Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulin
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 16:42
In de specsheet gaat het inderdaad om een ander modelnummer (ST500LX003 ipv ST95005620AS).
Ik hoop dat de prijs zo'n beetje gelijk gaat worden aan de prijs van het huidige 500 GB model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Ah dat is idd een 500GB versie met 8GB cache. Mooi.
Maulin schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:30:
In de specsheet gaat het inderdaad om een ander modelnummer (ST500LX003 ipv ST95005620AS).
Ik hoop dat de prijs zo'n beetje gelijk gaat worden aan de prijs van het huidige 500 GB model.
Als je lang genoeg wacht wel ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Philflow op 10-12-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
Ik heb een XXODD laptop laten samenstellen in 2009.
4GB Ram en 32-bit windows 7 systeem.
Daar heb ik nu spijt van en ga een 64-bit systeem installeren en 8Gb ram op een verse 750Gb schijf
over een tijdje. Ben erg benieuwd. Helaas merk je wel dat hij al wat ouder wordt
met een GTX 280 :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zouden jullie deze schijf (de 750Gb variant) plaatsen in een MacBook Pro 4,1 (2007) met sata-150 aansluiting?

Of zou de aansluiting een te grote belemmering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:53

4POX

Everybody is wired

edgarf28 schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:50:
Zouden jullie deze schijf (de 750Gb variant) plaatsen in een MacBook Pro 4,1 (2007) met sata-150 aansluiting?

Of zou de aansluiting een te grote belemmering zijn?
De aansluiting is backwards compatible. Bij de eerste versie van de XT kon je met een jumper de schijf op sata150 forceren als je problemen kreeg.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
4POX schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:51:
[...]

De aansluiting is backwards compatible. Bij de eerste versie van de XT kon je met een jumper de schijf op sata150 forceren als je problemen kreeg.
Ja, maar mijn vraag was meer; zou ik veel snelheidsverschil merken met deze verouderde (langzame) sata aansluiting i.c.m. de 750 Gb Momentus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
edgarf28 schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:07:
[...]

Ja, maar mijn vraag was meer; zou ik veel snelheidsverschil merken met deze verouderde (langzame) sata aansluiting i.c.m. de 750 Gb Momentus?
Dat vraag ik me ook af.
Ik moet een Sata 600 aansluiten op een Sata 300 aansluiting.
Maar de 750Gb heeft 8Gb flash geheugen en is daarom iets sneller dan de 500Gb.
Plus 250Gb extra in me laptop is nooit erg :D
Laat me oude schijf erin zitten en begin een schone installatie op de Momentus XT
en gooi dan me oude schijf leeg, zodat ik nog wel me save games kan overzetten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edgarf28 schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:07:
[...]

Het snelheidsverschil tussen SATA-150 en SATA-600 voor een harde schijf is praktisch nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david72
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:33
Zker dit interesseert mij:

"Seagate will eventually use the larger NAND to cache writes as well as reads. Early next year 750GB Momentus XT owners will get a firmware update adding write caching support. I've played with an early version of this firmware and it does improve performance tremendously."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 16:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

david72 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:14:
Zker dit interesseert mij:

"Seagate will eventually use the larger NAND to cache writes as well as reads. Early next year 750GB Momentus XT owners will get a firmware update adding write caching support. I've played with an early version of this firmware and it does improve performance tremendously."
Oeh, bedankt voor die quote :) Dat maakt mijn interesse weer iets groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david72
De write cache heet voluit "Fast Factor Write". Meer info hier: http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=2630&page=2

"Fast Factor Write - Coming to a Firmware Update

Fast Factor Write was dropped from the initial launch of the 750GB Momentus XT drive and likely postponed till Q1-Q2 2012. The preliminary outline of the technology is interesting enough that PCSTATS felt compelled to touch base on in this review regardless. Please remember that of this is subject to change.

In one sentence, Fast Factor Write stores back end operating system metadata to the 8GB NAND flash until a larger write takes place. When a user-initiated write occurs, the collected system metadata is written along with the user data to the hard drive platters in one go. As perhaps thousands of metadata writes occur throughout a user session, the point of this technology is that it collects 'house keeping writes' and decreases hard drive power use. If Fast Factor Write is rolled out as expected, it will allow a new APM power mode to be enacted that could drop HDD power draw by perhaps 25%, says Seagate. Company representatives tell PCSTATS the technology may be implemented by a simple firmware update."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zou die firmware update met Fast Factor Write ook beschikbaar komen voor de huidige generatie XT ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-08 22:42
Folke schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 07:59:
Bij Afuture staat de nieuwe 750 GB XT voor 162 euro in de lijst. Deze staat ook al in de pricewatch, ik dacht dat ze een stuk duurder zouden zijn, het 500 GB oude model kost ook 170 euro.
Doe er je voordeel mee.
Bij Afuture kost hij inmiddels €210,80. De prijzen beginnen dus wel te stijgen, het zou me geen eens verbazen als het allemaal boven de €200,- komt.
Ik ga hem waarschijnlijk toch maar zsm aanschaffen zodat ik de prijsstijgingen voor ben. :)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 17:11
Koploper schreef op woensdag 14 december 2011 @ 16:40:
Bij Afuture kost hij inmiddels €210,80. De prijzen beginnen dus wel te stijgen, het zou me geen eens verbazen als het allemaal boven de €200,- komt.
Ik ga hem waarschijnlijk toch maar zsm aanschaffen zodat ik de prijsstijgingen voor ben. :)
Vreemde prijsontwikkelingen inderdaad. Woensag eentje bij Techlogics eentje besteld voor 168 euro incl porto, nu staat ie bij hetzelfde bedrijf voor 261 euro.... en ondertussen zit er nog maar 1tje onder de 200 euro en de rest al een heel eind erboven. Ben benieuwd hoe Techlogics dit gaat afhandelen, levertijd zou 1-4 werkdagen zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door catchingfire op 16-12-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josverweij
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-07-2024
catchingfire schreef op donderdag 15 december 2011 @ 20:17:
[...]

Vreemde prijsontwikkelingen inderdaad. Woensag eentje bij Techlogics eentje besteld voor 168 euro incl porto, nu staat ie bij hetzelfde bedrijf voor 261 euro.... en ondertussen zit er nog maar 1tje onder de 200 euro en de rest al een heel eind erboven. Ben benieuwd hoe Techlogics dit gaat afhandelen, levertijd zou 1-4 werkdagen zijn.
Ik heb daar ook een paar dagen geleden deze schijf besteld. Heb ze eens even gemaild over wanneer ze verwachten te kunnen leveren…
Uw product is momenteel niet meer op voorraad. Wij kunnen het product pas leveren wanneer deze weer door ons magazijn wordt ontvangen. De inkoop afdeling heeft een vraag uitgezet of en wanneer dit product binnen wordt verwacht. Wij verwachten daar deze week reactie op te krijgen zodat wij dit hopelijk binnen enkele dagen aan u terug kunnen koppelen.

Leveringen van hardeschijven is erg moeilijk geworden sinds de overstroming in Thailand, en de verwachting is dat deze moeilijkheidsgraad in leveringen nog enkele maanden zal voortzetten.
De verwachte levertijd die ze erbij vermelden op de website is dus verre van zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt er binnenkort ook een nieuwe versie van de 500 GB verwacht of is de next generation alleen in 750 GB te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ja: ST500LX003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david72
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:18:
Wordt er binnenkort ook een nieuwe versie van de 500 GB verwacht of is de next generation alleen in 750 GB te verkrijgen?
De nieuwe 500GB zal ook een 8GB cache gebruiken (ipv 4GB in de oude XT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Het heeft wat voeten in aarde gehad maar uiteindelijk heb ik dan toch net voor kerst de ST750LX003 in m'n trouwe oude MacBookje zitten.

For some reason deed hij het niet in de externe case dus ik heb 'm maar meteen ingebouwd, oude schijf in de externe case gestopt en via USB aangesloten en daarvanaf geboot, nieuwe disk klaargemaakt voor gebruik, eerst een Lion recovery partitie aangemaakt met de laatste beta van Carbon Copy Cloner en daarna gewoon de oude disk naar de nieuwe disk gecloned met CCC. Wat werkt dat toch mooi op een Mac, gewoon kopiëren en klaar.

Eerste indrukken komende vanaf de 1st gen 500GB XT zijn zeer positief. Niet dat ik bij de 1st gen klachten had over geluid/vibraties maar de 2ns gen XT is echt volkomen stil. Maar bovenal: SNEL! Ik heb geen objectieve meetgegevens dus wellicht dat het een soort van placebo effect is maar ik heb echt het gevoel dat alles veel soepeler draait nu. Ik draai weinig programma's (Safari, Mail, LibreOffice, Picasa, PSE10, Skype) en die starten nu bliksemsnel op als ze ooit tevoren zijn opgestart. Tot zover highly recommended...

[ Voor 7% gewijzigd door catchingfire op 01-01-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik zie net dat de prijs van de 750GB editie toch zo'n €35,00 omlaag is gegaan, dat is best nice...
Twijfel hier heel erg om deze aan te schaffen of mijn huidige 500GB HDD te laten zitten en via 'n caddy een SSD bij te plaatsen.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Really, van alle mensen jíj die twijfelt?

SSD SSD SSD SSD SSD SSD!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Really, van alle mensen jíj die twijfelt?

SSD SSD SSD SSD SSD SSD!
Really? Voor dat geld en die capaciteit? Voor mij voorlopig dus niet.

Ik denk dat ik nog even wacht op de 500GB variant. Ik heb nu 250GB, wil wel wat meer maar 750 is niet nodig. Waarschijnlijk is de 500GB goedkoper en veel belangrijker.. waarschijnlijk stiller en zuiniger. Weet iemand of hoeveel platters er in deze schijfjes zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Voor zo ver ik de reviews lees is de 750GB versie zo stil als 'n dode mus, dus...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:03:
[...]
Really? Voor dat geld en die capaciteit? Voor mij voorlopig dus niet.

Ik denk dat ik nog even wacht op de 500GB variant. Ik heb nu 250GB, wil wel wat meer maar 750 is niet nodig. Waarschijnlijk is de 500GB goedkoper en veel belangrijker.. waarschijnlijk stiller en zuiniger. Weet iemand of hoeveel platters er in deze schijfjes zitten?
De momentus XT 750GB is 160 euro, een samsung m8 1TB is 85 euro. De combinatie SSD+HDD is nog steeds een stuk sneller dan de momentus XT, en een 40 of 60GB SSD kost je zeker minder dan de meerprijs van een momentus XT.

Dat is een beetje de algemene tendens: als je de keus hebt om een tweede schijf in je laptop te zetten, dan is een SSD+HDD nog steeds de beste keuze. Alleen als je ruimte tekort komt moet je naar de momentus XT. Wil niet zeggen dat het een slechte schijf is, allerminst, maar het is gewoon een flinke meerprijs die je moet kunnen rechtvaardigen.

Ligt er natuurlijk ook aan wat zo'n caddy je kost.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:59
CLB schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:04:
Voor zo ver ik de reviews lees is de 750GB versie zo stil als 'n dode mus, dus...
Koop een momentus XT man, ik ben er zo bij mee (al heb ik natuurlijk de 500gb/4gb versie).
Tenzij je dagelijks op je laptop meer programma's opstart waarbij er meer dan 8gb (bij mij dus 4) gebruikt wordt merk je een snelheid degradatie (snelheid normale 7200 drive). Ik heb het dan wel over het laden van alle adobe programma's en daarbij nog een videobewerkings programma en wat spellen ofzo. Dan zeg ik koop een ssd van 120GB+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit echt te wachten op die next gen 500 gb, want de 750 gb is mij iets te duur. Heeft iemand geruchten gehoord wanneer de vernieuwde 500 gb variant wordt uitgebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:24
Om twijfel weg te nemen: ik ben een tijd geleden overgestapt van een Momentus XT 500GB naar een OCZ Vertex2 180GB en van performancewinst is niet zoveel te merken. In het dagelijks gebruik is de Momentus XT dus gewoon vrijwel net zo snel als de Vertex2.

Nou is de Vertex2 natuurlijk ook niet de allersnelste SSD maar het geeft wel e.e.a. aan :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 11:22
Komt er dan een 500 Gb versie met 8 Gb flash? Zo ja dan zakken hopelijk de prijzen van die met de 4 Gb. Want die zijn nog steeds boven het prijsniveau wat ze waren al zakt het gemiddelde aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CLB schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:28:
Ik zie net dat de prijs van de 750GB editie toch zo'n €35,00 omlaag is gegaan, dat is best nice...
Twijfel hier heel erg om deze aan te schaffen of mijn huidige 500GB HDD te laten zitten en via 'n caddy een SSD bij te plaatsen.
Zit ook nog te dubben om 750GB te nemen, maar de 500GB hoeft niet meer naar een andere pc, heb inmiddels een NAS dus voor de opslag hoeft t ook niet..maar ja..toch.. :+

SSD hoef ik in ieder geval niet, ben zo blij met deze hybride..SSD is imho echt de meerprijs niet waard.

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 12-01-2012 22:27 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flamingworm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 08:20
ik sluit me bij ice-pinguin aan, heb niet echt 750GB nodig, maar zou wel liefst een next-gen hebben; iemand idee wanneer de ST500LX003 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
flamingworm schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:01:
ik sluit me bij ice-pinguin aan, heb niet echt 750GB nodig, maar zou wel liefst een next-gen hebben; iemand idee wanneer de ST500LX003 komt?
Mijn laptop heeft een SATA300 interface, maar ik zou toch ook graag een next-gen hebben omdat er 8GB cache inzit i.p.v. 4GB. 500 GB is ook genoeg, want ik heb er al 500 inzitten en wil deze er gewoon bij prikken. Ik geloof dat ze nog in Januari verkrijgbaar zouden worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
Toch maar voor de 750GB gegaan. Ik installeer een verse Windows op de schijf.
Over enkele dagen zal ik even mijn ervaringen delen met jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
Ik heb gister mijn Momentus XT geinstalleerd. Een schone Windows installatie er op.
Ook ben ik van 4GB naar 8GB gegaan. Laptop is weer lekker rap.
Je merkt duidelijk dat deze schijf zichzelf snel ''leert''
Ik moest vanaf de driver DVD alles installeren en elke keer opnieuw opstarten.
Bij de laatste keren merkte je duidelijk dat de DVD sneller startte dan de eerste keer.
Ook merk je duidelijk dat je internet na meerdere keren starten nog sneller start.
Over een paar dagen ga ik proberen een review te schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sindragosa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:39
Heeft het zin om naast een momentus XT nog een losse SSD te kopen van 128 gig?

bijv de 1 voor alleen windows etc en de andere voor games etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Sindragosa schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:38:
Heeft het zin om naast een momentus XT nog een losse SSD te kopen van 128 gig?

bijv de 1 voor alleen windows etc en de andere voor games etc?
Zou kunnen, alleen moet je er rekening mee houden dat games tegenwoordig bijna 8GB groot zijn, dus dat je XT maar 1 game in zijn flash kan zetten. Of je zou alleen maar 1 game moeten doen vanaf de XT...
Ik heb zelf de OCZ Agility van 120GB en heb daar tot nu toe echt alles van software op staan en heb pas 75GB vol. (Adobe Mastersuite CS5, Autocad, verschillende games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sindragosa
wat zou dan de beste verdeling zijn, tussen de XT en de SSD qua games en windows stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je moet gewoon op je SSD al je software houden, die is altijd snel, de XT kun je als opslag gebruiken, alleen gebruik je dan het flashgeheugen niet optimaal... Je zou misschien de swapfile op je XT kunnen zetten, als die veel wordt gebruikt wordt die automatisch in het flashgeheugen gezet.

Zelf gebruik ik dus de OCZ en een 500GB disk in mijn Dell XPS 17 en dat is echt een genot om mee te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:46
Bartjezz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:42:
[...]

Zou kunnen, alleen moet je er rekening mee houden dat games tegenwoordig bijna 8GB groot zijn, dus dat je XT maar 1 game in zijn flash kan zetten. Of je zou alleen maar 1 game moeten doen vanaf de XT...
Ik heb zelf de OCZ Agility van 120GB en heb daar tot nu toe echt alles van software op staan en heb pas 75GB vol. (Adobe Mastersuite CS5, Autocad, verschillende games)
Het is natuurlijk wel zo dat van die 8GB maar een klein deel veel gebruikt wordt. De aparte textures en geluiden van level 23 zullen niet gecached worden voordat je een paar keer level 23 gespeeld hebt. Waarschijnlijk cached hij van meerdere spellen de 500 meest gebruikte MB's. Cachen is iets anders dan volledig kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sindragosa
Dus een SSD & XT is geen overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt om de ST750LX003 aan te schaffen. Ik ben er niet echt in thuis, maar de ST750LX003 ondersteunt SATA 600 terwijl mijn macbook pro mid 2010 niet is uitgerust met een SATA 600 controller. Is er wel een prestatie winst met de ST750LX003 t.o.v. de ST95005620AS (de 500 gb hybrid) als je toch geen SATA 600 controller hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt niet eens profijt van SATA-300 tov SATA-150. Het enkelkanaals flash kan maar lezen en schrijven met 20MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ouders moeten binnenkort aan een nieuwe computer en ik denk eerlijk gezegd dat zo'n Momentus XT wel een ideale rappe, relatief goedkope en onderhoudsloze HDD is :)

Is er overigens geen HDD-topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 15:50
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:59:
Mijn ouders moeten binnenkort aan een nieuwe computer en ik denk eerlijk gezegd dat zo'n Momentus XT wel een ideale rappe, relatief goedkope en onderhoudsloze HDD is :)
Denk ik ook ja.
Is er overigens geen HDD-topic?
Er is toch ook geen videokaarten- of processortopic? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog even aan het uitzoeken hoe het precies zit met defragmenteren e.d. Een SSD is net een tikje duur, zeker aangezien het om een nogal klein budget gaat (het wordt een tweede computer voor een klein deel van het jaar), maar zo'n Momentus maakt het leven wellicht dan weer een stukje makkelijker.

Een andere optie zou een Intel + Z68 zijn, maar als we het dan over te duur hebben is dat natuurlijk verre van ideaal :p
Er is toch ook geen videokaarten- of processortopic? :P
Er is wel een SSD-topic, dus zo gek lijkt me die vraag niet. Ik wilde eens even wat snelheden via USB3 vergelijken met snelheden direct via SATA, want sommige waarden begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flamingworm
Dus een SSD & XT is geen overkill?
Het is geen overkill in de strikte zin van het woord, het zal enkel geen noemenswaardige prestatieverbeteringen met zich meebrengen tov een SSD en een caviar Black bijvoorbeeld; voor je data, wat meestal muziek en films is, is het zinloos om 8GB te cachen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:15
Heeft iemand al enig idee hoe de mogelijkheden zijn om 2 van deze schijven in raid 0 te gebruiken in een desktop? Dus meer als storage (1.5 TB) naast bijvoorbeeld een SDD voor je OS. Ik vind eigenlijk alleen maar oude reviews over de eerste generatie en daar lijkt het een onderneming voor de gevorderde tweaker met overriden van allerlei zaken en veel instellen. Hoewel het niet de goedkoopste optie is, lijkt het mij gezien de snelheden wel aantrekkelijk. Volgens mij moet het dan ook de high performance normale HDD's er makkelijk uit kunnen presteren. Hoewel je voor hetzelfde wel veel meer ruimte zou kunnen krijgen ben je met 1.5 TB als opslag niet heel erg beperkt in mijn ogen (maar heb ook weinig muziek en foto's enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flamingworm
Little Bo-tweak schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:51:
Heeft iemand al enig idee hoe de mogelijkheden zijn om 2 van deze schijven in raid 0 te gebruiken in een desktop? Dus meer als storage (1.5 TB) naast bijvoorbeeld een SDD voor je OS. Ik vind eigenlijk alleen maar oude reviews over de eerste generatie en daar lijkt het een onderneming voor de gevorderde tweaker met overriden van allerlei zaken en veel instellen. Hoewel het niet de goedkoopste optie is, lijkt het mij gezien de snelheden wel aantrekkelijk. Volgens mij moet het dan ook de high performance normale HDD's er makkelijk uit kunnen presteren. Hoewel je voor hetzelfde wel veel meer ruimte zou kunnen krijgen ben je met 1.5 TB als opslag niet heel erg beperkt in mijn ogen (maar heb ook weinig muziek en foto's enz).
correct me if i'm wrong maar waarom denk je dat het high performance HDD's er makkelijk uit zou kunnen presteren? Stel je zet je windows en je games en je programma's op je SSD, alles start lekker snel op en werkt heel erg soepel. Daarnaast zet je je muziek, fotos, films op je momentus XT. Dan begint die XT dus je veel gebruikte dingen te cachen. Als je dus een film 2x kijkt zal die in de cache staan en veel sneller opstarten.. luister je vaak naar hetzelfde liedje of bekijk je dezelfde fotos zullen deze gecached worden.

Je begrijpt dat caching hier weinig nut heeft.. een film bekijk je geen 2x en daar heb je ook niet de behoefte dat hij supersnel opent. Een foto en een liedje is zodanig klein dat je geen verschil zult zien in het starten daarvan. De cache van een XT dient er net voor om je opstartbestanden van Windows en je veel gebruikte programmas in op te slaan zodat die veel sneller starten en dat je pc bijna als of het op een SSD draaide aanvoelt.

De combinatie SSD + XT is dan ook volledig verkeerd in mijn ogen en is weggegooid geld. Je koopt dan beter een grotere/snellere SSD of een grotere/snellere HDD (of een betere raid controller) als je in deze combinatie wil werken. Enkel een XT blijft uiteraard een goede investering, of een XT + gewone HDD of mss 2x XT in raid.

Anders is het natuurlijk als je een kleinere SSD kiest en je games/programmas op je XT zet; zolang het iets is dat nuttig lijkt om te cachen zal een XT nut hebben, zit het niet in de cache werkt het even snel als een conventionele schijf. Films/muziek/documenten/installatiebestanden zullen allemaal of niet in de cache zitten, of geen noemenswaardige snelheidsverhoging met zich meebrengen.

[ Voor 10% gewijzigd door flamingworm op 04-03-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
flamingworm schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:09:
[...] duidelijk beargumenteert verhaal
Je hebt volkomen gelijk met betrekking tot de niet veel gebruikte/of eenmalig gebruikte bestanden. Hier zal inderdaad niet veel snelheidswinst te behalen zijn. Voor muziek met een vaste playlist vraag ik mij dit trouwens nog wel af. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de grote van de playlist. Mag je er bij raid 0 vanuit gaan dat je de dubbele ruimte aan cache tot je beschikking hebt?
De combinatie SSD + XT is dan ook volledig verkeerd in mijn ogen en is weggegooid geld. Je koopt dan beter een grotere/snellere SSD of een grotere/snellere HDD (of een betere raid controller) als je in deze combinatie wil werken
Een grotere snellere SSD is al snel duurder dan 1 XT. De betrouwbare modellen gaan al richting de 300 euro voor 256gb. De XT is een redelijke middenweg qua capaciteit. Hij zal bij random requests niet sneller zijn dan een andere HDD maar volgens mij ook niet langzamer. En hij biedt voor veelgebruikte programma's wel degelijk snelheidswinst over een andere HDD's. Wanneer je echtere pure storage wil ben ik het met je eens dat een XT niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-08 16:38
Ik ben geen expert, maar ik zie veel mensen denken in 'files'. De momentus XT cached geen files, de momentus cached veelgebruikte non-continous sectoren: onderdelen van files.

Films en muziek zijn over het algemeen aangesloten data (tenzij de schijf vol of het bestandsysteem gefragmenteerd is). Deze presteren zonder cache al goed en wordendeze volgens mij (ik heb alleen de klok horen luiden) ook niet gecached.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Wobblier schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:44:
Ik ben geen expert, maar ik zie veel mensen denken in 'files'. De momentus XT cached geen files, de momentus cached veelgebruikte non-continous sectoren: onderdelen van files.

Films en muziek zijn over het algemeen aangesloten data (tenzij de schijf vol of het bestandsysteem gefragmenteerd is). Deze presteren zonder cache al goed en wordendeze volgens mij (ik heb alleen de klok horen luiden) ook niet gecached.
De muziek wordt niet gecached als die weinig wordt afgespeeld. De schijf gaat wel de toc/fat/inhoudsopgave cachen omdat zoiets veel wordt geraadpleegd. En misschien als je veel winamp gebruikt de sectoren van de mp3 bestanden waarin de ID3 informatie zit. Het is overkill om een XT te hebben voor muziek. Maar als je al eentje bezit heeft het zeker zijn voordelen.

Nogmaals. De XT cached geen bestanden, maar sectoren die veel worden aangesproken.

Ik heb een Seagate XT als externe hardeschijf. Ik merk het voordeel van het flash geheugen dat de schijf meteen reageert bij een spotlight zoekactie. Terwijl een conventionele hardeschijf een paar tellen nodig heeft om te reageren.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 21:06

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb de 500gb XT en de nieuwste firmware erop.
Mijn problemen zijn:
1) als ik de notebook waar hij inzit horizontaal een beetje heen en weer beweeg dan zoemt 'buzzt' er wat vanbinnen. Alsof er een fan even aanloopt door de rotatie.. zijn er meer mensen die dit ervaren? Ik merk weinig negatiefs als het gebeurd (geen crash oid).
Overigens vind ik op internet ook wel mensen die dit horen, maar verder geen klachten.. (gelukkig) al baart het mij lichte zorgen.
2) Mijn notebook gaat niet altijd meer standby, ik moet nu vaker een 'poging' ondernemen, dus notebook dichtklappen.. en dan slaapt hij net niet en staat op het lockscreen, nogmaals dichtklappen dan is de kans al 50/50 en de 3e keer lukt het altijd ... ... hiervoor (voor de upgrade) was dit probleem niet. Nog meer mensen deze ervaring? (windows 7 overigens).

Verder prima schijf, windows start zo op en uit hybernate ben je ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
4POX schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:55:
[...]
Ik heb een Seagate XT als externe hardeschijf. Ik merk het voordeel van het flash geheugen dat de schijf meteen reageert bij een spotlight zoekactie. Terwijl een conventionele hardeschijf een paar tellen nodig heeft om te reageren.
Mag ik hieruit afleiden dat het wel degelijk voordelig is om een XT naast een SSD te gebruiken? Omdat de performance eigenlijk gelijk is en in gunstige gevallen boven dat van een normale HDD uitkomt? Nadeel blijft natuurlijk de beperkte opslagcapaciteit t.o.v. "normale" schijven rond deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

ik heb de 750GB versie met 8GB flash besteld. na op internet te hebben gekeken en dit forum te hebben doorgelezen kwam ik erachter dat deze schijf uitstekend voor mij is. op het moment heb ik een I5-450m met 8GB Ram. en mn harde schijf is gewoon een bottle neck soms dus ik ga er goed op voorruit.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:29
Heb de 750gb 8gb SLC flash ook al een week of 4 in gebruik als bootschijf en ik kan je vertellen dat het gewoon een hele goede upgrade is van je regulier harddisk als bootschijf. Voor alleen storage naast je SSD kan ik niet vertellen of dat zin heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka

Thrilseeka

Woef Woef.

ik heb maar 1 plek voor een harde schijf in mn laptop. dus ik zelf kwam bij deze keuze uit. een vriend heeft er 2 besteld en wil ze in raid 0 gaan draaien in zn harde schijf. ben benieuwd hoe dat gaat werken. maar hij was er van overtuigd dat het snel zou worden.

ik zou zelf het nut niet inzien van storage gebruik voor deze schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Heb net een test gedaan maar als ik mijn notebook heen en weer beweeg tijdens een read-test zie je de kb/s crashen, is dit normaal voor een harddisk?
Opzich herstelt het zich direct en gaat hij nooit helemaal naar 0 maar het 'brom' geluid is dus duidelijk het spinnen van de harddisk dat 'schuurt' bij bewegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka

Thrilseeka

Woef Woef.

ik heb de schijf ingebouwd. ik heb mn laptop een 360 laten maken om te kijken of er ergens een brommend geluid is en kon dit niet waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

CT schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:16:
Heb net een test gedaan maar als ik mijn notebook heen en weer beweeg tijdens een read-test zie je de kb/s crashen, is dit normaal voor een harddisk?
Opzich herstelt het zich direct en gaat hij nooit helemaal naar 0 maar het 'brom' geluid is dus duidelijk het spinnen van de harddisk dat 'schuurt' bij bewegen...

Zelf schreeuwen is van invloed.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Het lijkt erop dat het "gewoon" de fan is van mijn notebook. Want het buzz geluid is er alleen als ook daadwerkelijk de fan draait (door hitte) want bij bijv. een clean boot hoor je niks :) en dan is de harddisk hard aan het werk maar de fan niet.. gelukkig maar, want als dit geluid serieus van de harddisk was vond ik het knap dat het ding uberhaupt nog presteerde tijdens een beweging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
http://www.anandtech.com/...750gb-hybrid-hdd-review/1 :
Seagate will eventually use the larger NAND to cache writes as well as reads. Early next year 750GB Momentus XT owners will get a firmware update adding write caching support. I've played with an early version of this firmware and it does improve performance tremendously.
Is hier al nieuws over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gisteren een klant blij gemaakt met een Momentus XT 750GB (nieuwe versie), ter vervanging van zijn WD2500BEVS (250GB 5400RPM). Helaas werkt de ICH8M in zijn systeem alleen in IDE modus en begon zijn Vista partitie op sector 63, maar na wat gehannes (hexedit op partitie om startsector te fixen) heb ik die op 1MB kunnen laten beginnen.
Ik heb zelf een Intel X25-M 160GB in mijn laptop zitten, maar na 2x opstarten vond ik de Momentus XT niet onder doen voor een SSD. Wat mij betreft zijn geld dubbel en dwars waard, voor dat geld koop je geen 750GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51
Ik heb er gister eentje besteld. Wel de oudere 500GB versie met SATA-3, maar dat geeft niet want mijn laptops zijn al wat ouder. Ik ga hem eerst proberen in m'n 5 jaar oude laptop, en zet hem daarna over in m'n HP Touchsmart TM2. Als hij ook lekker in die oude laptop werkt (huidige schijf zal eerdags wel eens crashen na zo lange duur), dan bestel ik er nog eentje. Maar waar kan ik tegenaan lopen als ik hem in wat oudere laptops inbouw? Ik las al iets van jumpers, of worden ze gewoon herkend en is het een kwestie van partitioneren en formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In principe is het gewoon inbouwen en gaan met die banaan. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat deze schijven 4K sectors gebruiken ipv 512byte sectors, dus als je partitie niet op een 4K boundary begint ga je dat merken in prestaties. Hebben wel meer moderne schijven last van overigens.
Windows Vista en later alignen standaard goed, maar Windows XP en veel OEM preinstalls beginnen de eerste partitie op sector 63. Als ik zelf partities bouw begin ik altijd op 1MB, op die manier weet je zeker dat je alignment altijd goed is, en mocht je later nog eens een bootloader willen installeren die groter is dan wat in de MBR past (grub2 met LVM modules bijvoorbeeld), dan past dat nog mooi in die 1MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
Okee dankje. Die oudere laptop had al Vista bijgeleverd, dus dat klinkt goed. Maar eh, als ik partities maak, dan kies ik een grootte en de dingen die jij noemt heb ik nog nooit gezien bij het installeren van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Klopt, windows laat je dat ook niet instellen, doen alleen de betere partitie-tools. Windows Vista doet bij de setup de alignment iig wel goed, bij Windows XP gaat het mis en kan je beter de partities vantevoren maken met een andere partitie-tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
Is Vista toch nog ergens goed voor...
Als de schijf binnen is, zal ik het wel zien, en post ik het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:06
Is er al iets meer bekend over de kwaliteit van de firmware?
Ik heb nu een oude 500GB met een dozijn End-to-End errors in de SMART (die dus ook als Failed staat).
Zijn deze problemen opgelost?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Inderdaad, maar dat topic gaat over de oude 500GB (die ik nu dus heb steken met firmware SD28).
Maar hoe zit het met de nieuwe 750GB schijven? Hebben die nog last van buggy firmware en SMART errors?

Ik vind niet meteen iets op google, dus ik neem aan dat het probleem zich in ieder geval al niet op grote schaal voordoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-08 13:04
Iemand ervaring met een XT in een VMWare ESXI server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 21:21

ScSi

Belg.

Voor zij die het nog niet gezien zouden hebben, redelijke prijsdrop van de 750GB schijf. Dat wordt vanavond bestellen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
De 500 GB doet het best aardig in m'n bijna 5 jaar oude laptop, werd meteen herkend, en na wat updates en herstarts scheurt hij erover. Opstarten kost tussen 20 en 25 seconden, en veel gebruikte applicaties opstarten gaat in een oogwenk. Natuurlijk merk je verder nog wel dat je met een harde schijf te maken heb, en ik heb geen echte meetresulaten, maar je voelt wel verschil. Binnenkort ook nog maar eentje voor m'n nieuwere laptop kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-07 14:59
Sinds dit weekend een Momentus XT 750GB in mijn MacBook pro 13 early 2011 zitten ... maar wat een verschil met de standaard 5400 toeren 320GB hitachi schijf zeg... xBench gaat van 30MB/s naar +-100MB/s .. Maar buitend dat is alles sneller. Een boot gaat binnen een paar seconden.. (ongeveer 20 sec), met apps en al gestart.. Ietsje meer batterij-gebruik echter.. maar dat mag de pret niet drukken.

Dus.. heb je de ruimte nodig, heb je het geld niet over voor een 'echte' SSD maar wil je wel de snelheid... kan ik deze schijf aanraden!

Stay young forever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 19:11

databeestje

Von PrutsHausen

Ik gebruik 4 momentus XT 500GB exemplaren op een Areca 1212 raid controller in raid 10 onder ESX 4.1 met de driver die Areca beschikbaar heeft gemaakt.

Zo heb ik een stille en energie zuinige ESX server waar toch nog een beetje performance uit te pulken valt. Het valt me zeker niet tegen. De 750GB varianten waren toendertijd (jaar geleden) nog niet beschikbaar.

De ESX server is een Core i5-2405, met 16GB ram. De hele machine gebruik idle 75W als deze aan staat.

Ik zou eens een benchmark moeten draaien om te zien wat voor performance dit heeft.

Ik heb op de ESX server 1 Windows 7 VM, 1 Debian Server VM, 1 Ubuntu desktop, 4 FreeBSD builders en een stuk of 3-5 pfSense VMs met een tiental vswitches.

Laat ik het zo zeggen, dit ESX ding brandt de oude Qnap TS-409 Pro in de meterkast makkelijk af.

Ik heb later in mijn Late 2009 Unibody Macbook 13" een 750GB XT gedaan, dit scheelt een stuk! Enige nadeel is dat de vibraties met deze hoger zijn en de macbook "zingt" als deze op de tafel staat. (monotone bromtoon)

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 09-05-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-08 13:04
Thanks databeestje voor je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 08:56
Ik heb de750 gig versie nu in een g550 lenovo zitten, wat me als eerste opviel
De snelheid ;-) en dat hij erg warm wordt, na een 1/2 uur draaien is hij al 40 graden.
Gisteren na 6 uur draaien en intensief schijf gebruik, was dit zelf 49 graden.
Dit vindt ik toch wel erg warm,de WD blue bleef altijd onder de 35 graden.
Hebben jullie deze temperaturen ook ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Op een half jaar is de End To End Error Detection van 8 naar 15 gegaan.. (Firmware SD28)
Dus nu zit ik met een dilemma:
140 euro voor een 750GB Momentus XT, of 105 euro voor een 128GB Samsung 830 ssd.

Momenteel gebruik ik maar 65GB, dus in principe kom ik dan toe met de ssd.
Ach ja misschien wacht ik nog wel tot mijn oude XT ermee op houd, in de hoop dat ssd's tegen dan nog verder in prijs gedaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:29
De Momentus XT wordt onder behoorlijke activiteit in een HP Pro 4530s net iets boven de 40 graden, wat op zich best mee valt. Hij bevalt top!

Als je trouwens geen storage nodig hebt (je gebruikt nu maar 65gb), zou ik inderdaad voor een SSD gaan want dat is nog even een stukje rapper en geeft je het voordeel dat er geen warmte geproduceerd wordt en je niet bang hoeft te zijn dat je harddisk bad sectors krijgt als je er een keer mee 'gooit'.

Wel zou ik dan zelf voor de 256gb (bv. Crucial 256 is nu rond de 200 euro) gaan, is wat meer future proof en nóg een stukje sneller :)

Wachten kun je tot in de eeuwigheid doen, maar dan heb je nooit wat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het vooral jammer dat de flinke prijsdalingen bij SSD's niet meer meer invloed heeft op de prijzen van het hybride gebeuren. Het enige alternatief is Z68/Z77, maar dat is bij de wat goedkopere builds toch vaak weinig interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 08:56
Ik heb de XT 750 nu in mijn nieuwe laptop zitten (n53sv )
De temperatuur is nu onder load maar 32 graden, raar, maar iig wel een stuk koeler.
Snelheden liggen met HDTune op ongeveer gelijk nivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:26
Net een nieuwe XT 500GB/4GB SSD in mijn laptop gezet, nadat men oude het had begeven. Deze werd netjes onder garantie vervangen door Seagate en na drie weekjes had ik weer een vervangende schijf in huis. Ik moest het daarom drie weken met m'n oude normale Seagate Momentus 7200rpm doen en dan merk je echt pas echt het effect van deze schijf op het systeem, ik moest voor alle dagelijkse taken wachten. Het is echt een verademing om 'm weer terug te hebben en ik kan wel zeggen dat het zijn aankoop nog steeds waard is.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-08 13:26
Mavado schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:53:
[...]

Ook al maakt het niet uit, mijn gevoel vond toch dat een klikkende schijf niet fris was. Heb hem omgeruild voor een ander exemplaar, nu zonder bonus geluiden ;-)
Sinds een dag ook een Momentus XT in een wat oudere laptop gestopt, maar hoor ook de klikkende / happende geluiden. Het gevoel 'dit hoort niet' zit er bij mij ook dik in.

De FW is up2date en verder kan ik er gewoon niets mee.
Heb de shop gemaild, maar zijn er gebruikers die dit al sinds dag 1 ervaren en geen verdere problemen ondervinden? Ik heb namelijk écht geen zin om de hele boel wéér te gaan installeren. (heb me rot gezocht naar de juiste drivers etc voor dat beestje, ben dr wel klaar mee, vriendendienstjes zijn zó vervelend soms)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Laatst online: 17-08 12:37
Ik ben van plan om de Seagate Momentus XT 750 GB hybride HD in mijn macbook pro 13 inch mid 2009 te plaatsen => pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm

Heeft iemand ervaringen met deze hybride schijf (het liefst ook in dit model macbook pro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07 17:00
Nu deze Hybrid bij de Mediamarkt in de aanbieding is voor € 99,- (750gb + 8 gb) sta ik in tweestrijd.

Ik ben al een tijdje opzoek naar een SSD schijf voor in mijn MacBook Pro en MacMini.
Aangezien een 256gb schijf momenteel rond de € 165,- zit, heb ik deze nog niet aangeschaft.

Hij moet bij mij de huidige schijf vervangen en vind dan 256gb net even te weinig.

Mijn vraag nu hier is, kan ik bv op de 8gb SSD op deze schijf OSX installeren en vervolgens alle documenten e.d. op de 750gb HDD en zoja geeft dit een zelfde snelheidsverschil als bv een Samsung 830 SSD ...

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
pvdlaan schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:33:
Nu deze Hybrid bij de Mediamarkt in de aanbieding is voor € 99,- (750gb + 8 gb) sta ik in tweestrijd.

Ik ben al een tijdje opzoek naar een SSD schijf voor in mijn MacBook Pro en MacMini.
Aangezien een 256gb schijf momenteel rond de € 165,- zit, heb ik deze nog niet aangeschaft.

Hij moet bij mij de huidige schijf vervangen en vind dan 256gb net even te weinig.

Mijn vraag nu hier is, kan ik bv op de 8gb SSD op deze schijf OSX installeren en vervolgens alle documenten e.d. op de 750gb HDD en zoja geeft dit een zelfde snelheidsverschil als bv een Samsung 830 SSD ...
Nee, dat kan niet. Het systeem is volautomatisch, het buffert automagisch de meest gebruikte sectoren in de cache. Voor je operating system ziet het eruit als één schijf, dus je installeert er gewoon OSX op en de firmware van de schijf zorgt ervoor dat die stukjes data die je het vaakst leest op het stukje SSD gecached worden. Daar vallen dus automatisch ook de meestgebruikte delen van het OSX-systeem onder maar ook je meestgebruikte programma's. Het is dus altijd geoptimaliseerd om dat wat je het vaakst afleest het snelst beschikbaar te hebben.

Zelfs 4GB was voldoende om voor het opstarten van Windows, Lotus Notes en MS Office bijna SSD-performance te halen. 8GB is dus zeker ook ruim voldoende om OSX en al je meestgebruikte programma's te cachen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

pvdlaan schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:33:

Je kunt de 8GB SSD die in deze HDD is opgenomen niets zelf mee doen. De logica in de hardeschijf zelf gebruikt het flash geheugen om veel gebruikte bestanden en bestanden van het OS op te plaatsen. Voor de "gebruiker" is alleen de 750GB beschikbaar. Even dit topic doornemen en jouw vragen worden beantwoord. ;)

edit: Te laat enzo. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserunner
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 23:33
Nu heb ik een aantal uurtjes gespendeerd aan het verkrijgen van info over deze hybride schijf, maar nergens is mij echt duidelijk geworden of de schijf een sudden motion sensor heeft of niet of dat de sudden motion sensor in mijn Macbook zijn werk goed doet.

Ik heb deze schijf in mijn Macbook gezet, en voorheen hoorde ik altijd een klik geluid wanneer ik de Macbook een beetje bewoog, de heads parkeren dan. Ik heb dit tot nu toe (sinds een paar dagen dat ik de schijf bezit), nog niet gehoord. Kan iemand uitsluitsel geven over het wel of niet werken van de sudden motion sensor in of de Macbook zelf, of de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Kijk eens via "sudo pmset -g" in Terminal? Deze zou op 1 moeten staan, zo niet kan je hem activeren via "sudo pmset -a sms 1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserunner
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 23:33
Ja deze staat aan. Moet ik er dan gewoon vanuit gaan dat het werkt, ook al hoor ik geen enkel tikje of iets dat de HDD head in parkeerstand gaat?

[ Voor 91% gewijzigd door Baserunner op 13-11-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Er zijn meer mensen die hier over al gesproken hebben:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=840871

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-08 00:13
Ik heb een Momentus XT in mijn laptop.
Ik ga er nu dan toch een SSD bij plaatsen. De xt zal dan mijn data schijf worden. Heb ik dan nog iets aan dat cache geheugen of regelt de schijf dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

MattyBomba schreef op donderdag 06 december 2012 @ 18:24:
Ik heb een Momentus XT in mijn laptop.
Ik ga er nu dan toch een SSD bij plaatsen. De xt zal dan mijn data schijf worden. Heb ik dan nog iets aan dat cache geheugen of regelt de schijf dat zelf.
Het cache geheugen gaat helemaal automatisch. Ik gebruik een Seagate XT als een externe schijf. Blijft snel :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 15:02

TommyGun

Stik er maar in!

Vreemd dat je zo weinig hoort over dergelijke Hybrid schijven. Maar als ik het topic zo lees dan is het wel het geld waard. Ik heb een nieuwe Sony Vaio S15 en wou de ODD vervangen door een SSD (gewone HDD behouden) maar dan moet alles uit elkaar. Weinig zin in... dus dan kan ik kiezen: grote SSD (= duur en niet ideaal qua downloads ivm slijtage) of een Hybrid disk (= goedkoop, veel opslag en toch snelheid). Nu nog de knoop door hakken...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:12
Ik gebruik de 750GB variant nu ongeveer een half jaartje en ben er erg tevreden over. Hij zit in een MacBook (de eerste aluminium generatie die nog net geen Pro heette). Wat mij af en toe opvalt is dat de harde schijf een soort spin-up spin-down geluidjes maakt, maar hij gaat niet helemaal uit. Klopt het dat deze schijf op variabele toeren draait? Dat vraag ik me nou echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalwhipout
  • Laatst online: 10-08 18:01
Iemand al ervaringen gezien en/of gelezen over de ST1000LM014.

Een Laptop Solid State Hybrid Drive van 1Tb
--------
Seagate® Laptop and Laptop Thin SSHDs fuse the lightning speed of SSD with the high capacity of a hard drive. Powered by Seagate Adaptive Memory™ technology, SSHD improves boot times and application speed dramatically, unleashing your system’s performance.

http://www.seagate.com/em...solid-state-hybrid-drive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-08 11:12

HetGezegde

Yes, you can!

Interessant topic.
Ben ook al enige tijd aan het nadenken over het vervangen van mijn HD, aangezien ik mijn laptop erg veel gebruik en de 500GB 2,5" HD sowieso niet voldoende capaciteit heeft.

Nu zie ik in Price Watch de volgende twee modellen, welke qua specificaties (op het eerste gezicht) niet veel verschillen, maar qua prijs wel.

- 90euro: http://tweakers.net/price...x003-750gb/specificaties/
- 120euro: http://tweakers.net/price...0201-750gb/specificaties/

Kunnen jullie mij vertellen wat het verschil is?

Daarnaast zag ik de laatste reactie (voor de mijne) over een 1TB schijf, welke nóg beter zou moeten presteren dan bovenstaande twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Da's grappig, die van €90 heeft 8GB flash cache (nieuwere versie), die van €120 heeft 4GB flash cache (oudere versie)...

Misschien een foutje in de rapportage van de specs dus bij het bestellen goed op die flash (SSD) cache size letten!

Op het werk heb ik een tijd geleden (tussen 1 en 2 jaar geleden) bij een aantal laptops (een stuk of 10) een 320GB Momentus XT ingezet, daarvan is er laatst een stuk gegaan. Bad sectors... De 500GB-schijf die ik zelf privé kocht 2 1/2 jaar geleden doet het nog steeds perfect. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 04-04-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De LX003 heb ik er nu al weer een hele tijd inzitten. Ding draait echt erg goed.

De prijs is lager, de cache is groter, maar....... hij is nergens meer te koop. Waarom de nieuwere versie een kleinere cache heeft is mij een raadsel, want dat bepaalt toch in belangrijke mate de snelheid. Misschien hebben ze wat aan het algoritme gesleuteld en kunnen ze nu met ee kleinere cache (SSD) toe.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste