Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees guru3d al nauwelijks meer om die reden, dus een recent voorbeeld blijf ik je schuldig. Het is gewoon zo dat in het recente verleden dat gewoon zo was en dat daarom gewoon resultaten van Guru3D met een korrel zout genomen dienen te worden. Jij kan wel zeggen dat ze dat nu niet meer zouden doen, dan waarom rolt Nvidia er dan weer zo goed uit, terwijl gerenommeerde andere reviewers andere conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rolt er alleen goed uit met ultra settings tot zo'n 1920x1080,
Dit komt omdat AMD kaarten momenteel nog niet goed om gaan met de
ingame MSAA. 3dguru laat zien dat AMD sterker word wanneer er hogere resoluties worden gebruikt en
waneer MSAA en ulttra niet word gebruikt. Dit zelfde zie je ook in de meeste revies gebeuren.
Dat nvidia er dus goed uit rolt bij 3DGURU is ten alle rechte, anders zouden alle andere site's ook
allemaal liegen over nvidia en bf3.

Dan er nog bij komt met bijna de zelfde conclusie wat mij erg verbaast
http://www.hardocp.com/ar...r_performance_iq_review/8

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan er nog bij komt met bijna de zelfde conclusie wat mij erg verbaast
Hoe bedoeld je dat precies?

PS welke andere sites?
nders zouden alle andere site's ook
allemaal liegen over nvidia en bf3.
Dit vind ik wel een interessant stuk om te lezen.
In Battlefield 3, MSAA is disadvantaged. With a deferred shading engine, MSAA is challenged from the beginning. There are things it just can't do. It can't address edge aliasing that is exaggerated by the lighting stage, because it happens before lighting. it can't reduce aliasing due to shaders (sometimes referred to as "specular aliasing") or transparent textures without external help from AMD and NVIDIA control panel options. FXAA doesn't share any of these problems. It's not perfect, but FXAA does exactly what it sets out to do: it is an effective and very fast approximation of multi-sampling in a single-pass shader program. It smoothes geometry edges, alpha texture edges, lighting edges, and specular aliasing. And it does these things very quickly.

In AMD's own review guide for this game AMD recommends to use FXAA in this game instead of MSAA. This is a bold statement from AMD since FXAA is the competitors technology. This leads credence to the benefit and positive effect that today's shader based AA technology provides. It is very easy to see that FXAA is more effective than MSAA in this particular game title.
Dus eigenlijk testen met MSA is niet alleen nadelig voor AMD, maar ook minder interessant door de bank genomen. Dus testen met MSA en niet testen met FXAA is eigenlijk niet echt representatief. Guru3d gebruikt dus alleen MSA.... Waarom? (Snap je nu mijn tegen stand voor Guru3d?)
Even the inexpensive Radeon HD 6870 didn't even flinch when we enabled High FXAA at 1920x1200. In fact, it barely seemed to notice that there was an extra processing load.
Dus guru3d doet dit niet en AMD kaarten krijgen een hit. Bedenk je dan dat AMD het dus beter doet met FXAA aan (HardOCP). Dat de 6950 dan een stuk sneller is dan de 560 TI (Again HardOCP). Dus dat de 6950 2GB (minder geheugen limiet) de betere keus zou zijn.

[ Voor 131% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,

Ik wil mijn videokaart gaan upgraden van mijn pc echter is het al zo'n tijd geleden dat ik me daar mee bezig heb gehouden dat ik niet echt meer in de "loop" ben met nu goede prijs kwaliteit verhoudingen zijn.

Mijn huidige specs staan hieronder (voeding is 500W cooler master)

Motherboard:
CPU Type QuadCore Intel Core 2 Quad Q9550, 2833 MHz (8.5 x 333)
Motherboard Name Asus P5Q (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Motherboard Chipset Intel Eaglelake P45
System Memory 4096 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM1: GeIL CL5-5-5DDR2800 5 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)
DIMM3: GeIL CL5-5-5DDR2800 5 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)
BIOS Type AMI (03/11/10)
Communication Port Communications Port (COM1)
Display:
Video Adapter ATI Radeon HD 4800 Series (512 MB)
Video Adapter ATI Radeon HD 4800 Series (512 MB)

Ik heb ook gemeten hoeveel ruimte ik in mijn kast heb en 30cm wordt wel heel krap, de kaart die ik nu heb past precies met nog een beetje ruimte over.

Budget: 250 bij voorkeur 300 Max.

Wat tips zijn welkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:49:
[...]

Hoe bedoeld je dat precies?

PS welke andere sites?

[...]

Dit vind ik wel een interessant stuk om te lezen.

[...]

Dus eigenlijk testen met MSA is niet alleen nadelig voor AMD, maar ook minder interessant door de bank genomen. Dus testen met MSA en niet testen met FXAA is eigenlijk niet echt representatief. Guru3d gebruikt dus alleen MSA.... Waarom? (Snap je nu mijn tegen stand voor Guru3d?)

[...]

Dus guru3d doet dit niet en AMD kaarten krijgen een hit. Bedenk je dan dat AMD het dus beter doet met FXAA aan (). Dat de 6950 dan een stuk sneller is dan de 560 TI (Again HardOCP). Dus dat de 6950 2GB (minder geheugen limiet) de betere keus zou zijn.
Hoe kan een kaart met meer prestaties daar nu de minder goede keuze zijn.
Dat slaat echt alles.
3dguru test met alle toeters en bellen aan, waarom omdat dit gebruikelijk is in veel benchmarks op 3dguru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:17:
[...]
Hoe kan een kaart met meer prestaties daar nu de minder goede keuze zijn.
Dat slaat echt alles.
Met minder prestaties met FXAA aan, lees HardOCP nu gewoon. Heb je mijn post wel gelezen of kan je dat gewoon niet verenigen met je voorkeur en is het daarom pertinent fout. Terwijl ik duidelijk aangeef waar het mis gaat (namelijk instellingen die slechter werken op AMD en een mindere weergave geven) en je loopt daar gewoon aan voorbij. Met FXAA is de 6870 bijna even snel als de 560TI in BF3.
3dguru test met alle toeters en bellen aan, waarom omdat dit gebruikelijk is in veel benchmarks op 3dguru
Nee, zonder de juiste instellingen. Niet met alle toeters en bellen aan, anders hadden ze ook wel begrepen FXAA te gebruiken, wat beter bij de -moderne- engine past. Lees dat stuk bij hardOCP over AA, lees het 3x, misschien dat je het dan ook nog begrijpt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

System specs op dit moment:
CPU: AMD Athlon || X4 640
Mainboard: 880GM-E41 (MS-7623)
Geheugen: 4 gig DDR3
Videokaart: Nvidia GeForce GTS 250
Voeding: 500 watt (merk weet ik zo niet, als jullie dat echt willen weten kan ik dat zo wel ff checken)

Ga op een resolutie van 1680x1050 spelen.

Wil de kaart gebruiken voor het spelen van Battlefield 3 en ModernWarfare 3.

Ik zat te kijken naar deze kaart: pricewatch: Sapphire HD6950 2GB Dual Fan
Nu was mijn vraag of mijn cpu hem aankan, of ik genoeg voeding heb, en of ik die kaart kan flashen naar een 6970 volgens deze tutorial: http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/159 .

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr. Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:30:
[...]

Met minder prestaties met FXAA aan, lees nu gewoon. Heb je mijn post wel gelezen of kan je dat gewoon niet verenigen met je voorkeur en is het daarom pertinent fout. Terwijl ik duidelijk aangeef waar het mis gaat (namelijk instellingen die slechter werken op AMD en een mindere weergave geven) en je loopt daar gewoon aan voorbij. Met FXAA is de 6870 bijna even snel als de 560TI in BF3.

[...]

Nee, zonder de juiste instellingen. Niet met alle toeters en bellen aan, anders hadden ze ook wel begrepen FXAA te gebruiken, wat beter bij de -moderne- engine past. Lees dat stuk bij over AA, lees het 3x, misschien dat je het dan ook nog begrijpt.
Het is AMD'S probleem dat die niet om kan gaan met alle toeters en bellen aan.
FXAA zamen met MSAA geven de beste kwaliteit
Nividia heeft ook zo zijn geheugen te kort problemen. Dit gaat nu te ver oftopic dus regel het maar via pm met mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:44:
[...]
Je heebt het helemaal mis en ik kap er mee want dit houd zo niet op.
Tuurlijk joh, ik heb je alles bewezen met feiten hier en je hebt gewoon verloren. Guru3D heeft gewoon weer een slechte review gemaakt. MSA moet gewoon uit met AMD kaarten bij BF3 en dan zijn ze een stuk sneller dan hun Nvidia tegenhanger.
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:47:
Het is geen spelletje reiman lees nog eens mijn post en doe het nu via pm want ik ga er niet meer op in omdat ik betere dingen te doen heb zoals werken.
;w Ik ga niets met jouw regelen. Ik heb je het laten zien en ik laat het andere mensen ook zien.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is geen spelletje reiman lees nog eens mijn post en doe het nu via pm want ik ga er niet meer op in omdat ik betere dingen te doen heb zoals werken ipv jou gelijk gevendie er niet is.
MSAA is de standaard AA optie van bijna iedere game die hoort er nu eenmaal in en geeft de beste kwaliteit.
Post AA kan lang niet alles van AA voorzien en is vaak blurry. Je hebt het gewoon mis wat 3dguru betreft en dit zal jij hou dan ook nooit meer goed kunnen praten. Verder heb jij nog helemaal niets bewezen.
Je hebt gewoon een hekel aan 3dguru en dat mag maar ga dan niet liegen over die site hoe dat momenteel werkt daar.

Wikipedia: Multisample anti-aliasing

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:41:
Hallo allemaal,

System specs op dit moment:
CPU: AMD Athlon || X4 640
Mainboard: 880GM-E41 (MS-7623)
Geheugen: 4 gig DDR3
Videokaart: GeForce GTS 250
Voeding: 500 watt (merk weet ik zo niet, als jullie dat echt willen weten kan ik dat zo wel ff checken)

Ga op een resolutie van 1680x1050 spelen.

Wil de kaart gebruiken voor het spelen van Battlefield 3 en ModernWarfare 3.

Ik zat te kijken naar deze kaart: [URL="http://.net/pricewatch/294825/sapphire-hd6950-2gb-dual-fan.html"]pricewatch: Sapphire HD6950 2GB Dual Fan[/URL]
Nu was mijn vraag of mijn cpu hem aankan, of ik genoeg voeding heb, en of ik die kaart kan flashen naar een 6970 volgens deze tutorial: http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/159 .

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr. Sander
de gtx560 ti is de betere optie als je alles aan wil zetten in bf3 voor die resolutie maar dan krijg je niet voldoende fps om online soepel te kunnen gamen, dit lukt ook niet met de hd6950.
Ga je op high gamen dan is de hd6950 de betere keuze, high is voor online beter dus ik zou wat dat betreft gewoon voor de hd6950 gaan rn de standaard MSAA uit laten want daar kan de amd kaarten niet goed mee over weg wat erg jammer is want het is de standaard aa optie in heel veel games. Voor de rest zijn bijde kaarten ongeveer even snel.
Met een oc op de cpu moet hij het zeker nog wel aan kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor wat betreft BF3 gebundeld met grafische kaart hier een voorbeeld (van de buren):
http://nl.hardware.info/n...-directcu-ii-en-xonar-d2x
Amd heeft ook al lang aangekondigd BF3 te gaan bundelen met de duurderre kaarten.

Als je specifiek voor BF3 een nieuwe kaart wilt halen is zo'n bundel wel voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:41:
500W zegt juist niks, merk en type is waar het om gaat. Voeding is sowieso nodig.
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:55:
[...]

de gtx560 ti is de betere optie als je alles aan wil zetten in bf3 voor die resolutie.
Ga je op high gamen dan is de hd6950 de betere keuze, high is voor online beter dus ik zou wat dat betreft gewoon voor de hd6950 gaan. Voor de rest zijn bijde kaarten ongeveer even snel.
Met een oc op de cpu moet hij het zeker nog wel aan kunnen.
Afbeeldingslocatie: http://static.techspot.com/articles-info/458/bench/1680_High.png
HD6870 is ongeveer even snel als een GTX560Ti, waarom zou je dan een GTX560Ti nemen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:47:
Het is geen spelletje reiman lees nog eens mijn post en doe het nu via pm want ik ga er niet meer op in omdat ik betere dingen te doen heb zoals werken ipv jou gelijk gevendie er niet is.
Nee, dat is het probleem je zou idd niet doen nee.
MSAA is de standaard AA optie van bijna iedere game die hoort er nu eenmaal in en geeft de beste kwaliteit.
Post AA kan lang niet alles van AA voorzien en is vaak blurry. Je hebt het gewoon mis wat 3dguru betreft en dit zal jij hou dan ook nooit meer goed kunnen praten. Verder heb jij nog helemaal niets bewezen.
Je hebt gewoon een hekel aan 3dguru en dat mag maar ga dan niet liegen over die site hoe dat momenteel werkt daar.

Wikipedia: Multisample anti-aliasing
MSAA is verouderd. Lees HardOCP nu gewoon eens. Daarbij lieg ik niet. Ze gebruiken zelf alleen maar 4xMSAA in plaats van FXAA aan te zetten (Niet eens het testen). Op het moment dat je FXAA aanzet dan is er nauwelijks een hit op performance en dan word de 560TI gewoon afgedroogd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:06:
[...]

500W zegt juist niks, merk en type is waar het om gaat. Voeding is sowieso nodig.

[...]

[afbeelding]
HD6870 is ongeveer even snel als een GTX560Ti, waarom zou je dan een GTX560Ti nemen?
Je hebt gelijk maar ik heb er netjes bij vermeld met alles aan zetten en niet alleen high settings.
Met alles aan bedoel ik ultra. Ik zeg verder dat voor speelbare settings de 6950 de betere keuze is.

Reinman PM want dit gaat nu wel heel erg oftopic.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:06:
[...]

Ik heb deze: http://www.pcicase.nl/det...7&referrer=productsbb.asp
Ik moet dus sowieso nieuwe voeding kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbensam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 21:43
Vanuit het BBG Workstation Topic werd ik hierheen verwezen voor meer advies over mijn videokaart. Daar maak ik natuurlijk graag gebruik van.
Ik ben van plan deze week onderstaand systeem aan te schaffen. Het belangrijkste is dat deze stil is en ik er fanatiek foto's op kan bewerken (Lightroom, Photoshop, etc).

Voor de videokaart is relevant dat ik er de nieuwste games (BF3, FIFA12) er met redelijk graphics op kan spelen. Allerhoogste resolutie en settings zijn niet nodig.
Ook moeten er op dit moment 2 DVI schermen op aangesloten kunnen worden.
In de toekomst worden deze waarschijnlijk vervangen voor 2 keer de Dell Ultrasharp U2410.
Ik neem aan dat deze opgevoerde 6850 dit allemaal aan kan?

Het is waarschijnlijk dat ik in de toekomst hobbymatig ook nog met video aan de slag ga. Is op dat moment een andere kaart vereist?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R3 USB3.0 Silver Arrow€ 88,70€ 88,70
1Enermax ETS-T40-TB€ 32,40€ 32,40
1Intel Core i7 2700K Boxed€ 289,50€ 289,50
1Seasonic X-660 80+ Gold€ 128,-€ 128,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 85,99€ 85,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 164,51€ 164,51
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 82,90€ 82,90
1MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC€ 131,50€ 131,50
1Asrock Z68 Pro3€ 87,50€ 87,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.091,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannbla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 17:35
donowitz schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:25:
i5 2500k
8gb ram
ati 6870HD

Wat is nu handig om te doen? Nog een 6870HD xfire? Of een 6970 Dirt 3 edition en dan over een tijdje nog een 6970 en dan die XFIRE?

(Ik speel BF3 en straks Oblivion)
Nog geen reactie gehad :(

There's no school like the old school and i'm the headmaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 20:56
Ik zou een 6950 kopen, en dan hopen dat hij nog te unlocken is :) zo niet dan is het alsnog een hele mooie kaart voor die prijs :) natuurlijk wel een 2Gb editie :) en dan als t nodig is kan je er daar nog een van bijkopen, maar met 2x6950 moet het echt wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
ikbensam schreef op maandag 07 november 2011 @ 17:11:
Vanuit het BBG Workstation Topic werd ik hierheen verwezen voor meer advies over mijn videokaart. Daar maak ik natuurlijk graag gebruik van.
Ik ben van plan deze week onderstaand systeem aan te schaffen. Het belangrijkste is dat deze stil is en ik er fanatiek foto's op kan bewerken (Lightroom, Photoshop, etc).

Voor de videokaart is relevant dat ik er de nieuwste games (BF3, FIFA12) er met redelijk graphics op kan spelen. Allerhoogste resolutie en settings zijn niet nodig.
Ook moeten er op dit moment 2 DVI schermen op aangesloten kunnen worden.
In de toekomst worden deze waarschijnlijk vervangen voor 2 keer de Dell Ultrasharp U2410.
Ik neem aan dat deze opgevoerde 6850 dit allemaal aan kan?

Het is waarschijnlijk dat ik in de toekomst hobbymatig ook nog met video aan de slag ga. Is op dat moment een andere kaart vereist?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R3 USB3.0 Silver Arrow€ 88,70€ 88,70
1Enermax ETS-T40-TB€ 32,40€ 32,40
1Intel Core i7 2700K Boxed€ 289,50€ 289,50
1Seasonic X-660 80+ Gold€ 128,-€ 128,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 85,99€ 85,99
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 82,90€ 82,90
1MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC€ 131,50€ 131,50
1Asrock Z68 Pro3€ 87,50€ 87,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.091,-
Ik snap die 2de ssd niet helemaal en het systeem is ook een beetje uit balans volgens mij, de verhouding tussen videokaart en processor/ram is beetje raar, als je zo veel geld uit geeft aan je ram en processor moet je daar natuurlijk niet een videokaart bij gooien die de boel bottleneckt. sowieso denk ik dat je beter kan investeren in een 6950 of een nVidia kaart vanwege het videogedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbensam
Nilsepils schreef op maandag 07 november 2011 @ 17:45:
[...]

Ik snap die 2de ssd niet helemaal en het systeem is ook een beetje uit balans volgens mij, de verhouding tussen videokaart en processor/ram is beetje raar, als je zo veel geld uit geeft aan je ram en processor moet je daar natuurlijk niet een videokaart bij gooien die de boel bottleneckt. sowieso denk ik dat je beter kan investeren in een 6950 of een nVidia kaart vanwege het videogedeelte.
Bedankt voor de snelle reactie. Dit topic is een stuk levendiger :).

De 2e SSD is voor de cache van Lightroom, Photoshop en andere fotobewerkingprogramma's. Schijnt het bewerken sneller te maken, al zijn de meningen daarover verdeeld. Overigens zou ik een goedkopere 40GB SSD ook prima vinden. Alleen geen idee welke betrouwbaar is en geschikt voor wat ik wil. Maar goed, dit is is stiekem natuurlijk off topic.

Dat "uit balans" begrijp ik wel, maar tegelijkertijd vraag ik me af: is de videokaart hier echt een bottleneck als ik foto's ga bewerken? Voor mij is het niet nodig om spellen op de hoogste settings te spelen, dus de videokaart hoeft ook niet zo veel power te hebben als de CPU. Alleen voldoende.
Video bewerken zou wel ooit relevant kunnen worden. Dus is er een Nvidia kaart die net zo stil en goed is (in bv BF3), rond dezelfde prijs? Want veel meer wil ik er niet aan uit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
ikbensam schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:30:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Dit topic is een stuk levendiger :).

De 2e SSD is voor de cache van Lightroom, Photoshop en andere fotobewerkingprogramma's. Schijnt het bewerken sneller te maken, al zijn de meningen daarover verdeeld. Overigens zou ik een goedkopere 40GB SSD ook prima vinden. Alleen geen idee welke betrouwbaar is en geschikt voor wat ik wil. Maar goed, dit is is stiekem natuurlijk off topic.

Dat "uit balans" begrijp ik wel, maar tegelijkertijd vraag ik me af: is de videokaart hier echt een bottleneck als ik foto's ga bewerken? Voor mij is het niet nodig om spellen op de hoogste settings te spelen, dus de videokaart hoeft ook niet zo veel power te hebben als de CPU. Alleen voldoende.
Video bewerken zou wel ooit relevant kunnen worden. Dus is er een Nvidia kaart die net zo stil en goed is (in bv BF3), rond dezelfde prijs? Want veel meer wil ik er niet aan uit geven.
Voor foto's bewerken zal het niet een heel erge bottleneck worden maar voor die videobewerking die je eventueel nog van plan was zeker wel, je kan hem natuurlijk ook even later vervangen maar dat kost alleen maar geld. en waarom ik nVidia noem is omdat die cuda cores hebben en die vaak nog wel is een enorme performance winst willen geven :P maarja die zijn dan ook mede dankzij die cuda cores een stuk duurder, al zou ik zeggen snoep wat van je 2de ssd aangezien je de eerste ook gewoon deels als cache kan gebruiken, je kan gewoon een stuk memory allocaten dat hij daar gebruik van maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbensam
Nilsepils schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:41:
[...]

Voor foto's bewerken zal het niet een heel erge bottleneck worden maar voor die videobewerking die je eventueel nog van plan was zeker wel, je kan hem natuurlijk ook even later vervangen maar dat kost alleen maar geld. en waarom ik nVidia noem is omdat die cuda cores hebben en die vaak nog wel is een enorme performance winst willen geven :P maarja die zijn dan ook mede dankzij die cuda cores een stuk duurder, al zou ik zeggen snoep wat van je 2de ssd aangezien je de eerste ook gewoon deels als cache kan gebruiken, je kan gewoon een stuk memory allocaten dat hij daar gebruik van maakt :)
Maar stel dat Adobe CS6 wel OpenCL ondersteunt, dan is dit niet meer relevant toch? Tegen de tijd dat ik video's ga bewerken, is misschien CS7 zelfs al uit. :)

En als ik wel voor deze AMD ga: iemand ervaring met deze kaart? Hij schijnt stil te zijn, wat belangrijk is voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:19:
[...]
Als het voor bf3 is zou ik het niet doen. De ti doet het beter op ultra en met MSAA
Maar goed aan ultra heb je niet veel als je voor deze kaarten gaat tenzij je voldoening haalt uit 30 fps
http://www.guru3d.com/art...formance-benchmark-test/5
Kijk eens 1 pagina verder dan zie je dat een 560ti de slechtere keus is boven 1600x1200, zelfs met de nadelige instellingen voor AMD kaarten.
6950 scoort 10% hoger voor een klein beetje extra kosten, de 6870 scoort 10% minder maar kost veel minder.
Rond de 30fps is voor velen te weinig, dus dan moeten de settings sowieso omlaag waardoor de 6870 en 6950 sowieso de verstandigere keus worden.

Voor 1680x1050 zal misschien de 560ti de beste keus zijn voor ultra settings, maar zelfs dan...

Bij tomshardware (ook niet altijd de beste review site) hebben ze wel getest op high settings.
Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/7384/bf3high.jpg

http://www.tomshardware.c...s-performance,3063-3.html
http://www.tomshardware.c...s-performance,3063-8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let wel, alle reviews die bij AMD MSAA aanzetten, laten een vertekend beeld zien. AMD en BF kunnen het beste FXAA gebruiken, dan komt er nauwelijks een hit op performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:12
Hallo beste Tweakers,

Er is gebleken dat mijn videokaart defect is. Deze wil ik natuurlijk vervangen. Ik zal beginnen met de specs van mijn 3 jaar oude pc:

Fortron Source 450W voeding (met 12V lijntjes van 18A, zeg ik dat zo goed? :P )
Asus P5QL Pro moederbord
Intel Core 2 Quad Q9400 2,67GHz
4 GB DDR2/800 RAM
1 TB Hitachi harde schijf
XFX Radeon HD4870 1gb (deze is dus stuk)

Wat ik zelf al weet is dat mijn voeding te weinig is. Aangezien ik sowieso 3-4 jaar verder wil, ga ik deze vervangen met een 750W Corsair voeding. Dit ga ik dan ook doen voordat ik een nieuwe videokaart koop.

Ik denk zelf dat dit een aardig goede pc is, en ik met een betere videokaart makkelijk 3-4 jaar verder kan (wat denken jullie daarvan?) Ik wil dan ook tussen de 200-250 euro uit gaan geven voor een nieuwe GPU. Volgens mij kan ik hier een erg goede videokaart mee kopen, als ik zo naar de Pricewatch kijk en dan naar de benchmarks met de videokaarten kijk.

De prestaties zijn erg belangrijk, ik wil dus 3-4 jaar verder kunnen gaan met deze pc, het liefst dat ik na deze upgrade niks meer hoef de toen in die periode. Nu wil ik graag Battlefield 3 kunnen spelen, maar later ook GTA V om maar wat te noemen. Zware games dus.

Ik ga de videokaart gebruiken om 1 Full-HD beeldscherm mee aan te sturen. Soms komt het ook voor dat ik de tv aansluit erop (niet voor gamen!). 2 DVI poorten (of 1 DVI en een HDMI) is dus een must voor mij, maar dit hebben de meeste kaarten wel.

Geluid maakt mij niet zoveel uit, aangezien ik mij tijdens het gamen daar niet zo aan stoor.

Hitte is ook niet echt een issue. Ik heb een grote kast met genoeg ruimte en veel ventilatie. Stroomverbruik mag met een 750W voeding ook niet uitmaken.

Overclocken doe ik eigenlijk niet veel aan. Verder dan het Catalyst scherm kom ik niet :+

Compatibiliteit zit met de Asus P5QL pro mobo ook wel goed dacht ik. Behalve dat ik helaas geen Crossfire kan gebruiken ermee.

Ik heb zelf natuurlijk al rondgekeken naar een geschikte GPU. Ik let vooral op ATI kaarten omdat ik daar de afgelopen jaren meer ervaring mee heb en het ook gewoon meer volg (de versienummering enzo). Ik dacht zelf aan een HD6950 2gb. Maar soms lees ik dat bijvoorbeeld de HD6870 betere prestaties biedt.
Natuurlijk mogen jullie andere kaarten (ook Nvidia) adviseren. Graag zelfs ;)
Zolang ik dus maar de beste aankoop doe aan de hand van de eisen die ik stel.

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn, als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!

EDIT: Ik vergeet te zeggen dat ruimte in mijn kast geen probleem is. Er zijn veel slots vrij voor de wat ''bredere'' videokaarten.

Kunnen jullie verder ook nog aangeven of iets in mijn pc een bottleneck zal vormen behalve de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ik zou dan zelf gaan voor AMD, ee 6950 1gb of 2gb, maakt in benchmarks zo goed als niks uit. Is een erg goede kaart voor het geld.

Misschien een crossfire 6870, kan ook leuk zijn.

edit: oeps, kan niet op dat moederbord, foutje.

[ Voor 13% gewijzigd door RobinHood op 07-11-2011 20:47 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik dacht zelf aan de HD6950 2gb toxic van Sapphire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
-Edwin- schreef op maandag 07 november 2011 @ 20:51:
Ik dacht zelf aan de HD6950 2gb toxic van Sapphire.
Hoezo een toxic versie tov bijv een DiRT3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Nilsepils schreef op maandag 07 november 2011 @ 20:54:
[...]

Hoezo een toxic versie tov bijv een DiRT3?
Omdat bij die toxic ook een Dirt 3 coupon schijnt te zitten. Tenminste dat hoorde ik. Hij is wel iets duurder, maar is hoger geklockt en heeft al een bios oid erop geflasht zodat het als een HD6970 kan worden gezien. Ik weet ook niet precies hoe het werkt hoor, maar dit is mij hier op tweakers vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
-Edwin- schreef op maandag 07 november 2011 @ 20:58:
[...]

Omdat bij die toxic ook een Dirt 3 coupon schijnt te zitten. Tenminste dat hoorde ik. Hij is wel iets duurder, maar is hoger geklockt en heeft al een bios oid erop geflasht zodat het als een HD6970 kan worden gezien. Ik weet ook niet precies hoe het werkt hoor, maar dit is mij hier op tweakers vertelt.
Naja enige verschil is dat je het dan niet zelf hoeft te doen :P met DiRT3 versie is het precies hetzelfde behalve dat je het dan zelf moet doen ipv dat het in de BIOS is geflasht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Nilsepils schreef op maandag 07 november 2011 @ 21:10:
[...]

Naja enige verschil is dat je het dan niet zelf hoeft te doen :P met DiRT3 versie is het precies hetzelfde behalve dat je het dan zelf moet doen ipv dat het in de BIOS is geflasht :)
Ik ben er niet zo bekend mee. Dus ik prefereer dat het al is gedaan. Bovendien behoud ik dan mijn garantie, waarbij ik aanneem dat als ik het zelf doe de garantie vervalt.

Maar verder nog wat andere adviezen dan de HD6950. En vooral waarom? :)

[ Voor 7% gewijzigd door -Edwin- op 07-11-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Beste mede tweakers, en hopelijk knoop door hakkers ;)

Het is gebleken dat mijn huidige graka niet krachtig genoeg is voor, je raad het al, BF3.
(medium settings , met MSA, AA HD ed uit maar rond de 40fps in SP en drops naar 10fps.)

Nu heb ik SLI geprobeerd, dit leverde 5 fps op. dus niet de moeite waard.

Eerst even wat specs:
Intel Core-i7 920
Gigabyte EX58-UD5
Geil 6GB DDR3 1600mhz Tripple channel
Crucial M4 128GB SSD
Thermaltake Toughpower 750Watt

Huidige videokaarten:
XFX 9800GTX+ (512MB) (Vloeistof gekoeld)
GT220 (1GB)

Monitoren:
LG IPS236 (1920x1080, Game monitor) aangesloten via DVI
Samsung 226cw (1680x1050, side monitor) aangesloten via DVI
Acer AL1702 (1280x1024, side monitor) aangesloten via VGA

en dan nu de eisen:
* BF3 SP en MP op 1920x1080 spelen op LG monitor met minimaal High settings en een goed speelbare FPS.

* Alle 3 de monitors aansluiten(LG als main, voor gamen, andere 2 als side voor normaal windows gebruik.

* maximaal 2x 6pin voeding totaal (voeding heeft er niet meer)

* Vloeistofkoeling, aangezien m'n CPU dat ook is.

nu de vraag:
Wat te doen:
1. GTX560 1048MB Superclocked er bij kopen en de 9800GTX+ de deur uit? (Zo kan ik 2 monitoren via de GTX560 draaien en 1 via de GT220)

2. Beide graka's de deur uit en een 6950 kopen en via eyefinity 3 monitoren gebruiken?

3. Anders, nl.

ps. heb slechte ervaringen met de drivers van Ati, is dat nu nog steeds klote?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nummer 2. Drivers zijn prima, wel je windows opnieuw installeren en of goed driver cleaner gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Werkt dat eyefinity van de 6950 op de volgende methode:
1x 1920x1080 voor gamen (DVI)
1x 1680x1050 voor 2e monitor in windows (DVI)
1x 1280x1024 voor 3e monitor in windows (VGA)

Dat op 3 schermen gamen boeit mij niet.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HellStorm666 schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:56:
Werkt dat eyefinity van de 6950 op de volgende methode:
1x 1920x1080 voor gamen (DVI)
1x 1680x1050 voor 2e monitor in windows (DVI)
1x 1280x1024 voor 3e monitor in windows (VGA)

Dat op 3 schermen gamen boeit mij niet.
Ja, heb je wel een Displayport naar VGA adapter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 23:28:
[...]

Ja, heb je wel een Displayport naar VGA adapter nodig.
Neem aan dat Displayport naar DVI-D (active) ook werkt. dan doe ik de VGA op de DVI op de videokaart, eveneens de main monitor (via DVI) en de 2e monitor via DVI op de displayport.

thnx, voor het antwoord.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
HellStorm666 schreef op maandag 07 november 2011 @ 21:31:
ps. heb slechte ervaringen met de drivers van Ati, is dat nu nog steeds klote?
Je brengt het nogal plat, maar nee die zijn niet "klote". Recent is bij mij een gtx460 richting de eeuwige jachtvelden vetrokken, en die heb ik vervangen door een 6870. Nvidia drivers eraf, Ati erop en klaar. Sindsdien nul problemen en een forse performance verbetering in vooral de Crysis reeks en bf3 t.o.v. een Gtx 460.

De 6950 is te prijzig t.o.v. een 6870, het performance verschil is niet zo groot namelijk. Neem een 6870 en later als je meer wilt crossfire. Nu al zit de 6870 onder de 150 euro, en waarschijnlijk kan je hem tegen EOL oppikken voor rond de 100. Dan heb je voor 25 euro meer dan een 6950 een monster performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 20:27
He Tweakers...

Ik zoek een videokaart die alleen voor Photoshop (CS5) gebruikt gaat worden.

Nu lees ik veel verschillende verhalen,
- Photoshop maakt veel gebruik van de videokaart v.s. videokaart is niet belangrijk bij Photoshop
- Zoek er een van Nvidea met CUDA v.s. Photoshop gebruikt geen CUDA

Ondertussen weet ik niet meer wat waar is, kunnen jullie mij helpen in deze.

Budget ligt rond de 150,- maar als het met minder kan is het beter (kan ik investeren in een betere monitor.

Monitor wordt waarschijnlijk een 24" die ik op 1920x1200 ga draaien. (eventuele tips voor goede monitoren zijn ook welkom)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/M/265234/original/CHART%209.png
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/N/265235/original/CHART%2010.png
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/O/265236/original/CHART%2011.png
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/P/265237/original/CHART%2012.png
dit zegt genoeg lijkt me? (bron: http://www.tomshardware.c...5-cuda-64-bit,2770-8.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
mooie plaatjes, maar als je de hele tekst leest:

"Maddeningly, Photoshop CS5 still does not support any native CUDA-accelerated functions, leaving us in the same boat as After Effects...until we realized that some plug-ins for Photoshop actually use CUDA. Sweet! When we found Digital Anarchy’s Beauty Box Photo plug-in, it was love at first sight."

Het werkt dus met sommige plug-ins, maar niet met enkel Photoshop. (neemt niet weg dat het het overwegen waard is)

Wat voor kaart zou je adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door vogels op 08-11-2011 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, meeste dingen word cuda niet bij gebruikt, je kan dus zelf even kijken wat je veel doet of dat uit maakt en of daar cuda voor word gebruikt. Anders is de videokaart niet heel erg belangrijk bij photoshop.

http://tweakers.net/price...D4hC1-hbct9Gl9Kner3MOWc3w

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis21
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-04-2023
Mijn huidige systeem is als volgt: "Intel Pentium G6960 2.93 GHz 2x 4096 MB RAM vid: AMD Radeon HD 6670 / 2256 mb"

Ik zou een Geforce GTX 560-Ti willen maar vernam al dat dit misschien niet de beste oplossing is om Battlefield3 mooier te laten worden? Spel loopt volgens mij verder behoorlijk soepel (op medium) alleen de kleuren vind ik niet mooi vergeleken met een vriend. Kan dit ook aan de monitor liggen? Dat is een samsung 21" van een paar jaar geleden, en niet via hdmi kabel..weet alleen niet of het digitaal of analoog is aangesloten. Iemand andere tips (buiten een nieuwe pc kopen, ik doe verder niets met dat ding.. alleen nu toevallig BF3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Best wel een mooie op=op aanbieding bij de mycom voor de tweakers die geen Uber kaart nodig hebben: http://www.mycom.nl/Produ...n-6750-VAPORX,1GB/1167388

Is nog prima om starcraft II op ultra @ 1920x1080 te draaien bv. Ook supreme commander @ 1920x1080 draait maxed out makkelijk met deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

muis21 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:32:
Mijn huidige systeem is als volgt: "Intel Pentium G6960 2.93 GHz 2x 4096 MB RAM vid: AMD Radeon HD 6670 / 2256 mb"

Ik zou een Geforce GTX 560-Ti willen maar vernam al dat dit misschien niet de beste oplossing is om Battlefield3 mooier te laten worden? Spel loopt volgens mij verder behoorlijk soepel (op medium) alleen de kleuren vind ik niet mooi vergeleken met een vriend. Kan dit ook aan de monitor liggen? Dat is een samsung 21" van een paar jaar geleden, en niet via hdmi kabel..weet alleen niet of het digitaal of analoog is aangesloten. Iemand andere tips (buiten een nieuwe pc kopen, ik doe verder niets met dat ding.. alleen nu toevallig BF3)
Dat ligt met een zeer grote waarschijnlijkheid bij je scherm ja. Kijk of die digitaal is aangesloten en kijk of hij goed is ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis21
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:04:
[...]

Dat ligt met een zeer grote waarschijnlijkheid bij je scherm ja. Kijk of die digitaal is aangesloten en kijk of hij goed is ingesteld.
Ok (sorry hoor) maar hoe zie ik of ie digitaal is? Aan de kabel? Ik geloof dat ie in de dvi zit dus dat zou wel digitaal zijn. En instellingen? Hoe pas ik die aan, deze pc is net een paar maanden oud en heb er niets aan gedaan buiten het downloaden van de ''verplichte'' updates..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat om de instellingen van je scherm, hier kun je alle kleuren nog aanpassen.

Verschil analoog/digitaal zit het hem niet in denk ik.
VGA is analoog
HDMI is digitaal
DVI kan analoog of digitaal zijn: http://www.3dtvreview.nl/...s/dvi_connector_types.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis21
mitsumark schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:31:
Het gaat om de instellingen van je scherm, hier kun je alle kleuren nog aanpassen.

Verschil analoog/digitaal zit het hem niet in denk ik.
VGA is analoog
HDMI is digitaal
DVI kan analoog of digitaal zijn: http://www.3dtvreview.nl/...s/dvi_connector_types.gif
Ok dat helpt, bedankt.

Maar dan nog, zou het nut hebben voor mij om er een geforce gtx 560 in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
muis21 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:36:
[...]

Ok dat helpt, bedankt.

Maar dan nog, zou het nut hebben voor mij om er een geforce gtx 560 in te zetten?
Het zal wel nut hebben: BF3 zal met een GTX560-Ti dan op high makkelijk draaien (@ 1920x1080 bv), hoewel ik wel ff de processor zou overklokken om het geen bottleneck te laten zijn. Maar kijk ook zeker als je een videokaart gaat kopen, of je voeding die wel aankan. Een GTX560-Ti slurpt behoorlijk watt; in dat geval kan bv. een HD6850/6870 ofzo een uitkomst bieden. Die zijn toch ook 2 tot 2,5 keer zo snel als de kaart die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trishul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:57:
Best wel een mooie op=op aanbieding bij de mycom voor de tweakers die geen Uber kaart nodig hebben: http://www.mycom.nl/Produ...n-6750-VAPORX,1GB/1167388

Is nog prima om starcraft II op ultra @ 1920x1080 te draaien bv. Ook supreme commander @ 1920x1080 draait maxed out makkelijk met deze kaart.
Valt wel mee, bij andere shops is hij goedkoper.
pricewatch: Sapphire Vapor-X HD 6750 1GB GDDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trishul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:47:
[...]
Het zal wel nut hebben: BF3 zal met een GTX560-Ti dan op high makkelijk draaien (@ 1920x1080 bv), hoewel ik wel ff de processor zou overklokken om het geen bottleneck te laten zijn. Maar kijk ook zeker als je een videokaart gaat kopen, of je voeding die wel aankan. Een GTX560-Ti slurpt behoorlijk watt; in dat geval kan bv. een HD6850/6870 ofzo een uitkomst bieden. Die zijn toch ook 2 tot 2,5 keer zo snel als de kaart die je nu hebt.
Ik zou dan inderdaad voor een 6850/70 gaan, al zijn die ook al redelijk overkill in vergelijking met je cpu.

BF3 is behoorlijk afhankelijk van de videokaart, maar sommige andere games vereisen toch wel een snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien was het al bekend, maar ik zie het vandaag voor het eerst: anandtech heeft nu ook de 560ti sli toegevoegd.

560ti sli vs 6870 cf: http://www.anandtech.com/bench/Product/441?vs=301
560ti sli vs 6950 cf: http://www.anandtech.com/bench/Product/441?vs=299
560ti sli vs 580: http://www.anandtech.com/bench/Product/441?vs=305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die CPU kan ook wel een upgrade gebruiken. Wat voor moederbord heb je en weet je welke processoren erop passen? Eigenlijk is sowieso misschien een X4 955 upgrade nog wel goedkoper dan een of andere tweedehands processor van Intel die op jouw moederbord zou passen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelijk op dus gtx560 ti sli vs hd6950 cf.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis21
Trishul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:47:
[...]

Ok dat is duidelijk. En met voeding bedoel je dan die bij de videokaart zit of die in mijn computer aanwezig is? Waarschijnlijk het laatste maar hoe kom ik in dat geval erachter of mijn voeding die kaart dan aankan? (complete noob op die vlak). Het is trouwens niet voor andere spellen, puur voor BF..

[ Voor 6% gewijzigd door muis21 op 08-11-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
muis21 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:43:
[...]
Ok dat is duidelijk. En met voeding bedoel je dan die bij de videokaart zit of die in mijn computer aanwezig is? Waarschijnlijk het laatste maar hoe kom ik in dat geval erachter of mijn voeding die kaart dan aankan? (complete noob op die vlak). Het is trouwens niet voor andere spellen, puur voor BF..
Even in het BBG voedingen topic aangeven welke voeding je exact hebt (in je computer inderdaad) en/of een foto plaatsen van de sticker die op de zijkant zit (kast open maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamashiwana
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:46
Gister op advies eens opgelet hoeveel geheugen BF3 vreet.

Setup:
I7 2600K
8GB DDR3
HD6950 2GB (Flashed 6970 + OC 900 core & 1400 Mem.

Onderstaande gezien:

Processor: 4 Cores op I7 kunnen deze game makkelijk aan
Mem: 4 GB (Windows + Drivers + Origin + BF3 in game) Pagefile uit
GPU: 90% Core gebruik LET OP: 1350 MB, ja inderdaad 1,35 GB videogeheugen

Settings BF3, zowel Ultra als High maakt het niet veel uit zonder te sleutelen aan AA enz.
Hou dus rekening met je videomem met deze game.

Gemeten met MSI afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat het spel tot wel 1750MB van je videogeheugen kán gebruiken wisten we al, maar op lagere resoluties hoeft een 1GB kaart niet gelijk tot (veel) minder prestaties te leiden.

http://www.hardocp.com/ar..._1gb_performance_review/4

De spellen hier getest zitten allemaal op 1000-1500mb gebruik, en toch doet de 6950 1gb niet onder voor de 2gb versie.
Zeker als je je iets inhoud wat betreft anti aliasing heb je voorlopig genoeg aan 1GB op 1920*xxxx

[ Voor 47% gewijzigd door mitsumark op 08-11-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:37:
Dat het spel tot wel 1750MB van je videogeheugen kán gebruiken wisten we al, maar op lagere resoluties hoeft een 1GB kaart niet gelijk tot (veel) minder prestaties te leiden.
Klopt en 1gb kaarten doe het er dan ook niet snel minder om in sli cf (het swapen) terwel kaarten met meer geheugen wel meer verbruik hebben tot 1700mb. (zelfde resolutie) het gaat wel tenkoste van een paar fps denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Na het lezen van diverse topics op GoT en productreviews weet ik nog steeds niet goed welke videokaart ik het beste kan nemen. Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen sturen.

Ik heb nu:

-Samsung syncmaster 226 BW (1680 x 1050)
-Q6600
-4GB DDR2 800 Mhz
-Nvidea 8800 GT
-2x samsung Spinpoint 500 GB in raid0
-Zalman ZM600-HP 600W Voeding
-Gigabyte Poseidon kast

Ik wil naar

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2312HM€ 179,-€ 179,-
1Logitech Z-506€ 59,90€ 59,90
1Zalman CNPS10X Performa€ 29,90€ 29,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 181,-€ 181,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,43€ 41,43
1Asrock P67 Pro3€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 734,24

Budget

Budget voor totale upgrade staat op ongeveer €1075. Ik wil mijn computer kast, voeding en harde schijven hergebruiken voor het nieuwe systeem. Budget wat ik over hou voor de videokaart is ongeveer €315,-

Waarvoor ga ik de kaart gebruiken

Gamen, ik kijk er erg naar uit om Mass effect 3, Diablo 3, Cod MM3 en de nieuwe elderscrolls in hoge settings te spelen :) Ook wil ik in 1920 x 1080 gaan gamen i.p.v. 1680 x 1050.

Over welke kaarten twijfel ik

-MSI GTX570 Twin Frozr III Power Edition/OC, goed leverbaar vanaf € 329,-
-EVGA GeForce GTX 570 HD Superclocked, goed leverbaar van € 301,-
-Sapphire HD 6970 2 GB GDDR5 PCI-E, goed leverbaar van €299,-

Volgens reviews is de GTX570 iets sneller, dus ik wou eerst voor deze kaart gaan. Echter las ik in een andere review dat ik beter voor de 6970 kan gaan omdat deze meer geheugen heeft. Dit is met name voor gamen in de toekomst op 1920 x 1080 beter omdat dit meer geheugen gaat vragen (als voorbeeld noemen ze Metro33) aldus deze review.

Mijn gevoel gaat nu naar de EVGA GeForce GTX 570, deze is goed leverbaar en geprijsd en al wat sneller dan de GTX570 Twin Frozr III. Al schijnt deze laatste een betere koeler te hebben, ik heb ook geen ervaring met beide merken.

Wat denken jullie dat een goede koop is?

Voeding

Mijn andere vraag is of 1 van deze kaarten i.c.m. de rest van de geselecteerde componenten voldoende heeft aan m'n "oude" 600W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben een pc aan het bouwen, en ik stuit op een bij mij bekend probleem, de videokaart.
ik heb geen flauw idee wat ik moet nemen, het gaat in combinatie met een 6-core 1100t, aangesloten op mijn tv via hdmi. dit wordt aangesloten op een 620 watt atx 2.31 voeding.
het zal niet gebruikt worden voor intensief gamen, maar wel voor kwaliteit beeld, en soepele weergave van full hd 1080p videos. de prijs is niet erg belangrijk, maar het hoeft niet te gek, want ik ga hem ook niet voor gekke dingen gebruiken.

het zou fijn zijn als jullie kunnen helpen.

bij voorbaat dank;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
musicfreak schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:42:
[...]

Ik wil toch nog even terugkomen op mijn vraag over of een videokaart in de situatie van de PC voor mijn zus zinnig is. Ik begreep net van haar dat ze zeker ook met Photoshop wil gaan werken. En als ik http://www.adobe.com/nl/products/photoshop/tech-specs.html zo bekijk dan zijn de hardware eisen wel een stuk hoger dan die van Coreldraw. Photoshop heeft bij mij ook meer de naam van een zwaar programma.

Dan nog iets heel anders, ik zag dat de bewuste PC geen DVI of HDMI aansluiting heeft. Mijn zus wil binnenkort een monitor kopen die kleurechte weergave bied. Is het voor deze toepassing een probleem dat je een monitor alleen aan kan sluiten via een VGA aansluiting? Zo ja, dan is dat misschien alsnog een reden om een videokaart aan te schaffen.
Eigenlijk bepaalt je 2e vraag de conclusie, het hangt vooral af van het budget voor de nieuwe monitor. Afhankelijk van het budget zal het nuttiger zijn een tweedehands kleurechte monitor te kopen of een nieuwe, bij een tweedehands is de kans vrij groot dat er een VGA aansluiting op zal zitten. Als een nieuwe aangeschaft gaat worden dan zal er ook een videokaart bij moeten aangezien die bijna zeker niet via VGA aangesloten kan worden.

Wat de monitor betreft, een nieuw kleurecht scherm begint bij mijn weten zo rond de 1000 euro, als je minder wilt uitgeven zal je ofwel tweedehands uitkomen ofwel genoegen moeten nemen met een redelijke kleurweergave ipv kleurechtheid. Ook voor een tweedehands kleurechte monitor zal je waarschijnlijk 300+ euro kwijt zijn en zelfs als je gaat voor een nieuwe monitor met redelijke kleuren zal je rond de 300euro uit moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 11:41

krouwen

Hardware Enthusiast

Even even een kort vraagje, welke videokaart zouden jullie kiezen voor een crossfire setup?

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC€ 257,50€ 257,50
1Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 230,-€ 230,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,50

I.c.m. 2500k, asrock extreme4 gen 3, 850 watt XFX voeding. Gamen op 2560*1440.

De BBG beveeld de Sapphire aan, is dit alleen vanwege de prijs? Ik lees veel goede dingen over de Twin Frozr namelijk. Wat zouden julle kiezen, wanneer de prijs buiten beschouwing wordt gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
@krouwen: Idd de prijs en de spullen die je er extra bij krijgt.

Ik snap alleen niet waarom in de BBG niet ook een OC't 560ti aangeraden is.
Over het algemeen zit je met een 6950 al snel op de €250,- en de 560ti zijn bij veel meer winkels rond de €200,- te krijgen. Dit terwijl ze gemiddeld wel bijna het zelfde presteren.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat er er steeds meer games, meer dan 1GB gebruiken. Zonde van je nieuwe kaart als je dingen niet omhoog kan schuiven omdat hij maar 1GB heeft.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna het zelfde het is gewoon stuivertje wisselen en met beide heb je een goede aankoop er is geen snelste net zo min als hd5990 vs gtx590

Reinman dat is niet helmaal juist. Zie bvb battlefied 3 op 1920x1200 1 vs 2 gb hd6950 cf
Verbruik van de 2gb lag op zo'n 1700mb en van de 1 gb op 1000mb. Beide opstellingen halen zo wat de
zelfde fps en de 1 gb gaat niet stotteren. Is dus tot nu toe niet juist. Ik denk dathetpas echt uit gaat maken op 2500 resoluties maar om hier een goed oordeel over te vellen moeten er eerst echte benchmarks van komen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:36:
Klopt, meeste dingen word cuda niet bij gebruikt, je kan dus zelf even kijken wat je veel doet of dat uit maakt en of daar cuda voor word gebruikt. Anders is de videokaart niet heel erg belangrijk bij photoshop.

http://tweakers.net/price...D4hC1-hbct9Gl9Kner3MOWc3w
Zou onderstaande videokaart een goede keus zijn, en waarom stel een kaart in Nvidea richting voor en niet b.v. een AMD kaart ? (is dit toch i.v.m. eventueel gebruik van CUDA)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z68 PRO3 GEN3€ 94,50€ 94,50
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 109,-€ 109,-
1Sony Optiarc AD-7280S-0B0 Zwart€ 16,80€ 16,80
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 77,31€ 77,31
1Zalman CNPS10X Performa€ 29,90€ 29,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 181,-€ 181,-
1XFX Pro 550W€ 59,40€ 59,40
1Corsair Force 3 120GB€ 138,49€ 138,49
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 81,90€ 81,90
1Zotac GeForce GTX 550 Ti AMP! Edition€ 116,37€ 116,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:58:
Bijna het zelfde het is gewoon stuivertje wisselen en met beide heb je een goede aankoop er is geen snelste net zo min als hd5990 vs gtx590

Reinman dat is niet helmaal juist. Zie bvb battlefied 3 op 1920x1200 1 vs 2 gb hd6950 cf
Verbruik van de 2gb lag op zo'n 1700mb en van de 1 gb op 1000mb. Beide opstellingen halen zo wat de
zelfde fps en de 1 gb gaat niet stotteren. Is dus tot nu toe niet juist. Ik denk dathetpas echt uit gaat maken op 2500 resoluties maar om hier een goed oordeel over te vellen moeten er eerst echte benchmarks van komen.
Waar zeg ik alleen battlefield 3? Crysis 2 en ook GTA4. En als ik naar de plaatjes kijk van Skyrim :9~ .
vogels schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:24:
[...]

Zou onderstaande videokaart een goede keus zijn, en waarom stel een kaart in Nvidea richting voor en niet b.v. een AMD kaart ? (is dit toch i.v.m. eventueel gebruik van CUDA)
Prima en ja, toch voor mogelijk als je wel CUDA cores gaat gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:58:
Single doet een overgeklokte 560ti inderdaad niet veel onder voor een 6950 2GB, maar in cf/sli doet de 6950 het gemiddeld 10% beter (en bij hogere resoluties/settings wordt het verschil nog groter).
Sterker nog, zelfs de 6870 cf is vaak sneller dan de 560ti sli.

Het prijsverschil voor 2 kaarten is inderdaad 2x30 euro, maar imo is dat het verschil waard (zeker gekeken op de 1250 euro die de BBG toch al kost).
De prijs van de 1GB versies welke beter vergelijkbaar zijn is overigens maar 2x10 euro, alleen kan ik niet echt vergelijkingen vinden.

De site van anandtech ligt er even uit, daar kun je de 560ti sli vs 6950 cf goed vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ik heb veel benchmarks gezien. Maar dan zou ik waarschijnlijk (met een singel setup) voor een 560ti gaan. Welke ook beter over te clocken is.
Liever €40,- besparen en dan over 6 a 12 maanden weer een mid end kaart kopen.
Het nut van een sli/crossfire setup wanneer je op 1920x1080 speelt zie ik ook niet echt.

@mitsumark: Niet veel onder? Volgens mij doet hij het in een aantal games gewoon beter ;)

[ Voor 13% gewijzigd door KappeNou op 09-11-2011 13:03 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En anders om doet de 6950 het beter in een aantal andere games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:37
Toettoetdaan schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:52:
http://kb2.adobe.com/cps/831/cpsid_83117.html

[...]

Dus mocht je daar gebruik van maken, dan zou ik kiezen voor een GTX285/470/480/540/560/560ti***
Zo niet dan kun je ook voor een HD67xx/HD68xx gaan.

Misschien dat andere mensen nog goedkopere GPU's adviseeren, maar dat is een persoonlijke keuze.
Ben wel benieuwd hoe anderen denken over een goedkopere GPU voor Photoshop, zoals de Radeon HD5450 of zelfs de 43/4550. Ga je dat merken qua performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
@reinman: Inderdaad. Dus lijkt het mij dat in de BBG beide kaarten moeten staan. Vooral als je de gemiddelde prijs gaat vergelijken. In veel shops is het verschil €40,-

Die 2gig geheugen is leuk, maar alleen echt leuk wanneer de band breedte nog wat hoger is.
Altijd al geweest dat fabriekanten de hoeveelheid verdubbelen, maar heeft meestal in de mid end klasse weinig nut. Zoals je in de benchmarks kan zien.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:37
Cronax schreef op woensdag 09 november 2011 @ 08:13:
[...]
Eigenlijk bepaalt je 2e vraag de conclusie, het hangt vooral af van het budget voor de nieuwe monitor.
Heel erg bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee! Mijn vraag blijft nog wel welke grafische kaart ik moet hebben in het geval we op een monitor zonder VGA aansluiting uitkomen. Zie ook mijn vorige posting.

[ Voor 46% gewijzigd door musicfreak op 09-11-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik niet met je eens, kijk maar eens naar 512MB naar 1GB, was een goeie hit en nu zie je ook steeds meer games die al wel 2GB willen. Dus zeker voor mensen die wat langer gebruik willen maken, is het gewoon een goeie keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:10:
Ben ik niet met je eens, kijk maar eens naar 512MB naar 1GB, was een goeie hit en nu zie je ook steeds meer games die al wel 2GB willen. Dus zeker voor mensen die wat langer gebruik willen maken, is het gewoon een goeie keuze.
Wel goed lezen. Heeft met de snelheid van je GPU en de bandbreedte te maken.
2gig geheugen op een geforce 8800 had ook geen nut. Maar wel op een GTX580.

Als ik een 1000watt voeding in mijn PC stop gaat hij ook niet ineens sneller worden. Terwijl dit wel handig zou zijn wanneer ik een quad sli opstelling zou hebben ;) Overkill noemen ze dat.

[ Voor 48% gewijzigd door KappeNou op 09-11-2011 13:13 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:12:
Wel goed lezen. Heeft met de snelheid van je GPU en de bandbreedte te maken.
2gig geheugen op een geforce 8800 had ook geen nut. Maar wel op een GTX580.
Ik lees prima en ik weet ook dat de 2GB bij een aantal games zeer zeker helpt en dat ook de 6950 snel genoeg is voor 2GB.
Als ik een 1000watt voeding in mijn PC stop gaat hij ook niet ineens sneller worden. Terwijl dit wel handig zou zijn wanneer ik een quad sli opstelling zou hebben ;) Overkill noemen ze dat.
Heeft er totaal niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:01:
Ik heb veel benchmarks gezien. Maar dan zou ik waarschijnlijk (met een singel setup) voor een 560ti gaan. Welke ook beter over te clocken is.
Liever €40,- besparen en dan over 6 a 12 maanden weer een mid end kaart kopen.
Het nut van een sli/crossfire setup wanneer je op 1920x1080 speelt zie ik ook niet echt.

@mitsumark: Niet veel onder? Volgens mij doet hij het in een aantal games gewoon beter ;)
Een paar games ja, voor zover ik benchmarks heb gezien voornamelijk oude spellen waarbij de FPS toch al skyhigh is (voornamelijk spellen als civ5, anno, farcry, maar niet crysis, bf3, metro2033, etc)
Gemiddeld genomen doet de 6950 het beter (over het grootste aantal games).
Volgens mij is een 560ti niet beter over te klokken dan een 6950.
Een beetje 560ti gaat van 822 naar 950-1000
Een beetje 6950 gaat van 800 naar 925-950.
Gemiddeld genomen misschien 2-3% verschil.

Met een enkele monitor is sli/cf misschien weggegooid geld (al kun je het wel nodig hebben voor ultra settings), maar juist wanneer je die extra gpu power nodig hebt is 2GB geheugen wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 11:41

krouwen

Hardware Enthusiast

In mijn geval voor 2560 * 1440 lijkt het me zeker handig dan toch om 2x 6950 2Gb te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:18:
[...]

Ik lees prima en ik weet ook dat de 2GB bij een aantal games zeer zeker helpt en dat ook de 6950 snel genoeg is voor 2GB.

[...]

Heeft er totaal niets mee te maken.
Helaas is dat bij de resolutie 1920x1080 niet zo.

Het voorbeeld met de voeding heeft ermee te maken dat het misschien makkelijker te begrijpen is.
mitsumark schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:21:
[...]

Een paar games ja, voor zover ik benchmarks heb gezien voornamelijk oude spellen waarbij de FPS toch al skyhigh is (voornamelijk spellen als civ5, anno, farcry, maar niet crysis, bf3, metro2033, etc)
Gemiddeld genomen doet de 6950 het beter (over het grootste aantal games).
Volgens mij is een 560ti niet beter over te klokken dan een 6950.
Een beetje 560ti gaat van 822 naar 950-1000
Een beetje 6950 gaat van 800 naar 925-950.
Gemiddeld genomen misschien 2-3% verschil.

Met een enkele monitor is sli/cf misschien weggegooid geld (al kun je het wel nodig hebben voor ultra settings), maar juist wanneer je die extra gpu power nodig hebt is 2GB geheugen wel aan te raden.
Hij doet het bij de oudere spellen niet relevant beter. Of je nou 90 of 95fps hebt. Zolang het stabiel is zonder drops is het goed.
Hoeveel Mhz je kan overclocken heeft natuurlijk "niets" met het verschil te maken. Je moet naar het prestatie verschil kijken wanneer dit is toegepast. Dan zie je dat de 560ti beter over te clocken is.
Beide kaarten hebben een andere architectuur, waardoor de ene beter reageert op 1mhz overclocken dan de ander.

Maar er zit zo weinig in. Welke ook iets beter is, waarom staan ze niet beide in de BBG ;)

[ Voor 3% gewijzigd door KappeNou op 09-11-2011 13:40 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:38:
[...]

Helaas is dat bij de resolutie 1920x1080 niet zo.
|bij FullHD verbruiken zowel BF3, als GTA4 meer dan 1GB. En er zijn nog wel meer http://www.xtremesystems....video-memory-at-1920x1200
Het voorbeeld met de voeding heeft ermee te maken dat het misschien makkelijker te begrijpen is.
Ik begrijp je prima, maar het slaat gewoon nergens op. De 6950 is snel genoeg om 2GB ook fatsoenlijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Wat een paar posts eerder is aangegeven. Ze verbruiken meer maar zijn niet echt sneller in de benchmarks :Y) klinkt als overkill

[ Voor 9% gewijzigd door KappeNou op 09-11-2011 13:51 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:51:
Wat een paar posts eerder is aangegeven. Ze verbruiken meer maar zijn niet echt sneller in de benchmarks :Y) klinkt als overkill
Er zijn genoeg games die wel 2GB gebruiken, zie link. Geen overkill dus, alleen een keuze die voor je zelf gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante URL Reinman :) maar ik twijfel of overschrijden van 1 GB performance verbetering heeft?

Bijvoorbeeld:

2010-07: Starcraft 2:Mothership cloaking *MANY* Carriers leads to 20 fps on 5870 1GB but over 30fps on 6950 2GB. Confirmed to exceed 1GB video memory by screenshots from nVidia users.

Vergelijken ze een 5870 met een 6950, daar zit de performance winst? Er wordt geconstateerd dat er games zijn die meer dan 1GB gebruiken, maar niet dat er significante performance verschillen zijn. Dus wel overkill? Heeft iemand benchmarks van GTA4 met een 6950 1GB en 6950 2 GB o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens lees die link dan:
Case (b): Actual video memory usage is slightly above the capacity of dedicated video memory on the graphics card. In such case, only the contents within the sight of the camera (in front of the player) would be loaded into the dedicated video memory, while the contents outside the sight of the camera (behind the player) would be pushed into the virtual video memory. High fps is still achieved if the player doesn't rotate the camera; however when the player quickly rotates the camera, swapping happens between the dedicated video memory and the virtual video memory, for which the latency and bandwidth of the PCIE communication is bottlenecking, causing temporarily low fps (aka lag, choppy lag, lag spike), which often make up the "min fps" of a benchmark session.
GTA4 is makkelijk, die geeft het zelf aan:Afbeeldingslocatie: http://www.driverheaven.net/reviewimages/sapphire2gbapril/pictures/Games/1gbGTA.jpg
*Note de lage view distance. Hoe verder je die verhoogt hoe meer vram er nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixtli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 13:41
Tuurlijk heeft het verbeteringen, prime example is Rage met z'n texture pop-ins.

Meer VRAM = meer texturen in het geheugen geladen = sneller ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-08 13:25
Beste tweakers!

Op het moment ben ik aan het kijken naar een videokaart voor een vriend.
Hij heeft de volgende PC :
http://h10025.www1.hp.com...lc=nl&product=4221297#N74
Zijn moederbord heeft 1 PCI-e x16 slot alhoewel PCI-e 2.0 x16 tegenwoordig aanbevolen wordt.
Hij zou graag Battlefield 3 op medium spelen met de resolute 1680x1050.
Mijn oog viel op een HD 6850/6870 of een GTX560ti.

Ik heb 2 vragen :
*Hij heeft een i3-540 i.c.m. met 6 GB RAM, niet verkeerd maar mijn vraag of de keuze uit de bovenstaande videokaarten goed samengaan met deze specs - bottleneck?
*Tevens heb ik de vraag of PCI-e x16 geen nadeel is voor één van deze videokaarten, het is wel backwards compatible.
(Ik heb op het internet gelezen dat dit niet zoveel uitmaakte aangezien er niet eens goed gebruikt wordt gemaakt van PCI-e x16.)
Alvast bedankt,

Dennis :)

[ Voor 4% gewijzigd door Denniszx op 09-11-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thx Reinman duidelijk verhaal :) Het heeft dus wel daadwerkelijk invloed, voornamelijk bij het draaien van de camera(spikes) Terugkomend op mijn eerdere vraag, kan ik dus beter voor de Sapphire HD 6970 2 GB gaan. Extra geheugen biedt meer perspectief voor de toekomst?:

Vraag

Welke kaart kan ik het beste nemen:

Budget

Budget wat ik over hou voor de videokaart is ongeveer €315,-

Gamen, ik kijk er erg naar uit om Mass effect 3, Diablo 3, Cod MM3 en de nieuwe elderscrolls in hoge settings te spelen Ook wil ik in 1920 x 1080 gaan gamen i.p.v. 1680 x 1050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:08:
Jongens lees die link dan:

[...]

GTA4 is makkelijk, die geeft het zelf aan:[afbeelding]
*Note de lage view distance. Hoe verder je die verhoogt hoe meer vram er nodig is.
Nu met 1920x1080 & 1680x1050, wat resoluties die over het algemeen voor komen.

Guru3D review 560ti vs 6950

Verschil 1GB vs 2GB
So first off, did you guys check the difference in-between the 1GB and 2GB 6950 versions as well, yeah ... the results are nearly NIL. The added benefit of an extra full GB is excruciatingly hard to measure, even with all games setup with the best image quality settings, hefty shaders and massive textures. The reality is that for 98% of you with today's games 1 GB is absolutely sufficient.

Why would you opt 2GB you might ask yourself ? Well, there are several scenarios, first off very simply, being future proof. In time games will be more demanding when it comes to things like texture requirements. But a more important reason would be multi Monitor gaming, thus Eyefinity. It's there where you breach any foreseeable limitation versus resolution and that's where the extra memory can come into play.
Conclusie:
With all variables in mind never ever we had such a hard time picking a winner or preference based on either of the two products. We do need to mention though that when overclocked the GTX 560 Ti cards jump up in performance real fast, then again the R6950 overclock to 950 MHz perfectly fine as well yet seems to benefit from overclocking a little less. Overall the R6950 will be a tiny bit faster, but runs hotter and makes more noise.

Performance remains close to each other, and each brand offers some specific features that can appeal you. The massive choice in factory overclocked products from NVIDIA might make the difference for many of you.

Yeah, the graphics card arena is a cutthroat business these days, as a result you guys get to purchase an incredible amount of gaming performance for very, really very acceptable prices.

As such we leave the choice completely to you, whatever rocks your boat man. Either way you can't go wrong as it is imperative to understand the value you have in your hands with a graphics card like the ones shown today.
Imho omdat de 560ti over het algemeen goedkoper is verdienen ze allebij een plek in de BBG ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis.H schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:13:
Beste tweakers!

Op het moment ben ik aan het kijken naar een videokaart voor een vriend.
Hij heeft de volgende PC :
http://h10025.www1.hp.com...lc=nl&product=4221297#N74
Zijn moederbord heeft 1 PCI-e x16 slot alhoewel PCI-e 2.0 x16 tegenwoordig aanbevolen wordt.
Hij zou graag Battlefield 3 op medium spelen met de resolute 1680x1050.
Mijn oog viel op een HD 6850/6870 of een GTX560ti.

Ik heb 2 vragen :
*Hij heeft een i3-540 i.c.m. met 6 GB RAM, niet verkeerd maar mijn vraag of de keuze uit de bovenstaande videokaarten goed samengaan met deze specs - bottleneck?
*Tevens heb ik de vraag of PCI-e x16 geen nadeel is voor één van deze videokaarten, het is wel backwards compatible.
(Ik heb op het internet gelezen dat dit niet zoveel uitmaakte aangezien er niet eens goed gebruikt wordt gemaakt van PCI-e x16.)
Alvast bedankt,

Dennis :)
Eigenlijk hoort je vraag in heb UG topic.
Die 300W voeding baart me zorgen, het is wat weinig voor een snelle videokaart en de kwaliteit is onbekend.
Misschien even een foto maken van de sticker zodat we weten wat voor ding het precies is, of gewoon uit voorzorg sowieso vervangen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,90€ 49,90
1XFX Pro 450W€ 49,90€ 49,90
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 148,50€ 148,50
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 147,56€ 147,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,86

Kwa voeding gewoon kijken naar de beschikbaarheid waar je wilt bestellen.
Kwa videokaart heeft de XFX wat betere koeling, maar de Sapphire is ook prima.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 09-11-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:26:
[...]

Guru3D review 560ti vs 6950
Jij leest ook echt niet he. Komt dit dicht genoeg in de buurt voor je.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/20/eflc2011010219331681.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i54.photobucket.com/albums/g86/xWildsidex/12312414132.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/156/gtaiv2009080202292354.jpg/
Afbeeldingslocatie: http://screenshot.xfire.com/s/50569128-3.jpg

Guru3D is nu niet echt een unbiased site, daarbij laat dat niet zien wat het probleem is, zoals ik hier boven al heb aangegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:26:
[...]
[...]
Imho omdat de 560ti over het algemeen goedkoper is verdienen ze allebij een plek in de BBG ;)
Voor 1 videokaart (op 1920*xxxx) ben ik het met je eens, maar zodra je cf/sli gaat gebruiken (met daarbij een hoge resolutie en/of extreme settings) heb je baat bij de 6950 2gb.
Daarnaast is 2gb gewoon meer future proof.
4 jaar geleden zeiden ze ook dat je aan 512mb meer dan genoeg had, 3 jaar later had iedereen met een 512mb 3870 opeens veel minder fps dan degenen die een 1gb 3870 hadden gekocht.

Vorige BBG stonden ze er inderdaad beide is, nu na een imo weloverwogen keuze niet meer.

Ah, de anandtech site doet het weer: http://www.anandtech.com/bench/Product/299?vs=441
Bij de games die het zwaarst zijn (laagste fps: crysis, metro, stalker) zie je (op civ5 na) toch een behoorlijke winst voor de 6950's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:36:
[...]

Jij leest ook echt niet he. Komt dit dicht genoeg in de buurt voor je.
[afbeelding]

Guru3D is nu niet echt een unbiased site, daarbij laat dat niet zien wat het probleem is, zoals ik hier boven al heb aangegeven.
In game staat er wat? waar zijn de benchmarks van 1gb vs 2gb?
Ik post je een hele uitgebreide review en die schuif je weg als unbiased? Right.

@mitsumark: Ik heb atm zelf een 8800GT 512MB, maar ik zie het nut niet als ik een 1gig versie had gekocht.
Als je goed wil gamen koop je gewoon weer een mid end kaart die dan weer voldoende is.

In de BBG staat er gewoon te weinig info waarom je een 6950 zou moeten nemen en waarom niet een 560ti. Ik ruik fan boys ;)

[ Voor 8% gewijzigd door KappeNou op 09-11-2011 15:27 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:24:
[...]

In game staat er wat? waar zijn de benchmarks van 1gb vs 2gb?
Zo jij moet ff langs pearl gaan. Er staat duidelijk aangegeven in de game zelf dat hogere settings niet kunnen door gebrek aan videogeheugen.
Ik post je een hele uitgebreide review en die schuif je weg als unbiased? Right.
Guru3D, zeker http://www.hardocp.com/ar..._1gb_performance_review/4
Daarbij laat het niet zien wat ik daarboven al heb aangegeven. Maar goed, aan die dingen ga jij maar gewoon voorbij he.
In de BBG staat er gewoon te weinig info waarom je een 6950 zou moeten nemen en waarom niet een 560ti. Ik ruik fan boys ;)
In de BBG staat altijd te weinig info, daar past gewoon niet meer in. Maar als je het zo erg vind, dan ga je bij de volgende BBG toch gewoon in discussie met de opsteller. En sja, ik ruik ook een fanboy...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De BBG is samengesteld door 3 weken discussie in het topic dat eraan vooraf ging.
[BBG] Budgetgamesysteem en gamesysteem november 2011

De uitleg vind je dus in dát topic en niet in de uiteindelijke BBG.
Ik nodig je uit volgende keer mee te discussiëren, als het goed is beginnen we weer op 1 december voor de BBG van Januari.

Ik denk dat een high-end systeem minimaal 3 jaar lang de nieuwste games moet kunnen spelen op degelijke settings (minimaal medium maar liever high).
Daarnaast denk ik dat de 560ti sli eerder 'te min' wordt dan de 6950 cf, ook al lijkt het verschil nu vaak nog klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
mitsumark schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:49:
De BBG is samengesteld door 3 weken discussie in het topic dat eraan vooraf ging.
[BBG] Budgetgamesysteem en gamesysteem november 2011

De uitleg vind je dus in dát topic en niet in de uiteindelijke BBG.
Ik nodig je uit volgende keer mee te discussiëren, als het goed is beginnen we weer op 1 december voor de BBG van Januari.

Ik denk dat een high-end systeem minimaal 3 jaar lang de nieuwste games moet kunnen spelen op degelijke settings (minimaal medium maar liever high).
Daarnaast denk ik dat de 560ti sli eerder 'te min' wordt dan de 6950 cf, ook al lijkt het verschil nu vaak nog klein.
aha!
Mijn mening is daar ook wel anders in. Ik koop liever na 1,5 a 2 jaar weer een nieuwe mid end kaart.
Maar de 560ti leek me ook meer thuis te passen in het budget game systeem.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• I7-2600 Processor Processorsnelheid 3,40 GHz
• 64 bit Hyper-Threading
• Model Q67 Express

• Geheugen 4 gig ( max 16 )
• DDR3 SDRAM (DDR3-1333/PC3-10600)

• Windows® 7 Professional 64 bit
• Voeding 300 w ( wil ik ook aanpassen indien nodig )

• Toekomstige games ( battlefield 3 etc )

• Kosten tussen de 80 en 150.

Zoek nu een goede video kaart. Dit systeem heeft namelijk een GT420 erin zitten :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik zit te twijfelen tussen een 6850 CF en een 6950, de 6850 CF kost iets meer.
De ene persoon/review site zegt dat de CF setup beter is, en de andere zegt dat de 6950 beter is, en ik raak er compleet in de war van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,90€ 49,90
1XFX Pro 450W€ 49,90€ 49,90
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 148,50€ 148,50
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 147,56€ 147,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,86

Kwa voeding gewoon kijken naar de beschikbaarheid waar je wilt bestellen.
Kwa videokaart heeft de XFX wat betere koeling, maar de Sapphire is ook prima.
ik heb ze trouwens bijde ;), en ik zou zeker voor de xfx gaan, veel stiller, en cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:23:
Thx Reinman duidelijk verhaal :) Het heeft dus wel daadwerkelijk invloed, voornamelijk bij het draaien van de camera(spikes) Terugkomend op mijn eerdere vraag, kan ik dus beter voor de Sapphire HD 6970 2 GB gaan. Extra geheugen biedt meer perspectief voor de toekomst?:

Vraag

Welke kaart kan ik het beste nemen:

Budget

Budget wat ik over hou voor de videokaart is ongeveer €315,-

Gamen, ik kijk er erg naar uit om Mass effect 3, Diablo 3, Cod MM3 en de nieuwe elderscrolls in hoge settings te spelen Ook wil ik in 1920 x 1080 gaan gamen i.p.v. 1680 x 1050.
Bij een paar games die slecht geoptimaliceerd zijn, in crysis 2 en bf3 maakt het niet zo veel uit,eingelijk niets zelfs,

GTA4 heeft er alleen wat aan maar die game is ook heel slecht geoptimaliseerd voor de pc
De gtx570 van msi die is het snelste van het hele rijtje ook voor sli maakt het niet uit of het 1 of 2 gb heeft.
mitsumark schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:40:
[...]

Voor 1 videokaart (op 1920*xxxx) ben ik het met je eens, maar zodra je cf/sli gaat gebruiken (met daarbij een hoge resolutie en/of extreme settings) heb je baat bij de 6950 2gb.
Daarnaast is 2gb gewoon meer future proof.
4 jaar geleden zeiden ze ook dat je aan 512mb meer dan genoeg had, 3 jaar later had iedereen met een 512mb 3870 opeens veel minder fps dan degenen die een 1gb 3870 hadden gekocht.

Vorige BBG stonden ze er inderdaad beide is, nu na een imo weloverwogen keuze niet meer.

Ah, de anandtech site doet het weer: http://www.anandtech.com/bench/Product/299?vs=441
Bij de games die het zwaarst zijn (laagste fps: crysis, metro, stalker) zie je (op civ5 na) toch een behoorlijke winst voor de 6950's.
Tot 1920x1080 heb je nog genoeg aan 1 gb met de meeste games op max settings, maar goed het is geen luxe meer om voor 2gb te gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 17:42 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voordat 'we' je hier advies geven, willen we natuurlijk nog wel wat van je weten:

* Wat voor systeem heb je nu? Noem ook en vooral het merk en type van je voeding!
* Op welke schermresolutie wil je gaan werken?
* Waar wil je de videokaart voor gaan gebruiken? Welke games? Welke software?
* Wat mag je nieuwe kaart kosten?

Twijfel je of je hier wel goed zit? Lees dan ook het Best Buy Guide overzichtstopic