Tanooki's verzameling - Met terugwerkende kracht
Ik denk dat we het allemaal wel kennen. Denk dat velen van ons ook zo zijn begonnen als ik.
Je groeit op met een Super Nintendo. Niet die van mij, die van de buren. Ik wou er zo graag een. Maar het mocht niet. Computers waren slecht. We moesten buiten spelen, dat was veel beter. Van computers krijgen we vierkante ogen. Maar enkele keren per jaar gingen we naar de buren. Meestal waren dat verjaardagen. De buren hadden een Super Nintendo. Toen ik daar voor het eerst Super Mario Bros. 3 op speelde was ik verkocht. Wat een leuk spel! Uitdagend, nieuw, steeds dingen ontdekken, steeds verder komen. En Mario was leuk. En wat zag het er allemaal futuristisch uit. Ik wou zelf ook een SNES! Dan kon ik er veel vaker op spelen.
De dagen bleven echter grijs. Er kwam geen spelcomputer in huize Tanooki.
Tot die ene Sinterklaas avond. 5 december 1995. Er stonden een aantal pakjes, een daarvan was een grote, langwerpige kartonnen doos. Heel mooi ingepakt in Sinterklaas papier. Mijn zusje en ik maakten het open. Ik was dolblij! Mijn zusje wat minder, die had er niet zo'n belangstelling voor. Het was een Super Nintendo. En wel de Mario 5 Stars Pack! Op de een of andere manier kan ik me het moment dat ik de doos bekeek nog goed herinneren. De doos was fel rood, glanzend, splinternieuw. Het had iets magisch.
Eindelijk hadden we een eigen Super Nintendo.

Zelfs ons pap speelde af en toe Mario mee. Mijn zusje speelde ook meer dan ik had verwacht.
In het begin hadden we alleen Mario. En ook maar één controller. Al snel kochten we een controller erbij. Das toch leuker, met zn tweeën spelen.
Het eerste spel dat we kregen na Mario was Donkey Kong Country 1. Ik kan me nog goed herinneren dat dat de Classics versie was. Rode doos. Donkey Kong was echt geweldig!!! Wat een spel! Helemaal grijs gespeeld.
Op de een of andere manier keurde mijn moeder het goed. Blijkbaar had ze toch gezien dat spellen als Mario en Donkey Kong Country niet "slecht" waren. Wellicht had dat anders uitgepakt als we Mortal Kombat en Street Fighter hadden gekregen. Wat ik bedoel te zeggen is dat Donkey Kong en Mario super kindvriendelijk en totaal niet geweldadig zijn. Spellen die gewoon mooi in elkaar zitten, een verhaal vertellen.
Mijn buurjongen had ook een aantal spellen. Natuurlijk Super Mario, maar hij had Mario World niet. Wel had ie ook Mario Kart, ISS Deluxe, Street Racer, Jungle Book, Mortal Kombat, Tiny Toons Buster Busts Loose, asterix. Stuk voor stuk leuke spellen, waarbij op latere leeftijd Mortal Kombat me greep. Ik vond het een erg vet spel en toendertijd hadden we nog geen internet, dus het was echt geweldig als opeens het scherm zwart werd: je had opeens die ene fatality gevonden.
Zelf kregen we later nog The Smurfs, Asterix en Obelix, Donkey Kong Country 2 en 3. Vooral Donkey Kong 3 was ècht subliem. Ik heb me maanden vermaakt met dat spel. Ook eens uitgeleend aan mijn buurjongen die mij daarna opeens belde en zei dat ie me wat moest laten zien. Hij had ontdekt dat je in "the lost world" kon komen door rondjes te varen om stenen. Dat had ie gevonden in de Power Unlimited. Die ging ik vervolgens ook lezen. Ik vond dat een geweldig blad. Zo genoten van al die games, grappige reviews, Mortal Marcel, etc. :p
Op een gegeven moment kregen vrienden van mij ook een Super Nintendo. Ik ging met een vriend van mij Super Mario World spelen. Mickey Mania ook. Een andere vriend kreeg ook een Super Nintendo en had Super Turrican, Primal Rage, Hulk. Vooral Super Turrican vond ik erg vet. Zijn we uren mee zoet geweest.
Een andere vriend had een Sega Megadrive. Hoewel ik er geen fan van was - ik had blijkbaar toch een soort van loyaliteit aan Nintendo - heeft ook die console mijn hart gewonnen. Veel Sonic gespeeld, maar ook Jurassic Park, Streets of Rage, Clayfighter, Strider.
Kort nadat ik de Super Nintendo kreeg, kreeg ik een Gameboy Classic. Waar ik in de loop der jaren onder andere Donkey Kong Land, Mortal Kombat, etc op kreeg. Vrienden van mij hadden Mario Land, Tetris, etc.
Een andere vriend kreeg opeens een Super Nintendo en daar ontdekte ik Parodius. Ge-wel-dig spel. Als je het niet kent of nooit hebt gespeeld: nu doen!
Op een gegeven moment ook nog een Super Gameboy gekregen, waardoor we Gameboy spellen ook op de SNES konden spelen. Ik heb de N64 nooit gekocht. Om de een of andere reden was de drang er niet.
Jaren later, toen ik een stuk ouder was, begon ik terug te denken aan die tijd. Hoe vet dat was toen, hoe leuk die spellen waren, wat ik nou eigenlijk toch nog heb gemist. Ik wou een Megadrive. Die console had ik zelf nooit. Ik wou er wat spellen bij zodat ik vooruit kon.
Toen heb ik voor 100 gulden van mijn zakgeld een Megadrive gekocht met 25 spellen. Daar zaten een hoop spellen bij die ik volgens mij niet eens heb gespeeld. Maar een hele hoop wel. Op een gegeven moment kwam ik een N64 tegen met 20 spellen, waaronder Yoshi's Story, Mario 64, Donkey Kong 64, Diddy Kong Racing, Mario Kart 64, etc. Om de een of andere reden snapte ik Mario 64 niet. Dat heb ik later hersteld toen ik hem speelde op de PSP, waardoor ik niet snapte dat ik hem toen niet snapte.
Uiteindelijk vond ik het zonde dat ik, in geval van de N64 spellen, alles los had. Ik wou ook wel de doosjes erbij. En ik wou eigenlijk ook wel mijn SNES spellen met doosje. En ook wel de spellen die ik vroeger speelde maar zelf niet had. En de spellen die ik zelf had, maar waar het doosje van weggegooid was, compleet maken. En ik wou ook nog wel een NES.
Ik verkocht de losse N64 games met bizar veel winst. Vervolgens kocht ik wat andere dingen.
Het begon met een stapeltje. Een boxed NES Action Set, een boxed Megadrive 1, een boxed Mario 5 Stars Pack. Dat stapeltje werd 2 stapels. We kennen allemaal het vervolg... Langzamerhand ging ik echt verzamelen. Lotjes kopen op marktplaats, veel verkopen, de games die ik vroeger had hield ik, de rest verkocht ik.
Als ik toen had geweten dat ik nu de spellen had willen houden en meer complete games had willen verzamelen (buiten die die ik vroeger had), had ik nu meer spellen gehad denk ik. Ik ben pas een paar maanden geleden begonnen met "alles" te verzamelen. Voornamelijk de spellen die leuk zijn, die de moeite waard zijn, die speciaal zijn, etc. Maar ook spellen die goedkoop en netjes zijn laat ik niet liggen. Ik zal nooit een sportspel kopen, tenzij deze in een leuk lotje zit.
Op een gegeven moment vind je leuke deals. Deals die je onthoudt, die je bij blijven. Super goede deals, bijv. een doos CIB SNES games voor 20 euro. Je komt in contact met mensen die spullen hebben liggen waarvan zij de waarde niet kennen.
Na verloop van tijd komen er zon 3 pakketten per dag binnen. Met periodes worden er 10 per week weer verstuurd.
Je ontdekt winkels waar nog oude voorraad staat. Je legt contacten met mensen die jou aan games kunnen helpen voor leuke prijzen. Je koopt oude voorraden op, je ontdekt die ene bizar zeldzame titel die je zojuist kocht voor 2,50. Je reist half Nederland af met de studenten ov chipkaart om lotjes op te halen, je gaat handelen in copyboxen, je ontdekt de hele wereld van verzamelen en wordt zelf opgezogen in het wereldje.
En dan is het vandaag. De verzameling is groter dan verwacht, de ruimte is veel minder dan gehoopt, maar ook dat was verwacht. Echter, ik kan mijn spullen niet mooi uitstallen. Daar is echt geen ruimte voor. Ook heb ik nooit vanaf het begin foto's gemaakt of zo.
Zo ongeveer nu is het moment dat ik dat dus wel moet gaan doen: ik moet alles in dozen gaan doen, zodat ik deze kan opstapelen om de ruimte beter te kunnen benutten. Dat leek me dan ook een mooie reden om die foto's hier te delen.

Het zijn dus geen overzichtsfoto's, maar foto's van elk item individueel.
Als allereerste ben ik nu bezig met de spellen in normaal formaat. Dus normale grootte SNES, Gameboy, N64, etc. Die staan dan nu ook online.
https://www.dropbox.com/sh/sr25mir2so93t79/9pDnp1N-8W
Ik breid dit mapje steeds verder uit en zal hier regelmatig posten wat er nu weer nieuw bij staat. De items met een verhaal zal ik apart posten, ik vind het juist leuk om die verhalen te delen. Hoe ik er aan ben gekomen, de meest gekke deals, etc.
Bij de spellen die er nu staan heb ik vast ook wel verhalen, maar om die allemaal in een keer te posten. Laten we het erop houden dat dit een valse start is en dat die later nog goed wordt gemaakt.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?