Dan toch ook maar een postje van mij. Ik had gehoopt geen tussentijdse upgrades te doen, maar het lijkt toch onvermijdelijk
De uitdaging: (Ja, als ingenieur zijn er geen problemen, alleen uitdagingen!)
Ik wacht op Ivybridge. Simpeler dan dat gaat het niet worden. Echter begin ik met nieuwere spelletjes toch het gevoel te krijgen dat mijn huidige videokaart het niet meer zo goed trekt. Ja, ik haal nog wel medium settings, maar ik speel toch heel graag op hoog (of ultra).
Edit: een uitzondering hierop is AA. Ik merk het verschil tussen 0 en 2 AA al amper (hoewel 2AA toch zeker een verbetering is). De verschillen tussen 2AA en 16AA zijn zo subtiel dat ze voor mij geen meerwaarde hebben.
Mijn huidige bakje:
CPU: E8400 @ 4.0GHz (8*500)
MoBo: Gigabyte X48-DQ6
RAM: 2*2GB OCZ Reaper PC8500 @ 1000MHz (kleine underclock om de divider op 1:1 te houden)
PSU: Antec Earthwatts 500W
GPU: XFX GTX260
HDD: Samsung Spinpoint F1 (750GB)
Resolutie: 1650*1080 (nabije toekomst wellicht 1920*1200)
Mijn wensen:
Spelletjes spelen op hoge settings met speelbare framerates. Wat zijn speelbare framerates? Net genoeg om bij de zwaarste belasting geen FPS-lag te krijgen. Ik ben van plan te kijken naar een nieuw (IPS wellicht?) scherm met een 1920*1200 resolutie.
Edit: Ik stel dus geen verplichting aan -altijd 60FPS overal!!!- Ook met 30 FPS kan je prima spelen zonder FPS-lag. Het moet alleen dan wel constant rond die 30 FPS liggen en niet gaan duiken op het moment dat het grafisch iets zwaarder wordt door toevoeging van extra personages o.i.d.
Wat voor spelletjes speel ik dan?
Shooters: Nee, geen COD. Battlefield 2: Project Reality
MMORPG: Nee, geen WoW. Nu de RIFT bèta en hoogstwaarschijnlijk de retail. (Dank u Tweakers.net voor de key

)
Strategie spelletjes: Sja, oude doos. C&C, SupCom. Niets stressends wat ik nu ook niet vlekkenloos kan draaien
Random RPGs: Veelal nieuwe spelletjes om uit te proberen. Mass Effect 3 zodra het klaar is. Fallout 3 en New Vegas etc.
Achtergrond informatie:
Zoals ik al zei wil ik wachten met het upgraden van mijn
gehele PC tot Ivybridge om de hoek komt kijken. Ja, ik weet dat dit nog een jaar duurt, maar mijn PC draait nog prima. Op mijn videokaart na dan. De 4.0GHz Core2Duo draait alles wat ik er naar gooi zonder problemen. De 4GB RAM is ook nog steeds voldoende. Echter loop ik vooral bij nieuwe spellen toch tegen de limiet aan van mijn grafische kaart, en dit vind ik zonde.
Waar ik dus mee zit is het volgende: Nu een nieuwe graka kopen en deze meenemen in het volledig vernieuwde systeem zodra dit beschikbaar is, en desnoods een jaar daarna (2013) opnieuw een graka update doen,
of nu een iets mindere (goedkopere) graka kopen en deze ook geheel vervangen met het nieuwe systeem.
Ik kan zeggen dat geld geen probleem is, en dat is het ook niet. Ik vind het echter alleen erg zonde om nu 250 euries in bijvoorbeeld een GTX560/HD6950 te steken, en deze over een jaar weer te vervangen voor een nieuwere/betere variant voor 400-500 euro als ik een nieuw bruut systeem aanschaf. Want ja, dan doe ik het 'goed', als je het zo wilt noemen.
Andere opties die wellicht voorbij gaan komen:
1: Koop nu een kaart, verkoop die 2ehands als je je nieuwe bak hebt.
- Leuk idee, aleen is het nog maar de vraag hoe snel de kaart zijn waarde verliest. Nu kopen voor 250 en over een jaar verkopen voor 100-150? Prima deal. Maar het kan ook zo zijn dat de kaart nog maar een euro of 50 waard is, en dan vind ik die 200 muntjes toch niet zo'n geweldige investering nu.
Nu kijken naar een GTX460 of HD5850(of70) en die over een jaar nog 2ehands proberen te verkopen voor een redelijk bedrag? Daar heb ik helemaal geen hoop voor.
2: Koop nu een kaart en steek er over een jaartje nog eentje naast in SLI/Crossfire.
- Ben ik niet zo'n voorstander van, als ik eerlijk mag zijn. Ja, de kaarten van tegenwoordig schalen goed met een broertje er naast, maar de extra nodige energie en extra gegenereerde warmte zijn niet echt een pluspunt. Ook is het zo dat het heel erg aan het spel dat je speelt ligt. Soms is er prima support en krijg je een bijna 100% boost (best case scenario) of er is helemaal geen support, en de tweede kaart staat stof te verzamelen (worst case scenario).
3: Koop nu een 2ehands 460 of 5850/70 en schrijf deze af als je je nieuwe bak koopt.
Hoezeer ik de tweakers community ook vertrouw met hun goederen in V&A wil ik liever geen 2ehands computer artikelen kopen. Er is bij mij iets te vaak een defect stukje hardware geleverd (ook nieuw hoor, niet alleen 2ehands) en dan heb ik liever gewoon een winkel waar ik naartoe kan stappen.
Bij deze dus de vraag aan jullie om wat meningen en advies te spuien. Ik hoor het allemaal graag!
[
Voor 6% gewijzigd door
Nixy op 26-01-2011 09:55
]
Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.