• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik heb ook jaren mijn eenmanszaak aangehouden. Ook omdat ik anders mijn spullen moest afschrijven naar privé.

Enig nadeel nadat ik ben gaan freelancen is dat startersvoordelen niet meer toegepast konden worden, tenzij het echt (ik meen) drie jaar inactief zou zijn, dan zou dat bij controle bespreekpunt kunnen worden.

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:05
fry77 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Precies wat er staat. IB ondernemer. Dus eenmanszaak ja. Maar ook zelfstandig beroeps beoefenaren (die als eenmanszaak worden behandeld altijd)
Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.
Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?

Deze pagina beantwoord de vraag of je ondernemer bent of een uit de hand gelopen hobby hebt. :+ In mijn interpretatie is een IB ondernemer eentje die een onderneming heeft en dat op persoonlijke titel uitvoert en daarmee ook persoonlijk belastingaangifte doet, andere ondernemers doen belastingaangifte namens het bedrijf en daarnaast nog op persoonlijke titel voor hun eigen salaris. Eenmanszaak <> BV.

• Keyb
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:21:
[...]

'wanneer u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'? Is voor mij toch duidelijker dan IB ondernemer. IB ondernemer is imo ambigu.

• Shinji
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:30:
[...]

'wanneer u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'? Is voor mij toch duidelijker dan IB ondernemer. IB ondernemer is imo ambigu.
Wat is er ambigu aan? Het is in mijn beleving exact hetzelfde alleen wat korter opgeschreven.

IB ondernemer = inkomstenbelasting ondernemer = ondernemer voor de inkomstenbelasting

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 23-02-2026 14:44 ]

• Shinji
jadjong schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Deze pagina beantwoord de vraag of je ondernemer bent of een uit de hand gelopen hobby hebt. :+ In mijn interpretatie is een IB ondernemer eentje die een onderneming heeft en dat op persoonlijke titel uitvoert en daarmee ook persoonlijk belastingaangifte doet, andere ondernemers doen belastingaangifte namens het bedrijf en daarnaast nog op persoonlijke titel voor hun eigen salaris. Eenmanszaak <> BV.
Wat is de titel van de pagina? 8)7

• Keyb
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Agree to disagree.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Deze pagina slaat de vraag over wanneer je wel ondernemer bent (en dan bedoel ik niet voor de BTW) maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wat feitelijk ook niet beantwoord kan worden want in het geval van een BV is de DGA niet de ondernemer, maar de BV een onderneming. Alleen noemt, en dan gok ik een beetje, 99% van de DGA zich een ondernemer waardoor ik er op uit kom dat een IB ondernemer eentje is met een succesvolle eenmanszaak en een niet-IB ondernemer eentje met een succesvolle BV.
Degene met een niet zo succesvolle BV noem ik failliet :+ en de gene met een niet zo succesvolle eenmanszaak is de eerder genoemde uit de hand gelopen hobby.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:39:
[...]

In dat artikel staat "Iedere IB-ondernemer". Wat is een IB ondernemer? Bedoelen ze hier een eenmanszaak?
Ja, maar bijv ook VOF.
Pagina: 1 ... 664 665 Laatste