[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 33 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 74 Laatste
Acties:
  • 492.911 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
mad_max234 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:59:
[...]
Was dat maar waar voor amd. :D

Helaas toen AMD sneller was, koeler, en goedkoper, werden er nog steeds veel meer intel systemen gekocht, intel liep amper terug en amd liep amper op, naar 2 jaar voorop lopen had ze misschien net 5% meer markt aandeel vergaart, en dat was ze binnen elke maanden weer kwijt toen core2 uitkwam.
In tegenstelling tot wat velen blijkbaar denken is intel bij de leek ook helemaal niet zo gekend hoor.
De echte reden waarom AMD niet meer verkocht ten tijde van hun voorsprong is heel simpel:
- te weinig productiecapaciteit
- oems zoals Dell die toen nog intel-only waren
- winkelketens die intel-only waren door niet echt kosjere contracten (waar intel voor veroordeeld is)

als mensen op zoek gaan naar bv een laptop ken ik zelf 2 types:
- zo goedkoop mogelijk (komen geregeld bij AMD uit, het intel aanbod is groter)
- willen iets specifiek (maar dikwijls gaat het dan niet over de cpu, eerder over het uitzicht, scherm, videokaart,...

grappig dat sommigen zou opgaan in marketing praat, anderen hebben misschien inside-info (onder NDA)
uiteraard gaat AMD nu niet zeggen dat Bulldozer trager is dan SB, maar uiteindelijk hoeven ze voor mij niet de prestatiekroon te hebben: een i7 980X koop ik toch niet
de snelste cpu in de mid-range markt wil ik :)
ik vind SB vrij goedkoop voor wat je krijgt, dus denk ik dat Bulldozer zeer goed moet zijn

[ Voor 15% gewijzigd door catfish op 15-03-2011 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Waarom blijft het van die geruchten regenen terwijl het al lang duidelijk is dat de bulldozer enkel zal werken op AM3+ mobo's? Of is dat eigenlijk niet echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het gaat wel werken dus, tenminste als er bios ondersteuning komt. Geloof het of niet, ik doe het iig wel. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
ik zou zeker blij zijn als het kan, dat de turbo dan bv minder goed/niet werkt neem ik er dan wel bij

anderzijds begin ik er wel in te geloven aangezien er blijkbaar AM3+ moederborden uitkomen met een 760G chipset... dat is nu niet echt een nieuwe chip (launch januari 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 02:02
[...]

Helaas toen AMD sneller was, koeler, en goedkoper, werden er nog steeds veel meer intel systemen gekocht, intel liep amper terug en amd liep amper op, naar 2 jaar voorop lopen had ze misschien net 5% meer markt aandeel vergaart, en dat was ze binnen elke maanden weer kwijt toen core2 uitkwam.
de grootste redenen daarvoor zijn nu als het goed weg genomen door de anti-trust zaken tegen intel, en de amd-intel settlement.
de OEM's zullen nu veel minder terughoudend zijn met het gebruik van AMD systemen. dat zie je nu al ondanks dat AMD niet de snelste of de zuinigste cpu's heeft.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
[...]

Helemaal mee eens. Al besparen ze 100 euro gaan ze vaak nog voor het intel systeem.... Mensen zijn best gevoelig voor merknaam. Ze denken vandaag de dag nog steeds dat een AMD CPU niet stabiel is. Totale onzin natuurlijk mja krijg het er maar eens in dat het niet zo is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:57
ftp://ftp.asus.com.tw/pub...AM3/Crosshair_IV_Formula/

Het bios staat er zelfs al op

http://vip.asus.com/forum...14&page=1&SLanguage=en-us
"The BIOS has a new option in the Advanced/CPU Configuration/CPB Mode (Auto/disabled)
CPB mode appears to be a core performance boost, it throttles the multi and voltage of idle cores on X6 CPU's, it drops the cores to 800mhz and lower voltage a sort of power saving feature I suppose, that's as far as I have got so far I'm probably wrong lol, no notable difference in performance so far."

[ Voor 72% gewijzigd door yniezink op 16-03-2011 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 22:39

yzx

Dat wordt een nieuwe bios en 8-core dan :+
http://vip.asus.com/forum...14&page=1&SLanguage=en-us
"The BIOS has a new option in the Advanced/CPU Configuration/CPB Mode (Auto/disabled)
CPB mode appears to be a core performance boost, it throttles the multi and voltage of idle cores on X6 CPU's, it drops the cores to 800mhz and lower voltage a sort of power saving feature I suppose, that's as far as I have got so far I'm probably wrong lol, no notable difference in performance so far."
Dat is toch gewoon C&Q?

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04-2024
-The_Mask- schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:54:
Het gaat wel werken dus, tenminste als er bios ondersteuning komt. Geloof het of niet, ik doe het iig wel. ;)
Ik blijf het vreemd vinden dat AMD dan keer op keer blijft zeggen dat Bulldozer niet op AM3 past, vanwege het verschil in pinnetjes, wat mij toch lijkt te wijzen op een zeer simpel geval van "past niet". Nu zijn er natuurlijk 2 mogelijkheden, AMD is hier niet eerlijk over omdat ze willen dat mensen wachten met het aanschaffen van een computer totdat de AM3+ borden goed te verkrijgen zijn of de moboproducenten zijn er niet eerlijk over omdat ze willen dat mensen nu een bord kopen in de hoop dat ze later kunnen upgraden naar bulldozer. Het eerste lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk, want het lijkt me dat AMD ook verdiend aan borden die nu verkocht worden. Het tweede daarentegen zou in sommige gevallen betekenen dat mensen 2x een bord moeten kopen, kassa.

Edit: Nog even een linkje toegevoegd, in het artikeltje staat ook een link naar een forum waar J Freuhe van AMD ook zegt dat bulldozer niet werkt op AM3. Mooi plaatje ook waarop je kunt zien dat bulldozer een pin extra nodig heeft. klik

[ Voor 14% gewijzigd door Vengeful op 16-03-2011 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 22:10
Het blijft dus een interessante discussie. Past de Bulldozer nou wel of niet op AM3? Ik denk dat het pas een paar weken voor de launch duidelijk wordt.

Ik wacht in iedergeval met aanschaffen van een nieuwe mobo, proc en geheugen voordat ik weet of het moederbord (socket AM3) gereed is voor Bulldozer.

Wachten is eigenlijk helemaal niet leuk; wil snel een nieuw systeem kopen! Het kriebelt :P

AMD Ryzen 5800x | Macbook Ai m4 | iPhone 16 Pro Max | Apple Watch Ultra 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
SimD schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:06:

Wachten is eigenlijk helemaal niet leuk; wil snel een nieuw systeem kopen! Het kriebelt :P
En ik vermoed ook dat dit de reden is dat fabrikanten gewoon zeggen, ah, doe een biosupdate, kan je nu kopen. Niemand wil wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:48

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als het puur een kwestie van pinnetjes is wordt daar wel wat op gevonden. Maar ik denk eerder dat bepaalde functionaliteit van de processor niet of zelfs foutief ondersteund wordt. Als het eenvoudig op te lossen was geweest was AMD graag op AM3 gebleven, scheelt een hoop gedoe.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
BD past NIET op AM3 en dit is al meermaals gezegd geweest door AMD. De reden daarvoor was omwille van de performance. Dit hoeft niet noodzakelijk 1 pinnetje verschil zijn maar mogelijks kan dit een heel andere layout zijn die wel backwards compatible is . Vandaar dat fabrikanten er dan voor zorgen dat dergelijke incompatibele cpu's niet passen op het vroegere socket om misverstanden/misplaatsingen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Devpartner schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:52:
BD past NIET op AM3 en dit is al meermaals gezegd geweest door AMD.
Raar dat ik van de moederborden fabrikanten te horen krijg dat het wel werkt. Al van twee verschillende zelfs. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Waarom blijft deze discussie terug komen, het verhaal is toch duidelijk?

Het fysieke verhaal...
AM3 bevat 941 aansluitingen.
AM3+ gevat 942 aansluitingen.

Oftewel een AM3+ processor zal fysiek NOOIT op een AM3 socket passen.

Het technisch verhaal...
Zowel de 8xx chipset als de 9xx chipset kan met Bulldozer overweg.

Oftewel technisch is het wel mogelijk dat een AM3+ processor op een AM3 socket kan werken.

En dan de verwarring....
1. Sommige fabrikanten brengen een AM3+ moederboard op de markt icm de 8xx chipset.
2. Sommige fabrikanten hebben zich niet aan de AM3 socket specificatie gehouden en daardoor kan hun huidige AM3 socket fysiek ook een AM3+ processor huisvesten.

Samenvattend...
In sommige gevallen kan je, afhankelijk van de fabrikant, een BIOS update uitvoeren en een AM3+ processor in een AM3 socket plaatsen. De bottleneck is de vraag op ze een BIOS update uitbrengen en of hun AM3 socket niet voldoet aan de officiële standaard.

Maar, wil je echt van de volledige potentie gebruik maken van een Bulldozer CPU (AM3+) dan kan je hoe dan ook beter voor een officieel AM3+ moederbaord gaan met 9xx chipset. De chipset is immer geoptimliseerd voor Bulldozer plus de nieuwe chipset bevat support voor recentere standaarden. Ik noem even SATA6 en eventueel USB3.

Kortom kunnen we deze discussie sluiten om verdere verwarring en onduidelijkheden te voorkomen?

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
Stephan224 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:00:
Waarom blijft deze discussie terug komen, het verhaal is toch duidelijk?
Het verhaal was blijkbaar nog niet duidelijk genoeg. De onduidelijkheid wordt ook versterkt doordat AMD niet genoeg duidelijkheid geeft. Logisch vanaf hun perspectief.

Jouw verhaal geeft idd veel duidelijkheid en de tip neem ik over; even wachten tot bulldozer uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx

yzx

2. Sommige fabrikanten hebben zich niet aan de AM3 socket specificatie gehouden en daardoor kan hun huidige AM3 socket fysiek ook een AM3+ processor huisvesten.
Denk toch dat het dit is, want als je naar sommige AM3 mobo's prijzen kijkt stijging die way above de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
-The_Mask- schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:40:
[...]

Raar dat ik van de moederborden fabrikanten te horen krijg dat het wel werkt. Al van twee verschillende zelfs. ;)
Heb het ook net gelezen van ASUS :P. Maar ik ga mee met hetgeen stephan zegt. AMD heeft meermaals aangegeven dat AM3+ cpus niet socket compatible zijn met AM3 maar dat de oudere chipsets wel de AM3+ kan ondersteunen met een bios update. Ben wel benieuwd hoe die AM3+ cpu's gaan passen in het socket van AM3 moederborden in het geval van ASUS. Maakt de zaken er wel niet eenvoudiger op.

[ Voor 5% gewijzigd door Devpartner op 16-03-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Stephan224 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:00:
Oftewel een AM3+ processor zal fysiek NOOIT op een AM3 socket passen.
Dat klopt dus gewoon niet, een M4A89GTD PRO is een vrij oud moederbord al weer met een gewone AM3 socket naar mijn weten. Toch gaan hier de Bulldozer CPU's gewoon op werken volgens een officiële pressrelease van Asus.
ASUS First to Provide AM3+ CPU Ready Solution for Current AM3 and Future AM3+ Motherboards
Taipei, Taiwan (March 15, 2011) — ASUS, the worldwide leader in motherboard design and sales, today announced the release of the industry's first AM3+ CPU enabled motherboard solution based on the existing AMD 8-Series Chipsets. Current owners of an AM3-based board* can make their AMD 8-Series motherboards compatible with the latest AM3+ CPUs with a simple BIOS** update from the official ASUS website.

ASUS provides options for users to be the first to enjoy AM3+
AMD’s new AM3+ CPU is a complete microarchitecture redesign from previous AMD CPUs, and offers better performance over the previous generation. As such, ASUS is committed to provide continuous support for the latest technologies, and is the first to market for a product solution for user’s needs. Current ASUS 890FX and 890GX series motherboards can be upgraded to enjoy the extra performance offered by future AM3+ CPUs. ASUS will also be releasing*** the AMD 8-Series Chipset motherboards based on 880G and 870 as well as the 760G Chipset with the AM3+ socket for increased selection so users can enjoy AM3 and AM3+ CPUs.

Current AMD 8-Series chipset based motherboards feature award-winning overclocking utilities, along with ASUS Core Unlocker which was widely recognized by global media at its debut while Turbo Unlocker offers real-time adjustments to enhance system performance. All utilities are designed to help the user achieve maximum performance from their systems.

*BIOS Upgradable Supported AM3 models:
AMD 890FX/SB850:
*Crosshair IV Extreme
*Crosshair IV Formula
*M4A89TD PRO/USB3
*M4A89TD PRO
AMD 890GX/SB850:
*M4A89GTD PRO/USB3
*M4A89GTD PRO

**Current BIOS update is a beta release. Please check the ASUS support site for continual updates.

***Upcoming ASUS M5A Series models (AM3+ socket with AMD 8-series chipsets):
AMD 880G
M5A88-V EVO
M5A88-M EVO
M5A88-M
AMD 870
M5A87
AMD 760G
M5A78L
M5A78L LE
M5A78L-M/USB3
M5A78L-M PLUS
M5A78L-M LE
M5A78L-M LX

About ASUS
ASUS, the world’s top 3 consumer notebook vendor and the maker of the world’s best selling and most award winning motherboards, is a leading enterprise in the new digital era. ASUS designs and manufactures products that perfectly meet the needs of today's digital home, office and person, with a broad portfolio that includes motherboards, graphics cards, optical drives, displays, desktops, Eee Box and all-in-one PCs, notebooks, netbooks, tablet devices, servers, multimedia and wireless solutions, networking devices, and mobile phones. Driven by innovation and committed to quality, ASUS won 3,398 awards in 2010, and is widely credited with revolutionizing the PC industry with the Eee PC™. With a global staff of more than 10,000 and a world-class R&D team of 3,000 engineers, the company's revenue for 2010 was around US$10.1 billion.

About ASUS Motherboards
Driven by homegrown innovation and steadfast dedication to absolute quality, ASUS has become the standard for motherboard excellence across diverse product ranges, leading the industry in global sales and positive customer feedback. Acknowledged by numerous accolades, ASUS motherboards propel computing forward with pioneering inventions. These include DIGI+ VRM digital power conversion, Dual Intelligent Processors for combined performance boosts and energy savings, and the unique whole-motherboard heat protection offered by the company’s Thermal Armor and Thermal Radar architectures. Additional exclusives such as Core Unlocker, Disk Unlocker and Protect 3.0 further demonstrate the ASUS commitment to harmonizing technical ingenuity and environmental responsibility with care for the people who actually put technology to use in everyday life.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Devpartner schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:23:
Ben wel benieuwd hoe die AM3+ cpu's gaan passen in het socket van AM3 moederborden in het geval van ASUS. Maakt de zaken er wel niet eenvoudiger op.
Asus is niet de enige fabrikant die zegt dat het werkt, niet dat ik van plan was de andere te noemen trouwens. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx

yzx

-The_Mask- schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:26:
[...]

Asus is niet de enige fabrikant die zegt dat het werkt, niet dat ik van plan was de andere te noemen trouwens. :p
Dus wat je verslag van asus zegt is dat ik een lekkere 8 core in mijn Crosshair IV formula kan zetten? :+
Kun je de AM3 cooler dan houden toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
Ik zag het net op de frontpage.

Toch prachtig nieuws! Ik neem aan dat Asus geen onzin de wereld in helpt; maar dan kan ik binnenkort toch een nieuwe mobo en proc bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
by JF-AMD » Wed Mar 02, 2011 6:23 am

Just talked to the desktop guys.

Bulldozer is supported in AM3+ only.

That is the official word from AMD.

And I will NOT ask any follow on questions, I don't work in desktop and I don't want to get pulled into answering their questions, this was a one time favor.

Over and out.
While I work for AMD, my posts are my own opinions.
Weet niet waar MSI en ASUS doet of lanceert wat ze zeggen, maar toch enige terughoudendheid op die berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Devpartner schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 15:34:
[...]

Weet niet waar MSI en ASUS doet of lanceert wat ze zeggen, maar toch enige terughoudendheid op die berichten
MSI? Maar dat bericht had ik idd ook gezien ja.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
http://www.xbitlabs.com/n...re_New_Platforms_AMD.html

Oud bericht al, maar toch. Het lijkt me dat het tijd gaat worden dat AMD hier toch nog wat meer over gaat zeggen. AMD zegt dat het niet kan, mobobazen zeggen dat het wel kan. Ik neig ernaar om de ontwikkelaar van de socket en de processor te geloven, niet de verkoper. Maar ze maken het wel lastig.

Daar niet van, ik ben toch niet in staat om te upgraden voor juni dit jaar, dus ik zal er weinig last van hebben, ik hou gewoon van duidelijkheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
Precies. Er zijn gewoon te veel tegenstrijdigheden! Het is de taak van AMD om hun duidelijkheid over te geven!

Het lijkt mij overigens ook erg sterk als Asus zegt dat het kan, dat het ook wel kan en mogelijk is.

Als koper op korte termijn wil ik het wel snel weten; kan ik nu investeren of moet ik echt wachten? (Waar ik eigenlijk geen zin in heb!)

Volgende maand wil ik een nieuw systeem, tijdens het weekend, in elkaar kunnen zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik geloof de moederbord fabrikanten. Zij hebben nu al een tijdje Bulldozer CPU's en zijn er dus ook al even mee bezig om moederborden hiervoor te bouwen en dus eventueel ondersteuning van de huidige moederborden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
Is het niet net zoiets als met de Phenom II x6, die wel in AM2+ borden zou passen mits er minimaal een 4 + 1 fase voeding aanwezig was.

Gezien ik ook ergens meen te hebben gelezen dat Bulldozer erg verzot is op een luxe stroom uitvoering, met andere woorden moederbord fabrikanten schenen daar een probleem mee te hebben.

Ook bij de Asus borden die een upgrade krijgen heeft de simpelste uitvoering een 6+2 fase voeding uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Als de evolutie van stroomnood verder wordt gezet zoals die al bezig was bij de Phenom II X4 naar de X6, dan zullen ze inderdaad de 4+1 fase mobo's beter niet markeren als mogelijk tot het draaien van een bulldozer. Ik heb na het lezen van de berichten al schrik om maar een X6 in m'n 4+1 mobo te ploffen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
JF-AMD wrote:
AMD is not supporting Bulldozer in AM3 sockets.

You need to be asking Asus your questions, not AMD.
Niet dat we hier veel verder mee zijn, maar AMD blijft zeggen dat BD enkel werkt op AM3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Nu is het maar de vraag of Asus hun moederborden eigenlijk voorziet van AM3+ sockethardware of niet, zonder dat expliciet te vermelden. Want AMD zegt niet dat Asus fout is. Als je goed kijkt zie je dat wat Asus zegt (of verzwijgt) en wat AMD zegt niet noodzakelijk contradictorisch is. Een leuke staaltje rookgordijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12

PeaceNlove

Deugleuter

DevilsProphet schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 09:32:
Nu is het maar de vraag of Asus hun moederborden eigenlijk voorziet van AM3+ sockethardware of niet, zonder dat expliciet te vermelden. Want AMD zegt niet dat Asus fout is. Als je goed kijkt zie je dat wat Asus zegt (of verzwijgt) en wat AMD zegt niet noodzakelijk contradictorisch is. Een leuke staaltje rookgordijn?
Een van de rekenservers hier op kantoor is voorzien van een M4A89GTD PRO/USB3. Jammergenoeg is dat ding al in productie genomen, anders zou ik wel even een fotootje gemaakt hebben van de socket vandaag. Gezien de verwachte prestaties van de Bulldozer lijkt het mij wel een leuke upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 08:07:
Als de evolutie van stroomnood verder wordt gezet zoals die al bezig was bij de Phenom II X4 naar de X6, dan zullen ze inderdaad de 4+1 fase mobo's beter niet markeren als mogelijk tot het draaien van een bulldozer. Ik heb na het lezen van de berichten al schrik om maar een X6 in m'n 4+1 mobo te ploffen. :(
Het aantal phases maakt geen ruk uit al is het er maar een. Het gaat er om hoeveel watt een Phase kan leveren. In het verleden (Phenom 1 Tijd) waren de borden niet berekend op 140 Watt. Die liepen met 120 watt al op het randje. Tegenwoordig moet je volgens mij moeite doen een mobo te vinden wat geen 140 watt aan kan.

Daarnaast verwacht ik een TDP van 125 watt voor Bulldozer.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:05

Zenix

BOE!

Heb zelf een M4A89GTD PRO/USB3 dus ik ben wel blij met het nieuws. Maar ik wil geen gehandicapte BD op mijn moederbord doen, dus het is afwachten hoever je van de ondersteuning kan spreken.

Hier ook nog wat meer info http://www.xtremesystems....hread.php?t=266784&page=4

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 17-03-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Featured AM3 processors such PII X6 uses 938 of 940 AM3s connection entries (two of which were never and are not routed by default, except the cards ASUS lists in their press release). AM3 + socket has 941 connections. AM3 + CPUs, however, has 940 connections, the exact same number of AM3 socket. Hence it is suitable even reasonable physical. Just be aware that it "only" works in practice with the motherboards on ASUS list.
Important to say is that it's only those who work when they have the correct routing to the power circuitry to operate a AM3 + CPUs.
Dussss

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
-nevermind- ik leer lezen.

[ Voor 75% gewijzigd door Vengeful op 17-03-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Astennu schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 11:08:
[...]

Het aantal phases maakt geen ruk uit al is het er maar een. Het gaat er om hoeveel watt een Phase kan leveren. In het verleden (Phenom 1 Tijd) waren de borden niet berekend op 140 Watt. Die liepen met 120 watt al op het randje. Tegenwoordig moet je volgens mij moeite doen een mobo te vinden wat geen 140 watt aan kan.

Daarnaast verwacht ik een TDP van 125 watt voor Bulldozer.
Het is toch bekend dat er veel 4+1 fase mobo's sneuvelen indien gebruikt in combinatie met een Phenom 2 X6? Meer dan met quadcores. Dat schijnt te komen door de verhoogde belasting op de VRM's, en omdat veel mensen een torenkoeler gebruiken die minder op het moederbord blaast dan de stock koeling, waardoor die het rap begeven. Vooral bij verhoogde kloksnelheid, want bij defaultwaarden valt het nog mee dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:20:
[...]

Het is toch bekend dat er veel 4+1 fase mobo's sneuvelen indien gebruikt in combinatie met een Phenom 2 X6? Meer dan met quadcores. Dat schijnt te komen door de verhoogde belasting op de VRM's, en omdat veel mensen een torenkoeler gebruiken die minder op het moederbord blaast dan de stock koeling, waardoor die het rap begeven. Vooral bij verhoogde kloksnelheid, want bij defaultwaarden valt het nog mee dacht ik.
Maar dan blijf ik er bij dat de Phases gewoon niet goed ontworpen zijn. En dus niet genoeg vermogen kunnen leveren (of onvoldoende gecooled worden).
Ik heb het zelf niet echt gehoord maar ik heb me daar verder ook niet in verdiept. Mijn broer heeft een PH II 940 OC draaien op een vrij goedkoop MSI mobo. Volgens mij is die ook 4+1 maar wel 140 watt rated.
CPU draait een iets hoger v-core en 3500 MHz maar dat geeft tot nu toe geen problemen.

Ik ben wel benieuwt welke borden de problemen hadden. Misschien waren die extreem goedkoop en slecht ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-08 14:31
Kijk, das nou een duidelijk verhaal. De eerste generaties Bulldozer zullen het "extra" pinnetje helemaal niet nodig hebben waarschijnlijk. Komt AM4 straks ook weer met een paar nieuwe "lege" pingaatjes in z'n socket, en kan je je bulldozer weer meenemen in de AM4 socket straks.

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Astennu schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:27:
[...]

Maar dan blijf ik er bij dat de Phases gewoon niet goed ontworpen zijn. En dus niet genoeg vermogen kunnen leveren (of onvoldoende gecooled worden).
Ik heb het zelf niet echt gehoord maar ik heb me daar verder ook niet in verdiept. Mijn broer heeft een PH II 940 OC draaien op een vrij goedkoop MSI mobo. Volgens mij is die ook 4+1 maar wel 140 watt rated.
CPU draait een iets hoger v-core en 3500 MHz maar dat geeft tot nu toe geen problemen.

Ik ben wel benieuwt welke borden de problemen hadden. Misschien waren die extreem goedkoop en slecht ontworpen.
Ik heb hier een DFI JR 790gx-m2rs met een 4+1 fase indeling en dat beestje draait gewoon top op 140watt.
Maar ja het is natuurlijk wel DFI :D

Maar ik heb ook 3+1 fase plankjes gezien, die zouden dus volgens AMD geen x6 aan kunnen ongeacht of ze 140 watt aan kunnen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Toettoetdaan schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 14:50:
[...]

Ik heb hier een DFI JR 790gx-m2rs met een 4+1 fase indeling en dat beestje draait gewoon top op 140watt.
Maar ja het is natuurlijk wel DFI :D

Maar ik heb ook 3+1 fase plankjes gezien, die zouden dus volgens AMD geen x6 aan kunnen ongeacht of ze 140 watt aan kunnen of niet.
Die heb ik ook nog in een pc werkt super.

Dat 3+1 het niet zou kunnen is imo onzin. Zolang die Phases maar voldoende vermogen kunnen leveren maakt het niets uit.

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar bulldozer aan het worden. Als de performance een beetje in orde is gaat mijn SB setup de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
TStick schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:38:
[...]

Kijk, das nou een duidelijk verhaal. De eerste generaties Bulldozer zullen het "extra" pinnetje helemaal niet nodig hebben waarschijnlijk. Komt AM4 straks ook weer met een paar nieuwe "lege" pingaatjes in z'n socket, en kan je je bulldozer weer meenemen in de AM4 socket straks.
Nee Bulldozer heeft geen DDR4 geheugencontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx

yzx

leuk +1

betekent dat toch dat je een am3 koeler nodig hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:05

Zenix

BOE!

yzx schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:04:
[...]

leuk +1

betekent dat toch dat je een am3 koeler nodig hebt toch?
am2 am2+ am3 am3+ socket hebben allemaal dezelfde bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx

yzx

Zenix schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:18:
[...]

Gaat dus een 8 core inknallen, maar wacht eventjes op de benches, vindt mijn X6 1075T @ 3,5ghz toch wel leuk lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Zenix schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:18:
[...]

SKT939 en SKT940 horen daar ook nog bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
madmaxnl schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 15:53:
[...]
Nee Bulldozer heeft geen DDR4 geheugencontroller.
Mwa, toen AM3 kwam, verschenen er ook moederborden met DDR2 en DDR3 sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
Dat waren AM3 borden. Er kunnen best AM4 borden komen met DDR3 sloten, maar andersom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12

PeaceNlove

Deugleuter

madmaxnl schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 18:07:
[...]

SKT939 en SKT940 horen daar ook nog bij ;)
Je vergeet S754. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
spNk schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 21:18:
Dat waren AM3 borden. Er kunnen best AM4 borden komen met DDR3 sloten, maar andersom niet.
Dat beweer ik ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Er is ook een oude processor serie geweest waarin je met een verloopje een nieuwer type kon plaatsen. Ik weet echter totaal niet meer welke dat was. Wie weet kan dat ook met een AM3 als het puur om power op de juiste pennen gaat. Torentje bouwen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
TStick schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 21:10:
[...]

Mwa, toen AM3 kwam, verschenen er ook moederborden met DDR2 en DDR3 sloten.
Als je bedoelt 'borden met DDR2 en DDR3 sloten naast elkaar', dan heb je het over AM2+ borden, die zowel de oude Athlon's ondersteunt alswel de nieuwe Athlon II/Phenom II. Dat was mogenlijk omdat Deneb en derivaten een DDR2 en een DDR3 memorycontroller hebben. Zambezi heeft alleen een DDR3 geheugencontroller, dus het ondersteunen van (nog niet eens in specificatie's bestaand) DDR4 wordt een beetje lastig, om het zacht te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:59

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, er zijn ook AM2+ mobos geweest met alleen DDR2. Aangezien AM3 CPU's zowel een DDR2 als DDR3 controller ingebouwd hebben, konden er ook AM2+ mobos komen met alleen DDR2 ;)
spNk schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 21:18:
Wel als er ook een Geheugencontroller op het Mobo zit (Zoals vroegah). En ja, dit kan uitstekend.

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 17-03-2011 22:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
D4NG3R schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 22:49:
Nee, er zijn ook AM2+ mobos geweest met alleen DDR2.
Mijn punt was dus dat die borden geen AM3 borden waren, maar AM2+, maar goed, ik zal het wel niet goed genoeg verwoord hebben. Natuurlijk zijn er (meer dan genoeg) AM2+ borden met alleen DDR2 sloten, aangezien AM2+ borden al heel erg lang op de markt waren voordat de AM3 CPU's op de markt kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:37
Die Bulldozer zou toch quad channel geheugen ondersteunen? Is dat nog steeds mogelijk met de huidige chipsets en zoiets simpels als een BIOS update of is dat pas bij de nieuwe chipsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:33
Alleen in servers AFAIK. En de memorycontroller zit in de CPU, dus de chipset heeft er niets mee te maken verder. Ook mis je fysieke pinnen en sporen voor quadchannel, dus het gaat sowieso niet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthenk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:07

AMD Phenom II X4 980 op 3,7 GHz onderweg

Zoals in de reacties daar al is vermeld, zal dit waarschijnlijk voor een prijsverlaging zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx

yzx

Berthenk schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:21:

AMD Phenom II X4 980 op 3,7 GHz onderweg

Zoals in de reacties daar al is vermeld, zal dit waarschijnlijk voor een prijsverlaging zorgen.
Ben eigenlijk aan wachten op de volgende hexa core, zie toch enorm veel mensen die halen, toch groot succes voor de X6, jammer dat er maar 4 of 5 types zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
Ik ben echt he-le-maal flabbergasted van al de mededelingen van MoBo fabrikanten de laatste tijd. Nu weer die mededeling van ASUS dat ze met een biosupdate een moederbord wat al een jaar op de markt is, geschikt maken voor AM3+.

http://tweakers.net/nieuw...lldozer-moederborden.html

Ik moet nu mijn systeem gaan vervangen, ik overweeg echt en sandy bridge/i5 in dit roerige tijdsgewricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Of je kan ook gewoon wachten tot wanneer je een bulldozer kunt kopen, wat infeite de enige andere optie is. Ik vraag me af hoe je hierdoor flabbergasted kunt zijn, want het maakt toch nog niks uit. Of wil je, ongeduldig als je bent, al alle hardware kopen, met een AM3 cpu, en dan in de zomer een bulldozer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
DevilsProphet schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 09:32:
Of je kan ook gewoon wachten tot wanneer je een bulldozer kunt kopen, wat infeite de enige andere optie is. Ik vraag me af hoe je hierdoor flabbergasted kunt zijn, want het maakt toch nog niks uit. Of wil je, ongeduldig als je bent, al alle hardware kopen, met een AM3 cpu, en dan in de zomer een bulldozer?
Spot on, ik werk nu vanaf een laptopje, mijn gamebak een socket 939 X2 4600+ is aan vervanging toe, en daarnaast kan iknu niks meer, want ik heb de capacitators opgeblazen van m'n 8800GT's die er in zitten.

Ik kan ook niet alleen ff een krachtige videokaart er instoppen en een maandje of drie wachten, want de Northbridgekoeler van m'n A8N Sli-deluxe heeft onvoldoende clearance voor een videokaart die 2 Pci sloten in beslag neemt.

Kortom, ik kan nu niet gamen, en da's echt een handicap die ik geen 3 maanden ga trekken...

ik dacht dus aan een am3-tje die nog bulldozer kan nemen, met een Phenom 2 erin, een 555 dualcore ofzo, en dan straks een bulldozer.

[ Voor 6% gewijzigd door TStick op 19-03-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TStick schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 09:46:
want ik heb de capacitators opgeblazen van m'n 8800GT's die er in zitten.
Kun je wel vervangen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
TStick schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 09:46:
[...]
Ik kan ook niet alleen ff een krachtige videokaart er instoppen en een maandje of drie wachten, want de Northbridgekoeler van m'n A8N Sli-deluxe heeft onvoldoende clearance voor een videokaart die 2 Pci sloten in beslag neemt.
Weet je dat zeker, ik dacht dat namelijk ook met mijn DFI lanparty UT nF4 ultra-D (s939), maar na het plaatsen van een HD4870 ipv een 6600GT bleek het toch best te passen, goed de koeler werd wel half afgedekt, maar het chipset had echt geen problemen met die 5c hogere temperatuur.

En als je toch een nieuw systeem gaat kopen kun je het sowieso even proberen, als het past hoef je alleen een GPU te kopen en wachten tot de zomer om te kijken wat je denkt van bulldozer en als het niet past, dan kun je alsnog een heel nieuw systeem of een tussen systeem te kopen. opties, opties, opties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik heb nog wat koelvinnen van mijn (custom, zalman) northrbridgekoeler afgeknipt met een zware kniptang in de tijd dat ik hetzelfde probleem had toen ik een GF6800 op mijn Abit NF7-S rev2 prikte. Geen probleem tot zover. =")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
DevilsProphet schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 10:58:
Ik heb nog wat koelvinnen van mijn (custom, zalman) northrbridgekoeler afgeknipt met een zware kniptang in de tijd dat ik hetzelfde probleem had toen ik een GF6800 op mijn Abit NF7-S rev2 prikte. Geen probleem tot zover. =")
Deze waarschijnlijk:

Afbeeldingslocatie: http://pontoppidan.info/lars/passivevga/zmnb47_2.jpg

Die heb ik ook inderdaad.....

Koelvinnen er af slopen...brrr ik vind het tricky....

Ik heb die caps op m'n 8800 Gt al vervangen overigens....die nieuwe ploften er na 15 seconden ook uit.....dus ik denk dat de kaart nog meer problemen heeft dan alleen de caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb een twee slots 4870x2 in mijn Asus A8N SLI Deluxe gehad. Ik had al eerder voor weinig geld de Northbridge cooler vervangen waardoor dat prima past (L- vormig, met heatpipes, Thermaltake of Thermalright). Origineel weet ik niet of dat goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 19-03-2011 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
Milmoor schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 11:10:
Ik heb een twee slots 4870x2 in mijn Asus A8N SLI Deluxe gehad. Ik had al eerder voor weinig geld de Northbridge cooler vervangen waardoor dat prima past (L- vormig, met heatpipes, Thermaltake of Thermalright). Origineel weet ik niet of dat goed gaat.
Dat was deze:

Afbeeldingslocatie: http://pcsilent.de/ppic-MAXI-Thermalright-chipset-heatsink-chipset-cooler-northbridge-cooler-trhr05ifxsli.jpg

Die heb ik ook gehad en inmiddels in een secundair systeem gebouwd, toen ik twee 8800GT's in Sli plaatste, paste deze cooler helaasniet meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

catfish schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 21:23:
[...]

In tegenstelling tot wat velen blijkbaar denken is intel bij de leek ook helemaal niet zo gekend hoor.
De echte reden waarom AMD niet meer verkocht ten tijde van hun voorsprong is heel simpel:
- te weinig productiecapaciteit
- oems zoals Dell die toen nog intel-only waren
- winkelketens die intel-only waren door niet echt kosjere contracten (waar intel voor veroordeeld is)

als mensen op zoek gaan naar bv een laptop ken ik zelf 2 types:
- zo goedkoop mogelijk (komen geregeld bij AMD uit, het intel aanbod is groter)
- willen iets specifiek (maar dikwijls gaat het dan niet over de cpu, eerder over het uitzicht, scherm, videokaart,...
AMD had ten van de introductie van de K8 volgens mijn productie zat, gingen in begin2005 over naar 90nm en 2006 ging fab36 online. Heb ook nog nooit hoeven wachten op een K8 cpu die waren altijd op voorraad.

Dat intel only verhaal heb je gelijk in, maar hier op het forum waren ook zat voorbeelden van mensen die de wegen echt wel wisten te vinden om sneller amd systeem te kopen voor minder geld, die kochten nog steeds een pentium 4.

We zullen het zien of amd over die 20+% aandeel van toen zal komen als de BD even snel gaat worden als intel vlaggenschip maar dan iets goedkoper, ik betwijfel of het iets zal uitmaken.

Intel heeft jaren lang hele goede marketing gevoerd op TV en radio, zelfs ik als jarenlange amd gebruiker zit nog steeds met het intel riedeltje in mijn hoofd van de jaren negentig, zo vaak is dat herhaalt. En al die mensen die al die jaren intel gebruiken en verder niks weten van cpu's alleen merk intel kennen van TV en hun eigen PC's (van amd hebben ze nooit van gehoord) zullen echt niet gaan overstappen, vergeet dat maar, al scheelt het paar tientjes. Zijn veel te dank dat hun pc het weer eens niet doet en ze geen raad weten met het probleem, en nieuw merk maakt ze nog onzekerder over de aankoop.

Maar hoop voor AMD dat ik het helemaal verkeerd heb en dat ze nu ineens wel 30% of meer markt aandeel weten te behalen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Eén voordeel voor AMD: Intel moest het destijds niet alleen van uitstekende marketing hebben, ze blokkeerden daarnaast ook nog eens de retailkanalen. Daar is nu iig geen sprake meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthenk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:07
Edmin schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 16:46:
Eén voordeel voor AMD: Intel moest het destijds niet alleen van uitstekende marketing hebben, ze blokkeerden daarnaast ook nog eens de retailkanalen. Daar is nu iig geen sprake meer van.
Nu maar hopen dat het inderdaad goed uitpakt voor AMD, anders schieten ze (en wij daarbij ook) er niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als ik een willekeurig winkel binnenloop dan zie ik nog steeds intel pc en laptops in de meerderheid, en als je even mee luister waar andere mensen naar vragen dan hoor je zelden AMD. Verkoper stapt ook meestal naar eerste budget laptop toe en vaak is intel de goedkoopste of net zo duur als AMD.

Ook pricewatch laat zien dat intel laptops ver weg in de meerderheid zijn, sommige amd cpu's zijn er maar enkele van te vinden. En intel laptops kosten met AMD videokaart vaak nog goedkoper dan hele AMD combinatie. Komt denk ik dat intel laptops gewoon in grotere getale worden gemaakt, dat geeft dus ook aan dat de vraag vele male groter is.

Fusion nu ook weer, kom ze nog niet massaal tegen, word niet dood gegooid met fusion, het eerste fusion rumoer is alweer aan het afzwakken en gewone consument weet nog geen eens van zijn bestaan. Als ik het zo rond vraag bij mijn vriendengroep staan ze me raar aan te kijken als ik de naam fusion laat vallen, maar aantal heeft wel netbook en ze weten wel dat die een intel heeft net als hun laptop, sommige denken dat ze pentium hebben in hun packet bell netbookje. :P

Is allemaal marketing, als je dat goed aanpakt en je weet sneeuwbal effect te creëren dan zit je jaren lang goed. Appel ook mooi voorbeeld, zie je zelfs in soaps terug, die snappen dat je eerst moet investeren in naamsbekendheid en dan de mensen warm moet maken net voor de release. Als je dan ook nog eens een superior product kan aanbieden dan eten de consumenten masaal uit je hand. AMD lukt het wel om soms tijdje een heel goed product neer te zetten, maar staan geen rijen klaar bij de release om ze kopen.

Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar hoop dat ik het verkeerd heb. Zou het al heel wat vinden als ze het succes van de k8 kunnen evenaren of toppen met de BD. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
AMD heeft gewoon een zwakkere naam bij de 'gewone' consument. Het is niet anders!

Heb zelf op dit moment ook een Core2 systeem van intel, omdat destijds AMD erg ver achter bleeft. (4 jaar geleden)

Op dit moment ben ik weer druk opzoek. Phenom X6 ziet er op dit, prijs technisch, erg leuk uit!

Bulldozer belooft enorm veel, maar of hij alles waar zal maken...

Een andere vraag:

EFI/ UEFI. Hoe staat dat ermee bij AMD? Enkele Intel Mobo's hebben het al, maar ik kan geen enkele AM3 mobo vinden met EFI.....

Toch iets wat erg interessant is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
SimD schreef op maandag 21 maart 2011 @ 14:55:
AMD heeft gewoon een zwakkere naam bij de 'gewone' consument. Het is niet anders!

Heb zelf op dit moment ook een Core2 systeem van intel, omdat destijds AMD erg ver achter bleeft. (4 jaar geleden)

Op dit moment ben ik weer druk opzoek. Phenom X6 ziet er op dit, prijs technisch, erg leuk uit!

Bulldozer belooft enorm veel, maar of hij alles waar zal maken...

Een andere vraag:

EFI/ UEFI. Hoe staat dat ermee bij AMD? Enkele Intel Mobo's hebben het al, maar ik kan geen enkele AM3 mobo vinden met EFI.....

Toch iets wat erg interessant is!
Waarom is EFI interessant? Ik heb een 1155 systeem. En ik kan nou niet zeggen dat het veel voordelen heeft. Ja het ziet er mooier uit. Mja daar heb je niet zo veel aan. Sneller booten ook echt niet. En muis werkt ook niet echt sneller. Het is een leuke extra maar zeker geen must voor mij. Alle andere dingen vind ik belangrijker dan een EFI bios.

Ik weet niet of er al AM3 borden zijn met EFI. Asus had volgens mij wel een E-350 mobo met EFI gemaakt. En misschien zijn er hele nieuwe 890FX borden die het hebben. Ik gok dat er met Bulldozer meer EFI borden zullen komen.
Bij SB zie je ook dat ze ineens massaal over gaan. Maar het is geen must. Want Gigabyte heeft nog geen EFI bios op hun S1155 borden.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 21-03-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
Astennu schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:40:
[...]

Waarom is EFI interessant?
In theorie:

- Sneller opstarten;
- Grotere schijven worden direct ondersteund;
- Bootloader geintegreerd;
- Custom shell's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Voor EFI/UEFI moet je dan toch vooral bij de moederbord makers zijn. Asus heeft het echter ondertussen ook al toegepast op de Brazos-borden, dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
SimD schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:13:
[...]

In theorie:

- Sneller opstarten;
- Grotere schijven worden direct ondersteund;
- Bootloader geintegreerd;
- Custom shell's...
Ja dat is het probleem dus.... In theorie. En ik vraag me af of 3TB disks op een Raid controller zoals de ICH of de SB850 zonder EFI zouden werken. Volgens mij wel en gaat het meer om de non AHCI support. Maar daar kan ik het mis hebben.

En van het sneller opstarten heb ik weinig gemerkt. Wellicht dat ze het in de toekomst meer uit gaan halen. Maar op dit moment heb ik net zo lief een classic bios. Het ziet er allemaal erg mooi uit maar meer dan dat heb ik in de praktijk niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:56:
Ja dat is het probleem dus.... In theorie. En ik vraag me af of 3TB disks op een Raid controller zoals de ICH of de SB850 zonder EFI zouden werken. Volgens mij wel en gaat het meer om de non AHCI support. Maar daar kan ik het mis hebben.
BIOS ondersteund alleen MBR disks. En aangezien deze RAID controllers geen 1/2/4k sectoren aan het BIOS aan gaan bieden zal dit dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
Bios is een van de laatste erfenissen van IBM. Vroeger liep hardware communicatie zelfs via het bios, gelukkig nu al jaren niet meer. Maar het blijft een erg traag onderdeel ,ook Qua ruimte is het erg beperkt. EFI heeft enorm veel potentie, je zou bijvoorbeeld EFI apps kunnen installeren.

Er zijn uit mijn hoofd 3 verschillende EFI niveaus. De meeste mobo's hebben nu nog een hybride en moet je EFI aanzetten in het bios, en dan pas Windows 7 64 bit installeren, anders zit je nog steeds op de 'trage' bios.

Ontopic: AMD zit in het platform mbt de ontwikkeling van UEFI , kunnen zij de moederland fabrikanten dan niet pushen? Of zal er idd gewacht worden op de bulldozer?

[ Voor 8% gewijzigd door SimD op 21-03-2011 17:42 . Reden: android error ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik verwacht het wel. Aangezien Asus ook al Barazos borden heeft met EFI. Dus ik verwacht dat wat grote merken wel EFI gaan gebruiken. MSI was in het verleden ook een van de eerste die het gebruikte (op een P45 bord als ik me niet vergis) Dat was nog echt een test case om te zien wat er mogelijk was. Maar nu het volop gebruikt wordt op 1155 borden verwacht ik het ook snel op AMD borden te zien. En de volgende lichting daar van komt met bulldozer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Asrock AM3+ bordjes hebben ook UEFI iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:56:
[...]

En van het sneller opstarten heb ik weinig gemerkt. Wellicht dat ze het in de toekomst meer uit gaan halen. Maar op dit moment heb ik net zo lief een classic bios. Het ziet er allemaal erg mooi uit maar meer dan dat heb ik in de praktijk niet ervaren.
Ik heb hier op mn Asus M4A89TD PRO/USB3 twee 2TB hdd's hangen. In principe kon ik een striped array maken en er werd ook netjes 4TB herkend door de Setup van Windows Server 2008 R2 en Windows 7 Ultimate 64-bits na het laden van de driver. Maar verder dan dat kwam ik niet, Windows kan er niet van booten vanwege de limitaties van MBR. Als pure dataopslag (GPT) moet het wel werken. Dan maar geen RAID0 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dat probleem met booten van een MBR dinges geldt voor partities en niet voor schijven? Zodus kan er een partitie gemaakt worden die zich ergens op de eerste twee terabyte van de schijf (of raid-array) bevindt, en kan er met de rest van de ruimte nog een extra partitie voorzien worden, en dat maakt niet uit voor de bios want er moet toch niet van geboot worden. Of ben ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-07 13:36
Naamsbekendheid, ja, dat is zeker een item bij de meeste "consumenten"
Hier zijn ook wel weer grappige dingen bij te constateren.
Ik heb al een paar jaar een Indesit wasmachine, gewoon omdat het de goedkoopste is,
Ik hoor het deuntje ook nog steeds, "alles wat je ziet in de indesit"
Aan de andere kant zijn er mensen die zweren bij een Miele en 500 of meer euries neerleggen omdat dat de "beste" zou zijn...

AMD zou niet "stabiel" zijn, hoor ik van mensen die zweren bij Intel,
Ik verwijs ze dan maar naar de Jaguar, de supercomputer met ongeveer 250.000 opteron processors, een upgrade is gedaan van quad naar sixcore, en door de compatibiliteit zal dit ook weer kunnen met de Interlagos, 12-core...

Wat betreft de desktop, men roept van de daken hoe snel een processor van Intel wel niet is, in termen van "gehakt maken" en dan praat men over 20 of 30%, maar wat betekent dit in de praktijk? Niets, behalve dat taken die een uur duren, nu 50 minuten duren,…

Vergeet hierbij niet dat de software die getest is voor een groot deel geoptimaliseerd is voor Intel-hardware, daar zoveel mensen Intel kopen haken de programmeurs hierop in door Intel compilers te gebruiken...
In onbekende software is Amd vaak sneller...

Innovatie: AMD heeft het geduft een true Quad te ontwerpen, te vroeg eigenlijk, want het moest nog op 65nm, de flop van de Phenom was eigenlijk dat men de beoogde kloksnelheden niet kon behalen, maar het ontwerp is wel later gebruikt door Intel, met allerlei voordelen, gevolg de Core I7...

Nu heeft AMD weer een revolutionair ontwerp en men heeft wijselijk besloten te wachten tot het op 32 nm kon, vandaar al dat uitstel.
Wat ik ervan gezien heb en begrijp, is het een prachtig ontwerp,
De kloksnelheden zullen fors zijn, mede door het ontwerp te baseren op energy-effiency
De balans tussen single en multithreads is denk ik zeer uitgekiend…
We zullen het zien...
Intel is nu al koortsachtig bezig dit te kopiëren...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hassie schreef op maandag 21 maart 2011 @ 23:51:
Innovatie: AMD heeft het geduft een true Quad te ontwerpen, te vroeg eigenlijk, want het moest nog op 65nm, de flop van de Phenom was eigenlijk dat men de beoogde kloksnelheden niet kon behalen, maar het ontwerp is wel later gebruikt door Intel, met allerlei voordelen, gevolg de Core I7...
Ik ben het verder met je eens, maar dat stukje is echt poep. AMD is gewoon zo stom geweest om maar te blijven roepen dat een native quadcore beter is, terwijl het geen k*t uitmaakt. Daarom hebben ze de boot gemist, want de Q6600 is lange tijd een populaire quad geweest waar AMD met een dubbele Athlon 64 X2 best tegen had kunnen concurreren. Maar nee, dat was voorbehouden aan het dualsocket FX-platform voor de hoofdprijs... Daarbij was Intel ook echt wel van plan een native quadcore te maken, de Core i7 heeft echt niks te maken met het feit of AMD wel of niet een native quadcore had uitgebracht.

Daarbij leert AMD van zijn fouten, want die past nu dezelfde truc toe als Intel op bv de 12-core opterons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Is het ook niet zo dat Intel zijn compilers gratis ter beschikking stelt, terwijl AMD zijn compilers enkel voor veel poen laat gebruiken? Zodoende is er veel software minder goed geoptimaliseerd voor AMD dan voor Intel. Ik herinner mij dat er veel software werd gebenchmarkt waarbij zowel de ms als intel compiler werd gebruikt. De verschillen waren zichtbaar. Mijn herinneringen zijn echter zeer vaag.

[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 22-03-2011 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Hassie schreef op maandag 21 maart 2011 @ 23:51:
Nu heeft AMD weer een revolutionair ontwerp en men heeft wijselijk besloten te wachten tot het op 32 nm kon, vandaar al dat uitstel.
Wat ik ervan gezien heb en begrijp, is het een prachtig ontwerp,
De kloksnelheden zullen fors zijn, mede door het ontwerp te baseren op energy-effiency
De balans tussen single en multithreads is denk ik zeer uitgekiend…
We zullen het zien...
Intel is nu al koortsachtig bezig dit te kopiëren...:-)
nou zo revolutionair vind ik het niet, waarin in een eerder gepost image te zien was dat AMD de 8core bulldozer tegenover de 4core Sandy zet. Dan lopen ze dus alleen maar verder uit technische gezien.
Als ik het aantal cores / performance verhouding vergelijk. Nu is het 4cores van intel tegen 8 van AMD wat gelijk moet zijn kwa performance.
http://www.xbitlabs.com/n...ridge_with_Bulldozer.html

[ Voor 6% gewijzigd door jbkappirossi op 22-03-2011 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 17:09

superwashandje

grofheid alom

die 8 van amd zijn toch ook 4 modules en geen 8 volledige cores? ik zie het eigenlijk dan meer als twee quadcores waarvan 1 met hardwarematige hyperthreading en een met softwarematige.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
superwashandje schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:08:
die 8 van amd zijn toch ook 4 modules en geen 8 volledige cores? ik zie het eigenlijk dan meer als twee quadcores waarvan 1 met hardwarematige hyperthreading en een met softwarematige.
om een eindeloze discussie te voorkomen. want ieder heeft hier zo zijn eigen mening over.
Ik simpelweg, omdat AMD het zelf ook onder een 8 core processor uitgeeft.

edit;

maar nog iets wat ik een tijd geleden op de AMD site las van een sever guy.
Die zei dat buldozer cores sneller waren dan Sandy. Dat gaan ze dus nooit redden.
Ook denk ik dat als je al die 8 cores gaat overclocken dat het tdp ongelijke hoogtes hoger mee schaald dan Sandy.

[ Voor 23% gewijzigd door jbkappirossi op 22-03-2011 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 17:09

superwashandje

grofheid alom

was ook niet bedoeld om een hele discussie te starten daarover (vandaar dat ik zei: ik zie het eigenlijk...) maar meer om ff aan te geven dat de grens tussen "echte cores" aan het vervagen is op deze manier.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Die discussie is al eens gehouden, en er is geconcludeerd dat je noch van 4 cores, noch van 8 cores kan spreken. Het recept was: men neme 4 dualcoremodules waaruit veel is weggehaald omdat die zaken het best gemist konden worden. Om het uiteindelijke product nog steeds als 8 cores te bestempelen is misschien overmoedig.

Mijn vraag is nu: kan elke bulldozermodule beide int-units aanwenden voor dezelfde thread? Ik bedoel dus, is het mogelijk om de volledige bulldozer cpu te belasten met 4 threads?

edit: ik stel mijn vraag omdat iemand in de commentaarsectie op fudzilla zo'n idee heeft voorgesteld: http://www.fudzilla.com/h...ecs-surface#comment-18247

[ Voor 15% gewijzigd door RuddyMysterious op 22-03-2011 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
jbkappirossi schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:06:
[...]

nou zo revolutionair vind ik het niet, waarin in een eerder gepost image te zien was dat AMD de 8core bulldozer tegenover de 4core Sandy zet. Dan lopen ze dus alleen maar verder uit technische gezien.
Als ik het aantal cores / performance verhouding vergelijk. Nu is het 4cores van intel tegen 8 van AMD wat gelijk moet zijn kwa performance.
Beetje onzinning om van een dergelijk dubieuze sheet de positionering af te lezen he?

ten eerste is deze gebaseerd op system price wat dus niets zegs over performance.
Ten tweede de naamgevingen kloppen niet.. Brazos/lynx/zambezi. De eerste 2 zijn familienamen, de laatste niet...
De positionering uitleg klopt niet:

Brazos@ better performance/W dit terwijl AMD altijd spreekt over snellere graphics en media ervaringen
Lynx: superior price/performance? euh?
Lynx: dual graphics?? Ze gaan dus uitpakken met: ' steek een low budget kaart bij en je krijgt meer performance?' Dit terwijl hun ondie graphic ver superieur is.. maar daar reppen ze geen woord over.

Zambezi.. (whut name?) more cores? FX 4410 = 4cores = evenveel cores met minder threads. Overclocked? AMD gaat misschien hun turbo boost adverteren, maar zeker niet overclockbaarheid.

Los van die sheet is het BD design wel revolutionair voor x86. Het hoeft daarvoor zelfs geen extra prestaties te geven. Het is een design dat veel meer mogelijkheden biedt dan het huidige amd of intel design. Of het ook doorbreekt en de volledige potentie eruit wordt gehaald de komende jaren is wel een pertinente vraag. (evenals of er geen betere alternatieven zijn die dezelfde problemen oplossen).

@DevilsProphet: nee dat kan niet. Zou ook niets uithalen want de ipc winst is zo gering dat de extra logica die je nodig hebt om de shedulers te syncen veel meer kost in latency dan de sporadische instructie die je extra kan doorvoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Devpartner op 22-03-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op maandag 21 maart 2011 @ 22:42:
Dat probleem met booten van een MBR dinges geldt voor partities en niet voor schijven? Zodus kan er een partitie gemaakt worden die zich ergens op de eerste twee terabyte van de schijf (of raid-array) bevindt, en kan er met de rest van de ruimte nog een extra partitie voorzien worden, en dat maakt niet uit voor de bios want er moet toch niet van geboot worden. Of ben ik fout?
Ik heb een Raid5 gemaakt met 3x2TB. Bij het initialiseren in Windows kreeg ik de vraag of ik MBR of GPT wou. Toen ik MBR koos kreeg ik meteen een partitie van 2TB en een met de overige ruimte.
Dus ik ben uiteindelijk voor GPT gegaan. Maar het kan volgens mij dus wel. Alleen je kunt niet alle ruimte in een partitie stoppen.
jbkappirossi schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:06:
[...]

We weten nog niets over de performance dus daar kunnen we ook nog niets over zeggen. Het is natuurlijk wel mooi gedaan die dubbele Int cores. Ze zijn heel compact. Als ze nu in verhouding ook veel performance leveren is het in beide opzichten revolutionair.

Mutli threading komt denk ik wel goed. Ik maar me meer druk om single of dual threaded code. Dan is het leuk dat je 8 int cores hebt maar daar heb je dan weinig aan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Astennu schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:40:
Ik heb een Raid5 gemaakt met 3x2TB. Bij het initialiseren in Windows kreeg ik de vraag of ik MBR of GPT wou. Toen ik MBR koos kreeg ik meteen een partitie van 2TB en een met de overige ruimte.
Dus ik ben uiteindelijk voor GPT gegaan. Maar het kan volgens mij dus wel. Alleen je kunt niet alle ruimte in een partitie stoppen.
Ja dat weet ik, maar ik vraag mij af waarom IEMAND ook maar het idee zou hebben om zijn OS op dezelfde partitie als zijn data te willen plaatsen. Ik zie er dus geen graten in dat er meerdere partities nodig zijn om een +2TB setup te laten werken middels MBR en BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:03
dat hele core verhaal is toch niet relevant, het gaat toch om de prestaties per euro of watt, hoe ze dat voor elkaar krijgen is aan amd/intel/whoever zelf.
(deja vu van het gpu topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

mitsumark schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:46:
dat hele core verhaal is toch niet relevant, het gaat toch om de prestaties per euro of watt, hoe ze dat voor elkaar krijgen is aan amd/intel/whoever zelf.
Dat is waar, maar elke aanpak heeft zijn specifieke voor- en nadelen in bepaalde situaties, en dat geeft dikke zagen genoeg aanleg om er een discussie over te starten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
niet altijd. stel dat SB zo nog 20% per core sneller is dan 8core buldozer (of fx8 whatever) dan zal SB alles wat niet multiethreaded is tot en met 4cores winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Klopt echter zitten wij op een tech forum en vinden we dit soort dingen maar al te interessant om te bespreken :)
Maar inderdaad hoe ze het voor elkaar krijgen zal de meeste mensen een wordt wezen.
Ik ben zelf wel benieuwd wat bulldozer gaat doen. Het ontwerp heeft veel potentie.
jbkappirossi schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 10:16:
[...]

niet altijd. stel dat SB zo nog 20% per core sneller is dan 8core buldozer (of fx8 whatever) dan zal SB alles wat niet multiethreaded is tot en met 4cores winnen.
Het gaat hem ook niet om de het aantal cores maar gewoon over de performance van een CPU. Maar het kan best zijn dat SB sneller is voor apps tot 4 threads waar je met bulldozer veel sneller bent als er meer dan 4 threads gebruikt kunnen worden. Maar dat zullen de reviews straks wel laten zien.

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 22-03-2011 10:19 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.