• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik heb ook jaren mijn eenmanszaak aangehouden. Ook omdat ik anders mijn spullen moest afschrijven naar privé.

Enig nadeel nadat ik ben gaan freelancen is dat startersvoordelen niet meer toegepast konden worden, tenzij het echt (ik meen) drie jaar inactief zou zijn, dan zou dat bij controle bespreekpunt kunnen worden.

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:05
fry77 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Precies wat er staat. IB ondernemer. Dus eenmanszaak ja. Maar ook zelfstandig beroeps beoefenaren (die als eenmanszaak worden behandeld altijd)
Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.
Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?