Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
vrijwel alle tests passed... alleen nog een long dst test maar die blijft hangen of duurt erg lang..

iemand enig idee wat de oorzaak anders zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13
heb je een bios update van je moederbord geprobeerd?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mx. Alba schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:49:
Nou isman, wat minder mag inderdaad best wel. Sebazzz heeft zeker een punt, in een desktopsysteem is, vooral voor een doorgewinterde tweaker, een oplossing met een SSD voor het systeem en de applicaties, en een gewone harde schijf voor de data, de beste oplossing. Want daar is ruimte voor twee drives. In een laptop niet... Dus als je voor een laptop een SSD te klein of te duur vindt, is een hybride de oplossing.

Ook voor de gemiddelde Jan Doedel die gewoon wat meer performance wil zonder gedoe en voor een redelijke prijs, is een hybride schijf ook in een desktop een mooie oplossing... Maar op dit forum zitten meestal niet de gemiddelde Jan Doedels, maar de doorgewinterde tweakers ;)
Precies. Mijn vader had een nieuwe harde schijf nodig voor in de pc (vorige had het begeven).

Eerst stelde ik het volgende voor;
80GB intel ssd á 140 euro.
500GB schijf á 40-50 euro.
= 190 euro.

Ik bedacht mij echter, waarom niet gewoon een hybride harde schijf?
500GB 108 euro.
Hopsa, 80 euro minder. En in de praktijk kan je toch aardig genieten van de ssd-achtige snelheden. Zelf heb ik 2 ssd's en 2 gewone schijven in mijn pc, maar toch vind het best aardig werken bij me pa. Werkt allemaal lekker vlot, windows snel opgestart, firefox etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
Mijn Momentus heeft alle testen van het Seatootlje van Seagate goed doorstaan..
Ook de schijfcontrole is positief voltooid.
Bios is up to date.
Toch blijft het probleem zich voordoen, moet ik hieruit concluderen dat het probleem niet in de harde schijf zit maar ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Voor alle twijfelaars: het probleem wat ik ervaarde was mijn eigen schuld. Doe het gewoon in 1x goed en hij werkt als een zonnetje.
Absoluut een aanrader, helemaal voor zo'n oud beestje als het mijne. Misschien dat over een jaartje de prijs/gb verhouding van een SSD gunstig genoeg zijn. Voor nu is dit ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

MattyBomba schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 18:27:
Mijn Momentus heeft alle testen van het Seatootlje van Seagate goed doorstaan..
Ook de schijfcontrole is positief voltooid.
Bios is up to date.
Toch blijft het probleem zich voordoen, moet ik hieruit concluderen dat het probleem niet in de harde schijf zit maar ergens anders?
Welke firmware heeft je Momentus? Seagate heeft namelijk versie SD24 uitgebracht en hoewel Seagate niet heeft aangegeven welke problemen deze firmware oplost, bevestigen velen op het Seagate forum dat het probleem dat je beschijft in SD24 is opgelost.

Ik had zelf trouwens een soortgelijk probleem, af en toe reageerde mijn laptop gedurende 30s à één minuut niet meer terwijl taken gewoon bleven doorlopen. Sinds ik SD24 erop heb gezet heb ik hier geen last meer van.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Ik heb er gisteren ook de SD24 firmware op gezet. Ik had wel eens last van heel korte freezes en dat lijkt nu ook minder te zijn geworden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
Mij is het uiteindelijk ook gelukt!
Via de gewone installer lukte het niet, later met de bootdisk wel.

Een enorme verbetering ik had echt last van extreme freezes.

• schumacher64
  • Laatst online: 12-11-2024
Vraag:

Ontstaan er problemen met deze schijf als je niet met het ahci protocol kan werken, maar met ide(moederbord ondersteund geen ahci) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
Ik had steeds aanhoudende problemen met mijn schijf.
De freezes bleven terugkomen.
Teruggebracht en nieuwe gekregen.
Deze werkt gelukkig vlekkeloos!!
Nu dus pas aan het genieten van de snelheid van het apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Ik heb nu twee identieke Lenovo ThinkPad T500 laptops naast elkaar staan. Eén met de originele WD Scorpio 5400rpm 160GB, en één met een Momentus XT 250GB. De Master-installatie loopt vooralsnog gelijk op, maar wordt nu vooral nog gelimiteerd door de leessnelheid vanaf de DVD... Ik vermoed dat de machine met de Momentus aan het eind van het installatieproces een flinke voorsprong zal hebben op zijn broertje met normale HDD, maar we zullen het zien :)

[edit]
Interessant genoeg loopt aan het einde van het kopiëren van DVD 2/2, de "vanilla" T500 voorop, wel een seconde of 10...

Maar na de eerste keer Windows booten is het verschil alweer teruggelopen tot een seconde of 5.

Vervolgens installeert de Master automatisch een hele rits standaardapplicaties en drivers vanaf de DVD, waar bij de "XT" T500 constant een seconde of 5 achter de "vanilla" T500 lijkt aan te hobbelen, maar zo rond 2/3 van dit deel van het installatieprocess is de achterstand toch teruggelopen tot 2 à 3 seconden.

Maar vervolgens loopt de achterstand van de XT t.o.v. de vanilla weer op, tot zelfs zo'n 50 seconden op het moment van de eerste reboot... :?

Maar na die 1e reboot is de achterstand weer teruggelopen tot slechts een seconde of 10. Meteen weer een automatische reboot, en na die 2e reboot loopt de XT 5 seconden voor op de vanilla. Uiteindelijk begint de XT 6 seconden voor de Vanilla aan de 3e automatische reboot, en staat hij 15 seconden voor de Vanilla op het inlogscherm na die 3e auto-reboot...

Alles bij elkaar dus weinig verschil. Geen idee waarom die XT zoveel achterstand opliep, maar wat wel interessant was, was dat die achterstand van meer dan 50 seconden binnen een paar minuten en drie reboots weer ruimschoots was ingelopen.

Goed, dan nu inloggen. Ik druk op beide tegelijk op Enter voor het inloggen. De XT doet er 6 seconden over om in te loggen, de Vanilla maarliefst 15 seconden.

Dan beide machines het domein in schoppen. Script starten, gegevens invullen, en beide tegelijk op "Start" drukken. Bij dit verder automatische proces wordt twee maal automatisch gereboot. Bij de "XT" verdwijnt het "Windows is shutting down" venstertje 1 seconde eerder dan bij de Vanilla. Als de 2e reboot begint loopt de XT 5 seconden voor. Bij het uiteindelijke "Press Ctrl+Alt+Del" scherm is de XT 10 seconden eerder dan de Vanilla.

[ Voor 78% gewijzigd door Mx. Alba op 18-01-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Interessant!

Kan je er ook bij zetten hoe lang de taken en sich duren? Dan kan je wat beter de snelheidswinst inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Uhh, waarom installeerde je van DVD? Elk mogelijk snelheidsvoordeel wordt daardoor teniet gedaan. Er zit best veel verschil tussen DVD's en spelers, zoals ik zelf (tot mijn ongenoegen) heb mogen ondervinden bij het installeren van een stuk of 4 identieke (or so it seems) computers laatst.

Maargoed, daarna is het duidelijk wat je winst is.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
sinds de SD24 firmware update is het alleen maar voor uit gegaan.
ik was al tevreden met de SD23 firmware (heel af en toe spindown en een strandballetje in OSX).
nu met SD24 nog geen last van gehad.

Firmware update was ook een piece of cake met de iso. Sommige mensen melden problemen met het updaten, die hebben 9 van de 10 keer een OEM disk heb ik begrepen.

zit nu te kijken om nog een momentus XT aan te schaffen voor in mijn werk laptop.
erg fijne HDD's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 10:53
hmm, dit lijkt een hele interessante optie te zijn voor mijn nieuwe laptop. Een Asus N53 met i7 Sandy Bridge processor (Mediamarkt aanbieding van 2 weken geleden). Daar zit nu een 5400 toeren schijf in van 640Gb... Die valt kwa performance een beetje tegen met opstarten en laden van programma's, zeker als ik het vergelijk met mijn C2D desktop met Intel Postville SSD... Dan gebruik de 640 Gb HDD die nu in de laptop zit wel als externe schijf in een USB2 (of 3) behuizing. Sowieso wel handig zo'n externe hdd en die kosten ook ca. 50 euro. Ik denk dat de 60 euro extra de performanceboost wel waard is voor deze laptop. Iemand toevallig ervaring met een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 15:26

voz

De echte kenner

Na lang zoeken waarom "mijn" HP elitebook 8530p random stutterde eindelijk erachter gekomen dat dit aan de seagate HDD lag, firmware was versie 22, nu versie 24 en het irritante stotteren lijkt verdwenen. Gezien ik er acht uur per dag mee werk toch wel erg prettig.

Wel slecht dat de harddisk wordt uitgeleverd met defecte firmware maar dat is tegenwoordig met allerhande devices aan de orde van de dag...

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Die van mij is vrijdag gecrasht... De backlight van de laptop ging net aan dus heb ik een harde reset gedaan; de backlight ging toen wel aan maar toen stond er "NTLDR NOT FOUND" :X

Wel mijn data eraf kunnen krijgen, maar booten ho maar... chkdisk /r (dus met bad sector check) blijft steeds op 40% hangen. Heb nu spinrite aan het scrubben gezet (runlevel 2), is hij al 34 uur mee bezig en nog 8 uur te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een Acer Aspire 8930 waar 2 harddisk in kunnen.Nu wilde ik de standaard HD 320GB 5400rpm vervangen en was ook in dubio over een SSD of de Momentus XT 500GB.
Heb dus voor de Momentus XT 500GB gekozen en een Samsung Spinpoint MT2 1TB als 2de schijf. De oude 320GB is na een kennis gegaan. Kan wel zeggen dat het allemaal veel sneller is, opstarten, vaak gebruikte progamma's. Gewoon Top!! Ga deze schijf binnen kort ook aanschaffen voor een desktop pc Heb alleen nog de firmware versie SD22 er op staan zag ik net, ga zo updaten na die SD24. Heb ook wel eens last van dat mijn beeld freez, mischien dat het aan de HD ligt zoals somige hier zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
Als ik ruimte had gehad voor 2 HDD's had ik een SSD en die spinpoint gepakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MattyBomba schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:06:
Als ik ruimte had gehad voor 2 HDD's had ik een SSD en die spinpoint gepakt...
Niet iedereen heeft deze ruimte... in zijn financiën dan. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 23:32
Is het interessant om een Seagate XT aan te schaffen in een laptop waar 2 hd's in kunnen en waarvan de SSD als opstartschijf voor windows gebruikt wordt? Of kan ik net zo goed een goede 7200RPM hd nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Het ligt eraan wat je op die 2e schijf zet. Als de SSD zo klein is dat je daar in wezen alleen Windows op hebt staan, en ook applicaties etc op de 2e schijf zet, dan kan het interessant zijn om daar een Momentus XT in te zetten. Als het alleen data-opslag is dan heeft het geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Op de SSD staat de gehele W7. Program files heb ik op de gewone HDD staan. Eigelijk schrijf ik dit bericht naar aanleiding van deze reactie:
technopeuter schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 22:07:
sorry hoor maar je gebruikt 2x een XT in je laptop en klaagt????

dan heb je dus nooit begrepen waar deze schijven voor dienen.
Dit is een schijf om je primaire schijf in een laptop te vervangen, niet als secundaire schijf daar haal je de snelheidverbetering niet mee.
in jouw geval zou een ssd+grote hd beter zijn.

heb je een laptop met 1 bay dan is deze schijf de uitkomst als je toch veel ruimte en snelheid wlt.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35355757

Als ik het goed heb kan het voor mij nog wel voordelen hebben als ik bepaalde programma's uit de map Program Files met regelmaat gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Als je Program Files op de 2e schijf hebt staan dan zal een Momentus XT zeker performancewinst geven bij het opstarten van je programma's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Ok, thanks! Eigenlijk heb ik weinig gehoord of er conflicten ontstaan tussen een SSD en een hybride hardeschijf, maar ik neem aan van niet.

• PTH1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik heb sinds een paar maanden een Momentus XT van 500GB die nu kapot lijkt te zijn. Eerst wilde mijn laptop (Dell Latitude E6400, win 7 x64) niet eens opstarten, melding "primary hard disk not found". Nu start de laptop wel op, maar maakt de schijf een geluid alsof je twee kiezelsteentjes tegen elkaar tikt...

Over de snelheid was ik erg tevreden, maar dit is wel balen. Is er iemand die dit ook heeft of is overkomen?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Technische gebreken, kan voorkomen, gewoon een nieuwe harddisk halen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De harde schijf in de MacBook van mijn ex was dood. Ik heb haar de Momentus XT geadviseerd omdat ze geen geld had voor een ssd. Ze wist me trots te melden dat ze 'm helemaal zelf heeft geïnstalleerd. Tot nu toe is ze erg tevreden over de prestatis. Het ding loopt een stuk sneller dan met de oude Hitachi Travelstar 7K200 120GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mx. Alba schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:52:
Die van mij is vrijdag gecrasht... De backlight van de laptop ging net aan dus heb ik een harde reset gedaan; de backlight ging toen wel aan maar toen stond er "NTLDR NOT FOUND" :X

Wel mijn data eraf kunnen krijgen, maar booten ho maar... chkdisk /r (dus met bad sector check) blijft steeds op 40% hangen. Heb nu spinrite aan het scrubben gezet (runlevel 2), is hij al 34 uur mee bezig en nog 8 uur te gaan...
Is je XT nog gered?

Ik ben aan het kijken naar deze schijf om mijn EEEpc (1101HA) te versnellen. Gebruik in mijn desktop een Kingston V+ als OS disk en ik ben zo ontzettend verwend met de performance van een SSD dat mijn EEE'tje ernstig traag aanvoelt. Zijn er tweakers die deze schijf in een EEEpc hebben gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Thrackan schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:30:
[...]

Is je XT nog gered?

Ik ben aan het kijken naar deze schijf om mijn EEEpc (1101HA) te versnellen. Gebruik in mijn desktop een Kingston V+ als OS disk en ik ben zo ontzettend verwend met de performance van een SSD dat mijn EEE'tje ernstig traag aanvoelt. Zijn er tweakers die deze schijf in een EEEpc hebben gebruikt?
Ja, nadat SpinRite er 48 uur op heeft staan scrubben heb ik hem geherpatitioneerd en geherformatteerd en nu doet hij het weer als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe het zit met de een XT en als je readyboost onder WD7 gebruikt.
Kan dit beide of moet je readyboost niet gebruiken, omdat de schijf al zelf geheugen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Dat is denk ik iets wat je zelf zult moeten uitvinden... Ik denk niet dat onder deze omstandigheden readyboost veel nut heeft, vooral als je readyboost-stickje op USB 2.0 zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:58:
Dat is denk ik iets wat je zelf zult moeten uitvinden... Ik denk niet dat onder deze omstandigheden readyboost veel nut heeft, vooral als je readyboost-stickje op USB 2.0 zit...
Heb een Acer Aspire 8930G laptop en daar zit een SD kaartlezer ingebouwd en daar heb ik nu een 2GB SD kaart in zitten voor readyboost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 08:54:
[...]
Heb een Acer Aspire 8930G laptop en daar zit een SD kaartlezer ingebouwd en daar heb ik nu een 2GB SD kaart in zitten voor readyboost.
Zulke kaartlezers zitten intern vaak aan de USB bus aangesloten en niet aan PCI(-E)

Ik zit momenteel ook te twijfelen of ik deze schijf ga aanschaffen. Het is in ieder geval goed om te horen dat Seagate het mogelijk maakt de schijf te flashen en ondersteuning blijft bieden om dit product nog beter te maken. Een ander voordeel is dat de schijf over SLC geheugen beschikt wat betrouwbaarder is dan de MLC die normaal in SSDs zit.
De schijf die momenteel in mijn laptop zit (Acer Aspire 1810T met een Hitachi HTS545050B9A300 Travelstar 5K500.B 500GB) is eigenlijk verdomd snel voor z'n 5400 toeren. Ik vraag me echt af hoeveel verbetering daar nog in te brengen valt.
Ook zou het fijn zijn meer te weten te komen over het energieverbruik. Ik heb deze laptop juist gekocht omdat ie het 8 uur vol kan houden (ik heb de 9 zelfs gered) op de accu. Een 7200rpm HD erin zetten is dan misschien niet de allerhandigste keuze. Het hangt dan echt van het cachinggedrag af wat het uiteindelijke resultaat is. Als ik Anandtech mag geloven verbruikt deze schijf beduidend meer dan een willekeurige Notebook schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 22:28
Als je snelheid en batterijduur wil moet je voor een ssd gaan, die zijn t zuinigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David_1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-11-2023
Jongens, ik ben hier nieuw en heb een vraagje. Ik heb een laptop, Vaio fw21z. Over het algemeen erg tevreden maar de harde schijf is erg traag. Dit zegt windows experience index over mijn computer:

Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T9400 @ 2.53GHz 6.2
Memory (RAM) 4.00 GB 6.2
Graphics ATI Mobility Radeon HD 3650 5.5
Gaming graphics 2287 MB Total available graphics memory 6.1
Primary hard disk 345GB Free (436GB Total) 4.9

Dus die harde schijf is erg traag en hij is maar 4200 rpm. Ik vraag me nu af hoeveel verschil deze harde schijf zal maken. In eerste instantie dacht ik, erg veel maar op pagina 8 van deze forum staat iemand met dezelfde laptop en die zei dit:

"Ik heb deze HDD ook en de prestaties vallen wat tegen. Ik heb hem getest met hetzelfde model/merk (FW31ZJ) laptop met daarin 4200rpm HDD en bij het opstarten was ik met ongeveer 3 a 4 sec de winnaar. Met het bestanden kopieeren begon de Hybrid erg traag maar kwam later op gang. De 4200rpm begon meteen een stuk sneller en was in dezelfde hoeveelheid tijd al verder met downloaden dan de Hybrid.

Op papier klinkt de Hybrid geweldig maar in praktijk vind ik hem nogal tegenvallen."

Wat denken jullie? En onthoud, ik ben een echte noob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 12:09
Vandaag ook eens de 500GB versie in mijn laptop gezet(Sony vaio FW41M). Hier mijn bevindingen:

Toen ik de hdd aansloot op mijn pc zag ik dat ik versie 23 had. Omdat ik hier op het forum al had gelezen dat er een nieuwe versie (24) was met veel verbeteringen ging ik naar de seagate site om de update te downloaden. Daar moest ik het serienummer invoeren van mijn hdd, toen ik dat deed kreeg ik de melding dat er geen updates waren.Toen vond ik hier een linkje naar versie 24. Na het starten van de updater in windows ging de updater mijn pc rebooten. Via een soort dos werd de updater gestart, deze was een tijdje bezig. Op 't scherm stond dat ie bezig was met updaten en daaronder de melding dat de 2 hdd's van mijn pc geen seagate waren. Verder leek ie niets te doen.

Na een tijdje startte windows, hier zag ik dat de firmware nog steeds versie 23 was. Ik heb toen maar een update boot-cd gebrand en hiermee gestart. Ik had ook maar in de bios de sata modus naar ide veranderd onder het mom van misschien ligt het daar aan. Bij het starten van de bootcd werd mij verteld dat ik alle overige hdd's moest afkoppelen. Dat heb ik maar gedaan en toen kon ik via de bootcd de firmware updaten.

Nadat ik de inhoud van mijn oude hdd gecloned had naar de seagate heb ik even een hdtune gedaan van beide hdd's:

Nieuw:Afbeeldingslocatie: http://aberntsen.nl/harm/tnet/1417422/HDTune_Benchmark_ST95005620AS.pngOud:Afbeeldingslocatie: http://aberntsen.nl/harm/tnet/1417422/HDTune_Benchmark_TOSHIBA_MK5055GSX.png

Vervolgens heb ik de hdd in de laptop gemonteerd en het opstarten getest. Bij windows heb ik auto login aangezet en 2 tijden gemeten: Tijd vanaf bootmenu tot het zien van de bureaubladachtergrond en de tijd die soluto aangaf dat windows nodig had te booten. Bij fedora heb ik de tijd gemeten van het bootmenu totdat het inlogscherm volledig in beeld was.

Test met oude hdd:
Booten Windows
1:24 - 2:27
1:27 - 2:30
Booten Fedora
0:35
0:34

Test met nieuwe hdd:
Booten Windows
1:28 (<-op accu, vergeten adapter aan te sluiten :z )
0:50 - 1:20
0:37 - 1:03
0:26 - 0:53
0:36 - 1:02
0:35 - 1:03
0:36 - 1:01
Booten Fedora
0:25
0:17
0:16
0:17
Booten Windows
0:37 - 1:06
Fedora
0:16

De bestanden benodigd om Fedora en Windows snel te laten starten passen dus mooi op het ssd gedeelte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:18

Quad

Doof

Bij mij loopt hij helaas niet lekker, zie topic: Seagate Momentus XT Hybride 500GB HD Tune error!?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hberntsen schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 21:18:
Vandaag ook eens de 500GB versie in mijn laptop gezet(Sony vaio FW41M). Hier mijn bevindingen:

Toen ik de hdd aansloot op mijn pc zag ik dat ik versie 23 had. Omdat ik hier op het forum al had gelezen dat er een nieuwe versie (24) was met veel verbeteringen ging ik naar de seagate site om de update te downloaden. Daar moest ik het serienummer invoeren van mijn hdd, toen ik dat deed kreeg ik de melding dat er geen updates waren.Toen vond ik hier een linkje naar versie 24. Na het starten van de updater in windows ging de updater mijn pc rebooten. Via een soort dos werd de updater gestart, deze was een tijdje bezig. Op 't scherm stond dat ie bezig was met updaten en daaronder de melding dat de 2 hdd's van mijn pc geen seagate waren. Verder leek ie niets te doen.

Na een tijdje startte windows, hier zag ik dat de firmware nog steeds versie 23 was. Ik heb toen maar een update boot-cd gebrand en hiermee gestart. Ik had ook maar in de bios de sata modus naar ide veranderd onder het mom van misschien ligt het daar aan. Bij het starten van de bootcd werd mij verteld dat ik alle overige hdd's moest afkoppelen. Dat heb ik maar gedaan en toen kon ik via de bootcd de firmware updaten.
[KNIP]
thnxs voor de nuttige info. Ik heb zonder problemen hem kunnen updaten naar sd24 met je url zonder een cd te moeten branden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizekid
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01-2024

wizekid

Linux Lover

Ik heb een klein probleempje, na 4 maanden wil die van mij niet meer booten.. Eigenlijk niet niks meer, want de bios detecteert hem niet meer, doet er 5 min over, en zegt dan dat er niks zit op sata2_1. Die van mij haperde ook al een meer dan een maand, maar heb het niet achter de hardeschijf gezocht. Ik had dus waarschijnlijk nog de oude firmware..

Mijn vraag is dus, naar waar moet je hem dan eigenlijk RMA sturen, en kan dat nog na ongeveer 5 maanden?
Ik heb nl. geen ervaring met RMA's (Gelukkig), b.v.d. (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MattyBomba schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:49:
Is er een manier om te controleren of de momentus stuk is...
Ik heb deze namelijk ingebouwd in een nieuwe laptop en nu hapert deze...
Hij hapert gewoon in het gebruik, maar tijdens een film afspelen zie je beter wat er precies gebeurt.
Hij stopt en daarna versnelt hij om de stilgestane tijd weer in te halen zeg maar.
Zou hij stuk zijn of kan dit ook een software matig probleem zijn?

:'(
Heb jij hier nog een oplossing voor gevonden? Ik ervaar namelijk exact hetzelfde met mijn momentus xt 500GB. Het lijkt hem echt in de harde schijf te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 11:10
Firmware SD25 is beschikbaar: http://forums.seagate.com...-now-available/td-p/94570

Update ging hier goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Blueone schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:44:
[...]
Heb jij hier nog een oplossing voor gevonden? Ik ervaar namelijk exact hetzelfde met mijn momentus xt 500GB. Het lijkt hem echt in de harde schijf te zitten.
Laatste firmware al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Zou een Momentus XT voor mij wat toevoegen? Ik heb nu een Hitachi 7K500 7200 rpm in m'n MacBook Pro, maar ook 8 GB geheugen, waardoor veelgebruikte programma's sowieso snel opstarten omdat ze nog gecached zitten, als ik ze überhaupt al afsluit. Ik vraag me dus af of ik iets ga merken.
Snelheidswinst zou ik vooral willen bij het opstarten en afsluiten van VM's en bij het pagen/swappen (omdat 8 GB geheugen soms niet genoeg is). De MacBook zelf start ik hooguit een keer per maand opnieuw op, dat het dan een minuut duurt is niet erg. Ik heb momenteel 316 GB in gebruik, waarvan ongeveer de helft VM's, dus een SSD is geen optie.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Ik denk inderdaad niet dat je veel profijt zult hebben van de Momentus XT in die setup, Canaria. Je hebt al een 7k2-rpm-schijf erin zitten dus daarop boek je geen winst. Inderdaad, bij het opstarten van VMs zou je het misschien merken, maar alleen echt als je een beperkt aantal VMs hebt en je ze regelmatig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Voor het opstarten van VM zal de XT zeker helpen, voor het pagen en swappen denk ik niet dat je iets gaat merken. Die bestanden worden niet vaak genoeg geladen om op de cache te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, hier ging ie ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:04:
[...]

Laatste firmware al geprobeerd?
Uiteindelijk bleek het toch een defecte schijf te zijn, er zaten nogal wat bad sectors op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Nu online
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik graag mijn Macbook Pro 4,1 zou willen upgraden voor thuisgebruik...
Ik heb momenteel een 250GB 5400rpm HD (de oem dus), en twijfel tussen de Momentus XT 500GB en de Scorpio Black 500/750GB 7200rpm.
De bedoeling is dat ik zoveel mogelijk data lokaal heb staan, want steeds werken met een externe schijf is irritant 8)7

Ik start op een dag vaak dezelfde programmas op (Mail, Safari, iTunes en iPhoto/Aperture, ook VM's, en doe veel aan zippen en unzippen...
Opstarten doe ik nauwelijks, enkel bij vastlopers en updates.

Uit wat ik kan opmaken bij de reviews, is dat de Momentus XT snel is als hij het SSD gedeelte kan gebruiken, maar meer lawaai maakt en meer verbruikt dan een Scorpio Black, welke op zijn beurt niet veel onderdoet in pure write/read snelheden.

Mijn werk-MBP heeft een Hitachi 320Gb 5400rpm HD en die voelt eigenlijk niet veel sneller aan dan mijn eigen home-MBP, ondanks het feit dat die een i5 aan boord heeft.

Op Xbench Disk test haalt mijn home-MBP 41, de werk-MBP 55...

Ik denk dat ik er zowiezo goed op vooruit zal gaan met een 7200rpm Black, maar gaat de XT daarboven nog extra snel aanvoelen?

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Nou ik gebruik zelf Ubuntu, de eerste keer opstarten duurt net zo lang als een gewone 7200rpm schijf maar na 3x booten is de boot tijd gehalveerd. Je merkt het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Aries, het grote verschil zit hem in de snelheid waarmee programma's opstarten (en booten maar dat doe je niet). De XT doet dat veel sneller. Als je dus je programma's altijd open laat kun je beter een Black kopen.

Maar vergis je niet, de 750GB Black heeft ook aardig wat klachten over vibraties en geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 08-04-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Eens met Philflow. Als je al die applicaties constant weer sluit en weer opent, dan zal je vast bij die starttijden profijt hebben van de Momentus XT. Beide schijven zullen sowieso een flinke upgrade zijn door de hogere rpm.

Hoeveel cache heeft die Scorpio? De Momentus XT heeft maarliefst 32MB cache; stel dat de Scorpio 16MB heeft dan is door die extra cache ook performancewinst voor de XT te halen t.o.v. de Scorpio.

Ik gebruik de XT nu al heel lang en heb geen klachten over lawaai en vibraties... In ieder geval niet in vergelijking met de schijven die standaard in mijn vorige laptop (Lenovo ThinkPad T61p) en huidige laptop (Dell Latitude E6410) zaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Nu online
De programmas sluit ik telkens weer af na gebruik, omdat ik thuis ook niet de enige ben die de MBP gebruikt.

Er wordt in de avond ook vaak gewisseld van user bvb. Maar het komt erop neer dat het meestal altijd dezelfde programma's zijn die open en toe gaan.
De MBP gaat ook vaak toe en weer open, gaf dit geen problemen op de XT? En hoe zit het juist met de batterijduur?

De MBP is nu wel heerlijk stil en zacht, ik hoor de schijf amper. Ik verwacht wel dat dit zo zal blijven.

De XT is verder 90€ en de 500GB Black 55€. Dat is toch wel een aardig verschil.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 15:23
Hmm ik heb al een tijdje de Momentus XT in een MacBook 2.1 uit 2006 en alles leek eigenlijk prima te lopen. Alleen nu test ik hem een keer met HD Tune Pro en zie ik om de zoveel MB's een enorme drop.

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/5177/12april20111447.png

Heeft iemand een idee wat dat kan zijn? Alle onnodige processen heb ik uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
MailMan schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:51:
Hmm ik heb al een tijdje de Momentus XT in een MacBook 2.1 uit 2006 en alles leek eigenlijk prima te lopen. Alleen nu test ik hem een keer met HD Tune Pro en zie ik om de zoveel MB's een enorme drop.

[afbeelding]

Heeft iemand een idee wat dat kan zijn? Alle onnodige processen heb ik uitgeschakeld.
Er is blijkbaar toch een achtergrond proces, anders krijg je geen 19% CPU belasting en 0.4 access.
Draai je HDTune vanuit bootcamp?

Edit: zou ook nog kunnen dat je een hoop bad sectors hebt. Error scan al gedraaid?

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 12-04-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 15:23
Philflow schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:25:
[...]

Er is blijkbaar toch een achtergrond proces, anders krijg je geen 19% CPU belasting en 0.4 access.
Draai je HDTune vanuit bootcamp?

Edit: zou ook nog kunnen dat je een hoop bad sectors hebt. Error scan al gedraaid?
Is vanuit bootcamp idd. Ik zal eens kijken wat er nog meer draait want die 20% cpu load had ik niet eens gezien :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Heb even de laatste pagina's doorgespit en ben er nu nog niet helemaal uit of ik een risico loop als ik een Momentus XT koop (@ OSX, SATA 1,5GBPS). Op het Seagate forum lees ik dat de SD25 firmware nog niet voor iedereen de problemen oplost, maar net als met andere problemen is het vaak 1 slechte op 100 goede ervaringen.

Iemand nog tips :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
ronwiel schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:40:
Heb even de laatste pagina's doorgespit en ben er nu nog niet helemaal uit of ik een risico loop als ik een Momentus XT koop (@ OSX, SATA 1,5GBPS). Op het Seagate forum lees ik dat de SD25 firmware nog niet voor iedereen de problemen oplost, maar net als met andere problemen is het vaak 1 slechte op 100 goede ervaringen.

Iemand nog tips :).
Mijn tip: bestel 'm en probeer 'm. Bevalt het niet dan kun je hem terug sturen. Iedere webshop heeft 7 dagen retour recht.

Ik heb hem in 2 laptops geprobeerd. Super prestaties en geen problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 15-04-2011 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:12
Kan iemand me vertellen wat er in het doosje zit als ik deze schijf bestel?

Anders moet ik nog een SATA kabel kopen en een bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
harydoo schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:18:
Kan iemand me vertellen wat er in het doosje zit als ik deze schijf bestel?

Anders moet ik nog een SATA kabel kopen en een bracket.
Ik had alleen de naakte schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Philflow schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:50:
[...]

Mijn tip: bestel 'm en probeer 'm. Bevalt het niet dan kun je hem terug sturen. Iedere webshop heeft 7 dagen retour recht.
Dat geldt alleen als je het product niet gebruikt/openmaakt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Sebazzz schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:29:
[...]
Dat geldt alleen als je het product niet gebruikt/openmaakt.
Nee, de wet voorziet er in dat je het product mag testen. Zelfs als webshops zeggen dat je hem niet mag gebruiken mag dat toch.

Hetzelfde geldt voor laptops bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000

4POX

Everybody is wired

Ik heb een 500 GB uitvoering cadeau gekregen. Ik gebruik hem als een externe schijf voor mijn foto en film collectie. Werkt erg lekker.

Maar de verhalen zijn waar. Wat een ontzettende herrie maker en trilplaat is deze schijf. Dat deed de WD Black 500 GB niet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
4POX schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 19:42:
Maar de verhalen zijn waar. Wat een ontzettende herrie maker en trilplaat is deze schijf. Dat deed de WD Black 500 GB niet.
Welke firmware draai je? Met firmware SD25 zou het beter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Een Momentus XT als externe schijf gebruiken? What a waste :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Mx. Alba schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:31:
Een Momentus XT als externe schijf gebruiken? What a waste :X
Mijn Mac Mini heeft al een intel 160 GB SSD
Mijn Macbook Air heeft een 128 GB SSD

Op de externe schijf staat mijn aperture library. Past helaas niet op de SSD. Aperture start nu trouwens wel lekker snel :D

Ach, de schijf was een cadeautje ;)
Philflow schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:19:
[...]

Er zit standaard sd23 in. Ik heb hier niet de middelen om de schijf te kunnen flashen. De Mac Mini openschroeven is best veel werk. Ik heb maar weinig vrienden die een desktop systeem met windows hebben. Veel Apple of windows laptops. Maar ik ga morgen aan een buurman vragen of hij esata heeft op zijn laptop. Je schijnt via esata wel een firmware te kunnen updaten.

[ Voor 39% gewijzigd door 4POX op 13-05-2011 22:24 . Reden: tweede quote beantwoord. ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:18

Quad

Doof

Flashen kun je gewoon met de seagate software.
Downloaden van de site en gaan :).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Quad schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:10:
Flashen kun je gewoon met de seagate software.
Downloaden van de site en gaan :).
Op een Apple met een schijf die via USB is aangesloten ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
4POX schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:26:
[...]

Op een Apple met een schijf die via USB is aangesloten ?
Ja, hallo, moet je niet moeilijk gaan zitten doen natuurlijk :P

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Zijn er ook alternatieve hybride schijven (H-HDD) eigenlijk.. bijvoorbeeld ook een 3,5"? Ik zoek maar ik vind niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

henkleerssen schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:27:
Zijn er ook alternatieve hybride schijven (H-HDD) eigenlijk.. bijvoorbeeld ook een 3,5"? Ik zoek maar ik vind niks.
Als je ook het begin van dit topic had doorgenomen, dan had je kunnen zien dat hier al eens eerder over is gediscuseerd en dat de conclusie is dat er hoogstwaarschijnlijk geen 3,5" Hybride hardeschijfen zullen verschijnen, omdat hier eigenlijk geen nut/zin voor is. Een normale behuizing heeft over het algemeen wel plaats voor een SSD (voor OS) en HDD (voor opslag).

Er zijn wel fabrikanten die bezig zijn met controllers waar je zowel een SSD als HDD op kunt aansluiten, waarmee je engzins een soort gelijk effect crieerd. SilverStone is bijvoorbeeld zo'n fabrikant, alleen miste deze controller de intiligentie van de Seagate HDD's.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Waarschijnlijk wist je het al maar voor een paar euro koop je 3.5" brackets voor de Momentus XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

_Dune_ schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:08:
[...]

Als je ook het begin van dit topic had doorgenomen, dan had je kunnen zien dat hier al eens eerder over is gediscuseerd en dat de conclusie is dat er hoogstwaarschijnlijk geen 3,5" Hybride hardeschijfen zullen verschijnen, omdat hier eigenlijk geen nut/zin voor is. Een normale behuizing heeft over het algemeen wel plaats voor een SSD (voor OS) en HDD (voor opslag).

Er zijn wel fabrikanten die bezig zijn met controllers waar je zowel een SSD als HDD op kunt aansluiten, waarmee je engzins een soort gelijk effect crieerd. SilverStone is bijvoorbeeld zo'n fabrikant, alleen miste deze controller de intiligentie van de Seagate HDD's.
my bad...
Philflow schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:30:
[...]

Waarschijnlijk wist je het al maar voor een paar euro koop je 3.5" brackets voor de Momentus XT.
ja.. dat kan altijd.. maar ik vroeg me af of er uberhaupt alternatieven zijn .
Dat SilverStone lijkt me niet wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55
Philflow schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:19:
[...]

Heb sinds een tijd deze schijf er ook inzitten in mijn laptop nadat mijn oude schijf kapot was. Toch een stuk sneller.

Vroeg me alleen af of er ook een changelog is van SD25. Ik kan hem nergens vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenmiddag!

Dit is eigenlijk geen antwoord, maar ik hoop dat het mij niet kwalijk wordt genomen wanneer ik hier aan de verzamelde experts mijn dilemma voorleg:

In een vlaag van enthousiasme heb ik eergisteren een 320 GB Seagate Momentus XT besteld; deze zal morgen waarschijnlijk arriveren. Maar na het lezen van allerlei problemen op het Seagate forum vraag ik me af of ik de XT niet beter ongebruikt kan inruilen voor een 180 GB OCZ Vertex 2 SSD...

Hij is bestemd voor een W7 Desktop met AMD 790 GX chipset en AMD processor. Hoewel bovengenoemde problemen voornamelijk lijken op te treden bij laptops en met name Macbooks ben ik toch een beetje huiverig geworden.

Mijn prioriteiten bij een nieuwe HD zijn:

1. Betrouwbaarheid, vooral long term
2. Snelheid
3. Value for money
4. Capaciteit

Ondanks het aanzienlijke prijsverschil begin ik mij af te vragen of een (OCZ) SSD in mijn geval bij nader inzien niet een betere keus zou zijn..

Wie is zo vriendelijk mij te willen adviseren bij dit dilemma?

Vriendelijke groeten uit de Ardennen!

Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Henk, ik zou eerst de XT proberen. Bevalt ie niet heb je het recht om hem binnen 7 dagen te retourneren.

Als je daarna een SSD wil kopen zou ik zeker geen OCZ SSD aanraden, i.v.m. betrouwbaarheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 29-05-2011 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is specifiek voor laptops met maar 1 harde schijf vakje gemaakt. Je kan niet een SSD en een harde schijf boven elkaar stapelen (op de dikke laptops van vroeger na). Dan is een hybride schijf interessant om het goede van beiden te kunnen combineren in 1 vakje.

Er is geen goede reden om een 3,5 inch versie uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is, imo, ook geen goede reden om een momentus XT in een desktop te stoppen. Je kan beter iets meer besteden en een SSD kopen imo Of je moet echt een strak budget hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@philflow: Een paar dagen uitproberen zegt niet zo veel over mijn eerste prioriteit... Indien geen OCZ, wat dan wel?

Ciao, Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik zou gewoon voor de XT gaan. Ik heb ze vaak gebruikt en nooit problemen gehad. Mensen die wel problemen hebben, hebben of een Macbook en/of ze weten niet dat ze de firmware moeten updaten.

Als je liever voor een betrouwbare SSD gaat: Intel 320 of Samsung 470.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx, Philflow. Het enthousiasme komt terug, we gaan er voor. Kan de BIOS op Native IDE blijven staan?
Of is AHCI mogelijk? Maar dat geeft wss problemen met de andere conventionele HD..

Ciao, Henk

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
Heb sinds een week of twee ook een momentusXT in mijn macbookpro zitten (500gb). Ding gaat als de brandweer, alleen hoor ik hem vaak een 'klack' geluidje maken. Ik ervaar geen hapering oid, maar hoor vaak een aantal keer zon 'klack' achter elkaar. Heb al wat smart testen gedaan en de laatste firmware (sd25) erop gezet, maar de 'klacken' blijven terugkomen.

Wat ik mij afvraag, kan dat kwaad? Is dit een indicatie dat de schijf niet fris is en er mee kan ophouden? Of betekent dit niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Nee is niet erg afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Mavado schreef op zondag 29 mei 2011 @ 22:22:
Heb sinds een week of twee ook een momentusXT in mijn macbookpro zitten (500gb). Ding gaat als de brandweer, alleen hoor ik hem vaak een 'klack' geluidje maken. Ik ervaar geen hapering oid, maar hoor vaak een aantal keer zon 'klack' achter elkaar. Heb al wat smart testen gedaan en de laatste firmware (sd25) erop gezet, maar de 'klacken' blijven terugkomen.

Wat ik mij afvraag, kan dat kwaad? Is dit een indicatie dat de schijf niet fris is en er mee kan ophouden? Of betekent dit niets?
Hier hetzelfde probleem in een Dell XPS15.
Ook met de nieuwste firmware.
Heb er verder geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus maar gewoon "Native IDE" en geen "AHCI" voor de XT?
Of toch??

Ciao, Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:32:
Dus maar gewoon "Native IDE" en geen "AHCI" voor de XT?
Of toch??

Ciao, Henk
Tegenwoodig kun je beter overal beter AHCI voor gebruiken, wanneer je "native IDE"gebruikt schakel je eigenlijk alle voordelen boven de oude P-ATA schijfen uit en zit je ook op S-ATA150 interface "snelheid". :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 30-05-2011 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, thanx. Ik ga allebei uitproberen. Ik meen me te herinneren dat ik de laatste keer met een "normale" SATA schijf een BSOD kreeg met AHCI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk omdat je eerst dit moet doen als je switched en Windows staat al geinstalleerd:
http://windows7themes.net...er-install-windows-7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk. Thanx!

P.S. Zijn alle SATA drives automatisch compatible met AHCI?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:28:
Je hebt helemaal gelijk. Thanx!

P.S. Zijn alle SATA drives automatisch compatible met AHCI?
Ja, data zijn ze. ;) Misschien wel handig eens de FAQ's door te nemen of deze site: http://www.sata-io.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx! Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Een harde schijf op PCI-e? Wat is daar het nut van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zoals in de link staat, een hybride oplossing waarbij je de grote opslagcapaciteit van een trage hdd combineert met de snelheid van een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies waar dit topic over gaat, dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
Nu heb je de vraag "Wat is het nut van een hybride harde schijf?" beantwoord; dat nut snap ik wel.

Maar een harde schijf, hybride of niet, met PCI-e-aansluiting? Is dus alleen voor desktops. Terwijl we eigenlijk al tot de conclusie waren gekomen dat hybride schijven eigenlijk alleen voor laptops nuttig zijn, want in desktops kan je sowieso een SSD en een HDD naast elkaar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar een SSD en HDD zijn aparte storagemedia, een hybride HDD (met SSD caching in feite) zal zich als één storagemedium presenteren en automatisch random reads versnellen en mogelijk ook writes versnellen, zonder dat de gebruiker zelf hoeft te denken waar hij wat opslaat.

Echter, door de nieuwe Intel SRT (Smart Response Technology) techniek waarvoor Intel binnenkort een nieuwe 20GB SLC SSD zal lanceren, is dit via software mogelijk en dat zal veel meer mainstream worden doordat je hierbij een échte SSD met échte controller middels software koppelt aan een bestaande HDD.

Die feature kan als analoog worden gezien aan L2ARC cache in het Zettabyte FileSystem (ZFS) - een zeer populaire feature die de lage service times / hoge IOps van een SSD combineert met de opslagcapaciteit van hardeschijven. In feite worden kleine files door de SSD cache geaccelereert, terwijl de hardeschijf de grote files blijft leveren. Hardeschijven blijven namelijk erg goed in het serveren van grote files; maar zuigen lullen als het gaat om kleine bestanden ofwel seeks. Dat zal ook nooit veranderen door het mechanische karakter van hardeschijven.

De trent is dan ook dat hardeschijven in rpm dalen en zich focussen op data-dichtheid, terwijl SSDs de functie van IOps overnemen. Waar eerst 7200rpm de gangbare standaard was, is dat nu weer terug naar 5400rpm, omdat dat veel gunstiger is voor energieverbruik (25% lagere IOps versus 50% minder stroomverbruik) - en een HDD zal het toch verliezen qua IOps. Een 15.000rpm disk doet max 250 IOps tegenover 35.000 IOps van een enkele SSD als het om louter leesacties gaat.

Straks met Ivy Bridge (2012 - opvolger van Sandy Bridge) zou de RST techniek mainstream moeten worden. De huidige lading hybride schijven zijn gewoon mislukt, omdat unmanaged NAND veel beperkingen heeft en je een slimme controller nodig hebt om NAND effectief te kunnen gebruiken. Simpelweg een paar NAND chips op een HDD printplaat duwen heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Mx. Alba schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 07:24:
Nu heb je de vraag "Wat is het nut van een hybride harde schijf?" beantwoord; dat nut snap ik wel.

Maar een harde schijf, hybride of niet, met PCI-e-aansluiting? Is dus alleen voor desktops. Terwijl we eigenlijk al tot de conclusie waren gekomen dat hybride schijven eigenlijk alleen voor laptops nuttig zijn, want in desktops kan je sowieso een SSD en een HDD naast elkaar plaatsen.
Ik met wat andere computernerds hebben de voorspelling gedaan dat binnen een paar jaar het opslagmedia rechtstreeks op het moederbord wordt gedrukt. Je gaat daardoor heel veel manuren besparen bij de massaproductie van computer systemen. Of het via een pci-e slot gaat gebeuren. Dat weten wij nog niet

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
Mavado schreef op zondag 29 mei 2011 @ 22:22:

Ook al maakt het niet uit, mijn gevoel vond toch dat een klikkende schijf niet fris was. Heb hem omgeruild voor een ander exemplaar, nu zonder bonus geluiden ;-)
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste