Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 102 Laatste
Acties:
  • 688.009 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 19:42
@ RBH: Leuk idee, van de bovenkant zou van mij iets af mogen en ik vind het jammer dat dat vorm aan de onderkant net niet symmetrisch is.

@ Sargonaut: Leuk zijn kikker? in valentijnsdagkaartstijl (wat een woord). Ondanks de mooie bokeh vind ik 'm net wat onrustig overkomen, met name het oog van de kikker springt er niet echt uit.

@ Hamed: Dit vind ik een te registrerende foto, dat moet je beter kunnen! Hij is nu erg frontaal genomen, waardoor ik 'm wat druk vind. Op zijn minst zou ik de bloem rechtsonder wegkropen om wat rust te scheppen. Maar dezelfde bloem vanuit een net wat ander standpunt moet al heel andere resultaten kunnen opleveren denk ik.

@ Rinaldo: Ik vind 'm gaaf! Het standpunt had idd iets lager gekund, maar verder vind ik 'm wel goed. Elke andere crop zorg voor nieuwe problemen en ik vind de jou gekozen crop juist wel spannend. De tips van Nero lijken me nog goede verbeterpunten. Leuk!

Een bijdrage:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8144/7706511346_50b8965a31_z.jpg
Tides of time, on Flickr

Eigen kritiek: Misschien wat teveel vignettering, maar als ik die weghaal kom ik in de hoeken aan de onderzijde met een bak ruis te zitten waar je niet vrolijk van wordt. Blijft wennen, de belichting van LE's met een 7D, ik moet echt wat langere belichtingen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

nou Rob, er gebeurt niet zoveel op de plaat, maar ik vind het wel echt een goeie foto! Lekkere kleurtjes en ook een goed sfeertje. Straalt echt rust uit. Eenvoud, "less is more" gaat hier echt wel op. Vignetting is linksonder misschien wat teveel, maar het gebruik ervan vind ik wel geslaagd in deze foto!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Rob, Ik vind deze plaat, het complete plaatje, sfeer, uitsnede, kleurcombinaties, echt heel mooi. Vind dit eigenlijk meer showcase, te mooi voor testcase. Je blijft heerlijk wegdromen in deze plaat. Mooi gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
@ Rinaldo, HDR's schiet ik meestal uit de hand. Goed te doen overdag hoor (wanneer je laagste sluitertijd nog acceptabel is). Met photomatix of photoshop kan je gewoon de foto's weer matchen op features waardoor ze weer perfect over elkaar liggen. Dus je moet m in beginsel wel iets ruimer nemen.

Wel n crosspost, haal de andere zo wel weg, maar in nachtfoto's komen blijkbaar stukken minder reagerende tweakers dan hier:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8162/7705929114_6e91c8f824_c.jpg
Thunder by Martijnvdueren, on Flickr

Foto gemaakt do op vrijdagnacht. Eerste keer dat ik bliksem erop probeerde te zetten. Achteraf nog flink geklooid met de kleuren en curves in LR om er iets spannends van te maken.

[ Voor 50% gewijzigd door Snuurtje op 04-08-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 22:28
Erg gijne kleuren RobB_W, mag wat mij betreft de showcase in!

Op Roskilde tegen zonsondergang genomen:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8152/7657437454_20844ca906_z.jpg
Untitled by Wave / Particle / Pixel, on Flickr

Som twijfel ik of hij niet net iets te donker is, maar als ik hem lichter probeer te maken is dat hem ook weer niet...

[ Voor 13% gewijzigd door WhiskyPhreak op 04-08-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de C&C op mijn vorige foto. :) Behalve de toning en witte vignettering heb ik niks aan de foto gedaan. Het hartje heb ik er niet zelf bijgetekend. ;)

@Whiskeyphreak: Je zou de donkere tinten en schaduwen eventueel een stuk omhoog kunnen halen.
@Snuurtje: Mooi vastgelegd, wel jammer dat er geen wolken bij op staan.
@RobB_W: Mooie plaat, fijn kleurverloop.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8288/7699967858_81cd72613b_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Super mooie plaat sargonaut !

Wiskeyphreak, idd wat donker maar hij heeft wel wat. Is het niet wat om de persoon ietsie met een ajustment brush in camera raw oid net iets lichter te maken? Vind het wel een geslaagde foto.

Snuurtje: Goed geslaagd zeker voor de eerste keer. Het silhouet op de voorgrond is is ook best ok hier, vaak zie je foto's met wel mooie bliksem maar een storende voorgron

[ Voor 105% gewijzigd door hypz op 04-08-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Ik word best wel gek van de bokeh eigenlijk :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ik vind hem zelf wel lekker speels eigenlijk, verschillende plekken met scherpte (blad en de bloem), en de bokeh is wat druk wel, maar vind ik zeker wel wat hebben bij deze plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Door al die witte bolletjes word ik constant afgeleid en vliegen m'n ogen alle kanten op, voor mij is het veel te druk in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 19:42
Bedankt heren! Ik ben tevreden met die plaat, wist alleen niet dat ik zo tevreden moest zijn :D.

@ Snuurtje: Ik vind het een gave plaat, mooi dat blauw en de silhouetten van de bebouwing. Ik vind het alleen jammer dat de lucht linksboven zo donker is.

@ WhiskeyPhreak: Hele fijne plaat, ik vind het sfeertje geweldig. Die parasol tegen die lucht, dIe lekker donker wegkleurt, I like! Wat ik minder vind is dat je weinig detail in de schaduwen overhoudt, die zouden wat lichter mogen, maar je had zelf al aangegeven dat dit moeilijk ligt..

@ Sargonaut. Mooie compositie, maar die bokeh bubbels zijn mij ook iets te hard.

[ Voor 5% gewijzigd door RobB_W op 04-08-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

WhiskyPhreak schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 13:37:
Erg gijne kleuren RobB_W, mag wat mij betreft de showcase in!

Op Roskilde tegen zonsondergang genomen:

[afbeelding]
Untitled by Wave / Particle / Pixel, on Flickr

Som twijfel ik of hij niet net iets te donker is, maar als ik hem lichter probeer te maken is dat hem ook weer niet...
Had je geen flits bij je ?? Jammer !!
Hahn schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:38:
Door al die witte bolletjes word ik constant afgeleid en vliegen m'n ogen alle kanten op, voor mij is het veel te druk in ieder geval :)
+1 hier.

Was echt een mooie foto geweest als het wat minder druk was :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle C&C. :)

Denk dat de drukke bokeh ook een beetje een kwestie van smaak is. Vind zelf wel dat bij deze foto de belichting van de Airy-discs wat te hard is. Binnenkort een testcase met meer van dit soort foto's, waarvan een aantal foto's met nog veel drukkere bokeh's. ;) Deze viel alleen wat buiten de boot door de felle kleuren en belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Ik vind die foto van jou wel lekker Sargonaut, mooie kleuren, bokeh sprankelt ertussen. Alleen de in focus delen springen er niet enorm tussenuit, dat is iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:55

Polariteit

Fietsende fotografeur

@sargonaut: Blaadjes staan er mooi op, mooi licht ook. Toch zijn de achtergrnod en de flikkeringen best druk. jammer!

@whiskeyphreak: de kleuren van de paraplu komen mooi uit, de rest van de plaat vind ik echter niet zo veel aan. Voor het mooie veels te donker.

@snuurtje: de bliksemflits staat er nice op, maar verder is de plaat niet zo spannend. er is te weinig te zien, en daarnaast is hij links te donker imo.

@Robb_w: hele gave plaat, prachtige kleuren en fijne dieptewerking door de rimpels in het zand. Mooi! Showcase!

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8421/7712028160_0c370c38b1_z.jpg
Rotterdam: Erasmus bridge by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Whiskeyphreak goede toning, de kleuren zorgen voor een goede sfeer. Met de donkerheid kan ik wel leven.
@Sargonaut Eerst dacht ik, wat een harde bokeh is dat zeg. En denk ik dat wel maar het heeft wel wat als je er wat langer naar kijkt.
@marceltuit Hoewel ik een klein beetje het gevoel krijg alsof ik de erasmusbrug wel genoeg gezien heb foto's is dit toch wel een leuke foto. Je flickr fans zijn er iniedergeval hoteldebotel van. (Al valt het me soms wel op nu we toch het over flickr hebben dat de meeste mensen nogal circlejerky reageren op foto's daar. Mooi of niet.)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7244/7036384527_5b2ac65f18_z.jpg
Amsterdam-oscar (10 van 23) by Encarta2, on Flickr

Iets aparts met lijnen uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tsja, je kan moeilijk van mij verwachten dat ik weet wat jij allemaal ziet aan foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:22

RBH

@RobB_W: Erg mooie foto! Zag hem al in het showcase-topic voorbij komen; wat mij betreft terecht. :)

@Snuurtje: Knappe foto! Hij oogt lekker 'clean' voor een weersverschijnsel dat totaal niet 'clean' is, als onweer. :) Maar bovenal gewoon mooi vastgelegd!

@WhiskyPhreak: Wellicht de schaduwen wat meer omhoog krikken, dat zou het wel beter doen denk ik.

@Sargonaut: Hele aparte foto, maar wel in the good way IMO! Bokeh bekoort mij niet, maar aan de andere kant voegt het wel wat toe aan de foto. Lekker fris voor de rest :)

@marceltuit: De foto pakt me niet. De brug staat er niet helemaal op (die 'touwen'), en dat irriteert me een beetje.

@Encarta: Interessant om naar te kijken, lijnenspel trekt me wel! Fijn :)

Ik heb lang getwijfeld of ik deze zou plaatsen, maar na HEEL veel pogingen heb ik er toch een vast weten te leggen; een neer spetterende regendruppel.

Eigen kritiek op de foto: De spetter kan nog wat 'stiller' vastgelegd worden en de foto is niet heel spannend, maar toch ook weer een klein beetje wel door dat bloemetje? Ik twijfel er een beetje, over deze foto. Ene kant is hij misschien niet 'post-waardig', maar aan de andere kant was dit de beste die ik voor elkaar kreeg en wil ik het graag beter doen. (Vind het fascinerend om naar te kijken voornamelijk)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8294/7718335374_20d193cc8f_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je marceltuit, want dat begrijp ik even niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
RBH, als je hiervan houdt kan ik je aanraden het gewoon eens met de hand te doen in een bak water. Doe dit in een donkere situatie met flits, dan leg de de druppels prachtig stil vast.

YouTube: High-Speed Photography Tutorial with Splashes and Flashes

hier wordt t ongeveer uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:45:
Wat bedoel je marceltuit, want dat begrijp ik even niet? ;)
Ik doelde op dat je zei dat je de erasmusbrug al even genoeg gezien had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
@RBH
Voor mij hoeft die spetter niet 'stiller'. Ik vind 'm zo juist heel erg mooi.

Ik denk alleen dat de foto nog wat mooier zou zijn als dat voorwerp op de voorgrond er niet had gestaan. (andere stoel die bij de tafel stond?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
Afgelopen zondag beetje lopen fotograferen in de tuin en besloten om eens te kijken wat anderen van m'n foto's vinden.

Hierbij mijn Libelle. Zonder enige nabewerking behalve iets knippen.
Geschoten met de canon EOS D450 en de canon 55-255 lens.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/5780180/IMG_8134.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
jmderonde schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:41:
Afgelopen zondag beetje lopen fotograferen in de tuin en besloten om eens te kijken wat anderen van m'n foto's vinden.

Hierbij mijn Libelle. Zonder enige nabewerking behalve iets knippen.
Geschoten met de canon EOS D450 en de canon 55-255 lens.

[afbeelding]
De ogen zijn niet scherp van de libel dat is wel jammer, dat had de foto wel interessanter gemaakt. De foto kan toch wel wat nabewerking gebruiken ook, de kleuren er iets meer uit laten knallen, word het ook nog beter van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jmderonde in dit topic post je niet alleen een foto van jezelf maar geef je ook commentaar op de foto's voor je en ten tweede ben ik erg geintreseerd in de D450 (of is het nou 450D) en de 55-255 (of was het nou 55-250) ten derde is naar ik kan zien alleen het bloemetje en een stukje vleugel scherp. Deze foto doet mij daarom ook niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 09:14
@jmderonde
Jammer dat de ogen van de libelle niet scherp zijn, dit maakt de foto ook wel weer bijzonder, omdat je niet direct weet waarna je aan het kijken bent.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8433/7739782728_9376c8ac7b_z.jpg

Hierbij doe ik mijn eerste post, sinds een maand een dslr gebruiker. Ik vind de foto aardig goed gelukt alleen heb ik nog niet goed diepte gecreëerd. Toch kon ik het niet laten om hem niet te delen met jullie! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
@jmderonde
De foto mag wat mij betreft nog de nodige nabewerking krijgen, zulke foto's zijn juist met een goede nabewerking vaak een stuk boeiender om naar te kijken. Je had hem iets minder strak moge croppen.

@RHB

De foto wordt een stuk boeiender als het bloemetje meer kleur zou bevatten. Ik vind de uitsnede wel geslaagd alleen hoeven die zwarte balken van mij er niet bij.

@Encarta

Deze foto doet mij niks. Ik mis een sfeer, het is een simpele grijze foto, wellicht als je meer met kleur gaat spelen er meer uit te halen valt. Het hout en de touwen komen dan bijvoorbeeld mooier naar voren.

@marceltuit

Niet je beste foto imo, vind hem wat stijf gekaderd, verder komen de gebouwen er prima uit. Vind je andere werk net wat speelser en losser.

@Sargonaut

Vrij drukke foto, ik mis een rustpunt waar ik even op kan terugvallen of een punt dat mijn aandacht trekt. Verder vind ik de focus om 2 verschillende plekken leuk gedaan.

Ik heb een lange tijd bedacht wat ik met deze foto aanmoest. Op het eerste oog vond ik hem niet boeiend maar toch vond ik er iets bijzonders inzitten als ik hem telkens terug keek. Ook nadat ik deze foto heb bewerkt zoals hij nu is weet ik niet echt wat ik er van moet vinden. De foto is 2 jaar geleden genomen in Principauté de Monaco. Ik vind de foto de sfeer en levenstijl van Monaco wel reflecteren
Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/1719/20100811img9881bewerkt.jpg

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
@ richard: dank voor je commentaar. Ik ben nieuw met betrekking tot nabewerken, wat had je dan gedacht aan te passen?
Wat betreft jouw foto: wat een prachtig plaatje. Mooi perspectief door de oplopende weg

@ encarta: watbetreft commentaar op anderen: je moet ergens beginnen. en ik ben in dit topic begonnen met een foto te posten. verder met betrekking tot de typenotering en lens: details imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
@jmderonde: Wat voor software gebruik je voor bewerking? De kleuren zijn nu wat grauw / flets. Nabewerking is wel belangrijk om wat mee te doen vaak, het is onzin dat het beter is om het direct in de camera goed te doen. Het is ook niks nieuws, vroeger deed men het in de doka :)

Bijvoorbeeld:
klik

Ff snel wat gedaan bijvoorbeeld. Misschien wat overdreven.

Verder welkom hier, en blijf vooral dingen posten om commentaar te krijgen, leer je van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Waarom is het onzin om het direct in de camera goed te doen? Als je het gelijk in de camera goed doet scheelt het in de nabewerking en dat lijkt me altijd een goed iets.

En ik vind eigenlijk weinig mis met z'n kleuren, zou het niet grauw of flets noemen. Jouw bewerking vind ik echt overdone, geef mij zijn versie maar 10x liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
jmderonde schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:29:
@ richard: dank voor je commentaar. Ik ben nieuw met betrekking tot nabewerken, wat had je dan gedacht aan te passen?
Wat betreft jouw foto: wat een prachtig plaatje. Mooi perspectief door de oplopende weg

@ encarta: watbetreft commentaar op anderen: je moet ergens beginnen. en ik ben in dit topic begonnen met een foto te posten. verder met betrekking tot de typenotering en lens: details imho.
Ik zal zelf de kleuren iets oppompen, dat mag gerust, en ik denk dat als je de vleugels van het beestje wat meer helderheid geeft, waardoor je de ''structuur'' van de vleugels beter ziet :) .

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Hahn schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:34:
Waarom is het onzin om het direct in de camera goed te doen? Als je het gelijk in de camera goed doet scheelt het in de nabewerking en dat lijkt me altijd een goed iets.

En ik vind eigenlijk weinig mis met z'n kleuren, zou het niet grauw of flets noemen. Jouw bewerking vind ik echt overdone, geef mij zijn versie maar 10x liever.
Ik bedoel alleen dat het onzin is dat het beter zou zijn niets in de nabewerking te doen. Je camera gooit er zelf ook een sausje aan sharpening / contrast en saturation overheen (als je in jpg zou opslaan iig), waarom zou je je camera dat voor je laten beslissen als je er achteraf zelf meer controle over hebt? Ja het was verder wel overdreven in mijn voorbeeld, had het zelf al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@jmderonde: jammer dat je libelle niet helemaal lekker scherp is. Qua kleuren vind ik hem persoonlijk iets te flets, maar je ziet hoe persoonlijk dat kan zijn. Volgens mij had je wel mooi licht te pakken.

Verder vind ik hem aan de linker/rechter kant iets te krap.

@-Bas: Op zich een mooie lucht, alleen die paarse gloed helemaal bovenin ziet er een beetje gek uit vergeleken met de rest. Persoonlijk zou ik dit stuk eraf croppen, zodat de horizon bijv. op 1/3 komt te liggen ofzo. Het meest interessante stuk van de lucht houd je dan nog (lichtstralen).

Voorgrond mis ik idd de nodige diepte en interessantheid. Ook is hij wat donker.

@Richard: Tnx voor je opmerking. Valt op zich wat voor te zeggen.

Jou plaat vind ik best nice. Mooie kleuren, en fijne compo. Wat ik alleen zonde vind is die kromme paal, en die witte reflectie op dat schilderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
hypz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:31:
@jmderonde: Wat voor software gebruik je voor bewerking? De kleuren zijn nu wat grauw / flets. Nabewerking is wel belangrijk om wat mee te doen vaak, het is onzin dat het beter is om het direct in de camera goed te doen. Het is ook niks nieuws, vroeger deed men het in de doka :)

Bijvoorbeeld:
klik

Ff snel wat gedaan bijvoorbeeld. Misschien wat overdreven.

Verder welkom hier, en blijf vooral dingen posten om commentaar te krijgen, leer je van. :)
Software? Je gaat heel hard lachen, maar bij mij blijft het bij Microsoft Office picture manager om de boel bij te knippen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Richard!: mooie plaat, fijn om naar te kijken. De motorrijders passen er ook goed bij, voegen nog iets toe. Het enige jammere is die lantaarnpaal, die past niet in het mooie strakke van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

jmderonde schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:02:
[...]

Software? Je gaat heel hard lachen, maar bij mij blijft het bij Microsoft Office picture manager om de boel bij te knippen :)
Ah, kijk. Ik neem aan dat je dus ook in JPG schiet ipv. RAW? Er is in ieder geval met RAW nog heel wat te doen met de bewerking maar dan zal je wel andere software moeten gebruiken :)

Leuke foto in ieder geval maar ben het wel een beetje met de rest eens, een iets kleiner diafragma was beter geweest ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jmderonde schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:02:
[...]

Haha, zou je dan niet op z'n minst iets als Gimp een keer proberen? Daar kan je veel meer mee en is veel beter geschikt voor dat soort dingen dan wat je nu gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Of anders zit er vaak bij je camera ook wel wat software van canon ofzo volgens mij waar je basis bewerkingen wel mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 12:54
@marceltuit: Prachtige plaat! Niets op aan te merken.

@Encarta: Vind deze niet zo bijzonder. Foto 5 en 9 uit de serie spreken me meer aan. Vind het gebruik van de kleuren in 9 wel leuk gedaan.

@RBH. Vind de rand vooral erg storend.

@jmderonde: mis wat scherpte rond de ogen. Vind het "spinnerag" wel een leuke toevoeging.

@-Bas: Vind het landschap te donker ten opzichte van de lucht. Nu knalt niet 1 van beide eruit.

@Richard: Je hebt eigenlijk 2 onderwerpen in je foto. Aan de ene kant de poster/schilderij(?) en aan de andere kant de motorrijders die door de bocht komen. Daardoor blijven mijn ogen maar heen en weer gaan tussen beiden. Wellicht zonder motorrijders interessanter geweest.

Ik vind de foto's van watervallen die zijn genomen met een langere sluitertijd (in combinatie met eventueel een filter) altijd erg mooi om te zien. Afgelopen zomervakantie zelf een poging gewaagd. Twijfel over de nabewerking. Water te blauw?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8304/7747554828_72268420fb_z.jpg
077waterfall by brombeer25, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 12:50
@brombeer21
Ik vind het een knappe plaat. Over smaak valt te twisten, ik vind het blauw van het water wel een prettige sfeer geven. Ook het extra beetje licht op het kleine stronkje onderin maken de foto wat mij betreft 'af'.

De lens-flare in het midden en links-boven geven het net wat meer pit, komt heel mooi uit.

Wat me wel opvalt, is dat er een donker vlekje links in beeld zit... dat stoort helaas nogal... Verder een erg mooie foto!

@ricardi
Het enige dat ik kan verzinnen wat ik er niet mooi aan vindt, is dat de lijnen van het hekje en het gebouw erachter niet lekker lopen. Zag ik in eerste instantie niet, maar het doet een klein beetje afbreuk aan de rest van het lijnenspel, wat dan weer errug strak is!

@-Bas
Zou het bij deze foto niet juist mooi zijn als je de bovenste 1/5e eraf cropt en dan ietsje meer brightness gebruikt? Verder heb je wel een mooi moment en een mooi uitgestrekt landschap te pakken! De diepte vind ik juist goed gelukt!

Hmm, zie nu dat dan de horizon wel heel erg in het midden komt te staan.

[ Voor 40% gewijzigd door joostvanpinxten op 09-08-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

brombeer. goed scherp iig, en ben het eens dat het licht op dat boompje mooi valt. Maar de voorgrond waar dat boompje op staat leidt totaal af van het geweld van de waterval. Ik had rechts graag wat minder gezien en juist links waar de waterval uitkomt meer.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
@brombeer: erg mooie plaat! Juist dat rustige boompje op de voorgrond is een lekker contrast!

@hahn, dank voor de tip. ik ga het eens installeren!

[ Voor 23% gewijzigd door jmderonde op 10-08-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een straat artiest die gisteren tijdens de Aaltendagen door het dorp (Aalten) heen liep en gigantische zeepbellen maakte. Natuurlijk komen dit soort mensen altijd net het hoekje om zetten als je met vette vingers een bak patat en frikandel speciaal naar binnen zit te werken maar goed, wel een aangename verrassing en was zelfs zo vriendelijk even te poseren voor de camera :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c5ZjQ1kksP4EmnnuxGwG3h8n/full.jpg
5D Mark II, Samyang 35mm, f/1.4, 1/640s, ISO 100

Meh ... :/ Ohja, en klik voor niet heel veel groter :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 10-08-2012 20:06 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:28
@Ventieldopje: Gave reflectie in zijn bril, ik vind het er niet eens zo heel erg geposeerd uit zien.
@brombeer21: Mooie plaat. Het grassprietje linksonder vind ik meer storen dan het boompje in de voorgrond.
@Richard: Ik vind de compositie nogal rommelig, er is niet echt een hoofdonderwerp te vinden.
@-Bas: Ik zou hem een flink stuk croppen zodat de lichtstralen meer opvallen. De rest van de plaat vind ik niet zo bijzonder.

Een paar weken geleden stond het graan nog op de akkers en was het mooi zonnig weer. Graan vind ik echt bij de zomer horen en daarom dus een poging om die twee te combineren.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8017/7643135324_6a10dd01f1_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor90
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@PowerUp: Mooie foto. De kleuren zijn precies goed. Door de blauwe lucht komt het graan goed naar voren.

Mijn foto: Het was weer eens tijd om het graan eraf te halen. In het zwart/wit is de foto mooier dan in kleur.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7252/7758949462_9d995cf50b_z.jpg
Big Machines by RvdPas, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:11
Ik weet natuurlijk niet hoe de kleurenversie is van je foto Razor90, maar ik denk dat ik hem mooier zou vinden dan zwart-wit. Ik associeer graan/landbouw met zomer, dus met warme kleuren. Dat zie ik hier niet, en daarom houdt de foto mijn aandacht niet lang vast. Het grote witte vlak bovenin helpt ook niet mee, maar ik gok dat daar ook de reden zit waarom je de kleurenversie minder mooi vindt.
@PowerUp, ik vind de foto mooi, al heeft het misschien wel wat om de graansprieten recht te zetten (dus kantelen van de foto). Op mijn scherm komt het blauw wat donker naar voren, maar dat stoort me niet.
@Ventieldopje, Op wat kleine dingen na (rechts erg dicht op de hand afgesneden, wat rommelige achtergrond), boeit je foto me wel. De reflecties in de bril zijn echt leuk. Ik vraag me alleen af wat dat rode ding is, en waar nu die gigantische zeepbel is.
@brombeer21, mooie waterval. Zoals al aangegeven is de voorgrond ietwat afleidend, maar vooral vind ik het water iéts te blauw. Ik hou zelf meer van warmere kleuren. Wel een goed voorbeeld van een lange sluitertijd gebruiken.
@Richard! Mooi! De motoren op de weg komen goed uit zo. Het past prima. Als ik dan wat zou moeten verzinnen is dat de weg (bocht) wordt afgesneden. Ik had graag die weg zien willen weglopen.
@-Bas, de foto is erg donker. Het stuk gras is té donker, evenals de wolken. De stralen zijn mooi, maar daar kan nog wel meer uit gehaald worden denk ik.

Hier nog een foto van mijn kant. Gisteravond gemaakt tijdens de zonsondergang. Het is de stuw bij Beldfeld (gem. Venlo) in de maas.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7280/7755380100_2967b40d90_z.jpg
The "Stuw" in Belfeld by Hans Woltering, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dat ziet er toch wel gaaf uit hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Prachtige foto idd, complimenten!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

TranceSetter schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:01:
Ik weet natuurlijk niet hoe de kleurenversie is van je foto Razor90, maar ik denk dat ik hem mooier zou vinden dan zwart-wit. Ik associeer graan/landbouw met zomer, dus met warme kleuren. Dat zie ik hier niet, en daarom houdt de foto mijn aandacht niet lang vast. Het grote witte vlak bovenin helpt ook niet mee, maar ik gok dat daar ook de reden zit waarom je de kleurenversie minder mooi vindt.
@PowerUp, ik vind de foto mooi, al heeft het misschien wel wat om de graansprieten recht te zetten (dus kantelen van de foto). Op mijn scherm komt het blauw wat donker naar voren, maar dat stoort me niet.
@Ventieldopje, Op wat kleine dingen na (rechts erg dicht op de hand afgesneden, wat rommelige achtergrond), boeit je foto me wel. De reflecties in de bril zijn echt leuk. Ik vraag me alleen af wat dat rode ding is, en waar nu die gigantische zeepbel is.
@brombeer21, mooie waterval. Zoals al aangegeven is de voorgrond ietwat afleidend, maar vooral vind ik het water iéts te blauw. Ik hou zelf meer van warmere kleuren. Wel een goed voorbeeld van een lange sluitertijd gebruiken.
@Richard! Mooi! De motoren op de weg komen goed uit zo. Het past prima. Als ik dan wat zou moeten verzinnen is dat de weg (bocht) wordt afgesneden. Ik had graag die weg zien willen weglopen.
@-Bas, de foto is erg donker. Het stuk gras is té donker, evenals de wolken. De stralen zijn mooi, maar daar kan nog wel meer uit gehaald worden denk ik.

Hier nog een foto van mijn kant. Gisteravond gemaakt tijdens de zonsondergang. Het is de stuw bij Beldfeld (gem. Venlo) in de maas.
[afbeelding]
The "Stuw" in Belfeld by Hans Woltering, on Flickr
Dat rooie ding is een papieren hartje dat hij in de lucht gooide ;) Van dat hij zeepbellen maakte had ik geen leuke foto's omdat ik zat te eten (mag ik ook ff rustig eten?!) :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 13:21
@TranceSetter Nice! Ik hou wel van dat soort foto's. Alleen ehm, het oranje overheerst nogal?

Gisteren kijken naar de meteorieten regen, terwijl ik met mn vriendin naar de hemel aan het staren was.. was m'n camera bezig met wat startrails vastleggen. Heeft iemand iets van de regen vast kunnen leggen? Vanavond is je laatste kans en je met denk ik maar net mazzel hebben, wij hadden er hier 6 gespot. Ze zijn binnen een seconde verdwenen.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8294/7767110464_e4fc739797_c.jpg

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb gisteren ook nog wat liggen kijken en fotograferen. Volgens mij heb ik er 1 waar een heel licht streepje te zien is. Over het algemeen zijn die strepen ruim binnen de seconde weer weg. Record was drie binnen de minuut, maar die zaten op een plek waar de camera niet op gericht stond.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:37
@Sunny Wat een foto zeg! Maar om eerlijk te zijn 'snap' ik hem nog niet. Kijk ik nu naar de meteorieten regen?
@TranceSetter Een erg gave foto, maar ik vind hem net wat oranje. Heb je veel aanpassingen gemaakt?
@Razor Ik vond de foto in het begin eigenlijk niks. Maar als ik er langer naar kijk dan heeft hij wel wat voor aan de muur. Als mensen er iets mee hebben (boeren, bijvoorbeeld) kan dit een prachtstuk voor aan de muur zijn. Ik vind juist het zwartwitte in zo'n zomerse setting wel mooi.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7266/7769049244_c7f406df11_z.jpg

Afgelopen vakantie deze geschoten in Dalyan, Turkije. Ik vind het paarse (geen idee waar dat vandaan komt, wellicht het water?) erg mooi. De foto is echter wel te veel een waas geworden, maar ik weet niet hoe ik dat beter kan doen (geschoten vanaf statief, met een 10s delay op de sluiter dus mijn vinger kan geen trilling veroorzaakt hebben).

ISO 250
f/3.5
30.0s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muldert schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:06:
[afbeelding]

Afgelopen vakantie deze geschoten in Dalyan, Turkije. Ik vind het paarse (geen idee waar dat vandaan komt, wellicht het water?) erg mooi. De foto is echter wel te veel een waas geworden, maar ik weet niet hoe ik dat beter kan doen (geschoten vanaf statief, met een 10s delay op de sluiter dus mijn vinger kan geen trilling veroorzaakt hebben).

ISO 250
f/3.5
30.0s
Ik vind het paarse vaak ook wel iets hebben bij nachtfoto's, zou kunnen dat het komt door een niet goed ingestelde witbalans.

Het ligt een beetje aan het gebruikte type camera/grootte van de sensor, maar met f/3.5 is over het algemeen het scherptegebied te klein voor landschappen, bv f/8 of hoger had beter geweest.

Andere mogelijkheden waarom je foto niet scherp is geworden:
- Je statief kan verzakken, dat de poten langzaam wegglijden, zonder dat je het in de gaten hebt.
- Heb tijdens het maken van macro-foto's wel gezien, dat een statief na 10 sec nog steeds kan natrillen.
- Als je op statief je IS(image stabilizer) nog aan hebt staan, kan je ook wazige foto's krijgen.
- Een goed/beter focuspunt zou kunnen helpen, bij deze foto lijkt het focuspunt wat ver op de achtergrond te liggen. (Maar eigenlijk is het plaatje te klein/donker om het allemaal goed te kunnen zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

@TranceSetter: Mooi, leuk long exp effect, maar inderdaad, de verlichting op die sluis is wel erg sterk vergeleken met de rest van de afbeelding. Mooie compositie verder!

@Sunny: Leuke locatie voor dit effect, alleen door de hoogspanningslijnen lijkt het net een composiet afbeelding, alsof je de sterren er later gewoon boven gezet hebt.

@BlaTieBla: Inderdaad, ze zijn in enkele seconden opgebrand. Ik heb zo'n 60 foto's van allen ~15-30 sec geschoten, maar helaas had ik geen goed statief meegenomen, maar ik zat wel op een donkere lokatie. Ik heb op slechts 4 platen iets staan, veelal een heel dun, streepje. En toen had ik een keer een gloeiende prima in het frame, stond m'n focus niet helemaal goed. (dikke bokeh streep)

De mooiste is nog deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aid88vayK9Vw7MHn2kIiDptx/full.jpg

Ik denk dat de Exif niet klopt, de settings waren: 20 sec, F/3.1, ISO 640, 55mm (35 equiv)

Het enige wat ik heb gedaan is de kleuren van de lucht wat naar neutraal getrokken en lokaal contrast toegepast op de trail. Echt balen dat de laatste 200~600ms van deze vallende ster er niet op stond, dan had ik waarschijnlijk de volledige gloeiende trail in beeld gehad, zo dat deze achter de bomenlijn verdween.

@ Muldert, Mooi dat paars zo. Geen idee of het je witbalans is, ik denk dat het reflecties van het oranje voorbij de horizon is, ik krijg dit soort kleuren eigenlijk alleen het moment dat je ik foto's eigenlijk net te laat maak, namelijk zo'n 45 min na dat het oranje uit de lucht verdwenen is. Anderen hebben mij er wel eens op gewezen dat het strooilicht is is, dat via de zijkant in je filter reflecteert of via je zoeker naar binnen komt.
Wat ik minder mooi vind is alleen de wazige geel groene kleuren onder op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djunicron schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:18:
De mooiste is nog deze:

[afbeelding]

Ik denk dat de Exif niet klopt, de settings waren: 20 sec, F/3.1, ISO 640, 55mm (35 equiv)

Het enige wat ik heb gedaan is de kleuren van de lucht wat naar neutraal getrokken en lokaal contrast toegepast op de trail. Echt balen dat de laatste 200~600ms van deze vallende ster er niet op stond, dan had ik waarschijnlijk de volledige gloeiende trail in beeld gehad, zo dat deze achter de bomenlijn verdween.
Erg jammer dat die er niet mooi opstaat. Vind het juist veel mooier dat de vallende ster nog niet achter de horizon verdwenen is, dan had je de gloeiende 'vuurbal' waarschijnlijk niet gezien, te zien als je de helderheid 300% omhoog gooit. ;) Wel zonde dat het zo donker is geworden dus.

Heb zelf gisteravond ook een poging gedaan vanaf m'n bed. :z O-) Het was beter geweest als ik even op de fiets gesprongen was om een plek met wat minder omgevingslicht op te zoeken, alleen daar was ik te moe voor.

Afbeeldingslocatie: http://i1044.photobucket.com/albums/b444/sargonaut/IMG_8484.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:01:
[...]
Erg jammer dat die er niet mooi opstaat. Vind het juist veel mooier dat de vallende ster nog niet achter de horizon verdwenen is, dan had je de gloeiende 'vuurbal' waarschijnlijk niet gezien, te zien als je de helderheid 300% omhoog gooit. ;) Wel zonde dat het zo donker is geworden dus.

Heb zelf gisteravond ook een poging gedaan vanaf m'n bed. :z O-) Het was beter geweest als ik even op de fiets gesprongen was om een plek met wat minder omgevingslicht op te zoeken, alleen daar was ik te moe voor.

[afbeelding]
Tja, ik kon helaas niet kiezen waar ik em wilde hebben. :+

Ik heb er een aantal zoals die van jou hier, waarvan maar één echt scherp.

Aanvankelijk had ik vooral op het stelsel zoals in de afbeelding in deze link gemikt, maar ik bleek ze daar helemaal niet te zien. Toen ik m'n cam zo'n 70 graden noordelijker draaide, ging ik meer zien eigenlijk. Hoe dichter naar de horizon, hoe duidelijker ze op de foto kwamen. Zo grandioos als die bolide op de foto in de link heb ik ze dus niet kunnen raken. Die ik hier plaatste was ongeveer gelijk maar de 20 sec was dus nét te vroeg afgelopen. |:( IPV zo'n dikke "pijl" heb ik dus nu een de dunne streep met zo'n rare gloed. Misschien een beetje overbewerkt met de kleuring...

http://www.treehugger.com...erseid-meteor-shower.html

Maar goed, ik zat dus in een bos, aan een open bosrand, waar je met 30 sec ISO 100 F/4 nog geen boom fatsoenlijk kon belichten, en toch had ik het idee dat het niet donker genoeg was. Ik heb maar één Perseid zien vallen (eergisteren, 0:21) die echt voor wat licht zorgde. (en naast ~1 sec zichtbaarheid nog 0.5 nagloeide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Sunny: nice!! Hoe lang heb je je sluiter open gehad? kwartiertje? Zou mooi zijn als je zo'n vallende ster er middendoor zou zien :)

Nou Sargo nice!! Ik heb ook een paar uur buiten gezeten en heb er 2 op de foto gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/406186_2287785049928_1742318920_n.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 13-08-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
@Sunny Wat een foto zeg! Maar om eerlijk te zijn 'snap' ik hem nog niet. Kijk ik nu naar de meteorieten regen?
Dat zijn vooral normale sterren, alleen draait de aarde, dus als je een hele lange sluitertijd hebt, dan krijg je dus dat soort effecten ;) Alleen de lichtere strepen zullen meteorieten zijn gok ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 13-08-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Hahn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:07:
[...]
Dat zijn vooral normale sterren, alleen draait de aarde, dus als je een hele lange sluitertijd hebt, dan krijg je dus dat soort effecten ;) Alleen de lichtere strepen zullen meteorieten zijn gok ik.
Over een sluitertijd van hoelang hebben we het dan? En met welke camera kan dat dan? Ik heb het zelf wel eens geprobeerd met 30s, maar daar zag je ook slechts stipjes als sterren. Meeste camera's kunnen niet meer dan 30s, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Volgens de EXIF van z'n foto heeft 'ie op 30 sec geschoten op f/11 en ISO 1600. En standaard in camera kan je niet langer dan 30 seconden nee, maar als je bulb gebruikt dan kan je zo lang als je wilt, maar dan moet je dus óf de sluiter in blijven houden óf een remote gebruiken (die je inhoudt of vast kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:11
Sunny schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 19:36:
@TranceSetter Nice! Ik hou wel van dat soort foto's. Alleen ehm, het oranje overheerst nogal?
@TranceSetter Een erg gave foto, maar ik vind hem net wat oranje. Heb je veel aanpassingen gemaakt?
djunicron schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:18:
@TranceSetter: Mooi, leuk long exp effect, maar inderdaad, de verlichting op die sluis is wel erg sterk vergeleken met de rest van de afbeelding. Mooie compositie verder!
Na aanleiding van de reacties, heb ik nog eens goed naar mijn foto gekeken. Ik had het oranje al wat omlaag geschroefd in de 'oude' versie, maar heb nog wat aanpassingen gedaan. Zelf vind ik deze nieuwe versie erg mooi, maar is het qua kleuren nu wat subtieler?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8436/7773566440_f24995c3cd_z.jpg
The dam in Belfeld - Revised by Hans Woltering, on Flickr

@Muldert, Mooie foto. Die lagen in de achtergrond zijn mooi, en dat paarse stoort me totaal niet. Wel lijkt er op klein formaat al redelijk wat ruis in te zitten, dus hoe is dit op groter formaat?
@djunicron, lastige foto's dit, maar hij is té donker, en de sluitertijd is zodanig lang geweest dat de sterren bewogen zijn.
@Deathchant, jammer van de oranje gloed en de huizen/palen onderin. Wel mooie sterren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
@TranceSetter Veeel beter!
Deathchant schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:55:
@Sunny: nice!! Hoe lang heb je je sluiter open gehad? kwartiertje? Zou mooi zijn als je zo'n vallende ster er middendoor zou zien :)

Nou Sargo nice!! Ik heb ook een paar uur buiten gezeten en heb er 2 op de foto gekregen.
[afbeelding]
De exif lezen bij dit soort foto's heb nooit echt nut.. tenminste 50-50 kans. Dit is namelijk een stacked foto. Wanneer ik trails doe waar omgevingslicht nogal een groot factor is, dan neig ik naar het stacken. Je maakt dan een belachelijk aantal foto's met instellingen waar jij tevreden mee bent en je stackt ze later in PS.

Lange sluitertijden kan je doen met startrails, maar in de buurt van steden is het vaak niet aangeraden omdat je snel overbelichting krijgt van je omgeving.

Ik was nu met mijn vriendin op locatie zo rond 10 uur en heb toen 62 foto's gemaakt van 30s. Dit is gedaan met een 16-35 @ 16mm. Je ziet de torens al scheef staan, ooit wil ik toch een 17mm TS-E of 24mm TS-E :P Helaas had ze er niet zo'n zin meer in, anders had ik er 300 gemaakt en kreeg je van die lekkere lange trails. Nu is na 23:00uur wel netjes en kan je je belichting doen tot je voorgrond redelijk belicht is, dan zijn de trails ook vele malen feller en dan "vang" je ook veel meer sterren die normaal toch wat zwakker zijn. bijv. f/1.4 ISO 1600 met heldere lucht zie je echt belachelijk veel in nederland, probleem vind ik alleen dat als je een vliegtuig door je beeld krijg, het een klote klus is om het weg te shoppen.

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Sunny schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:32:
@TranceSetter Veeel beter!

[...]

De exif lezen bij dit soort foto's heb nooit echt nut.. tenminste 50-50 kans. Dit is namelijk een stacked foto. Wanneer ik trails doe waar omgevingslicht nogal een groot factor is, dan neig ik naar het stacken. Je maakt dan een belachelijk aantal foto's met instellingen waar jij tevreden mee bent en je stackt ze later in PS.

Lange sluitertijden kan je doen met startrails, maar in de buurt van steden is het vaak niet aangeraden omdat je snel overbelichting krijgt van je omgeving.

Ik was nu met mijn vriendin op locatie zo rond 10 uur en heb toen 62 foto's gemaakt van 30s. Dit is gedaan met een 16-35 @ 16mm. Je ziet de torens al scheef staan, ooit wil ik toch een 17mm TS-E of 24mm TS-E :P Helaas had ze er niet zo'n zin meer in, anders had ik er 300 gemaakt en kreeg je van die lekkere lange trails. Nu is na 23:00uur wel netjes en kan je je belichting doen tot je voorgrond redelijk belicht is, dan zijn de trails ook vele malen feller en dan "vang" je ook veel meer sterren die normaal toch wat zwakker zijn. bijv. f/1.4 ISO 1600 met heldere lucht zie je echt belachelijk veel in nederland, probleem vind ik alleen dat als je een vliegtuig door je beeld krijg, het een klote klus is om het weg te shoppen.
Cool, ga ik ook eens proberen. En dan 62 keer op de ontspanner drukken of is dat te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je hebt remotes met timers en dan kan je instellen dat 'ie elke x seconden een foto moet maken, dus dat kan je automatiseren ja (soms kan het ook in de camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
Kijk anders voor een Hahnel Giga T Pro II.

Let wel op de type, je hebt 2 versies ervan. De eerste versie kan alleen tot 99 de type II kan oneindig, volgens mij is die 70-80 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandman I
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:38
@Deathchant
Mooie interessante foto. Eventueel met wat (meer) nabewerking nog beter te maken.

@TranceSetter
Mooie foto! Erg verbeterd ten opzichte van de vorige versie. Oogt een heel stuk rustiger.

Afgelopen week een aantal foto's gemaakt tijdens de tweede etappe van de Eneco Tour. :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8424/7735283672_5c7ef03580.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Sandman: de fietser staat er leuk op, alleen je sluitertijd is te snel. Ik heb nu het idee dat je foto niet klopt, omdat de fietser stil lijkt te staan ;)

@Trancesetter: Hele mooie kleuren, en ook fijn die witte strepen op het wateroppervlak. Enige puntje van kritiek vind ik de toch ietwat te felle lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanf20
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 20:39
Zondag een foto geschoten van de boot Celebrity Reflection die stond bij de Meyer Werft in Papenburg (Duitsland). Ben nog maar een beginner met fotografie maar vondt deze toch aardig gelukt. Het is alleen jammer dat hij er niet helemaal opstaat.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8294/7775642436_b1949a3bb1.jpg
Celebrity Reflection by Stefanf90, on Flickr

@Sandman: Ik heb het idee dat hij aan het uitrollen is. Ik mis de beweging in de foto.
@TranceSetter: Erg mooie foto!
@Deatchant: Ik heb het idee dat de auto's er nog iets teveel erop staan. Was mooier geweest als alles op de grond zwart was. Het leidt je af van het echte onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
stefanf20 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:31:
Zondag een foto geschoten van de boot Celebrity Reflection die stond bij de Meyer Werft in Papenburg (Duitsland). Ben nog maar een beginner met fotografie maar vondt deze toch aardig gelukt. Het is alleen jammer dat hij er niet helemaal opstaat.

[afbeelding]
Celebrity Reflection by Stefanf90, on Flickr

@Sandman: Ik heb het idee dat hij aan het uitrollen is. Ik mis de beweging in de foto.
@TranceSetter: Erg mooie foto!
@Deatchant: Ik heb het idee dat de auto's er nog iets teveel erop staan. Was mooier geweest als alles op de grond zwart was. Het leidt je af van het echte onderwerp
Hele aardige foto! Maar vind de compositie niet zo. De kade die rechts in beeld is vind ik maar een lelijk stuk grijs, en ik zou graag de hele boot zien.
Hahn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:43:
Je hebt remotes met timers en dan kan je instellen dat 'ie elke x seconden een foto moet maken, dus dat kan je automatiseren ja (soms kan het ook in de camera).
Sunny schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:12:
Kijk anders voor een Hahnel Giga T Pro II.

Let wel op de type, je hebt 2 versies ervan. De eerste versie kan alleen tot 99 de type II kan oneindig, volgens mij is die 70-80 euro ofzo.
Bedankt beiden. Wat geleerd, en ik ga er naar op zoek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na jaren niet bezig gehouden met fotografie, heb ik afgelopen zaterdag een nieuwe camera gekocht. Gisteren was het dan eindelijk zo ver om eens op pad te gaan en weer gevoel te krijgen met fotografie. Moet wel bekennen dat ik het gemist heb...

Onderstaande foto is genomen bij het plaatsje Smeerling in Oost-Groningen, als ik meer tijd heb ga ik zeker eens terug.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7119/7782144328_5704ca3e3b_z.jpg

Zelf vind ik de compositie redelijk geslaagd, al vind ik het aan de ene kant wel jammer van het prikkeldraad. Maar dat zielig dobbertje maakt het weer af. De lucht vind ik iets te wit uitgebeten, maar ben er nog niet helemaal achter hoe ik dat stuk van me foto qua belichting kan bijwerken zonder de rest van foto te raken.

Nu opmerkingen over mijn voorgangers

@trancesetter
Erg leuke foto, leuke kleur combinaties. Al vind ik wel dat de blauwe lucht aan de linkerzijde net iets te scherp overkomt.

@sandman
Ik mis de actie, het lijkt net of de fietser stil staat.

@stefanf
Leuk idee. Persoonlijk vind ik de foto net iets te donker en past de kade niet echt in het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeRCeNaRy514
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
@Trancesetter: Leuke pic, niets op aan te merken!

@Sandman: Probeer volgende keer op een sluitertijd van 1/80 ong te schieten, gaat het snelheidsgevoel verbeteren. Nu lijkt ie wel stil te staan :)

Hier een portretje van mij van even geleden van een vriend toen we naar een lokaal festival gingen.

Heb het contrast vrij toe getrokken maar vind het wel leuk passen bij deze foto! Wat vinden jullie? Ook is niet heel het gezicht in focus, maar het gaat me meer om de blik :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8435/7781985722_237f0e4993_z.jpg
IMG_0005 by Robin Reekmans, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 21:11
@Muldert, dat paarse is inderdaad wel mooi, wat ik wel jammer vind is dat er zo weinig lucht/sterren op staat een compositie met de horizon op 1/3e van onderen was denk ik mooier geweest omdat je dan van de sterren en sterrenbeelden meer ziet. Ook jammer dat je niet door kan klikken naar een grote versie.

@de vallende sterren foto's, knap dat jullie ze gevangen hebben ;) Moet er ergens ook nog eentje hebben van een paar weken geleden die ik (per ongeluk) gevangen had. Die van Deathchant is t interessantste omdat daar nog wat meer te zien is, knap dat je met zo'n lichtvervuiling nog zoveel sterren erop hebt en het niet helemaal oranje is.

@Trancesetter, deze is n stuk beter dan de vorige versie. Vind m wel mooi, en ook nog dicht bij huis (roermond belfeld is niet zo ver). Alleen ben ik er nog niet over uit of ik het lichte deel in de lucht zo mooi vind.

@Sandman, ik denk dat pannen (met langere sluitertijd met t onderwerp mee bewegen) hier wel mooier was geweest, had je beweging erin gehad, en het publiek was n stuk minder prominent aanwezig geweest. De uitdrukking op zijn gezicht is wel erg mooi, je ziet dat ie zijn best aan het doen is.

@stefanf20, Jammer van dat dock aan de rechterkant. Valt er misschien nog uit te croppen omdat de lucht redelijk egaal is. Erg leuk dat je hier en daar het interieur kunt zien.

@martin.tuin, inderdaad leuke compositie. De lucht minder uitgebeten maken kun je met een gegradueerd filter (in LR) dan kun je een gedeelte van je foto, bijvoorbeeld boven/beneden/links/rechts/schuin aanpassen naar wens, dus lichter/donkerder/contrast en dergelijke veranderen.

Ik had deze nog van het duitse stoomloc 'museum'. Misschien ben ik iets doorgeschoten in de vignetting maar anders zat er een vies wit stuk lucht in O-)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8428/7777322712_dd54f5725c_z.jpg
driving gear.jpg by ed-oorklep, on Flickr

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Zo, ik kom hier niet vaak omdat ik mijn eigen materiaal niet goed genoeg vindt. De keren dat ik hier wel kom probeer ik gericht feedback te geven en deze ook te ontvangen. Zo ook deze keer:

Maar eerst de feedback op mijn voorgangers :)
@Sunny, Clauscentrale Maasbracht? Mooie foto, beetje jammer alleen dat ie niet helemaal horizontaal lijkt.
@Muldert, ik mis eigenlijk een beetje het effect van wat je krijgt met een ND filter dan was de kleursetting erbij helemaal af geweest. Ook de 'fog' die lijkt te liggen op het stadje met licht doet een beetje afbreuk aan de foto.
@djunicron, netjes dat je dit erop hebt gekregen, verder oogt de foto onscherp, ik weet ook niet of dat scherper had gekund als ik je vermelde sluiter/iso/diafragma bekijk
@Sargonaut, geen mening. Het zal om de vallende sterren gaan.
@Deathchant, idem, de rest op de foto buiten de sterrenhemel en de jpg compressie maken hem een beetje zwak
@TranceSetter, niets aan toe te voegen prima foto. Lekkere setting weer en genoeg kleuren om je aan te vergapen
@Sandman I, ik mis een beetje de snelheid erin, en van iets meer opzij was de foto beter uit de verf gekomen. Natuurlijk heb je zo'n moment niet voor het kiezen
@Stefanf20, te krap gekaderd naar mijn idee. Het gebouw aan de rechterkant stoort en ik zie geen water, de boot kon net zo goed op de kade liggen. Juist de reflectie van de boot in het water maakt de foto af naar mijn idee.
@martin.tuin, doet me niet zoveel eerlijk gezegd, kleuren hadden wat opgepoetst kunnen worden dan was het geheel wat levendiger geworden.
@MeRCeNaRy514, tijd voor een nickchange :p. Foto oogt niet heel erg scherp, zijn mond met piercings oogt scherp en de rest niet, beetje jammer. Ook zijn gezichtsuitdrukking maakt de foto niet heel erg sterk vind ik
@ed-oorklep, donkere foto, weinig detail. De vignettering had van mij wat minder gemogen en volgens mij heb je ook nog met de toning zitten spelen wat de sfeer niet echt overbrengt. Wil je het origineel eens posten?

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7267/7775928758_c13bb8b93b_z.jpg
Inspire a generation by loewie1984, on Flickr

Foto komt uit de set "London and the 2012 Olympic Games" en is ook een beetje een knipoog naar het London OS 2012 thema "Inspire a Generation"

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
loewie1984 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:15:

@ed-oorklep, donkere foto, weinig detail. De vignettering had van mij wat minder gemogen en volgens mij heb je ook nog met de toning zitten spelen wat de sfeer niet echt overbrengt. Wil je het origineel eens posten?
Het origineel:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7135/7783701974_cc27fa25da_z.jpg
IMG_9294.jpg by ed-oorklep, on Flickr

@jouw foto, mooi moment, komt me bekend voor (alhoewel ik niet echt piano kan spelen maar wel muzikaal ben). De achtergrond is wel wat druk (en dan vooral die man aan de linkerkant voor de witte paal) maar daar heb je natuurlijk op zo'n moment geen/weinig invloed op. En eraf croppen is ook niet de oplossing omdat de paal dan weg is en die voegt wel wat toe in mijn ogen.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
OK, nu snap ik waarom je die vignettering hebt toegepast. De zon verpest je foto een beetje, net als het onkruid langs de kant. Als je hem meer frontaal had genomen was ie denk ik wat interessanter geweest

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
@loewie:
- Ik vind dat de hoek rechts op de foto te donker is en dat dit toch aandacht trekt
- Geweldig hoe je het moment pakt dat het kind naar de handen van papa kijkt en papa naar de hand van het kint, samen worden ze beken door het beest op de piano.
Wat je misschien kan proberen is een crop van een kleine stuk met die onderdelen er in, maar dan verlies je de locatie waar dit plaats vind. Wat je misschien dan wel verliest is de persoon die uit de rug van papa steekt.

Hierbij mijn eerste inzending:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8284/7592708120_f6527de260_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Mooi grasveld..? :P Ik zie twee fietsen en wat verderop wat mensen in de zon liggen, maar dat lijken me beide niet interessant genoeg vanuit deze hoek om als onderwerp te dienen. Kan er dus weinig van maken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:54
Allemaal mooie foto's en een leuk topic om te leren :) Heb een en ander al gelezen en wil nu mijn eerste pogingen eens posten.

Sinds vandaag mijn nieuwe Sony NEX-5N. Heb deze gekocht omdat mijn huis-tuin en keuken camera bijna kapot is en ik een camera met meer functionaliteit wou.
Ik heb mijn best gedaan. Hele dag liggen proberen en testen welke functies waar zaten. Ik had van te voren al de fotografie FAQ op Tweakers gelezen zodat ik wist waar ik naar op zoek moest en wat het deed.

De foto's hieronder zijn 's avonds bij mij thuis gemaakt. Ik ben tamelijk tevreden maar weet ook zeker dat er verbeteringen gemaakt kunnen worden. Dus ben dan ook benieuwd naar het commentaar.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8285/7784760438_a2d691cd98.jpg
Untitled by Piwi91, on Flickr
ISO3200 F4,5 1/5

[ Voor 15% gewijzigd door _Piwi_ op 15-08-2012 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
@superbig91: graag 1 foto plaatsen (zoals ook in de topic-waarschuwing is te lezen) en ook graag wat commentaar leveren op andermans foto's.
Die eerste foto van jou zou ik weghalen. Sowieso is f/14 erg vreemd voor zo'n foto. Had je de foto in automatische stand genomen? (edit: ik zie aan je exif dat je Manueel hebt gekozen voor f/14).

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 15-08-2012 01:53 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Universal Creations schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 01:52:
@superbig91: graag 1 foto plaatsen (zoals ook in de topic-waarschuwing is te lezen) en ook graag wat commentaar leveren op andermans foto's.
Die eerste foto van jou zou ik weghalen. Sowieso is f/14 erg vreemd voor zo'n foto. Had je de foto in automatische stand genomen? (edit: ik zie aan je exif dat je Manueel hebt gekozen voor f/14).
Aangepast. De F14 zal wel een foutje zijn geweest. Zou ook niet weten waarom ik dat gedaan had.

Ik vond het een beetje raar commentaar te geven op andermans foto's zonder te weten als je wel gelijk hebt. Ik kan wel zeggen dat ik ze mooi vindt of dat er bijvoorbeeld bij die wielrenner geen snelheid te zien is maar dan houdt het verder ook een beetje op ;-) Ik ben nog in de leer en zal zeker commentaar gaan geven als ik ook weet dat ik zelf niet verkeerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeRCeNaRy514
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
loewie1984 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:15:

@MeRCeNaRy514, tijd voor een nickchange :p. Foto oogt niet heel erg scherp, zijn mond met piercings oogt scherp en de rest niet, beetje jammer. Ook zijn gezichtsuitdrukking maakt de foto niet heel erg sterk vind ik
Kan ik je helemaal in volgen. Het was dan ook eerder een snapshot dan een geposeerd shot.

Maar de reden waarom ik hem hier post is omdat ik graag wat meningen wil hebben over de nabewerking. Ik krijg van iemand (niet op dit forum) commentaar op de nabewerkingen terwijl hij zijn commentaar niet kan onderbouwen... (en stiekem trekken zijn foto's nergens op :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsg
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-02-2024
qua nabewerking heb je aan mij niets hoor, maar ik zou beginnen met de rand van het zwembad horizontaal te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
loewie1984 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:07:
OK, nu snap ik waarom je die vignettering hebt toegepast. De zon verpest je foto een beetje, net als het onkruid langs de kant. Als je hem meer frontaal had genomen was ie denk ik wat interessanter geweest
Yup, dat is inderdaad de reden. Ik heb er nog een paar die meer frontaal zijn geloof ik, deze week eens 's avonds kijken of een daarvan interessant genoeg is om te bewerken ;)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

[b]superbig91 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 02:34:
Ik vond het een beetje raar commentaar te geven op andermans foto's zonder te weten als je wel gelijk hebt.
Er is geen gelijk, iedereen heeft alleen een eigen mening, en daar draait het juist om. Laat dat je dus niet tegenhouden, want ook van het geven van jouw mening en de evt. daardoor ontstane discussie leer je. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• jmderonde
ed-oorklep schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:34:
[...]

Yup, dat is inderdaad de reden. Ik heb er nog een paar die meer frontaal zijn geloof ik, deze week eens 's avonds kijken of een daarvan interessant genoeg is om te bewerken ;)
Ik vind 't een erg mooie foto, let op dat je het niet opzichtig een "bewerkte" foto laat worden.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@ed-oorklep ... vind hem iets te over done, je zou hem dan beter kunnen croppen ;)
@loewie ... prachtige plaat!!
@avanreijn ... ik mis een beetje een duidelijk onderwerp. Zwart-wit voegt hier ook niet zo veel toe in mijn ogen, kun je misschien uitleggen wat je met deze foto bedoeld hebt?
@superbig91 ... het eerste dat me opvalt is dat hij scheef is en dat die potten links onderin mij storen. Verder vind ik de belichting wel echt top gedaan, zou zo in dat zwembad willen duiken! Dit shot had gerust ook nog wat wijder genomen mogen worden van mij ;)

Nog een snapshot van mij die ik gisteren in de tussentijd even snel gemaakt heb in Utrecht. De fiets viel mij op door de tegenstellingen, het is een nette schone fiets zonder veel roest en een modern hangslot en versnellingen terwijl hij toch iets weg heeft van een oude fiets en een oud kratje voorop heeft.

1958
5D Mark II, Samyang 35mm f/1.4, 1/4000s, f/2, ISO 100

Klik voor tetten groot.

www.maartendeboer.net

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@ventieldopje: wat ik het meest jammer vind aan deze foto, is de positie van het kratje. Ik vind hem te ver naar rechts liggen. Ik denk ook dat de hoek iets anders had gekund, zodat de lange zijde van de krat beter zichtbaar zou zijn.

Onscherpte van de fiets is wel nice.

@superbig: idd nette belichting. Wel vind ik dat halve trapje en die afgesneden potten links een beetje zonde.

@avanreijn: ik vind de voorgrond niet zo spannend, maar mijn blik wordt wel gelijk naar de mensen in het licht op de achtergrond getrokken. Maar daar kan ik amper wat van zien omdat ze zo ver weg liggen :P

@ed-oorklep: prima plaat, eindelijk eens een foto waar vignetting functioneel toegepast is :P

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7110/7797209586_ea29e91872_z.jpg
Rode eekhoorn / Red squirrel / Sciurus vulgaris by Marcel Tuit, on Flickr

Ik twijfel vooral een beetje over de crop. Het origineel was een liggende foto, met de eekhoorn helemaal links in de foto en rechts een hoop leegte. Hier dus een staande crop van gemaakt. Is hij links/rechts niet te krap?

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:43
Ik zou zeggen rechts iets te krap: Als ik het oog als zichtpunt neem, dan zit 'ie vlak over de horizontale helft - probeer dat naar 2/3 te krijgen.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Marceltuit: Heel mooie foto. Ik vind de kleuren goed, vooral met die onscherpe groene achtergrond. Misschien wel spijtig dat de staart onscherp is. De crop vind ik netjes gedaan, geen problemen mee.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Leuke eekhoornfoto en wat mij betreft gewoon netjes gekaderd. Ik zou alleen de fotograaf uit de pupil poetsen.

• _Piwi_
@Ventieldopje @marceltuit
Foto is zo genomen omdet de camera ergens op moest leunen i.v.m. niet hebben van een statief. Daarom dat je dus die potten ziet (had ze uiteraard even weg kunnen halen inderdaad).

Die fiets. Zoals je zelf zegt is hij modern maar je hebt de foto zo gemaakt en zo gefocust dat het een fiets van zeker 20 - 30 jaar geleden lijkt :)

Die eekhoorn is heel leuk! Alleen jammer dat de rug en staart vaag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje: Mooie foto. De scherptediepte maakt dat het krat uit de foto lijkt te komen, mooi gedaan.
@Marceltuit: Staat er mooi op, denk dat de eekhoorn nog wel iets rooier mag, misschien wat meer verzadiging oid. Zou liever de uitsnede wat ruimer zien, maar dan zou die tak op de achtergrond mogelijk teveel opvallen.

Foto van mezelf, aan de riem ... :
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8298/7803811832_f917d7eafd_z.jpg
At your service! by Tommy van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Aan de riem? Je hebt een broekriem om je nek, dat zou ik niet associëren met aan de riem zoals een dier :P Qua belichting en zwart/wit-omzetting is 'ie goed en je blik is ook flink intens, maar de soort riem doet een beetje afbreuk voor mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx. :) Ik had voor de foto ook liever een echte riem om gehad. :P Maar ik vond het genoeg op een riem lijken, het gaat om het idee. Ik ga geen echte hondenriem kopen, voor een geintje. ;)

edit: Misschien voegt het feit dat het een broekriem is, ook nog wat toe aan de foto... :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Persoonlijk vind ik dit een hele heftige foto om te zien, deze raakt me enorm, en dat bedoel ik als compliment.
Goed gemaakt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank. :) Heb zo'n 50 foto's gemaakt voor ik tevreden was over de compositie en blik van m'n ogen. Vond het moeilijk om recht naar de camera te kijken zonder dat het er nep of onzeker uit ziet. Op veel foto's keek ik een beetje langs de camera op, wat er op de foto dan raar uitziet. Maar direct in de lens kijken leverde ook geen mooi resultaat. Wat nog het beste werkte was als ik eerst een andere kant op keek, en dan vlak voor dat de zelfontspanner af ging, omdraaien en richting de camera kijken.

Eigenlijk wilde ik de tekst alleen als titel gebruiken, maar vond het beter om het ook op de foto te zetten. Zonder tekst komt het misschien iets te suicidaal over, wat zeker niet de bedoeling is. De kijker bepaalt uiteindelijk natuurlijk zelf hoe hij/zij er naar kijkt, maar het mocht er niet te dik bovenop liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@witeken & superbig91: bedankt voor de comments. Dieren schiet ik bijna altijd op F8, aangezien mijn lens daarop het scherpste is. Daar stond hij nu dus ook op. Daarnaast was het beestje heel erg dichtbij, dus je ontkomt er niet aan dat de staart al buiten de scherpte valt.

Bovendien waren de lichtomstandigheden redelijk ruk, dus diafragma nog kleiner maken ging niet werken ;)

@Sargonaut: Tnx voor je opmerking. Ik heb hier op het forum al eens eerder een foto van deze eekhoorn geplaatst, en daar krijg ik de opmerking dat de kleuren te ver doorgeschoten waren. Dus daarom ervoor gekozen om dit nu iets minder drastisch op te schroeven.

Jou plaat is interessant om te zien. Ik zou alleen die tekst rechtsboven weghalen. Een naampje oid vind ik tot daar aan toe, maar titels enzo moet je in mijn ogen niet in de foto zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Op de een of andere manier associeer ik jouw foto zwaar met SM en dergelijken Sargonaut :-p Zo van dag meesteres, pak mijn riempje maar en trek m flink stevig om mn nek... :-p

Niet geheel zeker of dat de intentie was :-p Technisch weinig op aan te merken :-p, zou de titel ook weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
Bedankt voor de feedback. Het punt van intresse ligt inderdaad te ver. Het is geschoten met 35mm, bij nader inzien de verkeerde focal length. Deze foto zou dus beter geschoten zijn met een telephoto zodat je door beeld compressie de punten van intresse bij dichterbij elkaar komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snuurtje schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:28:
Op de een of andere manier associeer ik jouw foto zwaar met SM en dergelijken Sargonaut :-p Zo van dag meesteres, pak mijn riempje maar en trek m flink stevig om mn nek... :-p

Niet geheel zeker of dat de intentie was :-p Technisch weinig op aan te merken :-p, zou de titel ook weglaten.
De gedachte erachter was eerder zoiets als: Zoekt baasje. ;) Maar als ze dan ook voor meesteres wil spelen, zou dat natuurlijk fantastisch zijn. :P
Pagina: 1 ... 62 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je post, gelieve dan:

commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto

(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)