Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste
Acties:
  • 687.925 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Fornoo & Ghost dog: andere crop is een goed idee. Net even snel verticaal gecropped en het onderwerp van de botsing komt beter tot zijn recht

@ Nedra: Op welke oppervlakte heb jij die druppels gemaakt? Ik ben aan het kijken wat verschillende opp. doen met helderheid en reflectie. Welke lens heb je gebruikt, als je dat nog weet.
- Jouw foto: is z/w niet iets? Of z/w met alleen de rode elementen in kleur. Het blauwe bord stoort mij namelijk en de rest van de kleuren (behalve rood) doen niet veel in de foto. Verder prima.

@ GGdiArgos: - ook ik zou de linkerkant eraf halen

@ Fornoo: - regelrechte z/w kandidaat. Je moet het niet hebben van kleur maar juist van het contrast. Dat komt dan beter naar voren i.m.o.

@ SinicLight: - tja, niet mijn foto. Lucht te overbelicht voor zo'n klein stukje lucht. Geen mooi vuurwerk. Onderwerp 10%, leegte 90%. Vuurwerk buiten beeld. Op naar de volgende poging!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
@Fornoo
Onderwerp
Onduidelijk wat het onderwerp is zonder toelichting, is het de zon (die bijna niet te zien is door de bomen) of de bomen (die te donker zijn om goed te zien)
Compositie
Saai, wellicht door het onderwerp minder centraal te stellen of een lager / hoger perspectief te gebruiken / andere hoek komt het minder statisch over.
Belichting / Kleur
Voor mij te donker, vooral omdat het onderwerp voor mij teveel 1 massa zwart wordt

@SinicLight
Onderwerp
Goed gekozen, vuurwerk is best spannend.
Compositie
Niet centraal is alvast een grote plus, wel te krap afgesneden aan de rechterkant.
Belichting / Kleur
Foto is onscherp, mist contrast. Vuurwerk valt hierdoor weg in de achtergrond.

@SinicLight
Onderwerp
Prima
Compositie
Lastig, ik vind dat de lampen een beetje ongelukkig uitkomen. Ze komen tegen het onderwerp aan. Misschien had iets meer naar link / rechts voor / achter dit voorkomen.
Belichting / Kleur
Prima

Mijn foto:
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs739.ash1/163124_183647061656724_141352772552820_523542_1723587_n.jpg

Highres

Genomen met nieuwe camera van vriendin:
450D + 18-55 Kitlens
Nabewerkt in ACR + Photoshop

[ Voor 90% gewijzigd door Maarten L op 19-01-2011 18:12 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
Maarten L schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:42:
Hier komt zo mijn feedback op 3 bovenstaande foto's

Mijn foto:
[afbeelding]

Highres

Genomen met nieuwe camera van vriendin:
450D + 18-55 Kitlens
Nabewerkt in ACR + Photoshop
Ik dacht even te lezen: "Met de camera van mijn nieuwe vriendin."! Maar wat me tegenstaat aan deze foto is de grote leegte rechts van je vriendin. Vooral op klein formaat valt dit aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
@RobbieB
Mooie kleuren. Vind Het water wel erg druk en vind het lastig te bepalen wat het onderwerp is. Doordat er een boom voor de brug staat trekt die niet de volledige aandacht en de kerk is ook te klein voor het onderwerp. Dan komt het water dus op die plek en dat is waarschijnlijk je bedoeling dus dat is goed gelukt ;) Maar het water vind ik eigenlijk niet zo heel boeiend. Wel gewoon een lekker plaatje om te zien.
@Sunny
Leuk. Qua compositie zou ik het wat anders doen. Maar hoe precies weet ik nog niet. Ik denk de boom meer naar rechts plaatsen. Maar dit zijn kleine puntjes.
@Freakout1
Lastig te zien wat er is afgebeeld. Vind het geen mooie foto eerlijk gezegd. Je zou de uitdrukking op zijn gezicht wellicht beter in beeld kunnen brengen of duidelijker aangeven dat hij op weg naar huis is/al erg lang in de bus zit.
@ronaldjanssen
Fletse foto. Probeer daar wat aan te doen. Verder beeld deze brug natuurlijk uit dat je over een stroompje gaat of ergens naartoe gaat. Dan zou ik graag of meer willen zien van het stroompje of meer willen zien van het punt waar je naartoe loopt. Het is nu alsof je alleen de brug wilt fotograferen en die is een beetje saai naar mijn mening.
@CrazyRooster
Mooie symmetrie en lekkere toning. Verder een redelijk standaard foto van een roltrap. Ik heb toevallig op schiphol ook een foto gemaakt vanaf een roltrap zal die binnenkort ook plaatsen (stofdeeltjes moet ik nog wegpoetsen)
@Royz
Een foto van een hek. Niet zo heel bijzonder wel goed vastgelegd.
@Lockedfor
Als het echt om de botsing gaat zou je kunnen proberen om de foto van opzij te nemen met een egale achtergrond. Even snel een tekeningetje gemaakt voor duidelijkheid.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5207/5369943021_51aee3d550_m.jpg
flickr-2 by walletje-w, on Flickr
@GGdiArgos
Mooie uitdrukking vastgelegd! Zou liever wat minder ruimte links hebben.
@Fornoo
De zon schijnt mooi door de bomen. Verder vind ik hem niet zo heel boeiend.
@SinicLight
Ik vind het een leuke foto, ook al staat het vuurwerk er niet helemaal op. De sporen wel en de achtergrond bied juist een mooie afwisseling vind ik. Hier zou je een leuke nieuwjaarskaart van kunnen maken met links je tekst.
@Nedra
Had hem inderdaad al in het andere topic gezien. Komt mooi overeen met de titel van je foto. De lichten staan er mooi op. Niets op aan te merken.
@Maarten L
Ik mis het onderwerp waar ze naar kijkt. Je ziet duidelijk dat ze ergens naar kijkt, een lief schattig poesje ofzo. Verder erg veel loze ruimte rechts. Vind vaak een lege ruimte mooi en versterkend werken maar in dit geval niet.

Reed gisteravond terug naar huis en zag de wolken prachtig belicht worden door de volle maan en in de verte de kassen die de wolken van onderen belichtten en terwijl ik daar reed vond ik het groot licht van de auto er ook nog eens prachtig bij passen. Snel naar huis gereden camera opgehaald + statief. Bleek dat ik het plaatje voor het statief eronderuit gehaald had omdat ik naar Ghana dit statief niet mee had |:( . Vervolgens camera toch maar op het statief gezet zo goed als mogelijk met dit als resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5168/5370481458_1345870ef5_z.jpg
flickr-3358 by walletje-w, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 22:22
Even op het commentaar dat de foto zo donker is, dat is ook juist de bedoeling. Ik kan ook herfstachtige plaatjes laten zien met veel kleur, maar dat was niet de intentie van deze foto. Ik vind de foto een enigzins kille sfeer hebben, die de korte donkere dagen van januari voelbaar maakt. De silhouetten van de bomen dragen daar hopelijk aan bij. Saai is in mijn optiek subjectief. :)

Dat er beter gecropped kan worden ben ik het mee eens.

De afweging zwart/wit of kleur weet ik niet, er zit nu ook weinig kleur in (zonder nabewerking) en dat vind ik wel mooi. Het is wat het is, een (saaie) korte, met laaghangende zon, winterdag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Fornoo schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 19:37:
Het is wat het is, een (saaie) korte, met laaghangende zon, winterdag. :P
Als je dit geprobeerd hebt uit te drukken moet ik toegeven dat je daarin geslaagd bent. Nu ik nog een keer naar je foto kijk merk ik inderdaad dat ik er een onprettig gevoel bij krijg. Wat ik wel vaker heb als ik daar zelf zou lopen op een korte, koude januari dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
@walletje-w: Best een moeilijke foto om naar te kijken en er wat van te vinden. Ik vind je foto zeker wat hebben. De compositie is in ieder geval erg goed. Maar voor mij is er niet echt een rustpunt voor je ogen. Ik blijf een beetje rond draaien, en na een poosje krijg je dan hoofdpijn ;) Moeilijk om tot een eindoordeel te komen dus.

Gisteravond heb ik deze foto gemaakt vanuit de slaapkamer. Het was niet echt bedoeld als serieuze foto, meer om even iets te testen. Ik weet niet helemaal wat ik er van moet vinden:

Zie de maan schijnt door de bomen...
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4d380aa741b00/4d380aa741335-4d372223cefb5-P1197918bklein.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 20-01-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
gimpy schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:15:
@walletje-w: Best een moeilijke foto om naar te kijken en er wat van te vinden. Ik vind je foto zeker wat hebben. De compositie is in ieder geval erg goed. Maar voor mij is er niet echt een rustpunt voor je ogen. Ik blijf een beetje rond draaien, en na een poosje krijg je dan hoofdpijn ;) Moeilijk om tot een eindoordeel te komen dus.

Gisteravond heb ik deze foto gemaakt vanuit de slaapkamer. Het was niet echt bedoeld als serieuze foto, meer om even iets te testen. Ik weet niet helemaal wat ik er van moet vinden:

Zie de maan schijnt door de bomen...
[afbeelding]
Leuk idee. Silhoutte van tak door maan. :)

Zou de foto wat kleiner croppen, nu (te) veel zwart.
En de maan had m.i. iets minder bokeh-achtig mogen zijn. De maan of de verlichting uberhaupt is niet herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
@MaartenL: de compositie is niet zo sterk, stukje is van haar hoofd gecropped. Links had wat meer ruimte mogen zijn, nu is het m.i. te krap. Het deel rechts, heb je dat zelf zwart gemaakt? De 'driehoek' tussen haar hoofd en schouder is iets bruinig, maak dat ook zwart. Verder zou wat meer contrast de foto wat spannender maken.

@Walletje-w: ik vind het licht van de auto nogal afleiden. En de foto is wel erg donker. Misschien kun je hem nog wat lichter maken...?

@Gimpy: ben het met Fonoo eens, de maan is niet herkenbaar. Kan net zo goed een lamp zijn. Dat is jammer, idee en compositie vind ik goed. Vind het vele zwart niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
@ Nedra: Op welke oppervlakte heb jij die druppels gemaakt? Ik ben aan het kijken wat verschillende opp. doen met helderheid en reflectie. Welke lens heb je gebruikt, als je dat nog weet.
- Jouw foto: is z/w niet iets? Of z/w met alleen de rode elementen in kleur. Het blauwe bord stoort mij namelijk en de rest van de kleuren (behalve rood) doen niet veel in de foto. Verder prima.
In een kom van chroom, tot de rand gevuld. Er zat bij mij dus nog zeker 10cm water onder. Verder heb ik 't gemaakt met de 50mm f/1.8 op f8.

Z/w vind ik een goed idee, thanks! selective colouring hou ik niet zo van, beetje te 80's ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

@Pat-Juh Erg mooi hoe de achtergrond pik zwart is gebleven.

@sys64738 Foto heeft een leuke stijl, zoals aangegeven een beetje schilderachtig. Wel zou ik zelf een kleiner diafragma hebben gebruikt om zo de steel er wat scherper op te krijgen.

@RobbieB Mooie plaat lucht ziet mooi uit.

@Sunny Weinig op aan te merken. Blijft mooi zo'n startrail

@Freakout1 Erg donker en je ziet helaas ook weinig door de reflecties.

@ronaldjanssen Te flets, jammer

@Fornoo De shaduw blijft het mooiste aspect van deze focus. Verder vind ik hem niet zo interessant.

@SinicLight Jammer van de lichte achtergrond. Een grotere hoek met minder vuurwerk in meer lucht ziet beter uit bij mist. Kan makkelijk het contrast aangepast worden tot je zoiets krijgt.

@Nedra Erg levendig zo lekker volle foto. Ziet er top uit :-)

@Maarten L Jammer van de leegte. Verder wel een acceptabele foto.

@walletje-w Mooie plaat, op een of andere manier doet dit mij aan onweer denken. Het heeft iets onheilspellends.

@gimpy Leuk idee. Helaas wel lastig uit te voeren. Ideaal gezien wil je en zowel de tak als maan scherp hebben. Enige manier om dit te bereiken zijn twee losse foto's samen te voegen.

Gezien er geen commentaar op is gegeven in het macro topic post ik hem hier maar. Gemaakt met een 150mm f/2.8

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5242/5318413452_f37df12e67_z.jpg

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:39

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Qua compo en kleur vind ik hem prima, maar ik vind het jammer dat de meeldraden niet scherp zijn.
Nu weet ik niet echt waar ik naar moet kijken.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hij is wel heel erg rood. Ik vind het contrast te hoog en waarschijnlijk heeft dat er ook voor gezorgd dat het rood zo extreem is geworden :( . Compositie is prima, wellicht een iets kleiner diafragma nemen de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
@RobbieB: Leuk , creatief, originele kleuren, ik had een fractie van links afgehaald om die halve boom links te voorkomen.
@sunny: Technisch heel netjes, mijn ding niet echt, sorry.
@Freakout: Nee... deze laat me een tikje te veel te raden over.. ik had de man iets opgehaald denk ik.
@Ronaldjanssen: De lijnen zijn nog wel aardig maar de plaat is behoorlijk overbelichjt en heel flets. Even de levels goed zetten kan al wat helpen.
@Crazyrooster: Mooie diepte, veel te zien, ik had 'm misschien niet genomen met die sale borden maar 't werkt wel. De toning is mijn smaak niet.
@Royz: Ik vind de toning niet slecht, contrast komt wel hard over, ik had de lucht ietsje donkerder gemaakt.
@lockedfor: Scherpte zie ik niks mis aan hoor.
@GGdiArgos: Zit wat bewegingsonscherpte in, da's niet zo heel erg hoor. Zelf schiet ik dit soort dingen full manual, werkt wat beter dan Tv. Wat ik hier veel storender vind is dat ze zo in het midden staat, ik had dit portrait geschoten en d'r meer naar links gezet.
@Fornoo: Lijkt zo scheef te staan. Aardig experiment maar weinig spannend.
@siniclight: Ja, da's vuurwerk, lijkt op het eerste gezicht iets van gras ofzo. Sluiter te lang open gehad denk ik, is niet zwart meer wat je zou verwachten.
@Nedra: Merkwaardig bouwsel, prima long exposure. Vind de compositie wel iets ujit balans, komt door het verschil in wegen.
@MaartenL: Plaat lijkt zeker een stop onder, rare zichtlijn, waar kijkt ze naar? Erg veel zwart rechts.
@Walletje-w: Licht is prachtig, onderwerpkeuze heel leuk maar plaat is uit balans, mag iets van de top af denk ik. Rule of thirds overwogen?
@Gimpy: Ik vind 't vaag en saai, m'n vrouw vind 'm leuk en erg Zen. Heeft wel wat mysterieus. In portrait had dit iets beter gewerkt.
@Dalus: Rode bloemen zijn erg lastig, je hebt hier alleen maar rood, de stampers trekken de aandacht maar zijn ook rood en ze springen er daardoor en door de scherpte niet echt uit. Plaat mist net wat aandacht trekkends. Je lijkt wel red clipping goed vermeden te hebben.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5049/5373122557_ff67b31818_z.jpg
Rembrandt molen hdr by j_wijnands, on Flickr

[ Voor 76% gewijzigd door Wijnands op 20-01-2011 22:10 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@Wijnands: leuke foto :) Er bevindt zich in de rechterbovenhoek een stofje, en een witte cirkel rechtsboven de molen. De resize van flickr vind ik soms tegenvallen, zo is de grote versie van je foto mooier om te zien. Ik had de vogels (of wat de stipjes tussen de vlag en de molen ook mag zijn) persoonlijk weggesoept. Het struikje voor de molen ben ik nog niet over uit. Heb je ook een foto van onder de molen uitgeprobeerd? Of van andere standpunten?

[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 20-01-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Whoops, en ik maar denken dat het op m'n laptop scherm zat. Nou morgen maar even wegklonen.

Ja heb er even goed omheen gelopen om te kijken, deze hoek gaf de meeste balans en wijdsheid en wist toch net de auto's te vermijden

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nedra schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:25:
In een kom van chroom, tot de rand gevuld. Er zat bij mij dus nog zeker 10cm water onder.
Ik heb gemerkt dat chroom een mooie ondergrond is, maar dicht erop (ik had een laag water van 0,5-1 cm) krijg je een hele aparte vertekening (maar wel weer een mooie bolling in het water). Eens een paar mooie chromen kommen/diepe schalen vinden die cheap zijn om te expirimenteren. Volgende keer bij de ikea... Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@dalus, iets te donker en iets te onscherp naar mijn idee... wel mooie compositie.
@wijnands, uitprinten + postzegel = ansichtkaart

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5244/5377373887_0a43677068_z.jpg
Woesh by Martijn--g, on Flickr

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
martijn--g: jammer dat de achtergrond niet helemaal zwart is, want verder vind ik de uitvoering erg goed.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Gimpy
Ziet er leuk uit, je ziet slecht dat het de maan is maar dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
@dalus
Mooi rood is niet lelijk. Misschien net ietsjes minder rood maken maar dan vind ik het een lekkere plaat, die kan zo aan de muur.
@Wijnands
Ik vind hem een beetje gewoontjes. Het is ook weer geen vakantie kiekje want daar is de compositie te goed voor maar het is gewoon een mooie foto.
@martijn--g
Veel beter als je eerste poging! De achtergrond is al beter als je vorige achtergrond alhoewel dat nog steeds beter kan. De vlammen staan er prachtig op. Wie weet is het nog mooi als je alleen een stukje van de landkaart en de vlammen ziet.

Gemaakt op schiphol richting panoramadek.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5002/5377815461_466b2b8f65_z.jpg
flickr-2347 by walletje-w, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:03
@martijn--g
Ik vind de foto in zijn geheel erg goed gelukt, de niet helemaal zware achtergrond stoort mij juist helemaal niet, geeft de foto 'iets'. Compleet zwart zou ook erg studio achtig overkomen.

@walletje-w
Leuke foto, vooral de railing (?) lijnen vind ik nice, alleen jammer dat hij links niet scherp is vergeleken met rechts.

Mijn foto van vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5285/5378256724_fa55449ee1.jpg

Heel lang geleden dat ik met de Nikon 18-105 kitlens heb geschoten. Ben wel een beetje telleurgesteld met de uiteindelijke kwaliteit vergeleken met de Sigma 24-70.

[ Voor 5% gewijzigd door Nismod op 22-01-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Zo te zien weer een aantal goede foto's geplaatst!

@martijn-g: stukken beter dan je vorige versie. Mooi detail in de vlammen.

@walletje-w: mooi effect :) Hij was perfect geweest als het helemaal symmetrisch was (zie de zwarte rand rechtsboven die net iets anders loopt dan links).

@Nismod: interessante compositie. Zo te zien split toning gebruikt? Ik denk dat het mooier was als de molen rechtsboven geplaatst zou zijn, gezien de stand van de molen. Ondanks dat, goede foto.

[ Voor 35% gewijzigd door Nordlys op 22-01-2011 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
@jvdgeest
Heb inderdaad split toning gebruikt. Waarom de molen links en niet rechts staan is eingelijk omdat links een soort nieuwe plas begon, de compsitie zou hierdoor compleet in de war raken. Ben het inderdaad met je eens als ik er nu naar kijk.

Heb ondertussen de takken aan de rechterkant weg geshopt, begon me er aan te storen. Zal even kijken wat ik met het riet kan doen, bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik had het commentaar over het riet maar weggehaald, want het heeft zo eigenlijk ook wel wat. Toch ben ik benieuwd wat een onscherpe voorgrond (riet) en scherpe achtergrond (molen) voor een foto zou opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
Martijn-G, echt enorm veel beter dan de eerste poging. Mooiere vlammen, betere achtergrond, scherper. Leuk om te zien.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
jvdgeest schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:49:
Ik had het commentaar over het riet maar weggehaald, want het heeft zo eigenlijk ook wel wat. Toch ben ik benieuwd wat een onscherpe voorgrond (riet) en scherpe achtergrond (molen) voor een foto zou opleveren.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5209/5378839990_59c58680f1.jpg

Moet zeggen dat het beide wel wat heeft, maar denk dat het scherpe er beter bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hem zo laten als in de eerste versie of je moet minder van het riet laten zien bij versie 2. Ik vind het een hele sfeervolle plaat door het licht en de bomen op de achtergrond. Het groen zorgt net voor de juiste afwisseling in kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:14

mvh

State Governor

@Maarten L: Iedere keer als ik naar de foto kijk vind ik dat er iets mis is, maar wat het nu precies is... Ik denk dat er teveel kleurverschil zit, van de huidskleur op haar voorhoofd tot rood in de nek, of ligt dat aan mij?

@Dalus: Ik vind 'm heel mooi, maar kan me wel vinden in het overig commentaar, dat het centrum niet scherp is. Toch denk ik dat hij als ansicht wel zou kunnen verkopen ;)

@Wijnands: Mooie lucht, molen, foto, maar linksonderin staat een bosje dat net je beeld in komt groeien.

@martijn--g: Was jij dat laatst ook al niet, de wereld in brand te steken? Moeten we ons al zorgen maken? Hij is dit keer wel goed gelukt, vind ik. De vlammen zijn precies goed, alleen de achtergrond zou misschien egaler kunnen.

@Nismod: Een combinatie van de twee zou het best zijn :). Je hebt hier de onscherpte ingeshopt, toch? Wat mij betreft ziet het riet op je tweede exemplaar er nu uit alsof het een vergrootte thumbnail is. Goed dat je de takken hebt weggehaald. Van de kleurstelling ben ik niet zo'n fan over het algemeen, maar dat is persoonlijk.
---
Hier nog een snelwegfoto van mij, donderdag aan het eind van de middag gemaakt. Ik had een week lang het fototoestel mee naar het werk, maar eigenlijk kwam ik niets tegen behalve deze zonsondergang. Ik ben er niet helemaal tevreden mee, volgens mij zit er veel ruis in. Dat verbaast me want hij is op ISO 100 gemaakt.

Veel tijd had ik niet, en ook geen mogelijkheid om de camera te stabiliseren. Het is een bewerkte crop van een 50 mm lens.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5047/5378341897_601e3bd9c5_z.jpg
Sunset over Highway by Maarten van Heek, on Flickr

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@deblauw, dat was ik laatst ook ja :P maar toen wilde de globe niet echt fikken. Gisteren had ik wel de juiste middelen in huis... Dus hoeft je geen zorgen te maken.
(ik reageer vanaf iPad, dus kan nu weinig zeggen over de foto's voor me...)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22
@deblaauwn: Heb je de exposure achteraf aangepast? Dat zou de ruis verklaren. Overigens is dit ruis die lightroom zo weg heeft bijvoorbeeld. Deze foto kan ook wel tegen wat NR. Ik vind het een prachtige zonsondergang met geweldig licht though. Goeie compositie ook met de vorm van het silhouet van bomen en de plek van de zon daarin.

@Nismod: Iets te krap aan de bovenkant, teveel vignetting maar mooie toning en leuke omgeving!

@Walletje-w blur, vind het beetje saai.

@martijn-g Enorm krachtig beeld. Als je hem de juiste nabewerking geeft om het echt te laten spatten is het zeker een showcase-topic foto.

Crosspost (met toestemming), omdat ik de wat meer kritische reacties hier leerzamer vind, en ik post om te leren niet om te showen :).
De kat die van de kast af springt en achteraf niet echt bleek te 'springen'. Gemaakt met 40D + 50mm 1.8 + 430EXII in portrait stand en niet gecropped..

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5167/5373185617_c828b8c493_z.jpg

Vertical (flickr)

[ Voor 68% gewijzigd door Makkelijk op 23-01-2011 13:24 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
@ Nismod, hele mooie plaat. Klein puntje, van mij had de foto in landscape gemogen. Nu iets te veel riet naar mijn smaak.

@ Deblaauwn. Mooie zonsondergang en silhouetten. Thumbs up.

@ Makkelijk. Leuk idee, cat in motion (zogenaamd).
Harde schaduwranden van de flits, stel voor een diffusor (als je flitst indoor).
En ik zou de foto als een portret croppen, erg veel wit (beetje saai).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
@Fornoo Ik heb het wit er bij gedaan. Vond hem portrait niet mooi, hij was zo geschoten als jij voorstelt namelijk ;) En de flits. Tja deze momenten kies je vaak niet. Ik had een omnibounce er op gedaan als wanhoopspoging en de flits 5 graden naar links gehouden zodat de flits in elk geval niet aan 2 kanten rond de kat zou vallen maar een on-camera softbox heb ik niet.

Misschien toch eens tijd voor zo'n fancy diffuser. Het is weinig soeps maar beter dan dit zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 23-01-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Makkelijk schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:10:
@Walletje-w blur, vind het beetje saai.
Hmm beetje makkelijk en aangezien ik het volledig met je eens ben qua onderstaande, heb je wellicht nog wat meer tips voor me om de volgende foto minder saai te maken O-). Ik vind zelf namelijk dat ik best een origineel standpunt heb genomen, en ook afgestapt ben van de standaard roltrap foto. Daardoor heeft hij bij mij meer aandacht gekregen. Dat kun jij natuurlijk helemaal anders zien.
omdat ik de wat meer kritische reacties hier leerzamer vind, en ik post om te leren niet om te showen :).
@Nismod
Ik vind de 2e versie leuker met dat onscherpe riet. Het trekt mijn aandacht meer naar de molen. Wel krijg ik daar een klein beetje het gevoel van miniatuur bij.

@deblaauwn
Lekkere foto. Leuk ook dat het een keertje geen langgerekte strepen zijn van auto lichten. Misschien de volgende keer in het midden op de brug staan? Voor een meer symmetrischer effect.

@Makkelijk
Vind de leegte links wel wat hebben. Mooi de beweging vastgelegd. Wel wat hard geflitst maar daar kon je niets aan doen schreef je. Leuke foto om mee te experimenteren en grapjes mee uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
@walletje-w
Het is ook een kleine molen, misschien 3 meter op het hoogste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
walletje-w schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:48:
[...]

Hmm beetje makkelijk en aangezien ik het volledig met je eens ben qua onderstaande, heb je wellicht nog wat meer tips voor me om de volgende foto minder saai te maken O-). Ik vind zelf namelijk dat ik best een origineel standpunt heb genomen, en ook afgestapt ben van de standaard roltrap foto. Daardoor heeft hij bij mij meer aandacht gekregen. Dat kun jij natuurlijk helemaal anders zien.

[...]
Ik vond het een beetje moeilijk om er inhoudelijk op in te gaan. Maar ik heb er toch even over nagedacht en wil het zo verwoorden: ik mis iets wat wél scherp is. Er mist een onderwerp / idee / visie. Ik denk dat je er met een 3x langere sluitertijd best een mooie abstracte foto van had kunnen maken maar nu weet ik nét niet wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
@Dalus - Erg mooie kleren en ik vind het heerlijk dat ie een beetje donker is. Scherpte diepte ook goed, ik heb er zelf weinig op aan te merken.
@Wijnands - je compositie is erg mooi in balans. Dat het HDR is is zichtbaar, maar subtiel genoeg en de lucht is mooi. Enige echte kritiekpunten die ik heb zijn de flare en dat je ff je sensor moet schoonmaken :)
@Martijn - Hulde! Erg leuk en origineel idee. De compositie is een stuk beter dan de eerste keer, het is wel jammer van de achtergrond, dat die niet helemaal donker is, maar da's ook moeilijk met vuur(=licht). Als je meer globes hebt is het waard om er nog een paar keer mee te experimenteren
@Walletje-W - Originele aanpak, maar helaas is er zoveel blur dat ie niet heel boeiend is, misschien een leuke stock foto voor iets. Misschien is ie high-contrast B&W ook leuk
@Nismod - mooie toning! Molentje is ook leuk, alhoewel je niet gelijk ziet dat het zo een kleintje is. Misschien iets minder riet, iets meer lucht.
@deblaauwn - die ruis krijg je er makkelijk uit. De zonsondergang is leuk, maar ik denk dat deze toffer was geweest als een long exposure
@Makkelijk - leuk idee! Ik vind de witruimte ook helemaal niet storend, de harde schaduw helaas wel. Denk dat deze ook leuk is in z/w

Nu weer eentje van mij, was even op het Museumplein om wat long-exposure foto's te maken. Uiteraard ging de batterij van m'n afstandsbediening leeg, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik heb er voor gekozen om het gras donker te maken omdat er allemaal lelijke kale plekken in zitten. Het is een mix van een normale exposure en eentje onderexposed om te zorgen dat de fel belichte delen ook zichtbaar zijn

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5005/5382005631_43fc31f909_z.jpg
Rijksmuseum by ardenswayoflife, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Makkelijk schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:54:
[...]

Ik vond het een beetje moeilijk om er inhoudelijk op in te gaan. Maar ik heb er toch even over nagedacht en wil het zo verwoorden: ik mis iets wat wél scherp is. Er mist een onderwerp / idee / visie. Ik denk dat je er met een 3x langere sluitertijd best een mooie abstracte foto van had kunnen maken maar nu weet ik nét niet wat je wilt.
Ah nu snap ik je bedankt voor het commentaar. Ik ben het volledig met je eens. Volgende keer zorg ik dat er een persoon op staat. Die word dan namelijk wel scherp afgebeeld omdat hij met me meegaat op de trap. Bedankt voor de tip! :)

@Nedra
Ik zou de hooglichten toch nog wat naar beneden halen. Dan oogt de plaat net wat rustiger. Verder is het een mooie plaat met een lekkere sfeer.
Heb je er ook nog eentje met meer lucht?
@Nedra. Zwart wit, hoog contrast ziet er inderdaad erg mooi uit, bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Laatst online: 15:14

mvh

State Governor

Bedankt voor jullie commentaar!
Makkelijk schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:10:
@deblaauwn: Heb je de exposure achteraf aangepast? Dat zou de ruis verklaren. Overigens is dit ruis die lightroom zo weg heeft bijvoorbeeld. Deze foto kan ook wel tegen wat NR. Ik vind het een prachtige zonsondergang met geweldig licht though. Goeie compositie ook met de vorm van het silhouet van bomen en de plek van de zon daarin.
Hij is wel achteraf aangepast, maar ook in het origineel zit de ruis. Aan bewerking zijn vooral de blacks naar boven gehaald. In ACR 5.6 (ik gebruik Bridge/Photoshop CS4) vind ik niet dat de ruisreductie echt werkt. Het wordt iets zachter, maar juist de punten waarvan je het eerst zegt dat er ruis zit blijf je zien volgens mij...
walletje-w schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:48:

@deblaauwn
Lekkere foto. Leuk ook dat het een keertje geen langgerekte strepen zijn van auto lichten. Misschien de volgende keer in het midden op de brug staan? Voor een meer symmetrischer effect.
Na deze foto stond ik ook middenop, maar toen kwamen er geen goede foto's meer uit ;)
Nedra schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:23:
@deblaauwn - die ruis krijg je er makkelijk uit. De zonsondergang is leuk, maar ik denk dat deze toffer was geweest als een long exposure
De ruis: ik niet :). Long exposure: ben ik met je eens, maar 'stilstaande' auto's zijn ook wel eens aardig. Afgezien daarvan moet je twee dingen bedenken: bij een zonsondergang is het nog bijna licht, en ik heb geen ND-filters (wel een polarisatiefilter, maar niet bij me en ook niet voor deze lens), en twee: het enige waarmee ik de camera stabiel kon houden was een zakdoek op de reling.
De combinatie van deze twee geeft een maximale belichtingstijd van 0.6 s (ISO 100, f/22). Die foto is eigenlijk al te lang belicht om er iets moois van te maken qua kleur, en bovendien enorm bewogen.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Graag gedaan ;)
Hij is wel achteraf aangepast, maar ook in het origineel zit de ruis. Aan bewerking zijn vooral de blacks naar boven gehaald. In ACR 5.6 (ik gebruik Bridge/Photoshop CS4) vind ik niet dat de ruisreductie echt werkt. Het wordt iets zachter, maar juist de punten waarvan je het eerst zegt dat er ruis zit blijf je zien volgens mij...
In lightroom is de functie om ruis weg te halen enorm verbeterd in versie 3. Dat is wellicht de moeite waard om aan te schaffen. Verder vind ik het ideaal om overzicht te houden in mijn chaos.
Je zou de foto op kunnen sturen en dan kan ik hem eens door lightroom 3 halen en kijken wat voor effect dat heeft. Daarvoor heb ik wel een grotere versie nodig.
Na deze foto stond ik ook middenop, maar toen kwamen er geen goede foto's meer uit ;)
Ah helaas, kan gebeuren.
...... het enige waarmee ik de camera stabiel kon houden was een zakdoek op de reling.
De combinatie van deze twee geeft een maximale belichtingstijd van 0.6 s (ISO 100, f/22). Die foto is eigenlijk al te lang belicht om er iets moois van te maken qua kleur, en bovendien enorm bewogen......
Leuk om te lezen dat er nog meer mensen zo aan het stuntelen zijn om toch die ene mooie foto te krijgen :D :+

Edit: foto toegevoegd.
In Parijs afgelopen zomer gemaakt. Vond de schittering op het wegdek erg mooi.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5217/5385592106_5340ceb94e_z.jpg
Road, red and green. by walletje-w, on Flickr

[ Voor 12% gewijzigd door walletje-w op 24-01-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Laatst online: 13:49
@ Nedra: mooie foto.
@ Makkelijk: het lijkt een truc foto. als je hem 90 graden draait lijkt het op een kat die de kamer in loopt.
@walletje-w: de grond is mooi maar voor de rest doet de foto mij niet zoveel. groot zwart vlak boven in maakt de foto minder spannend.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5215/5386310039_3cca339ab5_d.jpg
Vorige week geschoten.
De compositie is niet volgens de 1/3de regel maar ik vind hem goed gelukt.

<offtopic>
Als iemand dit formaat scherm thuis heeft dan kom ik de volgende keer daar voetbal kijken:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5219/5386937484_96b553c762_t_d.jpg
</offtopic>

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Mooie foto's hierboven:
@Jewest: Ik word een beetje heen en weer getrokken tussen de wacht en de foto/schilderij op de achtergrond. Misschien had de soldaat iets centraler mogen staan in de compositie. Dat je meer een vergelijking kreeg van de twee gezichten? Natuurlijk altijd lastig bij een communistische wacht, die hebben het niet zo op dingen die op hun gericht worden.
@Walletje: Leuk idee, uitvoering inderdaad misschien iets minder. Groot donker vlak boven in doet wat af aan de foto en het idee. Misschien een crop proberen zodat de foto meer landscape wordt?

Bij deze een kleine bijdrage van mij, van het weekend een shoot gedaan bij een vriend van mij in de garage. Ik zit een beetje te twijelen tussen een solo en een complete testcase. Als jullie dit wat vinden, ga ik misschien kijken of ik er een complete testcase van kan maken.

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_9cf63y-vNVQ/TT3ct1Ji_RI/AAAAAAAAAVc/el7PWG8dfo8/s640/GarageVervoort%20%2844%20of%2076%29.jpg
Voor de geïnteresseerden, dit is een schijf van de eerste S8, het model dat jullie wellicht kennen uit Ronin.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizzy op 25-01-2011 10:02 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:29
@Makkelijk Ik vind m'n verticaal prettiger/makkelijker kijken. Gevoel zegt meteen dat er iets niet goed zit in de plaat (maar misschien is dat juist de truc :))

@Nedra Hele fijne plaat! De sfeer spreekt me heel erg aan, hij zou alleen voor m'n gevoel iets meer ruimte aan de bovenkant mogen hebben.

@Walletje-w Iets te veel ruimte aan de bovenkant, misschien een vierkanten crop? En ik zou bij dit soort foto's toch voor een net iets langere sluitertijd gaan zodat er geen enkele auto herkenbaar op staat.

@Jewest Als ik naar de plaat kijk wordt mijn blik getrokken naar het portret op de achtergrond, maar deze is onscherp en dat stoort mij. Misschien diafragma wat verder moeten knijpen zodat zowel soldaat als portret scherp waren in deze compositie.

@Gizzy Mooie industriele stijl, maar ik denk dat deze plaat deze in een context past dan los (dus kom wat mij betreft maar door met die testcase).

Met oud en nieuw even op bezoek in Barcelona en een klein setje geschoten.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5290/5333268651_2d9d109b33_z.jpg
Catching the early train by michielboertjes, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door farmertjes op 25-01-2011 11:02 . Reden: @Gizzy toegevoegd ]

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Leuke plaat, voor mijn gevoel wel wat scheef? Leuk hoe het blinde geleide pad onsherp wegloopt en ook een mooie sfeer die wordt gecreëerd door de mist op de achtergrond. Het licht in de haren is ook een mooi accent.

BTW Testcase is gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizzy op 25-01-2011 11:20 . Reden: testcase even aangeven. ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 07:59
Kwam eigenlijk pas zonet dit topic tegen, maar aangezien er wel erg goede opbouwende reacties worden gegeven, ga ik het ook maar eens proberen :)

De volgende foto is gemaakt in het openluchtmuseum Arnhem met een 550D en de 50mm lens.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5007/5292571883_2d293bfeaf_z.jpg
Luxury classic writing desk from the 80' by pepijnvangastel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:25
Nieuw hier en ook in fotografie land dus ik ben er zeker van dat ik nog veel moet leren.
Eerst wat commentaar op anderen want zo hoort dat ;) Al voelt het een beetje raar om commentaar te geven op foto's die in mijn ogen 100 keer beter zijn dan ik ooit gemaakt heb (tot nog toe).

@deblaauwn, ben het met je eens dat het weer eens wat anders is zonder die lange strepen van de lampen, jammer dat ie niet in het midden is maar dat had je al verklaart verder vindt ik het wel een mooie plaat met goede kleur.

@Makkelijk, leuke foto, vind m wel wat hebben (weet niet precies wat :/ )

@Nedra, mooie plaat, vind alleen de lijn van de schijnwerpers aan de achterkant in de lucht afleidend, mijn oog valt er de hele tijd op zeg maar.

@walletje-w, vind de kleuren op het wegdek interessant, maar dat was het dan ook wel eerlijk gezegd.

@Jewest, Jammer dat het grote portret net niet scherp is en dat de wacht zo aan het randje staat.

@Gizzy, Weet niet echt wat ik ervan vindt eerlijk gezegd 8)7

@farmertjes, Foto bevalt me wel, beetje mysterieuze, verlaten sfeer.

@pepijnvangastel, lijkt me meer 'per ongeluk' onscherp dan bewust DoF de perforator, plakbandhouder en dergelijke zijn me net te herkenbaar, of hadden helemaal scherp moeten zijn denk ik.

Nou dan mijn eigen foto:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5220/5388703244_3d2a49a912.jpg
stones by ed-oorklep, on Flickr

Een foto van de overstroming van de Maas van vorige week, ik vond de paaltjes langs de ondergelopen weg een leuke lijn geven. Maar vind zelf de bomen eigenlijk wat te druk en ook de kleur van de lucht niet helemaal geslaagd wat Photoshop zal hier vast wat aan kunnen veranderen maar daarin ben ik helemaal een beginneling :+ .

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
@iedereen die commentaar heeft gegeven, bedankt.
Het hekje houd op vandaar dat meneer de soldaat zo ver naar rechts staat.
Dof gaat niet lukken want de afstand tussen de soldaat en het portret is een ong. 30 a 40 meter gok ik.

@Ed-oorklep: De lijn van de stenen viel mij pas op nadat ik de tekst had gelezen. mijn ogen trekken direct naar de bomen en de horizon.

@pepijnvangastel, helaas maar de foto doet mij helemaal niets. het had net zo goed een foto van je eigen bureau kunnen zijn. ik neem aan dat de papieren het onderwerp is maar dat komt niet uit de foto.

@farmertjes, mooie foto. de positie van de dame heeft een 2delige indruk op mij.
1]. misschien had het mooier geweest als ze met haar andere been naar voren had gestaan. dat had het zwarte ook meer in het plaatje gezeten. (geval van bootje vaart plaatje binnen of bootje vaart net naar buiten).
2]. aan de andere kant, door haar houding lijkt ze een soort scheidingslijn tussen donker en licht te zijn.

@Gizzy, ik denk dat bij een complete testcase deze foto beter tot zijn recht komt. nu heb ik iets van leuk remschijf zit ook onder mijn auto.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Jewest schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 07:47:
@Gizzy, ik denk dat bij een complete testcase deze foto beter tot zijn recht komt. nu heb ik iets van leuk remschijf zit ook onder mijn auto.
Die is er ook !
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1444191

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
@ ed-oorklep
Wel aardig, zie geen highlight of iets wat opvalt waardoor de foto een beetje saai is. Heb het idee dat de wolkenpartij een tikkeltje overbelicht is. Is een crop neem ik aan? Vind de verhoudingen niet zo. Vind zelf een 'normale' 3:2 landscape of portret mooier, of anders een vierkant of panorama.

@ pepijnvangastel
Mooie DOF en belichting. Het onderwerp roept wel een zekere nostalgie op. In mijn ogen geslaagd.

@ farmertjes.
Foto lijkt wat scheef te staan. Denk dat de foto sterker was geweest als ie meer close-up was genomen. Maar DOF en belichting vind ik mooi.

@Gizzy
Mooi genomen, al ben ik benieuwd waarom je hier voor zwart/wit hebt gekozen?

@Jewest
Mooie locatie, ben er zelf ook geweest. ;)
Er is ook een dagelijkse wisseling van de wacht, dat zou een leuk extra'tje zijn geweest. En, ik weet dat het heel moeilijk is in Beijing, maar zonder auto's is mooier. En ik zou voor een klein diafragma hebben gekozen, dus veel scherptediepte. Nu is arme Mao een beetje wazig. :D

Dan eentje van mezelf. Bosje narcissen. Ik heb een beetje met de flash gespeeld. Wil de foto express een beetje overbelicht willen laten overkomen, om het sluimerende voorjaarsgevoel te laten opborrelen.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5009/5380898922_470000017e_z.jpg

http://www.flickr.com/photos/heijnen/5380898922/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

@Fornoo Lekkere frisse foto.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@Fornoo: goede frisse foto inderdaad. Helaas geen exif info. Je had nog meer isolatie kunnen creëren door een groter diafragma te nemen. Vind ik persoonlijk wat mooier, zorgt voor een rustigere achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
@gizzy Nette zwart wit foto met behoudt van details. Ik ben altijd wel een fan deze z/w foto's zonder dat er detail verloren gaat.

@farmertjes Ik ga akkoord met gizzy, ik denk dat het meer ligt aan het perspectief en alle details die je op de foto vast hebt gelegd (betegeling loopt niet recht, lampen zijn nog net duidelijk en niet in 1 lijn). Toch wel duidelijk een foto met 'verhaal'.

@pepijnvangastel Interessante compositie, ben benieuwd wat er allemaal op tafel ligt. Misschien had je wat meer met DoF kunnen spelen waardoor bepaalde details oa focus op brieven meer opvielen.

@ed-oorklep Mooie compositie van de natuur met rechte horizon die water en lucht scheidt. Naar mijn mening mocht het meer gecropped worden waarbij er een lijn diagonaal ontstond (perspectief) en de horizon op de achter.

@fornoo Clean. Simpel maar scherpe foto van bloemen. Geen extra comentaar ;)

Mijn eerste echte post in dit gedeelte van het forum. Ben alweer een jaartje aan het 'fotograferen' wat ik oa voor mijn studie doe. Vandaag ben ik langs de expositie 'Misfit' geweest van Hella Jongerius. Vond dit wel een geslaagde productfoto van 1 van de objecten die ik had gezien. Licht nabewerkt in Aperture, standje auto.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5294/5393451636_e7bb3755e6_z.jpg
Chair by Hella Jongerius #1 by k5O52, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

@farmertjes: ik lees Barcelona en zie een oer-Hollands station :+ Ik weet niet.. de kleuren matchen niet echt, weinig boeiends te zien.
@pepijn: beetje donker, niet echt duidelijk één onderwerp, idee van het spelen met je DoF is leuk maar zorg dat het wat duidelijker is waar je naar moet kijken.
@ed: leuke kleurtjes en goed dat je op zoek bent naar lijnenspel, doordat alles zo ver weg is mis ik een beetje het contact met je omgeving.
@Fornoo: lekkere lente-foto :) Wat detail in beeld doet bloemenfoto's voor mij altijd goed, dus dat zou je wat meer kunnen proberen te zoeken.
@k5052: sorry, maar vind het echt niks. Gen idee waar ik naar kijk, en als abstracte foto vind ik hem ook niet interessant. In je photostream zie ik deze, en die vind ik veel beter :)

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/0l0u0Q0o1U0C2O01021F/IMG_0020.jpg

Probeerseltje :)

[ Voor 8% gewijzigd door Muthas op 27-01-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Heb ik die foto al niet eerder gezien, maar dan zonder zwarte balken?
Je was bang dat de crop te krap was?

Op zich kan die zwarte rand dan wel helpen, maar dan zou ik aan alle vier de kanten een zwarte rand zetten. Alleen boven en onder doet een beetje raar aan. (tenzij je het opzettelijk wil laten lijken op een screenshot van een film. Daarin slaag je dan heel goed)

P.S. de vignetting die er nu in zit vind ik persoonlijk geen verbetering.

[ Voor 9% gewijzigd door mjtdevries op 27-01-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De vignetting vind ik ook niet zo mooi. Wel mooie foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 21:35

neevedr

Dat was ik niet!

En met voeten is ie misschien ook nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

mjtdevries schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:50:
Heb ik die foto al niet eerder gezien, maar dan zonder zwarte balken?
Je was bang dat de crop te krap was?
Wel een foto van dezelfde shoot geplaatst, waarschijnlijk heb je op m'n Flickr gekeken.

Vignetering twijfelde ik bij plaatsen al, maar wou even weten of jullie daar hetzelfde over dachten. Ja dus :)

@Universal Creations: ik kan hem toch echt niet vinden in m'n post history :P Maar thanks voor de feedback, dit soort dingen kan ik veel meer mee dan dat commentaar op Flickr :)

[ Voor 17% gewijzigd door Muthas op 27-01-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Farmertjes: heerlijke sfeerfoto. Kan ook deels aan de knappe dame liggen...
pepijnvangastel: geen verkeerde foto, tikje donker, tikje te kleine DoF, maar verder goed.
ed-oorklep: ik had liever alleen de bomen met het water gezien. De rest eromheen leidt wat af.
Fornoo: frisse kleurtjes, maar ik vind hem een tikje overbelicht en wat saai (met name door de egale grijze achtergrond).
k5052: de foto laat of te weinig of juist teveel zien. Bovendien vind ik het perspectief niet zo geweldig. Kleuren komen wel goed over.
Muthas: foto heb ik volgens mij laatst ook al ergens gezien. De zwarte randen kunnen iets filmisch aan de foto geven, maar ik vind het hier niet echt passen. Boven het hoofd te weinig ruimte en de voeten net afsnijden vind ik ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Ik had misschien het iets duidelijker moeten maken inderdaad. Op deze foto staat de gehele stoel op waardoor je wel een beter beeld kunt krijgen van het 'geheel'. Keuze van de specifieke foto was ook mede door het materiaal gebruik en het verschil van kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:19

bobcom

Dedicated dabbler

@Jewest - afgezien van de niet helemaal optimale scherpte denk ik dat wat croppen de boel spanneder kan maken: portret linksboven, soldaat reechtsonder. Rest heb je imo niet nodig.
@Gizzy - op zich wel fraai (hoewel S8 me niks zegt - ben niet verder gekomen dan S5). Benieuwd hoe een serie hieromheen uitpakt.
@Farrnertjes - impeccable! De mooiste uit je Barcelona-setje (waar trouwens nog een paar andere mooie tussen zitten)
@pepijnvangastel Aardige impressie - hoewel ik op mijn bureau in 1982 toch iig iets in focus had ;)
@ed-oorklep Eens met je eigen oordeel - mist net wat spanning. Misschien doordat paaltje rechtsonder wat te nadrukkelijk aanwezig is. Zou met wat croppen een een beetje extra nabewerking weleens een stuk spannender kunnen worden?
@Fornoo Idee is leuk, maar scherpte ligt voor mijn gevoel net niet helemaal lekker. De narcisbloem trekt de meeste aandacht, maar de bladeren voorin hebben de scherpte. Terwijl die net wat weggeflitst zijn.
@k5052 Zegt mij niet zoveel - maar wie ben ik. Blauwe vlak linksonder is imo wel wat erg nadrukkelijk aanwezig
@muthas Te krap: en die zwarte balken onder en boven maken het er niet beter op. Plaatsing en dof wel mooi, overigens

Proberen een reeks telkens andere beeldjes in een beeld te vangen:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5217/5394194460_f241d2ae61_z.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door bobcom op 27-01-2011 23:37 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

jammer dat de 4e al niet meer duidelijk is :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Iets kleiner diafragma was bij deze juist wel leuk geweest, denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
@Bobcom: Misschien de focus op de 2de of de 3de? Dan wordt je dof iets groter en kunnen er 2 scherp op en de rest onscherp. Tevens vind ik de ruis een beetje hoog. je schiet een niet bewegend object dus met een statief kun je dat dus heel mooi doen.

@Matheus: Mooie foto maar ik denk met voeten iets beter. vind het origineel mooier qua kleren. iets warmer gevoel. na extra er naar kijken lijkt haar hoofd niet scherp. in z/w vind ik het trouwens ook geen verkeerde foto, standaard maar zeker niet verkeerd.

@k5052, de foto komt denk ik beter tot zijn recht bij een show case. nu komt er niet zoveel uit de foto terwijl in een serie het misschien heel mooi uit komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Jewest op 28-01-2011 07:45 . Reden: added matheus extra ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ farmertjes: Leuke foto. Ademt een hele lekkere sfeer uit. En bij de rest van die set vind ik de foto's waar deze dame stilstaat en de rest beweegt echt heel mooi. Goed uitgewerkt.

@bobcom: Leuk idee ik zou alleen de foto nog wat croppen. Aan de bovenkant en onderkant een randje eraf en aan de linker kant net tot aan het laatste poppetje. Dan krijg je een mooiere diepte werking.

Hier eentje van mij genomen met kerst:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5081/5293234468_ba8ebdf3b2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Enorm treurig. Als je een kersthater bent is het wel een leuke cynische kaart ;) Toning is fijn, compositie ook, bokeh ook. Lettertype ook :)

@muthas Prachtige foto, jammer van de kadering maar je hebt wel een geweldige setting.

[ Voor 53% gewijzigd door Makkelijk op 28-01-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
@k5052: Doet me niets eerlijk gezegd.
@Muthas: Niets op aan te merken, behalve dat ik de schoenen er liever helemaal op had. Kader staat goed.
@Bobcom: Zonder de stangen onder de plank zou de foto beter overkomen denk ik.
@Ariani: Mooi reclamefoto !

In een tuin in Frankrijk gemaakt, ben de naam eventjes vergeten.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/tuin.jpg
(klik voor groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:23

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Makkelijk schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:55:
Enorm treurig. Als je een kersthater bent is het wel een leuke cynische kaart ;) Toning is fijn, compositie ook, bokeh ook. Lettertype ook :)
Treurig kan ik hem niet echt noemen. Ja de fles is 'alleen', maar hun slogan is natuurlijk 'alleen als hij ijs- en ijskoud is'.
Ik vind het een prima foto, je zou hem zo in een tijdschrift of op TV tegen kunnen komen :)

Ik zou zeggen, stuur hem eens naar ze op, wie week word hij gebruikt :+

Het enige wat ik er op aan te merken heb is dat hij als alleen foto zo prima is, maar met de tekst daar had ik liever nog wat meer ruimte links gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Spike_wolf op 28-01-2011 15:19 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Spike_wolf schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 15:18:
[...]

Treurig kan ik hem niet echt noemen. Ja de fles is 'alleen', maar hun slogan is natuurlijk 'alleen als hij ijs- en ijskoud is'.
Ja, dat begrijp ik. Maar als je het woord alleen alleen gebruikt met puntjes er achter is het toch treurig imo :)
Blijft een prachtfoto.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 28-01-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

@k5052: Als je niet had gezegd wat het was, had ik het niet geweten. De kleuren zijn mooi, maar het onderwerp doet me verder niets.
@Muthas: Is het de bedoeling dat het lijkt alsof het een still uit een film is? Anders zou ik de zwarte balk weghalen. Verder vind ik het ook jammer dat aan de boven- en onderkant krap gecropt is.
@Arlani: Prima foto, en goed voorbeeld van een plaat waarbij vignettering wel werkt. Ik zou ook liever nog iets meer ruimte links van de tekst zien.
@Aloys: Ik heb het gevoel dat de foto scheef is, en ik weet niet echt waar ik naar moet kijken. Nu zwerven mijn ogen de hele foto af.

Maar weer eens eentje van mij:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4089/4965885870_b371308185.jpg
P1020623 by Gho5tD0g, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
@Arlani: Best vet gedaan, de setting past er goed bij. Alleen vind ik de bokeh bovenin iets te druk.
@Aloys: Misschien iets te veel contrast toegevoegd en ik mis wat ruimte onderaan.
@Ghostdog: Te veel ruimte bovenin, maar verder wel een grappige plaat.

Ik was wel benieuwd wat jullie hiervan vinden
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4102/5396230734_df4cc4c7b8_z.jpg

De dieptewerking door de compositie en schaduw vond ik wel prettig, maar toch mis ik wat.
Wat kan beter? Andere compo en/of meer groothoek? Of is de lokatie icm met licht etc niet optimaal voor een leuke sfeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@Ghost Dog: best originele compositie. De gele lijn onderin helpt ook goed mee. Het kind kijkt wel naar rechts toe, waardoor ik denk dat een horizontale compositie met veel ruime rechts beter had uitgepakt.

@Scirocco: je had denk ik nog dichter op de steen kunnen staan en nog meer wide-angle kunnen gebruiken. Iets meer ruimte linksonder had wellicht ook gekund. Wel mooie foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Laatst online: 16:12
Laatste foto die ik heb genomen met de 550D
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/28/1296238922-460.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door Hamed op 28-01-2011 23:28 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Hamed, het eerste dat mij opvalt is dat de foto erg scheef is, dat kan je simpel wijzigen. Daarna zou ik kiezen voor een wat brede crop en je foto ziet er al stukken beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De horizon staat inderdaad scheef zoals Aloys al zegt. De reflectie van de zon in het water is best mooi. Een verticale compositie die zich hierop focust was mooier geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik vind hem wat donker, en het gras is imho een beetje kleurloos. Iets meer saturatie in de schaduwen misschien?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Thanks voor de advies:D

Deze is wat duidelijker.
http://www.plaatjesupload.../01/28/1296239758-810.jpg

Ook dezelfde dag genomen met 17-85

http://www.plaatjesupload.../01/28/1296239839-640.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door Hamed op 28-01-2011 23:43 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Probeer onze comments eens te verwerken in je foto. Dus de kleuren een beetje aanpassen (had je dat al gedaan?) en de horizon recht zetten. Eventueel een andere crop kiezen en probeer daar van te leren :) .

Over je tweede foto: Probeer om dieren of mensen altijd vanaf gelijke hoogte te fotograferen, dat maakt de plaats direct al stukken beter. Kleuren zijn verder mooi, een kleinere DOF zou ook goed helpen om de drukker achtergrond wat te camoufleren.

*Zeg nooit altijd, maar probeer wel altijd verschillende standpunten. (Nou doe ik het weer :P ).

[ Voor 11% gewijzigd door Aloys op 28-01-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Zal ik zeker doen. Ik ben net begonnen met fotograferen. 3 maanden of zo. Komt goed. Bedankt nogmaals.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
En dan al zulke apparatuur? Sommigen hebben echt te veel geld! :P Misschien flauw om deze tip te geven, maar de beste investering vind ik nog altijd boeken, daar kun je heel veel uit leren. Echte aanraders: Photographer's Eye, The Photographer's Mind (beiden van Michael Freeman), Understanding Exposure (Bryan Peterson) en Digital Landscape Photography (Michael Frye).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12:04
Wtf, inderdaad :? Net beginnen met fotograferen en dan doodleuk voor meer dan €5000 aan fotografiespul hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 29-01-2011 00:13 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
De 5D is vandaag gekocht bij MediaMarkt. Nog maar een foto mee gemaakt. Ik heb vorige weekend met de 5D van een maat mogen spelen. Ik zag hem vandaag en kon hem gewoon niet laten liggen. 50MM L is een verjaardagscadeau en de rest zijn allemaal gekocht in 3 maanden tijd. Heb zelfs 2x 16-35. 3 weken terug een van tweaker Bobf. overgenomen van een maat maar die wilt hem niet. Die is aan het stoffe:S

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Vind je het zelf niet ook een béétje overdreven? :D

Die 550D die je hebt is al meer dan zat om een beetje wegwijs te raken met fotografie. De fotograaf maakt de foto's, niet de apparatuur. Ik weet zeker dat een beetje goede fotograaf met €500 aan spul betere foto's kan maken dan jij met €5000 aan spullen.

En verjaardagscadeau van dik €1000? Zoek je nog vrienden?

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 29-01-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Pfff.. ik heb in 2 jaar tijd een tweedehands camera + een telelens kunnen betalen. Ik weet ook wel zeker dat die 5D (of een variant daarvan) niet binnen 3 5-ooit jaar in mijn budget valt.

Heb je eerst wel geprobeerd of fotograferen iets voor je was voordat je die 550D kocht? (Je mag 'em best aan mij verpatsen hoor :) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Aloys op 29-01-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Als iets doet dan moet je het ook goed doen. Zo leef ik. Tot pas gelden kocht ik veel hardware en nu iets met camera's. Boeie!!! Nu heb ik alles wat ik nodig heb en hoef niks meer te kopen. Mijn eerste camera was een 400D en verschil tussen 550D en 400D was meteen te zien. Foto's die met 16-35 op een 5D MII genomen worden zijn niet te vergelijken met een 16-35 op een 550D.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind het juist geweldig om ergens naar uit te kunnen kijken, alles hebben is saai :P Maar goed, als jij veel geld over de balk wilt gooien voor nieuwe gear, terwijl je je oude nog bij lange na niet kent, vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Genoeg gezeur over andermans gear, graag weer foto's maken, plaatsen en becommentariëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Terug naar de foto dan... Ik zou dat gras (en ook de bomen op de achtergrond) gewoon lekker donker houden.

Het gaat in de foto immers om de avondlucht en de reflectie van de zon in het water.
Als je teveel detail in het landschap gaat brengen dan gaat dat alleen maar afleiden.

Het beste is natuurlijk het gewoon uit te proberen en ze hier allebei te posten.
Ik denk dat de foto met het gras zoals het nu is dan het krachtigste is.

P.S.
Ik ben wel benieuwd naar een vergelijking tussen een wide-angle op FF vs crop.
Ik zit me namelijk af te vragen of het in plaats van zoeken naar een scherpere wide-angle prime niet verstandiger is om naar een FF te gaan. (evt een tweedehands model)

Aan de ene kant vraag je bij een FF meer van de rand van je objectief, maar aan de andere kant vergt een FF ook weer minder van een objectief om dezelfde mate van detail te bereiken als bij crop. Ik denk dat het in het voordeel van de FF uitvalt, maar ik heb nog geen goede vergelijkingen gezien.

Dit is niet het juiste topic daarvoor, maar als je een vergelijking zou willen maken en het in het volgende topic wil posten zou ik je dankbaar zijn: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1396175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Hamed schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 23:03:
Laatste foto die ik heb genomen met de 550D
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/28/1296238922-460.jpg
Even afgezien van de foto, die ik een beetje saai vind, moet je hem natuurlijk wel goed verzorgt afwerken.
Zoiets wellicht (quick & dirty)?

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2z40krm.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 29-01-2011 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hamed: jammer van de afwerking, ik vind de crop ook niet echt lekker.
Scirocco: mooie diepte, misschien de toon nog net iets warmer maken. het was leuk geweest als je hem met een grotere hoek had gemaakt(minder mm''s)
Ghost Dog: ik vind hem wat druk, wat mij betreft te weinig aandacht voor het onderwerp, verder leuk idee:) Nabewerking kan een hoop doen
Aloys: Mooie lijnen, maar vind hem iets te krap gecropt, en de lucht is nog wat overexposed.

Gistermiddag op pad geweest, onderandere deze plaat:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4094/5395546385_47cbe498ca.jpg
DSC_0338 by nnickk1, on Flickr

Andere uitvoering:
http://www.flickr.com/pho...395546925/in/photostream/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik vind de andere uitvoering duidelijk lekkerder kijken, maar daar mist dan weer een duidelijk onderwerp (alsin plek waar je moet kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Hammed Vind inderdaad dat je beter af moet werken. Hij lijk wel scheef, en de kleuren kunnen imho wel beter.
@nnickk: Weet het niet, vind het riet(?) storen. Ik had het hek dichterbij gepakt denk ik...

Een prortret in zw van mij. Blijf z/w erg lastig vinden, krijg er niet genoeg korrel in... Dus heel graag tips..

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5218/5397585095_fcf842c770.jpg
Kids z/w by joeltje

Origineel hier

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ben jij de linker of rechter? :+

De lucht is helaas te wit (heb je de highlights mode wel gebruikt om te checken?). Een groter diafragma had een leukere DoF gegeven met een achtergrondbokeh. Tenzij je de achtergrond expliciet mee wilde nemen, dan is het wel gelukt. Heb je tot slot nagedacht over de positie t.o.v. de zon (gezien de aanwezigheid van schaduwen in de gezichten)? Ik zeg niet dat dit direct fout hoeft te zijn, maar een tip als je er nog niet bij had stilgestaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Nordlys op 29-01-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je bewerkt in Lightroom 3, kun je makkelijk korrel/grain (staat bij Effects) toevoegen.
Ik vind de foto wat vreemd qua toning overkomen. Alsof het een HDR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 08:51
@Scirocco: Mooie foto. Heb er weinig op aan te merken buiten het feit dat de wolken rechtsboven er deels buiten vallen door deze crop.
@ Hamed: De weerspiegeling van de zon in het water is mooi, verder vind ik deze foto niet al te bijzonder.
@nick: Leuke foto, maar dat was ie voor mij persoonlijk ook wel geweest zonder de takken op korte afstand..
@ Joeltje: Vind m in kleur eigenlijk leuker o.a. door het felle roze. Daarnaast had ik denk ik gekozen voor iets meer ruimte rond het onderwerp. Lucht ofwel iets meer natuur. Daardoor is het jammer dat het laatste stukje handschoen nèt van de foto afvalt.

Mijn eerste bijdrage in dit topic. Ben sinds kort begonnen met fotografie door een camera van een oom te lenen en enkele dingen te lezen. Nu wil ik ook graag wat commentaar op mijn 'oefen-shots' als dat kan :D
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5298/5398762304_5404372b71.jpg
DSC02793 by JLamberts, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@ Lampie. Naar mijn mening ben je goed begonnen ;). Lezen en gewoon iets gebruiken wat je tot je beschikking hebt, in dit geval een camera die je kan lenen.

Over de foto.
In ieder geval geen over of onder belichte delen. horizon scherp, soort van kijk-lijn.
De volgende keer zou ik meer rekening houden met de gulden snede. Afbeeldingslocatie: http://raym.deds.nl/guldensnede.gif
Ben je daar al bekend mee? Zo nee, het is mooi om het onderwerp van je foto op de rondjes te plaatsen. Stel dat je nog een tweede onderwerp hebt dan zou je die het beste er diagonaal bij kunnen zetten op het andere rondje. De 2 horizontale lijnen (of 4, het is maar hoe je het bekijkt) worden vaak gebruikt om de horizon te plaatsen. Dus op 1/3 of 2/3.

Bij een landschapsfoto zoals deze is het vaak ook belangrijk om meerdere lagen in je foto te hebben. Nu heb je bijvoorbeeld het schuurtje en de bomen/boerderij in de verte. Ik zou graag nog een derde laag willen zien. Voor het schuurtje bomen/bosjes/molentje/koe/etc. waardoor je meer dieptewerking krijgt. Dat hoeft natuurlijk niet als je de eenzaamheid van het schuurtje wilt benadrukken dan zul je verder geen onderwerpen meer in de voorgrond moeten zetten.

Dit was mijn commentaar, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Vergeet niet! Deze regels zijn er ook om vanaf te wijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:50
@Muthas, je foto oogt een beetje als een film nu, dankzij die zwarte balken. Ik vind hem vrij kort gecropt rond haar hoofd. En de vignetteringen is een beetje over done. De toning is wel lekker!

@Bobcom, misschien oogt de foto beter als de DoF nu een beeldje verder naar achter lag. Maar zo gaat het ook wel. Wel aardig wat storende ruis, zeker op dat bruine vlak.

@Ariani, toning is vet! Misschien de volgende keer even op 1/3de nemen zodat de fles niet heel centraal staat. Vignettering is door de toning wel bruine geworden, misschien was dat zwart beter geweest.

@Aloys, het lijnenspel is leuk, maar er is geen begin... Misschien iets hoger standpunt zodat de lijnen beter zichtbaar zijn. Daarnaast wordt er aan beide kanten een stuk afgesneden.

@Ghost Dog, het kindje zit laag, maar jou standpunt is hoog. Als je op dezelfde hoogte als het kind had gezeten, was er meer perspectief geweest als het ware. Je kijkt dan alsof je het kind bent.

@Scirocco, Kleuren zijn perfect, wie weet wat meer groothoek, maar zo is het ook niet verkeerd. Alleen die punt van de rots en de duinen erachter oogt een beetje raar...

@Hamed, eens met het voorbeeld van Makkelijk.

@Nnick, de door jou gekozen foto vind ik beter. Maar de horizon is scheef (Je kan hem hier namelijk wel zien). Misschien had je de kleuren van het graan nog iets feller kunnen doen.

@Joeltje, ik vind hem aan de onderkant wel erg kort. Zwart wit is hier wel goed toegepast. DoF is misschien wat groot.

@Lampie, volg die 1/3de tip van Walletje even op. Horizon ook op 1/3, en de schuur ook op 1/3. Daarnaast had er ietsje meer contrast in gemogen.

Tweakers houden over het algemeen niet van selectieve kleuren, maar ik moest het toch een keer geprobeerd hebben vond ik. Gisteren deed zich een perfect momentje voor in de Orchidee Hoeve in Luttelgeest.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/diWhlCE1q31ignkSYWWEnm0f/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Zandpad, sorry (stiekem wel grappig) maar de 1/3e regel is hier ook op van toepassing vind ik. De bloem is een beetje te centraal naar mijn mening. Ik vind de algehele sfeer die de foto uitstraalt wel lekker :) De selectieve kleur is goed uitgekozen en past naar mijn mening goed bij de rest van die foto die dus amper kleur bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
@zandpad

Ben je vergeten te sharpenen of zo? De hele bloem lijkt wat soft. (of ligt de focus te ver naar achteren, het onderste bloemblad lijkt aan de rand waar ie omkrult scherper te zijn)

Verder vind ik 'm vrij donker. Ik neem aan dat de bloem wit met een kleur is. Maar hij is nu eerder grijs met een kleur. Daardoor springt ie er ondanks de selectieve kleuring nog steeds niet uit.

(Ik had overigens bij een Orchidee Hoeve wel een orchidee verwacht ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:50
@Walletje-W, zal ik thuis even bekijken :), zal goed kunnen hoor!

@Mjtdevries, ik heb hem iets verder verscherpt. Nu ik goed kijk zou het mogelijk lichte condens kunnen zijn geweest (liep rond in een redelijk vochtig tropische zaal). Maar ik gok dat het gewoon het formaat ligt. Op de volle 12MP zie ik de nerven nog lopen.

De bloem is trouwens licht roze van kleur, maar ik heb hem iets naar beneden geschroefd.
Ik heb me trouwens laten vertellen dat dit een orchidee is :), mijn bloemen verstand is niet al te best... :+

Als we dan toch bezig zijn, iets meer kleur in de bloem. En decentralisering.

Beide uiteraard bedankt voor de tips!

[ Voor 19% gewijzigd door Zandpad op 30-01-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hij lijkt soft door de kleur. Ik vind hem ook iets te soft om naar te kijken. En sowieso te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
@zandpad:
ik vind het enorm zonde dat het hart van de bloem half verstopt zit achter een bloemblaadje. dat doet veel afbreuk aan de plaat. daarbij zit er echt een soort van waas langs de randen van de bloem en is zoals eerder genoemd de compositie nog niet ideaal. ik denk dat de bloem het beter zou doen aan de rechterkant van de foto.
Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je post, gelieve dan:

commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto

(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)