Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:27
Dragonslaughter schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:43:
Ook ik ben mij aan het oriënteren om binnen enkele weken een HTPC aan te schaffen. Momenteel heb ik de volgende configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 149,69€ 149,69
1Anysee E30TCPlus€ 139,98€ 139,98
1Conceptronic CBT2NANO€ 5,77€ 5,77
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 61,-€ 61,-
1Sony NEC Optiarc AD-7700S€ 22,-€ 22,-
1Silverstone Grandia GD02B-MT€ 295,-€ 295,-
1Nexus Real Silent SP802512L-03 , 80mm€ 3,90€ 3,90
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 37,66€ 37,66
1AMD Athlon II X2 245€ 53,44€ 53,44
1Nexus Value 430€ 54,50€ 54,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 35,-€ 35,-
1MSI 760GM-E51€ 49,72€ 49,72
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 135,60€ 135,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.043,26

Er zijn alleen een paar punten waar ik nog niet uit ben:
  • Weet iemand welke CPU koeler in deze kast past? Past de Scythe Ninja Mini hier bijvoorbeeld in?
  • Werkt dat iMon goed in combinatie met Windows 7 Pro? Om het systeem ook zonder tv goed te kunnen bedienen voor muziek e.d?
  • Ik heb er een losse geluidskaart bij staan omdat ik via dit systeem in goede kwaliteit digitale radio wil kunnen luisteren. Hij komt dan ook aangesloten te staan op mijn NAD voorversterker via tulp. Levert dit echter geen problemen op met de output via HDMI die naar de tv loopt? Oftewel, kan het systeem standaard via beide kanalen het signaal sturen? Of zou ik bijvoorbeeld beter voor de Xonar HDAV1.3 Deluxe kunnen gaan? Ik heb geen surround set, dus ook geen surround output nodig...
Zijn er nog andere compatibiliteits-issues of dingen waar ik rekening mee moet houden? Doel is een HTPC die in principe zo'n 5 jaar vooruit kan zonder noemenswaardige upgrades (hooguit een blu-ray drive ter vervanging van de dvd-drive). Daarnaast komt er een simpele mediacenter interface zodat iedere aap hem zou moeten kunnen bedienen.
" via dit systeem in goede kwaliteit digitale radio wil kunnen luisteren".
Ik vraag me af, welke internetradiokanalen jij goede kwaliteit vind? De meeste internetradio's die ik ken, hebben een matige geluidskwaliteit. Alleen als je lossless-radio zenders luistert, zou ik investeren in goede stereo geluidskaart. Is de HRT Streamer niet wat? Dit is een goede digitale analoog omzetter, die via usb aangesloten wordt op de htpc en via tulp op je voorversterker.

Voor de meeste radio streams is de geluidskwaliteit van deze streams de beperkende factor, niet de ingebouwde geluidskaart op een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslaughter
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02 19:18
HeyJIJdaar schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:07:
[...]

" via dit systeem in goede kwaliteit digitale radio wil kunnen luisteren".
Ik vraag me af, welke internetradiokanalen jij goede kwaliteit vind? De meeste internetradio's die ik ken, hebben een matige geluidskwaliteit. Alleen als je lossless-radio zenders luistert, zou ik investeren in goede stereo geluidskaart. Is de HRT Streamer niet wat? Dit is een goede digitale analoog omzetter, die via usb aangesloten wordt op de htpc en via tulp op je voorversterker.

Voor de meeste radio streams is de geluidskwaliteit van deze streams de beperkende factor, niet de ingebouwde geluidskaart op een moederbord.
Ik zat voornamelijk te denken aan de digitale streams van Ziggo die ik via de Anysee decoder zal kunnen ontvangen. Ik neem aan dat deze kwaliteit beter is dan die van internetstreams of analoge radio, maar wellicht kan iemand dit bevestigen?

De HRT Streamer kende ik nog niet. Wellicht ook interessant, maar werkt waarschijnlijk niet samen met de anysee/ziggo digitale radio streams?

Nog een totaal andere vraag: Komt de tray van zo'n slimline dvd-drive helemaal naar buiten zoals een normale dvd-drive, of maar een klein stukje waarbij je hem zelf verder eruit moet trekken zoals vrijwel alle laptops hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FREAKJAM schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:56:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet het directe verschil tussen die 2.
Ik ben van plan dit setje te gaan kopen, en die wil ik natuurlijk volledig benutten. DTS-HD lijkt dus het antwoord.
Stiekem nog een extra vraagje. De receiver is 7.1 en de speakerset is 5.1 Moet het moederbord dan 5.1 of 7.1 zijn?
Dan zit je inderdaad naar DTS HD te kijken. HTPC FAQ
Het wil echter niet zeggen dat DTS niet zou volstaan. E.e.a. is een beetje afhankelijk van je eisen op audiogebied, dus ik zou me gewoon eens goed inlezen over je opties.
DTS HD + Linux maakt je zoektocht een stukje lastiger, vanwege het eerder aangehaalde NVidia punt. Is er een bepaalde reden waarom je voor Linux kiest?
Met dank voor je heldere antwoorden, elke keer weer!
np ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:40

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Edmin schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:35:
[...]

Dan zit je inderdaad naar DTS HD te kijken. HTPC FAQ
Het wil echter niet zeggen dat DTS niet zou volstaan. E.e.a. is een beetje afhankelijk van je eisen op audiogebied, dus ik zou me gewoon eens goed inlezen over je opties.
DTS HD + Linux maakt je zoektocht een stukje lastiger, vanwege het eerder aangehaalde NVidia punt. Is er een bepaalde reden waarom je voor Linux kiest?

[...]

np ;)
Ubuntu draait gewoon lekker in mijn ogen, sneller & stabieler, maar heeft ook weer zijn nadelen.
Stiekem moet ik toch voor Windows 7 gaan dus. Ik zal het FAQ nog eens doorlezen.
Ik weet stiekem wel wat ik moet nemen, echter mobo + cpu moet ik nog uitzoeken.
Belangrijkste voor mij op dit moment is of een i3 nu wel of niet af te reden is ivm de 24p issues.
Ik heb het gevoel dat ik alles kan met de setup die ik nu terug kan vinden in de BBG van september :)

[ Voor 5% gewijzigd door FREAKJAM op 04-10-2010 21:01 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 16:53
Edmin schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:18:

Een Nvidia grafische kaart die DTS kan streamen... dat kunnen er veel. Maar als je DTS HD bedoelt dan is de GTX460 je enige optie voorlopig, maar die is niet bijster geschikt voor een htpc wegens verbruik, hitte en prijs.
Een andere optie zou een adio kaart die DTS HD ondersteunt zijn, mar die zijn ook niet goedkoop.
Je gaf de hitte en geluid ook al eerder aan als nadeel voor de GTX460. Ik heb hem nu (Gainward Gtx460) draaien, zelfs onder zware load is hij nagenoeg geruisloos. Hitte valt heel erg mee. O.k., ik heb een grote kast (Origen S16T), maar geen exotische koeling. Gewoon de standaard fans van de kast, voeding, graka en de processorkoeling.

Degene die wél herrie maakt, waarvan ik op diverse sites had gelezen dat deze oh zo stil zou zijn, is de fan van de Scythe Ninja Mini. Die maakt veruit het meeste geluid van het systeem.

Just my €0.02

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 16:53
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:48:
Heb een HTPC met Win7 32bits, een passief gekoelde Sapphire SAPPHIRE HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI kaart en een Philips Aurea TV als beeldscherm.

Ik heb een zwart randje van ongeveer 1cm om het beeld staan en krijg dit niet weg. Heb de nieuwe ATI Catalyst Control Center maar daar kan ik het niet in vinden.
1: Heb je de Philips ingesteld PC mode? Bij mij (Pioneer KRP-500A) zorgde het ervoor dat ik niet iedere keer "dot by dot" beeldmode moest kiezen voor een volledig beeld.

2: Je TV draait op 1920x1080. Misschien staat je PC nog op 1900x1200 wat misschien scaling problemen geeft?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in overweging een htpc aan te schaffen voor bij een hd-ready panasonic viera plasmascherm in de woonkamer. Enkele eisen die ik eraan heb zijn alsvolgt:
- full hd video weergave
- zuinig
- goedkoop
- liefst een mooie mini ITX kast, maar een mATX of zelfs ATX past ook.

Optie 1:
Behuizing: mooie ITX kast inclusief voeding (300W)
Moederbord: 1156, H55, USB3
Processor: ntel i3 530 voor videoweergave

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB€ 65,-€ 65,-
1Sony NEC Optiarc AD-7700S€ 22,-€ 22,-
1Silverstone SG05€ 86,95€ 86,95
1Intel Core i3 530€ 95,11€ 95,11
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 33,-€ 33,-
1Gigabyte GA-H55N-USB3€ 94,09€ 94,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,58

Optie 2:
Behuizing: ATX kast (iets minder mooi)
Moederbord: MSI, 760G, AM3
Processor: AMD Athlon II X2 240
Videokaart: Club 3D HD5550 NE
Voeding: be quiet! Pure Power L7 300W

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB€ 65,-€ 65,-
1Samsung SH-S223B/BEBE€ 24,-€ 24,-
1Recom RC-MC1€ 42,30€ 42,30
1AMD Athlon II X2 240€ 45,35€ 45,35
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,90€ 34,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 33,-€ 33,-
1MSI 760GM-E51€ 49,72€ 49,72
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 62,17€ 62,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,87

Ik heb wel onderzoek gedaan maar sommige dingen kwam ik nog niet helemaal uit. Daarom vraag ik het hier om zeker te zijn voordat ik iets ga bestellen :) .

Vragen optie 1:
- Past de hardeschijf en de dvd brander samen in deze kast?
- Is de intel processor krachtig genoeg om video/geluid via hdmi door te geven aan mijn tv? Volgens enkele reviews wel, anderen zijn er minder tevreden over.
- Kan ik nog bezuinigen op enkele onderdelen?
- Is de ventilatie voldoende zonder (extra) fans?

Vragen optie 2:
- Is de voeding geschikt voor deze setup, inclusief grafische kaart?
1x ATX 24/20 pin, 2x Molex, 3x SATA, 1x 12V CPU 4pin, 1x Floppy
- Is de ventilatie voldoende?
- Kan ik nog ergens bezuinigen?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FREAKJAM schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:39:
[...]

Ubuntu draait gewoon lekker in mijn ogen, sneller & stabieler, maar heeft ook weer zijn nadelen.
Stiekem moet ik toch voor Windows 7 gaan dus. Ik zal het FAQ nog eens doorlezen.
Ik weet stiekem wel wat ik moet nemen, echter mobo + cpu moet ik nog uitzoeken.
Belangrijkste voor mij op dit moment is of een i3 nu wel of niet af te reden is ivm de 24p issues.
Ik heb het gevoel dat ik alles kan met de setup die ik nu terug kan vinden in de BBG van september :)
Zo lang je een discrete gpu gebruikt, maakt het 24p probleem van de i3 natuurlijk niets uit ;)

lmijnen schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:43:
[...]

Je gaf de hitte en geluid ook al eerder aan als nadeel voor de GTX460. Ik heb hem nu (Gainward Gtx460) draaien, zelfs onder zware load is hij nagenoeg geruisloos. Hitte valt heel erg mee. O.k., ik heb een grote kast (Origen S16T), maar geen exotische koeling. Gewoon de standaard fans van de kast, voeding, graka en de processorkoeling.

Degene die wél herrie maakt, waarvan ik op diverse sites had gelezen dat deze oh zo stil zou zijn, is de fan van de Scythe Ninja Mini. Die maakt veruit het meeste geluid van het systeem.

Just my €0.02

Edit: typo
En waarom denk je dat die cpu fan zo hard moet draaien? Je steekt een erg warm component in je case en voor zover ik kan zien blaast die Gainward niet alle warmte direct naar buiten. Dat heeft een negatief effect op de temps van je overige componenten.
En ja, ik ken zat zwaardere grafische kaarten die behoorlijk stil zijn, maar als het om een htpc gaat, is het mij al snel een dBa te veel. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Edmin op 04-10-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dragonslaughter schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:43:
[blablabla]
Oftewel, kan het systeem standaard via beide kanalen het signaal sturen? Of zou ik bijvoorbeeld beter voor de Xonar HDAV1.3 Deluxe kunnen gaan? Ik heb geen surround set, dus ook geen surround output nodig...
Multiple audio output is in windows 7 normaal gesproken niet mogelijk.
http://social.answers.mic...8f-4bed-abe0-3a9a74c232ab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een klein vraagje (en gezien de toepassing lijkt ze me geschikter in dit topic dan onder AMD):

Ik ben van plan een budgetvriendelijk mediacentertje te bouwen, en zal dit baseren op linux/XBMC.
Gezien door eerdere ervaringen wat sceptisch sta tegenover linux wil ik wel opties openhouden voor het later te laten draaien onder windows7.
Doel van het mediacenter is: vlot ALLE Hd films en muziek af te spelen, met eventueel op de achtergrond wat downloads.

Ik zou alle onderdelen in één keer willen bestellen bij dezelfde shop, en gezien dit in België is, weet ik dat ik net wat meer ga betalen, maar graag jullie advies.

- Processor: keuze uit: AMD Athlon II X2 245e (2x 2900 MHz ) voor 80 euro, AMD Athlon II X2 250 (2x 3000 MHz) voor 60 euro, de AMD Athlon II X3 415e (3x 2500 MHz) voor 100 euro of de AMD Athlon II X3 445 (3x 3100 MHz) voor 75 euro.
a) Ga ik best voor de e-versie voor het verschil en stroomgebruik (en dus kostprijs op lange termijn) of ga ik voor de gewone versie omdat het stroomverbruik de moeite niet is (en nee ik kan niet undervolten ofzo).
b) Ga ik voor de X2 versie met iets hogere kloksnelheid of ga ik voor de X3 met extra core en iets lagere kloksnelheid.

alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik denk dat ik er zo ongeveer uit ben met mijn setup :)
Ik speel liever op safe en ga voor een wat duurdere cpu en 4gb intern geheugen ipv 2.
Je weet nooit wat er in de toekomst gaat komen en met een quadcore en wat extra geheugen speel je toch op safe. Bovendien draait 64bit lekkerder weg als je 4gb geheugen erin hebt zetten.
Mijn voorkeur gaat uit naar GeiL-geheugen omdat ik dit op dit moment ook in mijn desktop heb draaien, en ik vind dit gewoon fijn geheugen. Zit al 3,5 jaar in mijn systeempje en nooit gezeur mee gehad.

Windows 7 heb ik trouwens hier nog liggen met licentie dus die is niet opgenomen in mijn lijstje :)

Wat ga ik hier uiteindelijk mee doen?
Hij zal puur als HTPC gaan dienen. Dat betekent XBMC erop knallen en lekker 1080p/720p af gaan spelen.
Ik heb gekozen voor een extra videokaart met interne audio-controller zodat Dolby en DTS-HD mogelijk is. (Met dank aan de heldere uitleg van Ed_L). Via HDMI naar een receivertje en die zal het geluid verder regelen. Het enige waar ik nog heel erg over twijfel is de behuizing. Er passen maar 2 harddisks in de Antec, en misschien komt er in de toekomst zomaar een extra harddisk bij. De Zalman HD503 kan 3 harddisks kwijt, maar kost weer een eurotje of 50 meer. Wat raden jullie me aan? Het moederbordje kan 5 sata-aansluitingen kwijt, dus dat is geen probleem.

Tenslotte moet er nog een toetsenbordje bij, maar daar twijfel ik ook nog over. Vind de Edimax best prijzig.
Anyways, op of aanmerkingen over onderstaande setup zijn meer dan welkom.

PS: Over een maandje of 6 trek in mijn nieuwe appartementje in, en dan ga ik deze setup pas echt 100% gebruiken. Echter zit ik eraan te denken om nu al alles aan te schaffen zodat ik al lekker kan spelen met deze setup en mijn huidige data kan overpompen naar mijn HTPC. Of zeggen jullie, wacht lekker een half jaartje, aangezien je dan misschien weer beter/ander spul hebt die beter zal voldoen aan mijn wensen?

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 82,-€ 164,-
1Antec Fusion Remote Zwart€ 124,60€ 124,60
1Scythe Big Shuriken€ 24,-€ 24,-
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,-€ 10,-
1AMD Athlon II X4 630€ 87,14€ 87,14
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 64,99€ 64,99
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 75,90€ 75,90
1MSI 760GM-E51€ 49,48€ 49,48
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 64,20€ 64,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 718,81

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietPrecies
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 15:43
Mijn HTPC, grotendeels gebaseerd op de BBG van september, maar ik heb wel specifieke wensen en vragen.

Dit heb ik op het oog;

CPU
AMD Athlon II X2 245
Processorkoeling
Scythe Ninja Mini Rev. B
Moederbord
?
DDR3 SDRAM
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G
Serial ATA
Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
Videokaart
?
Geluidskaart
Asus Xonar Essence STX
HTPC-behuizing
Nox Media 2, Nox Live of anders ?. Wel groot, lomp en strak vanwege '70s Sansui versterker
Voeding
Nexus Value 430
Ventilatoren
Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m
Blu-ray
Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)

Eisen

Wil het systeem aansluiten op mijn vintage Sansui AU-717 versterker, dus vandaar de geluidskaart vanwege de dac en analoog outs. Geluid zal dus via versterker lopen en Beeld via HDMI naar TV. Is dit goed apart aan te sturen?
Verder de mogelijkheid hebben tot draadloos verbinden met de router en eventueel lichte games.
Heb ik dus voldoende aan een moederbord met onboard gpu en zo ja welke? Of dien ik apart een videokaart aan te schaffen en moederbord en zo ja welke voldoen?
Verder nog opvallende zaken?

Too many freaks, not enough circuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:48:
Heb een HTPC met Win7 32bits, een passief gekoelde Sapphire SAPPHIRE HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI kaart en een Philips Aurea TV als beeldscherm.

Ik heb een zwart randje van ongeveer 1cm om het beeld staan en krijg dit niet weg. Heb de nieuwe ATI Catalyst Control Center maar daar kan ik het niet in vinden.
http://www.aoclarkejr.com...nd-underscan-options.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslaughter
PietPrecies schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:17:
Wil het systeem aansluiten op mijn vintage Sansui AU-717 versterker, dus vandaar de geluidskaart vanwege de dac en analoog outs. Geluid zal dus via versterker lopen en Beeld via HDMI naar TV. Is dit goed apart aan te sturen?
Ik snap dat je niet het hele topic doorleest, maar dit antwoord stond 3 posts boven de jouwe:
Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:04:
[...]
Multiple audio output is in windows 7 normaal gesproken niet mogelijk.
http://social.answers.mic...8f-4bed-abe0-3a9a74c232ab
Weet iemand een manier om hier omheen te werken zonder kwaliteit te verliezen en zonder dat je iedere keer het configuratiescherm in moet duiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Dragonslaughter op 06-10-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Dragonslaughter schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:34:
[...]

Ik snap dat je niet het hele topic doorleest, maar dit antwoord stond 3 posts boven de jouwe:

[...]

Weet iemand een manier om hier omheen te werken zonder kwaliteit te verliezen en zonder dat je iedere keer het configuratiescherm in moet duiken?
Als het niet softwarematig te doen is, dan kun je misschien gebruik maken van twee audiosplitters (1x tulp, naar 2x tulp uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslaughter
HeyJIJdaar schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 19:28:
[...]

Als het niet softwarematig te doen is, dan kun je misschien gebruik maken van twee audiosplitters (1x tulp, naar 2x tulp uit).
Dat heeft alleen 2 grote problemen. Ten eerste het kwaliteitsverlies wat duidelijk merkbaar is op een goede set. Ten 2e dat het om tulp en hdmi tegelijk gaat. Dus tegelijk analoog en digitaal signaal.

Dus eigenlijk zoek ik gewoon een hack waarmee de functionaliteit weer op het niveau komt van windows xp waar dit volgens mij wel probleemloos mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:32:

- Processor: keuze uit: AMD Athlon II X2 245e (2x 2900 MHz ) voor 80 euro, AMD Athlon II X2 250 (2x 3000 MHz) voor 60 euro, de AMD Athlon II X3 415e (3x 2500 MHz) voor 100 euro of de AMD Athlon II X3 445 (3x 3100 MHz) voor 75 euro.
a) Ga ik best voor de e-versie voor het verschil en stroomgebruik (en dus kostprijs op lange termijn) of ga ik voor de gewone versie omdat het stroomverbruik de moeite niet is (en nee ik kan niet undervolten ofzo).
b) Ga ik voor de X2 versie met iets hogere kloksnelheid of ga ik voor de X3 met extra core en iets lagere kloksnelheid.

alvast bedankt voor jullie reacties!
a. Het verschil tijdens dagelijks gebruik is minder dan het verachil in tdp doet vermoeden. Het verschil in geld haal je er iig niet uit. De enige optie is dan nog de verminderde warmteproductie, maar dat is ook vrij marginaal.
B. De x2 250 volstaat voor jouw gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een x4 is redelijk overkill als je er geen gebruik van gaat maken, maar kan voor een boost in het tarten etc. zorgen. Ik vraag me wel af waarom je denkt nog eens een extra hdd kwijt te moeten. Als je zoveel storage wil, zou ik gewoon eens naar een nas gaan kijken. Schijven maken geluid en produceren warmte. Met een nas kan je werkelijk overal bij je bestanden.

Mocht je nu het systeem npg niet nodig hebben, dan zou ik het nog niet aanschaffen. Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden van de komende generatie apu's van AMD. Die combineen mogelijk alle features + 3D ondersteuning en uvd3 bij nog lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Edmin schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 19:49:
[...]

Een x4 is redelijk overkill als je er geen gebruik van gaat maken, maar kan voor een boost in het tarten etc. zorgen. Ik vraag me wel af waarom je denkt nog eens een extra hdd kwijt te moeten. Als je zoveel storage wil, zou ik gewoon eens naar een nas gaan kijken. Schijven maken geluid en produceren warmte. Met een nas kan je werkelijk overal bij je bestanden.

Mocht je nu het systeem npg niet nodig hebben, dan zou ik het nog niet aanschaffen. Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden van de komende generatie apu's van AMD. Die combineen mogelijk alle features + 3D ondersteuning en uvd3 bij nog lager verbruik.
Ik neem aan dat je de volgende lijn van AMD bedoelt? Wanneer deze apu gebruikt gaat worden, komt de videokaart natuurlijk weer te vervallen, aangezien de gpu verwerkt zit in de apu, echter zal ik een moederbord moeten nemen met audio-uitgangen. Als ik een NAS ga gebruiken, scheelt dit natuurlijk een hoop ruimte in mijn HTPC. Een SSD is dan aan te raden denk ik om het OS erop te gooien?

Grootste nadeel is dat het gehele kostenplaatje hierdoor natuurlijk wat hoger zal worden, plus je moet een extra behuizing (de NAS) kwijt. Ik denk dat ik het gewoon idd bij max 2 schijven moet blijven en dat ik niet te hard van stapel moet lopen. 4TB is natuurlijk al een hele boel! De nieuwe lijn apu's klinken wel interessant, dus denk dat het inderdaad een goed idee is om te wachten!

Verder moet ik even aankijken hoe ik een moederboard met spdif aan moet sluiten op een receiver, want daar heb ik de ballen verstand van, maar dat spreekt wel voorzich denk ik :)

[ Voor 14% gewijzigd door FREAKJAM op 06-10-2010 20:27 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FREAKJAM schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 20:10:
[...]

Ik neem aan dat je de volgende lijn van AMD bedoelt? Wanneer deze apu gebruikt gaat worden, komt de videokaart natuurlijk weer te vervallen, aangezien de gpu verwerkt zit in de apu, echter zal ik een moederbord moeten nemen met audio-uitgangen.
voorlopig gs ik ervan uit dat de apu vastgesoldeerd op een moederbord wordt geleverd, vergelijkbaar met Atom. Ik verwacht echter ook dat de combinatie goedkoper zal zijn dan je huidige combinatie van CPU, mobo, gpu.
Als ik een NAS ga gebruiken, scheelt dit natuurlijk een hoop ruimte in mijn HTPC. Een SSD is dan aan te raden denk ik om het OS erop te gooien?
dat heeft wel mijn voorkeur inderdaad.
Grootste nadeel is dat het gehele kostenplaatje hierdoor natuurlijk wat hoger zal worden, plus je moet een extra behuizing (de NAS) kwijt. Ik denk dat ik het gewoon idd bij max 2 schijven moet blijven en dat ik niet te hard van stapel moet lopen. 4TB is natuurlijk al een hele boel! De nieuwe lijn apu's klinken wel interessant, dus denk dat het inderdaad een goed idee is om te wachten!
een nas is bij mij thuis onderdeel van het hele plan. De functionaliteit is niet alleen van toepassing op je htpc. Door nog even te wachten tot je het spul echt nodig hebt, kun je iig nog bekijken of er wat te sparen valt.
[/]
Verder moet ik even aankijken hoe ik een moederboard met spdif aan moet sluiten op een receiver, want daar heb ik de ballen verstand van, maar dat spreekt wel voorzich denk ik :)
[/quote] dan moet je dus een receiver met 's/pdif hebben. Het is echt geen rocketscience ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dragonslaughter schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 19:38:
Dus eigenlijk zoek ik gewoon een hack waarmee de functionaliteit weer op het niveau komt van windows xp waar dit volgens mij wel probleemloos mogelijk was.
Of de fabrikant van je geluidskaart lastig vallen: multiple audio uitvoer dient in W7 op driver niveau geregeld te worden (zie Virtual Audio Cable, een 3rd party driver die het wel kan). De fabrikanten lijken alleen nog niet zoveel zin (kennis?) te hebben om deze feature toe te voegen, en MS wijst weer naar de fabrikanten.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 07-10-2010 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het advies van Ed_L (waarvoor dank) kom ik tot volgende setup:

Processor: Athlon II X2 250 (2x 3000 MHz)
Moederbord: MSI 760GM-E51
Geheugen 2 GB DDR3-1333

En nu mijn bijkomende dilemma voor de videokaart:
- Een vriend raadt me de Asus EN210 Silent/DI LP met als chipset: NVIDIA GeForce 210 om optimaal in linux te kunnen geniet van VDPAU

- Als ik naar de BBG zie, wordt daar de Club3D HD5550 Noiseless Edition aangeraden

Mijn vraag:
a) Kan ik met beide kaarten zowel vlot alle HD afspelen in windows en in linux? Ik ben van plan om eerst XBMC op linux te proberen, maar als me dat weer niet zint, gaat er windows 7 op met XBMC.
(En dan zou ik graag toekomstgericht zeker willen zijn: heb ik nog wat overschot mocht er iets veranderen aan coderingen etc)
b) Gezien ik dus aan een Belgische winkel vasthang en niet echt van plan ben om alles in zeven verschillende shops te bestellen, is de Club3D HD5550 Noiseless Edition niet beschikbaar, maar vind ik wel de Asus EAH5570 Silent/DI met als chipset ATI Radeon HD5570. Is deze een waardig alternatief?

Of zijn er andere alternatieven die jullie kunnen aanraden en die geen extreme overkill zijn. Prijsverschil van enkele euro's voor een videokaart maakt mij niet zoveel uit, zolang ik maar gegarandeerd een tijdje gerust zit.

Wederom bedankt voor jullie reactie(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kortweg: Linux = nVidia kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kis nog wel je eisen op gebied van audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om eerlijk te zijn had ik daar nog niet al te veel over nagedacht:
In mijn huidige opstelling hangt mijn werk/game-pc mee aan mijn TV (SamsungLCD) en regel ik mijn audio via mijn stereo. Dit is echter een oud dingetje van Sony, maar geeft voldoende geluid voor mijn oren.

Ik ga er nu een mediacenter bij plaatsen, maar was er eigenlijk van uitgegaan dat ik dit ook gewoon mee aan mijn stereo ging hangen. Momenteel heb ik dus nog geen versterker met digitale ingang etc. (en is dat budgettair ook nog niet van toepassing), maar zal dat binnen een jaartje ofzo wel anders zijn.
Wat ik zeker niet ga doen is geluid via mijn TV afspelen.

Maar een bijkomende vraag dan:
Als ik voor linux kies moet ik voor nVidia gaan, en als ik voor windows kies dus Ati? Is er geen oplossing dat op beide systemen vlot gaat werken, of is dit een utopie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onder Windows maakt het weinig uit, Intel nVidia of ATi. ATi is ietsje goedkoper dan de equivalente nVidia, daarom staat-ie in de BBG. Het is puur Linux waar het moeilijk ligt, en alleen fatsoenlijke support is voor nVidia. Wil je een systeem waar je de optie openhoudt zou ik dus gewoon een nVidia kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyeco
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 14:22
Heb deze HTPC samengesteld op basis van de twee systemen uit dit topic, maar heb hier en daar er ook een eigen draai aan gegeven:

#ProductPrijsSubtotaal
1Conceptronic CBT2NANO€ 7,-€ 7,-
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS€ 70,32€ 70,32
1AMD Athlon II X2 240€ 45,40€ 45,40
1LG BH10LS30 Zwart€ 90,-€ 90,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 64,50€ 64,50
1Asrock M3A785GMH/128M€ 62,88€ 62,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,86

Nu heb ik nog wel een aantal vragen, om zeker te weten dat ik de goede keuze heb gemaakt. Daarom is de eerste vraag; zie ik iets over het hoofd? Heb ik niet logische of niet passende keuzes gemaakt?

Daarnaast heb ik nog een aantal vragen die iets verder gaan:
1. Is de door mij gekozen harddisk niet te lawaaierig ten opzichte van de rest van de gekozen componenten? (Keuze voor deze harddisk zodat ik mogelijkheid hou deze te kunnen overzetten in mijn NAS)

2. Ik wil graag een leuke boxenset aansluiten op mijn HTPC. Maar ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten. Ik wil het volgende resultaat behalen indien mogelijk:
- Geluid van alles wat je met de HTPC afspeelt via de aan te schaffen boxen.
- Geluid van interactieve TV van KPN ook via de aan te schaffen boxen.
(HTPC en interactieve TV van KPN sluit ik beide aan met HDMI op de TV)
- Het liefst geen extra apparaat om de audio te regelen.
- Integraal geluid in de woonkamer, hoeft geen 5.1 te zijn. Maar wel kwaliteit... Dus beter dan de ingebouwde boxjes in mijn lcd TV.
Wat voor soort set dien ik te kopen en hoe sluit ik deze aan?

3. Qua behuizing denk ik er sterk aan om niet de Antec te nemen maar de Lian Li PC-C37B, dit met name omdat deze veel beter in ons tv-meubel past qua diepte en hoogte. Welke beperkingen loop ik tegenaan als ik deze behuizing ga gebruiken in combinatie met de componenten die ik wil? Moet ik nog extra componenten aanschaffen voor bijvoorbeeld koeling?
Als ik het goed heb ontbreekt hier een afstandbediening en IR ontvanger. Welke kan ik hiervoor het beste kiezen?

Alle mogelijke oplossingen en commentaar is welkom, alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 10:13:
Onder Windows maakt het weinig uit, Intel nVidia of ATi. ATi is ietsje goedkoper dan de equivalente nVidia, daarom staat-ie in de BBG. Het is puur Linux waar het moeilijk ligt, en alleen fatsoenlijke support is voor nVidia. Wil je een systeem waar je de optie openhoudt zou ik dus gewoon een nVidia kiezen.
Het verschil zit nieuws alleen in prijs. Je vergeet de audio opties mee te wegen in je betoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Na een tijd lang nagedacht te hebben en rond gekeken naar verschillende setups ben ik toch bij het HTPC topic terecht gekomen. Binnenkort verhuis ik en ik wil dan een mediaserver/NAS hebben staan. Ik heb hier al veel opmerkingen gelezen dat het combineren van beide 'systemen' niet verstandig is. Redenen die genoemd worden zijn o.a. geluid warmte en energie. Ik heb geen last van eventueel geluid en kwa energy/warmte dacht ik dat het kiezen van die ecogreens+specifieke vid kaart wel wat uit zou moeten maken. Ik ben ook in het zgn. 24p probleem gedoken maar kwam erachter dat het een non issue is wanneer je niet de on chip video gebruikt (correct me if Im wrong :P)?

Budget is rond de 750 euro.

Ik heb een Full HD TV staan die ik wil aansluiten tzt

Netwerk is regulier (gewoon met kabel, ook draadloos maar lijkt me niet ideaal)

Ik wil blu-ray's af kunnen spelen en normale DVD's uiteraard. Ik wil soms eens een game kunnen spelen (als referentie; ik speel nu wel eens Test drive unlimited, moet hij wel aankunnen of CSS). Ik wil tevens later een beamer erop aan kunnen sluiten.

Het volgende systeem heb ik bij elkaar geraapt en zou volgens mij voldoende moeten zijn;

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 82,-€ 82,-
1Fractal Design Define R2€ 89,90€ 89,90
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 29,90€ 29,90
1Intel Core i3 530€ 92,93€ 92,93
1OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB€ 72,91€ 72,91
1MSI H55M-ED55€ 82,31€ 82,31
1Club3D HD 5670 512 GDDR5 PCI-E€ 73,72€ 73,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,66

Mijn enige twijfel is het moederboard. Zou het op zich wel fijn vinden als ik er een in deze prijsklasse kon vinden met standaard USB3.0 en wifi onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een tijd geleden heb ik een HTPC aangeschaft en heb al een tijdje de boel lekker aan het draaien op W7 met XBMC en MPC-HC. De hardware is:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! L7 350W€ 37,50€ 37,50
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK€ 79,70€ 79,70
1Gigabyte GA-H55M-USB3€ 90,75€ 90,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,13

Nu heb ik onlangs mijn eerste Blu-ray disk aangeschaft en moet ik wat aansluitingen veranderen om doorgifte van HD audioformaten (heb nu via toslink (spdif) aangesloten) aan mijn TX-SR607 receiver mogelijk te maken en hierbij loop ik tegen een aantal onzekerheden aan.

Ten eerste vind ik het niet altijd relaxed om mijn receiver aan te moeten hebben om beeld op mijn TV te krijgen (wanneer ik de receiver via HDMI tussen TV en HTPC in hang). Mijn 1e oplossing was om de TV op de DVI poort van de HTPC aan te sluiten (met HDMI verloop) en de receiver op de HDMI poort en dan via windows 7 mij i3 igp te configureren om 2 beeldschermen als een clone weer te geven. Ik kan bij geluidsinstellingen mijn receiver selecteren, maar hij geeft geen geluid door. Heeft iemand een gelijksoortige setup wel werkend? Zo ja, dan pruts ik gewoon nog even lekker door met de verschillende instellingen.

Verder had ik met de interne IGP van de i3 een aantal kleine problemen (waaronder het 24p verhaal en artifacts bij het DXVA decoderen van een aantal HD video's). Deze problemen zijn niet heel storend, maar heb toch liever alles perfect. Ik heb goede ervaringen met de combi van Nvidia en CoreAVC + Cuda bij het decoderen van H264. Alleen heeft Nvidia naar mijn mening op dit moment helemaal geen interessante HTPC kaarten in het assortiment (200 serie) omdat ze geen HD-audio kunnen bitstreamen (hoewel er binnenkort wel een goedkopere fermi uitkomt...). Nu vraag ik mij af of ik door het bijplaatsen van een 200 serie nvidia kaart Cuda kan gebruiken terwijl ik de IGP van de i3 gebruik om HD-audio te kunnen bitstreamen. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 0% gewijzigd door jaapsander op 08-10-2010 15:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus om even jullie advies samen te vatten:

Ik kan ipv. de voorgestelde Club3D HD5550 opteren voor de Asus EN210 Silent/DI LP (NVIDIA GeForce 210) met 512 MB, maar dan zal ik DTS HD kunnen vergeten, of ik moet later mijn videokaart upgraden of een alternatieve geluidskaart voorzien. Maar gewoon audio via de onboard gaat tijdelijk wel.

En dus wordt mijn systeem:
Processor: Athlon II X2 250 (2x 3000 MHz)
Moederbord: MSI 760GM-E51
Geheugen 2 GB DDR3-1333
Asus EN210 Silent 512mb

Eventjes als laatste controle: dit systeem zal dus zowel onder windows 7 als linux van hardwareversnelling kunnen genieten voor het afspelen van HD-content, en zal hier totaal geen problemen met hebben (en zelfs een beetje overschot?)

Bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
jaapsander schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:38:

Ten eerste vind ik het niet altijd relaxed om mijn receiver aan te moeten hebben om beeld op mijn TV te krijgen (wanneer ik de receiver via HDMI tussen TV en HTPC in hang). Mijn 1e oplossing was om de TV op de DVI poort van de HTPC aan te sluiten (met HDMI verloop) en de receiver op de HDMI poort en dan via windows 7 mij i3 igp te configureren om 2 beeldschermen als een clone weer te geven. Ik kan bij geluidsinstellingen mijn receiver selecteren, maar hij geeft geen geluid door. Heeft iemand een gelijksoortige setup wel werkend? Zo ja, dan pruts ik gewoon nog even lekker door met de verschillende instellingen.
Ik zou zeggen blijf nog maar even doorprutsen je vind vast wel iets. Al weet ik niet waarom TV via reciever zo een probleem is (daarom heb je toch een afstandsbediening).
Verder had ik met de interne IGP van de i3 een aantal kleine problemen (waaronder het 24p verhaal en artifacts bij het DXVA decoderen van een aantal HD video's). Deze problemen zijn niet heel storend, maar heb toch liever alles perfect. Ik heb goede ervaringen met de combi van Nvidia en CoreAVC + Cuda bij het decoderen van H264. Alleen heeft Nvidia naar mijn mening op dit moment helemaal geen interessante HTPC kaarten in het assortiment (200 serie) omdat ze geen HD-audio kunnen bitstreamen (hoewel er binnenkort wel een goedkopere fermi uitkomt...). Nu vraag ik mij af of ik door het bijplaatsen van een 200 serie nvidia kaart Cuda kan gebruiken terwijl ik de IGP van de i3 gebruik om HD-audio te kunnen bitstreamen. Iemand hier ervaring mee?
Met de gewone 200 serie kaart kon je ook kiezen of je audio liever door je moederbord laat afhandelen, dus ik neem aan dat de nieuwere igp v/d i3 die optie ook wel zal ondersteunen.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jayvol09 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:44:

Ik zou zeggen blijf nog maar even doorprutsen je vind vast wel iets. Al weet ik niet waarom TV via reciever zo een probleem is (daarom heb je toch een afstandsbediening).

Met de gewone 200 serie kaart kon je ook kiezen of je audio liever door je moederbord laat afhandelen, dus ik neem aan dat de nieuwere igp v/d i3 die optie ook wel zal ondersteunen.
Tv via de receiver is geen groot probleem, maar heb niet altijd geluid uit m'n receiver nodig wanneer ik de HTPC aan heb (bv mail checken) en aangezien receivers idle relatief veel stroom verbruiken (zelfs op standby wanneer HDMI switch is ingeschakeld) probeer ik dat (braaf volgens de huidige groene trend) te voorkomen waar mogelijk.

Ik bedenk me net dat ik in een oudere pc nog een 9600gt heb zitten waar ik mee kan testen of ik de igp van de i3 als veredelde spdif via HDMI kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Appeltaart schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:30:
Na een tijd lang nagedacht te hebben en rond gekeken naar verschillende setups ben ik toch bij het HTPC topic terecht gekomen. Binnenkort verhuis ik en ik wil dan een mediaserver/NAS hebben staan. Ik heb hier al veel opmerkingen gelezen dat het combineren van beide 'systemen' niet verstandig is. Redenen die genoemd worden zijn o.a. geluid warmte en energie. Ik heb geen last van eventueel geluid en kwa energy/warmte dacht ik dat het kiezen van die ecogreens+specifieke vid kaart wel wat uit zou moeten maken. Ik ben ook in het zgn. 24p probleem gedoken maar kwam erachter dat het een non issue is wanneer je niet de on chip video gebruikt (correct me if Im wrong :P)?

Budget is rond de 750 euro.

Ik heb een Full HD TV staan die ik wil aansluiten tzt

Netwerk is regulier (gewoon met kabel, ook draadloos maar lijkt me niet ideaal)

Ik wil blu-ray's af kunnen spelen en normale DVD's uiteraard. Ik wil soms eens een game kunnen spelen (als referentie; ik speel nu wel eens Test drive unlimited, moet hij wel aankunnen of CSS). Ik wil tevens later een beamer erop aan kunnen sluiten.

Het volgende systeem heb ik bij elkaar geraapt en zou volgens mij voldoende moeten zijn;

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 82,-€ 82,-
1Fractal Design Define R2€ 89,90€ 89,90
1OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB€ 72,91€ 72,91
1MSI H55M-ED55€ 82,31€ 82,31
1Club3D HD 5670 512 GDDR5 PCI-E€ 73,72€ 73,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,66

Mijn enige twijfel is het moederboard. Zou het op zich wel fijn vinden als ik er een in deze prijsklasse kon vinden met standaard USB3.0 en wifi onboard.
*Mini bump vanaf page 2*

Ben tevens wat andere mobo's tegengekomen die mij wel interessant leken zoals deze;
Gigabyte GA-H55N-USB3 (wel mini itx)
Gigabyte GA-H55M-USB3 (volgens mij micro atx versie)
Asus P7H55-M/USB3 (met onboard raid controller geloof ik)

onboard wifi kom ik toch niet zoveel tegen als ik gehoopt had...

Tevens wil ik graag die mini ninja vervangen door zo een big shuriken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:58:
ikdenkweldat schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:48:

Dat heb ik ook wel eens. Kijk in het CCC even bij de scaling options, en speel met die slider totdat het beeld weer vullend is.
Dan mag je aanwijzen waar die zit ;)

In mijn CCC (nog steeds de laatste) zitten noch scaling options, noch zo'n slider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Heb even advies nodig voor systeempje. Zou deze bij voorkeur in een Moncaso 312 case plaatsen (low profile), al is dat vrij duur en dus nog beetje onzeker. Maar goed, case is eigenlijk toch subjectief. Zou volgende willen van mijn htpc:
* stil (duh)
* ingebouwe bluray drive
* hdmi output met ondersteuning voor de HD audio formaten naar Marantz SR6004
* ga XBMC op die pc draaien
* geen media op pc, heb daarvoor NAS staan

Had dus gedacht aan een systeem met een AM3 cpu (45w) en bijhorend moederbordje met onboard video, tenzij aparte videokaart absoluut noodzakelijk is (bijv 5550 ?). Als ik die Moncase-case neem, dan heb ik ook goede (en vooral stille) voeding nodig en uiteraard degelijke en stille koeling voor cpu.

Had voorlopig dit voorzien:
2048MB 1333MHz DDR3 PC3-10600 CL9
GIGABYTE GA-880GM-UD2H (uATX, AM3, AMD880G+SB710, 4*DDR4, 5*SATA 3GB/s, eSATA, AMD Athlon II X2 240e (AM3, 2.8Ghz Dual Core, 2MB Cache, 45W, Boxed)

Jullie advies?

[ Voor 12% gewijzigd door lapino op 10-10-2010 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Laatst online: 19-09 08:54
Beste mensen,

Mijn eerste post op dit forum, dus bij deze even kort een hallo :)

Ik ben bezig met het samenstellen van een HTPC. Puur en alleen voor films en muziek. TV laat ik via andere kanalen lopen en ook blu-ray gaat nu prima via mijn stand-alone bd speler.

Budget: tot 500 euro
Bestaande apparatuur: TV: Sony KDL-40HX700 (40", 1080p, motionflow200Hz) / Receiver: Pioneer 1019AH
Netwerk: Ik draai een aparte fileserver binnen mijn ESXi omgeving waar ik de content vanaf haal. Alles is uiteraard bekabeld met gigabit ethernet.
Afspelen: Alleen muziek en films, zoals eerder aangegeven.
Ruimtebeperkingen: Ja! In mijn meubeltje past max. een kast van 151mm in de hoogte.

Ik haal voor dit systeem 4gb aan 1333mhz ddr3 ram uit mijn pc, daar heb ik 8gb in zitten wat eigenlijk overkill is.

Ik heb nog een SSD (Intel postville 80gb) liggen (wat een luxe ;)) wat ik in dit systeem stop.

Verder:

#ProductPrijsSubtotaal
1Nox Live 2€ 116,51€ 116,51
1Intel Core i3 540€ 105,-€ 105,-
1Asus P7H55-M Pro€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,41

Ik zit dus nog niet aan de 500, maar ik mis nog wat dingen. Graag hoor ik of ik met kleine aanpassingen in mijn selectie aan een beter geheel kom.

Ik mis nog een voeding, ik zit te twijfelen of ik veel geld uit wil geven voor een passieve voeding, of een "normale" voeding van pak-hem-beet 350-400 watt. Als ik kijk wat erin zit, zal ik niet zoveel power nodig hebben :). Enig idee of ik die voeding uberhaubt ga horen? Ik zit ongeveer 5 meter van het kastje af..

Verder is mijn vraag of dit probleemloos 1080p content afspeelt. Ik weet niet goed wat de bottleneck is bij het afspelen van media.. Ik heb er geen videokaart inzitten dus alles komt neer op de cpu/ram, zal deze setup probleemloos 1080p afspelen?

Ik hoor graag jullie op/aanmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lapino schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 09:05:

Jullie advies?
HDMI output met ondersteuning voor HD audio zal moeten komen van een ATI 5000 serie videokaart of nvidia 400 serie videokaart of een intel i3/i5 cpu met ipg. Deze kunnen HD audio bitstreamen. De igp van amd moederborden kan dit niet.
mvbo schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:05:

Ik mis nog een voeding, ik zit te twijfelen of ik veel geld uit wil geven voor een passieve voeding, of een "normale" voeding van pak-hem-beet 350-400 watt. Als ik kijk wat erin zit, zal ik niet zoveel power nodig hebben :). Enig idee of ik die voeding uberhaubt ga horen? Ik zit ongeveer 5 meter van het kastje af..

Verder is mijn vraag of dit probleemloos 1080p content afspeelt. Ik weet niet goed wat de bottleneck is bij het afspelen van media.. Ik heb er geen videokaart inzitten dus alles komt neer op de cpu/ram, zal deze setup probleemloos 1080p afspelen?

Ik hoor graag jullie op/aanmerkingen.
Over de voeding: Veel geld uit geven voor een passieve voeding zou ik persoonlijk niet doen. In dit topic staan meedere aanzienlijk goedkopere voedingen van ongeveer 300- 350 wat die niet veel lawaai produceren. Heb laatst een review gelezen bij de buren van hardware.info over een passieve seasonic voeding die ondanks dat hij erg goed is toch behoorlijk duur is en redelijk wat warmte produceerd.

Verder kunnen recente processoren van amd en intel prima 1080p afspelen (bedoel ik geen atoms e.d. mee) Helemaal de i3 540 die jij hebt uitgekozen kan dit prima aan. Heb zelf de 530 en zonder gpu versnelling kan hij prima 1080p afspelen. Verder heeft die cpu die je uitgekozen hebt gewoon een ingebouwde videochip die de cpu kan assisteren bij het afspelen van HD films. Kortom heb je meer dan voldoende processorkracht met recente processoren en igp's om allerlei soorten HD materiaal af te spelen

[ Voor 64% gewijzigd door jaapsander op 10-10-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 06:19:
[...]

Dan mag je aanwijzen waar die zit ;)

In mijn CCC (nog steeds de laatste) zitten noch scaling options, noch zo'n slider
Nog een keertje dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb even advies nodig voor systeempje. Zou deze bij voorkeur in een Moncaso 312 case plaatsen (low profile), al is dat vrij duur en dus nog beetje onzeker. Maar goed, case is eigenlijk toch subjectief. Zou volgende willen van mijn htpc:
* stil (duh)
* ingebouwe bluray drive

Had dus gedacht aan een systeem met een AM3 cpu (45w) en bijhorend moederbordje met onboard video, tenzij aparte videokaart absoluut noodzakelijk is (bijv 5550 ?). Als ik die Moncase-case neem, dan heb ik ook goede (en vooral stille) voeding nodig en uiteraard degelijke en stille koeling voor cpu.

GIGABYTE GA-880GM-UD2H (uATX, AM3, AMD880G+SB710, 4*DDR4, 5*SATA 3GB/s, eSATA, AMD Athlon II X2 240e (AM3, 2.8Ghz Dual Core, 2MB Cache, 45W, Boxed)

Jullie advies?
DDR4, vet! :P

Maar serieus, als je XBMC onder Windows draait, is het geen probleem. Onder Linux wordt het wat lastiger. In principe is deze setup gewoon in stat 1080p af te spelen, maar of je een extra gpu nodig hebt, hangt af van je wensen op het gebied van geavanceerdere beeldverbetering en audio.
Waar sluit je de htpc op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruxxxano
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-07 22:17
Ik ben op zoek naar een niet te dure HTPC, het is eigenlijk puur om HD films (mkvtjes) af te spelen. Er hoeft geen bluray speler, tv kaart oid in te zitten. Een afstandsbediening en HDMI out zijn mijn enigste eisen. Er hoeft ook geen grote harde schijf in te zitten aangezien is alles op mijn desktop PC download en op een externe harde schijf zet.

De reden is dat mijn PC nét niet helemaal vloeiend 720P films afspeeld en 1080p is helemaal een ramp.

Misschien dat iemand mij kan helpen, ik ben op zoek naar een niet al te dure oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze is in Duitsland inmiddels voor iets boven de 200 euri te koop. Beetje geheugen erbij, kleine HD (en een IR receiver/remote) en je hebt een prima klein HTPC'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er alleen bestanden mee af gaat spelen, en download met je desktop, dan kun je denk ik beter een mediaspeler aanschaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruxxxano
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-07 22:17
Ja een mediaspeler is misschien ook een goed idee, waarschijnlijk zelfs beter!

Dit leek mij wel wat: pricewatch: Western Digital WD TV Live Media Player

Of heeft iemand een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 22:36

TRaSH

koffie ?

veel goeds gehoord over de acryan
maar ben bang dat dit niet hier hoord

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrusT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:17
* stil (duh)
* ingebouwe bluray drive

Jullie advies?
Ik hoor veel goeds van de Nexus Value 430.
Voor de cpu eventueel de Shuriken rev. b???

Mijn setup:

Moncaso 320B
Jetway JNC62K (komt uit thuisservertje, daar zit nu Zotac NM10-DTX in)
AMD E4850
2 GB Valueram
Big Shuriken (past, maar ws enkel met mini-itx bord)
320 HDD 2.5" (komt later SSD in, is enkel voor OS)
DVDROM (gerecupereerd uit Dell)
PicoPSU 150XT
80 Watt adapter

Vraagjes:

Wanneer ik de dvdrom aansluit, moet ik steeds een paar keer op de powerknop drukken om te starten.
Kan de 80W voeding dit niet trekken? Nochtans volgens deze review op bit-tech zou er maar een 70W worden verstookt onder full load?
Weet iemand een alternatieve voedingsblok (fanless!)

Welke BD-rom neem ik best ter vervanging? (@TRaSH: is die LG wat?) Die gerecupereerde maakt namelijk een pokkeherrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Ik zit zelf te wachten totdat de Zotac ZBOX HD-ND22 beschikbaar komt. Dit lijkt mij een mooi HTPC systeem. Want wil niet 750 euro uitgeven aan een HTPC, maar wil meer power dan een Atom pc kan bieden.

Is er overigens iemand geïnteresseerd in goedkope Antec home theatre pc behuizing? Type Fusion Remote Max en de Remote in zilver en zwart allemaal nieuw. Daarnaast zag ik koelers en dergelijke op een veiling. Ik ga helaas dan op vakantie, dus kan niet mee bieden. Bij interesse stuur maar even een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:25
Eddos schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:46:
[...]
[...]
Bedankt voor jullie reactie :)

In dat geval is een ander moederbord wellicht interessanter. Het is wel de uitdaging voor mij om zoveel mogelijk ' oud' spul te hergebruiken, maar het moet kostentechnisch wel interessant blijven.

Het hoeft iig geen 1080p te kunnen draaien, maakt dat nog wat uit?
Om hier nog even op terug te komen: de laptop-onderdelen heb ik anders ingezet. Ik zit nog wel met een gewone pc, die wellicht een upgrade kan gebruiken. Nieuw idee!:

Vorig jaar heb ik via de [BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009 het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB€ 79,49€ 79,49
1Samsung SH-S223Q€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 59,50€ 59,50
1Cooler Master Hyper TX3€ 14,28€ 14,28
2Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 70,14€ 140,28
1Asus M4A78-EM€ 57,40€ 57,40
1Cooler Master Real Power M520€ 69,-€ 69,-
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 6,15€ 6,15
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 123,99€ 123,99
1Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,09

Hoewel deze setup nog prima bevalt heb ik wel gezien dat er al genoeg nieuw spul op de markt is. Ik speel momenteel met het idee om onderstaande onderdelen (wellicht) in een HTPC te plaatsen, en wat nieuws aan te schaffen voor de andere pc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper TX3€ 14,28€ 14,28
2Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 70,14€ 140,28
1Asus M4A78-EM€ 57,40€ 57,40
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 123,99€ 123,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,95

Het moederbord heeft on-board video, en volgens mij is er meer dan genoeg geheugen aanwezig. Wellicht zal ik de proc nog vervangen met een X2 o.i.d, en de oude meenemen naar de nieuwe setup. Zijn hier nog praktische bezwaren tegen? (moederbord toch te groot, speelt geen 1080p af normaal, etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 22:36

TRaSH

koffie ?

KrusT schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:21:
[...]

Ik hoor veel goeds van de Nexus Value 430.
Voor de cpu eventueel de Shuriken rev. b???

Mijn setup:

Moncaso 320B
Jetway JNC62K (komt uit thuisservertje, daar zit nu Zotac NM10-DTX in)
AMD E4850
2 GB Valueram
Big Shuriken (past, maar ws enkel met mini-itx bord)
320 HDD 2.5" (komt later SSD in, is enkel voor OS)
DVDROM (gerecupereerd uit Dell)
PicoPSU 150XT
80 Watt adapter

Vraagjes:

Wanneer ik de dvdrom aansluit, moet ik steeds een paar keer op de powerknop drukken om te starten.
Kan de 80W voeding dit niet trekken? Nochtans volgens deze review op bit-tech zou er maar een 70W worden verstookt onder full load?
Weet iemand een alternatieve voedingsblok (fanless!)

Welke BD-rom neem ik best ter vervanging? (@TRaSH: is die LG wat?) Die gerecupereerde maakt namelijk een pokkeherrie.
eigenlijk hoor ik hem niet als hij draait en een dvd of blu-ray zit te kijken.
Net als die voeding die is ook zeer stil.
Is ook uit een paar testen als 1 van de stilste uit de test gekomen.
Alleen 1 of 2 andere waren stiller onder load maar zaten volgens mij prijskaartjes van 100+ op
dus ik zou zeggen een aanrader.
Ook omdat jet het over een ati 5550 had

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Mitchell90 en fruxxxano: een normale mediaspeler vind ik een erg slecht advies.Dan heb je volgend jaar weer het gezeur dat je sommige bestanden niet goed of zelfs niet meer kan afspelen. Kan je beter zoals iemand opperde voor zo'n Zotac gaan, of een Eee box, of de Shuttle waar iemand het hier ook over had. Asrock komt eerdaags ook met de mooie 3D Vision maar die zal wel het driedubbele gaan kosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslaughter
Ik heb twee vragen over de Silverstone Grandia GD02B-MT die hopelijk beantwoord kunnen worden door een mede-tweaker aangezien Google het antwoord niet lijkt te weten.

Ten eerste vraag ik mij af hoe goed dit scherm in combinatie met iMon werkt. Is het mogelijk om muziek te luisteren e.d. zonder dat je hierbij de tv aan moet zetten voor de bediening?

Ten tweede is het mij niet duidelijk hoe hoog de CPU koeler mag zijn. Past de Scythe Ninja Mini Rev. B hier bijvoorbeeld in, of is die te hoog. Deze koeler is namelijk wel te hoog voor de Grandia GD02B (variant zonder scherm), aangezien die een full height dvd-speler heeft. Maar aangezien de MT-variant een slimline drive heeft past het misschien wel?

Weet iemand overigens of bij een slimline speler zoals de Sony NEC Optiarc AD-7700S de drive helemaal naar buiten komt, of dat hij zoals bij veel laptops slechts een klein stukje naar buiten komt waarbij je hem zelf helemaal open moet trekken? En in het laatste geval, is er een speler die wel helemaal (zoals een conventionele speler) naar buiten komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijgaand een kijkje in mijn HTPC. Ik heb een vraagje over over de ventilatoren (met rode pijlen aangegeven).

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HYS3Y8T3.jpg

Ik heb dit nooit vaker gedaan, mijn vraag is of ze de goeie kant op waaien ;)

De voeding waait de kant op zoals aangegeven (was zo al door Alternate vastgezet, naar binnen dus)
De 2 kastfans (Zalman) waaien naar buiten
De fan op de passieve processorkoeler (heb ik dat zo goed bevestigd met die clips?) waaien door de koelplaten heen

En omdat ze zo'n takkerherrie maakten heb ik ze met stekkertjes op 5V gezet i.p.v. 12V, kan dat kwaad hier?

Erg bedankt! Ook ander advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 18-09 20:20

HaTe

haat niet

Die voeding blaast niet naar binnen ;) Tenzij ze de fan om hebben gedraaid

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 23:51
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:47:
Bijgaand een kijkje in mijn HTPC. Ik heb een vraagje over over de ventilatoren (met rode pijlen aangegeven).

Ik heb dit nooit vaker gedaan, mijn vraag is of ze de goeie kant op waaien ;)

De voeding waait de kant op zoals aangegeven (was zo al door Alternate vastgezet, naar binnen dus)
De 2 kastfans (Zalman) waaien naar buiten
De fan op de passieve processorkoeler (heb ik dat zo goed bevestigd met die clips?) waaien door de koelplaten heen

En omdat ze zo'n takkerherrie maakten heb ik ze met stekkertjes op 5V gezet i.p.v. 12V, kan dat kwaad hier?

Erg bedankt! Ook ander advies is welkom.
Zoals je denk ik zelf ook wel kunt bedenken: cpu fan blaast lucht door het hete koelblok, de hete lucht verzamelt zich voor de 2 fans, welke de lucht naar buiten blazen. De fan in je voeding blaast de andere kant op, tenzij ze hem bij alternate open hebben gemaakt en de fan omgedraaid waar je niet van uit hoeft te gaan omdat dan je garantie weg is.

Rest alleen nog de koeling van de rest van het systeem, zoals je harddisks. Daar wordt niet veel mee gedaan denk ik zo.
fruxxxano schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:55:
Ik ben op zoek naar een niet te dure HTPC, het is eigenlijk puur om HD films (mkvtjes) af te spelen. Er hoeft geen bluray speler, tv kaart oid in te zitten. Een afstandsbediening en HDMI out zijn mijn enigste eisen. Er hoeft ook geen grote harde schijf in te zitten aangezien is alles op mijn desktop PC download en op een externe harde schijf zet.

De reden is dat mijn PC nét niet helemaal vloeiend 720P films afspeeld en 1080p is helemaal een ramp.

Misschien dat iemand mij kan helpen, ik ben op zoek naar een niet al te dure oplossing.
Kom op vriend, dit hele topic staat BOMVOL met systeem in alle prijsklassen. Neem even de moeite wat te lezen. Alleen op deze pagina staan er al 4 of 5 onderdeel voor onderdeel genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaTe schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:58:
Die voeding blaast niet naar binnen ;)
TMon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:13:
De fan in je voeding blaast de andere kant op, tenzij ze hem bij alternate open hebben gemaakt en de fan omgedraaid waar je niet van uit hoeft te gaan omdat dan je garantie weg is.
De voedingfan blaast de kast in bedoel ik en dan via de 2 kastfans naar buiten, maar niet rechtstreeks naar buiten.

NB. De Alternate kast heb ik al meerdere malen opengemaakt met behoud van volledige garantie van Alternate ;)
TMon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:13:
Rest alleen nog de koeling van de rest van het systeem, zoals je harddisks. Daar wordt niet veel mee gedaan.
Is dat alleen kwalijk als je HTPC permanent aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 10:12
Wat is eigenlijk de meerwaarde van een Phenom of i3 tegenover de goedkopere AMD Athlon II X2 245? Ik neem aan dat de Athlon ook prima 1080p afspeelt?

Heeft de CPU ook verder nog invloed als ik mijn filmpjes af wil spelen vanaf een media server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Laatst online: 11:46
ik lees al een tijdje mee,en heb een paar vraagjes.

het moederbord van mn pc is overleden en heb een compleet nieuw systeem besteld om die te vervangen.
oude systeem had een e6600 en later een q9450,en ben overgestapt naar de amd x6.

nu wil ik graag een htpc bouwen welke ik ga gebruiken om al mn video_ts,iso enz file's af te spelen.
de set word aangesloten op mn tv via hdmi.

de spullen die ik over heb zijn:
e6600
q9450
4gb ddr2 ocz geheugen
2x 500gb hdd
sony dvd brander
div fan's.

kan ik nu gewoon een willekeurig socket 757 moederbord kopen,en hier een van de twee cpu's opzetten.
hdd en geheugen erbij prikken, en dan met een los videokaartje de rest aanvullen?
moet dat dan degene zijn van de bbg,of zijn er nu al betere alternatieven?
maakt het nog uit wat voor chipset er op het mb zit?

kast ben ik nog niet uit welke het nu gaat worden,en de voeding word iedergeval een modulaire.

htpc is echt alleen bedoeld voor een beetje downloaden en veel films\serie's kijken.
er komt eeen legale win xp versie op,en ga\wil met xmbc werken.

[ Voor 5% gewijzigd door ozziestroker1 op 14-10-2010 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 20:22

artificial_sun

Mazda Rx7

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:36:
[...]
[...]

De voedingfan blaast de kast in bedoel ik en dan via de 2 kastfans naar buiten, maar niet rechtstreeks naar buiten.

NB. De Alternate kast heb ik al meerdere malen opengemaakt met behoud van volledige garantie van Alternate ;)

[...]

Is dat alleen kwalijk als je HTPC permanent aanstaat?
Er wordt bedoeld dat de voedingsfan de lucht uit de kast door de voeding naar buiten blaast. Dit is standaard zo en om dit aan te passen moet de voeding open en verlies je de garantie van de voeding.

Voor de rest is dit qua koeling een redelijke configuratie maar het is beter om ook een fan naar binnen te laten blazen, bijvoorbeeld bij de hardeschijven. Het beste kun je hier dan nog een filter voor zetten.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-07-2024
Heb een aantal vragen over het systeem dat ik wil aanschaffen...

1 Antec Fusion Remote Zwart
1 Intel Core i3 530
1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
1 MSI H55M-ED55
2 Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m
1 Nexus Value 430
1 Samsung SH-B083L
1 Scythe Ninja Mini Rev. B
1 Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS 2TB
1 Sparkle Geforce GT220 1GB DDR3 PCI-E

Aanpassingen zijn dat ik de Enermax Aurora Micro Wireless heb weg gelaten omdat ik hiervoor al een Cideko Air Keyboard heb: http://tweakers.net/pricewatch/252984/cideko-air-keyboard.html#tab:prices En de HD is inmiddels net zo duur a 2TB.

Nu is het ook de bedoeling om tv te kunnen kijken en op te nemen natuurlijk indien nodig. Het zal een pakket van ziggo worden met HD TV.
Welke Tv-kaart raden jullie aan? Heb wel wat gelezen maar niet echt duidelijk welke beter is.
Blijft het beeld net zo zuiver als met een normale ontvanger?

Past dit hele systeem in elkaar?
Installeer ik hier Windows 7 (met licentie) op zodat ik ook nog eens een spel kan spelen? Programma's om tv te kijken apart starten (blijft het beeld goed?)
Installeer ik hier een Windows Mediacenter op?

Budget ligt op <1000,-
TV wordt LG60PK*50 (5, 7 of 9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Loki.Nya schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:20:
Wat is eigenlijk de meerwaarde van een Phenom of i3 tegenover de goedkopere AMD Athlon II X2 245? Ik neem aan dat de Athlon ook prima 1080p afspeelt?
i3 is veel sneller, met grofweg hetzelfde verbruik. Helaas ook duurder. Phenom zie ik voor een HTPC niet echt de zin van in, is sneller maar ook onzuiniger. De grotere cache op een Phenom (vs Athlon) is interessant voor games, maar het helpt geen bal voor media afspelen.
Heeft de CPU ook verder nog invloed als ik mijn filmpjes af wil spelen vanaf een media server?
De cpu op de mediaserver of de client?

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphcrutzen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05-2022
Ik heb het high-end systeem van de best buy guide van september als volgt aan mijn eigen wensen aangepast, met het doel hier en daar wat op de prijs te beknibbelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3 HD105SI, 1TB€ 44,30€ 44,30
1LG DH16NS30 Zwart€ 16,80€ 16,80
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,-€ 5,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 37,59€ 37,59
1AMD Athlon II X2 245€ 51,95€ 51,95
1Corsair VS2GB1333D3€ 28,54€ 28,54
1Asus M4N68T-M LE€ 38,72€ 38,72
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 66,78€ 66,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,59

Nu heb ik drie vragen.

Mijn eerste vraag is of ik er goed aan doe om het in de bbg genoemde MSI moederbord te vervangen door de bovenstaande Asus. Voordelen van de Asus zijn in elk geval het prijskaartje en volgens mij het feit dat er geen geïntegreerde videokaart op zit. De vraag is of ik misschien een cruciaal nadeel van de Asus over het hoofd zie. Waarom zouden ze in de bbg nu juist voor de MSI gekozen hebben, aangezien er toch niet van de videokaart ervan gebruik wordt gemaakt?

Dan mijn tweede vraag. We maken gebruik van Digitenne, en ben ik op zoek naar een PCI(-e) kaart waarmee ik alle zenders in het pakket kan bekijken. En wel zodanig, dat de CI module in de kast zit. Als ik het grote DVB-T forum doorspit, krijg ik de indruk dat dit alleen maar met de Technotrend T-1500 PCI met budget CI dochterbord werkt. Maar er moeten toch ook andere oplossingen zijn? Wie heeft hier ervaring mee en kan me adviseren, want wat Digitenne betreft zie ik intussen door de bomen het bos niet meer.

Het derde punt wat ik me afvraag (en volgens mij de minst slimme :?) betreft het geluid. Het liefst zou ik nog maar één apparaat onder de tv willen hebben staan, maar aangezien de luidsprekertjes in de tv bij lange na niet voldoen om het geluid van muziek en films weer te geven, en omdat ik niet telkens de tv wil aanzetten wanneer ik muziek wil luisteren, ben ik genoodzaakt een aparte versterker/receiver te blijven gebruiken waar ik de boxen op moet aansluiten, toch? Of bestaat er ook een manier waardoor ik de luidsprekers direct op (een eventuele geluidskaart van) de htpc kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
@OzzieStroker1: Uit eigen ervaring: de e6600 speelt alle content via XBMC vlotjes af. Ik heb er een passief gekoelde 5570 bij steken, maar die krijg ik in XBMC nog niet aan de praat via DXVA.

Edit: DXVA werkt sowieso niet onder Windows XP, juist? Iig, ik gebruik Windows 7 maar daar werkt het dus ook (nog) niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Dnomaid op 18-10-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ralphcrutzen schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:46:
Mijn eerste vraag is of ik er goed aan doe om het in de bbg genoemde MSI moederbord te vervangen door de bovenstaande Asus. Voordelen van de Asus zijn in elk geval het prijskaartje en volgens mij het feit dat er geen geïntegreerde videokaart op zit. De vraag is of ik misschien een cruciaal nadeel van de Asus over het hoofd zie. Waarom zouden ze in de bbg nu juist voor de MSI gekozen hebben, aangezien er toch niet van de videokaart ervan gebruik wordt gemaakt?
Het is een optie en zal prima werken. Ik heb alleen geen reviews kunnen vinden van dat bord en heb ook geen ervaring met die chipset.
Dan mijn tweede vraag. We maken gebruik van Digitenne, en ben ik op zoek naar een PCI(-e) kaart waarmee ik alle zenders in het pakket kan bekijken. En wel zodanig, dat de CI module in de kast zit. Als ik het grote DVB-T forum doorspit, krijg ik de indruk dat dit alleen maar met de Technotrend T-1500 PCI met budget CI dochterbord werkt. Maar er moeten toch ook andere oplossingen zijn? Wie heeft hier ervaring mee en kan me adviseren, want wat Digitenne betreft zie ik intussen door de bomen het bos niet meer.
De meeste ervaring met Digitenne zit toch echt in dat topic :)
Het derde punt wat ik me afvraag (en volgens mij de minst slimme :?) betreft het geluid. Het liefst zou ik nog maar één apparaat onder de tv willen hebben staan, maar aangezien de luidsprekertjes in de tv bij lange na niet voldoen om het geluid van muziek en films weer te geven, en omdat ik niet telkens de tv wil aanzetten wanneer ik muziek wil luisteren, ben ik genoodzaakt een aparte versterker/receiver te blijven gebruiken waar ik de boxen op moet aansluiten, toch? Of bestaat er ook een manier waardoor ik de luidsprekers direct op (een eventuele geluidskaart van) de htpc kan aansluiten?
Zonder boxen zul je gewoon de HDMI uitgang op je videokaart kunnen gebruiken om de htpc op je televisie aan te sluiten.
Hoe je het ook plooit, ergens zal het signaal door een versterker moeten gaan. PC speakersets hebben een ingebouwde versterker (bijv. een Z-5500), maar zijn het toch niet helemaal qua kwaliteit. Wil je echt goed geluid, dan zul je met een versterker (liefst een AVR) moeten werken. Hdmi vanuit je videokaart naar je AVR, en hdmi vanuit je AVR naar je televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ondanks dat ik over een half jaar pas me appartement intrek, ga ik toch alvast een HTPCtje kopen.
Ik kan simpelweg eigenlijk niet wachten, plus me eigen pc zit vol met hdfilms/series, waardoor me eigen PC steeds voller en voller komt hiermee.

Ik heb mijn setup nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 78,-€ 156,-
1Silverstone LC10-E€ 96,-€ 96,-
2Fractal Design Silent Series , 80mm€ 7,52€ 15,04
1AMD Athlon II X3 445€ 64,-€ 64,-
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 65,-€ 65,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 59,32€ 59,32
1Asus M4N68T-M LE€ 38,72€ 38,72
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 66,78€ 66,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,95

Als je kijkt naar mijn vorige setup, zie je dat ik wat wijzigingen heb gemaakt. Ik heb een andere behuizing gekozen omdat ik de Nox simpelweg wat mooier vind. Ik heb tevens een goedkopere CPU gekozen omdat quad-core gewoon overkill is. Tenslotte een iets goedkoper moederbordje met zo weinig mogelijk spul onboard, aangezien het geluid/beeld toch via de Club3D geregeld gaat worden. Uiteindelijk is mijn systeem op deze manier toch weer 50 euro goedkoper (had in mijn vorige setup geen toetsenbord) en meer dan goed genoeg om als HTPC te gaan gebruiken!

Als iemand nog op/aanmerkingen heeft hoor ik dat graag.

edit: geheugen en case aangepast :)
Als ik deze setup zou bestellen bij Azerty inclusief cpu/mobo/memory test (ik hou niet zo van DOA's) plus verzendkosten kom ik uit op een totaalplaatje van €750! Nette prijs dacht ik zo.

[ Voor 8% gewijzigd door FREAKJAM op 18-10-2010 11:40 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Nox kast is wel strak om te zien, maar de reviews overtuigen niet echt. Inbouwen gaat ook een redelijke klus worden. http://www.teccentral.de/...-htpc-gehaeuse-76415.html.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet geschikt is, maar kijk wel even verder dan het frontje voor je hem koopt. Heb ook geen idee of die Nexus fan erin past.
Verdre kun je nog een tikkie besparen op je RAM door KVR1333 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 22:49
ralphcrutzen schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:46:

[KNIP]

[KNIP]
offtopic:
Ik heb twee FireDTV kaarten in mijn pc zitten met CAM's erin. Werkt super met Windows Media Center. Ze zijn helaas niet meer nieuw te koop voor zover ik weer, maar staan nog weleens op bijvoorbeeld marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Laatst online: 11:46
ik wil graag een htpc bouwen welke ik ga gebruiken om al mn video_ts,iso enz file's af te spelen.

de spullen die ik over heb uit mn oude game pc zijn:
e6600
q9450
4gb ddr2 ocz geheugen
2x 500gb hdd
sony dvd brander
div fan's.

kan ik nu gewoon een willekeurig socket 757 moederbord kopen,en hier een van de twee cpu's opzetten.
hdd en geheugen erbij prikken, en dan met een los videokaartje de rest aanvullen?

kast ben ik nog niet uit welke het nu gaat worden,en de voeding word iedergeval een modulaire.

htpc is echt alleen bedoeld voor een beetje downloaden en veel films\serie's kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 13:18
Na veel lezen en vergelijken heb ik besloten mij ook de wagen aan het htpc verhaal.
Omdat ik op zich weinig tot geen verstand heb van alle componenten ben ik (bijna) volledig de BBG van september gevolgd. Op enkele zaken na.

Ik heb niet gekozen voor een harde schijf, omdat ik reeds over een Synology DS210+ beschikt.
Verder heb ik voor de Antec Fusion Remote gekozen omdat deze iets goedkoper is en er (op foto alleszins) ook goed uit ziet.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 635€ 87,80€ 87,80
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 62,50€ 62,50
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB€ 92,90€ 92,90
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 79,10€ 79,10
1MSI 760GM-E51€ 48,50€ 48,50
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 132,95€ 132,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,75

Op dit ogenblik beschikt ik enkel over een HDTV.
DE bedoeling is om in de nabije toekomst ook een AV receiver en HT te kopen.

Maar eerst dus de HTPC.

Wat ben ik allemaal van plan met mijn HTPC?

Windows 7 draaien met XBMC
Downloaden (torrents, ... noem maar op)
HD (1080p) materiaal afspelen.
Later aan de av receiver hangen.
Ik ben ook van plan zo nu en dan een game op de htpc te spelen. Ik wil echter voorbereid zijn op de toekomst en wil niet elke 5 seconden de htpc open maken om er een nieuw component in te steken.

Vraagjes:
0. Ontbreekt er iets?

1. Is dit een gemakkelijke case om mee te werken? Ik bouw nl mijn EERSTE pc. Op zich maakt de case voor mij niet veel uit. Ze moet enkel zwart zijn.

2. Zal ik al mijn HD materiaal vanaf de NAS via XBMC naadloos kunnen draaien?

3. Beschik ik met de SSD over genoeg capaciteit als ik ook wat games wil installeren?

4. Welk toetsenbord raden jullie aan? (Rekening houdend met het gamen)

(5. Hoe bedien ik dit systeem met een Harmony One?)

Alvast bedankt!!

EDIT: De Scythe Ninja blijkt nog moeilijk leverbaar. Wat is hiervoor een waardig alternatief?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphcrutzen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05-2022
Edmin schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:07:
Die Nox kast is wel strak om te zien, maar de reviews overtuigen niet echt. Inbouwen gaat ook een redelijke klus worden. http://www.teccentral.de/...-htpc-gehaeuse-76415.html.
Ik vond de review eigenlijk wel meevallen. Hun grootste probleem zou het inbouwen van de voeding zijn, maar "mijn" Nexus voeding zou een ultra compact design hebben, al zeggen dat soort termen uit de mond van de fabrikant zelf natuurlijk weinig.
Heb ook geen idee of die Nexus fan erin past.
Volgens bovenstaande review zou de hoogte van de processorkoeler de 12 cm niet moeten overschrijden. Op de site van Scythe staat dat 'ie 115 mm is. Zou in theorie dus moeten lukken...

Lastig, al die keuzes als je van te voren niet 100% zeker of wat je koopt wel goed is. Maar aan het moeilijkste onderdeel van het samenstellen van een htpc moet ik trouwens nog gaan beginnen: het overtuigen van mijn vrouw dat een htpc toch echt een noodzakelijk en onmisbaar apparaat is ;) Maar daar zal ik op tweakers zeker geen topic over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslaughter
Ik heb het volgende systeem in bestelling geplaatst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 146,61€ 146,61
1Anysee E30TCPlus€ 139,36€ 139,36
1Conceptronic CBT2NANO€ 7,34€ 7,34
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 59,55€ 59,55
1Sony NEC Optiarc AD-7700S€ 23,-€ 23,-
1Silverstone Grandia GD02B-MT€ 301,50€ 301,50
2Nexus Real Silent SP802512L-03 , 80mm€ 3,90€ 7,80
1AMD Athlon II X2 250€ 53,99€ 53,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 58,45€ 58,45
1MSI 760GM-E51€ 49,11€ 49,11
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.092,75

Alleen maakte de winkel mij erop attent dat voor de HD 5770 een sterkere voeding wordt aangeraden (minimaal 500 watt). Aangezien ik een aantal componenten heb toegevoegd die de best buy guide niet heeft vraag ik me af of het verstandig is een krachtigere voeding te nemen. Het liefst houd ik het namelijk bij de Nexus vanwege de geluidsproductie.

De xtreme power supply calculator gaf aan dat de maximum belasting waarschijnlijk ruim onder de 400 watt blijft.

Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik heb mijn HTPC inmiddels besteld! Hopelijk alles snel binnen. Wel een klein foutje gevonden in de pricewatch. De LC10-E wordt op een aantal shops verwezen naar de LC10B, wat dus een 5 jaar ouder model is. (Bijvoorbeeld bij Salland).

Gelukkig kwam ik er zelf tijdig achter en heb ik de case inmiddels geannuleerd. Op Azerty wel de juiste case gevonden en daar besteld. Gelukkig een meevaller, want vond het al raar dat de levertijd 2 weken was van de case. Bij Azerty zou het max 3 werkdagen duren.

Hopelijk zaterdag alles binnen zodat ik lekker kan knutselen dit weekend!

[ Voor 28% gewijzigd door FREAKJAM op 21-10-2010 13:09 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:17
ralphcrutzen schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 21:15:
[...]

Maar aan het moeilijkste onderdeel van het samenstellen van een htpc moet ik trouwens nog gaan beginnen: het overtuigen van mijn vrouw dat een htpc toch echt een noodzakelijk en onmisbaar apparaat is ;) Maar daar zal ik op tweakers zeker geen topic over vinden...
Spullen bestellen, het geklaag aanhoren als de spullen binnen zijn, de boel in elkaar zetten, meer geklaag en dan laten zien hoe handig het is en ze houdt wel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
ozziestroker1 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:42:
ik wil graag een htpc bouwen welke ik ga gebruiken om al mn video_ts,iso enz file's af te spelen.

de spullen die ik over heb uit mn oude game pc zijn:
e6600
q9450
4gb ddr2 ocz geheugen
2x 500gb hdd
sony dvd brander
div fan's.

Volgens mij heb je die videokaart zelfs niet nodig. E6600 is krachtig genoeg. Gewoon een µATX bordje met DDR2 & HDMI en je bent er:

pricewatch: Gigabyte GA-G41M-ES2H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslaughter
Helox-in-a-box schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:31:
[...]

Spullen bestellen, het geklaag aanhoren als de spullen binnen zijn, de boel in elkaar zetten, meer geklaag en dan laten zien hoe handig het is en ze houdt wel op :)
En zorgen dat je een mooie kast kiest zodat de commissie ruimtelijke ordening niet kan gaan klagen dat het niet binnen het bestemmingsplan past. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, na een beetje rondgeneusd te hebben heb ik eindelijk mijn kersverse HTPC/LANbakkie in elkaar! Voor geinteresseerden/HTPC-zoekers zie deze link.

Vandaag loopt hij nog mbv een WD velociraptor maar morgen zit de SSD die in bovenstaande inventarislijst staat erin.

Hij loopt als een tierelier en speelt games (COD WAW etc) naadloos af op max res.

Dat wilde ik alleen even melden :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Laatst online: 19-09 08:54
Ik heb inmiddels al mijn hardware binnen, maar op de kast moet ik onnodig lang wachten. :(
Weet een van jullie toevallig waar de Origen AE S14v of S16v op voorraad is? Ik heb al bij diverse zaken geinformeert die hem in het assortiment hebben (Azerty/Informatique/MultimediaPC/Salland) maar nergens kunnen ze hem leveren. De importeur in Nederland schijnt over de kop gegaan te zijn.. maar dit zijn maar geruchten.

Ik hoor graag of jullie tips hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mvbo schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:40:
Ik heb inmiddels al mijn hardware binnen, maar op de kast moet ik onnodig lang wachten. :(
Weet een van jullie toevallig waar de Origen AE S14v of S16v op voorraad is? Ik heb al bij diverse zaken geinformeert die hem in het assortiment hebben (Azerty/Informatique/MultimediaPC/Salland) maar nergens kunnen ze hem leveren. De importeur in Nederland schijnt over de kop gegaan te zijn.. maar dit zijn maar geruchten.

Ik hoor graag of jullie tips hebben
De s14v staat op marktplaats te koop, heb je daar wat aan? Zie link

Zercom.nl geeft op de site aan dat hun leverancier er 10+ op vooraad heeft, misschien kun je bij hen nog even navragen.

Ook is tv0.nl misschien wat, zij geven aan OrigenAE behuizingen zelf op voorraad te hebben, en de s14v staat er wel bij op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
CK3v1N schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:54:
Na veel lezen en vergelijken heb ik besloten mij ook de wagen aan het htpc verhaal.
Omdat ik op zich weinig tot geen verstand heb van alle componenten ben ik (bijna) volledig de BBG van september gevolgd. Op enkele zaken na.

Ik heb niet gekozen voor een harde schijf, omdat ik reeds over een Synology DS210+ beschikt.
Verder heb ik voor de Antec Fusion Remote gekozen omdat deze iets goedkoper is en er (op foto alleszins) ook goed uit ziet.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 635€ 87,80€ 87,80
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB€ 92,90€ 92,90
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 79,10€ 79,10
1MSI 760GM-E51€ 48,50€ 48,50
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 132,95€ 132,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,75

Op dit ogenblik beschikt ik enkel over een HDTV.
DE bedoeling is om in de nabije toekomst ook een AV receiver en HT te kopen.

Maar eerst dus de HTPC.

Wat ben ik allemaal van plan met mijn HTPC?

Windows 7 draaien met XBMC
Downloaden (torrents, ... noem maar op)
HD (1080p) materiaal afspelen.
Later aan de av receiver hangen.
Ik ben ook van plan zo nu en dan een game op de htpc te spelen. Ik wil echter voorbereid zijn op de toekomst en wil niet elke 5 seconden de htpc open maken om er een nieuw component in te steken.

Vraagjes:
0. Ontbreekt er iets?

1. Is dit een gemakkelijke case om mee te werken? Ik bouw nl mijn EERSTE pc. Op zich maakt de case voor mij niet veel uit. Ze moet enkel zwart zijn.

2. Zal ik al mijn HD materiaal vanaf de NAS via XBMC naadloos kunnen draaien?

3. Beschik ik met de SSD over genoeg capaciteit als ik ook wat games wil installeren?

4. Welk toetsenbord raden jullie aan? (Rekening houdend met het gamen)

(5. Hoe bedien ik dit systeem met een Harmony One?)

Alvast bedankt!!

EDIT: De Scythe Ninja blijkt nog moeilijk leverbaar. Wat is hiervoor een waardig alternatief?
Iemand die op mijn post iets kan of wil toevoegen? Ik zou graag mijn hardware bestellen maar doe dat enkel nadat ik deskundig advies van de mede tweakers gekregen heb :*)

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ben ook bezig net als velen om een htpc samen te stellen.
Op dit moment heb ik de volgende setup samengesteld

HTPC Setup:
  • Behuizing: Nox Xtreme Live 2 € 129,90
  • Moederbord: Asus M4A785T-M € 66,90
  • CPU: AMD Athlon II X2 240e € 69,90
  • Voeding: be quiet! Pure Power BQT L7 350W € 39,99
  • Geheugen: Kingston HyperX 2 GB DDR3-1600 € 46,50
  • HDD: Seagate ST31000528AS € 54,90
  • TV Kaart: TechniSat SkyStar HD2 €67,90
  • Optische drive: Sony Optiarc AD-7261S-0B € 24,99
  • Logitech Cordless Mediaboard Pro € 41,25
  • € 542,23
Sorry voor het onduidelijke overzicht, met de wens lijst wou het niet echt lukken.

Had eerst mijn twijfels voor de behuizing, had eerst MS-TECH 1200 op het oog, maar dit is allemaal low profile formaat.

Geheugen vind ik wat aan de dure kant nog, dus misschien dat deze wat goedkoper kan.
Ook heb ik mijn twijfels over de tv kaart, heb als kabel provider ziggo. Heb wel een eventuele smartcard, maar ook wel een Ci+ module. Ook heb ik de optie, om de htpc direct op de hoofd aansluiting te plaatsen.

HTPC gaat ter vervanging van mijn huidige media player (tvix M3100u) wil de optie hebben om tv te kijken via de htpc. Optie om hd films te kijken, zal niet vaak gebeuren maar als het kan wil ik het ook kunnen. Maar ook om te internetten via de tv.

Als software had ik in gedachten om alles via de mediaportal te laten lopen via windows 7 ultimate.
Mochten jullie op of aanmerkingen hebben hoor ik het graag.

[ Voor 9% gewijzigd door G.Scholtens op 22-10-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Heb onlangs een htpc in elkaar gestoken met een 880GMH/USB3 moederbord. Probleem is nu dat ik, via de drivers op de site van ASRock, geen surround geluid krijg via Windows. Ik krijg wél 5.1/DTS naar receiver via HDMI als ik XBMC gebruik, maar windows7 en PowerDVD blijven zeggen dat ik slechts 2 speakers heb, en kan dus geen surround uitsturen naar hdmi/receiver.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Iemand die mij nog tips of advies kan geven over mijn samengestelde setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik mis de cpu koeler. En waarom heb je voor dat relatief dure KHX gekozen? pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G is ook voldoende.
Maak even een eigen thread aan in AUD. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Edmin op 23-10-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosele
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10-2023
Ter vervanging van een p4 samenstelsel dat moeite heeft met 720p en waarvan ik het verbruik niet eens durf te meten, ben ik van plan het onderstaande aan te schaffen.

Dit geheel zal dienst doen als 24/7 servertje/nas/ htpc (linux xbmc), waarbij het server/nas gedeelte, nadat ik me hierin in heb verdiept (hardware), naar een nog te bouwen systeem verplaatst zal worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AT5IONT-I€ 139,10€ 139,10
1Antec ISK 300-65€ 63,-€ 63,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G€ 29,95€ 29,95
1Kingston SSDNow V Series SNV125-S2/30GB 30GB€ 66,54€ 66,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,59

Overigens wilde ik in eerste instantie al deze functies in een i3/i5 gebaseerd systeem samenvoegen, totdat ik iets las over een 23fps probleem van deze procs, hoewel ik niet helemaal kan overzien of ik daarvan last zou hebben; ik gebruik een monitor als "tv" (en dan linux video hardware acceleratie hoe dan ook voorlopig nog niet gaat werken). Ook gezien veiligheid is een aparte server misschien beter.

Al met al lijkt me dit de beste keuze, maar ik vraag me af of ik in mijn lijstje zaken over het hoofd heb gezien of dat iemand misschien simpele verbeteringen ziet.

Ps Op het internet zijn hier en daar mensen te vinden die een 3.5" hd in deze kast hebben gepropt, dit was ik eigenlijk ook van plan totdat mijn server daar is, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, na lang lurken heb ik mij geregistreerd, omdat ik na jaren van het kopen van laptops weer is start met het bouwen van een eigen pc, een HTPC. mijn laatste zelfbouw pc was een Pentium 4 :P

Ik heb daarvoor dit wensen lijstje ophesteld:
  • Blu-Ray/DVD regio vrij
  • HD-TV (1080i) van CaiWay
  • Alle gebruikelijke media afspelen (mkv, divx, xvid, etc) in 1080p
Ik kwam in deze BBG het instap model van mei 2010 tegen, voor een mooi prijsje. Alleen merk ik nu dat de prijzen in de afelopen maanden zijn veranderd. vooral de case is 2x zo duur geworden. hier is het systeem wat ik in gedachten heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E30TCPlus€ 144,40€ 144,40
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 78,-€ 78,-
1Antec MicroFusion Remote 350€ 164,-€ 164,-
1AMD Athlon II X2 240€ 42,83€ 42,83
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 29,-€ 29,-
1Asrock M3A785GMH/128M€ 63,17€ 63,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 583,90

Mijn budget wordt echter met ruim 80 euro overschreden, door de dure case. nu was mijn vraag, hebben jullie voor mij alternatieven voor een case? alvast vriendelijk bedankt. verder stel ik ook tips op prijs die tot goedkopere onderdelen leiden met een vergelijkbare kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ms-tech mc-1200 is een mooi altenatief. ook zou ik in jouw geval een losse videokaart overwegen als je 1080i hdtv wil kijken met alle beeldverbeterings technieken, de ingebakken videokaart van de 785 trekt een aantal zware technieken namelijk niet (hoeft niet natuurlijk je kunt deze technieken gewoon uitzetten maar misschien het overwegen waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor technieken trekt de on-board video kaart dan niet? en welke video kaart zou je adviseren? en als ik dan toch een aparte video kaart neem, is het dan niet beter om een ander mobo te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de on-board trekt in principe ze allemaal maar niet allemaal tegelijk (niet genoeg rekenkracht). vanaf de radeon 5670 kaarten gaat alles tegelijk wel en volgens mij moet de geforce 430 dit ook trekken maar dit weet ik niet zeker

edit: of dit de extra kosten waard zijn moet je zelf weten ikzelf vindt van niet (draai zelf een 690G met een hd4550 en vindt dit prima) maar ik vind dat je alle info moet hebben voor je een beslissing maakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is niet zo dat ik tegelijk een mkv 1080p film kijk en HDTV opneem. maar goed om te weten dat ik het uit kan breiden met een radeon 5670 en dan kan dat wel. bedankt voor alle info.

edit: trekt de voeding van 350W dan wel het mobo en de kaart of moet er dan ook andere voeding in?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
Weet iemand een goed alternatief voor the Scythe Ninja uit de BBG? Deze blijkt moeilijk leverbaar.
Hij zou in een Antec Fusion moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 22:11

epic_gram

undercover moderator

CK3v1N schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:24:
Weet iemand een goed alternatief voor the Scythe Ninja uit de BBG? Deze blijkt moeilijk leverbaar.
Hij zou in een Antec Fusion moeten passen.
de stock koeler. ;) Behalve als je wilt overclocken voldoet hij prima.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
epic_gram schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:54:
[...]

de stock koeler. ;) Behalve als je wilt overclocken voldoet hij prima.
Welke bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [x]
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 21:53

[x]

Dat de stock koeler uitkomst biedt tenzij je wilt overklokken of deze te lawaaierig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
[x] schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:51:
Dat de stock koeler uitkomst biedt tenzij je wilt overklokken of deze te lawaaierig is.
Ok tijd om me legendarisch belachelijk te maken maar wat is een stock koeler? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
CK3v1N schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:58:
[...]

Ok tijd om me legendarisch belachelijk te maken maar wat is een stock koeler? 8)7
Dat is de koeler die standaard bij (de retail versie van) de processor meegeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
Bedankt Giesber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E30TCPlus€ 144,40€ 144,40
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 78,-€ 78,-
1MS-Tech mc-1200€ 89,80€ 89,80
1AMD Athlon II X2 240€ 42,83€ 42,83
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 28,14€ 28,14
1Asrock M3A785GMH/128M€ 63,17€ 63,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,84

ik vroeg mij nog af of dit systeem op Windows 7 kan draaien en welke versie van ultimate bevelen jullie dan aan? 32bit of 64 bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Na enige tijd wou ik toch ook maar een HTPC samenstellen.
Veel informatie hierover op gedaan dankzij dit soort topics!

Helaas kom ik er toch niet helemaal uit omdat sommige onderdelen al slechter leverbaar zijn.

Het doel van de HTPC is om blu-ray's te kijken (blu-rayspeler) op een full HD televisie.
Daarnaast zal die worden gebruikt voor internetbased poker. Verder niet echt iets, mail lezen enz.
Ik denk dat ik er XBMC op ga draaien.

Op het moment is dit mijn wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 33,-€ 33,-
1AMD Athlon II X2 240€ 42,61€ 42,61
1be quiet! L7 350W€ 37,50€ 37,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,12

Verklaring:
Behuizing: Nox Live 2
Dit omdat ik dit gewoon de mooiste HTPC kast vind die er is.

Voeding: BeQuiet! 350watt
Leek mij wel genoeg power voor zo'n klein systeem

Processor: AMD Athlon X2 240
Lijkt mij goed genoeg voor de toepassingen die ik wil gebruiken

Geheugen: Kingston ValueRam 2x 1GB DDR3
2GB lijkt mij wel voldoende, zet het ook in dual channel.

Drive: Samsung SH-B083L
Blu-ray speler, wordt overal aangeraden, simpele keuze.

Hardeschijf: Samsung F3 500GB
500GB is wel genoeg, losse opslag en films zullen bijna altijd van schijfjes worden afgespeelt.

Koelers: Nexus Real Silent 120mm
Simpel, voor in de kast, 1 voor in, 1 voor out.

Zoals jullie zien mis ik het moederbord en/of videokaart.
Mijn eerste keuze was de Asrock M3A785GMH/128m, maar is deze onboardvideo goed genoeg voor mijn eisen? Of moet ik toch investeren in een MSI 760GM-E51 in combinatie met een Radeon 5450/5550?
Mijn voorkeur gaat uit naar onboard, is het dan beter om een duurder moederbord te nemen?

Laatste puntje, ik zie vaak dat er een aparte processorkoeler wordt gekozen, is een boxed koeler niet goed genoeg in zo'n systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door lvrijn op 26-10-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
Componenten zijn besteld.

Omdat de GeIL GV34GB1333C9DC moeilijk leverbaar is heb ik de Kingston ValueRam KVR1333D3N9K2/4G 4GB als ram geheugen voor mijn MSI 760 GM-E51 besteld.

Deze zijn toch compatibel met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja.
Pagina: 1 ... 10 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.