Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik las op NikonRumors dat Western Digital ook getroffen is door overstromingen in Thailand, wat prijsstijgingen zijn dus te verwachten, maar wat ik bij Alternate zie is wel heel bizar ! Ik heb snel de schijf besteld die ik nog wilde bij een andere winkel.

Nieuws Links (toegevoegd vanwege sticky topic)
10-12 Western Digital en Nikon getroffen door overstromingen Thailand.
10-19 ScientificAmerican
10-20 'Hdd-prijzen gaan stijgen door overstromingen Thailand'
10-21 Levering Sony NEX-7 en Alpha A65 vertraagd door overstromingen Thailand.
10-25 Overstromingen Thailand kosten Canon 2,23 miljard euro omzet.
10-27 Prijzen harde schijven bereiken hoogste punt in maanden.
11-04 'Prijzen hdd's bereiken begin volgend jaar hoogste punt'
11-08 OCZ belooft ssd-productie te verhogen wegens hdd-tekorten.
11-17 Samsung en winkels wijzen schuld van gestegen hdd-prijzen af.
11-18 Seagate: hdd-tekorten houden aan tot eind 2012.
12-02 Western Digital hervat hdd-productie Thailand.
12-18 WD en Seagate schroeven garantieperiode terug in 2012.
2012
02-23 Hardeschijfproductie herstelt langzaam.
02-29 Toshiba neemt deel hdd-productie WD over.
03-01 Seagate haalt WD in door overstromingen Thailand.
07-06 Seagate verwacht levering van recordaantal harde schijven.
09-30 Onderzoeksbureau: harde-schijfmarkt is volledig hersteld.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

FAQ - Waarom zakken de prijzen niet meer ?
quote: _Dune_ (moderator)
Eigenlijk is het niet zo heel vreemd dat de prijzen niet zo hard (meer) dalen. Er zijn eigenlijk nog maar twee grote partijen over gebleven te weten Seagate en Western Digital. Seagate heeft eerst Maxtor en recentelijk Samsung overgenomen, vervolgens heeft Western Digital Hitachi ingelijfd. Dit betekend minder concurrentie, waardoor prijzen hoger zullen blijven. Concurrentie van SSD's zal er voorlopig nog niet zo hard lopen, ondanks een paar mooie aanbieding op dat gebied. Voorlopig zal de SSD nog niet kunnen concurreren op het gebied van capaciteit en betrouwbaarheid met daar tegenover de prijs. Vooral in dit laatste heeft de SSD nog iets in te bewijzen.
Te lezen hier, of skip nog iets verder naar hier met een post van CiPHER (ook een mod).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

WD20EARX (bron) van €65 naar €138 €163 €245 !!:
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/WTF-Alternate-2012.png

[ Voor 110% gewijzigd door jesper86 op 30-09-2012 16:10 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit kan prima te verklaren zijn. Distributeurs kunnen hun prijzen ook al flink omhoog gegooid hebben natuurlijk (ook al hadden ze nog voorraad). Hetzelfde zag je toen de DRAMproductie op z'n gat lag door aardbevingen, Prijzen die van een kleine 100 gulden naar het 10 voudige gingen in niet meer dan 2 dagen tijd. Dat zullen we nu ook wel weer zien tot de productie weer op ppeil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:03

Lex2

Fotografieliefhebber

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ha mooi, nog net op tijd een TB schijfje gekocht.

Van Seagate weliswaar, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:05
Uhm ik keek net ook op Alternate, d'r is een pc welk ik wilde bestellen. En de samsung hdd was van ongeveer 44,- naar 82,- gestegen. Hoe komt dit? Ik dacht dat de overstroming in Thailand niet zoveel effect zou hebben voor Samsung schijven. Denken jullie dat dit hoort? Want anders moet ik nu zo snel mogelijk een schijf bestellen voordat het te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Pfoe dat is wel eventjes een flinke verhoging en dan ben ik blij dat ik voor 1 maand terug nog diezelfde schijf voor iets van 68 euro heb gekocht. Maar ik weet dat je voor een aantal jaren terug dit ook had met geheugendimms waarvoor men vaak weekprijzen aan hield vanwege de schommelingen.

Ik denk op zich dat dit wel kan ondanks dat men dan ook de oude voorraad opeens verhoogd maar men hiermee dan denkelijk ook de hogere inkoopprijs wil compenseren bij nieuwe ladingen. Maar nu zie ik dit namelijk http://www.informatique.nl/110882/wd-caviar-green-2tb.html en vreemd dat Alternate nu al de prijzen omhoog gegooid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:05
De grote vraag die ik me hier afvraag is of deze prijsverhogingen ook op samsung schijven gaan gelden of alleen op de fabrikanten die getroffen zijn door de overstromingen? En misschien is het zo dat Alternate stom genoeg was om gelijk blind de prijzen van alle schijven omhoog te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
darkchief schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:52:
De grote vraag die ik me hier afvraag is of deze prijsverhogingen ook op samsung schijven gaan gelden of alleen op de fabrikanten die getroffen zijn door de overstromingen? En misschien is het zo dat Alternate stom genoeg was om gelijk blind de prijzen van alle schijven omhoog te schroeven.
Reken maar dat de fabrikanten die niet geraakt zijn ook hun graantje gaan meepikken en de prijzen verhogen. Genoeg om nog aan de onderkant van het prijsspectrum te zitten maar meer dan genoeg om dikke marges te pakken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ben ik blij dat ik nog 2TB schijf heb gekocht :P
2TB is nu bijna 120GB SSD... :o

Inderdaad, alles zal wel verhogen... Jammer (wou nog uitbreiden naar 4TB)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 12:07
Ja het is toch echt zo.

Bij leveranciers is een Terrabyte ook zo maar 25euro duurder vergeleken met de dag ervoor.
darkchief schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:52:
Nee leveranciers hebben allemaal de prijzen verhoogt van alle merken, en zelfs uit hun hele inventaris bepaalde types verwijdert.

shijnt wel even aan te gaan houden dit.

[ Voor 71% gewijzigd door Mektheb op 20-10-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Samsung heeft de prijzen ook al omhoog gegooid, 103SJ van € 48 naar € 55 en die is in China gemaakt...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:01
Nee! Cdromland ook al! Vandaag juist wilde ik 2TB schijf halen, die kostte daar 75 euro en nu gewoon 105 euro :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Misschien hebben de andere shops nog een voorraardje liggen en gaat het het pas omhoog wanneer ze nieuwe hdd's bestellen en beseffen dat het allemaal een stuk duurder is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Nu online
fast-server schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 02:17:
Samsung heeft de prijzen ook al omhoog gegooid, 103SJ van € 48 naar € 55 en die is in China gemaakt...
Vraag en aanbod, er zijn nu minder hdd's beschikbaar en de vraag is hetzelfde dus kunnen ze de prijs omhoog gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Zelfde bij mijn leverancier MAXICT, 2TB was gisteren (had echt toevallig gekeken) 70 euro EX BTW en nu 140 EX BTW :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Grappig, de prijzen voor de Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB lopen ook al op. Deze heb ik een half jaar geleden aangeschaft voor 60 euro. Nu gemiddeld al 80 euro.

Oh ja Alternate is wel gekke henkie met een amazing price of € 117,90 voor deze schijf.

Meer dan 2 keer de prijs die ik heb betaald!

Dus wat nou alle computerhardware verliest zn waarde in no time. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Arsenius op 21-10-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Nu online
Kortom, als je nog van plan was om je HD space uit te breiden koop dan ASAP een nieuwe hdd want waarschijnlijk binnen een week zitten alle shops aan deze bedragen.

Ik voorzie voorlopig geen nieuwe toevoegingen aan het Storage showoff topic - 10+ TB storage systems topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
Een vriend van mij (zie zijn invertaris) drie keer een WD20EARX besteld bij MyCom, wat hem iets meer dan 180 euro kostte volgens mij. Als je dat nu nog een keer zou bestellen, zou je al 233 euro moeten betalen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:46
Prijsstijgingen gelden inderdaad voor alle merken. Dus WD, Hitachi, Seagate en Samung. Succes als je nu nog een schijf wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

jesper86 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:07:
Of gewoon een foutje?

Ik las dat Western Digital ook getroffen is door overstromingen in Thailand, wat prijsstijgingen zijn dus te verwachten, maar wat ik bij Alternate zie is wel heel bizar ! Ik heb snel de schijf besteld die ik nog wilde bij een andere winkel.

zie: http://www.scientificamer...thai-floods-mean-big-loss

WD20EARS bij Alternate (van €68 naar €138 !!):
[afbeelding]
En op dit moment is genoemde hdd zelfs ruim 160 euro...meer dan een verdubbeling van de prijs...
Ik denk dat dit moment aangegrepen wordt om de marges eens goed op te schroeven...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
Niet door de webwinkels. De prijzen van de distris schieten omhoog dus de webwinkels moeten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246751

Ik heb maar gauw wat schijven gehaald bij de mycom voor nog een normale prijs

2x WD 500GB Blue voor 42,99
3x WD 1TB Blue voor 64,99

en nog 2x WD Scorpio 320GB voor 39,99

Zelfde schijven zijn nu bij alternatie 20-40 p.s duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Anoniem: 246751 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:01:
Ik heb maar gauw wat schijven gehaald bij de mycom voor nog een normale prijs

2x WD 500GB Blue voor 42,99
3x WD 1TB Blue voor 64,99

en nog 2x WD Scorpio 320GB voor 39,99

Zelfde schijven zijn nu bij alternatie 20-40 p.s duurder..
Zelfs die prijzen vind ik niet (meer) normaal.

De WD 2TB green disken waren voorheen rond de 65-70 euro.

Ik ben bang dat we er maar weer aan moeten wennen dat de prijzen van 2 jaar geleden weer gelden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat zijn normale prijzen voor de Blue serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:45
Tegen december zitten de HDD's weer tegen hun normale waarden. Even uitzingen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
Laten we het hopen. Het schijnt dat WD sowieso al niet meer tot het eind van het jaar uitgeleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik zou het nog beter vertelen, aangezien die fabrieken dicht zijn is er wel is kans er helemaal geen disks deze kant op komen meer van uit thailand totdat alles weer opgang kan komen.

Dus ja denk dit wel even zo blijft.

Seagate - Samsung - WD - Maxtor (seagate)

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 21-10-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:56
Ik vind 't niet erg. Ik wilde WD mailen om te vragen of ik ergens Elements behuizingen kon kopen zonder de schijven. Nu heb ik meer kans, want ze hebben toch geen schijven om ze te vullen :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Bericht in mijn mailbox van WAVE computers (zakelijke lijn van Alternate of andersom)

Verschillende harddisk fabrikanten met vestigingen in Thailand verhogen als gevolg van overstromingen in dat land de prijzen van harddisks. Thailand is na China de grootste harddisk exporteur. Behalve hdd-fabrikanten zijn ook een aantal toeleverancier door de moesson getroffen.

De vraag naar harde schijven bleef tot voor kort gelijk, maar door de recente gebeurtenissen in Thailand worden harddisks nu wereldwijd massaal ingeslagen door pc-fabrikanten omdat ze bezorgd zijn over eventuele tekorten. Door deze ontwikkelingen is er een schaarste op de markt ontstaan, wat de prijzen vvoor harddisks aanzienlijk heeft doen stijgen.

Wave Computers heeft daarom per direct al haar prijzen van harddisks moeten herzien en helaas zijn ook wij genoodzaakt de prijzen van harddisks te verhogen.
Omdat de situatie per uur wijzigt, adviseren wij u telefonisch contact op te nemen met het WAVE verkoopteam indien u harde schijven wenst aan te schaffen.
Tevens is het niet mogelijk om backorders aan te houden.

Excuses voor het ongemak.

Het WAVE team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52211

Schijven hamsteren :')

Dat andere fabrikanten hun prijzen omhoog gooien is niet zo vreemd. WD heeft een behoorlijk marktaandeel, dus als dat wegvalt komt er een schaarste, het is niet alsof de concurrenten op een berg schijven zitten die ze normaal weggooien omdat ze ze niet verkocht krijgen en nu dan even op de markt gooien. Alles wat een vervanging is voor de modellen van WD die van de overstroming last hebben, zal in prijs stijgen. Consumenten/bedrijven/OEMs wijken uit naar andere modellen/groottes en schijven van de andere fabrikanten. Zelfs externe schijven gaan omhoog.

Natuurlijk kun je beweren dat er ook van de situatie geprofiteerd wordt, maar die theorie werkte al beide kanten op: WD zet zijn schijven aan een scherpe prijs op de markt, dus de lagere prijs van enkele weken geleden was er voor een stuk omdat WD met zijn prijsbeleid op de markt drukte (wat ze nu dus minder kunnen), en concurrenten dus een lagere prijs moesten hanteren dan ze comfortabel vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:22
Ik denk dat hierdoor de 4TB-schijven nog langer op zich laten wachten. Best balen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Heb net op de harddisks van Samsung / WD / Seagate / Hitachi gekeken en allemaal staat op.
Made in Thailand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427302

Dit verklaart een hoop... De beurskoers van Seagate is zojuist 21% omhooggeschoten-> de beleggers zien deze overstromingen dus blijkbaar meer als een goede smoes om de winst te verhogen.
Vandaag ook net een pakket met computeronderdelen ontvangen. Een week geleden stond er bij alle
onderdelen dat er direkt uit voorraad geleverd kon worden. Ik ben nu een week aan het lijntje gehouden.
Had o.a. nadat ik geklaagd had dat er niets verstuurd werd een track&trace ontvangen die ook nog 3 dagen
ongeldig bleef (pakket stond dus blijkbaar nog niet bij postnl), en nu dan eindelijk ontvangen. De 2 harddisks
bleken deze keer niet zoals ik van ze gewend was opeenvolgende serienummers te hebben. En nu blijkt
de ene drive te sterk te vibreren, en de andere is helemaal defekt!
Het lijkt er op dat er al zo een schaarste was dat ze me na lang wachten 2 exemplaren hebben opgestuurd die ze nog ergens opgescharreld hadden,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:47:
Ik denk dat hierdoor de 4TB-schijven nog langer op zich laten wachten. Best balen! :(
Hoeft niet persé: nu ze hun productielijnen opnieuw moeten inrichten kunnen ze ze meteen zo gaan inrichten dat de nieuwste series/types geproduceerd kunnen worden.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senico
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 07:44
Bah, balen zeg. Wou gisteren mijn server bestellen met 3 HDD's maar aangezien de prijzen nu 2-3x zo hoog zijn is het niet meer te betalen.. Vrees dat ik maar een paar maanden moet wachten... was ik maar net iets eerder geweest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:17

Snow_King

Konijn is stoer!

Schijven zijn inderdaad als een gek aan het stijgen. Wij kopen zakelijk redelijk dicht bij de distribiteurs in en daar zagen we de prijzen al snel stijgen.

Veel hosters (zoals wij) zijn aan het hamsteren, wij hebben direct nog maar 200x 2TB en 130x 1TB gekocht om het nog even een maandje uit te kunnen zingen.

SAS disken (15k RPM) zijn al helemaal lastig te krijgen nu, daar moeten we nu maar hopen dat er deze maand niets kapot gaat, want veel spare spul is er niet.

Wij zagen de 2TB disken van 55 euro naar 94 euro stijgen in één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 13:05
Het maakt niet uit of de schijven in China of in Thailand gemaakt zijn. Toeleveranciers komen ook uit verschillende landen en die hebben problemen om de onderdelen in de Thaise fabrieken te krijgen.
De fabrieken van de schijffabrikanten staan niet stil, ze zijn alleen moeilijk bereikbaar waardoor de in- en output wordt vermoeilijkt.
De prijzen zijn wel heel erg explosief aan het stijgen... hopelijk duurt het niet te lang. De ontwikkeling van 4TB schijven hoeven hier geen hinder van te ondervinden hoor, sterker nog, die weten ze al lang te bouwen, de vraag is alleen wanneer ze die in de markt gaan zetten.

Schijffabrikanten zijn meer bezig met de next-gen schijven van veel meer terabytes, het wachten is alleen op ondersteuning van systeembouwers die met een nieuw type BIOS moeten komen, maar dat is een ander irrelevant verhaal.

[ Voor 36% gewijzigd door BlueLed op 22-10-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-04 21:32
Ik heb gelukkig nog net op tijd 6 2TB disks besteld voor mijn nieuwe storage server. De schijven zijn bij zercom op voorraad, maar zijn gisteren niet verstuurd. Ondertussen is de prijs omhoog gegaan van 64 naar 90 euro.

Ik vermoed dus dat ze gaan proberen onder de bestelling uit te komen, Ik heb echter een geaccepteerde bestelling, mijn betaling is ontvangen, en de schijven zijn nog steeds op voorraad. Volgens mij zijn ze wettelijk dus gewoon verplicht de schijven te leveren tegen de overeengekomen prijs.

Maandag maar even bellen waar mijn bestelling blijft :)

Ik ben benieuwd of HD fabrikanten zonder problemen ook de prijzen gaan verhogen, om wat extra te verdienen. Dat is makkelijk geld verdienen, maar maakt een SSD wel steeds aantrekkelijker voor de gewone gebruiker. Dat zijn allemaal klanten die daarna waarschijnlijk niet meer terug komen, Ik ben benieuwd of hierdoor straks de prijzen van SSD's ook gaan stijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door nielsdc op 22-10-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueLed
Vraag me alleen af hoeveel invloed dit gaat hebben op de systeemprijzen... Ze kunnen moeilijk ook de laptops en desktops met 50-100 euro gaan verhogen. Die markt gaat er natuurlijk het meeste last van krijgen. Zonder harde schijf verkoop je immers geen systeem....
Als het maar lang genoeg duurt gaan SSD-fabrikanten hun slag misschien wel slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
BlueLed schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 22:20:
Vraag me alleen af hoeveel invloed dit gaat hebben op de systeemprijzen... Ze kunnen moeilijk ook de laptops en desktops met 50-100 euro gaan verhogen.
Waarom niet? De productieprijzen stijgen toch ook, fabrikanten gaan hun notebookjes echt niet met verlies verkopen hoor, dus daar gaat gewoon een marge bovenop. Als een schijf straks 50 euro meer kost, dan kost je notebook ook ongeveer net zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
BlueLed schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:26:

Schijffabrikanten zijn meer bezig met de next-gen schijven van veel meer terabytes, het wachten is alleen op ondersteuning van systeembouwers die met een nieuw type BIOS moeten komen, maar dat is een ander irrelevant verhaal.
Je maakt me nieuwsgierig, heb je hier bron(nen) voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

De 1TB platters waren al in maart aangekondigd:
http://www.maximumpc.com/...book_drives_shipping_soon

Helaas is Samsung geannexeerd door Seagate dus de innovatie zal worden afgeremd, nu in oktober hebben we alleen de Hitachi 7K1000.D en 5K1000.B schijven - beide 1TB - die over een 1TB platter beschikken. Dus nog geen multiplatter 1TB platter schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
For its part, Samsung claims the current process technology should allow them to start cranking out 10TB drives without too much trouble, and I for one can’t wait.
2 10TB-schijven in raid1. I can't wait! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:48

Eagle Creek

Breathing security

Bizar dit!

Ik was ook net de aanschaf van wat storage aan het plannen, maar ik zie daar voorlopig maar even vanaf. :/

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog snel even wat mooie 1TB notebookschijfjes geclaimt bij Komplett, die ze nog voor de originele 69,- prijs aanbiedt. Het is ook onduidelijk hoe lang deze hogere prijs aanhoudt.

Wellicht is het ook niet alleen maar negatief, omdat de (overige) fabrikanten zo iets lucht krijgen en een leuke cashflow overhouden voor hun nieuwe generatie 1TB disks. Want we doen nu al zo lang met 500GB - 666GB platters dat een nieuwe generatie schijven toch wel zou mogen; je ziet duidelijk dat de innovaties in harddiskland sterk aan het afnemen zijn, een trend die denk ik voortgezet wordt nu Samsung en Hitachi geannexeerd cq. uitgeschakeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BlueLed schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:26:
Er zijn wat problemen met de MBR partitie-indeling en schijven > 2TB bij 512 byte sectoren ja (al is dat relatief, mijn externe 3TB bleek gewoon MBR ingedeeld, wellicht gebruikt die grotere sectoren op SATA of USB Mass Storage niveau). Niet dat een BIOS zich daar eigenlijk veel van zou moeten aantrekken, die kijkt niet eens echt naar partities. Het BIOS laadt enkel de eerste sector in van de schijf (de MBR dus) en die doet zelf de rest. MBR en BIOS zijn op zich niet gekoppeld.
Er zijn genoeg mogelijkheden en hacks om grote schijven toch te ondersteunen. Schijffabrikanten zijn hier altijd proactief in geweest, b.v. met boot sector utilities om CHS limiet (schijven >528MB) op te lossen. Ik herinner me zelfs dat Maxtor PCI UltraDMA133 controllers meeleverde om zijn 'te' grote schijven te laten werken.

Dus dat die ondersteuning de ontwikkelingen nou echt zou tegenhouden geloof ik niet echt.
GioStyle schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 02:28:
2 10TB-schijven in raid1. I can't wait! :p
10TB zijn niet echt verre toekomstmuziek hé. Hardeschijfruimte is iets wat al jaren (decennia) als één van de snelste groeit (vgl. met b.v. CPU snelheid, RAM grootte enz.). Men is nu bezig met 4 TB schijven. 10 TB schijven zijn 2.5 keer zo groot. Een groei van 2.5 is niets in de hardeschijfwereld. Wellicht zijn we de kleine cijfers weer wat gewoon geraakt toen we door de 1 TB grens gingen en leek 1-2-3 TB een trage vooruitgang, maar van 1.5 naar 4 TB is zowat hetzelfde als van 4 naar 10 TB.

Hardeschijfruimte wordt iedere 10 jaar 100 keer groter (!)
voor wie klaagt over trage ontwikkelingen, we zitten gewoon op schema dus

Daarmee kun je 10 TB schijven verwachten over iets minder dan 2 jaar.

Maar on-topic, 4 TB schijven zullen (zoals bij elke nieuwe 'grootste schijf') een tijd een niche-product blijven dat sowieso al veel te veel kost, dus die zullen niet zo'n last hebben van de overstromingen. Er is een grotere marge op, en kleinere afzetvolumes dus ik vermoed dat een schaarste minder invloed zal hebben. Misschien is de nu stijgende prijs van kleinere schijven zelfs net een goede reden om eerder naar 4 TB schijven te gaan kijken omdat de prijs per GB tov. gangbare schijfgroottes aanvaardbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240646

Hatsieflatsie schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:24:
Tegen december zitten de HDD's weer tegen hun normale waarden. Even uitzingen dus.
Ik werk bij een webshop en ik heb van meerdere distri vernomen dat de productie pas in december weer gestart kan worden en dat de eerste hdd`s pas in januari weer in europa binnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:53
Anoniem: 240646 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 09:15:
[...]

Ik werk bij een webshop en ik heb van meerdere distri vernomen dat de productie pas in december weer gestart kan worden en dat de eerste hdd`s pas in januari weer in europa binnen komen
ben ik ff bllij dat er nog wel gewoon schijven op de V&A staan :D. prijsverhogingen van 100% zie ik hier voorbij komen. dat is echt absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hell, en ik wou een harde schijfje aan gaan schagffen om wat meer te kunnen downloaden.
Laatm aar zitten dus..

Maar als iedereen nu stopt met harde schijven kopen, komen de winkels niet meer van hun schijven af, en gaan ze weer goedkoper worden omdat ze ervan af willen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als 'iedereen' (=downloadende tweakers) stopt met kopen zal dat een erg beperkte invloed hebben. De rest van de wereld blijft gewoon schijven kopen nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
denikids schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:09:
Hell, en ik wou een harde schijfje aan gaan schagffen om wat meer te kunnen downloaden.
Laatm aar zitten dus..

Maar als iedereen nu stopt met harde schijven kopen, komen de winkels niet meer van hun schijven af, en gaan ze weer goedkoper worden omdat ze ervan af willen?
Die schijven raken ze toch wel kwijt hoor. Je hebt nu eenmaal storage nodig in je systeem. En het lijkt me heel sterk dat mensen hier ineens overstappen op een diskless systeem, puur omdat dat een paar tientjes goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

denikids schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:09:
Dat denk ik niet. De consumenten retail markt is << oem markt voor kant en klare pc's volgens mij (heb geen cijfers van, maar is een vermoeden).

De vraag uit oem blijft more or less gelijk, dus zoveel impact heeft het niet kopen uit de retail sector niet...

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 23-10-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nislim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 21:47
Bartjuh schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:18:
[...]

Dat denk ik niet. De consumenten retail markt is << oem markt voor kant en klare pc's volgens mij (heb geen cijfers van, maar is een vermoeden).

De vraag uit oem blijft more or less gelijk, dus zoveel impact heeft het niet kopen uit de retail sector niet...
Als ik het zo lees zijn de OEMs gewoon beginnen hamsteren om eventuele tekorten op te vangen, dit heeft gewoon te maken met het feit dat ze hun fabrieken draaiend willen houden. Echter de schijven die ze nu hebben opgeslagen moeten ook wel verkocht worden dus zal de vraag naar hardeschijven wellicht een dipje krijgen wanneer er weer hardeschijven op de markt komen en zal de prijs waarschijnlijk ook terug dalen. De vraag is echter wanneer dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepeet
  • Laatst online: 13:13
Ja, dat heb je dan zomaar als je alles in derde wereld landen laat produceren.
Lekker goedkoop, mensen laten werken voor een hongerloontje en er hoeft maar iets te gebeuren en de gevolgen zijn niet te overzien.
Mischien toch in wat veiliger gebieden laten produceren en dan sowieso 25 euro meer betalen.

Fabrieken moeten weer herbouwd worden, en zijn niet verzekerd tegen zulk natuur geweld. Dus wie mag er voor opdraaien... de gebruiker...
Nu zijn wij gelukkig al wat gewend dankzij Griekenland en onze pensioenfondsen die al jaren speculeren met ons geld, en wij dan weer meer premie mogen betalen, maar dat is weer een ander verhaal :X
Over 12 maanden zijn de prijzen wel weer op het oude niveau als een maand geleden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
thepeet schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 22:46:
Lekker goedkoop, mensen laten werken voor een hongerloontje en er hoeft maar iets te gebeuren en de gevolgen zijn niet te overzien.
Mischien toch in wat veiliger gebieden laten produceren en dan sowieso 25 euro meer betalen.

Fabrieken moeten weer herbouwd worden, en zijn niet verzekerd tegen zulk natuur geweld. Dus wie mag er voor opdraaien... de gebruiker...
Nu zijn wij gelukkig al wat gewend dankzij Griekenland en onze pensioenfondsen die al jaren speculeren met ons geld, en wij dan weer meer premie mogen betalen, maar dat is weer een ander verhaal :X
Over 12 maanden zijn de prijzen wel weer op het oude niveau als een maand geleden :+
jezus wat een lul verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ja, laten we lekker alle fabrieken neerzetten in een land dat voor 80% onder de zeespiegel ligt en waar je geen voldoende productiemedewerkers kunt vinden met de juiste arbeidsethos.....

3x raden welk land ik bedoel!

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Tuurlijk, want daar kan nooit wat gebeuren. Kijk maar naar Japan, daar ging het ook fout en toen was er ook een onderdelen tekort. En Japan is nu niet echt een derde wereldland of wel?

Een bijzonder kortzichtige reactie die je daar schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dio22
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09-2024
Bartjuh schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:18:
[...]

Dat is het hele punt. Fabrikanten als Dell werken met een forecast. Eventuele tekorten op die forecast worden in de markt gekocht. Nu hebben ze van WD/Seagate/Hitachi/Toshiba te horen gekregen dat ze maar een heel klein gedeelte van die HDD forecast gaan krijgen. Echter krijgen ze wel alle andere onderdelen voor hun PCs/laptops aangeleverd. Dus moeten ze heel veel uit de markt halen, omdat ze anders met onderdelen blijven zitten en hun productie stilvalt. Tevens kunnen ze dan niet leveren voor de belangrijkste maanden in het jaar, Dit kost veel meer geld dan 2x of zelfs 3x de prijs van een HDD te betalen. Dat is wat er nu gaande is en wat de prijs enorm omhoog drijft.

Koop nu een SSD indien je een nieuwe computer wil aanschaffen en wacht nog even met storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
Vervelend dit, vorige week dinsdag een systeem besteld toen de prijzen nog normaal waren. De hdd was het laatste wat nog gereserveerd moest worden, krijg ik vandaag het mailtje:

"Goedemiddag,

Zoals u wellicht in het nieuws heeft kunnen lezen, is er in verband met de overstromingen in Thailand een tekort aan harde schijven ontstaan.

Daardoor is de prijs de afgelopen paar dagen gigantisch gestegen (prijzen veranderen bij onze leveranciers letterlijk per uur). Helaas is het dan ook niet mogelijk om uw harde schijf uit te leveren voor de prijs waarvoor u hem besteld heeft. "

Dus zet je hoop niet op die paar shops die hun prijzen nog laag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:00
bij mycom heb ik nog gauw even een externe hardeschijf gekocht. Ik dacht ik bestel hem om op te halen in de winkel, zodat ik hem altijd nog kan annuleren. Van 132 naar 162 euro toe toch een aardig prijsverschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
Hoe lang zal dit prijsniveau eigenlijk aan gaan houden denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 15:31
Lijken wel beurskoersen bij Dynabyte momenteel voor de WD20EARX 2TB eerst 65,99 toen 74,99 vervolgens 78,99 daarna 69,99 en nu weer 78,99.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-06 22:16
WaWaWiiiiWa schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 14:14:
Hoe lang zal dit prijsniveau eigenlijk aan gaan houden denken jullie?
Zoals het er nu uitziet zeker tot het einde van dit jaar. Maar zoiets is natuurlijk lastig te voorspellen. Al is dat moeilijk te voorspellen natuurlijk. Volgens de laatste berichten hebben ze in Bangkok nog minimaal 1 maand last van het hoge water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueLed
We moeten ook niet vergeten dat niet alles in Thailand gemaakt wordt. Het is niet zo dat er niks meer van de band rolt, het is alleen minder dan normaal. Maar gezien de prijzen vandaag overal is het dus wel een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueLed
GioStyle schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 00:34:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig, heb je hier bron(nen) voor?
Bron: http://nl.hardware.info/r...ftechnologieen-uitgediept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
@BlueLed
Ja, dus? Het EFI 'bios' is er al een tijdje. Veel gebruikt in Apple computers en Intel's eigen moederborden, zoals ook in het artikel staat. Niks nieuws onder de zon dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 31-05 08:43

Malarky

Wils voor wat ieder

BlueLed schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:49:
We moeten ook niet vergeten dat niet alles in Thailand gemaakt wordt. Het is niet zo dat er niks meer van de band rolt, het is alleen minder dan normaal. Maar gezien de prijzen vandaag overal is het dus wel een groot probleem.
Dat komt doordat de grote computer fabrikanten, groothandels, maar ook grotere en kleinere resellers (waaronder ik) massaal aan het inslaan zijn. Mogelijk een paniekreactie nadat speculanten grote partijen hebben opgekocht, de koersstijging van 25% van Seagate sinds vrijdag kan ook niet helemaal toeval zijn, de hebben waarschijnlijk ook hun marges verhoogd in de verwachting dat andere fabrikanten deze kans ook zouden aangrijpen.

Typisch iets wat gebeurd als het aanbod sterk terugloopt, fabrikanten vertrouwen erop dat niet een enkele ander het 'goedkope gat' niet kan opvullen met voldoende voorraden en verhogen de prijs in de verwachting dat de rest dat ook zal doen.

En de webshops spelen het spelletje mee. Behoorlijk wat shops met (ongeveer) dezelfde voorraad als gisteravond hebben gezamenlijk de prijzen fors verhoogd.

[ Voor 7% gewijzigd door Malarky op 25-10-2011 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 15:31
Gisteren in de folder van Dynabyte de WD GP 2Gb voor 69,99 en nu zogenaamd nergens meer op voorraad in de winkels,geloof er niks van :N
Ze houden ze gewoon achter om na reclameperiode te verkopen voor meer,dus 7 nov ineens weer op voorraad :7

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Black
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De Samsung Spinpoint F3, 1TB is ondertussen bij sommige winkels ook in prijs verdubbeld. Van ca. 40 á 50 euro, tot bij sommige shops wel €120,-. Ik had hem donderdagavond nog snel even bij informatique besteld voor €55,-, maar ondertussen is hij daar van de site verdwenen. Vanmiddag ga ik hem ophalen, ik ben benieuwd of ze mijn order bewaard hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 07:58
Ik denk dat ik er nog even 2 bij dynabyte bestel, kijken hoe ze ermee omgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
erikafoort schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:05:
@BlueLed
Ja, dus? Het EFI 'bios' is er al een tijdje. Veel gebruikt in Apple computers en Intel's eigen moederborden, zoals ook in het artikel staat. Niks nieuws onder de zon dus.
Ter info/ondersteuning: nieuws: Intel geeft broncode voor opvolger BIOS uit

Daarnaast is er onder grote hardware fabrikanten (oa Asus) een grote discussie gaande over de opvolger van de BIOS. Men is nog niet heilig overtuigd van het EFI.

Google maar even wat rond ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Vrijdag 21-10-2011 2 stuks besteld bij Dynabyte voor € 69,99 (samen € 139,98)
Tot vandaag, nog niet ontvangen!!!

Edit: Zo juist bij de winkel langs geweest ze waren er nog steeds niet, al hoewel er vrijdag nog voldoende voorraad elders was. Zou ze zaterdag af kunnen halen, zaterdag langs geweest, nix nades, noppes dus.
Heb de order(s) dan ook vandaag bij ze gecancelled, wegens het niet kunnen/willen leveren.

[ Voor 63% gewijzigd door donnervogel op 25-10-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 00:13
WouterHelm schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 14:33:
[...]

Zoals het er nu uitziet zeker tot het einde van dit jaar. Maar zoiets is natuurlijk lastig te voorspellen. Al is dat moeilijk te voorspellen natuurlijk. Volgens de laatste berichten hebben ze in Bangkok nog minimaal 1 maand last van het hoge water.
Er wordt in de industrie al rekening mee gehouden dat het misschien wel een vol kalenderjaar kan duren voordat het productieniveau in de buurt komt van voor de ramp.

Er staan fabrieken volledig onder water, dus ook de productielijnen. Het is in veel gevallen niet genoeg om een dweil door de hal te halen als het water weer weg is. Als je pech hebt mag je het hele complex inclusief alle apparatuur vervangen.

OEMs zijn inderdaad aan het hamsteren geslagen, in een poging om hun productie voor de komende maanden veilig te stellen.

Hou er maar rekening mee dat je laptop met 500GB+ HDD in de nabije toekomst ook 50-100 euro duurder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:21
Wat mij opvalt is dat, bij mij in de buurt, een Samsung F4 2TB op dit moment 119,95 moet kosten terwijl een Synology 211j met 2 x 2TB schijven bij de Mediamarkt nog steeds 349 kost. Externe harde schijven en een NAS met schijven worden, relatief gezien, dus goedkoper.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

SSD's gaan ook omhoog. Crucial M4 128 GB van 199 naar 250 dollar :(.

nou ja op newegg dan. Op de site van crucial zelf is die maar 188 :P.

[ Voor 35% gewijzigd door Tripp op 26-10-2011 00:11 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Waarom daar kopen? In nl worden ze nog aangeboden voor 165 euro.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

j-phone schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:56:
Wat mij opvalt is dat, bij mij in de buurt, een Samsung F4 2TB op dit moment 119,95 moet kosten terwijl een Synology 211j met 2 x 2TB schijven bij de Mediamarkt nog steeds 349 kost. Externe harde schijven en een NAS met schijven worden, relatief gezien, dus goedkoper.
Daar zijn nog grotere voorraden van, de paniekvraag was vooral naar interne schijven. Nu mensen door hebben dat externe schijven (interne schijf met omhulsel) hier en daar goedkoper wordt dan een interne schijf, schiet daar de vraag ook naar omhoog.

Misschien schroeft een MM medewerker de schijven straks wel weer uit de NAS, om ze los te verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tripp schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:22:
SSD's gaan ook omhoog. Crucial M4 128 GB van 199 naar 250 dollar :(.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=282241
Geen zorgen om maken dus. Je moet niet prijsstijgingen van één leverancier gelijk interpreteren als globale prijsstijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111177

Voor grotere webwinkels met een stock is dit aan de andere kant wel een voordeel. Deze kunnen nu hun overschot aan onverkochte harde schijven toch de deur uit krijgen. Hangt af van de grootte van deze stock hoeveel voordeel ze hier aan hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:35

Valkyre

Kitesurf FTW!

^^ weet je nog een grote webwinkel dan die de schijven nog tegen normale prijzen kan leveren? ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111177

Welja, bij de bekendere grote winkels zullen deze natuurlijk ook snel buiten vliegen omdat deze een groter cliënteel hebben. Bij kleinere webwinkels echter vind je nog wel goedkopere harde schijven. (Nog altijd wat duurder, maar wel nog een stuk goedkoper dan 120 euro voor een 1TB F3 bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 22:17

ride277

Cooled by Noctua

Gelukkig werkte mijn 'glazen bol' nog prima, net voor die overstromingen nog een 1TB exemplaar gehaald bij mycom voor maar 48 euro (begin vorige week)

Heb hier ook nog een ongebruikte 2TB samsung F4 liggen, de eerste die 300 euro bied mag hem hebben! :+ >:)

| system specs |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 22:07
Is 89 euro erg veel voor deze;

Western Digital Harde Schijf Caviar Green - 2TB - 3.5inch

Kwam ergens op 65 euro voor de overstromingen?

Ik heb er twee besteld bij Mycom was de laagste.

Volgens mij wordt het allemaal toch wel een beetje overtrokken. Die discs komen vast per container aan ergens in de haven en dat met vele 1000-en te gelijk. Er was vast al een schip onderweg en ook de huidige voorraad is natuurlijk niet gelijk op, er zeker niet iedere oem steekt een 2TB in een huis, tuin en keuken pc.

Dus zal de markt de komende periode vast nog wel aan die schijfjes kunnen komen maar wordt het lastiger als er geen containers meer gevuld worden met nieuwe schijven. Dan volgt er krapte en zouden de prijzen omhoog kunnen gaan als er door andere bedrijven niet in dat gat gesprongen wordt en meer gaan produceren.

Correct me if i am wrong...

[ Voor 71% gewijzigd door pvanmegen op 26-10-2011 21:22 ]

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij 4Launch kun je nog maximaal 2 schijven per klant bestellen, zie http://www.4launch.nl/shop/#p-nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Malarky schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:58:
[...]

Daar zijn nog grotere voorraden van, de paniekvraag was vooral naar interne schijven. Nu mensen door hebben dat externe schijven (interne schijf met omhulsel) hier en daar goedkoper wordt dan een interne schijf, schiet daar de vraag ook naar omhoog.

Misschien schroeft een MM medewerker de schijven straks wel weer uit de NAS, om ze los te verkopen :P
Hmm, nu breng je mij op een idee. Even wat nasjes halen... ;)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
j-phone schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:37:

Hmm, nu breng je mij op een idee. Even wat nasjes halen... ;)
Dat zal niet nodig zijn, nog een paar weken en samsung levert de schijven weer voor dezelfde prijzen. Ik kan me niet voorstellen dat de andere fabrikanten de productie nu niet opschroeven!

Wie snapt echter dit verschil bij MyCom?
Gezien de specs is de goedkopere de EARX, net als in de pricewatch...

SATA 3,6Gb/s,5400RPM,64MB

Rotatiesnelheid: Variable RPM
Opslagcapaciteit harde schijf: 2000 GB

Nu voor 89, 99

SATA 2,5400RPM,64MB

Rotatiesnelheid: 5400 RPM
Opslagcapaciteit harde schijf: 2000 GB

Nu voor 131, 95

[ Voor 39% gewijzigd door pvanmegen op 26-10-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:19

DDX

Hopenlijk straks flinke dip in vraag en goedkoop harddisk halen :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
pvanmegen schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:53:
[...]

Dat zal niet nodig zijn, nog een paar weken en samsung levert de schijven weer voor dezelfde prijzen. Ik kan me niet voorstellen dat de andere fabrikanten de productie nu niet opschroeven!
Volgens mij zijn de toeleveranciers ook getroffen en zonder halffabrikaten heb je niet veel productie, ook Samsung niet. Ik ben wel benieuwd hoelang het gaat duren. Schattingen, op forums, lopen uiteen van enkele maanden tot een jaar. Lang geleden hadden we hetzelfde met DRAM, door een aardbeving. Die prijsstijging heeft heel lang aangehouden, langer dan de periode die nodig was om de schade te herstellen. Bedrijven gaan natuurlijk wel extra cashen, ook als de productie weer 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:24
Snow_King schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:12:
Schijven zijn inderdaad als een gek aan het stijgen. Wij kopen zakelijk redelijk dicht bij de distribiteurs in en daar zagen we de prijzen al snel stijgen.

Veel hosters (zoals wij) zijn aan het hamsteren, wij hebben direct nog maar 200x 2TB en 130x 1TB gekocht om het nog even een maandje uit te kunnen zingen.

SAS disken (15k RPM) zijn al helemaal lastig te krijgen nu, daar moeten we nu maar hopen dat er deze maand niets kapot gaat, want veel spare spul is er niet.

Wij zagen de 2TB disken van 55 euro naar 94 euro stijgen in één dag.
Wij hebben 2 weken terug nog 56TB opgehangen, hoef het komende halfjaar iig niet nog meer storage te plaatsen. Hopen dat de harddisks weer wat goedkoper zijn tegen de tijd dat we weer 45 disks moeten aanschaffen.

Wat die SAS disks betreft: je bent ervan op de hoogte dat Seagate halverwege volgend jaar volledig stopt met het produceren van 15K SAS disks? Dan blijft voor SAS 15K alleen nog Hitachi over, welke toch fors duurder zijn dan 15K Cheetah's.

Overigens leuk vandaag: collega moest een externe harddisk hebben. Wij in de pricewatch kijken, Wehkamp had nog een WD Elements Desktop 1TB voor 55 euro op voorraad. Hij dat ding bestellen, komt collega die dat ding moest hebben binnenwandelen: "Oh, een interne disk mocht ook hoor". We hebben hier de kast nog vol liggen met 1TB disks, dus ik had zoiets van waarom zeg je dat niet eerder. Collega die net bij Wehkamp die disk had besteld naar de Wehkamp bellen, want hij kon online de order niet annuleren. Wehkamp: "Oh, die is al geannuleerd, die kunnen we inmiddels niet meer leveren" :X.

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 26-10-2011 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

[...]

Toch verwachten de fabrikanten, groothandels en grote resellers zelf wel dat het enige maanden gaat duren, die ik heb gesproken of van heb gelezen. Vergeet niet dat ook Samsung belangrijke onderdelen uit Thailand haalt, dus die kan ook niet zomaar ergens anders meer produceren. Daarnaast een beetje fabriek draait al 24/7 en een extra fabriek optuigen neemt altijd al maanden in beslag. Het is geen schoenveterfabriek, maar zeer hoogwaardige apparatuur wat daar staat.

Wel lijkt het me enigszins logisch dat de prijzen stabiliseren, aangezien de oems al grote voorraden hebben ingeslagen.

En ja, prijsverhoudingen slaan op het ogenblik nergens meer op, maar dat komt ook doordat webshops prijzen aan het verhogen zijn als reactie op elkaar. Webshops die normaal grote voorraden aanhouden, maar een hogere prijs hanteren gooien de prijzen ook lachend met de concurrentie mee omhoog en profiteren extra. Iedereen in het verkoopkanaal profiteert, behalve de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 17:42
[...]
Je vergeet ook dat Samsung bijna onderdeel is van Seagate en dat er dus helemaal GEEN nieuwe Samsung drives meer zullen worden geproduceerd onder het Samsung label. Dit is al weken gaande en dus ook voordat er sprake was van een overstroming. Samsung was zijn voorraden al aan het afbouwen.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
audiojunk schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:50:
Gisteren in de folder van Dynabyte de WD GP 2Gb voor 69,99 en nu zogenaamd nergens meer op voorraad in de winkels,geloof er niks van :N
Ze houden ze gewoon achter om na reclameperiode te verkopen voor meer,dus 7 nov ineens weer op voorraad :7
Nee ze zijn bij Dynabyte weg en worden nu verkocht voor € 89,99 via Mycom.
Zo maken ze een vette winst van € 20,-- p/stuk.
Mycom heeft toch Dynabyte en Dixons overgenomen in Juli 2011.
De schijven komen uit dezelfde stock hoor. (BAS Distributie, Almere)
Graaicultuur of marktwerking?

Edit: Bij Dixons zelfs € 94,99 met onbekende levertijden.

[ Voor 10% gewijzigd door donnervogel op 27-10-2011 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 12:14
Ze maken op iedere hardeschijf vette winst op het moment, heb er voor de zekerheid maar paar ingeslagen want die prijzen worden met de dag gekker. 75 euro voor een 500 gig hdd...

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
donnervogel schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:17:
[...]

Nee ze zijn bij Dynabyte weg en worden nu verkocht voor € 89,99 via Mycom.
Zo maken ze een vette winst van € 20,-- p/stuk.
Mycom heeft toch Dynabyte en Dixons overgenomen in Juli 2011.
De schijven komen uit dezelfde stock hoor.
Graaicultuur of marktwerking?
Mee eens, al weet ik niet of Databyte is overgenomen door Mycom.

Toch heb ik er toch maar twee via mycom gekocht.

Er staat een productiedatum op van juli 2011, ongeveer een buffer van 3 maanden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
pvanmegen schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:31:
[...]

Mee eens, al weet ik niet of Databyte is overgenomen door Mycom.

Toch heb ik er toch maar twee via mycom gekocht.

Er staat een productiedatum op van juli 2011, ongeveer een buffer van 3 maanden dus.
Ik schreef DYNABYTE en niet DATABYTE.
Databyte is een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

wittereus schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 07:50:
Waarom daar kopen? In nl worden ze nog aangeboden voor 165 euro.....
Omdat ik op een ander continent woon :+

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
[...]

Ik schreef DYNABYTE en niet DATABYTE.
Databyte is een ander bedrijf.
Dat was een foutje, sorry.

Bij Mycom proberen ze er nu ook 50 euro meer voor te krijgen, van 89 naar 139...

http://www.mycom.nl/Produ...reen--2TB--35inch/1194765

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

De boot uit Thailand doet er een maand over, er zijn nu dus gewoon nog containers onderweg met duizenden harddisks. Dus het verhogen van de prijzen is gewoon een farce.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.