Ok misschien is die verwoording
een beetje brak. Het gaat natuurlij sowieso om opdrachten bij bedrijven waar
wat jij doet niet de core business is.
Een project manager inhuren voor de implementatie van
een nieuw iets, of iemand inhuren om nou ja noem de website te bouwen, is natuurlijk niet de discussie. Het gaat er (
wat mij betreft iig) om wanneer je mensen inhuurt als aanvulling op je vaste dienst. Dus
een team van developers of tegelzetters waarbij jij niet
een specifieke extra kennis/kunde hebt die nodig is bij die opdracht. Als jij in
een team komt dat iets ontwikkeld en er moet
een koppeling met de BGA komen, of je bent tegelzetter die echt mega goed in mosaiekjes maken is, huur je specifieke expertise in. Dan is dat in mijn ogen alweer
een ander verhaal. Ja, je zou natuurlijk in loondienst hetzelfde doen all
een hoeft
een bedrijf natuurlijk g
een consultant in te huren om boekhoudpakket X in te richten... Aanvulling van
een bestaand team waarin je niets bijzonderders doet dan het vaste personeel, is denk ik ("kort" gezegd)
een beetje het discussiepunt waar die regel deels voor bedoelt is.
Dus dan gaat volgens mij alleen om de identieke omstandigheden. En zelfs dat is een flinterdun verschil in de meeste situaties. Jouw voorbeeld van je starttijden is heel leuk, maar in de Zorg bijvoorbeeld (net als zoveel sectoren) heb je gewoon diensten. Dan kan je niet zeggen, "joh ik kom vandaag nog wel een keer aankakken wanneer ik uit mijn nest ben". En ook al heb je geen diensten, wat nu als het pand maar van 8 tot 1800 uur open is. Dan ben je niet top-down verplicht, maar wel praktisch.
Dat klopt. En in
een aantal situaties (waarin je ploegendienst hebt bv) zal dat bij
een controle
een lastigere discussie zijn dan aangeven dat je wel tussen 8 en 18 moet werken omdat je anders voor
een dichte deur staat of de mensen bij wie je informatie moet halen 's nachts niet werken. Maar, zeker, dat is flinterdun en is wellicht ook wel de reden waarom er op dit moment nog niet op gecontroleerd wordt.
Ik blijf het bijzonder vinden dat wanneer je een eenmanszaak bent die werk uitvoert voor een opdrachtgever dan is het ineens schijnzelfstandigheid. Maar als je het zelfde werk uitvoert via een detacheringsbureau dan is het prima.
Ben ik op zich ook met je
eens, en de vraag wordt dan wellicht ook wel of het ook al is het via
een detacheerder, het niet toch als verkapt dienstverband gezien gaat worden (?). Dat zou ook nog
een gedachtegang kunnen zijn. Al lijkt me dat wel sterk maar goed, onze belastingdienst doet soms vreemd