[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 76.740 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201908

Net mijn aller eerste laptop besteld!

Macbook Pro 15 2,4GHz met High-Res scherm en US keyboard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
@Peter_aragorn

Je moet het cadeau (vorig jaar een ipod touch 8gig idd) gewoon betalen, daarna kan je een bonnetje terugsturen naar apple en krijg je je geld terug gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
alex028 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 19:32:
@Peter_aragorn

Je moet het cadeau (vorig jaar een ipod touch 8gig idd) gewoon betalen, daarna kan je een bonnetje terugsturen naar apple en krijg je je geld terug gestort.
Oke dan. In de hoop dat sommige mensen het vergeten ofzo :p? Hoe lang duurt het overigens totdat je dat geld terugkrijgt dan? En zal het weer vanaf 1 juni beginnen?

[ Voor 13% gewijzigd door Peter_Aragorn op 21-05-2010 20:49 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 17:36
DarkChylde schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:41:
Heeft iemand deze al geprobeerd :
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37374

mini displayport naar hdmi /dvi
Ben in het bijzonder benieuwd of deze ook audio over de hdmi gooit ;-)
Bij de reviews staat dat deze het wel met geluid doet op de nieuwe MBP;
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-06 01:05
Ja, maar die andere heeft ook een DVI uitgang, lijkt mij wel handig. Laat je even weten als je 'm hebt en of de audio bij jou werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 21:44
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 20:24:
[...]

Oke dan. In de hoop dat sommige mensen het vergeten ofzo :p? Hoe lang duurt het overigens totdat je dat geld terugkrijgt dan? En zal het weer vanaf 1 juni beginnen?
Heb eind 2008 ook gebruik gemaakt van zo'n actie (iPod en printer) en het duurde zo'n 6 weken voordat het geld bijgeschreven was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 23:36:
[...]

Heb eind 2008 ook gebruik gemaakt van zo'n actie (iPod en printer) en het duurde zo'n 6 weken voordat het geld bijgeschreven was.
Oke!

Achja, je krijgt het in ieder geval wel terug :) iPod Touch heeft ook een browser toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 15:08

Maximus

There is no substitute

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 11:51:
[...]

Oke!

Achja, je krijgt het in ieder geval wel terug :) iPod Touch heeft ook een browser toch?
Al sinds versie 1, komaan beetje zelf lezen mag :) 't staat zelfs op de iPod Touch pagina http://www.apple.com/ipodtouch/

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 11:51:
[...]

Oke!

Zoals een mod eerder had opgemerkt, je stelt echt heel veel zeer korte simpele vragen.
Niet zo bang zijn en gewoon die MBP kopen ;) !

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Gaat niet over de MBP he ;) Die koop ik ook wel hoor! Alleen toevallig kapte mijn iPod Classic er gisteren opeens mee... Hij reageert niet meer op de knopjes, alleen het draaiwiel werkt nog. Maar kan voor de rest niks meer. Heb hier bij mijn schoonouders ook geen kabeltje bij, dus kan ook niet kijken of hij het dan misschien weer doet...

Daarom vroeg ik me af hoe dat werkte met de 'Back-to-school' actie :) Dan bestel ik er meteen een iPod Touch bij :)

[ Voor 21% gewijzigd door Peter_Aragorn op 22-05-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
Goed, maar hoe dank ook, vragen of een iPod touch ook een browser heeft... Erg obvious dacht ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Jaja. My apologies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Hoi allen,

Sta op punt om die nieuwe low-end macbook pro 15" te kopen nadat enkele vrienden zeeer tevreden reageerden over hun (voorgaande model) aankoop. Al aantal reviews online gelezen en gisteren even me "van de domme" gehouden in de Apple winkel te Leuven. Alleen wou ik even de praatjes van de verkoper aftoetsen...

- 5400rpm of 7200rpm HDD of 128GB SSD? Verkoper zei dat de 7200rpm een stukje sneller gaat, maar dat dit geen invloed heeft op de batterijduur. SSD raadde hij me aan, maar ik kon die ook later laten plaatsen, uiteraard door de apple winkel zelf. Ofwel meteen 128GB SSD en een 2,5" externe 500GB kopen voor films/muziek opslag.

Volgens de verkoper kan Apple meteen zien of je je laptop of iphone hebt opengemaakt. De superdrive eruit halen en zoals hierboven wordt vermeldt door een tweede harde schijf raadde me hierbij ook af want dan vervalde de garantie sowieso!

- standaard 1400x900 scherm of hi-res 1680x1050 scherm? Verkoper zei dat hi-res zeker een aanrader was, maar sprak over lichte framedrop in games

- glossy of mat scherm? Verkoper zei dat mat scherm pas interessant wordt, als je veel buiten werkt, maar "als je buiten zit en je draait je weg van de zon, heb je aan dat mat scherm ook niets"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 10:24

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ziet er naar uit dat het nog wel even gaat duren voor ik hem ga kopen, wil eerst mijn financiële situatie wat stabieler (lees: hoger in de plus) trekken voordat ik weer een aanschaf kan/wil gaan doen.

Geeft me meer tijd om te oriënteren en te kijken wat ik nu echt nodig heb en hoe ik dat kan gaan bestellen bij welke zaak.

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

CarLL schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 16:44:
Verhaal...

Volgens de verkoper kan Apple meteen zien of je je laptop of iphone hebt opengemaakt. De superdrive eruit halen en zoals hierboven wordt vermeldt door een tweede harde schijf raadde me hierbij ook af want dan vervalde verviel de garantie sowieso!

Nog meer verhaal...
Wel wonderlijk dat de verkoper je steeds de duurste upgrades aanraadde...

Persoonlijk zou ik op het moment niet voor een SSD gaan als je het niet echt nodig hebt. De Gb/euro verhouding is gewoon te klein en de MBP's met de 5400 RPM schijven zijn ook al heel snel. Een 7200 RPM schijf snap ik nog, maar dan moet je wel ook rekening houden dat je MBP wel wat warmer zal worden als hij ge-stressed wordt. De batterij zal hierbij niet heel veel uitmaken, maar wel iets. Het kost immers meer energie om een schijf 1/3 keer harder te laten draaien.

Het Hi-res scherm zou ik wel nemen. Zeker bij het werken met meerdere applicaties vind ik het heerlijk schermen naast elkaar te kunnen zetten. Voor gamen zou ik er alleen geen voordeel bij verwachten. Hogere resolutie kost namelijk ook meer kracht van je laptop en de kans zit erin dat je de resolutie dan terug moet draaien.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
- 5400rpm of 7200rpm HDD of 128GB SSD? Verkoper zei dat de 7200rpm een stukje sneller gaat, maar dat dit geen invloed heeft op de batterijduur. SSD raadde hij me aan, maar ik kon die ook later laten plaatsen, uiteraard door de apple winkel zelf. Ofwel meteen 128GB SSD en een 2,5" externe 500GB kopen voor films/muziek opslag.
Qua snelheid is het verschil tussen 5400 en 7200 rpm nog altijd niet erg groot. Een ssd is een stuk sneller maar ook een stuk duurder. Je zult je moeten afvragen of je die hogere prijs kunt rechtvaardigen (hoeveel i/o intensieve dingen doe je?). Als je een ssd koopt dan kun je voor die van Apple gaan, ze zijn wel ok maar niet het beste wat je kunt krijgen voor wat betreft performance en het behouden van performance. Ssd's van andere merken zijn daar beter in. Als je een ssd wilt zul je op die punten wel wat research moeten doen.
Volgens de verkoper kan Apple meteen zien of je je laptop of iphone hebt opengemaakt. De superdrive eruit halen en zoals hierboven wordt vermeldt door een tweede harde schijf raadde me hierbij ook af want dan vervalde de garantie sowieso!
Apple levert je een handleiding waarbij ze je vertellen hoe je de harde schijf en het geheugen kunt vervangen/uitbreiden. Daarnaast staat er in iedere handleiding van welke Mac dan ook dat je het ding wel open mag maken maar dat de garantie vervalt wanneer zij schade zien. Als je dan met een probleem bij ze komt dan zullen ze het al snel op die schade gaan gooien en het classificeren als user abuse. Ergens is dat ook wel vrij logisch. Met andere woorden: zolang Apple maar overtuigt is van het feit dat jouw geknutsel met de optical drive zonder schade is gegaan zullen ze je ook gewoon garantie geven. Het verhaal van de verkoper is niet helemaal waar maar dat komt waarschijnlijk omdat het in de praktijk vaak mis gaat of gewoon wat lastiger is om dan garantie te verkrijgen. Dan kun je het klanten beter gewoon helemaal afraden.
- standaard 1400x900 scherm of hi-res 1680x1050 scherm? Verkoper zei dat hi-res zeker een aanrader was, maar sprak over lichte framedrop in games
Tja, je hebt dezelfde hardware erin zitten maar de ene moet meer pixels aansturen dan de ander en vergt dus wat meer rekenkracht. Dan zie je inderdaad wel een lichte drop maar ja, in hoeverre dat echt merkbaar is..geen idee. Of je het hi-res scherm moet nemen is iets persoonlijks. Er zijn zat mensen die het allemaal te klein vinden worden, ik vind het wel meevallen. Helaas kun je het hi-res scherm waarschijnlijk niet in de winkel bekijken omdat het geen standaard optie is. Wat je wel kunt doen is het vergelijken met een 17" mbp die een resolutie van 1920x1200 heeft. Die is aardig vergelijkbaar met het hi-res scherm van de 15". Je kunt natuurlijk ook een deal met de Apple dealer maken, dat ze wel zo eentje voor je willen ritselen maar dat je niet aan een koop vast zit.
- glossy of mat scherm? Verkoper zei dat mat scherm pas interessant wordt, als je veel buiten werkt, maar "als je buiten zit en je draait je weg van de zon, heb je aan dat mat scherm ook niets"?
Mijn ervaring met buiten laptoppen is vrij simpel: zonnig dan kun je het vergeten want geen enkel scherm is leesbaar. Zit je in de schaduw dan werkt het allemaal prima. Vergeet niet dat je vaak ook met een zonnebril op zit en die willen ook nog wel eens het nodige filteren waardoor je het beeld minder goed ziet. Glossy of mat doen daar niets aan af. Het verschil glossy-mat is een kwestie van reflecties. Bij glossy heb je er altijd last van en bij mat eigenlijk niet (ze zijn er wel maar je merkt ze vrijwel niet op). Voor mij zijn die reflecties irritant en onprettig, ik krijg last van mijn ogen. Een mat scherm is een stuk rustgevender en daarom heb ik ook voor die optie gekozen. Dat gaf hier echter wel een dilemma omdat ik bang was dat 1680x1050 te klein zou worden. Heb dat eens in de winkel bekeken met zo'n 17" met 1920x1200 en vond dat eigenlijk reuze meevallen. Nu ik die 15" met hi-res mat scherm heb valt het inderdaad ook mee. Best prettig en vooral goed te merken bij foto's (m'n achtergrond wordt er ineens interessanter op :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
ppl schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:05:

[...]

Mijn ervaring met buiten laptoppen is vrij simpel: zonnig dan kun je het vergeten want geen enkel scherm is leesbaar. Zit je in de schaduw dan werkt het allemaal prima. Vergeet niet dat je vaak ook met een zonnebril op zit en die willen ook nog wel eens het nodige filteren waardoor je het beeld minder goed ziet. Glossy of mat doen daar niets aan af. Het verschil glossy-mat is een kwestie van reflecties. Bij glossy heb je er altijd last van en bij mat eigenlijk niet (ze zijn er wel maar je merkt ze vrijwel niet op). Voor mij zijn die reflecties irritant en onprettig, ik krijg last van mijn ogen. Een mat scherm is een stuk rustgevender en daarom heb ik ook voor die optie gekozen. Dat gaf hier echter wel een dilemma omdat ik bang was dat 1680x1050 te klein zou worden. Heb dat eens in de winkel bekeken met zo'n 17" met 1920x1200 en vond dat eigenlijk reuze meevallen. Nu ik die 15" met hi-res mat scherm heb valt het inderdaad ook mee. Best prettig en vooral goed te merken bij foto's (m'n achtergrond wordt er ineens interessanter op :)).
Hoe is de kleurenweergave van een mat scherm? Is die ook goed? Ik twijfel namelijk nog, maar kan helaas in geen enkele winkel een mat scherm zien op de MBP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:31:
[...]

Hoe is de kleurenweergave van een mat scherm? Is die ook goed? Ik twijfel namelijk nog, maar kan helaas in geen enkele winkel een mat scherm zien op de MBP...
Beste jongen, ik lees hier nu een klein dagje iets van je posts en als je nu op google of youtube het volgende in typt "macbook pro glossy vs matte":

http://www.tomshardware.c...ssy-matte-glass,7121.html
http://theappleblog.com/2...displays-a-health-hazard/

http://www.youtube.com/watch?v=RJe7smjSRv8
http://www.youtube.com/watch?v=SQ2CZ-nh-tk
http://www.youtube.com/watch?v=gVBFXJG92BQ

Gezien dat je hier al langer rond loopt mag ik aannemen dat je Google inmiddels gevonden hebt en de mogelijkheid hebt gevonden om enige zoekresultaten er uit te krijgen. 't Is hier geen vraagbaak waarbij alle users klaar zitten om jou vragen te beantwoorden. Zie ook hier: Het algemeen beleid #quickstart puntje 5.

Om mijn post toch nog van enige nuttige bijdrage aan dit topic te laten zijn: weet iemand waarom Apple niet voor de 15" MBP een non-glossy optie aanbied voor de normale resolutie MBP's? Want als je nu non-glossy wilt zoals ik dan ben je verplicht om het hi-res scherm te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Maximus op 22-05-2010 18:44 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens de verkoper kan Apple meteen zien of je je laptop of iphone hebt opengemaakt.
FUD. Is niet zo. Tenzij je iets kapot maakt natuurlijk.
De superdrive eruit halen en zoals hierboven wordt vermeldt door een tweede harde schijf raadde me hierbij ook af want dan vervalt de garantie sowieso!
Ook dat is niet noodzakelijkerwijs het geval. Als je de garantievoorwaarden doorleest zul je zien dat de garantie alleen vervalt als je daarbij zelf schade hebt berokkend aan het apparaat. Een kapot scherm valt nog gewoon onder garantie als je zelf de hdd hebt vervangen bijvoorbeeld. Maar als je de hdd aan het vervangen was en je hebt daarbij een kabeltje kapot gemaakt, dan dat natuurlijk niet.
Meer pixels == minder performance uit dezelfde hardware. Verder is dat nogal persoonlijk.
Mat scherm is ook persoonlijk. Ik heb zelf een ontzettende schijthekel aan glossy schermen. Daarmee is 't net alsof je een spiegel van €2000 hebt gekocht, imo. Overigens zijn ze in de felle zon beide useless. De zon geeft gewoon meer licht dan je backlight kan tegenwerken. Mat of glossy maakt daarbij eigenlijk nauwelijks verschil.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Mss domme vraag, maar waar dienen de lichtjes voor aan mij MPB 13" (nieuwste)?
Tzijn zo 8 kleine groene lichtjes, en soms branden die eens bij het afleggen of opstarten, maar snap niet waar ze voor dienen? En als ik op da kleine knopje ernaast duw, dan branden die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-06 14:46
Jizzaa schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:51:
Mss domme vraag, maar waar dienen de lichtjes voor aan mij MPB 13" (nieuwste)?
Tzijn zo 8 kleine groene lichtjes, en soms branden die eens bij het afleggen of opstarten, maar snap niet waar ze voor dienen? En als ik op da kleine knopje ernaast duw, dan branden die ook?
Is dit sarcasme?
Batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:48
die lichtjes geven aan hoe 'vol' je batterij nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook de handleiding van je computer even openen en doorlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-06 12:49
Ik heb even een vraagje: Ik heb een nieuwe Early 2010 15" MBP en ga een ssd hierin stoppen. Ik heb al een optibay besteld met dus het idee om mijn superdrive te verwijderen en hier een HD/SSD in te zetten.

Nu weet ik dat het 09 model een sata-150 interface had voor de optical drive. Als de 2010 MBP dit ook heeft moet ik dus snelheid inleveren als ik een SandForce ssd installeer.

[i]Hier even een stukje uit mijn systeemprofiel van het SATA poort van mijn superdrive[/i}

Intel 5 Series Chipset:

Fabrikant: Intel
Product: 5 Series Chipset
Verbindingssnelheid: 3 gigabit
Afgesproken verbindingssnelheid: 1,5 gigabit

Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported

MATSHITADVD-R UJ-898:

Model: MATSHITADVD-R UJ-898
Revisie: HC09
Serienummer: UJ92 172ZN5
Native Command Queuing: Nee
Externe eenheid: Nee
Stroomtoevoer uit: Ja
Asynchrone melding: Nee

Ik snap niet helemaal welke snelheid er mogelijk is.
Wat ik uit dit 'profiel' opmaak is dat de interface sata 300 onderstuend, maar op 150 staat omdat dat de max is van mijn superdrive?

Tot zover mijn verhaal en graag hoor ik dus of de sata interface van de superdrive sata 150 of sata 300 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

mrbigfield schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:38:
Ik heb even een vraagje: Ik heb een nieuwe Early 2010 15" MBP en ga een ssd hierin stoppen. Ik heb al een optibay besteld met dus het idee om mijn superdrive te verwijderen en hier een HD/SSD in te zetten.

Nu weet ik dat het 09 model een sata-150 interface had voor de optical drive. Als de 2010 MBP dit ook heeft moet ik dus snelheid inleveren als ik een SandForce ssd installeer.

Ik snap niet helemaal welke snelheid er mogelijk is.
Wat ik uit dit 'profiel' opmaak is dat de interface sata 300 onderstuend, maar op 150 staat omdat dat de max is van mijn superdrive?

Tot zover mijn verhaal en graag hoor ik dus of de sata interface van de superdrive sata 150 of sata 300 is
De SATA poort van de superdrive kan gewoon 3Gbps aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Kanarie op 22-05-2010 20:40 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBigfield
  • Laatst online: 21-06 12:49
Kanarie schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:40:
[...]

De SATA poort van de superdrive kan gewoon 3Gbps aan.
Das wel mooi want dan kan ik mijn 'tril'schijf gewoon in de mooie rubberen houdertjes houden en de ssd in de crappy bay stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:31:
[...]

Je stelt de verkeerde vraag :) Glossy en mat gebruiken dezelfde panels waarbij de coating en het wel/niet gebruik van een glasplaat het enige verschil is. Het is en blijft een TN-panel wat er gebruikt wordt dus de kleuren zijn ruk. Wil je goede kleuren neem dan geen laptop maar een desktop met een PVA/IPS panel. Voor een TN-panel zijn de kleuren bij glossy en mat prima. Door dat glossy lijken de kleuren levendiger maar dat is alleen maar illusie want ze zijn het niet. Ik merk overigens amper verschil tussen mijn mat scherm en de glossy 13" MBP van een ander.
Maximus schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:42:
Om mijn post toch nog van enige nuttige bijdrage aan dit topic te laten zijn: weet iemand waarom Apple niet voor de 15" MBP een non-glossy optie aanbied voor de normale resolutie MBP's? Want als je nu non-glossy wilt zoals ik dan ben je verplicht om het hi-res scherm te nemen.
Je weet toch zelf ook wel dat de keuzes van Apple voor de gewone man gokken naar de reden is? Het zal wel weer bepaald worden door hun inschatting van de vraag naar die combinatie (of het gebrek er aan).

Ik begin toch serieus te twijfelen aan het intelligentieniveau van de mensen hier als ik een aantal "vragen" lees... Dat een Mac dermate makkelijk is dat je er geen handleiding voor nodig hebt betekent niet dat je het ding maar helemaal moet negeren.
mrbigfield schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:38:

Dat van dat 09 model was een kwestie van: stabiel werkende machine met een sata-150 snelheid of een instabiel werkend ding met sata-300 snelheid d.m.v. een EFI update. In het model erna hebben ze het opgelost. De mid 2010 doet dan ook op sata-300 werken. Heb je dat nodig? Not really, het is alleen van belang bij de sequentiële snelheid waar je vrij weinig gebruik van maakt. De random speeds overschrijden sata-150 niet eens dus alles wat hoger is, is daar toch useless. Het verschil tussen mijn early 2008 en mid 2010 MBP (de eerste doet sata-150, de tweede sata-300 met dezelfde ssd) merk ik niet.
Correct. Hij zet het op die snelheid omdat je superdrive niet hoger ondersteund (wat ook zinloos zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357030

ppl schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 21:12:
Het is en blijft een TN-panel wat er gebruikt wordt dus de kleuren zijn ruk.
kleine nuancering. ik ben het niet geheel eens met je classificering als 'ruk'. Ondanks dat het een TN panel is, is het één van de beste laptopschermen die ik ooit gezien heb. dit is in niets te vergelijken met de crappy schermen op een gemiddelde Acer, Toshiba of Dell. Er is klaarblijkelijk een enorme kwaliteitrange in TN panels. Neemt niet weg dat er algemene consensus is dat een IPS panel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CyBeR schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:44:
[...]
FUD. Is niet zo. Tenzij je iets kapot maakt natuurlijk.
Dat kunnen ze wel merken hoor. Schroefjes zijn 'verzegeld' door middel van een laklaag, een soort blauwe wax in de schroefdraad. Als je de Mac voor de eerste keer openschroeft voel je daardoor een beetje extra weerstand. Verder zijn waarschijnlijk de schroefjes zoals bij veel apparaten een exact aantal omwentelingen erin gedraaid.
Apple doet niets met deze informatie omdat door het openschroeven en bepaalde onderdelen vervangen de garantie niet vervalt, maar ze kunnen dus wel zien of hij eerder is opgengeschroefd.

Over de discussie mat versus glossy: ik heb zelf een grote voorkeur voor glossy. Zeker nu ik de Lenovo laptop van werk (14" op 1440x1050) naast m'n MacBook Pro hi-res glossy heb gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door Canaria op 22-05-2010 23:26 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

[...]

Je weet toch zelf ook wel dat de keuzes van Apple voor de gewone man gokken naar de reden is? Het zal wel weer bepaald worden door hun inschatting van de vraag naar die combinatie (of het gebrek er aan).

Ik begin toch serieus te twijfelen aan het intelligentieniveau van de mensen hier als ik een aantal "vragen" lees... Dat een Mac dermate makkelijk is dat je er geen handleiding voor nodig hebt betekent niet dat je het ding maar helemaal moet negeren.
Prima dat je zo wilt aggeren maar mijn vraag is minder stupide als het lijkt en zeker als je doet voorkomen. Zelf loop ik al enige jaren mee in de Apple wereld en heb al vele Mac's gehad. Mij zo weg te zetten vind ik domweg bot daar ik een serieuze vraag stel.

De aanleiding voor de vraag is namelijk omdat het voor Apple juist gemakkelijker is om het voor beide aan te bieden daar aan het scherm weinig tot niets gedaan hoeft te worden om er een matte van te maken. Daarnaast dwing je de consument nu een nog duurdere optie te nemen wat mogelijk vraag weg neemt bij klanten. Ook is een bijkomend nadeel van de huidige strategie dat winkels minder snel geneigd zijn om de matte macbook pro in de winkel te zetten omdat hij toch te duur is en schijnbaar door niemand gekocht wordt. Misschien moet je daar even over nadenken voor je zo bot reageert :)

Op dit moment zit ik zelf een afweging te maken of ik voor een 15" MBP of een 17" MBP moet gaan. Zelf focus ik mij op de dure 15". Als ik studentenkorting en het matte scherm, wat een vereiste is voor mijzelf, meeneem dan is het een prijsverschil tussen de 15 i7 en de 17 10 euro in het voordeel van de 15". Nu heb ik zelf een tijd een PowerBook G4 15" gehad welke ik qua size prima vond. Echter times are a changing en ik zal de laptop vooral binnenshuis gebruiken en misschien out of doors maar dan ga ik met de auto. Portability is niet echt een issue. Nu heb ik de schermen vergeleken op basis van het aantal PPI's en dat ligt in het voordeel van de 17" (uit mijn hoofd 155 om 136). Zelf ben ik bril dragend en ik vraag mij af of een lagere PPI prettiger is voor de ogen of niet.

Mijn huidige machine, een MacPro met 30" ACD vind ik prima lezen qua PPI. Nu is het het geval dat de PPI van de 17" MBP overeen komt met de PPI van mijn huidige ACD. Ik heb dus nergens kunnen kijken hoe de PPI is van de 15" MBP met een hi-res mat scherm en ik zou graag ervaringen willen weten van brildragende tweakers met het hires scherm in hun 15" MBP :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Canaria schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:23:
[...]

Dat kunnen ze wel merken hoor. Schroefjes zijn 'verzegeld' door middel van een laklaag, een soort blauwe wax in de schroefdraad. Als je de Mac voor de eerste keer openschroeft voel je daardoor een beetje extra weerstand. Verder zijn waarschijnlijk de schroefjes zoals bij veel apparaten een exact aantal omwentelingen erin gedraaid.
Apple doet niets met deze informatie omdat door het openschroeven en bepaalde onderdelen vervangen de garantie niet vervalt, maar ze kunnen dus wel zien of hij eerder is opgengeschroefd.
Haha, nee hoor. Die 'laklaag' heet locktite. En dat is een spulletje om de schroeven vast te lijmen zodat ze niet (of iig minder makkelijk) lostrillen. Het is geen verzegeling. Dat aantal omwentelingen is een functie van de grootte van de schroef en de schroefdraad. Daar valt weinig aan te zien. Als dat zo was, trouwens, dan zouden ze ook allemaal netjes recht zitten (of iig hetzelfde) en dat is ook niet zo.

Macs hebben geen manier om te detecteren dat ze opengeschroefd geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Anoniem: 357030 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:15:
[...]

kleine nuancering. ik ben het niet geheel eens met je classificering als 'ruk'. Ondanks dat het een TN panel is, is het één van de beste laptopschermen die ik ooit gezien heb. dit is in niets te vergelijken met de crappy schermen op een gemiddelde Acer, Toshiba of Dell. Er is klaarblijkelijk een enorme kwaliteitrange in TN panels. Neemt niet weg dat er algemene consensus is dat een IPS panel beter is.
Een TN-panel is gewoon niet goed in kleuren weergeven, period. Daar is geen nuancering voor nodig. Wat er wel is, is verschil in panels. Dat zie je echter ook bij de PVA en IPS schermen, niet bepaald specifiek voor TN dus. TN zelf is in de loop der jaren ook een stuk beter geworden maar heeft nog altijd problemen met kleuren. De kwaliteit van de gebruikte TN-panels is dus zeker wisselend en kun je vaak ook waarnemen. Dat maakt een TN-panel nog steeds niet goed in kleurweergave.
Maximus schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:15:
[...]

Prima dat je zo wilt aggeren maar mijn vraag is minder stupide als het lijkt en zeker als je doet voorkomen. Zelf loop ik al enige jaren mee in de Apple wereld en heb al vele Mac's gehad. Mij zo weg te zetten vind ik domweg bot daar ik een serieuze vraag stel.
Tja, dat krijg je er nou van als je eerst een ander op z'n plek zet om daarna exact hetzelfde te doen wat die ander deed en waar jij zo over loopt te ergeren. Het kwam nogal hypocriet over. Misschien dat je eens moet nadenken over de toon in je bericht en de vraag die je erna stelt ;)

Juist omdat jij zo lang mee gaat had ik de verwachting dat je dat soort simpele dingen al wel weet. Apple is een organisatie die niet erg praatgraag is wat betreft het waarom achter hun ontwerpkeuzes. Dat doen ze alleen wanneer het hun uitkomt en in hun voordeel is.
Ook is een bijkomend nadeel van de huidige strategie dat winkels minder snel geneigd zijn om de matte macbook pro in de winkel te zetten omdat hij toch te duur is en schijnbaar door niemand gekocht wordt.
Of je neemt je eigen verantwoordelijkheid en regelt iets met de winkel. Je kunt ook zelf dingen regelen i.p.v. wachten op een ander. Er zijn al wat mensen die op die manier met een winkelier hebben geregeld dat er een mat model o.i.d. voor ze werd besteld die ze daarna in de winkel kunnen komen bekijken en testen zonder dat ze meteen aan een koop vast zitten. Dat kun je ook prima verkopen aan de winkelier onder het mom van klantvriendelijkheid. Dat Apple een zekere strategie aanhoudt betekent niet dat een winkelier niet klantvriendelijk kan zijn en zoiets voor je kan regelen. Verder kun je de 15" hi-res met de 17" 1920x1200 vergelijken wat veel mensen al gedaan hebben. Creatief zijn scheelt ook aardig :)
Op dit moment zit ik zelf een afweging te maken of ik voor een 15" MBP of een 17" MBP moet gaan. Zelf focus ik mij op de dure 15". Als ik studentenkorting en het matte scherm, wat een vereiste is voor mijzelf, meeneem dan is het een prijsverschil tussen de 15 i7 en de 17 10 euro in het voordeel van de 15". Nu heb ik zelf een tijd een PowerBook G4 15" gehad welke ik qua size prima vond. Echter times are a changing en ik zal de laptop vooral binnenshuis gebruiken en misschien out of doors maar dan ga ik met de auto. Portability is niet echt een issue. Nu heb ik de schermen vergeleken op basis van het aantal PPI's en dat ligt in het voordeel van de 17" (uit mijn hoofd 155 om 136). Zelf ben ik bril dragend en ik vraag mij af of een lagere PPI prettiger is voor de ogen of niet.
Zo te zien lijkt mij de 17" dan de betere keus. Een groot scherm is erg prettig, een 17" met 1920x1200 als resolutie is fijn om naar te kijken. Brildragend zegt overigens weinig, je bent verziend of bijziend en daar zit een aardig verschil tussen. Als bijziende brildrager kan ik je vertellen dat de hi-res mat optie van de 15" MBP prima is. De letters zijn wel wat kleiner maar niet zo erg veel kleiner. Ik kan op ergonomische afstand van het scherm zitten zonder dat ik met mijn ogen moet knijpen om dingen goed te zien. In de gevallen dat het echt te klein wordt doe ik wat ik altijd al heb gedaan: zoomen zodat het groter wordt.
Mijn huidige machine, een MacPro met 30" ACD vind ik prima lezen qua PPI. Nu is het het geval dat de PPI van de 17" MBP overeen komt met de PPI van mijn huidige ACD. Ik heb dus nergens kunnen kijken hoe de PPI is van de 15" MBP met een hi-res mat scherm en ik zou graag ervaringen willen weten van brildragende tweakers met het hires scherm in hun 15" MBP :)
Hier een 30" Dell en ik zie toch wel verschil in ppi/grootte van letters. Het scherm van mijn mbp is scherper en de letters zijn kleiner dan die op het 30" scherm.
CyBeR schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:19:
Dat is eigenlijk ook niet nodig omdat je aan de schroefkop e.d. vaak prima kunt zien of het ding wel/niet is open geschroefd. Ze zien het aan de sporen die je achterlaat als je 'm open maakt. Ze kunnen daarmee niet zien wie 'm heeft opengemaakt (jij, de aasp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op zondag 23 mei 2010 @ 01:48:
[...]

Dat is eigenlijk ook niet nodig omdat je aan de schroefkop e.d. vaak prima kunt zien of het ding wel/niet is open geschroefd. Ze zien het aan de sporen die je achterlaat als je 'm open maakt. Ze kunnen daarmee niet zien wie 'm heeft opengemaakt (jij, de aasp).
Juist. Dat is de enige manier, en die biedt je ook nog 's niet de mogelijheid om te zien of het de gebruiker was of een AASP. Plus de hoeveelheid moeite die erin gaat zitten (alle schroefjes nakijken, really?)* maakt dat 't gewoon niet gebeurt.

*) tenzij je zo'n gebruiker bent die geen schroef los kan maken zonder 'm te strippen natuurlijk, dan is 't simpel.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 23-05-2010 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
[...]

Je stelt de verkeerde vraag :) Glossy en mat gebruiken dezelfde panels waarbij de coating en het wel/niet gebruik van een glasplaat het enige verschil is. Het is en blijft een TN-panel wat er gebruikt wordt dus de kleuren zijn ruk. Wil je goede kleuren neem dan geen laptop maar een desktop met een PVA/IPS panel. Voor een TN-panel zijn de kleuren bij glossy en mat prima. Door dat glossy lijken de kleuren levendiger maar dat is alleen maar illusie want ze zijn het niet. Ik merk overigens amper verschil tussen mijn mat scherm en de glossy 13" MBP van een ander.
En toch krijg ik wel een fatsoenlijk antwoord van jou ;) Thanks!

Een PVA/IPS panel heb ik niet nodig, zo goede kleuren hoef ik nu ook weer niet ;) De kleuren die op de glossy zitten vind ik mooi genoeg, ik dacht alleen dat de matte het een stuk doffer weergaven. Waarschijnlijk is dit nog wel een beetje af te stellen natuurlijk... Mooi dat je zegt dat je amper verschil ziet, goed om te horen!

Ik neig nu overigens ook meer naar de matte. Vind de zilvere rand eromheen ook mooi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Bedankt iedereen voor de talrijke reacties. Na jullie antwoorden en tips van anderen, ga ik voor het hi-res anti-glare scherm met de traditionele 320GB HDD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CyBeR schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:19:
[...]

Haha, nee hoor. Die 'laklaag' heet locktite. En dat is een spulletje om de schroeven vast te lijmen zodat ze niet (of iig minder makkelijk) lostrillen. Het is geen verzegeling. Dat aantal omwentelingen is een functie van de grootte van de schroef en de schroefdraad. Daar valt weinig aan te zien. Als dat zo was, trouwens, dan zouden ze ook allemaal netjes recht zitten (of iig hetzelfde) en dat is ook niet zo.

Ja ik weet dat die laag er niet zit met de specifieke bedoeling om te kunnen zien of de Mac al eens is opengeschroefd, daar zijn gebruikelijkere methoden voor (warranty void zegels op schroefjes aan de binnenkant of op componenten). Daar ging het ook niet om. Maar als ik, gebruiker zijnde, het al kan merken, dan moet iemand die dagelijks Macs openschroeft zeker merken of een Mac is 'ontmaagd', door de weerstand of doordat de schroefjes losser zitten. Of natuurlijk door een beschadigde kop als de gebruiker een slechte schroevendraaier heeft gebruikt.
Nogmaals, hoewel het nauwelijks relevante informatie is, het ging erom dat het voor een medewerker wel te bepalen is of een Mac al eens is opengeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Canaria schreef op zondag 23 mei 2010 @ 13:00:
[...]

Ja ik weet dat die laag er niet zit met de specifieke bedoeling om te kunnen zien of de Mac al eens is opengeschroefd, daar zijn gebruikelijkere methoden voor (warranty void zegels op schroefjes aan de binnenkant of op componenten). Daar ging het ook niet om. Maar als ik, gebruiker zijnde, het al kan merken, dan moet iemand die dagelijks Macs openschroeft zeker merken of een Mac is 'ontmaagd', door de weerstand of doordat de schroefjes losser zitten. Of natuurlijk door een beschadigde kop als de gebruiker een slechte schroevendraaier heeft gebruikt.
Nogmaals, hoewel het nauwelijks relevante informatie is, het ging erom dat het voor een medewerker wel te bepalen is of een Mac al eens is opengeschroefd.
Als de medewerker daar daadwerkelijk iets om geeft (en dat doen ze niet) en omgekeerd de gebruiker geeft er niets om of ze dat doorhebben (dat is dan meestal weer wel zo) is dat te merken door op dergelijke details te letten, ja. Maar nogmaals: dat geeft op geen enkele manier uitsluitsel of 't gedaan is door de gebruiker of een aasp. En als de gebruiker de goede schroevendraaier gebruikt (en de schroeven dus niet stript) en weer netjes locktite op de schroeven doet bij het terugschroeven, dan is 't dus ondetecteerbaar.

Maar dit alles gaat compleet voorbij aan dat 't geen donder uit maakt want 't kan ze niets schelen of je een keer je laptop open hebt geschroefd en daarbij niets kapot hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Maximus schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:15:
Ik ben geen brildrager (wel ooit geweest) maar een bril is een compensatiemiddel dus in feite zou dat niet zo veel moeten uitmaken. Dat wil zeggen dat je nieuwe glazen in je bril moet als je het hi-res scherm niet goed kunt lezen. Of het vermoeiend is voor de ogen is een ander verhaal.

Hoe kom je erbij dat de PPI op de 30" ACD gelijk is aan die van de 17" MBP?
ACD: 2560x1600, 30" - 101 ppi, 0,252 dot pitch
MBP: 1920x1200, 17" - 133 ppi, 0,191 dot pitch

Ter vergelijking:
MBP 15" hi-res: 1680x1050, 15,4", 128,7 ppi, 0,197 dot pitch

De 15" hi-res MBP ligt dus iets meer in de buurt van je ACD dan de 17" MBP, hoewel op beide de letters veel kleiner zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
Ik weet niet waar jullie de energie halen voor ja/nee-discussies :P. Tweakers, het is een prachtige dag. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ga het vondelpark in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Canaria schreef op zondag 23 mei 2010 @ 13:26:
[...]

Ik ben geen brildrager (wel ooit geweest) maar een bril is een compensatiemiddel dus in feite zou dat niet zo veel moeten uitmaken. Dat wil zeggen dat je nieuwe glazen in je bril moet als je het hi-res scherm niet goed kunt lezen. Of het vermoeiend is voor de ogen is een ander verhaal.

Hoe kom je erbij dat de PPI op de 30" ACD gelijk is aan die van de 17" MBP?
ACD: 2560x1600, 30" - 101 ppi, 0,252 dot pitch
MBP: 1920x1200, 17" - 133 ppi, 0,191 dot pitch

Ter vergelijking:
MBP 15" hi-res: 1680x1050, 15,4", 128,7 ppi, 0,197 dot pitch

De 15" hi-res MBP ligt dus iets meer in de buurt van je ACD dan de 17" MBP, hoewel op beide de letters veel kleiner zullen zijn.
Heb dan een kleine misrekening gemaakt vermoed ik :$

De letters op de hi-res MBP lijken veel kleiner als dat ze doen op de 17" daar de extra 2 inch wel, althans voor mijn gevoel, uit maakt voor de leesbaarheid van de letters op het scherm. Nu weet ik niet of dit ook feitelijk zo is want heb nog niet direct achter een scherm gezeten met hi-res maar als ik de reviews zo lees op 't net lijkt dat wel een vrij gedegen conclusie te zijn.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tja als je gewend bent aan een hoge resolutie zou ik de 17" kiezen als ik jou was. Wat betreft ppi maakt het dus weinig uit of je voor de 15" of de 17" gaat, maar er past wel meer op het grotere scherm van de 17"

Ik had zelf een 13" MB (de eerste en enige aluminium unibody MB) en een externe 21,5" 1920x1080 monitor die ik altijd gebruikte als ik achter mijn bureau zat. Nu heb ik een 15" MBP met hi-res en ik merk dat ik de monitor bijna nooit meer aansluit. Het is prima leesbaar voor mij, ook langere tijd achter elkaar. De extra pixels mis ik bijna niet, maar ik ben dan ook niet aan een 30" ACD gewend.

De 15" Dell laptop met 1920x1200 die ik een paar jaar geleden van werk had, was mijns inziens wel echt de grens gepasseerd. Ik kon de letters wel lezen maar na een tijdje werken kreeg ik vermoeide ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Laatst online: 20-06 08:52
Het is algemeen bekend dat de macbook pro maar 1 koptelefoon aansluiting heeft.

Ik ben op zoek naar een alternatief voor dit:
http://www.sennheiserusa....rt-finder_adapters_005374

Deze heeft een prijskaartje van $80. Wat ik erg veel vind.

Hoe doen jullie dat met een koptelefoon welke ook een microfoon heeft? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

http://tweakers.net/price...surround-51.html#tab:info

Een externe geluidskaart is een optie... bovenstaande gebruik ik en werkt prima.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
peak schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:21:
Het is algemeen bekend dat de macbook pro maar 1 koptelefoon aansluiting heeft.

Ik ben op zoek naar een alternatief voor dit:
http://www.sennheiserusa....rt-finder_adapters_005374

Deze heeft een prijskaartje van $80. Wat ik erg veel vind.

Hoe doen jullie dat met een koptelefoon welke ook een microfoon heeft? Tips?
Heb je al een headset? Want anders zou ik gewoon een usb headset nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 13:20

Bartaz

Likes cookies!

M.C. schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:02:
Heeft iemand voor mij de beruchte TU/Delft link? Als het hier niet mag staan, dan heel graag een PM
Oeh korting. Iemand hem ook voor mij? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
@Bartaz, je hebt hem in je inbox. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 13:20

Bartaz

Likes cookies!

alex028 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:59:
@Bartaz, je hebt hem in je inbox. ;)
Nogmaals bedankt ;)

Ik zit de laatste tijd echt weer te twijfelen om terug over te stappen naar een Mac.
Heb de witte gehad uit 2007, maar dat liep via school en was icm legale software (lees: Adobe pakket) te duur om af te betalen. Toen naar Windows gegaan, maar zoek iets stabielers en een laptop die juist geen fan aan de onderkant heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Frietsaus schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:20:
[...]

Heb je al een headset? Want anders zou ik gewoon een usb headset nemen. ;)
Nee nog geen headset, maar ik heb mijn oog op de sennheiser pc350.

Ik wil liever geen usb headset nemen, want jah... ik weet het eigenlijk niet. Ik heb me nog niet verdiept in het verschil tussen usb en de 3.5mm. Of daar kwaliteits verlies in zit of iets dergelijks.
martijn--g schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:41:
http://tweakers.net/price...surround-51.html#tab:info

Een externe geluidskaart is een optie... bovenstaande gebruik ik en werkt prima.
Liever sleep ik niet elke keer een externe geluidskaart.

Maar goed, wellicht toch wel een optie als ik de microfoon van de headset alleen gebruik als ik ergens lang blijf zitten en de ingebouwde voor als ik onderweg ben.

Ik hoop dat iemand met een link komt van een usb met 2x 3.5mm ingang adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-06 01:05
Waarom moet die USB 2x 3,5mm hebben? Als je een simpel usb geluidskaartje hebt die alleen maar een output heeft, lukt het toch ook? Je sluit je mic dan rechtstreeks op je MBP en de koptelefoon via die usb geluidskaart. Overigens heeft alleen de 13" MBP maar 1 3,5mm aansluiting.

Trouwens deze usb doet het ook onder OSX en heeft 1 in en 1 out:
pricewatch: Terratec Aureon Aureon Dual USB

[ Voor 0% gewijzigd door jorikc op 24-05-2010 00:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Na de exa's zal er ook voor mij een MBP komen :9~ Nu zat ik een beetje rond te kijken, want zou dan gelijk mijn randapparatuur willen vervangen (boxen en extern scherm, muis en tobo).

Kwam ik deze
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1251881023.jpeg
tegen met een actie: 200euro. Prima prijs/kwaliteit verhouding dacht ik dan zo. 2x HDMI, Tuner, prima.

Tot ik deze tegen kwam,

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1251881022.jpeg

Welke er wel heel mooi uit ziet icm met Appeltjesspul :9~
Echter betaal ik hier wel de volle mep voor (260 o.i.d.)
Het zijn overigens exact dezelfde schermen, alleen andere kleur
Mijn vraag, zou dit het waard zijn? 60 a 70 euro voor een andere kleur? Enerzijds vind ik het echt weggegooit geld, maar aan der andere seite vind ik het ook wel iets hebben...

Lastig, die luxeproblemen :X

[ Voor 4% gewijzigd door RadiQal op 24-05-2010 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja want die andere met dat rood is echt lelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-06 09:33

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

jorikc schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:32:
Waarom moet die USB 2x 3,5mm hebben? Als je een simpel usb geluidskaartje hebt die alleen maar een output heeft, lukt het toch ook? Je sluit je mic dan rechtstreeks op je MBP en de koptelefoon via die usb geluidskaart. Overigens heeft alleen de 13" MBP maar 1 3,5mm aansluiting.
De audio-ingang op de MBP's is geen microfoon-ingang maar een line-in. Het gevolg daarvan is dat microfoons zonder versterker (zoals die in headsets) geen gebruik kunnen maken van de ingang. Er zit dus niets anders op dan gebruik te maken van een USB-headset, een 3,5mm naar USB adapter of een externe geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
jorikc schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:32:

Trouwens deze usb doet het ook onder OSX en heeft 1 in en 1 out:
pricewatch: Terratec Aureon Aureon Dual USB
Ah thanks. Jah dat kan ook. een goedkope usb stick formaat sound card.

Op dit kaartje kan je zowel de microfoon als de headset op aan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208019

Bas Odenhoven schreef op maandag 24 mei 2010 @ 00:41:
Na de exa's zal er ook voor mij een MBP komen :9~ Nu zat ik een beetje rond te kijken, want zou dan gelijk mijn randapparatuur willen vervangen (boxen en extern scherm, muis en tobo).

Kwam ik deze
[afbeelding]
tegen met een actie: 200euro. Prima prijs/kwaliteit verhouding dacht ik dan zo. 2x HDMI, Tuner, prima.

Tot ik deze tegen kwam,

[afbeelding]

Welke er wel heel mooi uit ziet icm met Appeltjesspul :9~
Echter betaal ik hier wel de volle mep voor (260 o.i.d.)
Het zijn overigens exact dezelfde schermen, alleen andere kleur
Mijn vraag, zou dit het waard zijn? 60 a 70 euro voor een andere kleur? Enerzijds vind ik het echt weggegooit geld, maar aan der andere seite vind ik het ook wel iets hebben...

Lastig, die luxeproblemen :X
Ik zou voor die witte LG gaan persoonlijk. Past toch wel mooi bij je MBP en 70 euro extra stelt niks voor als je nagaat dat je deze scherm heel lang zult gebruiken neem ik aan.

Schijnt dat Dell met nieuwe IPS schermen komt die erg laag geprijst zijn trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Anoniem: 208019 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 09:58:
[...]

Ik zou voor die witte LG gaan persoonlijk. Past toch wel mooi bij je MBP en 70 euro extra stelt niks voor als je nagaat dat je deze scherm heel lang zult gebruiken neem ik aan.

Schijnt dat Dell met nieuwe IPS schermen komt die erg laag geprijst zijn trouwens :P
http://www.digifotopro.nl...-voordelige-ips-monitoren

Had ik al gezien, helaas zit er geen tuner in :O Is toch wel handig dadelijk op mijn studentenkamer, waar ruimte erg schaars is... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
Iemand een idee waarom de harddisk in mijn Macbook Pro 17" i7 niet op 3GB speed draait maar op 1.5gb link speed?

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/4829/screenshot20100524at120.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:12
deze ziet er ook wel interessant uit als extern scherm..
http://accessories.euro.d...=dhs&cs=nldhs1&sku=274768

jammer dat die niet in 24" te krijgen is..

link doet het wederom niet dan maar via de pricewatch
pricewatch: Dell SX2210

[ Voor 50% gewijzigd door SquareOne op 24-05-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
@BRM-G

Uw linkje is dood(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:12
als het goed is doet die het nu weer^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
Samplex schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:14:
Iemand een idee waarom de harddisk in mijn Macbook Pro 17" i7 niet op 3GB speed draait maar op 1.5gb link speed?
17" i7 ? Das knap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Wat bedoel je daarmee? dat er geen MBP 17" met een i7 bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chef86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 17:04

[afbeelding]
Mijn 17'' i5 heeft precies hetzelfde, geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80861

Mijn 17" i7 geeft dit ook zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-06 09:40
bestaat gewoon hoor, is een optie

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[afbeelding]
Apple drives doen niet aan 3Gbps SATA. Je hebt er ook niets aan met spinning rust drives trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom_Fighter
  • Laatst online: 26-03 14:29

Freedom_Fighter

If it aint broke tweak it!!!

CyBeR schreef op maandag 24 mei 2010 @ 21:36:
[...]

Apple drives doen niet aan 3Gbps SATA. Je hebt er ook niets aan met spinning rust drives trouwens.
edit verkeerd begrepen.

maar zit je nu te vertellen dat je niks aan een 3Gbps sata hebt?

[ Voor 19% gewijzigd door Freedom_Fighter op 24-05-2010 21:51 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 12:39

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica