volgens mij staat er "postPromise <- promise $ getRecentPos". /terugnaarlurkmodusRobbieB schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:58:
... waardoor ik benieuwd ben wat daar nu eigenlijk staat. ...
@wormaap. als de grond er nog een stukje op had gestaan dan kon iedereen gelijk zien dat het een scheve wand is. Bij boulderen vind ik dat dat gewoon erbij hoort, een stuk meer omgeving erbij zodat je ziet hoe scheef ze hangen. Ik moet zelf maar weer eens naar de klimhal bedenk ik me.
@wormaap: de foto lijkt op mijn scherm veel te donker te zijn. Je histogram was op locatie nog in orde?
Daarvoor had ik al een stuk mat in de foto gelaten. De wand verder naar rechts krijgt nog veel bizardere vormen, dus dat zou ook niet echt helpen. Baseer je je op de opmerking van Aloys? Toen stond er namelijk nog een 1100px hoge versie die niet volledig op veel schermen paste waardoor de mat niet meteen te zien was. Als je in de 900px versie hetzelfde vindt vervalt dat natuurlijk.MeneerKrab schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:19:
@wormaap. als de grond er nog een stukje op had gestaan dan kon iedereen gelijk zien dat het een scheve wand is. Bij boulderen vind ik dat dat gewoon erbij hoort, een stuk meer omgeving erbij zodat je ziet hoe scheef ze hangen. Ik moet zelf maar weer eens naar de klimhal bedenk ik me.
@Lapras: Na nog een paar keer kijken denk ik dat je een punt hebt. Zo zie je maar weer hoe oppervlakkig je blik kan worden in post-processing. Wel zijn er simpelweg weinig lichte tonen in die hal (afgezien van de grepen natuurlijk), waardoor een histogram dat aan de donkere kant zit wel overeen komt met de werkelijkheid. Ik heb een nieuwe bewerking gemaakt met wat meer exposure, waarbij ik de whites wat teruggetrokken heb omdat de foto anders vrij flets werd.

Ticking away, the moments that make up a dull day
@ThaZip, ik vind het wel een vette foto. Alleen zou ik idd links ook ietsje meer ruimte willen zien, maar dit is wel een goed gepande foto. Mooi shotje!
@SPockz, de kleursetting vind ik wel oke, alleen de hand die op het bord schrijft vind ik iets te onnatuurlijk gelig uitzien.
@Wormaap, ook hier lijkt het een beetje donker en ook ik vind de helling iets te schuin.Ik krijg niet echt het gevoel dat hij "in de ruimte hangt" zeg maar.
EDIT: je bewerkte foto ziet er wat beter uit qua belichting in ieder geval!
Hier nog ene van mij. Toepasselijk met het brakke weer van tegenwoordig:
@SPockz, de kleursetting vind ik wel oke, alleen de hand die op het bord schrijft vind ik iets te onnatuurlijk gelig uitzien.
@Wormaap, ook hier lijkt het een beetje donker en ook ik vind de helling iets te schuin.Ik krijg niet echt het gevoel dat hij "in de ruimte hangt" zeg maar.
EDIT: je bewerkte foto ziet er wat beter uit qua belichting in ieder geval!
Hier nog ene van mij. Toepasselijk met het brakke weer van tegenwoordig:

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@ Wormaap:
Het idee is goed, maar ik vind hem niet niet geslaagd. Ik vind dat het schuine van de wand er wel redelijk uitkomt, door de rechte vloer onderin de foto. Echter vind ik de kleuren niet erg bijzonder en had ik persoonlijk voor een ander perspectief gekozen waardoor je meer diepte in je foto krijgt. Bijvoorbeeld door op de grond te knielen of hurken en schuin omhoog te schieten. Hij is me ook net wat te donker.
@ Deathchant:
Thanks voor je commentaar. Ik moet hem nog even opnieuw croppen
. Komt goed. Deze foto spreekt me al veel meer aan dan de vorige met de boeken. De techniek is nog net zichtbaar en het onderwerp is erg mooi uitgelicht. Ik vind hem ietsjes aan de krappe kant maar qua toning, licht en gekozen onderwerp erg nice. Hij lijkt alleen een beetje ruizig, of is dat de structuur van de wijzerplaat? Kijk maar eens goed naar de wijzerplaat en centraal bij de wijzer zelf.
Het idee is goed, maar ik vind hem niet niet geslaagd. Ik vind dat het schuine van de wand er wel redelijk uitkomt, door de rechte vloer onderin de foto. Echter vind ik de kleuren niet erg bijzonder en had ik persoonlijk voor een ander perspectief gekozen waardoor je meer diepte in je foto krijgt. Bijvoorbeeld door op de grond te knielen of hurken en schuin omhoog te schieten. Hij is me ook net wat te donker.
@ Deathchant:
Thanks voor je commentaar. Ik moet hem nog even opnieuw croppen
@Deathchant, gave foto! Dat rood op de achtergrond past er érg goed bij, geeft het een mysterieuze sfeer. Verder wel eens met Thazip alleen vind ik dat de "ruis" mij niet stoort en waarschijnlijk te maken heeft met structuur van de wijzerplaat of JPG compressie. Wel valt de reflectie erg op en zit ik al snel te kijken wat er nou te zien is in de reflectie in plaats van dat ik naar je foto kijk maar goed met zo'n groot stuk glas lijkt me dit ook lastig tegen te gaan.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@Deathchant, Ik vind hem ook erg gaaf! Ik vind juist de reflectie van het glas wel wat toevoegen.
@Deathchant, mooi en interessant object. De afwerkingen aan de randen is oké. Ik vind het alleen een beetje jammer dat hij net niet helemaal recht van voren is genomen (zo lijkt het tenminste). Ik zou óf voor een foto recht van voren gaan, óf nog net een stukje meer schuin.
Wormaap: Ik sluit me grotendeels aan bij de anderen. Wat ik wel leuk vind is dat je de inspanning aan zijn gezicht kan aflezen; dat geeft wel de indruk dat de man met iets lastigs bezig is;)
Deathchant: Weer een mooie plaat. Ik denk de vignettering iets minder kan, waardoor hopelijk de donkere rand aan de rechterzijde ook wat lichter wordt. Verder wel weer een tof onderwerp en de sfeer van de foto is ook prima
Hier nog eentje van mij, zelfde brug, ander standpunt en geprobeerd iets met lijnen te doen

Brug-2 by Pixeltje, on Flickr
Deathchant: Weer een mooie plaat. Ik denk de vignettering iets minder kan, waardoor hopelijk de donkere rand aan de rechterzijde ook wat lichter wordt. Verder wel weer een tof onderwerp en de sfeer van de foto is ook prima
Hier nog eentje van mij, zelfde brug, ander standpunt en geprobeerd iets met lijnen te doen

Brug-2 by Pixeltje, on Flickr
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Merci allen
De structuur van de wijzerplaat is inderdaad zo grof papier/kartonachtig, maar er zit ook ruis in. De foto is een ISO1600 foto met de luminance noise op 25. Ik wilde niet nog meer doen omdat het detail dan gaat uitzien als een GSM foto. Daarnaast kan facebook niet zoals flickr de normale kwaliteit behouden. Dit is een 100% jpg-compressie.
@woestijnroosje:
Het was gemaakt op de elf fantasy fair en ik vond de setting (met beetje ruis) dus niet zo erg. Ik heb bewust de foto wat meer van opzij genomen, omdat die tandwieltjes rechts niet waren. Dan zou de klok in het midden gestaan hebben en links de tandwieltjes uitsteken en rechts niks uitsteken. Dat vond ik raar uitzien dus heb ik bewust gekozen voor een wat "schevere" hoek zodat ik met de vignetting meer nadruk kon leggen op de klok en de tandwielen zonder dat het stoort dat het niet in het midden staat.
@Thazip: hij is idd krap. Deze klok stond uitgestald in een kraampje en ik had de 100mm macro lens erop zitten dus ik kon niet nog verder naar achter lopen. Dan zou de beste mevrouw van het kraampje boos op me worden
Maar ik snap je punt. Ik had em zelf ook ietsje ruimer willen zien.
En tja de reflectie....ik zag geen enkele mogelijkheid om dat niet te hebben. Ik had een circ pol bij me, maar een 77mm en geen 58mm
Ik had de 100/2.8 macro erop zitten en het was donker e.d. Dus ik heb verder geschoten zoals de situatie uitkwam. Bovendien kun je niet altijd alle reflecties wegkrijgen. Ligt ook aan de hoek van het licht e.d. en dit was ergens in het midden van een overdekt kraampje. Dus de mogelijkheden waren er gewoon niet.
@Pixeltje: ok je hebt gelijk, rechts moet idd ietsje lichter. Ga ik aanpassen!
Jouw foto....klopt het dat ie wat contrastloos is en dat het net lijkt alsof in het midden lokale bijlichting is gedaan? Ik had em toch iets rechter gezet. Nu lijkt ie naar rechts te vallen.
@woestijnroosje:
Het was gemaakt op de elf fantasy fair en ik vond de setting (met beetje ruis) dus niet zo erg. Ik heb bewust de foto wat meer van opzij genomen, omdat die tandwieltjes rechts niet waren. Dan zou de klok in het midden gestaan hebben en links de tandwieltjes uitsteken en rechts niks uitsteken. Dat vond ik raar uitzien dus heb ik bewust gekozen voor een wat "schevere" hoek zodat ik met de vignetting meer nadruk kon leggen op de klok en de tandwielen zonder dat het stoort dat het niet in het midden staat.
@Thazip: hij is idd krap. Deze klok stond uitgestald in een kraampje en ik had de 100mm macro lens erop zitten dus ik kon niet nog verder naar achter lopen. Dan zou de beste mevrouw van het kraampje boos op me worden
En tja de reflectie....ik zag geen enkele mogelijkheid om dat niet te hebben. Ik had een circ pol bij me, maar een 77mm en geen 58mm
Jouw foto....klopt het dat ie wat contrastloos is en dat het net lijkt alsof in het midden lokale bijlichting is gedaan? Ik had em toch iets rechter gezet. Nu lijkt ie naar rechts te vallen.
[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 24-04-2012 20:26 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
dank voor de reacties op mijn plaat. Antenne hebben jullie op zich wel gelijk in. Moet eerlijk bekennen dat hij mij pas opviel toen jullie erover begonnen. Ik heb voornamelijk op de M gelet bovenop het rechter gebouw...
@spockz: Het was inderdaad nog best licht. Licht scheen ook nog van achter mij op de gebouwen. Laten we het erop houden dat contrast een kwestie van smaak is
Jou plaat: best leuk om te zien, ik vind hem alleen nog iets te frontaal genomen. Had nog graag een wat schuinere hoek gezien zodat je nog verder kon kijken.
Hand ziet er hier ook raar uit qua klaar.
@wormaap: leuk plaat. Leuk die uitdrukking op zijn face. Wel vind ik de foto een beetje 'raar' overkomen. Dat 'platform' rechtsonder lijkt net de vloer, en aangezien ik het idee heb dat de klimmer amper daarboven zit geeft mij het idee dat hij zich enorm aan loopt te stellen
(ik vind zijn uitdrukking gewoon niet matchen met de foto, ofzoiets)
@deathchant: fijne kleurtjes, mooi scherp. heb er eigenlijk niks over te zeggen. Is ook niet echt mijn type fotografie.
@pixeltje: op zich wel nice. Alleen jammer dat die bruine kabel voor de witte langsloopt.
@spockz: Het was inderdaad nog best licht. Licht scheen ook nog van achter mij op de gebouwen. Laten we het erop houden dat contrast een kwestie van smaak is
Jou plaat: best leuk om te zien, ik vind hem alleen nog iets te frontaal genomen. Had nog graag een wat schuinere hoek gezien zodat je nog verder kon kijken.
Hand ziet er hier ook raar uit qua klaar.
@wormaap: leuk plaat. Leuk die uitdrukking op zijn face. Wel vind ik de foto een beetje 'raar' overkomen. Dat 'platform' rechtsonder lijkt net de vloer, en aangezien ik het idee heb dat de klimmer amper daarboven zit geeft mij het idee dat hij zich enorm aan loopt te stellen
(ik vind zijn uitdrukking gewoon niet matchen met de foto, ofzoiets)
@deathchant: fijne kleurtjes, mooi scherp. heb er eigenlijk niks over te zeggen. Is ook niet echt mijn type fotografie.
@pixeltje: op zich wel nice. Alleen jammer dat die bruine kabel voor de witte langsloopt.
Zal ik je eens wat zeggen? Mijne ook niet, maar ik ben nu veel aan het experimenteren met vanalles, vooral wat voor soort bewerkingen iets toevoegen aan een foto qua sfeer, en ik probeer landschap-only wat meer los te latenmarceltuit schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:48:
@Deathchant: Mooie foto! Ik ben geen groot fan van heftige vignettering, maar hier vind ik het goed toegepast. De wat aparte hoek vind ik ook niet heel lekker wegkijken, maar het is duidelijk waarom je daarvoor hebt gekozen, dus daar is weinig op aan te merken.
@Pixeltje: Deze foto vind ik persoonlijk minder dan de vorige. Hij lijkt niet helemaal recht te staan (komt waarschijnlijk doordat het zwaartepunt van de foto links zit i.c.m. de iets schuine bovenkant van het middenstuk) en het wit is hier en daar wat viezig (wat waarschijnlijk wel overeenkomt met de werkelijkheid
) Wel vind ik het lijnenspel leuk in beeld gebracht 
@marceltuit: Dat 'platform' is een mat, die op de grond ligt. Een stukje context is misschien wel handig bij deze plaat: de tak van de klimsport die hier beoefend wordt is boulderen. Dat houdt in dat je geen hoge wand beklimt, maar juist een rotsblok (of in het geval van een indoorhal een lage wand, tot 4.1 meter hoog). Omdat de wanden lager zijn en er dus minder bewegingen gemaakt worden, zijn de individuele bewegingen veel lastiger dan bij het normale sportklimmen. De klimmer in kwestie is dus juist met ontzettend lastige passen bezig. Ik denk dat wat dat betreft deze foto ook leuker is voor klimmers dan voor mensen die zich daar niet mee bezig houden.
Over het 'te donker'-commentaar heb ik me de halve middag zitten afvragen of ik nou gek was of het gewoon niet zag, aangezien ik de belichting eigenlijk best lekker vond. Totdat ik de foto op de PC van mijn ouders bekeek. Het blijkt dus dat het scherm van mijn laptop veel te helder afgesteld is, waardoor ik consequent mijn foto's te donker nabewerk
Binnenkort toch maar eens anders instellen en/of een fatsoenlijk extern scherm aanschaffen.
@Pixeltje: Deze foto vind ik persoonlijk minder dan de vorige. Hij lijkt niet helemaal recht te staan (komt waarschijnlijk doordat het zwaartepunt van de foto links zit i.c.m. de iets schuine bovenkant van het middenstuk) en het wit is hier en daar wat viezig (wat waarschijnlijk wel overeenkomt met de werkelijkheid
@marceltuit: Dat 'platform' is een mat, die op de grond ligt. Een stukje context is misschien wel handig bij deze plaat: de tak van de klimsport die hier beoefend wordt is boulderen. Dat houdt in dat je geen hoge wand beklimt, maar juist een rotsblok (of in het geval van een indoorhal een lage wand, tot 4.1 meter hoog). Omdat de wanden lager zijn en er dus minder bewegingen gemaakt worden, zijn de individuele bewegingen veel lastiger dan bij het normale sportklimmen. De klimmer in kwestie is dus juist met ontzettend lastige passen bezig. Ik denk dat wat dat betreft deze foto ook leuker is voor klimmers dan voor mensen die zich daar niet mee bezig houden.
Over het 'te donker'-commentaar heb ik me de halve middag zitten afvragen of ik nou gek was of het gewoon niet zag, aangezien ik de belichting eigenlijk best lekker vond. Totdat ik de foto op de PC van mijn ouders bekeek. Het blijkt dus dat het scherm van mijn laptop veel te helder afgesteld is, waardoor ik consequent mijn foto's te donker nabewerk

Ticking away, the moments that make up a dull day
Verwijderd
@wormaap, iets closer op zn gezicht zou heel mooi zijn geweest. Verder is de foto een beetje donker.
@Deathchant, je copyright vind ik allereerst niet zo mooi. En de foto is erg platjes, qua toning zit je wel goed lekker ouderwets.
@pixeltje, Jouw copyright zit er al iets fijner in verwerkt maar ietsje los van de rand is fijner ik twijfelde of de laatste letter een r of n was. Over de foto vind ik hem aan de rechterzijde te veel blauw en je had meer met scherpte diepte mogen spelen naar mijn mening. Verder wel een leuk wegkijk plaatje.
Afgelopen weekend in Zolder geweest voor de fia gt 1 en 3, hier eentje de rest binnekort in een testcase

Fia GT 3 Zolder by TimYoung 28, on Flickr
@Deathchant, je copyright vind ik allereerst niet zo mooi. En de foto is erg platjes, qua toning zit je wel goed lekker ouderwets.
@pixeltje, Jouw copyright zit er al iets fijner in verwerkt maar ietsje los van de rand is fijner ik twijfelde of de laatste letter een r of n was. Over de foto vind ik hem aan de rechterzijde te veel blauw en je had meer met scherpte diepte mogen spelen naar mijn mening. Verder wel een leuk wegkijk plaatje.
Afgelopen weekend in Zolder geweest voor de fia gt 1 en 3, hier eentje de rest binnekort in een testcase

Fia GT 3 Zolder by TimYoung 28, on Flickr
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2012 00:41 . Reden: kleinere foto ]
@Deathchant: experimenteren is dus sowieso niet verkeerd. Qua bewerking van sfeer is hij iig geslaagd 
@wormaap: ah helder verhaal, dat wist ik dus niet. Bedankt voor de toelichting
@freakout: vette racefoto. Enige nadeel vind ik dat de voorste auto grijs is, en de omgeving ook erg grijs en grauw is. hierdoor komt de auto niet zo mooi uit.
@wormaap: ah helder verhaal, dat wist ik dus niet. Bedankt voor de toelichting
@freakout: vette racefoto. Enige nadeel vind ik dat de voorste auto grijs is, en de omgeving ook erg grijs en grauw is. hierdoor komt de auto niet zo mooi uit.
Verwijderd
Meestal tijdens dit soort weer is het grijs en grauw, en ik heb het ook expres in de nabewerking gedaan, in het origineel zat iets meer kleur.
Ja, ik zie het ook. Kennelijk de verkeerde versie op Flickr gemikt, ik zal vanavond even een andere uploaden. wat betreft scheefstand; dat is optisch bedrog.. de bovenkant loopt wat taps toe maar volgens de liniaal in PS staat het ding rechtDeathchant schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:24:
Vind 't zelf niet zo storend, maar was leuker geweest als alle kabels wit waren geweest..marceltuit schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:48:
Brug is inderdaad goed goorWormaap schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:57:
@Pixeltje: Deze foto vind ik persoonlijk minder dan de vorige. Hij lijkt niet helemaal recht te staan (komt waarschijnlijk doordat het zwaartepunt van de foto links zit i.c.m. de iets schuine bovenkant van het middenstuk) en het wit is hier en daar wat viezig (wat waarschijnlijk wel overeenkomt met de werkelijkheid) Wel vind ik het lijnenspel leuk in beeld gebracht
Zou het beter zijn om de rechterkant weg te snijden?Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 00:40:
@Freakout1: Ik zou de onderste rand (bruin?) weghalen, maar verder vind ik het juist wel een toffe foto. Er zit niet echt snelheid in, maar het is wel een scherpe opname van de auto en de kleuren zijn lekker uniform over de foto. Zit wel sfeer in, dus.
Thanks allemaal
[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 25-04-2012 08:24 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Geen idee. Misschien dat je met de Lens Profile corrections wat met de manual transformation kunt spelen (vertical/horizontal).
Zo, mijn eerste serieuze dSLR-ervaring is me goed bevallen. Ik kom van een bridge-camera en heb nu een Nikon D5100 met een 18-200mm en 35mm. Vooral die laatste maakt erg mooie plaatjes in het donker. Onderstaande foto vind ik een van de mooiste die ik gemaakt hebt tijdens mijn shootings. Dit was in de grote bazaar in Istanbul, gedaan met m'n 35mm 

EXIF info
Over de kleuren en scherptediepte ben ik erg tevreden. Wat me een klein beetje afleidt zijn die plankjes linksonderin. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

EXIF info
Over de kleuren en scherptediepte ben ik erg tevreden. Wat me een klein beetje afleidt zijn die plankjes linksonderin. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Verwijderd
Ik snap dat je tevreden bent met de scherptediepte. Zelf geef je echter ook aan dat je ontevreden bent met de plankjes. Wat een prettiger beeld had opgeleverd, was als je focuspunt verder naar achteren had gelegen, zodat de plankjes buiten de DOF waren gevallen en de sleutels helemaal scherp zouden zijn geweest.
Waarschijnlijk had je ook nog wel iets hoger kunnen zitten, waardoor het meest rechtse plankje net buiten beeld valt. Had ook al gescheeld. Afgezien van de plankjes inderdaad vind ik het een leuke foto die in mijn ogen wel redelijk de rommeligheid en diversiteit van de Grote Bazaar laat zien (ben er afgelopen zomer ook geweest, helaas geen cam mee op vakantie).
Facebook vandaag van mijn broer:ThAZiP schreef op maandag 23 april 2012 @ 08:12:
@AyeAyeCaptain!:
Ondanks de nare context, vind ik de foto niet erg bijzonder. Sorry. De omgeving is niet zo boeiend, de kat kijkt naar mijn idee een beetje vreemd. Hij is wel lekker scherp rond de ogen. Hopelijk kan ze voorlopig nog even mee!
R.I.P Shiva, je zou vanavond al een spuitje krijgen omdat je tegen je einde aanliep.. Nu ben je bij thuiskomst al gestorven..We zullen je missen..
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Wees blij met je laatste foto, ondanks de onrustige achtergrond enzo. Altijd sneu, een huisdier verliezen.
AyeAyeCaptain!: sterkte! Maar toch fijn dat je in ieder geval nog wat foto's hebt als herinnering.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Sterkte er mee! Foto's maken is ook niet alleen voor het perfecte plaatje gaan maar ook herrinneringen vastleggen, de foto's van onze lieve hond die nu al een aardige tijd dood is zijn geen meesterwerken maar hebben wel veel emotionele waarde
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@Deathchant erg mooie en scherpe foto. De speling met het spiegelbeeld wat je in het horloge ziet maakt het een aparte foto.
@Pixeltje mooie foto. De lijnen vind ik perfect, ze leiden je naar de top, waar de top vervolgens weer naar beneden getrokken word.

Volledige grote: klik
Sinds een paar weken in het bezit van een DSLR en bevalt me super. Afgelopen week was ik voor werk in Parijs en heb daar deze foto geschoten. Dit de eerste keer dat ik met een DSLR zo een foto neem om dit soort effecten te krijgen.
Op het moment dat op deze plek waren was het nog redelijk licht, waardoor de lucht op de achtergrond een te lichte vorm aanneemt en daardoor vind ik zelf storend is omdat je aandacht er wel heen word getrokken.
@Pixeltje mooie foto. De lijnen vind ik perfect, ze leiden je naar de top, waar de top vervolgens weer naar beneden getrokken word.

Volledige grote: klik
Sinds een paar weken in het bezit van een DSLR en bevalt me super. Afgelopen week was ik voor werk in Parijs en heb daar deze foto geschoten. Dit de eerste keer dat ik met een DSLR zo een foto neem om dit soort effecten te krijgen.
Op het moment dat op deze plek waren was het nog redelijk licht, waardoor de lucht op de achtergrond een te lichte vorm aanneemt en daardoor vind ik zelf storend is omdat je aandacht er wel heen word getrokken.
[ Voor 17% gewijzigd door MmarkM op 28-04-2012 09:42 ]
Verwijderd
Inderdaad, de reflectie maakt het juist afmanmetplok schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:53:
@Deathchant, Ik vind hem ook erg gaaf! Ik vind juist de reflectie van het glas wel wat toevoegen.

@DickCAH, bedankt voor je commentaar. Met de focus iets naar achteren waren de sleutels waarschijnlijk van voren niet scherp, ik had dan een groter DOF moeten creëren, maar dat vind ik net wat minder mooi op deze foto. Als ik hem nog een keer zou kunnen maken had ik gewoon iets meer gedraaid om de plankjes minder opvallend of niet in beeld te krijgen 
@douPel: goeie tip. Leuk dat je daar ook pas geweest bent
Volgende keer je camera mee, er was volop fotomateriaal te vinden 
@Pixeltje: interessante view! Maar op een of andere manier vind ik de foto toch een beetje saai. Maar dat is eigen aan zo'n 'abstracte' foto
@Freakout1: Mooie foto! Ik vind de scherpte en de druppeltjes erg goed. De onderste rand stoort me qua compositie wel een beetje, die zou ik afknippen.
@MmarkM: Heel gaaf gedaan met die bewegingen en kleuren!
@douPel: goeie tip. Leuk dat je daar ook pas geweest bent
@Pixeltje: interessante view! Maar op een of andere manier vind ik de foto toch een beetje saai. Maar dat is eigen aan zo'n 'abstracte' foto
@Freakout1: Mooie foto! Ik vind de scherpte en de druppeltjes erg goed. De onderste rand stoort me qua compositie wel een beetje, die zou ik afknippen.
@MmarkM: Heel gaaf gedaan met die bewegingen en kleuren!
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
@Pixeltje: hmm, vind het een beetje rommelige lijnen. de linker tuien vallen bijna allemaal in het gat van de twee tuien waar je doorheen gefotografeerd hebt, en die hebben ook een rode kleur? Sorry, foto doet me niets. Wel netjes gemaakt.
@Freakout1: de viezigheid spat van de foto! Het vieze weer, de smerige racebaan. De grijze sfeer is wat mij betreft goed gevangen.
@jelbo: plankje onderin leidt mij niet af, vind ik wel het plaatje maken. Jammer dat de achterkant van de sleutels donker is.
@MarkM: leuke foto! jammer dat er geen detail meer in de bomen te vinden is.
En dan mijn poging nog wat van het sombere weer te maken. Wat kleur in de compositie brengen werkt, maar het blijft grauw.

Westbroekse molen by J_Vos, on Flickr
@Freakout1: de viezigheid spat van de foto! Het vieze weer, de smerige racebaan. De grijze sfeer is wat mij betreft goed gevangen.
@jelbo: plankje onderin leidt mij niet af, vind ik wel het plaatje maken. Jammer dat de achterkant van de sleutels donker is.
@MarkM: leuke foto! jammer dat er geen detail meer in de bomen te vinden is.
En dan mijn poging nog wat van het sombere weer te maken. Wat kleur in de compositie brengen werkt, maar het blijft grauw.

Westbroekse molen by J_Vos, on Flickr
Eigenlijk vind ik het grauwe wel wat hebben zo, dan knalt die molen en ook die bloemen er erg mooi uit!
Leuk gedaan!
Leuk gedaan!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
@ MarkM: Leuke foto. Inderdaad is de lucht nog wat aan de lichte kant.
@ Mr.Vozz: Ik vind het resultaat nog best prima met die grauwe condities! Enige tegenvaller vind ik de motormaaier. Bij zo'n klassiek onderwerp hoort eigenlijk een molenaar met een seis aan de slag te zijn
Mijn bijdrage:

Take a seat! by RobB-W, on Flickr
Zelf vind ik de achtergrond nog iets te licht en had de scherptediepte wellicht groter moeten zijn.
@ Mr.Vozz: Ik vind het resultaat nog best prima met die grauwe condities! Enige tegenvaller vind ik de motormaaier. Bij zo'n klassiek onderwerp hoort eigenlijk een molenaar met een seis aan de slag te zijn
Mijn bijdrage:

Take a seat! by RobB-W, on Flickr
Zelf vind ik de achtergrond nog iets te licht en had de scherptediepte wellicht groter moeten zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door RobB_W op 28-04-2012 20:17 ]
Thanks voor alle reacties
Ik zal eens kijken of ik binnenkort nog een keer bij deze brug langsloop en een foto probeer te maken met jullie commentaar en tips in gedachten
Verwijderd
@Mmarkm Leuk dat je de beweging van de autos zo vastlegt, dat voegt echt wat sfeer toe, en met daar in de achtergrond de arc de triomphe vind ik het geslaagd. Jammer van de bomen ja.
@mr. vozz, goed dat je die bloemen op de voorgrond er zo bij hebt, dat geeft wat perspectief en ook kleur aan de foto.
@robB/w Abstracte foto's vind ik altijd wel leuk om naar te kijken. Ik gok dat het een stoel is? De lijnen zijn ook prettig.
Deze foto is gemaakt staande op de grote toren van Dover Castle in Engeland. Recht van de muur naar benedem kijkend. Door de schaduwen en het perspectief vond ik het wel wat hebben.
@mr. vozz, goed dat je die bloemen op de voorgrond er zo bij hebt, dat geeft wat perspectief en ook kleur aan de foto.
@robB/w Abstracte foto's vind ik altijd wel leuk om naar te kijken. Ik gok dat het een stoel is? De lijnen zijn ook prettig.
Deze foto is gemaakt staande op de grote toren van Dover Castle in Engeland. Recht van de muur naar benedem kijkend. Door de schaduwen en het perspectief vond ik het wel wat hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 21:09 ]
@ Mr. Vozz: wel lekkere kleuren, ik had hem zelf iets meer naar links verschoven omdat er nu veel bloemen op de voorgrond zitten.
@ RobB_W: leuke plaat, de achtergrond brengt je lekker in de war hoe je moet kijken
@ Encarta: de schaduw van de muur stoort mij niet zo, maar de zwarte driehoek boven in lijkt uit het niets te komen?
Mijn bijdrage na een weekje Rome vorige week!

Hallway by Markicks, on Flickr
@ RobB_W: leuke plaat, de achtergrond brengt je lekker in de war hoe je moet kijken
@ Encarta: de schaduw van de muur stoort mij niet zo, maar de zwarte driehoek boven in lijkt uit het niets te komen?
Mijn bijdrage na een weekje Rome vorige week!

Hallway by Markicks, on Flickr
Had je deze niet beter in "portret" kunnen nemen, zodat we ook de vloer hadden kunnen zien?
Nee, het probleem was dat het bomvol met mensen liep. Die wilde ik er niet op hebben, dus ik heb net boven de hoofden geschoten.
Ben het wel met Toff eens. Nu mis je wat. Anders een dikke ND filter erop en een sluitertijd gebruiken van een half uur ;-) Niet te doen natuurlijk, maar lijkt me wel eens tof als experiment.

Even snel bewerkt, ga er morgen mee verder. Ben erg benieuwd wat jullie vinden dat er verbeterd aan kan worden.
Foto gisteren geschoten in Luang Namtha, Laos. EXIF-info staat er nog in, objectief is de 15-85 mm van Canon (heerlijk ding!).
[ Voor 17% gewijzigd door Siparti op 30-04-2012 19:45 ]
@Siparti: Wil je even je foto verkleinen naar 640pixels breedte. Daarnaast vind ik de onscherpte niet prettig kijken. Die laagjes van bergen op de achtergrond vind ik wel goed overkomen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@Siparti, ik vind de foto té donker. Ook de vignetting vind ik écht niets, maar ik ben daar dan ook zeker geen voorstander van, en gebruik het zelf bijna nooit. Verder is de foto wat contrastloos, maar zoals UC hierboven ook schrijft, de lagen in de verte vind ik zelf wel lekker. Misschien de foto nog wat oppeppen.
Verwijderd
Hallo allen,
Ik ben nieuw op GoT. Ik fotografeer sinds enig tijd iets serieuzer dan voorheen. Ik ben sinds een paar weken weer aan het fotograferen geslagen na een winterstop (andere verplichtingen e.d.). Het forum volg ik wel al geruime tijd. Tijd lijkt te zijn gekomen dat ik ook eens wat foto's voor commentaar op het forum zet.
@robB/w: Ik heb zelf wat moeite met abstracte foto's in die zin dat ik niet altijd weet wat ik er mee aanmoet. De lijnen zijn goed gekozen. Ik vind de hout kleuren echter niet er uitspringen.
@ Encarta: ik deel de opmerkingen van Markicks. De foto is ook niet recht. Ik zie meer muur aan de rechter kant dan aan de linker kant.
@Markicks: Mooi plafond. Ik vind het niet storend dat de vloer niet te zien is, maar mij oog wordt toch naar einde van de hal getrokken en die bevindt zich onderin de foto. Dat is dan jammer.
@Siparti: De verschillende lagen zijn mooi. Dat geeft wel diepte aan de foto, maar de foto heeft in mijn ogen te weinig contrast voor een zwartwit foto.
Hieronder mijn bijdrage. Ik ben vanochtend op pad gegaan naar Kinderdijk. Ik vond dit een van de mooiste van vanochtend.

_MG_2866.jpg by Alexander ter Meulen, on Flickr
Kritiek: Wellicht wat teveel ruimte aan de linkerkant. Ik hoor jullie commentaar graag.
Ik ben nieuw op GoT. Ik fotografeer sinds enig tijd iets serieuzer dan voorheen. Ik ben sinds een paar weken weer aan het fotograferen geslagen na een winterstop (andere verplichtingen e.d.). Het forum volg ik wel al geruime tijd. Tijd lijkt te zijn gekomen dat ik ook eens wat foto's voor commentaar op het forum zet.
@robB/w: Ik heb zelf wat moeite met abstracte foto's in die zin dat ik niet altijd weet wat ik er mee aanmoet. De lijnen zijn goed gekozen. Ik vind de hout kleuren echter niet er uitspringen.
@ Encarta: ik deel de opmerkingen van Markicks. De foto is ook niet recht. Ik zie meer muur aan de rechter kant dan aan de linker kant.
@Markicks: Mooi plafond. Ik vind het niet storend dat de vloer niet te zien is, maar mij oog wordt toch naar einde van de hal getrokken en die bevindt zich onderin de foto. Dat is dan jammer.
@Siparti: De verschillende lagen zijn mooi. Dat geeft wel diepte aan de foto, maar de foto heeft in mijn ogen te weinig contrast voor een zwartwit foto.
Hieronder mijn bijdrage. Ik ben vanochtend op pad gegaan naar Kinderdijk. Ik vond dit een van de mooiste van vanochtend.

_MG_2866.jpg by Alexander ter Meulen, on Flickr
Kritiek: Wellicht wat teveel ruimte aan de linkerkant. Ik hoor jullie commentaar graag.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2012 23:03 ]
@bobbiedejong, Allereerst welkom
Dan nu, jouw plaat. Ik vind hem lekker fris, mooie kleuren, en die mist is zeer zeker ook leuk. Hij is rechts wel wat donker, misschien dat je dat nog wat kan ophalen, en verder zie ik dat de horizon iets scheef loopt (hellend naar links). Verder een mooie foto
@bobbiejong: ook deze plaat is erg mooi, wellicht nog mooier dan je foto in het zonsondergangentopic, omdat je er mist bij hebt zitten. Dit vind ik wel balen, ik woon notabene op loopafstand van de molens en heb ze nog nooit met mist erop kunnen zetten 
@siparti: lekkere compositie, hutjes staan op de goede plek in de foto, en de laagjes in de bergen doen het ook goed.
@markicks: Mooie kleuren zeg, vooral van het plafond. De 'muren' vind ik echter wat minder geslaagd, zijn te donker in vergelijking met het plafond.
en van mij een plaatje:

The Posbank by Marcel Tuit, on Flickr
@siparti: lekkere compositie, hutjes staan op de goede plek in de foto, en de laagjes in de bergen doen het ook goed.
@markicks: Mooie kleuren zeg, vooral van het plafond. De 'muren' vind ik echter wat minder geslaagd, zijn te donker in vergelijking met het plafond.
en van mij een plaatje:

The Posbank by Marcel Tuit, on Flickr
[ Voor 23% gewijzigd door Polariteit op 01-05-2012 07:04 ]
Verwijderd
@marceltuit: Leuke compositie met die drie bomen en mooi kleurverloop in de mist. Maar ik snap niet waarom je die boom met afgesneden tak er zo op hebt gezet. Ik had in ieder geval een poging gedaan om dat bij te werken.
@bobbiedejong: Mooi vastgelegd die mist langs de waterkant. Je zou aan de linkerkant nog een stuk af kunnen halen zodat het water precies in het midden de verte inloopt, maar dan haal je ook gelijk een groot deel van de mist weg. Denk dat ik het zo zou laten.
@Siparti: Mooie foto. Maar ik vind 'm wel erg wazig, tegen het onscherpe aan. De foto kan naar mijn mening nog wel wat verscherping en contrast gebruiken, tenzij je dat 'softe' expres hebt gedaan natuurlijk.
@bobbiedejong: Mooi vastgelegd die mist langs de waterkant. Je zou aan de linkerkant nog een stuk af kunnen halen zodat het water precies in het midden de verte inloopt, maar dan haal je ook gelijk een groot deel van de mist weg. Denk dat ik het zo zou laten.
@Siparti: Mooie foto. Maar ik vind 'm wel erg wazig, tegen het onscherpe aan. De foto kan naar mijn mening nog wel wat verscherping en contrast gebruiken, tenzij je dat 'softe' expres hebt gedaan natuurlijk.
Heb je helemaal gelijk in; is gebeurt tijdens het rechtzetten van de foto 
Had deboom ook niet zo dicht op de rand moeten zetten eigenlijk
Had deboom ook niet zo dicht op de rand moeten zetten eigenlijk
Verwijderd
Zonde. Zo dicht op de rand kan op zich wel, zolang de boom maar helemaal in beeld is. Maar zo'n afgesneden takje valt gelijk op. Als er geen ruimte is om te croppen en recht te zetten, zou je misschien ook nog kunnen overwegen om de foto dmv skew/distort scheef te trekken. Scheelt dat deze foto geen vaste herkenbare vormen heeft(huizen, auto's, etc). Kan me voorstellen dat je dat ivm scherpteverlies liever niet doet, maar als laatste redmiddel is het misschien een idee?
@bobbiedejong: ik zou er links inderdaad iets van hebben afgehaald.
@marceltuit: rechts zou hij wat meer ruimte kunnen hebben (maar goed, dan introduceer je vanuit dit standpunt een ander object in je foto waar we dan weer wat over te 'zeiken' hebben
)
Was een paar stappen naar rechts niet een idee geweest? Misschien dat de boompjes dan teveel op elkaar komen te zitten....
@Siparti: compositie ++, omzetting kan wat meer contrast hebben, scherpte mis ik ook behoorlijk in de foto.
@marceltuit: rechts zou hij wat meer ruimte kunnen hebben (maar goed, dan introduceer je vanuit dit standpunt een ander object in je foto waar we dan weer wat over te 'zeiken' hebben
Was een paar stappen naar rechts niet een idee geweest? Misschien dat de boompjes dan teveel op elkaar komen te zitten....
@Siparti: compositie ++, omzetting kan wat meer contrast hebben, scherpte mis ik ook behoorlijk in de foto.
[ Voor 12% gewijzigd door BlaTieBla op 01-05-2012 12:15 ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
@Bobbiedejong
Mooie foto, misschien inderdaad wat donker. Mist is een leuk effect in de foto. Leuke plaat.
@Marcelfluit
Ja jammer van die boom. Doet me een beetje wensen dat de foto daar nog wat meer liet zien wat betreft verloop van het landschap
@Siparti
De foto komt een beetje vaag op mij over? Weet niet of het door de zwart wit bewerking komt. Lijkt wel of hij nergens echt scherp is. Geen van de huisjes is scherp en dat is waar ik het zou verwachten. Daarnaast vliegt er een vogel boven het 2e huisje of is dat een vlekje? Het stoort mij in ieder geval.
Bij deze een bijdrage van mij, genomen in Westende. Vraag me af wat jullie anders zou willen of anders zouden doen bij het nemen. Twijfel zelf een beetje over de belichting van de haren, zou ik die wat minder moeten?
Sun+Glasses=Mirror by Gizzernl, on Flickr
Mooie foto, misschien inderdaad wat donker. Mist is een leuk effect in de foto. Leuke plaat.
@Marcelfluit
Ja jammer van die boom. Doet me een beetje wensen dat de foto daar nog wat meer liet zien wat betreft verloop van het landschap
@Siparti
De foto komt een beetje vaag op mij over? Weet niet of het door de zwart wit bewerking komt. Lijkt wel of hij nergens echt scherp is. Geen van de huisjes is scherp en dat is waar ik het zou verwachten. Daarnaast vliegt er een vogel boven het 2e huisje of is dat een vlekje? Het stoort mij in ieder geval.
Bij deze een bijdrage van mij, genomen in Westende. Vraag me af wat jullie anders zou willen of anders zouden doen bij het nemen. Twijfel zelf een beetje over de belichting van de haren, zou ik die wat minder moeten?

[ Voor 4% gewijzigd door Gizzy op 01-05-2012 13:21 ]
flickr - WOT Profile - Game PC
@Gizzy een aardige foto, al is hij voor mij als buitenstaander niet echt heel interessant. De dame in kwestie is wel heel close-up in beeld, en door de zonnebril kan ik ook geen mysterieuze blik oid waarnemen die dit extreme close-up rechtvaardigt. Grappig is dan weer wel de reflectie in de bril, waardoor je als het ware twee foto's in een hebt.
@Hypertrophy. De foto is in mijn ogen vooral erg druk, een stuk auto, een man die door het onderwerp heen fietst, te scherpe huizen op de achtergrond. Op dit moment voelt het een beetje aan als een willekeurig kiekje, waar niet echt over nagedacht is (wat je natuurlijk zelf ook al aangeeft).
Mijn eerste probeersel met nacht fotografie. Yosemite park afgelopen weekend:

Tunnel view by night by Ravnoss, on Flickr
EXIF:
Camera Sony SLT-A77V
Exposure 30 sec
Aperture f/2.8
Focal Length 11 mm
ISO 640
@Hypertrophy. De foto is in mijn ogen vooral erg druk, een stuk auto, een man die door het onderwerp heen fietst, te scherpe huizen op de achtergrond. Op dit moment voelt het een beetje aan als een willekeurig kiekje, waar niet echt over nagedacht is (wat je natuurlijk zelf ook al aangeeft).
Mijn eerste probeersel met nacht fotografie. Yosemite park afgelopen weekend:

Tunnel view by night by Ravnoss, on Flickr
EXIF:
Camera Sony SLT-A77V
Exposure 30 sec
Aperture f/2.8
Focal Length 11 mm
ISO 640
[ Voor 4% gewijzigd door Don Quijote op 02-05-2012 18:17 . Reden: EXIF toevoegen ]
Verwijderd
Hartelijk dank voor de vriendelijke reacties. Ik zal mijn bovenstaande foto aanpassen. Ik zal hem iets oplichten. Niet teveel anders, komen de kleuren - in mijn optiek - minder uit. Wellicht een kleine crop om de vaart in het midden uit te laten komen.
@marceltuit; bij aankomst leek er wel een witte deken over de velden heen te liggen. Over jouw foto: mooie laagjes; geeft diepte. Iets wijder had de foto ten goede gekomen, maar misschien had die 'vierde' boom er dan ook op gestaan waardoor het effect weg is. Wel leuk die denkbeeldige lijn tussen die drie bomen.
@Gizzy; Leuk de foto in foto idee (reflectie in bril). De haren zijn inderdaad erg licht.
@HyperTrophy: Ik sluit me aan bij de reactie van Ravnoss
@Ravnoss; Mooie foto. Kijkt goed weg richting de bergpas. Niets op aan te merken
Nog een foto van mij van een week eerder uit de Biesbosch. Ben benieuwd wat jullie daar van vinden. Het was erg grauw weer. Dat blijkt uit de achtergrond, maar daardoor kwamen de kleuren van het rund beter uit en had ik geen last van harde schaduwen.

_MG_2697.jpg by Alexander ter Meulen, on Flickr
@marceltuit; bij aankomst leek er wel een witte deken over de velden heen te liggen. Over jouw foto: mooie laagjes; geeft diepte. Iets wijder had de foto ten goede gekomen, maar misschien had die 'vierde' boom er dan ook op gestaan waardoor het effect weg is. Wel leuk die denkbeeldige lijn tussen die drie bomen.
@Gizzy; Leuk de foto in foto idee (reflectie in bril). De haren zijn inderdaad erg licht.
@HyperTrophy: Ik sluit me aan bij de reactie van Ravnoss
@Ravnoss; Mooie foto. Kijkt goed weg richting de bergpas. Niets op aan te merken
Nog een foto van mij van een week eerder uit de Biesbosch. Ben benieuwd wat jullie daar van vinden. Het was erg grauw weer. Dat blijkt uit de achtergrond, maar daardoor kwamen de kleuren van het rund beter uit en had ik geen last van harde schaduwen.

_MG_2697.jpg by Alexander ter Meulen, on Flickr
@bobbiedejong, hele mooie foto! De kleur van het beest komen heel mooi uit.
Hieronder 1 van mij, een van de allereerste foto's die ik met mijn d3100 heb gemaakt, zonder de automatische stand.

Zelf vind ik deze te donker, maar mijn vrouw is er weg van. Had misschien de iso waarde hoger kunnen zetten denk ik.
Exif info:
Exposure 0.01 sec (1/100)
Aperture f/16.0
Focal Length 18 mm
Focal Length 18.3 mm
ISO Speed 200
Volledige afbeelding
DCS_0145
Hieronder 1 van mij, een van de allereerste foto's die ik met mijn d3100 heb gemaakt, zonder de automatische stand.

Zelf vind ik deze te donker, maar mijn vrouw is er weg van. Had misschien de iso waarde hoger kunnen zetten denk ik.
Exif info:
Aperture f/16.0
Focal Length 18 mm
Focal Length 18.3 mm
ISO Speed 200
Volledige afbeelding
DCS_0145
[ Voor 13% gewijzigd door Dennis_k op 02-05-2012 14:23 ]
@Gizzy: Geinig. Het is een (bekend) trucje, wat leuk is om eens te doen. Ik zou zelf wat meer nadruk op de bril leggen, dus wat dichterbij de foto genomen hebben. De spiegeling valt enigszins weg waardoor het eigenlijk een normaal portret wordt. En als normaal portret is het weinig bijzonder.
@Hypertrophy: Een ietwat slordige compositie. De personen zitten aan elkaar vast, de auto staat er nog op. Een grappig onderwerp, dat zeker, maar geen bijzondere foto.
@Ravnoss: het kan aan mijn beeldscherm liggen, maar de onderkant is erg donker op de foto. Wel een bijzonder mooie lucht en goed dat je de horizon op 1/3 in beeld hebt gebracht.
@bobbiedejong: mooie scherptediepte, mooie dieren ook. Toch jammer dat de hoorn door de andere koe heen gaat en dat de poot van een derde koe uit de nek van de primaire koe komt. Je wilt bij dieren wel echt dat ze los van elkaar staan.
@Dennis_K: Leuk moment inderdaad, maar verder geen geweldige foto. Je iso-waarde is prima, het is immers midden op de dag met genoeg licht. Het is ongelukkig dat vrouw en kind zo donker zijn, waardoor je automatisch je aandacht op de rest van de mensen richt. Deze zou je weer onscherper gehad willen hebben (veel lagere F waarde, rond de 5.6). Nu is de foto van voor naar achter scherp.
Mijn inbreng. Ben benieuwd.
@Hypertrophy: Een ietwat slordige compositie. De personen zitten aan elkaar vast, de auto staat er nog op. Een grappig onderwerp, dat zeker, maar geen bijzondere foto.
@Ravnoss: het kan aan mijn beeldscherm liggen, maar de onderkant is erg donker op de foto. Wel een bijzonder mooie lucht en goed dat je de horizon op 1/3 in beeld hebt gebracht.
@bobbiedejong: mooie scherptediepte, mooie dieren ook. Toch jammer dat de hoorn door de andere koe heen gaat en dat de poot van een derde koe uit de nek van de primaire koe komt. Je wilt bij dieren wel echt dat ze los van elkaar staan.
@Dennis_K: Leuk moment inderdaad, maar verder geen geweldige foto. Je iso-waarde is prima, het is immers midden op de dag met genoeg licht. Het is ongelukkig dat vrouw en kind zo donker zijn, waardoor je automatisch je aandacht op de rest van de mensen richt. Deze zou je weer onscherper gehad willen hebben (veel lagere F waarde, rond de 5.6). Nu is de foto van voor naar achter scherp.
Mijn inbreng. Ben benieuwd.

Aan je verhaaltje erbij te zien heb je nog veel te lerenDennis_k schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:21:
@bobbiedejong, hele mooie foto! De kleur van het beest komen heel mooi uit.
[afbeelding]
Exif info:
Aperture f/16.0
Focal Length 18 mm
Focal Length 18.3 mm
ISO Speed 200
Volledige afbeelding
DCS_0145
En wat vind je er te donker aan? Alleen de mevrouw en het kindje (jouw vrouw & kind?) zijn iets aan de donkere kant en dat komt doordat ze in de schaduw staan, voor de rest is er niks te donker aan deze foto. Dat zou je dus niet op kunnen lossen door de ISO omhoog te gooien, maar door de lichtmeting op vrouw & kind te baseren. Alleen krijg je dan weer dat de rest van de foto overbelicht zou worden.
En dan nog de kadering en compositie: volgens mij zouden vrouw & kind het onderwerp moeten zijn, maar doordat ze aan de rand zitten (voeten afgesneden) en in de schaduw, gaat de aandacht meer uit naar de wijzende man aan de rechterkant
The devil is in the details.
Goede punten die Hahn aanbrengt.
Aangezien je vrouw weg is van de foto, is het wel de moeite waard 'm op die punten ook wat op te knappen, want er is best wat mogelijk.
Je zit maar op iso 200, dus je kan best de belichting op vrouw en kind omhoog brengen. Je zal moeten proberen om een "masker" in photoshop (of iets dergelijks) te maken waarbij je alleen vrouw en kind selecteert. (daar kan wel wat tijd in gaan zitten) Vervolgens pas je alleen de belichting voor hen aan. Die kan je best een stop ophalen zonder dat je ruis gaat zien.
Verder zou je aan de bovenkant een stuk weg kunnen "croppen". Bv tot net wat boven de vinger van die man. Daardoor neemt dat grote witte huis minder aandacht weg, en dorodat die man meer aan de bovenrand komt, neem die ook minder aandacht. Met als gevolg dat vrouw en kind meer de aandacht trekken.
Als je een 3:2 verhouding wilt houden, dan kan je aan de linkerkant ook nog wel wat weghalen.
Wat betreft de belichting al bij het schieten corrigeren. Je krijgt dan inderdaad dat de achtergrond erg licht word, wat je wellicht niet wilt. Ze op een plek zitten die niet in de schaduw zit was waarschijnlijk ook niet mogelijk.
Een optie die je dan nog hebt is een invulflits gebruiken. Mensen zullen je wel raar aankijken dat je flitst met zulk zonnig weer, maar het werkt wel
Aangezien je vrouw weg is van de foto, is het wel de moeite waard 'm op die punten ook wat op te knappen, want er is best wat mogelijk.
Je zit maar op iso 200, dus je kan best de belichting op vrouw en kind omhoog brengen. Je zal moeten proberen om een "masker" in photoshop (of iets dergelijks) te maken waarbij je alleen vrouw en kind selecteert. (daar kan wel wat tijd in gaan zitten) Vervolgens pas je alleen de belichting voor hen aan. Die kan je best een stop ophalen zonder dat je ruis gaat zien.
Verder zou je aan de bovenkant een stuk weg kunnen "croppen". Bv tot net wat boven de vinger van die man. Daardoor neemt dat grote witte huis minder aandacht weg, en dorodat die man meer aan de bovenrand komt, neem die ook minder aandacht. Met als gevolg dat vrouw en kind meer de aandacht trekken.
Als je een 3:2 verhouding wilt houden, dan kan je aan de linkerkant ook nog wel wat weghalen.
Wat betreft de belichting al bij het schieten corrigeren. Je krijgt dan inderdaad dat de achtergrond erg licht word, wat je wellicht niet wilt. Ze op een plek zitten die niet in de schaduw zit was waarschijnlijk ook niet mogelijk.
Een optie die je dan nog hebt is een invulflits gebruiken. Mensen zullen je wel raar aankijken dat je flitst met zulk zonnig weer, maar het werkt wel
De onderkant is inderdaad erg donker. Reden hiervoor was voornamelijk dat ik mijn remote niet bij me had, waardoor ik vast zat aan een sluitertijd van 30sec (BULB met de hand is nooit een succes bij mij). Ik had de ISO nog wel iets omhoog kunnen gooien, maar ik ben nog niet zo enthousiast over de ISO-prestaties van de A77, en daarom ook een beetje huiverig. Misschien kan ik er in Lightroom nog wel iets meer detail uit halen.Lapras schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:31:
Jou foto: Ik vind het een sfeervolle foto, waarbij ik het leuk vind dat er gekozen is voor een afwijkende compositie. Dus niet je kader (die poort) symetrisch te nemen, maar er voor kiezen om het gebouw centraal te plaatsen. Wel vind ik hem een tikje te donker, vooral links lijken de schaduwen volledig dichtgelopen.
Naast de tips hierboven : Gebruik je flits bij tegenlicht of mensen die in de schaduw staanHahn schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:36:
Aan je verhaaltje erbij te zien heb je nog veel te lerenJe schiet op f/16, dat lijkt me nergens voor nodig tenzij je echt álles helemaal in focus wilt hebben. Dus in plaats van ISO verhogen zou je je diafragma kunnen verlagen.
En wat vind je er te donker aan? Alleen de mevrouw en het kindje (jouw vrouw & kind?) zijn iets aan de donkere kant en dat komt doordat ze in de schaduw staan, voor de rest is er niks te donker aan deze foto. Dat zou je dus niet op kunnen lossen door de ISO omhoog te gooien, maar door de lichtmeting op vrouw & kind te baseren. Alleen krijg je dan weer dat de rest van de foto overbelicht zou worden.
En dan nog de kadering en compositie: volgens mij zouden vrouw & kind het onderwerp moeten zijn, maar doordat ze aan de rand zitten (voeten afgesneden) en in de schaduw, gaat de aandacht meer uit naar de wijzende man aan de rechterkant
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
bobbiedejong, hele mooie plaat, mooie kleuren, punchy, maar had graag een tikkeltje meer gras gezien. nu staat het er zo recht op en ziet men de basis waar het gras begint zeg maar niet helemaal.
Dennis_K, ik sluit me volledig aan bij het commentaar van Lapras. Wel mooi moment!
Lapras, mooie foto. Vind hem niet te donker, vind alleen het licht in de rechter hoek storend. misschien wat terugbrengen in PP.
Mijn vader:

Sigar by Xtobolic, on Flickr
Zeiss 100MP, 5Dmk2,
f3,5 - 1/320s
Dennis_K, ik sluit me volledig aan bij het commentaar van Lapras. Wel mooi moment!
Lapras, mooie foto. Vind hem niet te donker, vind alleen het licht in de rechter hoek storend. misschien wat terugbrengen in PP.
Mijn vader:

Sigar by Xtobolic, on Flickr
Zeiss 100MP, 5Dmk2,
f3,5 - 1/320s
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
Nais. Wellicht dat een andere F wat zou doen voor de voorgrond? Ik zie de bomen boven rood en onder normaal nml. Stond er een lichtbron acher je? Ook zie ik een soort mistige vingnettering. maar al met al kijkt het wel lekker.Ravnoss schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:54:
Camera Sony SLT-A77V
Exposure 30 sec
Aperture f/2.8
Focal Length 11 mm
ISO 640
De allerbeste varianten van dit soort platen bestaan uit samenstellingen van zo'n 80 fotoos met verschillende sluitertijden etc. Ik zou zeggen poog wat met meerdere platen en blend it ofzo.
* ROFLASTC wil dat ook ooit nog es leren.
And it goes BRAAAAAPP!
Als het zo'n mooie zonnige dag is als deze, dan heeft flitsen toch niet veel zin? Flits sync is 1/250e en je hebt zoveel licht dan, dat je enkel nog je diafragma kunt knijpen om geen overbelichte foto (doordat je een langere sluiter dan 1/250e nodig hebt) te krijgen.nero355 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:43:
[...]
Naast de tips hierboven : Gebruik je flits bij tegenlicht of mensen die in de schaduw staan
Een mooie foto met een dof van f4 ofzo op iso100 kan in dit geval boven de 1/250e uitkomen.
Zit wat in, maar de compositie kan ook een stukje anders net als de ISO die lager kan dus als je dan alsnog op F/9 of zo komt hoeft dat niet een ramp te zijnDeathchant schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:20:
[...]
Als het zo'n mooie zonnige dag is als deze, dan heeft flitsen toch niet veel zin? Flits sync is 1/250e en je hebt zoveel licht dan, dat je enkel nog je diafragma kunt knijpen om geen overbelichte foto (doordat je een langere sluiter dan 1/250e nodig hebt) te krijgen.
Een mooie foto met een dof van f4 ofzo op iso100 kan in dit geval boven de 1/250e uitkomen.
Dirty workaround : In Manual schieten en op de grens zitten met overbelichting die je dan vanuit de RAW file omlaag haalt

Ik overweeg trouwens ND filters, omdat ik laatst met hetzelfde probleem zat waar zelfs High Speed Sync niks aan kon verbeteren ...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
ik vroeg me al af: hoe doen mensen dat toch? mooie shots overdag bij stralend weer maken met invulflitslicht zonder dat de foto overbelicht wordt. ND filters dus. Ik wilde sowieso al ene kopen voor de waterval en lucht-smeer effecten
Ik geef de voorkeur aan zo'n Gary fong-achtige lightsphere of ander strooi ding. Helpt imo behoorlijk maar idd alleen met tegenlicht ed. Ik heb er iig eens platen meegemaakt die vrij zomers overkwamen daardoor.Deathchant schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:20:
[...]
Als het zo'n mooie zonnige dag is als deze, dan heeft flitsen toch niet veel zin? Flits sync is 1/250e en je hebt zoveel licht dan, dat je enkel nog je diafragma kunt knijpen om geen overbelichte foto (doordat je een langere sluiter dan 1/250e nodig hebt) te krijgen.
And it goes BRAAAAAPP!
Of highspeed sync natuurlijk, maar dan moet je flitser dat wel kunnen.Deathchant schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:41:
ik vroeg me al af: hoe doen mensen dat toch? mooie shots overdag bij stralend weer maken met invulflitslicht zonder dat de foto overbelicht wordt. ND filters dus. Ik wilde sowieso al ene kopen voor de waterval en lucht-smeer effecten
In dit geval was 1/100 gebruikt dus geen high-speed sync nodig.
Iso 100 zou het naar 1/50 terug brengen.
Zou je f/16 naar f/8 brengen dan heb je nog steeds 1/200. Dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
high-speed sync heeft een paar nadelen.
1. Je hebt veel minder power.
2. het word niet door de ingebouwde flitser ondersteunt en el-cheapo externe flitsers ondersteunen het ook niet.
ND filters zijn inderdaad een optie.
Maar wat ook heel goed werkt is een reflector. (maar die neem je wat minder snel mee op zo'n dag)
Gary Fong achtige dingen werken buiten niet. Die zorgen er alleen maar voor dat je nog minder power hebt.
Iso 100 zou het naar 1/50 terug brengen.
Zou je f/16 naar f/8 brengen dan heb je nog steeds 1/200. Dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
high-speed sync heeft een paar nadelen.
1. Je hebt veel minder power.
2. het word niet door de ingebouwde flitser ondersteunt en el-cheapo externe flitsers ondersteunen het ook niet.
ND filters zijn inderdaad een optie.
Maar wat ook heel goed werkt is een reflector. (maar die neem je wat minder snel mee op zo'n dag)
Gary Fong achtige dingen werken buiten niet. Die zorgen er alleen maar voor dat je nog minder power hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door mjtdevries op 03-05-2012 15:18 ]
@wavemaster100 Een hele mooie foto!
@bobbiedejong kleuren komen mooi uit, heb zelf deze koeien (bij gebrek aan beter woord) gezien tijdens mijn trip je door Park Zuid Kennemerland. Helaas waren ze te ver weg voor mooie foto's en heb ik alleen m'n kitlens (18-55).
Dan nog een van mij:

Drops On Leaf by qvermue, on Flickr
Het zijn niet echt druppels op het blad, meer een soort van 'korrels' of kristallen. Ik vond het lastig om de focus goed te krijgen, heeft iemand hier misschien tips voor?
Op flickr staan er nog 3 andere van het zelfde tripje. Ik moet de rest van de foto's nog uitzoeken. Meeste is iig bagger haha, maar was ook m'n eerste echte dag er op uit om foto's te maken.
@bobbiedejong kleuren komen mooi uit, heb zelf deze koeien (bij gebrek aan beter woord) gezien tijdens mijn trip je door Park Zuid Kennemerland. Helaas waren ze te ver weg voor mooie foto's en heb ik alleen m'n kitlens (18-55).
Dan nog een van mij:

Drops On Leaf by qvermue, on Flickr
Het zijn niet echt druppels op het blad, meer een soort van 'korrels' of kristallen. Ik vond het lastig om de focus goed te krijgen, heeft iemand hier misschien tips voor?
Op flickr staan er nog 3 andere van het zelfde tripje. Ik moet de rest van de foto's nog uitzoeken. Meeste is iig bagger haha, maar was ook m'n eerste echte dag er op uit om foto's te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Frantic op 05-05-2012 12:40 . Reden: Witbalans aangepast. ]
Verwijderd
Bedankt voor de commentaren. @lapras: nuttig commentaar. Ik ben het met je eens dat het been onder de koe de koe onvoldoende los trekt. Ik vind het zelf niet storend dat de andere koe gespietst wordt. Geeft diepte aan de foto, vind ik.
@wavemaster100: Gezien mijn standpunt kon ik geen gras er op krijgen. Als ik opgestaan was, had het rund/koe er vandoor gegaan. Over jouw foto: één woord "goed", karaktervol (toch twee worden ;-)). Zo wil ik zo ook maken!
@FranticDJ: Volgens mij zijn het toch druppels ;-). Komt door de kleine haartjes op het blad. Die zie je eigenlijk niet gooed. Wat is je probleem met het focussen?
@wavemaster100: Gezien mijn standpunt kon ik geen gras er op krijgen. Als ik opgestaan was, had het rund/koe er vandoor gegaan. Over jouw foto: één woord "goed", karaktervol (toch twee worden ;-)). Zo wil ik zo ook maken!
@FranticDJ: Volgens mij zijn het toch druppels ;-). Komt door de kleine haartjes op het blad. Die zie je eigenlijk niet gooed. Wat is je probleem met het focussen?
Verwijderd
Vanuit een rechtere hoek op het blad schieten of hogere f-waarde instellen als je meer van het blad in focus wil hebben.FranticDJ schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 09:57:
Ik vond het lastig om de focus goed te krijgen, heeft iemand hier misschien tips voor?
@bobbiedejong vind m zelf niet helemaal lekker kijken eerlijk gezegd
denk dat daar het probleem ligt met focussen..
@refused tnx
dat gaat idd veel uitmaken denk ik
@refused tnx
@Lapras: mooie plaat. Alleen links beetje groot zwart vlak maar daar doe je weinig meer aan (ong krapper kaderen wordt ie wel erg smal van (want van onder en bovenkant moet niks af hoor).
@Wavemaster100: Super. Mooie expressie. Prima achtergrond en lekker scherp waar ie scherp moet zijn.
@FranatciDJ: Nee, hier kan ik niet zo veel mee. Onderwerp (die korrels) zijn niet zo boeiend en die paarse bloempjes leiden af. Denk dat je met een macro lens (als je die hebt) in de lengte van het blad nog wel iets leuks met die korrels kunt doen maar het blijft een niet zo heel spannend onderwerp.
Hieronder eentje van mij. Van de week was het flink vochtig weer en vond er een ware slakkeninvasie plaats in onze tuin. Pech voor de clematis maar erg leuk voor fotografen. Slakken zijn nog best snel bij een scherptediepte van minder dan een kwart millimeter maar uiteindelijk is het toch gelukt er eentje op te krijgen zoals de bedoeling was. Showcase-je of sla ik nu beetje door? Hoor graag jullie mening....
@Wavemaster100: Super. Mooie expressie. Prima achtergrond en lekker scherp waar ie scherp moet zijn.
@FranatciDJ: Nee, hier kan ik niet zo veel mee. Onderwerp (die korrels) zijn niet zo boeiend en die paarse bloempjes leiden af. Denk dat je met een macro lens (als je die hebt) in de lengte van het blad nog wel iets leuks met die korrels kunt doen maar het blijft een niet zo heel spannend onderwerp.
Hieronder eentje van mij. Van de week was het flink vochtig weer en vond er een ware slakkeninvasie plaats in onze tuin. Pech voor de clematis maar erg leuk voor fotografen. Slakken zijn nog best snel bij een scherptediepte van minder dan een kwart millimeter maar uiteindelijk is het toch gelukt er eentje op te krijgen zoals de bedoeling was. Showcase-je of sla ik nu beetje door? Hoor graag jullie mening....

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Na enig lurken zal ik hier ook maar eens wat posten, ik kan ook wel wat feedback van externen gebruiken.
@sys64738: Leuke en niet-standaard aanblik van een slak. Ik zou het misschien iets ruimer croppen, zodat het andere oog (en dan ook het andere blad) nog net binnen de foto valt.
@FranticDJ: Het onderwerp vind ik niet zo interessant (vanuit deze hoek iig)
@Wavemaster100: Mooie foto! Het licht in de rechterhoek vind ik niet echt storend o.i.d.
Vanmiddag liep ik even door de tuin toen mijn oog viel op een struik vol met lieveheersbeestjes. Helaas heb ik geen macro lens, maar met de zoomlens ging het niet onaardig.

Het wazige blad rechtsonder leidt misschien wat af?
@sys64738: Leuke en niet-standaard aanblik van een slak. Ik zou het misschien iets ruimer croppen, zodat het andere oog (en dan ook het andere blad) nog net binnen de foto valt.
@FranticDJ: Het onderwerp vind ik niet zo interessant (vanuit deze hoek iig)
@Wavemaster100: Mooie foto! Het licht in de rechterhoek vind ik niet echt storend o.i.d.
Vanmiddag liep ik even door de tuin toen mijn oog viel op een struik vol met lieveheersbeestjes. Helaas heb ik geen macro lens, maar met de zoomlens ging het niet onaardig.

Het wazige blad rechtsonder leidt misschien wat af?
[ Voor 62% gewijzigd door leenm op 07-05-2012 06:40 ]
@leenm: Mooie foto. Het wazige blad zorgt wel voor wat speels, maar het blad leidt inderdaad teveel af en is storend. Misschien dat je hem nog waziger kan maken met photoshop, dat je net zoiets krijgt zoals links onder.
@leenm: Ik vind hem tof. heb ook geen last van het blad
@Amrani: Gave plaat, goed in zwart wit!

ps. Als je niets ziet, de site is net verhuist, en de dns is volgens mij nog niet overal geupdate.

ps. Als je niets ziet, de site is net verhuist, en de dns is volgens mij nog niet overal geupdate.
[ Voor 19% gewijzigd door Bio op 08-05-2012 10:59 ]
Verwijderd
Genomen bij een kazerne vlakbij m'n huis.
Canon EOS 600D met een 50mm F1.8

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 10:52 ]
Het is wel een zoekplaatje. Teveel blad, dus waar is de kazerne? Ik kan wel gokken wat je wilt bereiken - maar dit is iets te groen zeg maarVerwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:47:
Genomen bij een kazerne vlakbij m'n huis.
[afbeelding]
No drama
homer....zonder dat ik te hard wil overkomen, moet ik wel zeggen dat dit slechts een "spelen met scherpte diepte en ook nog goed gelukt"-foto is. Er gebeurt totaal niks op de foto en zoals Wish ook al zei: tis teveel blad en zoeken naar het onderwerp. Als je van scherpte-diepte houdt en van onderwerp isolatie, zou ik toch kijken dat je qua compositie iets interessanters kiest.
Mooi! Lekkere dieptewerking en mooie kleuren.Jo-hannes schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:12:
@leenm: Ik vind hem tof. heb ook geen last van het blad
[afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
@Homer: Waar is die bekende nederlander? Lijkt een beetje op zo'n paparazzi foto, maar dan zonder onderwerp.
@Jo-hannes: Mooi landschap, maar de foto is erg donker en kan nog wel een lading extra helderheid gebruiken.
@M.E.Amrani: Mooie foto, maar wel zonde van het huis aan de rechterkant. Misschien dat ik de uitsnede zo zou maken dat alleen de man met een stuk railing en lucht zichtbaar zijn, dus zonder het huis en het stuk dak.
Voor de volgende foto heb ik eerst een focus stack van de chip gemaakt en daarna een aantal foto's eromheen, zoals dat bij de Brenizer methode gedaan wordt. :

Oude versie
Klikbaar voor groot(1920x1080)
Edit:
Heb wat foutjes en een haartje weggewerkt, en de kleur van de printplaat aangepast naar Tweakersgroen. Op groot formaat is de jpg compressie erg lelijk, maar geen idee wat ik daar nu nog aan kan doen.
@Jo-hannes: Mooi landschap, maar de foto is erg donker en kan nog wel een lading extra helderheid gebruiken.
@M.E.Amrani: Mooie foto, maar wel zonde van het huis aan de rechterkant. Misschien dat ik de uitsnede zo zou maken dat alleen de man met een stuk railing en lucht zichtbaar zijn, dus zonder het huis en het stuk dak.
Voor de volgende foto heb ik eerst een focus stack van de chip gemaakt en daarna een aantal foto's eromheen, zoals dat bij de Brenizer methode gedaan wordt. :

Oude versie
Klikbaar voor groot(1920x1080)
Edit:
Heb wat foutjes en een haartje weggewerkt, en de kleur van de printplaat aangepast naar Tweakersgroen. Op groot formaat is de jpg compressie erg lelijk, maar geen idee wat ik daar nu nog aan kan doen.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2012 22:00 . Reden: foto aangepast ]
@ Sargonaut: Thanks, maar als ik die uitsnede zo maak vind ik de foto minder leuk.
Heb zelf nog nooit stacking geprobeerd, goed gelukt. Je nieuwe versie is ook een stuk mooier naar mijn mening!
@ Homer: Iets te veel blad helaas. Misschien even opnieuw proberen?
@ Jo-hannes: Zoals hierboven staat vermeld de foto is iets te donker. Zo je op zich kunnen corrigeren
Gemaakt in Marokko:
Heb zelf nog nooit stacking geprobeerd, goed gelukt. Je nieuwe versie is ook een stuk mooier naar mijn mening!
@ Homer: Iets te veel blad helaas. Misschien even opnieuw proberen?
@ Jo-hannes: Zoals hierboven staat vermeld de foto is iets te donker. Zo je op zich kunnen corrigeren
Gemaakt in Marokko:

@MEAmrani: Leuke plaat om te zien, lekker veel te zien. Enige wat ik op kan merken is dat de poppetjes links wat dicht op de rand zitten (en 1 afgesneden is).
@sargonaut: leuke foto. jammer dat de lettertjes op de chip niet te lezen zijn.
@jo-hannes: Enerzijds leuke plaat. Wel vind ik alles net te klein in beeld; hierdoor houd ik mijn aandacht niet echt lang vast.
@MEamrani: strakke plaat. Zo jammer dat het poppetje achter de reling loopt
@sargonaut: leuke foto. jammer dat de lettertjes op de chip niet te lezen zijn.
@jo-hannes: Enerzijds leuke plaat. Wel vind ik alles net te klein in beeld; hierdoor houd ik mijn aandacht niet echt lang vast.
@MEamrani: strakke plaat. Zo jammer dat het poppetje achter de reling loopt
@Homer,
Zoals al eerder is opgemerkt lijkt dit meer op een experiment met je scherpte-diepte. Door het teveel aan groen is de foto niet erg interessant om naar te kijken.
@Sargonaut,
Leuk gedaan, vooral in de nabewerking is het groen er mooi uitgekomen.
@M.E.Amrani,
Compositie/crop had links wat breder mogen zijn. Verder leuke foto, de kleuren en toning is precies wat ik bij een land als Marocco zou verwachten.

http://www.flickr.com/pho.../in/photostream/lightbox/
Commentaar: Lijnenspel van het dak spreekt me aan, weerspiegeling in glazen wand leidt af, evenals het opgehangen kunstwerk.
Zoals al eerder is opgemerkt lijkt dit meer op een experiment met je scherpte-diepte. Door het teveel aan groen is de foto niet erg interessant om naar te kijken.
@Sargonaut,
Leuk gedaan, vooral in de nabewerking is het groen er mooi uitgekomen.
@M.E.Amrani,
Compositie/crop had links wat breder mogen zijn. Verder leuke foto, de kleuren en toning is precies wat ik bij een land als Marocco zou verwachten.

http://www.flickr.com/pho.../in/photostream/lightbox/
Commentaar: Lijnenspel van het dak spreekt me aan, weerspiegeling in glazen wand leidt af, evenals het opgehangen kunstwerk.
[ Voor 5% gewijzigd door thumblex. op 15-05-2012 14:50 ]
@wavemaster: Echt hele gave foto. Heel sfeervol en straalt echt karakter uit. Ik zou je heel graag iets willen mee geven wat beter zou kunnen of zoiets, maar kan niks bedenken. Netjes!
@Frantic: De focus ligt naar mijn idee een beetje verkeerd. Het was mooier geweest als de focus lag op het puntje van het blad. Ook mis ik wat vollere kleuren.
@sys: Spannende en leuke foto, erg speels. De foto springt echt in je gezicht, mooi!
@leenm: Het oog wordt als eerst getrokken naar het blad, maar het blijft toch wel een speelse foto. Ook het blad rechts onderin is jammer!
@M.E.Amrani: Mooi lijnenspel en spannende contrasten. Het wolkendek maakt het af. Erg spannende foto. Even toegevoegd aan mijn favorieten.
@Jo-Hannes: Mooi landschap met leuke doorkijk. Mist wel wat kleur.
@Sargonaut: Tja, leuke scherptediepte.
@M.E. Amrani: Speels doch heel naturel straatbeeld. Ook zit er een leuke diepte in.
@thumblex: Het is net iets te druk.

Rockstars Don't Grow Old by Met Bas, on Flickr
@Frantic: De focus ligt naar mijn idee een beetje verkeerd. Het was mooier geweest als de focus lag op het puntje van het blad. Ook mis ik wat vollere kleuren.
@sys: Spannende en leuke foto, erg speels. De foto springt echt in je gezicht, mooi!
@leenm: Het oog wordt als eerst getrokken naar het blad, maar het blijft toch wel een speelse foto. Ook het blad rechts onderin is jammer!
@M.E.Amrani: Mooi lijnenspel en spannende contrasten. Het wolkendek maakt het af. Erg spannende foto. Even toegevoegd aan mijn favorieten.
@Jo-Hannes: Mooi landschap met leuke doorkijk. Mist wel wat kleur.
@Sargonaut: Tja, leuke scherptediepte.
@M.E. Amrani: Speels doch heel naturel straatbeeld. Ook zit er een leuke diepte in.
@thumblex: Het is net iets te druk.

Rockstars Don't Grow Old by Met Bas, on Flickr
@M.E.Amrani: Je hebt nog net genoeg detail overgelaten in de donkere delen om het wat intrigerend te maken. Mooi!
@Jo-Hannes: Aan de ene kant denk ik dat er teveel lucht is, aan de andere kant haal je dan net het spannendste stuk weg van die lucht. Mag verder wel wat meer pit hebben.
@Sargonaut: Leuke testfoto, ik zou volgende keer een wat spannender onderwerp proberen
@M.E. Amrani: Lekkere kleurtjes. Er gebeurt veel in de foto, behalve in het onderste deel, daar zou ik zonder kunnen...
@thumblex: Waar moet ik naar kijken? Het is me veel te druk, deze foto zou bij mij in de categorie "volgende keer beter" vallen. Ik zou even niet weten hoe ik het anders zou doen, maargoed daar mag je zelf over nadenken.
@Armada.: 'Beetje' ruis toegevoegd? Als je de benen afhakt, kan je ook beter niet teveel ruimte aan de bovenkant hebben, mag nog wel een stuk krapper.
@Jo-Hannes: Aan de ene kant denk ik dat er teveel lucht is, aan de andere kant haal je dan net het spannendste stuk weg van die lucht. Mag verder wel wat meer pit hebben.
@Sargonaut: Leuke testfoto, ik zou volgende keer een wat spannender onderwerp proberen
@M.E. Amrani: Lekkere kleurtjes. Er gebeurt veel in de foto, behalve in het onderste deel, daar zou ik zonder kunnen...
@thumblex: Waar moet ik naar kijken? Het is me veel te druk, deze foto zou bij mij in de categorie "volgende keer beter" vallen. Ik zou even niet weten hoe ik het anders zou doen, maargoed daar mag je zelf over nadenken.
@Armada.: 'Beetje' ruis toegevoegd? Als je de benen afhakt, kan je ook beter niet teveel ruimte aan de bovenkant hebben, mag nog wel een stuk krapper.

@Jo-hannes: Mooi uitzicht. Het donkere beschaduwde deel in de vallei achter vind ik afleidend, juist omdat het zo centraal staat. Een compositie/hoek waarbij daar minder de aandacht op gevestigd wordt maar het slechts 'achtergrond' is zou beter uitkomen denk ik.
@Homer: Het stuk dat me juist interessant lijkt aan het onderwerp, de volledige voorkant van dat huis en niet alleen de bovenste gevel, is nu bedekt...
@Sargonaut: Ik kan het niet zo goed beschrijven, maar het effect kijkt wat... vreemd. Alsof er te abrupt van scherp naar niet-scherp gegaan wordt - ik krijg er het tiltshift-style blurren in Photoshop gevoel bij, terwijl je juist technisch iets boeienders gedaan hebt.
@Amrani: Fijne kleuren! Voel verder niet zoveel bij de foto - had overal een construction crew kunnen zijn waar het warm is, krijg niet een Marokko vibe.
@thumbles: Nice! Weerspiegeling in de wand vind ik niet zo vervelend, het opgehangen kunstwerk daarentegen wel. Ook omdat het in z/w erg lastig is om te identificeren wat het uberhaupt is, daardoor 'verwart' het de foto en weet ik niet meteen waar ik naar moet kijken.
@Armada: Foto doet me niet zo heel veel, misschien omdat dit de 'normale' hoek is waar je ook als publiek mensen altijd vanuit ziet tijdens een optreden. Heb niet het gevoel dat ik iets speciaals zie.
@ThomasW: Heel donker en dreigend aan de rechterkant, als dat de bedoeling was goed gedaan, zo niet... vind dat stuk niet zo lekker.
--
Foto's aan het schieten van mijn nieuwe horloge, beetje voor de advertentie vibe aan het gaan:

Grote versie als je doorklikt. Canon 60d, ISO 100, f/11, 1/200
Ik ben nog niet zo tevreden over de scherptediepte - het logo boven en de chinese tekst onderin zijn al fuzzy, terwijl bij advertenties altijd de volledige wijzerplaat perfect scherp is. Deze lage hoek vind ik mooi voor het totaalplaatje, maar daardoor komen de 2 complicaties die het horloge interessant maken (maanfase beneden en big date boven) weer niet zo goed uit de verf, denk ik. Verder erger ik me verschrikkelijk aan de reflecties in het bolle, gepolijste staal van de horlogekast...
@Homer: Het stuk dat me juist interessant lijkt aan het onderwerp, de volledige voorkant van dat huis en niet alleen de bovenste gevel, is nu bedekt...
@Sargonaut: Ik kan het niet zo goed beschrijven, maar het effect kijkt wat... vreemd. Alsof er te abrupt van scherp naar niet-scherp gegaan wordt - ik krijg er het tiltshift-style blurren in Photoshop gevoel bij, terwijl je juist technisch iets boeienders gedaan hebt.
@Amrani: Fijne kleuren! Voel verder niet zoveel bij de foto - had overal een construction crew kunnen zijn waar het warm is, krijg niet een Marokko vibe.
@thumbles: Nice! Weerspiegeling in de wand vind ik niet zo vervelend, het opgehangen kunstwerk daarentegen wel. Ook omdat het in z/w erg lastig is om te identificeren wat het uberhaupt is, daardoor 'verwart' het de foto en weet ik niet meteen waar ik naar moet kijken.
@Armada: Foto doet me niet zo heel veel, misschien omdat dit de 'normale' hoek is waar je ook als publiek mensen altijd vanuit ziet tijdens een optreden. Heb niet het gevoel dat ik iets speciaals zie.
@ThomasW: Heel donker en dreigend aan de rechterkant, als dat de bedoeling was goed gedaan, zo niet... vind dat stuk niet zo lekker.
--
Foto's aan het schieten van mijn nieuwe horloge, beetje voor de advertentie vibe aan het gaan:

Grote versie als je doorklikt. Canon 60d, ISO 100, f/11, 1/200
Ik ben nog niet zo tevreden over de scherptediepte - het logo boven en de chinese tekst onderin zijn al fuzzy, terwijl bij advertenties altijd de volledige wijzerplaat perfect scherp is. Deze lage hoek vind ik mooi voor het totaalplaatje, maar daardoor komen de 2 complicaties die het horloge interessant maken (maanfase beneden en big date boven) weer niet zo goed uit de verf, denk ik. Verder erger ik me verschrikkelijk aan de reflecties in het bolle, gepolijste staal van de horlogekast...
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Sweet! Scherpte-diepte zou nog wel iets kleiner mogen ook zou ik hem iets meer van bovenaf nemen of in ieder geval dat het bandje er af valt want die vind ik op deze manier niet zo interessant. Bandje er op is leuker denk ik als je hem neer legt en het hele horloge er op zet ala reclame look. Wat betreft de reflectie, die vind ik niet storend! 
Maar nice nice!
Maar nice nice!
[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 17-05-2012 13:04 ]
www.maartendeboer.net
@ Acolyte, ik ben t volledig met je eigen commentaar eens. Als je het standpunt een fractie hoger neemt, heb je mssn een middenweg? Zou je voor de reflecties niet een polarizer kunnen gebruiken?
Klik voor groter 

Testshot om eens wat te experimenteren met textuur en contrast
@Acolyte57: Ik vind het standpunt en compositie erg cool eigenlijk. Ik vind alleen de reflectie aan de bovenkant net iets te ongedefinieerd, het lijkt alsof het daar wat out of focus begint te raken, klopt dat?

Testshot om eens wat te experimenteren met textuur en contrast
@Acolyte57: Ik vind het standpunt en compositie erg cool eigenlijk. Ik vind alleen de reflectie aan de bovenkant net iets te ongedefinieerd, het lijkt alsof het daar wat out of focus begint te raken, klopt dat?
[ Voor 31% gewijzigd door ZaPPZion op 16-05-2012 22:53 ]
Ik heb mijn foto nog wat geprobeerd te verbeteren n.a.v. commentaar. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Is dit een verbetering?

[ Voor 28% gewijzigd door Bio op 17-05-2012 11:50 ]

Hello bubble by Bas Wouters, on Flickr
@Zapp
Als je echt textuur wil, lijkt het mij dat je dan dichter erop moet? Zodat je ook echt een duidelijke textuur krijgt.
@Acolyte
Lekker clean! Vind de scherpte diepte wel prima! Kijkt lekker weg.
Ik vind je leuke foto's hebben Gdzr, maar je watermerk begint wel steeds meer op te vallen/te storen bij mij eigenlijk
Iets kleiner en meer doorzichtig zou fijn zijn, want nu is het eerste wat me opvalt het watermerk.
Ik weet ook niet hoe dat komt. Want hij stat op 20% opacity ofzo, maar toch komt hij zo duidelijk naar voren. Ik ga voortaan gewoon zonder watermerk exporteren. Heb je iig dat gezeik niet meer
@Homer: het is al vaker gezegd, maar trek er nog een keer op uit om het nog eens te proberen. Misschien kun je de boom in zijn geheel (of in elk geval groter) erop zetten, aan de rechter kant bijvoorbeeld.
@Jo-hannes: toffe plaat, vooral die rivier en de wolken kijken lekker weg, misschien had de horizon nog iets hoger gekund? Had je nog wat meer landschap (en dorp) gezien
@Amrani: Tof! Vooral die doortekening in het plafond van dat dak.
Voor mij dan ook een poging:

Afgelopen weekend gemaakt met mn 600D + 18-55
Vind hem zelf tof, zeker nu hij nabewerkt is (eerste poging in Lightroom
) Misschien hadden die mensen in de achtergrond eraf gekund(rechts achter), maar op dat moment liep er redelijk veel volk (Classico Giro Utrecht, bij de sluis in Wijk bij Duurstede), dus dat was wat lastiger..
@Jo-hannes: toffe plaat, vooral die rivier en de wolken kijken lekker weg, misschien had de horizon nog iets hoger gekund? Had je nog wat meer landschap (en dorp) gezien
@Amrani: Tof! Vooral die doortekening in het plafond van dat dak.
Voor mij dan ook een poging:

Afgelopen weekend gemaakt met mn 600D + 18-55
Vind hem zelf tof, zeker nu hij nabewerkt is (eerste poging in Lightroom
@gdzr Erg mooie foto, maar zoals hahn ook zegt stoort het watermerk nogal. Misschien een andere kleur toepassen die meer in stijl met de foto is.
@Pcprutser Redelijke foto, ik mis alleen een beetje waar je de nadruk op wilt leggen.
Ik heb zelf niet erg veel ervaring met professioneel foto's maken noch heb ik een professionele camera om dat te ondersteunen. Maar 2 weken terug kwam er zonder modificaties een vreemde doch mooie, althans dat vind ik, foto uit de camera rollen, namelijk de volgende:

(klik voor groter)
Enig nadeel, hij mist nog wat. Op een of andere manier lijkt hij heel kunstmatig en bewerkt en dat wil ik er een beetje uithalen. Hebben jullie nog tips hoe ik dit zou kunnen uitvoeren?
Gamaakt met een Sony DSC-HX9V iso100 F/11 1/1250sec
@Pcprutser Redelijke foto, ik mis alleen een beetje waar je de nadruk op wilt leggen.
Ik heb zelf niet erg veel ervaring met professioneel foto's maken noch heb ik een professionele camera om dat te ondersteunen. Maar 2 weken terug kwam er zonder modificaties een vreemde doch mooie, althans dat vind ik, foto uit de camera rollen, namelijk de volgende:

(klik voor groter)
Enig nadeel, hij mist nog wat. Op een of andere manier lijkt hij heel kunstmatig en bewerkt en dat wil ik er een beetje uithalen. Hebben jullie nog tips hoe ik dit zou kunnen uitvoeren?
[ Voor 3% gewijzigd door tweakG5 op 17-05-2012 18:54 ]
Zelfde gedachte hier, jammer dat ik er geen hdr van heb kunnen maken, dan had ik er nog wat mee kunnen spelen. Helaas is dat nu bijna onmogelijk.Spockz schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:10:
@tweakG5
Ik denk dat die foto vooral wat bereik mist. Het donkere gedeelte is erg vaal. Verder staat de auto met het knipperlicht scheef. De fietser alleen was wel ok geweest.
Dat dreigende was de bedoeling, waarom dat jouw mening beïnvloed is mij eigenlijk een raadsel.Acolyte57 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 21:20:
Iets contrast erbij en warmer maken...tweakG5 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:53:
[afbeelding]
(klik voor groter)
www.thomasvanderwillik.com/got/278269got.jpg
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)