~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
@pcprutser. Leuk shot en aardige compositie maar je foto is erg onderbelicht.
@gdzr. Zeer nice. Vind de crop goed gekozen en de weerspiegelend in het water is ook erg vet. Je hebt er vast wat geduld voor moeten hebben neem ik aan?
mijn bijdrage:

Fern by berendsrob, on Flickr
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Dit is de eerste van een test sessie.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
@DarkSide: ik vind de zwarte rand echt verschrikkelijk, maar da's een kwestie van smaak. Leuke kleuren in het landschapje. Technisch goed uitgevoerd, alleen is het niet veel spannends.
Wat vind je eigenlijk van de foto van je voorganger(s)?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
@DarkSide: Naar mijn mening net iets te ver doorgeschoten in de kleuren. Wel prima compositie volgens het boekje volgens mij, maar net niet mijn smaak.
Ik heb een zonsondergang gecombineerd met een maanopkomst. Vind het zelf jammer dat de hertjes net te ver weg staan en de lucht verder niet heel spannend is.

Zon vs. Maan by wsrdam, on Flickr
Wordt de foto wat meer "kunstachtig" van denk ik
Sowieso wel leuke foto's !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@Jo-hannes: Dan alleen dat kind in het blauw-wit wat donkerder maken. Die leidt nu af vind ik.Lapras schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:56:
Juist niet! Dat publiek voegt iets toe aan de foto. Vind hem erg sterk.
Ook leidt die roze g-string op de vloer een beetje af
[ Voor 19% gewijzigd door BlaTieBla op 21-05-2012 17:46 ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Die hand is inderdaad wel bizar, ik zie het op meerdere foto's terug
[ Voor 15% gewijzigd door Bio op 21-05-2012 18:02 ]
@Acolyte57: Goed shot en je geeft er zelf al goed commentaar op. Ben het met je eens dat het geheel nog iets scherper moet. Verder vind ik de reflecties helemaal niet storend. Wel werkt de achtergrond niet zo voor mij: er had iets minder verloop van donker naar licht in gemogen.
@pcprutser: Foto kijkt lekker. Ik vind de mensen helemaal niet afleiden
@RobbieB: Leuke varens, mooie kleur en goede compositie!
@Jo-hannes: Ik denk dat de foto er veel deftiger van wordt wanneer het publiek minder aanwezig is. Wat betreft de verslaglegging van het evenement vind ik juist dat het publiek, en vooral het kind links, veel toevoegt. Er staan verder op je site een paar leuke foto's tussen!
Hopelijk heb ik binnenkort wat meer tijd om te schieten, kunnen jullie flink kritiek teruggeven.
Ik vind het niet echt in verhouding staan met elkaar, de maan is te klein en er is maar een héél klein stukje van de bomen te zien.World Citizen schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:19:
Ik had gisteren deze... Er is wat ruis.. maar de kleur vond ik toch wel mooi. Ik hoor graag wat jullie met de compositie hadden gedaan... Ik kan niet verder naar benenden.. Dus meer "bomen" konden niet. Maar had ik bv de maan niet in het midden moeten doen?
[afbeelding]
Liever had ik gezien dus een grotere maan of meer landschap, ook staat de maan wel heel centraal en dat is jammer.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Thanks! Inderdaad, ik had liever 1 derde van de onderkant met bomen gehad, maar daar staan huizen. En die hadden licht aan.Ventieldopje schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:26:
[...]
Ik vind het niet echt in verhouding staan met elkaar, de maan is te klein en er is maar een héél klein stukje van de bomen te zien.
Liever had ik gezien dus een grotere maan of meer landschap, ook staat de maan wel heel centraal en dat is jammer.
Is het ook vervelend dat de maan helemaal in het midden staat, of kom je daar mee weg omdat hij zo klein is.
FreeReef.nl
Nouja in dit geval kon je niet veel anders, je komt er dus inderdaad mee weg omdat hij zo klein is. Wat dat betreft is het een leuke foto maar als je een foto van de maan maakt dan zou ik hem toch groter in beeld willen hebben en dan met bijv. wat meer silhouet voorgrond (bijv van huizen of bomen).World Citizen schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:08:
[...]
Thanks! Inderdaad, ik had liever 1 derde van de onderkant met bomen gehad, maar daar staan huizen. En die hadden licht aan.
Is het ook vervelend dat de maan helemaal in het midden staat, of kom je daar mee weg omdat hij zo klein is.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 25-05-2012 13:55 ]
The devil is in the details.
Als ik wat zou kunnen veranderen zou ik de foto van iets verderaf hebben genomen, ik denk dat ik hierdoor wat meer overzicht zou hebben gehad.

@World Citizen: Persoonlijk vind ik de foto nogal...saai.
Haha, jazeker. Ik heb express voor de wat fletsere kleuren gekozen omdat ik het er mooi vond uitzien
Hier ééntje van mij.. De expressie op haar gezicht vond ik wel grappig

IMG_3841 by ElroyTerpstra, on Flickr
Canon 550D
1/250 sec
F7.1
ISO 100
[ Voor 51% gewijzigd door Possible op 25-05-2012 17:05 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Tp21 Ik vind de kleuren ook niet goed gelukt, te somber, daarnaast is er veel loze ruimte om het onderwerp heen en verliest ik daarom mn aandacht van het onderwerp.
@Possible Deze vind ik opzich een stuk leuker voor wat betreft de kleuren, ik vind de expressie op haar gezicht niet bijzonder omdat ik haar niet ken zonder deze expressie
Ik vind het ook jammer dat de ruimte om haar heen wat ruim is (rechts en boven haar) en link van haar weer wat krap, ik zou daar nog wat mee spelen.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Geen probleem daar zijn we hier voor! Ik vond zelf ook dat er veel ruis in zit, maar omdat ik pas nét begonnen ben, wilde ik graag weten of je daar dus mee weg komt. Ik denk het nietHahn schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:55:
Eerlijk gezegd zou ik het niet eens een 'leuke foto' noemen, ook al klinkt dat misschien wat hard. Als ik de grote versie bekijk zie ik alleen maar een bak ruis en een heel klein maantje precies in het midden. Om het interessant te maken zou er óf meer te zien moeten zijn voor mij óf de maan zou (veel) groter moeten zijn.
Mijn intrigeerde de kleur heel erg.
Thanks voor de feedback.
FreeReef.nl
Ik heb lange tijd geen foto's gemaakt, maar ik ben laatst weg geweest en weer lekker foto's gemaakt. Daardoor wil ik nu wel meer experimenteren. Nu vandaag gekeken of ik tilt-shift kan photoshoppen. Het was lastig omdat ik niet echt van een hoogte neerkijk op het onderwerp en de verticale structuren (bomen) de scherpte-gradient in de weg zitten. Maar goed, toch geen slecht resultaat voor mijn eerste keer vind ik:

De complete serie (5 stuks) staat in mijn photostream: http://www.flickr.com/photos/mithras/with/7267961296/
Is er een wet die voorschrijft dat je foto's alleen uit je dakraam mag maken? Goede voorbereiding bepaalt voor een groot deel het resultaat. Zoek een beter standpunt en je krijgt een betere foto.World Citizen schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:08:
Thanks! Inderdaad, ik had liever 1 derde van de onderkant met bomen gehad, maar daar staan huizen. En die hadden licht aan.
@Mithras: ik vind em wel nice moet ik zeggen. Misschien beetje donker, maar voor de rest geslaagd experiment!
Hier ene van mij:

1280-reso
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Deathchant, echt geweldige pic!
www.maartendeboer.net
Er zit een voor mij onverklaarbare diagonale band onscherpte in je foto: Screendumpmithras schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:16:
Maar goed, toch geen slecht resultaat voor mijn eerste keer vind ik:
[ Voor 7% gewijzigd door Toff op 26-05-2012 21:09 ]
Possible: De kleurverzadiging vind ik globaal erg extreem, en het strookt niet helemaal met de uitdrukking op haar gezicht. Het had ook plezieriger geweest als er ruimte aan de linkerkant was in plaats van de rechterkant, o.a. omdat ze die kant op kijkt.
mithras: 't Effect is een beetje 'played out' inmiddels, vind het wel goed dat je een schaduwvlak op de grond hebt waardoor je ogen geleid worden naar het onderwerp. De grote versie laat wel zien dat de bewerking nogal slordig is uitgevoerd.
Deathchant: Afgezien van het feit dat ik niet begrijp waarom je een foto wijdt aan drie grassprieten moet ik zeggen dat het fijn is om naar te kijken, vooral dankzij de kleuren. Op de technische uitvoering valt niet zoveel aan te merken.
Een zelfportret:

Eerste versie, huidtonen te groen/geel.
[ Voor 10% gewijzigd door mcdronkz op 27-05-2012 21:30 ]
Toff schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:35:
[...]
Er zit een voor mij onverklaarbare diagonale band onscherpte in je foto. Screendump:
[afbeelding]
Iedereen moet toch ergens beginnen. Eigenlijk kan je niet echt dingen oppakken zonder bestaande methodes toe te passen (vind ik).mcdronkz schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 00:12:
mithras: 't Effect is een beetje 'played out' inmiddels, vind het wel goed dat je een schaduwvlak op de grond hebt waardoor je ogen geleid worden naar het onderwerp.
Zie hierbovenDe grote versie laat wel zien dat de bewerking nogal slordig is uitgevoerd.
Klopt helemaal. Wat ik bedoel is dat het effect (fake tilt/shift) zo'n beetje door iedereen wordt toegepast, en omdat het zo'n hype is, heeft het z'n kracht verloren. Daarnaast blijft het een effect, en hoewel daar niets mis mee is, zou een effect niet de basis van een foto moeten vormen.mithras schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:58:
[...]
Iedereen moet toch ergens beginnen. Eigenlijk kan je niet echt dingen oppakken zonder bestaande methodes toe te passen (vind ik).
Op fundamenteel gebied (een goede compositie, kleurschema, interessant licht, etc.) schiet je foto te kort, en het lijkt me dan ook lonend om daar je tijd en aandacht aan te besteden.
Verwijderd
Deathchant: geen kans gezien ze alle drie scherp te krijgen? Bij het middelste blad valt het contrasteffect van het licht geheel weg wat je wel bij de linker te pakken hebt.

Goed punt wat betreft die huidtinten! Kun je toch zien dat ik amper mensen fotografeer.Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:16:
mcdronkz: de kleuren geven voor mij wel het juiste gevoel mee, maar je huidskleur komt niet helemaal lekker over. Heb je ook getest met meer langs de camera kijken?
Heb meerdere poses, blikken en andere variaties geprobeerd, maar dit is de foto waar ik het beste gevoel bij had.
Wat meteen in het oog springt, is dat het huis op de achtergrond een forse halo heeft. Vind het wel leuk om te zien hoe de achtergrond om je onderwerp heen lijkt te draaien, het lijkt wel alsof er een soort van circulaire vervorming is.
Verwijderd
Goed gespot, het is namelijk met een Samyang 7.5mm fisheye (15mm fullframe) genomen waarbij ik de zijkanten weggehaald heb ivm krullende bomen en dito schuur.mcdronkz schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:25:
Vind het wel leuk om te zien hoe de achtergrond om je onderwerp heen lijkt te draaien, het lijkt wel alsof er een soort van circulaire vervorming is.
mcdronkz schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:25:
Heb de foto aangepast. Ben geen expert op het gebied van het corrigeren van huidtinten dus ik kan er naast zitten, maar dit lijkt wat mij betreft zo gek nog niet (en zo wel, dan hoor ik dat graag).
Ik zette ze net even naast elkaar, en dan lijkt de 1e versie nog veel extremer dan dat het overkwam.
@mcDronkz, Ik heb de eerste versie van de foto niet gezien, maar ik vind deze die er nu staat erg goed. De sfeer in de foto vind ik super.
@refused, Zelf vind ik de achtergrond erg rommelig. Ik had liever een egaal groene achtergrond gezien, of meer van dit soort bloemen, etc. Maargoed, ieder zijn ding hé. De scherpte is wel goed gedaan, en het zonlicht laat die kleine "haartjes" lekker gloeien.
Deze foto afgelopen week in New York gemaakt. Het is niet moeilijk om te zien dat deze op Times Square is genomen.

Times Square by Hans Woltering, on Flickr
Mooi, ik vind tarwe/havervelden(of is het gewoon gras) mits goed gedaan een mooi onderwerp om op de foto te zetten. En die van jou is goed gedaan.
@Gdzr
Mooi niks op aan te merken watermerk stoort mij niet zo.
@Darkside
Foto is prima ik hou wel van fellere kleuren, maar ik zou wel graag wat meer boederij zien hij is nu wel erg verborgen achter de struiken.
@jo-hannes
Mooie foto's lijkt me nog niet gemakkelijk, dat dansen gaat toch snel en dan in een zaal met waarschijnlijk niet al te veel licht. Ik zou het publiek ook niet weghalen hoort er gewoon bij en stoort mij niet.
@mcdronkz
Leuke foto ik vind de groene tint wel wat hebben.
Een foto van mij heb zelf geen macro lens dus vraag mij af of deze foto interessant genoeg is om naar te kijken. (D3100 35mm1.8G)

1600
[ Voor 10% gewijzigd door ReyZa op 28-05-2012 09:07 ]
TranceSetter. Gaaf!! Ik zou denk ik de focus ook zo gelegd hebben
Refused: tis een semi closeup van een soort van paardenbloem...met een huis op de achtergrond.....ik vind em niet zoveel sfeer hebben daardoor. Ook de belichting vind ik wat minder. De bloem had wat mij betreft wat lichter gemogen en more crispy.
Hier nog ene van mij:

1024-reso
Ik had een stapje naar rechts genomen om het gebouw uit zicht te krijgen. Diafragma open gezet voor wat dieptescherpte en eventueel met nabewerking wat kleur erin gebracht.
Achteraf is natuurlijk makkelijk praten, ik vind het ook moeilijk en ik vind altijd wel wat mis met m'n eigen foto's.

Vandaag een paar fotootjes van m'n auto gemaakt, dit is eigenlijk de enige die ik echt leuk vind ondanks dat tie niet 100% gelukt is zoals ik wilde. De wieken van de molen en het vliegtuig wat over vliegt zijn natuurlijk een verwijzing naar het propeller logo van BMW (ookal is dat niet meer zo, dat was het wel altijd voordat iemand daar over gaat zeuren
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar ik vind altijd wel wat mis. In dit geval staat de molen niet recht boven het logo (wat wel mijn bedoeling was).
Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Hij is genomen op ISO 100, 17mm (Canon 10-22), f/4.0 1/400ste met zonnekap en circulair filter.
[ Voor 1% gewijzigd door InflatableMouse op 28-05-2012 15:52 . Reden: typos ]
Verwijderd
Dit vind ik echt een shot waarbij een persoon in beeld de foto af zou maken, nu mist er toch wat vind ik
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de foto ook niet echt "geweldig" vind. Mede door die "stipjes/glitters" in de lak van de wagen. Het leidt een beetje af vind ik.
Verder is het idee wel goed! En wellicht dat je een iets "stoerdere" plek kan opzoeken. Een (dikke) bmw hoort op een stoere plek te staan.
Onderstaande 2 plaatsjes afgelopen zaterdag gemaakt. Vond ze wel leuk.

In het groot
Jongetje loopt "stoer" naar het veld, vol bepakt met spullen.

In het groot
Leuk detail vond ik het ijs rondom het mondje van het linker jongetje. En vooral het feit dat hij blij richting de camera kijkt.
Het gehele weekend was dat toernooi daar. Ben drie dagen geweest in opdracht voor de lokale omroep. Heb een collage gemaakt van enkele foto's. Via hier te bekijken (res. 10900x1080, genoeg om te zoomen dus).
@Bram1041, sowieso is het de bedoeling dat je 1 foto plaatst, niet meerdere (kijk maar in de waarschuwing als je een reactie plaatst). Bij foto 1 is het onderwerp (het jongetje) te donker, bij foto 2 heb je van 3 mensen het hoofd afgesneden en zit je niet op ooghoogte met het onderwerp (tenminste daar lijkt het op). Zijn een paar puntjes waar ik bij volgende foto's op zou letten.
Verwijderd
Bij die eerste foto: de lucht is doodgeslagen en het groen doet pijn aan je ogen. Wel mooi momentje van het stoere kereltje. Ik zou zelf nog overwegen de goal rechts eraf te croppen.
Scherpte en scherptediepte ziet er goed uit, kon je niet dichter op het spinnetje gaan zitten ?
@Deathchant
Leuke plaat, licht valt goed, misschien had je nog iets meer naar links kunnen gaan zitten om het pad en "gat" nog iets meer te accentueren ?
@InflatableMouse
Op zich goed gelukt, vind em wel net even te smal afgesneden, en erg jammer van al dat stof op de kap.
Kleuren en spiegeling vind ik wel mooi.
@Bram1041
Bij je eerste foto vind ik het gras niet mooi, veel te chemisch.
De 2e is wel leuk, maar voor mij onder de categorie "familie kiekjes"
Hier een probeerseltje van mij, een stukje natuur (riet)
Ik vind zelf dat ik em iets te krap heb gekaderd aan de bovenkant.

To do or not to do...
Ruis is op zich niet erg, als de rest allemaal maar goed is. Compositie, belichting, kleurstelling. Als er weer een wereldfoto beoordeelt moet worden kijken ze echt niet naar de ruisWorld Citizen schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:52:
[...]
Geen probleem daar zijn we hier voor! Ik vond zelf ook dat er veel ruis in zit, maar omdat ik pas nét begonnen ben, wilde ik graag weten of je daar dus mee weg komt. Ik denk het nietzo de reacties te lezen.
Je kan de ruis zelfs gebruiken in je foto om het een bepaalde sfeer mee te geven.
Scherpte vind ik wordt ook te vaak te kritisch beoordeelt. Men zit op 2 meter afstand van een 24" scherm op 100% crop te mekkeren dat er iets niet scherp is uit een 18MP camera
Ik moet toegeven je ziet het niet terug in de foto maar het is gewoon mos en een heel klein spinnetje. Kortste scherpstelafstand van de nikkor 35mm1.8G is 30cm dus ik kon niet dichter op het onderwerp zitten. Toch maar een keer een macrolens kopen.iew schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 02:07:
@ReyZa
Scherpte en scherptediepte ziet er goed uit, kon je niet dichter op het spinnetje gaan zitten ?
Die vind ik erg leuk! Weer eens wat anders dan de usual headshots
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Dankje, had nog een reeks van het originele materiaal onder elkaar geplaatst.Acolyte57 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:01:
[...]
Die vind ik erg leuk! Weer eens wat anders dan de usual headshots
Erg leuk portret, goede compositie. Klein puntje van kritiek: de reflectie van het zonlicht op de deur vind ik wat afleiden.mcdronkz schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 00:12:
Een zelfportret:
Verwijderd
Er staat teveel in focus op een onrustige achtergrond en enige kleur ontbreekt, wat het voor mij een weinig spannende foto maakt.iew schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 02:07:
Hier een probeerseltje van mij, een stukje natuur (riet)
Ik vind zelf dat ik em iets te krap heb gekaderd aan de bovenkant.

Bij de fullres worden de kleuren niet helemaal gerespecteerd door imgur.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2012 16:49 ]
@refused, ik vind de kleuren wat chemisch overkomen. De mier ziet er wel goed uit, maar is naar mijn idee te klein om mijn focus vast te houden.
Nog 1 van mij uit New York. Wel gebruik gemaakt van mijn Tilt-shift lens, maar alleen shift toegepast, zodat je niet dat miniatuur-effect krijgt. Ben er wel achter inmiddels dat deze lens perfect is om panorama's mee te maken.

Northern view from the Empire State Building by Hans Woltering, on Flickr
@iew: Persoonlijk vind ik'm wat te grauw. Daarnaast is het jammer dat je onderwerp nogal wegvalt tegen de achtergrond. Je kadering bovenin is inderdaad te krap voor mijn smaak.
@refused: De kleuren zijn wel érg fel en hard. Daarnaast is de mier te klein in beeld om echt interessant te zijn. Als de pose van het beestje wat leuker was geweest had dat wellicht minder uitgemaakt. Verder is je compositie wel érg centraal.
@TranceSetter: Mooi. Misschien dat iets meer contrast'm wat meer van het scherm laat knallen. Then again, misschien ook niet
Dan maar weer een foto van mij. Ik heb een uurtje of twee met de camera door een beekje rondgelopen. Aan de kant zat het vol met waterjuffers. Door ze langzaam te benaderen en voorzichtig door de knieën te gaan (met een natte kont als gevolg
De juffer zelf is helaas niet ragscherp. Dat ligt m.i. aan de lens die ik gebruik (een Sigma 18-200 f/3.5-6.3). Hopelijk komt m'n 70-200 f/2.8 IS II snel binnen bij de Media Markt

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 30-05-2012 14:54 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Over je foto zelf: ik zou wat dichter op de juffer gaan zitten, nu vind ik hem er te klein op staan. De kleuren en het licht zijn wel erg mooi.
Bij deze specifieke lens helpt afstoppen helaas nauwelijks. Neemt natuurlijk niet weg dat het wel iets geholpen zou hebben, maar ik vergeet het eigenlijk altijdGoku33 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:30:
Wormaap, om die scherpte wat te verbeteren zou ik wat verder afstoppen dan f/5.6 (probeer eens f/8.0), dat scheelt vaak al een boel bij de wat minder dure lenzen. Met je komende lens heb je daar natuurlijk helemaal geen last meer van, lekker op f/2.8 schieten zonder je zorgen te maken over scherpte... heerlijk!!
Over je foto zelf: ik zou wat dichter op de juffer gaan zitten, nu vind ik hem er te klein op staan. De kleuren en het licht zijn wel erg mooi.

Naar mijn mening wordt het dan teveel. Wat wel goed helpt is de foto op een donkere achtergrond bekijken.Wormaap schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:53:
@TranceSetter: Mooi. Misschien dat iets meer contrast'm wat meer van het scherm laat knallen. Then again, misschien ook niet
Jouw foto: De kleur van de waterjuffer is prachtig. Van mij mocht hij nog wel wat dichterbij
@Trancesetter, mooi effect, weer eens wat anders dan de standaard panorama van New York.
Had zelf laatst weer eens een HDR gemaakt, binnenkant van een kerk in Utrecht. Heb m vrij heftig bewerkt, ging voor een dramatisch effect, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

HDR Kerk by Martijnvdueren, on Flickr
Jo-hannes: Lekkere kleuren, en goed gebruik van ND-filter.
Maar ja, photomatix is niet het allerbeste hdr-programma. Kep nog geen betere gevonden eigenlijk....
@jo-hannes. experiment geslaagd zou ik zeggen. Wat me alleen opvalt is dat dit "gebouw" echt zovaak voorbij komt hier in de fotografiesectie....ik vind het niet meer origineel eigenlijk....
[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 31-05-2012 10:20 ]
Lukt het ook niet door in LR met de Camera Calibration sliders en profielen te spelen of met de witbalans?Goku33 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:27:
@ Jo-hannes, was het daar zo rood, of komt dat door de ND-filter? Ikzelf heb namelijk ook een goedkope ND8-filter van Dealextreme en dan worden mijn foto's ook zo rood. Ben nog op zoek naar een goede manier om dit te corrigeren in de nabewerking, maar in lightroom lukt het me nog niet om de kleuren helemaal zoals een foto zonder ND-filter te krijgen...
www.maartendeboer.net
Het filter is van zichzelf niet extreem rood zoals andere ND filters. Ik heb niet de alom bekende B+W, maar een versie van Haida.Goku33 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:27:
@ Jo-hannes, was het daar zo rood, of komt dat door de ND-filter? Ikzelf heb namelijk ook een goedkope ND8-filter van Dealextreme en dan worden mijn foto's ook zo rood. Ben nog op zoek naar een goede manier om dit te corrigeren in de nabewerking, maar in lightroom lukt het me nog niet om de kleuren helemaal zoals een foto zonder ND-filter te krijgen...
Zie hier en hier een vergelijking met de B+W. Dit ND filter heeft dus juist minder last van de rode tinten. Het origineel was ook iets koeler.
Verwijderd
Echter gebruikte ik mijn onboard flash die op de 600D zit en die heb ik op de allerzwakste flitsstand gezet.
De foto's waren extreem overbelicht, ligt dit aan mijn flitser? Want ik zie dat zelfs op manual mode ik de sluitertijd niet hoger kan zetten dan 1/200... Kan dat met zo'n 430EX wel? Dat ik dan zwakker flits dan de -3 stand van mijn 600D flitser.
[ Voor 31% gewijzigd door Snuurtje op 03-06-2012 02:18 ]
Verwijderd
Ik weet dat er manieren zijn om het anders te doen. Maar ik wil juist de moeilijkere en dus apartere manieren ook leren beheersen, als je het filmpje bekijkt zie je wat ik bedoel. Dat is een mooi effect vind ik.Snuurtje schreef op zondag 03 juni 2012 @ 02:11:
In de volle zon moet je ook niet doen, ga in de schaduw staan. Laat je onderwerp richting een zonnig stuk kijken. Als je het nodig hebt dan eventueel flitsen erbij. ISO100 sowieso, knijp anders je diafragma verder. En als je wat verder wilt gaan, laat hem / haar een stuk wit karton onder zich houden om het fill light rechtstreeks van de zon te halen! Als het minder fel is kan je een reflector aanschaffen.
Ik haal morgen wel zo'n 430EX zolang dir saturn actie nog geldt! Scheelt weer geld.
@snuurtje: gave plaat, lekker abstract. Mooi!
@wormaap: De libelle valt lekker op door de kleuren, maar verder vind ik hem toch te klein in beeld.
@trancesetter: gave plaat qua uitzicht. Op groot formaat vind ik hem er persoonlijk niet uitzien, vooral bij de randen niet; maar dat zal het shifteffect zijn denk ik
Van mij ook een plaatje:

The hague: Ancient and modern. by Marcel Tuit, on Flickr
Verwijderd
@ trancesetter: Leuk effect, mooi gelukt wat mij betreft!
@ Wormaap: Te klein onderwerp in een niet echt spannende omgeving.
@ Snuurtje: goed toegepast, vind ik. Symmetrie werkt hier echt!
@ Johannes: Volgens mij een prima poging! Vind niet zo veel mis met de kleuren.
@ Marceltuit: Leuk idee. Aan de ene kant fijn dat er ook beweging in de lucht zit, aan de andere kant lijkt het een beetje alsof de gebouwen licht geven omdat de buitenkant donkerder is en de binnenkant lichter. Weet nog niet precies wat ik daar van vind eigenlijk. Wel erg mooie compositie en fijne kleuren.
Mijn bijdrage vanuit Zion National Park. Vind de weg die er doorheen loopt erg leuk, over de kleuren ben ik niet helemaal zeker.

UT-9 Zion National Park by wsrdam, on Flickr
Doel je op dat de wolkenkrabbers lichter zijn dat het gebouw op de voorgrond ofzo?an de andere kant lijkt het een beetje alsof de gebouwen licht geven omdat de buitenkant donkerder is en de binnenkant lichter.
Jou plaat is qua compo best geslaagd met dat weggetje. Wat ik jammer vind zijn de fletse kleuren en harde licht. Is het dmv contrast opschroeven niet iets mooier te krijgen?
Verwijderd
Ik bedoel dat met name de lucht net boven de gebouwen lichter is dan de lucht daar boven, of anders gezegd de lucht in de achtergrond is lichter dan de lucht op de voorgrond. Dat is denk ik zoals het in werkelijkheid ook was, maar toen ik de plaat voor het eerst zag, was dat het eerste wat mij opviel en waarvan ik niet precies wist wat ik er van vond.marceltuit schreef op maandag 04 juni 2012 @ 07:00:
Tnx voor je reactie. Wat bedoel je precies met:
[...]
Doel je op dat de wolkenkrabbers lichter zijn dat het gebouw op de voorgrond ofzo?
Jou plaat is qua compo best geslaagd met dat weggetje. Wat ik jammer vind zijn de fletse kleuren en harde licht. Is het dmv contrast opschroeven niet iets mooier te krijgen?
Zelf heb ik wel een beetje met het contrast lopen spelen, maar vond het er niet beter op worden. Zal nog eens een beetje gaan schuiven met de sliders, ben nog redelijk nieuw in de wereld van nabewerking. Misschien komt het ook wel gewoon omdat de foto midden op de dag genomen is in redelijk zonnig weer. In ieder geval bedankt voor je comment en tip.
Ah zo bedoel je. Ja dat de lucht vlak boven de gebouwen lichter is en dat stuk daarboven weer niet klopt inderdaad. Was in het echt ook zo, daar zat een redelijk dik wolkenpak.Ik bedoel dat met name de lucht net boven de gebouwen lichter is dan de lucht daar boven, of anders gezegd de lucht in de achtergrond is lichter dan de lucht op de voorgrond. Dat is denk ik zoals het in werkelijkheid ook was, maar toen ik de plaat voor het eerst zag, was dat het eerste wat mij opviel en waarvan ik niet precies wist wat ik er van vond.
Reken maar dat het meespeelt dat je foto midden op dag is genomenZelf heb ik wel een beetje met het contrast lopen spelen, maar vond het er niet beter op worden. Zal nog eens een beetje gaan schuiven met de sliders, ben nog redelijk nieuw in de wereld van nabewerking. Misschien komt het ook wel gewoon omdat de foto midden op de dag genomen is in redelijk zonnig weer. In ieder geval bedankt voor je comment en tip.
Verwijderd
Dan eerst wat nederig commentaar op anderen.
@Jo-hannes: Ik vind de kleuren érg mooi, maar ik vind de pier ietsje te centraal op de foto staan. Iets meer ruimte links lijkt mij mooier. De korte weerspiegeling in het water onderin maakt hem verder mooi 'af'.
@marceltuit: De voorgrond met het oude gebouw met de fontein ervoor en het contrast met de nieuwe gebouwen vind ik erg mooi. Alleen de lucht lijkt mij een beetje te 'Sci-Fi' achtig...
@wsrdam: Mooie plaat, vooral de weg breekt hem mooi. Ik zou de weg misschien wat meer accentueren en de schaduw van de berg aan de linkerkant wat nadrukkelijker aanwezig maken. Ik denk dat de diepte van het dal ten goede komt, maar ik kan er ook helemala naast zitten
Dan mijn eigen plaatje met commentaar: Ik vind de opstelling van de foto en de hoek erg mooi. Waar ik eigenlijk niet zo tevreden over ben, is de matige weerspiegeling en het nogal felle licht vanuit rechtsboven. Anderzijds geeft dat felle licht wel iets extra's aan de foto. Als laatste heb ik het idee dat de foto wat scheef staat...?

Even een snelle bewerking met de jpeg!

Ik vind dat fletse meestal niet zo mooi in foto's. Bij portretten kan het soms wel mooi werken.Jo-hannes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:46:
Ik vind zelf de versie van Gish mooier. Zijn rustigere tinten en minder contrast passen beter bij de lichte lucht. Ook vind ik de compositie beter. Wel lijkt hij op het oog iets scheef te staan?
Verwijderd
http://mvdvegt.nl/pics/IMG_7262-5.jpg
Verwijderd
Allright, dan ga ik dat eens proberen. Zal even een tutje kijken op Youtube en straks het resultaat posten. Dat zal de foto er een stuk mooier op maken. Tis nog allemaal redelijk nieuw voor meGdzr schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:56:
Gebruik je lightroom? Je kan dan een gradient op je lucht maken, en daar dan andere bewerkingen in doen.
Edit: Ik heb er een gradient op de lucht gezet, maar dit is wel erg lastig omdat 'ie scheef loopt. De gradient kan wel scheef, maar onwillekeurig pak je toch wat dingen mee die je niet mee wilt pakken. Ik twijfel of m'n foto er beter op geworden is. Aan de ene kant is 'ie wel sprekender, aan de andere kant vind ik de eerste een stuk helderder en duidelijker. Sowieso heb ik vanavond geleerd wat je met een gradient kan

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2012 23:24 ]
Heb er zaterdag nog wel gelopen.
Hij is wat scheef, recht zetten op de brug. ND filtertje erbij en je hebt een mooier plaatje.
Mooie plaat alleen inderdaad jammer van de mindere lens. Ben benieuwd naar je platen als je je nieuw speeltje hebt.
@Snuurtje
De symmetrie is erg mooi, maar ik weet niet echt waar ik moet kijken door het vreemde perspectief.
@Jo-hannes
Leuk probeersel, maar een mooie zonsondergang zou ook niet misstaan.
@marceltuit
Mooi strak, gave kleuren ook. En het licht boven het gebouw is erg mooi.
@wsrdam
Weg ziet er inderdaad wel leuk uit. Maar de plaat oogt wel dof, ik zou hem roder verwachten met iets helderdere kleuren
@Gish Strakke lijnen maar verder best een saaie plaat om naar te kijken. Laatste bewerking van je is wel duidelijk beter.

TUeXperience-3 by roy.piepers, on Flickr
Afgelopen zaterdag demo's gegeven op de publieksdag gestaan van de universiteit met mijn opstelling. Daar toch paar foto's van geschoten. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Vind de kleuren zelf erg mooi.
High Powered Madness
@wsrdam erg leuke plaat, vooral die schaduwen links in de foto hebben wat. De kleuren lijken wat flets en missen wat diepte, wellicht is het mooi om het contrast of de middentonen wat aan te passen?
@Gish ik zag al eerder commentaar dat de foto wat scheef stond. ik vind het niet perse storend, ook de kleuren zijn gewoon erg mooi. Ben erg benieuwd hoe deze foto vanuit een lager standpunt had kunnen zijn.
@Dalus Ondanks dat het echt een mooie foto is, mis ik een focus punt. Ik kan geen focus punt kiezen, de lichten, de bliksem in het midden, de opstelling. Afgezien van die punten kijkt hij ook wel lekker weg (als ik het focus punt even negeer ;-) )
Dan mijn eerste foto in dit topic. Afgelopen week mijn eerste spiegelreflex gekocht en ook flink onder de loep genomen. Erg veel aan een cursus gehad die alle mogelijkheden liet zien.
Afijn, onderstaande foto is vanavond genomen in een Park in Sassenheim, NL. Ik ben er erg tevreden over. Als eigen opmerkingen zou ik de achtergrond wat meer DoF kunnen hebben en de reflectie op het water (rechts onder in de foto) is iet wat storend naar mijn idee. Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen

Hieronder de grote versie.
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157630005905499/
De exif data is te bekijken op
http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157630005905499
@trancesetter: Ik had er iets blauw uit gehaald en iets contrast toegevoegd. Kwestie van smaak, het is alsong een hele nette panorama.
@wormaap. Helaas, dat blad links verpest het shot nogal, leidt teveel af.
@Snuurtje. Hee, die is leuk. Compositie spreekt me erg aan bij deze, vlakverdeling is precies goed. Mooi hdr gebruik ook.
@jo-hannes:Niet slecht, vind 'm iets paars maar filter gebruik is prima. Compositie is me te centraal.
@marceltuit: Hmm.. nee. Technisch niks mis mee, compositie is ook behoorlijk netjes. En toch staat iets me tege, het halo-achtige achter het gebouw icm met de kleuren denk ik.
@wsrdam. Vakantiekiekje voor mij. Weg is leuk, plaat is overbelicht en mist contrast.
@gish: Sfeer, rust, lijnenspel, ik hou er wel van. Ik had in ACR er een nneutral gradient op de rechterhoek op gedaan. Toch, fijne plaat. De versie van Gdzr mist sfeer. De 2e edit is ook te hard.
@Jefsnare: Ik snap dat je hier tevreden mee bent. Techinsch is 'ie ook best mooi. Alleen.. het doet me weinig, vind 'm vrij saai.
Vandaag had het culturele centrum een open dag. Ik was me even aan het inschieten voor het optreden van m'n vrouw en daar kwam dit uitrollen, vind 'm wel prettig. Iets gecropt en met silver efex een t-max 400 look gegeven.

Blues brother by j_wijnands, on Flickr
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Tesla Coildalus schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:29:
[afbeelding]
TUeXperience-3 by roy.piepers, on Flickr
Afgelopen zaterdag demo's gegeven op de publieksdag gestaan van de universiteit met mijn opstelling. Daar toch paar foto's van geschoten. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Vind de kleuren zelf erg mooi.
Foto's had je denk ik ook op ISO 100 kunnen schieten, omdat het allemaal lange sluitertijden zijn dus dat had eventueel anders gekund.
Maar als ik eerlijk ben dan zou ik zeggen maak er een paar filmpjes van en gooi het op YouTube
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Plaat heeft een leuke vintage feel zo. Vind hem wel geslaagd.
@nero355
Dan heb ik een te lange sluitertijd (lampen worden overheersend ten opzichte van de bliksem) of een te kleine DOF om de zaak scherp te houden. Dit leek mij zo'n beetje een goede compromis, en ISO 800 geeft niet eens zo veel ruis
[ Voor 10% gewijzigd door PowerUp op 11-06-2012 14:45 ]
High Powered Madness
Schitterende foto! niets op aan te merken. Met name mooie kleuren en lucht.
wsrdam,
Met Wijnands, leuke vakantie foto maar niet zo geslaagd, snap het idee wel met de weg maar het is het net niet.
Gish,
Mwa zelf vind ik hem niet heel speciaal, is waarschijnlijk ook niet de bedoeling. Maar verder nette compositie
Dalus,
Grappige foto met mooie kleuren, zelf had ik hem ietsjes gecropt aan de linkerkant.
Jefsnare,
Zelf vind ik hem wat saai ogend, probeer eens een leeg grasveld oid als achtergrond te nemen als je de voorgrond mooi scherp wilt hebben en de achtergrond wat geblurred.
Wijnands,
Ja mooie foto, lekker dat onscherpe gedeelte en de zonnebril maar het helemaal af.
Hier dan een kleine testshot van mij. Was even in de tuin bezig met de NEX en heb er (na wat geklooi met een 55mm micro lens) een 135mm f/2 lens op gezet en wijd open is dit toch wel erg leuk hoor. Hier een van de resultaten die ik zelf wel oké vond.

Bee 1 by Ivan Milo, on Flickr
@Gish:
Dat sci-fi effect is juist het effect wat ik wilde bereiken door de lange sluitertijdDe voorgrond met het oude gebouw met de fontein ervoor en het contrast met de nieuwe gebouwen vind ik erg mooi. Alleen de lucht lijkt mij een beetje te 'Sci-Fi' achtig...
Jou plaat: Waar ik mij vooral aan stoor is de felle rechterbovenhoek. Die trekt alle aandacht naar zich toe, terwijl het gebouw links dat ook verdient. Het gebouw links vind ik overigens voor het mooie iets te ver naar de linker/bovenrand toesteken.
@dalus: vette kleuren en vet idee. Ben het wel eens met de eerder genoemde opmerking van het niet echt kunnen vinden van een enkel punt dat de aandacht vasthoudt.
@jefsnare:
Dit vind ik grappig, moet je maar zien hoe smaken verschillen. Ik had juist de rechterhoek met rust gelaten en alleen het gebouw opgelicht om de aandacht naar het gebouw toe te laten gaanik vind het een mooie foto, kijkt lekker weg. Enige puntje wat ik zie is dat de rechterkant iet wat donker is waardoor ik toch sneller daar naar kijk in plaats van de mooie lichtpunten in deze foto.
Jou foto: Qua compositie vind ik hem niet helemaal relaxed, hij houd mijn aandacht niet vast. Ook mis ik een echte aandachtstrekker, zoals bijvoorbeeld felle bloemen om maar iets te noemen.
@wijnands: leuke foto, ook mooi z/w omzetting. Als ik dan ergens over moet zeuren dan is het over het feit dat de trompet afgesneden is.
@milo: mooie kleuren. Jammer inderdaad dat de hommel niet helemaal in focus is.
Verwijderd
@ Dalus: interessante plaat. Kan er eigenlijk niet echt iets op aanmerken.
@ Jefsnare: ook mooi lijnenspel. Wel veel groen, waardoor het wat eentonig is wat kleurstelling is.
@ Wijnands: Mooie plaat, bewerking past goed bij het beeld. Wel vind ik de beweging eigenlijk iets te.
@ Milo: leuke foto met leuke kleuren. Hadden misschien iets feller gemogen. Door de hommel misschien wel wat spannender, al vind ik de hommel niet echt lekker kijken.
@JefSnare, tja om eerlijk te zijn vind ik er weinig aan en lijkt het me meer een DoF test dan een interessante plaat bedoeld om naar te kijken.
@Wijnands, weer eens wat anders ... grappig!
Anyway, hier een plaatje die ik vanavond geschoten heb

[ Voor 24% gewijzigd door Ventieldopje op 15-06-2012 01:41 ]
www.maartendeboer.net
Even mezelf voorstellen aangezien dit men eerste post is en men registratie ook merendeel de bedoeling heeft om mee te doen aan dit topic om zelf wat bij te leren en uiteindelijk ook wel andere topics.
Ik ben al jaren in het bezit van deftig (niet pro
@marceltuit: vind de foto mooi, enkel steekt de lucht me tegen...
@wsrdam: Mooie foto! Enkel spijtig dat de kleuren vanachter in het landschap wat wegvallen. Kan je dit niet bijwerken? Denk dat de foto mooier zal zijn als de kleuren egaler zijn over de hele foto.
@dalus: Coole foto!
@JefSnare: Technisch mooie foto maar weinig boeiends aan.
Gisteren even met een kameraad mee wezen skaten om wat foto's te trekken van hem in actie, maar de bloempjes waren nog interessanter als hem...

IMG_0144 by Robin Reekmans, on Flickr
@Wijnands: fijne plaat! Mooi nabewerkt. Enige 'bezwaar' is dat er wellicht wat veel lucht op staat. Hij zou wat gecropt mogen worden, maar dat is zeker niet nodig.
@Ventieldopje: Mooie lucht. Wel erg centrale horizon. Ook vind ik de vignettering niet veel toevoegen, eerder afleiden. Het zorgt dat je de planten niet als zodanig herkent. Ik dacht dat het gewoon gras was.
@Milo & Mercenary: Macro-opnames zeggen me weinig, dus die sla ik over.
Mijn vriendin aan het fotograferen in Schotland:

Alle foto's: https://picasaweb.google.com/111103394119093715387
@ventieldopje: Mooie kleuren in de plaat. Mais zou nog iets beter in beeld kunnen, misschien als je een paar stappen naar voren had gedaan zodat het maisveld al onderaan de foto begint?
@MeRCeNaRy514: Leuke bloemen in beeld. onscherpe stelen komen leuk uit. Detail van de bloem zelf vind ik nog wat beter kunnen net zoals het zonlicht op de achtergrond boven in beeld wat ik vind afleiden.
@Lapras: Leuke kijklijnen in de foto. Kleur zou nog iets verbeterd kunnen worden. Verder vond ik de foto van de boot en de man met de verrekijker op Picasa wel leuk.
Hieronder een eerste foto van mij. Ik vind zelf de beweging in de foto wel leuk. Ik ben pas net begonnen met fotograferen dus alle commentaar is welkom!!

Time for a dive by Thijs643, on Flickr
Dit topic is gesloten.
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)