Het grote spoorwegentopic deel 20 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:
  • 60.158 views

Onderwerpen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:21:
[...]

Die bedoelde ik. Maar het leek me beter om dat filmpje hier niet te posten ;)
Mwah.... titel zegt wel genoeg lijkt me, en zó vreselijk schokkend is het filmpje nu ook weer niet (wel het gebeurde zelf uiteraard). Daarnaast was hij al eens eerder in dit topic (of één van de vorige delen) gepost.

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Reinier schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:21:
[...]

Die bedoelde ik. Maar het leek me beter om dat filmpje hier niet te posten ;)
Ik denk dat 't juist goed is, aangezien 't toch best goed inzicht geeft in wat het gevolg is van klooien met een bovenleiding. Erg schokkend vind ik dit filmpje verder niet. Sterker nog, zelfs YouTube heeft 't nog niet weggedaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IJnte schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:37:
[...]

Het is inderdaad een geisoleerde ladder. Als daar maar 1 stukje verf vanaf is, dan mag je er ook niet meer mee werken. Die knakker kan dus gewoon de Bvl aanraken, aangezien er toch geen retourweg is voor de stroom.

offtopic:
Mijn nieuwe internet verbinding werkt eindelijk!!
Wat is de functie van die verf dan? Hout geleidt niet hoor, iig niet in die mate ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 16:09
Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken als het begint te regenen en je staat op je houten ladder, met of zonder verf maakt dan denk niet uit.

Wel kan ik me voorstellen dat een ladder zonder verf sneller vochtig wordt en dan met verflaag erop en beter geleid door het water in het hout, misschien bedoeld hij dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Lennart_1337 op 29-09-2010 22:22 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:37
Als het gaat regenen of onweren terwijl men daar bezig is denk ik dat het werk wordt stilgelegd juist vanwege die risico's?

We are shaping the future

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lennart_1337 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:21:
Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken als het begint te regenen en je staat op je houten ladder, met of zonder verf maakt dan denk niet uit.

Wel kan ik me voorstellen dat een ladder zonder verf sneller vochtig wordt en dan met verflaag erop en beter geleid door het water in het hout, misschien bedoeld hij dat?
Ik neem aan dat ze daarna alsnog op rubber banden/wielen staan hoor :).

• IJnte
  • Laatst online: 12:48
Ik dacht dat die ladders ook soms van aluminium waren, maar dat weet ik niet 100% zeker (SW man O-) ).

Leuk kaartje: Hoofdrailnet 2015 HSL

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Goeie grap. De Hanzelijn is in 2015 ook open. Althans, dat is de planning.

Ze zitten dus weer te slapen.

Oh, en Eijsden nog altijd op de kaart. NS heeft geen ambitie om daar te stoppen, Prorail heeft geen reden om het mogelijk te maken en de minister heeft al gezegd dat het een gepasseerd station (...) is.
Alphen a/d Rijn - Gouda een "andere treindienst"? Wat zijn de plannen daarmee? Idem voor Sittard-Maastricht, en de stoptrein Roermond-Sittard staat er niet op.
Noch station Maarheeze, terwijl dat nota bene al open is.

[ Voor 74% gewijzigd door Maasluip op 30-09-2010 09:25 ]

Signatures zijn voor boomers.

• IJnte
Je moet alleen even naar de HSL aansluitingen kijken. De binnenlandse consessie is niet zo van belang. Het komst ook niet van de NS vandaan, maar van een tijdschrift.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Het lijkt me dat een IC Groningen - Oldenburg ook niet in de planning zit, en al helemaal niet in de concessie van het hoofdrailnet. Er rijdt nu niet eens een doorgaande trein op die route.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07 21:43

Tourniquet

Hiya, fellas!

Maasluip schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:19:
Alphen a/d Rijn - Gouda een "andere treindienst"? Wat zijn de plannen daarmee?
Wikipedia: RijnGouweLijn

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Om even in te haken op het ladder verhaal,

Een ladder voor EV gebruikt voor bovenleiding werkzaamheden moet zoals Ijnte al zei, geheel in de lak staan dit om indringend vocht te voorkomen.
Tevens kan de ladder uit kunstof gemaakt zijn deze mag dan niet beschadigt zijn enz enz (voordeel is wel dat ze een heel stuk lichter zijn dan hun houten broetjes)
Meestal zijn de ladders dubbel geisoleerd daar ze teminste de nieuwere onderstellen kunstof wielen hebben.

Werken in regen is geen probleem daar de afstand groot genoeg is dat zich geen geleidende baan kan ontstaan. Natuurlijk mot het niet hard regenen maar dat spreelt voor zich.

En de reden waarom niet te werken bij onweer? Die reden moge duidelijk zijn dacht ik zo

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En de reden waarom niet te werken bij onweer? Die reden moge duidelijk zijn dacht ik zo
Nou ja je bent toch al niet geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:26:
Nou ja je bent toch al niet geaard?
De energie die in één bliksemschicht zit is zoveel groter dan die in een hoogspanningskabel, dan maakt het geen donder (hihi) uit of je op een plastic laddertje staat of wat. Vergeet niet dat die ontlading al honderden meters door een behoorlijk aardige isolator, namelijk lucht, heeft gereisd voordat hij inslaat.

Volgens mij heb je bij onweer alleen een goede kans als je je toevallig in een kooi van Faraday bevindt, zegge een auto o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik reed gisteren langs het opstelterrein van Utrecht Cartesiusweg, en mij viel op dat ze met een bak van een VIRM aan het hijsen waren?

Iemand enig idee wat er loos was? Volgens Somda schijnt er ook in Alkmaar iets soortgelijks gebeurd te zijn? :?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Volgens datzelfde forum zijn de draaistellen aan het uitwisselen. Geen idee waarom dat niet in een Wpl gebeurd overigens. Vanochtend zag ik om 6:15 een plan-V 467 als IC in de 3000 rondrijden bij Veenendaal-de Klomp. Ook zag ik een mooie rode Plan-U op Wgm staan, voor de HSA loods.

Nog iets opvallends: Ze zijn nu eindelijk Maarn Goederen aan het gebruiken! Er staan nu een hoop platte wagens met dwarsliggers opgesteld, en het nodige materieel om spoorvernieuwing uit te voeren. Misschien dit weekend dan toch actie tussen Maarn - Veenendaal de Klomp en/of de Haar - Veenendaal Centrum.

[edit]Check! Werkzaamheden bij station Maarn

[ Voor 7% gewijzigd door IJnte op 01-10-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 26-07 21:43

Tourniquet

Hiya, fellas!

Zag hier (overzicht materieelinzet) dat er per 4 oktober in plaats van de ICM-IRM mix (gelukkig) weer IRM gaat rijden op de 8800 (Utrecht-Woerden-Alphen-Leiden).

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Die rijdt nu ook alweer hoor :) Het grootste gedeelte van de dag althans.

Kreeg net mail:
Zondag 10 oktober: testdag speciale dienstregeling voor extreem weer

Geachte heer * CodeCaster

NS en ProRail werken samen aan het winterbestendig maken van het spoor. Eén belangrijke maatregel is een speciale winterdienstregeling. Op zondag 10 oktober gaan we testen om te zien of deze dienstregeling in de praktijk functioneert. Door deze test zijn we straks, bij echt noodweer, optimaal voorbereid.

Deze testdag houdt het volgende in: veel treinen rijden niet via de gebruikelijke trajecten. We delen deze trajecten op; de treinen pendelen tussen de grote stations over kortere trajecten heen en weer. Door deze opzet moet u waarschijnlijk vaker overstappen en rijden treinen op andere tijden. Ongeveer de helft van de reizen duurt maximaal 5 minuten langer. Voor circa 9% van de reizen is sprake van een extra reistijd van 30 minuten of langer. Ook kan het op een aantal trajecten drukker zijn dan normaal.
We begrijpen dat dit vervelend is, maar we doen er alles aan om de overlast voor u te beperken. We vertrouwen erop dat u hier begrip voor heeft.

Gaat u op 10 oktober op reis, raadpleeg dan vooraf de reisplanner op ns.nl om uw reisschema te bekijken. Houdt u ook rekening met een langere reistijd naar Schiphol en de aansluiting op uw internationale trein. Op ns.nl/winter vindt u uitgebreide informatie over 10 oktober en alle andere wintermaatregelen.

Met vriendelijke groet,

Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-07 19:42
mambo No5 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 04:54:
[...]
Alleen niet gezien hoe hij er op en af reed helaas.. :)
Daar heb ik een stukje video van gemaakt ;)
YouTube: Getting of the boat in Rødby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Beetje oud "nieuws", maar de wereld heeft weer een nieuw snelheidsrecord voor conventionele niet-aangepaste reizigerstreinen:
De Chinese hogesnelheidstrein CRH-380A heeft een snelheid van 416,6 kilometer per uur bereikt. Dat is een nieuw snelheidsrecord voor een reizigerstrein. Het record werd gevestigd tussen Shanghai en Hangzhou.

Het vorige snelheidsrecord voor passagierstreinen was 404 kilometer per uur. Dat werd in 2006 gehaald in Spanje. Er zijn treinen die sneller gaan, maar die zijn speciaal ontworpen voor het breken van records. Zo heeft een speciale TGV in 2007 de snelheid van 574,8 kilometer per uur behaald.

De Chinese trein is eigenlijk ontworpen voor snelheden van ongeveer 350 kilometer per uur. De hogesnelheidslijn tussen Shanghai en Hangzou moet nog in dienst worden genomen. De beide steden zijn 202 kilometer van elkaar verwijderd. Naar verwachting zullen op jaarbasis 80 miljoen mensen tussen beide steden per hogesnelheidstrein reizen.

Op dit moment heeft China al een hogesnelheidsnetwerk van ruim 7.000 kilometer. De komende jaren zal het hogesnelheidsnetwerk verder worden uitgebreid. In 2012 moet er 13.000 kilometer aan hogesnelheidspoor in dienst zijn. Op dat moment zal het totale Chinese net 110.000 kilometers bedragen. Ook na 2012 zal het HSL net verder worden uitgebreid.

In 2012 moet ook de 1.300 kilometer lange spoorlijn Beijing - Shanghai in dienst worden genomen. Met de hogesnelheidstrein duurt een reisje tussen beide metropolen straks nog minder dan 5 uur. Voor de aanleg van deze spoorlijn is 25 miljard euro geïnvesteerd.

De Canadese treinbouwer Bombardier is bezig voor de Chinese spoorwegen een nieuwe hogesnelheidstrein te bouwen. Het gaat om de Zefiro 380, waarbij 380 verwijst naar de maximum snelheid in reizigersdienst. Op InnoTrans werd de Zefiro voor het eerst gepresenteerd.
Bron: http://www.treinreiziger....kt_snelheidsrecord-142905

Korte video met on-board beelden: http://nos.nl/l/tcm:5-813305/

CRH380A, een variant van de CRH2:

Afbeeldingslocatie: http://i698.photobucket.com/albums/vv349/rodriguez428/CRH380A-2.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die Chinezen zijn echt ongelooflijk hard aan de we.. aan het spoor aan het timmeren zeg, amazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ze zijn idd echt gigantisch hard bezig ja, nog niet zolang geleden bijvoorbeeld is ook de bijna 2000 kilometer lange Qingzang Railway (ook wel Tibet Railway genoemd) naar Lhasa in Tibet geopend, wat toch ook een sterk staaltje technisch kunnen was/is, gezien de omstandigheden (veel hoogteverschil etc).

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a0/Qinghai-Tibet_Railway_Vertical_Sectional_Diagram.png

Schijnt een heel erg mooie lijn te zijn, met de nodige kunststukjes, zoals de hoogst gelegen spoortunnel ter wereld, het hoogst gelegen treinstation ter wereld (hoewel er geen treinen stoppen), het feit dat zowat de halve lijn over onstabiele permafrost loopt waardoor er enorme funderingen zijn aangelegd voor versteviging, en nog een aantal dingen.

Plus natuurlijk het landschap wat ongetwijfeld ook fantastisch moet zijn daar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Op de InnoTrans beurs was er een mooie presentatie over. Erg indrukwekkend inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mooie video met sfeerbeelden, je krijgt bijna zin om zelf af te reizen :P

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=O8azd0IIrSU]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Bij Maarn gaan ze dit weekend waarschijnlijk afmaken waar ze een jaar of 2 jaar geleden mee gestopt zijn: balast vervangen d.m.v. de kettinghor. Bij de vorige grote buitendienststelling was er een zelflosser omgevallen, en toen kon daar niet verder gegaan worden met horren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

IJnte schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:06:
Bij Maarn gaan ze dit weekend waarschijnlijk afmaken waar ze een jaar of 2 jaar geleden mee gestopt zijn: balast vervangen d.m.v. de kettinghor. Bij de vorige grote buitendienststelling was er een zelflosser omgevallen, en toen kon daar niet verder gegaan worden met horren.
Wat een ding is dat zeg:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=elIhuzAplwU]

Wel apart, ding tilt de rails gewoon op terwijl hij er zelf op rijdt.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Klopt, ook dit ding stond op de InnoTrans beurs. Ik heb er even doorheen gelopen en het is een heel complex apparaat. Er zijn er ook niet zo heel erg veel van in europa, dus ze kosten ook wel aardig wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelmervos schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:27:
[...]

Wat een ding is dat zeg:
[video]

DIt is ook leuk filmpje, je kunt daarin duidelijk zien hoe het van begin tot eind werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Leuk om dat nou eens in de details te kunnen zien. Ik heb echter wel medelijden met die man op 2.15 die gehurkt op zijn knieën de computer bedient. Een perron is ook zo lang als dit gevaarte in dit langzame tempo doorgaat.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2010 15:52 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ze hebben maar 1 spoortje vernieuwd @ Vndc. Ze zijn nu bezig met het storten van nieuw ballast. Vanmiddag hebben ze het spoor al gezet en het balast aangetrilt. Ook tussen De Haar en Maarn zijn ze bezig geweest met het vervangen van de bovenbouw. Daarnaast zijn er wat onbeveiligde overwegen vervangen door STRAIL overwegen, en volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zijn er ook WILO's geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
* IJnte zit in de bus.
Uitgelopen werkzaamheden tussen driebergen en maarn. Drukke bedoeling in de bus en op de A12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-07 16:27

Luke!

#Treinbaas
@IJnte: zag rond 10u15 VolkerRail met een steenslagtrein op Utrecht ri. De Haar staan. Hoop niet dat ze die nog moeten gaan lossen...

Omdat er vorige keer toch wel met enige enthousiasme werd gereageerd op m'n fotovraag t.b.v. RM heb ik er dit keer weer eentje. In het verbouwd ICM worden in de 1e klas-coupé's weer schuifdeuren geplaatst. Het oude systeem werd eerder verwijderd omdat de deuren hard dicht konden slaan. Ik zoek dus een foto van zo'n 1e klas-coupé met deur. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Luccus, gaan we elke week een foto-prijsvraag doen voor een tijdschrift? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ProRail maakt zijn reputatie weer eens waar:
De aansluiting van Breda op het hogesnelheidsspoor is opnieuw uitgesteld. Door technische problemen stopt de eerste hsl-trein pas ergens volgend jaar op het NS-station in de Baroniestad en niet eind dit jaar op 13 december zoals tot nu toe was gepland.

Oorzaak van de vertraging, waarvan nog niet duidelijk is hoe lang die gaat duren, is dit keer het verschil in electrische spanning op het hogesnelheids- en het conventionele spoor.

ProRail, de beheerder van het spoor, is bang dat het treinverkeer in de soep loopt, zodra de hogesnelheidstreinen het conventionele spoor bij Breda oprijden waar het voltage op de hoogspanningsleiding veel lager ligt.

De spoorbeheerder is met testritten begonnen om de problemen op te lossen. NS-Hispeed, de exploitant van de hogesnelheidslijn, zegt Breda pas te willen aandoen als 'zeker is dat er volgens de dienstregeling gereden kan worden.'
Bron: BN/DeStem.

Hoe kan het in godsnaam, dat ze bij ProRail nú pas ontdekken dat er twee verschillende spanningen gebruikt worden?

Zijn ze ook rijkelijk laat mee, met die ontdekking....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Is dat niet gewoon naar aanleiding van die storing op het gewone spoor bij hoofddorp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:13:
Hoe kan het in godsnaam, dat ze bij ProRail nú pas ontdekken dat er twee verschillende spanningen gebruikt worden?

Zijn ze ook rijkelijk laat mee, met die ontdekking....
Geloof je dat nu zelf? Kom op Wildhagen, zet je verstand zelf ook even aan: dit is gewoon waardeloze perscommunicatie c.q. journalistiek. Er is zijn al talloze testritten geweest van Breda van en naar de HSL, niks nieuws dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Luccus schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:14:
[...]
Geloof je dat nu zelf? Kom op Wildhagen, zet je verstand zelf ook even aan: dit is gewoon waardeloze perscommunicatie c.q. journalistiek. Er is zijn al talloze testritten geweest van Breda van en naar de HSL, niks nieuws dus.
Jammer voor je, maar er was vanmiddag op de (regionale) radio ook een mannetje (iirc van ProRail, hoewel ik het eerste stuk niet helemaal meekreeg) dat iets dergelijks bevestigde, dat het nu pas naar voren gekomen is van mogelijke problemen bij de spanningsovergangen, hoewel die gozer nu niet echt lekker uit zijn woorden kwam, was dit wel de strekking.

Overigens, kan je het iets minder op de man spelen over 'verstand zelf aanzetten'? Ook al ben jij misschien pro-ProRail, mag ik dit best een stevige blunder vinden, als ze daar pas na jaren tijd (en enkele maanden testen) achter komen. Dat hoef je dan echt niet kinderachtig te beantwoorden met halve flames. Iets volwassener mag ook wel weer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:32:
[...]

Jammer voor je, maar er was vanmiddag op de (regionale) radio ook een mannetje (iirc van ProRail, hoewel ik het eerste stuk niet helemaal meekreeg) dat iets dergelijks bevestigde, dat het nu pas naar voren gekomen is van mogelijke problemen bij de spanningsovergangen, hoewel die gozer nu niet echt lekker uit zijn woorden kwam, was dit wel de strekking.

Overigens, kan je het iets minder op de man spelen over 'verstand zelf aanzetten'? Ook al ben jij misschien pro-ProRail, mag ik dit best een stevige blunder vinden, als ze daar pas na jaren tijd (en enkele maanden testen) achter komen. Dat hoef je dan echt niet kinderachtig te beantwoorden met halve flames. Iets volwassener mag ook wel weer.
Pardon? Jij brengt het alsof ProRail net ontdekt dat er in België en Nederland een andere spanning op de bovenleiding staat en dat is flauwekul. "Problemen bij spanningsovergangen" zoals je nu schrijft is alweer heel iets anders dan wat je eerst schreef. Maar om je dan ook maar een compliment te geven: uiterst knap om mij als pro-ProRail te omschijven. Dat getuigt van een zeer grote mate van creativiteit. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 04-10-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:31

Hoite

Goed verhaal

Ik krijg net dit mailtje:
Zondag 10 oktober: testdag speciale dienstregeling voor extreem weer

Geachte klant,

NS en ProRail werken samen aan het winterbestendig maken van het spoor. Eén belangrijke maatregel is een speciale winterdienstregeling. Op zondag 10 oktober gaan we testen om te zien of deze dienstregeling in de praktijk functioneert. Door deze test zijn we straks, bij echt noodweer, optimaal voorbereid.

Deze testdag houdt het volgende in: veel treinen rijden niet via de gebruikelijke trajecten. We delen deze trajecten op; de treinen pendelen tussen de grote stations over kortere trajecten heen en weer. Door deze opzet moet u waarschijnlijk vaker overstappen en rijden treinen op andere tijden. Ongeveer de helft van de reizen duurt maximaal 5 minuten langer. Voor circa 9% van de reizen is sprake van een extra reistijd van 30 minuten of langer. Ook kan het op een aantal trajecten drukker zijn dan normaal.
We begrijpen dat dit vervelend is, maar we doen er alles aan om de overlast voor u te beperken. We vertrouwen erop dat u hier begrip voor heeft.

Gaat u op 10 oktober op reis, raadpleeg dan vooraf de reisplanner op ns.nl om uw reisschema te bekijken. Houdt u ook rekening met een langere reistijd naar Schiphol en de aansluiting op uw internationale trein. Op ns.nl/winter vindt u uitgebreide informatie over 10 oktober en alle andere wintermaatregelen.

Met vriendelijke groet,

Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt
Oftewel, ze zijn hard aan het proberen om het gezeik van vorig jaar te voorkomen. d:)b

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:03:
[...]
Pardon? Jij brengt het alsof ProRail net ontdekt dat er in België en Nederland een andere spanning op de bovenleiding staat en dat is flauwekul. "Problemen bij spanningsovergangen" zoals je nu schrijft is alweer heel iets anders dan wat je eerst schreef. Maar om je dan ook maar een compliment te geven: uiterst knap om mij als pro-ProRail te omschijven. Dat getuigt van een zeer grote mate van creativiteit. :+
Ja vooral dat laatste! Luccus a.k.a ProRail fan :Y

Er speelt meer dan alleen die "spanningsovergangen" zoals jullie het noemen. Ik hoop dat jullie kunnen begrijpen dat ik vanwege mijn werk niet op alle details in kan gaan. Op het moment dat er in andere media/fora/berichtgeving enige details naar buiten komen die op waarheid berusten, zal ik er verder op in kunnen gaan.

Ik geloof dat ik nog kort geleden een korte aanvaring had met een vriendelijke Mod (MaasLuip) hier op het forum vanwege mijn "botte" manier van antwoorden. Dus bij deze: Excuses MaasLuip.

[edit] Ik zie zojuist dit in mijn mailbox verschijnen: Voortgangsrapportage HSL-Zuid. Lees, en gij wordt wijzer.

[ Voor 10% gewijzigd door IJnte op 04-10-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sinds wanneer is er een nieuw geluidje op het station bij de omroep?
Deze klinkt wel een beetje (te?) vriendelijk.

Lijkt op het geluidje dat ze normaal gebruiken bij een internationale trein
(Vandaag @ Amf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik heb niets gehoord hoor. Anders dan: "Er is een storing aan het informatiesysteem" (@ Utrecht CS). Of bedoel je in de SLT :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nee stationsomroep.
http://files.3rail.nl/joo.../geluiden/f_g_kewy9ri.mp3
Die was het in ieder geval niet.
http://files.3rail.nl/joo.../geluiden/yot2f8qgtky.mp3
Deze ook niet.

Als ik het nog een keer hoor en mogelijkheid zie om het op te nemen zal ik het doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Cheesy op 04-10-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Nieuw zenuwcentrum spoorbranche in gebruik
Het nieuwe Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht wordt deze week officieel in gebruik genomen. Op deze centrale locatie coördineren meer dan 300 medewerkers van verschillende spoorbedrijven 24 uur per dag de afhandeling van spoorincidenten, waardoor reizigers en goederenvervoerders minder hinder ondervinden van verstoringen. Tot nu toe vond de samenwerking vanaf diverse locaties plaats.
[...]
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/PublishingImages/OCCR.jpg
Meer op ProRail.nl

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit in de praktijk gaat werken. Een VL post handeld normaal gesproken calamiteiten af, en wordt daarbij ondersteund door het backoffice van ProRail. Zal zo'n VL post nu overgenomen worden door het OCCR :? Zo ja: Hoe kan men dan zo snel schakelen van PPLG :? Het lijkt mij dat dit meer het nieuwe "overall back-office" wordt in het geval van een calamiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:19:
[...]

[edit] Ik zie zojuist dit in mijn mailbox verschijnen: Voortgangsrapportage HSL-Zuid. Lees, en gij wordt wijzer.
Huhuh.
Daarnaast heeft een aantal internationale deskundigen in opdracht van de Staat een review uitgevoerd op de aanpak van de EMC-problematiek.
Zij concluderen dat de analyse en aanpak van EMC-problemen bij de HSL-Zuid overeenkomen met die in Frankrijk, Duitsland en Engeland.
De specifieke Nederlandse omstandigheden – een lang traject waarbij de HSL-Zuid evenwijdig en op korte afstand van het bestaande spoor ligt – maken de problematiek echter uniek. De deskundigen constateren dat al het praktisch en haalbare qua studie en met de voorgestelde structurele maatregelen gedaan wordt.
Enig idee waarom België niet bekeken is in de EMC compatibiliteit? Duitsland heeft geen EMC problemen van betekenis (ook niet logisch, waar ligt daar een traject met een lage gelijkspanning naast een traject met een hoge wisselspanning?), Frankrijk heeft al 30 jaar ervaring met EMC problemen, en in Engeland is de infra zo oud dat EMC mij van weinig invloed lijkt.

België daarentegen heeft een traject waar 25kV en 3kV over grote afstand langs elkaar liggen (HSL1 langs Halle en langs Silly, en HSL3 kruist de klassieke lijn een paar keer) en heeft dus duidelijke overeenkomsten. Waarom dan nog claimen dat de Nederlandse situatie uniek is? Ja, wij hebben ATB op de rails staan, dat maakt het uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Sla je ook precies de spijker op zijn kop :) ATB is niet zozeer het probleem, maar wel de treindetectie (aan elkaar gerelateerd). Die is uniek en vormt ook meteen het elementaire probleem waar nu tegenaan gelopen is. Het type treindetectie hier in NL is gebasseerd op een relais wat door 2 spoorfase's (lokale en via het spoor) opgehouden wordt. Op het moment dat een trein op een stuk spoor rijdt, wordt de spoorfase die die uit het spoor gehaald wordt verstoord en zal het spoorrelais afbrengen. Het probleem zit hem er nu in, dat op het moment dat er een trein over de HSL rijdt, dat de kans bestaat dat bij conventioneel spoor (relais met spoorfase als treindetectie) het relais niet afvalt op het moment dat er een trein de spoorfase onderbreekt. Dit is gewoon een potentiele veiligheidsfout en kan dus onder geen enkel beding geaccepteerd worden (logisch lijkt me). Er zijn diverse oplossingen voor, maar er moet daadwerkelijk wat veranderd worden aan het conventionele spoor.
Het verhaal rondom de VIRM zal te maken hebben met de eigen frequentie controle van de trein, zodat vastgesteld wordt dat er geen 75Hz (of een harmonische daarvan) het spoor in "gestraald" wordt.

Hopelijk geeft dit je iets meer inzicht. Zo niet: DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Laatst online: 29-07 08:09
Ah, dus dat zijn ze aan het bouwen naast de A16 tussen Breda en Lage Zwaluwe.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Wat is "dat" :? Ze zijn bezig met het ontwerp van nieuwe AT stations (is te lezen in de voortgangsrapportage HSL). Verder zou ik niet weten wat je met "dat" bedoeld. Als het goed is zie jij niets van de werkzaamheden in de beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Laatst online: 29-07 08:09
IJnte schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:18:
Wat is "dat" :? Ze zijn bezig met het ontwerp van nieuwe AT stations (is te lezen in de voortgangsrapportage HSL). Verder zou ik niet weten wat je met "dat" bedoeld. Als het goed is zie jij niets van de werkzaamheden in de beveiliging.
3. Stand van zaken infrastructuur

Elektromagnetische Compatibiliteit (EMC)
Om het EMC-probleem structureel te kunnen oplossen is besloten tot de bouw va
vier extra AT-stations2
voor de energievoorziening van de HSL-Zuid. De bouw
hiervan is gestart. Oplevering is gepland in september 2011.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:03:
Sla je ook precies de spijker op zijn kop :) ATB is niet zozeer het probleem, maar wel de treindetectie (aan elkaar gerelateerd). Die is uniek en vormt ook meteen het elementaire probleem waar nu tegenaan gelopen is. Het type treindetectie hier in NL is gebasseerd op een relais wat door 2 spoorfase's (lokale en via het spoor) opgehouden wordt. Op het moment dat een trein op een stuk spoor rijdt, wordt de spoorfase die die uit het spoor gehaald wordt verstoord en zal het spoorrelais afbrengen. Het probleem zit hem er nu in, dat op het moment dat er een trein over de HSL rijdt, dat de kans bestaat dat bij conventioneel spoor (relais met spoorfase als treindetectie) het relais niet afvalt op het moment dat er een trein de spoorfase onderbreekt. Dit is gewoon een potentiele veiligheidsfout en kan dus onder geen enkel beding geaccepteerd worden (logisch lijkt me). Er zijn diverse oplossingen voor, maar er moet daadwerkelijk wat veranderd worden aan het conventionele spoor.
Oplossing: Prorail moet maar eens een implementatieplan van assentellers maken. Ben je ook af van de problemen met geïsoleerde spoorsecties die opeens niet meer geïsoleerd meer zijn.

Trouwens: zijn soortgelijke EMC instralingen van de HSL1 niet wat men verdenkt dat de oorzaak is van het treinongeval in Buizingen? Dan weer: waarom vraagt men advies in landen die eigenlijk geen raakvlak hebben met de Nederlandse situatie en vraagt men geen advies in België?
Als het klopt wat zo in de voortgangsrapportage staat lijkt me dat toch wel kwalijk.

In België ging het dan om het sein en niet om de bezetmelding van het spoor. Ik weet alleen niet of bij Buizingen assentellers gebruikt worden of spoorstroomlopen, indien het laatste dan kan een probleem daar natuurlijk het probleem met het sein veroorzaken.

Hoe zit dat in Nederland bij nieuwe baanvakken en grote verbouwingen (zoals Eindhoven-Boxtel en Utrecht-Amsterdam)? Is er sprake van algemene inzet van assentellers voor de treindetectie of blijft men op spoorstroomlopen vertrouwen?

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 05-10-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:38:
[...]

Oplossing: Prorail moet maar eens een implementatieplan van assentellers maken. Ben je ook af van de problemen met geïsoleerde spoorsecties die opeens niet meer geïsoleerd meer zijn.
Zie Ah - Ww. Nadeel van Assenteller is beschikbaarheid. Assentellers zijn niet zelfherstellend, spoorstaafbreuken worden niet gedetecteerd, en alles zou dan ook omgebouwd moeten gaan worden naar ATB-NG. Zie jij het nu nog gebeuren :?
Trouwens: zijn soortgelijke EMC instralingen van de HSL1 niet wat men verdenkt dat de oorzaak is van het treinongeval in Buizingen? Dan weer: waarom vraagt men advies in landen die eigenlijk geen raakvlak hebben met de Nederlandse situatie en vraagt men geen advies in België?
Als het klopt wat zo in de voortgangsrapportage staat lijkt me dat toch wel kwalijk.
Wat er in Buizingen gebeurd is weet ik niet, maar daar is het seinstelsel en de beveiliging op sommige lokaties kansloos dus daar kan ik je niets over melden. Advies bij andere landen is er zeker wel ingewonnen, maar er zijn gewoon landspecifieke dingen die je niet kan uitwisselen. Op het gebied van EMC zijn vele pallets vol dossiers geschreven, maar EMC is zeer complex en kan zich in de praktijk toch weer net even anders gedragen.
In België ging het dan om het sein en niet om de bezetmelding van het spoor. Ik weet alleen niet of bij Buizingen assentellers gebruikt worden of spoorstroomlopen, indien het laatste dan kan een probleem daar natuurlijk het probleem met het sein veroorzaken.

Hoe zit dat in Nederland bij nieuwe baanvakken en grote verbouwingen (zoals Eindhoven-Boxtel en Utrecht-Amsterdam)? Is er sprake van algemene inzet van assentellers voor de treindetectie of blijft men op spoorstroomlopen vertrouwen?
Assentellers: Alleen dieselbaanvakken of 25kV. In ET-gebied (elektrische tractie 1500V): spoorstroomlopen. In ET-gebied (25kV): Assentellers of Jade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:53:
[...]

Zie Ah - Ww. Nadeel van Assenteller is beschikbaarheid. Assentellers zijn niet zelfherstellend, spoorstaafbreuken worden niet gedetecteerd, en alles zou dan ook omgebouwd moeten gaan worden naar ATB-NG. Zie jij het nu nog gebeuren :?
Niet op korte termijn nee. Maar dat betekent niet dat er voor de problemen geen oplossingen zijn.

Ah-Ww is IMHO een sterk staaltje PrutsRail werk. Zie het buitenland waar al jaren probleemloos met assentellers gewerkt wordt. Waarom kan dat hier niet? Ik weet niet hoe spoorstaafbreuk in het buitenland gedetecteerd wordt, maar dat kun je in Nederland vast ook toepassen. ATB-NG inbouwen is natuurlijk geen eis als je assentellers monteert, maar is meer een punt als de EMC de ATB beinvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

jelmervos schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:27:
[...]

Wat een ding is dat zeg:
[video]

leuk filmpje alleen waren onze Oosterburen (Spitzke) niet aan de slag maar Volkerrail

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet er iemand wat er op ledn aan de hand is, iets met een bovenleiding stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Pas maar op, daarvoor werd ik nog eens op mijn vingers getikt door een modje... :+

Verder mochten twee SLT's retour afzender voor nawerk door Bombardier: klikkie-wikkie-zon-kwam-tevoorschijn. Tevens een nieuwe (2445) uit Aachen en eentje voor de EMC-testen naar Wildenrath (2444).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 12:59:
[...]

Niet op korte termijn nee. Maar dat betekent niet dat er voor de problemen geen oplossingen zijn.

Ah-Ww is IMHO een sterk staaltje PrutsRail werk. Zie het buitenland waar al jaren probleemloos met assentellers gewerkt wordt. Waarom kan dat hier niet? Ik weet niet hoe spoorstaafbreuk in het buitenland gedetecteerd wordt, maar dat kun je in Nederland vast ook toepassen. ATB-NG inbouwen is natuurlijk geen eis als je assentellers monteert, maar is meer een punt als de EMC de ATB beinvloedt.
Ah-Ww is een hoofdpijn dossier. Daar zijn nieuwe assentellers neergelegd, maar ook die zijn niet voldoende beschikbaar. Ook hierbij weet ik niet de exacte details, omdat ik niet aan die klus werk.
Volgens mij wil jij echt wel heel erg graag met max 40km/h door nederland rijden :? Je kan van mij best alleen maar assentellers neerleggen maar je moet toch ook iets hebben om ATB de trein in te krijgen. Raad eens wat ze daarvoor gebruiken :+
Even serieus. Assentellers zijn best mooi, en kunnen ook best goed werken (zie HSL en het oude "noordnet") alleen je hebt er allemaal computers voor nodig en zijn gewoon niet voldoende beschikbaar en niet zelfherstellend. Op een vrije baan (b.v. tussen Ede en wolfheze) wil je echt niet overal computersystemen hebben staan terwijl het alternatief (namelijk spoorstroomloop met ATB) vele malen goedkoper is, en daarnaast een veel hogere beschikbaarheid heeft, zelfherstellend is en eenvoudig (lees: goedkoop) in onderhoud is.
Daarnaast is het zo dat je gewoonweg niet meer wilt investeren in ATB/ATB-NG maar gewoon naar ERTMS over wilt gaan! Dát zet zoden aan de dijk. Ik snap je stelling van je assentellers en ATB daarom ook niet zo goed. De discussie is wel leuk overigens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik heb het stationsgeluid op amersfoort op kunnen nemen:
www.keesbunk.nl/overig/ns.amr [rechtermuisknop, opslaan]
Afspelen kan met quicktime. Geluidje is slecht te horen, maar dat is werkelijkheid ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Lijkt wel verdacht veel op de NS-internationaal jingle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 07-07 17:18

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
is het ook, dat was op 25 september ook continu te horen of Amf, niet alleen voor de Berlijn-IC maar voor al het verkeer (lekker verwarrend).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Het grappig was dat tijdens een omroep van Conexxion voor de Valleilijn wel de normale jingle klonk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 08:47
Wat is er mis met spoorstroomloopdetectie? Lijkt me meer fail-safe dan assentellers. MITS de laag roest niet te dik is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
"meer" fail-safe B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Op woensdag 6 oktober 2010 09:54 schreef trainfreak het volgende:
Maandag en/of [dinsdag] waren er testritten met de Albatros op L2 (Leuven-Luik)
En maandagnacht zijn de sleetstukken van de panto's doorgebrand door grote vonkvorming.
Echt een toppertje, die Albatros...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over mazzel gesproken:
Een nog onbekende automobilist is dinsdagavond rond 23.30 uur in Eindhoven ontsnapt aan een bizar treinongeluk.

De auto van de man viel stil toen hij de spoorwegovergang aan de Loostraat in Eindhoven passeerde. De man vluchtte uit zijn auto omdat de bomen van de overweg sloten.

Meteen daarna werd de auto geramd door een intercitytrein die in de richting van Venlo reed en vervolgens door een goederentrein uit de andere richting. Dat heeft het Korps landelijke politiediensten (KLPD) woensdag bekendgemaakt.
Bron en foto's: http://www.nu.nl/algemeen...t-bizar-treinongeluk.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij zo'n dingen vraag ik me altijd af hoe je het in hemelsnaam voor elkaar krijgt om precies op een spoorwegovergang tot stilstand te komen. Rij je dan met 10km/h een overweg over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:13:
Bij zo'n dingen vraag ik me altijd af hoe je het in hemelsnaam voor elkaar krijgt om precies op een spoorwegovergang tot stilstand te komen. Rij je dan met 10km/h een overweg over?
Die kans is precies even groot als dat je er net na tot stilstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:13:
Kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat de overweg een heuveltje, of juist een kuiltje, vormt, waardoor mensen hun auto kunnen laten afslaan als ze er niet op bedacht zijn (bijvoorbeeld niet bekend met die overweg). Kan me voorstellen dat je op zo'n moment even wat minder helder denkt als je opeens koplampen van een aanstormende trein ziet opdoemen, en je wagen uitspringt.

Een (te lage) vrachtwagen kan in zo'n geval ook blijven steken, en niet meer weg kunnen komen (of iig, niet op tijd).

Zo hadden wij in Roosendaal ook zo'n klote-overweg. Ding was alleen met een AKI beveiligd, en vormde een (best forse) heuvel). Daar zijn wel eens tractoren met lage aanhangers blijven steken: *BOEM* (nooit gewonden bij gevallen geloof ik).

Nu is die overweg al een jaar of 8 (denk ik, als het niet langer is) gesloten, maar toch, dit soort situaties kunnen dus gebeuren.

En sommige mensen zien gewoon niet dat ze op een overweg staan, met dit als gevolg:

En sommigen willen dood, of weten niet wat een overweg is, en doen dan dus dit soort dingen:

Meestal wint de trein, zeker bij auto's.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 16:10
Ik dacht dat die ERTMS problemen voorbij waren? Echter ging ik gisteren van Rotterdam naar Brussel, mooi in iets meer dan een uur, hadden we op de heenweg een vertraging van iets meer dan een uur... oftewel de reistijd werd verdubbeld.
Onderweg werd de hele trein gereset toen we de grens over waren en er werd zelfs omgeroepen dat er "seinproblemen" waren :+

Toevallig had ik een afspraak met iemand van de spoorwegen, die had ook nog in het systeem gekeken alwaar stond dat het probleem in Nederland lag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=9IJADuyfKXE]
Eurostar heeft vandaag een en ander aangekondigd: ze gaan al hun treinen volledig renoveren, en er is een order geplaatst bij Siemens voor 10 nieuwe hogesnelheidstreinen van het type Velaro D. Deze treinen, genoemd "Eurostar 320", zullen een topsnelheid hebben van 320 km/h en inzetbaar zijn in vrijwel heel West-Europa, waaronder ook Nederland en België.

Eurostar hoopt hiermee te kunnen groeien zodat ze niet alleen een aanbieder zijn van reizen Parijs <-> Londen <-> Brussel en verder afhankelijk te zijn van partnerships, maar ze willen ook zelf die diensten aanbieden.

[ Voor 21% gewijzigd door Alex) op 07-10-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wauw. Zie je, AnsaldoBreda, het is helemaal niet nodig om nieuwe hogesnelheidstreinen een ontzettend lelijke neus te geven. Ze kunnen ook gewoon mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De Eurostar e320 is 400 meter lang, net als de huidige TGV-TMST's van Alstom. De e320 biedt wel meer capaciteit: 900 reizigers voor de e320 tegenover 750 reizigers voor de TMST. Dit is toe te schrijven aan de 'distributed power'-bouw van de Siemens-treinen, waarbij de aandrijvingskracht over meerdere rijtuigen is verdeeld. De TMST's hebben aan iedere kant een krachtige locomotief, wat zitplaatsen kost.

Verder krijgen de treinen beschikking over wifi, on-board audio en video, realtime reis- en bestemmingsinformatie en het laatste nieuws.

Het ontwerp van de treinen, zowel interieur als exterieur, wordt gedaan door het Italiaanse Pininfarina: bekend van luxe auto's zoals Ferrari's, Lamborghini's maar ook van onze nationale schaamte, de V250. Meer feiten hier.

Grotere foto:
Eurostar E320 in Hyde Park
bron

[ Voor 17% gewijzigd door Alex) op 07-10-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Vandread schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:21:
Ik dacht dat die ERTMS problemen voorbij waren?
Waar heb je dat gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Alex) schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 12:58:
De Eurostar e320 is 400 meter lang, net als de huidige TGV-TMST's van Alstom. De e320 biedt wel meer capaciteit: 900 reizigers voor de e320 tegenover 750 reizigers voor de TMST. Dit is toe te schrijven aan de 'distributed power'-bouw van de Siemens-treinen, waarbij de aandrijvingskracht over meerdere rijtuigen is verdeeld. De TMST's hebben aan iedere kant een krachtige locomotief, wat zitplaatsen kost.
Mooi ding inderdaad. Hij is 400m lang, omdat voor de kanaaltunnel een minimale lengte geldt van 375m (meen ik ergens gelezen te hebben).

[ Voor 0% gewijzigd door IJnte op 07-10-2010 14:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom geldt (met een t) die lengte? Ivm de bovenleiding ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, de verplichting om als je op een willekeurige plek in de tunnel stil komt te staan, je altijd naast een nooduitgang staat.
En er is 375 meter tussen elke nooduitgang.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 07-10-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aaaah okay. jeetje wat een Regelgeving. Technisch gezien blijven de nooduitgangen namelijk even ver weg... (200m gemiddeld) , of je nou een trein hebt van 1 meter, 10 meter of 400 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maar met een trein van 400 meter sta je altijd pal naast een nooduitgang. Dus bij evacuatie kun je de rezigers door de trein naar de nooduitgang leiden.
Bij een trein van 200 meter moet je in het slechtste geval 100 meter door de tunnel lopen, en dat is wat men niet wil.

Uit de netverklaring van Eurotunnel
3.7. Evacuation safety

The availability of emergency exits every 375m into the protected environment of the service tunnel is a main feature of the safety arrangements for occupants of the Channel Tunnel. One of the preconditions for efficient and safe evacuation of passengers in an emergency is to stop the train, and more specifically a coach carrying passengers or directly accessible by passengers, alongside an emergency exit. In order for this condition to be systematically achieved, irrespective of stopping conditions in particular, passenger trains are normally required to be at least 375m long (excluding power cars, unless passengers can easily evacuate from them) and passengers have to be able to pass from one end to the other. This base configuration provides the optimum conditions of safety if evacuation is necessary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 04-07 16:09
En volgens mij geld er voor de kanaaltunnel ook de eis dat de trein ook nog na achterlating van een deel van de trein verder of terug kan rijden, ik weet niet of andere HS treinen ook kunnen afkoppelen en voor de helft verder kunnen rijden? (ik weet natuurlijk wel dat andere HS treinen niet aan het profiel en andere eisen van de kanaaltunnel voldoen)

De Eurostar e320 moet dan ook aan deze eis kunnen voldoen.

Zie: Wikipedia: British Rail Class 373
The trains were designed with Channel Tunnel safety in mind, and consist of two independent "half-sets", each with its own power car. Most of the trailers rest on Jacobs bogies which are shared between adjacent carriages, supporting both of them. However, the power cars at each end of the train and the two central trailers (coaches 9 and 10 in a full-length set) rest partially or fully on their own bogies. Across the non-shared bogies, the set is coupled together using a Scharfenberg coupler, providing three points for easy separation in the event of an emergency in the Channel Tunnel. The electrical supply cables between a power-car and the first carriage are designed to break apart during an emergency separation of the train. In the event of a serious fire on board while travelling through the Tunnel, the passengers would be transferred into the undamaged half of the train, which would then be uncoupled from the damaged half and driven out of the tunnel to safety.[25] If the undamaged part is the rear half of the train, this would be driven by the Chef du Train who is a fully authorised driver and occupies the rear driving cab while the train travels through the tunnel for this purpose.[26]

[ Voor 3% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-10-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Lennart_1337 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:58:
En volgens mij geld er voor de kanaaltunnel ook de eis dat de trein ook nog na achterlating van een deel van de trein verder of terug kan rijden, ik weet niet of andere HS treinen ook kunnen afkoppelen en voor de helft verder kunnen rijden? (ik weet natuurlijk wel dat andere HS treinen niet aan het profiel en andere eisen van de kanaaltunnel voldoen)

De Eurostar e320 moet dan ook aan deze eis kunnen voldoen.

Zie: Wikipedia: British Rail Class 373

[...]
Volgens mij is die eis komen te vervallen omdat dit in meer dan 15 jaar nog nooit nodig is geweest. Ook de eis van een lengte van 400 meter wordt onderzocht, als DB met ICE-3MF's door de Kanaaltunnel gaat rijden gaan ze dat doen met 2 gekoppelde stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mja dan moet je nog steeds een keer extra de trein uit of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Nee, daar heb je gelijk in. Hoe men het (voor zover ik weet) op wil gaan lossen is dat de machinist op een bepaalde plek gaat stoppen zodat mensen in de voorste ICE naar voren moeten lopen voor de nooddeur, en mensen in het achterste stel lopen naar achteren. Maar daarom gaat men over een goede 2 weken ook proefritten uitvoeren om te kijken hoe dit allemaal werkt.

De proefritten die men dan gaat doen zijn helemaal tot aan Londen en terug, dus reken maar op flink wat fotografen langs de route. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48
Ah, dat is interessant. Ik wist niet dat DB al bezig was met het plannen van proefritten e.d. Goed om te horen, want het zou wel mooi zijn als er wat concurrentie kwam in de Kanaaltunnel.

[ Voor 4% gewijzigd door Mottebelke op 07-10-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het gerucht gaat dat die proefritten op 19 oktober zullen plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48
Alex) schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 16:39:
Het gerucht gaat dat die proefritten op 19 oktober zullen plaatsvinden.
De Engelse krant The Evening Standard heeft vandaag een artikeltje over de nieuwe Eurostar en daar wordt zelfs vermeldt dat DB over twee weken haar nieuwe trein voor de Kanaaltunnel 'presenteert'. Dat lijkt me dan toch een persmomentje te worden, en dus niet alleen maar wat testritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Natuurlijk zal het een persmomentje worden, want DB wil de wereld laten weten dat zíj heer en meester zijn op het gebied van logistiek: zowel bij het vervoeren van mensen als bij goederenvervoer. Kijk maar naar de overnames van Arriva, EWS, en de vele andere overnames die ze hebben gedaan. De enige partij die in grootte enigszins overeenkomt met DB is SNCF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Vakbond voor Rijdend Personeel eist betere toiletvoorzieningen voor NS-personeel dat werkt in de nieuwe Sprintertreinen. In deze treinen zitten geen toiletten.

Conducteurs komen daardoor volgens de bond in de problemen.

''Vaak wordt er dan naar alternatieven gezocht zoals een lege fles, aan de blinde kant van de trein of uit het zicht op een perron'', stelt de bond op haar website.

Niet alleen voor conducteurs is het lastig. Ook reizigers kampen ermee. Enkele 'schrijnende voorbeelden' zijn ''oudere reizigers en kinderen die het in hun broek doen.

Reizigers die plassen in de trein of op het perron, reizigers die bij gebrek aan een toilet overgeven in de afvalbakken.'' De bond heeft de directie van de NS ingelicht en eist een oplossing.

Het is niet voor het eerst dat er geprotesteerd wordt tegen het ontbreken van toiletten in de Sprinters. Minister Camiel Eurlings van Verkeer zegde eerder toe dat er toiletten komen op ruim honderd stations waar nog geen wc's zijn.

Volgens Eurlings zou het 100 miljoen euro kosten om alle Sprinters van een toilet te voorzien.

De NS weet van de klachten en gaat op enkele stations in het land toiletten plaatsen.

''De Sprinters zijn bedoeld voor korte routes. Maar op sommige plekken, waar een trein binnen tien minuten moet keren en vertrekken en er geen toiletten zijn, plaatsen we die'', aldus een woordvoerder.
Bron: http://www.nu.nl/economie...re-toiletvoorziening.html

Die toiletten op stations, ik neem aan dat dat afgeschermde, betaalde, toiletten gaan worden? Zo niet vrees ik dat ze binnen 5 werkdagen door vandalen gesloopt zijn namelijk....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 16:10
Gehoord van spoor mensen.... kan er niet zo veel over vinden trouwens.
Hoezo? ;) andere bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Vandread schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:57:
[...]

Gehoord van spoor mensen.... kan er niet zo veel over vinden trouwens.
Hoezo? ;) andere bronnen?
Spoormens meldt zich..
ERTMS an zich werkt al best wel aardig in NL. Op de HSL werkt het redelijk goed, alleen is het bereik niet overal even goed. De grensovergang is ook niet heel problematisch meer. Op de betuweroute werkt het eigenlijk al vanaf het begin best goed. Enige zorgenkindje is op dit moment Asd-Ut waar het gewoon uit staat. Verwachtingen zijn bij dit laatste project dat het volgend jaar actief zal worden.
Problemen zijn meer te herleiden naar een slechte trein/baan integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Op de Betuweroute ligt Alstom-ERTMS (tenminste, dat zeiden de ERTMS-bakens rondom de opritten bij Meteren me toen mijn IC er tergend traag langsreed, de Alstom-logo's waren duidelijk zichtbaar), op de HSL ligt Siemens/Alcatel-apparatuur.

Asd - Ut wordt geleverd door Bombardier, en juist Bombardier is de partij die behoorlijk wat problemen heeft met niet-Bombardier ERTMS-installaties is mij verteld... ze hebben niet voor niets een boete gekregen van een half miljoen euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 09:21
Die Eurostar lijkt hetzelfde als de ICE met alleen een ander kleurwerk erop. :o

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 07-07 17:18

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
is het feitelijk ook, de Velaro D is een afleiding van het ICE3 ontwerp en wordt nu ook geleverd aan DB zijnde nieuwe ICE stellen: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1JVtDELSPK9pznkqZdY8MgkO/full.jpg

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Er is wel een verschil: ze zijn 2x zo lang. 400 meter in totaal, gevormd door 16 bakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Over internet in de trein en veiligheid:
Gratis T-Mobile HotSpot security software.

Met onze gratis software kunt u zorgen voor een veilige verbinding tussen uw laptop en het internet. De software zorgt voor versleuteling van de gegevens die via het HotSpot netwerk worden verzonden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een zogenoemd Virtual Private Network (VPN).

• Deze software is alleen geschikt voor Windows98, Windows2000 en Windows XP.
• Om de software te installeren kunt u het bestand downloaden en vervolgens openen / uitvoeren. De software installeert zichzelf en plaatst een snellkoppeling op uw Bureaublad om het programma makkelijk te kunnen starten.

Download hier de installatiehandleing van de security software.

Download de security software.

LET OP: gebruik deze software niet als u al VPN software geinstalleerd hebt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarmee ik dus een VPN-verbinding opzet van een netwerk dat ik niet vertrouw, naar een ander netwerk dat ik niet vertrouw. Wat schiet ik daarmee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik zou idd ook niet zomaar een VPN-verbinding naar een onbekend netwerk opzetten, en er dan mijn data naar toe sturen...

Plus dat het alleen voor verouderde OS-en geschikt is, niet voor Windows Vista en Windows 7 (dat op moderne laptops word uitgeleverd). Ja, daar hebben we dus niet zo gek veel aan...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CyBeR schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 11:29:
Waarmee ik dus een VPN-verbinding opzet van een netwerk dat ik niet vertrouw, naar een ander netwerk dat ik niet vertrouw. Wat schiet ik daarmee op?
Dan kunnen in ieder geval je medereizigers niet je pakketjes opvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 11:55:
[...]

Dan kunnen in ieder geval je medereizigers niet je pakketjes opvangen :)
Nee, maar weet jij veel wat er binnen het andere netwerk gebeurd, daar heb je geen inzage in, en dus geen controle op.

Zit je nog steeds met een onveilige situatie... van de regen in de drup.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 09-10-2010 11:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Tsja of je nu thuis Ziggo niet vertrouwt met je data of in de trein T-Mobile wantrouwt...

Ik gebruik het zelf niet want het enige wat ze van mij kunnen pakken is m'n Tweakers-login-cookie en dat is na uitloggen ook niets meer waard.

Ik ben allang blij dat ze de mogelijkheid bieden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ligt er bij jullie ook 5cm sneeuw voor de deur :?

De telegraag en Nu.nl spreken trouwens over een nieuw onderdeel bij het spoor waar ik nog nooit van gehoord heb:
Zo heeft ProRail ruim tweeduizend wisserverwarmers opgeknapt of vervangen
Bron: Telegraaf.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dit is een al een maand lang aangekondigde oefening ;)

Las dat van wisserverwarming bij nu.nl trouwens ook, die lui zouden een wisselverwarming nog niet herkennen als het opstond en hun de hand schudde...

Of zouden ze bedoelen/denken dat de ruitenwissers op de treinstellen verwarmd worden? :X

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Dit topic is gesloten.