ik moet zeggen dat ik er tot nu toe weinig last van heb, hem de ramen in mn rug (dus het buitenlicht komt direct op het scherm) en als je tussen de lichtbron en de laptop zit, valt het heel erg mee! en ook als ik de lamp aan heb (dus direct licht op het scherm), dan valt het mee, alleen op een donkere achtergrond zie je jezelf, als je daar op focust..
Anoniem: 299202
Ik heb een 2010 sony tv van 40 inch, waar ik mijn 2010 model macbook pro 13 inch op wil aansluiten.
Ik heb een dvi naar hdmi kabel gekocht en daar heb ik de hdmi kabel van mijn televisie naar de macbook ingestoken, echter als ik op detect display druk vind hij niets. en op de tv is het gewoon een zwart scherm.
HELP...?
Ik heb een dvi naar hdmi kabel gekocht en daar heb ik de hdmi kabel van mijn televisie naar de macbook ingestoken, echter als ik op detect display druk vind hij niets. en op de tv is het gewoon een zwart scherm.
HELP...?
Anoniem: 107117
@Jong jasper: Je moet even de tool gfxCardStatus downloaden, als die geinstalleerd is stel je hem in op 'dynamic switching'.
Dit geldt overigens alleen als je een MBP hebt met Intel en nVidia..
Dit geldt overigens alleen als je een MBP hebt met Intel en nVidia..
Waarom zou je in godsnaam de doos bewaren?Anoniem: 323791 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:50:
[...]
nee, ik bewaar altijd de dozen van grote aankopen en al helemaal als het van Apple is.
Waar ze staan? ergens in of op een kast in de kelder.. Je weet maar nooit.
En zeg nou zelf: Elke keer als je een Mac uitpakt is het een feest!
Zo verzorgd,mooi uitziend e.d. dat je gewoon al blij wordt tijdens het uitpakken.
De machines zijn op serienummer geregistreerd en je hebt geen doos nodig voor een reparatie.
Het enige wat je echt moet bewaren is je aankoopbewijs, dat mag je echt niet kwijtraken als je een consumerclaim wil doen.
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Anoniem: 299202
@ dark ghost: ik heb de nvidia 320, intel, ik heb het gfxCardStatus programmatje gedownload, echter heb ik in het menu alleen switch gpu staan niet dynamic switching.
het lukt nog steeds niet.
het lukt nog steeds niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 299202 op 10-08-2010 22:59 ]
Anoniem: 230207
Jongejonge als ik even een Flash filmpje ga kijken schiet dat ding (laatste versie i5 Macbook) vol in de cooling echt zwaar bagger. Schijnt dat dit normaal is? Ga in ieder geval bellen met Apple.
Probeer deze eens:Anoniem: 230207 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:09:
Jongejonge als ik even een Flash filmpje ga kijken schiet dat ding (laatste versie i5 Macbook) vol in de cooling echt zwaar bagger. Schijnt dat dit normaal is? Ga in ieder geval bellen met Apple.
http://download.macromedi...ayer10_gala_p2_052510.dmg
Is een beta-versie van Flash waarbij hardware acceleratie ook voor Macs zou moeten werken.
[ Voor 10% gewijzigd door Smultie op 10-08-2010 23:37 ]
Misschien een stomme vraag maar weet iemand of het aluminium waar de macbook pro van is gemaakt te krijgen is in een plaat van 40x40cm ? Normaal aluminium heeft volgens mij niet precies de zelfde kleur/style toch ?
Anoniem: 83328
Het is 'normaal' aluminium, alleen gestraald en geanodiseerd. Op de Apple site staan een aantal filmpjes van het productieproces.clonedonkey schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:58:
Misschien een stomme vraag maar weet iemand of het aluminium waar de macbook pro van is gemaakt te krijgen is in een plaat van 40x40cm ? Normaal aluminium heeft volgens mij niet precies de zelfde kleur/style toch ?
pardon verkeerde topic
[ Voor 95% gewijzigd door WokeBroke op 11-08-2010 10:45 ]
ik ga volgende week naar china studeren. maar ik heb gehoord van andere klasgenoten dat ze daar lan verbinding gebruiken in de campus, maar als ik lan verbind kan k WIFI internet sharen naar mijn iphone? Als wifi modem gebruiken
weet iemand dat?
weet iemand dat?
Ja dat kan, vrij eenvoudig zelfsKev7381 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:27:
ik ga volgende week naar china studeren. maar ik heb gehoord van andere klasgenoten dat ze daar lan verbinding gebruiken in de campus, maar als ik lan verbind kan k WIFI internet sharen naar mijn iphone? Als wifi modem gebruiken
weet iemand dat?
To set up Internet sharing:
Choose Apple > System Preferences, and then click Sharing.
Select Internet Sharing.
Choose a network service from the “Share your connection from” pop-up menu, Ethernet for example.
Select a networking service to share your Internet connection from the “To computers using” list, AirPort for example.
If you share your Internet connection using AirPort, click AirPort Options and give your network a name and password.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik heb GALA er even op gehad. Werkt an sich goed, maar er zijn een aantal flv players die daar niet mee overweg kunnen. Ze laden gewoonweg niet.
Hopen dat Adobe 10.1 en GALA snel samenvoegt.
Your wish is my commandDavidZH schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:06:
[...]
Ik heb GALA er even op gehad. Werkt an sich goed, maar er zijn een aantal flv players die daar niet mee overweg kunnen. Ze laden gewoonweg niet.
Hopen dat Adobe 10.1 en GALA snel samenvoegt.
http://www.macrumors.com/...pdated-flash-player-10-1/
Ik heb gezocht op "balk" en "scherm" en een paar verschillende combinaties daarvan maar ik kom mijn nieuwste probleem nergens tegen.
Sinds een paar minuten heb ik een verticale grijze balk van onder naar boven met een dikte van ong. 3.5-4.0 cm. De positie ervan is op de linkerhelft van het scherm. De pixels verkleuren/verspringen steeds. Ik denk dat er per ongeluk een paar waterdruppels op gespat is al was het wel erg weinig. Het is al wel een oudere type. 2.6GHz Intel Core2Duo met 4GB ddr2 ram op een 15 inch scherm.
Ik vrees het ergste. Ik heb er lang geen garantie op. Ik zal eens contact op moeten nemen met Apple. Tenzij jullie een voordeligere oplossing hebben.
Sinds een paar minuten heb ik een verticale grijze balk van onder naar boven met een dikte van ong. 3.5-4.0 cm. De positie ervan is op de linkerhelft van het scherm. De pixels verkleuren/verspringen steeds. Ik denk dat er per ongeluk een paar waterdruppels op gespat is al was het wel erg weinig. Het is al wel een oudere type. 2.6GHz Intel Core2Duo met 4GB ddr2 ram op een 15 inch scherm.
Ik vrees het ergste. Ik heb er lang geen garantie op. Ik zal eens contact op moeten nemen met Apple. Tenzij jullie een voordeligere oplossing hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door nwnc op 11-08-2010 14:36 ]
Wat zou je zeggen van uit elkaar halen en drogen?
C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)
Woow.. TOF. het werkt hardstikke bedankt
Anoniem: 323791
Sorry hoor ik het daar goed? geen "zware programma's draaien?"CyBeR schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:36:
Als je zelf al zegt geen 'zware programma's' te gaan draaien en geen enorme games te gaan spelen, niet bepaald. (Sneller is altijd mooi meegenomen natuurlijk, dat wel.)
De MBP serie i.v.g met de MB of MB Air serie is juist gebouwd om eventuele
zwaardere programma's te kunnen draaien.Check de specs maar eens even.
En met zwaarder bedoel ik dus filmbestanden en desnoods autocad etc...
Ik heb de nieuwe 13" macbook pro gekocht en nu 2 weken gebruikt. Ik vind de samenwerking in een windowsnetwerk toch erg tegenvallen. Ik had hem gekocht omdat iedereen zo lovend is en aangeeft dat als je eenmaal een mac gebruikt, je niet meer anders wilt, maar ik ga hem denk ik maar weer verkopen.
Voor een windows laptop is hij toch wat aan de prijzige kant.
Ik snap niet wat je nou precies probeert te zeggen. Het lijkt alsof je me tegenspreekt maar dat lijkt me niet kunnen.Anoniem: 323791 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:37:
[...]
Sorry hoor ik het daar goed? geen "zware programma's draaien?"
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 11-08-2010 22:36 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
15" and 17" that is.Anoniem: 323791 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:37:
[...]
Sorry hoor ik het daar goed? geen "zware programma's draaien?"
Prima om mee te gamen en zware applicaties, beter dan de gemiddelde windows bak, imo. Zeker omdat OSX erop gedraaid kan worden en windows in bootcamp, geweldige functie van Apple.
Gisteravond de knoop doorgehakt!
MBP 15'' met antiglare schermpje besteld.. levertijd staat op 3 werkdagen ben zeer benieuwd!
Mooi iPodje erbij die als afstandbediening gaat dienen
MBP 15'' met antiglare schermpje besteld.. levertijd staat op 3 werkdagen ben zeer benieuwd!
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Van het antiglare scherm ga je geen spijt krijgen!dreameater schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:21:
Ik ben een enorm tevreden antiglare 15" gebruiker
Naja ik heb nog nooit met een spiegelendscherm gewerkt, maar heb thuis 2 goede monitoren staan en daar wil ik niet zo'n spiegel tussen hebben staan 
Ik vond het risico te groot en de meerprijs rechtvaardig, dus het KAN me haast niet tegenvallen
Ik vond het risico te groot en de meerprijs rechtvaardig, dus het KAN me haast niet tegenvallen
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Glossy scherm is een bewerkt scherm met een ani schittering er in. Als scherm volledig zwart is zie je wel wat schittering maar echt minimaal. Dof scherm is ook niet goed leesbaar met de vollezon op je beeldscherm ;-)dreameater schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:37:
Naja ik heb nog nooit met een spiegelendscherm gewerkt, maar heb thuis 2 goede monitoren staan en daar wil ik niet zo'n spiegel tussen hebben staan
anyway.. gefeliciteerd met je aankoop. Volgende keer toch maar even langs een retail shop gaan en nara de demo modelen kijken!!
A Soldiers manual and a pair of boots.
Wat vind je daar dan aan tegen vallen? Bestandsdeling? Ik werk zelf ook in een 'gemengde omgeving' maar ik ben tot nu toe nog niks tegengekomen dat niet lukt.Triple-D schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:31:
Ik heb de nieuwe 13" macbook pro gekocht en nu 2 weken gebruikt. Ik vind de samenwerking in een windowsnetwerk toch erg tegenvallen. Ik had hem gekocht omdat iedereen zo lovend is en aangeeft dat als je eenmaal een mac gebruikt, je niet meer anders wilt, maar ik ga hem denk ik maar weer verkopen.
Iedereen (of toch de meesten) die een Mac kopen zijn er inderdaad lovend over, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Het blijft een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Ik ben nu bijna 2 jaar in het bezit van een 15” MBP. Perfect, wil nooit meer terug. Nu is het geval dat ik sinds +- 9 maanden niet meer kan branden. De superdrive leest prima, maar het branden van cd’s of dvd-r/+r wil gewoon niet. Of het nu disk utility of toast is of elk ander brandprogramma, ik krijg constant een foutmelding terug en de cd/dvd blijft spinnen in de superdrive en krijg ik hem er niet uit en moet ik restarten. Natuurlijk heb ik deze foutmelding gegoogled en er schijnen meer mensen met hetzelfde probleem te zijn. Ze geven als oplossing dat ik een PRAM of SMC reset moet doen of een cd-cleaner moet gebruiken. Alles geprobeerd, niets lukt.
Heb met mijn aanschaf van de Macbook ook Apple Care aangeschaft, in de veronderstelling dat ik top garantie had en bij elk probleem contact kon opnemen. Na al mijn pogingen om zelf tot een oplossing te komen toch maar naar iFactors in Leiden geweest om navraag te doen over een reparatie. De vriendelijke meneer vertelde dat ik achteraan in de reparatie “rij” kon aansluiten en dat dit wel tien weken kon duren, waarvan hij drie weken op de plank in de winkel zou liggen voordat hij überhaupt werd opgehaald voor reparatie. Ik snap best dat het druk kan zijn en dat zulke dingen een aantal weken duren, maar tien weken is echt te gek. Daar komt ook nog bij dat dit mijn enige computer is en ik hierop werk en hem dus echt niet kan missen. Ik kan herinneren dat ik een Dell laptop had hiervoor (jaja appels en peren..
) en als er iets stuk was kwamen ze het de volgende werkdag maken waar je ook maar was in NL, heerlijk! En dat voor een laptop waar ik een stuk minder voor had betaald, en dan heb ik het niet eens over de aanschaf van Apple Care.
Natuurlijk heb ik Apple gebeld hierover maar zij kunnen ook geen oplossing bieden, behalve een klacht noteren. Met een vervangende computer zou ik tevreden zijn, voor Apple daarentegen is dit natuurlijk geen oplossing zo blijven ze bezig met computers innemen en uitgeven.
Mijn vraag is nu, hebben jullie ervaring met dergelijke reparaties en moet ik dan toch maar m’n MBP 10 weken kwijt zijn aangezien er geen andere uitweg is?
Heb met mijn aanschaf van de Macbook ook Apple Care aangeschaft, in de veronderstelling dat ik top garantie had en bij elk probleem contact kon opnemen. Na al mijn pogingen om zelf tot een oplossing te komen toch maar naar iFactors in Leiden geweest om navraag te doen over een reparatie. De vriendelijke meneer vertelde dat ik achteraan in de reparatie “rij” kon aansluiten en dat dit wel tien weken kon duren, waarvan hij drie weken op de plank in de winkel zou liggen voordat hij überhaupt werd opgehaald voor reparatie. Ik snap best dat het druk kan zijn en dat zulke dingen een aantal weken duren, maar tien weken is echt te gek. Daar komt ook nog bij dat dit mijn enige computer is en ik hierop werk en hem dus echt niet kan missen. Ik kan herinneren dat ik een Dell laptop had hiervoor (jaja appels en peren..
Natuurlijk heb ik Apple gebeld hierover maar zij kunnen ook geen oplossing bieden, behalve een klacht noteren. Met een vervangende computer zou ik tevreden zijn, voor Apple daarentegen is dit natuurlijk geen oplossing zo blijven ze bezig met computers innemen en uitgeven.
Mijn vraag is nu, hebben jullie ervaring met dergelijke reparaties en moet ik dan toch maar m’n MBP 10 weken kwijt zijn aangezien er geen andere uitweg is?
Misschien is de vestiging iFactors (in Leiden) gewoon niet zo klantvriendelijk... Aangezien in Nederland geen officiele Apple Stores zijn loont het misschien de moeite om eens rond te bellen bij andere Apple winkels in de buurt en te kijken of die wat toegeeflijker zijn. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze je een belletje geven als je laptop bijna "aan de beurt is" zodat je hem wat korter kwijt bent.
Waarom heb je niet gewoon meteen contact met Apple gezocht in plaats van via iFactors ? is toch veel directer ? Scheelt je weer 3 weken "op de plank liggen"
gewoon nee.
Wat de dame van Apple mij vertelde aan de telefoon, is dat ik mijn laptop naar de dichtstbijzijnde Apple Service Provider kon brengen (in mijn geval iFactors Leiden) waar hij dan vervolgens zou worden opgehaald om gerepareerd te worden (waarschijnlijk met andere Apple producten in één keer). Zelfde verhaal in principe alleen zou zij nu een ticket aanmaken.SanderPS3 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:25:
Waarom heb je niet gewoon meteen contact met Apple gezocht in plaats van via iFactors ? is toch veel directer ? Scheelt je weer 3 weken "op de plank liggen"
[ Voor 8% gewijzigd door lpetersen op 12-08-2010 12:33 ]
Aha okelpetersen schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:31:
[...]
Wat de dame van Apple mij vertelde aan de telefoon, is dat ik mijn laptop naar de dichtstbijzijnde Apple Service Provider kon brengen (in mijn geval iFactors Leiden) waar hij dan vervolgens zou worden opgehaald om gerepareerd te worden (waarschijnlijk met andere Apple producten in één keer). Zelfde verhaal in principe alleen zou zij nu een ticket aanmaken.
gewoon nee.
Ik heb ervaringen met glossy schermen.. op m'n werk hebben een groot aantal collega's macbooks met standaardschermen...To_Tall schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:45:
[...]
Glossy scherm is een bewerkt scherm met een ani schittering er in. Als scherm volledig zwart is zie je wel wat schittering maar echt minimaal. Dof scherm is ook niet goed leesbaar met de vollezon op je beeldscherm ;-)
anyway.. gefeliciteerd met je aankoop. Volgende keer toch maar even langs een retail shop gaan en nara de demo modelen kijken!!
Het gaat me niet zozeer om de zon, maar meer om verlichting die je er in ziet bijvoorbeeld TL lampen in een klaslokaal/kantoorruimte.
En het risico waar ik het over heb bedoel ik mee dat ik gewoon weet dat ik het in het begin misschien wel leuk/mooi vind maar me er pas na enige tijd aan ga ergeren en dat is het risico wat ik dus niet wil lopen
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik heb zojuist mijn macbook pro voorzien van een nieuw setje geheugen.
2x4 gb van kingston heeft de standaard latjes vervangen.
Kunnen we weer vol goede moed aan het volgende avondonderwijs jaar beginnen. (veel virtualisatie)
2x4 gb van kingston heeft de standaard latjes vervangen.
Kunnen we weer vol goede moed aan het volgende avondonderwijs jaar beginnen. (veel virtualisatie)
Anoniem: 124681
Levertijd is wel iets meer dan 3 dagen hoor. Hij zal binnen 3 werkdagen verstuurd worden, maar omdat je 'm met antiglare scherm hebt besteld zal 'ie niet uit Nederland komen, maar ergens uit China ofzo. Reken maar op 1,5 tot 2 weken levertijd . .dreameater schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:21:
Even een klein vraagje:
Mijn trackpad-scrollsnelheid is met Chrome veel te hoog. Zelfs met de slider op minimaal is het niet te hanteren. Hoe kan ik dit oplossen?
Mijn trackpad-scrollsnelheid is met Chrome veel te hoog. Zelfs met de slider op minimaal is het niet te hanteren. Hoe kan ik dit oplossen?
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Dat valt heeeel erg mee. Ik heb nu 3 weken een MBP 15' antiglare. Op vrijdag besteld, maandag telefoon dat 'ie binnen was (iCentre Delft).
Mooie gelegenheid om mijn ervaringen op te notuleren.
Ik ben een overstapper, eigenlijk omdat ik na 3 maanden zoeken niet een laptop kon vinden die me hardware-gewijs aansprak. Lang verhaal kort; ik had geen reden om bij een 100% windows systeem te blijven.
Bevindingen;
- solide apparaat
- typt gladjes
- schem precies goed
- trackpad!!!!!!
- accutijd bij surfen en simpele prgrammatjes meeeeeeer als voldoende (6uur met wel wat flash)
- camera valt tegen (resolutie én lichtgevoeligheid)
- OSX werkt smooth en de tweakability is ruim voldoende. Moet nog wel alle hoekjes en gaatjes vinden.
- bootcamp heb ik na 3 pogingen op orde (de BCassistant kan niet overweg met een extra datapartitie...)
- Parallels werkt ook prima (NIET op de bootcamp partitie, dus ik heb nu 2 XP installaties op mijn MB
Al met al een positieve ervaring.
Nu snel mijn PC thuis vernieuwen. Dat wordt wel een Win7 bak (zuinige i5).
Mannen (en dames), alvast bedankt voor de tips die ik al heb gelezen, en die ongetwijfweld nog gaan komen.
Anoniem: 177771
Eergister nieuwe MBP 15" binnen gekregen. Was er in 10 dagen i.p.v. 16, vind ik snel aangezien 'ie ook nog geassembleerd is.
Wat een fijn dingetje zeg, MAAR, wat wordt dat ding warm hé!, termostaat kan een graadje lager, is er een soort bovengrens? ik ga sowieso komende week even temp meten...
Oplossingen al?
Wat een fijn dingetje zeg, MAAR, wat wordt dat ding warm hé!, termostaat kan een graadje lager, is er een soort bovengrens? ik ga sowieso komende week even temp meten...
Oplossingen al?
De fans slaan pas erg laat in bij de meeste macbooks, het is misschien een optie om SMC fancontrol te installeren. Hiermee kan je de temperatuur en fansnelheid wijzigen.
In het begin ging die van mij zo over de 100c, waarna de fans pas insloegen. Nu draaien ze op 3500 en is het stil en een stuk koeler.
(Blijft Apple form over function)
:edit: tekst
In het begin ging die van mij zo over de 100c, waarna de fans pas insloegen. Nu draaien ze op 3500 en is het stil en een stuk koeler.
[ Voor 3% gewijzigd door DrumandBass op 13-08-2010 12:04 ]
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Uiteraard weet ik niet of dit in jouw geval ook opgaat, maar Machouse (o.a. in Woerden en Amsterdam) heeft mijn Macbook binnen twee gerepareerd, waarbij o.a. het scherm en de topcase vervangen is. Als ik de handleiding op iFixit mag geloven was dit een redelijk forse operatie. Ik denk dat het vervangen een een disk drive minder werk is. Wellicht kun je jouw geluk bij hen beproeven? Ik raad je aan om naar A'dam te gaan, daar zit ook hun reparatieafdeling.lpetersen schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:04:
Een andere mogelijkheid is dat de bewuste disk drive nog besteld moet worden. Dat kan wat levertijd opleveren. Ik ben bang dat je dan niets anders kunt dan wachten...
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik gebruik zelf "fan control" (http://www.lobotomo.com/products/FanControl/), geen mogelijkheden om elke fan apart te regelen, maar doet wat je wilt namelijk de gevoeligheid verhogen waarbij je dus zelf de base speed en temperaturen instelt dat hij moet gaan blazen.DrumandBass schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:42:
De fans slaan pas erg laat in bij de meeste macbooks, het is misschien een optie om SMC fancontrol te installeren. Hiermee kan je de temperatuur en fansnelheid wijzigen.
[ Voor 3% gewijzigd door tomtommie op 13-08-2010 14:10 ]
Anoniem: 269758
Ik heb nu al een maandje een MBP en die bevalt me prima! Echter vind ik het nogal vreemd dat m'n wired geheugen constant tegen de 700mb aanloopt.. Vind dit nogal veel.
Momenteel heb ik enkel finder, firefox en adium openstaan..
Iemand anders met hetzelfde probleem?
Momenteel heb ik enkel finder, firefox en adium openstaan..
Nee, want dat is geen probleem.Anoniem: 269758 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:11:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heb je er last van dan? Laat OSX dat nou maar lekker regelen, het is Windows niet
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ja het is niet echt een probleem, maar dat is volgens mij toch wel betrekkelijk veel?

Dit is m'n geheugenstatus.
(Heb hem eens opnieuw opgestart om te kijken, m'n beschikbaar geheugen liep tegen de 44mb aan..)

(Heb hem eens opnieuw opgestart om te kijken, m'n beschikbaar geheugen liep tegen de 44mb aan..)
Bedankt voor de tip! Ik ga ze even benaderen of ze iets voor mij kunnen betekenen. Dat is idd een serieuze operatie, relaxed dat ze het zo snel hebben kunnen fixen!Krisp schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:48:
[...]
Uiteraard weet ik niet of dit in jouw geval ook opgaat, maar Machouse (o.a. in Woerden en Amsterdam) heeft mijn Macbook binnen twee gerepareerd, waarbij o.a. het scherm en de topcase vervangen is. Als ik de handleiding op iFixit mag geloven was dit een redelijk forse operatie. Ik denk dat het vervangen een een disk drive minder werk is. Wellicht kun je jouw geluk bij hen beproeven? Ik raad je aan om naar A'dam te gaan, daar zit ook hun reparatieafdeling.
Een andere mogelijkheid is dat de bewuste disk drive nog besteld moet worden. Dat kan wat levertijd opleveren. Ik ben bang dat je dan niets anders kunt dan wachten...
Ik heb laatst bootcamp van mijn macbook verwijdert, reden is niet belangrijk.
Alleen nu heb ik het probleem dat wanneer ik mijn macbook aanzet dat hij naar een windows harde schijf wil booten die niet meer bestaat. ik krijg ook een windows bios melding dat ik een werkende hardeschijf moet plaatsen.
hierna start hij opnieuw op en begint de ellende weer opnieuw en opnieuw.
wie helpt mij dit op te lossen?
Alleen nu heb ik het probleem dat wanneer ik mijn macbook aanzet dat hij naar een windows harde schijf wil booten die niet meer bestaat. ik krijg ook een windows bios melding dat ik een werkende hardeschijf moet plaatsen.
hierna start hij opnieuw op en begint de ellende weer opnieuw en opnieuw.
wie helpt mij dit op te lossen?
De opstartschijf in MacOSX even terugzetten naar de MacHD. Als je alt indrukt terwijl je hem aanzet kan je de schijf kiezen welke je wilt opstarten...
Zie net dat ik in het verkeerde topic heb gepost, excuses hiervoor 
bedankt, ga zo kijken of het gewerkt heeft! dat van Alt om je schijf te selecteren wist ik al, anders kon deze post niet schrijvenThe Great HooD schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 13:09:
De opstartschijf in MacOSX even terugzetten naar de MacHD. Als je alt indrukt terwijl je hem aanzet kan je de schijf kiezen welke je wilt opstarten...
Mac Os gaat heel anders om met geheugen dan bijvoorbeeld Windows. Maak je er maar geen zorgen om, het OS maakt namelijk vanzelf geheugen vrij voor andere applicaties als dat nodig is.Anoniem: 269758 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:20:
Ja het is niet echt een probleem, maar dat is volgens mij toch wel betrekkelijk veel?
[afbeelding]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Anoniem: 59483
Ik heb hier een MacBook Pro 13.3" (Mid 2010).
Als ik in coconutBattery kijk, dan zie ik dat mijn maximum capacity op dit moment 5723 van 5770 mAh is.
Heb inmiddels al een calibratie uitgevoerd, maar dit mocht niet baten.
Bij vele andere MacBooks van hetzelfde model, zag ik echter waarden van tussen de 5800 en 5950 mAh van de maximale 5770 mAh.
Duurt het soms even voordat de accu zijn maximale capaciteit gaat benutten?
Als ik in coconutBattery kijk, dan zie ik dat mijn maximum capacity op dit moment 5723 van 5770 mAh is.
Heb inmiddels al een calibratie uitgevoerd, maar dit mocht niet baten.
Bij vele andere MacBooks van hetzelfde model, zag ik echter waarden van tussen de 5800 en 5950 mAh van de maximale 5770 mAh.
Duurt het soms even voordat de accu zijn maximale capaciteit gaat benutten?
Ik zou je vooral heeeeel erg druk maken over een batterij die nog maar (5723/5770)=99.2% van z'n maximum capaciteit bezit......
Ik ben op zoek naar een mini dipslayport to dvi adapter. Al op vele sites gezocht maar allemaal nog vrij duur.
Kan iemand mij een link posten waar ik een zo goedkoop mogelijke adapter kan kopen
Kan iemand mij een link posten waar ik een zo goedkoop mogelijke adapter kan kopen
Anoniem: 110299
Hmm mijn Macbook Pro mid 2009 13" met 4gb ram heeft moeite met 1080p af te spelen in Plex...
Iemand tips om dit te verhelpen? Ik ben bang dat het aan de 9400m kaart ligt.
Ik had tot voor kort een Mac Mini (ook met 9400m) staan, en die had totaal geen moeite met 1080p.Anoniem: 110299 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:24:
Hmm mijn Macbook Pro mid 2009 13" met 4gb ram heeft moeite met 1080p af te spelen in Plex...
Echter maak ik altijd gebruik van VLC, dus ik heb geen ervaring met Plex.
Ik zou dus VLC eens proberen, kijken of je daarmee betere resultaten hebt; weet je iig of het aan je kaart ligt of aan de software die je gebruikt.
[ Voor 15% gewijzigd door J0HAN op 15-08-2010 17:00 ]
MacBook Pro M1 (2021) Mac Mini (2011) iPhone 12 Pro
Ik heb met mijn mac de afgelopen week al 2 keer een freeze gehad. Nu lees ik door wat te zoeken op google dat er wel meerdere gebruikers van de nieuwe macbook pro mid 2010 het probleem hebben dat alles in een freeze gaat. Is dit iets om mij zorgen over te maken en doe ik mijn macbook hier beter voor binnen? Of is het niets over zorgen te maken en hou ik dan gewoon best enkel seconde de power button in en dan een restart?
Nog tweakers met dit probleem ?
[ Voor 3% gewijzigd door wouter.u op 15-08-2010 20:56 ]
Anoniem: 365539
Dit probleem is dus veelvoorkomend. Kun je Apple niet mailen? Kijk maar als voorbeeld naar de videokaartencrisis bij de Macbooks, Apple had daar ook een goede oplossing voor. Dat moeten ze hier ook wel voor hebben. Ik heb het nog niet gehad met mijn Macbook Pro Mid 2010.wouter.u schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 20:46:
Ik heb met mijn mac de afgelopen week al 2 keer een freeze gehad. Nu lees ik door wat te zoeken op google dat er wel meerdere gebruikers van de nieuwe macbook pro mid 2010 het probleem hebben dat alles in een freeze gaat. Is dit iets om mij zorgen over te maken en doe ik mijn macbook hier beter voor binnen? Of is het niets over zorgen te maken en hou ik dan gewoon best enkel seconde de power button in en dan een restart?
Ik had er eigenlijk nog geen aandacht aan gegeven, heb ook een Mbp mid 2010. En heb toch ook al af en toe totaal onverwacht een freeze gehad. Dan moet ik ook enkele seconden de power button indrukken, anders valt er niets mee te doen.wouter.u schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 20:46:
Heb wel geen idee van wat het is. Het zal toch niet erger worden?
Ik heb hetzelfde probleem (vanaf de aankoop al ongeveer 15 keer freeze gehad, heb hem nu ~3 maanden). Ik ga eerst op vakantie en daarna zal ik apple eens bellen of hier iets aan te doen is. Het is overigens een 13'', zou niet weten of dit uitmaakt maar ik vermeld het maar evenJizzaa schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:27:
[...]
Ik had er eigenlijk nog geen aandacht aan gegeven, heb ook een Mbp mid 2010. En heb toch ook al af en toe totaal onverwacht een freeze gehad. Dan moet ik ook enkele seconden de power button indrukken, anders valt er niets mee te doen.
Heb wel geen idee van wat het is. Het zal toch niet erger worden?

Ik heb een originele Apple gekocht. Kost 5 euro meer dan de goedkoopste.wouter.u schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:00:
Ik ben op zoek naar een mini dipslayport to dvi adapter. Al op vele sites gezocht maar allemaal nog vrij duur.
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
ebay is your friend: http://item.ebay.com/260571991847wouter.u schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:00:
Ik heb er zelf een mini displayport naar hdmi vandaan, werkt echt perfect! En dan voor 5 euro ofzo!
Thx, ik was hier ook naar op zoek. Ik heb alle 3 de kabeltjes besteld Mini Displaypoort naar VGA, DVI en HDMI. Nou afwachten wanneer ze binnen komen.tomtommie schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:33:
[...]
ebay is your friend: http://item.ebay.com/260571991847
Ik heb er zelf een mini displayport naar hdmi vandaan, werkt echt perfect! En dan voor 5 euro ofzo!
Thx. heb hem ook even besteld
( en op twitter gezet, waardoor iemand anders hem ook gelijk even heeft besteld
)
Vind het toch een wat leuker prijsje voor z'n adapter dan apple's prijsje.
Heb hem nog niet echt direct nodig, maar het staat wel op de planning nadat ik m'n kamer heringericht heb ( nieuw bureau nieuwe kast nieuwe stoel wat ook best wel wat gaat kosten
) om een mooi beeldscherm eraan te slingeren ( u2711 oid )
En op; ''duur beeldscherm, goedkoop kabeltje'' uhu, alleen maakt het voor de kwaliteit niks uit hoeveel ik voor het kabeltje betaal..
alleen de verzending is vele malen trager, maar agh, wel ongeveer 30 euro verschil
Vind het toch een wat leuker prijsje voor z'n adapter dan apple's prijsje.
Heb hem nog niet echt direct nodig, maar het staat wel op de planning nadat ik m'n kamer heringericht heb ( nieuw bureau nieuwe kast nieuwe stoel wat ook best wel wat gaat kosten
En op; ''duur beeldscherm, goedkoop kabeltje'' uhu, alleen maakt het voor de kwaliteit niks uit hoeveel ik voor het kabeltje betaal..
alleen de verzending is vele malen trager, maar agh, wel ongeveer 30 euro verschil
[ Voor 40% gewijzigd door Zuurstok op 16-08-2010 01:09 ]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Anoniem: 8083
Interessant, weet je of deze ook audio over hdmi ondersteunt?tomtommie schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:33:
[...]
ebay is your friend: http://item.ebay.com/260571991847
Nou ik heb zelf zo'n mini displayport naar hdmi en deze heb ik al een dik jaar, destijds werd de audio nog niet ondersteund in de aansluiting op het moederbord. Misschien dat daarom ook de pinnen niet overeen komen met het kabeltje.... nieuwe kabels zouden dit naar mijn inziens gewoon moeten kunnen (even goed de beschijvingen lezen en desnoods de ebay seller even mailen)Anoniem: 8083 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:02:
[...]
Interessant, weet je of deze ook audio over hdmi ondersteunt?
Dus met mijn kabeltje is het helaas een nee, alhoewel ik een kleine hoop had dat hij het toch zou doen nu ik een nieuwe 2010 macbook heb.
Moet die mogelijkheid van digital out (of hoe het ook heet) uberhaupt te zien zijn in de sound instellingen?
Hoe zet je audio over hdmi aan? Dat moet toch automatisch gebeuren?
Heb zo'n kabel bij de Apple Store gehaald van maarliefst 30 euro.
Wie o wie heeft een tip voor mij?
Anoniem: 365539
Nee, dat gebeurt niet Auto.. als het goed is.Anoniem: 107117 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:37:
Hoe zet je audio over hdmi aan? Dat moet toch automatisch gebeuren?
http://en.kioskea.net/for...und-on-tv-with-hdmi-cable
Ik heb onlangs een gebruikte Macbook Pro 15 inch aangeschaft, deels omdat ik de prijs van een nieuwe te hoog vind en deels omdat ik een expresscard reader nodig heb voor de interface van mijn geluidskaart (RME Multiface II) die er op de nieuwe niet meer opzit. Nou zal ik mezelf niet bestempelen als overstapper omdat ik eigenlijk met alle OS'sen werk dus dit is alleen een toevoeging. Ben veel met programma's als Traktor Pro en Ableton Live bezig dus met name audio.
Na een paar dagen met de Macbook gewerkt te hebben moet ik concluderen dat voor een audio hobby OSX prima werkt. Waar ik onder Windows nog wel eens problemen had met de geluidskaart of mijn Vestax controller is dit onder OSX absoluut niet het geval. Ik gebruik overigens de Macbook in combinatie met een extern scherm en een bluetooth keyboard en muis omdat ik dit prettiger vind.
Dus al met al is het een goeie keuze geweest. Waar ik me wel over verbaas is de temperatuur van de Macbook. Dat ding wordt echt gloeiend heet, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik heb inmiddels SMC fan control geïnstalleerd en de fans op 4000 rpm gezet zodat hij wat koeler blijft.
Wat ik ook opmerkte is dat het scherm niet netjes aansluit als je hem dichtklapt. Na wat onderzoek op internet komt dit doordat bij het openklappen dit aan de zijkanten wordt gedaan in plaats van het midden waardoor het aluminium ligt verbogen raakt. Is hier nog iets aan te fixen? Als ik dan berichten zie van diehard Apple gebruikers die dit geen probleem vinden omdat de Macbook verder goed werkt en dat het muggenziften is krijg ik spontaan een ander beeld van het woord premium computing wat Apple volgens mij na zou moeten streven (gezien hun fixe prijsstelling). Ik bedoel, als ik een Bentley koop dat wil ik ook graag dat er geen speling op mijn deuren zit
Overall dus een positieve nieuwe Macbook Pro gebruiker
Na een paar dagen met de Macbook gewerkt te hebben moet ik concluderen dat voor een audio hobby OSX prima werkt. Waar ik onder Windows nog wel eens problemen had met de geluidskaart of mijn Vestax controller is dit onder OSX absoluut niet het geval. Ik gebruik overigens de Macbook in combinatie met een extern scherm en een bluetooth keyboard en muis omdat ik dit prettiger vind.
Dus al met al is het een goeie keuze geweest. Waar ik me wel over verbaas is de temperatuur van de Macbook. Dat ding wordt echt gloeiend heet, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik heb inmiddels SMC fan control geïnstalleerd en de fans op 4000 rpm gezet zodat hij wat koeler blijft.
Wat ik ook opmerkte is dat het scherm niet netjes aansluit als je hem dichtklapt. Na wat onderzoek op internet komt dit doordat bij het openklappen dit aan de zijkanten wordt gedaan in plaats van het midden waardoor het aluminium ligt verbogen raakt. Is hier nog iets aan te fixen? Als ik dan berichten zie van diehard Apple gebruikers die dit geen probleem vinden omdat de Macbook verder goed werkt en dat het muggenziften is krijg ik spontaan een ander beeld van het woord premium computing wat Apple volgens mij na zou moeten streven (gezien hun fixe prijsstelling). Ik bedoel, als ik een Bentley koop dat wil ik ook graag dat er geen speling op mijn deuren zit
Overall dus een positieve nieuwe Macbook Pro gebruiker
Hoe bedoel je precies met gloeiend heet? Mijn MBP draait als ik wat surf, muziek luister, chat, foto's kijk, mails lees, ... (de simpele dingen dus), rond de 45° bij een 2000rpm.. Vind ik persoonlijk wel goed meevallen, aangezien m'n windows laptop constant tegen de 65° liep..
Als ik dan eens iets zwaars doe(een game speel of iets laat renderen) gaat die wel tot de 85-90° ja.. Maar dan schieten de fans ook in actie en dan loopt ie terug naar de 80-85°:)

Dit is zijn m'n temperaturen nu.. Speelt gewoon wat muziek, m'n mail staat open en men firefox/adium.
Als ik dan eens iets zwaars doe(een game speel of iets laat renderen) gaat die wel tot de 85-90° ja.. Maar dan schieten de fans ook in actie en dan loopt ie terug naar de 80-85°:)

Dit is zijn m'n temperaturen nu.. Speelt gewoon wat muziek, m'n mail staat open en men firefox/adium.
Aan de linkerkant van het keyboard (dus richting de speaker) voelde hij behoorlijk warm aan en met name de onderkant was gloeiend heet. Zoiets had ik eigenlijk nooit ervaren bij een andere notebook. En als jij het hebt over temperaturen richting 90 graden vind ik dat toch behoorlijk heet en vraag me af of dit wel goed is voor de hardware. De cpu zal het wel trekken maar je plank en de genoemde interface die ik in de expressport doe zullen wel wat te lijden hebben.
Welke app gebruik je eigenlijk om dit te meten?
[ Voor 5% gewijzigd door Borland op 16-08-2010 15:02 ]
iStat Pro, Dat is een dashboard widget, maar je kunt hem volgens mij ook in je menu bar krijgen als je zou willen.Borland schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:02:
Weet iemand meer over hoe je audio out kunt enablen via de displayport?
iStat Pro gebruik ik hiervoor.Borland schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:02:
Aan de linkerkant van het keyboard (dus richting de speaker) voelde hij behoorlijk warm aan en met name de onderkant was gloeiend heet. Zoiets had ik eigenlijk nooit ervaren bij een andere notebook. En als jij het hebt over temperaturen richting 90 graden vind ik dat toch behoorlijk heet en vraag me af of dit wel goed is voor de hardware. De cpu zal het wel trekken maar je plank en de genoemde interface die ik in de expressport doe zullen wel wat te lijden hebben.
Je moet er wel mee rekening houden dat hij meestal rond de 45° draait.. Die 90° was een extreem voorbeeld, dit haal ik als m'n fans nog niet aangeslaan zijn bij een render.. CPU gebruik is dan 99%..
Ik weet niet echt of het een normale zaak is bij macbooks om heet te worden, maar bij gewone computer/laptops die ik al heb gehad kregen ze onder extreme omstandigheden ook zeer warm..
Het is een klus van hooguit een uurKrisp schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:48:
[...]
Uiteraard weet ik niet of dit in jouw geval ook opgaat, maar Machouse (o.a. in Woerden en Amsterdam) heeft mijn Macbook binnen twee gerepareerd, waarbij o.a. het scherm en de topcase vervangen is. Als ik de handleiding op iFixit mag geloven was dit een redelijk forse operatie. Ik denk dat het vervangen een een disk drive minder werk is. Wellicht kun je jouw geluk bij hen beproeven? Ik raad je aan om naar A'dam te gaan, daar zit ook hun reparatieafdeling.
Wat betreft reparaties: Om een of andere reden hebben veel Apple gebruikers de neiging om rond de vakantie periode hun machine in te leveren voor een reparatie. Het gevolg is dat de AASPs overladen worden met machines en daardoor kost het gewoon wat meer tijd. 10 weken is echter veel te lang. bij de A-mac zullen ze het in ieder geval veel sneller kunnen doen.
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Zo werkt dat niet, Apple heeft geen eigen reparatiecentra, alles gebeurd in Nederland met een tussenpersoon in de vorm van een Apple Product Reseller (met eigen repair centre ... of niet) of een Authorised Apple Service Provider.SanderPS3 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:25:
EDIT: het moet APR en AASP zijn

[ Voor 5% gewijzigd door MGSNK op 16-08-2010 19:28 ]
Hoe gaat het als je een macbook bij de mediamarkt haalt, gaat die ook naar een asp? of kan je hem zelf naar een Asp brengen?MGSNK schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:59:
[...]
Zo werkt dat niet, Apple heeft geen eigen reparatiecentra, alles gebeurd in Nederland met een tussenpersoon in de vorm van een Apple Service Provider (met eigen repair centre ... of niet) of een Authorised Apple Service Provider.
Uiteraard kun je je machine zelf naar een AASP brengen. Dat is ook het voordeel van een Mac t.o.v. de gemiddelde huis tuin en keuken machine.
Je kan wereldwijd een machine kopen en overal ter wereld laten servicen onder dezelfde garantie voorwaarden. (consumerclaims buiten beschouwing gelaten).
Een aantal APRs heeft een eigen AASP, zoals bijvoorbeeld de A-mac. In een goede week zijn zij in staat je machine binnen 5 dagen te repareren, mits de onderdelen voorradig zijn bij Apple.
Je kan wereldwijd een machine kopen en overal ter wereld laten servicen onder dezelfde garantie voorwaarden. (consumerclaims buiten beschouwing gelaten).
Een aantal APRs heeft een eigen AASP, zoals bijvoorbeeld de A-mac. In een goede week zijn zij in staat je machine binnen 5 dagen te repareren, mits de onderdelen voorradig zijn bij Apple.
[ Voor 63% gewijzigd door MGSNK op 16-08-2010 19:26 ]
Ik heb een 15" late 2008 2.53 ghz, maar met enkel itunes en firefox open zit die proc al snel boven de 70 graden. GPU ook rond de 60 terwijl de 9400m aan staat. Fans doen lekker 2000 rpm. En daar zit geen flash bij.Anoniem: 269758 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:35:
Hoe bedoel je precies met gloeiend heet? Mijn MBP draait als ik wat surf, muziek luister, chat, foto's kijk, mails lees, ... (de simpele dingen dus), rond de 45° bij een 2000rpm.. Vind ik persoonlijk wel goed meevallen, aangezien m'n windows laptop constant tegen de 65° liep..
[afbeelding]
Ik ben er al aardig aan gewend hoewel ik soms wel aan iets denk om de fans harder mee te laten lopen.
Hier met een 15" 2009 2.8 Ghz en de 9600 aan zit de temperatuur rond de 50 graden met een beetje surfen, maar als ik een potje TF2 speel schiet dit al snel naar de 90+. Op zich geen problemen mee, alleen laat nu net de cpu/gpu zowat onder de wsad... I'm burning my fingers over here!
Niet zo gek, ik heb hem juist ingeleverd toen ik op vakantie ging. Ik mis liever mijn laptop niet.MGSNK schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:55:
[...]
Het is een klus van hooguit een uur
Wat betreft reparaties: Om een of andere reden hebben veel Apple gebruikers de neiging om rond de vakantie periode hun machine in te leveren voor een reparatie. Het gevolg is dat de AASPs overladen worden met machines en daardoor kost het gewoon wat meer tijd. 10 weken is echter veel te lang. bij de A-mac zullen ze het in ieder geval veel sneller kunnen doen.
Een andere reden zal zijn dat in de vakantie Apple ook last heeft van onderbezetting, dat kost ook reactietijd. Gelukkig viel het bij mij wel mee.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Heb dit al eerder gepost in dit forum, maar ik schijn geen garantie meer te hebben op deze laptop.
Waar kan dit 'dimmende LED backlight' probleem door veroorzaakt worden, en hoe is het op te lossen?
YouTube: Flickering LED screen MacBook Pro (17-inch, Mid 2009)
Waar kan dit 'dimmende LED backlight' probleem door veroorzaakt worden, en hoe is het op te lossen?
Heb je de moeite genomen om mijn posts over consumerclaims eens te lezen?Gerwin schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:18:
Heb dit al eerder gepost in dit forum, maar ik schijn geen garantie meer te hebben op deze laptop.
Probeer de automatic brightness adjustment uit te zetten. Helpt dat?
[ Voor 6% gewijzigd door MGSNK op 16-08-2010 23:02 ]
Anoniem: 234657
Ik zou als ik jou en de persoon boven jou was even smcfancontroll installeren ( googlen) dan kun je zelf je fans regelen met verschillende schema's , bijvoorbeeld voor het gamen heb ik een profiel Game en zet ik mn fans altijd op 6000rpm (counterstrike) en dan blijft mn cpu en gpu rond de 60 graden hangen.DrumandBass schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:06:
Hier met een 15" 2009 2.8 Ghz en de 9600 aan zit de temperatuur rond de 50 graden met een beetje surfen, maar als ik een potje TF2 speel schiet dit al snel naar de 90+. Op zich geen problemen mee, alleen laat nu net de cpu/gpu zowat onder de wsad... I'm burning my fingers over here!
Renderen rond de 5000 en zelfde temps, flash als ik youtube bekijk rond de 4500rpm.
Om terug te komen op flash ik heb dus die nieuwe update geinstalleerd waar zo veel om te doen was ivm de hardware versnelling etc, maar ik zie eigenlijk 0 verschil met voordat ik de update had geinstalleerd.
Dit zowel in activiteitenweergave als istatpro qua temps, hebben meer mensen hier last van?
*Temps zijn van een mid-2010 standaard MBP I5 model.
@hierboven
Ik gaf meer een indicatie van de temperaturen tijdens het gebruik. Gelukkig had ik SMC al snel op het net ontdekt. Werkt goed idd gamen op 6200 anders gaat hij zo over de 90c.
Ik gaf meer een indicatie van de temperaturen tijdens het gebruik. Gelukkig had ik SMC al snel op het net ontdekt. Werkt goed idd gamen op 6200 anders gaat hij zo over de 90c.
Wat ik me afvraag ( ja nogsteeds
) is waar de macbook pro's hun lucht vandaan zuigen.
Bij mijn oude jawel zwarte macbook werd koele lucht via de toetsen aan de bovenkant aangezogen ( waar wasd en qwerty zit)
Maar dat is nu niet meer het geval.
Hoe komt de mbp aan zijn verkoeling?
Bij mijn oude jawel zwarte macbook werd koele lucht via de toetsen aan de bovenkant aangezogen ( waar wasd en qwerty zit)
Dit heb ik me ook al zitten afvragen en de enige plaats dat ze lucht kunnen aanzuigen is juist naast de plaats dat ze het terug naar buiten blazen. nl het middelste gedeelte van de scharnier van het scherm.Anoniem: 234657 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:52:
Wat ik me afvraag ( ja nogsteeds) is waar de macbook pro's hun lucht vandaan zuigen.
aan de zijkanten van de scharnier (2keer 1/4de ong) wordt de warme lucht naar buiten gewerkten terwijl de andere helft in het midden gebruikt wordt voor het aanzuigen.
imho niet de meest best werkende oplossing...
Ik heb nu via SMC fancontrol de standaard toeren van de ventilators naar 3000 ipv 2000 verzet en dit voelt al veel beter aan bij het gewone surf en youtube gebruik. (ong 30-33°C ipv 40)
Bij het draaien van iets meer cpu intensief (unison, paralells) verhoog ik hem meestal naar 3500 of 4000 om de linkerbovenkant wat koeler te laten aanvoelen.
Dit werkt voor mij iets plezanter dan zo een heet aanvoelende bovenkant en het geluid is nog te "verdragen".
[ Voor 21% gewijzigd door Dirkxke op 17-08-2010 10:15 ]
Waarom maken jullie je allemaal zoveel zorgen om die temperaturen? Apple heeft dat echt wel goed geregeld hoor, ik heb nooit problemen met hitte en speel regelmatig games. Het systeem is ontworpen om met die warmte om te gaan.
Als je nu gaat zitten klooien met die instellingen van fan-snelheden enzo heb je mijns inziens juist meer kans dat je het systeem vernaggeld (kapotte fans omdat ze te vaak te snel draaien bv).
Als je nu gaat zitten klooien met die instellingen van fan-snelheden enzo heb je mijns inziens juist meer kans dat je het systeem vernaggeld (kapotte fans omdat ze te vaak te snel draaien bv).
Sterker nog, de macbook pro's worden zo heet omdat ze vrij veel hitte verwerken door de behuizing (it's a feature
). Heel normaal, niks om je druk over te maken.
Ik zou mij pas zorgen maken op het moment dat je last begint te krijgen van kernel panics en artifacts in het scherm.
Ik zou mij pas zorgen maken op het moment dat je last begint te krijgen van kernel panics en artifacts in het scherm.
Hmm ja MGSNK is dat niet de put dempen als het kalf al verdronken is en je met een logicboard repair zit van dik 700-900 euro.
Laat ik liever 2 fans vervangen @ max 50 euro.
Is ook een 13" van mijwiebenik? schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:06:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem (vanaf de aankoop al ongeveer 15 keer freeze gehad, heb hem nu ~3 maanden). Ik ga eerst op vakantie en daarna zal ik apple eens bellen of hier iets aan te doen is. Het is overigens een 13'', zou niet weten of dit uitmaakt maar ik vermeld het maar even. Baal er wel van overigens, is soms erg vervelend, midden in een film bijvoorbeeld
Mocht je iets horen van apple, laat je iets weten?
in vlc kan je als de kabel aangesloten is, audio over hdmi aanzetten.tomtommie schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:24:
[...]
iStat Pro, Dat is een dashboard widget, maar je kunt hem volgens mij ook in je menu bar krijgen als je zou willen.
Weet iemand meer over hoe je audio out kunt enablen via de displayport?
Ik vermoed dat de lucht trouwens aangezogen word door de speaker gaten ;-)
Lucht wordt inderdaad door alle 'kieren' aangezogen, tussen de toesten, de speakers.
En in de 'scharnier' wordt het uitgeblazen zoals hierboven al werd bevestigd.
En in de 'scharnier' wordt het uitgeblazen zoals hierboven al werd bevestigd.
Ik weet niet waar jij je fans koopt, maar zo een reparatie kost je evengoed 200 euro (incl arbeid).Anoniem: 234657 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:41:
Hmm ja MGSNK is dat niet de put dempen als het kalf al verdronken is en je met een logicboard repair zit van dik 700-900 euro.
Logic boards worden overigens nooit gerepareerd, altijd vervangen
Daarnaast heb je altijd nog de mogelijkheid om een consumerclaim te doen
Mij maken de temperaturen van de cpu en gpu niks uit.RvdH schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:36:
Waarom maken jullie je allemaal zoveel zorgen om die temperaturen? Apple heeft dat echt wel goed geregeld hoor, ik heb nooit problemen met hitte en speel regelmatig games. Het systeem is ontworpen om met die warmte om te gaan.
Bij mij gaat het om het gebruiksgemak.
Persoonlijk vind ik er niets aan als ik met mijn polsen op een warme laptop moet liggen, dan zet ik liever de ventilators een stapje hoger zodat ik op mijn gemak mijn ding kan doen.
De ventilators in een macbook pro zijn simpel te vervangen (3schroefjes per fan) zouden ze de geest geven buiten mijn apple care.
http://www.ifixit.com/Dev...ro_15%22_Unibody_Mid_2010 (left en right fan onderdeel)
Voor 2300€ zouden ze verdikke de eerste 15 jaar niet mogen stuk gaan
Als je gewoon niks aan die fans verandert hebt qua speed en je Macbook begeeft het, kan je toch gewoon je garantie claimen (als je Apple Care hebt 3 jaar lang)?Anoniem: 234657 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:41:
Anoniem: 323791
Als ik ze doorverkoop wil ik het zo compleet mogelijk afleveren en de verpakking van Apple nodigdMGSNK schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:48:
[...]
Waarom zou je in godsnaam de doos bewaren?
De machines zijn op serienummer geregistreerd en je hebt geen doos nodig voor een reparatie.
Het enige wat je echt moet bewaren is je aankoopbewijs, dat mag je echt niet kwijtraken als je een consumerclaim wil doen.
ook uit om er verzorgd mee om te gaan.
Ja hoor, je kan aan een fan niet 1-2-3 zien dat er sprake is van 'abuse'.Awoodentree schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:23:
[...]
Als je gewoon niks aan die fans verandert hebt qua speed en je Macbook begeeft het, kan je toch gewoon je garantie claimen (als je Apple Care hebt 3 jaar lang)?
Nou ik schroef er gewoon zelf 2 fans in voor 25 euro per stuk met ball bearings.MGSNK schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:38:
[...]
Ja hoor, je kan aan een fan niet 1-2-3 zien dat er sprake is van 'abuse'.
Waarom zou ik deze aanbieden bij apple als je dat makkelijk zelf kan doen?
En dan nog 200 euro of 700-900 euro scheelt even een flinke slok op een borrel om zo even uit je kontzak te moeten trekken qua kosten.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 234657 op 17-08-2010 15:20 ]
Omdat je wel te maken hebt met maatwerk fans. Daar betaal je ook 2de hands flink voor.
Los daarvan kun je fluiten naar je garantie als je de machine ooit terugbrengt voor onderhoud.
Los daarvan kun je fluiten naar je garantie als je de machine ooit terugbrengt voor onderhoud.
Dealextreme is your friend, en anders naar een asp en daar even 2 fans bestellen, kost je 37.50 voor 2 stuks heb ik net nagevraagd.MGSNK schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:18:
Omdat je wel te maken hebt met maatwerk fans. Daar betaal je ook 2de hands flink voor.
Even schroeven en klaar....
En als je nog garantie hebt, dan ga je toch niet zelf lopen schroeven, dan ga je gewoon garantie claimen.
Zoals je zelf al zei, je kan aan een fan niks zien.
Tevens zijn ze er op berekend anders zou apple geen 6000rpm in de aansturingssoftware stoppen.
Dus nee, je argumenten zijn voor mij niet afdoende om je gelijk te geven.
Dan heb jij een hele vriendelijke en domme AASP te pakken. Volgens de geldende contracten mogen AASP onder geen enkel beding onderdelen doorverkopen aan particulieren, op straffe van forse boetes en intrekken van de service overeenkomst.Anoniem: 234657 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:22:
[...]
Dealextreme is your friend, en anders naar een asp en daar even 2 fans bestellen, kost je 37.50 voor 2 stuks heb ik net nagevraagd.
Even schroeven en klaar....
En als je nog garantie hebt, dan ga je toch niet zelf lopen schroeven, dan ga je gewoon garantie claimen.
Zoals je zelf al zei, je kan aan een fan niks zien.
Tevens zijn ze er op berekend anders zou apple geen 6000rpm in de aansturingssoftware stoppen.
Dus nee, je argumenten zijn voor mij niet afdoende om je gelijk te geven.
Wie heeft het over gelijk krijgen?
Apple heeft een enorm gesloten SC kanaal, wat de laatste jaren alleen erger is geworden. Alle onderdelen worden met unieke serials geregistreerd en bijgehouden. Daardoor zie je ook bijna geen OEM onderdelen op de markt.
Geen fan gevonden op Dealextreme btw
[ Voor 9% gewijzigd door MGSNK op 17-08-2010 15:36 ]
Dit topic is gesloten.