Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:17:
Hou er wel rekening mee dat ook op hetzelfde prijsniveau we er nog steeds niet zijn want zonder overstroming zou de prijs sindsdien ondertussen nog verder gedaald zijn. We lopen dus nog steeds flink achter.
Klopt, ik bedoelde ook "bijna terug waar we gebleven waren".

De schade inhalen doen we misschien wel nooit meer. Ik zie niet echt een reden waarom er opeens nog een sprong vooruit zou komen. Te weinig concurrentie, SSD's (en gewoon flash) gaan vaker schijven vervangen, teruglopende PC-verkopen, nog steeds crisis.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188596

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:17:
Hou er wel rekening mee dat ook op hetzelfde prijsniveau we er nog steeds niet zijn want zonder overstroming zou de prijs sindsdien ondertussen nog verder gedaald zijn. We lopen dus nog steeds flink achter.
Grappig dat dit topic toch weer actief is.

Hou er dan ook rekening mee dat er voor de overstromingen al berichten waren over een stijgende prijs i.v.m. met de flinke stijging van de prijs van een aantal grondstoffen. Bovendien is Samsung niet meer van de partij.

Dat de prijzen zonder overstromingen nog verder gezakt zouden zijn is ook slechts een aanname, het was al langere tijd duidelijk dat er erg weinig of geen marge meer zat op harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 188596 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:41:
[...]
Dat de prijzen zonder overstromingen nog verder gezakt zouden zijn is ook slechts een aanname, het was al langere tijd duidelijk dat er erg weinig of geen marge meer zat op harde schijven.
Precies dit, als er geen overstroming was geweest en de prijzen "zouden" blijven zakken, dan was op eem gegeven moment vanzelf de produktie terug geschroefd om "schaarste" te crieëren. De marges waren op een gegeven moment gewoon veel te laag wat een erg slechte markt veroorzaakt.

Helaas hebben we nu inmiddels met een bijna monopolie te maken, met alleen Seagate en Western Digital als grootste twee, Toshiba doet eigenlijk van dat betreft nauwelijks mee. Dus echte prijsdalingen zoals van voor de overstroming zal je niet snel weer krijgen.

Overigens is er al eens gediscusseerd om dit topic te sluiten, want deze discussie is eigenlijk een beetje onzinnig, zie ook de reactie van CiPHER in het blauw van een poosje geleden. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

_Dune_ schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:56:
[...]

Precies dit, als er geen overstroming was geweest en de prijzen "zouden" blijven zakken, dan was op eem gegeven moment vanzelf de produktie terug geschroefd om "schaarste" te crieëren. De marges waren op een gegeven moment gewoon veel te laag wat een erg slechte markt veroorzaakt.
Niet helemaal waar. Zonder overstroming hadden we de 1TB platters gewoon véél eerder gehad en dat drukt de prijs. We zouden dan misschien zelfs al de eerste 1,5TB platters zien nu. (of wat de volgende stap ook moge zijn)

De prijs voor een harde schijf met 3 platters blijft dan misschien op €60 of zou zelfs stijgen naar bijvoorbeeld €80, maar daarvoor krijg je dan 3TB in plaats van 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zolang de datadichtheid toeneemt zal de prijs/GB afnemen. Er is nog genoeg 'rek'. Wikipedia: Mark Kryder

Dat WD en Seagate aan kartelvorming doen is een andere zaak die op een hele andere manier de prijzen beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:56
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:24:
Zat al te wachten totdat iemand daar mee kwam. Kan jij mij aan de hand van die grafiek even vertellen wat precies de laatst bekende prijs was? Ik zal dan niet kijken op een eurotje meer of minder ok?
Laatste stabiele prijs was ongeveer 100 euro. Of het nu 99 euro of 101 euro is maakt verder toch niet uit om een tweedehands prijs te bepalen?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je doet een wilde gok aan de hand van wat je denkt te zien. Ga je echt volhouden dat het een verbetering is ten opzichte van hoe het was? Dat er gewoon vermeld werd wat de exacte laatst bekende was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:28

sphere

Debian abuser

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:53:
Ik kan me nog herinneren dat de aller- aller- allerlaatste aanbieding vlak voor de overstroming een WD 3TB was voor €109. Nu staat WD 3TB dus voor €104,45 in de PW, maar.. dat is maar één winkel met één schijf voorraad.

We zijn er dus nog niet, maar wel bijna.
Ik heb bij Komplett een 2TB samsung gekocht voor 67 euro. Bijna 23 maanden geleden. Maar ik denk dat HDD prijzen ook "lijden" onder de vlucht die de SSD neemt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 22:43
sphere schreef op zondag 20 januari 2013 @ 00:14:
[...]

Ik heb bij Komplett een 2TB samsung gekocht voor 67 euro. Bijna 23 maanden geleden. Maar ik denk dat HDD prijzen ook "lijden" onder de vlucht die de SSD neemt.
Die redenatie kan ik echt niet volgen. Veel mensen zeggen wat jij zegt, maar als je kijkt naar de prijs per GB van een SSD en die van een HDD, zit er nog steeds een wereld van verschil in.

Iemand die veel data wil opslaan (1, 2, 3, TB of meer) koopt gewoon een HDD. De snelheid van die schijf is dan 'minder van belang'.

De beste combinatie is nog altijd een (kleine) SSD van 128 of 256GB voor snel booten en je programma's, samen met een of meerdere grote HDD('s) naarmate opslagbehoefte.
In die genoemde groottes kunnen SSD's gewoonweg niet concurreren.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:47:
Je doet een wilde gok aan de hand van wat je denkt te zien. Ga je echt volhouden dat het een verbetering is ten opzichte van hoe het was? Dat er gewoon vermeld werd wat de exacte laatst bekende was?
Dat was volstrekt nutteloze informatie. De meeste producten deden dan hetzelfde als bijvoorbeeld de Samsung 830 128GB nu: die was een hele tijd voor ~€90 te krijgen, nu kost hij €124,95 bij de goedkoopste winkel die hem kan leveren en met het oude systeem zou er straks staan: "geen prijzen bekend. Laatst bekende prijs €148" (omdat de duurste als laatste overblijft).
Danny the dog schreef op zondag 20 januari 2013 @ 00:23:
[...]

Die redenatie kan ik echt niet volgen. Veel mensen zeggen wat jij zegt, maar als je kijkt naar de prijs per GB van een SSD en die van een HDD, zit er nog steeds een wereld van verschil in.

Iemand die veel data wil opslaan (1, 2, 3, TB of meer) koopt gewoon een HDD. De snelheid van die schijf is dan 'minder van belang'.
Daar gaat het ook niet om. Je zal nu steeds vaker zien dat mensen bijvoorbeeld een laptop kopen met SSD en geen harde schijf meer kopen. Dan gaan er dus minder harde schijven over de toonbank en heb je minder schaalvoordeel, ofwel, duurdere schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat VIND jij. Aan de hand van de laatst bekende prijs en de grafiek kon je prima beoordelen of een prijs terecht was ja of nee. Dat dit niet met alle artikelen lukt dat zal. Je kan moeilijk volhouden dat zoals het nu is een verbetering is.

Anywayzzz, deze discussie hoort hier niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:24
Toshiba 3TB 3.5inch Harddisk Retail Kit SATA 6Gb/s

http://www.ibood.com/extra-nl/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ziet er leuk uit. Ik ben me aan het verdiepen of deze geschikt zijn voor een Synology NAS. Het schijnen in de basis de 5k3000 schijven van Hitachi te zijn. Zie: http://hardforum.com/showthread.php?t=1710269

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
W3ird_N3rd schreef op zondag 20 januari 2013 @ 00:55:
[...]
Daar gaat het ook niet om. Je zal nu steeds vaker zien dat mensen bijvoorbeeld een laptop kopen met SSD en geen harde schijf meer kopen. Dan gaan er dus minder harde schijven over de toonbank en heb je minder schaalvoordeel, ofwel, duurdere schijven.
Dát is een heel andere ontwikkeling. Mensen kopen nu eenmaal meer laptops.
Als je puur in dat gebied kijkt naar de invloed van de dalende prijzen van SSD's, moet je je beperken tot de 2,5" HDD's. Een laptop met een 3,5" schijf heb ik namelijk nog niet gezien ;)

Echter, netwerkschijven of NAS oplossingen lijken wel aan populariteit te winnen, ze worden laagdrempeliger voor het grote publiek. Dit heeft wel nog een positief compenserende invloed op de afzet van 3,5" schijven.
De daling qua afzet en dus stijging qua prijs zou daarom erger aanwezig moeten zijn bij 2,5" schijven dan bij 3,5" schijven, aftermarket wise dan.

Achteraf gezien geheel off topic, aangezien dit niks te maken heeft met de hele overstroming in Thailand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:28

sphere

Debian abuser

Maar wel met harddisk schaarste. En tegenwoordig hoef je niet meer per se een desktop te nemen om bovengemiddelde prestaties te krijgen, een sloot geheugen en een goede cpu + ssd lost het meeste wel op.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

FreakNL

Well do ya punk?

Langzaam maar zeker blijven ze wel zakken, en volgens mij gaat het ook iets sneller dan vorig jaar?

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB

Iets meer dan 80 euro nu voor een 2tb schijf, niet eens bij hele gekke winkels.. Volgens mij zaten deze eind 2012/begin van het jaar nog rond de 100 euro (bij de mainstream shops)..

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 00:07

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Nu nog de 3 en 4TB schijven...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 13:48
Jammer dat er zo weinig HDD fabrikanten over zijn. Aanbod van 4TB schijven is nogal schraal.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met de afgenomen vraag door de hoge prijzen, de economische recessie en de dalende PC verkoop door de opkomst van de tablet vraag ik me ook af of de fabrikanten niet op een gegeven moment met een overproductie krijgen te maken als ze dat niet al hebben. Als ze eenmaal met volle magazijnen zitten zal de prijs tenminste weer echt op het oude niveau komen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ik twijfel heel erg wat te doen, 2x 2TB kopen of 1x 3 of 4TB.
Heb momenteel 2x 2TB WD20EARS in mijn pc zitten en kom nu echt ruimte tekort. Er komen eigenlijk alleen "legale" films/series op te staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een kleine tip, voor wat moet ik kopen vragen op het gebied van losse componenten kun je tegenwoordig hier trecht: Componenten Aankoopadvies .

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Moet je al die films/series echt ook allemaal constant tot je beschikking hebben? Hoe vaak bekijk je ze? Ik dump dergelijk spul ook allemaal naar externe schijven. Ik hou bij wat er op staat met een heel simpel programmaatje Cathy waarmee ik kan zien wat op elke schijf staat zonder dat die aan hoeven te staan. Je kunt eens in de zoveel tijd weer ruimte vrijmaken op je interne schijf/schijven door bestanden naar externe schijf te dumpen en als daar dingen staan die je de komende tijd weer wilt bekijken dan kopieer je dat even naar intern.

Die externe schijven staan dan ook 99% van de tijd uit. Gaan ze lekker lang mee. :p

Works for me. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:08:
...
Die externe schijven staan dan ook 99% van de tijd uit. Gaan ze lekker lang mee. :p
...
Je kunt ook een HDD power switch in je pc bouwen.
Heb je niet al die voedingen van die externe disks constant stroom aan het verbruiken, plus scheelt het een hoop plaats en mogelijkheid tot omstoten / vallen etc. :)
Werkt perfect hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:08:
Moet je al die films/series echt ook allemaal constant tot je beschikking hebben? Hoe vaak bekijk je ze? Ik dump dergelijk spul ook allemaal naar externe schijven. Ik hou bij wat er op staat met een heel simpel programmaatje Cathy waarmee ik kan zien wat op elke schijf staat zonder dat die aan hoeven te staan. Je kunt eens in de zoveel tijd weer ruimte vrijmaken op je interne schijf/schijven door bestanden naar externe schijf te dumpen en als daar dingen staan die je de komende tijd weer wilt bekijken dan kopieer je dat even naar intern.

Works for me. ;)
Ja maar het leuke is dat ik een mediabibliotheek heb in XBMC. Anders werkt het niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:55
ralph0603 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 12:41:
[...]

Ja maar het leuke is dat ik een mediabibliotheek heb in XBMC. Anders werkt het niet :-(
Ja, dat is echt een gemis van XBMC inderdaad :/

Dat gedeelte van mijn library kijk ik dan maar buiten XBMC om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
You got "I really need a NAS" written all over you ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swifty_DK
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 02:55
Prijzen stijgen langzaam maar zeker weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Euro is zwak tegenover de Dollar en andere Aziatische valuta. Dat is ook een verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Is het dan nu echt weer begonnen? 31 eurocent per Gb!
pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB

Is Toshiba als merk HDD eigenlijk wel wat?
Zit eigenlijk te wachten op een prijsdaling van de Seagate Barracuda HDD 4TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 21:39
IJzerboot schreef op maandag 20 mei 2013 @ 18:45:
Is het dan nu echt weer begonnen? 31 eurocent per Gb!
pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB

Is Toshiba als merk HDD eigenlijk wel wat?
Zit eigenlijk te wachten op een prijsdaling van de Seagate Barracuda HDD 4TB.
toshiba heeft ook maar 1 jaar garantie in tegenstelling tot de 3 jaar bij WD. Maar pin mij er niet op vast

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
donald_dick schreef op maandag 20 mei 2013 @ 20:05:
[...]

toshiba heeft ook maar 1 jaar garantie in tegenstelling tot de 3 jaar bij WD. Maar pin mij er niet op vast
2 Jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

In de EU is het wettelijk 2 jaar minimaal op (nieuwe) consumentenelectronica; ook al zegt de fabrikant dat je maar 2 seconden garantie hebt. De Nederlandse wet gaat verder en stelt dat een product correct moet werken zolang verwacht mag worden van de productklasse; dit kan dus veel langer zijn dan de fabrieksgarantie; maar deze garantie geldt enkel op de leverancier van het product; wat niet hetzelfde is als de fabrikant.

De lage prijs van Toshiba komt gewoon door een fout van een groothandel vermoed ik; de prijs is grotendeels al gecorrigeerd:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=329443

Dus: false alarm. En volgens mij is dat een mooi einde van dit topic wat zijn beste tijd al gehad heeft. Ik doe hem bij deze op slot. Maar als iemand mij kan overtuigen dat hij nog open moet blijven: stuur me een DM. :)
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.