GENETX schreef op zondag 03 april 2011 @ 09:15:
[...]
Ga maar uit, als ik het zo lees van TurboCore 2.0. Dat lijkt me iig ook wel voorspelbaar omdat die gewoon een goed powermanagement nodig heeft om boven zijn spec te gaan draaien. AMD wil denk ik geen ploffende VRM's. Daarmee zou een krachtig onderdeel van Bulldozer niet meer werken imho, maar tweakers kunnen het er toch ook weer zo bij klokken.
[...]
Moeilijk te zeggen. Mogelijk dat het de erfenisis bij Intel die ze tegenhield. Intel lijtk altijd liever voor kleine snelle incrementals te gaan. C2D -> Nehalem -> Sandy Bridge. Er veranderd niet extreem veel, maar je merkt het wel. AMD doe tdat wat minder. Phenom is wel een verbeterde Athlon 64, maar het is veel minder extreem als bij Intel. AMD lijkt ook eerder te gaan voor extreme ingrepen eens in de 4-5 jaar. Athlon 64 was daar een voorbeeld van en ook Bulldozer zal daar een voorbeeld van zijn.
Voordeel is dat ze ineens weer de kroon kunnen pakken en eigenlijk alle problemen oplossen. Nadeel is wel dat Intel na verloop van tijd wel langs zij kan komen met hun kleinere ingrepen die vaker voorkomen.
[...]
Np

OK, nog even terug naar je oorspronkelijke punt, teams van duizend man die 5 jaar vooruit kijken,
Wat ik niet geloof, je moet wel enigszins vooruit kijken, maar je bent niet een ontwerp aan het maken wat pas over 5 jaar klaar is. Als hobbyist kan dat, maar niet bij een bedrijf denk ik.
Bij de bulldozer is dat misschien bij toeval het geval daar dat steeds uitgesteld is.
Als ontwerper ben je natuurlijk afhankelijk van de technieken die mogelijk zijn, ik kan wel een vliegend tapijt willen ontwerpen, maar als de technieken er niet zijn, tja....
De Phenom was te vroeg met de toenmalige techniek.
Ik denk niet dat het een strategie van een bedrijf kan zijn om eens in de 5 jaar met iets nieuws te komen, dat is veel te lang. In die tijd kan het bedrijf allang failliet zijn.
De reden dat ik die AMD qoutes gaf was dat ik denk dat het bulldozer-design sterk gebaseerd is op de mogelijkheden van het SOI proces en dat is belangrijk, veel beter dan de Phenom aansloot bij de toenmalige techniek. Natuurlijk is dat gekleurd, het wordt gezegd door AMD mensen.
Maar ze zeggen het ook niet zomaar om maar wat te zeggen...
Het bulldozer-idee was er misschien zelfs al ten tijde van de eerste phenom, maar de techniek was er nog niet.
Die was er eigenlijk ook nog niet voor de phenom, de goeie phenom kwam pas bij 45 nm...
De praktijk zal nu moeten uitwijzen in hoeverre het ontwerp en de techniek op elkaar aansluiten...
Overigens, zomaar ff tussendoor, er staat hier nu een AMD sixcore met 100% belasting een Bluray te rebuilden op 40 graden en dat is op de "oude" phenom techniek, uiteraard niet overclocked...

Dat is toch niet verkeerd, doet r wel 5 à 6 uur over...
Ben benieuwd hoe dat straks met de bulldozer gaat...