Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 102 Laatste
Acties:
  • 687.955 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
@ Jorian29, Ik vind het een mooie foto zo. Achtergrond is misschien wat druk. Als je toch wat had willen weg halen, had ik dat onscherpe bruine sprietje op 1/3 van onder die naar de paddo toegaat weggehaalt. De grassprieten om de paddestoel heen zijn leuk:)

@ Image, Mooi hoe het licht de hele foto van hoek tot hoek doorkruist en alleen het gras eruit licht en afsteekt tegen de rest van de foto. Het gras zelf is alleen niet zo boeiend.

@ Marceltuit, prachtige foto. Een foto met een verhaal. Juist de bosjes aan de rechterkant wijzen je ook in de richting van het hert en geven tegelijkertijd de indruk dat daar iets in schuilt waarvoor het is gevlucht.

@ Aloys, felle kleuren hoor! Maar als ie zo uit je camera komt snap ik dat je het niet veranderd hebt, maar mssn toch ietsjes minder proberen.

@ Sargonaut, leuk paddestoelendorp. Ik kom regelmatig soortgelijke onderwerpen tegen waarbij ik me afvraag hoe je dat nu het beste kunt vastleggen. Het lijkt nooit te kunnen zoals je het in gedachte hebt. Ik denk dat ik de focus wat meer naar de voorgrond zo leggen en ook wat meer paddestoelen in focus zou hebben gebracht. De onscherpe strook onderaan/vooraan vind ik net te groot.

Het pad komt toch te donker uit, waardoor de foto eigenlijk mislukt is. Idee was dat het kronkelende pad vanuit het donker naar het licht zou lopen, leek een mooi constrast, maar is niet goed uit de verf gekomen.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6215/6249252114_6fcf7f908f.jpg
Eind van de tunnel by P Pepping, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Als je het raw bestand hebt moet het denk ik prima lukken om het pad wat lichter te krijgen in zeg Lightroom.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
RAW bestand heb ik wel, maar skills voor lightroom heb ik nog niet. Daar ben ik nog mee bezig. Deze is al iets lichter gemaakt. Als ik verder verlicht, valt de oranje ochtendgloed weg en dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
@BlackLightning, goede foto. Je wordt direct naar het midden 'gezogen' en de plaat kijkt gewoon lekker weg. Misschien had het ook nog leuk geweest om het ontwerp (het dak) toch uit het midden te plaatsen. Een dergelijke trap leent zich natuurlijk erg goed voor allerlei verschillende composities :)

@PowerUp, goede foto. De tweede versie (met iets minder voorgrond) vind ik een geslaagde bewerking t.o.v. de eerste versie. Hoewel de eerste versie ook zeker niet slecht is, is de boom iets krachtiger aanwezig in de tweede foto. Zwart/Wit lijkt me hier ook een goede keuze.

@Sargonaut, wow wat een scherpte. De druppels en de kleine 'haartjes' zijn echt haarscherp. Wat mij betreft een goed gekozen DOF. Het stukje rechtsonder trekt wel iets de aandacht, misschien dat je dat met iets meer onscherpte minder aanwezig had kunnen maken. Al met al wel een hele vette plaat..

@douPel, mooie kleuren en goede scherpte(diepte). Persoonlijk had ik misschien nog een iets lager standpunt gekozen en het bruine onderin beeld uit beeld gecropped, zo haal je de paddenstoelen nog iets dichterbij en lijken ze nog groter.

@Jorian29, ik sluit me aan bij het overige commentaar. De achtergrond is wat aan de drukke kant en dat is jammer, want de paddenstoel is mooi scherp. Ook die kleine onscherpe vegen in de hoeken onder in beeld zijn jammer, maar zijn niet heel erg storend. Als je de kans hebt volgende keer de kans hebt toch even weghalen :).

@Imagine, persoonlijk vind ik dit niet zo'n geslaagde foto. Als het licht zo mooi door de bomen valt vind ik het altijd lastig om dit goed vast te leggen, dat is jou in ieder geval goed gelukt. Echter had ik de kleur van het licht nog wel iets warmer willen zien. Naast de lichtstralen mist er een echt duidelijk onderwerp in de foto en dat is jammer.

@marceltuit, de foto heeft een hele fijne sfeer en dit soort dingen zie je natuurlijk niet iedere dag. Misschien dat ik nog wat van de rechterkant had weggelaten, want dat is behoorlijk donker (en de foto is al vrij donker). Misschien dat ietsje verder inzoomen ook nog wat had toegevoegd (of een crop van deze afbeelding), maar op dit soort momenten kun je niet even snel je lens wisselen ;p.

@Aloys, mooie scherpe foto met lekker veel kleur! Het beestje kijkt perfect in de camera en alles wat scherp moet zijn is scherp. De achtergrond is lekker rustig dankzij het gekozen diafragma, waardoor dit een heerlijke plaat is. Het missen van een stukje staart stoort mij persoonlijk niet, maar ik kan me er iets bij voorstellen als het gezegd wordt.

@Sargonaut, jammer dat de onscherpe stukken de foto zo overheersen. Met name de voorgrond stoort behoorlijk in deze plaat. Wel een leuk onderwerp, als je nog eens de kans hebt: terug gaan voor wat meer experimenten :)

----

Vanmiddag ben ik even op de fiets gesprongen om wat foto's te maken op het bedrijventerrein Papendorp in Utrecht. Niet de meest gezellige locatie, maar wel genoeg interessante gebouwen. Deze foto vond ik zelf het meest geslaagd deze middag, maar ik hoor graag wat er nog beter kan :)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6060/6249984348_d8a3c82ae7.jpg
Parking garage by ReneD7000, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
douPel schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 10:40:
Het pad komt toch te donker uit, waardoor de foto eigenlijk mislukt is. Idee was dat het kronkelende pad vanuit het donker naar het licht zou lopen, leek een mooi constrast, maar is niet goed uit de verf gekomen.
Het "kronkelende pad" is wel iets zichbaar te maken, maar rechts blijft een enorm zwarte vlek. Bij het wegsnijden van het teveel aan zwart sneuvelt - bij behoud van verhoudingen - helaas ook je pad.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ds4XkLUIAmIGgYsJw4S5weH9/full.jpg

Ik kan niet zeggen dat ik de borden die nu zichtbaar worden erg mooi vind en ik zie nergens echte scherpte in je foto, maar als je er wat tijd aan zou besteden, zou er nog wel iets van te maken zijn waarbij de "ochtendgloed" behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee met dit topic en heel af en toe reageer ik ook wel eens. Ik heb een paar maanden geleden een Nikon D200 gekocht en ben sindsdien enthousiast aan het fotograferen. Hoog tijd om nu ook met de billen bloot te gaan dus... :9

Onderstaande foto heb ik gisteren gemaakt. Ik was er expres voor gegaan om eens een keer op de wat klassiekere manier foto's te gaan maken. Dus, manual focus, kleur op B&W en ISO op een vaste waarde (ben toch in de verleiding geraakt om dit af en toe te veranderen met het oog op de sluitertijd...). Het was een erg leuk experiment. :) Ben dan ook benieuwd naar wat jullie van deze foto vinden.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6041/6250927576_26b445097d_z.jpg
autumn sun by Sytse Zijlstra, on Flickr

Commentaar op eigen foto: Hij was misschien ook leuk geweest in kleur. Ik had ook wat beter kunnen letten op de takken aan de randen van het frame, qua compositie. De foto ziet er op Flickr trouwens anders uit dan die op mijn computer. Het lijkt erop dat Flickr hem nog verder verscherpt heeft. Iets te veel naar mijn smaak. Iemand tips om dit te omzeilen?

Commentaar op de andere foto's:

douPel
Leuke foto met mooie kleuren. Wellicht zou een iets grotere scherptediepte gepast zijn. Verder vind ik dat de paddestoel links op de voorgrond een beetje afleidt en de compositie is wat centraal.

PowerUp
Ik mis in de laatste versie wat voorgrond en er is nu in verhouding veel lege ruimte boven de boom. Toch vind ik het wel een spannende foto met zo'n eenzame boom met nog maar een paar blaadjes. Of zijn dat vogeltjes...? :)

Jorian29
Wat een mooi exemplaar! Dat gras/mos/whatever is ook cool. Ik vind de achtergrond alleen wel erg afleidend, en ook jammer van die paar out of focus sprietjes in de voorgrond.

Imagine
Mooi licht. Je hebt die stralen mooi gevangen. Ik vind alleen de kleuren en de compositie wel wat minder.

marceltuit
Wat een vet moment om vast te kunnen leggen! Heerlijke sfeer ook.

Aloys
Wat een tof beest! Mooie foto met prachtige kleuren. Hij is misschien een ietsiepietsie donker, en wat subtiele verscherping in de nabewerking had hem denk ik nog mooier gemaakt.

Sargonaut
Leuke setting, maar ik mis scherptediepte. Moest wel lachen om de titel! _O-

douPel
Prachtige kleuren in de lucht, maar de rest is inderdaad te donker. Moet op zich nog wel iets lichter kunnen worden gemaakt. Ik heb het even geprobeerd met de jpg van de grote versie. Als je dan het contrast een tikkie omlaag gooit en de helderheid/gamma wat omhoog en vervolgens de saturatie wat omhoog, dan valt er wat meer te zien en behoud je de kleuren.

ReneDD
Coole foto! Mijn enige commentaar is dat mijn oog een beetje naar de rand wordt getrokken door de verticale spijlen van de hekjes op de plekken waar zij de rand raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:15

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tnx voor de reacties op mijn plaat.

@Sargonaut: ik heb ook geen idee wat dat is, kan het zelfs op de originele versie niet zien :+

@ReneDD: Ik moet zeggen dat ik van de rechter/onderkant al een stukje heb afgecropt, aangezien ik hem voor het mooie iets te ver had uitgezoomd. Inzoomen had nog wel gekund hoor, de foto is op 186mm genomen; betekend dat ik er nog 314 overhad :P

Na dit hert kwam er nog een hert oversteken, en die heb ik helemaal ingezoomd. Die vind ik echter minder geslaagd qua sfeer.

@Aloys: Gave kleuren. Jammer van de afgeknipte staart.

@Sargonaut: Op zich geinig tafereeltje, maar ik vind de kleuren te flets... Ook vind ook ik de onscherpte iets te overheersend...

@doupel: Je tweede versie vind ik bet geslaagd. Nice!

@ReneDD: Mooi lijnenspel, nice!

@Sytsuh: Op zich wel aardige plaat, beetje freaky. Vind de zon wel teveel precies in het midden zitten.
De foto ziet er op Flickr trouwens anders uit dan die op mijn computer. Het lijkt erop dat Flickr hem nog verder verscherpt heeft. Iets te veel naar mijn smaak. Iemand tips om dit te omzeilen?
Volgens mij zit deze verscherping niet in de 'ORiginal size' van de foto. Moet je gewoon de foto uploaden in het jou gewenste formaat, en dan de original-size foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 19:42
@duoPel: Jammer dat het niet geworden is zoals je had verwacht. Ik denk ook dat het met de raw nog wel op te knappen valt. De uitsnede van Toff vind ik misschien net iets te krap.
@ReneDD: Mooie foto, goed compositie. Weinig op aan te merken.
@Sytsuuh: Ik ben het met marceltuit eens. Het is wel een foto met een bepaald sfeertje. Dat de zon in het midden zit stoort mij niet zo.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6121/5942842323_a4256f9ee8_z.jpg
Watching the world go by by RVeenvliet, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 08:41
@doupel
Vind hem aan de donkere kant. Het is wel een hele donkere tunnel geworden. Zoals je zelf al aangeeft; goede poging, minder resultaat

@ReneDD
I like! Ik hou van dit soort foto's. Alleen jammer dat de titel benodigd is om ook daadwerkelijk het onderwerp te ontdekken. Dan vind ik persoonlijk dat hij zonder titel sterker is. Laat het over aan de inbeeldingskracht van de kijker,

@Sytsuuh
De manuele focus is goed gelukt! Alleen het hele beeld spreekt me niet echt aan. Er zit geen leven in.

@User88
Mooie straatfoto. Ik mis alleen net dat ene moment dat er "iets" gebeurt. Nu zoek ik maar ik zie alleen mensen. Ik had gehoopt dat er "iets" zou gebeuren. Hooguit de blik van die donkere jongen.

Ivm met een verrassingsactie op Texel beland. Gelukkig had diegene mijn fototas ingepakt want de bewuste zaterdag was een prachtige dag (ivm de mooie luchten) om foto's te maken.
Uiteindelijk het baken van Texel vastgelegd. Misschien een uitgekauwd onderwerp, maar ik vind hem persoonlijk best geslaagd door de compo en de kleuren. Jullie?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6092/6261703832_76ce6d1d2a_z.jpg
Lighthouse Texel by Rick Meulendijks, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik vind 'm vooral veel te donker. En in het blauw zie ik lelijke artifacts. Die twee dingen doen al zoveel afbreuk voor mij dat ik het (nog) geen goede foto kan noemen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache
Hahn schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:11:
Ik vind 'm vooral veel te donker. En in het blauw zie ik lelijke artifacts. Die twee dingen doen al zoveel afbreuk voor mij dat ik het (nog) geen goede foto kan noemen :P
Beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Ietsje, maar nog steeds aan de donkere kant en er zitten nu andere artifacts in :P Als je Photoshop gebruikt, gebruik Save for Web en sla 'm op minimaal 80% kwaliteit (liefst 90%) op, want ik denk dat je 'm gewoon veel te hard comprimeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache
Ik gebruik Lightroom en ik snap er geen hol van waarom hij ze niet fatsoenlijk publiceert. Ik heb "verscherpen voor" al uitgezet. Mag niet baten.

Qua donkerheid. Ik vind hem persoonlijk echt niet te donker. Ja die eerste misschien, maar die tweede al helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
De tweede is te doen, maar het is alsnog alsof het al schemert. Ik zou 'm toch zeker nog wel wat lichter doen. Weet je zeker dat je je monitor niet op flinke brightness hebt staan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache
Dat brightness verhaal zou wel eens kunnen.
Enig idee hoe zoiets te meten is? Of zijn er goede waardes op het web te vinden voor een Samsung monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:49

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Vooral met een TN-monitor is deze site heel handig.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache
Hahn schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:35:
De tweede is te doen, maar het is alsnog alsof het al schemert. Ik zou 'm toch zeker nog wel wat lichter doen. Weet je zeker dat je je monitor niet op flinke brightness hebt staan? ;)
Het rare is trouwens dat ik hem in een afdruk op fotopapier heb en dat hij daarop geen zins te donker is.
Dus misschien heb jij de brightness wel te donker staan :9

@Ghost Dog: bedankt voor de link. Ik ga mijn monitor eens beoordelen hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Moustache schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 13:13:
[...]

Het rare is trouwens dat ik hem in een afdruk op fotopapier heb en dat hij daarop geen zins te donker is.
Dus misschien heb jij de brightness wel te donker staan :9

@Ghost Dog: bedankt voor de link. Ik ga mijn monitor eens beoordelen hierop.
Ik werk op gecalibreerde schermen en ook hier zijn ze te donker :).
Maar los van welk scherm e.d. je gebruikt, geeft het histogram objectief informatie over je foto en ook die vertelt dat hij te donker is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache
Nomad schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 13:31:
[...]

Ik werk op gecalibreerde schermen en ook hier zijn ze te donker :).
Maar los van welk scherm e.d. je gebruikt, geeft het histogram objectief informatie over je foto en ook die vertelt dat hij te donker is.
Mee eens.
Maar dan nog is het de vraag of wat het histogram vertelt een kwestie van keuze en smaak is of dat het een standaard is waar je je aan moet houden.

En deze opmerking staat even helemaal los van mijn foto, want ik zie nu ook wel in dat hij eigenlijk te donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:25

florholvoet

aka F0x.be

@Aloys: jou foto van die vogel springt er echt uit. Knap. De saturatie is wat mij betreft goed zo, ik zou zeker niet te veel doen want een overgesatureerde foto is een afnapper ;-)

@Moustache: ja je foto is inderdaad onderbelicht he, grof geschat mogen daar denk ik wel 2 stops bij. Nu is hij écht donker. De compositie is inderdaad wel geslaagd en de toren is zeker fotogeniek. Even bijwerken dus zou ik zeggen.

Afgelopen naar de Belgische Ardennen geweest. Daverdisse om precies te zijn. De omgeving is daar schitterend, en toch zo dichtbij huis, ideaal!

Bij het nemen van deze foto hoorde ik een voorbijganger zeggen tegen zijn wandelgenoot in het Frans, wellicht ervanuitgaande dat ik dat niet verstond: "Quelle con, il prend ses photos contre le soleil", hetgeen zoveel betekend als "Wat een idioot, hij neemt zijn foto's tegen de zon in".

Toch denk ik dat ik - mits wat correcties in Lightroom om wat detail terug te brengen - met deze foto er mooi ben in geslaagd de sfeer van de dag vast te leggen. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6151/6264070751_deca17ff8d_z.jpg
ardennen_2011_67.jpg by f0xbe, on Flickr

Ik twijfel of ik dat kleine stuk auto rechtsonder in de foto moet wegcroppen.. Mij stoort het niet zo.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@user88: aparte plaat. Vind alleen die onscherpe dame op de voorgrond niet zo geslaagd.

@Moustache: Belichting van de update is prima wat mij betreft. Compo is ook goed. Heb alleen het idee dat de vuurtoren niet helemaal scherp is?

@florholvoet: Sorry, dit is niet helemaal mijn smaak. Het tegenlicht is te hard, en de compo vind ik te druk. Auto past niet in het plaatje vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@ Florholvoet: Tegenlicht is idd te hard, lensflare is storend, auto hoort daar niet en de lucht is praktisch wit. Ik ben het wel met die fransman eens.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

florholvoet: zoals gezegd, ook ik snap de auto niet helemaal. Foto's maken tegen de zon in kan wel, maar ik zou het alleen vroeg in de ochtend of laat in de middag doen, dan heb je veel minder die veel te witte lucht.

Moustache: de 2e is veel beter, maar ik zou persoonlijk een wat dichtere crop zien.

user88: met die ogen kun je denk ik een hele leuke foto maken, dus ik zou zeker nog eens terug komen. Het zou perfect zijn als je de foto zo kan maken dat de ogen van zowel het reclamebord als die van een aantal mensen naar hetzelfde tafereel kijken. Een beetje zoals die enorme schilderijen waarin alle ogen naar hetzelfde punt zijn gericht, The Coronation of Napoleon bijvoorbeeld.

Van mij:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6160/6267274758_feec7a9039.jpg
Old Bailey by npmeijer, on Flickr

Omdat ik 6 maanden in Londen ben wil ik sowieso alle landmarks op de foto zetten. Het beste perspectief op Old Bailey is vanaf St. Paul's Cathedral. Buiten het gouden standbeeld zouden de kleuren verder niet heel boeiend zijn, ik zou in principe selectief kleur kunnen toepassen maar dat vind ik een beetje een gimmick dus ik laat hem zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:12
Edit: Weg

[ Voor 105% gewijzigd door Hamed op 23-10-2011 20:58 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Hamed schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 10:30:
@douPel
Vind hem veel te donker.
@ReneDD
Mooie lijnen.
@Sytsuuh,
Prachtig, maar waarom ben je voor zwart wit gegaan?
@User88,
Je foto is saai.
@Moustache,
Ook saai
@Florholvoet,
Hij is wel mooi maar beetje overbelicht rechts boven.
@Kasuras,
Ik had liever het gouden standbeeld ook goud gezien en de rest zwart wit, maar das mijn persoonlijke smaak. Mooie foto verder.
Om te beginnen zal ik even starten met wat commentaar op jouw commentaar. Dit soort opmerkingen/one-liners heeft niemand iets aan. Probeer te onderbouwen waarom je iets vindt, zodat een ander weet wat er zo goed is gegaan (zodat je het nog eens kan doen) of dat je weet wat er NIET goed ging, zodat je jezelf kan verbeteren.

Als ik nu over jouw foto zou zeggen "ik had het anders gedaan", dan weet je ook niet wat je de volgende keer wel/niet moet doen. Geef ook even aan wat je zelf van de foto vindt en waarom, zodat mensen gericht kunnen reageren. Geef bijvoorbeeld aan of je twijfelt over de compositie/belichting of waarom je bepaalde keuzes heb gemaakt. (PS: Lees de startpost nog eens door, daar staan dit soort dingen in).

Maar goed, tijd om je foto te bespreken: persoonlijk vind ik de centrale compositie wat saai. Ik zou geprobeerd hebben om het onderwerp uit het midden te plaatsen (of in ieder geval zijn kop). Denk daarbij aan compositieregels als de regel-van-derden / gulden snede of iets dergelijks. Zo maak je de foto waarschijnlijk een stuk sterker. Nu heeft de foto een hoog 'snapshot gehalte'. Daarnaast heb ik het gevoel dat de scherpte vooral op z'n snuit ligt en niet zozeer op de ogen (waar het zou moeten liggen). Maar dat kan ook aan mij liggen. Tot slot de achtergrond; Misschien dat een groter diafragma had gezorgd voor een iets rustigere achtergrond, zodat deze iets minder de aandacht trekt.

[ Voor 6% gewijzigd door ReneDD op 23-10-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Ga mij aub niet vertellen wat ik wel of niet moet zeggen. Foto's die ik saai vind zijn gewoon saai na mijn mening. Verdere uitleg is niet nodig vanuit mijn kant. Mijn mening he :)

Als je het zo wilt dan kan dat! Elke persoon die een DSLR, Systeemcamera of zelf een telefoon met een camera heeft kan ook zulke foto's maken. Gewoon saai maar de lijnen zijn mooi. Je hebt een foto gemaakt van een parkeergarage of een gebouw die in bijna alle steden te vinden zijn. Veder niet echt interessant.

@douPel,

Hij is veel te donker. Neem de volgende keer een statief mee en maak een HDR. Zo niet maak paar foto's en kijk of je een van de foto's goed kan bewerken.

@Sytsuuh,
Zoals je zelf aan aangeeft zou je foto wel misschien leuker zijn geweest met kleuren. Zou je hem ook met kleuren kunnen poosten?
knip

[ Voor 7% gewijzigd door PowerUp op 23-10-2011 11:14 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Hamed schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 10:30:
@douPel
Vind hem veel te donker.
@ReneDD
Mooie lijnen.
@Sytsuuh,
Prachtig, maar waarom ben je voor zwart wit gegaan?
@User88,
Je foto is saai.
@Moustache,
Ook saai
@Florholvoet,
Hij is wel mooi maar beetje overbelicht rechts boven.
@Kasuras,
Ik had liever het gouden standbeeld ook goud gezien en de rest zwart wit, maar das mijn persoonlijke smaak. Mooie foto verder.

Hier komt die van mij. Ik had de telelens niet meegenomen. Moest heel dichtbij komen en werd zelf aangevallen. Heb hard moeten rennen maar ik werd 3 keer gewaarschuwd door hem. Ik was al voorbereid om te rennen en had gelukkig de Sun Sniper Strap mee. De Camera ging op tijd naar beneden en hield hem goed vast.

[afbeelding]
Slechte compositie (rule of thirds?), ik zie een kont die storend is, de linker schaduw zit in de weg, deze foto had je ook met een telefoon kunnen maken. Kleuren zijn overigens wel leuk.

Voor de rest, sterke kritiek op anderen, maar je eigen foto is (veel) slechter dan alle eerder genoemde. Mening mag, maar graag wel met argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Hamed, in de OP staat duidelijk dat we geen oneliners als commentaar willen, omdat iemand daar helemaal niets aan heeft. In de topictitel staat niet voor niets "om van te leren", denk daar aub aan als je commentaar geeft, dat er iets van te leren valt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Sgoed. Zal beter opletten in de toekomst.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackvulcano
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09-2020
@ Hamed Het linkeroog van de schaap is onbelicht, in combinatie met het feit dat het een zwart schaap is met een zwart oog, maakt dat het lastig om in één oogoplag te vinden. Hierdoor vind ik de foto onrustig omdat je standaard opzoek gaat naar de symetrie in een gezicht. Verder is zoals eerder aangegeven de compositie/cropping niet optimaal vanwege de centrale positie van een verder lege foto. Het feit dat de schaduwen er lang opstaan vind ik wel aantrekkelijk.

@Kasuras Het concept is leuk. Waar ik aan denk is om in zo'n shot als experiment je dof in extremen te brengen. Dus of alleen het beeld scherp en de rest blur of allés scherp. Ik heb het gevoel dat dit er een beetje tussen in zit en dat het wat aan karakter mist die het wel zou kunnen hebben.

@Flor Wat andere mensen ook hebben gezegd; het eerste wat opvalt is het felle tegenlicht. Verder heb je de bloemen in horizontale en verticale zin bijna op 2/3 gezet, bijna de helft van de foto. Doordat de struiken daar pal naast staan heb je geen gevoel van ruimte en weinig diepte in de foto. Mijn tip zou zijn om één ding te kiezen als hoofdonderwerp van je compositie en vanuit daar invalshoeken erbij gaat bedenken. Dus óf de bloemen, óf de oude muur'of met het tegen licht spelen oid.

@Moustache Iets meer volume qua belichting zou idd geen kwaad kunnen denk ik. Wat leuk is aan de foto is het kleuren spel tussen de duinen, vuurtoren, wolken en helblauwe lucht. Om dit nog meer te versterken zou je ook kunnen wachten totdat de witte wolken niet pal achter je witte deel van de vuurtoren staan. tenzij het een windstille dag is natuurlijk, anders zou je lang kunnen wachten ;). Het lijkt er iig op dat het waait aan de halmen in de duinen te zien. Stel dat dat zo zou zijn dat kan je ook de beweging van het gras in de duinen vastleggen met een iets langere sluitertijd, maar dan wordt het natuurlijk een totaal andere foto wat niet je bedoeing zou zijn :P En misschien dat de foto kan worden versterkt door iets meer blauwe lucht te croppen.

@User88 Ik snap het idee erachter, mede door de titel van de foto, maar vind het niet zo geslaagd. De foto zelf is opzich niet veel mis mee maar het onderwerp mist een beetje. De ogen van de dame staren ver weg over de mensen heen en sommige mensen zijn scherp en andere niet. Een voor mij interessanter moment wat je heb vast gelegd is de uitwisseling van blikken tussen de vrouw links en de donkere jongen in het scherp. Misschien zou het een leukere foto nog kunnen worden om daarop met croptools je compositie te bouwen, of in deze shot de vrouw op de board 'uit te vagen'.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6048/6273265364_2882b236f7_z.jpg
Ohrid's Vegetable Marktet by Stan-ley, on Flickr

Had zoiets in mn hoofd bij het schieten van de foto, vond het uiteindelijk best lastig qua belichting vanwege de donkere omgeving bij de weegschaal en het felle onbedekte gedeelte verder op de markt. Het liefst had ik de weegschaal iets ruimer gecropt maar vanwege storende elementen was dit niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Modbreak:Even het topic wat opgeschoond. Nu graag weer op een normale manier communiceren met elkaar!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@Toff, bedankt voor je moeite:) Achteraf bedacht ik dat ik de foto gewoon op z'n kant had moeten maken :)

@Sytsuuh. Mooie grillige boom. Vind m toch wat druk ogen.

@User 88, zoals al gezegd, wat donker en artefacts in de lucht. Wat ik mooi vind is dat er 4 simpele kleuren zijn in redelijk grote vlakken.

@Florholvoet, Ik denk dat ik de foto iets meer van rechts had genomen en van een wat hoger standpunt, of in ieder geval de bloemen iets lager in beeld.

@Kasuras, mooie foto, denk dat zwart-wit deze goed doet.

@Blackvulcano, eerste wat me opviel waren de mooie kleuren. Duidelijke kleuren, maar niet schreewerig of druk. Ik vind het ook grappig om te merken dat mijn oog toch steeds weer naar de klok getrokken wordt. Mooie foto! Heb je hem nog nabewerkt ofzo?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6056/6273146047_16115d58b5.jpg
Boom by P Pepping, on Flickr

Eigen kritiek: Jammer van de bladerbos linksboven op de voorgrond. Toch iets te duidelijk aanwezig. Misschien dat de boom iets meer naar rechts had gekunt voor het mooie. De lichtstralen komen net niet helemaal duidelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackvulcano
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09-2020
@ Doupel
Bedankt en ja ik heb inderdaad in Lightroom bewerkt voor wat kleur en contrast correcties.

Ik vind je foto leuk. De compositie, plaatsing van de boom vind ik wel prima eigenlijk. De lichtstralen komen zoals je zegt net niet helemaal lekker uit, en dat komt denk ik door het 'tegenlicht' wat van rechts komt. Echter is hier best nog wat aan te doen in Lightroom of Photoshop met wat belichtingscorrecties.

Dit heb ik even zelf gecheckt maar omdat ik niet weet hoe het er oorspronkelijk uitzag en overkwam op jou heb ik de richting van het licht gegokt. Ik wil hiermee alleen aantonen dat je met de graduattiontool in Lightroom nog het een en ander kan ophalen mocht je dat willen.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6228/6273587119_063ff13d09_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
ja, je hebt helemaal gelijk. Ziet er beter uit zo! De boom stond aan de rand van een pad, dat verder open was. Daar zal dus wel licht vandaan zijn gekomen, ookal stond de zon links (anders krijg je die stralen niet). Ik had niet opgemerkt dat dit tegenlicht zoveel invloed had. Ik ben nog bezig met Lightroom onder de knie te krijgen:p De graduationtool kwam geloof ik al eerder voorbij. Zal daar toch eens naar kijken. Zowel de boom als de stralen springen er bij jouw bewerking veel beter uit. Super bedankt!! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

douPel schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 23:47:
Ik ben nog bezig met Lightroom onder de knie te krijgen:p
Mocht je daar echt mee aan de gang willen kan ik je het boek aanraden van scott kelby
Dat heb ik sinds kort zelf ook en ik moet zeggen dat ik zonder dat boek de helft van de functies niet gevonden had :)
De graduationtool kwam geloof ik al eerder voorbij. Zal daar toch eens naar kijken. Zowel de boom als de stralen springen er bij jouw bewerking veel beter uit. Super bedankt!! ^^
Klopt, maar ik vind ook dat de blur van de bladeren hierdoor meer zichtbaar (en storend) is.. Ik vindt het een hele mooie plaat, compositie is prima en de lichtstralen maken het een beetje fantasy, blij, hoe je het noemen wilt, maar de bladeren linksboven storen me :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Kasuras: Ik vind jou zwart wit bewerking niet zo heel geslaagd; oogt vooral flets/flauw. Ik ben al niet zo'n liefhebber van zwart/wit; en al helemaal niet van dit soort. Ik zou hem persoonlijk 'zwaarder' bewerkt hebben. Standpunt is wel ok trouwens.

@Blackvulcano: Interessante plaat. Vind alleen de 'klok' teveel tegen de rand aanzitten.

@douPel: de bewerking van blackvulcano vind ik best geslaagd. Jouw versie te flets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@ Pixeltje, Lijkt me een mooi sinterklaascadeau :) De bladeren vielen mij ook op. Maar zoals Blackvulcano al zei, het is om te laten zien wat er nog mee kan.

Mijn versie is inderdaad flets, maar met jullie tips en kritiek ben ik wel verder gekomen en daar gaat t om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoost
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 16:32
Na een tijdje lurken hier dan toch maar een account gemaakt om ook eens mee te kunnen doen, en hopelijk iets te leren.

Kleine caveat bij mijn eigen commentaar: bedenk dat ik door niet al teveel vakkennis word gehinderd, en dus ook vanuit dat kader mijn commentaar zal leveren :)

So here goes.
Blackvulcano, ik weet niet precies waar ik naar moet kijken op je foto, wat nu precies het onderwerp is. Daarom vind ik hem niet zo fijn om naar te kijken. Het oog wordt naar de (imo niet zo interessante) wijzerplaat van die weegschaal getrokken, en pas dan naar de markt waar eigenlijk veel meer te beleven is.

douPel, mooi idee, maar ik sluit me wel aan bij je eigen kritiek. Ik vraag me ook af hoe hij er met iets meer kleur, of met een andere zwart-wit-mix uit zou zien. Ik vind 'm nu een beetje "vlak".

Kasuras, leuk gedaan met het beeld in de lucht. Ik vraag me af hoe hij er zonder die bomen onderaan de foto uit zou zien, evt. vanaf een lager standpunt zodat je niet teveel van die toren hoeft in te leveren (als bij croppen)

En hier dan een experimentje van mijn hand (hmmm... ik zie de pun pas nu ik het heb opgeschreven :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.few.vu.nl/~jbe210/dt1.jpg
Het was vooral een lopend experiment met de duct-tape-hand, daarom zag ik pas achteraf de boutjes achter het slangetje die er eigenlijk natuurlijk niet horen. Los daarvan ben ik zeer benieuwd naar jullie commentaar/kritiek en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Laatst online: 13-07-2023
Het is een leuk idee en ik zie veel leuke mogelijkheden :) Maar voor nu denk ik dat er nog wel iets kan worden verbeterd, dus op naar de opbouwende kritiek ;)
-De foto is mij te grijs en donker. Het geheel moet lichter en meer BOOM krijgen. Die highlights in de reflecties en het textuur van de hand vallen nu weg tegen de rest van het grijs.
-Achtergrond is niet egaal wit (ofjah, grijs). tussen de wijs- en ringvinger is iets van vuil of schaduw te zien. Dat is afleidend vind ik.
-De boutjes maken het geheel wat druk, maar dat was dus al gezien :)

Heel Quick and Dirty:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6097/6278070250_429253faf4_z.jpg
dt1-Edit by RalphH87, on Flickr

Ik denk dat er met de raw nog veel valt te doen. Echt leuk idee nogmaals :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sibylle op 24-10-2011 23:38 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:36
@Florholvoet
Naar mijn mening ook te licht en een te zware flare. in eerste instantie stoort de auto niet, maar zou hem er toch uit croppen.

@Blackvulcano
mooie compostitie, echter denk ik dat hij iets donkerder en met een sterkere bokeh mooier is.
Het uurwerk zelf had wel mooier geweest als hij helemaal op de foto had gestaan

@Bjoost
Erg leuk concept! Zoals Sybille hem bewerkt heeft doet hij meer recht, knalt meer van het scherm af. Ik ben zeker benieuwd wat je hier nog meer mee gaat maken!

Nu eentje van eigen hand.
Er is wat ingeleverd op de kwaliteit wegens het resizen en kleiner maken om overal te kunnen uploaden.
Gezien het dorpje Doel (Belgie) verlaten is heb ik geprobeerd een wat donkere setting neer te zetten. Benieuwd naar de reacties!

Garage in the abandoned village of Doel

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/299152_111375168973988_100003045175605_83509_165186938_n.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Wannial op 25-10-2011 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 17:29

Goku33

Ownage!

@Wannial: Leuke opzet, maar je zit best krap in je belichting (wit is overbelicht, maar het zwart is geregeld volgelopen). Mooi moment om wat HDR toe te passen! Verder is de compressie rampzalig en je copyright kan echt niet zo prominent hoor, maakt je foto echt mega onrustig! Al met al een goede setting om wat meer tijd in te steken, maar wellicht kan je met je RAW bestanden al een heel eind komen in de nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Het origineel is ook minder wit, is door de conversies gekomen.
Zal eens zien of ik die vanavond kan uploaden, is de kwaliteit ook gelijk een stuk beter.

Tjah, © logo is er dan ook voor bedoeld dat andere niet met je werk aan de haal gaan.
Ik ben ook nog niet echt thuis in fotoshop, wieweet komt dat ooit nog eens.

[ Voor 13% gewijzigd door Wannial op 25-10-2011 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Wannial schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:03:

Tjah, © logo is er dan ook voor bedoeld dat andere niet met je werk aan de haal gaan.
En dat werkt prima, want het verpest (in ieder geval voor een deel) je foto aardig.

[ Voor 55% gewijzigd door Hahn op 25-10-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Blackvulcano schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:03:
@Flor Wat andere mensen ook hebben gezegd; het eerste wat opvalt is het felle tegenlicht. Verder heb je de bloemen in horizontale en verticale zin bijna op 2/3 gezet, bijna de helft van de foto. Doordat de struiken daar pal naast staan heb je geen gevoel van ruimte en weinig diepte in de foto. Mijn tip zou zijn om één ding te kiezen als hoofdonderwerp van je compositie en vanuit daar invalshoeken erbij gaat bedenken. Dus óf de bloemen, óf de oude muur'of met het tegen licht spelen oid.
Kijk, dit is nou eens opbouwende kritiek waar ik iets aan heb!

Ik kan me er in vinden, maar ik blijf koppig mijn foto verdedigen. :+ Op vlak van de compositie moet ik inderdaad mijn trots even opzij zetten, maar die overbelichte lucht die kan er bij mij echt wel mee door.. Het ging mij in deze foto puur om het enorme contrast dat dit tegenlicht geeft op de bloembladeren en de uitgesproken silhouette..

@Kasuras: Hoewel je compositie je onderwerp goed in de vaandel zet, lijkt het in mijn ogen wat te verdrinken in de rest van de foto. De lucht is (redelijk donker)grijs, de grijswaarden in deze foto liggen denk ik wat te dicht bij elkaar.. Al die gebouwtjes op de achtergrond met hun highlights trekken de aandacht weg van het standbeeld. Wellicht kan je in je beeldbewerkingsprogramma (RAW?) nog wel wat corrigeren. Kortom, er zit wat weinig contrast in de foto.
Verder komt volgens mij een standbeeld natuurlijker over (realistischer) en dus beter tot zijn recht vanuit een (licht) kikvorsperspectief.

@Blackvulcano: Ik hou van de kleuren! De blauwgroene schijn doet me denken aan het nostalgische cross-processing. Zijn dit de kleuren die het dak veroorzaakten of heb je de levels wat aangepast? De compositie is niets op aan te merken, al was hij wellicht beter met de gehele weegschaal erop.
Had het nou geen leuk idee geweest al je aan de onderkant van de weegschaal trok tijdens het nemen van de foto? Dan ligt er niets in en geeft de schaal toch een gewicht aan! :9

@bjoost: Zonder meer een interessante foto. De nabewerking kan inderdaad zoals aangetoond de foto nog wat beter tot zijn recht laten komen. Dat die bouten daar niet hadden moeten liggen stoort me niet zo, maar ik had wel eens extra nagedacht over wat je er wél legt.. Dat buisje kan ik niet zo goed plaatsen. Ik probeer maar even out-of-the-box te denken, maar had de foto niet veel interessanter geweest met bijvoorbeeld miniatuurgebouwen (of andere miniaturen) om bijvoorbeeld het hand van God te symboliseren.. Of.. weet ik veel ;)
Een geslaagd experiment is het zeker en vast!

@Wannial: de locatie zegt me eigenlijk niets. De lichtinval is grafisch wel sterk, en dit trekt ook meteen mijn aandacht: de harde lange schaduwen. Maar verder is de foto nogal rommelig (ja, het is dan ook een verlaten rommelgarage). Misschien had de foto leuker geweest als je een of meerdere elementen wat meer had geïsoleerd..

Als ik dan zo vrij mag zijn om van mezelf nog een fotootje te plaatsen? Een foto vanuit dezelfde reeks als mijn vorige post en jawel - met tegenlicht. Nee, dat zijn geen toevalstreffers, of pechgevallen, maar dat is opzettelijk gedaan.
Het zonlicht kleurt de bladeren hier zo mooi, de zon komt piepen en je ziet het einde van het bos, een gat doorheen de bomen, het licht aan het einde van de tunnel. Over de compositie twijfel ik nog wat, ik heb nog een foto met het voorliggende bospad erbij op maar die heb ik niet gekozen. Ik probeer de focus op de boom te leggen, en ja, de stukjes lucht zijn wit en delen van het bos zijn zwart, dus technisch gezien niet goed belicht, ik had dit natuurlijk kunnen corrigeren in Camera RAW maar heb dit opzettelijk niet gedaan om het accent op de piepende zon bij de boom de behouden.
HDR? Ja dat had hier misschien wel een leuk shot voor geweest maar helaas geen statief bij de hand.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6052/6264596200_bfab6ee596_z.jpg
ardennen_2011_65.jpg by f0xbe, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 14-08 08:01
@bjoost: Ik vind de compositie iets te centraal, ik zou hem meer rechts gezet hebben.

@wannial: Dit is een foto die je in hdr had moeten nemen vind ik. Daarnaast is er niet echt een duidelijk onderwerp in de foto waardoor het een beetje rommelig overkomt.

@florholvoet: Ik vind het rechtergedeelte van de foto te donker, volgens mij zou het de foto ten goede komen om dat deel eraf te croppen.

Een foto genomen tijdens een border collie wedstrijd in de Franse Alpen.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6164/6268736062_4e75707c13_z.jpg
Border Collie competition by LaurentSt, on Flickr

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoost
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 16:32
Dank voor de nuttige reacties! Ik had die foto al zo lang liggen dat ik niets nieuws meer zag (zoals een te grijze achtergrond! whoeps...) door er langer naar te kijken. Qua croppen was rechts nog wat ruimte, maar dan komt wel het slangetje in het midden te liggen. Als ik ze naast elkaar zie kies ik toch weer m'n (wat meer naar links geplaatste) crop, maar een tegenvoorbeeld staat hieronder.

In antwoord op florholvoet: het oorspronkelijke idee was de duct-tape-hand die een boutje ging oppakken. Maar nadat ik m'n hand had getapet kwam ik erachter dat die bouten niet zo fotogeniek waren binnen dat kader... maar in m'n bak met spullen vond ik ook nog dat slangetje, en die stond qua grootte meer in proportie. Nu is het vrij veel werk om een hand goed te ducttapen, heb ik ondervonden, dus met getapete hand op zoek gaan naar andere props werd 'm niet helemaal. Maar, volgende keer, als die er komt, ga ik in ieder geval wat kleine auto's doen icm de hand - toch een beetje hand-of-god.

Voor de geïnteresseerde:
Tot ik tijd heb om de boutjes er (goed) af te (leren) shoppen, hier een huidige (tussen)versie: klik
Een heel andere foto uit dezelfde shoot, nu wel met boutjes maar op rechts wat onderbelicht: klik
(heb maar linkjes gedaan om niet alles onder te spammen... :) )

@LaurentS: mooi beeld en vast een mooie weergave van de dag. Publiek op de achtergrond voegt ook wat toe, zelfs al kun je niet zien of ze naar voren of naar achteren kijken. Ik vind de lichte tinten wel uitgebeten aandoen, maar misschien was dat juist je bedoeling. Boven de "tweede koe" is de achtergrond wat onrustig.

@florholvoet: volgens mij als je het onderbelichte rechterdeel van de foto eraf cropt, en een staande foto overhoudt, kan ie er ook nog heel goed mee door, en ben je in ieder geval voor deze foto van het licht/donker-dilemma af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

@florholvoet: ardennen - wel wat veel tegenlicht en flare - ook de auto misstaat imo wat. Positie iets meer naar rechts was mssch. een optie geweest - minder tegenlicht en geen auto? bospad: mssch. inderdaad ombouwen naar staand formaat door weinig doortekende stuk rechts eraf te croppen? En links, zodat de centrale boom niet te centraal komt te staan maar het licht als het ware begrenst?
@kasuras: oogt wat eentonig, enerzijds doordat het beeld wat centraal staat, anderzijds door de wat saaie grijstoning. Foto kan imo wel wat kleur en contrast gebruiken - gouden beeldjes willen het ook zonder late zon nog wel eens aardig doen.
@blackvulcano: fractie meer ruimte voor de wijzerplaat rechts, zoals je zelf al opmerkte. Mooie toning trouwens, en de essentie van een markt goed weergegeven
@doupel: hoge lichten linksboven doen het effect van de lichtstralen wat teniet. En met berken en herfsttinten moet kleur toch ook wel een optie zijn?
@bjoost: origineel idee, benieuwd in wat voor reeks het gaat passen. Bewerking van @Sybille is idd. een forse stap vooruit
@Wannial: Contrast van het binnenvallende zonlicht en de grauwe rommel op de achtergrond is mij wat aan de grote kant - oogt een tikje onnatuurlijk. Plus dat logo natuurlijk - maakt de foto bijna overbodig
@LaurentS: mooi beeld, maar toont imo wel erg bleek - ik zie nergens echte zwarten, zelfs niet op de kop van de collie. Geeft natuurlijk wel een beetje "verleden tijd"-indruk, maar vraag me toch af hoe een contrastrijkere prent zou ogen
Zelf ook met veel (tegen)licht bezig geweest: zon brak door terwijl de regen nog op de rozen lag. Nogal heftige bokehringen en een misschien wat te beperkt scherptegebied, maar ben toch wel benieuwd naan commentaar. (gemaakt met 2.8-105 MF macrolens op d7000, 1/640 @ f/8 en ISO 200, ev-0,3)
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6240/6283991707_1423dbd542_z.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@laurentS, de titel verwijst naar een border collie-competitie, maar de bordercollie zit achter een koe verstopt. Als het daar toch om draait haal dat dan ook heel duidelijk naar voren. Ik vind de keuze zwart-wit hier geslaagd en geeft een mooie 'vintage/oude' look.
@bobcom Die bokeh lijt wel erg af van het wat donkere bloemetje, terwijl die nou net die leuke waterdruppels heeft. Die wat lichter en het ziet er toch wel leuk uit. Anders dan anders :P

Het is herfst, warme kleuren bij de blaadjes. Wat vinden jullie ervan?Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6239/6284624036_d5ea507ae2_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Lekker kleurtje! Alleen mijn aandacht wordt steeds getrokken naar het saaie lege stuk links, of het onscherpe blaadje rechtsonder :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
The Legend schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 08:02:
Lekker kleurtje! Alleen mijn aandacht wordt steeds getrokken naar het saaie lege stuk links, of het onscherpe blaadje rechtsonder :P
Je bent me voor ;-). Wat ik er wou aan toevoegen; misschien net wat meer scherptediepte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@encarta: bedankt voor je tip- Heb het contrast in de achtergrond flink wat teruggeschroefd en wat high-pass verscherping op de bloem: maakt er idd een andere prent van. Ook een betere?
Jouw foto: leegte links stoort me niet, harmonieert mooi met de kleur van het blad. Mis alleen wel wat scherpte in het onderwerp - een grotere scherptediepte was imo lekkerder geweest.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6054/6285315901_acd01667b8_z.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Om eerlijk te zijn vind ik het niet mooi met dat lagere contrast in de achtergrond.

Ik zou proberen de bloem op de voorgrond wat lichter te maken en de achtergrond zoals oorspronkelijk laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Om heel eerlijk te zijn, zou ik deze lens hiervoor niet meer gebruiken, want de bokeh is simpelweg lelijk als de lens is afgestopt. Misschien dat ie wijd open beter presteert, maar dit is niet echt meer karaktervol te noemen (zoals bijvoorbeeld een Trioplan 100 dat wel is).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik vind dat de achtergrond nu net wat te weinig contrast heeft. Op het origineel is het weer te afleidend, dus ik zou een middenweg zoeken.
Wel vind ik die achtergrond (ook al is hij onrustig) iets hebben, omdat het de waterdruppels op de bloem benadrukt.
Kan je op de bloem niet wat meer invullicht gebruiken voor het donkere gedeelte, en de bloem als geheel iets (bijv. 1/3 stop) lichter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Die laatste bewerking is echt vele malen slechter, er zit nu een vieze grijze waas over de hele foto... Maar de eerste versie vind ik ook niet geweldig, bokeh is erg onrustig en hij is veel te scherp (maar dat zou zomaar kunnen door de nabewerking, veel met scherpte zitten spelen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Beetje blur over de achtergrond doet wonderen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wJmjEj0lLtDIoZqxc3W7Y88r/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Die van Toff is veel mooier.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Toff: vele malen bedankt, zo is'ie zoals ik hem (bij het bewerken) zou willen bedoelen. Heb je natuurlijk wel een pakket skills voor nodig waar ik op dit moment nog niet over beschik. Maar in elk geval bedankt voor het plaatsen van een richtlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

@bobcom @Toff: op f/8 is de bokeh van de lens inderdaad echt niet flatterend.. Je kan de lamellen van je diafragma zo tellen. Die blur op de achtergrond is inderdaad juist wat deze foto nodig had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Toff, top! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Encarta: ik denk dat het probleem is dat het punt van het blad te centraal is. Ik denk dat de plaat mooier is als je wat van de rechter (of linker) kant afschaaft.

bobcom: leuke foto, maar er mist wat detail in de knop wat je wel bij de onderste bladeren ziet. Daarnaast had ik de achtergrond liever iets scherper gezien; dan zou je wat meer de 2 bloemen naast elkaar hebben terwijl die achterste bloem nu puur achtergrond is.

LaurentS: wat al gezegd is, als de hond 1,5 meter voor de koeien uitliep was hij perfect, maar nu mist het toch wat. Qua compositie is hij verder wel goed denk ik. Ik ben nog niet helemaal zeker over of je wel of niet de man zo centraal moet hebben, maar ik zou ook niet weten hoe het anders kan.

frolholvoet: wat de foto maakt is denk ik het verschil tussen het groen in de voorgrond contrasterend met het blauw in de achtergrond, maar daar zie je zo weinig van! Ik zou eens een heel stuk van de rechterkant eraf halen, ik denk dat het daardoor veel mooier wordt.

Van mezelf: vandaag/gister was het Divali, en dichtbij m'n huisje hier in Londen werd dat gevierd in een oude kerk die al een hele tijd dienst doet als tempel. Divali is de overgang naar het nieuwe jaar voor de Hindu's, dus het is vooral een Indiaas feest. Maar er waren ook heel veel afgevaardigden van andere geloven en mensen uit de omgeving die het feest bezochten. Al met al een hele leuke avond beleefd!

Dit zijn denk ik de 2 beste van de set, de rest is te vinden op flickr.

http://www.flickr.com/pho...72157627992487292/detail/

1

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6111/6287180082_5b87b7c5ac.jpg
Divali 6 by npmeijer, on Flickr

2
Divali 4 by npmeijer, on Flickr

Ik had voor mezelf een lijstje opgesteld met dingen die typisch zijn voor dit festival, en daar wilde ik dus sowieso foto's van hebben. Belangrijkste waren de kaarsen (het is immers het feest van het licht) en iets typisch Indiaas. En natuurlijk de henna tatoeage's die eigenlijk ook bij de Indiase cultuur horen.

Bij nr1 heb ik geprobeerd zowel de zwarte henna die wordt aangebracht als de oranje die al aanwezig is bij de vrouw die het werk doet te laten zien, en dat is denk ik goed gelukt al had er misschien iets meer van het kunstwerk in wording op gekund (ietsje hoger perspectief dus). Bij nr2 is er rechts wat leegte in verband met de mouw van de man, maar als ik dat weg zou croppen zou het denk ik de compositie niet ten goede komen.

[ Voor 2% gewijzigd door Moby op 28-10-2011 11:10 . Reden: Solo testcase topic, dus maar 1 foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.Rotteveel87
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09-2019
Ik ben wel geinteresseerd in productfotografie, vorig jaar heb ik een presentatievormgeving vak gehad maar uiteindelijk vind ik dat ik weinig feedback heb gekregen van de begeleiding en wat ik volgende keer beter moet doen,

1 voor en 1 na de photoshop;

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-_vET2YEn7Mw/TAbUHdW3yvI/AAAAAAAABPs/aAiA_CKExDE/s512/DSC00640%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-jHyUs6hdDaU/TAbUGjWB1oI/AAAAAAAABPo/86KkQWsuhao/s512/Bewerking%2525201%252520%252528Large%252529.png

wat ik gedaan had uit mijn hoofd;

Achtergrond wit gemaakt
Refracties verwijdert
Slagschaduw iets minder aanwezig gemaakt
Letters scherper
Messing verzadigt
Eigen schaduw van de bovenste helft geburnt
Reflecties op de hoeken gedodged
Bijgeknipt^^
Wat smutsigheid verwijdert

Alles dus gewoon op gevoel, mochtik iets grondleggend verkeerd heb gedaan hoor ik het dus graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
@Kasuras; de tweede foto is erg mooi, maar ik zou dat altaar(?) toch even rechtzetten om het af te maken :)

@K.Rotteveel87 geef ook commentaar op anderen als je zelf commentaar wenst te ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:29
@K.Rotteveel87 Ik vind de sfeer van de onbewerkte veel beter passen bij het product. Verder zie ik nog wat schmutzigkeit liggen in de schaduw van de espresso. Verder vanuit een prettige hoek die alle aspecten van het product duidelijk laat zien.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
@Wannial
Je watermerk is wel heel erg prominent, je moet ook weer niet al te paranoide doen over mogelijk misbruik van je foto. Verder is het wel een mooie foto.
@florholvoet
HDR is vaak prima uit de hand te doen als de camera een redelijk goede burst heeft. Compositie lijkt me goed, mits de lucht niet zo overbelicht was. Nu zou ik kijken of het niet mooier wordt door er iets van de linkerkant af te halen, het leidt mij namelijk wat af.
@LaurentS
Leuke foto, ook met die hond er zo op. De foto kan alleen wel wat meer contrast gebruiken.
@bobcom
Je eerste versie is beter dan je tweede, al is die van Toff nog beter.
@Encarta
Tja, het is een blaadje, maar het doet me niet heel veel. Het beeld is te leeg en er is te veel niet scherp.
@Kasuras
Ik vind het een beetje onrustig dat het touwtje (armbandje) niet scherp is, die onscherpe draden leiden mij wat af. Verder een prima foto en zeur ik over een klein detail.

Dan een fototje van mij. Het is het Lloyd's gebouw in Londen wat natuurlijk al enorm vaak gefotografeerd is. Ik heb geprobeerd het wat origineler vast te leggen dan gemiddeld en volgens mij is dat best goed gelukt:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6043/6288545234_0f0558d0a6_z.jpg
Lloyd's building by Fl0ris, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BlackLightning: Mooie combinatie, die paarse verlichting met die blauwe wolken op de achtergrond.

@K.Rotteveel87: Vind bij de nabewerking de schaduw erg afgekapt overkomen en persoonlijk vind ik de achtergrond te grijs.

@Kasuras: Nette foto, maar vind het standpunt iets te laag. Had het mooier gevonden als van het patroon of de vorm van de tatoeage wat meer te zien geweest was.

@Bobcom: Mooie foto. Word er een beetje droevig van, maar dat is iets persoonlijks.

@Encarta: Jammer dat de scherpte niet precies op de punt van het blaadje ligt. Vind het wel mooi dat de kleur van het blaadje terugkomt in de bokeh.

Crossposting is op GoT niet toegestaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 28-10-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
BlackLightning schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:46:
@Wannial
Je watermerk is wel heel erg prominent, je moet ook weer niet al te paranoide doen over mogelijk misbruik van je foto. Verder is het wel een mooie foto.
Dankjewel.
In het verleden wel eens problemen mee gehad, dus nu het zekere voor het onzekere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
@Blacklightning

Ik weet nou niet precies hoe ik tegen de foto aan moet kijken. Hoe sta je normaal?
Verder wel goede 'uitspringende' kleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
Servertje schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:34:
@Blacklightning

Ik weet nou niet precies hoe ik tegen de foto aan moet kijken. Hoe sta je normaal?
Verder wel goede 'uitspringende' kleuren :)
Normaal gesproken sta ik met beide benen op de grond, zo ook hier ;). Voor de foto stond ik bijna tegen het gebouw aan en heb toen de foto ongeveer recht naar boven gemaakt (met statief). Aan de rechterkant van de foto zie je één van de trappen die aan de buitenkant van het gebouw zitten en links wat buizen die aan de buitenkant van het gebouw lopen. Als je een foto van het gebouw opzoekt wordt het met deze beschrijving vast duidelijker (ik heb de foto alleen niet vanaf een plek gemaakt die zichtbaar is op de wikifoto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:43:
Crossposting is op GoT niet toegestaan.
Ja, sorry. :F Heb nog gedacht of het wel mocht, en toen dacht ik : "Ik merk het wel" ;)

Had eigenlijk toch beter geweest als ik de normale versie gewoon in de testcase had laten staan, en de bijgewerkte hier geplaatst had. Dus heb ik de onbewerkte versie terug geplaatst in de testcase, zodat ik deze alsnog hier neer kan zetten. (Ik neem aan dat het op deze manier geen probleem is? :) )

Heb, wat ik zelf de mooiste foto uit mijn testcase vind, nog eens met photoshop nabewerkt. Ben er wel tevreden over, maar toch ook wel benieuwd naar wat anderen er van vinden.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6057/6288520676_ba4e83943f_z.jpg
onbewerkte versie op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@sargonaut: bewerking op zich een goed idee, maar imo een beetje te ver doorgeschoten. I.p.v. de buitencirkel helemaal naar grijs terug te draaien mssch. alleen verzadiging7helderheid een heel stuk verminderen? Bewerking voegt wel iets toe t.o.v. flickr-origineel, maar haalt in deze vorm ook weer wat weg - a.u.b.w.i.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien zijn de randen inderdaad net iets te grijs, maar voor de rest zou ik deze plaat best aan de muur willen hebben hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Ik vind de onbewerkte versie véél mooier.
Wellicht proberen wat bobcom voorstelt, de boel niet helemaal tot grijs vermalen, maar er ergens tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de C&C. :)

@bobcom: Bedankt voor de tip. Moest wel effe googlen op die laatste afkorting. ;)

Mijn bedoeling was om de foto aan de randen 'zwart/wit' te maken. Maar het grijze overheerste inderdaad erg veel. Op de nieuwe versie is het verloop een stuk zachter, en zijn de randen minder hard grijs.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6118/6292649062_ee9664da41_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gastinzending van iemand zonder een tweakersaccount:Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.12/1431300001-1431350000/1431328501-1431328600/1431328540_6_s9JM.jpeg
Het commentaar is wel van mij:
@sargonout Ik vind de orginele versie nogsteeds beter, zwart/wit maakt het niet echt beter naar mijn mening. Hoewel de laatste versie is wel beter dan eerste z/w.
@blacklighting Ik vind het altijd belangerijk dat een foto speciaal is, en dat is deze zeker. Mooie kleuren en leuke lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie foto Blacklightning, moet zelf ook maar eens die kant op! Die lijnen die allemaal naar 1 punt gaan, heel goed.

Sargonaut de nieuwe versie is inderdaad veel beter.

Encarta, hoewel de foto zo ook leuk is, had ik 'm denk ik liever zo gezien dat de armen achter de appel zijn. Meer alsof de appel je wordt aangegeven, terwijl hij nu meer wordt laten zien - snap je wat ik bedoel?

Van mij: dit is voor het eerst dat ik zoiets heb gezien. Een schaduw in de wolken! Aan de andere kant van de kerk was een groot spotlight op de kerk gericht, wat dus voor deze schaduw zorgde. Maar ik heb het nog nooit zo in de wolken gezien. Heeft iemand voorbeelden van andere foto's waar dit op is te zien?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6043/6296180804_57df77798c.jpg
Spooky St. Paul's by npmeijer, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Kasuras: leuke vondst, maar het viel me pas op nadat ik het las. Misschien kan je de schaduw wat meer nadruk geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@ Kasuras, ik vind het een mooie foto. De linkerhand van de vrouw die tekent geeft ook wat duidelijkheid over wat ze precies doet.

@ Rotteveel, ik ben het met farmertje eens. Onbewerkte heeft meer sfeer, bewerkte vind ik nogal hard en koel overkomen. Vind de onbewerkte dan wel weer iets donker.

@ Blacklightning, vette foto! mooie kleuren. paars past inderdaad mooi bij de lucht, geeft ook een wat spacy sfeertje samen met de pijpen. Denk ook dat het goed is dat je hem zegmaar schuin hebt genomen, niet dat de muren evenwijdig staan met je fotoframe.

@ Sargonaut, de tweede vind ik ook beter. Maar ik vind het jammer dat boven de paddenstoel niet grijs is, terwijl overal rondom langs de kant wel alles grijs is bewerkt. Het is nu een 'U' ipv een 'O' bewerking. Misschien dat als je boven de paddenstoel ook bewerkt, de paddenstoel wat krap en ingesloten wordt.

@ Encarta, ben het met Kasuras' commentaar eens. Niet zoveel meer aan toe te voegen.

@ Kasuras, ik zie de schaduw ook moeilijk, alleen als ik helemaal vanaf boven op m'n scherm neerkijk. Maar ook zonder schaduw vind ik het wel een mooie foto. Misschien had je hem dan iets ruimer kunnen nemen en hij lijkt scheef te staan?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6091/6297905345_a56eaa0bfb.jpg
Container by P Pepping, on Flickr

Eigen commentaar:
De container valt nogal donker uit. Heb hem wat lichter gemaakt, maar vind nu eigenlijk de muur iets te licht; donkerder had die wat meer sfeer, maar was de container helemaal donker. Ik twijfel ook wat over mijn standpunt van waaraf ik de foto heb genomen. Mssn dat wat lager beter had geweest. En ik vroeg me af wat jullie van het paaltje vonden. Heb ze ook zonder het paaltje, maar die vind ik minder goed, omdat je daarmee het perspectief met de grond verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
@bobcom: Je origineel is wat washed out en de achtergrond is wat druk. De edit van toff is een stuk beter. Zelf had ik denk ik een relfector gepakt om iets meer licht op de bloem te krijgen.
@kasuras: Interessante closeup. Eerste gedachte is "jee, wat is dat voor een eng ding?" maar dan zie je wat het is. Vind 'm wel een tikkie donker. Nummer 2 laat naar mijn mening wat beter zien waar diwali over gaat.
@k.rotteveel87: De geshopte versie kijkt wel prettiger maar het blijft een heel statisch geheel waar de compositie ook niet heel gebalanceert voelt.
@blacklightning: Goede en inderdaad best wel originele kijk op een platgelopen onderwerp. Mazzel ook met de lucht. Geeft een aardig scifi sfeertje.
@Sargonaut: Een van de weinige platen waar selective colour het wel aardig doet. Zelf had ik 'm iets hoger genomen denk ik, zie graag die witte dingen bovenop de paddestoel. De 2e versie kijkt prettiger.
@encarta: Hmm.. het idee vind ik zo slecht nog niet. Zwart/wit doet het ook aardig. Ik heb alleen m'n twijfels bij de conversie. Ik zie ze graag iets meer film-achtig, dit oogt nogal digitaal.
@kasuras: De schaduw op de wolk is inerdaad een aardig verschijnsel maar het maakt naar mijn mening nog geen interessante foto. Je moet goed kijken en tot die tijd heb je gewoon een vrij warrige plaat van de kerk.
@doupel: Tja.. de container is heel apart. Ik vind de rechter rand van de plaat nogal rommelig. Ik zie dat je meter op Multi-segment stond. Ik had denk ik op de container gemeten en gekeken wat er dan gebeurde.

Ik heb dit jaar heel veel pech gehad met damherten. Net te laat, andere fotografen die roet in het eten gooide, te slecht weer, etc, etc. Gisteren eindelijk een plaat die enigszins in de buurt komt van wat ik me een maand geleden als doel heb gesteld. Zelf had ik liever nog een iets hogere sluitertijd gehad maar het was al zo donker. Ook over de nabewerking ben ik nog niet helemaal tevreden, misschien wil ik wat verzadiging weghalen van de achtergrond.
Waar ik benieuwd naar ben is of de beweging die ik wilde vastleggen ook zo overkomt bij de kijker.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6033/6294484862_49e23b234c_z.jpg
Battling deer by j_wijnands, on Flickr

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

De actie is gaaf maar de onscherpte maakt dat ik er persoonlijk niet lang naar kan kijken. Ik besef wel dat dit ontzettend moeilijk is om scherp te krijgen..

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Kweenie, is dat niet (groten?)deels bewegingsonscherpte? Want hij zit op 1/200e met 220mm.

Mooi moment, maar de onscherpte maakt wel dat ik het geen geslaagde foto zou noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Laat ik na lange tijd ook maar weer eens iets posten dan. Iets wat ik geproduceert heb tijdens een optreden van Dornenreich tijdens Aurora Infernalis afgelopen weekend. Weer eens wat anders dan standaard band foto's nietwaar? Persoonlijk vind ik hem redelijk gelukt (:

Dornenreich

[ Voor 14% gewijzigd door Ventieldopje op 02-11-2011 19:04 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ook leuk als je op de rest reageert. Je mag tot zo'n 600px breed hier, dat kijkt ook wat prettiger dan deze versie.

Ik vind de tekst irritant en de haren zijn wat te nadrukkelijk aanwezig

[ Voor 24% gewijzigd door Wijnands op 31-10-2011 20:30 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Van onder naar boven dan maar! :D

@Wijnands,
Pardon, even in alle haast gepost. Ga nu reageren op de rest van de foto's :X Je mag inderdaad tot 600px breed posten hier maar ik heb geen zin om weer 2 versies te uploaden (een 600px versie) én nog eens een grote versie. Gewoon eventjes klikken dus, andere keer beter :+

Wat betreft je foto, mooi actie shot alleen de achtergrond is erg wazig, als die scherp was geweest had ik het een stuk minder erg gevonden dat de dieren zelf bewegings onscherpte hebben wat ook helemaal niet verwonderlijk is als ze zo had tegen elkaar aan botsen. Ik was niet de enige met haast? :+ :X

@douPel
Mooie foto, kleuren echt spot on alleen helt de muur over naar achteren. Op een of andere manier voelt het dan net alsof je zelf om valt als je naar de foto kijkt, heel apart :+

@Kasuras
Apart met die schaduw er achter! Staat alleen wat weinig gebouw op vind ik daardoor is het zwarte vlak wat te groot vind ik persoonlijk. Wel heel apart!

@Encarta
Gewoon prachtige foto, echt schitterend!

@Sargonaut
Ook niks op aan te merken, prachtige foto, prachtige kleuren!

@BlackLightning
Apart, misschien met een wat andere bewerking bijv. minder kleuren of zelfs zwart wit wat interessanter.

@K.Rotteveel87
Helaas, zegt me niet zo veel.

@Kasuras
(henna foto), helaas. Zegt me ook niet echt veel.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
@Ventieldopje: Ik vind de focus net iets te ver naar voren zitten, op de hand had ik het beter gevonden.
@Wijnands: Inderdaad jammer dat er niets echt scherp is in de foto, het moment zelf is wel mooi.
@douPel: hij is een beetje scheef, wat door de witte lijnen op de muur opvalt. Hij zou ook wat lichten mogen van mij, met het accent wat meer op de container. Nu eist de brandpaal wat veel aandacht op.
@Kasuras: Ik had de foto in landschap genomen denk ik, dan was er meer kerk en meer schaduw op gekomen. Wel apart, zoiets heb ik nog nooit gezien.

Nu ik de foto hieronder weer zie begin ik wat te twijfelen. Ik was er eerst wel aardig blij mee, maar de bocht is wel een beetje ver weg en er staat nu misschien wat veel fietspad op.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6217/6299539864_dea2a9ba90_z.jpg
EXIF ontbreekt deels door het gebruik van een adapter, 45 mm f/5.6 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Hé, een weg. En meer eigenlijk niet :+ Wat wou je laten zien? De bocht is wel enigszins grappig, maar veel te klein en ver weg om echt interessant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gevoel dat het fietspad niet helemaal in het midden ligt en heb eigenlijk geen idee waar ik naar kijk. Ik denk dat je eigen vermoedens kloppen.

@wijnands, je zag 2 herten vechten en je moest natuurlijk snel reageren maar 'beweging' hoeft natuurlijk niet te betekenen dat alles onscherp is. Nu lijkt het eigenlijk een beetje of "beweging vast te leggen" een andere uitleg is van de foto is bewogen en onscherp.

@ventieldopje, iedereen die iets nieuws probeert moedig ik aan, maar zo'n grote naam? En dan ook nog wit? Verder had ik iets meer detail willen zien. Maar opzich is de foto gelukt. Klagen over een paar haartjes lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:31:
Ik heb het gevoel dat het fietspad niet helemaal in het midden ligt en heb eigenlijk geen idee waar ik naar kijk. Ik denk dat je eigen vermoedens kloppen.

@wijnands, je zag 2 herten vechten en je moest natuurlijk snel reageren maar 'beweging' hoeft natuurlijk niet te betekenen dat alles onscherp is. Nu lijkt het eigenlijk een beetje of "beweging vast te leggen" een andere uitleg is van de foto is bewogen en onscherp.

@ventieldopje, iedereen die iets nieuws probeert moedig ik aan, maar zo'n grote naam? En dan ook nog wit? Verder had ik iets meer detail willen zien. Maar opzich is de foto gelukt. Klagen over een paar haartjes lijkt me niet nodig.
De naam is eigenlijk onbedoeld wat aan de grote kant ja hmm, maar eens even aanpassen. Die haren vind ik persoonlijk wel weer wat toevoegen. Thanks :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Powerup: Doordat de middenstreep net uit het midden ligt, komt de foto wat scheef over.

@Ventieldopje: Stijlvolle foto. Enkel de arm en de omlijning van de gitaar zo fel roze/paars, mooi gedaan. Compositie is ook goed.

@Wijnands: Gaaf actie moment. Zonde van de sluitertijd, maar de onscherpte laat wel zien hoe fel het eraan toe ging.

@Doupel: Eigenlijk zou er iemand op het paaltje moeten gaan staan. En dan vlak voordat je de foto maakt in een leipe pose een stuk omhoog springen. Als je dan de camera zo positioneerd dat het paaltje net niet in beeld is, lijkt het net alsof diegene uit de container komt vallen.

@Kasuras: Mooi hoe het gebouw op de mist geprojecteerd wordt. Had liever wat meer van de kerk en de schaduw gezien. Maar in dat geval zou de compositie, die nu goed is, weer anders zijn.

@Encarta: Leuk verzonnen, origineel. Ik mis het steeltje van de appel. En ik zou het voor de foto mooier vinden als de persoon die de appel vasthoudt, van die lange, roodgelakte, vrouwelijke nagels heeft.

-De herfst in actie:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6229/6303169453_d4e68a3be3_z.jpg
'The Fall' by T van der Velden, on Flickr : 1/320s, f/2,8, ISO1600

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2011 21:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Powerup,

Opzich een erg leuke foto met veel lekkere kleuren alleen het is inderdaad een beetje veel fietspad.

@Sargonaut,

Erg leuk dat het losse blaadje scherp is en de rest niet maar ik vindt hem iets te onrustig. Misschien dat het wat beter was als de rest ook scherp was?

Wat denken jullie hiervan:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6229/6303157875_e8398091da_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:13:
@Powerup,

Opzich een erg leuke foto met veel lekkere kleuren alleen het is inderdaad een beetje veel fietspad.

@Sargonaut,

Erg leuk dat het losse blaadje scherp is en de rest niet maar ik vindt hem iets te onrustig. Misschien dat het wat beter was als de rest ook scherp was?

Wat denken jullie hiervan:

[afbeelding]
Als alles scherp zou zijn zou juist het hoofd onderwerp wegvallen, het blaadje ;) Het is lastig om bij zo'n foto de achtergrond mooi rustig te krijgen, dan zou je hem dichterbij moeten nemen.

Wat betreft je foto, hij had wel iets verder naar links genomen mogen worden, nu zitten de paddenstoelen links tegen de rand aan terwijl rechts niet zo veel boeiends te zien is. Afgezien dat het leuk is om zo iets te vinden in het bos vind ik het nou niet echt een hele speciale of erg boeiende foto. Misschien vanuit een ander standpunt of onder andere licht omstandigheden de foto nemen?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
@D-magic
Het is gewoon een foto van een aantal paddestoelen, niets meer en niets minder. Niet heel spannend dus. De belichting is ook vrij saai en wat rommelige blaadjes op de voorgrond.
@Sargonaut
Leuke foto, ik vind de achtergrond niet te druk al was de foto met een kleinere scherptediepte misschien nog wel beter geweest.
@PowerUp
De foto is inderdaad wat leeg. Wat ik sowieso zou doen is de foto zo croppen dat linksboven dat kleine stukje boom wegvalt en het in de hoek dus met blauwe lucht begint.
@Ventieldopje
Opzich prima foto, alleen watermerk te opvallend
@Wijnands
Het had gewoon scherp moeten zijn :)
@douPel
Belichting is wat saai en vlak. Ik zou nog wel het perspectief aanpassen. Nu valt het gebouw een beetje om, wat vooral rechts aan de zijkant goed opvalt.
@Kasarus
Misschien dat mijn beeldscherm te licht staat ingesteld, maar ik heb geen moeite om de schaduw te zien en vind het er leuk uitzien. Iets meer kerk zien was misschien beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-6nikGZkcFs8/Tq8EIso3acI/AAAAAAAACaQ/yPWimiLgx-c/s800/IMG_2992.jpg
Gewoon een mus, maar vond het wel wat hebben vanwege de dieptewerking. Wat vignetting toegevoegd.

@d-magic: blaadje rechtsonderweg en links wat meer ruimte. Voor de rest wel ok.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wijnands: Goed moment, maar erg jammer dat er niets scherp is, en de compositie niet zo boeiend. Ik weet dat dit soort foto's erg lastig zijn. ;)

Ventieldopje: Mooie foto, goede kleuren. Mooie lijn van de gitaar.
Wel had ik graag wat meer details van de gitaar gezien, en ik vind je sig nogal aanwezig, die mag wel wat kleiner. Het haar vind ik niet zo storen.

Powerup: De bocht is inderdaad wat ver weg. Verder doet de foto me niet zoveel. Een weg, niets meer, niets minder.

Sargonaut: Leuk moment, maar ik zou het blaadje (hoe moeilijk te time ook) graag wat verder van de tak zien. Ook de achtergrond mag nog wel iets onscherper.

D-magic: De paddestoelen zijn op zichzelf mooi, maar de foto ervan kan een stuk beter. De compositie is niet zo interessant, en de kleuren zijn wat dof.

Atomsk: Het eerste wat ik zie is een ontzettend storende vignettering. Verder zitten er veel storende takken voor de Huismus. Hij is wel goed scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Ghost Dog
Thanks! Ik heb nog wel meer foto's (zie http://www.maartendeboer.net/blog) waar er ook wel wat tussen staan die wat meer detail van de gitaar laten zien (iets minder schuin genomen). Die sig heb ik inmiddels in Lightroom aangepast, voor de foto's die er al op staan laat ik het zo maar voor nieuwe fotos is mijn sig een stuk kleiner. Bedankt voor de opmerking daarvoor!

@Atomsk
Nogal storende vignettering, ik denk dat je er beter niks aan kan doen of een klein beetje met split-toning kan gaan spelen. Musje is goed scherm zoals Ghost Dog ook al zegt, ik ben het ook met hem eens over de storende takken. Mocht het licht het toe laten kun je proberen met een kleiner diafragma of met een polarisatie filter te schieten waar door je een mooie blauwe lucht houd.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@atomsk: Musje staat er leuk op met dat licht, maar ik stoor me toch wel erg aan de vignetting. Is niet echt mijn smaak...

@D-Maginc: Leuk idee, alleen vind ik heme en beetje rommelig overkomen door de blaadjes om de paddestoelen heen.

@Sargonaut: Nice! wellicht had ik het blaadje nog iets verder laten vallen; zodat hij wat meer loskomt van de onscherpe bladeren aan de boom.

@PowerUp: Compo vind ik wel ok op zich. wel vind ik de belichting/kleuren wat flets (net zoals in je topic met herfstfoto's)

@Wijnands: Erg gaaf moment. Vind hem qua compo wel ok. Qua scherpte kan het stukken beter. sluitertijd korter maken, liefst richting de 1/1000 :P maar je zegt zelf al dat het al erg donker was, en zo te zien zit je al op F5.6 en iso 1600.

@doupel: interessante foto. de muur oogt iets scheef?

Van mij ook weer eentje, een winterkoning die klaar staat om naar beneden te jumpen:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6213/6303043435_9a769234f4_z.jpg
Winterkoning / Eurasian Wren / Zaunkönig / Troglodytes troglodytes by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
ja, de muur oogt inderdaad scheef. Dat merkte ik al met het maken van de foto. De muur zelf is scheef volgens mij:\ Of in ieder geval de grijze deur.

@ Sargonaut, mooi vastgelegd, dat blaadje!
@ D-magic, leuke setting, maar niet zo spannend. Weet niet hoe je dit beter had kunnen doen. Ik had de blaadjes wel weggehaald.
@ Atomsk, vind het wazige niet zo denderend. Musje en takken vind ik leuk zo.
@ MarcelTuit, wat een super mooi vogeltje! Vind die iets verderop op je flickr ook gaaf, die waarop ie echt nog nét niet wegspringt. Bij deze vind ik de achtergrond mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aol3OzRxCN7ZGEBqQ3N1ex05/full.jpg
versie zonder vignetering dan. Weet niet of het er nu zoveel beter op wordt, maar goed. :P

@marceltuit: vind het wel een leuke foto. Niet zo heel spannend, maar mooi scherp in ieder geval.

[ Voor 22% gewijzigd door Atomsk op 02-11-2011 21:17 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
marceltuit schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:15:Van mij ook weer eentje, een winterkoning die klaar staat om naar beneden te jumpen:
In die omgeving zou ik ze nooit gezocht hebben. Hier in de buurt zitten er een paar in het kreupelhout, maar die zijn zo schuw als ik weet niet wat. Ik heb er uren op staan/zitten/liggen loeren, maar er nog nooit een zo fraai in beeld kunnen vangen. Over smaak valt niet te twisten, maar ik zou iets minder kleurverzadiging meer kunnen waarderen hier.

@ Atomsk: Je laatste versie bevat minder storende bewerking, maar laat ook zien dat de compositie niet ideaal is. Met takjes moet je altijd een beetje geluk hebben. Per saldo vind ik de laatste versie minder slecht dan de eerdere. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:53
@marcel tuit: hoe krijg je die foto zo enorm scherp?

of het ligt aan mij, mijn hand die blijkbaar niet stil genoeg zijn, of mijn camera of lens is niet helemaal ok, maar ik krijg dat nooit zo.. met een nikon d90 en een sigma 18-200 3.5 6.3

als iets ook maar een beetje verder weg is, dan is het bijna niet meer te doen een scherpe foto te maken..

is mijn lens gewoon niet snel / lichtvast genoeg om het scherp te krijgen? een foto van een vogel is meestal aardig ingezoomd, dus met ietsje bewegign is het al mis, of een focus die net niet goed ligt..
Pagina: 1 ... 41 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je post, gelieve dan:

commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto

(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)