@joriske18: Als ik een foto maak vraag ik me altijd af wat wil ik precies op de foto wil zetten en hoe dit zal overkomen op de kijker. Bij deze vraag ik mij ik exact dat af, waar ligt nu precies het onderwerp wat interessant is? Wat wil je ons precies vertellen met deze foto? Ik denk dat werken met scherpte diepte hier een toevoeging was geweest, dan had je een onderwerp uit de foto kunnen halen. Wellicht was de pier een beter onderwerp geweest, dan had je de persoon die de foto bekijkt kunnen inleiden met lijnen van de pier bijv. Nu komt het als een rommeltje over omdat de kijker niet goed weet waar hij naar moet kijken.
@Walletje-w: Erg fijne foto, mijn ogen gingen gelijk naar de zon. Om daarna pas de rest van de foto te bekijken. Toch nog enig puntjes van kritiek, ik had denk ik een stap naar rechts gezet zodat je dat kleine zonnetje achter de boom had gehad. Dan was de rechterkant van de foto wellicht wat lichter geweest. Daarbij lijken de bomen onscherp, ziet er een beetje raar uit aangezien de stenen op de voorgrond haarscherp zijn. Ook had ik denk ik het scherpstelpunt op de bomen gezet, lijkt nu op de stenen gedaan te zijn?
@martin--g: Ik zit gewoon te knijpen met mijn ogen, zo fel is het witte vlak. Ik had denk ik de foto zo gecropped dat het bovenste witte vlak weg zou vallen. Nu overheerst dit witte licht enorm. Daarbij vind ik de zwart/wit omzetting niet echt heel mooi, ik zie hem graag nog in kleur als dat kan? De foto opzich vind ik niet heel erg spreken, ik weet niet of dit komt door de overbelichte lucht of doordat ik niet goed een onderwerp kan ontdekken... De compositie vind ik ook niet echt geslaagd.
@jeltevm: Ik neem aan dat de foto niet is nabewerkt? Het zand heeft voor mijn gevoel een beetje rare kleur, meer grijs dan geel. Daarbij is de schelp ook een andere kleur dan ik verwacht. De compositie is wel erg prettig, door de foto in de leiden met een rollende schelp. Maar ik denk dat je qua kleur hier nog aardig wat kan verbeteren.
@Sjef_arie: Het eerste wat me opvalt bij deze beelden is dat ze erg blauw overkomen, terwijl het marmer waarvan ze gemaakt zijn witter zou moeten zijn. Ik had denk ik iets meer met scherpte diepte gewerkt of de nadruk op een ander borstbeeld gelegd tweede of derde zodat het lijkt of er een oneindige rij met borstbeelden staat. Compositie had misschien iets beter gekunt heb je nog uit meerdere hoeken geschoten? Heb je hier ook nog andere foto's van? Qua techniek misschien iets meer met scherpte diepte werken.
@jewest: Ik zou de boom weghalen... Die breekt het geheel juist, ik vind de foto niet saai. Het woord wat je zoekt is volgens mij abstract... Ik vind dit juist een prettige plaat, omdat hij rustig is qua kleuren, het onderwerp is zeer duidelijk de druppels! Alleen waar ik wel even naar zou kijken is de bolling die lijkt te lopen op de foto. Als ik midden in de foto begin met mijn ogen en ik ga naar links dan lijken de druppeltjes wat naar binnen te vallen (of komt dit door het schuine fotograferen?). Misschien kan je dit iets verbeteren met lens correction in photoshop. Qua compositie vind ik dit een leuke foto. Qua techniek misschien iets meer scherpte diepte want voornamelijk de onderste druppeltjes zijn goed scherp.
@Zandpad: De dame in kwestie heeft een hele rare huidskleur, meer diep roze dan ligt roze. Daarbij had ik misschien een andere pose geprobeerd in ieder geval niet zo van voren. Ik vind het blauwe licht daarbij ook niet een hele goede toevoeging. Het andere licht is dan wel prima, ik snap eigenlijk de blauwe kleur lamp niet echt. Het lijkt ook dat de scherpte diepte echt alleen maar gefocused is op haar gezicht en niet haar hoofd. De ogen springen er goed uit, maar dit is ook het enige wat echt goed scherp is. De rest lijkt een waas over
te zetten, dat het net iets valer maakt ofzo...

Ik snap serieus niet waarom iedereen het over je watermerk heeft... Je kunt nog steeds de foto beoordelen mijn inziens.
@AcXeller: Orginele foto, maar wat me stoort zijn je handen. Ze hebben juist alle twee een andere pose, ik had denk ik de foto gemaakt met twee gebalde vuisten. Die linkerkant hakt de symmetrie ook een beetje weg. Want je zo bijna de foto door midden kunnen snijden

. Daarbij vallen ook wat details weg bij je handen vooral bij linker. Qua compositie had misschien nog wat verbeterd kunnen worden. Qua techniek had ik denk ik iets grotere diafragma gebruikt zodat er meer scherpte is in je gezicht en bovenlichaam.
@ErikCornelissen: Op de foto lijkt je neefje een reus... of de foto lijkt te klein. Ik weet niet precies welke van de twee het is. Ik had de foto denk ik net iets lager genomen, zodat je meer de ogen kan zien. Misschien was de twinkeling dat je in zijn linkeroog te pakken hebt dan ook in zijn rechteroog te zien. Ik zie dat je het scherpstelpunt op zijn linkeroog hebt gezet, maar het rechteroog had van mij ook wat scherper mogen zijn. Die valt nu een beetje weg. De zwart/wit omzetting vind ik verder goed gelukt.
@D-rez: Voor de nieuwsgierigheid had ik denk ik ook het gezicht willen gezien het is nu een vrij gesloten foto geworden. Jammer dat de broek redelijk donker is uitgevallen hier zit volgens mij ook nog een andere kleur in (paars), die komt niet helemaal naar voren. Verder wel een goede setting, kindje staat ook in de goede hoek.
@Dennahz: Ziet er op zich een beetje creepy uit. Maar je ziet naar mijn inziens net teveel van de omgeving (jammer dat de mist net weg was). Ik had denk ik wat van de bovenkant gecropped daar gebeurd weinig. Daarbij vind ik de zwarte driehoek in de voorgrond ook niet echt heel goed geplaatst. Ik denk dat je wel een betere plek had kunnen kiezen.
@Teun_2: Ik ben benieuwd wat hier gebeurd, jammer dat de jongen achteraan net niet helemaal
erop hebt staan. Die heeft wel een grappige uitdrukking op zijn gezicht ten opzichte van de
persoon op de voorgrond. Mooie belichting, de druppeltjes komen goed naar voren. Ik vind de foto op zich wel erg krap gekaderd. Ik had denk ik meer van de persoon op de foto gezet of juist minder, ik weet niet of je hiervoor tijd had...
@Hurricane: Ze word wel heel ruw gecroppped. De arm valt weg en wat vingers zijn afgesneden, erg jammer. Achtergrond stoort mij niet, de foto is qua scherpte diepte goed. Ik was denk ik iets meer achter haar gaan staan zodat je misschien een idee kan krijgen waar ze naar aan het kijken is. Heb je deze ook in landscape? Is het de reden dat je links meer afgecropped hebt om dat het dan rechts te weinig ruimte overbleef? Wellicht was het dan beter geweest in landscape. Je hebt hier wel mooi licht te pakken.
@Eelke spaak: Ongeacht dat het niet de schoonste paddenstoelen zijn. Je deze foto ook kunnen maken door een kleintje beetje door je knieen te gaan, zodat je er misschien ook een stukje onderkant op de foto had kunnen zetten. Daarbij let goed op je highlights van je camera (waarschijnlijk bij de preview van de foto kan je dit goed zien). Dan had je gezien dat de witte randen overbelicht zijn. Dat betekent dat je of je diafragma moet aanpassen of je sluitertijd. Zelf heb ik ook geprobeerd om deze paddenstoelen op de foto te zetten en degene op de boom zijn het moeilijkst. Eigenlijk moet je een foto maken op basis van wat wil ik nu precies laten zien aan mijn publiek. En als je de foto hebt gemaakt slaag ik ook hierin? Maak voor de gein eens een paar foto's van hetzelfde object en probeer dezelfde instellingen te houden en kies dan hieruit de foto die je het best vindt passen. In het herfst topic heb ik wat paddenstoelen foto's gepost, dit zijn er een stuk of 5. Per paddenstoelen heb ik denk ik op 4/5 verschillende plekken op de grond gelegen. Om te kijken of het overkomt wat ik wil fotograferen. Ik hoop dat je er iets aan hebt
@disinfector: Grappig eendje, maar meer lijkt het ook niet... Klinkt misschien hard, maar voor mijn gevoel zet je even een lelijke eend op de foto. Daarbij niet lettend op de lijnen van de container. Ik denk dat het beter was als je de foto recht op de zijkant had genomen. Daarbij lijkt het alsof je een distortion hebt de containers lopen van rechts naar links een beetje bol. Misschien ook eens kijken naar een polarisatie filter om die glitering uit de ramen weg te halen (ik weet niet of je vaker auto;s gaat fotograferen?). Misschien iets meer met scherpte diepte spelen zodat de auto meer het onderwerp is, nu is alles scherp...
@rhi: De lijn die je links hebt had je kunnen gebruiken om kijkers de foto in te leiden (ik weet niet hoelang deze is), dus ik neem aan dat dit kan. Ik had verder naar links gaan staan en de camera naar rechts gedraaid zodat je lijn met lampjes een leuke sfeer maken. Het gebouw valt een beetje weg achter de bomen, de details die je moet 'zoeken' in de foto. Wellicht had je het gebouw wat meer de foto kunnen laten vullen, ik neem in ieder geval dat dit je onderwerp is. De lucht heeft op mijn pc een beetje rare kleur grijs/wit.
@sunny: Ik mis de plankjes waarmee je naar boven kan lopen? Of waren er geen treden op deze glijbaan?

Verder niks op aan te merken. Ziet er in ieder geval erg raar/grappig uit vooral doordat het geen studio opname is.
@linkinTED: Het inflitsen is goed gelukt, de paal komt in ieder geval naar voren (als dat je bedoeling is geweest). Maar komt hierdoor wel wat onnatuurlijk over voor mijn gevoel, alsof hij erop geplakt is. Verder doet de foto mij niet zo heel veel.
@walletje-w: Net na het eerste bootje is je horizon ineens lager... Die zwarte lijn verspringt een klein beetje naar onderen. Ik vind deze foto beter tot zijn recht komen dan de kleinere versie. Hij word wel erg donker naar de rechterkant toe.
[
Voor 0% gewijzigd door
Silvermoon op 24-11-2010 07:49
. Reden: typo ]