Ventieldopje schreef op donderdag 03 november 2011 @ 00:31:
[...]
Wat voor camera of lens je ook hebt op 200mm krijg je geen enkele foto scherp op 1/30s. Let gewoon op je sluitertijden en gebruik een statief/monopod. Het kan ook zijn dat je lens last heeft van front of back focus, dit zou je misschien kunnen corrigeren met je camera instellingen

hmm en dat back of front focus, hoe kan ik dat controleren?
ik was laatst bij dat gemaal bij lemmer, met monumentendag, vriendin was mee, en daar wat verer van het gemaal af gelopen om het hele gemaal er op te krijgen.
dus toen ik dhet gemaal er op had gezet nog wat fotos gemaakt van mijn vriendin toe ze naar me toe liep. ze was niet heel ver van me af dus t was lang geen 200mm, maar alsnog gewoon hele wazige fotos. het is niet zo dat ik dan een foto zo scherp als jou foto had verwacht, zonder statief etc, maar voor een vaag plaatje koop je geen spiegel reflexcamera...
maar nu je zegt dat sluitertijd erg belangrijk is ( uiteraard) en een bewegend onderwerp uit de hand proebeert et schieten, en je bent geen geoefend fotograaf, dan wordt het denk ik al snel niet meer scherp. misschien ben ik wel gewoon een prutser met een te dure camera.. kan ook he
ik heb nog een 500 mm lens, ( analoog) handmatig, en met f8 (is maximaal) en 1:250 sluitertijd kun ej daar uit de hand nog wel een foto mee maken, als je een goeie steun hebt, en hem dus heel stil kunt houden, maar dat is dan eigenlijk ook eenstatief.. een foto maken lukt nog net.
op een digitale spiegelrefelx camera is dat dan niet een 500 mm maar iets van 750 ? vanwege de cropfactor?
verder is het inderdaad wel kort door de bochtm dat als er geen scherpte in een foto zit, dat je dat er ook niet in kan krijgen. ik zag laatst een video van / over photoshop, dat ze bezig waren met technieken waarmee ze een foto die onscherp was doordat de maker bewoog, weer scherp te maken, door de foto te analyseren en te kijken hoe de lens had bewogen tijdens het maken van de foto. dat was best spectaculair te noemen eigenlijk..
die brug in emmen isinderdaad wel leuk voor op de foto, ook de brug als ontwerp is wel leuk, ën dus niet alleen als "specialeffect"bij nacht....
In Drachten staat ook een leuke brug (niet die over de A7, maar over een rotonde in de zuiderhogeweg)
[
Voor 41% gewijzigd door
engelbertus op 12-11-2011 01:16
]