Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 07:48:
Maar een SSD en HDD zijn aparte storagemedia, een hybride HDD (met SSD caching in feite) zal zich als één storagemedium presenteren en automatisch random reads versnellen en mogelijk ook writes versnellen, zonder dat de gebruiker zelf hoeft te denken waar hij wat opslaat.
...
ik heb even nagedacht, maar zou dit niet via software na te doen zijn?
onder linux bijvoorbeeld, een stukje software waarmee je een HDD en een SDD combineert tot één storagemedium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZFS.

Onder Windows heb je ook SSD caching met een Z68 chipset en een driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
Dat stukje software bestaat al op linux. Het heet gewoon "flashcache", een uitvinding van Facebook. Is zowel WT als WB in te stellen, waarbij je in het eerste geval geen dataverlies hebt als je SSD sterft. Voor FreeBSD en Solaris heb je gewoon ZFS waar dat soort caching layers gewoon ingebouwd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Btrfs heeft ook een SSD cache functie, maar het beste voorbeeld is ZFS met L2ARC cache.
Onder Windows heb je ook SSD caching met een Z68 chipset en een driver.
Dit betreft dus de Intel SRT technologie, en is een proprietary softwarefeature. Nu nog exclusief voor de duurdere chipsets gehouden, maar bij Ivy Bridge zou Intel het 'open' willen gooien en naar mainstream segment drukken. Windows zou daar wel erg bij gebaat zijn.

Zelf denk ik dat Intel beter een hardwarevariant kan ontwikkelen, en dan zaken gaan doen met HDD fabrikanten om dit standaard in te bouwen. Voordeel voor de consument is dan dat ook AMD systemen voorzien worden van de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, dan zit je wel aan een experimenteel filesystem he ;). Brtfs is leuk, maar nog lang niet alles is uitontwikkeld. Het mooie van Flashcache is dat het op devicemapper niveau werkt met LVM. Heb het zelf nog niet getest, maar devicemapper/LVM geeft je gewoon een vrije keuze in filesystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:55
De 1e van m'n 2 XT's gaat de RMA in, na een maand of 10 gebruik in een Win7 laptop. Nooit iets geks gemerkt, opeens quasi "dood".

Lijkt een probleem met het lezen van de schijf, bijvoorbeeld:
1) booten laptop
2) laptop zegt: geen bootable disk aanwezig
3) laptop uit
4) laptop weer aan en opnieuw poging tot booten
5) boot ontzettend langzaam
6) na enkele minuten daadwerkelijk in Windows (7) te zijn geweest opeens een blue screen met daarop een automatische reboot / danwel het niet kunnen starten van apps en geen reactie op input meer.
7) goto 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim168
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-11-2023
Gisteren mn nieuwe schijf ontvangen. Kom van 5400rpm en moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het mag nog even terug komen op mijn eerdere vragen.

Ik heb nu de XT aan de gang gekregen na mijn bestaande W7 (64 bits Home Premium) erop gecloned te hebben. Met "Native IDE" in de BIOS gaat dit prima. Vervolgens heb ik de AHCI W7 register patch uitgevoerd. Maar na veranderen naar AHCI mode in de BIOS lukt het opstarten niet meer; alleen "Native IDE" werkt.

Waarschijnlijk zal ik een hele nieuwe W7 installatie moeten uitvoeren, met vanaf het begin AHCI in de BIOS. Dit is nogal ingrijpend en ik vraag mij af in hoeverre dit de moeite waard is.. M.a.w. : In hoeverre is AHCI noodzakelijk voor de goede werking van de XT? Is AHCI absoluut essentieel of functioneert de XT in "Native IDE" ook redelijk goed?

Vriendelijke groeten, Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33
catchingfire schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:26:
De 1e van m'n 2 XT's gaat de RMA in, na een maand of 10 gebruik in een Win7 laptop. Nooit iets geks gemerkt, opeens quasi "dood".

Lijkt een probleem met het lezen van de schijf, bijvoorbeeld:
1) booten laptop
2) laptop zegt: geen bootable disk aanwezig
3) laptop uit
4) laptop weer aan en opnieuw poging tot booten
5) boot ontzettend langzaam
6) na enkele minuten daadwerkelijk in Windows (7) te zijn geweest opeens een blue screen met daarop een automatische reboot / danwel het niet kunnen starten van apps en geen reactie op input meer.
7) goto 1)
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Momentus XT... Opeens "stuk". Opnieuw geformatteerd (geen quick format), spinrite eroverheen en hij draait weer als een zonnetje.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"In hoeverre is AHCI noodzakelijk voor de goede werking van de XT? Is AHCI absoluut essentieel of functioneert de XT in "Native IDE" ook redelijk goed?"

Tot nu toe lijkt de XT prima te functioneren (100 MB/s, lezen) en "hot-swapping" heb ik niet nodig ;-) Maar of het mss nog beter kan?? Heb ik geen ervaring mee...

Ciao, Henk (gepensioneerd in de Ardennen)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2011 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Goedemiddag,
Ik heb een vraag waarbij jullie mij misschien verder kunnen helpen en misschien ook niet. Ik ben van plan tussen nu en ongeveer 1 september een Momentus XT aan te schaffen. Aangezien ik zag dat deze nu al (bijna) een jaar op de markt is, vroeg ik mij af of er zicht is op een opvolger? Misschien heeft iemand ervaringen met de update-snelheid van producten van Seagate?
De reden dat ik dit vraag is dat ik het jammer vind als ik nu een Schijf aanschaf en dat in augustus er een nieuwe in de winkel ligt. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar ik hoor graag jullie visie.
Met vriendelijke groet,
Karlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Er is (afaik) niets bekend over een opvolger. Het zou wel logisch zijn. De technologie om bijvoorbeeld een 750GB 7200rpm met 8GB cache te maken is er al lang.

1TB 7200rpm laat ook niet meer lang op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik ben ook weer aan de XT. Ik heb hem nu in mijn Macbook Pro 13" zitten. Wat me vooral opvalt is hoe stil de drive nu is. Vorig jaar had ik ook een exemplaar maar die maakte veel meer trillingen. Nu kan ik hem absoluut niet horen of voelen. Perfect.

Verder is de snelheid ook heerlijk. Opvallend dat deze drive toch vaak over het hoofd wordt gezien. Ik vind het een zeer goed compromis tussen snelheid, prijs en capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Voordat deze Seagate Momentus TX bestond leek mij het al een gat in de markt voor een gecombineerde SSD en HDD. Heb begin 2010 overwogen mijn atom desktop pc met SSD aan te schaffen maar dat was toen een erg prijzige oplossing. Later heb ik overwogen om een PCI-e SSD card bij de plaatsen maar die zijn waren haast niet beschikbaar of erg prijzig. Gisteren heb ik dit topic ondekt en die XT lijkt een ideale oplossing. Maar ik lees dat een HDD combineren met een SDD hetzelfde resultaat op kan leveren en er is een PCI-e die daarvoor in aanmerking zou komen nl deze pricewatch: OCZ Mini PCI-EXPRESS SSD (SATA) 16GB
Kost ongeveer net zoveel als een XT oplossing alleen hoef ik dan niet mijn systeem opnieuw te configureren en alle data over te zetten.
Vraag: Kan ik met die PCI-e oplossing de Atom desktop 64 bit Pc met 4gb ram en 320 hhd net zo snel maken als met de Seagate Momentus TX en waar moet ik op letten of zou je dit afraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De XT vind ik vooral interessant voor notebooks die maar 1 2.5" schijf kunnen plaatsen.

Als je meer ruimte hebt lijkt een losse SSD + HDD me interessanter.
clemento schreef op zondag 26 juni 2011 @ 11:17:
Maar ik lees dat een HDD combineren met een SDD hetzelfde resultaat op kan leveren en er is een PCI-e die daarvoor in aanmerking zou komen nl deze pricewatch: OCZ Mini PCI-EXPRESS SSD (SATA) 16GB
Waarom geen gewone 2.5" SSD?

[ Voor 58% gewijzigd door Philflow op 26-06-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Philflow schreef op zondag 26 juni 2011 @ 11:26:
De XT vind ik vooral interessant voor notebooks die maar 1 2.5" schijf kunnen plaatsen.

Als je meer ruimte hebt lijkt een losse SSD + HDD me interessanter.

[...]

Waarom geen gewone 2.5" SSD?
In de mini PC kan ook maar 1 2.5" disk maar er is wel en PCIe slot vrij.
Kom trouwens erg wijnig PCI-e ssd tegen dus denk dat ik tzt voor de XT zal gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een willekeurige SSD (PCI-e of niet) samen met een HDD gaat niet dezelfde versnelling opleveren als een XT - je moet W7 al gaan draaien puur op de SSD wil je snellere opstarttijden etc zien, en 16GB is daar niet genoeg voor. De XT werkt op firmware level zo dat veelgebruikte bestanden 'verplaatst' worden naar de 4GB SSD, maar dat is compleet transparant voor het OS.
Wil hetzelfde truukje uithalen met een losse HDD en SSD dan is je enige optie op dit moment de Z68 chipset van Intel - die doet hezelfde op driver level waarbij er een soort RAID0 wordt gecreerd tussen de SSD en HDD (met wat extra slimmigheid natuurlijk).
Vandaar ook voor een notebook (of miniPC) is de optie of een SSD of een XT (als je op zoek bent naar meer prestatie dan alleen een HDD kan bieden). Voordeel van een SSD: geen bewegende onderdelen en snel over alle data. Voordeel van de XT: meer GB voor dezelfde prijs en gebruikservaring komt in de buurt van een SSD.
Het is dus net waar je naar op zoek bent; draai je alleen W7 met een paar programma's is een 80GB SSD prima (en prima te betalen), heb je meer dan 80GB nodig en je hebt alleen een 2,5" slot dan is de XT je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Op het moment zou ik meer voelen voor de XT ivm de extra ruimte hoewel mij die 4GB ssd ruimte wel aan de krappe kant vind. en hoe zit het met de slijtage van die ruimte? Zijn er al mensen die merken dat het ssd deel aan slijtage onderhevig is? EEn ssd die ik zou overwegen is deze: pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB ik heb een 2tb WD usb disk aan het systeem hangen en ook nog een qnap nas dus op zich ruimte genoeg. De mini pc is wel dual boot met xp en w7 en overweeg ook nog Ubuntu ernaast te zetten en dan is 98 gb weer een beetje krap. (xp gebruik is voor VPN connectie die onder 64bit W7 niet werkt). (op mijn atom PB netbook heb ik ook Ubuntu en W7)
Vraag me af of ik mijn huidige configuratie met Ghost over kan zetten op een 320gb XT drive of liever de 500gb maar dat is misschien een probleem omdat een 320 image niet op een 500 gezet kan worden of kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De XT gebruikt SLC geheugen. Dat gaat wel even duren voordat dat slijt. Vandaar dat Seagate 5 jaar garantie durft te geven.

Overigens klinkt 4GB als weinig, maar dat is genoeg voor een installatie met 1 OS, Office, Photoshop en wat anders applicaties. Zoals wagenveld hierboven uitlegt worden alleen de meest gelezen files gecached.

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 26-06-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Philflow schreef op zondag 26 juni 2011 @ 21:10:
De XT gebruikt SLC geheugen. Dat gaat wel even duren voordat dat slijt. Vandaar dat Seagate 5 jaar garantie durft te geven.

Overigens klinkt 4GB als weinig, maar dat is genoeg voor een installatie met 1 OS, Office, Photoshop en wat anders applicaties. Zoals wagenveld hierboven uitlegt worden alleen de meest gelezen files gecached.
Ik denk dat de schijf geen bestanden cached. Maar sectoren. Het cachen gebeurt niet op OS niveau maar op harddisk niveau.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Dat klopt. Het resultaat, waar je als eind gebruiker mee te maken hebt, is dat je meest gelezen bestanden worden gecached.

[ Voor 23% gewijzigd door Philflow op 26-06-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
ben eigenlijk wel overtuigd mede door de 5 jaar garantie.
Maar ik ik had nog een vraag of het mogelijk is om een 320 gb disk met ghost om te zetten op een 500 gb disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
clemento schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:26:
ben eigenlijk wel overtuigd mede door de 5 jaar garantie.
Maar ik ik had nog een vraag of het mogelijk is om een 320 gb disk met ghost om te zetten op een 500 gb disk?
Ja, dat kan - later kun je de disk 'oprekken' met een partition tool tot de 500. Of gewoon partitie ernaast maken.
(Natuurlijk wel de originele disk intact houden totdat al de operaties succesvol zijn!)

PS: Ook even wat fondsen vrijgemaakt voor een XT, alleen de 7200rpm gaat al genoeg schelen tov 5400 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verytallman
  • Laatst online: 18-08 18:12
Kan iemand wat benchmarks posten met CrystalDiskMark of AS SSD? Ik ben wel benieuwd hoe deze schijf presteert.
Of zullen deze benchmarks niet representatief zijn omdat hierin niet het leerproces wordt meegenomen?

[ Voor 31% gewijzigd door verytallman op 27-06-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
verytallman schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:53:
Kan iemand wat benchmarks posten met CrystalDiskMark of AS SSD? Ik ben wel benieuwd hoe deze schijf presteert.
Of zullen deze benchmarks niet representatief zijn omdat hierin niet het leerproces wordt meegenomen?
Precies, dat zegt weinig. Had je mijn review al gezien? Die laat de praktijk prestaties zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
MyrddinLXXIIX schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:45:
[...]

Ja, dat kan - later kun je de disk 'oprekken' met een partition tool tot de 500. Of gewoon partitie ernaast maken.
(Natuurlijk wel de originele disk intact houden totdat al de operaties succesvol zijn!)

PS: Ook even wat fondsen vrijgemaakt voor een XT, alleen de 7200rpm gaat al genoeg schelen tov 5400 :)
Bedankt voor de info.
Bestelling vandaag gedaan met een extrerne case voor het overzetten van de data.
Heeft het gebruik van deze disk als USB disk ook voordeel voor de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Philflow schreef op maandag 27 juni 2011 @ 21:41:
[...]

Precies, dat zegt weinig. Had je mijn review al gezien? Die laat de praktijk prestaties zien.
Mooie review, Philflow. Het zou misschien nuttig te zijn die ook bij de producten zelf in de pricewatch te zetten? :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
[...]

De XT is binnen en ben met Ghost een clone aan het maken. Heb eerst een hoop data naar een externe disk over gezet maar het proces gaan meer dan 16 uur duren!
Moet eerst maar ff een backup huis pc aansluiten zodat mijn huisgenoten email kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:11:
[...]
Mooie review, Philflow. Het zou misschien nuttig te zijn die ook bij de producten zelf in de pricewatch te zetten? :)
Zou ik best willen maar de rechten liggen bij NBR. Ik kan wel een beknopte versie op Tweakers zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
Een follow-up op m'n eerder post.

De XT draait nu een clone van de oude drive.
Laatste metingen daar waren tussen de 125 en 150 seconden voor boot (Win7HP).

Nu is het 40-55 seconden geworden.
Redelijk vette upgrade!!

(Was een 5400rpm, maar toch :P )
clemento schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor de info.
Bestelling vandaag gedaan met een extrerne case voor het overzetten van de data.
Heeft het gebruik van deze disk als USB disk ook voordeel voor de snelheid?
YW.
Nee, je zult er geen voordeel van hebben.
USB is veel trager dan de disk - als je geen USB3 heb iig :P

[ Voor 30% gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 30-06-2011 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
MyrddinLXXIIX schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 00:22:
....

[...]

YW.
Nee, je zult er geen voordeel van hebben.
USB is veel trager dan de disk - als je geen USB3 heb iig :P
Met USB wordt disk op dit moment gekloond en was niet van plan de XT als USB disk te gebruiken maar bedankt voor de info. Begin van de middag is het klonen klaar(18 uur) en kan ik de disk overzetten in de MINI pc.
Als het heelgoed bevalt koop ik er voor de netbook ook nog een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53
MyrddinLXXIIX schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 00:22:
Nu is het 40-55 seconden geworden.
Redelijk vette upgrade!!
Als het goed is wordt dit nog sneller, nadat de laptop een paar keer is opgestart.
Mijn Win7 installatie boot in zo'n 25-30 sec (Dell XPS15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook er herinstallatie overwegen. Mijn oude installatie met 7200rpm schijf boote in <50s naar mijn startpagina. excl. bios. Met een SSD is dat nu 22s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Het clonen van de disk was mislukt en nu heb ik de XT maar gewoon in de XXODD mini PC over gezet met daarom de gewenste partitie indeling en twee Ghost images van XP en W7. De XP partitie ben ik aan het aan het vullen met het Ghost image maar ik verwacht eigenlijk niet dat de PC ermee op zal starten. Zo ja dan zet ik W7 ook terug en anders een verse installatie. Dit bericht zal ik aanpassen om het resultaat te melden als er geen posters na mij zijn.
edit: De XP partitie gaf een foutmelding bij opstarten en was niet te repareren met systeemherstel. Ik heb er maar een verse W7 installatie overheen gezet en alles werkt nu weer zo'n beetje. Van de nieuwe instalatie weer een nieuwe ghost image gemaakt voor het geval het systeem instabiel/vervuild raakt en het opstarten van de pc met het laten van Firefox en Outlook2010 kost ongeveer 90 seconden. Het systeem moet denk ik nog wel leren omdat bij installatie er vele updates komen maar het bevalt tot nu toe erg goed.

[ Voor 36% gewijzigd door clemento op 01-07-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoe is het ondertussen met de mensen die last hadden van corruptie? Is dit echt opgelost met de laatste firmwareversies? Ik heb nog steeds interesse voor deze schijf in mijn netbookje, maar ik heb echt geen zin om een corrupte schijf te moeten (laten) fiksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Tsja, sinds mijn problemen in die richting heb ik nergens meer last van gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Het blijkt dat de ik al firmware DS26 heb. Updaten met DS25 was niet nodig.
Verder alles naar wens op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 08:07:
"In hoeverre is AHCI noodzakelijk voor de goede werking van de XT? Is AHCI absoluut essentieel of functioneert de XT in "Native IDE" ook redelijk goed?"

Tot nu toe lijkt de XT prima te functioneren (100 MB/s, lezen) en "hot-swapping" heb ik niet nodig ;-) Maar of het mss nog beter kan?? Heb ik geen ervaring mee...
AHCI is beter. Je zult waarschijnlijk betere random performance krijgen, vooral bij hogere queue depths. Draai anders een CrystalDiskMark en vergelijk je performance met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Computer bleef 2x hangen vandaag. Muis was wel te bedienen maar geen reactie op klicken.
Alleen uit te zttten door aan/uit ingedrukt te houden.
Heb de energie instellingen aangepast naar hoge prestatie en hoop dat het nu goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Seagate Momentus XT boot tot desktop in mijn MBP. 16.4 seconde. (ik had geen idee dat ik zelf ook in beeld was :) )
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ilB79hv6bfg]

16.4 sec is een goede prestatie, met een Vertex 3 haal ik max 14.5 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
PC blijft vastlopen. Probeer nu camplete nieuwe instalatie. Nader bericht volgt.
edit: Bij het installeren van de drivers ben ik nu zorgvuldig geweest en het lijkt erop dat het systeem nu stabiel is. Die 16 seconden vanaf booten lukt bij de Win7 installatie niet en het systeem heeft denk ik ook enige "leer tijd"nodig. Nadat gebruiker is aangeklikt is het ca 30 seconden om desktop te tonen met daarin firefox en outlook2010 te openen via automatische opstart. Word2010 is in 2 seconden opgestart en ook afmelden gaan stukken sneller maar wel eerst de programma's netjes sluiten.

[ Voor 76% gewijzigd door clemento op 03-07-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 19:09
Ik had al bijna besloten om een Momentus XT aan te schaffen voor mijn Lenovo Thinkpad, maar na het lezen van de ervaringen op het Seagate forum ben ik toch weer aan het twijfelen. Kan ik niet beter wat bijleggen voor een SSD, of toch gewoon voor een WD 7200rpm schijf gaan?

Ik lees concreet klachten over:
- geluid / vibratie -> dit kun je wellicht ondervangen door een 250GB schijf te nemen, die heeft maar 1 platter
- klikgeluiden
- stotteren / onderbrekingen in de data transfer

Hoe zijn de ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mijn XT draait perfect in een Macbook Pro. Firmware is SD25. Stil en supersnel.

Scorpio Black kan ik je, uit persoonlijke ervaring, afraden als stilte belangrijk voor je is. Ik heb hier ook een dure SSD liggen maar als ik de prijs/prestatie vergelijk met de XT kan ik die eigenlijk niet verantwoorden.

Enige nadeel aan de XT vind ik het stroom verbruik, dat is zeker niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 14:26
Philflow schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:41:
Enige nadeel aan de XT vind ik het stroom verbruik, dat is zeker niet best.
Ik dacht dat het stroomverbruik juist beter (dus lager) was dan een conventionele schijf?
Tenminste.. dat is wat ik uit deze review concludeer...

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/53475.jpg

Ik sta nl ook net op t punt een 500GB XT te bestellen voor mn Lenovo Thinkpad Edge 11...... (Zit standaard een WD Scorpio Blue 320GB / 5400rpm in)

Is je eigen review nog wel Phil :P

[ Voor 4% gewijzigd door Danny the dog op 07-07-2011 12:55 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ja klopt. Alleen is dat scenario surfen met heel lichte belasting. In idle is het stroom vebruik goed. Het 'probleem' zit erin wanneer je hem intensiever gaat gebruiken. Dan is het echt een 7200rpm drive.

Als je Firefox cached naar RAM zal het nog beter gaan.

Als je zuiniger wil is er de 250GB XT, 5400rpm schijven of SSDs.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 07-07-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Philflow schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:12:
Ja klopt. Alleen is dat scenario surfen met heel lichte belasting. In idle is het stroom vebruik goed. Het 'probleem' zit erin wanneer je hem intensiever gaat gebruiken. Dan is het echt een 7200rpm drive.
Dus bij "simpel" gebruik zoals surfen en Office, is ie zuiniger dan een standaard HDD en bij intensief gebruik (rarren en parren enzo?) gebruikt ie evenveel als een normale 7200rpm schijf, bijv. de Scorpio Black?
Als je Firefox cached naar RAM zal het nog beter gaan.
Dat kan toch ook zonder de XT neem ik aan? Hoe zet ik die optie aan?
Als je zuiniger wil is er de 250GB XT, 5400rpm schijven of SSDs.
Da's waar... maar dan lever je voor 20 euro de helft van de capaciteit in natuurlijk... wat wel erg jammer is.
Sowieso: wat is de winst die je haalt, een paar minuten op een volle accu?

Je zegt zelf dat je de XT's nu al beter en stiller vindt dan de eerste edities... dus ik denk toch dat het overall een goede drive is, toch? (ook de 500GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Het is een super drive. Maar koop hem niet om je battery life te boosten, want dat doet ie niet.

Voor verdere stroom metingen zie Techreport, Tomshardware, Storagereview etc. Maarja, veel heb je er niet aan: verschillende revisies, firmwares, scenario's, meet apparatuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Philflow schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:57:
Het is een super drive. Maar koop hem niet om je battery life te boosten, want dat doet ie niet.
Achja, om de accuduur te verlengen is t ook niet bedoeld.. Als de looptijd maar niet (veel) korter wordt! :)
(en dat doet hij ook niet als ik je goed begrijp)

BTW, ik zag de tip mbt de cache van FireFox naar je RAM te verplaatsen hier.
Warnings:

• This tip may cause problems with browser plug-ins.
• Follow the advice of this tip at you're own risk, if implemented incorrectly it could disable the browser until its reversed.

• Launch Firefox
• In the address bar type: about:config
• Type browser.cache into the filter bar at the top.
• Search for: browser.cache.disk.enable and set it to false (double-click it).
• Search for: browser.cache.memory.enable and set it to true (double-click it).
• Right-click anywhere, in the menu select New > Integer.
• For the preference name, type: browser.cache.memory.capacity and press OK button.
• In the next window, enter the size you want the cache in kilobytes (for example, typing 200000 would create a cache of 200,000 kilobytes or about 200 megabytes). A value of -1 forces Firefox to dynamically determine the cache size depending on the available system RAM.

Note: Since files are no longer stored on the disk, Firefox start-up can take longer. Also fewer objects are generally cached in RAM because of limited available system resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danny the dog schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 15:02:
BTW, ik zag de tip mbt de cache van FireFox naar je RAM te verplaatsen hier.

[...]
Cache. Ja. Maar firefox schrijft bij mij nog tig GB aan history naar de disk. Elke keer dat je een pagina bezoekt ongteveer 12KB voor sessionstore, en soms nog meer naar de bestanden cookies.SQLITE en cookies.sqlite-wal. Schrijft nog meer dan alle andere processen bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Pffff... ik weet t echt niet meer.. Een SSD van een 96GB of een XT voor t zelfde geld...

Heeft de 320GB variant trouwens 1 platter of 2, ivm trillingen / geluid enzo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 dacht ik. Er bestaan wel single platter 320GB schijven, volgens mij heb ik er een maar het modelnummer verwijst in google naar mijn eigen posts van maanden geleden... dus ik weet het niet zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Ik vraag me soms af hoeveel uur per dag jij online bent ;)
Of zelfs: wakker! :)

Maar thnx voor je snelle antwoord!
Ik kom toch niet uit mn keuze tussen de XT 250GB of Kingston V100 96GB... Zie wel dat de OS schijf al 32GB gebruikt, terwijl ik er alleen Office, AVG en Firefox op heb staan... Da's een groot deel van effectief 89GB van die SSD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danny the dog schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:55:
Ik vraag me soms af hoeveel uur per dag jij online bent ;)
Veel... het is vakantie :P

Ik heb een paar IDE's, muziek, de hele office suite, en 15GB aan VM's en heb slechts 50GiB van de 75GiB in gebruik. Dat kan makkelijk. Met wat proppen wil 40GB ook wel lukken, ik hoef daarvoor alleen maar mijn VM's naar een andere schijf te verplaatsen.

Als je wilt weten hoeveel schijfruimte je precies in gebruik hebt. Download space sniffer:
http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Dit is die van mij... groot.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G22JBQUuzvzeKRHPQqgWDP20/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Danny the dog schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:38:
Heeft de 320GB variant trouwens 1 platter of 2, ivm trillingen / geluid enzo...?
De 320GB heeft 2 platters. Beetje zonde dus.

Maar als het je om het geluid en trillingen gaat zou ik gewoon de 500GB nemen. Volgens mij heeft Seagate z'n zaakjes tegenwoordig op orde want ik lees recent geen klachten meer.

Voordelen van de 250GB zijn ietsje zuiniger en ietsje sneller (lagere acces tijden). Metingen staan op Chip.de festplatten top 10.

Ik heb mijn Crucial er weer uitgehaald, die gaat de verkoop in. Draai nu weer met XT :)

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 09-07-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spearhead
Ik heb vandaag mijn Momentus XT binnen gekregen ter vervanging van een WD Scorpio Blue in een Lenovo Thinkpad. Gekozen voor de 250GB omdat dit een 1 platter schijf is, met - in theorie - minder kans op trillingen. Inbouwen was geen probleem, het paste allemaal 1 op 1, dus het rubber spul dat rond de bracket zit, zit er allemaal nog in.

Eerste indruk: inderdaad een goede upgrade qua snelheid.
Maar ook:
- merkbare vibratie in palm rests (is daar een goed Nederlands woord voor?). De WD was volledig trillingsvrij.
- hogere temperatuur van de schijf: zo rond de 48 gr C, terwijl de WD rond de 40 zat. Ik merk nu ook dat de ventilator van de notebook vaker en op een hogere snelheid draait.

De schijf is trouwens geleverd met firmware SD26 die nog niet als download verkrijgbaar is, dus het moet een recent exemplaar zijn. Van het - met oudere firmware genoemde - probleem dat de schijf te pas en te onpas een spin-down doet, of dat er onderbrekingen in de data-transfer optreden merk ik overigens niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Wat voor Thinkpad heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spearhead
Ik heb een SL500, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb eventjes zitten Googlen, maar ik kon zo snel geen tests vinden die me het verschil tussen de 250 en 320 versie duidelijk maken. Iemand die een mooie illustratie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Thrackan schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:32:
Ik heb eventjes zitten Googlen, maar ik kon zo snel geen tests vinden die me het verschil tussen de 250 en 320 versie duidelijk maken. Iemand die een mooie illustratie heeft?
http://www.chip.de/besten...atten--index/index/id/87/

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 11-07-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat is duidelijk, thanks :) Ben alleen nog benieuwd of random reads/writes sneller zijn op de 250GB versie. Theoretisch lijkt me dat je met een dubbele platter sneller bij je data kan komen, maar gezien de accesstimes zou de 250GB toch sneller moeten kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De 250 zal iets betere random performancehebben. Ik betwijfel dat iemand het verschil zal merken.

[ Voor 33% gewijzigd door Philflow op 11-07-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Interesse :)
Heb zelf nl ook een Thinkpad, wellicht had je dezelfde ;)
Ben me ook aan t orienteren op t XT/SSD vlak namelijk, vandaar.
(ik heb een Edge 11, intel versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik ben benieuwd waarom mijn XT absoluut niet te horen of voelen is. Zou het komen door het mounting systeem van de Macbook Pro of heb ik toevallig geluk met mijn exemplaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Rubber dempt natuurlijk wel veel trillingen... Maar ik heb er nog eens expliciet op gelet, maar ik voel en hoor de standaard (5400rpm) HDD in mn laptop zonder die rubbers écht niet.... Met mn oor tegen de bodem hoor je m wel lezen/schrijven, maar ik vind dat geen standaard werkhouding :P Daarbij is de fan veel beter te horen, dus zul je dit geluid nooit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danny the dog schreef op maandag 11 juli 2011 @ 17:11:
Rubber dempt natuurlijk wel veel trillingen... Maar ik heb er nog eens expliciet op gelet, maar ik voel en hoor de standaard (5400rpm) HDD in mn laptop zonder die rubbers écht niet.... Met mn oor tegen de bodem hoor je m wel lezen/schrijven, maar ik vind dat geen standaard werkhouding :P Daarbij is de fan veel beter te horen, dus zul je dit geluid nooit ervaren.
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

XT is dus stiller tegenwoordig? Schade dat ik hem vorig jaar heb gekocht, lawaai en warmte is voor mij de reden om toch binnenkort wellicht een keer over te gaan op SSD. NAS erbij voor de storage en klaar (die er toch komt ivm draadloos streamen naar mediaplayer).

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Voor wie zich afvraagt hoe snel een Seagate XT ongeveer in de praktijk werkt:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wdCtmKtNVl0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Philflow schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:59:
Voor wie zich afvraagt hoe snel een Seagate XT ongeveer in de praktijk werkt:
[video]
Typisch Skype, dat is zelfs op een SSD langzaam :o

Maar bedankt voor de demo! Ik weet nu wel zeker dat ik zo'n schijfje in m'n netbook heel fijn ga vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amai knappe demo!

Heb dit hier zo in grote lijnen gelezen en ik denk er aan om dit type schijf aan te kopen voor in mijn MBP 15inch ter vervanging van een 500gb 5400rpm standaard hd.

Mijn MBP is momenteel binnen omdat er mogelijk een probleem is met de HD. Wanneer er een probleem mee was ging men dit in garantie oplossen.. Ik vraag me echter af of ik via hen, lab9, kan vragen om dit type schijf te installeren in plaats van een standaard MBP type? Weet iemand dit toevallig?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het antwoord al, heb ze kunnen contacteren.
Wanneer het probleem aan de HD ligt vervangen zij die enkel door een type dat zij willen.
Bij het vorige probleem heeft men dus een nieuwe HD geplaatst wat mij een 150euro gekost heeft. Bij een nieuw probleem aan deze HD kost het mij dus nul euro. Als ik toch een suggestie qua schijf wil dan krijg ik mijn vorige 150 niet terug, dan kost het mij de aankoop van een nieuwe schijf en uren.

Dusja het zal mogelijk een zelfde type worden dan al zag die momentus XT er echt wel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:11:
[...]
productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Philflow ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 21-07-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Hoe kan het toch dat er geen alternatieven zijn in deze (niche) markt?
Ik vind alleen deze... en dat is niet eens een SATA schijf, maar PCIe.

Over een eventuele opvolger voor de XT vind je trouwens ook echt nérgens iets (meer cache of grotere HDD capaciteit?) Zou toch wel tijd worden, na een dik jaar op de markt..

Ziet bijvoorbeeld WD hier niks in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Seagate is sowieso een beetje wazig soms. Volgens de EOL-matrix wordt deze maand de 7200.12 uitgefaseerd en komt er een nieuw type 7200RPM drive met SATA3 interface voor in plaats, maar informatie over de vervangende types kom je nergens tegen op de Seagate site. Wel heb ik ze al gevonden in diverse webshops, maar met onbekende levertijd.
Over de Momentus drives heb ik nog geen informatie in de EOL-matrix zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Inderdaad erg vreemd. De Seagate XT staat al maanden op nr.1 op Tweakers in de categorie notebook harde schijven. Je zou zeggen dat andere fabrikanten ook een graantje willen meepikken.

Verder is het ook vreemd dat de XT al langer dan 1 jaar op de markt is zonder dat er een nieuw model is aangekondigd. De technologie om een 750GB 7200rpm met bijv. 8GB cache te maken is al lang klaar. Maar helaas is er nog geen spoor of gerucht van te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hoeveel mensen kopen een losse notebook hdd?

Seagate moet gewoon een contract sluiten met asus ofzo. XT's in al hun notebooks. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat die €10 niet waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Er is een Asus model waar er 2 in zitten. Maar die zijn vrij zeldzaam geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zolang mensen alleen kijken naar het aantal gigabytes zie ik dat niet snel gebeuren. Asus prakt bijvoorbeeld ook een Core i7 in een laptop met 1 geheugenmodule en een 500GB Momentus 5400.6. Consument ziet alleen "i7, 4GB, 500GB" en schaft die laptop aan. Die enkele geheugenmodule is leuk als je er 8GB in wilt zetten, maar voor het gros die het zo laat is het nadelig. Die 500GB disk is dan leuk om in een USB behuizing te proppen terwijl je een SSD plaatst, maar toch is het jammer.
Overigens krijg ik als channel partner zo nu en dan documentatie over het versnellen van laptops en hoe goed de Momentus XT daar wel niet voor is. Je kunt soms hele sales kits bestellen en vaak kan je probeerdrives bestellen met 50% korting.

Ik gok dat er van de Momentus XT wel wat nieuws komt zodra er weer een nieuwe Momentus 7200 serie uitkomt. Voor desktops zijn dergelijke hybrid drives niet echt interessant omdat je daar gewoon ruimte hebt voor SSD+HDD en het met moderne chipsets is het al mogelijk om je SSD als cache te gebruiken voor je normale harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderaad een probleem. De gemiddelde consument loopt de winkel binnen en denkt: i7!! 6GB RAM!! €999! kopen!

Ik loop de winkel binnen en denk: slecht scherm, slechte accuduur, slecht scherm geen ruimte voor 2e HDD, slechte toetsenbordlayout...
De voornaamste reden dat ik zo blij ben met mijn huidige laptop is dat er zelfs 2 jaar jater niets te vinden is wat beter aan mijn eisen voldoet :) Misschien moeten de fabrikanten daar eens naar kijken, in plaats van er hoofdzakelijk een spec war van te maken. Met enkele, veel te dure, premium modellen (denk envy 17, adamo, ...) In dat segment verlies je het toch van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
_JGC_ schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:02:

Overigens krijg ik als channel partner zo nu en dan documentatie over het versnellen van laptops en hoe goed de Momentus XT daar wel niet voor is. Je kunt soms hele sales kits bestellen en vaak kan je probeerdrives bestellen met 50% korting.
Ik hou me wel aanbevolen voor zo'n probeerdrive met 50% korting ;)
Kunnen we gewoon bij jou bestellen? 8)

Edit na 5 dagen...
Wordt een XT na verloop van tijd (een jaar, twee jaar..) niet trager en misschien wel niet merkbaar meer sneller dan een standaard 7200rpm schijf?

Een bekende van me heeft nl al een hele tijd een XT in zn laptop, maar zegt dat hij eigenlijk het verschil niet meer zo voelt met een normale schijf... Kan natuurlijk ook gewenning zijn..

[ Voor 29% gewijzigd door Danny the dog op 27-07-2011 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen bekende van je maar idd, ik merk geen enorme snelheidsverschil. Mijn makker met precies hetzelfde lappie was wat later klaar met opstarten maar dat was iets van 4 seconden en hij had een 4200rpm hdd. Daar kan ik geen joepie de poepie op roepen.

Maar nu ik na weken geen gebruik meer hebben gemaakt van mijn PC hem weer aanzet is hij toch beduidend langzamer dan mijn laptop met opstarten en alles. Vroeger was dit andersom. Het zijn beide C2D platformen en cpus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 00:33:
Ik ben geen bekende van je maar idd, ik merk geen enorme snelheidsverschil. Mijn makker met precies hetzelfde lappie was wat later klaar met opstarten maar dat was iets van 4 seconden en hij had een 4200rpm hdd. Daar kan ik geen joepie de poepie op roepen.

Maar nu ik na weken geen gebruik meer hebben gemaakt van mijn PC hem weer aanzet is hij toch beduidend langzamer dan mijn laptop met opstarten en alles. Vroeger was dit andersom. Het zijn beide C2D platformen en cpus.
We praten dus over 2 dezelfde laptops met dezelfde specs.
Maar 2 verschillende personen die de laptops al een tijdje gebruiken?
Dan kan er toch verschil optreden in opstarttijd?
Misschien dat bij jou laptop meer opgestart is?

Enige goede vergelijking is dezelfde laptop met een standaard Windows installatie.

Lijkt me dat er wel degelijk een verschil is tussen een 4200rpm schijfje en een Momentus XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Danny the dog schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:35:
[...]

Ik hou me wel aanbevolen voor zo'n probeerdrive met 50% korting ;)
Kunnen we gewoon bij jou bestellen? 8)

Edit na 5 dagen...
Wordt een XT na verloop van tijd (een jaar, twee jaar..) niet trager en misschien wel niet merkbaar meer sneller dan een standaard 7200rpm schijf?

Een bekende van me heeft nl al een hele tijd een XT in zn laptop, maar zegt dat hij eigenlijk het verschil niet meer zo voelt met een normale schijf... Kan natuurlijk ook gewenning zijn..
Gaat slechts om 1 drive per SPP lid, en dan moet je die ook nog bestellen bij een geauthoriseerd inkoopkanaal. Misschien dat het bij Central Point lukt omdat die met drop-shipment en pakbonnen van de distri werkt, maar als je niet rechtstreeks inkoopt bij een distri kan je het schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Ik heb vanochtend de XT uit mijn Mac Mini gehaald. Er zit nu een Intel SSD in. Ik was erg tevreden over de snelheid. Ik kan helaas niet wennen aan die brom die de schijf genereert. De Mac Mini staat in de woonkamer als media systeem.

De XT gaat weer dienst doen als snelle externe schijf met daarop mijn Aperture photo library

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
4POX schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 08:59:
Ik kan helaas niet wennen aan die brom die de schijf genereert.
Is dat niet gewoon resonantie?

Mijn mediaspeler met ingebouwde HDD (3,5") zorgt nl ook voor een brom... Niet zo erg als je een film kijkt met hard geluid, maar bij "rustige" scenes ga je er toch op letten... Vandaar dat ik toch eens ga kijken naar een leuke NAS of zelfbouw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Gisteren heb ik Seagate Momentus 7200.2 200GB in mijn HP 8510W vervangen door een Seagate Momentus XT 500 GB. Trillingen zijn iets toegenomen naar mijn idee, maar ik voel ze alleen als ik er op let, ik heb er in ieder geval geen last van. Geluidsniveau is naar mijn idee hetzelfde als mijn oude schijf en komt zeker niet boven de ventilator uit. Ik hoor af en toe wel een brom maar dat is te wijten aan resonantie door een missend viltje, als ik ook maar iets onder het pootje met het missende viltje leg, is het brom-geluid verdwenen.

Verder vind ik het een leuke upgrade om men laptop sneller te laten werken, ik merk het verschil in opstarttijden van programma's wel degelijk.

Tot zover even mijn eerste ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
Ik ben zoekende naar een hdd voor een MacBook Pro (model 2007). Nu heb ik altijd WD schijven gehad en deze bevallen super. Bij andere merken, waaronder Seagate ging er nog wel eens wat stuk.

In eerste instantie wilde ik gaan voor een 7200rpm schijf, maar nu kom ik deze xt tegen die beduidend sneller is. Toch heb ik twijfels of het een goede aankoop is. Deze xt schijf gaat nogal vaak stuk als ik de berichten op internet zo lees.

Ik vraag me nu af of dit de kinderziektes van deze schijf zijn en of de nieuwe lichting al beter is?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
rimave schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 23:05:
Ik ben zoekende naar een hdd voor een MacBook Pro (model 2007). Nu heb ik altijd WD schijven gehad en deze bevallen super. Bij andere merken, waaronder Seagate ging er nog wel eens wat stuk.

In eerste instantie wilde ik gaan voor een 7200rpm schijf, maar nu kom ik deze xt tegen die beduidend sneller is. Toch heb ik twijfels of het een goede aankoop is. Deze xt schijf gaat nogal vaak stuk als ik de berichten op internet zo lees.

Ik vraag me nu af of dit de kinderziektes van deze schijf zijn en of de nieuwe lichting al beter is?
Mijn 500GB XT is één keer "gecrasht", maar dat was met spinrite weer te repareren. Of het dan aan de schijf, aan de controller, aan whatever ligt is onbekend natuurlijk, bovendien was dat twee firmwareversies geleden.

Verder heb ik op het werk in de loop van het afgelopen jaar een stuk of 12 laptops geüpgrade door de originele 5200-toeren-schijf te vervangen door een 250GB of 320GB Momentus XT. De users zijn er zeer enthousiast over (2 - 3 jaar oude laptops die 10 minuten deden over het opstarten, die dat nu binnen een minuut doen). Mijn collega's in Hamburg zweren zelfs bij de Momentus XT en hebben het afgelopen jaar alleen maar laptops met XT's uitgedeeld. In Nederland gaan we dat vanaf nu ook doen. In het "executive model" zit een SSD, in de "gewone" laptops een 320GB XT - die gek genoeg bij onze leverancier nu goedkoper is dan de 250GB :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Zijn de 250 en 500GB exemplaren eigenlijk niet sneller dan de 320GB vanwege de hogere platter density 250GB tegen 160GB?

Ik heb nergens dergelijke reviews kunnen vinden die dat benchmarken.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
@Albantar
Bedankt voor de info. Ik ga hem halen. :)
Nu nog even kijken waar hij het goedkoopste is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
rimave schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:12:
@Albantar
Bedankt voor de info. Ik ga hem halen. :)
Nu nog even kijken waar hij het goedkoopste is.
Gewoon even op de linkjes bovenin dit topic klikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zo..schijf vandaag binnen gehad na een minder avontuur met een SSD.
Was het toch niet zo eens met erg veel dokken voor weinig opslag, dus besloten voor de gulden middenweg te gaan.

- Seagate site open gehad: SD25 firmware is de laatste..ff bootcd gemaakt
- Drive in MBP gebouwd, no probs
- Bootcd erin: drive heeft SD26 firmware (website loopt achter? ) naja prima, update dus niet nodig :)
- Eerste timing boottijd: 18sec (Snow Leopard, upgrade naar Lion loopt nu)

Vrij stille disk, resonantie is wel iets meer maar dat deert me niet zo. De laptop zit grotendeels dekstop te spelen, dus hij kan me wat met z'n getril ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:12
Ik heb de 500gb.
Omdat ik als student een strak budget heb, heb ik ook gekozen voor de gulden middenweg.
En goud is hij!
Nu ben ik gewend aan de snelheid, maar ik weet zeker dat als ik mijn os draai vanaf een normale hardeschijf dat ik gauw weer terug wilt.

Mijn hardeschijf hangt in tyraps wat zich daarvoor prima leent. Stil, snel en volgens mij redelijk zuinig.
Ook nooit last gehad van de freezes. Waarschijnlijk opgelost sinds de SD25.
Ik heb wel interesse in de SD26. Is die nergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTe
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08-2011
Hebben er nog meer mensen problemen met het "stotteren" van deze schijf?

Reden waarom ik dit vraag is omdat ik de laatste tijd wat probleempjes heb met de schijf. Ik heb deze schijf nou ongeveer 9 maanden in mijn notebook zitten, en sinds ongeveer een maand stottert het beeld ongeveer elke 5 á 10 seconden voor ongeveer 1 seconde, en gaat dan weer verder waar hij gebleven was. Ik heb zo'n beetje alle hardware getest, waaronder de grafische kaart, het geheugen. Uiteindelijk dacht ik dat er misschien wat software op de schijf stond die het probleem veroorzaakte en ten einde raad de schijf compleet geformateerd. Ondertussen heb ik een tweede schijf in de notebook laten zetten samen met deze schijf. En uiteindelijk ben ik erachter dat de Momentus XT het probleem schijnt te veroorzaken. Alles wat ik daarvandaan opstart (Muziek, filmpjes, games) begint te stotteren en maakt de schijf dus waardeloos. De tweede schijf (Een snelle SSD) toont geen enkele problemen qua gestotter of wat voor problemen dan ook. Reden voor mij dus om te denken dat de Momentus dit vage probleem veroorzaakt.

Degene die mij de schijf verkocht heeft (Ik ga geen namen noemen) vertelt mij dat hij nog nooit van deze problemen gehoord heeft en weigert ook verder alle medewerking of service. Ik heb uiteindelijk zelf contact opgenomen met Seagate en het kwam op mij zo over dat ze weten van het probleem, al verwoordden ze dat niet op die manier (Wat natuurlijk logisch is). Ik heb ook eens gezocht op Google en kwam te weten dat er meerdere mensen zijn met precies dezelfde problemen als ik die ervaar. Er zijn natuurlijk firmware updates, die heb ik uiteraard ook geprobeerd, het hielp een heel klein beetje maar het probleem is er helaas nog steeds. Seagate adviseerde me overigens om de schijf terug te sturen naar ze.

Ik heb zelf ook nog een grondige check gedaan met SeaTools (Hun programma), die is goed afgelopen, en nog met een ander programma, waarbij ook blijkt dat de schijf gewoon in orde is. Ik heb het ding ondertussen al 4 keer geformateerd, het probleem blijft helaas.

Dus, ik kan vrijwel met zekerheid zeggen dat het probleem niet bij een stukje software ligt, maar bij de schijf zelf... Als er iemand ideeën heeft hoor ik die uiteraard graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
terugsturen lijkt ook mij het beste.

[ Voor 163% gewijzigd door Philflow op 10-08-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTe
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08-2011
Staat in de post, ja dus ;)

Edit: Lijkt mij dan ook maar ja...

[ Voor 41% gewijzigd door NielsTe op 10-08-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiejeben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-05 18:51
Ik ben van plan om deze HDD te kopen voor mijn MacBook Pro 13 inch 2011, alleen denk dat ik nog maar even ga wachten omdat in een press release van Seagate stond dat ze voor het einde van 2011 een nieuwere versie uit laten komen. Hopelijk is het het wachten waard! En ik hoop ook dat dat zo snel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Wiejeben schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 20:24:
Ik ben van plan om deze HDD te kopen voor mijn MacBook Pro 13 inch 2011, alleen denk dat ik nog maar even ga wachten omdat in een press release van Seagate stond dat ze voor het einde van 2011 een nieuwere versie uit laten komen. Hopelijk is het het wachten waard! En ik hoop ook dat dat zo snel mogelijk is.
Waar heb je dat gelezen?
Edit: gevonden: Seagate hybrid drive shipments pass 1 million units, new generation incoming
http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM1000001a48090aRCRD

[ Voor 30% gewijzigd door Philflow op 21-08-2011 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:27
Een paar dagen terug is de Momentus XT 320GB bij mij gecrashed. De schijf was af en toe al erg traag in Windows dus ik heb voor de zekerheid maar een kleine backup gemaakt (beperkte usb stick ruimte). De volgende dag wou ik booten, maar door een SMART error kreeg ik niks meer aan de praat. Vervolgens heb ik met "GetDataback for NTFS" en nog een aantal andere tools van de UBCD geprobeerd om data terug te krijgen, maar allen zonder succes door leesfouten en bad sectors.

Nu zie ik in dit topic de tool Spinrite voorbij komen, biedt dit soelaas voor mijn situatie? Zaten de mensen die deze tool succesvol hebben gebruikt met dezelfde HDD problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of jullie nog foefjes of instellingen doen na het plaatsen van de hybrid hdd? Sommigen van jullie praten over absolute snelheden maar die merk ik dus niet met mijn Vaio FW31ZJ. Alles is geinstalleerd en geupdated. Zelfs de chipsetdrivers zijn geupdated. Hij is maar een paar seconden sneller dan de 4200rpm standaard hdd. Niet zo bloedsnel dat je allejezus gaat roepen maar als ik sommige reacties hier moet geloven is mijn laptop traag...

Schakelen jullie schrijfcache uit vanwege de SSD? Hebben jullie ook 2 partities? Iemand hier met een laptop met ICH9 chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je write cache willen uitzetten? Dat heeft maar bij een beperkt aantal SSD's geen desastreus effect. En de momentus XT valt niet in de categorie SSD wat schrijfacties betreft.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste