Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:33
Ik zat eraan te denken om de 200GB SATA HDD van mijn Lenovo T61p te vervangen door een SSD om wat meer performance te behalen, want vooral bij het opstarten begint het ding tergend traag te worden. De grootte zou dan echter minimaal even veel moeten zijn (vind ik), en dan kom je bij SSD's in een prijsklasse waarvan je zegt "nou nee, laat maar".

Maar nu is er ook de Seagate Momentus XT, een hybride schijf: een 250, 320 of 500GB "klassieke" schijf gekoppeld aan een 4GB SSD. Wat ik online gelezen heb over performance, is die in het dagelijks gebruik (flink) sneller dan een gewone klassieke schijf (zelfs regelmatig sneller dan een 10.000rpm desktopschijf zoals de Velociraptor). Maarja, benchmarks zijn benchmarks, hoe doet dit ding het in het dagelijks leven?

Zijn er hier mensen die een Momentus XT hebben, en wat zijn hun ervaringen? Wordt bijvoorbeeld het booten er inderdaad aanzienlijk sneller op?

[edit]
Tijdens het verder snuffelen vond ik dit:
http://www.legitreviews.com/article/1310/1/
There is a jumper just to the left of the SATA data connection that enables the drive's 3GB/s speeds. With the jumper in place the speed is limited at 1.5GB/s, and with it removed the full potential of the drive is unlocked. This OEM drive was shipped to us with no jumper installed as they wanted us to get the best performance possible from the drive for this review. Since there is no labeling about this jumper on the drive and information about the jumper is hard to find it can be frustrating if you are having issues setting one of these drives up in your notebook and find that you encounter issues. Having the jumper installed will force the drive to operate in the 1.5Gb/s mode, which is needed on select notebooks like the Thinkpad T61p. This is due to the fact some older 1.5Gbits/sec SATA cards do not support auto negotiation with newer 3.0Gbits/sec drives. Systems using older SATA host adapters may stop responding during boot or may respond with a “drive not detected” error. If this happens on your notebook while trying to upgrade to one of these drives just place a two-pin jumper (not included with the drive) onto the two left pins of the jumper block and the errors should go away.
Oftewel, voor mijn T61p zou ik hem in 1.5Gb/s-modus moeten forceren. Op zich geen probleem, want de laptop kan kennelijk sowieso niet meer dan 1.5Gb/s aan... Maar als je de Momentus in 1.5Gb/s-modus gebruikt, doe je dan niet een deel van de snelheidswinst teniet, of is het nog steeds aanmerkelijk sneller dan een klassieke HDD?

Ter info, de standaard HDD die erin zit is een Hitachi HTS722020K9SA00...

[edit]
Ondertussen heb ik hem gekocht en een Product Review geschreven:

productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Mx. Alba

[ Voor 53% gewijzigd door Mx. Alba op 15-07-2010 11:45 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Volg dit topic, maar weinig posts.

De schijf lijkt me wel wat, echter, ik vraag me toch af, waar bijv. de swapfile heengaat.
Je mag/kan er vanuit gaan dat deze toch redelijk vaak 'ge-accessed' wordt en dat zou dus betekenen dat deze schijf je swapfile volledig op SSD gaat houden.
Kon daar niks over vinden, maar het is natuurlijk lullig/jammer als van je 4 gig er meteen een 1.5-2 gig voor swap gebruikt wordt.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 20:09
Emmeau schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:25:
[...]
De schijf lijkt me wel wat, echter, ik vraag me toch af, waar bijv. de swapfile heengaat.
Je mag/kan er vanuit gaan dat deze toch redelijk vaak 'ge-accessed' wordt en dat zou dus betekenen dat deze schijf je swapfile volledig op SSD gaat houden.
[...]
Persoonlijk ben ik van mening dat een swapfile ook gewoon op een SSD kan, maar afgezien daarvan meen ik me te herinneren dat het flash op de Seagate alleen als read cache werkt, en dat schrijfacties niet direct in het flash komen. (Stukken van de schijf worden dus pas in het flash gezet als ze vaak nodig zijn, en waarschijnlijk ook als ze weinig veranderen.)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
De software haalt "agressief" kleine veel gebruikte bestanden naar de SSD. Je swapfile is groot, dus daar zal hij wel af blijven. Maar het ding cachet voor zo ver ik weet niet op bestandsniveau maar op sectorniveau, dus als er een bepaalde sector van je swap is die je vaak gebruikt dan zal dat stuk misschien wel in de SSD terecht komen.

Ik heb hem in ieder geval vandaag gekocht, een 500GB jongen, en heb net mijn systeem erop geherinstalleerd. Laadt Windows retesnel. Lotus Notes (altijd een crime) is in een flits open. Geweldig.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Mx. Alba schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:51:
Ik heb hem in ieder geval vandaag gekocht, een 500GB jongen, en heb net mijn systeem erop geherinstalleerd. Laadt Windows retesnel. Lotus Notes (altijd een crime) is in een flits open. Geweldig.
Top, wat ik begreep van een aantal reviews is dat na 1-2 dagen je schijf nog sneller reageert, omdat hij dan beter de verdeling gemaakt heeft wat op ssd en wat op de platters moet.

Mischien wil je over een dag of 2-3 alsnog een keer je ervaringen hier posten, of zaken nog sneller lijken te gaan enz, en evt. zaken waar je tegenaan bent gelopen (if any).
Wil zelf erg graag dit ding in een Dell vostro 3500 i3 2.40 ghz stoppen (stock 320 gb sata 7200), ben benieuw naar verdere ervaringen.

Hmm, what zou hdtune doen op dat ding? zou je de jump van ssd naar platter tijdens lezen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Wat doet hdtune?

Als je defragmenteert of iets wat daarop lijkt dan raakt hij zijn geleerde dingen kwijt en moet hij alles weer opnieuw leren, dus sporadisch gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 17:11
[b][message=34345878,noline]Ik heb hem in ieder geval vandaag gekocht, een 500GB jongen, en heb net mijn systeem erop geherinstalleerd. Laadt Windows retesnel. Lotus Notes (altijd een crime) is in een flits open. Geweldig.
Heb je Windows ge-herinstalleerd of heb je de drive gecloned? (zoja->waarmee??)

Ik heb gisteravond een Momentus XT 500GB in m'n late2007 MacBook ingebouwd, na het clonen van de drive met Carbon Copy Cloner. Opstarten gaat wat sneller maar is op zich niet zo interessant bij een Mac (je hoeft een Mac nauwelijks te rebooten). Het starten van programma's gaat echt als de brandweer t.o.v. de "gewone" HDD die erin zat, zeker als je ze een paar keer hebt gestart en de disk ze "geleerd" heeft en stukken in de flash geschreven heeft.

Mijn 1e indruk: highly recommended. Ook ideaal voor een PC die als HTPC gebruikt wordt (Asrock ION 330, Mac Mini, ...) waar je WMC, XBMC (Live), Plex ofzo vaak start.
Alleen jammer dat er maar 4GB flash in zit, maarja, ze moeten natuurlijk nog wat opties hebben voor de XT2, XT3, .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-08 09:50
Albantar, hoe bevalt deze schijf momenteel? Ik ben gisteren ook op deze schijf aangewezen, gezien ik een SSD wou in mijn laptop. Ik wou dit eerst combineren door mijn cd/dvd drive te vervangen voor een hdd caddy. Maar nu ik dit lees en wat heb gelezen ben ik al overtuigd deze morgen aan te schaffen!

Wel even kijken waar ik deze kan binnen slepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Nou ja, in de praktijk blijkt die 4GB flash dus voldoende. De beste prijs-kwaliteit-verhouding. Het grote nadeel van de flash is dat het single channel is... Maarja, mijn eerste indrukken, zelfs na een paar uur gebruik en een handjevol reboots is: HOT DAMN dit is snel.

Kan er natuurlijk ook deels mee te maken hebben dat het systeem nu opnieuw geïnstalleerd is, maar zelfs op een nieuw geïnstalleerde T500 gaat alles maar half zo snel als op deze nu 3 jaar oude T61p "on steroids" :D

En dan haal ik er nog niet eens de volledige performance van de Momentus XT uit, want de SATA-controller van de T61p is maar 1.5GB/s terwijl de XT 2x zo snel kan. Maar misschien maakt dat in de praktijk niet zo veel uit?

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 14-07-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Ok! Nou dat was de druppel die de emmer liet overstromen :P Ik ga hem aanschaffen. Het is jammer dat Alternate hem niet heeft, daar kom ik morgen langs..

Ik ga gelijk even uitzoeken of mijn HP 8510P wel 3.0gbs ondersteund! Maar het gaat mij voorname om het snelle opstarten van Windows en programma's :).

edit:
Nog knap lastig dat opzoeken voor mijn laptop!

edit2:
SATA/300 Interface :) Als de AHCI enabled is in de BIOS. Bestellen dan maar!

[ Voor 18% gewijzigd door ro3lie op 14-07-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Ik heb hem in de pricewatch opgezocht en bij DataByte gekocht, daar was hij het goedkoopst. Toevallig werkte ik vandaag in Antwerpen, en even in het westen van Noord-Brabant langs om hem daar op te pikken was dus maar een relatief kleine omweg op de terugweg :) Om 1 uur besteld en via iDeal betaald, om 5 uur bij hun showroom opgehaald.

Zelfs op 1.5G doet hij het dus al geweldig. De originele schijf was ook al een 7200 toeren en zelfs daar merk ik een zeer aanmerkelijk verschil. Laat staan als je een 5400 toeren schijfje in je lappie had zitten...

Ik heb net ook een product review geplaatst:

productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Mx. Alba

[ Voor 46% gewijzigd door Mx. Alba op 15-07-2010 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garibaldi
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Dit hybride-concept zou wat mij betreft echt "verplichte kost" ;) moeten worden, in ieder geval in laptops. Ik heb gisteravond een XT ingebouwd in een Lenovo laptop, en de ervaringen zijn echt boven verwachting. Eigenlijk "voelt" alles sneller aan, maar met name het booten en opstarten van applicaties is grandioos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:48
:^

Sinds gisteren in mijn laptop zitten (helaas maar 1 2,5" bay voor HDD) en heerlijk snel, windows is binnen 20 seconden gebruiksklaar opgestart *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Garibaldi schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:48:
Dit hybride-concept zou wat mij betreft echt "verplichte kost" ;) moeten worden, in ieder geval in laptops. Ik heb gisteravond een XT ingebouwd in een Lenovo laptop, en de ervaringen zijn echt boven verwachting. Eigenlijk "voelt" alles sneller aan, maar met name het booten en opstarten van applicaties is grandioos!
Wat voor ThinkPad heb je, en heb je hem ook in 1.5G-modus moeten forceren met een jumpertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-08 22:12
Ik heb momenteel een Thinkpad T60, met een nog originele 5400rpm schijf erin. Nou ben ik dus zowiezo naar een update aan het kijken en had eigenlijk al min of meer voor pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm gekozen. Echter nu kwam ik zojuist deze schijf tegen. Nu weet ik zeker dat mijn T60 ook maar 1,5gb/s modus aankan, echter gezien ik helemaal niet thuis ben in dit segment vraag ik mij af of het verschil tussen de WD scorpio black en deze Seagate Momentus xt erg groot is of dat dit wel meevalt. Voor mij persoonlijk is de opstart tijd van mijn laptop wel belangrijk.

En hoe moeilijk is het om die 1,5gb/s modus te forceren met een jumpertje? Hier heb ik namelijk al helemaal geen verstand van en enorm technisch ben ik ook niet aangelegd. Wat moet je precies doen (voor een digibeet :P) om dit te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Hm, heb je ook een indicatie of dit significant sneller is dan een SSD als opstartschijf in een niet-notebooksysteem? Als in: heb je ook een beetje een lekkere hdd in je desktopsysteem zitten en daar vergelijking mee?

Want het zou natuurlijk geil zijn als je SSD-achtige performance voor veel minder geld dan een SSD hebt, en deze in je desktop kunt bouwen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garibaldi

Garibaldi

Mx. Alba schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:30:
[...]

Wat voor ThinkPad heb je, en heb je hem ook in 1.5G-modus moeten forceren met een jumpertje?
Een redelijk recente R500 (2732) en na het inbouwen van de harddisk, het aanzetten van AHCI in het BIOS en het opstarten van de installatie van Vista Business werkte alles volledig. Ik hoefde niets aan te passen, echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garibaldi

Garibaldi

Slomy schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:05:
Ik heb momenteel een Thinkpad T60, met een nog originele 5400rpm schijf erin. Nou ben ik dus zowiezo naar een update aan het kijken en had eigenlijk al min of meer voor pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm gekozen. Echter nu kwam ik zojuist deze schijf tegen. Nu weet ik zeker dat mijn T60 ook maar 1,5gb/s modus aankan, echter gezien ik helemaal niet thuis ben in dit segment vraag ik mij af of het verschil tussen de WD scorpio black en deze Seagate Momentus xt erg groot is of dat dit wel meevalt. Voor mij persoonlijk is de opstart tijd van mijn laptop wel belangrijk.

En hoe moeilijk is het om die 1,5gb/s modus te forceren met een jumpertje? Hier heb ik namelijk al helemaal geen verstand van en enorm technisch ben ik ook niet aangelegd. Wat moet je precies doen (voor een digibeet :P) om dit te forceren?
Ik ben er bijna zeker van dat deze disks sneller zijn dan andere, reguliere 7200 rpm disks op de markt. Lees de verschillende reviews maar, deze beestjes geven een velociraptor, draaiend op 10k rpm nog een "hard time".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucaz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 00:15

Lucaz

Ondertiteling

Krijg er vandaag 4 binnen :) de 500GB versie. Wel zakelijk magoed ff testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Slomy schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:05:
Nu weet ik zeker dat mijn T60 ook maar 1,5gb/s modus aankan, echter gezien ik helemaal niet thuis ben in dit segment vraag ik mij af of het verschil tussen de WD scorpio black en deze Seagate Momentus xt erg groot is of dat dit wel meevalt. Voor mij persoonlijk is de opstart tijd van mijn laptop wel belangrijk.
Ik zou je in dat geval zeker de Momentus XT aanraden. Zoals ik al zei, op mijn T61p duurde het met de orginele 7200-toeren-schijf vanaf het moment dat ik op de powerknop drukte 10 minuten voor ik kon beginnen met werken. Nu met de Momentus XT is dat nog maar 3 minuten. En dat is in vergelijking met een 7200-toeren-schijf, dus als je upgrade vanaf een 5400-toeren-schijf zal het verschil nog meer zijn...

[/]En hoe moeilijk is het om die 1,5gb/s modus te forceren met een jumpertje? Hier heb ik namelijk al helemaal geen verstand van en enorm technisch ben ik ook niet aangelegd. Wat moet je precies doen (voor een digibeet :P) om dit te forceren?
[/quote]

Naast de SATA-aansluiting zitten vier jumperpootjes. De buitenste 2 moet je met elkaar verbinden met een (niet meegeleverde) jumper.
ssj3gohan schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:13:
Hm, heb je ook een indicatie of dit significant sneller is dan een SSD als opstartschijf in een niet-notebooksysteem? Als in: heb je ook een beetje een lekkere hdd in je desktopsysteem zitten en daar vergelijking mee?
Ik heb geen desktop dus kan ik het zelf niet vergelijken, maar verscheidene benchmarks die je op internet kan vinden gaan de vergelijking aan tussen de Momentus XT en de Velociraptor, de snelste 3.5" schijf op de markt, waaruit blijkt dat de Momentus XT in het dagelijks gebruik sneller is dan de Velociraptor...
Want het zou natuurlijk geil zijn als je SSD-achtige performance voor veel minder geld dan een SSD hebt, en deze in je desktop kunt bouwen.
Voor desktops bestaat er een zogenaamd HDD-boost systeem, waarmee je een willekeurige (kleine, goedkope) SSD kunt koppelen aan een willekeurige (3.5") HDD. De SSD wordt dan als cache gebruikt op de zelfde manier zoals de Momentus XT het ook doet. Het verschil is dat je dan dus ook een 1TB-schijf kunt gebruiken en b.v. een OCZ Vertex 32GB van €90 waardoor je waarschijnlijk nog betere performance hebt dan met een Momentus XT omdat de SSD-cache 8x zo groot is... Stel dat je die 1TB-schijf al hebt, dan is het toevoegen van die HDD-boost-bracket en een kleine SSD niet veel duurder dan een Momentus XT.

De Momentus XT is vooral bedoeld voor laptops, waar je maar één 2.5" HDD-slot hebt en dus niet zowel een HDD als een SSD kunt inbouwen.
Garibaldi schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 07:41:
Een redelijk recente R500 (2732) en na het inbouwen van de harddisk, het aanzetten van AHCI in het BIOS en het opstarten van de installatie van Vista Business werkte alles volledig. Ik hoefde niets aan te passen, echt top!
Klinkt goed. Ik ga eens kijken of ik het er na mijn vakantie doorheen krijg om een user met een T500 te upgraden met een Momentus XT, want die ene user klaagt nogal over de performance van zijn laptop...
Lucaz schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 09:03:
Krijg er vandaag 4 binnen :) de 500GB versie. Wel zakelijk magoed ff testen :)
Die van mij heb ik ook op de boeken van mijn eigen bedrijfje gezet... Scheelt de BTW, en kan ik het ook aftrekken van mijn winst, waardoor die schijf van €120 me netto maar €60 kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mx. Alba schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 09:29:
[...]

Voor desktops bestaat er een zogenaamd HDD-boost systeem, waarmee je een willekeurige (kleine, goedkope) SSD kunt koppelen aan een willekeurige (3.5") HDD. De SSD wordt dan als cache gebruikt op de zelfde manier zoals de Momentus XT het ook doet. Het verschil is dat je dan dus ook een 1TB-schijf kunt gebruiken en b.v. een OCZ Vertex 32GB van €90 waardoor je waarschijnlijk nog betere performance hebt dan met een Momentus XT omdat de SSD-cache 8x zo groot is... Stel dat je die 1TB-schijf al hebt, dan is het toevoegen van die HDD-boost-bracket en een kleine SSD niet veel duurder dan een Momentus XT.
Dat verslaat nogal mijn bedoeling; momenteel krijg je voor ~115 euro een X25-V en voor ~70 euro een 1,5TB schijf. Een HDD boost ding met enigszins snelle (SLC) SSD kost 80 euro (precies wat je zegt, de vertex) + 50 euro voor hdd boost zelf, en dan nog een vaste schijf erbij. Dan heb je twee apparaten en een kastje, hoopjes ruimte, extra verbruik, extra lawaai...

Zo'n 2,5" Momentus XT lijkt me een geweldige oplossing als je niet persé 100+ MB/s transfersnelheden nodig hebt maar wel een snel aanvoelend systeem wilt hebben, ook voor een desktop. De systemen die ik bouw zijn altijd zo minimaal, passief en zuinig mogelijk, dus daar past het geweldig in.

Anyways, ik ben wel overtuigd met ervaringen+reviews, ik denk dat ik in m'n volgende systemen een momentus XT bouw ipv 3,5" schijf. Alle grote data gaat toch op een netwerkschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Idd, in een budget desktopsysteem is dit een ultieme goedkope maar zeer effectieve upgrade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ja grappig dat de ultieme draaiende opslag als bootschijf een laptopschijf is atm.. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als ik de reacties en reviews zo lees zal het niet lang duren voor er ook een desktopversie komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:03
wellicht een hele domme vraag, maar dit ding heeft niet gewoon 2 partities ofzo?

Hoe bepaal je dan wat er op de 4GB SSD gedeelte komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat bepaalt de firmware op de schijf. Die 4GB krijg je zelf niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
ssj3gohan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 20:53:
Als ik de reacties en reviews zo lees zal het niet lang duren voor er ook een desktopversie komt...
Desktopversie? Deze kan je ook in een desktop stoppen hoor. 500GB is voor een desktop ook niet slecht...
rscheper schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:00:
wellicht een hele domme vraag, maar dit ding heeft niet gewoon 2 partities ofzo?

Hoe bepaal je dan wat er op de 4GB SSD gedeelte komt?
Klok, klepel :)

Jij bepaalt helemaal niets, dat bepaalt de schijf helemaal zelf. De bestanden die je het meeste leest komen in de SSD terecht, waardoor je zo dus automatisch maximaal profijt uit de SSD haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mx. Alba schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:17:
[...]

Desktopversie? Deze kan je ook in een desktop stoppen hoor. 500GB is voor een desktop ook niet slecht...
pf, nierenmeuker: een 3,5" versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
ssj3gohan schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 08:09:
[...]

pf, nierenmeuker: een 3,5" versie...
Nogmaals, waarom zouden ze een 3.5"-versie maken als de 2.5"-versie ook al goed is? Wat zou een 3.5"-versie toevoegen, behalve 6x zo veel volume en minder toepassingsmogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01 16:53
Misschien is dat niet eens zo'n vreemde vraag of er een desktopversie moet komen. Ik vind het lastig om uitspraken te doen over deze schijf op basis van benchmarks (vanwege de hybrid), maar ik doe het toch.

Als je even het SSD-gedeelte wegdenkt is dit een trage 7200 toeren-schijf. Vergelijk de onderstaande links eens bijvoorbeeld met elkaar:

http://www.tomshardware.com/charts/2009-2.5-mobile-hard-drive-charts/PCMark-Vantage,1115.html

en

http://www.tomshardware.com/charts/2009-3.5-desktop-hard-drive-charts/PCMark-Vantage,1017.html

Nou zeggen deze resultaten niet alles. Maar als je de scores gaat vergelijken zijn de 3,5" schijven toch een stuk sneller. Ik vraag me dan ook af waarom ze niet bijvoorbeeld een hybrid hebben gebaseerd op de Seagate Barracuda 7200.12. Op het moment dat de data niet in de SSD zit kan deze toch sneller benaderd worden?

Ik ben erg geïnteresseerd in dit product voor in mijn desktop. Ik kan alleen weinig info vinden over hoe deze schijf zicht verhoud met bijvoorbeeld een Samsung F3. Misschien is een F3 in raid 0 wel een betere keus. Of gewoon een Momentus XT in raid 0 :P

Iemand ervaringen met het gebruik van deze schijf in een desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

john19_386 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:26:
Misschien is dat niet eens zo'n vreemde vraag of er een desktopversie moet komen. Ik vind het lastig om uitspraken te doen over deze schijf op basis van benchmarks (vanwege de hybrid), maar ik doe het toch.
http://www.tomshardware.com/charts/2009-2.5-mobile-hard-drive-charts/PCMark-Vantage,1115.html
en
http://www.tomshardware.com/charts/2009-3.5-desktop-hard-drive-charts/PCMark-Vantage,1017.html
Lees ook het commentaar, Tomshardware wordt (terecht)" afgefakkeld door traditionele benchmark methodes te gebruiken voor deze schijf.
Het is geen SSD, en ook geen gewone HD, in mijn ogen dus zinloos om standaard benchmark proggies te gebruiken.

Anandtech doet dit een stuk beter qua review/testen.
Kijk daar eens zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Inderdaad. Zoals al gezegd gaat het vooral om de gebruikservaring, en die is bij deze schijf echt geweldig. Word en Excel die zich in één seconde openen, dat werkt echt vele malen prettiger dan er seconden lang op te moeten wachten. En hoe vaak doe je tijdens je werk niet eens een DOCje of een XLSje open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mx. Alba schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 08:15:
[...]

Nogmaals, waarom zouden ze een 3.5"-versie maken als de 2.5"-versie ook al goed is? Wat zou een 3.5"-versie toevoegen, behalve 6x zo veel volume en minder toepassingsmogelijkheden?
Dat lijkt me toch duidelijk? In een desktopkast van een miljard liter (geef toe; de meeste desktops zijn monsterlijk grote apparaten, ik ken geen desktopchassis die in de buurt komen van een laptop-formfactor afgezien van hele brakke dingen waar eigenlijk al laptoponderdelen in zitten) - zelfs mini-ITX - dus volume is geen issue. En dan kun je wel gewoon 3TB kwijt op een schijf, ipv maximaal 500GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

ssj3gohan schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 17:38:
[...]

Dat lijkt me toch duidelijk? In een desktopkast van een miljard liter (geef toe; de meeste desktops zijn monsterlijk grote apparaten, ik ken geen desktopchassis die in de buurt komen van een laptop-formfactor afgezien van hele brakke dingen waar eigenlijk al laptoponderdelen in zitten) - zelfs mini-ITX - dus volume is geen issue. En dan kun je wel gewoon 3TB kwijt op een schijf, ipv maximaal 500GB.
Wie wil er nu een hybdride van 3 TB?
Als ik 3 TB opslag nodig heb in mijn desktop, en snelheid, dan gaan daar een bunch sata disken in raid-5 in, en een SSD om van te booten/windows op te zetten.

De Seagate Momentus is juist voor laptops DE oplossing, omdat deze over het algemeen geen twee drivebays hebben om en een SSD en een platterdisk er in te stoppen.

De markt voor 3.5" hybrid schijven is marginaal vergeleken met de notebook market denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt óf een miljoen miljard hdd's en ssd's combineren, of...

één hybride 3,5".

Ik zou wel weten wat ik zou kiezen hoor. Het is the best of both worlds. In de verdere toekomst zullen SSDs het wel overnemen, maar op dit moment zou het geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
ssj3gohan schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:12:
Je kunt óf een miljoen miljard hdd's en ssd's combineren, of...

één hybride 3,5".

Ik zou wel weten wat ik zou kiezen hoor. Het is the best of both worlds. In de verdere toekomst zullen SSDs het wel overnemen, maar op dit moment zou het geweldig zijn.
Het is eigenlijk zo simpel...

"Iedereen" wil SSD en HDD combineren. Een relatief kleine SSD voor de snelheid, en een relatief grote HDD voor de opslagcapaciteit. In desktopcomputers kan dit al heel lang, maar in laptopcomputers was dat tot nu toe onmogelijk. Dat is de economische niche waar de Momentus XT zich op gestort heeft.

Bij desktopcomputers bestaat die niche gewoonweg niet, want A] het was al mogelijk om SSD en HDD te combineren, en B] een hybride schijf past ook in een desktop.

Mensen zoals jij, die een grotere hybride schijf willen, zijn zo dungezaaid dat je daar economisch gezien gewoon niet naar kunt cateren. Als je dan toch iets hybride-achtigs wilt hebben dat groter is dan de Momentus XT kan je met behulp van een HDD-boost-socket een willekeurige HDD en een willekeurige SSD met elkaar combineren tot een hybride schijf. Die ruimte heb je toch wel in je desktopkast. En zo'n HDD-boost-systeem gebruikt ook maar één SATA-aansluiting voor die twee schijven, voor het geval het je om een gelimiteerd aantal SATA-aansluitingen ging...

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 24-07-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, ik vraag het me af. Ik zie niet waarom die mensen dungezaaid moeten zijn. Wat is er mis met een 3,5" hdd die nauwelijks duurder is dan puur mechanische [sic] tegenhangers, maar in gebruik veel sneller zijn? Het lijkt me toch dat iedereen dat zou willen, en nooit meer een conventionele hdd wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
ssj3gohan schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:39:
Nouja, ik vraag het me af. Ik zie niet waarom die mensen dungezaaid moeten zijn. Wat is er mis met een 3,5" hdd die nauwelijks duurder is dan puur mechanische [sic] tegenhangers, maar in gebruik veel sneller zijn? Het lijkt me toch dat iedereen dat zou willen, en nooit meer een conventionele hdd wil?
Tsja, zoals gezegd, een 2.5" schijf past ook in een desktop hoor, en voor de meeste gebruikers is 500GB meer dan voldoende. Als je per se meer wilt dan kan je voor een paar honderd euro je 1TB Velociraptor upgraden met een HDD-boost-bracket en een goedkope SSD van OCZ. Dan heb je nog betere prestaties dan met een Momentus XT...

De Momentus XT is toegespitst op mensen die maximale prestaties uit hun laptop willen halen, en daarvoor is hij ideaal. Voor mensen die maximale prestaties uit hun desktop willen halen zijn er al veel langer andere oplossingen, dus dat is gewoon voor de hybride markt (momenteel) commercieel niet interessant.

Ik ben het volledig met je eens dat een Velociraptor met een geïntegreerde SSD van pak hem beet 32GB een ideaal pakketje zou zijn. Je verdient er als producent echter waarschijnlijk je ontwikkelingskosten niet mee terug, want de mensen die echt het beste van het beste willen stoppen een SSD + RAID in hun systeem, en de mensen die genoegen nemen met wat minder prestaties hebben aan een 10.000-toeren-schijf al voldoende. De niche waarin je je dan als Hybride-schijf bevindt is veel te klein...

Bij laptops is de niche echter "iedereen die maximale prestaties uit zijn laptop wil halen", want ik durf te wedden dat veel mensen die een dure en relatief kleine SSD in hun laptop hebben gezet puur om de prestaties toch wel met scheve ogen naar die Momentus XT zitten te kijken, want die is een stuk goedkoper en doet geen concessies op de opslagruimte...

[ Voor 45% gewijzigd door Mx. Alba op 24-07-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Mx. Alba schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:58:
De Momentus XT is toegespitst op mensen die maximale prestaties uit hun laptop willen halen, en daarvoor is hij ideaal.
Niet alleen laptops. Ook mini-PC-tjes als een Mac mini en de welbekende Atom+ION doosjes onder de TV die zijn uitgerust met vaak trage 5400rpm 2.5" schijfjes zullen stukken sneller en soepeler draaien met een XT. Daar wordt typisch geboot en vervolgens WMC/XBMC/Plex/Boxee/... of iets dergelijks gestart. Dat past prima in de 4GB van de XT. Als je niet alles van een NAS/externe disk wilt halen en dus geen SSD wilt (of een SSD simpelweg te duur vind) is de XT daar ook top.

Ik heb er vorige week eentje in m'n oude late2007 Macbook gestopt: zeer tevreden tot nu toe. Voor een Mac is het clonen supersimpel met een freeware progje als Carbon Copy Cloner. Clonen, disk verwisselen, startup-disk in de settings opnieuw assignen, klaar.
Ben nu aan het klooien om een Acer 1810TZ met Win7 te XT'en, maar het is me nog niet gelukt om een progje te vinden waar ik Win7 en andere partities (zoals de standaard Acer recovery partitie) mee kan clonen, disk inbouwen en gaan met de banaan. Elke keer weer begint Win7 weer te zeiken dat de disk inaccessable is.

[ Voor 39% gewijzigd door catchingfire op 24-07-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
catchingfire schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:05:
[...]

Niet alleen laptops. Ook mini-PC-tjes als een Mac mini en de welbekende Atom+ION doosjes onder de TV die zijn uitgerust met vaak trage 5400rpm 2.5" schijfjes zullen stukken sneller draaien met een XT. Daar wordt typisch geboot en vervolgens WMC/XBMC/Plex/Boxee/... of iets dergelijks gestart. Dat past prima in de 4GB van de XT.
Idd, aan SFF-desktopjes had ik niet gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01 16:53
Emmeau schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 17:29:
[...]

Lees ook het commentaar, Tomshardware wordt (terecht)" afgefakkeld door traditionele benchmark methodes te gebruiken voor deze schijf.
Het is geen SSD, en ook geen gewone HD, in mijn ogen dus zinloos om standaard benchmark proggies te gebruiken.

Anandtech doet dit een stuk beter qua review/testen.
Kijk daar eens zou ik zeggen
Volledig mee eens. Het was meer een poging om het HD-gedeelte te vergelijken met 3,5" HD's.
Mx. Alba schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:58:
[...]

De Momentus XT is toegespitst op mensen die maximale prestaties uit hun laptop willen halen, en daarvoor is hij ideaal. Voor mensen die maximale prestaties uit hun desktop willen halen zijn er al veel langer andere oplossingen, dus dat is gewoon voor de hybride markt (momenteel) commercieel niet interessant.
Die andere oplossingen zijn anders wel erg prijzig.

Maar goed ken iemand die hem inmiddels ook heeft besteld, dan kan ik de presentaties zelf ook aanschouwen. Dan 5 keer benchmarken met pcmark en de runs vergelijken met mijn huidige schijf. In de onderstaande link staan wel wat betere benchmarks van Tom's Hardware, daar hebben ze dezelfde test gewoon vaker gedraaid. Geeft wel aardig idee van het leereffect.

http://www.tomshardware.c...rd-drive-ssd,2638-11.html

[ Voor 24% gewijzigd door john19_386 op 24-07-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvanesch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-07 20:19
Heb gister mijn schijfjes besteld: 4x 500gb. Al vanaf dat ik van ze gehoord had rook ik een Raid 1+0 setup. Komen morgen binnen hoop ik, zal dan ook meteen even laten weten hoe ze het doen in een 4x setup. Nog geen/weinig data over raid setups gevonden met de XT's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En ik heb er ook een besteld voor een desktop-systeem dat ik voor iemand aan het assembleren ben. Volgende week rapporteer ik wel of het een succes is, ik verheug me in ieder geval al op de bijna totale stilte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Mx. Alba schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:06:
Wat doet hdtune?
Als je defragmenteert of iets wat daarop lijkt dan raakt hij zijn geleerde dingen kwijt en moet hij alles weer opnieuw leren, dus sporadisch gebruiken ;)
Oude post, maar ik was hier nog eens over aan het nadenken ...

Wat doet Hdtune? die leest iedere sector 1 keer in.
Conclusie zou dus kunnen zijn dat dit geen impact kan/mag hebben op het wel/niet naar flash verplaatsen, aangezien alle sectoren een +1 read count krijgen.

Met een defragger wordt dat wat lastiger, omdat die niet alle sectoren op de disk zal pakken, maar dan nog, een bestand zal door een goede defragger niet meer dan 1, 2 keer verplaatst worden gedurende een defragmentatie sessie.

Ik zou alleen geen continue optimizende software draaien (diskeeper pro bijv.)

Je wil natuurlijk ook de platters optimaal qua snelheid hebben, en dan is defraggen op zijn tijd toch wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Maar het probleem is dat de Momentus XT bij defragmenteren de SSD leegt. De cache werkt namelijk op sector-basis, en defragmenteren gooit alle sectoren door elkaar. Daarna moet hij dus weer opnieuw leren. Maar dat doet hij gelukkig vrij snel, na 3x booten heb je alweer bijna de optimale bootsnelheid terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
robinvanesch schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 08:50:
Heb gister mijn schijfjes besteld: 4x 500gb. Al vanaf dat ik van ze gehoord had rook ik een Raid 1+0 setup. Komen morgen binnen hoop ik, zal dan ook meteen even laten weten hoe ze het doen in een 4x setup. Nog geen/weinig data over raid setups gevonden met de XT's
En zet ze voor de gein ook even in raid 0 met z'n 4'en? :) Komen ze aan een intel ICH controller of aan een aparte controller?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Zijn hier mensen die problemen hebben met deze schijf i.c.m. OSX SL 10.6.4? Ik lees veel problemen over spin downs die dan de bekende beachballs veroorzaken.

Zie ook Seagate forum: http://forums.seagate.com...ntus-XT/td-p/56023/page/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 17:47
Ik heb ook een Seagate Momentus XT 500 GB gekocht voor mijn laptop Acer 8930. Na veel gedoe is het gelukt de oorspronkelijke harde schijf(WD 320 GB 5400 rpm) te klonen naar de nieuwe Seagate: uiteindelijk heb ik de trialversie van Acronis Home edition 2010 gebruikt en dat gaat makkelijk.

Windows start inderdaad sneller op en als je een bepaald programma opstart dan zie je duidelijk een leerproces: de eerste keer gaat met gewone snelheid, de tweede en derde keer gaat steeds sneller. Google Chrome browser staat er binnen een a twee seconden. Ook Photoshop start een stuk sneller op.

Ik moet er meteen bij zeggen: de snelheid went snel. Na een paar uur werken met de nieuwe Seagate XT wordt de hogere snelheid als normaal beschouwt.

In mijn laptop kunnen twee harde schijven en in eerste instantie wilde ik een echte SSD kopen als opstartschijf en de originele schijf als datadisk gebruiken. Omdat de prijs van die SSD's hoog blijft heb ik voor de Seagate XT gekozen. Daarnaast denk ik nu dat de snelheid van een echte SSD ook snel zal wennen dus dat effect zal ook niet te lang duren.

Ik vind het een nuttige en niet te dure uitbreiding voor mijn laptop en kan het iedereen aanraden. Wel is er bij mij een snelle gewenning aan de nieuwe snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 18:13
[b][message=34481755,noline]
Ik vind het een nuttige en niet te dure uitbreiding voor mijn laptop en kan het iedereen aanraden. Wel is er bij mij een snelle gewenning aan de nieuwe snelheid.
Heb je inderdaad ook bij een volwaardige SSD. De enige manier waarop ik tegenwoordig nog opmerk hoe snel hij is, is als ik op een pc zonder SSD zit. Wat een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
vorda schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 10:28:
Heb je inderdaad ook bij een volwaardige SSD. De enige manier waarop ik tegenwoordig nog opmerk hoe snel hij is, is als ik op een pc zonder SSD zit. Wat een hel.
Dat komt mij inderdaad ook heel bekend voor... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Opzich een leuke discussie, hybride of een SSD+HDD. Een nadeel van SSD+HDD is dat je Windows volledig installeerd op de SSD en daarnaast de applicaties waarvan je wilt die snel reageren, maar dit alles neemt ook software/data mee waarvoor de snelheid niet nodig is. In Windows zit ook genoeg dat je nooit zult gebruilen of zelden, het is alleen maar zonde dat dit opslag capaciteit van je dure SSD opneemt.

Door de SSD en een (snelle) HDD te combineren zal alles wat veel gebruikt word en dus snel moet zijn ook snel zijn, doordat het naar de SSD verplaatst wordt de overige data blijft dan op de relatief goedkopere opslagcapaciteit van de hardeschijf.

Op dit moment heb ik nog een RAID5 systeem in mijn werkstation zitten bestaande uit een PERC5i controller en 6x 74GB WD Raptor schijfen. Eigenlijk is dit overbodig geworden (belanrijke data gaat naar mijn server (backup) die ook voorzien is van RAID5) en bij verkoop zou ik nog best wat geld kunnen terug verdienen. Het nadeel van dit systeem is dat de snelheid van de Raptors tijdens het opstarten van het systeem te niet wordt gedaan door het starten van de PERC5i controller.

Nu om leuke snelheid te halen en iets meer dan de 4GB SSD cache te hebben die de Seagate heeft een OCZ Onyx 32GB SSD te combineren met een 1TB Samsung Spinpoint F3 doormiddel van een Silverstone HDDboost bracket, dan kom je totaal op ongeveer 170 euro. Zo dat niet een goede snelle combinatie zijn, zeker de prijs meenemende?

Overigens ben ik ook nog erg geinteresseerd hoe de Momentus XT schijfjes het doen in een RAID opstelling, ik heb meerdere reacties gelezen dat men dit wil toepassen, ik hoop dan ook dat de ervaring hier gedeeld word.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Volgens mij win je in RAID niet zo veel snelheid, bovendien doet hij er dan denk ik langer over om te leren omdat hij soms van de ene drive en soms van de andere leest. Ook zit je dan natuurlijk ook nog steeds met de opstarttijd van je RAID-controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mx. Alba schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:30:
Volgens mij win je in RAID niet zo veel snelheid, bovendien doet hij er dan denk ik langer over om te leren omdat hij soms van de ene drive en soms van de andere leest. Ook zit je dan natuurlijk ook nog steeds met de opstarttijd van je RAID-controller...
Klopt wat betreft die RAID controller, ik zal alleen meer aan de Intel onboard spul te denken, geen RAID5 dus, de initialisatie tijden van dergelijke controllers zijn weer vaak verwaarloosbaar inverhouding met een hardware RAID controller bijvoorbeeld een PERC5i. :)

Dat leren lijkt mij inderdaad ook een probleem bij een RAID0 of 5 set, maar bijvoorbeeld een mirror, hoe dergelijke hardeschijfen zich dan gedragen vind ik wel interessant, maar even wachten op de reacties.

edit: Wat betreft de HDDBoost van Silverstone, deze blijkt erg tegen te vallen en is niet te vergelijken met de Momentus XT. In tegenstelling tot de Momentus XT heeft de HDDBoost geen inteligentie zoals de Seagate schijf. Het komt er op neer dat je een SSD en HDD naar keuze samenvoegd, de controller van de HDDBoost kopieerd vervolgens het eerste deel van de hardeschijf naar de SSD. Hoeveel dit betreft is geheel afhankelijk van de grote van de SSD. Dus er wordt geheel niet gekeken naar welke data/bestanden het meest gebruikt worden, in tegenstelling tot de Momentus XT.

In de twee reviews die ik gevonden heb spreken ze dan ook van maar een eigenlijk doel en dat is wanneer je een ouder systeem een boost wilt geven zonder deze opnieuw in te richten. Bij voorbeeld een Windows XP systeem met een groot aantal applicaties geinstalleerd. Ook het gemis van de TRIM functie is geen probleem, omdat schrijf acties ten alle tijden uitgevoerd worden op de HDD. De HDD en SSD worden pas bij een reboot of geforceerd weer gesynchroniseerd. Jammer dat Silverstone niet de stap naar inteligentie heeft gezet, want zo is dit niet echt een interessant iets.

De reviews waar ik mijn conclusie uit gehaald heb zijn: http://www.legitreviews.com/article/1361/6/ en http://www.hardwarecanuck...tone-hddboost-review.html

[ Voor 58% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2010 13:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvanesch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-07 20:19
Ik heb er 2 in raid-0 draaien. Moet zeggen dit gaat als een razende raket. Constante lees snelheden van rond de 160, zelfs van bestanden groter als 10gb. Heb nog niet echt goed getest hiermee, omdat ik er nog 2 ga halen en deze dan in Raid 1+0 ga zetten.

Dan ben ik zeker van plan om hier wat tests mee te draaien.
Zeg niet dat ze sneller zijn als een SSD, maar ben gewoon 7200.11 seagate's gewend in raid, en verschil is echt behoorlijk.

Windows laden is een lachertje, en men outlook (die ram vol zit) in een flits. Prestaties zijn VEEL beter als ik had verwacht. Dus jullie kunnen een mini review / tests van mij verwachten zodra ik men volgende 2 binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik wist nog niet dat dit topic bestond. Ik heb de Seagate XT 2 dagen in mijn laptop gehad. Erg indrukwekkende performance. Voor de performance was het overigens belangrijk de Intel Rapid Storage driver te installeren. Als je een Intel chipset hebt en deze driver nog niet gebruikt...doen!

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 14-08-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 18:13
Philflow schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:46:
Ik wist nog niet dat dit topic bestond. Ik heb de Seagate XT 2 dagen in mijn laptop gehad. Erg indrukwekkende performance. Voor de performance was het overigens belangrijk de Intel Rapid Storage driver te installeren. Als je een Intel chipset hebt en deze driver nog niet gebruikt...doen!
Wat ik mij altijd afvraag bij de lofzang van die IRS: hebben AMD chipsets dan betere of slechtere prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
vorda schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:07:
[...]

Wat ik mij altijd afvraag bij de lofzang van die IRS: hebben AMD chipsets dan betere of slechtere prestaties?
Ik heb geen ervaring met AMD chipsets. Ik merkte wel dat de XT minder goed presteerde op een Macbook Pro met Nvidia chipset: We waren aan het benchmarken tussen de XT en een Scorpio Black 500GB. Taken die niet gecached konden zijn. Op het notebook met Intel ICH9 controller en IRS won de Seagate duidelijk. Op de Macbook won de WD duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Philflow schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:46:
Da's dan alleen voor Windows systemen of ook voor Mac? Eens kijken of ik er achter kan komen wat voor chipset er in m'n Acer Timeline zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ja is een Windows driver voor Intel controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 08:53

4POX

Everybody is wired

Hoe is de warmte productie van de hybrid schijven? Sinds ik een postville in mijn Apple laptop heb, is mijn macmini ontzettend traag in vergelijking. Nu denk ik eraan om die een upgrade te geven naar een Seagate Hybrid schijf. Vorig jaar heb ik de Macmini al een cpu upgrade gegeven. Is apparaat is hierdoor iets warmer geworden.

Ik ben een beetje bang dat de hybrid de temperatuur in het kleine apparaat te hoog gaat maken. Helemaal doordat ik de dvd-drive ook ga vervangen door een hardeschijf.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hij is gemiddeld zuiniger dan andere 7200rpm schijven, maar zeker niet zuiniger dan 5400rpm spul. Toch spreken we hier maar over een verschil van 1W ofzo, terwijl die CPU vervangen waarschijnlijk meerdere watts heeft gescheeld. Ik denk niet dat de hdd-verandering je mac mini de kop om zal draaien. Het is percentueel misschien maar 5% verschil in verbruik (en dus warmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Zo de net eentje aangeschaft. Lang getwijfeld tussen SSD of Hybride. Uiteindelijk voor deze gegaan omdat opslag nog net meer voorrang heeft momenteel.

Komt in een HP 8510p, deze heeft een SATA/300 verkeer en volgens mij ook een Intel controller. Laatste moet ik even uit checken. Vanavond maar eventjes spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-08 20:11
vandaag een Seagate Momentus XT 250GB besteld om in mn desktop mijn 2x 36GB raptor in raid 0 te vervangen.

als ik wat tips kan krijgen mbt tests kan ik eventueel de resultaten posten.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat lijkt me eerlijk gezegd een vreemde vervanging. Was het niet goedkoper, sneller, zuiniger en in het algemeen beter geweest om dan een Intel X25-V of Kingston V series SSD te gebruiken?

Of had je ook echt meer dan 36GB nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Of een 64GB Onyx voor 99 euro :)
pricewatch: OCZ Onyx Serie OCZSSD2-1ONX64G 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
ssj3gohan schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:51:
Dat lijkt me eerlijk gezegd een vreemde vervanging. Was het niet goedkoper, sneller, zuiniger en in het algemeen beter geweest om dan een Intel X25-V of Kingston V series SSD te gebruiken?

Of had je ook echt meer dan 36GB nodig?
ik had meer dan 36GB nodig.... heb even gespeeld met de gedachte om een SSD erin te schroeven, dit leek me een mooie middenweg.
overiggens is 1 van de 2 raptors aan zn einde aangezien die behoorlijk begint te tikken.

overiggens kan ik er altijd nog voor kiezen hem in mn laptop te schroeven aangezien ik daar ook nog een andere schijf wil.... dit is in ieder geval nu even een vervanger voor mn raid 0 die aan zn einde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

dat zal een prijsfout zijn. Heeft meestal geen zin om op in te gaan, want ze verkopen het toch niet aan je voor deze prijs. Het zou wel een mooie aanbieding zijn; de onyx is sowieso al best geweldige value for money als je niet de ultieme beste omg-performance nodig hebt. Een SSD is immers sowieso al een mega-stap voorwaarts tov een HDD.

en @ hierboven: In dat geval begrijp ik je keuze. Ik weet wel zeker dat hij sneller gaat aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
graag zou ik eventueel wat tips hebben voor het testen en benchen van de schijf... ik kan de tests eventueel meerdere malen draaien om misschien een verschil te gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Het is inderdaad mogelijk dat het een prijsfout is, maar het is ook mogelijk dat het klopt. De prijs staat er nog steeds en als je ziet dat de Vertex 60GB bij Mycom 125 kost is 100 euro voor een Onyx geen gekke prijs.

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-06 12:26
Gewoon leverbaar voor die prijs!

• mux

mux

99% efficient!

Mja, daar was ik al achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:50
Ik heb wisselende ervaringen met mijn 2 500GB XT's (SD23). In mijn Macbook pro (mid 2010 OSX 10.6.4) draait 't als een tierelier. In mijn ACER Aspire 5930 krijg ik 't niet stabiel. Clean install Win7 32bit, binnen een paar uur BSOD's, Page faults, freezes. Lijkt een temperatuur issue. Soms spint de HD down en is niet meer aan te slingeren, behalve door de laptop een uur uit te laten. Andere HD's in de ACER zonder probs. Heb de HD uit de MacBook Pro ook geprobeerd in de ACER, zelfde probleem.

Lijkt er dus op dat 't niet in elke situatie ideaal is, zeker als airflow beroerd is. Kijk ook op http://tiny.cc/z9tz7

Heb een RMA aanvraag eruit gedaan naar Zercom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Doet die Aspire SATA 3G of 1.5G? Als het het laatste is, probeer eens om de XT met een jumpertje op 1.5G te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiionfire
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ik was van plan om een 500GB XT in mijn MBP te bouwen maar vroeg me nog wel af of je wat merk aan de accu duur? gaat deze er op voor uit of achter uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

HDD boeit niet heel veel, de minst zuinige 2,5" schijven (uitgezonderd velociraptor) zitten tegen de 2,5W, de zuinigste SSDs 0.5-1W (gemiddeld in gebruik), dus het scheelt hoogstens een kwartier of halfuur op je batterijtijd (ervan uitgaande dat je niet van het ene naar het andere extreme gaat). Een Momentus XT is - vergeleken met andere 7200rpm laptopschijven - redelijk zuinig, dus ik zou zeggen dat het gelijk blijft of misschien marginaal verbetert. Verwacht er niet teveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-08 15:51

Midas.e

Is handig met dinges

Vrijdag ook een xt 500GB besteld, als update voor mn inmiddels 2 jaar oude hp laptop nog een update te geven.
Ik vervang daarmee mn bestaande 7200rpm hd, denk dat de ssd erbij wel het windows booten/outlook en vmware booten zou versnellen :)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 500GB XT in een desktop gehangen, maar wat een teleurstelling!

Eerst 10x achter elkaar een Windows (XP) restart gedaan, geen versnelling. Toen 10x shutdown en weer aangezet. Geen versnelling t.o.v. de eerste boot. Verder werkt de disk goed, maar een gewoon 500 GB diskje voor 129 euro is niet wat ik verwacht had. Net alsof er uberhaupt geen SSD buffer in zit.

Wie kan me precies uitleggen onder welke condities hij sneller wordt? De boottijd blijft constant, evenals applicaties laden. Bestaat er niet een soort benchmark die test of de zaak goed werkt? Terugbrengen lijkt me geen goed idee, omdat de schijf verder normaal werkt. Erg benieuwd wat ik verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je moet hem wel vergelijken met een normale hdd hè... Niet met zichzelf.

Net na installatie van windows zul je geen verschil merken, want hij heeft dan alles al gebufferd omdat al die bestanden al een paar keer ge-accessed zijn. Het moet nog steeds redelijk bloedsnel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 19:11:
Ik heb een 500GB XT in een desktop gehangen, maar wat een teleurstelling!

Eerst 10x achter elkaar een Windows (XP) restart gedaan, geen versnelling. Toen 10x shutdown en weer aangezet. Geen versnelling t.o.v. de eerste boot. Verder werkt de disk goed, maar een gewoon 500 GB diskje voor 129 euro is niet wat ik verwacht had. Net alsof er uberhaupt geen SSD buffer in zit.

Wie kan me precies uitleggen onder welke condities hij sneller wordt? De boottijd blijft constant, evenals applicaties laden. Bestaat er niet een soort benchmark die test of de zaak goed werkt? Terugbrengen lijkt me geen goed idee, omdat de schijf verder normaal werkt. Erg benieuwd wat ik verkeerd doe.
Misschien werkt ie niet goed met XP.. heb je een andere computer waar je hem kunt testen?

De invloed op booten en programma's opstarten was bij mij overduidelijk.

[ Voor 71% gewijzigd door Philflow op 21-09-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Philflow schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 19:16:
Misschien werkt ie niet goed met XP.. heb je een andere computer waar je hem kunt testen?

De invloed op booten en programma's opstarten was bij mij overduidelijk.
Welk OS je draait maakt niets uit. De firmware bepaalt, voor zover ik weet op sectorniveau, welke data je het vaakst leest, en propt die in de SSD.

Ik gebruik hem zelf onder XP SP2 en heb vrijwel direct een flinke performancewinst gemerkt t.o.v. de originele "gewone" 7200-toeren-schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Ik heb de Momentus XT 500GB in mijn laptop hangen sinds een halve week en ik ben heel erg tevreden. Een enorme upgrade tegenover mijn vorige 500GB Seagate klikklakkende firmware-bugged harddisk. Ik heb in Ubuntu geen significant snelheidsverschil gemerkt (inloggen gaat alleen wat sneller), maar in Windows ben ik van bootloader tot desktop zeker tien tot 15 seconden sneller! Bovendien heeft deze harddisk een behoorlijke leessnelheid voor een 2,5" harddisk, wat ook wel helpt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ubuntu schijnt al redelijk optimaal te worden ingeladen (beter dan in Windows hebben ze alle opstarttaken in de juiste volgorde op de hdd gezet). In Windows, zeker XP, maar ook Fietstas en 7, zou je het goed moeten merken.

Het is idd een gouden greep dat ze er ook gelijk een hele goede 7200rpm schijf van hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Klopt, ik denk ook dat er met Ubuntu weinig winst valt de behalen. Ik denk ook dat het grootste deel van het opstarten niet per se diskafhankelijk is maar meer met polling van alle apparaten te maken heeft. Ubuntu gebruikt geloof ik ook al alle cores bij het opstarten waardoor bepaalde dingen naast elkaar starten. Ik denk ik ieder geval dat ik nog nooit zo blij met een harddisk aankoop ben geweest.

Ik heb wel getwijfeld toen ik hem kocht, want met mijn eerste Seagate (mijn vorige disk) had ik geen goede ervaringen, ook door de lullige respons over de firmware-bugs (lags doordat de lees/schrijfkop terugknalt, de fix hebben Apple computers wel gehad).

Overigens merk je de snelheid wel, Firefox start sneller op, menu's reageren wat sneller, het voelt net allemaal wat reponsiever aan. Een goede HDD killer is het, ik ben benieuwd hoe zuinig hij is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

ssj3gohan schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 19:16:
Je moet hem wel vergelijken met een normale hdd hè... Niet met zichzelf.

Net na installatie van windows zul je geen verschil merken, want hij heeft dan alles al gebufferd omdat al die bestanden al een paar keer ge-accessed zijn. Het moet nog steeds redelijk bloedsnel zijn.
Bingo! Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vond hem wel sneller dan de oude schijf, maar ik had verwacht dat 'ie gaandeweg nog sneller zou worden. Verkeerd gedacht want hij had de data kennelijk al in zijn buffer.
Bovendien ben ik verpest omdat ik aan een Vertex2 gewend ben.

Ik ben er nu redelijk van overtuigd dat mijn disk goed is.
Bedankt!

• mux

mux

99% efficient!

Een 'echte' SSD voelt nog een heel stuk sneller ja... dat is een heel verpestende aankoop: ik werk nu ook op dit moment op mijn computer met SSD omdat ik geen zin heb m'n laptop op te starten, dat duurt zo lang........

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:50
tommiionfire schreef op zondag 12 september 2010 @ 21:04:
ik was van plan om een 500GB XT in mijn MBP te bouwen maar vroeg me nog wel af of je wat merk aan de accu duur? gaat deze er op voor uit of achter uit?
Heb 'm nu een een week of 2 in m'n MBP 17" mid 2010 zitten. Merk geen verschil qua accuduur, maar des te meer in performance. Had hiervoor een 500GB 5400rps Toshiba diskje in de MBP zitten. (draai firmware SD23 in de XT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Zowieso is het logish dat je van de overstap van 5400 rpm naar 7200 rpm veel merkt.

Maargoed als jij een hitachi 7k500 7200 rpm schijfje erin had gehangen,. had je hetzelfde gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Alcje schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:00:
Zowieso is het logish dat je van de overstap van 5400 rpm naar 7200 rpm veel merkt.

Maargoed als jij een hitachi 7k500 7200 rpm schijfje erin had gehangen,. had je hetzelfde gezegd :)
Ik denk het niet, Alcje. Ik heb geupgrade van de originele 7200-toeren-schijf van mijn Lenovo ThinkPad T61p naar de Momentus XT en heb een flinke performancewinst gemerkt, ondanks dat ik hem op 1.5G SATA heb moeten forceren omdat de T61p geen 3G SATA doet. Bijvoorbeeld Word en Excel die consistent in één seconde opstarten, Lotus Notes die in een seconde of 5 opstart ipv een 20-tal seconden...

[ Voor 11% gewijzigd door Mx. Alba op 26-09-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm.... interessant. Ik zit al tijden te twijfelen over een upgrade van mijn HDD in mijn FW31ZJ. Dat is een 500GB 4200 rpm. Als ik bestanden overhevel met mijn gigabitverbinding gaat het gewoon niet snel. Ook het opstarten van W7 is lang.

Ik wist niet wat een hybrid was, wel wat een ssd was. Maar deze topic is zeer interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Alcje schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:00:
Zoals Albantar al zei, het verschil tussen een XT en een 5400rpm is aanzienlijk groter dan het verschil tussen een 7K500 en een 5400rpm HDD. Ik heb de XT in mijn notebook gehad, na een dag voelde het alsof er een SSD in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben gisteren even langsgeweest bij de persoon waar ik een momentus XT in zijn computer had geschroefd. Inmiddels heb ik voor mezelf al een tijdje een pc met SSD dus ik had nu het idee dat ik het goed kon vergelijken en het is waar - voor de meestgebruikte taken voelt de momentus XT eigenlijk even snel aan als een SSD. Uiteindelijk dus toch een goede aanrader voor als je meer schijfruimte wilt dan een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat maar... ik heb me vergist.. 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb 'm besteld, moest toch de laptop eens opnieuw installeren. hopelijk komt ie morgen nog binnen.
(plaats 'm in een Dell XPS m1530).

/me check iedere 5 minuten mail om te kijken of hij verzonden is :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Tweakers,

FF kort vraagje. Ik heb een redelijke gaming desktop. Nouja. Laten we zeggen: ik heb een desktop voor het gamen. Ik ben dus van plan de Momentus XP in een desktop te rammen.. eh schroeven.

Volgende specs:
MSI K9A2+ Plat.
AMD 9950BE @ 2900mhz
AMD 4870x2
Mem 4gb 800mhz cl.4-4-4-12
En nu komt het een 500gb 5400rpm schijf.

Op een 1 of andere manier schiet het me niet genoeg op. Natuurlijk bevallen me de loading times van software voor geen meter en dat denk ik op te lossen met een Momentus XT. Tenminste dat neem ik aan. Klopt dat? Worden mijn wangetjes rood als ik mijn computer de volgende keer opstart met de hybrid schijf? Of krijg ik dezelfde ervaring als BTree?

Maar dan nog vraag: zal de gewone ingame preformance (FPS) ook omhoog gaan met een Momentus XT?

Any thoughts? Of zit de bottleneck bij het geheugen?

Thx in advance,
Schudde

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sowieso is een 7200rpm hdd sneller dan een 5400 rpm. Soms zijn de 5400rpm zo ver getweaked door de fabrikanten dat het verschil in snelheid marginaal is. Maar in theorie zou elk 7200rpm hdd sneller moeten zijn.

Maar nu vraag ik me iets af, deze hdd die in deze topic besproken wordt is een 2,5 inch. In een desktop zit doorgaans een 3.5 inch. Die zou goedkoper moeten zijn en ik weet niet of deze hdd in 3.5 te krijgen is?

Voor een desktop zou ik een normale hdd nemen met 7200rpm? Voor die prijs heb je al minimaal 1000GB.

In theorie kan wel een 2,5 inch hdd in een desktop gebouwd worden maar het komt niet vaak voor of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is er (nog) geen hybrid 3.5" op de markt. Anders was ik inderdaad daarvoor gegaan. Al heb ik wel een 2.5" bracket in mijn kast.

Maar je stelt dus dat het verschil tussen gewoon 7200rpm en hybride 7200rpm zo minimaal is dat het zonde van het geld is? Ofwel kan beter voor een Scorpio Black (oops ook 2.5") een Samsung Spinpoint F4 gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Er is hier al vaker gediscussieerd over waarom er geen 3.5"-versie is: de markt ervoor is gewoon niet groot genoeg.

Als je performance en opslagruimte in een desktop wil, kan je namelijk twee schijven erin zetten, een kleine SSD voor het systeem voor de performance, en een grote 3.5" HDD voor de opslagruimte. Bij een laptop kan dat niet omdat er maar één schijf in kan.

Bovendien, als je toch per se een hybride in je desktop wil hebben, kan je er ook een 2.5" in stoppen.

Economisch dus niet interessant om een 3.5" versie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:46:
Maar je stelt dus dat het verschil tussen gewoon 7200rpm en hybride 7200rpm zo minimaal is dat het zonde van het geld is? Ofwel kan beter voor een Scorpio Black (oops ook 2.5") een Samsung Spinpoint F4 gaan?
Nee, dat zei ik niet. De hybrid 7200rpm zal sneller zijn dan de 7200rpm maar voor een desktop zou ik niet die oplossing kiezen. Een losse kleine aantal GB SSD en een grote hoeveelheid GB 7200rpm. Dat zou een betere investering zijn.

Of een 7200rpm zonder SSD, dat moet al sneller aanvoelen dan een 5400rpm.

Voor een laptop lijkt hybrid mij juist wel een goede oplossing. Vanwege ruimte gebrek, de karige aantal GB op de huidige SSD die in de verkoop te krijgen zijn. Als het toch mogelijk was om 1 SSD en 1 HDD erin te bouwen zou het vanwege het stroomverbruik ook geen ideale oplossing zijn voor een laptop.

Het meest ideaalste was geweest dat er een betaalbare 500GB SSD op de markt zou komen. Over een paar jaar zal dat heel basic zijn, nu kunnen we alleen nog maar zwijmelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:14:
sowieso is een 7200rpm hdd sneller dan een 5400 rpm. Soms zijn de 5400rpm zo ver getweaked door de fabrikanten dat het verschil in snelheid marginaal is. Maar in theorie zou elk 7200rpm hdd sneller moeten zijn.
Het ligt iets complexer. Een 5400rpm schijf met bijvoorbeeld 160GB op 1 platter is al gauw even snel als een 7200rpm schijf met 80GB op 1 platter. Hoe dichter de data op elkaar zit hoe hoger de doorvoersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmmm, i see...

Bedankt voor de uitleg.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste