Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@dalus Als je flitst op een vogel moet je denk ik de boom gewoon helemaal weg (kunnen) croppen, want die vogel valt nu niet eens echt te zien.
@sunnyz Briljant, heel mooi. Veel vuurwerk ook
@dalus Mist geeft leuk effect!
@Compizfox Mooie kadering, je kunt nog wel wat rotzooi uit de foto wegshoppen, onder en rechts.
Hierbij ook mijn enige enigzins gelukte vuurwerk oud & nieuw foto (er werd bijna niks afgestoken hier, geen bijzondere foto's van echt vuurwerk kunnen maken

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 09-01-2011 10:00 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Geen beeldje, maar het gaat even om de achtergrond

Maar goed, het gaat om persoonlijke voorkeuren.
The devil is in the details.
[ Voor 14% gewijzigd door harmageddon op 09-01-2011 16:28 ]
Aap!
@Razor90: Om eerlijk te zijn niet echt een interessant foto. Onderwerp trekt mij nou niet echt
@dalus: Jammer van die gekke belichting, flitslicht vind ik hier totaal niet mooi om eerlijk te zijn...
@bobcom: sorry dat ik het zeg, maar die achtergrond verziekt de foto nogal. Ook heb ik het idee dat het beelde ook bewogen is.
@makkelijk: helaas komt het vuurwerk hier niet echt lekker uit de verf, het lijken wel wat lijntjes getekend met paint (no offense
@skadhi: dit lijkt er meer op, maar hier vind ik de foto te klein. ook jammer dat de rechter vuurwerkbom half afgesneden is.
@universal creature: Leuk bloemetje, maar valt in het niet bij de onrustige achtergrond.

Evil corner? by Marcel Tuit, on Flickr
edit: zoiets dan?

[ Voor 47% gewijzigd door Universal Creations op 09-01-2011 18:42 ]
Heerlijke bokeh!universal creations schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:37:
Onrustige bokeh? Vreemd, dan wil ik jullie idee van rustige bokeh wel zien. En dan geen strakblauwe lucht, want dat is geen vergelijking. Overigens was dit geen foto om hier te showen, maar meer om een bokeh te laten zien die, denk ik, passender is bij dat beeldje.
edit: zoiets dan?
[afbeelding]
Die bij die arend is idd stukken beter
Zoiets kan ik ook rustig noemen:

Squirrel by Hans Woltering, on Flickr
@universal: wow.. geen commentaar op
Eigen foto: met schemer begonnen wilde dat ding niet goed de hens in.. toen hij eenmaal ging was het eigenlijk al iets te donker.. Binnenkort maar even nieuwe poging wagen (er is genoeg over
Heeft iemand tips hoe je zo'n lichtvlek weg krijgt?? Vooral die tussen Afrika en Zuid-Amerika is nogal storend naar mijn mening.

O noes earth on fire! by Martijn--g, on Flickr
Scientia potentia est
@marceltuit: best mooie reflectie in het water. Je had er denk ik nog meer nadruk op kunnen leggen (iets minder lucht zoals eerder gezegd, deze is namelijk niet enorm spectaculair). Misschien kon je vlak bij het water nog een foto maken met slechts 1/4e horizon, ik denk dat dat ook een leuk resultaat had opgeleverd.
@uc: mooie foto! De kleur in de snavel geeft een mooi contrast met het bruin van de vogel. Ook goed scherp in de ogen, heel belangrijk.
@TranceSetter: ook mooi
[ Voor 37% gewijzigd door Nordlys op 09-01-2011 20:43 ]
Maar bedankt voor de tips, waarschijnlijk volgende week ergens opnieuw proberen om hem echt in de hens te steken. Dan ook maar iets van een egale achtergrond regelen.
Scientia potentia est
Lees wat zij zeggen, en waarop ze reageren
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Ze plaatsen die foto's als voorbeeld, maar die foto van TranceSetter is in ieder geval wél van hem hoorBobF. schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:49:
even voor de duidelijkheid jongens; de foto's die trancesetter en universal creations plaatste, waren allebei niet van hen.![]()
Lees wat zij zeggen, en waarop ze reageren
Ik vind de bokeh prima, een té rustige bokeh zodat het echt een egale achtergrond is vind ik ook wel een beetje saai. Alleen beetje jammer dat het takje waar het bloempje aan zit erin verdwijnt in het voorbeeld.universal creations schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:45:
De onderkant is wit, dan staat er grijs beeldje op, wat deels een witte achtergrond heeft en deels een hele drukke groenbruine achtergrond. Het beeldje komt niet tot zijn recht met een drukke achtergrond. Een helemaal witte achtergrond vind ik ook niet passend. Het mooiste vind ik een groene uitgesmeerde achtergrond, bijvoorbeeld zoiets als dit:
Geen beeldje, maar het gaat even om de achtergrond
[afbeelding]
Maar goed, het gaat om persoonlijke voorkeuren.
Polarisatiefilter gebruikenmartijn--g schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:29:
Heeft iemand tips hoe je zo'n lichtvlek weg krijgt?? Vooral die tussen Afrika en Zuid-Amerika is nogal storend naar mijn mening.
Maar dat is nu al te laat natuurlijk.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Verwijderd
Voor de volgende keer idd voor je m aansteekt een pola filter proberen en kijken of je het weg kan draaien. Als je bovenstaande foto nog wil bewerken:Compizfox schreef op zondag 09 januari 2011 @ 21:13:
[...]
Polarisatiefilter gebruiken
Maar dat is nu al te laat natuurlijk.
-Selecteer de kleur rond de spot die je weg weer werken met de pipet
-Pak een brush en veeg (in een nieuwe layer) de witte vlek weg.
-Zet vervolgens de layer op Multiply. Dit geeft nog een lelijke donkere rand om de plek.
-Poets de donkere rand weer zo goed mogelijk weg met de Eraser. Zorg dat je wel een klein randje overhoud en niet teveel weghaalt.
-Als laatste stap kan je de layer nogmaals kopieren en de kopie op Soft Light zetten. Nu is dat laatste randje ook minder hard en ziet het er voor een onwetende kijker vrij natuurlijk uit
@dalus voor zo in flitsen vind ik het licht wel aardig, maar compositie en onderwerp is minder! De achterkant van een vogel exact in het midden..met wat croppen en nabewerking zou je er nog wel iets heel artyfarty van kunnen maken
@bobcom wooow wat een bokeh! da's bijna het eerste wat je ziet..en het beeldje lijkt er wel ingeplakt, heel weird! De compositie is hartstikke sterk, alleen de foto zelf dus niet!
@makkelijk. Zoals je zelf ook zegt, niet zo spannend!
@skadhi, ziet er leuk uit! heb je die ook groter of is deze zo gecropped? Ook stoort 't een beetje dat de vuurpijl aan de rechterkant er niet helemaal op staat
@marceltuit; het is een mooi landschap maar er zit teveel lucht in. Wie weet boeiender als ie nog wat gecropped is. Wat me wel opvalt is de ongelooflijke ca (?) op het gebouwtje links in de horizon. Compositie met het water vind ik mooi!
@Uc.. Prachtig, misschien een beetje centrale compositie maar nog steeds te gek.
@Trancesetter..prachtig, leuke compositie ook. kijkt erg fijn weg!
@Martin-G. Erg leuk idee maar als je dat nog een keer gaat proberen kan je daar zoveel meer uithalen! Een leuke achtergrond (bakstenen muur lijkt me mooi!) goede compositie (grotere afstand zodat alle vlammen er op staan) tri-pod..moet helemaal goed komen! zo niet, dan kost het natuurlijk wel behoorlijk wat globes, hehe.
Onlangs geschoten bij de Amstelveenseweg. Met de sneeuw lijkt alles wel mooier te worden

plz stop by ardenswayoflife, on Flickr
@Nedra: hoe zie jij die CA in vredesnaam? ik zie nml niks raars aan dat gebouwtje (nee, ook niet op de 900x versie). En je moet uiteraard niet gaan lopen vergroten
@trancesetter: heerlijke actergrond inderdaad. Eekhoorn staat er ook mooi op
@martijng: leuk idee, idd jammer van die lichtvlekken. Die zijn denk ik in lightroom wel te fixen, daar heb je zo'n optie waar je een cirkeltje kan selecteren en die dan minder kan belichten (weet even niet uit mijn hoofd de naam hiervan). Wat ik ook wat minder vind aa je foto is dat hij rechts ruimte heeft en links niet. Op de een of andere manier denk ik dat het andersom beter staat.
@Nedra: Mijn aandacht wordt gelijk naar het bushokje geleidt, maar daar zie ik eigenlijk vooral storende lichtreflecties. Jammer!
@Skadhi: Te klein om echt iets nuttigs over te zeggen. Het lijkt alsof het vuurwerk links er mooi op staat. Jammer van het half afgebroken vuurwerk aan de rechterkant
@marceltuit: Rustige plaat met goed passende rustige tinten. Mis wel een beetje een focuspunt.
@Martijng: Leuk idee, en de lichtvlekken op de globe zelf vind ik niet eens zo storend. Wel jammer van de afgekapte vlam en de drukke achtergrond.
@Nedra: Voldoende te zien in de foto. Natuurlijk wordt de aandacht naar het bushokje getrokken. Daar zijn de lichtvlekken net rechts van de hoofden wel erg aanwezig. Wel leuk gedaan zo met de relatieve scherpte in het bushokje en de huizen en de lichten van de auto's door het hele shot heen.
-edit-
Mochten de foto's van Universal Creations en Trancesetter niet alleen als voorbeeld bedoeld zijn; beide prachtige, scherpe, kleurrijke, rustige foto's! Mooi hoor.
Van mij een shot uit het aquarium van Barcelona. Heb nog nooit foto's in een aquarium geschoten, maar vond dat dit toch best ok gelukt was. Moet zeggen dat ik het niet mee vond vallen met licht van alle kanten en glazen wanden vol met vieze vlekken..

[ Voor 6% gewijzigd door cheiron op 10-01-2011 10:09 ]
Flickr PSN ID= cheironnl
@TranceSetter: lucky shot? of heb je uren in het bos gezeten?
in de afdeling dieren etc:

Eigen commentaar:
1]. donker, camera gaat maar tot 1600 iso, en als het nog lichter(lightroom) wordt dan schiet de ruis om hoog.
Hond verschuiven is ook geen optie. net zo als flitsen.
2]. Compositie, is niet echt super, maar meer omhoog of omlaag is ook niet echt een optie.
misschien is vierkant nog een optie.
[ Voor 0% gewijzigd door Jewest op 10-01-2011 11:31 . Reden: extra txt ]
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.
Verder vind ik de randen links en rechts een beetje storend, dus ik zou die er eerder afsnijden, plus de kop zit nogal centraal in de foto, dus speel eens wat met croppen. Verder vind ik het nogal een standaard snapshotje van je huisdier, die (alleen) leuk voor jou is, maar vooruit dan maar
Iedere foto is een combinatie van op de juiste tijd op de juiste plek zijn, maar om het nou een lucky shot te noemen. Kwestie van geduld. Het heeft me ongeveer een uur gekost voordat deze eekhoorn daar ging zitten. Het moeilijke is dan vooral om rustig te blijven zitten en niet als en idioot op te springen als er eindelijk een eekhoorn in de buurt is.Jewest schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:28:
@TranceSetter: lucky shot? of heb je uren in het bos gezeten?
Er liepen wel meer eekhoorntjes rond daar, en je kon ook nog wel redelijk dichtbij komen, maar het lastige is de compositie, die bij een groot deel van de foto's niet goed is, omdat je niet op dezelfde hoogte zat, of rommel in de buurt had.
@jouw foto, ik vind het jammer dat de hond verticaal in het midden ligt en dat hij rechts afgesneden wordt. Denk dat je daar wat meer mee kan doen.
http://forums.dpreview.co...orum=1021&thread=37275100
Gelukkig zijn de ogen wel scherp in je foto, alleen valt het zwart erg samen met zijn vacht. Maar daar kun je weinig aan doen. Misschien dat een lichtpuntje m.b.v. een flitser zou werken.
De DoF is vrij cool in die foto, maar de achtergrond is net zo random hoor?jvdgeest schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:37:
@Jewest, probeer bij een foto van een hond binnenshuis een mooie achtergrond te vinden en bijv. een mooie DOF te creëren, zoals bij deze foto gedaan is:
http://forums.dpreview.co...orum=1021&thread=37275100
[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 10-01-2011 11:44 ]
@Hahn: hij lag 2 tellen stil gelukkig. camera lag niet helemaal vlak dus langere sluitertijden waren niet echt mogelijk. Het is een standaard foto, even tussen de verbouwing door voor de eigenaar geschoten.
@Jvdgeest, Dof is volgens mij goed. op de ogen kun je niet automatisch scherp stellen want er zit geen x% grijs in. ik heb het bruine puntje boven het oog genomen en dan maar gokken dat de dof groot genoeg is om de ogen scherp er op te krijgen. had geen dof calculator bij de hand.
@ iedereen die commentaar heeft gegeven op mijn foto: Bedankt!
mijn conclusie Dof is goed, compositie slecht, resultaat: back to the drawing board.
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Mijn photoshop kan dit ervan maken.Jewest schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:25:
@TranceSetter: dat wou ik even weten. je was dus echt bezig met dit onderwerp.
@Hahn: hij lag 2 tellen stil gelukkig. camera lag niet helemaal vlak dus langere sluitertijden waren niet echt mogelijk. Het is een standaard foto, even tussen de verbouwing door voor de eigenaar geschoten.
@Jvdgeest, Dof is volgens mij goed. op de ogen kun je niet automatisch scherp stellen want er zit geen x% grijs in. ik heb het bruine puntje boven het oog genomen en dan maar gokken dat de dof groot genoeg is om de ogen scherp er op te krijgen. had geen dof calculator bij de hand.
@ iedereen die commentaar heeft gegeven op mijn foto: Bedankt!
mijn conclusie Dof is goed, compositie slecht, resultaat: back to the drawing board.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Zo wordt het plaatje ineens een stuk beter. bedankt voor het inzicht.
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

Links onder zat een roze hoekje (door vorm van het gebouwtje) en rechts boven een bijna overbelicht wit hoekje, deze heb ik met content aware weggehaald.
[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 10-01-2011 20:43 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
[ Voor 36% gewijzigd door Nordlys op 10-01-2011 22:51 ]
Verwijderd
Maar ik ben het wel eens met bovenstaande commentaar dat de inhoud van de foto me niet veel doet...
Dit is een bord wat aan de zeekant van die lichttorens op een havenhoofd hangt "VHF 21" zal wel een frequentie van het een of ander aangeven.jvdgeest schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:43:
Als het op croppen aankomt is die aardig gelukt. De foto vind ik alleen niet zo bijzonder, want ik weet niet wat er mee "VHF 21" bedoeld wordt. Buiten dat om (dat het geen interessant onderwerp is naar mijn mening), zou het denk ik mooier geweest zijn als het contrast wat hoger lag (in ieder geval meer wit) en je de krassen/vlekken op het bord (en een paar op de muur) had weggepoetst met Photoshop.
- Ok, contrast iets omhoog.
- Ik ben even los gegaan met de spot removal.
klik update 11-1-11 19.50
edit:
Ik heb hem even opgezocht, VHF 21 is het marifoonkanaal van de Verkeerscentrale Scheveningen.
[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 11-01-2011 19:51 ]
*beeeeep*
Ik zou die rand bovenin het witte vlak ook wegpoetsen, leidt af.
Onderwerp is niet interessant, maar compositie vind ik goed gelukt... voor zo'n saai onderwerp
Verwijderd
@Cheiron: kleurrijke vissen, waarvan de kleur wat mij betreft dus ook wel iets meer eruit had mogen springen.
@Jewest: Ik had denk ik graag wat meer ruimte links en rechts van hond gezien.
@Mewbie: Qua compositie vind ik hem wel goed gelukt, onderwerp spreekt alleen niet zo heel erg aan.

Cape Otway Lighthouse by wsrdam, on Flickr
Aan de ene kant vind ik mijn foto wel goed gelukt, met het pad wat naar de vuurtoren leidt, maar aan de andere kant mis ik gewoon iets. Toch net iets te saai? Zouden de kleuren er meer uit moeten springen?
Verwijderd
Wsdram: Als ik jou was geweest had ik een hele kleine stap naar voren gezet zodat ik niet zou weten tot hoever het hek nog doorloopt

the finger by TimYoung 28, on Flickr
@Freakout1: leuke compositie, hand had van mij links wat meer in het zicht mogen zijn.
Verwijderd
MewBie schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:38:
Ondanks het feit dat borden over het algemeen totaal niet interessant zijn vind ik hem toch prima gelukt
[afbeelding]
Links onder zat een roze hoekje (door vorm van het gebouwtje) en rechts boven een bijna overbelicht wit hoekje, deze heb ik met content aware weggehaald.

Verder weet toch elke Tweaker wel wat VHF/UHF is ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb het stukje bovenaan ook weggehaald, de foto in de vorige post heb ik even geupdate.nero355 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:40:
[...]
Ik vind dit juist wel een leuke foto
Ik heb iets met vormen/lijnen/enz...
Verder weet toch elke Tweaker wel wat VHF/UHF is ??Alleen nog effe dat stukje beschadigde muur boven weghalen dan is ie perfect !!
*beeeeep*
@Freakout: Leuk dat onscherpe gezicht er achter, maar de hand had er voor het mooie helemaal opgemogen (tot aan de pols ofzo).

Mills of Kinderdijk at night by Marcel Tuit, on Flickr
Probeersel van mij:

[ Voor 10% gewijzigd door Nismod op 11-01-2011 23:04 ]
Ik vindt het een mooie plaat. Alleen weet ik niet zo goed waar ik naar moet kijken, mijn ogen worden heletijd naar het ijs in de voorgrond getrokken, maar dit kan ook aan mij liggen natuurlijk.
@Nismod
Ik weet niet zo goed wat ik hier over moet zeggen. Ik vindt dit meer gear showoff eigenlijk. Maar buiten dat om leuk gedaan.
Vanavond mijn eerste poging gedaan om water druppels te fotograferen. Ik heb nog geen externe flitser dus het viel niet mee om een goede sluitertijd te halen.

*Edit: Foto wat rechter proberen te zetten n.a.v. de opmerking van marceltuit.
[ Voor 8% gewijzigd door mkromkamp op 12-01-2011 11:07 ]
Jou foto: niet echt een spannend onderwerp. Verder zegt mijn gevoel dat de letters wit horen te zijn, terwijl ik ze blauw zie...
@mkromkamp: Dat is deels bewust gedaan, dat ijs heb ik er bewust op gelaten
Jou foto: netjes uitgevoerd, al vind ik de kleur niet zo geslaagd. Ook heb ik het idee dat hij scheef is?
Verwijderd
Kleuren kunnen wat sterker. Wellicht een grad-filter over de lucht voor meer dramatisch effect?
@Freakout1,
Leuk uitgevoerd. Ik zou mogelijk het hoofd van de persoon meer rechts hebben geplaats. In ieder geval ben ik voor meer pols en arm, zodat je beter de persoon achter de hand bij de hand plaats qua logica.
@ Nismod,
- Nou zit ik niet achter een gecallibreerd scherm, maar ik vind de foto veel te donker. Als je zo'n foto maakt kijk ik liever in het objectief voor de diepte.
@mkromkamp,
Leuke foto voor de eerste keer, zeker zonder externe flitser. Verder zou ik hem croppen naar rechtsboven. De rand van de bak is niet interresant. Waarschijnlijk was deze druppel net iets meer aan de rechterkant gevallen dan de druppls daarvoor gezien ik nog de impact zie van een eerdere druppel De volgende keer zou ik wel een bak of voorwerp gebruiken die egaal is qua kleur, tenzij het een leuk effect kan opleveren (ik ben nu aan het expirimenteren met een goedkope chromen schaal van de xenos). En zorg dat je 1 druppel laat vallen, foto, laat het water even rusten (wordt het weer glad) en dan weer van vooraf aan. Anders krijg je die secundaire rimpels. Je kan gewoon even een klein bakje houden onder de druppels voor ze vallen om dat te doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2011 10:58 ]
Gewoon nogmaals proberen
Nog een sfeerfoto van toen er nog sneeuw en ijs lag. De bijkomende mist maakte het nog sfeerfvoller.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ben ook pas net met fotograferen begonnen dus alle kritiek is welkom.

iets veranderd *verbeterd?*

550D + Canon 50mm f/1.4
[ Voor 30% gewijzigd door Pausie op 13-01-2011 01:31 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Verwijderd
Ik zou ook de ringen, als je die er op laat, dezelfde kant op laten wijzen. Saturation kan ook omhoog en wat meer hue.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2011 20:20 ]
Het blijft lastig om commentaar te geven, maar vooruit dan maar:
@Marcel Tuijt: Voor een nachtfoto is het wel mooi. Maar ik vind de andere twee foto's die je daar hebt gemaakt mooier (ik kies voor de 'blue light foto' als ik er een mocht ophangen). Deze oogt inderdaad een beetje flets/grauw/ Maar ja daarvoor was het natuurlijk ook pik donker!
@Nismod: Het was mooier geweest als je iets meer van het glas van de lens had kunnen laten zien. Ik heb persoonlijk verder weinig met het onderwerp.
@mkromkamp: Ik vind dat ook wel cool om eens te proberen. Maar ik weet niet eens hoe ik zou moeten beginnen. Voor een eerste keer, zeker geslaagd. Uiteraard kan het nog mooier (inderdaad 1 druppel met een mooie impact). Maar zo te zien heb je een goede start naar een nog betere foto gemaakt.
@aerofreak: Daarom vind ik dit zo moeilijk hè. Ik vind het wel mooi maar d'r is iets mee... Ik heb het gevoel dat de voorgrond teveel overheerst.
@Pausie: Ik probeer ook van dat soort dingetjes uit. Wel leuk om dan de uitkomsten groter te zien hè? Hier viel me wel meteen de ruis erg op. de DoF (hoor mij nou lol) is wel goed gedaan!
Deze had ik nog met kerst gemaakt. Is een crop van een iets grotere foto. En een correctie op de witbalans gedaan. Het zal wel meer sentiment bij mij zijn, maar ik vindt het toch wel een aardige foto. (Overigens is deze gemaakt op de eerste dag dat ik mijn eerste 'echte' camera heb opgehaald)

Baby POV (1 of 1).jpg by photo_a55, on Flickr
Eerst opmerking komt van mezelf:
Ik had liever de flits weerkaatsing op de ballen niet terug gezien, maar dat gaat mij niet lukken achteraf.
overdone?
Vraagje: Hoe kan ik Flickr foto's hier linken. Net even geprobeerd maar dan geeft hij niks weer.
[ Voor 49% gewijzigd door Pausie op 13-01-2011 01:46 ]
Overigens vind ik de foto wel krap aanvoelen (en jammer van de vieze kerstbal).
Boven je foto's, knopje share this, HTML/BBcode selecteren, 640px breed.Pausie schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 01:33:
Nog een keer veranderd. *zie mijn post*
overdone?
Vraagje: Hoe kan ik Flickr foto's hier linken. Net even geprobeerd maar dan geeft hij niks weer.
bij dit soort detailfoto's moet je natuurlijk niet met een plastic kerstboom aankomen.
@aerofreak, ik denk dat er teveel voorgrond te zien is. Maar verder vindt ik hem wel tof.
@readytoflow, ik vindt de detail in de kerstbal erg leuk. Alleen te hard geflitst denk ik. Als je eens water druppels wilt proberen te fotograferen is dit youtube filmpje misschien wel leuk om mee te beginnen(heb ik zelf ook gedaan): http://www.youtube.com/watch?v=fwExpFDUC9Y
Zelf gisteravond de inslaap vallende kat lastig gevallen met geflits en foto's, hieronder eentje:

Gebruik gemaakt van me SB-600 links van met een flits en de camera ook een lichte flits laten maken zodat het rechts gedeelte niet gelijk pikzwart zou zijn. Vond het wel een geslaagde foto, na de 4e of 5e foto had hij het wel gezien en ging hij ergens anders liggen
*edit* compressie is iets te hoog zie ik net, rechtse is wat fletse/vlakke overgang naar zwart ipv vloeiender op het originele formaat *edit*
[ Voor 9% gewijzigd door Pat-Juh op 13-01-2011 12:48 ]
Verder erg geslaagde plaat!
readytoflow schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 00:25:
Nou daar ga ik dan. Na mijn eerste 'niet zo geslaagde post hier'nog maar een poging.
Het blijft lastig om commentaar te geven, maar vooruit dan maar:
@aerofreak: Daarom vind ik dit zo moeilijk hè. Ik vind het wel mooi maar d'r is iets mee... Ik heb het gevoel dat de voorgrond teveel overheerst.
Dank, Is mn vermoeden toch bevestigd dat er teveel voorgrond te zien is...mkromkamp schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:56:
@aerofreak, ik denk dat er teveel voorgrond te zien is. Maar verder vindt ik hem wel tof.
~Leonardo Da Vinci~
@readytoflow: heb er zelf ook een paar geprobeerd en zaten wel aardige tussen. Deze vind ik niet zo en dat komt voornamelijk omdat die bal vies/"besneeuwd" is.
@Pat-Juh: heel cool. Inderdaad wat donker maar vind ik helemaal niet erg. Nog knap dat dit kat meerdere flitsen is blijven zitten....
Ook nog even eentje van mij. We hadden tulpen in huis en ik had wat tijd over:

Ben niet enorm blij met de bladeren maar als ik daar aan ging rommelen, ging de bloem hangen. Verder wel blij met het resultaat.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
[ Voor 11% gewijzigd door Nordlys op 16-01-2011 00:01 ]
De scherptediepte is bewust zo gekozen. Vond het juist mooi om de aandacht op de voorste twee bladen te leggen en das volgens mij wel gelukt.
Helaas had ik het vlekje zelf over het hoofd gezien (terwijl ie toch redelijk aanwezig is) dus dank voor die tip. Zie de laatste tijd wel vaker dat men meteen naar stof op de sensor verwijst als er een vlek op een foto te zien is. Gelukkig is het meestal (en ook hier) een klein vlekje op de lens zelf.... Ik had mn lens even beter in de gaten moeten houden (altijd jammer als je foto's de mist in gaan door een vuile lens). Nu wordt het letterlijk (met doekje) en figuurlijk (Photoshop) poetsen.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
foto heeft potentie, maar is onderbelicht en de compositie vind ik ook niet echt spannend..
Vandaag even een rondje langs de Waal bij Nijmegen gewandeld om de 'ramptoerist' te spelen bij het hoge water.. wat een drukte zeg... Hieronder een foto:

High Water Nijmegen by berendsrob, on Flickr
Meer foto's zijn te vinden op mijn Flickr pagina
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Over jouw foto Robbie, Ik vind de compositie rechts krap, had graag wat meer van de brug gezien. Verder wel netjes zo met links de kerktoren. Echter zie ik om alle gebouwen een randje dat lichter is dan de rest van de lucht, misschien te enthousiast zitten spelen met wat sliders in Lightroom oid? De vignetting zou ik zelf weggelaten hebben.
@RobbieB Enige opmerking is denk ik de vignetting en halo's die ik zie, maar het kan aan mij liggen
Was een dagje in de Loonse en Drunense Duinen.. heel de dag niet veel gefotografeerd.. alleen wat losse bomen in the middle of no where. 1 van die bomen maar gebruikt voor een startrail shot.

[ Voor 23% gewijzigd door Sunny op 16-01-2011 23:07 ]
flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
@Sunny, je nickname komt niet overeen met je foto
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
@RobbieB het water is me iets te blauw en de uitsnede vind ik te krap, of meer water of meer lucht.
@Sunny zegmaar showcase echt vet hoor!
mijn eigen foto:

Going home by TimYoung 28, on Flickr
vond hem zelf wel apart

Verwijderd
Ik vind hem wat flets. Mag wel meer bewerkt worden, zeker op contrast en kleur. Anders contrast en z/w.
@ Freakout;
Gelet op het hoogteverschil en de steunen ga ik ervan uit dat dit in een bus is geschoten. Doordat het aan de kant van de rug ook zo donker is komt het profiel niet mooi naar voren. Anders had ik geen opmerking gehad.
@ Sunny;
Mooie foto! De horizon is mooi verlicht.
@ RobbieB:
Mooie foto. Ik zou wel iets wat van het water afhalen. Je ziet nu op de voorgrond een vlakker deel en dat was bij mij het eerste wat opviel. Vignetting is wel aanwezig.
@ sys64738:
Op zich technisch weinig aan te merken. Iedereen houdt van een ander DOF. Ik vind de achtergrondkleur echter geheel niet bij de bloem passen. Het heeft nu iets saais.
@Sunny - Aan de startrail moet ik eigenlijk een beetje wennen. Ben het meer gewend het in diagonale rechte lijnen te zien, maar verder een erg mooie plaat!
@Ronaldjanssen - Je foto lijkt mij aardig overbelicht. Zoals Lockedfor al aangeeft zou een beetje nabewerking de plaat goed doen.
Hieronder een plaat van mij die ik gisteren geschoten heb tijdens een Urban Photo Collective meeting in Emmen. Het thema van deze meeting was "Empty Streets". Vind het zelf geen verkeerde plaat geworden.

Empty Streets by Wessel Haan, on Flickr
@CrazyRooster lekkere diepte, je oog wordt mooi meegenomen. Ook is de reflectie van het glas mooi meegenomen. Jammer van de drukke winkelramen, maar daar kan jij verder niks aan doen
hier een experiment van mij. wat vinden jullie van de toning zo?

2011 // Noord AA by RoyzNL, on Flickr
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Verwijderd
Leuke plaat. Vind de kleurbewerking mooi.
@ Royz:
Ik vind het hekwerk een beetje onnatuurlijk ten aanzien van de weg. Verder prima.
Hieronder een expiriment van mij. Ik ben momenteel bezig met de setup, settings en materiaal voor het maken van botsingen van druppels. Deze is gemaakt op een dienblad, chroom van kleur. De oneffenheden op het dienblad heb ik nog niet weggehaald. Het is maar een test. Volgens mij is er, nadat de botsing had plaatsgevonden, een deel van de reactie van eerste druppel verder omhoog gegaan. Of er zit een nieuwe druppel in het midden, maar daar is die druppel te scherp voor.
Ik ben nog niet te spreken over de scherpte op f11 van de botsing 'splash'. FYI: canon 100mm L. Opmerkingen of suggesties?

Splashtest on a chromeplate with water by A.J. van Zelst, on Flickr

Zelf vind ik mijn foto wat aan de wazige kant en lijken de kleuren in het centrum wat flets, al zou dat kunnen komen door het spotlicht dat erop valt.
Ik vind de botsing tussen de druppels juist mooi. Misschien kun je het nog ietsje pietsje kleiner croppen.
@ GGdiArgos:
Zou meer rekening met de 2/3 regel houden. En de achtergrond is wel heel lowkey. Verder is je subject wel goed in beeld.
Silhouette van bomen in het Noorderplantsoen in Groningen, rondom de plantsoenvijver.

flickr
[ Voor 11% gewijzigd door Fornoo op 19-01-2011 10:44 ]
Verwijderd

Een poging tot vuurwerk fotografie tijdens oud en nieuw.
Geschoten met: Canon EOS450D, Sigma 18-200 DC OS, F3.5, ISO800
Brand maar los!
@Fornoo. Aardig, maar niet speciaal, misschien iets te donker zelf. Al een z/w bewerking geprobeerd?
@SinicLight. Beetje egaal van kleur, fletserig. Niet heel spannend.
No drama
@GGdiArgos: De lichtvlekken vind ik een mooie kleuring, maar de rest van de achtergrond is inderdaad heel donker. Qua compositie is er ook wat te verbeteren.
Ik ben zo vrij geweest een voorbeeld te croppen (als 'ie weg moet hoor ik het graag). Ik weet niet of ik 'm zonder die linkervlek beter vind; hij is dan wel erg kaal.
@Fornoo: Het silhouet van de bomen is leuk, maar ik vind de weg te veel in beeld, en ik vind de foto erg weinig kleur hebben. Misschien een kandidaat voor zwart/wit-omzetting? Ook vind ik de lantaarnpalen aan de zijkant afleiden.
Ik vind 'm zo qua compo een stuk interessanter.
@SinicLight: Het irriteert me dat het vuurwerk aan de rechterkant afgekapt wordt, en er boven nog maar nét opstaat. Ook de compositie is niet optimaal, omdat er links wel heel veel ruimte is.
[ Voor 24% gewijzigd door Ghost Dog op 19-01-2011 12:44 ]
@Ghost Dog: Ja achteraf is hij aardig gelukt, als ie zwart was geweest kon je hem mooi croppen, toch erg bedankt voor de hint, hij zat te veel in het midden. De 2/3 regel! Achteraf met crop gelukkig nog toe te passen!
@Siniclight: Je ziet mooi de verspreiding van het vuurwerklicht, wel lijkt het vuurwerk in een hoekje te zijn gedrukt. Normaal verwacht je een vrij donkere achtergrond, kan het zijn dat de achtergrond niet zwart is door de lange sluitertijd of is hij wat gecropt?
@Robbie B - ik vind het een mooi plaatje, toch jammer dat er geen daken uit het water komen
@Sunny - Wow! Showcase foto wat mij betreft. Ik heb dit soort dingen vaker gezien maar het blijft errug indrukwekkend
@Freakout - Ik vind 'm te donker. Het silhouet komt niet sterk genoeg naar voren om de foto spannend te maken voor de kijker, als het silhouet duidelijker was geweest had ik 'm mooier gevonden
@Ronaldjanssen - Vind 'm niet echt spannend! Het onderwerp niet,m aar ook het fletse niet. Waar is die foto mee gemaakt als ik vragen mag?
@Crazyrooster - de toning is mooi, ik vind 'm alleen nog steeds te druk. Ik denk dat ik 'm mooier had gevonden als je de camera meer naar beneden had gericht en de winkelramen er niet op stonden. Dan was ie misschien wel wat abstracter geweest, maar dat past dan wel weer mooi bij de toning
@Royz - Mooi Landschapje
@Lockedfor - tof! De botsing van de druppels in mid-air is goed gelukt, ik zag zoiets een keer bij discovery (timewarp geloof ik), iemand die z'n levenswerk van botsende druppeltjes had gemaakt. Ik heb zelf ook eens een poging gedaan: http://www.flickr.com/pho...e/sets/72157619327689800/
@ggdiargos - Tja eigenlijk wat de anderen al zeiden: Compositie! Ze staat er goed op, het donkere is alleen een beetje storend door die lichten links, als die er niet waren en je iets meer aan de compositie gewerkt had zou het een erg mooi plaatje zijn.
@Fornoo, eigenlijk vind ik alleen de schaduw van de takken op de weg heel mooi, de rest is iets te donker. Een andere bewerking zou inderdaad kunnen helpen
@Siniclight - vind 'm niet heel spannend. Het vuurwerk is duidelijk ook niet heel erg spannend maar de hele foto oogt een beetje flets.
Hier nog eentje van mij, crosspost uit het long exposure topic, omdat ik deze stiekem toch wel leuk vind

war of the worlds by ardenswayoflife, on Flickr
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dit topic is gesloten.
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)