[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 33 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste
Acties:
  • 492.911 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:05:
Wat ik mij ook afvraag hoe het in hemelsnaam mogelijk is om met een E-350 Starcraft II op 50 FPS te spelen.
Is er dan zoveel aan getweaked geweest of is die HD 6310 toch sterker dan de HD 4330?

Bron: Anandtech
De HD6310 is twee generatie's nieuwer en heeft 50Mhz meer clock, verder is de kans groot dat jouw HD4330 (waar je hem dan ook vandaan hebt :P) gepaard gaat met DDR2 geheugen en in deze test heeft de HD6310 DDR3 geheugen.

Verder is de test gedaan op 1024x768 op low settings, en is starcraft2 wat meer CPU afhankelijk. Dus een kaart gecombineerd met een atom maakt al helemaal geen kans.

Om echt te verklaren waar het verschil ligt moet je je HD4330 bron geven, normaal gesproken zou de HD6310 afhankelijk van de geheugen combinatie 10% beter moeten presteren schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vengeful schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 08:33:
Moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat het erop lijkt dat Llano later uitkomt, ga binnen een maand of 2 een nieuw budgetsysteempje voor m'n vriendin bouwen (internet, filmpje kijken, misschien een keer een spelletje) en daarvoor had Llano me helemaal ideaal geleken, maar het lijkt er nu op dat ik toch maar voor een Athlon II in combi met een 5750 ga.
Tsja tis vloeken in de kerk maar in de komende 2 maanden komen in dat segment de Sandy Bridge Pentiums uit, en icm een H61 mobo zijn dat best potente low-budget systeempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Dreamvoid schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:43:
[...]

Tsja tis vloeken in de kerk maar in de komende 2 maanden komen in dat segment de Sandy Bridge Pentiums uit, en icm een H61 mobo zijn dat best potente low-budget systeempjes.
Behalve dan op grafisch gebied, waardoor het 'zo nu en dan een spelletje' al gauw verwordt in 'zo nu en dan pure frustratie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hoezo, er kan toch gewoon een 5750 bij net als bij die Athlon II setup?

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 03-04-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:10
Dreamvoid schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:49:
Hoezo, er kan toch gewoon een 5750 bij net als bij die Athlon II setup?
Juist ja, net als bij een Athlon II setup. Wie zegt dat de SB Pentiums meer performance/prijs geven?

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 03-04-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Bovendien zal een Pentium het nog steeds niet op kunnen nemen tegen een Athlon prijs/prestatie technisch.

3.0GHz Athlon II X4 vs een 2.8 GHz dualcore Pentium van de Nehalem familie. Ik denk niet dat de nieuwe Pentium bepaald goedkoper gaat worden, eerder duurder. Als het om goedkope moederbordjes gaat, wint AMD ook, temeer wanneer features meetellen. Denk aan 6 Sata 3.0 poorten vs 2 Sata 3.0 poorten, als je op de Sandy Bridge Pentiums wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Toch zal Intel wat willen snoepen van AMD's goedkope segment, dus we zullen moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04-2024
Dreamvoid schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:43:
[...]

Misschien heb je daarin gelijk, maar ik blijf er een beetje sceptisch over dat Intel goedkoper voor dezelfde prestaties gaat leveren. Misschien precies even duur voor meer prestaties, maar hoogstwaarschijnlijk duurder voor meer prestaties. Ik twijfel dus of het prijs/prestatie-verhaal echt sterk de richting van intel uitgaat in het budgetsegment. Maar, dat blijft speculeren.

Ik moet wel eerlijk toegeven, ik ga toch wel voor AMD, zelfs al zal de prijs/prestatie wat tegenvallen. Gezonde concurrentie heb ik als consument wel wat voor over en ik vind Intel gewoon een klerebedrijf. :) Maar, dat is geheel mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43

EaS

AMD past deal met Global Foundries aan:

AMD forces Global Foundries to commit to 32nm wafers
AMD Amends Wafer Supply Agreement With GlobalFoundries
AMD revises contracts to lower its chip manufacturing costs

In 't kort:
  • In 2011 betaald AMD alleen voor *werkende* 32nm chips
  • AMD betaald een vaste prijs voor 45nm wafers. Geen variabele kosten meer (zoals gebruikelijk is)
  • AMD neemt (in ieder geval) een vastgesteld aantal wafers af, GlobalFoundries moet (en wil) dit nakomen
  • Voldoet GlobalFoundries aan de overeenkomst, gaat AMD in 2012 weer over op kosten-gebaseerde betalingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 02:02
in de onderste link stond ook nog dit

"AMD has committed to paying for a higher number of chips than it had previously agreed to buy."

een teken van vertrouwen in de vraag naar llano en/of bulldozer?

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:50:
[...]

De HD6310 is twee generatie's nieuwer en heeft 50Mhz meer clock, verder is de kans groot dat jouw HD4330 (waar je hem dan ook vandaan hebt :P) gepaard gaat met DDR2 geheugen en in deze test heeft de HD6310 DDR3 geheugen.

Verder is de test gedaan op 1024x768 op low settings, en is starcraft2 wat meer CPU afhankelijk. Dus een kaart gecombineerd met een atom maakt al helemaal geen kans.

Om echt te verklaren waar het verschil ligt moet je je HD4330 bron geven, normaal gesproken zou de HD6310 afhankelijk van de geheugen combinatie 10% beter moeten presteren schat ik.
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6310.40952.0.html

Ik citeer: "The 3D performance of the HD 6310 should be beneath a HD 4330 due to the missing dedicated graphics memory (shared memory only). Gaming performance should therefore be similar to a Nvidia ION or Intel HD Graphics graphics card."

Bovendien hebben zij bij Starcraft 35 FPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04-2024
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 01:28:
[...]

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6310.40952.0.html

Ik citeer: "The 3D performance of the HD 6310 should be beneath a HD 4330 due to the missing dedicated graphics memory (shared memory only). Gaming performance should therefore be similar to a Nvidia ION or Intel HD Graphics graphics card."

Bovendien hebben zij bij Starcraft 35 FPS
Anandtech heeft ook 35 FPS bij SC2, tenminste, als je de brazosreview leest, komt dat uit de benchmark. http://www.anandtech.com/...ew-amd-e350-benchmarked/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:12

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow, woops.
Ik dacht dat ik het op Anandtech gelezen had, maar het was hierop: http://www.legitreviews.com/article/1470/8/

Toch vind ik de prijs voor die Brazos-dingen nogal aan de hoge kant. Je kan voor hetzelfde geld een systeem vinden met een P6100 en een HD Radeon 5470. Je hebt dan wel geen lange batterijduur.

ff off-topic:
Iemand al ervaring met Acer? Zo ja, gelieve dan een PM te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 13:36
Betreffende Gigabyte had ik mijn zinnen gezet op de UD5. Samenvatting van mijn mailwisseling met een duitse webshop:
Is it possible to order GA-890FXA-UD5 rev 3.1 ?
- the revision 3.1 will probably be available by the end of July.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:43:
Ow, woops.
Ik dacht dat ik het op Anandtech gelezen had, maar het was hierop: http://www.legitreviews.com/article/1470/8/

Toch vind ik de prijs voor die Brazos-dingen nogal aan de hoge kant. Je kan voor hetzelfde geld een systeem vinden met een P6100 en een HD Radeon 5470. Je hebt dan wel geen lange batterijduur.

ff off-topic:
Iemand al ervaring met Acer? Zo ja, gelieve dan een PM te sturen.
Simpel geval van vraag hoger dan het aanbod. Als Charlie gelooft mag worden, dan zal de prijs in de nabije toekomst, wanneer aanbod/productie optrekt ten opzichte van de vraag, wel gaan dalen, in ieder geval voor de bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Ik snap nog steeds niet helemaal hoe bijvoorbeeld MSI het voor elkaar zegt te gaan krijgen dat zonder een hammer upgrade die AM3+-CPU's in een AM3-socket gaan. :P

Zou het misschien kunnen zijn dat ze gebruik maken van de paar overgebleven lege gaten in de socket (AM3 heeft 3 gaten meer dan pinnetjes)? Voor zover ik weet gaat dit nergens over, want één van de niet-gaatjes wordt een gat (een van die loze paren). Gaat niet werken mensen. En op bijvoorbeeld de 870A-G54 zit daar gewoon geen gat. Net zoals we verwachten.

Ik geloof eigenlijk AMD het meest: die zeggen gewoon zwart op wit dat het niet gaat werken.

Aan de andere kant doet Gigabyte het gewoon zoals te verwachten valt:
  • Neem een bestaand bord.
  • Maak een nieuwe revisie. Sloop de socket eraf, en soldeer er AM3+ op.
Handige is dan weer natuurlijk dat je op AM3+ ook gewoon AM3's kan plaatsen, heb je nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Orwell schreef op maandag 04 april 2011 @ 17:54:
Ik geloof eigenlijk AMD het meest: die zeggen gewoon zwart op wit dat het niet gaat werken.
Het kan wel gewoon. -The_Mask- in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - d..." staan ook Asus en Asrock AM3 mobo's bij.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zijn ze op tijd mee bij HWI. Dat bericht stond er bij ons al vijf dagen geleden op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Anders gezegd: borden die nu (of 3-4 dagen geleden) in de winkel liggen/lagen, gaan geen AM3+ ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

“Llano” APU is Shipping (sinds vorige week)

Afbeeldingslocatie: http://blogs.amd.com/fusion/files/2011/04/image0011.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Jups, en nog altijd een Q2 launch (met consumenten electronica zichtbaar/beschikbaar) mogenlijk, zoals Charlie ergens vorig jaar al opperde. Momenteel 'claimt' hij een launch eerder dan juni (denk aan Computex) in een draadje op het SemiAccurate forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Vengeful schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:26:
[...]
Misschien heb je daarin gelijk, maar ik blijf er een beetje sceptisch over dat Intel goedkoper voor dezelfde prestaties gaat leveren.
De prijzen zijn al bekend gemaakt ($86, $75, $64 voor 2.9, 2.8 en 2.6 GHz). Het lijkt dat Intel niet de fout maakt die ze bij Clarkdale maakten (de Pentium was maar twee tientjes goedkoper dan de i3, dus geen hond kocht 'm). De performance kan je redelijk voorspellen (gewoon Sandy Bridge, lager geklokt en zonder HT, zoals oa hier al gesimuleerd), en met de huidige Athlon II prijzen lijkt dat behoorlijk concurrerend. Maar: AMD gaat niet stil zitten en zal ongetwijfeld met een verse ronde prijsdalingen komen. Met andere woorden: de nieuwe Pentiums zijn ook voor AMD kopers goed nieuws.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 04-04-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Mjah, zijn dat prijzen per duizend stuks voor de grootafnemers? Reken dan nog maar rustig een boel extra over die bedragen heen voor de winst van de distributeurs, de wederverkopers en de belastingdienst. Bovendien moet je goed opletten of de features die je belangrijk vindt, niet uit de chip zijn 'gesloopt'.

[ Voor 20% gewijzigd door dahakon op 04-04-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja, dit zijn allemaal groothandelsprijzen, direct bij Intel en AMD per >1000 stuks. Natuurlijk komen er nog distributie en winkelmarges overheen, maar dat is voor allebei min of meer gelijk. De concurrentie tussen webshops is zo moordend dat je er niet mee weg komt om tien euro meer marge voor een Intel te rekenen ofzo...

Clarkdale is nooit echt naar de budget markt gekomen (ik vermoed dat de marges op de Wolfdale Pentiums/Celerons veel te goed waren om te kannibaliseren), maar Sandy Bridge is nu een ander verhaal. Llano komt er gelukkig wel aan in Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Tsja, de goedkoopste Athlon II quad (3GHz) is te krijgen voor 80 euro in de pricewatch, of een 3.2GHz Triple core Athlon II voor 62 euro. Die 2.9 GHz Pentium zal moeilijk aan die prijs kunnen tippen de eerste maanden vrees ik, ook al is de SKU prijs per 1000 stuks lager op het moment.

[ Voor 9% gewijzigd door dahakon op 04-04-2011 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
AMD zal inderdaad de prijzen omlaag halen om ze competitief te houden maar dat zijn weer niet de zuinigste cpu's, en single threaded performance blijft toch wat achter...tis niet alsof AMD ineens de slag verloren heeft ofzo maar er is nu gewoon een concurrent terug die met het verouderen van S775 bijna helemaal van het toneel was verdwenen. De H61 chipset neemt ook Intel's andere zwakke punt (dure bordjes) weg. AMD had het ongetwijfeld liever gezien dat Intel SB nog wat langer mid-range gehouden had.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 05-04-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
  • Laatst online: 17-07 13:36
Toettoetdaan schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:41:
[...]

Respect hoor, de ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo hard dat het voor jongeren al bijna niet bij te houden is.

[...]

Intel lijkt altijd vast te houden aan zijn architectuur en daar op voort te borduurden.

Zoals GENETX verteld heeft Intel twee ontwikkel teams, In het Pentium 4 tijdperk zag men in dat de P4 niet geschikt was voor laptop's en besloten ze hun tweede team op de Pentium M te zetten, terwijl het eerste team bezig was met een P4 die naar de 5Ghz zou moeten gaan. (Of deze ook de Pentium 5 ging heten weet ik eigenlijk niet...)

Echter was het Pentium M ontwerp zo goed dat de vernieuwde Pentium 4 de prullenbak in ging en het Pentium M team aan de desktop variant moest gaan werken, de Core 2 Duo.

Ondertussen moest dus het Pentium 4 team zich oriënteren op de opvolger van de Core 2 Duo. (zo houd Intel zijn tic-toc strategie op de rit)
Daarom zie je AMD technieken en Pentium 4 technieken terug in het Core i7 ontwerp, HT bijvoorbeeld zat al in het P4 ontwerp, het team had daar dus al enorm veel ervaring mee en het was dus bijna logisch om dat toe te voegen aan het Core 2 duo ontwerp. (terwijl het Pentium M team weer wat meer ervaring heeft met power management)

Dus de overstap van Pentium 4 naar Core 2 duo was meer toeval dan geplant, en ik denk dat het ook zo zal gaan met het huidige ontwerp, er is niks verkeerd aan het ontwerp en ze kunnen er blijkbaar nog genoeg aan ontwikkelen.

Misschien dat ze pas een nieuwe main architectuur wagen als ARM te populair wordt op de desktop/server markt, maar tegen de tijd dat ARM vergelijkbare x86 prestaties haalt heeft Intel haar architectuur waarschijnlijk wel vergenoeg geoptimaliseerd dat het verbruik gelijk is aan ARM.
Dank je... :)
Dat heb ik inmiddels begrepen, dat er 2 ontwikkelteams waren/zijn, de pentium 4 ging niet helemaal goed maar de kennis daarvan zie je weer terug in Core 2, en later in de I7, lijkt me dat je dat goed uitlegt...
Om nog even terug te komen op de vraag van Genetx, ik zag in de I7 ook ineens een "native quad"
met een geïntegreerde geheugencontroller en gedeelde L3 cach, met verbeteringen + de HT van de P4,

Het leuke van de Bulldozer is dat de native quad weer van de baan is, het is nu een module van "tight", zoals Amd dat mooi zegt, cores...
En die modules aan elkaar is dan weer de "truc" van de core2 quad,
Die ARM is natuurlijk een hele mooie,
De basis van de x86 is eigenlijk de 8080, en in die tijd was dat al een heksenketel vergegeleken met de 6502,
De RISC is nog een stapje overzichtelijker,
Maar zoals zo vaak, de theorie kan nog zo mooi zijn, wat in de praktijk gebeurt is het belangrijkste,
Zie de film "the world's fastest Indian", iemand die met zijn oude vertrouwde motor met zelf geslepen kleppen over de zoutvlakte raast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
GENETX schreef op zondag 03 april 2011 @ 09:15:
[...]

Ga maar uit, als ik het zo lees van TurboCore 2.0. Dat lijkt me iig ook wel voorspelbaar omdat die gewoon een goed powermanagement nodig heeft om boven zijn spec te gaan draaien. AMD wil denk ik geen ploffende VRM's. Daarmee zou een krachtig onderdeel van Bulldozer niet meer werken imho, maar tweakers kunnen het er toch ook weer zo bij klokken.

[...]

Moeilijk te zeggen. Mogelijk dat het de erfenisis bij Intel die ze tegenhield. Intel lijtk altijd liever voor kleine snelle incrementals te gaan. C2D -> Nehalem -> Sandy Bridge. Er veranderd niet extreem veel, maar je merkt het wel. AMD doe tdat wat minder. Phenom is wel een verbeterde Athlon 64, maar het is veel minder extreem als bij Intel. AMD lijkt ook eerder te gaan voor extreme ingrepen eens in de 4-5 jaar. Athlon 64 was daar een voorbeeld van en ook Bulldozer zal daar een voorbeeld van zijn.

Voordeel is dat ze ineens weer de kroon kunnen pakken en eigenlijk alle problemen oplossen. Nadeel is wel dat Intel na verloop van tijd wel langs zij kan komen met hun kleinere ingrepen die vaker voorkomen.

[...]

Np :)
OK, nog even terug naar je oorspronkelijke punt, teams van duizend man die 5 jaar vooruit kijken,
Wat ik niet geloof, je moet wel enigszins vooruit kijken, maar je bent niet een ontwerp aan het maken wat pas over 5 jaar klaar is. Als hobbyist kan dat, maar niet bij een bedrijf denk ik.
Bij de bulldozer is dat misschien bij toeval het geval daar dat steeds uitgesteld is.
Als ontwerper ben je natuurlijk afhankelijk van de technieken die mogelijk zijn, ik kan wel een vliegend tapijt willen ontwerpen, maar als de technieken er niet zijn, tja....
De Phenom was te vroeg met de toenmalige techniek.
Ik denk niet dat het een strategie van een bedrijf kan zijn om eens in de 5 jaar met iets nieuws te komen, dat is veel te lang. In die tijd kan het bedrijf allang failliet zijn.

De reden dat ik die AMD qoutes gaf was dat ik denk dat het bulldozer-design sterk gebaseerd is op de mogelijkheden van het SOI proces en dat is belangrijk, veel beter dan de Phenom aansloot bij de toenmalige techniek. Natuurlijk is dat gekleurd, het wordt gezegd door AMD mensen.
Maar ze zeggen het ook niet zomaar om maar wat te zeggen...
Het bulldozer-idee was er misschien zelfs al ten tijde van de eerste phenom, maar de techniek was er nog niet.
Die was er eigenlijk ook nog niet voor de phenom, de goeie phenom kwam pas bij 45 nm...
De praktijk zal nu moeten uitwijzen in hoeverre het ontwerp en de techniek op elkaar aansluiten... :)

Overigens, zomaar ff tussendoor, er staat hier nu een AMD sixcore met 100% belasting een Bluray te rebuilden op 40 graden en dat is op de "oude" phenom techniek, uiteraard niet overclocked... ;)
Dat is toch niet verkeerd, doet r wel 5 à 6 uur over... :O

Ben benieuwd hoe dat straks met de bulldozer gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hassie schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 06:47:
OK, nog even terug naar je oorspronkelijke punt, teams van duizend man die 5 jaar vooruit kijken,
Wat ik niet geloof, je moet wel enigszins vooruit kijken, maar je bent niet een ontwerp aan het maken wat pas over 5 jaar klaar is. Als hobbyist kan dat, maar niet bij een bedrijf denk ik.
Ik heb het wel over ingrijpende wijzigingen zoals bij Bulldozer en Athlon 64. Normaal wordt alles een beetje verbeterd van de oude core, zoals bv bij de Phenom, dat zijn wat getweakte Athlon 64 cores aan elkaar met een stuk L3 cache erbij.

Maar wat als je als bedrijf geen keus hebt? Het fabriceren van een CPU is duur, dus alles moet ook grondig getest worden. Een beetje CPU ontwerp is dan ook al een jaar voor lancering min of meer klaar om eens een van de band te kunnen laten rollen om te testen. Dan is er nog grofweg een half jaar om de fouten er uit te halen en de final in productie laten gaan. Die testen en als het goed is de machines echt aanzetten.

Het klinkt onwaarschijnlijk, maar zulke dingen zijn enorm complex. En ja, in 5 jaar kan een bedrijf failliet zijn, maar een CPU ontwerpen kost gewoon 2-3 jaar en dan nog een jaar testen. Daar doe je echt niets aan, of ineens 3x zoveel man aannemen en gelijk failliet gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 05-04-2011 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Ik zag het gister op AMD's Facebook. Nu is de vraag wanneer kunnen wij ze kopen :) En wanneer komen de eerste reviews. Ik ben wel nieuwschierig naar de performance en overclock mogelijkheden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
En vooral naar TurboCore 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
Zijn die AMD mobo's waar je later een BD in kan prikken eral? Zoja, dan ga ik er eventueel een halen en parkeer er tijdelijk een Athlon II in. Is AM3 dan gelijk aan AM3+ qua pins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 23:01

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij is dit tot nu toe het enige AM3+ bord:

pricewatch: Gigabyte GA-870A-USB3 (rev. 3.1)

Alle borden met zwarte sockets zijn AM3+ en BD ready voor zover ik weet.

[ Voor 93% gewijzigd door Format-C op 05-04-2011 13:49 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Tx.

hmm bij Azerty staat 2-3 dgn, bij Salland 10-20. Geloof dat ik iets meer vertrouwen heb in het conservatievere Salland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Zou ik niet hebben. Hij is bij alle webshops goed leverbaar!

offtopic:
Ik zie hier wel een mooi moederbord in voor de aankomende BBG :)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefanovic45 op 05-04-2011 14:38 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Oh?

There is a Bulldozer video (from AMD) that's gone up on youtube today that shows some Bulldozer performance. It is currently password protected (at the time of me writing this) but that should be lifted and it will go public sometime this afternoon according to my source.

Keep an eye out for it.
http://www.youtube.com/watch?v=mr7kr4kimeM

...we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Johnny Boy(John Fruehe):
"I can't see it but this is NOT a video from AMD. I did not approve any video of performance going out on server products and the desktop guys would come check with me if they were releasing a performance video (as I would do the same with them.)"

Geen filmpje van AMD zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Naar aanleiding van wat ik zie, krijg ik het vermoeden van wel. Ga er even achteraan en als ik meer weet dan post ik het hier.

Edit: ik ben er 100% van overtuigd dat het een officiële video betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door Jejking op 05-04-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt Placeholder
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
http://www.youtube.com/v/mr7kr4kimeM

Lijkt verdacht veel op John Fruehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
Afbeeldingslocatie: http://i2.ytimg.com/vi/mr7kr4kimeM/hq3.jpg

Van dat forum.. er staat iig performance tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik kan de video niet zien en de ytimg url vind het forum niet ... iemand wat meer sappige details?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-10 21:29
Bah! Heel leuk dat Liano nu al uit komt, maar waar blijven de Brazos laptops in Nederland?:S
Op het moment is het erg spijtig dat er nog niet eens een handjevol te krijgen is, terwijl deze al 4 maanden geleden gereleased zijn ugh.
Als dat met deze Liano ook zo gaat dan kan je er pas vanaf aug-sept van genieten :S
Weet iemand trouwens een rede voor deze opgelopen vertraging met Brazos laptops?

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
StefanvanGelder schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:38:
Zou ik niet hebben. Hij is bij alle webshops goed leverbaar!

offtopic:
Ik zie hier wel een mooi moederbord in voor de aankomende BBG :)
Yep, voor de budget systemen met als extra voor deze editie: *groeiruimte*. Stop er een Atlhlon II X3 of X4 in.
Nog een mobo die AM3+ schijnt te zijn: pricewatch: MSI 890FXA-GD65
Zegt deze review.
Ok, met die prijs doet 't wel wat af aan het upgradepad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kom op lui. De lijst met Bulldozer ready moederborden is al een paar keer langs gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het is dan ook wel de 890FX chip die op dat bord zit, wat wel de meest high end chip is in de lijn. Daarmee is een sub 130 euro prijs dus eigenlijk helemaal zo duur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Edmin schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 22:22:
Kom op lui. De lijst met Bulldozer ready moederborden is al een paar keer langs gekomen...
Oja, geef even een uitputtende lijst dan.... Had zelf bijna een topic hierover willen openen, omdat ik denk dat hierover wel vragen bestaan. Ok, de gigabyte lijst weet ik nu, maar die van MSI en Asus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - d..."

Tssss, zelf de nieuwe feature zei nog niet eens dat er een nieuw bericht was.

[ Voor 31% gewijzigd door -The_Mask- op 05-04-2011 23:09 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, heb ik gemist denk ik, of mijn hoofd stond er niet naar. Daar staat dus dat Vcore en power management modes er niet inzitten... In hoeverre is dit waar voor de borden van Asus (de m5 lijn is nog niet eens op de markt), en de Gigabytes die nieuwe revisies hebben.
Voor de oude bordjes die een biosupdate nodig hebben geloof ik best dat ze die features niet hebben, maar aan de echt nieuwe bordjes is gesleuteld, wat dan....

[ Voor 9% gewijzigd door Sjah op 05-04-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

...dan zijn ze nog steeds gebaseerd op de oude chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Duh. Wat ik zoek is een link of pdf die aangeeft dat je nooit die features mag verwachten op de 800 series chipset. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoe kan iemand daar antwoord op geven als we de exacte specificaties van zowel Bulldozer als de AMD900 chipset niet kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
hebje helemaal gelijk in.

trust...

[ Voor 142% gewijzigd door Sjah op 05-04-2011 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sjah schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:20:
Tx.

hmm bij Azerty staat 2-3 dgn, bij Salland 10-20. Geloof dat ik iets meer vertrouwen heb in het conservatievere Salland.
Salland is een van de slechtere shops in mijn ogen. Ze zetten er altijd dingen op voor leuke prijzen maar kunnen dan nooit leveren. Heb dit al een keer of 4-5 gehad. Had je na een half jaar wachten nog niets.
Willie Billie schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 21:52:
Bah! Heel leuk dat Liano nu al uit komt, maar waar blijven de Brazos laptops in Nederland?:S
Op het moment is het erg spijtig dat er nog niet eens een handjevol te krijgen is, terwijl deze al 4 maanden geleden gereleased zijn ugh.
Als dat met deze Liano ook zo gaat dan kan je er pas vanaf aug-sept van genieten :S
Weet iemand trouwens een rede voor deze opgelopen vertraging met Brazos laptops?
Volgens mij te veel vraag en te weinig chips ook al zijn in verhouding al veel van de band gerold.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
EaS schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:59:
Oh?

There is a Bulldozer video (from AMD) that's gone up on youtube today that shows some Bulldozer performance. It is currently password protected (at the time of me writing this) but that should be lifted and it will go public sometime this afternoon according to my source.

Keep an eye out for it.
YouTube: AMD "Bulldozer" Interactive Series - Introduction

...we zullen zien.
Filmpje is online, JF praat over een launch in Q2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
Filmpjes zijn niet super informatief ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Naar 't schijnt, respectievelijk, een:

Bulldozer Engineering Sample:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2hmpogl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/izuiw2.jpg

Een 'Desktop' Llano Engineering Sample:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/j965p3.jpg

...inclusief socket (FM1):
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/121zcpw.jpg

Voor meer meer hier (Tip: vertaal/volg wel even de discussie aldaar).

[ Voor 19% gewijzigd door EaS op 06-04-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Maar 0,4V, het zal wel verkeerd worden uitgelezen maar wie weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
EaS schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:41:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Waarmee ook de volgende vraag beantwoord wordt:

Past een AM3+ processor in een AM3-socket?
JA

Socket AM3
madmaxnl schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:47:
Maar 0,4V, het zal wel verkeerd worden uitgelezen maar wie weet ;)
Tsja, daar gaat een transistor echt niet op schakelen.

Maar 2,4GHz, ook niet echt hoog... Hopelijk dat het een laag geklokte ES is. Want AMD heeft alsnog wel 3GHz nodig imho. Het is wel de Quad. Andere opties zijn natuurlijk energiebesparing.

[ Voor 50% gewijzigd door GENETX op 06-04-2011 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op woensdag 06 april 2011 @ 18:39:
Filmpje is online, JF praat over een launch in Q2 :)
Ik reken nog steeds op juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
GENETX schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:05:
Waarmee ook de volgende vraag beantwoord wordt:

Past een AM3+ processor in een AM3-socket?
JA
Alleen Engineering Sample != eindproduct. Wie weet hebben ze de ES op gewone AM3 borden getest, omdat die voorhanden waren, om vervolgens het extra pinnetje toe te voegen in het eindproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu gaan we heel lomp doen: trek dat pinnetje er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:41:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nice! Gelukkig geen LGA ik gaat dat spul! heb je veel sneller schade aan dan deze pinnen.
Zo te zien heeft FM1 minder pinnen dan AM3. Ik had er wel meer verwacht door dat video gedeelte. Blijkbaar is bij AM3 nog niet alles volledig uit genut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:05:

Tsja, daar gaat een transistor echt niet op schakelen.
Welke spanning gaat zo cpu transistor eigenlijk open, de vrij standaard 0.7v of zo?

Zijn overigens al transistor in ontwikkeling die bij <0.2v opengaan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mad_max234 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 15:07:
[...]

Welke spanning gaat zo cpu transistor eigenlijk open, de vrij standaard 0.7v of zo?
Ik heb geen idee, maar ik heb mijn vermoeden dat dat idd zo rond de standaard 0,7V ligt, misschien 0,6V. Maar veel lager lijkt me toch niet. Ik heb mijn Turion 64 X2 wel eens op 0,725V op 800MHz gekregen.
Zijn overigens al transistor in ontwikkeling die bij <0.2v opengaan.
Gelukkig staat de techniek niet stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Laatst online: 26-09 02:02
Astennu schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:30: Blijkbaar is bij AM3 nog niet alles volledig uit genut?
kan ook zijn dat ze het TDP lager houden, en dus minder pins nodig hebben om spanning over te brengen. als ze het op de 100 watt laten die de geruchten nu zeggen dat de hoogste llano's gaan verbruiken(max) dan is dat behoorlijk wat lager als de 140watt die am3 kan verstouwen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op donderdag 07 april 2011 @ 15:15:
[...]

Ik heb geen idee, maar ik heb mijn vermoeden dat dat idd zo rond de standaard 0,7V ligt, misschien 0,6V. Maar veel lager lijkt me toch niet. Ik heb mijn Turion 64 X2 wel eens op 0,725V op 800MHz gekregen.

[...]

Gelukkig staat de techniek niet stil :)
Er vind denk ik ook nog een voltage drop plaatst in de cpu, die banen in zo circuit zijn heel erg dun. Ondanks hun geringe lengte zullen ze waarschijnlijk toch naar verhouding een vrij hoge weerstand hebben. En weet niet hoeveel cm (of wellicht meters) er aan banen in zo cpu lopen. 0.6-0.7v voor de transistors klinkt vrij aannemelijk als je de cpu kan voeden met 0.725v.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
techdoc van Bulldozer:

http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/47414.pdf

interessant stuk: 2.10.2 pagina 36. Uitleg over de integer execution units.

2ALU en 2AGLU. 2AGLU kunnen simpele ALU bewerkingen doen. (Dus is in maximale piekwaarde breeder dan de core en K8 architectuur die beide 'maar' 3 kunnen).
ALU 1 kan een niet gepipelinede DIV doen en ALU2 een gepipelinede MUL.

Voor de rest nog niet geen tijd gehad om alles door te lezen, maar aan de commentaar van anderen lijken er toch nog redelijk wat onduidelijkingen in te zitten.. (volgens Dresdenboy zelfs een indicatie 2 verschillende clocksnelheden in het design.) In elk geval een leuk documentje voor de mensen met tijd :). (iets voor vrijdagavond :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Devpartner op 08-04-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Devpartner schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 08:59:
Voor de rest nog niet geen tijd gehad om alles door te lezen, maar aan de commentaar van anderen lijken er toch nog redelijk wat onduidelijkingen in te zitten.. (volgens Dresdenboy zelfs een indicatie 2 verschillende clocksnelheden in het design.) In elk geval een leuk documentje voor de mensen met tijd :). (iets voor vrijdagavond :P)
In het design zelf mbt de ALU, of elders? Zou het misschien al een stukje design kunnen zijn om later een GPU er naast te zetten op andere kloksnelheid, maar wel wat instructies kunnen doorgeven oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
GENETX schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:12:
[...]

In het design zelf mbt de ALU, of elders? Zou het misschien al een stukje design kunnen zijn om later een GPU er naast te zetten op andere kloksnelheid, maar wel wat instructies kunnen doorgeven oid?
Ga gewoon het stuk van dresdenboy quoten want volg hem niet hierin. (maar hij weet er wel meer van ;))
I think one reason might be that the authors started with the 10h manual and added/changed BD related content - but with some leftovers.

For the "every 2 cycles" stuff and also those many even latency numbers (anyone care to count them and all uneven ones? ) I have a simple thought (it's actually not new and David Kanter already knows about it):
If there is a lot of stuff happening or lasting a multiple of 2 cycles, then we might actually look at two different clocks. A slow clock and a fast clock. So the small L1D$ has a latency of 4 fast clocks, but also 2 slow clocks (which even doesn't sound like nothing special for a 16k cache). The L2 latency could be seen as either 18-20 or 9-10 cycles.

So, did I find the "accelerated mode"?
Het is dus meer een wilde gok door een paar cryptische omschrijvingen en door een assumptie van latencies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Misschien is een linkje wel handig :) . Wil het wel even volgen en meedenken eventueel. Dat met de cache lijkt idd wel logisch.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 08-04-2011 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
GENETX schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:56:
Misschien is een linkje wel handig :) . Wil het wel even volgen en meedenken eventueel. Dat met de cache lijkt idd wel logisch.
Het topic: WTF AMD? Bulldozer SW Opt. Guide bizarreness. :)
http://semiaccurate.com/f...wthread.php?t=4549&page=2

Link van zijn blog:
http://citavia.blog.de/20...guide-is-online-10968638/

nm over de mogelijk 4instruction/ cycle. Volgens de latency tabellen worden de AGLU gebruikt om te helpen bij CALL en LEA instructies. Dus eigenlijk is het zeer overroepen om te zeggen dat ze iets kunnen executen. (dus tegenstrijdig met 2.10 waar ze zeggen dat AGLU wel iets kan executen..) Misschien bedoeld NVO dat met zeer tegenstrijdige documentatie?

[ Voor 65% gewijzigd door Devpartner op 08-04-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
GENETX schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 08:33:
[...]

Ik heb het wel over ingrijpende wijzigingen zoals bij Bulldozer en Athlon 64. Normaal wordt alles een beetje verbeterd van de oude core, zoals bv bij de Phenom, dat zijn wat getweakte Athlon 64 cores aan elkaar met een stuk L3 cache erbij.

Maar wat als je als bedrijf geen keus hebt? Het fabriceren van een CPU is duur, dus alles moet ook grondig getest worden. Een beetje CPU ontwerp is dan ook al een jaar voor lancering min of meer klaar om eens een van de band te kunnen laten rollen om te testen. Dan is er nog grofweg een half jaar om de fouten er uit te halen en de final in productie laten gaan. Die testen en als het goed is de machines echt aanzetten.

Het klinkt onwaarschijnlijk, maar zulke dingen zijn enorm complex. En ja, in 5 jaar kan een bedrijf failliet zijn, maar een CPU ontwerpen kost gewoon 2-3 jaar en dan nog een jaar testen. Daar doe je echt niets aan, of ineens 3x zoveel man aannemen en gelijk failliet gaan.
Ok, dat had ik ook bedacht, als je geen keus hebt, en die keus is er bij AMD idd minder dan bij Intel,
Een jaar ontwerpen, een jaar testen en een half jaar fouten eruit halen, debuggen, klinkt mij aannemelijk,
Het was ondoenlijk om op korte termijn de Bulldozer te brengen, maar we hebben natuurlijk wel de volgorde;
Phenom 1, later snelheidsverhoging, Phenom 2, getweakt, later snelheidsverhoging, Thuban sixcore, met snelheidsverhoging, waarbij men toch weer iets verbeterd heeft qua verbruik en overklokpotentieel, dat was allemaal noodzaak om toch "iets nieuws" te brengen...
Maar de ingrijpende verandering komt nu pas...
Ik denk dat we het wel eens zijn nu...

Wat ik niet weet, het valt buiten het kader van dit forum, maar in hoeverre kan je een CPU-ontwerp virtueel testen?, zonder een hardcopy nodig te hebben?

Het klinkt helemaal niet onwaarschijnlijk, die dingen zijn inmiddels zo verschrikkelijk complex, dat weet ik ook wel,
En ik praat erover alsof ik in een kaaswinkel sta... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hassie schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:27:
Wat ik niet weet, het valt buiten het kader van dit forum, maar in hoeverre kan je een CPU-ontwerp virtueel testen?, zonder een hardcopy nodig te hebben?
Op fysiek niveau (transistoren, lekstroom) eigenlijk niet AFAIK.

Het functioneel ontwerp kun je echter wel testen met FPGA's. Daarin zitten de logische elementen die men gebruikt voor een processor. Je kan hem niet op snelheid testen, maar wel op functionaliteit. Je kan die logische bouwstenen zo aan elkaar verbinden als je wilt. Op die manier kun je bijvoorbeeld geheugens gebruiken en bijvoorbeeld de AND-poort.

Op basis daarvan kun je complete onderdelen programmeren zoals een adder (opteller, niet zo'n ding onder het gras :P ). Op die manier kun je dus de werking testen. Nu gaat dat niet altijd goed zoals bij de TLB-bug destijds. Er zijn altijd dingen die je over het hoofd ziet.

Doel is wel om juist die dingen zo goed mogelijk te testen voor een paar samples worden gemaakt, wat erg kostbaar is. Zo'n FPGA kun je zovaak herprogrammeren als je maar wilt. Tot nu toe ook het leukste speelgoed waarmee ik ooit aan de slag ben geweest. Lego voor gevorderden zeg maar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hassie schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:27:
[...]

Een jaar ontwerpen, een jaar testen en een half jaar fouten eruit halen, debuggen, klinkt mij aannemelijk
Een complexe chip ontwikkelen doe je niet in 1 jaartje, bulldozer heeft jaar of 4 a 5 gekost? Zelfs chipsets zijn vaak al 2 jaar in ontwikkeling. Bijvoorbeeld de 700 serie van AMD is gestart door ATI toen er nog geen eens geruchten waren dat ATI zou worden overgenomen.

Edit/

AMD is denk ik nu al bezig met starten van de ontwikkeling van volgende cpu generatie, als die al niet gestart is. :)

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 09-04-2011 20:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
GENETX schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 16:44:
[...]

Op fysiek niveau (transistoren, lekstroom) eigenlijk niet AFAIK.

Het functioneel ontwerp kun je echter wel testen met FPGA's. Daarin zitten de logische elementen die men gebruikt voor een processor. Je kan hem niet op snelheid testen, maar wel op functionaliteit. Je kan die logische bouwstenen zo aan elkaar verbinden als je wilt. Op die manier kun je bijvoorbeeld geheugens gebruiken en bijvoorbeeld de AND-poort.

Op basis daarvan kun je complete onderdelen programmeren zoals een adder (opteller, niet zo'n ding onder het gras :P ). Op die manier kun je dus de werking testen. Nu gaat dat niet altijd goed zoals bij de TLB-bug destijds. Er zijn altijd dingen die je over het hoofd ziet.

Doel is wel om juist die dingen zo goed mogelijk te testen voor een paar samples worden gemaakt, wat erg kostbaar is. Zo'n FPGA kun je zovaak herprogrammeren als je maar wilt. Tot nu toe ook het leukste speelgoed waarmee ik ooit aan de slag ben geweest. Lego voor gevorderden zeg maar _/-\o_
OK, zoiets dacht ik al, de functionaliteit kan je testen met een soort TTL-trainer, de FPGA, maar hoe het zich gedraagt in werkelijkheid, lekstromen bv, heb je uiteraard een sample nodig...
Kan me voorstellen dat dat leuk is, die lego voor gevorderen... ;)
Het is zaak zo goed mogelijk in te schatten hoe het ontwerp zich gaat gedragen in real silicon,
want 1x echt testen kost natuurlijk wel wat aan dollars...
In het geval van Bulldozer dus proberen optimaal gebruik te maken van die 32 nm techniek van GF
Ik kreeg het idee van de info van AMD dat ze dat nu uittentreure hebben onderzocht...

Thanx voor de info! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
mad_max234 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:28:
[...]

Een complexe chip ontwikkelen doe je niet in 1 jaartje, bulldozer heeft jaar of 4 a 5 gekost? Zelfs chipsets zijn vaak al 2 jaar in ontwikkeling. Bijvoorbeeld de 700 serie van AMD is gestart door ATI toen er nog geen eens geruchten waren dat ATI zou worden overgenomen.

Edit/

AMD is denk ik nu al bezig met starten van de ontwikkeling van volgende cpu generatie, als die al niet gestart is. :)
Ja, maar die Bulldozer is onderweg een keer geschrapt, laten we het dan houden op 2 a 3 jaar... 8)
Bovendien, wanneer kan je spreken van beginpunt?
Het ontwerpen van iets als een processor is een uitermate creatief proces,
Neem een schaakprogramma, je begint met de zettengenerator, allerlei ideeën warrelen al door je hoofd om het te verbeteren, maar je wilt snel een functioneel programma klaar hebben, die ideeën komen misschien pas jaren later goed uit de verf bij versie 10...
Het lijkt mij een continue proces, maar een bedrijf wil natuurlijk wel concrete tijdstippen voor een nieuw product...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Afaik is bulldozer nooit geschrapt, llano wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Hassie schreef op zondag 10 april 2011 @ 19:03:
[...]

Ja, maar die Bulldozer is onderweg een keer geschrapt, laten we het dan houden op 2 a 3 jaar... 8)
Bovendien, wanneer kan je spreken van beginpunt?
Het ontwerpen van iets als een processor is een uitermate creatief proces,
Neem een schaakprogramma, je begint met de zettengenerator, allerlei ideeën warrelen al door je hoofd om het te verbeteren, maar je wilt snel een functioneel programma klaar hebben, die ideeën komen misschien pas jaren later goed uit de verf bij versie 10...
Het lijkt mij een continue proces, maar een bedrijf wil natuurlijk wel concrete tijdstippen voor een nieuw product...
Precies, men begint eigenlijk nooit bij nul. Bulldozer wordt van gezegd dat hij helemaal vanaf de grond is opgebouwd maar er zitten natuurlijk ook dingen van voorgaande architecturen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
GENETX schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:03:
Afaik is bulldozer nooit geschrapt, llano wel.
Mmm, moet ik toch mijn sources eens gaan bijhouden, ik meen gelezen te hebben dat de Bulldozer op 45 nm zou uitkomen, maar dat men daar vanaf gezien heeft en het ontwerp opnieuw is gaan toespitsen op die 32nm techniek, daarmede dus ook de release-datum een eind vooruitgeschoven heeft...
Dus in engere zin schrappen, nee, maar alles moest wel opnieuw bezien worden in het licht van 32 nm silicon... en ongetwijfeld zitten er nu dingen in het ontwerp die daar gebruik van maken, die,
weliswaar vaag, en met een AMD-bril op, maar toch omschreven zijn door Michael Golden...
Laten we het hierop houden, de 45nm Bulldozer is geschrapt,
De bulldozer zelf niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Kan ook zijn dat ik er naast zit. Maar Llano wilde niet op 45nm. Let op dat Llano ook ooit met de nieuwe core zou komen. Dus mogelijk dat daar ook raakvlak zit in eventuele verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
GENETX schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:01:
Kan ook zijn dat ik er naast zit. Maar Llano wilde niet op 45nm. Let op dat Llano ook ooit met de nieuwe core zou komen. Dus mogelijk dat daar ook raakvlak zit in eventuele verwarring.
Ik heb even geen tijd om dat na te zoeken, maar vind het wel leuk om op je te reageren, :)

Voor zover ik weet is de Llano een getweakte K10.5 met integrated graphics,
Van de processorkant dus niet veel nieuws, maar die IGP is mooi,
En het integreren is wel gebaat bij 32 nm, dus het kan dat dat niet goed ging op 45
Maar er is ook nog een Zacate Bobcat om de verwarring nog wat groter te maken... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het orginele Fusion concept zou inderdaad als product moeten verschijnen op 45nm, maar wegens kosten/omvang van de chip, werd uiteindelijk besloten om te wachten op 32nm. Een quadcore met standaard IGP was nog wel mogenlijk geweest, maar dat is nooit de bedoeling geweest van Fusion (voor de desktop in ieder geval). De 400 SPU's nemen natuurlijk een behoorlijk stukje ruimte in op de chip.

Bulldozer Fusion chips zullen snel volgen overigens. Trinity is de volgende stap op dat gebied. Schijnbaar zou die volgend jaar al kunnen verschijnen, vlot na Llano, maar Llano is natuurlijk ook een paar jaartjes aan de late kant. In ieder geval was het altijd de bedoeling om de eerste Fusion APU met bekende/bestaande CPU-cores te maken. Wel zo veilig in een redelijk nieuw concept.

Brazos is pas een aardig tijdje na het orginele Fusion project begonnen zo het lijkt. Waarschijnlijk (logischerwijze in ieder geval) als reactie op de toch wel erg populaire low-power producten en het succes van Atom en de CULVs. Het is dan ook een behoorlijk andere CPU (Bobcat), gecombineerd met een bekende GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Hassie schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:22:
[...]

Ik heb even geen tijd om dat na te zoeken, maar vind het wel leuk om op je te reageren, :)

Voor zover ik weet is de Llano een getweakte K10.5 met integrated graphics,
Van de processorkant dus niet veel nieuws, maar die IGP is mooi,
En het integreren is wel gebaat bij 32 nm, dus het kan dat dat niet goed ging op 45
Maar er is ook nog een Zacate Bobcat om de verwarring nog wat groter te maken... :*)
Om de verwaring nog groter te maken werdt er in het begin gezecht dat LIano K8 gebaseerd zou zijn, maar K10/K10.5 is eigenlijk ook een doorontwikkelen K8. De naam K10 en K10.5 is er eigenlijk door de media op geplakt, dus dat helpt lekker met zoeken *zucht*
Wikipedia: AMD 10h

Dus we kunnen een AthlonII/PhenomII verwachten, dan weten we de performance al, maar mischien is het verschil wel net zo groot als tussen Athlon X64 en PhenomII. Ik ga persoonlijk uit van het eerste geval

En als je denkt dat je alles gehad hebt, dan is K9 ook nog eens geschrapt, (tussen Athlon x64 en Phenom in) dit zou een hele nieuwe architectuur worden met 8 instructies per clock cyclus.
Wikipedia: AMD K9

Om het helemaal onduidelijk te maken:
K7 was Athlon.
K8 was Athlon x64, maar somige mensen vinden dat nog steeds K7, AMD vind K8.
K8L zou eerst Barcelona zijn, maar blijkt later Turion te zijn.
K9 werd eerst van gedacht dat het Athlon x64 AM2 was, daarna een multie-core en daarna geschrapt.
K10 is Barcelona
K10.5 is Shanghai, maar de naam K10.5 is niet echt bevestigd door AMD.
En dan hebben we het nog niet eens over de andere codenamen....

Nu probeert AMD over te stappen naar 'xxh' namen, vandaar dat je weleens K10h vind, dat is een hybriede oplossing tussen de K10 en 10h namen, gezien de Kxx nog erg geliefd is in de media.
LIano zou K8/K10/K10.5 gebaseerd zijn, maar heeft alleen de naam 12h meegekregen.

Barcelona/PhenomI heeft 10h,Turion heeft 11h, LIano heeft 12h, Ontario heeft 14h en Buldozer heeft 15h.
Dus we missen 13h alweer :P

Het wordt steeds ingewikkelder, maar het blijft leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Je mag rustig verwachten dat het CPU-gedeelte van Llano een doorontwikkeling is van de K8+ familie. Dat is K10 namelijk ook. Neem een bestaand geheel, optimaliseer waar mogenlijk zonder extreme wijzigingen, voeg wat randzaken toe en je hebt een betere CPU. Feitenlijk is er ook geen 'echte' K8 quadcore, waardoor Llano dus sowieso al op K10 (Barcalona) gebasseerd zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
Toettoetdaan schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:08:
[...]

Om de verwaring nog groter te maken werdt er in het begin gezecht dat LIano K8 gebaseerd zou zijn, maar K10/K10.5 is eigenlijk ook een doorontwikkelen K8. De naam K10 en K10.5 is er eigenlijk door de media op geplakt, dus dat helpt lekker met zoeken *zucht*
Wikipedia: AMD 10h

Dus we kunnen een AthlonII/PhenomII verwachten, dan weten we de performance al, maar mischien is het verschil wel net zo groot als tussen Athlon X64 en PhenomII. Ik ga persoonlijk uit van het eerste geval

En als je denkt dat je alles gehad hebt, dan is K9 ook nog eens geschrapt, (tussen Athlon x64 en Phenom in) dit zou een hele nieuwe architectuur worden met 8 instructies per clock cyclus.
Wikipedia: AMD K9

Om het helemaal onduidelijk te maken:
K7 was Athlon.
K8 was Athlon x64, maar somige mensen vinden dat nog steeds K7, AMD vind K8.
K8L zou eerst Barcelona zijn, maar blijkt later Turion te zijn.
K9 werd eerst van gedacht dat het Athlon x64 AM2 was, daarna een multie-core en daarna geschrapt.
K10 is Barcelona
K10.5 is Shanghai, maar de naam K10.5 is niet echt bevestigd door AMD.
En dan hebben we het nog niet eens over de andere codenamen....

Nu probeert AMD over te stappen naar 'xxh' namen, vandaar dat je weleens K10h vind, dat is een hybriede oplossing tussen de K10 en 10h namen, gezien de Kxx nog erg geliefd is in de media.
LIano zou K8/K10/K10.5 gebaseerd zijn, maar heeft alleen de naam 12h meegekregen.

Barcelona/PhenomI heeft 10h,Turion heeft 11h, LIano heeft 12h, Ontario heeft 14h en Buldozer heeft 15h.
Dus we missen 13h alweer :P

Het wordt steeds ingewikkelder, maar het blijft leuk ;)
Deze vind ik wel heel leuk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Format-C schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:45:

pricewatch: Gigabyte GA-870A-USB3 (rev. 3.1)

Alle borden met zwarte sockets zijn AM3+ en BD ready voor zover ik weet.
Is het waard om deze te kopen? Of kan ik beter wachten tot een nieuwe chipset met ook een black socket? Zit te denken om voor tijdelijk een T1090 te kopen, en later te upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Is dat nieuws? NEE.

offtopic:
En het hangt af van je huidige systeem. Ik zou het sowieso zonde vinden om een CPU te kopen als over 3-4 maanden het nieuwe telg uitkomt. Als je nog even kunt wachten is dat sowieso aan te bevelen. De 800-serie chipset gaat gewoon functionaliteit missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
GENETX schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:53:
Is dat nieuws? NEE.

offtopic:
En het hangt af van je huidige systeem. Ik zou het sowieso zonde vinden om een CPU te kopen als over 3-4 maanden het nieuwe telg uitkomt. Als je nog even kunt wachten is dat sowieso aan te bevelen. De 800-serie chipset gaat gewoon functionaliteit missen
Het heeft wel met een nieuwe socket te maken, dus leek me wel relevant. Ik was bijna op SB overgestapt, maar na het wachten op de gereviseerde chipset lijkt AMD toch wel interessanter nu... Ik zit nog steeds, na jaren, op een Intel T2300 met onboard GMA945. Tijd begint toch wel te dringen om te upgraden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Don3k schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:12:
[...]

Het heeft wel met een nieuwe socket te maken, dus leek me wel relevant. Ik was bijna op SB overgestapt, maar na het wachten op de gereviseerde chipset lijkt AMD toch wel interessanter nu... Ik zit nog steeds, na jaren, op een Intel T2300 met onboard GMA945. Tijd begint toch wel te dringen om te upgraden. 8)7
Als je toch al zo lang wacht kun je beter wachten op borden met een 9xx chipset. Dan kun je straks tenminste alle features van bulldozer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Format-C schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:45:
Nee dat is zeker niet het enige moederbord, daarom heb ik al de AM3 moederborden welke ook AM3+ CPU's aan kunnen even in de pricewatch aangepast.

Pricewatch filter op AM3+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:37
De echte AM3+ borden met zwarte socket zijn er ook al maar staan nog niet in de pricewatch. Asrock, Gigabyte en ASUS bijvoorbeeld hebben ze al.

[ Voor 17% gewijzigd door chim0 op 11-04-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die van Gigabyte heeft dat al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:37
GENETX schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:27:
Die van Gigabyte heeft dat al ;)
Klopt, en zo hebben ze nog meer modellen met een andere chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik bedoelde ook in de PW. Sowieso vraag ik me nog af wat het verschil is eigenlijk. De ES past prima op AM3 als ik de pinout zie. En met een 800-serie chipset is er sowieso geen meerwaarde voor een zwart socket als BD echt op AM3 gaat passen, waar het wel op lijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 11-04-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:15:
De echte AM3+ borden met zwarte socket zijn er ook al maar staan nog niet in de pricewatch.
Omdat ze ook niet in NL te koop zijn, behalve die ene Gigabyte dan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hassie schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:52:
[...]

Mmm, moet ik toch mijn sources eens gaan bijhouden, ik meen gelezen te hebben dat de Bulldozer op 45 nm zou uitkomen, maar dat men daar vanaf gezien heeft en het ontwerp opnieuw is gaan toespitsen op die 32nm techniek, daarmede dus ook de release-datum een eind vooruitgeschoven heeft...
Dus in engere zin schrappen, nee, maar alles moest wel opnieuw bezien worden in het licht van 32 nm silicon... en ongetwijfeld zitten er nu dingen in het ontwerp die daar gebruik van maken, die,
weliswaar vaag, en met een AMD-bril op, maar toch omschreven zijn door Michael Golden...
Laten we het hierop houden, de 45nm Bulldozer is geschrapt,
De bulldozer zelf niet... :)
De ontwikkeling is nooit gestopt geweest, het kan zijn geweest dat het niet lukt op 45nm, maar geeft aan dat ze er mee bezig zijn geweest maar ergens in de planning of test fase het niet voor elkaar kregen, dus ging het team verder met nieuwe oplossing. Maar voordat ze überhaupt kunnen beginnen met tekenen zijn er honderden uren vergaderingen vooraf gegaan om te bepalen welke kan ze op willen gaan en wat mogelijk is met de huidige kennis en techniek.

Toen in 2005 de eerste geruchten bekent werden van de k11, waren ze op de achtergrond er dus al tijdje mee bezig. Dat ontwikkeling gaandeweg wat anders word dat is normaal van een ontwikkeling, sommige dingen kunnen wel sommige niet, moet je dus oplossing voor bedenken, vandaar dat het ook ontwikkelen heet. Bulldozer is nooit gestopt geweest, zijn alleen maar veranderingen doorgevoerd tijdens de ontwikkeling en dat is heel normaal, vaak zijn de eerste doelstellingen iets te hooggegrepen en daar komen ze dan gaandeweg achter. :)

Eerst planning was volgens mijn dat fusion met bulldozer cores zou uitkomen, die is vooruitgeschoven. Daarvoor is een losse bulldozer core en de liano voor in de plaatst gekomen. Er is ook hier niks geschrapt alleen vooruitgeschoven. Als het goed is zal de volgende cpu bulldozer + igp zijn, en de fusion van 2015 is de complet fusion tussen cpu en gpu.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://semiaccurate.com/2...ss-what-taped-out-at-amd/

Schijnbaar is Wichita al onderweg om zijn eerste testrun te ondergaan, aangezien de tape-out schijnbaar een poosje terug al heeft plaatsgehad. De vraag blijft natuurlijk, hoe lang moeten we wachten op de 28nm APU's en bij welke foundry is het afgeleverd?
Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.