Ik zat eraan te denken om de 200GB SATA HDD van mijn Lenovo T61p te vervangen door een SSD om wat meer performance te behalen, want vooral bij het opstarten begint het ding tergend traag te worden. De grootte zou dan echter minimaal even veel moeten zijn (vind ik), en dan kom je bij SSD's in een prijsklasse waarvan je zegt "nou nee, laat maar".
Maar nu is er ook de Seagate Momentus XT, een hybride schijf: een 250, 320 of 500GB "klassieke" schijf gekoppeld aan een 4GB SSD. Wat ik online gelezen heb over performance, is die in het dagelijks gebruik (flink) sneller dan een gewone klassieke schijf (zelfs regelmatig sneller dan een 10.000rpm desktopschijf zoals de Velociraptor). Maarja, benchmarks zijn benchmarks, hoe doet dit ding het in het dagelijks leven?
Zijn er hier mensen die een Momentus XT hebben, en wat zijn hun ervaringen? Wordt bijvoorbeeld het booten er inderdaad aanzienlijk sneller op?
[edit]
Tijdens het verder snuffelen vond ik dit:
http://www.legitreviews.com/article/1310/1/
Ter info, de standaard HDD die erin zit is een Hitachi HTS722020K9SA00...
[edit]
Ondertussen heb ik hem gekocht en een Product Review geschreven:
productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Mx. Alba
Maar nu is er ook de Seagate Momentus XT, een hybride schijf: een 250, 320 of 500GB "klassieke" schijf gekoppeld aan een 4GB SSD. Wat ik online gelezen heb over performance, is die in het dagelijks gebruik (flink) sneller dan een gewone klassieke schijf (zelfs regelmatig sneller dan een 10.000rpm desktopschijf zoals de Velociraptor). Maarja, benchmarks zijn benchmarks, hoe doet dit ding het in het dagelijks leven?
Zijn er hier mensen die een Momentus XT hebben, en wat zijn hun ervaringen? Wordt bijvoorbeeld het booten er inderdaad aanzienlijk sneller op?
[edit]
Tijdens het verder snuffelen vond ik dit:
http://www.legitreviews.com/article/1310/1/
Oftewel, voor mijn T61p zou ik hem in 1.5Gb/s-modus moeten forceren. Op zich geen probleem, want de laptop kan kennelijk sowieso niet meer dan 1.5Gb/s aan... Maar als je de Momentus in 1.5Gb/s-modus gebruikt, doe je dan niet een deel van de snelheidswinst teniet, of is het nog steeds aanmerkelijk sneller dan een klassieke HDD?There is a jumper just to the left of the SATA data connection that enables the drive's 3GB/s speeds. With the jumper in place the speed is limited at 1.5GB/s, and with it removed the full potential of the drive is unlocked. This OEM drive was shipped to us with no jumper installed as they wanted us to get the best performance possible from the drive for this review. Since there is no labeling about this jumper on the drive and information about the jumper is hard to find it can be frustrating if you are having issues setting one of these drives up in your notebook and find that you encounter issues. Having the jumper installed will force the drive to operate in the 1.5Gb/s mode, which is needed on select notebooks like the Thinkpad T61p. This is due to the fact some older 1.5Gbits/sec SATA cards do not support auto negotiation with newer 3.0Gbits/sec drives. Systems using older SATA host adapters may stop responding during boot or may respond with a “drive not detected” error. If this happens on your notebook while trying to upgrade to one of these drives just place a two-pin jumper (not included with the drive) onto the two left pins of the jumper block and the errors should go away.
Ter info, de standaard HDD die erin zit is een Hitachi HTS722020K9SA00...
[edit]
Ondertussen heb ik hem gekocht en een Product Review geschreven:
productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Mx. Alba
[ Voor 53% gewijzigd door Mx. Alba op 15-07-2010 11:45 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.