-Edwin- schreef op maandag 07 november 2011 @ 20:42:
Hallo beste Tweakers,
Er is gebleken dat mijn videokaart defect is. Deze wil ik natuurlijk vervangen. Ik zal beginnen met de specs van mijn 3 jaar oude pc:
Fortron Source 450W voeding (met 12V lijntjes van 18A, zeg ik dat zo goed?

)
Asus P5QL Pro moederbord
Intel Core 2 Quad Q9400 2,67GHz
4 GB DDR2/800 RAM
1 TB Hitachi harde schijf
XFX Radeon HD4870 1gb (deze is dus stuk)
Wat ik zelf al weet is dat mijn voeding te weinig is. Aangezien ik sowieso 3-4 jaar verder wil, ga ik deze vervangen met een 750W Corsair voeding. Dit ga ik dan ook doen voordat ik een nieuwe videokaart koop.
Ik denk zelf dat dit een aardig goede pc is, en ik met een betere videokaart makkelijk 3-4 jaar verder kan (wat denken jullie daarvan?) Ik wil dan ook tussen de 200-250 euro uit gaan geven voor een nieuwe GPU. Volgens mij kan ik hier een erg goede videokaart mee kopen, als ik zo naar de Pricewatch kijk en dan naar de benchmarks met de videokaarten kijk.
De prestaties zijn erg belangrijk, ik wil dus 3-4 jaar verder kunnen gaan met deze pc, het liefst dat ik na deze upgrade niks meer hoef de toen in die periode. Nu wil ik graag Battlefield 3 kunnen spelen, maar later ook GTA V om maar wat te noemen. Zware games dus.
Ik ga de videokaart gebruiken om 1 Full-HD beeldscherm mee aan te sturen. Soms komt het ook voor dat ik de tv aansluit erop (niet voor gamen!). 2 DVI poorten (of 1 DVI en een HDMI) is dus een must voor mij, maar dit hebben de meeste kaarten wel.
Geluid maakt mij niet zoveel uit, aangezien ik mij tijdens het gamen daar niet zo aan stoor.
Hitte is ook niet echt een issue. Ik heb een grote kast met genoeg ruimte en veel ventilatie. Stroomverbruik mag met een 750W voeding ook niet uitmaken.
Overclocken doe ik eigenlijk niet veel aan. Verder dan het Catalyst scherm kom ik niet
Compatibiliteit zit met de Asus P5QL pro mobo ook wel goed dacht ik. Behalve dat ik helaas geen Crossfire kan gebruiken ermee.
Ik heb zelf natuurlijk al rondgekeken naar een geschikte GPU. Ik let vooral op ATI kaarten omdat ik daar de afgelopen jaren meer ervaring mee heb en het ook gewoon meer volg (de versienummering enzo). Ik dacht zelf aan een HD6950 2gb. Maar soms lees ik dat bijvoorbeeld de HD6870 betere prestaties biedt.
Natuurlijk mogen jullie andere kaarten (ook Nvidia) adviseren. Graag zelfs

Zolang ik dus maar de beste aankoop doe aan de hand van de eisen die ik stel.
Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn, als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!
EDIT: Ik vergeet te zeggen dat ruimte in mijn kast geen probleem is. Er zijn veel slots vrij voor de wat ''bredere'' videokaarten.
Kunnen jullie verder ook nog aangeven of iets in mijn pc een bottleneck zal vormen behalve de GPU?