In de gracht drijft meuk voorbij (eendjes, zooi noem maar op). Bij langere sluitertijd hoop ik het water strakker te krijgen en dus de weerspiegeling ook.
2: Waarom kan de ND filter dan niet met ISO100? Eerst een testshot maken zonder de ND, dan daarna berekenen wat de sluiter zou zijn mét ND.
Omdat mijn cam maar gaat tot een 30s exposure. Ik zat op 13s@f/13. Het afstoppen heb ik ivm scherpte en de licht-sterretjes van de lantaarns gedaan. Mijn ND filter is een ND3.0 van B+W, dat is 10 stops (bij nader inzien had ik een iets minder lompe moeten kopen).
10 stops bij 13s gaat best lang worden, langer dan de 30s die ik zonder bulb kan doen. bulb kan alleen lekker met een afstandsbediening en die heb ik nou (nog) net niet voor deze camera....
Bij dit soort NDs wil je idd wel eerst ff focussen voordat je de filter op zet.
3: Waarom ISO100 en niet bijvoorbeeld ISO200 of 400? Had je iets meer licht opgevangen (misschien meer sterren zichtbaar) en niet echt ruis gehad.
Moet nog wennen, kom van een ruizige 50D af, en daar is iso400-800 al niet tof. Sterren waren er helaas niet, anders was dat nog een optie geweest.
4: Waarom f/13 voor deze foto? Deze is redelijk "veraf" genomen, dus volgens mij had je met f/8, en zelfs f/5.6 al genoeg scherptediepte; dan had je ook de "sweetspot" gehad van de lens qua optimale prestaties.
Hmm ik had die sweetspot meer afgestopt verwacht; wellicht van de week even een nieuwe poging doen met f/5.6.
Dank voor het commentaar

.
Dank!
@rest: ook dank. vziw staat hij niet scheef, en de boom + fietsen ga ik denk ik toch maar wegsoepen. Wel grappig dat er gewoon geen fatsoenlijke fotos van het pand op de webz staan....
@ Boudewijn: Ik heb het idee dat de foto een tikje scheef staat, kan dat? Verder heb ik zelf niet zo veel met deze vorm van fotografie, maar ik zal m'n best doen. Het idee met de reflectie vind ik leuk, maar de uitvoering kan denk ik beter. Zo vind ik de foto nog een beetje te donker en zou ik in de compositie meer horizontale symmetrie willen zien om de reflectie te benadrukken.
Goed punt!. Die ga ik straks meenemen.
inquestos schreef op zondag 30 maart 2014 @ 03:50:
Hij is symmetrisch, maar net niet helemaal. Doe dat dan wel perfect. Bovendien maar je nachtfoto's niet 's nachts maar tijdens de schemering; volledig zwart is over het algemeen niet zo interessant.
True. Ik dacht vrij zeker te weten dat hij symmetrisch is toen ik er stond...
Msel schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:54:
De perspectieven auto correct van camera RAW doet in zo'n geval wonderen. Bomen en fietsen kun je makkelijk wegshoppen.
En je zou ook nog de beste kant van de foto kunnen spiegelen om zo tot een recht geheel te komen maar dan vind ik het niet meer echt.
Voor de lucht kun je nog proberen de shadows wat omhoog te halen.
De lucht is gewoon helemaal dichtgeslagen. Kun je weinig mee.
Boom en fietsen gaan weg, maar de auto correct van camera raw, wat bedoel je daarmee? In lightroom?
@All: dank voor de opmerkingen, zowel de kritische als de positieve

. Ik kan hier wat mee.
[
Voor 25% gewijzigd door
Boudewijn op 01-04-2014 02:05
]