Ik heb sinds een paar maanden voor het eerst een Mac.
Het is voor mij niet voor het eerst zonder Windows omdat ik al een lange tijd ook met Linux speel.
Maar de eerste ervaring met MacOSX is zeker bijzonder te noemen. Onvoorstelbaar hoe soepel die overgang gaat.
Het verbaast mij zeer hoe logisch het systeem in elkaar zit, ik heb me vaak afgevraagd waarom Windows bepaalde dingen niet op dezelfde manier doet.
Het grappige vind ik de reacties die je krijgt van verschillende mensen. Mac gebruikers feliciteren je direct met een grote glimlach. Het geeft je een gevoel dat je niet alleen welkom geheten wordt in een nieuwe wereld maar ook dat zij iets weten dat jij nog niet weet en dat je daar veel plezier mee gaat hebben met het ontdekken ervan. En ze hebben zeker gelijk gekregen.
Windows gebruikers roepen vooral 'nee!!' en 'waarom??', sommigen noemen het zelfs een sekte...
De grappigste is nog wel de opmerking die ik kreeg dat je je ip-adres moeilijk kan vinden in een Mac. Dat moest ik natuurlijk direct uitproberen, 2 seconden en 2 klikken duurde het om voor de eerste keer mijn ip-adres te achterhalen, dat was bij mijn eerste keer zoeken in Windows wel anders
Het meest heb ik me nog verwonderd over hoe makkelijk een verbinding met een linuxserver op te zetten is. Bij een klein bedrijf doe ik de IT waarbij dus een Linux server staat. Uiteraard zijn we van het gemak en draait daar dus gewoon een X-server op.
Met Windows heb ik geprobeerd om via Cygwin en dat soort windows-installed linux distributies de desktop van de server op mijn eigen scherm te laten verschijnen, zonder succes.
In MacOSX had ik al snel de X11 server gevonden, en in no-time had ik de desktop van de linux server op het scherm van mijn MacBook staan
De opmerking die ik nu nog regelmatig hoor van Windows fanaten is dat ze geen besturingssysteem willen waarop alles dichtgegooid is. Als ze het over de iPhone of iPad zouden hebben, zou ik daar nog mee in kunnen stemmen. Maar zodra ik ze vertel dat MacOSX gewoon Unix is en dat ik met relatief gemak in de root-account kan komen, zijn ze al snel stil
Ik voel me overigens nog steeds als iemand die aan het overschakelen is omdat ik iedere dag wel weer iets nieuws leer over het besturingssysteem. En iedere keer wordt ik er opnieuw blij van. Die opwinding van nieuwigheid is er dus na die paar maanden nog niet vanaf. Dat zou bij Windows al lang het geval zijn.
Wat ik wel mis is een delete-knop, en daar kan ik niet echt aan wennen.