Ik was heel lang sceptisch over AI. Het gaat namelijk heel de mensheid dom en lui maken.coldasice schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Grootste en beste verbetering die ik recentelijk heb doorgevoerd met AI is het omdraaien van het vragenstellen. Voorheen vroeg ik chatgpt iets en kwam hij met een antwoord, met daarbij deed hij 9miljard aannames die allemaal niet aansloten op mijn wereld.
Nu draai ik het om, ik vraag nog steeds ergens hulp bij, maar dan vraag ik geen oplossing, maar ik vraag hem, mij te vragen welke info hij allemaal nodig heeft om tot een goed antwoord te komen. In plaats van al die aannames, lopen we nu netjes door alle vraagtekens die hij heeft, ik hoef ze ook niet meer zelf te verzinnen, en uiteindelijk levert dit veel minder frustratie en een HEUL VEUL beter antwoord op....
Maar toen moesten we CoPilot gaan gebruiken. En ik moet zeggen, het werkt heel mooi!
Maar ik gebruik het niet als servant zeg maar, om het vuile werk te doen, maar als peer-programmer.
Voorbeeld: ik kom ergens niet uit, runtime fouten bijvoorbeeld. Ik vraag dan de AI of die het dan kan verklaren. Zo'n AI kan op meerdere plekken in de code kijken en zo veel makkelijker verbanden leggen.
Het alternatiefbis het Web afstruinen voor mogelijke oorzaken, duurt soms uren.
:strip_exif()/f/image/SBdeaOouzUNUPZXECwUxgleg.jpg?f=fotoalbum_large)