NeeTristal schreef op zondag 25 juli 2010 @ 22:50:
Hallo allemaal,
Als het goed is ben ik deze week de trotse bezitter van een MacBook Pro i5 highres![]()
Het volgende wilde ik vragen; ik wil mn MBP aansluiten via DVI op een extern scherm maar is het noodzakelijk om een Apple keyboard te hebben en dito muis? Ook even voor de duidelijkheid; ik ben een switcher en heb dus nog geen ervaring met OS X.
Alvast bedankt voor jullie reacties!![]()
Groeten Tristal
Dat was kort en krachtig! Thnx!
iPhone 8 Plus iPad air 2
Via geekbench heb ik een paar benchmarks opgezocht van de 2 types waar tussen ik twijfel. (eigenlijk de 3, maar er zijn er 2 waar tussen ik twijfel: de 2,4 en de 2,53)
De 2,4: KLIK
De 2,53: KLIK
De 2,66: KLIK
Nou scoort de 2,4 in deze benchmark beter (qua eind score). Dit lijkt me niet helemaal realistisch, maar ik ben niet bekend met deze benchmark, en weet dus ook niet precies waar ik naar moet kijken.
Nu ik op het punt van de proc een stapje verder ben (in de zin van, resultaten vergelijken), word het denk ik tijd om te kijken naar het scherm. Op mijn huidige laptop heb ik een mat scherm. Dus ga ik morgen denk ik naar het Apple Centre hier in Apeldoorn, om te kijken naar de laptop's, al vrees ik dat ik alleen glossy schermen tegen ga komen..
De 2,4: KLIK
De 2,53: KLIK
De 2,66: KLIK
Nou scoort de 2,4 in deze benchmark beter (qua eind score). Dit lijkt me niet helemaal realistisch, maar ik ben niet bekend met deze benchmark, en weet dus ook niet precies waar ik naar moet kijken.
Nu ik op het punt van de proc een stapje verder ben (in de zin van, resultaten vergelijken), word het denk ik tijd om te kijken naar het scherm. Op mijn huidige laptop heb ik een mat scherm. Dus ga ik morgen denk ik naar het Apple Centre hier in Apeldoorn, om te kijken naar de laptop's, al vrees ik dat ik alleen glossy schermen tegen ga komen..
@ tristal, een iets uitgebreider antwoord.
Als je je macbook open laat en je beeldscherm aansluit kun je die gewoon gebruiken.
Mocht je je macbook dicht willen klappen tijdens het werken met je externe scherm heb je wel een toetsenbord en muis nodig.
Als je je macbook open laat en je beeldscherm aansluit kun je die gewoon gebruiken.
Mocht je je macbook dicht willen klappen tijdens het werken met je externe scherm heb je wel een toetsenbord en muis nodig.
Dat er nergens Anti-glare schermen in de winkel staan is iets wat ik ook nogal irritant vind...
Tenminste waar ik ben geweest (Heerlen, Maastricht en Rotterdam, zowel in de apple resellers als de mediamarkten).
Tenminste waar ik ben geweest (Heerlen, Maastricht en Rotterdam, zowel in de apple resellers als de mediamarkten).
iCentre in delft heeft een 17" anti-glare staan.Brm-G schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:20:
Dat er nergens Anti-glare schermen in de winkel staan is iets wat ik ook nogal irritant vind...
Anoniem: 269758
@Brm-G, Sommige winkels hebben van enkele modellen wel een Anti-Glare scherm staan. Ikzelf had geluk toen ik mijn MBP aanschafte dat ze net mijn model (de eerste 15" MBP) hadden. Voor de rest hebben ze mij gezegd dat ze enkel aanpassingen aan het geheugen konden doen, voor de rest is er een levertijd van 2 weken voor aanpassingen.. Klinkt idd wel dom dat ze dit niet hebben, maar lijkt me aan de andere kant ook wel logisch, aangezien het merendeel wellicht de standaard koopt.
@Tristal, je hebt geen Apple keyboard nodig. Echter vind ik het wel makkelijker met een apple keyboard (de toetsen zitten ietwat anders). Heb mijzelf nu ook een keyboardje van Apple aangeschaft ipv mijn oud Windows keyboard.
@Tristal, je hebt geen Apple keyboard nodig. Echter vind ik het wel makkelijker met een apple keyboard (de toetsen zitten ietwat anders). Heb mijzelf nu ook een keyboardje van Apple aangeschaft ipv mijn oud Windows keyboard.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 269758 op 26-07-2010 11:09 ]
Anoniem: 107117
Nou heb het issue opgelost met een extern scherm op HDMI, het is belangrijk dat je de videokaart (Bij de nieuwe MBP's i5) op 'dynamic switching' zet met de tool gfxCardStatus.
Lijkt erop dat de Intel kaart niet goed externe schermen ondersteund, hoewel ik zeker weet dat hij daar wel capabel genoeg voor is
Lijkt erop dat de Intel kaart niet goed externe schermen ondersteund, hoewel ik zeker weet dat hij daar wel capabel genoeg voor is
Anoniem: 312899
Ik heb net mijn MBP bij een Apple Store afgegeven voor reperatie. Gisteravond klikte mijn trackpad opeens niet meer goed (ik denk iets verschoven) en ik had al een tijdje het probleem dat een stekker in de audio ingang niet meer 'vast klikte' en dus er heel gemakkelijk uitschoot (de ingang deed het verder nog wel). Ik heb nog garantie maar ik vroeg mij af of ze dit ook echt wel zullen repareren of misschien dat ze het gaan gooien op onvoorzichtig mee omgegaan (terwijl dat niet zo is). Iemand ervaring hiermee hoe soepel Apple hier over is?
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 312899 op 26-07-2010 15:59 ]
Zojuist bij het Apple Centre hier in Apeldoorn geweest, en daar hadden ze geen ontspiegeld scherm.. Ook bij de Mycom hadden ze niks meer staan (ook niet van een ander merk dan Apple), echter bij de Computerland hadden ze een medion 13" staan, met een ontspiegeld scherm. Deze was een stuk doffer dan de laptop die ernaast stond die wel een spiegelend scherm had.
Nou wil het niet zeggen dat het scherm bij een Apple ook dof is, maar in deze conclusie zeg ik dat spiegelende schermen een betere helderheid hebben, en de kleuren beter overkomen (wat bij video-montage's niet geheel onbelangrijk is)
Echter is het buiten werken dan vrijwel uitgesloten, maar met een laptop van bijna €2000 ga ik niet buiten zitten.. En als je toch last hebt van lampen oid draai je het scherm iets naar beneden, waardoor je er als het ware schuin van boven op kijkt, dan heb je er ook geen last meer van..
En toch blijft het lastig.. Maar het zou wel inhouden dat ik €40 euro bespaar op de MBP, wat trouwens exact hetzelfde bedrag is voor de upgrade van de HD, van 5400 toeren naar 7200, maar aangezien dat toch een SSD zal gaan worden (op den duur), hou ik dus €80 in de zak, welke ik voor bv accessoires kan gebruiken...
Nou wil het niet zeggen dat het scherm bij een Apple ook dof is, maar in deze conclusie zeg ik dat spiegelende schermen een betere helderheid hebben, en de kleuren beter overkomen (wat bij video-montage's niet geheel onbelangrijk is)
Echter is het buiten werken dan vrijwel uitgesloten, maar met een laptop van bijna €2000 ga ik niet buiten zitten.. En als je toch last hebt van lampen oid draai je het scherm iets naar beneden, waardoor je er als het ware schuin van boven op kijkt, dan heb je er ook geen last meer van..
En toch blijft het lastig.. Maar het zou wel inhouden dat ik €40 euro bespaar op de MBP, wat trouwens exact hetzelfde bedrag is voor de upgrade van de HD, van 5400 toeren naar 7200, maar aangezien dat toch een SSD zal gaan worden (op den duur), hou ik dus €80 in de zak, welke ik voor bv accessoires kan gebruiken...
Zojuist een i7 high-res anti-glare besteld, samen met 8GB (de 2x 2GB verkoop ik door), een Corsair F120 SSD schijf, Momentus XT 500GB schijf en Optibay. Kan ik weer ff vooruit
[ Voor 5% gewijzigd door Mooody op 26-07-2010 18:12 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Wow, bedankt voor je enorm nuttige kijk-mij-eens-veel-geld-uitgeven post!Mooooody schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:11:
Zojuist een i7 high-res anti-glare besteld, samen met 8GB (de 2x 2GB verkoop ik door), een Corsair F120 SSD schijf, Momentus XT 500GB schijf en Optibay. Kan ik weer ff vooruit
Zegt iemand die zijn speeltjes opgesomd heeft in zijn ondertitelSMulTiE schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:19:
[...]
Wow, bedankt voor je enorm nuttige kijk-mij-eens-veel-geld-uitgeven post!
Mijn gedachte was dat ik wellicht kan uitleggen waarom ik gekozen heb voor deze config (type SSD). Als je niet geïnteresseerd bent in de info, hoeft je helemaal niet te reageren natuurlijk....
[ Voor 10% gewijzigd door Mooody op 26-07-2010 18:27 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Anoniem: 321022
Err ja klinkt eerder als tikje jaloezie.. 
Even on-topic
Zijn hier ook mensen die last ondervinden van de scherpe rand van de laptop?
Even on-topic
[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 321022 op 26-07-2010 18:59 ]
Ik heb het glossy scherm, 15" en heb er nu sinds een week nog niet aan gestoord. Zit er vooral mee op kantoor (LED spotjes) en thuis mee te werken en dat bevalt prima.pcprutser schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:01:
Zojuist bij het Apple Centre hier in Apeldoorn geweest, en daar hadden ze geen ontspiegeld scherm.. Ook bij de Mycom hadden ze niks meer staan (ook niet van een ander merk dan Apple), echter bij de Computerland hadden ze een medion 13" staan, met een ontspiegeld scherm. Deze was een stuk doffer dan de laptop die ernaast stond die wel een spiegelend scherm had.
Collega heeft een anti-glare scherm en ziet er ook prima uit, alleen daar kan zeker ook wel een soort spiegel-waas overheen komen! Kleuren ben ik mee eens, die komen beter uit bij een glossy scherm.
Daar kan inderdaad ook een spiegeling in komen, maar das dan niet een spiegeling, maar gelijk een diffuse 'vlek' (al naar het schijnt..)
Het word dus een spiegelend scherm, high-res
Het word dus een spiegelend scherm, high-res
het schijnt dat de anti-glare (non-glossy) mbp een lelijke grijze rand heeft ipv zwarte? kan iemand ff een foto hiervan uploaden???
[ Voor 53% gewijzigd door Silverline op 26-07-2010 20:34 ]
Ja zeker als je de handpalm er tegen aan heb! Ik gebruik de Mac Pro 2.66ghz laptop in de trein en de scherpe rand voel je zeker.Anoniem: 321022 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:57:
Err ja klinkt eerder als tikje jaloezie..
Even on-topic
Jamesbond007uk
Dat is een grote misvatting.Anoniem: 107117 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:48:
Kleuren ben ik mee eens, die komen beter uit bij een glossy scherm.
1. Kleuren zijn zoals je ze ziet en "betere" kleuren bestaan niet. De "beste" kleuren op je scherm zouden de kleuren moeten zijn, zoals je ze in het echt ook ziet. Jij bedoelt dat jij de kleuren "mooier" vindt op een spiegelend scherm omdat ze meer verzadigd zijn. Dat is iets anders.
2. In principe is "de beste" kleurweergave de weergave vanaf een gekalibreerde monitor. Het is mogelijk om je laptopscherm te kalibreren, maar die kalibratie heeft weinig waarde als je via een glasplaat kijkt en je de kleuren (meer nog dan vanaf een mat scherm) elke keer weer anders ervaart. Vandaar dat professionals echt alleen maar met matte schermen werken.
3. Daarbij is een spiegelend scherm ongelooflijk irritant als je lichtinval van achteren heb, zoals vrijwel elke plek buiten, maar dat terzijde.
Zo, morgen mag ik dan toch echt afscheid nemen van mijn unibody macbook pro uit 2008. Hij wordt door TNT opgehaald om vervangen te worden door het 2010 i7 model. Ideaal die Applecare en ik ben benieuwd hoe het nieuwe monster me gaat bevallen! Qua snelheid en accuduur zal het zeker goed zitten, hopelijk ook met mankementen!
Het gaat mij - met alle respect - meer om eigen ervaring, zowel met normale laptops (glossy en mat) als MBP's. Je zal vast gelijk hebben, toch ben ik het er niet mee eens.Mooooody schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:33:
[...]
Dat is een grote misvatting.
1. Kleuren zijn zoals je ze ziet en "betere" kleuren bestaan niet. De "beste" kleuren op je scherm zouden de kleuren moeten zijn, zoals je ze in het echt ook ziet. Jij bedoelt dat jij de kleuren "mooier" vindt op een spiegelend scherm omdat ze meer verzadigd zijn. Dat is iets anders.
2. In principe is "de beste" kleurweergave de weergave vanaf een gekalibreerde monitor. Het is mogelijk om je laptopscherm te kalibreren, maar die kalibratie heeft weinig waarde als je via een glasplaat kijkt en je de kleuren (meer nog dan vanaf een mat scherm) elke keer weer anders ervaart. Vandaar dat professionals echt alleen maar met matte schermen werken.
3. Daarbij is een spiegelend scherm ongelooflijk irritant als je lichtinval van achteren heb, zoals vrijwel elke plek buiten, maar dat terzijde.
Sinds eenn aantal dagen ben ik ook in het bezit van een Mac Book Pro 13. Het ontwerp ervan is geweldig. Je voelt gewoon dat je kwaliteit in je handen. Na jaren lang met Windows gewerkt te hebben, viel de uiteindelijke stap naar Mac OS X reuze mee.
Na lang tijd zonder problemen de laptop hebben gebruikt, begon de Mac Book een aantal kuren te vertonen. Het begon toen de Mac niet meer uit slaap stand wou komen. Na een harde restart deed de Mac het pas weer.
Na deze restart vond de Mac de netwerk kabel niet meer, en uiteindelijk ook het draadloos netwerk niet meer. Ook freezes de Mac constant, het beeld blijft hangen en de enigste oplossing is een harde restart. Ook is de Mac aanzienlijk trager geworden.
Ik zit er aan te denken een clean install te doen om te kijken of dit het probleem oplost.
Na lang tijd zonder problemen de laptop hebben gebruikt, begon de Mac Book een aantal kuren te vertonen. Het begon toen de Mac niet meer uit slaap stand wou komen. Na een harde restart deed de Mac het pas weer.
Na deze restart vond de Mac de netwerk kabel niet meer, en uiteindelijk ook het draadloos netwerk niet meer. Ook freezes de Mac constant, het beeld blijft hangen en de enigste oplossing is een harde restart. Ook is de Mac aanzienlijk trager geworden.
Ik zit er aan te denken een clean install te doen om te kijken of dit het probleem oplost.
mensen die bij surfspot bestellen krijgen nu nog eens extra korting BOVENOP die 10~12% korting die je al krijgt als student! ipod actie doet gewoon mee...

EDIT: sorry...dom geweest, de prijzen waren exclusief btw... zucht. waar zit dan wel die korting op?

EDIT: sorry...dom geweest, de prijzen waren exclusief btw... zucht. waar zit dan wel die korting op?
[ Voor 39% gewijzigd door The Inquisitor op 27-07-2010 10:44 . Reden: oeps ]
Het was niet iets om wel of niet mee eens te zijn, maar gewoon hoe het in elkaar steektAnoniem: 107117 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 08:31:
[...]
Het gaat mij - met alle respect - meer om eigen ervaring, zowel met normale laptops (glossy en mat) als MBP's. Je zal vast gelijk hebben, toch ben ik het er niet mee eens.
Dat jij een spiegelend scherm mooier vindt is jouw goed recht, een mat scherm is alleen beter als je serieus met kleuren gaat werken.
Dat is op de iPod vermoed ik zo. Als je het bij de apple store doet (bij mij althans) krijg je een ipod touch 8gb voor 30 euro.. Hij zal hier wellicht doorgerekend zijn op de laptop en voor je ipod betaal je dan de volle prijs..The Inquisitor schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:30:
mensen die bij surfspot bestellen krijgen nu nog eens extra korting BOVENOP die 10~12% korting die je al krijgt als student! ipod actie doet gewoon mee...
[afbeelding]
Humm..natuurlijk... je hebt gelijk! ik denk dat dat het moet zijn.Anoniem: 269758 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:47:
[...]
Dat is op de iPod vermoed ik zo. Als je het bij de apple store doet (bij mij althans) krijg je een ipod touch 8gb voor 30 euro.. Hij zal hier wellicht doorgerekend zijn op de laptop en voor je ipod betaal je dan de volle prijs..
sorry voor de verwarring
Ik heb zelf ook een keer mijn MBP terug gebracht voor het probleem met de hoofdtelefoon ingang/uitgang... Is een bekend probleem en bij mij hebben ze daarom ook het moederbord vervangen gehad (nu had ik nog een ander probleem) en was het verholpen.Anoniem: 312899 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:58:
Ik heb net mijn MBP bij een Apple Store afgegeven voor reperatie. Gisteravond klikte mijn trackpad opeens niet meer goed (ik denk iets verschoven) en ik had al een tijdje het probleem dat een stekker in de audio ingang niet meer 'vast klikte' en dus er heel gemakkelijk uitschoot (de ingang deed het verder nog wel). Ik heb nog garantie maar ik vroeg mij af of ze dit ook echt wel zullen repareren of misschien dat ze het gaan gooien op onvoorzichtig mee omgegaan (terwijl dat niet zo is). Iemand ervaring hiermee hoe soepel Apple hier over is?
Ik heb overigens ook net te horen gekregen dat mijn nieuwe i7 besteld is, kan niet wachten!
Er is een nieuwe update voor het macbook trackpad en ik merkte dat ook op mijn iets oudere macbook pro (mid 2009) het scrollen met inertie werkt net als een nieuwe 3 vinger dragging gesture.
Ik dacht dat dit in de hardware van de nieuwe macbook pro was vervangen? Blijkbaar is het ook een software matig iets.
Ik dacht dat dit in de hardware van de nieuwe macbook pro was vervangen? Blijkbaar is het ook een software matig iets.
Loopt deze update automatisch mee met de software update?Ik dacht dat dit in de hardware van de nieuwe macbook pro was vervangen? Blijkbaar is het ook een software matig iets.
Hij komt met de standaard updates mee. Hier staat meer informatie: http://www.macrumors.com/...o-recent-apple-notebooks/
Het valt mij op dat mijn scherm (Late 2008 MBP 15") soms heel even op zwart gaat, een fractie van een seconde maar. Eerst dacht ik dat ik onzin zag, maar het valt me echt op tegenwoordig. Is dat een bekend verschijnsel?
Edit@JurgenV hieronder: bedankt voor de tip.
Heb ik schijnbaar overheen gelezen.
Edit@JurgenV hieronder: bedankt voor de tip.
[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 28-07-2010 16:32 ]
Anoniem: 28513
Eerder in dit topic hadden we het er ook al over.
tomtommie in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - d..."
tomtommie in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - d..."
Vandaag even op laptop jacht geweest, en bij de MM stond zo'n HP kerel, de nieuwe DV7 (dacht ik) serie, zijn net macbook klonen. aluminium body en zwart toetsenbord (die ook nog uit elkaar staan net zoals bij de macbook).
grappig, en een stuk goedkoper (1000 euro voor de 17,3 inch, 2,4 ghz i5, dikke gpu) maar toen ik daarna doorliep naar de Macbook pro 15 inch was het toch nog een verademing... het scherm van die macbooks zijn echt tientallen keer beter dan de overige laptops die ik bekeken heb. (pas nu kon ik het verschil goed zien, normaal ging ik naar de APR)
de prijs houd me nog altijd tegen... maar ik begin wel steeds enthousiaster te worden
grappig, en een stuk goedkoper (1000 euro voor de 17,3 inch, 2,4 ghz i5, dikke gpu) maar toen ik daarna doorliep naar de Macbook pro 15 inch was het toch nog een verademing... het scherm van die macbooks zijn echt tientallen keer beter dan de overige laptops die ik bekeken heb. (pas nu kon ik het verschil goed zien, normaal ging ik naar de APR)
de prijs houd me nog altijd tegen... maar ik begin wel steeds enthousiaster te worden
Ik heb een aantal vraagjes over de nieuwe MBP,
De plan is dat ik mijn "oude" 2009 early MacBook inruil voor een MBP 15 inch.
Nu was mijn vraag of ik met deze stats voldoende kan PS'e, Spelletje spelen, virtuele machine draaien en 1080p films/series kijken zonder probleem?
Het gaat om deze. Bedankt voor de reacties.

http://yfrog.com/jo17696538p,image werkt bij mij niet:o
De plan is dat ik mijn "oude" 2009 early MacBook inruil voor een MBP 15 inch.
Nu was mijn vraag of ik met deze stats voldoende kan PS'e, Spelletje spelen, virtuele machine draaien en 1080p films/series kijken zonder probleem?
Het gaat om deze. Bedankt voor de reacties.
http://yfrog.com/jo17696538p,image werkt bij mij niet:o
[ Voor 7% gewijzigd door s1ck op 28-07-2010 16:36 ]
Hoi allemaal,
Net mijn MacBook Pro 15 i5 binnen
Ik ben een switcher dus ben druk bezig met OS X aan het uitvogelen wat wel moet lukken als ik het allemaal zo bekijk
.
Nu heb ik alleen een (noob) vraag; ik kan iLife nergens vinden. Dacht dat dat programma er standaard op stond. De dvd's die erbij geleverd zijn bevatten een OS X install dvd en een applications install dvd. Daar lijken ze ook niet op te staan. Heeft iemand een idee of zie ik nu iets heel simpels over het hoofd??
Dank voor de suggesties
grtn Tristal
Net mijn MacBook Pro 15 i5 binnen
Ik ben een switcher dus ben druk bezig met OS X aan het uitvogelen wat wel moet lukken als ik het allemaal zo bekijk
Nu heb ik alleen een (noob) vraag; ik kan iLife nergens vinden. Dacht dat dat programma er standaard op stond. De dvd's die erbij geleverd zijn bevatten een OS X install dvd en een applications install dvd. Daar lijken ze ook niet op te staan. Heeft iemand een idee of zie ik nu iets heel simpels over het hoofd??
Dank voor de suggesties
grtn Tristal
iPhone 8 Plus iPad air 2
Ben absoluut geen expert maar iLife is volgens mij geen applicatie maar een pakket met de volgende onderdelen:
iPhoto, iMovie, GarageBand, iWeb, iDVD
MacBook Pro M1 (2021) Mac Mini (2011) iPhone 12 Pro
Het zit er niet standaard bij.Tristal schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:39:
Hoi allemaal,
Net mijn MacBook Pro 15 i5 binnen![]()
Ik ben een switcher dus ben druk bezig met OS X aan het uitvogelen wat wel moet lukken als ik het allemaal zo bekijk.
Dank voor de suggesties
grtn Tristal
http://store.apple.com/nl.../iLife-09?mco=MTY3ODQ5OTY
//edit, of toch wel? Bij mijn iMac zat het volgens mij ook niet, maar nu zie ik het hier en hier er wel bij staan.
[ Voor 25% gewijzigd door Giant87 op 28-07-2010 16:49 ]
@Giant87: volgens mij wel.
Wat wordt er meegeleverd?
Inhoud van de verpakking
MacBook Pro
MagSafe-lichtnetadapter, stekker en netsnoer
Dvd's met software
Reinigingsdoekje voor beeldscherm
Gedrukte en elektronische documentatie
Geïnstalleerde software
Mac OS X + iLife
Iedere Mac wordt geleverd met het meest geavanceerde besturingssysteem ter wereld, en met iPhoto, iMovie, GarageBand en iWeb zodat je meer met je foto's, films en muziek kunt doen.
Wat wordt er meegeleverd?
Inhoud van de verpakking
MacBook Pro
MagSafe-lichtnetadapter, stekker en netsnoer
Dvd's met software
Reinigingsdoekje voor beeldscherm
Gedrukte en elektronische documentatie
Geïnstalleerde software
Mac OS X + iLife
Iedere Mac wordt geleverd met het meest geavanceerde besturingssysteem ter wereld, en met iPhoto, iMovie, GarageBand en iWeb zodat je meer met je foto's, films en muziek kunt doen.
Dit is wat ik op Google kon vinden:
Vroeger zat iLife apart in de doos. Al jaren is dit niet meer het geval. De software staat samen met het OS op de installatiecd's.
Bij mijn Macbook stond iLife ook gewoon op de 2 installatiediscs die je er bij krijgt! iLife kan je dan later ook nog los installeren door de optie 'install bundled software' te kiezen. Was erg makkelijk toen ik Leopard kocht!
Toch nog maar eens kijken dan, heb ik het iig legaal..
Vroeger zat iLife apart in de doos. Al jaren is dit niet meer het geval. De software staat samen met het OS op de installatiecd's.
Bij mijn Macbook stond iLife ook gewoon op de 2 installatiediscs die je er bij krijgt! iLife kan je dan later ook nog los installeren door de optie 'install bundled software' te kiezen. Was erg makkelijk toen ik Leopard kocht!
Toch nog maar eens kijken dan, heb ik het iig legaal..
[ Voor 6% gewijzigd door Giant87 op 28-07-2010 16:51 ]
Anoniem: 363230
iLIfe zit wel degelijk bij macbook pro. Heb zelf een recente waar iLife op voorgeïnstalleerd was. Moest enkel nog via software update documentatie en samples voor de GarageBand (>1GB) binnenhalen.
Edit: over de verpakking. Ik heb 2 cd's meegeleverd. 1 met OS X en 1 met applicaties. Geen idee waar iLife op staat.
Edit: over de verpakking. Ik heb 2 cd's meegeleverd. 1 met OS X en 1 met applicaties. Geen idee waar iLife op staat.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 363230 op 28-07-2010 16:57 ]
Het stond bij mij gewoon op de applications dvd. Gewoon die installer draaien en klaar is kees Tristal.
[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 28-07-2010 17:02 ]
Ik zat nog eens te denken; omvat iLife niet gewoon die progjes die er al op staan zoals Garageband, iMovie, iPhoto etc?? Wat als dat zo is dan ben ik echt stom geweest omdat over het hoofd te zien :-p
iPhone 8 Plus iPad air 2
In dat geval ben je in je eigen woorden echt stom geweestTristal schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 18:07:
Ik zat nog eens te denken; omvat iLife niet gewoon die progjes die er al op staan zoals Garageband, iMovie, iPhoto etc?? Wat als dat zo is dan ben ik echt stom geweest omdat over het hoofd te zien :-p
en werd al een keer eerder gezegd...
J0HAN schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:41:
Ben absoluut geen expert maar iLife is volgens mij geen applicatie maar een pakket met de volgende onderdelen:
Anoniem: 346063
Heb 'm nu een weekje maar het is toch nog even wennen. Vraag me wel af waarom Firefox en iTunes zo vaak crashen.
Weet niet of ik het hier moet posten, maar sinds vandaag (update Safari) merk ik dat mijn trackpad van mijn MBP mee beweegd of te wel dat back bouncing wat je met de magic mouse of iPhone ook ervaart. Iemand anders die dit ook heeft gemerkt? Ik gebruik overigens geen Safari maar Chrome.
Zoals ja3 al aangaf, http://www.macrumors.com/...o-recent-apple-notebooks/RSD1982 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:57:
Weet niet of ik het hier moet posten, maar sinds vandaag (update Safari) merk ik dat mijn trackpad van mijn MBP mee beweegd of te wel dat back bouncing wat je met de magic mouse of iPhone ook ervaart. Iemand anders die dit ook heeft gemerkt? Ik gebruik overigens geen Safari maar Chrome.
is er überhaubt een laptop met dezelfde beeldkwaliteit als een Macbook pro?
Ja hoor, de topmodellen van Sony zijn wat beter.The Inquisitor schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:13:
is er überhaubt een laptop met dezelfde beeldkwaliteit als een Macbook pro?
Je hebt een laptop niet voor de goede monitor, een TFT met IPS scherm van 300 euro is al een stuk beter als je serieus met kleuren wilt werken. Je hebt een Mac voor de stabiliteit, het design en het OS....
ow, ik ben geen pro ofzo hoor, geen designer, photoshopper of whatever.Mooooody schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:16:
[...]
Ja hoor, de topmodellen van Sony zijn wat beter.
Je hebt een laptop niet voor de goede monitor, een TFT met IPS scherm van 300 euro is al een stuk beter als je serieus met kleuren wilt werken. Je hebt een Mac voor de stabiliteit, het design en het OS....
maar was vandaag naar de MM gegaan en ging langs de HP stand en alles (stond zo'n verkoopertje bij van HP) en toen langs de Macbook's en schrok ik hoe dof en slecht verlicht de HP's waren...
Ik ken geen HP van 2500 euro, dus een vergelijking met dat merk gaat ook niet echt op....
Als je laptops met dezelfde prijs als de MBP erbij pakt, valt het wel mee met het kwaliteitsverschil
De losse hardware is meestal minder high-end dan bij de concurrent voor dezelfde prijs, de grote kracht van Apple zit hem in de vaste configuraties, zodat je een stabiel systeem kan maken met een stabiel OS.
Als je laptops met dezelfde prijs als de MBP erbij pakt, valt het wel mee met het kwaliteitsverschil
De losse hardware is meestal minder high-end dan bij de concurrent voor dezelfde prijs, de grote kracht van Apple zit hem in de vaste configuraties, zodat je een stabiel systeem kan maken met een stabiel OS.
Die bestaan wel hoor: http://tweakers.net/price...dc8jKcKRu1Xyn3V9nkwgvDcQIMooooody schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:53:
Ik ken geen HP van 2500 euro, dus een vergelijking met dat merk gaat ook niet echt op....
Ben best wel geinteresseerd naar je uitleg. Je garantie vervalt toch als je kiest voor dvd bay te switchen met die optibay, of niet? Momenteel aant sparen voor nieuwe 15" model. Gebruik al bijna jaar samsung n510 netbook en dvd bay nog geen seconde gemist dus als geen problemen geeft met apple garantie mag er voor mijn part gerust een optibay + 64GB SSD in (en een 500GB 2,5" SATA HDD als data opslag)Mooooody schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:26:
[...]
Mijn gedachte was dat ik wellicht kan uitleggen waarom ik gekozen heb voor deze config (type SSD). Als je niet geïnteresseerd bent in de info, hoeft je helemaal niet te reageren natuurlijk....
Anoniem: 323791
Nou, tijdje terug melde ik dat mijn vorige week bestelde nieuwe mobiele Mac
(MBP custom made voor de muggenzifters) vanaf 3 augustus pas zou
worden geleverd.kom ik vandaag thuis en ligt er een briefje dat de leverdienst
is langsgeweest en een korte checkup via de website leert dat men dus morgen opnieuw komt.
Laat ik nou net vandaag weg zijn geweest,afijn,morgen ben ik gewoon thuis
aangezien ik dan vrij heb.
(MBP custom made voor de muggenzifters) vanaf 3 augustus pas zou
worden geleverd.kom ik vandaag thuis en ligt er een briefje dat de leverdienst
is langsgeweest en een korte checkup via de website leert dat men dus morgen opnieuw komt.
Laat ik nou net vandaag weg zijn geweest,afijn,morgen ben ik gewoon thuis
aangezien ik dan vrij heb.
kan iemand mij vertellen welke plugin ik moet downen om filmpjes op uitzending gemist te kunnen kijken? Vind het een beetje vreemd dat dat niet standaard al op je MBP zit.
iPhone 8 Plus iPad air 2
Uitzending gemist bevat het .wmv formaat, daarvoor heb je Flip4Mac nodig: http://www.microsoft.com/mac/products/flip4mac.mspx
Perian is ook een must-have: http://perian.org/
Perian is ook een must-have: http://perian.org/
thnx Mooooody! Alleen dat Flip4Mac, na het instaleren..werkt het dan meteen? want volgens mij is er niets verandert?
iPhone 8 Plus iPad air 2
@tristal.
Heb je wel firefox helemaal afgesloten zodat je geen sterretje aan de onderkant meer zit. Want anders werkt het inderdaad volgens mij niet..
Heb je wel firefox helemaal afgesloten zodat je geen sterretje aan de onderkant meer zit. Want anders werkt het inderdaad volgens mij niet..
Inderdaad, je browser helemaal afsluiten en opnieuw opstarten, maar dat spreekt voor zich
Ik kwam net achter een leuke feature in de nieuwe MBP's. Ik was 'm op GoT nog niet tegengekomen. Als je een iPhone headset op de koptelefoon uitgang van je nieuwe MBP aansluit, werkt de microfoon van je headset ook als microfoon van je MBP!
Ik vroeg me bij mijn vorige MBP (eerste C2D-serie) al af of ze zoiets ooit zouden maken, ik was kennelijk niet de enige met dat idee
. Het schijnt dat knopjes op je headset het ook doen, maar ik heb dat niet kunnen testen, want mijn headset-knopje is kapot. Nog even wachten wat de iPhone4-headset zal doen op m'n MBP
Ik vroeg me bij mijn vorige MBP (eerste C2D-serie) al af of ze zoiets ooit zouden maken, ik was kennelijk niet de enige met dat idee
ik heb het net getest op mijn MBP I5 en knopjes van je headset kan je gewoon het volume mee aanpassen..
Microfoon word herkend als externe microfoon.
Microfoon word herkend als externe microfoon.
die MBP 15 inch blijft toch een machtig mooi apparaatje maar heb er de prijs helaas niet voor over, sorry mensen 
Ik zit nu nog te denken aan een MBP 13 inch, of zelfs een MB 13 inch (die is meteen een stuk goedkoper, en ik vind dat witte niet eens lelijk, alhoewel ik dan wel het verlichte toetsenbord ga missen)
anyway, houd jullie op de hoogte
Ik zit nu nog te denken aan een MBP 13 inch, of zelfs een MB 13 inch (die is meteen een stuk goedkoper, en ik vind dat witte niet eens lelijk, alhoewel ik dan wel het verlichte toetsenbord ga missen)
anyway, houd jullie op de hoogte
Anoniem: 363301
Ik heb juist een macbook pro 15" gekocht en ik wil hem aansluiten op mijn boxen maar mijn laptop boxen blijven gewoon spelen en men externe werken nie... Ik heb het ook al met een koptelefoon geprobeerd en het lukt niet. Weet iemand wat dit is? Is dit een hardware of softwarefout of een foute instelling?
EDIT: Ondertussen werkt het wel...raar ik heb niks veranderd ofzo...bon! ik ben wel blij dat er niks fout is!
EDIT: Ondertussen werkt het wel...raar ik heb niks veranderd ofzo...bon! ik ben wel blij dat er niks fout is!
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 363301 op 29-07-2010 23:12 ]
Vandaag mijn allereerste Mac ooit gekocht, een MBP 13" en ik moet zeggen dat het een aparte ervaring is : de aluminium unibody in combinatie met het verlichte toetsenbord en vooral voor het eerst geen windows.
Aan dit gevoel van rust zou ik best kunnen wennen.
Nog geen minpunten kunnen ontdekken ....
Aan dit gevoel van rust zou ik best kunnen wennen.
Nog geen minpunten kunnen ontdekken ....
goede uitgang te pakken niet toevallig de ingang?Anoniem: 363301 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:47:
Ik heb juist een macbook pro 15" gekocht en ik wil hem aansluiten op mijn boxen maar mijn laptop boxen blijven gewoon spelen en men externe werken nie... Ik heb het ook al met een koptelefoon geprobeerd en het lukt niet. Weet iemand wat dit is? Is dit een hardware of softwarefout of een foute instelling?
Krijg je bij systeem voorkeuren => geluid wel externe luidsprekers te zien? Of koptelefoon?
edit,,, oeps jou editje niet gezien.
Hallo,
Ik ben van plan om via marktplaats een macbook te kopen, ik heb al een leuke gevonden, een Macbook pro 17" 2.4GHZ c2d. (early 2008).
Ik wou alleen weten of dit nog wel een goede keuze is om te kopen, voor 600 euro. Is deze geschikt om flink te multitasken? (10 tabs chrome, php/c++ IDE, itunes en adium bv), en misschien af en toe een HD film te kijken.
Ik moet er helaas wel een een batterij bij kopen, heeft iemand daar misschien een idee van waar je die goedkoop kan kopen? (Ik weet niet wat die dingen waard zijn, dus of de prijzen op ebay kloppen)
Edit: was nog een vraag vergeten
Hoe zit dit met apple care? Is het mogelijk om dat nog er bij te kopen en dat je dan nog verzekerd bent?
Ik ben van plan om via marktplaats een macbook te kopen, ik heb al een leuke gevonden, een Macbook pro 17" 2.4GHZ c2d. (early 2008).
Ik wou alleen weten of dit nog wel een goede keuze is om te kopen, voor 600 euro. Is deze geschikt om flink te multitasken? (10 tabs chrome, php/c++ IDE, itunes en adium bv), en misschien af en toe een HD film te kijken.
Ik moet er helaas wel een een batterij bij kopen, heeft iemand daar misschien een idee van waar je die goedkoop kan kopen? (Ik weet niet wat die dingen waard zijn, dus of de prijzen op ebay kloppen)
Edit: was nog een vraag vergeten
[ Voor 11% gewijzigd door NovaDesu op 30-07-2010 02:22 ]
Daarbij slaapt ie nog half :-) Voor de CPU is dat geen probleem. Zorg wel voor genoeg geheugen; 4GB is tegenwoordig het beste om gewoon goed te kunnen multitasken. Is gemakkelijk zelf bij te plaatsen en ook niet zo duur, mocht er nog geen 4GB in zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar Kingston, die hebben speciaal geheugen voor MacBooks met levenslange garantie.NovaDesu schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 02:15:
Goedkoop weet ik niet, maar ik zou wel een originele Apple-accu kopen. Goedkoop is vaak duurkoop als het gaat om compatible accu's; dan heb je dat ie na een jaar of twee ineens nog maar veel minder lang mee gaat. Bij Apple-accu's ook mogelijk, maar die kans is minder groot en als 'ie echt te hard achteruit gaat krijg je vaak gewoon een nieuwe toegestuurd.NovaDesu schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 02:15:
Elke Mac heeft standaard 1 jaar Apple Care. Je kunt gedurende het eerste jaar nog extra Apple Care van in totaal 3 jaar bijkopen. De MacBook die je wilt kopen is al ouder dan een jaar, dus als degene hier geen 3-jaar Apple Care bij heeft gekocht is het, voor zover ik weet, niet meer mogelijk dat nu alsnog te doen.NovaDesu schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 02:15:
Edit: was nog een vraag vergetenHoe zit dit met apple care? Is het mogelijk om dat nog er bij te kopen en dat je dan nog verzekerd bent?
[ Voor 7% gewijzigd door Serenity op 30-07-2010 02:33 ]
ben al een paar maanden er blij met mijn mbp 15".
Had bij dealextreme een mini-displayport - hdmi kabel besteld en werkte perfect.
Inpluggen, tv werd herkend, beeld verschijnt op tv en gaan.
Maar sinds een paar weken doet ie het niet meer.
Inpluggen, scherm mbp wordt blauw en tv blijft zwart
Heb het in alle aansluit volgorde's geprobeerd, met eerst mpb dan wel tv aan... maar niets werkt.
googlen levert andere mensen met soort gelijke problemen op, maar geen oplossing...
wat kan ik nog proberen?
Had bij dealextreme een mini-displayport - hdmi kabel besteld en werkte perfect.
Inpluggen, tv werd herkend, beeld verschijnt op tv en gaan.
Maar sinds een paar weken doet ie het niet meer.
Inpluggen, scherm mbp wordt blauw en tv blijft zwart
Heb het in alle aansluit volgorde's geprobeerd, met eerst mpb dan wel tv aan... maar niets werkt.
googlen levert andere mensen met soort gelijke problemen op, maar geen oplossing...
wat kan ik nog proberen?
Onze vorige is met drie jaar kapot gegaan. Reparatiekosten waren ongeveer duizend euro. Nu dus maar een nieuwe besteld: 15", i5 2,53, 7200 toeren schijf en anti-glare. F*cking duur, maar "Once you go Mac, ..."
@DarkChylde Kijk eens met gfxCardStatus of je kaart wel op 'dynamic' staat. Je hebt geloof ik een Intel en nVidia kaart in je MBP zitten. Indien hij enkel op Intel staat, werkt bij mij geen enkel scherm (ook via de mini <-> HDMI niet)....
Ik ben nu eindelijk mijn MBP aan het bestellen (ouders zijn weer thuis van vakantie, dus dan kan dat he
) maar nu wil ik het toetsenbord met een brede linker shift toets, en een brede enter toets, maar welk toetsenbord moet ik dan selecteren?
Zie de ACS FAQ: Wat is het verschil tussen de toetsenbordlayouts waar ik uit kan kiezen?pcprutser schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:19:
Ik ben nu eindelijk mijn MBP aan het bestellen (ouders zijn weer thuis van vakantie, dus dan kan dat he) maar nu wil ik het toetsenbord met een brede linker shift toets, en een brede enter toets, maar welk toetsenbord moet ik dan selecteren?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Vreemd, dat zou beteken dat de Iphone microphone lijn volume uitstuurd. Dat was best een tegenvaller, dat ik mijn headset niet kon gebruiken op mijn MBP. Alleen een usb of met een microphone versterker.jorikc schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:20:
Ik kwam net achter een leuke feature in de nieuwe MBP's. Ik was 'm op GoT nog niet tegengekomen. Als je een iPhone headset op de koptelefoon uitgang van je nieuwe MBP aansluit, werkt de microfoon van je headset ook als microfoon van je MBP!
Ik vroeg me bij mijn vorige MBP (eerste C2D-serie) al af of ze zoiets ooit zouden maken, ik was kennelijk niet de enige met dat idee. Het schijnt dat knopjes op je headset het ook doen, maar ik heb dat niet kunnen testen, want mijn headset-knopje is kapot. Nog even wachten wat de iPhone4-headset zal doen op m'n MBP

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Anoniem: 323791
Ik moet zeggen dat mijn vandaag afgeleverde MBP als een zonnetje draait,de nieuwe iPad
het ook prima doet,kortom ik wel een dure uitgaven zomer heb gehad maar mij weer opperbest voel met deze nieuwe gebruikersspullen.
Sinds de iPhone ben ik erg onder de indruk geraakt van Apple en na veel enthousiaste verhalen van vrienden over hun Mac(book)'s wil ik ook gaan switchen, zeker nu ik gister bij de Mediamarkt even met een MBP ben wezen spelen. Ik heb een 13" 2,4ghz MBP op het oog alleen twijfel ik of deze niet iets te langzaam gaat zijn voor wat ik er mee wil doen. Heb al flink gegoogled/search gebruikt maar kan niet helemaal vinden wat ik zoek en reviews spreken elkaar regelmatig tegen, daarom graag wat advies van jullie.
Wat wil ik voornamelijk ermee gaan doen:
- Surfen
- Licht Office (iWork) gebruik
- Fotobewerking: gebruik nu veel Lightroom. Meest gebruikte functies: exposure/contrast/brightness aanpassen, croppen, wat met de saturation/kleuren etc spelen, niks heftigs dus. Daarnaast redelijke hoeveelheden RAW files exporteren naar .jpg in 12mp formaat, zo'n 100 tot 400 per keer enkele keren per maand om online te zetten.
Mijn vraag:
Kan ik bovenstaande (m.n. fotobewerking) soepel doen op een MBP 13" 2,4ghz, of ga ik snelheid van een i5 en de betere (bij de 15" wél aanwezige) videokaart van de 15" versie hierbij erg missen? Met andere woorden, levert de extra € 600 mij een significante prestatieverbetering op die de moeite waard is of is het meer een kwestie van snel (13") en nog sneller (15")?
Wat vind ik soepel: heb nu een 1 jaar oude Intel C2 quad core Q9550 2,8(?) ghz met standaard grafisch kaartje (zo'n standaard 600 euro desktop van MyCom) en die kan Lightroom soepel draaien. Gaat de MBP 13" daar een beetje in de buurt komen?
Thanx alvast voor de reacties!
Wat wil ik voornamelijk ermee gaan doen:
- Surfen
- Licht Office (iWork) gebruik
- Fotobewerking: gebruik nu veel Lightroom. Meest gebruikte functies: exposure/contrast/brightness aanpassen, croppen, wat met de saturation/kleuren etc spelen, niks heftigs dus. Daarnaast redelijke hoeveelheden RAW files exporteren naar .jpg in 12mp formaat, zo'n 100 tot 400 per keer enkele keren per maand om online te zetten.
Mijn vraag:
Kan ik bovenstaande (m.n. fotobewerking) soepel doen op een MBP 13" 2,4ghz, of ga ik snelheid van een i5 en de betere (bij de 15" wél aanwezige) videokaart van de 15" versie hierbij erg missen? Met andere woorden, levert de extra € 600 mij een significante prestatieverbetering op die de moeite waard is of is het meer een kwestie van snel (13") en nog sneller (15")?
Wat vind ik soepel: heb nu een 1 jaar oude Intel C2 quad core Q9550 2,8(?) ghz met standaard grafisch kaartje (zo'n standaard 600 euro desktop van MyCom) en die kan Lightroom soepel draaien. Gaat de MBP 13" daar een beetje in de buurt komen?
Thanx alvast voor de reacties!
MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb
Ik kom prima uit de voeten met de MBP 13" 2.4 GHz. Lightroom draait uitstekend. Ik bewerk regelmatig raw bestanden van 10 megapixel, dat gaat zeer vloeiend. Je moet alleen niet bijvoorbeeld parallels ernaast willen draaien, dan heb je meer ram nodig. Voor het exporteren schijnt een i5 wel een stuk sneller te zijn.NrG_82 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:55:
...
Mijn vraag:
Overigens vind ik het formaat van 13" juist ideaal. Dat zou ik ook meewegen in je beslissing.
[ Voor 5% gewijzigd door raviculus op 30-07-2010 18:23 ]
Voor de meeste toepassingen volstaat de C2D 2.4GHz prima inderdaad, de 2.66GHz zeker. Tenzij je programma's draait die gewoon erg CPU-intensief zijn of gaat exporteren, converteren, etc. waarbij het puur gaat om CPU-kracht, staat ie gewoon voor het grootste deel niks te doen. Bij multitasking speelt het geheugen een veel belangrijkere rol, en verder is de harde schijf veel eerder de bottleneck van het systeem dan de CPU.
Ok duidelijke info, thanks!
HDD is inderdaad sowieso te klein, op alle MacBooks. Daarom bespaar ik liever wat geld op de MacBook, want ik wil er sowieso een 1TB Time Capsule bij kopen. Dat vind ik meer toevoegen dan een upgrade naar 500gb HDD.
Het formaat laat ik zeker meewegen. Mede om het formaat ging mijn voorkeur ook uit naar 13", mooi en handzaam qua afmetingen. Ik zal hem ook het meeste gebruiken onderuit gezakt op de bank, dus dan vind ik 13" groot zat, omdat je met je neus op het scherm zit. Plus m'n vrouw vond 13" ook het mooist en die zag 1.750E uitgeven terwijl we net een jaar oude PC hebben niet zo zitten
Parallels ga ik toch niet draaien. Als ik écht niet om Windows heen kan slinger ik even de (dan waarschijnlijk bergen stof verzamelende) desktop aan of eventueel m'n Windows laptop van het werk, dus daar ga ik vast geen problemen mee krijgen.
Dus afgaande op jullie berichten zal ik met een gerust hart een 13" kunnen bestellen. Dat het exporteren naar .jpg wat langer duurt is niet zo erg, daar loop ik meestal toch bij weg. Zolang het maar geen halve dag duurt...
HDD is inderdaad sowieso te klein, op alle MacBooks. Daarom bespaar ik liever wat geld op de MacBook, want ik wil er sowieso een 1TB Time Capsule bij kopen. Dat vind ik meer toevoegen dan een upgrade naar 500gb HDD.
Ok mooizo, dat zijn goede berichtenraviculus schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 18:20:
[...]
Ik kom prima uit de voeten met de MBP 13" 2.4 GHz. Lightroom draait uitstekend. Ik bewerk regelmatig raw bestanden van 10 megapixel, dat gaat zeer vloeiend. Je moet alleen niet bijvoorbeeld parallels ernaast willen draaien, dan heb je meer ram nodig. Voor het exporteren schijnt een i5 wel een stuk sneller te zijn.
Overigens vind ik het formaat van 13" juist ideaal. Dat zou ik ook meewegen in je beslissing.
Het formaat laat ik zeker meewegen. Mede om het formaat ging mijn voorkeur ook uit naar 13", mooi en handzaam qua afmetingen. Ik zal hem ook het meeste gebruiken onderuit gezakt op de bank, dus dan vind ik 13" groot zat, omdat je met je neus op het scherm zit. Plus m'n vrouw vond 13" ook het mooist en die zag 1.750E uitgeven terwijl we net een jaar oude PC hebben niet zo zitten
Parallels ga ik toch niet draaien. Als ik écht niet om Windows heen kan slinger ik even de (dan waarschijnlijk bergen stof verzamelende) desktop aan of eventueel m'n Windows laptop van het werk, dus daar ga ik vast geen problemen mee krijgen.
Dus afgaande op jullie berichten zal ik met een gerust hart een 13" kunnen bestellen. Dat het exporteren naar .jpg wat langer duurt is niet zo erg, daar loop ik meestal toch bij weg. Zolang het maar geen halve dag duurt...
MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb
Heb een gloedje nieuwe MBP i5, maar ik kom er maar niet achter of ik nu SL 64- of 32-bit draai..
Iemand een ideetje voor deze simpele vraag
Snow Leopard bestaat toch niet eens als 32-bits versie?Anoniem: 107117 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 20:34:
Heb een gloedje nieuwe MBP i5, maar ik kom er maar niet achter of ik nu SL 64- of 32-bit draai..
Volgens mij is OSX al een tijdje alleen 64-bits.
@Dark Ghost: standaard draai je een 32-bit kernel, maar heb je alle mogelijkheden van 64-bit software, omdat dat op een Mac ook op een 32-bit kernel kan draaien. Meer over Macs / Mac OS X in 64-bit op MacObserver.com, nog meer voer in de Mac Performance Guide.
[ Voor 17% gewijzigd door lhoBas op 30-07-2010 21:13 . Reden: aanvulling ]
Slinger even "Activity Monitor" aan, staat onder Utilities bij Applications, daar kun je zien of iets onder 32 bits of 64 bits draait..J0HAN schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 20:41:
[...]
Snow Leopard bestaat toch niet eens als 32-bits versie?
Volgens mij is OSX al een tijdje alleen 64-bits.

(Het gros draait onder 64 bit!)
[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 30-07-2010 22:55 ]
had ik ook al geprobeerd. (alle 3 settings).Anoniem: 107117 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:11:
@DarkChylde Kijk eens met gfxCardStatus of je kaart wel op 'dynamic' staat. Je hebt geloof ik een Intel en nVidia kaart in je MBP zitten. Indien hij enkel op Intel staat, werkt bij mij geen enkel scherm (ook via de mini <-> HDMI niet)....
Maar bedankt voor het meedenken.
Zijn er nog apps die men echt van harte kan aanbevelen om op je nieuwe MBP 15" i5 te hebben? Ik ben nl een switcher en weet nog niet bijzonder veel van alle apps. Is het ook echt waar dat ik geen antivirus software o.i.d. nodig heb?
iPhone 8 Plus iPad air 2
Lees deze topics eens door: Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 6. Hier komen veel handige applicaties voorbij. Andere handige sites zijn http://mac.appstorm.net/, http://www.versiontracker.com/macosx/, en natuurlijk http://www.apple.com/downloads/macosx/.Tristal schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 03:41:
Zijn er nog apps die men echt van harte kan aanbevelen om op je nieuwe MBP 15" i5 te hebben? Ik ben nl een switcher en weet nog niet bijzonder veel van alle apps. Is het ook echt waar dat ik geen antivirus software o.i.d. nodig heb?
Voor Mac OS X zijn er verder maar weinig virussen. Ik geloof dat er een paar trojans rondgaan, maar die moet je wel eerst zelf installeren
32.Anoniem: 107117 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 20:34:
En je hebt ook geen 64-bit kernel nodig, tenzij je meer dan 64GB geheugen hebt. (Wat, voor de volledigheid, niet past in een MBPro
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 31-07-2010 04:15 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dank je voor de info? Nu had ik nog een vraagje...heb net firefox gedowned maar nu geeft MBP aan dat het een apparaat is. Hoe zit dat en hoe kan ik gewoon het ff symbool aan mn dock toevoegen?Serenity schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 04:09:
[...]
Lees deze topics eens door: Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 6. Hier komen veel handige applicaties voorbij. Andere handige sites zijn http://mac.appstorm.net/, http://www.versiontracker.com/macosx/, en natuurlijk http://www.apple.com/downloads/macosx/.
Voor Mac OS X zijn er verder maar weinig virussen. Ik geloof dat er een paar trojans rondgaan, maar die moet je wel eerst zelf installeren. Een virusscanner is dus (nog) niet echt nodig. Je hebt naast de standaard firewall wel programma's als Little Snitch waarmee je in- en uitgaande verbindingen wat beter kunt monitoren/regelen, mocht je hier behoefte aan hebben. Maar verder is er niet echt iets om je druk over te maken.
iPhone 8 Plus iPad air 2
Als je software download 'mount' hij als het ware 'een virtuele installatie schijf'. als je hierop klikt krijg je vaak het icoon van de software en een snelkoppeling naar application te zien. alles wat je hoeft te doen is het icoon op de shortcut te slepen, dan staat in de application folder op je mac en die kan je wel in je dock slepen.Tristal schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 04:41:
[...]
Dank je voor de info? Nu had ik nog een vraagje...heb net firefox gedowned maar nu geeft MBP aan dat het een apparaat is. Hoe zit dat en hoe kan ik gewoon het ff symbool aan mn dock toevoegen?
Als er alleen een .pkg in staat dat werkt het hetzelfde als in windows met een .exe. klik hem aan en OSX 'unpackaged' het voor je en sleept het in de juiste folders.
[ Voor 11% gewijzigd door Horizons op 31-07-2010 07:11 ]
Top!! Kon niet vermoeden dat het zo simpel wasHorizons schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 07:09:
[...]
Als je software download 'mount' hij als het ware 'een virtuele installatie schijf'. als je hierop klikt krijg je vaak het icoon van de software en een snelkoppeling naar application te zien. alles wat je hoeft te doen is het icoon op de shortcut te slepen, dan staat in de application folder op je mac en die kan je wel in je dock slepen.
Als er alleen een .pkg in staat dat werkt het hetzelfde als in windows met een .exe. klik hem aan en OSX 'unpackaged' het voor je en sleept het in de juiste folders.
iPhone 8 Plus iPad air 2
Begin is het leukste, alles voor het eerst ontdekkenTristal schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:51:
[...]
Top!! Kon niet vermoeden dat het zo simpel was! En zo kom ik elke dag weer achter nieuwe dingen als switcher zijnde! Thnx for the help
Wat een onzin 32bit spreekt maar max 3,2 / 3,3 GB aan, echt geen 64 GB!CyBeR schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 04:15:
[...]
32.
En je hebt ook geen 64-bit kernel nodig, tenzij je meer dan 64GB geheugen hebt. (Wat, voor de volledigheid, niet past in een MBPro)
|| iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi | Magic Keyboard || iPhone 14 Pro Max 256GB SB || Apple Watch Ultra || AirPods Pro 2022 || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
overtones schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:44:
[...]
Wat een onzin 32bit spreekt maar max 3,2 / 3,3 GB aan, echt geen 64 GB!

'nuff said.
Ehm:overtones schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:44:
[...]
The first is simple: 64-bit computing is necessary if you want one of the programs on your computer to have access to more than 4GB of RAM.
http://www.macworld.com/a.../snow_leopard_64_bit.htmlSnow Leopard runs 64-bit-capable applications in 64-bit mode regardless of whether it’s booting into a 64-bit or 32-bit kernel. In fact, the only big advantage of booting into a 64-bit kernel would be the ability to use more than 32 gigabytes of RAM.
Wikipedia: x86-64The 64-bit kernel, like the 32-bit kernel, supports 32-bit applications; both kernels also support 64-bit applications. 32-bit applications have a virtual address space limit of 4 GB under either kernel.
Edit@lhoBas: Je gebruikt meer memory dan dat er in je mac zit

Voor de duidelijkheid zou er even iemand met meer dan 4 GB ram langs moeten komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 31-07-2010 17:02 ]
Zo dan:Jesse schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:57:
Edit@lhoBas: Je gebruikt meer memory dan dat er in je mac zit(Zie onder het taartpuntengrafiekje)
Voor de duidelijkheid zou er even iemand met meer dan 4 GB ram langs moeten komen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Je gebruikt pas meer geheugen dan je hebt als je last hebt van veel page out's. Met maar 1,3MB is daar bij hem totaal geen sprake van dus.Jesse schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:57:toon volledige bericht
[...]
Ehm:
[...]
[...]
http://www.macworld.com/a.../snow_leopard_64_bit.html
[...]
Wikipedia: x86-64
Edit@lhoBas: Je gebruikt meer memory dan dat er in je mac zit(Zie onder het taartpuntengrafiekje)
echter ik heb 4GB RAM en nu 1,84GB aan page-outs na 9 dagen uptime. Betekend dit dat 4GB te weinig is? Soms is hij wel traag namelijk ...
Ga eerst eens leren waar je 't over hebt.overtones schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:44:
[...]
Een 32-bit doos kan met PAE maximaal 64GB aanspreken (2^36 bits). Meer dan dat en je hebt 64-bit nodig. (Het schijnt dat OSX de limiet op 32GB legt, maar dat past ook niet bepaald in je macbook pro.)
Per proces, echter, is de adresruimte nog steeds maar 2^32 bits, dus 4GiB. Op OSX kun je echter in je 32-bits kernel wel degelijk 64-bits processen draaien, dus dus meer dan 2^32 bits adresruimte krijgen. Je bent echter nog wel gelimiteerd aan die 32GiB (of 64) die de 32-bits kernel als absoluut maximum heeft. Pas als je daar langs wilt moet je dus een echte 64-bits kernel hebben.
Sowieso kun je trouwens met 32-bits 4GiB aanspreken. Dat hele 3.3GiB gebeuren is een limitatie van één specifiek platform.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 31-07-2010 20:27 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Net zoals veel mensen denken dat een FAT32-partitie maximaal 32GB kan zijn.CyBeR schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 20:26:
[...]
Sowieso kun je trouwens met 32-bits 4GiB aanspreken. Dat hele 3.3GiB gebeuren is een limitatie van één specifiek platform.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Dit topic is gesloten.