Auredium schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:41:
[...]
Moet ik mijzelf quoten? Vooruit dan maar.
[...]
Ik zeg nergens dat ik
absoluut niet aan nabewerking doe. Sterker nog. in dat zelfde artikel zeg ik dat ik ook doe resizen (want in principe ook nabewerking is) In sommige gevallen wijzig ik contrast omdat de foto toch wat donkerder/lichter is dan ik initieel zag. Maar buiten wijzigen van het formaat (verkleinen of snijden) en het contrast heb ik tot nu toe geen enkele andere bewerking op welke foto dan ook toegepast.
Ik begrijp (gedeeltelijk) je standpunt, omdat je zo goed mogelijk de realiteit wilt weergeven. Persoonlijk probeer ik dat meestal ook met mijn eigen foto's. Maar wat je hier vergeet, is dat een foto die uit je toestel komt, niet sowieso de realiteit weerspiegelt, zeker als je in raw fotografeert. Als we jouw foto nemen als voorbeeld, een klein beetje lichter maken, wat meer contrast en saturatie zou, denk ik, de foto dichter bij de realiteit brengen. Nu is de foto een beetje kleur- en contrastloos en een beetje te donker, terwijl ik er zeker van ben dat jij dat in de realiteit niet zo zag. Dat is omdat de lichtmeter in je camera de witte sneeuw 18% grijs wilt maken, maar dat klopt natuurlijk niet met de realiteit.
Kortom, ook ik probeer om mijn foto's zo goed mogelijk in camera te krijgen qua belichting en compositie, vooral omdat dat kwaliteitsverlies oplevert als dat pas nadien bepaalt, maar om de realiteit weer te geven moet je juist bewerken!
Het standpunt van 'ik bewerk mijn foto's niet' of bij een foto zetten, zo fier als een gieter, '100% onbewerkt!' zie ik alleen maar bij beginnelingen, nofi. Een geavanceerde amateur of pro, bewerkt zijn foto's altijd, of laat ze bewerken en dat zie je ook aan het resultaat.
Om het nog een klein beetje ontopic te houden:
@hypz: Wel een mooie foto, maar zoals één van mijn voorgangers zegt, dit legt wel heel erg de focus op de eerste persoon. Dat is niet zo goed voor het ego van de anderen

@ventieldopje: leuke toning, ook goed dat er nog een knop achteraan in beeld is, kwestie van herhaling.
Nog een foto van mij om de grote hoop tekst boven mij wat te doorbreken
Gorges de la Jonte, France by
LaurentSt, on Flickr