Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 102 Laatste
Acties:
  • 687.936 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemsiz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-08 23:12
@sunny
Erg mooie foto, lekker scherp, wat krap aan de onderkant maarja. Hoe heb je de achtergrond zo gekregen? En de kleurstelling?

@Practics
Mooie compositie, al zijn sommige punten wel erg overbelicht en sommige juist erg onderbelicht.

Bedankt voor jullie commentaar, ik weet dat hij wat onrealistisch oogt, het was ook een beetje de bedoeling om dit effect te creeeren al is het niet helemaal uit de verf gekomen.

Nog een poging. Veel minder na bewerking en meer gelet op de compositie en stand van de zon waardoor de kleuren er beter uit komen. (Links onder in de verte zie je de lampen van stadion de koel van VVV-Venlo :P )
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/r93l6w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jammer van de overbelichting in de wolken. Dat leid af van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
Zo even opnieuw bewerkt, hopelijk is het zo beter..

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5020/5588498992_38b0127bc8_z.jpg

@nemsiz: Deze vind ik mooier en stoor ik mij niet aan de wolken, hij kijkt wel lekker weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07-2020
Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.217/1270900001-1270950000/1270903601-1270903700/1270903652_6_EVSz.jpeg

Heb net een nieuwe camera gekocht: Olympus SP 800. En gister even snel een foto mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 09:34

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

@Practics: 2e foto is veel beter dan de 1e! Minder contrast en veel meer details in de donkere en lichtere delen in de 2e foto!

@rubjo99: zeer fletse kleuren, vind ik. Verder vind ik dat je zo'n onderwerp niet precies in het midden moet zetten, zeker niet in dit geval. De bloemetjes zijn ook nagenoeg overbelicht.

@nemsiz: De overbelichting is jammer, maar imho niet storend. Ik vind het een vrij strakke foto, waarbij de auto lijkt alsof deze gerendered is (in dit geval een compliment!).

@Sunny: Ondanks de krapte vind ik het een ontzettend goed gelukte foto. Met jouw fotosoepkunsten, kan je niet de onderkant wat verlengen en erbij klonen? Het enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat als je dit als een advertentiefoto zou willen gebruiken, je zeer zeker even het label moet gaan bijwerken om dit naar voren te halen (ook al was het gewoon door de tekst lichter te maken). Dit valt namelijk nauwelijks op.

@nemsiz (z/w): deze vind ik persoonlijk helemaal niets (mijn mening, anderen wijken er van af, zoals je gelezen hebt). Het geeft mij een gevoel dat de foto kunstmatig onscherp is gemaakt. Verder vind ik het een te erg extreme bewerking: eigenlijk maar 2-bit plaatje oid (zwart, grijs 1, grijs 2 en wit). En dit is wat meer fototechnisch: de auto staat er niet compleet op, iets wat ik in dit geval erg jammer vind.

@sweebee: mooi moment om te pakken! Daar zou ik enorm jaloers op zijn om dat zo voor elkaar te krijgen. Misschien is het veel gevraagd, maar een onscherpe achtergrond, zou dat ook lukken? Dan heb je namelijk de snowboarder los van het geheel. Door de kleding gaat de persoon nogal op in de achtergrond. Een perfect blauwe lucht zou natuurlijk ideaal zijn :). Voor de rest, prima scherp! Ik zou alleen nog een klein beetje van de linker kant af snijden, de rest zo laten.

Used to be Down Under... Foto gallery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07-2020
@PrinsEdje80: Oke, bedankt voor de tips :) Zal er volgende keer op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemsiz
@PrinsEdje80
Bedankt voor je commentaar, stel ik op prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 13:21
PrinsEdje80 schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:32:
@Sunny: Ondanks de krapte vind ik het een ontzettend goed gelukte foto. Met jouw fotosoepkunsten, kan je niet de onderkant wat verlengen en erbij klonen? Het enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat als je dit als een advertentiefoto zou willen gebruiken, je zeer zeker even het label moet gaan bijwerken om dit naar voren te halen (ook al was het gewoon door de tekst lichter te maken). Dit valt namelijk nauwelijks op.
nemsiz schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:14:
@sunny
Erg mooie foto, lekker scherp, wat krap aan de onderkant maarja. Hoe heb je de achtergrond zo gekregen? En de kleurstelling?
Thnx mensen.. om eerlijk te zijn. Ik ben geen held in photoshop 7(8)7 Gewoon witbalans op 3900 voor een coole kleur.. setup was met een witte doorschijnend plaatje als achtergrond, 430 speedlite schuin erop van onder.. een eentje aan de zijkant zodat de voorkant nog details had.. Alleen contrast iets verhoogd, verscherpt en vond het wel allemaal wel prima.
Afbeeldingslocatie: http://www.sang-photography.nl/photos/aqsetup.jpg

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
@ Sunny

Jammer dat je de flitser ziet, verder is het standpunt een beetje saai.

@ rubjo

Door de grote scherptediepte is het een geheel zonder achtergrond, de bokeh had meer gemoeten, dan was het bloemetje los gekomen van de rest.

@ Practics

Fraai plaatje, er valt fijn licht op het beestje, prima!

@ nemzis

Echt stukken beter zeg, een wereld van verschil vergeleken met die andere foto van die golf, standpunt is goed, stand van de prima, kleuren kloppen. Deze foto was natuurlijk pas echt leuk geweest als je strobist ging gebruiken :) .

Vrijdagavond even paar foto's geschoten bij Europoort, deze vond ik wel geslaagd.

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/3203/img1671uv.jpg

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Geslaagd? Als het een lichtshow op het water was geweest misschien... Bovenste helft is alleen maar blauw, zie je verder dus niks aan en alle lampen hebben gigantische flares, zodanig dat het er (imo) niet meer mooi uitziet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 13:21
Richard! schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:04:
@ Sunny
Jammer dat je de flitser ziet, verder is het standpunt een beetje saai.
Ehm, je weet dat niet de testcase foto is eh? ;) Het is een setup foto voor de foto dat ik een paar posts terug had geplaats.

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/351y9fr.jpg
Voor mij de eerste keer dat ik een portretfoto maak. Vooral de kleurbewerking lukt niet echt lekker, ik had in lightroom er een warm filter overheen gegooid maar dat is de een of andere manier niet helemaal niet doorgekomen.
Wat vinden jullie ervan? Wat kan ik verbeteren en wat is juist wel mooi?

@Nemisz

Ik vind die belichting in de wolken juist wel iets hebben. Geeft wel iets onheilspellends imo, i.c.m. de stoere grill van de auto geeft 't een leuke plaat

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Sunny schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:23:
[...]

Ehm, je weet dat niet de testcase foto is eh? ;) Het is een setup foto voor de foto dat ik een paar posts terug had geplaats.
Oh, dan heb ik niks gezegd :) .

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemsiz
@Richard!
Bedankt voor je commentaar. alles op zijn tijd. Ik heb de camera pas een week of 4 dus dus strobist zal er echt nog wel van komen, zou alleen niet precies weten hoe ik hem in zon situatie het best kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
@Herr Roedy
Ik vind die witte rand niet zo mooi. En is het echt z/w of zit er nog een kleurtintje overheen?

Ik heb deze in Amsterdam gemaakt, qua compositie ben ik er wel tevreden mee maar met mijn bewerking niet.
Hoe kan ik dit verbeteren? De dynamic range van mijn camera is niet zo groot, er is wat overbelicht en de donkere delen onderbelicht.

Dit is het origineel:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5142/5590410110_706023a42f_z.jpg

Dit heb ik in LR ervan gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5104/5589836259_921d3153c7_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 09:50
@RobbieB, Leuke dieptewerkingen, toning past, maar de lucht is te ver uitgebeten. Vervorming is ook storend.

@MoonRacer, toffe plaat! volgende keer de bootjes iets verder naar links. Zodat je de 1/3de regel toepast. Kleuren zijn prachtig.

@Sweebee, De sneeuw en kleur is goed, maar de foto straalt geen snelheid uit. We weten dat het moet bewegen maar het laat het niet zien.

@Nemsiz, interessante uitsnede maar de bewerking vind ik overdone. De rare rand scherpte bij de band trekt mijn aandacht constant.

@Sunny, krapjes aan de onderkant, grappig dat je de bolling van het water ziet. Wel koude foto!

@Practics, foto komt heel donker over op mij, de vogel springt er niet zo uit. Daarnaast is de bokeh erg storend.

@Nemsiz, juist die lampen en bomen hadden van mij de foto uit gemogen. Ook hier vind ik je iets te ver door geschoten met de bewerkingen op de auto.

@Practics, de belichting is nu al een stuk beter!

@Rubjo99, iets meer inzet levert al een stuk betere foto op! Volg de adviezen van PrinsEdje89 op, en ga een beetje spelen in Photoshop!

@Richard!, ik krijg niet het idee dat het avond is. Juist iets minder belicht zou de foto spannender maken.

@Herr Roedy, toning had ietsje beter gekund. Randje mag er van mij af. Idee is wel erg leuk!

@Mr.C4, orgineel is niet zichtbaar voor ons. De bewerking ziet er wel oke uit. Ik vind de lege ruimte links jammer, maar de scherpte door de hele plaat is weer goed. Kleuren mogen van mij wel ietsje feller nog.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5101/5590031579_bf892ffa5e_z.jpg
Ciska by Zandpad, on Flickr
Vind het zelf jammer dat het haar net eraf valt, maar de blik en houding doet het helemaal voor mij.
Origineel: http://www.flickr.com/pho...157626402108992/lightbox/

[ Voor 4% gewijzigd door Zandpad op 05-04-2011 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

OF ze had haar haren net gewassen OF ze moet dringend haar haar wassen ;)

Ik vind em wat donker, het zwarte jurkje valt links helemaal weg.
En ik denk dat je dat misschien met opzet gedaan hebt omdat je iemand weggeshopt hebt ;)

http://farm6.static.flick...77775925_93e615c671_z.jpg

offtopic:
bevalt je goed he, zo tussen die dames ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 05-04-2011 09:20 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Deathchant schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:20:
OF ze had haar haren net gewassen OF ze moet dringend haar haar wassen ;)

Ik vind em wat donker, het zwarte jurkje valt links helemaal weg.
En ik denk dat je dat misschien met opzet gedaan hebt omdat je iemand weggeshopt hebt ;)

http://farm6.static.flick...77775925_93e615c671_z.jpg

offtopic:
bevalt je goed he, zo tussen die dames ;)
Spieker! :+ Ze had haar haren net gewassen ;). Donker, ja misschien ik zit hier wel op heldere schermen te kijken.

offtopic:
Achja :+ Zij vinden het allemaal best, en meer oefenmateriaal voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
@Zandpad, er is nog een klein probleempje volgens mij. Er mist een stukje tussen haar arm en lichaam.
De uitdrukking vind ik wel erg mooi.

Foto van tweakers Zandbad bewerkt
(ben voor het eerst aan het testen hoe het fotoalbum van tweakers werkt)

Natte haren kunnen volgens mij wel goed werken, ik weet niet precies hoe nat de haren zijn in dit filmpje maar ik vind het er mooi uitzien en vind de vele poses die ze aanneemt fotowaardige poses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

@Zandpad Ik krijg het gevoel alsof ze nog niet klaar was voor de foto.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
@Walletje-W, ik zie dat je iets met haar rechter arm gedaan hebt, omhoog geschoven. Ik denk dat ik beter die arm eruit kan halen, want op deze manier lijkt het heel onnatuurlijk.
Ik heet Zandpad, niet zandbad :>

@Gutteguttegut, eleborate :+ Wat valt je tegen dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Zandpad op 05-04-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Zandpad schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:41:
@Walletje-W, ik zie dat je iets met haar rechter arm gedaan hebt, omhoog geschoven. Ik denk dat ik beter die arm eruit kan halen, want op deze manier lijkt het heel onnatuurlijk.
Ik heet Zandpad, niet zandbad :>

Ja die arm had ik zo bewerkt dat het onnatuurlijk leek, maar om het wat extremer te maken ;) Oeps mijn volledige excuses, natuurlijk is de naam Zandpad! (dyslexi, hmm nee gewoon luiheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mr.C4 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 00:04:
@Herr Roedy
Ik vind die witte rand niet zo mooi. En is het echt z/w of zit er nog een kleurtintje overheen?

Ik heb deze in Amsterdam gemaakt, qua compositie ben ik er wel tevreden mee maar met mijn bewerking niet.
Hoe kan ik dit verbeteren? De dynamic range van mijn camera is niet zo groot, er is wat overbelicht en de donkere delen onderbelicht.

Dit is het origineel:
[afbeelding]

Dit heb ik in LR ervan gemaakt:
[afbeelding]
Die bewerkte foto is echt heel erg mooi zeg, zou je die ook in het groot kunnen uploaden voor als wallpaper? 1920*1080 als het mag? :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJ
  • Laatst online: 16-11-2023

RJ

Minpunt: niet heel bijzonder. Pluspunt: het straalt precies de sfeer van die dag uit, veel kleur en gewoon chill.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5221/5589475089_9723e7901f_z.jpg
DSC_0403 by rjwillems, on Flickr

Geniet maar tweak met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@RJ: ook fijn als je commentaar op andere foto's plaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Zandpad: prima portret wat mij betreft. Inderdaad het enige minpuntje is dat het zwarte shirtje wegvalt in de zwarte achtergrond.

@RJ: Sorry, dit portret vind ik eigenlijk totaal niet geslaagd. Ik vind die kleuren echt heel erg vies...

En eentje van mij:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5148/5592524231_1418fd2e60_z.jpg
Color trip... by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xedev
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-10-2024
Een van de eerste foto die ik gemaakt heb met mijn nieuwe canon 40d, dit is ook mijn eerste dslr.
Graag kritiek! :)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5227/5593007450_872a2cc8d0_z.jpg

http://www.flickr.com/pho...@N07/5593007450/lightbox/

@marceltuit: Ik vind de kleuren erg mooi, alleen dat het in de linker onderhoek wat te donker is naar mijn mening.

[ Voor 18% gewijzigd door Xedev op 05-04-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zandpad schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:41:
Ik vind haar pose niet mooi,
Het komt in mijn ogen ongemakkelijk over.

Het eerste wat ik dacht dat zij zou denken was: "Hey...ik zit nog niet klaar kl**tz*k!"

Maar stel nou dat dat juist jou bedoeling is geweest dan geef ik je een groot compliment :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
@walletje-w, ik ga die arm er eens uitshoppen, en het shirtje wat meer naar voren halen kijken of het dan iets beter word!

@gutteguttegut, mijn bedoeling was om een hele zware / beladen foto te maken. In mijn ogen dus wel een beetje gelukt als je zulke reacties krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.69
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08-2021
@Mr.C4, Leuke plek inderdaad. compositie inderdaad prima, jammer dat de in LR de hele foto hebt aangepakt, waardoor je de kleur van het water ook bent kwijt geraakt. Wellicht alleen de donkere delen oplichten.

@Zandpad, mooie foto, maar van mij had het haar ook iets netter gemogen...

@herr Roedy, houding en schaduw zijn prima, kleur zou ik iets warmer maken, het witte randje zou ik zeker niet doen tenzij ze net overleden is?

---
Mijn eerste model voor de lens. Heb de kleur van de foto iets veranderd in PS en contrast iets verhoogd.
Ben benieuwd naar reacties.......
---

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5101/5594711814_2673b1bf2b_z.jpg
AMG_8279 by M.69, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07

Falcon10

Hit it i would !

Ik vind hem niet slecht m.69.
Model straalt mooi, alles staat ook mooi tot 1 geheel, niets storend in de weg of op de achtergrond enz.
Misschien enige minpuntje is dat het gezicht van het model te hard belicht is, en de rest niet.
Nu heeft ze zo echt een lichtspot op haar gezicht, en onder haar halswordt dit dan terug redelijk abrupt donkerder. Het accentueert haar gezicht wel meer, wat misschien juist de bedoeling was, dat de gelaatsuitdrukking van het model mee rop de voorgrond moest koen dan de ganse foto ?
Verder eigenlijk niets op aan te merken, mag zo in haar portefolio die foto :)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Joopieboy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 18:04:
[...]

Die bewerkte foto is echt heel erg mooi zeg, zou je die ook in het groot kunnen uploaden voor als wallpaper? 1920*1080 als het mag? :)
Alstublieft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xedev
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-10-2024
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5025/5596464920_359a2f7324_z.jpg
http://www.flickr.com/pho...@N07/5596464920/lightbox/

Nog eentje dan maar die ik vandaag geschoten heb, graag kritiek :)
en misschien nog van mijn oudere foto :P http://farm6.static.flick...93007450_872a2cc8d0_z.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Xedev op 06-04-2011 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Extrmeend, het word gewaardeerd als je kritiek geeft op andere mensen, dan zullen andere ook kritiek op jou foto leveren, zie de topic waarschuwing.

Je eerste foto, vrij donker, daardoor springt de hond er niet goed uit voor mij. Tweede foto, veel beter foto. Maar het was leuke geweest als de scherpte diepte verderop had gelegen. Mensen kijken in een foto vaak van links naar rechts, dus nu duurt het lang voordat je je onderwerp tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@XtrmEend: Bedankt voor je commentaar. Ik moet bekennen dat ik dit stukje land bewust donker heb gehouden. Ik heb ook geen grijsverloopfilters gebruikt, dus het resultaat is algauw dat je donkere stukken krijgt.

Jou foto: Ik vind het standpunt op het hondje niet zo geslaagd. Ook de grijsbewerking vind ik niet zo super. Maar ik denk dat mijn smaak hier ook meespeelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 13:49
@m.69: ik vind de foto mooi. De onderkant, borst en lager, voegen niet veel toe in mijn optiek. als ik mijn hand voor het plaatje hou rond de borst hoogte dan is het nog steeds een hele mooie foto.

@zandpad: sorry maar die foto doet mij niets. haar haar komt niet overeen met de uitdrukking van haar ogen. Na even snel de video te hebben bekijken zie ik 1 groot verschil tussen jouw model en de clip. bij jouw model zit het haar voor haar gezicht. terwijl dat in de clip niet zo is. Mag ik commentaar onder je serie in flicker zetten? er zitten een paar hele mooie elementen in. Het model wat hier getoond wordt komt op een andere foto(_DSC3904.jpg) heel mooi over.

@Mr.C4: ik heb de HD foto nu als achtergrond op mijn werk.

@Herr Roedy: De emotie die de foto bij mij op roept is zwaarmoedigheid.

@Extrmeend: misschien had de volgende haak mooier geweest.. dus de eerste onscherp, dan 1 scherp en dan de rest onscherp.

In mijn poging(foto + verbouwen gaat niet helemaal samen) om een 365 dagen project te doen heb ik het volgende geschoten:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5146/5596103420_eaab0522c1_m_d.jpg

eigen commentaar:
omdat de kleuren niet echt geweldig waren heb ik gekozen voor z/w.
De foto komt er beter uit, maar de compositie ben ik niet helemaal over te spreken.
Het is een crop maar de rest is ook alleen maar donker water.
Verder naar rechts maakt het volgens mij ook niet beter.

[ Voor 0% gewijzigd door Jewest op 07-04-2011 10:03 . Reden: typo's ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn grootste commentaar is eigenlijk dat ik niet had geraden wat dit moet voorstellen als je niet erbij had gezet dat het om een blaadje ging. Het zou net zo goed een tand/kies kunnen zijn. Ook het water was mij niet duidelijk, pas toen je het zei kon ik me een voorstelling erbij maken.
Dus mijn tip is om bij dit soort foto's de context meer te laten vertellen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
marceltuit: Mooie foto, ergens mist iets, maar ik kan er niet de vinger op leggen.

XtrmEend: Tja, de foto is meer een test foto voor je camera. Niets bijzonders, je zou er best wat van kunnen maken als een interessantere compositie kan opstellen.

m.69: Er komt een mooi goudglansje vanaf, ik vind echter de foto in zijn totaliteit te donker. Misschien kan je de shadows iets optrekken.

XtrmEend: Veel beter dan je vorige foto. Hoewel dat abstracte mij nooit zoveel zegt vind ik deze toch best te pruimen. Hij is wel een beetje overbelicht.

Jewest: De foto ziet eruit als een X-ray. Of dat positief is mag je zelf bepalen :+ .

Nieuwe foto van mij, de kleuren lijken erg overdreven, maar ik heb niets veranderd (behalve de witbalans goed gezet).
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/bloem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

jammer dat de paarse bloemen in de voorgrond TE aanwezig zijn.En op de een of andere manier heb ik altijd graag zachtere bokeh, maar da's natuurlijk een kwestie van smaak :) kleuren vind ik wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodaap
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 08:57
Sinds vorige week mijn eerste "echte" camera, een Sony A55. Sindsdien ontdekt hoe lastig het is om echt mooie foto's te maken. (volg al langer dit forum ter inspiratie). Gister rond zonsondergang met de camera naar buiten om wat dingen uit te proberen. Resultaat viel me tegen, van alle shots maar een paar "goede". onderstaande vind ik zelf de mooiste/beste gelukte foto.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5268/5597840381_567a138367_z.jpg

Wat "beginnerscommentaar" op anderen:

@Aloys: Kleuren zijn echt prachtig, maar vind de foto wat "onrustig", een zachtere bokeh zou dat wellicht wegnemen.
@Jewest: Sluit me aan bij al gegeven commentaar. Geen idee waar ik naar keek. Ziet er wel artistiek uit ;)
@XtrmEend: Het hondje vind ik mooi, past mooi bij de achtergrond, tweede foto doet me weinig
@m.69: Naar mijn bescheide mening prof kwaliteit. Prachtige foto van een mooie dame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Roodaap:

Allereerst welkom!
Over je foto, de kleuren zijn mooi, vooral aan de linkerkant van de foto. Qua compositie. Ga op zoek naar zichtlijnen in de buitenwereld. Zoals bijvoorbeeld de sloot, boom, tak. Nu heb je verschillende lijnen door elkaar heen geplaatst wat de foto druk maakt. Probeer ook een duidelijk onderwerp uit te zoeken, dat maakt het je makkelijker in het begin.
Ben benieuwd naar de volgende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
@Roodaap

Zonder die boom erop zou je foto mooier zijn denk ik. Dan heb je de sloot op de voorgrond links en de mast op de achtergrond rechts als onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Aloys: Mooi! Scherp. Bloem lijkt een beetje te bewegen als je er langer naar kijkt.

Zonet gemaakt. Blijft erg lastig om de situatie hoe wij het ervaren vast te leggen. Heb het nu geprobeerd door middel van een HDR alleen bewegen de bloemetjes een heel klein beetje dus is het niet scherp. (nu heb ik hem ook niet precies goed scherp gesteld maar oké)
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5105/5599136602_cfa1dd2e58_z.jpg
HDR: Stars and flowers by walletje-w, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RJ - Goede foto, fris en strak. Mankeert niets aan
@marcel tuit - mooi landschap met mooie spiegelingen en kleuren, een goede atmosfeer maar er mist iets van een onderwerp. De mooiste landschapsfoto's vind ik vaak degenen waar iets in gebeurd. Een overvliegende vogel b.v. Decor is zo.. decor.
@xtrmeend: eerste foto heeft wel wat zo :) tweede foto: mwa.. golfplaat.. doet me niets.
@m69: mooie foto, ik sluit me aan bij latere commentaren dat het misschien nog iets lichter kan.
@Jewest..niet slecht maar het is een vorm alleen zag ik ook niet wat het was.
@Roodaap, ik sluit me bij walletje aan
@walletje, ik vind 'm wel mooi maar ik denk dat een lager standpunt nog een mooier resultaat geeft. Dan krijg je als 't ware 3 vlakken. De sterrenhemel, de 'explosie' van licht in het midden en de ondergrond op een 2-2-2 ipv 3-2-1 verhouding (ik probeer het uit te leggen :P ). Sterrenhemel is altijd mooi maar hier neemt het wat teveel zwart in de foto.

Afbeeldingslocatie: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/208810_1931271437502_1113722266_32347173_1720063_n.jpg

Ik denk dat ik dat bordje van fire en de tekst boven de deur ga weghalen, het is een tikkeltje bewogen ( 300 mm op 200 of 400 iso zonder stabilizer) maar het valt buiten de teksten om niet echt op. Ik heb een beter shot die haarscherp is maar daar loopt iemand voor de film-camera langs in de verte die ik er eigenlijk wel op wil hebben. Ook heb ik nog 5 andere in raw die ik nog eens goed moet bekijken. Wil ze eigenlijk wel voor een glossy magazine gebruiken waar ik aan werk maar twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://a0.img.mobypicture.com/28f1552e2dd4355a6145affc85ea0da5_view.jpg

Genomen afgelopen weekend, in Malta. Leuke beesten, die duiven ;)

Wat vinden jullie ervan?

Camera:
Canon 60d

Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM Lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03
@walletje-w: Mooie poging, jammer genoeg te lang belicht, daardoor krijg je sterren als kleine streepjes.
Volgende keer de sterrenhemel niet langer belichten dan 15 a 20 seconden.

@beathoven: het heeft een bepaalde sfeer, maar verder vind ik het dermate bewogen dat ik het niets vind.

@daboonz: vieze duiven, de lucht overbelicht, camerahoogte had wat lager gemoeten (vind ik). Pluspuntje is het vrouwtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

DaBOONz: Commentaar op andere foto's wordt erg op prijs gesteld. Zie de topicwaarschuwing.

Jewest: Zelfs nu je gezegd hebt wat er op de foto staat heb ik grote moeite met het herkennen ervan. Door de vreemde belichting is dit namelijk heel onduidelijk, wat nog verergerd wordt door de druppel(?) op het blaadje.

Aloys: Heerlijke kleuren! Wel storen de onscherpe bloemen in de voorgrond.

Roodaap: De kleuren zijn mooi, maar de foto oogt erg onrustig door de boom op de voorgrond.
Eigenlijk lijken het wel twee foto's over elkaar: Die van de boom, en die van het weiland met elektriciteitsmast, waardoor er niet echt een onderwerp is.

walletje-w: Een groot gedeelte van de foto is erg donker. De hemel beter uitlichten was mooier geweest bij deze compo. Bovendien zijn de sterren bewogen, wat jammer is.

Beathoven: Ik weet niet zo goed wat ik met je foto aan moet. Hij is volledig onscherp/bewogen, en de foto is scheef.

DaBOONz: Leuk moment. Door de scherpe muur op de achtergrond vind ik de foto wel wat ruimte missen, en het standpunt had inderdaad lager gemogen en de lucht minder fel belicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 08-04-2011 17:52 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
@RJ - het blijft altijd leuk om portretjes te schieten van mensen met een spiegelende zonnebril, maar vind het niet echt iets bijzonders als ik eerlijk moet zijn. Maar dat zeg je zelf ook al, gewoon een chille dag komt er wel uit naar voren ;)
@Marceltuit - Ik kan er lang naar staren en heb er niets op aan te merken, maar toch ff proberen. Dat het landschap helemaal donker is, is perfect. De compositie is mooi, de weerspiegeling is mooi, lucht mooi. Misschien een heel klein beetje gewoontjes voor ons hollanders maar toch erg goed! (uiteindelijk nog niets om aan te merken, haha)
@XtremEend (moet ik dat lezen als xtreme end of xtreme eend?). Leuke DOF test en ook een mooie z/w omzetting, maar voor de rest niets bijzonders.
@m.69 - Ik vind het een mooie dame, ook een mooie pose echter ik mis een goeie licht set up. Dat haar gezicht zo goed belicht is en de rest niet werkt niet in het voordeel van de foto. Het voelt te onnatuurlijk). Dat is jammer want het had een heel goed plaatje kunnen zijn
@XtremEend - Weer een dof test? misschien toch een beetje saail, alhoewel de herhalingen hier zorgen voor een spannendere foto
@Jewest - Het idee is mooi, nu de uitvoering nog! Ik denk dat het bijna essentieel is dat deze foto in kleur is, of tenminste met wat lichtere grijstinten
@Roodaap - Walltje-W Mr C zeggen het ook al, de compositie is een beetje ongelukkig gekozen. Kijk in dit soort gevallen ook eens naar foto's zoals die van marceltuit op deze of de vorige pagina en probeer te ontdekken wat zijn foto van zo een landschap nou goed maakt
@Walletje-W - Wat tof! Ik vind het er erg magisch uit zien, alleen zijn de bewogen sterren zo jammer. Als het gewoon nog puntjes waren geweest was het mooier geweest. Bij dit soort situaties is het misschien het overwegen waard om 2 foto's te nemen en te versmelten: ééntje voor de ideale belichting van de boom, ééntje voor de sterren
@Beathoven..euhm? Er zit inderdaad een soort sfeer in maar het is absoluut niet het soort foto wat je hier moet posten denk ik, aangezien het technisch niet veel is!
@Daboonz - Leuk idee, maar de goede opmerkingen zijn al gemaakt; te hoog standpunt, lucht overbelicht.

Het is lente!! Nou weet ik zeker dat er mensen zijn die dit helemaal niets vinden vanwege rare toning, sun-flare, saai onderwerp, etc. maar ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die dit wel leuk vinden. Op de vorige uit deze serie kreeg ik hier namelijk ook of negatief of heel positief commentaar. Ik zit nog te twijfelen om er een testcase van te maken.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5141/5568008716_10d41ab45d_z.jpg
Untitled by ardenswayoflife, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Nedra: Oeh nou ik behoor bij de mensen die het vet vinden. Het straalt iets uit en dat is erg lastig vast te leggen. Leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

de foto doet mij niet zoveel. Wat ik wel goed vind, is dat je de bovenkant niet eraf gesneden hebt. Die "lichtrand" tussen de bomen door vertelt erg veel over de sfeer, die je niet zou hebben als je em gecropt had.
Ik ben er niet helemaal uit wat ik van de toning vind....de avond-"warmte" straalt er wel vanaf, maar toch ook niet....de scherpte-diepte vind ik dan wel weer goed. En de bokeh aan de linkerkant weer iets minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.69
  • Laatst online: 28-08-2021
Bedankt voor jullie reacties. Misschien had ik er even bij moeten zeggen dat ik met een strobisten opdracht bezig was. En ja, die zijn vaak wat te donker, maar dat is dan ook weer net de bedoeling. Ik heb ook nog even geprobeerd het onderste deel eruit te croppen en dan blijft het inderdaad een mooie foto, maar je mist dan weer net de stand van het model dat eigenlijk wel een meerwaarde in de foto geeft.

@beathoven: Leuke bewogen foto. Zou er niet te veel aan doen. wellicht inderdaad het rode bordje, maar voor de rest is de zweer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Laatst online: 17-06 22:08
De foto van Nedra doet mij wel wat. Het licht is perfect en door de toning straalt de sfeer van de avond (?) er af. Van mij had de linkerkant iets onscherper gemogen. Dat vind ik nu nog een beetje onrustig. Ik had denk ik aan de onderkant iets meer ruimte gelaten, en de horizon wat hoger gelegd.En rechtsonder dat stuk hout zit een bruine vlek, die had ik geprobeerd met een kloonstempel eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 16:34:

[afbeelding]

Ik denk dat ik dat bordje van fire en de tekst boven de deur ga weghalen, het is een tikkeltje bewogen ( 300 mm op 200 of 400 iso zonder stabilizer) maar het valt buiten de teksten om niet echt op.
Is dat grappig bedoeld :? :D

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Hahn schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 21:27:
[...]
Is dat grappig bedoeld :? :D
Ik hoop het! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Laatst online: 13-09 14:16
Eerste keer concertfoto's, op school
De belichting was nog niet helemaal uitgewerkt dus ik ga het deze week nog een paar keer proberen.

Afbeeldingslocatie: http://i531.photobucket.com/albums/dd353/maxietheboss/640_DSC0267.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door maxietheboss op 11-04-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

pssssst, je mag maar 1 foto plaatsen ;) Tis het solotestcase topic. Ik vind ze te donker. Hadden beiden wat lichter gemogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 11-04-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Laatst online: 22:12

mvh

State Governor

maxietheboss schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:23:
De belichting was nog niet helemaal uitgewerkt dus ik ga het deze week nog een paar keer proberen.
Ik vind die tweede wel een mooi silhouet, maar misschien moet je het nog maar een keer proberen :). Het is ook een solo-topic (dus één foto), bovendien is het wel aardig als je ook commentaar geeft op anderen ;).

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Laatst online: 13-09 14:16
Excuses hiervoor, dit heb ik over het hoofd gezien, stom van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Laatst online: 19:59
Ik vind hem wel wat hebben. Misschien wel beetje donker maar niks mis mee.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:20
@maxietheboss:

Op zich wel interessante foto. Rechterkant is alleen veel zwart. Ik zou wat croppen. Wordt de foto meteen wat krachtiger van denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Roodaap: Geen verkeerde foto voor een beginner hoor :) . Volgende keer zou ik proberen om het zo uit te positioneren dat je niet die boom en elek-mast door elkaar hebt lopen. Verder zou een iets lager standpunt mooi kunnen zijn zodat de takken van de boom boven de horizon blijven.

Walletje-w: Cool 8) . Overigens zou ik proberen om de sterren op een of andere manier toch minder bewogen te krijgen of juist mooie strepen, nu is het een beetje ertussenin.

Beathoven: Doet het niet voor mij. Hij is overbelicht (of het geel overgesatureerd) en lijkt mij toch echt wel flink bewogen.

DaBOONz: Mooi sfeertje :) . Klein puntje: jammer dat die duif "verdwijnt" in het zwarte gat :+ .

Nedra: Apart stijltje, heb erg zelf niet zo'n ervaring mee. Bij deze foto ziet het er wel goed uit :) .

Maxietheboss: Jammer dat er iets/iemand half voor de persoon achter de piano staat. Tja deze voel je al aankomen: Zou mooi zijn als je een externe flitser hebt om zachtje bij te lichten.

Overigens aan iedereen die commentaar heeft geleverd op mijn vorige foto: bedankt!

En nu weer een nieuwe foto. Ik had de grootste moeite om het rood niet overbelicht te krijgen en achteraf had ik een wat kleiner diafragma moeten gebruiken denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/tulp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Hier komt die van mij dan. Ik had de macro lens moeten meenemen maar helaas. Is met 24-70 genomen.
Beetje minder flits had hem wel mooier gemaakt denk ik. Ik hoor het wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/13/1302709262-360.jpg

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
@Aloys: Staat die bij jou nu al in bloei? Ik weet 't niet met dat stuk bloem linksonder. Verder keurig netjes.
@roodaap: Voor een plaat in de eerste week mag je hier trots op zijn. Ik zie wat lensflare en gebrek aan de puntjes op de i in de nabewerking maar dat komt wel goed. Compositie is netjes.
@walletje-w: Heel apart, wel een kerstsfeertje zo. De rare verhoudingen mag ik wel. Showcase bijna.
@Beathoven... m'n vrouw roept dat ik niet moet reageren. Ik probeer het toch. Je geeft zelf al het e.e.a. aan. Verder staat 'ie scheef. Laat ik het zo stellen, smaken verschillen.
@Daboonz: Lijkt de oude muur van valetta wel. Je staat wat hoog of je vriendin is wat klein. Grappige plaat, jammer van de uitgebeten luch maar daar doe je weinig aan. Ik word er wel vrolijk van.
@Nedra: Grappig, je geeft precies aan waarom ik het niet leuk vind. Ik weet dat dit soort platen heel trendy zijn dus er zullen zat mensen zijn die dit wel wat vinden.
@maxietheboss. Iets zeggen ipv alleen een foto neer te smijten is ook wel zo aardig. Plaat vind ik saai door het grote zwarte vlak rechts.
@Aloys: Als je zoiets simpels schiet moet je op de details letten. Ik vind 'm iets te weinig contrast hebben. Er zit geen sprankel in zo.
Diafragma.. ach, het is geen slechte plaat. Zelf zou ik of wijd open of ietsje meer afgestopt geschoten hebben.

Mijn plaat, een van een serie van 4 van deze middag.Bewust voor gekozen om met spot op de vos te meten om het onderscheid met de omgeving sterk te maken

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5265/5617330338_1e6ff78d0b_z.jpg
virile fox by j_wijnands, on Flickr

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Mooie foto Wijnands. Hoewel het zeer waarschijnlijk geen "stofje" is, zou ik het "vlekje" vlak rechtsboven de vos zelf hebben weggepoetst in Photoshop. Voor velen zal het weinig uitmaken, maar mijn ogen gaan automatisch altijd naar dit soort plekken toe, ook al is het in dit geval denk ik vals alarm en hoort het bij de achtergrond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Da's zeker geen vuiligheid. (m'n scherm is dat wel). Pak 'm morgen wel beet als ik fris ben, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Wijnands schreef op woensdag 13 april 2011 @ 22:23:
Mijn plaat, een van een serie van 4 van deze middag
WTF? Midden op de dag op net 4 meter van een vos komen? Hier in de buurt mag je blij zijn, als je tegen de schemering ooit op 50 meter of meer in de buurt komt. Bij de eerste klik van de camera zijn ze weg...
De full size foto's lijken me korreliger dan de ISO rechtvaardigt, maar iets kleiner - en wss op papier - zijn ze heel mooi. Dat "stofje" zit vlak boven de vos, bij de overgang van de rug naar de staart. Het viel mij ook meteen op en ik zou het zeker wegwerken, ongeacht de oorsprong ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
@Wijnands: Je zegt dat je graag meer contrast ziet in mijn foto, maar heb je ook een tip hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat dat rood enorm overbelicht? Ik heb nu de kleuren al omlaag getrokken om een beetje details in het rood terug te krijgen (voordeel van raw :) ). Met extra contrast wordt het één rode vlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Aloys schreef op donderdag 14 april 2011 @ 17:54:
@Wijnands: Je zegt dat je graag meer contrast ziet in mijn foto, maar heb je ook een tip hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat dat rood enorm overbelicht? Ik heb nu de kleuren al omlaag getrokken om een beetje details in het rood terug te krijgen (voordeel van raw :) ). Met extra contrast wordt het één rode vlek.
Ik denk de algemene helderheid wat verhogen. Hij oogt wat te donker. Nu werk ik wel op een allerbelaberst scherm dus zeker weten doe ik niet. Maar dat zou al kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Toff schreef op woensdag 13 april 2011 @ 23:47:
[...]

WTF? Midden op de dag op net 4 meter van een vos komen? Hier in de buurt mag je blij zijn, als je tegen de schemering ooit op 50 meter of meer in de buurt komt. Bij de eerste klik van de camera zijn ze weg...
De full size foto's lijken me korreliger dan de ISO rechtvaardigt, maar iets kleiner - en wss op papier - zijn ze heel mooi. Dat "stofje" zit vlak boven de vos, bij de overgang van de rug naar de staart. Het viel mij ook meteen op en ik zou het zeker wegwerken, ongeacht de oorsprong ervan.
Was laatst in de duinen ( weet niet meer waar, zal het straks even na vragen :P ) en daar liep ik een broodje kaas te eten..
Kwam gewoon rustig een vos aangelopen die m'n kaas wou hebben. Arm beestje was kennerlijk helemaal uitgehongerd.. :)
Maar ik kon hem gewoon aaien, beest liep achter me aan, etc :P
Leek eerder een tamme hond, maar weet wel zeker dat het een vos was.

En nee, geen foto's van de situatie :) Liep daar gewoon voor de ontspanning, en ik ben niet echt bepaald van de dieren foto's ( dus neem dan ook m'n camera niet mee enzo )

ohja, @nedra:

Ik vind het een heerlijke toning, echt een geweldig sfeertje komt er van af. De foto zelf doet me niet echt iets, maar die met je hond wat een prachtbeest trouwens vind ik dan wel weer erg fijn om naar te kijken :)
Het is een algemene rust die je creëert, waardoor ik het fijn vind om er naar te kijken :)
Pas wel op dat je het niet nu in alles gaat gebruiken, maar alleen gebruikt waar het daadwerkelijk werkt :P
Maar ik denk dat je dat zelf ook wel al bedacht had :)

@aloys; probeer het eens met een channel mixer in PS. Eventueel in black and white mode werken, een zo mooi mogelijke zwart/wit foto ervan maken, als dat je kunt met de sliders, layer op soft light, en even schommelen met de opacity totdat je het mooi vind ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Zuurstok op 14-04-2011 18:34 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Aloys schreef op donderdag 14 april 2011 @ 17:54:
Bij mij helpt het in Lightroom vrij vaak om de 'blacks' een kleine impuls te geven.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je het histogram van een plaat met weinig contrast goed bekijkt zie je vaak helemaal links wat loze ruimte zitten. Trek dat wat dicht (de blacks schuif doet dat) en je ziet meteen spectaculaire verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Extreem macro. Beetje met oude lenzen zitten spelen vandaag
Crop van 5616x3744 na 5609x3461
HR: http://img858.imageshack.us/img858/8169/50euro.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/1610/50eurofr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/6548/50euroklein.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Hamed op 14-04-2011 21:55 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Bedankt voor de reacties op mijn vorige plaat in dit topic. Ik ben het ergens wel met jullie eens dat er ook iets actiefs in had gemogen.

@maxietheboss: op zich lekker sfeervolle plaat, alleen heel erg jammer dat de persoon net achter dat zwarte stuk zit. Hij had wat mij ebtreft wat beter in beeld gemogen.

@aloys: mooie kleuren, maar is niet helemaal scherp voglens mij?

@wijnands: De vos staat er op zich prima op, al vind ik wel dat hij net iets verkeerd staat. Hij had wel iets meer naar je toe gericht mogen staan.

@Hamed: Hoe graag ik ook briefjes van 50 zie, jou foto's zijn het hem toch net niet. Op mijn beeldscherm zijn ze lang zo spannend niet als in mijn portemonnee...

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5106/5619535721_6aefe87b36_z.jpg
Filled with gold... by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
@Wijnands: Erg cool hoe de vos naar je kijkt en lekkere bokeh.

@Hamed: Leuk dat je extreme macro's kan maken maar dat zijn meer testfoto's voor jezelf of voor een lens review.

@Marceltuit: Mooie shot! Alleen boven zit er wat loze ruimte dat kan worden gecropped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:25
Nou dan weer eentje van mij,

Zag dat de lucht erg mooi was dinsdag, dus heb er dit van weten te maken vanuit de 3 maanden geleden geplaatste dakkapel:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5182/5619701125_7d4aa40552.jpg
P1090631.jpg by ed-oorklep, on Flickr

Commentaar op eigen foto, Misschien waren wat extra wolken in het blauw aan de rechterkant wel leuk geweest, maar ja die waren er helaas niet ;) En misschien is de wolk aan de bovenkant net te uitgebeten.

zo goed en kwaad als het kan toch wat commentaar (begin zelf net ;) ):

@Maxie, Mooie toning met rood/zwart en de rook, jammer van t grote zwarte vlak aan de rechterkant maakt m wat minder spannend.
@Aloys, vind m redelijk standaard, denk dat ik er zelf wat meer groen omheen zou willen hebben (als dat kan natuurlijk). Verder wel zeker mooie plaat.
@Hamed, vind m erg druk en weet dus ook niet goed wat het onderwerp is, zijn het nou de bloemen of de bij (of wat voor vliegding dat ook is)? Die rode bladeren leiden me behoorlijk af....
@Wijnands, Mooi moment en bokeh, zoals al eerder gezegd zou wat meer contrast m wat mooier maken, dan knalt ie meer, denk ik.
@Hamed, Ik vind dat je vaak erg leuke en creatieve ideeen hebt (ik was hier nooit opgekomen).
@Marceltuit, Mooi moment, en knap gevangen, maar ik vind m toch wat te eentonig (goud). Zou zomaar kunnen dat dat de bedoeling is maar zou niet mijn keuze zijn denk ik.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Je foto is erg mooi, alleen jammer dat het beetje te donker is aan de onderkant maar voor de rest perfect.

[ Voor 22% gewijzigd door Hamed op 14-04-2011 23:41 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Hamed schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:27:
Je foto is erg mooi, alleen jammer dat het beetje te donker is aan de onderkant maar voor de rest perfect.
Tja het was of zo donker en alles zwart maken of je zag het witte huis bij ons achter en de trein die net voorbij rijdt, vond dit het minst storen. Maar dan toch nog ff gecropped:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5107/5619825989_976f217748.jpg
P1090631-4 by ed-oorklep, on Flickr

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dank voor de reactie MR.C4 en Ed-oorklep. De gouden kleur is inderdaad de bedoeling. De crop zat ik een beetje over te twijfelen, ik wilde niet hebben dat de vogels te veel in het midden zaten... dus toen maar gekozen voor 1/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:29
@hamed Lijkt me een leuk experiment en ziet er geslaagd uit! Ik zou zeggen, klaar voor een iets boeiender onderwerp.

@marceltuit Erg leuke foto met fijne toning, maar ik denk dat de crop iets spannender kan. Zoals reeds vermeld, iets te veel loze ruimte boven.

@ed-oorklep Versie 2 is beduidend beter dan versie 1, al zou ik zelf net iets meer boom laten zien voor het evenwicht. De boom rechts lijkt wat distort door de groothoek ... soort mij persoonlijk iets ... niet veel, maar een beetje.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
BobF. schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:29:
[...]

Was laatst in de duinen ( weet niet meer waar, zal het straks even na vragen :P ) en daar liep ik een broodje kaas te eten..
Kwam gewoon rustig een vos aangelopen die m'n kaas wou hebben. Arm beestje was kennerlijk helemaal uitgehongerd.. :)
Maar ik kon hem gewoon aaien, beest liep achter me aan, etc :P
Leek eerder een tamme hond, maar weet wel zeker dat het een vos was.
Deze is ook tam, dit geeft een aardig idee. http://www.flickr.com/pho...622254849/in/photostream/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Erg vet hoor dat zoiets kan. Leuke foto trouwens.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor90
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5108/5624413703_6274b1fa43_z.jpg
Flower by RvdPas, on Flickr
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
Als ik je foto bekijk, lijkt de scherpte totaal op het verkeerde punt (de blaadjes bovenin) te liggen. Bij dit soort foto's wil je tenslotte de meeldraden en de stamper scherp hebben en niet (alleen) de blaadjes van de bloem. Ik zou nog eens een poging wagen en er dan voor zorgen dat de scherpte op de juiste plek ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:59:
@AugMentor: leuke foto. Het effect dat je wou bereiken is goed gelukt. Verder vind ik hem niet zo heel spannend, maar het is natuurlijk wel een foto die prima in de krant kan staan!

@Trancesetter: erg mooi! Mooie kleuren, strak beeld, super!

[afbeelding]

Vorig jaar eens een middagje naar een verlaten pretpark geweest :) Heb wel veel positieve reacties gehad, maar ben benieuwd naar jullie kritische mening! :)

Wat ik wou bereiken met de foto's: de verlaten sfeer goed laten voelen. Vandaar dat ik de kleuren e.d. ook wat versterkt heb. Dit kwam imho mooier uit!
was dit in de buurt van elzendorp? een of ander pretpark met als naam iets van bergen? of duinen ofzo?
lijkt er anders erg veel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 22:31:
[...]

was dit in de buurt van elzendorp? een of ander pretpark met als naam iets van bergen? of duinen ofzo?
lijkt er anders erg veel op
Dit is het Dadipark in Dadizele (België). Park is na meerdere incidenten, waaronder een ongeluk waarbij een jongen zijn arm verloor, gesloten. Erg bekende locatie onder de urbexers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:11
@maxietheboss: Vind het donkere i.c.m. de rook een goede sfeer neerzetten Hierdoor wordt je oog naar de persoon getrokken en ga je daarna meer details zien. Hierdoor blijft de aandacht langer bij de foto. Goede foto dus.

@Aloys: Ben het eens met de feedback van Wijnands. Zeker geen slechte plaat, maar als je van een vrij simpel onderwerp een een top plaat wilt maken, dan moeten de details eruit springen.

@Hamed: Het wordt erg gewaardeerd als je ook commentaar op andermans foto geeft :). Over jouw foto, Jouw camera is de mist in gegaan met de lichtmeting. De bloemetjes zijn goed belicht, maar ik neem aan dat de insect die er onder hangt het onderwerp is. Deze is veel te donker waardoor hij haast niet opvalt. Daarnaast zie je volgens mij alleen zijn kont wat vaak toch wat minder interessant is. Als het bloemetje het onderwerp is, dan had je hem zonder insect moeten fotograferen, nu gaat je oog toch zoeken naar wat dat donkere ding eronder is, waardoor de foto niet zo prettig kijkt.

@Wijnands: De foto geeft goed weer hoe mooi een vos wel niet is. De vos is goed belicht en dat is denk ik een beetje ten kosten gegaan van de omgeving want die lijkt een beetje overbelicht. Maar daar is op zich niet zo heel veel aan te doen zonder te veel tijd in de nabewerking te stoppen. Van je andere vossen foto's op flickr vind ik de twee close-up foto's trouwens ook erg mooi. Het is eigenlijk een beetje jammer dat het een 'makke' vos is, dit haalt een deel van het 'natuurgevoel' weg. Terug naar deze foto, ik vind de compositie lekker kijken en de foto houdt mijn aandacht een tijdje vast wat een goed teken is!

@Hamed: (€50 foto) Technisch goede foto, alleen is hij verder niet zo interessant.

@marceltuit: Schitterend moment vastgelegd. Ik vind de kleur van de foto wel goed bij het tijdstip van de foto passen. Hierdoor is het ook niet erg dat je de tekening van de vogels niet goed ziet. Dit past bij de foto.

@ed-oorklep: Gecropte versie is een verbetering. Verder weinig op aan te merken, gewoon een mooie foto.

@Razor90: De kleuren zijn erg prettig, compositie is ook goed. Alleen is geen van de stampertjes echt scherp. Ik ken jouw camera niet, maar vaak kun je bij een wat geavanceerdere compact camera ook kiezen om op een bepaald gebied scherp te stellen / of in macro modus handmatig scherp te stellen. Daarnaast zou je een iets kleiner diafragma kunnen instellen (een groter getal bijv. F4 of F8) om een groter deel van je foto scherp te krijgen.

Dan mijn eigen foto. Ik vind het mooi dat de bij een grote klomp stuifmeel aan zijn pootje heeft zitten, daarnaast is op de grotere versie ook te zien dat er stuifmeel over haar hele lichaam zit, ze doet de naam werkster eer aan. Iets minder geslaagd vind ik dat er een tak in de achtergrond zit ter hoogte van de bij. Daarnaast heb ik wel aardig moeten croppen omdat ik met mijn lens niet dichterbij scherp kan stellen (misschien toch maar eens een macro lens aanschaffen).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nUJB3DmVLWDJg52HT7Ukoblu/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Razor90 Erg mooi maar had hem graag wat scherper gezien.
--Niels--, Een foto na mijn hart. Welke lens heb je gebruikt?

Deze is paar weken terug in Scheveningen genomen. Beetje donker van onder.

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/9674/zonsondergangschevening.jpg

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Laatst online: 13-09 16:41
@ed-oorklep; mooi licht achter de wolken. De zwarte voorgrond voegt wel wat toe aan framing imo.
@razor90; Foto lijkt wat scherpte te missen.
@niels; De bij loopt een beetje over in de achtergrond waardoor mijn aandacht voornamelijk gaat naar de bloesem (wat volgens mij niet helemaal de bedoeling is). Wel mooi scherp op dit formaat.
@Hamed; Het tegenoverliggende havenhoofd blokkeert de foto nogal.. Dit soort foto's vind ik een stuk beter wanneer de uitgestrektheid van de zee tot z'n recht komt.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5027/5626832885_5ed8cb03f5_z.jpg
IMG_0050 by wilcovanderveer, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik mis hier toch een stukje scherptediepte, om de foto echt boeiend te maken. Ik weet hoe moeilijk macro is, dus het is niet afbrekend bedoeld, maar anderen kunnen het beter, dus beperk ik mijn bijdrage hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:11
Hamed schreef op maandag 18 april 2011 @ 19:14:
--Niels--, Een foto na mijn hart. Welke lens heb je gebruikt?
Met mijn 18-105 mm kit-lens.

Over jouw foto: Dat hij donker aan de onderkant is, is op zicht niet erg aangezien daar volgens mij toch niks interessants staat. Het donkere aan de linkerkant leid wel af en zorgt er ook voor dat de foto uit balans is. Een lijn door je foto kan vaak voor een prettige kijkrichting zorgen, maar in dit geval gaat het om de zon en de lijn van de kade versterkt dat onderwerp niet. Daarnaast, ik denk dat er iets te veel wolken waren waardoor het effect van de ondergaande zon in het water wat minder sterk is dan gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

@--Niels-- Erg mooie foto, deze zou helemaal perfect zijn geweest in mijn ogen als er geen storende takjes waren geweest op de achtergrond.
@Hamed Weinig interessante foto, erg donker, weinig contrast (flets). Bij een zonsondergang wil je juist iets indrukwekkends zien en dat mis ik hier.
@wvdveer Lekkere kleuren, geen afleiding, je kijkt meteen naar het onderwerp door de rustige omgeving. Erg goed gelukt.

Even een test foto van mijn kant, redelijk hard ingeflitst met een flitser vrij hoog boven de camera.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5185/5632767449_6553fa2962_z.jpg
Ook nog nabewerkt in Photoshop waarbij ik misschien iets teveel door ben geschoten met de Vibrance slider.
Ik vind het nog steeds lastig het verschil tussen mn scherm in Photoshop (met gekalibreerd kleur profiel) en mn scherm in een webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Laatst online: 13-09 16:41
@toff Aangezien ik nog niet zo lang serieus bezig ben met macro is alle kritiek welkom. Het is inderdaad erg moeilijk om een beetje creatief/boeiende fotos te maken.. De kleine dof van deze foto vond ik in dit geval wel iets hebben omdat de kop van de vlieg er nu echt uitkomt.

Wellicht ook persoonlijke voorkeur, maar ik stel alle kritiek en tips op prijs. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
@Razor, Mooi, Had het zelf misschien nog prettiger vinden kijken als alle stuifmeelafgevers (hoe heten die dingen) scherp waren geweest of allemaal niet en alleen de stamper (toch?) wel.
@Niels, Nice. Maar mijn aandacht wordt niet echt door de bij getrokken, er is veel ander interessants te zien zeg maar.
@Hamed, Vind t wel een toffe foto, Dat havenhoofd geeft een duidelijke tweedeling en ik vind m eerder donker links dan onder.
@wvdveer, erg mooie rustige achtergrond, jammer dat alleen het hoofd scherp is, maar dat is de bedoeling lees ik ;)
@Gutteguttegut, Echte test foto denk ik, zou bij wijze van spreken zomaar mijn buurmeisje kunnen zijn, vind m niet zo spannend.

Nou dan mijn eigen, eerste poging tot HDR (van een foto dus niet zoals het hoort maar ja je moet wat).
Ik wou de wolken beter uit laten komen en ook het gras groen laten blijven en dat lukte me met mijn beperkte ps skills niet zonder t hdr....

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5190/5635504665_054267026d.jpg
P1090733-2 by ed-oorklep, on Flickr

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
@wvdveer : iets meer dof en je ogen gaan nog meer naar het onderwerp.

@Gutteguttegut: De foto is aan de ene kant niet speciaal aan de andere kant kan het zo maar een [reclame]C&A[/reclame] foto kunnen zijn.

@ Ed-oorklep: Ik zou gewoon gaan spelen met de sliders in Photoshop. De foto lijkt genoeg kleur/diepte te hebben om er meer uit te halen. misschien beginnen met Vibrance? gewoon slider naar max of min en kijken welk effect het heeft. Als je er niet mee speelt dan kom je ook niet verder, dat is iig mijn ervaring.

Zondag bij de elfen fantasy fair geweest, een mooie kans om portretten te oefenen.
Een hoop mooie verklede mensen, die graag op de foto willen.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5301/5635316865_cc03425016_m_d.jpg

Eigen opmerkingen:
1]. jammer dat ze de linker lens kwijt is.(voor de kijkers links)
2]. foto is iets te donker
3]. misschien toch iets meer uitzoomen.

[ Voor 1% gewijzigd door Jewest op 20-04-2011 10:25 . Reden: typo ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ed-oorklep schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:44:
Nou dan mijn eigen, eerste poging tot HDR (van een foto dus niet zoals het hoort maar ja je moet wat).
Ik wou de wolken beter uit laten komen en ook het gras groen laten blijven en dat lukte me met mijn beperkte ps skills niet zonder t hdr....
Dat je wat experimenteert om te kijken wat HDR doet is natuurlijk goed, maar kijk uit dat je niet gewoon elke foto gaat HDR'en om em mooier te maken ;) Halo's (zoals ook te zien om je boom heen) zijn vaak niet uit te sluiten, wat dus afbreuk doet aan de foto.
Vaak is het juist wat experimenteren (en vooral wachten) met de juiste lichtinval. Ik ben alles behalve een goeie photoshopper. Sterker nog, ik ken het hele programma niet ;) Ik gebruik Lightroom 3 en kan daarmee eigenlijk alles.
Dus probeer met dit soort scenes de juiste lichtinval te zoeken en dan je compositie aan te passen. Vaker bereik je daar mooiere resultaten mee dan een HDR. Soms is het mooi om een foto tegen het licht in te maken, maar daar moeten de situatie en omstandigheden zich wel voor lenen. Bij deze kun je al op voorhand zeggen dat de foto wat grijzig wordt en niet echt goed kan uitdrukken wat je eigenlijk zou willen.
Je kunt natuurlijk toch de plaat schieten en dan zoveel mogelijk bewerken, maar wat hou je dan nog over? Meestal laat ik het voor wat het is.

[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 20-04-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
@jewest
Iets uitzoomen had gekund, maar iets inzoomen zou ook prima kunnen.
Maar in ieder geval het gezicht niet precies in het midden van de foto zetten. Bij portretfotos moet je je niet teveel van de 1/3 "regeltjes" aantrekken, maar je moet wel het kader vullen.

In dit geval zou ik de ruimte boven haar vleugels kleiner maken. Dat vind ik mooier voor de compositie en je bent meteen die parasol kwijt in de achtergrond.

Je geeft zelf al terecht aan dat de foto te donker is. Maar waarom heb je 'm zelf niet wat lichter gemaakt dan?
Het was zonnig, dus je hebt vast niet op hoge iso geschoten en dan kan je makkelijk achteraf in photoshop (of een ander pakket) de boel een stop lichter maken zonder dat je last van ruis krijgt.

Een tip voor een volgende keer. Je hebt tegenlicht, wat op zich voor een portret heel mooi kan zijn voor het haar. Maar dan kan het gezicht snel te donker worden. Gebruik een flits op je camera om het gezicht wat op te halen. Daarvoor is de pop-up flits van je camera prima geschikt. Niet te zwaar zetten, maar net als invulflits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
@ mjtdevries: Te donker, daar kwam ik vanmorgen achter toen ik op een andere monitor naar mijn foto aan het kijken was. Ga dus de helderheid van mijn monitor omlaag schroeven.
Ga vanavond nog even met de boven rand bezig(bedankt voor de tip)
Tegenflitsen is nog niet een gebied waar ik goed in ben, vaak is dan de dynamiek uit het gezicht(persoonlijke mening). Maar dit kan ook mijn onkunde zijn.
de parasol, die was mij nog niet opgevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jewest op 20-04-2011 11:40 . Reden: extra regel ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
De flits moet ook zeker niet te sterk zijn, dan heb je dat risico inderdaad.
In dit geval is het waarschijnlijk voldoende om gewoon de hele foto lichter te maken.

Maar in sommige gevallen heb je weinig andere keus. Als je namelijk correct belicht op het gezicht dan zal het op zonnige dagen met tegenlicht snel gebeuren dat het haar veel te sterk overbelicht word. Door iets in te flitsen verminder je dat terwijl je toch een correcte belichting van het gezicht krijgt.

Uiteraard is het nog mooier als je je flits niet op je camera hebt maar op een statief met een softbox, of een assistent met een reflector. Maar in deze setting lijkt me dat niet haalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
In deze setting is met een reflector lopen wel haalbaar want ik heb verschillende mensen zo zien lopen die het deden. (Zal het als tip in mijn achterhoofd houden)
Aan de andere kant, met 3 keer een canon 5D om je nek lopen is iets buiten mijn budget. ;)
(Helaas geen foto van)

[ Voor 8% gewijzigd door Jewest op 20-04-2011 14:05 . Reden: toevoeging ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@--Niels--: Ik vind het een geslaagde foto. Die tak stoort wel iets. Misschien, als je toch heb moeten croppen, werkt het als je de linkerkant er ook nog af cropt. Dan valt de tak niet zo op denk ik. Maar dan moet de foto rechts wel blijven kloppen (niet teveel storende elementen) en beide knopjes van de boom moet je wel nog in beeld houden.
@Hamed: De foto doet voor mij niets. Inderdaad, het zwarte gedeelte links leidt te veel af.
@wvdveer: Mooie foto, iets meer scherptediepte had gemogen. Maar zo kijkt ie ook lekker.
@gutteguttegut: Hard ingeflitst, klopt. Niet echt spannend, het onderwerp werkte ook niet mee :)
@Ed-oorklep: Ik had in eerste instantie niet gezien dat het een HDR was, al leiden de halos rond de boom wel af. Deze foto zou toch ook wel zonder HDR te maken moeten zijn?
@Jewest: Hij is wel donker hoor. Verder uitzoomen had gemogen.

Ik had gisteren nogal wat kritiek over iemand's foto's in een Show-je-fiets topic. Nou laat ik zelf ook net een nieuwe fiets hebben. Wat vinden jullie ervan (de foto dan).

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5270/5637958750_476f982c58_z.jpg
Ventana El Rey 2009 by zonoskar, on Flickr
De grotere foto heb ik helaas (nog) nergens online staan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1 ... 27 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je post, gelieve dan:

commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto

(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)