12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Thanks!MK1998NL schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:53:
Licht getik, maar dat doen ze allemaal. Als het harder of meer is, heb je een probleem.
Die van mij is aanzienlijk stillerMK1998NL schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:53:
[video]
Dit is volgens mij zoals die van ons ook klonk. Die is in de familie geweest van 2003 (nieuw) tot dit jaar, altijd zo. Ik had graag een filmpje voor je gemaakt maar in mei dit jaar verkocht
[afbeelding]

Wel een Z12XEP
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Maar die klinkt als hij slecht is zo:
YouTube: Vauxhall Corsa 2004 1.2 Z12XEP Timing Chain Fail
Z12XE heeft ook een ketting.ArcticWolf schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:03:
Z12XEP heeft een ketting toch?
Maar die klinkt als hij slecht is zo:
YouTube: Vauxhall Corsa 2004 1.2 Z12XEP Timing Chain Fail
net als de Z12XEP.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Snap niet dat ze de Z12XE(P) een ketting hebben gegeven, m'n Z16XEP had gewoon een riem... ding ging 10 jaar meer of 150.000kmTouchdomex schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:05:
[...]
Z12XE heeft ook een ketting.
net als de Z12XEP.

M'n huidige Z20LEH heeft ook gewoon een riem
Correct. De mijne maakt met dit koudere weer wel iets meer lawaai, maar na 30 seconden is dat weg. Laat hem dus gerust een paar minuutjes draaien als je gaat kijken.
Yes, but no.
Ja je hoort het wel maar dat is echt wel heel snel weer weg. Als het als een diesel klinkt voor een langere tijd dan zou ik weglopenmieJas schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:07:
[...]
Correct. De mijne maakt met dit koudere weer wel iets meer lawaai, maar na 30 seconden is dat weg. Laat hem dus gerust een paar minuutjes draaien als je gaat kijken.
Zal kijken of ik morgen anders een filmpje kan maken.
Ik weet niet of het een verschil ik met de Twinport die jij hebt, volgens mij hebben die dat wel iets minder.Touchdomex schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:56:
[...]
Die van mij is aanzienlijk stillerZo klonk die bij mij vlak voor zijn oliewissel die toen eigenlijk al te laat was
![]()
Wel een Z12XEPmaar dat maakt mechanisch geen fluit afaik.
Op video is dat natuurlijk ook lastig vast te leggen, zeker net nadat die start in de video hoort je het amper.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ik heb geen idee. Weet alleen dat in de basis de blokken hetzelfde zijn dus eigenlijk ga ik er ook vanuit dat de kettingsamenstelling hetzelfde is want volgens mij als je onderdelen gaat bestellen voor de ketting heb je dezelfde onderdelen nodig. Kan zijn dat ze dingen hebben gewijzigd.MK1998NL schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:16:
[...]
Ik weet niet of het een verschil ik met de Twinport die jij hebt, volgens mij hebben die dat wel iets minder.
Op video is dat natuurlijk ook lastig vast te leggen, zeker net nadat die start in de video hoort je het amper.
Ja ik weet het ook niet al had ik graag een Z16XEP erin gehadArcticWolf schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:07:
[...]
Snap niet dat ze de Z12XE(P) een ketting hebben gegeven, m'n Z16XEP had gewoon een riem... ding ging 10 jaar meer of 150.000km![]()
M'n huidige Z20LEH heeft ook gewoon een riem
Sowieso doorontwikkeling, maar dat zijn de A12XEx blokken ookTouchdomex schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:20:
[...]
Ik heb geen idee. Weet alleen dat in de basis de blokken hetzelfde zijn dus eigenlijk ga ik er ook vanuit dat de kettingsamenstelling hetzelfde is want volgens mij als je onderdelen gaat bestellen voor de ketting heb je dezelfde onderdelen nodig. Kan zijn dat ze dingen hebben gewijzigd.
Ik heb de video nog eens gespeeld met fatsoenlijke luidsprekers, ik hoor het nu inderdaad meer. Zo klonk het bij onze niet, toch nog minder. Een dieselachtig getik is sowieso een no-go.
Ja ik wil graag een A12 blok op LPG maar jaMK1998NL schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:26:
[...]
Sowieso doorontwikkeling, maar dat zijn de A12XEx blokken ookAl zijn daar wel grotere verschillen
Ik heb de video nog eens gespeeld met fatsoenlijke luidsprekers, ik hoor het nu inderdaad meer. Zo klonk het bij onze niet, toch nog minder. Een dieselachtig getik is sowieso een no-go.
Mijn A12XER tikt trouwens ook aardig, maar dat zijn ze LPG injectorenTouchdomex schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:46:
[...]
Ja ik wil graag een A12 blok op LPG maar jaMijn Z12XEP gaat trouw door zonder absurde kosten
Dus prima
Dat noemt men gewoon karakter, dat is iets wat Volkswagen niet kentMK1998NL schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:58:
[...]
Mijn A12XER tikt trouwens ook aardig, maar dat zijn ze LPG injectoren
TrueTouchdomex schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:59:
[...]
Dat noemt men gewoon karakter, dat is iets wat Volkswagen niet kent
Zit over anderhalf jaar op 3,46c/km aan brandstof

Rattenjong dat je er bent. Dat wil ik ook!MK1998NL schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:03:
[...]
True
Zit over anderhalf jaar op 3,46c/km aan brandstof(incl. benzine)
Ik weiger het uit te rekenen. Ik doe grofweg 1:15 op benzine sinds 1 mei 2015?

10-11c/km?Touchdomex schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:07:
[...]
Rattenjong dat je er bent. Dat wil ik ook!
Ik weiger het uit te rekenen. Ik doe grofweg 1:15 op benzine sinds 1 mei 2015?Zat toen op 135xxx. Zit nu ergens bij de 200.000
Als ik dat haal krijgt die een traktatie
Garage zei al je doet best veel kilometers voor benzine of niet. Ja werk is verhuisd. Dus nu grofweg 35k tot 40k in het jaar
We gaan stug door met de Corsa omdat ik weet wat de problemen voor komende APK zijn. Dat zijn de remkabels van de handrem en vermoedelijk dat ik er een grote beurt bij doe just in case.
Mijne is mechanisch bijna zo goed als nieuw
Zolang ik meer dan 2000km per jaar rij heb ik de meerprijs van de MRB t.o.v de benzine versie er uit
5,56 l/100km
32.325 km
1.798 l diesel
Vehicle costs in EUR/km 0,13
Das incl. mrb en verzekering en alle reparaties+ongein extra'tjes zoals DAB+ radio e.d. Komende maanden gaat m'n Corsa een nieuwe neus krijgen hoop draagarmrubbers vernieuwen e.d.
Ik tank ook Euro 98ArcticWolf schreef op woensdag 27 december 2017 @ 00:02:
Kom ik aan met m'n Z20LEH en 1:10 gemiddeld (euro 98)maar goed... rij ook maar zo'n <10.000km per jaar max.

Ha dat haal ik toch niet, verzekering is al €80/maandAapje schreef op woensdag 27 december 2017 @ 02:13:
Och afgelopen jaar met m'n A Corsa 1.5 TD
5,56 l/100km
32.325 km
1.798 l diesel
Vehicle costs in EUR/km 0,13
Das incl. mrb en verzekering en alle reparaties+ongein extra'tjes zoals DAB+ radio e.d. Komende maanden gaat m'n Corsa een nieuwe neus krijgen hoop draagarmrubbers vernieuwen e.d.

€80 in de maand buig jij geregeld je auto om een boom?
Ik heb een karl 20€ en een zafira 60€ beide een jaar oud.
Voor WA / Volledig Casco / Inzittende
[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 27-12-2017 09:43 ]
19 jarige in een auto van 5 jaar, de verzekeraars staan voor je te springenleonbong schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:38:
@MK1998NL
€80 in de maand buig jij geregeld je auto om een boom?
Ik heb een karl 20€ en een zafira 60€ beide een jaar oud.
Voor WA / Volledig Casco / Inzittende

Was eerst trouwens €90

De witte is van mij
Rijd heerlijk ^_^ (nu hopen dat het zo blijft).
Verwijderd
Pilovali schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:16:
Ik heb een Corsa uit 2002 gekocht! De ketting purrt een beetje, maar da's blijkbaar normaal. Hij klinkt in ieder geval niet als een zware diesel.

Als het plots is kan het ook de spanner zijn, een ketting rekt geleidelijk en niet ineens.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:14:
Heb ook een gtc 1.4 Astra h uit begin 2008. Sinds gisteren maakt de ketting ook ontoegelijk veel herrie. Ik merk het vooral bij 80kmp en hoger.. heb geen foutmeldingen op de boordcomputer gekregen..
Denk eerder aan de geleiders en/of spannerVerwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:14:
Heb ook een gtc 1.4 Astra h uit begin 2008. Sinds gisteren maakt de ketting ook ontoegelijk veel herrie. Ik merk het vooral bij 80kmp en hoger.. heb geen foutmeldingen op de boordcomputer gekregen..
Verwijderd
Ja is wel ernstig, als de ketting niet gespannen staat kan hij eraf lopen, dubbel klappen, breken etc. met alle gevolgen van dienVerwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:37:
Dus het is verstandig om het door een garage te laten maken of nakijken? kan het schadelijk zijn als ik ermee blijf rijden?

Verwijderd
Dat is inderdaad niet goed nee. Bij de Opel dealer zeiden ze dat de ketting onderhouds vrij zou zijn, blijkbaar niet..ArcticWolf schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:40:
[...]
Ja is wel ernstig, als de ketting niet gespannen staat kan hij eraf lopen, dubbel klappen, breken etc. met alle gevolgen van dien
Ehm ja, leuk verhaaltje idd van de dealers. Een goede motor met ketting zou zonder problemen de 200.000km (beetje de maatstaaf) moeten halen...Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:44:
[...]
Dat is inderdaad niet goed nee. Bij de Opel dealer zeiden ze dat de ketting onderhouds vrij zou zijn, blijkbaar niet..
Echter zijn er maar weinig auto's die met een ketting zonder problemen die 200.000km halen (zijn er wel wat hoor; oudere Nissan's bv).
Ketting zelf is vaak het probleem ook niet, de geleiders zijn vaak van (goedkoop) kunststof die bij lange na de 200.000km niet halen. En het veersysteem van de spanner haalt het meestal ook niet.
Tegenwoordig gaat een riem veeeel langer mee en het is ook nog eens een stuk goedkoper, dus zijn er nog maar weinig motoren met een ketting hedendaags.
Verwijderd
Hoeveel zou zon reparatie kosten denkje?, 400-500 euro?ArcticWolf schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:51:
[...]
Ehm ja, leuk verhaaltje idd van de dealers. Een goede motor met ketting zou zonder problemen de 200.000km (beetje de maatstaaf) moeten halen...
Echter zijn er maar weinig auto's die met een ketting zonder problemen die 200.000km halen (zijn er wel wat hoor; oudere Nissan's bv).
Ketting zelf is vaak het probleem ook niet, de geleiders zijn vaak van (goedkoop) kunststof die bij lange na de 200.000km niet halen. En het veersysteem van de spanner haalt het meestal ook niet.
Tegenwoordig gaat een riem veeeel langer mee en het is ook nog eens een stuk goedkoper, dus zijn er nog maar weinig motoren met een ketting hedendaags.
Echt geen idee, verschilt heel erg per motor.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:06:
[...]
Hoeveel zou zon reparatie kosten denkje?, 400-500 euro?
Maar je moet denken aan de kettingset + kleine beurt en arbeid en dan kom ik op zo'n 700 euro uit.
Zie dat de GM kettingset op Ebay zo'n 200 euro kost:
http://www.ebay.nl/itm/OR...3296bc:g:fX0AAOSw0j9ZOVd0
Dan zal die bij de dealer wel zo'n 300~350 euro kosten en toch wel zo'n 2 uur arbeid (als het niet meer is) + kleine beurt ca. 150 euro.
Misschien dat je wat korting krijgt omdat de kleine beurt nagenoeg verplicht is als je kettingset vervangt.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 27-12-2017 23:19 ]
Verwijderd
Wow, wordt een dure grap. In mijn wagen zit een Z14XEP blok.ArcticWolf schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:17:
[...]
Echt geen idee, verschilt heel erg per motor.
Maar je moet denken aan de kettingset + kleine beurt en arbeid en dan kom ik op zo'n 700 euro uit.
Zie dat de GM kettingset op Ebay zo'n 200 euro kost:
http://www.ebay.nl/itm/OR...3296bc:g:fX0AAOSw0j9ZOVd0
Dan zal die bij de dealer wel zo'n 300~350 euro kosten en toch wel zo'n 2 uur arbeid (als het niet meer is) + kleine beurt ca. 150 euro.
Misschien dat je wat korting krijgt omdat de kleine beurt nagenoeg verplicht is als je kettingset vervangt.
Hopen dat het wat anders is
Oh ik dacht dat je een Z12XEP hadVerwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:48:
[...]
Wow, wordt een dure grap. In mijn wagen zit een Z14XEP blok.
Hopen dat het wat anders is
Astra H is nooit geleverd met 1.2ArcticWolf schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:49:
[...]
Oh ik dacht dat je een Z12XEP hadmaar goed, prijzen zullen niet heel erg verschillen.
Maar ja, zo min mogelijk mee rijden en zo snel mogelijk naar de garage.
Duurste is arbeid... Als toch het halve blok uiteen ligt zou ik direct (afhankelijk van leeftijd/kilometerstand) de waterpomp laten vervangen.
Ja iddMK1998NL schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:55:
[...]
Astra H is nooit geleverd met 1.2
Maar ja, zo min mogelijk mee rijden en zo snel mogelijk naar de garage.
Duurste is arbeid... Als toch het halve blok uiteen ligt zou ik direct (afhankelijk van leeftijd/kilometerstand) de waterpomp laten vervangen.

Waterpomp is idd ook wel een goeie ja.
Het tikken in de eerste 30 seconden zijn de klepstoters, niets bijzonders. Hebben wel meer auto's.Pilovali schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:16:
Ik heb een Corsa uit 2002 gekocht! De ketting purrt een beetje, maar da's blijkbaar normaal. Hij klinkt in ieder geval niet als een zware diesel.
Aandachtspuntje is of die lekker naar de eerste en tweede versnelling schakelt. De reparatie is relatief goedkoop, maar het is wel een bekend puntje van de C.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
De aanwijzer van m'n Corsa is ietsjes versleten (kun je merken bij inhalen op de snelweg). Tis niet zo erg dat hij naar links zakt, maar ik zit wel te denken om hem te vervangen.MK1998NL schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:02:
[...]
Oh, en het mechanisme van de RAW slijt wel eens, dan blijft hij niet meer in de omhoog stand staan en zakt zelf omlaag, eventueel zelfs dat hij naar links zakt. Hendel vervangen is dan de oplossing (niet duur, is zelf te doen, facelift model heeft verbeterd mechanisme).
Ik heb dus beetje lopen Googelen, maar ik zie veel verschillende prijzen
https://www.auto-onderdel...2795/stuurkolomschakelaar
Tussen de 10 en 30 euro. Enige idee welke ik moet hebben en waarom?
Voor dit geld zou ik kiezen voor de Febi of de Magnetti Marelli, dit zijn toch wel de A-merken. Dus dan zou het zijn:Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:04:
[...]
De aanwijzer van m'n Corsa is ietsjes versleten (kun je merken bij inhalen op de snelweg). Tis niet zo erg dat hij naar links zakt, maar ik zit wel te denken om hem te vervangen.
Ik heb dus beetje lopen Googelen, maar ik zie veel verschillende prijzen
https://www.auto-onderdel...2795/stuurkolomschakelaar
Tussen de 10 en 30 euro. Enige idee welke ik moet hebben en waarom?
https://www.auto-onderdelen24.nl/magneti-marelli/7067842
https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1881930
De andere Febi is een ruitenwisserschakelaar.
Thanks! Zit er een groot verschil in? Is er een manier om zoiets makkelijk te vervangen, of moet er iemand met wat kennis het doen?RobKJ schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:07:
[...]
Voor dit geld zou ik kiezen voor de Febi of de Magnetti Marelli, dit zijn toch wel de A-merken. Dus dan zou het zijn:
https://www.auto-onderdelen24.nl/magneti-marelli/7067842
https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1881930
De andere Febi is een ruitenwisserschakelaar.
Tussen de 2 A-merken zit niet veel verschil. Ik heb zelf het idee dat de goedkopere merken goedkoper materiaal gebruiken (veertjes, internals etc.). Dat werkt opzich prima, maar zal sneller slijten.Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:09:
[...]
Thanks! Zit er een groot verschil in? Is er een manier om zoiets makkelijk te vervangen, of moet er iemand met wat kennis het doen?
Dit is een klusje wat je makkelijk zelf kan doen, de kappen van het stuur afhalen, dan zit de schakelaar met 2 'klemmetjes' vast.
En een filmpje natuurlijk: YouTube: Corsa indicator fix
[ Voor 12% gewijzigd door RobKJ op 28-12-2017 08:12 ]
Verwijderd

Hier spannend, vanmiddag de Karl ophalen. Kenteken, verzekering, e.d. geregeld. Er zitten ook nieuwe wielen onder, de bandenspanning is gisteren veranderd. Benieuwd wat voor een wintervelgen ik krijg
Ik heb 2 keer iets besteld bij auto-onderdelen24 zonder problemen. Er was 1 ding verkeerd gestuurd (kan gebeuren), ik kreeg gewoon het goede onderdeel opgestuurd en m'n geld werd gecrediteerd.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:16:
Ik zou heel ver weg blijven van dat auto-onderdelen24. Moet je maar eens op internet gaan zoeken wat voor een tent dat is...
Hier spannend, vanmiddag de Karl ophalen. Kenteken, verzekering, e.d. geregeld. Er zitten ook nieuwe wielen onder, de bandenspanning is gisteren veranderd. Benieuwd wat voor een wintervelgen ik krijg
De sleutel is wel een beetje versleten van m'n Corsa (dwz de knoppen zijn versleten, kun je niet meer indrukken). Opzich geen probleem, want deur kan open en auto kan gestart worden. Ik zit wel te kijken naar een nieuwe sleutel. Weet iemand misschien hoe duur zoiets kost?
Verwijderd
Dat staat haaks op veel verhalen, maar gelukkig gaat het dus ook goed.Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:27:
[...]
Ik heb 2 keer iets besteld bij auto-onderdelen24 zonder problemen. Er was 1 ding verkeerd gestuurd (kan gebeuren), ik kreeg gewoon het goede onderdeel opgestuurd en m'n geld werd gecrediteerd.
Bij de dealer 200+ verwacht ik, via AliExpress zal je voor een euro of 5 klaar zijn. Heb zelf jaren met een Peug 307SW sleutel van Ali gedaan.De sleutel is wel een beetje versleten van m'n Corsa (dwz de knoppen zijn versleten, kun je niet meer indrukken). Opzich geen probleem, want deur kan open en auto kan gestart worden. Ik zit wel te kijken naar een nieuwe sleutel. Weet iemand misschien hoe duur zoiets kost?
Enige addertje kan zijn dat de baard van de sleutel niet overgezet kan worden, die moet je dan even bij de betere sleutelboer laten slijpen (dat kan niet elke sleutelboer). Maar ook dat kost niet meer dan een tientje. Electronica kan je gewoon overzetten.
Let wel op! De startonderbreker zit vaak los van de electronica, ziet eruit als een klein zwart steentje (bij de Peug). Maar is essentieel om te kunnen starten. Dus na overzetten de oude sleutel even ver weg leggen en dan met de nieuwe sleutel ontgrendelen en starten. Als dat werkt, dan kan de oude sleutel weg.
Sleutel kost je, als je CV + Afstandsbediening hebt en in het bezit bent van je Car Pass ongeveer 100 euro. Heb je geen Car Pass, dan is dat 40 euro meer.Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:27:
[...]
Ik heb 2 keer iets besteld bij auto-onderdelen24 zonder problemen. Er was 1 ding verkeerd gestuurd (kan gebeuren), ik kreeg gewoon het goede onderdeel opgestuurd en m'n geld werd gecrediteerd.
De sleutel is wel een beetje versleten van m'n Corsa (dwz de knoppen zijn versleten, kun je niet meer indrukken). Opzich geen probleem, want deur kan open en auto kan gestart worden. Ik zit wel te kijken naar een nieuwe sleutel. Weet iemand misschien hoe duur zoiets kost?
Ik heb alles en volgens mij is puur de behuizing versleten. Wat is een car pass? De vorige eigenaar heeft wel een papiertje van een dealer waar alle code's (radio, sleutel enz) op staan. Bedoel je dat?RobKJ schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:32:
[...]
Sleutel kost je, als je CV + Afstandsbediening hebt en in het bezit bent van je Car Pass ongeveer 100 euro. Heb je geen Car Pass, dan is dat 40 euro meer.
Ik ga vanmiddag even langs bij de lokale sleutelboeren, kijken wat ze kunnen doen ^_^
Zo ziet een Carr Pass eruit:Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:43:
[...]
Ik heb alles en volgens mij is puur de behuizing versleten. Wat is een car pass? De vorige eigenaar heeft wel een papiertje van een dealer waar alle code's (radio, sleutel enz) op staan. Bedoel je dat?
Ik ga vanmiddag even langs bij de lokale sleutelboeren, kijken wat ze kunnen doen ^_^

Is de sleutel echt defect? Of is gewoon het rubber kapot? Dat is namelijk gewoon simpel en goedkoop te vervangen
Er zit volgens mij geen batterij meer in, dus testen kan niet echt. Ik vermoed gewoon de behuizing, ja.RobKJ schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:46:
[...]
Zo ziet een Carr Pass eruit:
[afbeelding]
Is de sleutel echt defect? Of is gewoon het rubber kapot? Dat is namelijk gewoon simpel en goedkoop te vervangen
In dat geval nieuwe behuizing halen (vervang je zo) en een nieuwe batterij. Daarna kijken of je hem opnieuw kan inlerenPilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:47:
[...]
Er zit volgens mij geen batterij meer in, dus testen kan niet echt. Ik vermoed gewoon de behuizing, ja.
Echt wel makkelijkPilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:09:
[...]
Thanks! Zit er een groot verschil in? Is er een manier om zoiets makkelijk te vervangen, of moet er iemand met wat kennis het doen?
Idk of je daar behoefte aan hebt/of het kan op jouw uitvoering, maar anders kan je hem vervangen met een hendel met cruisecontrol. Activeren met Op-com en gaan

Ben benieuwdVerwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:16:
Ik zou heel ver weg blijven van dat auto-onderdelen24. Moet je maar eens op internet gaan zoeken wat voor een tent dat is...
Haha grapjasVerwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:30:
[...]
Bij de dealer 200+ verwacht ik, via AliExpress zal je voor een euro of 5 klaar zijn. Heb zelf jaren met een Peug 307SW sleutel van Ali gedaan.
Wil je dat bij de Corsa doen met een Ali sleutel, dan moet je gaan solderen e.d. De knoppen zijn vaak door gedrukt, en de printplaat waar ze op vast zitten heb je nodig in de nieuwe sleutel.
Vis Ali krijg je vaak enkel het omhulsel, daar heb je weinig aan. Hadden we zelf ook voor de 307 Break.
Een kameraad van mij heeft een Opcom voor z'n eigen Opel. Hij had ook een Corsa (nu een Astra ^_^). Hij gaf ook aan dat, zolang de hardware erin zit voor cruisecontrol, het een simpele hendel en activatie is, en hoppa.MK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:55:
[...]
Echt wel makkelijk
Idk of je daar behoefte aan hebt/of het kan op jouw uitvoering, maar anders kan je hem vervangen met een hendel met cruisecontrol. Activeren met Op-com en gaan
Ik zal vanmiddag eens kijken als de hardware erin zit voor CC.
Eventueel kan je ook na gaan of op jouw uitvoering CC leverbaar was destijds, zo ja zit 9/10 keer de bedrading erPilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:03:
[...]
Een kameraad van mij heeft een Opcom voor z'n eigen Opel. Hij had ook een Corsa (nu een Astra ^_^). Hij gaf ook aan dat, zolang de hardware erin zit voor cruisecontrol, het een simpele hendel en activatie is, en hoppa.
Ik zal vanmiddag eens kijken als de hardware erin zit voor CC.
Ben in mijn D ook al anderhalf jaar CC aan het inbouwen

Misschien een rare vraag, maar hoe check ik dat?MK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:06:
[...]
Eventueel kan je ook na gaan of op jouw uitvoering CC leverbaar was destijds, zo ja zit 9/10 keer de bedrading er
Ben in mijn D ook al anderhalf jaar CC aan het inbouwen![]()
Als ik zoek op Google, krijg ik heel veel resultaten waar mensen een CC inbouwen.
Verwijderd
Keep you posted
Oh dat valt mee, stuk goedkoper dan Peug.Haha grapjasDealer is €80 incl. BTW voor de normale sleutel met knoppen.
Wil je dat bij de Corsa doen met een Ali sleutel, dan moet je gaan solderen e.d. De knoppen zijn vaak door gedrukt, en de printplaat waar ze op vast zitten heb je nodig in de nieuwe sleutel.
Vis Ali krijg je vaak enkel het omhulsel, daar heb je weinig aan. Hadden we zelf ook voor de 307 Break.
Maar de print kan je niet gewoon overzetten door de sleutel open te schroeven? Zit het allemaal gegoten?
Bij een C staat vaak een uitvoering-aanduiding op de deur. Vervolgens opzoeken in een brochure/prijslijst.Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:25:
[...]
Misschien een rare vraag, maar hoe check ik dat?![]()
Als ik zoek op Google, krijg ik heel veel resultaten waar mensen een CC inbouwen.
http://www.opel-infos.de/modelle/corsa_c5t.html
De duitse versie komt aardig overeen met de NL versie.
Nope zit gewoon los, maar vaak zijn het daadwerkelijk de knoppen die kapot zijn, en niet de behuizing. Die knoppen zitten gesoldeerd en zijn lastig te vervangen.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:29:
[...]
Keep you posted
[...]
Oh dat valt mee, stuk goedkoper dan Peug.
Maar de print kan je niet gewoon overzetten door de sleutel open te schroeven? Zit het allemaal gegoten?
Ik kan "cruisecontrol" niet vinden in een brochure uit 2003. Misschien dat de Duitsers het anders noemen, "geswindigheidkontroll" misschienMK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:40:
[...]
Bij een C staat vaak een uitvoering-aanduiding op de deur. Vervolgens opzoeken in een brochure/prijslijst.
http://www.opel-infos.de/modelle/corsa_c5t.html
De duitse versie komt aardig overeen met de NL versie.
[...]
Nope zit gewoon los, maar vaak zijn het daadwerkelijk de knoppen die kapot zijn, en niet de behuizing. Die knoppen zitten gesoldeerd en zijn lastig te vervangen.
Ik heb een Sport uit 2002 met 1.2 motor.
[ Voor 3% gewijzigd door Pilovali op 28-12-2017 09:53 ]
Bijna, het is "Geschwindigkeitsregler"Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:48:
[...]
Ik kan "cruisecontrol" niet vinden in een brochure uit 2003. Misschien dat de Duitsers het anders noemen, "geswindigheidkontroll" misschien
Ik heb een Sport uit 2002 met 1.2 motor.

Verwijderd
Oh, daar heb ik geen ervaring mee. In mijn geval (Peug en Citroen als ervaring) was vooral het plastic van de drukknoppen defect en niet de daadwerkelijke schakelaartjes op de print. En dan is het simpel en goedkoop te vervangenMK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:40:
Nope zit gewoon los, maar vaak zijn het daadwerkelijk de knoppen die kapot zijn, en niet de behuizing. Die knoppen zitten gesoldeerd en zijn lastig te vervangen.
Maar uh... heb je ook alternatieven, die je wel goed vind met een lage prijs?Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:16:
Ach, maakt niet uit
MK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:06:
Daar was ik al bang voor, enkel bij de 1.8 (in NL enkel als GSi geleverd, daarbuiten ook in andere uitvoeringen). Jammer

[ Voor 28% gewijzigd door Pilovali op 28-12-2017 10:35 ]
Verwijderd
Winparts?Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:35:
[...]
Maar uh... heb je ook alternatieven, die je wel goed vind met een lage prijs?
[...]
Ach, maakt niet uit
Verwijderd
Mister Auto is wel OK, mits je wegblijft bij de BOLK onderdelen. Ze leveren ook merkspul.Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:35:
[...]
Maar uh... heb je ook alternatieven, die je wel goed vind met een lage prijs?
[...]
Ach, maakt niet uit
Winparts zoals gezegd.
Voor de rest regel ik het meeste via een lokale winkel waar oa. de garagebedrijven en de ANWB ook inkopen. Die hebben vele kanalen en binnen korte tijd voor een goede prijs leveren ze praktisch alles. Maar dan moet je net in de buurt wonen
Dit is ook een betrouwbare zaak:Pilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:53:
[...]
https://www.winparts.nl/s...ingaanwijzer/p118582.html
Meer dan 2 keer zo duur![]()
http://www.gm-tuningparts...rschakelaar-opel-corsa-c/
Je had toch gelijk. Ik had hier voor een bestelling geplaatst bij mijnautoonderdelen.nl, heeft bijna dezelfde naam.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:16:
Verwijderd
Die lijken inderdaad op elkaar, maar die mijnautoonderdelen.nl is wel betrouwbaar zover ik weetPilovali schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:58:
[...]
Je had toch gelijk. Ik had hier voor een bestelling geplaatst bij mijnautoonderdelen.nl, heeft bijna dezelfde naam.
Thanks voor de terugkoppeling!
Verwijderd
Idd een betrouwbare zaak alleen vindt de verzendkosten altijd rete veel. Maar verder een prima zaak.RobKJ schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:58:
[...]
Dit is ook een betrouwbare zaak:
http://www.gm-tuningparts...rschakelaar-opel-corsa-c/
Klopt, we hadden hetzelfde probleem bij onze 307 Break. De onafhankelijke garage waar we hem in onderhoud hadden (gespecialiseerd in PSA) heeft het toen vervangen voor €10, dan ga ik niet zelf rotzooien met Ali-onderdeeltjesVerwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:09:
[...]
Oh, daar heb ik geen ervaring mee. In mijn geval (Peug en Citroen als ervaring) was vooral het plastic van de drukknoppen defect en niet de daadwerkelijke schakelaartjes op de print. En dan is het simpel en goedkoop te vervangen
...
koentjuh1987 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:21:
Iemand enig idee wat foutcode 84 is bij een Corsa uit 2015..? Heb de handleiding niet bij de hand...
.84
Motorvermogen beperkt
Motor draait in noodloop?
De oorzaak lijkt te zijn dat ECU een probleem heeft geconstateerd (vreemde sensorwaardes of kapotte sensor) , afgaand op: http://www.adamownersclub...r-code-84-break-down.html.
Tijd om hem uit te (laten) lezen in ieder geval.
[ Voor 60% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-12-2017 13:32 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
1,5 jaar? wordt het niet eens tijd dat je dat afmaaktMK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:06:
[...]
Eventueel kan je ook na gaan of op jouw uitvoering CC leverbaar was destijds, zo ja zit 9/10 keer de bedrading er
Ben in mijn D ook al anderhalf jaar CC aan het inbouwen![]()
Noodloop normaal, uitlezen door de dealer/eigen ODB-reader is de oplossing.koentjuh1987 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:21:
Iemand enig idee wat foutcode 84 is bij een Corsa uit 2015..? Heb de handleiding niet bij de hand...
I knowArcticWolf schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:17:
[...]
1,5 jaar? wordt het niet eens tijd dat je dat afmaakt
Zoek je toch even iemand op die een TECH2 heeftMK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:00:
[...]
Noodloop normaal, uitlezen door de dealer/eigen ODB-reader is de oplossing.
[...]
I knowMaar dat moet geactiveerd worden met OP-Com, en elk OBD-reader flipt van de LPG-installatie en kan niet verbinden (de auto flipt ook trouwens, allemaal boings, lampen die knipperen buiten, motor die onregelmatig gaat lopen... niet gezond
). Verwacht niet veel anders van een Chinese OP-Com, vandaar dat ik het steeds uitstel.
Ik heb een Chinese Op-com die werkt.. iig de laatste keer dat hij werd gebruikt werkte hij nogMK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:00:
[...]
Noodloop normaal, uitlezen door de dealer/eigen ODB-reader is de oplossing.
[...]
I knowMaar dat moet geactiveerd worden met OP-Com, en elk OBD-reader flipt van de LPG-installatie en kan niet verbinden (de auto flipt ook trouwens, allemaal boings, lampen die knipperen buiten, motor die onregelmatig gaat lopen... niet gezond
). Verwacht niet veel anders van een Chinese OP-Com, vandaar dat ik het steeds uitstel.
@Everyone Iemand Tech2 in Zuid-Limburg?RobKJ schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:22:
[...]
Zoek je toch even iemand op die een TECH2 heeft
True, maar jij hebt geen LPG-systeem er tussen zittenArcticWolf schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:05:
[...]
Ik heb een Chinese Op-com die werkt.. iig de laatste keer dat hij werd gebruikt werkte hij nogen op het FB Opel-forum.nl zit ook wel iemand met Tech2.

Uiteindelijk garage even gebeld. Melding is inmiddels weg. Lampje gedoofd. Vermoedelijk foute waarde afgelezen als gevolg van e10 ipv euro 95Jaap-Jan schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:26:
[...]
[...]
.
Motor draait in noodloop?
De oorzaak lijkt te zijn dat ECU een probleem heeft geconstateerd (vreemde sensorwaardes of kapotte sensor) , afgaand op: http://www.adamownersclub...r-code-84-break-down.html.
Tijd om hem uit te (laten) lezen in ieder geval.
...
E10koentjuh1987 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:02:
[...]
Uiteindelijk garage even gebeld. Melding is inmiddels weg. Lampje gedoofd. Vermoedelijk foute waarde afgelezen als gevolg van e10 ipv euro 95

Maar goed... in theorie zou het geen probleem moeten opleveren met de verbranding. Huidige euro 95 en 98 bevatten al tot maximaal 5% ethanol.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 28-12-2017 23:24 ]
Verwijderd
Moet de aankomend weekend om de twee dagen toch de olie gaan pijlen kijken dat ik genoeg olie bij me hebt.
Hoefde trouwens niks te betalen was een service van de Opel dealer. Heel erg goed geholpen !
Zolang je niet iedere dag moet bijvullen, zou ik gewoon verder rijden. Een beetje olie bijvullen per tankbeurt kan op zich geen kwaad. Liters bijvullen in één beurt is ook niet de bedoeling, maar als het enkel een "top-up" is... waarom niet. Zeker als je verder tevreden van de wagen bent.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:34:
Conclusie volgens de monteur verbruikt de blok veel olie waardoor ik de keuze toch hebt gemaakt ook op aanraden van de monteur om hem weg te doen.
Yes, but no.
Naja, je rijdt goedkoop dus een middag naar Capelle a/d IJssel of Roelofarendsveen is wel te doen toch?MK1998NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:08:
[...]
@Everyone Iemand Tech2 in Zuid-Limburg?
[...]
True, maar jij hebt geen LPG-systeem er tussen zittenMijn OBD2-reader werkt in de Meriva van mijn ouders (2011) maar flipt in mijn Corsa (2011)
Import auto uit Frankrijk... auto loopt er verder prima op. Maar in vervolg wordt het gewoon weer euro 95ArcticWolf schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:22:
[...]
E10![]()
Maar goed... in theorie zou het geen probleem moeten opleveren met de verbranding. Huidige euro 95 en 98 bevatten al tot maximaal 5% ethanol.
...
Het is een misvatting dat E10 niet mooi brand in tegendeel.ArcticWolf schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:22:
[...]
E10![]()
Van ethanol krijg je nooit roet aanslag. Voor moderne motoren maakt het technisch niks uit, ja het verbruik is hoger.
Naja zolang er Euro 98 bestaat blijf ik lekker dat tanken. Euro 95 / E10 kan wel maar dan verlies ik pk'sleonbong schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:15:
[...]
Het is een misvatting dat E10 niet mooi brand in tegendeel.
Van ethanol krijg je nooit roet aanslag. Voor moderne motoren maakt het technisch niks uit, ja het verbruik is hoger.
Zijn er bepaalde zaken waar ik naar moet kijken? Onze "oude" Vectra uit 96 rotte echt onder onze kont weg, dus ik weet wel dat er een beetje roestproblemen zijn bij Opel..
Ja roest ook bij deze. Voor de rest slijtage en de rubbers. Ding is nu bijna 20 jaar oud dus bepaalde dingen zijn gewoon op leeftijd.Bioflap schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:07:
Mijn vriendin wil een 2e auto, en het wordt waarschijnlijk een Opel Corsa B uit 98 met een 1.2 blok. Heeft 137k gereden en voorzien van leuke opties waaronder zonnedakje, elektrische ruiten en centrale deurvergrendeling.
Zijn er bepaalde zaken waar ik naar moet kijken? Onze "oude" Vectra uit 96 rotte echt onder onze kont weg, dus ik weet wel dat er een beetje roestproblemen zijn bij Opel..
Zie discussie hierboven mocht het blok een Z12XE zijn
En dan heb je het over de discussie dat het blok veel olie gebruikt?Touchdomex schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:10:
[...]
Ja roest ook bij deze. Voor de rest slijtage en de rubbers. Ding is nu bijna 20 jaar oud dus bepaalde dingen zijn gewoon op leeftijd.
Zie discussie hierboven mocht het blok een Z12XE zijn
Standaard dingen even controleren ja, wel is de olietemperatuursensor vervangen? Was volgende verkoper een veel voorkomend probleem..
Waar kan ik eventueel de motorcode vinden, en zijn de Z12XE echt zo slecht?
EDIT:
Als ik het kenteken google kom ik op de volgende gegevens uit:
Merk : OPEL
Handelsbenaming : Corsa-b x12xe
Dit is via RDWData.nl, geen idee hoe betrouwbaar ze zijn..
[ Voor 13% gewijzigd door Bioflap op 29-12-2017 10:15 ]
https://link.marktplaats.nl/m1238108677
https://opel-forum.nl/forums/topic/aankoop-tips-corsa-b/
http://forum.fok.nl/topic/1835485
https://opel-forum.nl/for...ten-op-te-letten-corsa-b/
https://opel-forum.nl/for...corsa-bouwjaar-1998-2000/
etc. etc. etc.
Neuh gewoon blokje met wat karaktertrekjes. Geen echte problemen oid.Bioflap schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:12:
[...]
En dan heb je het over de discussie dat het blok veel olie gebruikt?![]()
Standaard dingen even controleren ja, wel is de olietemperatuursensor vervangen? Was volgende verkoper een veel voorkomend probleem..
Waar kan ik eventueel de motorcode vinden, en zijn de Z12XE echt zo slecht?
Dit topic is gesloten.