de 500GB versie.
Voorheen zat ik op SD26 omdat ik last had van end-to-end errors op SD25. SD26 heeft dit opgelost.
SD28 brengt ook nog eens wat extra snelheid met zich mee :)

Ik heb wel meteen even alle tests uitgevoerd met seatools om te testen of de firmware het goed deed :)
tot nu toe ben ik positief :)
Het werd wel tijd dat seagate met goede firmware aankwam trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Gisteren is er helaas weer 1 end-to-end error bijgekomen...
Ik vraag me af hoe lang ik mijn zenuwen in bedwang kan houden voordat ik hem terug stuur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Ik ben sinds een paar uurtjes de trotse bezitten van een XT en kan er alleen maar lof over spreken! Wat een heerlijke snelheid! Eerste keer word starten kostte me 6 seconden, de 2e keer 6/10e van een seconde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Bartjezz schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:53:
Ik ben sinds een paar uurtjes de trotse bezitten van een XT en kan er alleen maar lof over spreken! Wat een heerlijke snelheid! Eerste keer word starten kostte me 6 seconden, de 2e keer 6/10e van een seconde!
Ik zou sowieso even de S.M.A.R.T. waarden in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Sibrand schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:39:
Waarom wordt de update utility geblokkeerd door windows... :/
"is gerapporteerd als onveilig"
Uitvoeren als admin wil vaker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:38
Ik vraag me af of deze HDD compatible is met de X121e waarbij de ruimte van een 2,5" beperkt is tot 7mm.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Sjeeps schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:58:
Ik vraag me af of deze HDD compatible is met de X121e waarbij de ruimte van een 2,5" beperkt is tot 7mm.

Iemand enig idee?
Afmeting staan op tweakers: pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
EN ze staan ook gewoon op de product pagina: http://www.seagate.com/ww...#TabContentSpecifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeeps
  • Laatst online: 19:38
Dat klopt, maar dat staat er bij een Crucial M4 ook, maar daarvan heb ik weer gelezen dat sommige mensen er met wat getweak, wel inkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26
Sjeeps schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:12:
[...]

Dat klopt, maar dat staat er bij een Crucial M4 ook, maar daarvan heb ik weer gelezen dat sommige mensen er met wat getweak, wel inkrijgen...
Je kan heel simpel de spacer verwijderen bij een C300/M4 (ten koste van de garantie)
Er zijn op dit moment weinig 7mm HDD's op de markt (beperkte hoogte voor de platters).
Zelf een c300 in mijn x121e zitten.

XT blijft wel een mooie schijf voor Laptop gebruikers, nu al bijna 1 jaar probleemloos in een E6400 zonder FW upgrade.

[ Voor 11% gewijzigd door Zanac-ex op 20-10-2011 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

catchingfire schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:37:
[...]

Heb 'm eigenlijk nu nodig ;). Nog nergens iets over een releasedate bekend?
Ben ook erg nieuwsgierig..zou erg fijn zijn in mijn MBP, wilde namelijk ook een hybride in mijn HTPC (toch fijn om een beetje rappe disk in te gooien achteraf gezien..). En 500GB is daarvoor voor mij meer dan genoeg :)

Haat wachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
2Dutch schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 16:02:
Ben ook erg nieuwsgierig..zou erg fijn zijn in mijn MBP, wilde namelijk ook een hybride in mijn HTPC (toch fijn om een beetje rappe disk in te gooien achteraf gezien..). En 500GB is daarvoor voor mij meer dan genoeg :)
Ik heb 2x de XT500GB in gebruik in een Macbook en een Win7 laptop, sinds de release al dus heb alle firmware updates meegemaakt. Een van de twee is ge-RMA'd na een jaar ofzo.

Het zijn geweldige drives. Ze transformeren een laptop of een Asrock ION/Mac Mini achtig systeempje waarvan de disk toch al snel de bottlenek is volledig, alles draait veel soepeler. Een SSD is in een laptop vaak niet handig vanwege de beperkte (betaalbare) opslagcapacteit.

Zit nu nog verlegen om 2 XT's, maar heb niet zo'n zin om nu een model te scoren met 4GB flash als over enkele weken een geupdate model met 8GB flash uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me eerder af of ik wel snelheid had gewonnen met de aanschaf met mijn momentus xt 500GB tov de oude HDD.

Afgelopen zaterdag kwam een identieke laptop + OS naast de mijne te staan met de originele HDD en toen merkte ik behalve een snellere opstarttijd ook dat hij met alles sneller was. Filmpjes openen, bestanden verplaatsen, dingen installeren.

Ik neem dus mijn woorden m.b.t. eerder geuite twijfels terug. Hij is inderdaad duidelijk sneller en is een goede aankoop geweest en kan ik iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Sinds een 4-tal weken een 500GB XT in een HP Compaq 6510b zitten.
Heerlijk snel(ler) tegenover de oude schijf (160GB 5400rpm).

Zowel het opstarten van Windows (7 Pro) als programma's (Office 2010, web tools, ...) als de algemene look&feel.

Ik raad niemand nog niet-hybride schijven aan. :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door kleinesmurf op 25-10-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 15:23
Ik heb deze harde schijf ook zitten in mijn laptop, maar ik stoor me er erg aan. Om de paar seconden hoor je hem even 'draaien', en vevolgens als hij weer 'stopt' dan hoor je een soort klik-geluidje. Heel erg irritant. Het zou gaan om de 'audible sleep' mode waar hij steeds in gaat. Is er een manier om dit te verhelpen?

PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twist
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Conscience NL schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:03:
Ik heb deze harde schijf ook zitten in mijn laptop, maar ik stoor me er erg aan. Om de paar seconden hoor je hem even 'draaien', en vevolgens als hij weer 'stopt' dan hoor je een soort klik-geluidje. Heel erg irritant. Het zou gaan om de 'audible sleep' mode waar hij steeds in gaat. Is er een manier om dit te verhelpen?
Was precies waar ik ook last van had, soort gestotter de hele tijd. Maar http://sites.google.com/site/quiethdd/ heeft het opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 15:23
Twist schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:05:
[...]

Was precies waar ik ook last van had, soort gestotter de hele tijd. Maar http://sites.google.com/site/quiethdd/ heeft het opgelost!
_/-\o_ _/-\o_ Bedankt _/-\o_ _/-\o_

PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Wat is er tussen haakjes met de prijs van de 500GB XT aan het gebeuren? +20% ? :S.
pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Zo gaat de upcoming 750GB XT wel erg aan de prijs worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
catchingfire schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:26:
Wat is er tussen haakjes met de prijs van de 500GB XT aan het gebeuren? +20% ? :S.
pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Zo gaat de upcoming 750GB XT wel erg aan de prijs worden!
Zou het ermee te maken hebben dat één van de grootste hardeschijvenfabrieken ter wereld momenteel onder water staat? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Voordat we hier gaan vervallen in "Help! waarom schieten die prijzen ineens omhaag", dit is reeds al eerder op de frontpage gemeld en kan hier over gediscuseerd worden: WD 2TB harddisks prijsstijging na overstromingen Thailand ??

Deze discussie hoeft dan ook niet hier gevoerd te worden, dat wilde ik even voor zijn. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
Nieuwe Hybrid schijven?
Seagate will be transitioning their entire Barracuda XT line of high-performance hard drives over to being hybrid drives.
Laat maar komen!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
750GB XT zit er aan te komen....
http://www.newegg.com/Pro...6822148837&Tpk=ST750LX003
http://www.newegg.ca/Prod...aspx?Item=N82E16822148837

[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 25-11-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
En de upgrade komt dichterbij:
http://tweakers.net/nieuw...e-momentus-xt-schijf.html
Duimen dat die zeven laptopfabrikanten niet alleen hun woord (snel) houden, maar ook nog 'interessante' fabrikanten zijn :9.
Adviesprijs ligt aan de hogere kant, maar lijkt me de moeite waard. Zou de 500GB-versie in waarde dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:18:
[modbreak]Voordat we hier gaan vervallen in "Help! waarom schieten die prijzen ineens omhaag", dit is reeds al eerder op de frontpage gemeld en kan hier over gediscuseerd worden: WD 2TB harddisks prijsstijging na overstromingen Thailand ??

Deze discussie hoeft dan ook niet hier gevoerd te worden, dat wilde ik even voor zijn. :) [/modbreak]
Omhoog of omlaag? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 benchmarks in hele seconden gemeten met slechts 1 SSD als vergelijking? Nee, dat overtuigt niet echt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De Kingston HyperX is een van de snelste SSDs met application launching dat weet iedereen toch :P

Voor mij is het wel duidelijk. De XT start applicaties en boot zoals een snelle SSD. Verder is de 750GB harde schijf significant sneller dan de vorige 500GB. Als het geluidsniveau ook zeer laag is dan is het enige wat mij tegen houdt het prijskaartje.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/seagate-momentusxt-gen2/time-boot.gif

http://techreport.com/articles.x/22057/9
http://www.hardwarecanuck...-hard-drive-review-9.html

[ Voor 84% gewijzigd door Philflow op 29-11-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mooie Momentus XT review door Laptopmag. Veel real world metingen.
http://blog.laptopmag.com...-750gb-at-near-ssd-speeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folke
  • Laatst online: 21:58
Bij Afuture staat de nieuwe 750 GB XT voor 162 euro in de lijst. Deze staat ook al in de pricewatch, ik dacht dat ze een stuk duurder zouden zijn, het 500 GB oude model kost ook 170 euro.
Doe er je voordeel mee.
-Edit-
Bij Afuture is de prijs nu weg, in de PW staan nu ook nieuwe entries.

[ Voor 12% gewijzigd door Folke op 06-12-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Folke schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 07:59:
Bij Afuture staat de nieuwe 750 GB XT voor 162 euro in de lijst. Deze staat ook al in de pricewatch, ik dacht dat ze een stuk duurder zouden zijn, het 500 GB oude model kost ook 170 euro.
Doe er je voordeel mee.
Je bedoelt: "het 500 GB oude model kostte destijds ook 170 euro"?

Want ik heb hem vorig jaar niet voor die bedrag gekocht maar voor iets meer dan 100 euro als ik me goed herinner.

Laat maar, schijnbaar zijn de prijzen FLINK gestegen... Ik las al iets over thailand / overstromingen enz en hoef er dus geen uitleg erover.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
Doe er je voordeel mee.
-Edit-
Bij Afuture is de prijs nu weg, in de PW staan nu ook nieuwe entries.
Inderdaad, nu is er een pricewatch entry: http://tweakers.net/price...-xt-st750lx003-750gb.html.
Zou zelfs al leverbaar moeten zijn!

Toevalligerwijs gaat de XT500 GB ook (vandaag?) ook weer naar een normaler prijsniveau ~ € 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-08 10:24
MyrddinLXXIIX schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:23:
[...]

Inderdaad, nu is er een pricewatch entry: http://tweakers.net/price...-xt-st750lx003-750gb.html.
Zou zelfs al leverbaar moeten zijn!

Toevalligerwijs gaat de XT500 GB ook (vandaag?) ook weer naar een normaler prijsniveau ~ € 110.
Interesting! Azerty levert 'm inmiddels ook, wel een stuk goedkoper:
http://azerty.nl/producte...200-tpm-buffer-32-mb.html

[ Voor 0% gewijzigd door Tsunameh op 07-12-2011 16:30 . Reden: Ervaringen anchor uit de link gehaald ]

Wat is een ander woord voor synoniem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Leuke vergelijking tussen de XT 750GB en Scorpio Black 750GB van Macrumors.
I'm also very happy with this drive. I have one installed in my late 2011 15" MBP 2.2GHz, 8GB RAM. It's replacing a WD Scorpio Black 750GB.

Some brief observations, as compared to the Scorpio Black 750GB:

*It is connected at 6Gbps to the SATA controller
*Temp is the same as the Scorpio Black 750GB (31 deg C)
*Vibration and noise are lower - sounds more like 5400 rpm drive. Vibration is MUCH lower.
*read/write speeds "feel" faster, but frequently used apps spring open almost instantaneously. Overall this makes this computer feel much faster. No lag when opening Aperture or Final Cut Express, and the initialization for FCE is nearly instantaneous. It learns quickly.
*No stutter or lag as displayed by past Momentus XT series
*Seems to have two speeds for the drive platters-a lower "rest" speed, and then quickly goes to full speed when needed. I have not seen it spin down completely.
*Power consumption is listed in specs as higher, but in real use I have not seen any worse battery life.

It's a pricey drive but really does positively affect the "feel" of the system. I think Seagate has a winner here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een spec sheet van de 750 gb versie staat ook een 500 gb versie met sata iii en dergelijke, maar hebben jullie al iets gehoord over een release van deze kleinere versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulin
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09 06:16
De 500GB versie die daar staat, is gewoon de versie zoals die al in de winkels ligt met 4 ipv 8 GB flash geheugen. Alleen de 750 GB heeft dus 8 GB flash geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dit ziet er heel erg interessant uit. Was al van plan om meer opslag/performance in mijn MBP te duwen, ben nu heel happy met de 500Gb variant. Zal binnenkort eens alvast wat testjes draaien op mijn MBP, zodat ik echt 1 op 1 kan vergelijken. De 500Gb duw ik dan in mijn mini mediacenter, want daar steekt Apple zo'n beroerd trage 5400rpm hdd in.. 2e hands hdd's leveren toch nog lekker op tegenwoordig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Maulin schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:38:
De 500GB versie die daar staat, is gewoon de versie zoals die al in de winkels ligt met 4 ipv 8 GB flash geheugen. Alleen de 750 GB heeft dus 8 GB flash geheugen.
Precies, de ST95005620AS is de oude en is SATA II (3Gbps).

Overigens een erg goede schijf. Laatst een nieuwe MBP 13" gekocht, gelijk de XT erin. Snel, stil en battery life nu ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:01:
[...]

Precies, de ST95005620AS is de oude en is SATA II (3Gbps).

Overigens een erg goede schijf. Laatst een nieuwe MBP 13" gekocht, gelijk de XT erin. Snel, stil en battery life nu ook goed.
Maulin schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:38:
In dit specsheet, op de seagate site, op pagina 10:

http://www.seagate.com/st...omentus/XT/100665905d.pdf

Ik ken de schijf, heb nu zelf een 250 gb variant in mijn laptop zitten, qua ruimte is dat genoeg maar vanwege mijn dual boot setup (windows 7/hackintosh 10.7) merk ik dat niet alle programma's in het geheugen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulin
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09 06:16
In de specsheet gaat het inderdaad om een ander modelnummer (ST500LX003 ipv ST95005620AS).
Ik hoop dat de prijs zo'n beetje gelijk gaat worden aan de prijs van het huidige 500 GB model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ah dat is idd een 500GB versie met 8GB cache. Mooi.
Maulin schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:30:
In de specsheet gaat het inderdaad om een ander modelnummer (ST500LX003 ipv ST95005620AS).
Ik hoop dat de prijs zo'n beetje gelijk gaat worden aan de prijs van het huidige 500 GB model.
Als je lang genoeg wacht wel ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Philflow op 10-12-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:56
Ik heb een XXODD laptop laten samenstellen in 2009.
4GB Ram en 32-bit windows 7 systeem.
Daar heb ik nu spijt van en ga een 64-bit systeem installeren en 8Gb ram op een verse 750Gb schijf
over een tijdje. Ben erg benieuwd. Helaas merk je wel dat hij al wat ouder wordt
met een GTX 280 :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Zouden jullie deze schijf (de 750Gb variant) plaatsen in een MacBook Pro 4,1 (2007) met sata-150 aansluiting?

Of zou de aansluiting een te grote belemmering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

edgarf28 schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:50:
Zouden jullie deze schijf (de 750Gb variant) plaatsen in een MacBook Pro 4,1 (2007) met sata-150 aansluiting?

Of zou de aansluiting een te grote belemmering zijn?
De aansluiting is backwards compatible. Bij de eerste versie van de XT kon je met een jumper de schijf op sata150 forceren als je problemen kreeg.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
4POX schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:51:
[...]

De aansluiting is backwards compatible. Bij de eerste versie van de XT kon je met een jumper de schijf op sata150 forceren als je problemen kreeg.
Ja, maar mijn vraag was meer; zou ik veel snelheidsverschil merken met deze verouderde (langzame) sata aansluiting i.c.m. de 750 Gb Momentus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
edgarf28 schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:07:
[...]

Ja, maar mijn vraag was meer; zou ik veel snelheidsverschil merken met deze verouderde (langzame) sata aansluiting i.c.m. de 750 Gb Momentus?
Dat vraag ik me ook af.
Ik moet een Sata 600 aansluiten op een Sata 300 aansluiting.
Maar de 750Gb heeft 8Gb flash geheugen en is daarom iets sneller dan de 500Gb.
Plus 250Gb extra in me laptop is nooit erg :D
Laat me oude schijf erin zitten en begin een schone installatie op de Momentus XT
en gooi dan me oude schijf leeg, zodat ik nog wel me save games kan overzetten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edgarf28 schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:07:
[...]

Het snelheidsverschil tussen SATA-150 en SATA-600 voor een harde schijf is praktisch nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david72
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 14:00
Zker dit interesseert mij:

"Seagate will eventually use the larger NAND to cache writes as well as reads. Early next year 750GB Momentus XT owners will get a firmware update adding write caching support. I've played with an early version of this firmware and it does improve performance tremendously."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

david72 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:14:
Zker dit interesseert mij:

"Seagate will eventually use the larger NAND to cache writes as well as reads. Early next year 750GB Momentus XT owners will get a firmware update adding write caching support. I've played with an early version of this firmware and it does improve performance tremendously."
Oeh, bedankt voor die quote :) Dat maakt mijn interesse weer iets groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david72
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 14:00
De write cache heet voluit "Fast Factor Write". Meer info hier: http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=2630&page=2

"Fast Factor Write - Coming to a Firmware Update

Fast Factor Write was dropped from the initial launch of the 750GB Momentus XT drive and likely postponed till Q1-Q2 2012. The preliminary outline of the technology is interesting enough that PCSTATS felt compelled to touch base on in this review regardless. Please remember that of this is subject to change.

In one sentence, Fast Factor Write stores back end operating system metadata to the 8GB NAND flash until a larger write takes place. When a user-initiated write occurs, the collected system metadata is written along with the user data to the hard drive platters in one go. As perhaps thousands of metadata writes occur throughout a user session, the point of this technology is that it collects 'house keeping writes' and decreases hard drive power use. If Fast Factor Write is rolled out as expected, it will allow a new APM power mode to be enacted that could drop HDD power draw by perhaps 25%, says Seagate. Company representatives tell PCSTATS the technology may be implemented by a simple firmware update."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Zou die firmware update met Fast Factor Write ook beschikbaar komen voor de huidige generatie XT ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Laatst online: 23:43
Doe er je voordeel mee.
Bij Afuture kost hij inmiddels €210,80. De prijzen beginnen dus wel te stijgen, het zou me geen eens verbazen als het allemaal boven de €200,- komt.
Ik ga hem waarschijnlijk toch maar zsm aanschaffen zodat ik de prijsstijgingen voor ben. :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste