Verwijderd

Na een hoop zeer handige links doorgenomen te hebben, heb ik nog een aantal vragen voor de discussie over het "optimale" HTPC/NAS systeem. Mijn huidige configuratie om te kopen is deze:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 119,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 2100€ 92,80€ 92,80
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 12,86€ 12,86
1Asrock H67M-GE€ 66,28€ 66,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,18

Hierbij heb ik nog een aantal vragen, waarvan ik hoop dat mensen er een zinnig antwoord op hebben:
De 24p bug leidt in sommige aanbevelingen (zie best buy mei 2011) tot het adviseren van een aparte videokaart. Indien je dit gaat doen, ga je meer vermogen gebruiken en heeft een mobo met de H67 chipset geen enkele zin meer. Is het dan wel wijsheid om een H67 mobo aan te schaffen?

Of een andere mobo met een aparte videokaart? Maar wel zuiniger dan de H67+GPU combi.

De Samsung schijven hadden een bug en hebben niet de hoogste snelheid in hun klasse maar zijn wel het energie-zuinigst. Verstandig om deze schijven te nemen of beter WDs?

Als laatste: is het niet verstandig om bij de volgende BBG het vermogen bij de verschillende taken te vermelden zodat je weet wat een combinatie uiteindelijk gaat kosten aan stroom?
jaapsander schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 11:15:
Ik zie de laatste paar bladzijden toch wat verwarrend advies... Er wordt bij gebruik van linux een ati kaartje aangeraden? Ik ben geen ervaringsexpert met linux, maar voor zover ik weet kun je voor hardwareacceleratie van video (is voor htpc gebruik wel relevant lijkt me) veel beter een nvidia kaartje kopen. Zowel Intel als AMD Gpu's/IGP's werken out of the box niet probleemloos met vdpau (volgens mij heet linux HW acceleratie). Het opnieuw compileren van een distributie kan helpen. Maar als je toch de keuze hebt om iets aan te schaffen...
Ik heb geen idee, ik hoor hier veel dat Ati onder Linux tegenwoordig probleemloos werkt maar ik draai zelf geen linux dus heb er geen ervaring mee. Volgens mij zou Ati nieuwe drivers voor Linux hebben ontwikkeld die goed zouden moeten werken.
Verder heeft iemand al een SB setup icm met XBMC (windows 7) werkzaam? Vorige week mijn setup in elkaar gedraaid en kom tot de ontdekking dat bij XBMC 10.1 bij inschakeling van DXVA video's niet meer om aan te zien zijn door de macroblokking... Volgens mij ben ik niet de enige:
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=6&t=1139543
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=98037
Voor het eerst dat ik dit probleem hoor, het is als ik dat topic zo lees puur een XBMC probleem dus ik neem aan dat ze dat gaan proberen te fixen.
Waar draaide jij XBMC ook alweer op?
Een X2 4200+ icm 512MB met een Ati 5450, wieso?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• N97
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 14:06

N97

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:53:

<<KNIP>>

Hierbij heb ik nog een aantal vragen, waarvan ik hoop dat mensen er een zinnig antwoord op hebben:
De 24p bug leidt in sommige aanbevelingen (zie best buy mei 2011) tot het adviseren van een aparte videokaart. Indien je dit gaat doen, ga je meer vermogen gebruiken en heeft een mobo met de H67 chipset geen enkele zin meer. Is het dan wel wijsheid om een H67 mobo aan te schaffen?

Of een andere mobo met een aparte videokaart? Maar wel zuiniger dan de H67+GPU combi.

<<KNIP

Als laatste: is het niet verstandig om bij de volgende BBG het vermogen bij de verschillende taken te vermelden zodat je weet wat een combinatie uiteindelijk gaat kosten aan stroom?
H67 Chipset is alleen voor Mobo's met een GPU, wat je dus niet gaat gebruiken.
De P67 Chipset is voor als je een eigen videokaart wilt gebruiken.
Ik zou je dan zeggen dat je keus hebt uit 2 mobo's:
pricewatch: Asus P8P67-M (3.0)
of
pricewatch: Intel DP67DEB3

En wat je als laatste vermeld vind ik ook een hele goede tip voor de komende BBG.
Maar kan volgens mij niet omdat ze het systeem niet in huis halen en dus niet kunnen testen.
(Correct me if i'm wrong)

[ Voor 0% gewijzigd door N97 op 14-06-2011 20:37 . Reden: Typo ]

Verwijderd

N97 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 20:37:
[...]

of
Het is juist de bedoeling om het systeem als HTPC en NAS te gebruiken.
En wat je als laatste vermeld vind ik ook een hele goede tip voor de komende BBG.
Maar kan volgens mij niet omdat ze het systeem niet in huis halen en dus niet kunnen testen.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om alleen onderdelen te selecteren waarvan bekend is (via andere websites) wat hun verbruik is. Daarnaast zou het natuurlijk helemaal geweldig zijn als fabrikanten/leveranciers hun onderdelen beschikbaar stellen aan Tweakers na de uitgebreide discussie hier om met de geselecteerde onderdelen een systeem te bouwen en daarna te testen.

Het kan zowiezo nooit kwaad om het gekozen systeem te laten meten door gebruikers, die het aanschaffen en dan de score bij te houden van de verschillende systemen.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 17:48

EaS

Dreamvoid schreef op maandag 13 juni 2011 @ 15:19:
[...]

Dat zijn notebook modellen, die gaan niet op de desktop bordjes passen.

Maar t is duidelijk - als Llano zijn belofte waarmaakt en qua zuinigheid ook weer op Intel niveau kan komen (Clarkdale niveau is eigenlijk al genoeg), hebben we een nieuwe winnaar voor HTPC's.
Eerste resultaten vallen me absoluut niet tegen! Als A8-3500M's '35 Watt' ook maar enigszins vergelijkbaar is met i3-2100T's '35 Watt' - dan hebben we op het gebied van beeldkwaliteit in ieder geval al een winnaar (bron: thg):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NUAwq.jpg

Hopen dat er Socket FS1 mini-itx moederborden verschijnen, of notebook Llano modellen in een desktop jasje :) .

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:01
Ik denk toch dat ik de aanschaf van de onderdelen voor een nieuwe HTPC even uitstel vanwege de problemen van de i3-2100T onder XBMC en Linux. Geeft mij ook de mogelijkheid om te kijken wat AMD A8-3500M te bieden heeft.

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-12 23:56
RogerSch schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 03:12:
Ik denk toch dat ik de aanschaf van de onderdelen voor een nieuwe HTPC even uitstel vanwege de problemen van de i3-2100T onder XBMC en Linux. Geeft mij ook de mogelijkheid om te kijken wat AMD A8-3500M te bieden heeft.
Heb je hier meer info over? Ik was ook aan het denken aan deze combinatie. Op het XBMC forum zie ik gewoon een handleiding staan voor Sandy Bridge onder Ubuntu? (heb hem niet gelezen)

Verwijderd

N97 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 20:37:
[...]

of

Als je niet wilt overklokken kun je gewoon een H67/H61 moederbord pakken. Eigenlijk kun je gewoon het goedkoopste bord pakken met SATA3 en USB3.0 functionaliteit. Een P67 moederbord heeft geen meerwaarde in een HTPC.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Meh, Ubuntu met XBMC, dedicated Nvidia-kaart met de nieuwste drivers en nog hapert het beeld af en toe.

• Murderin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-04-2024
Hallo ik heb een klein probleempje en hoopte op wat advies!

Het verhaal
Ik ga samenwonen met me vriendin en wij (zij) hebben dus besloten dat ik mijn PC niet meeneem omdat hij te veel ruimte in beslag neem. (Er zijn al 2 laptops en een ipad aanwezig) Dus om dat op te lossen hebben we besloten (zij) dat ik er een htpc van maak. En hem op de tv aansluit voor tv kijken en live stream (Ik krijg graag NBA en dat is alleen te kijken via stream).

Het probleem:
We hebben een niet super groot tv meubel en bied ruimte voor een htpc met een maximale hoogte van 16 cm. Dit gecombineerd met mijn ATX moederbord en andere onderdelen zorgen voor wat complicaties.

Mijn Setup:
- 2x SSD in raid
- 1x 1tb
- Phenom II 955 BE
- HD 4890
- Gigabyte 790 FX UD5P
- 4gb Ram
- Corsair TX 750W
- HAF 922
- W7 OEM

Mijn Ideeën
Ik dacht eraan om mijn huidige pc in een htpc kast te bouwen die maximaal 16 cm hoog is en daarbij een anysee kaartje te kopen en mijn videokaart te vervangen met 1 die direct een hdmi uitgang heeft voor de tv. (en waar ik wellicht nog af en toe mee kan gamen)

Nox Live 2 / Media 2 kwamen daarbij in mijn gedachten naar boven.

Een ander idee is dat ik mijn huidige pc verkoop en daarmee een simpelere HTPC koop maar dit lijkt mij niet zo heel handig aangezien ik dan me zelf downgrade en ik daar nooit dezelfde kwaliteit producten voor terugkrijg.

Wat nu?
Hier komen jullie bij kijken! Wat moet ik nou doen ik zit er nu al denk ik 2-3 maanden over te twijfelen ook omdat ik geen ervaring heb met een htpc bouwen of tv kijken op een pc/htpc (het zal namelijk de tv decoder in de woonkamer vervangen) en het moet nog makkelijk genoeg blijven voor mijn vriendin om tv te kunnen kijken zonder dat ik thuis ben, idem met opnemen e.d.

Is dit dan verstandig of moet ik het allemaal laten varen en gewoon mijn pc verkopen :(((

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12 23:45

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik zou een goede HTPC behuizing kopen. Dirverse Silverstone behuizingen hebben de mogelijkheid om grote grafische kaarten en ATX moederborden te herbergen. Ze zijn vaak ook voorzien van goede koeling ed.

Stadia was beter....

Verwijderd

Murderin schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:47:
Hallo ik heb een klein probleempje en hoopte op wat advies!

Het verhaal
Ik ga samenwonen met me vriendin en wij (zij) hebben dus besloten dat ik mijn PC niet meeneem omdat hij te veel ruimte in beslag neem. (Er zijn al 2 laptops en een ipad aanwezig) Dus om dat op te lossen hebben we besloten (zij) dat ik er een htpc van maak. En hem op de tv aansluit voor tv kijken en live stream (Ik krijg graag NBA en dat is alleen te kijken via stream).

Het probleem:
We hebben een niet super groot tv meubel en bied ruimte voor een htpc met een maximale hoogte van 16 cm. Dit gecombineerd met mijn ATX moederbord en andere onderdelen zorgen voor wat complicaties.

Mijn Setup:
- 2x SSD in raid
- 1x 1tb
- Phenom II 955 BE
- HD 4890
- Gigabyte 790 FX UD5P
- 4gb Ram
- Corsair TX 750W
- HAF 922
- W7 OEM

Mijn Ideeën
Ik dacht eraan om mijn huidige pc in een htpc kast te bouwen die maximaal 16 cm hoog is en daarbij een anysee kaartje te kopen en mijn videokaart te vervangen met 1 die direct een hdmi uitgang heeft voor de tv. (en waar ik wellicht nog af en toe mee kan gamen)

Nox Live 2 / Media 2 kwamen daarbij in mijn gedachten naar boven.

Een ander idee is dat ik mijn huidige pc verkoop en daarmee een simpelere HTPC koop maar dit lijkt mij niet zo heel handig aangezien ik dan me zelf downgrade en ik daar nooit dezelfde kwaliteit producten voor terugkrijg.

Wat nu?
Hier komen jullie bij kijken! Wat moet ik nou doen ik zit er nu al denk ik 2-3 maanden over te twijfelen ook omdat ik geen ervaring heb met een htpc bouwen of tv kijken op een pc/htpc (het zal namelijk de tv decoder in de woonkamer vervangen) en het moet nog makkelijk genoeg blijven voor mijn vriendin om tv te kunnen kijken zonder dat ik thuis ben, idem met opnemen e.d.

Is dit dan verstandig of moet ik het allemaal laten varen en gewoon mijn pc verkopen :(((
Mijn Setup:
- 2x SSD in raid -
- 1x 1tb
- 4gb Ram
- W7 OEM
Goed te gebruiken. SSD in RAID misschien wat overdreven ;).

- Gigabyte 790 FX UD5P
Full ATX, past in je uitgekozen kast.

- Corsair TX 750W
Niks mis mee alleen wel erg zwaar. Nieuwe kopen is niet nodig want levert bij 150w nog altijd 83+ efficiëntie. (http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/505/7)

- Phenom II 955 BE
Vrij hoog energie verbruik en volgens mij ook aanzienlijke warmte. Mogelijk terugklokken om zo energie te besparen.

- HD 4890
Ondersteunt volgens mij geen 3D, luidruchtig? en hoog energieverbruik. Dit lijkt me een goed alternatief: pricewatch: Gigabyte GV-R677SL-1GD. Passief gekoeld en beter dan HD6450. http://www.anandtech.com/...ete-htpc-gpus-shootout/16

- HAF 922
In de verkoop :).

- Software:
Win7 met Media Center of XBMC. Er zijn vast nog een paar opties, ik zou kiezen voor eentje die makkelijk te begrijpen is voor je vriendin :). Maar volgens mij zijn deze beide besturingssystemen gebruiksvriendelijk van opzet.

- Bediening:
Voordeel van XBMC is dat je dat kunt bedienen met je iOS of Android device. Je hoeft dan dus niet altijd je TV aan te zetten om bijvoorbeeld je favoriete muziek op te zetten :), dit doe je dan via een van die apparaten. Voor Media Center zijn er speciale MCE remotes, die geschikt zijn voor gebruik met Media Center. Deze afstandsbedieningen kun je overigens ook gebruiken met XBMC.

Verwijderd

Je kunt ook deze pc verkopen en er een mini-htpc voor terugkopen met idx mobo, dat past in alle mini behuizingen en volgens mij ga je er qua specs niet op achteruit en qua energieverbruik wordt het dan een stuk interessanter.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2011 14:17 ]

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sinds kort heb ik besloten om over te gaan van mijn nu verouderde pc (Q6600, ATI4850) naar een nieuwe. Ik heb besloten om er een HTPC van te maken aangezien ik niet meer competitief game, maar alleen maar voor het genot van een goede singeplayer en heel af en toe een keer een potje knallen online. Nu zou je zeggen, koop dan gewoon een PC waarmee dat kan, maar ik ga binnenkort (weer) op mezelf wonen en ik wil niet een losse PC, losse mediaplayer en gameconsole. Deze wil ik eigenlijk allemaal combineren, dus een HTPC. En zeg nou zelf wat is er mooier dan gamen op een full HD tv?
Hieronder staat mijn lijstje, waar ik vooral over twijfel zijn de CPU koeler en de grafische kaart. Hij moet wel goed kunnen gamen (CoD:BO en aankomende shooters op hoog detail 1920x1080) maar ook niet te veel herrie maken. Daarnaast ben ik nog opzoek naar een mooi 2.0 of 2.1 setje om het geluid te verzorgen, nooit echt gehouden van surround.

Link naar mijn wenslijst (HT/Game PC)

Wat ik dus graag zou horen zijn tips over de CPU koeling, grafische kaart en boxen. Daarnaast is algemene kritiek natuurlijk ook welkom :) Alvast bedankt!

• Murderin
Ik ga eens kijken naar XBMC of dat wat is maar bedankt voor de reacties! Ga er zeker wat mee doen

Verwijderd

Wat wil je uitgeven aan speakers? Je kunt een setje van een 'tv-merk' kopen of voor wat betere apparatuur gaan. Persoonlijk zou ik, indien je budget het toelaat, een losse 5.1 receiver kopen (Yamaha, Onkyo) en hier twee speakers bij aanschaffen. Zo heb je een 2.0 set, met een receiver die voldoende vermogen heeft om dit erg goed te laten klinken. De receiver biedt veel aansluitmogelijkheden zodat je al je apparatuur er op aan kan sluiten. Vaak heeft een Logitech 2.1 setje niet voldoende aansluitingen voor al je apparaten, dus let daar goed op!

Mocht je in de toekomst voor FPS games en films toch 5.1 willen (ik voorspel van wel ;) ) dan kun je er nog losse speakers op aansluiten. Losse speakers zijn best prijzig, dus je kunt ook naar een 5.1 setje kijken van bovengenoemde merken en hier enkel de frontspeakers van aansluiten en eventueel de subwoofer. Mocht je dan in de toekomst toch 5.1 willen dan pak je de overige speakers uit de doos.

Een mooie, relatief goedkope (€350) set is de Onkyo HT-S3405

Mocht je niet zo veel uit willen geven dan kun je bovenstaande negeren :) Ik wil je wel waarschuwen dat wanneer je lekker op de bank zit en van je films/games geniet het geluid niet de bottleneck mag zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2011 15:09 ]

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

JelkeBart schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:56:

Wat ik dus graag zou horen zijn tips over de CPU koeling, grafische kaart en boxen. Daarnaast is algemene kritiek natuurlijk ook welkom :) Alvast bedankt!
Mooi setupje, maar is de CPU niet te zwak om te gamen (ben niet zo into Intel sinds 3 jaar dus weet niet wat de kracht van deze CPU's is, maar mn gevoel zegt dat deze geen CoD op FullHD met veel toeters en bellen gaat draaien.)

CPU koeler: De Zalman is nu niet echt de stilste/best presterende koeler. Ik zou eerder voor een scythe shuriken oid. gaan

Voeding: Ik zou Sharkoon niet aanraden (is een beetje een budget merk) maar gaan voor een Siverstone, Antec of Be-quiet voeding. Deze hebben allemaal ongeveer dezelfde prijs.

Dan krijg je zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
2Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 58,52€ 117,04
1Antec Fusion Remote Zwart€ 131,-€ 131,-
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 4,40€ 8,80
1Philips 32PFL3605H€ 317,-€ 317,-
1Intel Core i3 550€ 93,40€ 93,40
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 42,78€ 42,78
1Antec VP450P€ 39,90€ 39,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 30,26€ 30,26
1Asus P7P55 LX€ 78,94€ 78,94
1XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)€ 128,70€ 128,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.009,76

€6 goedkoper :*)

Stadia was beter....

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:07:
[...]

Mijn Setup:
-Zie mooie setup
99% met ChicaneBT
Maar ik zou iets meer aan de behuizig uitgeven. Nox is nu niet echt het toppunt van kwaliteit (en design), en natuurlijk moet het wel in de woonkamer passen.

Stadia was beter....

• Shivs
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:08:
...Mocht je in de toekomst voor FPS games en films toch 5.1 willen (ik voorspel van wel ;) )...
Ik kan je garanderen dat ik daar geen behoefte aan krijg, bij mijn ouders staat een goed 5.1 set in de woonkamer maar ik vind het alleen maar irritant om geluid overal om me heen te hebben. Teven is 350 euro flink boven mijn budget voor de boxen/eventueel een versterker. Het gaat me er vooral om om het standaard geluid uit mijn twee medion boxjes te vervangen. Dat is pas een partijtje bagger :p
artificial_sun schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:31:
[...]
Mooi setupje, maar is de CPU niet te zwak om te gamen (ben niet zo into Intel sinds 3 jaar dus weet niet wat de kracht van deze CPU's is, maar mn gevoel zegt dat deze geen CoD op FullHD met veel toeters en bellen gaat draaien.)

CPU koeler: De Zalman is nu niet echt de stilste/best presterende koeler. Ik zou eerder voor een scythe shuriken oid. gaan

Voeding: Ik zou Sharkoon niet aanraden (is een beetje een budget merk) maar gaan voor een Siverstone, Antec of Be-quiet voeding. Deze hebben allemaal ongeveer dezelfde prijs.
Thanks voor de feedback, dit zijn inderdaad dingen die ik tegenwoordig niet meer weet. Voor zover mij bekend was Zalman altijd de beter in koeling, maar dat is natuurlijk ook al weer wat jaren geleden. Zelfde geld voor het merk voeding. Dus prima tips!

Over die CPU kan iemand daar misschien wat meer over zeggen? Ik dacht dat zo'n i3 redelijk snel was voor een mooie prijs, maar misschien is het wel beter om te overwegen en i5 of een snelle AMD erin te prikken?

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Murderin schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:01:
Ik ga eens kijken naar XBMC of dat wat is maar bedankt voor de reacties! Ga er zeker wat mee doen
Kijk eens naar www.openelec.tv is een kleine linux distro met XBMC ingebouwd

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

JelkeBart schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:52:

Ik kan je garanderen dat ik daar geen behoefte aan krijg, bij mijn ouders staat een goed 5.1 set in de woonkamer maar ik vind het alleen maar irritant om geluid overal om me heen te hebben. Teven is 350 euro flink boven mijn budget voor de boxen/eventueel een versterker. Het gaat me er vooral om om het standaard geluid uit mijn twee medion boxjes te vervangen. Dat is pas een partijtje bagger :p

Thanks voor de feedback, dit zijn inderdaad dingen die ik tegenwoordig niet meer weet. Voor zover mij bekend was Zalman altijd de beter in koeling, maar dat is natuurlijk ook al weer wat jaren geleden. Zelfde geld voor het merk voeding. Dus prima tips!

Over die CPU kan iemand daar misschien wat meer over zeggen? Ik dacht dat zo'n i3 redelijk snel was voor een mooie prijs, maar misschien is het wel beter om te overwegen en i5 of een snelle AMD erin te prikken?
Aanschaffen van duurdere geluidsapparatuur moet je niet aan beginnen, dat resulteert bijna altijd in een te dure hobby ;) Verder alle gekheid op een stokje. Die core i3's zijn over het algemeen nog best goed voor gamen. Veel processorkracht heb je op dit moment niet nodig. Veel spellen maken op dit moment nog niet erg goed gebruik van 4 core's (dit gaat wel veranderen). Dus heb je aan 2 hoog geclockte cores genoeg. Bottleneck zou eerder bij de videokaart liggen.

Alleen zou ik als ik jou was een core i3 van de nieuwe generatie pakken (Sandy Bridge) met een socket 1155 moederbord. Deze zijn weer wat sneller dan een core i3 van de vorige generatie en makkelijker te upgraden wanneer games in de toekomst wel meer processorkracht gaan vragen. In een socket 1155 kun je zoals het nu lijkt gewoon een ivy bridge cpu stoppen. Voor cpu's zou ik eens naar de 2000 serie van Intel kijken.
Murderin schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:01:
Ondanks dat het verkopen van high end spullen van een (paar) jaar oud voor recente lower end spullen erg zonde lijkt. Helemaal omdat je voor je oude spul altijd een lage prijs terug krijgt. Maar wanneer ik een pc samenstel probeer ik altijd goed het doel en het gebruik te definiëren. Soms is het beter om een "tragere" (zo traag zijn die nieuwe intel cpu's bijvoorbeeld helemaal niet) cpu of videokaart te nemen of een lichtere voeding. Dit kan voordelen opleveren zoals bijvoorbeeld: stilte (altijd handig in de huiskamer en energiezuinigheid (kan nogal schelen op de energierekening). Ook is het doen van concessies zoals het moeten plaatsen van een atx moederbord (niet alle mooie kasten zijn daar op berekend) niet altijd positief voor het eindresultaat. Mijn ervaring is om een pc met een bepaald doel (bijvoorbeeld HTPC) samen te stellen uit componenten die daar voor bedoeld zijn (of in ieder geval erg geschikt). Een ssd en hdd kun je natuurlijk altijd weer gebruiken. Maar dit is een keuze die alleen jij kan maken natuurlijk. Het heeft natuurlijk ook gewoon met budget te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door jaapsander op 15-06-2011 16:57 ]

SandyBridge is sowieso per mhz sneller dan zijn voorgangers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

JelkeBart schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:52:
[...]

[...]

Als je echt wilt gamen zou ik minimaal voor een i5 2500k gaan.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:54:
[...]

Als je echt wilt gamen zou ik minimaal voor een i5 2500k gaan.
Denk jij dat een lagere cpu die HD6850 niet van genoeg data kan voorzien? Ik durf dat wel in twijfel te trekken.

Verwijderd

jaapsander schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:00:
[...]

Denk jij dat een lagere cpu die HD6850 niet van genoeg data kan voorzien? Ik durf dat wel in twijfel te trekken.
Ik zie weinig tot geen game pc's voorbij komen met een i3 er in en voor 70 euro verschil zou ik het voordeel van de twijfel nemen. De 2500k gaat sowieso een stuk langer mee (qua games) zodat dat de komende tijd geen bottleneck zal zijn. Over de prestaties van de videokaart ben ik het met je eens. De vraag is dus of de combi i3/6850 voldoende snel is om de komende tijd (ik neem aan minimaal 2 jaar) alle games op full detail te spelen. Ik denk van niet en dat geldt ook wanneer het bijvoorbeeld i3/6950 zou zijn en kostentechnisch zou ik dan liever 70 euro extra investeren voor de i5 dan dat ik sneller genoodzaakt ben een nieuw systeem te kopen..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2011 17:05 ]

• Shivs
  • Niet online
Ik denk dat inderdaad 2 jaar zo'n beetje is dat hij het moet volhouden. Daarna zal ik hem wel weer upgraden. Dus een i5 is in dit geval een betere optie?
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:04:
[...]

Ik zie weinig tot geen game pc's voorbij komen met een i3 er in en voor 70 euro verschil zou ik het voordeel van de twijfel nemen. De 2500k gaat sowieso een stuk langer mee (qua games) zodat dat de komende tijd geen bottleneck zal zijn. Over de prestaties van de videokaart ben ik het met je eens. De vraag is dus of de combi i3/6850 voldoende snel is om de komende tijd (ik neem aan minimaal 2 jaar) alle games op full detail te spelen. Ik denk van niet en dat geldt ook wanneer het bijvoorbeeld i3/6950 zou zijn en kostentechnisch zou ik dan liever 70 euro extra investeren voor de i5 dan dat ik sneller genoodzaakt ben een nieuw systeem te kopen..
Maar wil je een luidruchtigere warmere en veelverbruikende videokaart in een klein kastje in een audiomeubel proppen. Kan wel, maar is niet optimaal. Misschien de gouden middenweg? Een i5 2400 + 6870?

Overigens zijn er bijna tot geen game pc's met een i3 omdat iedereen die i5 2500k wil hebben. Wanneer je kijkt wat voor videokaart met deze cpu wordt gecombineerd is het totale overkill. En dat alleen met het idee dat je de videokaart makkelijk kan upgraden... Cpu upgraden is net zoveel werk... Ik zou er nu een goedkopere sandy bridge inzetten en over 1.5 jaar naar een ivy bridge (is op 22nm dus hopelijk zuiniger en koeler) + een mid end HD7000 kaart upgraden (is dan ook op 22 of 28 nm, dus waarschijnlijk ook zuiniger en goedkoper). Heb je nog langer plezier van je systeem.

• Shivs
  • Niet online
Even de samenstelling aangepast aan de hand van de tips. De gouden middenweg in het verhaal van jaapsander spreekt me erg aan, ik vind namelijk dat er inderdaad voor beide opties iets te zeggen valt. Ik denk alleen dat ik nu misschien een iet wat goedkoop moederbord heb uitgezocht waarvan ik ook niet weet of deze alles goed kan handelen wat er in de pc moet komen.

Linkje naar de wenslijst

Verwijderd

Het is ook heel lastig om een HTPC/Gamesysteem te maken. Enerzijds let je op verbruik en grootte, anderzijds wil je zoveel mogelijk FPS halen. De 2500k kun je nog OC-en als het net niet lekker meer loopt. Het ligt er ook aan hoe vaak TS van plan is te updaten en of je de gok wilt nemen dat je volgende upgrade ook nog in de kleine behuizing past die je nu aanschaft (voor het geval GPU groter wordt bijvoorbeeld).

Overigens vind ik een CPU upgrade ingrijpender dan een GPU upgrade, zeker wanneer er nieuwe sockets komen en je mogelijk een nieuw mobo erbij aan moet schaffen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2011 17:26 ]

• Shivs
  • Niet online
Die gok wil ik wel nemen, als de kast het bij de volgende upgrade van dit systeem niet meer kan huisvesten komt er simpel genoeg gewoon een andere kast omheen en gaat deze er weer uit. Het gaat mij er nu vooral om dat ik een goede combinatie van materiaal koop. Dus dat er niet ergens een gigantische bottleneck in zit.
EaS schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:05:
Hopen dat er Socket FS1 mini-itx moederborden verschijnen, of notebook Llano modellen in een desktop jasje :) .
Wat is er mis met de desktop Llano's?

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 17:48

EaS

Dreamvoid schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 20:30:
[...]

Wat is er mis met de desktop Llano's?
Niets.

Verbruik ligt wel een tandje hoger van de desktop modellen (65-100W). Maar misschien is met handmatig klokwerk dit zo goed als gelijk te trekken met de 35-45W notebook modellen. Alhoewel het maar zo zou kunnen dat -door C'n'Q achtige zaken- een desktop model en een notebook model haast in dezelfde 'versnelling' draaien - bij een gelijksoortige lage (UVD3) belasting, en het verbruik elkaar dan misschien niet eens zoveel ontloopt.

Maar goed, een kant-en-klaar, in een 35W jasje gegoten Llano zou me wel passen. Zou eigenlijk zelfs goedkoper moeten zijn, puur performance technisch gezien.
JelkeBart schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:19:
Even de samenstelling aangepast aan de hand van de tips. De gouden middenweg in het verhaal van jaapsander spreekt me erg aan, ik vind namelijk dat er inderdaad voor beide opties iets te zeggen valt. Ik denk alleen dat ik nu misschien een iet wat goedkoop moederbord heb uitgezocht waarvan ik ook niet weet of deze alles goed kan handelen wat er in de pc moet komen.

Linkje naar de wenslijst
Het uitzoeken van een moederbord gaat over het algemeen volgens de volgende criteria*:
- welk socket (in jouw geval socket 1155)
- welke chipset (H61/67 wanneer je een GPU in je CPU hebt, heb jij niet met die 2400, P67 wanneer zonder CPU overigens kunnen alle intel socket 1155 CPU's met beide chipsets functioneren)
- Welke form factor (jouw kast kan geen full ATX aan dus je moet een uATX moederbord uitzoeken)
- Welke functies moet het bord hebben? (Een Overclock bord is voor jou minder van toepassing wanneer je een kleine behuizing met een i52400 hebt, wil je USB 3.0/Sata600, wil je optische uitgang (handig bij htpc gebruik in mijn ervaring!), hoeveel pci sloten heb je nodig enz enz.
- Voorkeur voor een merk?
- Performance? Is bij alle moederborden ongeveer gelijk!

Ik zou als ik jou was een P67 moederbord halen met een optische uitgang en andere functies die je wilt gaan gebruiken.

*Gaat in de meeste gevallen op, maar niet altijd

edit:
Wat zijn er weinig uATX P67 borden zeg! Je kan altijd nog een H67 moeder bord pakken...

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 16-06-2011 10:11 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:48:
(...)

Ondanks dat het verkopen van high end spullen van een (paar) jaar oud voor recente lower end spullen erg zonde lijkt. Helemaal omdat je voor je oude spul altijd een lage prijs terug krijgt. Maar wanneer ik een pc samenstel probeer ik altijd goed het doel en het gebruik te definiëren. Soms is het beter om een "tragere" (zo traag zijn die nieuwe intel cpu's bijvoorbeeld helemaal niet) cpu of videokaart te nemen of een lichtere voeding. Dit kan voordelen opleveren zoals bijvoorbeeld: stilte (altijd handig in de huiskamer en energiezuinigheid (kan nogal schelen op de energierekening). Ook is het doen van concessies zoals het moeten plaatsen van een atx moederbord (niet alle mooie kasten zijn daar op berekend) niet altijd positief voor het eindresultaat. Mijn ervaring is om een pc met een bepaald doel (bijvoorbeeld HTPC) samen te stellen uit componenten die daar voor bedoeld zijn (of in ieder geval erg geschikt). Een ssd en hdd kun je natuurlijk altijd weer gebruiken. Maar dit is een keuze die alleen jij kan maken natuurlijk. Het heeft natuurlijk ook gewoon met budget te maken.
Het idle opgenomen vermogen maakt met een grafische kaart geïnstalleerd niet al te veel verschil tussen de AMD X4 955 of een Intel i5 2500K. reviews: Intel Core i7 2600K en i5 2500K: benchmarks Onder load kan de processor wel meer verbruiken, maar je kunt je afvragen op welke momenten komt een X4 955 nou onder load te staan in een HTPC? Rechtvaardigt dit de aanschaf van een nieuw moederbord en een nieuwe processor? Ik denk het niet.

Door de processor te underklokken kun je ervoor zorgen dat je weer wat watt's bespaart bij load. Bij THW hebben ze de proef op de som genomen: http://www.tomshardware.c...lt-cpu-phenom,2348-4.html .
Roeligan schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:54:
[...]

Kijk eens naar www.openelec.tv is een kleine linux distro met XBMC ingebouwd
Als je W7 hebt zou ik niet gaan googelen met linux in verband met drivers voor grafische kaarten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 15:51 ]

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:43:
[...]

Het idle opgenomen vermogen maakt met een grafische kaart geïnstalleerd niet al te veel verschil tussen de AMD X4 955 of een Intel i5 2500K. reviews: Intel Core i7 2600K en i5 2500K: benchmarks Onder load kan de processor wel meer verbruiken, maar je kunt je afvragen op welke momenten komt een X4 955 nou onder load te staan in een HTPC? Rechtvaardigt dit de aanschaf van een nieuw moederbord en een nieuwe processor? Ik denk het niet.

Door de processor te underklokken kun je ervoor zorgen dat je weer wat watt's bespaart bij load. Bij THW hebben ze de proef op de som genomen: http://www.tomshardware.c...lt-cpu-phenom,2348-4.html .
Je vergelijkt een AMD X4 955 met een i5 2500k, ik heb het over deticated HTPC hardware en dan bedoel ik zeker geen i5 2500k. Ik zou de oude hardware verkopen en daar een nieuw spul voor weer kopen. Nieuwe HTPC hardware is helemaal niet zo duur. Lees dit topic maar door. Ik denk zelfs (gokje) dat wanneer de overbodige componenten in de config verkocht worden en er nieuwe htpc hardware gekocht wordt er geld over blijft!

Wat jij aangeeft heeft niet zo veel met mijn verhaal te maken. Lees het nog eens door zou ik zeggen.

late reactie:
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:21:

Overigens vind ik een CPU upgrade ingrijpender dan een GPU upgrade, zeker wanneer er nieuwe sockets komen en je mogelijk een nieuw mobo erbij aan moet schaffen.
Wanneer je het moederbord gaat vervangen is het geen cpu upgrade meer. Dan doe je een moederbord + cpu (+geheugen) upgrade. Cpu upgrade = koeler loshalen, koelpasta verwijderen en schoonmaken, cpu omwisselen, koelpasta aanbrengen, koeler plaatsen. Overigens is al eerder aangegeven dat ivy bridge gewoon op een socket 1155 H67 bordje gaat passen, moederbord upgrade hebben we het dus niet over.

[ Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 16-06-2011 16:10 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:57:
[...]

Je vergelijkt een AMD X4 955 met een i5 2500k, ik heb het over deticated HTPC hardware en dan bedoel ik zeker geen i5 2500k. Ik zou de oude hardware verkopen en daar een nieuw spul voor weer kopen. Nieuwe HTPC hardware is helemaal niet zo duur. Lees dit topic maar door. Ik denk zelfs (gokje) dat wanneer de overbodige componenten in de config verkocht worden en er nieuwe htpc hardware gekocht wordt er geld over blijft!

Wat jij aangeeft heeft niet zo veel met mijn verhaal te maken. Lees het nog eens door zou ik zeggen.

(...)
Dat is jouw mening want je ondersteunt je standpunt met geen enkele onderbouwing. Kom gewoon eens met een onderbouwing in plaats van slappe meningkjes! In idle maakt het niet veel uit of je spreekt over een i5 2500K of een i3 2100.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35051.png
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:57:
[...]

Dat is jouw mening want je ondersteunt je standpunt met geen enkele onderbouwing. Kom gewoon eens met een onderbouwing in plaats van slappe meningkjes! In idle maakt het niet veel uit of je spreekt over een i5 2500K of een i3 2100.
[afbeelding]
Nu begin je weer over stroomverbruik... De vraag is of hij een AMD X4 955 als basis voor een HTPC moet gebruiken of nieuwe hardware (welke trager is) aanschaffen, persoonlijk zou ik die 955 verkopen en er een intel pentium of i3 voor kopen. Waarom hij dan een 2500k zou moeten aanschaffen?? Hou dan gewoon die 955... Mijn mening onderbouwen met feiten? Aanschafprijs 2500k ~€170, aanschafprijs Intel pentium ~€60 of i3 €95. Wat zou jij kopen wanneer je die 955 zou vervangen voor HTPC gebruik.....

p.s. Wel goed dat je benchmarks opzoekt om je mening te onderbouwen, maar we houden nu een discussie over verschillende onderwerpen.

edit: Overigens vind ik de bron die je hier laat zien vreemd. Voor zover ik weet is een i3 2100 een stuk zuiniger dan een athlon x3..... (heb alleen metingen gedaan aan een x2 en ga er even van uit dat een x2 zuiniger is dan een x3)

[ Voor 15% gewijzigd door jaapsander op 16-06-2011 17:34 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:31:
[...]

Nu begin je weer over stroomverbruik... De vraag is of hij een AMD X4 955 als basis voor een HTPC moet gebruiken of nieuwe hardware (welke trager is) aanschaffen, persoonlijk zou ik die 955 verkopen en er een intel pentium of i3 voor kopen. Waarom hij dan een 2500k zou moeten aanschaffen?? Hou dan gewoon die 955... Mijn mening onderbouwen met feiten? Aanschafprijs 2500k ~€170, aanschafprijs Intel pentium ~€60 of i3 €95. Wat zou jij kopen wanneer je die 955 zou vervangen voor HTPC gebruik.....

p.s. Wel goed dat je benchmarks opzoekt om je mening te onderbouwen, maar we houden nu een discussie over verschillende onderwerpen.

edit: Overigens vind ik de bron die je hier laat zien vreemd. Voor zover ik weet is een i3 2100 een stuk zuiniger dan een athlon x3..... (heb alleen metingen gedaan aan een x2 en ga er even van uit dat een x2 zuiniger is dan een x3)
Ik ben van mening dat hij helemaal geen nieuwe processor hoeft aan te schaffen. Ik zou ook geen 955 aanschaffen als processor voor in een HTPC, maar nu hij deze al in zijn bezit heeft vind ik het zonde van het reeds uitgegeven geld om een nieuwe processor en moederbord aan te schaffen. Dat moederbord wat hij heeft was ook vrij prijzig met een laatste prijsvermelding in de PW van 152 euro. Tweedehands krijgt hij nog maar een fractie van de door hem betaalde prijs terug. Dan is de vraag uiteindelijk gaat hij met zuinigere hardware het geld terugverdienen? Hier komen de benchmarks van de verbruikte watt's weer om de hoek kijken :).

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:07
JelkeBart schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:56:
Sinds kort heb ik besloten om over te gaan van mijn nu verouderde pc (Q6600, ATI4850) naar een nieuwe. Ik heb besloten om er een HTPC van te maken aangezien ik niet meer competitief game, maar alleen maar voor het genot van een goede singeplayer en heel af en toe een keer een potje knallen online. Nu zou je zeggen, koop dan gewoon een PC waarmee dat kan, maar ik ga binnenkort (weer) op mezelf wonen en ik wil niet een losse PC, losse mediaplayer en gameconsole. Deze wil ik eigenlijk allemaal combineren, dus een HTPC. En zeg nou zelf wat is er mooier dan gamen op een full HD tv?
Hieronder staat mijn lijstje, waar ik vooral over twijfel zijn de CPU koeler en de grafische kaart. Hij moet wel goed kunnen gamen (CoD:BO en aankomende shooters op hoog detail 1920x1080) maar ook niet te veel herrie maken. Daarnaast ben ik nog opzoek naar een mooi 2.0 of 2.1 setje om het geluid te verzorgen, nooit echt gehouden van surround.

boxen zijn een heel ander verhaal, kijk eens naar wharfedale, Jamo etc.,
Maar over een htpc waar je ook op kunt gamen gesproken: ik heb dit onder mijn tv geduwd en dat bevalt best goed:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 59,90
1Silverstone SG05€ 84,07€ 84,07
1Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows€ 37,99€ 37,99
1Intel Core i5 2400€ 149,40€ 149,40
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 28,83€ 28,83
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZNFC)€ 139,90€ 139,90
1Asrock H67M-ITX€ 72,08€ 72,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,17

Idle zijn de stock koelers van zowel de processor als grafische kaart goed genoeg om ze haast niet te horen, onder load is het een ander verhaal en zou ik een andere koeler voor de grafische kaart aanraden, stock cpu-koeler vervangen door wat anders heeft pas nut als je voor een stillere grafische kaart gaat, stock hoor je die eigenlijk niet naast een normale hd6870. Verder raad ik een xbox controller aan als je wil gamen op de tv en een kleine ssd omdat die 2tb schijf van samsung echt tergend langzaam is, geen idee of de schijven die jij in gedachte hebt het op dat punt veel beter doen maar het is wel een puntje om op te letten.

• Russel88
  • Laatst online: 25-12 09:37
Hoi,

Ik zit al een tijd lang na te denken om een HTPC te kopen en ben sinds kort bezig om een aantal componenten samen te stellen. Hierbij heb ik wat ideeen geleend van setups die ik in dit topic gevonden heb. Ik heb het een en ander aangepast aan m'n persoonlijke wensen (mooiere kast, blue ray speler etc. etc.).

Het doel van m'n HTPC is HD films en series bekijken, muziek luisteren, downloaden via torrents, downloaden via usenet rarren en parren. Omdat ik 'm ook als dvd/blueray speler wil gebruiken wil ik er ook graag een blueray speler erin.
Ik ben van plan om m'n HTPC aan te sluiten aan m'n versterker via optische kabels (dat ding waar een rood licht uitkomt).

Ik heb geprobeerd om te kijken of de componenten die ik geselecteerd heb compatible zijn dmv pc builder van de alternate website. Helaas kan de website geen geschikte moederbord vinden voor de G620. Ik neem aan dat dat een bug is.

Lang verhaal, maar kan iemand kijken of m'n samenstelling, koel genoeg zaal zijn, stil en zuinig. Is 300 Watt voldoende? En op welke punten kan ik het verbeteren?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 56,10€ 56,10
1Netgear WNA3100Wireless-N 300 USB Adapter€ 17,90€ 17,90
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 61,88€ 123,76
1Zalman HD503€ 181,10€ 181,10
1Logitech diNovo Mini€ 69,90€ 69,90
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 30,47€ 30,47
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 41,90€ 41,90
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 84,45€ 84,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,01

Thanx

[edit]
Misschien handig om te vermelden dat ik van plan ben om 'm te draaien onder Windows 7 met waarschijnlijk XBMC

Verwijderd

Een goedkoper en ook goed alternatief volgens Anand review is deze: pricewatch: Sparkle SXT4301024S3LNMP Dit omdat er voor de HD6570 nog geen passief gekoelde versie in de Pricewatch is verschenen en de HD6670 momenteel slecht leverbaar is.
http://www.anandtech.com/...ete-htpc-gpus-shootout/16

@Russel88
Ziet er goed uit. De voeding is sterk genoeg voor deze setup ;). Hij levert max 252 watt op de +12V lijn en dat is voldoende voor dit systeem met een low profile grafische kaart.

In plaats van een Logitech diNovo Mini kun je een pricewatch: Point of View Mobii Tablet 7" GenII (4GB) (Zwart) overwegen om zo het systeem via een tablet en de XBMC Android app te besturen :).

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 22:20 ]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-12 09:05

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben op zoek naar een nieuwe HTPC case, aangezien de huidige niet in mijn tv meubel past.
Dit mogen/moeten ongeveer de afmetingen zijn 18 x 44 x 38 cm (HxBxD). Iets kleiner mag, groter niet.

Nu heb ik de Silverstone Grandia GD04 op het oog. Vind het alleen jammer dat "maar" 15 CM hoog is. Dit ivm met mijn HD5670 met passieve koeling bovenop. Verder heb ik de kast liever wat te groot, je weet nooit wat er in de toekomst nog in moet.

• Murderin
@ ChicaneBT Ohw ja mijn vader van een (goede)vriend werkt bij Powercolor en die kan die HD6850 (Passief gekoelde versie) voor een "prikkie" kopen.

@Jaapsander: Hmm ja het voelt toch echt zuur aan om me 'betere' hardware te verkopen om hardware te kopen die zn doel beter dienen. Dit heeft meer te maken met het feit dat ik liever gewoon een zo krachtig mogelijk htpc bouw zodat ik eventueel kan gamen ik denk dat geluid en warmte geen probleem zullen leveren. Heb me bedacht over de kast ik zal denk ik voor een Zalman HD503 gaan ietsje ruimer en kan er nog twee extra 120mm fans in douwe aan de zijkant.

Ik kijk er wel naar uit om die htpc te besturen met m'n Ipad. Hopen dat die Anysee niet te veel problemen levert (heb gelukkig ziggo).

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:36:
Ik ben op zoek naar een nieuwe HTPC case, aangezien de huidige niet in mijn tv meubel past.
Dit mogen/moeten ongeveer de afmetingen zijn 18 x 44 x 38 cm (HxBxD). Iets kleiner mag, groter niet.

Nu heb ik de Silverstone Grandia GD04 op het oog. Vind het alleen jammer dat "maar" 15 CM hoog is. Dit ivm met mijn HD5670 met passieve koeling bovenop. Verder heb ik de kast liever wat te groot, je weet nooit wat er in de toekomst nog in moet.
Mag hij 5mm breder zijn? :)

Lian Li PC-C50
(W) 445mm x (H) 167mm x (D) 325mm

I browse with Vivaldi

• Russel88
  • Laatst online: 25-12 09:37
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:09:

@Russel88
Ziet er goed uit. De voeding is sterk genoeg voor deze setup ;). Hij levert max 252 watt op de +12V lijn en dat is voldoende voor dit systeem met een low profile grafische kaart.

In plaats van een Logitech diNovo Mini kun je een pricewatch: Point of View Mobii Tablet 7" GenII (4GB) (Zwart) overwegen om zo het systeem via een tablet en de XBMC Android app te besturen :).
Ok, bedankt voor het controleren. Ik heb de tablet bekeken en voor de XMBC bediening kan ik ook onze iDevices en Android telefoon gebruiken. De Lofitech diNovo leek me handig voor het surfen.
In de Zalman behuizing kan ook een ATX moederbord in, heeft dit nog voordelen ten opzichte van een micro moederbord?
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:47:
[...]

Ik ben van mening dat hij helemaal geen nieuwe processor hoeft aan te schaffen. Ik zou ook geen 955 aanschaffen als processor voor in een HTPC, maar nu hij deze al in zijn bezit heeft vind ik het zonde van het reeds uitgegeven geld om een nieuwe processor en moederbord aan te schaffen. Dat moederbord wat hij heeft was ook vrij prijzig met een laatste prijsvermelding in de PW van 152 euro. Tweedehands krijgt hij nog maar een fractie van de door hem betaalde prijs terug. Dan is de vraag uiteindelijk gaat hij met zuinigere hardware het geld terugverdienen? Hier komen de benchmarks van de verbruikte watt's weer om de hoek kijken :).
Begrijp me niet verkeerd, de opties zoals ik ze zag waren of een i3 2100 kopen of de huidige setup houden. Ik denk dat hij best nog een aardige prijs voor de oude componenten weer had kunnen krijgen bij het verkopen in zijn geheel (die 750W voeding is bijvoorbeeld 2e hands ook best wat waard). Voor dat geld zou je ongeveer nieuwe hardware kunnen kopen die beter geschikt was voor HTPC gebruik met casual gaming. Ik heb het dus niet alleen maar over de cpu, maar over het systeem in zijn geheel. Inclusief stroomverbruik van een voeding die niet erg efficiënt is wanneer de pc idle uit z'n neus zit te vreten. Maar ook inclusief het moeten plaatsen van een full ATX moederbord wat nogal beperkt in de keuze van de behuizing.

Maar de andere optie waarbij de oude hardware hergebruikt zou worden is natuurlijk ook plausibel. Ik snap alleen nog niet helemaal waarom jij over een 2500k begon. Overigens zijn die benchmarks die je laat zien helemaal niet relevant. Hier meten ze het verbruik van een systeem met verschillende componenten. Ik zal je eens een praktijk benchmark geven (indien je iets te zien wil hebben maak ik een foto voor je ;) ) Mijn HTPC verbruikt idle ongeveer 40W. Een high end Phenom systeem met 750W voeding zal volgens jouw benchmarks ongeveer 75W verbruiken, gooi daar nog een paar harde schijven bij en je zal op 80 à 90W zitten (idle). Dan kan het best nog geld opleveren wanneer je de HTPC een paar uur per dag een paar jaar aan hebt staan... Eigenlijk zou even gemeten moeten worden hoeveel W het systeem verbruikt bij het afspelen van HD materiaal.
Murderin schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:51:
@ ChicaneBT Ohw ja mijn vader van een (goede)vriend werkt bij Powercolor en die kan die HD6850 (Passief gekoelde versie) voor een "prikkie" kopen.

@Jaapsander: Hmm ja het voelt toch echt zuur aan om me 'betere' hardware te verkopen om hardware te kopen die zn doel beter dienen. Dit heeft meer te maken met het feit dat ik liever gewoon een zo krachtig mogelijk htpc bouw zodat ik eventueel kan gamen ik denk dat geluid en warmte geen probleem zullen leveren. Heb me bedacht over de kast ik zal denk ik voor een Zalman HD503 gaan ietsje ruimer en kan er nog twee extra 120mm fans in douwe aan de zijkant.

Ik kijk er wel naar uit om die htpc te besturen met m'n Ipad. Hopen dat die Anysee niet te veel problemen levert (heb gelukkig ziggo).
Geluid en warmte is natuurlijk iets persoonlijks. Zelf vind ik een fluisterstille HTPC een groot voordeel. Zou zelf ook nooit de stock cooler gebruiken. Overigens kun je natuurlijk je oude hardware weergebruiken en in de loop van de tijd vervangen wanneer het niet meer aan de voorwaarden voldoet.

[ Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 17-06-2011 10:13 ]

• DOV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12 03:55

DOV

Ook ik heb een probleem waar ik nog niet uit kan komen.

Ik heb een HTPC bij de televisie staan maar ik wil hem graag upgraden met een systeem wat ik over heb. Nu is het probleem dat het systeem wat over is geen HDMI heeft. En dat heb ik wel nodig om de HTPC aan te sluiten op de Onkyo receiver. Hieronder een overzicht van de specs.

HTPC nu:

Antec NewSolution NSK2480 380W 80+ (kast + voeding)
Oud compaq moederbord met socket 754 en AGP
AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+
2048 MB DDR SDRAM PC3200
HIS HD 4670 IceQ Native HDMI 1GB (128bit) DDR3 AGP
40 Gb HDD
DVD speler

Systeem wat over is.

No name kast
Asus M2N4-SLI (AM2 + PCI-e)
DualCore AMD Athlon 64 X2, 3015 MHz (15 x 201) 6000+
6144 MB (DDR2 SDRAM)
NVIDIA GeForce 8400 GS (256 MB) (PCI-e zonder HDMI out)

Is het nu verstandiger om een nieuw moederbord met on board HDMI te kopen voor deze CPU of een nieuwe videokaart met HDMI ? Ik wil graag zo min mogelijk uitgeven, maar het moet wel HD af kunnen spelen vanaf de NAS.
DOV schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:43:
Ook ik heb een probleem waar ik nog niet uit kan komen.

Ik heb een HTPC bij de televisie staan maar ik wil hem graag upgraden met een systeem wat ik over heb. Nu is het probleem dat het systeem wat over is geen HDMI heeft. En dat heb ik wel nodig om de HTPC aan te sluiten op de Onkyo receiver. Hieronder een overzicht van de specs.

HTPC nu:

Antec NewSolution NSK2480 380W 80+ (kast + voeding)
Oud compaq moederbord met socket 754 en AGP
AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+
2048 MB DDR SDRAM PC3200
HIS HD 4670 IceQ Native HDMI 1GB (128bit) DDR3 AGP
40 Gb HDD
DVD speler

Systeem wat over is.

No name kast
Asus M2N4-SLI (AM2 + PCI-e)
DualCore AMD Athlon 64 X2, 3015 MHz (15 x 201) 6000+
6144 MB (DDR2 SDRAM)
NVIDIA GeForce 8400 GS (256 MB) (PCI-e zonder HDMI out)

Is het nu verstandiger om een nieuw moederbord met on board HDMI te kopen voor deze CPU of een nieuwe videokaart met HDMI ? Ik wil graag zo min mogelijk uitgeven, maar het moet wel HD af kunnen spelen vanaf de NAS.
Op deze en vorige pagina staat een uitgebreide discussie met voor en tegens over het aanschaffen van nieuwe hardware of hergebruiken van oude. Is in jouw geval relevant. Het makkelijkste is een nieuwe videokaart aan te schaffen. Is goedkoper en makkelijker te vervangen dan een moederbord.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-12 09:05

PnD

like in Pinda ^_^

rlkz schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:54:
[...]

Mag hij 5mm breder zijn? :)

Lian Li PC-C50
(W) 445mm x (H) 167mm x (D) 325mm
Bedankt voor je reactie, dat gaat waarschijnlijk wel passen, maar zie dat de lucht langs de zijkant aangezogen wordt. Dat is dan wel weer een probleem..:(

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:07
PnD schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:51:
[...]

Bedankt voor je reactie, dat gaat waarschijnlijk wel passen, maar zie dat de lucht langs de zijkant aangezogen wordt. Dat is dan wel weer een probleem..:(
Er zijn ook koelers beschikbaar die lucht aanzuigen via een ongebruikt pci-slot in de achterkant van je kast, wellicht dat dat kan helpen? (of je kunt natuurlijk de zaag erbij pakken) Anders zou een sugo SG05 oid ook kunnen, die haalt zijn lucht van voren en ziet er ook netjes uit, al ben je dan wel beperkt in je mogelijkheden (itx, maximaal een 3.5" hdd) en is de fan van de voeding niet de stilste.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 17-06-2011 14:24 ]

Verwijderd

Ik heb sinds een aantal weken een HTPC als vervanger voor mijn Asus O!play mediaspeler. Wat me opvalt, en ik ben benieuwd of anderen zoiets ook gemerkt hebben, is dat het geluid in films veel beter is vanaf mijn HTPC. DTS en Dolby D klinken veel meer surround achtig dan wanneer ik dezelfde content op mijn mediaspeler afspeelde. Mijn receiver lijkt nu vaker DTS te doen dan voorheen, of ik heb toevallig betere content sinds mijn HTPC ;)

• DOV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12 03:55

DOV

jaapsander schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:54:
[...]

Op deze en vorige pagina staat een uitgebreide discussie met voor en tegens over het aanschaffen van nieuwe hardware of hergebruiken van oude. Is in jouw geval relevant. Het makkelijkste is een nieuwe videokaart aan te schaffen. Is goedkoper en makkelijker te vervangen dan een moederbord.
Systeem draait al, met een nieuwe Radeon 6450. Alleen een ATX mobo in een mATX kast is een beetje lastig maar met de ijzerzaag toch passend gemaakt. Loopt lekker tot zover Bedankt!!

Verwijderd

Ik ben van plan de volgende HTPC te kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 59,90
1Sony Optiarc AD-7710H Zwart€ 21,95€ 21,95
1Silverstone SST-SG06S€ 96,76€ 96,76
1Logitech diNovo Mini€ 69,90€ 69,90
1Intel Core i3 2100€ 92,80€ 92,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 31,-€ 31,-
1Asus P8H61-I€ 69,89€ 69,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,14

Dit is de eerste PC die ik ooit zelf in elkaar heb gezet en daarom wil ik graag weten of ik niks over het hoofd heb gezien. Ben ik bepaalde SATA kabeltjes vergeten, is alles wel compatible met elkaar.

Ik heb gekozen voor de Silverstone SG06 omdat deze de juiste afmetingen heeft en daarom goed achter de TV past. Verder wil ik genoeg processorkracht (i3 2100) hebben, zodat het parren en rarren niet al te lang duurt. Het belangrijkste is natuurlijk dat hij alles vloeiend af kan spelen. Of de 24P bug verholpen is of niet (heersende discussie) kan ik zelf ervaren. Mocht dit niet zo zijn kan er altijd nog een grafische kaart bij geplaatst worden.

Het meeste zal deze dus gebruikt worden als HTPC om Full HD MKV's van usenet te downloaden en af te spelen. Daarnaast wordt hij mogelijk ook als server gebruikt, iig gaat er waarschijnlijk een backup op van de andere pc.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:14
Systeempje ziet er goed uit en voldoet zeker aan je eisen. Past die cpu cooler in de behuizing?

SATA kabel zal in de doos bij het mobo zitten, dus hoef je imo niet los te bestellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Lord_Dain op 18-06-2011 21:37 ]

Verwijderd

Wat raden jullie als besturing aan voor een schone HTPC (met Terratec-kaart, MediaPortal, 4TheRecord etc)?

Windows 7 x64 of Ubuntu ?

Verwijderd

Russel88 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 07:56:
[...]

Ok, bedankt voor het controleren. Ik heb de tablet bekeken en voor de XMBC bediening kan ik ook onze iDevices en Android telefoon gebruiken. De Lofitech diNovo leek me handig voor het surfen.
In de Zalman behuizing kan ook een ATX moederbord in, heeft dit nog voordelen ten opzichte van een micro moederbord?
Je hebt meer uitbreidingssloten op een ATX bord en soms zijn ze goedkoper :). Verder heeft het niet speciaal een voordeel. Je zou dus nog voor een goedkoper moederbord kunnen kiezen. Bijvoorbeeld dit bord: pricewatch: Asrock H61iCAFE Scheelt inclusief verzending toch 26 euro :).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2011 22:35 ]

Verwijderd

Lord_Dain schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:36:
Systeempje ziet er goed uit en voldoet zeker aan je eisen. Past die cpu cooler in de behuizing?

SATA kabel zal in de doos bij het mobo zitten, dus hoef je imo niet los te bestellen.
Als het goed is wel: Volgens de site van Silverstone kan er een CPU koeler van 82 mm in, en de Scythe is zelf 64 mm hoog.

Dat van die SATA kabels is handig om te weten. Simpele dingen, maar ik had geen idee dat die in de doos van het moederbord zouden zitten.

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-12 21:42
Ik zit te twijfelen.
Voor een HTPC heb ik een 1TB 3.5Inch HDD en een 90W picopsu liggen die ik wil gaan gebruiken. Heb al een ITX behuizing en weet nog niet wat ik er in zal stoppen. Budget is ongeveer 200 euro.
Wat wil ik ermee doen: HD films afspelen (Optisch S/PDIF), NAS (foto'sen muziek delen) functionaliteit, downloaden. USB3.0 vereist.

Kan ik voor deze prijs beter gaan voor AMD fusion E350 of voor een pentium G620? Er moet voor die prijs sowiezo nog een slim dvd in en een geheugenkaartlezer (kost samen ongeveer 35 euro).

Ik meen dat 2 GB geheugen wel genoeg is. 20 euro.
Blijft er dus 145 euro over voor moederbord en CPU. Wat zouden jullie adviseren?
Of deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 57,-€ 57,-
1Samsung SN-S083F Zwart€ 25,-€ 25,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 15,64€ 15,64
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 5,90€ 5,90
1Asrock H67M-ITX€ 72,08€ 72,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 175,62

Of deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1/USB3€ 98,20€ 98,20
1Samsung SN-S083F Zwart€ 25,-€ 25,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 15,64€ 15,64
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 5,90€ 5,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 144,74

[ Voor 75% gewijzigd door niekvanprooijen op 19-06-2011 11:35 . Reden: Prijslijsten ingevoegd. ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik gooi m'n systeempje er toch nog een keertje in voordat ik 'm ga bestellen. Waar ik duidelijkheid over wil is de noodzaak van een extra videokaart, aangezien die toch behoorlijk wat geld kost. Iemand vertelde me dat ik ook gewoon films op 60Hz kan draaien. Wat houdt dit precies in? Ik weet dat 60Hz gelijk is aan 60fps, maar draai ik de film dan gewoon in 60FPS? En wat zijn de nadelen hiervan? Kost het geld/moeite/extraGPUusage?

Mijn budget is €550-€600, zit ik dus iets boven. Ik ga het systeem gebruiken als HTPC en thuisserver

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone LC10-E€ 88,13€ 88,13
1Fractal Design Anti vibration/noise-kit€ 12,26€ 12,26
1Logitech Wireless Keyboard K340 (Qwerty)€ 30,01€ 30,01
1Microsoft Wireless Mobile Mouse 1000€ 10,41€ 10,41
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 23,85€ 23,85
1Seasonic M12II 520W€ 71,90€ 71,90
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G€ 31,48€ 31,48
1Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 45,33€ 45,33
1MSI H67MA-E35 (B3)€ 71,22€ 71,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 633,32
Veel films zijn ~24 frames per seconde, als je tv dan op 24p modus draait betekent het dat je tv ook ~24 keer per seconde het beeld ververst. Draai je aan 60hz dan ververst de tv 60 keer per seconde het beeld. Aangezien 24 niet mooi past in 60 betekent het dat een deel van de beelden tweemaal getoond worden en een ander deel driemaal, dit wordt 3:2 pulldown genoemd. Je krijgt dus 12 frames die elk twee keer getoond worden en 12 frames die elk drie keer getoond worden, zo kom je aan de 60 frames per seconde.
Spreekt natuurlijk voor zich dat dit de beeldkwaliteit niet ten goede komt.

Verwijderd

De HD6570 passief is gearriveerd pricewatch: Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 als tegenhanger van de GT430 passief pricewatch: Sparkle SXT4301024S3LNMP pricewatch: Asus GeForce GT430 DC SILENT/DI 1GB.

Hier op Anand vind je een review van deze twee kaarten voor een HTPC :). http://www.anandtech.com/...ete-htpc-gpus-shootout/16

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 20:20 ]

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dank voor de link :)

De HIS HD6570 staat er inmiddels ook tussen, die iets geschikter is voor Low Profile dan de Sapphire (gezien de heatsink).

I browse with Vivaldi

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

En de remote control? Is een logitech Harmony icm een ir ontvanger niet beter?
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 12:01:
Ik heb sinds een aantal weken een HTPC als vervanger voor mijn Asus O!play mediaspeler. Wat me opvalt, en ik ben benieuwd of anderen zoiets ook gemerkt hebben, is dat het geluid in films veel beter is vanaf mijn HTPC. DTS en Dolby D klinken veel meer surround achtig dan wanneer ik dezelfde content op mijn mediaspeler afspeelde. Mijn receiver lijkt nu vaker DTS te doen dan voorheen, of ik heb toevallig betere content sinds mijn HTPC ;)
Klinkt als een placebo effect ;) Wanneer je een DD of DTS geluidskanaal digitaal naar je receiver bitstreamt zou je receiver in beide gevallen exact dezelfde data moeten ontvangen en via de speakers uitsturen.

p.s. Bij mij klinken nieuwe apparaten ook altijd veel mooier en beter ;)
DOV schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 13:24:
[...]

Systeem draait al, met een nieuwe Radeon 6450. Alleen een ATX mobo in een mATX kast is een beetje lastig maar met de ijzerzaag toch passend gemaakt. Loopt lekker tot zover Bedankt!!
Dat is echt de tweakers mentaliteit. Hulde ;)

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 20-06-2011 09:10 ]

Verwijderd

Hallo,ik heb het volgende probleem.

Ik heb een htpc met ati radeon 6450 kaart en windows 7 en xmbc als mediaplayer.
Heb via hdmi de htpc aangesloten op mijn pioneer vsx-lx52 en dan naar mijn samsung fullhd scherm.

Nu heb ik het probleem dat wat ik ook doe alles met 1080p 60hz wordt afgespeeld terwijl ik in xmbc aangeef dat de resolutie van de tv zich moet aanpassen aan het signaal wat binnen komt.

Mijn blurayspeler werkt wel want dan gaat het scherm wel op 1080p 24hz.
Wat kan dit zijn?

Marco
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 10:52:
Hallo,ik heb het volgende probleem.

Ik heb een htpc met ati radeon 6450 kaart en windows 7 en xmbc als mediaplayer.
Heb via hdmi de htpc aangesloten op mijn pioneer vsx-lx52 en dan naar mijn samsung fullhd scherm.

Nu heb ik het probleem dat wat ik ook doe alles met 1080p 60hz wordt afgespeeld terwijl ik in xmbc aangeef dat de resolutie van de tv zich moet aanpassen aan het signaal wat binnen komt.

Mijn blurayspeler werkt wel want dan gaat het scherm wel op 1080p 24hz.
Wat kan dit zijn?

Marco
Waarschijnlijk past je pioneer het beeldsignaal aan. Probeer eens je HTPC tijdelijk direct met de tv te verbinden. Als hij wel op 24p springt ligt het aan een instelling van je receiver. Als hij nu ook niet op 24p springt ligt het aan een instelling op de HTPC. Zo kun je wat gerichter zoeken. Zorg in ieder geval dat je receiver geen enkele aanpassing aan het beeld doet.

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 20 juni 2011 @ 11:15:
[...]

Waarschijnlijk past je pioneer het beeldsignaal aan. Probeer eens je HTPC tijdelijk direct met de tv te verbinden. Als hij wel op 24p springt ligt het aan een instelling van je receiver. Als hij nu ook niet op 24p springt ligt het aan een instelling op de HTPC. Zo kun je wat gerichter zoeken. Zorg in ieder geval dat je receiver geen enkele aanpassing aan het beeld doet.
De pioneer doet niets met het signaal,geeft gewoon door wat binnenkomt. Mijn blurayspeler is ook via de recieiver aangesloten en geeft wel 24hz door.

Marco
Dus je HTPC rechtstreeks aansluiten geeft ook 60hz als resultaat?

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Ik wil graag een goede media voorziening. Nu twijfel ik nog een beetje tussen een nmt en een htpc. Een htpc is veelzijdiger natuurlijk, maar een aantal zaken zijn mij niet geheel duidelijk. Jullie hebben het vaak ook post-processing en 24p bug en dat dit hevige impact heeft op de cpu en gpu.

Ik wil graag de htpc aansluiten op de av-receiver. 3D ondersteuning heb ik niet nodig, welke zaken heb ik dan minimaal nodig? Tevens heb ik nog een Dinovo 2.0 desktop set liggen, kan ik het mediapad hiervan op dezelfde manier gebruiken als een mce afstandsbediening of kan hiervoor ook de afstandsbediening van mijn audigy geluidskaart gebruiken?
Wat voor reciever gaat het om? Eentje die HDMI accepteert of nog een oud model die enkel coax en glas accepteert?
Verder scheelt het al veel als je de laatste vijf pagina's doorleest.

Sppak schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:21:
Ik wil graag een goede media voorziening. Nu twijfel ik nog een beetje tussen een nmt en een htpc. Een htpc is veelzijdiger natuurlijk, maar een aantal zaken zijn mij niet geheel duidelijk. Jullie hebben het vaak ook post-processing en 24p bug en dat dit hevige impact heeft op de cpu en gpu.

Ik wil graag de htpc aansluiten op de av-receiver. 3D ondersteuning heb ik niet nodig, welke zaken heb ik dan minimaal nodig? Tevens heb ik nog een Dinovo 2.0 desktop set liggen, kan ik het mediapad hiervan op dezelfde manier gebruiken als een mce afstandsbediening of kan hiervoor ook de afstandsbediening van mijn audigy geluidskaart gebruiken?
Het ligt er maar net aan wat je af weel spelen. Mediaspeler werkt out of the box met een redelijk aantal formaten. HTPC kan (iig met de juiste hardware) alles afspelen wat je wil. Alleen doet hij dit niet out of the box en moet je hier wat mee gaan tweaken (vinden we hier leuk). Post processing en 24p 'bug' is (over het algemeen) voor de perfectionisten die erg ver willen gaan voor beeldkwaliteit (videofielen?).

Ik weet niet precies wat een mediapad van een dinovo 2.0 set kan, maar heeft het een muisfunctie of emuleert het pijltjestoetsen? Bij een htpc kom je al een heel eind met pijltjes, enter/backspace en spatie. Toetsen kun je natuurlijk ook emuleren. Of je de afstandsbediening van je geluidskaart kan gebruiken weet ik niet, heb geen ervaring met audigy geluidskaarten. Weet wel dat je bij dealextreme voor ~5 euro een leuk aftandsbedieningkje kunt kopen met Ir receiver (!).

Ben het met Tsurany eens dat de laatste pagina's doorlezen een antwoord kan geven op wat je nodig hebt. Het is namelijk redelijk standaard wat jouw HTPC moet kunnen. Voor dat doel zijn bijna alle configs geschikt die hier voorbij komen.

[ Voor 23% gewijzigd door jaapsander op 20-06-2011 12:41 ]

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Ik heb inderdaad de laatste 2 nogmaals doorgelezen en had inderdaad wat over het hoofd gezien. Het aansluiten naar receiver gaat via hdmi op de Pioneer SC-LX83 die ik nog wil aanschaffen. Het afspelen zal dvd, blu-ray, mp3, flac e.d. zijn, beetje internetten verder geen spannende zaken. Maar ik begrijp dus dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken en geen superdikke htpc hoef te bouwen?

Het mediapad is eigenlijk het nummeriek gedeelte van het toetsenbord, maar dan los met een display. Die zal wel voldoen voor xbmc denk ik.
Daar hoef je idd geen superdikke HTPC voor te bouwen, GPU acceleratie is het belangrijkste wat je moet hebben, samen met een processor die gewoon het standaard werk kan verzetten. Zorgen dat je via HDMI audio naar je versterker kan doorsturen en dan zit je eigenlijk wel goed.
Mediapad zal wel voldoen ja, je kan veel customizen qua wat knoppen doen dus dat zit wel snor :)

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 20 juni 2011 @ 11:56:
Dus je HTPC rechtstreeks aansluiten geeft ook 60hz als resultaat?
Ja,inderdaad,moet toch ergens in de videoinstellingen zitten denk.
Heb ook de laatste catalist drivers er op maar in dat menu staat 1080p 24hz gewoon bij de ondersteunde formaten!

Marco

Verwijderd

Probleem opgelost, scherm anpassen aan video stond uit!
Geeft nu 24hz op mijn tv weer.

Marco

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:44

PoweRoy

funky!

Afgelopen week mijn HTPC inelkaar gezet. Alles doet het alleen moet XBMC nog beter configuren. Eerst bezig geweest met mijn hele film collectie te hernoemen (film + jaartal in titel). YAMJ deed dit wel gewoon goed.

Verder:

pricewatch: Antec ISK 300-150
en de
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
gaan niet samen!

Gewoon voor de stockcooler gaan.

[This space is for rent]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:44
Kunnen jullie me helpen? wil graag een HTPC met 5.1 uitgang, heb nl een mooie ouder radio waar mijn huidige x2 3800 in is gebouwd samen met een 6 kanaals klasse-d versterker en die wil ik niet vervangen door een reciever. wat kan ik doen?

moederbord met goede onboard sound
pricewatch: Asus M4A785G HTPC

aparte geluidskaart. die even duur is als bovenstaand mobo... of toch een reciever?

diskeltische lurker

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Aangezien ik niks hoor gooi ik 'm er nog een keer op.
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone LC10-E€ 85,05€ 85,05
1Fractal Design Anti vibration/noise-kit€ 12,26€ 12,26
1Logitech Wireless Keyboard K340 (Qwerty)€ 30,66€ 30,66
1Microsoft Wireless Mobile Mouse 1000€ 10,41€ 10,41
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 26,53€ 26,53
1Seasonic M12II 520W€ 71,90€ 71,90
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G€ 28,79€ 28,79
1MSI H67MA-E35 (B3)€ 71,22€ 71,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,55

Vooral de afstandsbediening twijfel ik over. Vinden jullie 'm goed? En kan ik hem ook gebruiken icm mijn Philips TV?

EDIT: En ik twijfel nogsteeds over een extra videokaart of niet. Zie je die 24p bug als je niet zegt dat ie er is?
EDIT2: De afstandsbediening is niet leverbaar binnen 2 weken bij Azerty, nergens niet binnen 2 weken. Is voor mij dus geen optie. Ik wil nu deze: pricewatch: Logitech Harmony 600 Iemand idee wat voor'n IR ontvanger ik moet hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Beatboxx op 20-06-2011 17:26 ]

technopeuter schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:35:
Kunnen jullie me helpen? wil graag een HTPC met 5.1 uitgang, heb nl een mooie ouder radio waar mijn huidige x2 3800 in is gebouwd samen met een 6 kanaals klasse-d versterker en die wil ik niet vervangen door een reciever. wat kan ik doen?
Een versterker is hetzelfde als een reciever minus de mogelijkheid tot radio. Ik neem dus maar aan dat je het over analoog vs digitaal hebt?
moederbord met goede onboard sound
pricewatch: Asus M4A785G HTPC

aparte geluidskaart. die even duur is als bovenstaand mobo... of toch een reciever?
Wil je nu een leuke oplossing voor een beperkt budget? Geluidskaart. Wil je een lange termijn oplossing die duurder is? Nieuwe versterker met digitale ingangen.
Beatboxx schreef op maandag 20 juni 2011 @ 17:00:
Vooral de afstandsbediening twijfel ik over. Vinden jullie 'm goed? En kan ik hem ook gebruiken icm mijn Philips TV?
Mijn ervaring met XBMC is dat ik het liefst een dedicated tablet er voor zou hebben, enkel ben je al snel 100 euro kwijt. Qua remote maakt het vrij weinig uit, ik zou het goedkoopste nemen aangezien je het puur gebruikt voor wat uitkiezen.
EDIT: En ik twijfel nogsteeds over een extra videokaart of niet. Zie je die 24p bug als je niet zegt dat ie er is?
Misschien niet, misschien wel. Als je in 24p modus draait zal je het wel zien denk ik, of je 60hz modus ziet is lastig, mensen zijn er tegenwoordig wel aangewend.
EDIT2: De afstandsbediening is niet leverbaar binnen 2 weken bij Azerty, nergens niet binnen 2 weken. Is voor mij dus geen optie. Ik wil nu deze: pricewatch: Logitech Harmony 600 Iemand idee wat voor'n IR ontvanger ik moet hebben?
Dat is idd een optie, komt daar niet standaard een ontvanger bij? Anders de simpelste ontvanger.

[ Voor 39% gewijzigd door Tsurany op 20-06-2011 17:31 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Klopt, maar films zijn in 24p;)
Ja maar je kan natuurlijk ook 3:2 pulldown gebruiken.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Ligt het aan mij of zijn er nergens ir-ontvangers te krijgen? Maar we hebben eigenlijk allemaal iPod's die we kunnen gebruiken, dus ik laat de afstandsbediening voor wat ie is. En ik heb gevonden wat 3:2 pulldown is, maar hoe gebruik ik dat? Kan google niet vinden:S
Het is heel simpel, gewoon je pc instellen op 60hz, dan gebruik je gewoon 3:2 pulldown.

Verwijderd

Beatboxx schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:37:
Ligt het aan mij of zijn er nergens ir-ontvangers te krijgen? Maar we hebben eigenlijk allemaal iPod's die we kunnen gebruiken, dus ik laat de afstandsbediening voor wat ie is. En ik heb gevonden wat 3:2 pulldown is, maar hoe gebruik ik dat? Kan google niet vinden:S
Op Dealextreme staan er een stuk of 30? Wordt op de vorige pagina nog besproken geloof ik. Een beetje lezen hier kan geen kwaad :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2011 20:31 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Ik wil 'm in Nederland kopen...
Beatboxx schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:19:
Ik wil 'm in Nederland kopen...
Dan betaal je er gewoon veel meer voor of moet je een aantal weken wachten. Ik was zelf eerst ook huiverig om bij dealextreme wat te kopen. Verzenden duurt ook erg lang, maar je betaald er gewoon bijna niks voor. Een afstandsbediening met Ir ontvanger is gewoon ~5 dollar. Das toch geen geld...

Verder heb ik nog een paar opmerkingen over je setup:
Voeding is erg zwaar, het systeem zal ongeveer tussen de 40 W (idle) en 70 à 80 W (load) verstoken (ruwe schatting). 520W voeding is dan ongunstig doordat 1 de voeding duurder is, 2 de voeding minder efficiënt is bij lagere belasting (50W) dan een 300 W exemplaar. Ik zou als die seasonic 330W variant weer verkrijgbaar is die nemen of de 380W of misschien nog beter een bequiet 300W.

Verder vind ik persoonlijk een losse toetsenbord en muis combinatie niet ideaal. Op de bank heb je niet echt ergens waar je lekker kan muizen. Voor htpc gebruik heb ik een aftandsbediening (Ir) + logitech mediaboard met trackpad. Daarnaast gebruik ik mijn android telefoon als xbmc remote als patsfactor of om zonder scherm muziek te selecteren.

Verder zou ik de shuriken koeler vervangen door de big shuriken, heb ik zeer goede ervaringen mee.

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
Ik zit ook te denken om een htpc te bouwen, dit om een aantal redenen:
* De NeoTV 350 mediaplayer die ik heb, is qua UI en gebruiksvriendelijkheid het net niet voor mij (ook zijn uitbreidingen onmogelijk)
* Mijn Xbox 1, trekt nog net 720p onder de laatste xbmc4xbox release, maar de libraries updaten duurt eeuwen
* Mijn laptop = een laptop en dus wil ik hier niet iedere keer een hdmi en netwerkkabel inprikken om films van mijn nas, via de laptop, op de tv te spelen.

Dus lijkt mij zelf een htpc-tje in elkaar zetten wel een leuke uitdaging.
Ik heb ook al naar de Zotac product range gekeken, maar ik lees daar wisselende verhalen over.

Nu zit ik nog te twijfelen aan een aantal dingen:
* budget dat ik wil besteden
* flexibiliteit om eventueel games (ik ben meer vd sportspellen als fifa) te spelen in de toekomst via de HTPC

Ik heb het onderstaande systeempje bedacht, waarbij ik me realiseer dat hier op gamen waarschijnlijk lastig wordt, wat geen probleem is, omdat het vanuit een klein budget bedacht is.

Graag hoor ik jullie gedachten hierover, aangezien dit het 1e systeem zal worden dat ik in elkaar ga zetten (heb ook nog een ander systeem in gedachten, niet echt htpc-achtig, wel meer geschikt om te gamen - deze post ik later nog wel een keer).

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3 HD105SI, 1TB€ 41,-€ 41,-
1MS-Tech MC-400€ 48,34€ 48,34
1AMD Athlon II X2 215€ 32,50€ 32,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 26,57€ 26,57
1MSI 760GM-E51€ 47,53€ 47,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,94

Het is echt vanuit de gedachte max. 200,- bedacht en moet minimaal 1080p vloeiend vanaf mijn nas kunnen streamen, waarbij de audio via hdmi doorgegeven moet worden aan de tv die dit via coax aan de receiver doorgeeft.
Mocht je verbeteringen hebben, of alternatieven, graag dan vanuit hetzelfde standpunt als hierboven beredeneert.

Alvast dank.
paulus_01 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:48:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3 HD105SI, 1TB€ 41,-€ 41,-
1MS-Tech MC-400€ 48,34€ 48,34
1AMD Athlon II X2 215€ 32,50€ 32,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 26,57€ 26,57
1MSI 760GM-E51€ 47,53€ 47,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,94

Het is echt vanuit de gedachte max. 200,- bedacht en moet minimaal 1080p vloeiend vanaf mijn nas kunnen streamen, waarbij de audio via hdmi doorgegeven moet worden aan de tv die dit via coax aan de receiver doorgeeft.
Mocht je verbeteringen hebben, of alternatieven, graag dan vanuit hetzelfde standpunt als hierboven beredeneert.

Alvast dank.
Deze config is niet optimaal. Je zal het misschien even na moeten zoeken, maar die 760 chipset is niet optimaal voor htpc gebruik. Hij mist een aantal functies (zou zo maar de UVD engine kunnen zijn) waardoor je beter een andere chipset kunt gebruiken (of een losse videokaart plaatsen). De 785 is al veel beter geschikt b.v. Voor nieuwe functies zou ik toch een 880G aanraden. We praten nu over een paar tientjes verschil....

Ook is het doorsturen van audio via de tv verre van ideaal. Vaak kunnen tv's geen surround geluid doorsturen (bedoel je geen optisch ipv coax?) naar de receiver, waardoor je altijd stereo krijgt, ook al is je bron DD 5.1. En dan heb ik het nog niet eens over DTS waar veel tv's vaak helemaal niets mee kunnen. Handiger is dan om HDMI via de receiver te laten lopen (kan alleen bij nieuwe receivers) of een moederbord uit te kiezen met een digitale uitgang (toslink of coax) welke je met de receiver verbind.

• paulus_01
jaapsander schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:09:
[...]

Deze config is niet optimaal. Je zal het misschien even na moeten zoeken, maar die 760 chipset is niet optimaal voor htpc gebruik. Hij mist een aantal functies (zou zo maar de UVD engine kunnen zijn) waardoor je beter een andere chipset kunt gebruiken (of een losse videokaart plaatsen). De 785 is al veel beter geschikt b.v. Voor nieuwe functies zou ik toch een 880G aanraden. We praten nu over een paar tientjes verschil....

Ook is het doorsturen van audio via de tv verre van ideaal. Vaak kunnen tv's geen surround geluid doorsturen (bedoel je geen optisch ipv coax?) naar de receiver, waardoor je altijd stereo krijgt, ook al is je bron DD 5.1. En dan heb ik het nog niet eens over DTS waar veel tv's vaak helemaal niets mee kunnen. Handiger is dan om HDMI via de receiver te laten lopen (kan alleen bij nieuwe receivers) of een moederbord uit te kiezen met een digitale uitgang (toslink of coax) welke je met de receiver verbind.
Thanks voor de snelle response. Die chipset had ik nou nog net niet gelezen, zal ik me eens in verdiepen.

Ik ben het met je eens wat betreft het doorsturen van audio via de tv, maar daar ik geen aparte receiver heb (ik gebruik de coax digitale audio in van mijn home cinema set) en mijn home cinema set nog pre-hdmi is, moet ik een beetje hobby-en. Mijn tv is een Philips Cineos 9631D/10 en het geluid komt in ieder geval wel op alle 5 de speakers aan.
Een andere optie is idd om een moederboard uit te zoeken met digitale coax. Reden dat ik dit moederboard had uitgekozen is vanwegen onboard video; hd3200 lijkt mij genoeg voor 1080p. Een andere setup zou kunnen zijn met een http://tweakers.net/pricewatch/259645/asrock-770-extreme3.html#tab:info en een sapphire hd5450 kaartje, maar dan praat je over +/- 50,- extra (niet veel, maar insteek voor deze ie echt max. 200,-, dus dan kom je al snel op moederboard met onboard gpu).

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:44
heb misschien een oplossing gevonden:
http://www.teufelaudio.nl...coderstation-5-p1824.html

179 voor een voorversterker...

De reden dat ik er trouwens geen reciever/losse versterker aan wil is dat ik alles wil intergreren. geen gedoe met 25 ab's en sourceselectie

diskeltische lurker

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-12 09:12
paulus_01 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:24:
[...]

Thanks voor de snelle response. Die chipset had ik nou nog net niet gelezen, zal ik me eens in verdiepen.

Ik ben het met je eens wat betreft het doorsturen van audio via de tv, maar daar ik geen aparte receiver heb (ik gebruik de coax digitale audio in van mijn home cinema set) en mijn home cinema set nog pre-hdmi is, moet ik een beetje hobby-en. Mijn tv is een Philips Cineos 9631D/10 en het geluid komt in ieder geval wel op alle 5 de speakers aan.
Een andere optie is idd om een moederboard uit te zoeken met digitale coax. Reden dat ik dit moederboard had uitgekozen is vanwegen onboard video; hd3200 lijkt mij genoeg voor 1080p. Een andere setup zou kunnen zijn met een http://tweakers.net/pricewatch/259645/asrock-770-extreme3.html#tab:info en een sapphire hd5450 kaartje, maar dan praat je over +/- 50,- extra (niet veel, maar insteek voor deze ie echt max. 200,-, dus dan kom je al snel op moederboard met onboard gpu).
Dit is een setup met een amd fusion systeem. Is ook minimaal en onder de 200 euro
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45€ 98,60€ 98,60
1Samsung Spinpoint M7 HM250HI, 250GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 33,-€ 33,-
1Compucase 8K01€ 41,-€ 41,-
1Corsair VS2GB1333D3€ 15,29€ 15,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,89

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

jaapsander schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:03:
[...]

Dan betaal je er gewoon veel meer voor of moet je een aantal weken wachten. Ik was zelf eerst ook huiverig om bij dealextreme wat te kopen. Verzenden duurt ook erg lang, maar je betaald er gewoon bijna niks voor. Een afstandsbediening met Ir ontvanger is gewoon ~5 dollar. Das toch geen geld...

Verder heb ik nog een paar opmerkingen over je setup:
Voeding is erg zwaar, het systeem zal ongeveer tussen de 40 W (idle) en 70 à 80 W (load) verstoken (ruwe schatting). 520W voeding is dan ongunstig doordat 1 de voeding duurder is, 2 de voeding minder efficiënt is bij lagere belasting (50W) dan een 300 W exemplaar. Ik zou als die seasonic 330W variant weer verkrijgbaar is die nemen of de 380W of misschien nog beter een bequiet 300W.

Verder vind ik persoonlijk een losse toetsenbord en muis combinatie niet ideaal. Op de bank heb je niet echt ergens waar je lekker kan muizen. Voor htpc gebruik heb ik een aftandsbediening (Ir) + logitech mediaboard met trackpad. Daarnaast gebruik ik mijn android telefoon als xbmc remote als patsfactor of om zonder scherm muziek te selecteren.

Verder zou ik de shuriken koeler vervangen door de big shuriken, heb ik zeer goede ervaringen mee.
Bedankt voor je input. Over de voeding, ik wil per sè een modulaire voeding hebben. Deze zou nog kunnen: pricewatch: Enermax Liberty ECO 400W maar qua prijs is die hetzelfde. En ik bestel wel gewoon die afstandsbediening, dan komt die wat later. En over dat mediaboard, bedankt voor de tip! Dat werkt gewoon via USB, en bereik is nog top over 4 meter?

• paulus_01
WoKo schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:42:
[...]

Dit is een setup met een amd fusion systeem. Is ook minimaal en onder de 200 euro
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45€ 98,60€ 98,60
1Corsair VS2GB1333D3€ 15,29€ 15,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,89
Thanks. Ik had eigenlijk nog niet echt naar Amd Fusion gekeken, maar meer naar AM3, omdat ik dacht dat dat in de toekomst meer uitbreidingsmogelijkheden zou verschaffen dan de fusion MoBo, of is dit ten onrechte door mij aangenomen?

De fusion is voor 1080p goed geschikt he, valt er ook nog een beetje op te gamen (fifa '11, dat soort spellen)?

thanks

• WoKo
paulus_01 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:47:
[...]

Thanks. Ik had eigenlijk nog niet echt naar Amd Fusion gekeken, maar meer naar AM3, omdat ik dacht dat dat in de toekomst meer uitbreidingsmogelijkheden zou verschaffen dan de fusion MoBo, of is dit ten onrechte door mij aangenomen?

De fusion is voor 1080p goed geschikt he, valt er ook nog een beetje op te gamen (fifa '11, dat soort spellen)?

thanks
De prestaties van dit systeem weet ik niet. Ik zit ook zelf te twijfelen of ik voor dit systeem ga. Probleem op dit moment is support voor linux.

• paulus_01
WoKo schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:56:
[...]

De prestaties van dit systeem weet ik niet. Ik zit ook zelf te twijfelen of ik voor dit systeem ga. Probleem op dit moment is support voor linux.
Er is ook zoveel keus....ik bedenk elke dag wel iets anders en met het lezen van alle reviews etc, wordt het alleen maar moeilijker ;)

Zit echt te dubben, of zo cheap mogelijk en puur voor 1080p (bonus = beetje kunnen gamen), of iets meer future proof en dan overstappen naar een budget game systeem voor 300,- meer.
paulus_01 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:47:
[...]

thanks
Fusion kan prima 1080p afspelen (zolang de GPU het decodeerwerk voor zijn rekening neemt. Gamen gaat hem niet worden. Maar waarom niet je oorspronkelijke setup met een ander moederbord? Genoeg bordjes te vinden rond de €60,- met redelijk wat features en een geschikte igp.

Je receiver heeft geen toslink ingang btw? Je kunt altijd een bracket regelen die extra spdif uitgangen op je moederbord regelt (als je moederbord een extra spdif header heeft). Of een toslink naar coax koppelstuk.

• WoKo
paulus_01 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:00:
[...]

Er is ook zoveel keus....ik bedenk elke dag wel iets anders en met het lezen van alle reviews etc, wordt het alleen maar moeilijker ;)

Zit echt te dubben, of zo cheap mogelijk en puur voor 1080p (bonus = beetje kunnen gamen), of iets meer future proof en dan overstappen naar een budget game systeem voor 300,- meer.
Ik ken je probleem. Ik twijfel tussen een intel G620 en de fusion.Voor de Intel ben je gewoon 40 euro meer kwijt. Dit is niet erg omdat je een veel sterker systeem hebt. Maar wel boven het budget van 200 uitkomt wat voor mij ook wel een limiet is.

Intel systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 56,70€ 56,70
1Scythe Big Shuriken€ 26,75€ 26,75
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 13,43€ 13,43
1MSI H61I-E35 (B3)€ 56,42€ 56,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,30
WoKo schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:23:
[...]

Ik ken je probleem. Ik twijfel tussen een intel G620 en de fusion.Voor de Intel ben je gewoon 40 euro meer kwijt. Dit is niet erg omdat je een veel sterker systeem hebt. Maar wel boven het budget van 200 uitkomt wat voor mij ook wel een limiet is.

Intel systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 56,70€ 56,70
1Scythe Big Shuriken€ 26,75€ 26,75
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 13,43€ 13,43
1MSI H61I-E35 (B3)€ 56,42€ 56,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,30
Waarom ook alweer duurder? Fusion MB + CPU zit ongeveer rond de 90 à 100 euro. G620 + MB is ongeveer 110 euro. Zo heel veel scheelt het niet.... En je hebt een behoorlijke performance upgrade!
Beatboxx schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:44:
[...]

Bedankt voor je input. Over de voeding, ik wil per sè een modulaire voeding hebben. Deze zou nog kunnen: pricewatch: Enermax Liberty ECO 400W maar qua prijs is die hetzelfde. En ik bestel wel gewoon die afstandsbediening, dan komt die wat later. En over dat mediaboard, bedankt voor de tip! Dat werkt gewoon via USB, en bereik is nog top over 4 meter?
Zelf vind ik modulair voor een HTPC weinig meerwaarde hebben. Wanneer je een beetje een ruime HTPC behuizing hebt (en die silverstone is redelijk ruim) is het niet zo lastig om kabels netjes weg te werken. Extreem veel airflow heb je ook niet nodig omdat de onderdelen zuinig zijn en er weinig randapparatuur zoals een videokaart aangwezig is. Ook zijn htpc kasten vaak in compartimenten ingedeeld waardoor je overige kabels in een apart compartiment weg kan werken.

Wanneer je perse voor een modulair exemplaar wilt gaan (ben ik wel benieuwd waarom ;) ) is die seasonic een goede keus. Ook die enermax is trouwens een prima voeding http://www.anandtech.com/show/2697/45

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 21-06-2011 12:39 ]

• WoKo
jaapsander schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:27:
[...]

Waarom ook alweer duurder? Fusion MB + CPU zit ongeveer rond de 90 à 100 euro. G620 + MB is ongeveer 110 euro. Zo heel veel scheelt het niet.... En je hebt een behoorlijke performance upgrade!
True, maar ik heb een "gut feeling" dat de stock koeler+fan voor de g620 meer lawaai maakt dan de fusion koeler+fan.

/edit
Maar nu je het er over hebt, zou ik dat idd nog eens moeten uitzoeken!

[ Voor 8% gewijzigd door WoKo op 21-06-2011 12:40 ]

WoKo schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:39:
[...]

True, maar ik heb een "gut feeling" dat de stock koeler+fan voor de g620 meer lawaai maakt dan de fusion koeler+fan.
Ik hoor juist verhalen dat dat kleine 40mm ventilatortje van een fusion bij sommige moederborden (weet niet of dat de MSI was) een hoog irritant geluid maakt.... Intel stock koeler voor de g620 is volgens mij juist redelijk goed. Hoewel een shuriken natuurlijk beter is, maar dan vergelijk je appels met peren.
Pagina: 1 ... 42 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.