M'n eerste reactie in deze topic. Ik plaats regelmatig foto's op m'n Flickr stream. Het is jammer dat ik nauwelijks feedback krijg op m'n foto's. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de feedback de ik krijg in deze topic. Allereerst zal ik reageren op andermans foto's, beginnend met de foto die als laatst is geplaatst.
@Marceltuit: Jammer dat je net niet de volledige reflectie van de molen in het water ziet. Ik zou verder net iets meer kleurverzadiging in je foto zien. Vind em nu net iets te flets. Wellicht kan je er een mooie b/w conversie van maken? Verder vind ik je watermerk storend.
@ThomasW: De boot steekt mooi af tegen de hemel. Het lijkt alsof er '2 soorten wolken' voorkomen in je foto. De wolkenpartij vlak boven het schip (op de foto dan) en de partij tegen de bovenkant van je foto. Ik vind de bovenste partij net te donker. Door je bewerking lijkt het alsof er enerzijds een enorm donker wolkendek hing boven de foto en anderzijds een hele mooie straalblauwe lucht met een mooie wolkenpartij. M.a.w: ik vind een deel van de wolken te donker. Het leidt af van het schip die er overigens fraai op staat.
@Zandpad: Leuke pose van de uil. Ik heb de grote versie van de foto bekeken en volgens mij zijn de ogen net niet helemaal scherp. Dat maakt verder niet veel uit, want de foto is verder interessant genoeg om naar te kijken. Je watermerk doet afbreuk aan de foto. Las hier ergens dat je moeite had met je watermerk icm Lightroom? Hoe dan ook, als je er niet achter staat, zou ik het weglaten. Zelf voeg ik nog geen watermerken toe, omdat ik tot nu toe niet iets heb waar ik achter sta.
@Wijnands: Ik heb je foto van de ree o.a. bekeken in het originele formaat. Volgens mij is het gezicht/ogen van de ree niet helemaal scherp. Dat doet in mijn ogen geen afbreuk aan de plaat. Histogrammen zullen waarschijnlijk uitwijzen dat het gras overbelicht is. Puur kijkend naar de plaat, zonder te denken aan overbelichting e.d. kom ik tot de conclusie dat het gras juist beter oogt rondom de ree. Het lijkt alsof er een schijnwerper gericht is op de ree ('t is natuurlijk de zon), en dat jij er net op dat moment bij was om dat vast te leggen. Anders gezegd, hierdoor is je onderwerp nog beter geisoleerd van de achtergrond en het draagt bij aan de algehele sfeer van de plaat.
@Erikie: Zachte kleuren, zou ervoor kiezen om de stenen weg te kroppen rechtsonderin. Het gevolg is dat je dan ook minder van je horizon te zien krijgt. Dat is in mijn ogen geen ramp, want de linkerbovenhoek voegt niet iets extra toe aan de plaat. Het gevolg van de crop is dat je dan meer van de steiger ziet en je nog meer getrokken wordt naar het onderwerp van je foto. Of is je onderwerp de eend die daar zwemt? In dat geval had de eend beter zichtbaar moeten zijn.
@Loewie1984: Ik zie dat je je best hebt gedaan om het gebouw er zo symmetrisch mogelijk op te zetten. Het is een apart gebouw qua vorm. In dit geval vind ik dat de voorgrond niet zo veel toevoegt, maar het staat erop omdat je anders het gebouw er niet op had gekregen. Misschien dat je met een b/w conversie of wat meer extremere kleuren de foto iets interessanter kan maken. Nu doet de plaat mij niet zo veel to be honest.
@Amstel76: Inderdaad, ik vind je foto minder sterk door je bewerking. De plaat heeft desondanks potentie. Door het lage contrast ben ik benieuwd hoe de foto eruit zou zien als een b/w bewerking. Prettig is dat je langs de saxofoon naar de mond van de bespeler gaat. Of juist andersom, maar dat komt dus door de manier waarop de foto is gecropt/genomen.
Dan nu een foto van mijn kant. Don't be gentle. Het is volgens de statistieken van flickr m'n 'beste foto'. Grotere versie op Flickr. Aangezien ik wil groeien als fotograaf, verklaar ik mij voor alle feedback bereid. Positieve als negatieve. Zelf denk ik dat de vignettering in de rechterbovenhoek iets minder kan. Ik kan er ook voor kiezen om de lucht en het gebouw veel meer contrast te geven, maar dan oogt het ook minder realistisch. Daar heb ik bewust niet voor gekozen.
Cathedral of Christ the Saviour by
Anwar W, on Flickr
Mijn b/w werking, vind je
hier