Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
We stellen de leeftijdsgrens voor youngtimers een jaartje uit (16 jaar oud) en voor wie dan net tussen wal&schip valt verzinnen we nog een overgangsregeling.
Maar goed, dat is een ander topic.
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ik momenteel als ZZP'er loop bij deze aannemer maar de kans is zeer groot. Met alle zzp'ers zijn gesprekken gevoerd en er moeten er echt heel veel uit. Op alle lagen: van grondwerkers tot in het management. Ze werken met een stoplicht systeem: groen mag blijven, oranje staat ter discussie en rood moet per direct weg.Ernemmer schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:26:
Ze kunnen die 10 miljoen naheffing wel opleggen, maar zolang er geen rechtzaak is geweest is er nog niks betaald. Ik ga er nu dan wel vanuit dat een aannemer voor dit bedrag wel een rechtzaak zal beginnen.
En als deze rechtzaak er is, zal dat weer op de voet gevolgd worden en mooie jurispudentie geven.
Ik sta op oranje maar alleen omdat er een tussenpartij tussen zit. Collega zzp'er met dezelfde opdracht/rol moet wel weg omdat diegene direct zit en zonder tussenpartij. Dit is het enige moment dat ik blij ben dat er bij mij een tussenpartij tussen zit
Even aanhakend op het dikgedrukte: het is dan wel een aannemer maar dan hoef je niet meteen aan te nemen dat er een rechtszaak komt
[ Voor 10% gewijzigd door ColeJ op 17-12-2025 09:04 ]
Ik werk zelf ook in de bouw en 10 miljoen laat geen enkele aannemer (of elk ander bedrijf) zomaar gaan, dat gaat 99,9% een rechtzaak worden.ColeJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
[...]
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ik momenteel als ZZP'er loop bij deze aannemer maar de kans is zeer groot. Met alle zzp'ers zijn gesprekken gevoerd en er moeten er echt heel veel uit. Op alle lagen: van grondwerkers tot in het management. Ze werken met een stoplicht systeem: groen mag blijven, oranje staat ter discussie en rood moet per direct weg.
Ik sta op oranje maar alleen omdat er een tussenpartij tussen zit. Collega zzp'er met dezelfde opdracht/rol moet wel weg omdat diegene direct zit en zonder tussenpartij. Dit is het enige moment dat ik blij ben dat er bij mij een tussenpartij tussen zit
Even aanhakend op het dikgedrukte: het is dan wel een aannemer maar dan hoef je niet meteen aan te nemen dat er een rechtszaak komt
maar je moet wel kans hebben. Procederen is duur....Ernemmer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:07:
[...]
Ik werk zelf ook in de bouw en 10 miljoen laat geen enkele aannemer (of elk ander bedrijf) zomaar gaan, dat gaat 99,9% een rechtzaak worden.
Dit soort partijen hebben doorgaans een sterke juridische afdeling; het zal niet de eerste keer zijn dat ze door overheidshandelen in juridisch getouwtrek terechtkomen. Eens dat ze geen poging wagen als het bij voorbaat kansloos is, maar gezien hoe breed de wet DBA uit te leggen is en hoe projectmatig er in de bouw wordt gewerkt, vermoed ik dat grote aannemers die gok wel durven nemen.jerh schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:22:
[...]
maar je moet wel kans hebben. Procederen is duur....
Tot er een definitieve uitspraak ligt, kun je er ook voor kiezen om het oordeel op te schorten en grotendeels doorgaan op de huidige manier van werken, al dan niet met wat mitigerende maatregelen om een vergroting van het boetebedrag te voorkomen als je ongelijk krijgt. De potentiële schade is immers aanzienlijk als op meerdere lagen personeel wegvalt, met vertragingen van projecten en contractuele gevolgen als logisch gevolg.
Is dat dan omdat zij op die manier proberen het risico op een boete bij de tussenpartij neer te leggen, die dat risico vervolgens waarschijnlijk weer bij jou probeert onder te brengen?ColeJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
[...]
Tweakers die hierbij zitten? Hopelijk niet als ik deze ellende lees....
[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 17-12-2025 10:20 ]
Wel bijzonder als je business is geld doorschuiven nadat je het binnen hebt en je het alsnog voor elkaar krijgt om cashflow problemen te hebben...Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:19:
https://www.zipconomy.nl/...erken-hard-aan-oplossing/ kreeg dit vanmorgen doorgestuurd, niet best.
Pfff. wat een amateuristische shitshow zeg... Ziet er niet zo goed uit voor de toekomst van dit bedrijf. Al die vage benamingen om toch aan centjes te komen doet mij vermoeden dat het geld niet gaat komen.Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:19:
https://www.zipconomy.nl/...erken-hard-aan-oplossing/ kreeg dit vanmorgen doorgestuurd, niet best.
Echt heel bijzonder, je ontvangt het geld van de overheid, roomt wat geld af en geeft het door aan de freelancer, hoe moeilijk kan dit zijnjesselhh schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:26:
[...]
Wel bijzonder als je business is geld doorschuiven nadat je het binnen hebt en je het alsnog voor elkaar krijgt om cashflow problemen te hebben...
Als ik tussen de regels lees, heeft meneer een groot deel van het geld elders gestald om er nog een beetje rendement over te halen. Anders duurt het geen weken om 'eigen liquiditeit' vrij te maken voor een kapitaalinjectieWackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
[...]
Echt heel bijzonder, je ontvangt het geld van de overheid, roomt wat geld af en geeft het door aan de freelancer, hoe moeilijk kan dit zijn![]()
![]()
Luister een keer naar https://npo.nl/luister/podcasts/1304-goliath/132882Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:19:
De man in kwestie heeft een schuld openstaan bij een failliete tussenpartij, maar uiteindelijk moet de eindklant alsnog de factuur betalen.
Overheid betaalt in de praktijk niet altijd heel erg op tijd hoor.Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
[...]
Echt heel bijzonder, je ontvangt het geld van de overheid, roomt wat geld af en geeft het door aan de freelancer, hoe moeilijk kan dit zijn![]()
![]()
Het is dit soort uitschot, zowel tussenpartijen als inleners, waarom wet TTA en meer nodig is. Die inleners komen er eigenlijk nog te makkelijk vanaf, met een “ich hätte das nicht gewüsst!”… “wij hebben gewoon de tussenpartij betaald”. Gelukkig zijn er wetten die ze verantwoordelijk houden.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:40:
[...]
Luister een keer naar https://npo.nl/luister/podcasts/1304-goliath/132882
De man in kwestie heeft een schuld openstaan bij een failliete tussenpartij, maar uiteindelijk moet de eindklant alsnog de factuur betalen.
Goede nabeschouwing in die podcast.
Liege, liege, liegebeest!
Of er een rechtszaak komt, geen idee. Wat ik wel weet is dat heel veel zzp'ers geen opdracht meer hebben. Aan die eventuele rechtszaak hebben die zzp'ers toch niets.Faust1946 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:45:
[...]
Dit soort partijen hebben doorgaans een sterke juridische afdeling; het zal niet de eerste keer zijn dat ze door overheidshandelen in juridisch getouwtrek terechtkomen. Eens dat ze geen poging wagen als het bij voorbaat kansloos is, maar gezien hoe breed de wet DBA uit te leggen is en hoe projectmatig er in de bouw wordt gewerkt, vermoed ik dat grote aannemers die gok wel durven nemen.
Tot er een definitieve uitspraak ligt, kun je er ook voor kiezen om het oordeel op te schorten en grotendeels doorgaan op de huidige manier van werken, al dan niet met wat mitigerende maatregelen om een vergroting van het boetebedrag te voorkomen als je ongelijk krijgt. De potentiële schade is immers aanzienlijk als op meerdere lagen personeel wegvalt, met vertragingen van projecten en contractuele gevolgen als logisch gevolg.
Lijkt me sterk dat dat bedrijf gewoon die 10 miljoen betaalt en vrolijk doorgaatColeJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:57:
[...]
Of er een rechtszaak komt, geen idee. Wat ik wel weet is dat heel veel zzp'ers geen opdracht meer hebben. Aan die eventuele rechtszaak hebben die zzp'ers toch niets.
Bijzonder dat van die tussenpartij. Onder wetDBA was het niet direct factureren aan de eindklant (dus tussenpartij) juist een indicatie loondienst...... Dit is ook jaren geroeptoetert en heeft in de webmodule gezeten. Als dit een probleem op levert heb je best wat munitie in handen tijdens een rechtszaakColeJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
[...]
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ik momenteel als ZZP'er loop bij deze aannemer maar de kans is zeer groot. Met alle zzp'ers zijn gesprekken gevoerd en er moeten er echt heel veel uit. Op alle lagen: van grondwerkers tot in het management. Ze werken met een stoplicht systeem: groen mag blijven, oranje staat ter discussie en rood moet per direct weg.
Vergeet niet dat er in de bouw/infra heel veel "gedwongen" zzp'ers zitten. Juist de grondwerkers zijn jaren geleden ontslagen en konden terugkomen als zzp'er. Voor de aannemer is dit heerlijk, voor een laag tarief en zonder risico het "vieze" werk in de sleuf en op de bouwplaats laten uitvoeren. Die willen dat soort werk liever niet in loondienst, mensen gaan van dat zware werk vanzelf dingen mankeren met veel ziekteverzuim als gevolg. Daarbij komt nog dat die zzp'ers vaak denken dat ze veel verdienen maar ze zijn nergens voor gedekt, ze wilden dus ook maar al te graag zzp'en (en nog steeds). Veel zzp grondwerkers komen met een Mercedes naar de klus maar als ze 2 weken geen opdracht hebben eten ze droog brood.
Zoek op Rechtspraak.nl op 'Deliveroo'.Faust1946 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:48:
Uiteindelijk zit het voordeel van die rechtszaak vooral in het feit dat er mogelijk eindelijk wat meer duidelijkheid komt over de Wet DBA.
Je krijgt 163 resultaten. Er is bergen aan jurisprudentie.
'Miljoenen aan naheffing dreigt voor Van Gelder vanwege schijnzelfstandige zzp’ers' https://fd.nl/bedrijfslev...20251217&utm_term=app-ios
Je zit overduidelijk in een bepaald kamp als het gaat om ‘schijnzelfstandigheid’, afgaand op je reacties van de afgelopen tijd, dus een inhoudelijke discussie zal vermoedelijk weinig zin hebben. Maar als je werkelijk gelooft dat het Deliveroo-arrest helderheid biedt voor alle andere markten die niet draaien op maaltijdbezorgers voor een habbekrats, dan liggen er ongetwijfeld kansen voor je in de politiek of bij de Belastingdienst.MacDennis76 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:26:
[...]
Zoek op Rechtspraak.nl op 'Deliveroo'.
Je krijgt 163 resultaten. Er is bergen aan jurisprudentie.
Bovendien, de eerste beslissing komt bij de opdrachtgever. Heeft hij/zij willens en wetens kwaadwillend gehandeld? Zo ja, dan zijn we snel klaar (maar dan ben je nogal naïef als je zelf dat zwaard van Damocles niet hebt zien zwaaien). Acteert de opdrachtgever te goeder trouw en kan hij naar behoren uitleggen waarom zzp'ers nodig zijn, dan wordt het toch een touwtrekken. De BD hangt wel zwaar aan dat touw, maar ze winnen niet per definitie. Vanwege de jurisprudentie wel bij maaltijdbezorgers met lage tarieven/omzet en gelijkwaardig werk. Maar die is niet op mij van toepassing, noch op mijn opdrachtgever. Daarna komt de zzp-er nog.
Jurisprudentie op basis van Deliveroo is echt niet genoeg, lijkt me.
Je hoeft niet zo op de persoon te spelen, echt niet nodig. Bah!Faust1946 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:56:
[...]
Maar als je werkelijk gelooft dat het Deliveroo-arrest helderheid biedt voor alle andere markten die niet draaien op maaltijdbezorgers voor een habbekrats, dan liggen er ongetwijfeld kansen voor je in de politiek of bij de Belastingdienst.
Je kunt als ondernener iig lering trekken uit de diverse gepubliceerde rechtzaken. Dat geeft misschien wat houvast en wellicht de gewenste duidelijkheid.
We hebben inmiddels pagina's op dit forum volgeschreven over het feit dat het helemaal geen houvast of gewenste duidelijkheid geeft. Dus wat is je punt nou? Er is een zeer select groepje op dit forum die alles in het hoekje schijnzelfstandigheid schuift, die vindt het inderdaad wel duidelijk.MacDennis76 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:49:
[...]
Je kunt als ondernener iig lering trekken uit de diverse gepubliceerde rechtzaken. Dat geeft misschien wat houvast en wellicht de gewenste duidelijkheid.
Dus als ik het goed begrijp: jouw opdrachtgever heeft zelf besloten de opdrachttekst nog eens na te lopen en op basis daarvan besloten een verandering in het contract door te voeren? Interessant dat dat eenzijdig kan, een contract herzien.Kipmetrijst schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:59:
Toch slachtoffer geworden van de wet dba en gezien als schijn zelfstandige door de opdrachtgever. Had een jaar contract getekend maar dat werd nu terug gezet naar 3 maanden met de mededeling daarna maar payroll te gaan of in ieder geval niet als zelfstandige verder te kunnen.
Je had natuurlijk ook kunnen weigeren.
Tjah. Opzegtermijn of "je hoeft niet meer te komen maar je contract loopt wel door hoor". Zo lastig is dat niet. Komt hier elke paar weken wel voorbij.Liegebeest schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:04:
[...]
Dus als ik het goed begrijp: jouw opdrachtgever heeft zelf besloten de opdrachttekst nog eens na te lopen en op basis daarvan besloten een verandering in het contract door te voeren? Interessant dat dat eenzijdig kan, een contract herzien.
Exact expert nodig?
Balen zeg, kun je iets meer context geven? Ben je bv de enige? Of zijn er meer, wat is precies de reden, want een jaarcontract is niet echt lang.Kipmetrijst schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:59:
Toch slachtoffer geworden van de wet dba en gezien als schijn zelfstandige door de opdrachtgever. Had een jaar contract getekend maar dat werd nu terug gezet naar 3 maanden met de mededeling daarna maar payroll te gaan of in ieder geval niet als zelfstandige verder te kunnen.
Hier een beetje in dezelfde situatie, maar mij werd het vóór het tekenen van het contract gelukkig wel duidelijk gemaakt. Maximaal 6 maanden als ZZPer, daarna maar door via payroll. Best wel irritant omdat ik nu juist het gevoel heb dat m'n opdracht DBA-proof is.Kipmetrijst schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:59:
wordt helemaal leuk als de opdrachtgever ter kwader trouw handelt, maar jij als ondernemer ter goeder trouw trouw conform Deliveroo, dus extern ondernemerschap, mss extra klant erbij. Veel plezier met puzzelen.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:19:
Natuurlijk is er jurisprudentie. Maar dat wil nog niet zeggen dat adhv die jurisprudentie er nu voor elke ZZP-er een beslissing kan worden genomen.
Bovendien, de eerste beslissing komt bij de opdrachtgever. Heeft hij/zij willens en wetens kwaadwillend gehandeld? Zo ja, dan zijn we snel klaar (maar dan ben je nogal naïef als je zelf dat zwaard van Damocles niet hebt zien zwaaien). Acteert de opdrachtgever te goeder trouw en kan hij naar behoren uitleggen waarom zzp'ers nodig zijn, dan wordt het toch een touwtrekken. De BD hangt wel zwaar aan dat touw, maar ze winnen niet per definitie. Vanwege de jurisprudentie wel bij maaltijdbezorgers met lage tarieven/omzet en gelijkwaardig werk. Maar die is niet op mij van toepassing, noch op mijn opdrachtgever. Daarna komt de zzp-er nog.
Jurisprudentie op basis van Deliveroo is echt niet genoeg, lijkt me.
Payrollen is een arbeidsvorm waarbij je in dienst bent bij een payrollbedrijf, terwijl je feitelijk werkt voor een andere organisatie. Het payrollbedrijf is de juridische werkgever en regelt zaken zoals loonbetaling, belastingen en sociale verzekeringen. Je bent dan dus niet langer ondernemer als dit je enige bron van inkomsten is en je verder geen ondernemersactiviteiten uitvoert.ColeJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:23:
Wat bedoelen jullie precies met payroll? In dienst ergens of met tussenpartij factureren?
Blijf het idioot vinden dat zulke constructies wel mogen. Letterlijk gewoon een partij die ook uit de ruif vreet. Maar goed, dat is hetzelfde als die situatie waar ik nu in zit. Omdat er bij mij dus een tussenpartij tussen zit (geen payroll) mag ik blijven zzp'en. Zat ik er direct zonder tussenpartij kon ik ook vertrekken. Wat daar de reden voor is, geen flauw idee.Faust1946 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:51:
[...]
Payrollen is een arbeidsvorm waarbij je in dienst bent bij een payrollbedrijf, terwijl je feitelijk werkt voor een andere organisatie. Het payrollbedrijf is de juridische werkgever en regelt zaken zoals loonbetaling, belastingen en sociale verzekeringen. Je bent dan dus niet langer ondernemer als dit je enige bron van inkomsten is en je verder geen ondernemersactiviteiten uitvoert.
Hoe lang zit je er al?Kipmetrijst schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:59:
Ik zat via deze partij bij een klant. Geen goede ervaringen mee. Ze betaalden structureel veel te laat, hebben eens per ongeluk via een stagair de hele database met persoonsgegevens gelekt voor een enquête (mail sturen met iedereen op CC, waarvoor dank) en communicatie was niet best.Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:19:
Ben niet verbaasd.
Opdrachtgever roept hard "Dit is niet DBA proof" en schuift het door naar de tussenpartij. De opdrachtgever wilde eigenlijk niet meer verlengen maar dan zaten zij toch ineens met een stuk minder mensen wat een probleem kon worden. De tussenweg is dan iedereen 3 maanden verlengen ipv de geopperde 12. Uiteraard altijd een opzeg periode van 30 dagen dus dat hadden ze en kunnen ze ook nog doen.Liegebeest schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:04:
[...]
Dus als ik het goed begrijp: jouw opdrachtgever heeft zelf besloten de opdrachttekst nog eens na te lopen en op basis daarvan besloten een verandering in het contract door te voeren? Interessant dat dat eenzijdig kan, een contract herzien.
Gaat om alle ZZP in het team/afdeling. Ik vind zelf een jaar op een opdracht al redelijk lang dus was al wat verbaasd over de verlenging van een jaarMontifaud schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:10:
[...]
Balen zeg, kun je iets meer context geven? Ben je bv de enige? Of zijn er meer, wat is precies de reden, want een jaarcontract is niet echt lang.
Nu net 2 maanden, toen een contract tot eind van het jaar want ze wilden contracten per kalender jaar doen.
Achja, nu alvast wat rondkijken voordat ik ineens met 15 man tegelijk op opdrachten aan het jagen ben. Heb geen interesse om nog meer partijen met extra marge er tussen te schuiven
Is het volgende dan niet relevant? Ik meen dat er zoiets bestaat als ketenaansprakelijkheid.Kipmetrijst schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:23:
[...]
Opdrachtgever roept hard "Dit is niet DBA proof" en schuift het door naar de tussenpartij.
https://www.zipconomy.nl/...middeling-of-tussenkomst/
Dit is inderdaad ook een reden. De tussenpartij factureert nu en draagt geen enkel risico. De opdrachtgever wilt dus naar de situatie dat de tussenpartij de opdracht aanneemt en ook het risico draagt.MacDennis76 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:56:
[...]
Is het volgende dan niet relevant? Ik meen dat er zoiets bestaat als ketenaansprakelijkheid.
https://www.zipconomy.nl/...middeling-of-tussenkomst/
Wat niet kan, want elke ondernemer opdrachtgever draagt risico. Je kan je risico niet verleggen naar een ander. Dan moet je een verzekering afsluiten die dat dekt.Kipmetrijst schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:40:
[...]
Dit is inderdaad ook een reden. De tussenpartij factureert nu en draagt geen enkel risico. De opdrachtgever wilt dus naar de situatie dat de tussenpartij de opdracht aanneemt en ook het risico draagt.
Het leek er steeds meer op dat opdrachtgevers terughoudend werden met het inhuren van (IT-)zzp’ers vanwege onduidelijke wetgeving en de angst voor mogelijke boetes bij controles. Hopelijk haalt dit de druk een beetje van de ketel voor 2026.Ook in 2026 zullen er geen boetes worden opgelegd na constatering van schijnzelfstandigheid en begint de Belastingdienst in beginsel eerst met een bedrijfsbezoek in plaats van een boekenonderzoek.
Op basis van een bedrijfsbezoek kan alleen een waarschuwing worden gegeven. Voor een eventuele naheffing loonbelasting is het zwaardere instrument van een boekenonderzoek nodig.
<...>
Voor de Kamer weegt zwaarder dat er eerst behoefte is aan nieuwe, duidelijkere wetgeving. Die is er nog niet.
De BD heeft net de bouwwereld flink opgeschud, ik denk niet dat opdrachtgevers erop zitten te wachten om de volgende te zijn.sverzijl schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:37:
https://www.zipconomy.nl/...bij-schijzelfstandigheid/
[...]
Het leek er steeds meer op dat opdrachtgevers terughoudend werden met het inhuren van (IT-)zzp’ers vanwege onduidelijke wetgeving en de angst voor mogelijke boetes bij controles. Hopelijk haalt dit de druk een beetje van de ketel voor 2026.
Ook zie ik dat ze in de basis alle risico voor wet DBA verleggen naar de ZZP'er. Niet fair, want zowel opdrachtgever als ZZP'er hebben invloed op de bekende factoren die meewegen. Maar ik begrijp het wel, want dit is zo'n complex verhaal dat je dit niet op voorhand mooi kunt uitsplitsen. Ik ben geneigd dit te tekenen, want ik heb er het volste vertrouwen in dat mijn opdrachten DBA proof zijn.
Ik help het je hopen, maar ik denk dat er niets is opgelost en niemand weet waar hij aan toe is, Kortom: de onduidelijkheid wordt met een jaar verlengd.sverzijl schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:37:
[...]
Het leek er steeds meer op dat opdrachtgevers terughoudend werden met het inhuren van (IT-)zzp’ers vanwege onduidelijke wetgeving en de angst voor mogelijke boetes bij controles. Hopelijk haalt dit de druk een beetje van de ketel voor 2026.
Blij dat ik nog een parttime opdracht heb voorlopig, zonder gedoe, en verder nog meer mijn omzet uit trainingen hoop te halen in 2026.
Vertrouwen is goed, controle is beter. Maar risico lopen voor 30 a 40% van je factuurbedrag omdat de tussenpersoon dat lekker op jou heeft afgeschoven... daar zou ik toch niet mijn handtekening onder zetten.Roekeloos schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 04:42:
[...]
Ik ben geneigd dit te tekenen, want ik heb er het volste vertrouwen in dat mijn opdrachten DBA proof zijn.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Uh nee, waarom? Geen boetes, maar dat wil niet zeggen dat ze geen naheffing kunnen krijgen. Die bedrijven hebben gewoon "hun zaakjes op orde", zoals ze begin dit jaar al hadden moeten hebbenmrbones92 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:09:
Vermoeiend dit gesteggel. Alweer op het laatste moment de spelregels veranderen. Onbetrouwbare politiek die snel even punten wil scoren. De bedrijven die zich hebben aangepast worden wederom gestraft voor goed gedrag
Exact expert nodig?

en nog erger:
Op 1 juli 2025 werkten er nog 1.305 potentiële schijnzelfstandigen bij de Rijksoverheid. Dat was ongeveer een derde van het totale aantal zelfstandigen dat op de verschillende ministeries werd ingehuurd. Een half jaar eerder, op 1 januari 2025 – tevens de datum waarop het handhavingsmoratorium afliep – was dat aantal nog 2.510.
Het aantal potentiële schijnzelfstandigen is dus al flink afgenomen, al zijn nog niet alle ministeries in staat cijfers over het aantal ingehuurde externen op te leveren. De ambitie blijft om het aantal schijnzelfstandigen per 1 januari 2026 terug te brengen naar nul. Dat schrijft minister Rijkaart van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het coördinerende departement als het gaat om personeelszaken en inhuur, aan de Tweede Kamer.
Het gaat bij deze cijfers om rechtstreeks ingehuurde zzp’ers. Zelfstandigen die via bureaus worden ingehuurd en vervolgens bij ministeries worden ingezet, zijn niet in deze cijfers meegenomen.
Ongeveer een kwart van alle inhuur bestaat uit rechtstreeks ingehuurde zzp’ers. Dat percentage is overigens niet gedaald tussen januari en juli. Het totale aantal externen is in die zes maanden gestegen van 15.779 naar 16.597. Het aantal zzp’ers steeg mee: van 3.778 naar 4.039.
Excuses: hierbij bronvermelding: https://www.zipconomy.nl/...ers-bij-de-rijksoverheid/
[ Voor 3% gewijzigd door coldasice op 19-12-2025 09:34 ]
Hier in dit topic zitten er ook 2Ascension schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:11:
@coldasice bijzonder staatje, ik ken persoonlijk al meer dan 2 zzp-ers bij Defensie.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het is maar sterk de vraag of het uberhaupt juridisch toegestaan is om boetes en naheffingen zomaar door te schuiven naar de opdrachtnemer, bijvoorbeeld hier:Roekeloos schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 04:42:
Ook zie ik dat ze in de basis alle risico voor wet DBA verleggen naar de ZZP'er. [...]
Ik zou 't niet zomaar roekeloos accepterenArbeidsrechtjurist Bastiaan van Rossum beoordeelt dagelijks overeenkomsten tussen opdrachtgevers en zzp'ers en treft ook steeds vaker dit soort bepalingen aan. Toch is de juridische waarde hiervan beperkt, vertelt de jurist. Want bepalingen die in strijd zijn met de wet, gelden simpelweg niet. Ook niet als de zzp'er zijn handtekening eronder heeft gezet.
[...]
Wat mag een opdracht-/werkgever verhalen?
- Loonheffingen: wel. Deze bestaan uit loonbelasting en premies volksverzekeringen en mogen verhaald worden op de werkende. Maar, benadrukken deskundigen, de werkende mag dit verrekenen met de door hem verschuldigde inkomstenbelasting.
- Premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage aan de zorgverzekeringswet: niet. Hiervoor geldt een wettelijk verhaalsverbod.
- Naheffingen: deels. Naheffingen bestaan uit bovengenoemde componenten.
- Boetes: in principe wel, maar: Er staat nergens in de wet dat een werkverschaffer deze niet mag verhalen. Deskundigen zeggen wel dat het kan zijn dat een rechter oordeelt dat het verhalen van een boete die is opgelegd aan een opdracht-/werkgever, ingaat tegen de maatstaven van redelijkheid en billijkheid. Dit jaar legt de Belastingdienst nog geen boetes op.
Overigens is MinDef wel bezig met een juridische oplossing omtrent schijnzelfstandigheid. Het is niet zo dat het ze niet interesseert, maar de focus ligt momenteel wel wat meer oostwaarts.
[ Voor 33% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 19-12-2025 12:12 ]
Blijkbaar gaat de boetemachine toch gewoon draaien?sverzijl schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:37:
[...]
https://www.volkskrant.nl...tand-doorzetten~b739de26/
[ Voor 30% gewijzigd door Dennisweb op 19-12-2025 12:12 ]
Kijk vooral naar de feitelijk aangenomen moties van gisteren. Ik zie allerlei mitsen en maren. Ik haal uit de moties ook helemaal niet dat de zachte landing nog voor heel 2026 gaat gelden? Ik lees 1e kwartaal.Dennisweb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:12:
[...]
Blijkbaar gaat de boetemachine toch gewoon draaien?
https://www.tweedekamer.n...2025P20758&did=2025P20758
Tijd voor een berg rechtszaken tegen dat stelletje amateursDennisweb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:12:
[...]
Blijkbaar gaat de boetemachine toch gewoon draaien?
Volgens mij zijn de zzp’ers de nieuwe boeren. Wat mij betreft gaan we duidelijk maken waar we nu staan en wat wel en niet mag. Dan kunnen wij ook weer verder / stoppen.DennusB schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:42:
[...]
Tijd voor een berg rechtszaken tegen dat stelletje amateurs
Ja en die duidelijkheid gaan we wss alleen verkrijgen d.m.v. een rechtszaak want onze overheid is niet capabel genoeg om normaal te communiceren (gezien alle onduidelijkheid).Dennisweb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:30:
[...]
Volgens mij zijn de zzp’ers de nieuwe boeren. Wat mij betreft gaan we duidelijk maken waar we nu staan en wat wel en niet mag. Dan kunnen wij ook weer verder / stoppen.
Toch zijn er al reeds zaken geweest waar een inspecteur van de BD bij betrokken was en waarbij de rechter tevens Deliveroo er bij heeft gehaald. Dit is een voorbeeld van dit jaar;DennusB schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:43:
[...]
Ja en die duidelijkheid gaan we wss alleen verkrijgen d.m.v. een rechtszaak want onze overheid is niet capabel genoeg om normaal te communiceren (gezien alle onduidelijkheid).
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2025:1045
Ja, duhMacDennis76 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:11:
[...]
Toch zijn er al reeds zaken geweest waar een inspecteur van de BD bij betrokken was en waarbij de rechter tevens Deliveroo er bij heeft gehaald. Dit is een voorbeeld van dit jaar;
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2025:1045
Ze doet iets als Deliveroo doet.Eiseres exploiteert een internetwinkel die biologische levensmiddelen verkoopt en bij consumenten aan huis bezorgt. De onderneming wordt gedreven in de vorm van een commanditaire vennootschap.
Wat gaat de rechter bewijzen met het Deliveroo-arrest bij IT-ers? Het enige levensmiddel wat ik rondbreng is gratis koffie uit de automaat voor collega's...
De diverse gezichtspunten uit Deliveroo zijn vrij generiek en toepasbaar op diverse sectoren. Er is dan ook allerhande jurisprudentie waar dit wordt aangehaald in diverse situaties. Ik zie niet waarom die niet ook kan worden toegepast op een IT-er, dat kan prima. Overal kan immers onder leiding/gezag worden gewerkt en waar men hetzelfde wordt behandeld als een interne werknemer.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:19:
[...]
Ja, duh
[...]
Ze doet iets als Deliveroo doet.
Wat gaat de rechter bewijzen met het Deliveroo-arrest bij IT-ers? Het enige levensmiddel wat ik rondbreng is gratis koffie uit de automaat voor collega's...
Opdrachtgevers zullen wezenlijk anders met zzp IT-ers om moeten gaan die voorheen louter een paar extra handjes waren en meedraaiden in een Agile team zonder echt concrete resultaatverplichting. Ik ben heel benieuwd naar (ook) dat soort jurisprudentie. Ik snap dan ook niet waarom een voorbeeld als dat niet expliciet wordt benoemd in het campagne materiaal vanuit de overheid.
Maar goed, elke opdrachtgever heeft hoe dan ook via vooroverleg met de BD iig een manier om meer duidelijkheid te krijgen.
Boris Emmerig ging daar eerder al op in;
https://www.linkedin.com/...-7246034980777115648-Ygqw
Ergo, het klinkt allemaal mooi wat Boris ruim een jaar geleden schreef, maar daar zie je ook al dat het vooral over plekken gaat waar het niet logisch is dat je ZZP-er bent: zorg, kinderopvang en onderwijs. Binnen de IT kán het zijn dat het niet logisch is, maar ook niet per se onlogisch.
Wat doe je dan met eigen rijders? Ze investeren in een dikke Scania en vervolgens rijden ze alleen voor DHL?! Het grijze gebied is zo vreselijk groot, ik zie wel kansen voor ZZP-rechters.
Je bedoelt snelwegen blokkeren en hooibalen in brand steken? Ik denk niet dat dat de stijl van de gemiddelde IT'er is. In ieder geval niet de mijne. Ik heb niet eens een vlag. Kan hem dus niet ondersteboven hangen.Dennisweb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:30:
[...]
Volgens mij zijn de zzp’ers de nieuwe boeren. Wat mij betreft gaan we duidelijk maken waar we nu staan en wat wel en niet mag. Dan kunnen wij ook weer verder / stoppen.
Ik denk dat de gemiddelde IT'er* moet profiteren van zijn/haar kennis van werken met complexe system en op de juiste wijze een paar slimme hacks toepassen. Je weet hoe de machine werkt. Je weet ook wat je wil. Verzin iets waardoor die twee samengaan.
*) of tekstschrijver met voldoende affiniteit met IT om hier rond te hangen
Euh. Het was hier niet de bedoeling om het te hebben over actievoerende boeren. Maar er is wel eenzelfde onduidelijkheid. Dan mag iets wel, dan mag iets niet en ga zo maar door.DJ Henk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:14:
[...]
Je bedoelt snelwegen blokkeren en hooibalen in brand steken? Ik denk niet dat dat de stijl van de gemiddelde IT'er is. In ieder geval niet de mijne. Ik heb niet eens een vlag. Kan hem dus niet ondersteboven hangen.
Ik denk dat de gemiddelde IT'er* moet profiteren van zijn/haar kennis van werken met complexe system en op de juiste wijze een paar slimme hacks toepassen. Je weet hoe de machine werkt. Je weet ook wat je wil. Verzin iets waardoor die twee samengaan.
*) of tekstschrijver met voldoende affiniteit met IT om hier rond te hangen
Snap sowieso niet zo goed waarom Tweakers zo’n hekel hebben aan boeren. Dat is een andere discussie die ik hier niet aanga. Daar wordt het namelijk niet gezelliger van.
Om dezelfde reden dat we allemaal een pesthekel hebben aan buitenlanders, asielzoekers, Duitsers op het strand die kuilen graven, mensen in de WW...Dennisweb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:19:
[...]
Snap sowieso niet zo goed waarom Tweakers zo’n hekel hebben aan boeren. Dat is een andere discussie die ik hier niet aanga. Daar wordt het namelijk niet gezelliger van.
Omdat we allemaal vooringenomen zijn door wat de media met ons deelt.
Als een derdegeneratie-Marokkaan iets dieft uit de winkel, is het een Marokkaan. Als het een witte boer uit Hummelo is, dan is het gewoon een man. Dat Marokkaan zijn blijft hangen.
Bij boeren niet anders. Het zijn allemaal onbeschofte boerenlullen die snelwegen blokkeren, politiemannen omverrijden en mest op het Malieveld gooien. Daar hebben de meeste boeren niet eens tijd voor. Loonwerkers misschien.
Ze moeten mensen die ongenuanceerd zijn gewoon het land uitzetten, weg ermee, allemaal eikels...
Oh, btw, dat van die Duitsers, dat klopt wel.
Klopt. De zachte landing stopt per 2026. Voorlopig delen ze nog niet meteen boetes uit aan alles wat los en vast zit. Wel gaan ze naheffingen opleggen en daarnaast boetes opleggen aan bedrijven die zich, na een waarschuwing en een daaropvolgend boekenonderzoek, niet aan de regels houden.MacDennis76 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:32:
[...]
Kijk vooral naar de feitelijk aangenomen moties van gisteren. Ik zie allerlei mitsen en maren. Ik haal uit de moties ook helemaal niet dat de zachte landing nog voor heel 2026 gaat gelden? Ik lees 1e kwartaal.
https://www.tweedekamer.n...2025P20758&did=2025P20758
Het "goede nieuws" dat ze niet meteen boetes gaan uitdelen is vooral schijnpolitiek. Achterban blij, en ondertussen wordt het alsnog aangepakt. Terwijl de huidige schijnzelfstandige vooral gewoon op dezelfde voet verder wil gaan. Maar daarvoor moet het systeem fundamenteel veranderd worden. Alleen daar hoor je dan weer niets over.
[ Voor 18% gewijzigd door aex351 op 19-12-2025 19:15 ]
< dit stukje webruimte is te huur >
Helaas niet. Het huidige loon- en inkomstenbelastingsysteem sluit volledig niet aan bij de huidige manier van werken. Maar er is natuurlijk geen enkele partij die zich hier de vingers aan gaat branden. Dat is gewoon het perverse van ons kiesstelsel. Elke vier jaar is weer een tombola met aansluitende stoelendans. Het zou mogelijk moeten zijn om een 12-jaren plan te accorderen voor grote hervormingen. En dan heb ik het niet alleen over IB en LB, maar ook AOV en pensioen. En ook voor de boeren ontstaan er dan vergezichten waar ze wat mee kunnen.aex351 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:13:
[...]
Maar daarvoor moet het systeem fundamenteel veranderd worden. Alleen daar hoor je dan weer niets over.
Zullen we het weer over youngtimers hebben? Oh nee… afgeserveerd. Ook al geen fatsoenlijk plan.
https://www.zipconomy.nl/...erlenging-zachte-landing/
Ik ben sinds 2022 freelancer, bevalt goed, geen dag zonder opdracht gezeten en de vrijheid is heerlijk om over de financiële ruimte nog te zwijgen. Toch knaagt er wat, het voelt niet als ondernemen. Het voelt als uurtjes schrijven en na 1-2 jaar door hobbelen naar de volgende opdracht. Net wanneer je iets van een band opbouwt ga je weg en ergens anders aan de slag.
Dus, ik ben om mij heen gaan kijken. Een aantal gesprekken gevoerd van kleine gespecialiseerde detacheringspartijen (20 man) tot inhouse functies. Alle aanbiedingen afgewezen omdat ze niet konden bieden wat ik wil. Ik zit tegenwoordig op een tactische functie, teamoverstijgend. Een architect rol zeg maar terwijl eigenlijk iedereen operationele mensen zoekt. En toen kwam ik via via een hele kleine detacheerder tegen. Lees 2 mensen, eigenaar en een junior.
De eigenaar zoekt zeer senior personen om samen projecten mee te doen, niks nieuws dit zoekt elke detacheerder. Het grote verschil met andere detacheerders is dat ik de kans krijg om mee te bouwen aan een jong bedrijf en de kans krijg om aandelen te kopen in het bedrijf. Ik heb een stevige looneis neer gelegd en deze heeft hij gecounterd met het volgende. Hij gaat akkoord maarrrrrrr, niet alles wordt uitbetaald. Een gedeelte wordt in een pot gestopt die van mij blijft. Ik kan het opnemen wanneer ik wil, maar als ik dit direct doe dan heeft het bedrijf een liquiditeitsprobleem dus hij heeft liever dat ik het laat staan en daarvoor aandelen krijg in retour. Zo krijg ik een deel van het bedrijf in handen en profiteer ik mee als het bedrijf groeit. En mocht het toch niet klikken dan krijg ik als nog mijn geld.
Heeft er iemand ervaring met deze constructie? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Het trekt mij wel, het voelt meer als ondernemen en dat ik ook mede eigenaar wordt. Het klikt ook overigens goed tussen ons, ik heb het idee dat ik eindelijk in jaren iets van iemand kan leren maar dat terzijde. Ik lees graag jullie ervaringen, mag natuurlijk ook via een DM.
Bij mij zou altijd de vraag zijn: wat als mijn aandelen 0,0 waard zijn of blijven. Zou ik het dan ook doen en zo ja, voor hoe lang
En aandelen en mede eigenaar is leuk, maar zonder passend stemrecht heb je niks te zeggen en kun je alsnog aan alle kanten gepasseerd worden.
Hoe zit het met dividend?
Zonder passend stemrecht kunnen ze wellicht gewoon de winst naar nul trekken door hun eigen mgt fee te verhogen. En daarna een euro dividend voor jou uitkeren.
Enz
En hoezo kan ie nu niet je salaris betalen, maar kan je wel je aandelen cashen als het niet klikt. Heeft ie de cash nou wel of niet?
Tip: ga met een financieel adviseur praten want er zijn veel haken en ogen waar je nu niet over nadenkt.
Hangt helemaal af van hoe dit vorm is/wordt gegeven. Met andere woorden, de shareholders agreement is hierbij alles bepalend. Wat je schrijft klinkt mogelijk interessant, maar valt of staat bij de details. Dus als je hier zelf geen ervaring mee hebt (wat ik begrijp uit je post) zoek dan iemand die met dit bijltje heeft gehakt. Je moet dit soort zaken heel erg goed regelen in het begin, niet na een tijdje. Vraag je ook af waarom hij nou precies jou dit aanbod doet, hoe lang bestaat het bedrijf al, zijn er andere aandeelhouders, hoe gaat men om met verwatering etc etc. Succes, klinkt mogelijk wel interessant.Loev schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:20:
Bij gebrek aan beter post ik in dit topic, ook omdat de meer ondernemende Tweakers in dit topic zitten. Excuses als ik het vaag hou, ik wil mezelf niet doxen.
Ik ben sinds 2022 freelancer, bevalt goed, geen dag zonder opdracht gezeten en de vrijheid is heerlijk om over de financiële ruimte nog te zwijgen. Toch knaagt er wat, het voelt niet als ondernemen. Het voelt als uurtjes schrijven en na 1-2 jaar door hobbelen naar de volgende opdracht. Net wanneer je iets van een band opbouwt ga je weg en ergens anders aan de slag.
Dus, ik ben om mij heen gaan kijken. Een aantal gesprekken gevoerd van kleine gespecialiseerde detacheringspartijen (20 man) tot inhouse functies. Alle aanbiedingen afgewezen omdat ze niet konden bieden wat ik wil. Ik zit tegenwoordig op een tactische functie, teamoverstijgend. Een architect rol zeg maar terwijl eigenlijk iedereen operationele mensen zoekt. En toen kwam ik via via een hele kleine detacheerder tegen. Lees 2 mensen, eigenaar en een junior.
De eigenaar zoekt zeer senior personen om samen projecten mee te doen, niks nieuws dit zoekt elke detacheerder. Het grote verschil met andere detacheerders is dat ik de kans krijg om mee te bouwen aan een jong bedrijf en de kans krijg om aandelen te kopen in het bedrijf. Ik heb een stevige looneis neer gelegd en deze heeft hij gecounterd met het volgende. Hij gaat akkoord maarrrrrrr, niet alles wordt uitbetaald. Een gedeelte wordt in een pot gestopt die van mij blijft. Ik kan het opnemen wanneer ik wil, maar als ik dit direct doe dan heeft het bedrijf een liquiditeitsprobleem dus hij heeft liever dat ik het laat staan en daarvoor aandelen krijg in retour. Zo krijg ik een deel van het bedrijf in handen en profiteer ik mee als het bedrijf groeit. En mocht het toch niet klikken dan krijg ik als nog mijn geld.
Heeft er iemand ervaring met deze constructie? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Het trekt mij wel, het voelt meer als ondernemen en dat ik ook mede eigenaar wordt. Het klikt ook overigens goed tussen ons, ik heb het idee dat ik eindelijk in jaren iets van iemand kan leren maar dat terzijde. Ik lees graag jullie ervaringen, mag natuurlijk ook via een DM.
Wat bedoel je dan wel? Ik haakte in op je woorden:Dennisweb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:19:
[...]
Euh. Het was hier niet de bedoeling om het te hebben over actievoerende boeren. Maar er is wel eenzelfde onduidelijkheid. Dan mag iets wel, dan mag iets niet en ga zo maar door.
Ik las dat als: Na al het eindeloze gepraat van de afgelopen jaren zijn we nog geen steek verder, dus moet er drastischer opgetreden worden. Als je daar dan ook nog de "actievoerende boeren" bij noemt is het moeilijk om niet die associatie te leggen. Tennminste, zo ging dat in mijn hoofd."Wat mij betreft gaan we duidelijk maken..."
Ik heb niets tegen boeren. Sommige van mijn beste vrienden zijn boerSnap sowieso niet zo goed waarom Tweakers zo’n hekel hebben aan boeren. Dat is een andere discussie die ik hier niet aanga. Daar wordt het namelijk niet gezelliger van.
Nee, geintje. @RonaldHeirbaut heeft natuurlijk gelijk. Zodra je over groepen gaat praten en oordelen sla je gegarandeerd de plank mis, want in werkelijkheid zijn die groepen helemaal niet zo homogeen. Net als dat wij niet allemaal profiterende schijnzelfstandigen zijn, al wordt er af en toe wel zo over ons gepraat en heeft "men" zijn mening al klaar.
Ik weet het inderdaad al, maar bedankt voor het onderstrepen.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:32:
@Loev wat houd je tegen? Volgens mij weet je het al wel. Dan komt het aan op vertrouwen. En dat, dat is er of het is er niet.
Bij mij zou altijd de vraag zijn: wat als mijn aandelen 0,0 waard zijn of blijven. Zou ik het dan ook doen en zo ja, voor hoe lang
We hebben het gehad dat we een afspraak moeten maken over de waarde van de aandelen en de stijging/daling t.o.z.v. de waarde van het bedrijf. Verder mag ik spullen aanschaffen tot een bepaald bedrag. Hij gaat er vanuit dat ik mij actief bemoei met de koers van het bedrijf.Stefangrp schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:05:
Denk ook na over een exit plan. Als jij je aandelen niet kunt verkopen heb je er weinig aan.
En aandelen en mede eigenaar is leuk, maar zonder passend stemrecht heb je niks te zeggen en kun je alsnog aan alle kanten gepasseerd worden.
Hoe zit het met dividend?
Zonder passend stemrecht kunnen ze wellicht gewoon de winst naar nul trekken door hun eigen mgt fee te verhogen. En daarna een euro dividend voor jou uitkeren.
Enz
En hoezo kan ie nu niet je salaris betalen, maar kan je wel je aandelen cashen als het niet klikt. Heeft ie de cash nou wel of niet?
Tip: ga met een financieel adviseur praten want er zijn veel haken en ogen waar je nu niet over nadenkt.
De cash is er niet, dus hij hoopt (uitgesproken) dat ik niet direct mijn aandelen verkoop want dan heeft hij een probleem. Na 2 tot 3 jaar moet dit naar ZIJN verwachting wel mogelijk zijn.
Ik heb een accountant en die was ik al van plan te raadplegen. Dank voor de tips.
Ik ga het uiteraard met mijn accountant bespreken en bedankt voor alle tips.Svinken schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:31:
[...]
Hangt helemaal af van hoe dit vorm is/wordt gegeven. Met andere woorden, de shareholders agreement is hierbij alles bepalend. Wat je schrijft klinkt mogelijk interessant, maar valt of staat bij de details. Dus als je hier zelf geen ervaring mee hebt (wat ik begrijp uit je post) zoek dan iemand die met dit bijltje heeft gehakt. Je moet dit soort zaken heel erg goed regelen in het begin, niet na een tijdje. Vraag je ook af waarom hij nou precies jou dit aanbod doet, hoe lang bestaat het bedrijf al, zijn er andere aandeelhouders, hoe gaat men om met verwatering etc etc. Succes, klinkt mogelijk wel interessant.
[ Voor 78% gewijzigd door Loev op 20-12-2025 08:59 ]
Boris heeft er een mening over ..mrbones92 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:10:
De boeteregen gaat in 2026 beginnen. Dus ik weet niet wat er precies is bereikt met de motie van gisteren
https://www.zipconomy.nl/...erlenging-zachte-landing/
https://www.linkedin.com/...-7407499409380352000-H4ME
Al met al een Haags kaasstolp-debat dat van weinig belang voor de praktijk is.
ten minste € 58.000 in 2026 (in 2025 en 2024 was dat € 56.000)
Ze pakken onze banen af en ze willen niet werken!1!!RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:34:
[...]
Ze moeten mensen die ongenuanceerd zijn gewoon het land uitzetten, weg ermee, allemaal eikels...
Hoho, dat gaat over mij hè, als beroepsschijnzelfstandige die andermans baan afpakt, te weinig belasting betaalt en profiteert van allerhande belastingvoordelen.Uhuruburu schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:35:
[...]
Ze pakken onze banen af en ze willen niet werken!1!!![]()
Overigens heb ik al wel over emigratie nagedacht…
Met “wat mij betreft gaan we duidelijk maken” doelde ik op de politiek die voor mijn part de boel opschudt door zzp’en dan maar helemaal te verbieden. Dan weten we tenminste waar we aan toe zijn. Alle beslissingen boven de markt laten hangen maakt dat we nu in een soort grijs gebied werken, terwijl zzp’en in de regel wel legaal is.
Overigens zou ik niet blij worden van zo’n verbod, maar hey, er zijn er genoeg die er hun vingers bij aflikken. Ieder zijn meug.
Er kwam wel onlangs op LinkedIn een contractor positie voorbij in de US and A. Zou ook een AI interview afgenomen worden.RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:15:
[...]
Hoho, dat gaat over mij hè, als beroepsschijnzelfstandige die andermans baan afpakt, te weinig belasting betaalt en profiteert van allerhande belastingvoordelen.
Overigens heb ik al wel over emigratie nagedacht…
Uit interesse gereageerd, dacht inderdaad, "ook een manier om van DBA perikelen af te zijn, zonder te hoeven emigreren/onderneming vanuit buitenland te voeren."
BTW: dat AI interview was best indrukwekkend. Pikte belangrijkste punt uit mijn CV en wist daar best zinnige technische vragen over te stellen.
Een wat?pkuppens schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:03:
[...]
. Zou ook een AI interview afgenomen worden.
Gaan we serieus de eerste gespreksrondes uitbesteden aan een LLM?!
Als dat de opmaat is naar hoe je verder voor je opdrachtgever gaat werken, dan zou ik lekker overslaan. Wordt je factuurtje niet betaald, mag je eerst een uurtje worstelen met een AI-bot.Liegebeest schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:45:
[...]
Een wat?
Het is meer een 'heads-up', wen maar vast aan het idee, en denk er vast over na.. Ik zou niet weten waarom dit niet over 2-3 jaar gangbaar wordt.Liegebeest schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:45:
[...]
Een wat?
En waarom zouden wij wel LLMs mogen gebruiken om ons CV te matchen aan de opdracht, en de opdrachtgever dan niet mogen checken met een LLM of we echt wel kunnen wat we zeggen dat we kunnen?
En wat zou daar de winst van zijn? Of gaan we dan bedrijven verplichten om bijvoorbeeld iemand zoals jij gewoon in dienst te nemen onder dezelfde voorwaarden als alle anderen zonder gezondheidsproblemen? Want anders kom je gewoon thuis te zitten natuurlijk. De markt gaat dat niet vrijwillig uit zichzelf oplossen.Dennisweb schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:24:
Met “wat mij betreft gaan we duidelijk maken” doelde ik op de politiek die voor mijn part de boel opschudt door zzp’en dan maar helemaal te verbieden.
Ik heb overigens ook helemaal niets met AI en zou daar niet mee werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 20-12-2025 17:51 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Omdat een LLM helemaal geen inhoudelijke kennis of begrip heeft en die afweging helemaal niet kan maken. Zie ook alle gevallen waarbij een LLM een verward persoon naar de mond praat over diens waanzinnige ideeën.pkuppens schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:53:
[...]
En waarom zouden wij wel LLMs mogen gebruiken om ons CV te matchen aan de opdracht, en de opdrachtgever dan niet mogen checken met een LLM of we echt wel kunnen wat we zeggen dat we kunnen?
Sowieso gebruik ik zelf ook geen LLM; dat weiger ik pertinent.
Dat klopt. Voor mij is een verbod op ZZP totaal niet aantrekkelijk. Maar dan weet je wel meteen of je problemen kunt verwachten of niet. Nu is het een risico waarbij het vooral afhangt van de grillen van de belastinginspecteur en de rechtbank. Het schijnt ook nog uit te maken naar welke rechtbank je gaat.Destruction schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:59:
[...]
En wat zou daar de winst van zijn? Of gaan we dan bedrijven verplichten om bijvoorbeeld iemand zoals jij gewoon in dienst te nemen onder dezelfde voorwaarden als alle anderen zonder gezondheidsproblemen? Want anders kom je gewoon thuis te zitten natuurlijk. De markt gaat dat niet vrijwillig uit zichzelf oplossen.
Ik heb overigens ook helemaal niets met AI en zou daar niet mee werken.
Voor mij zou het betekenen dat ik naar een land moet verhuizen waar je wel mag zzp’en. Maar er is dan wel duidelijkheid. Iemand die ziek is verplicht in loondienst aannemen, gaat natuurlijk niet gebeuren.
Voor mij zou het beter zijn als ik gewoon door mag gaan met zzp’en, maar dan moet wel heel duidelijk zijn wat wel en niet mag. Denk aan maximale contractduur, minimaal aantal opdrachtgevers, een minimum score binnen een zzp-test of het optuigen van een commissie die van tevoren je ondernemingsplan keurt en je dan groen of rood licht geeft. Er zijn vast wel ideeën te beginnen.
Maar niets is zo vervelend als onduidelijkheid.
Hebben we deze al gezien
Eindelijk een verstandig besluit van onze overheid, hoop dat dat wat rust geeft inderdaad binnen de ZZP wereld. ik vind het ook wel weer mooi naar al die bedrijven die met hun 'shady' constructies ons weer tot loonslaaf willen maken, een hoop moeite voor waarschijnlijk niets hebben gedaan.
[ Voor 52% gewijzigd door loewie1984 op 20-12-2025 19:24 ]
Het ligt iets genuanceerder. Een echt goede samenvatting lees je terug in het bericht van Boris Emmerig;loewie1984 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:22:
https://www.linkedin.com/...-7407707930046808064-wmAY
Hebben we deze al gezien
https://www.linkedin.com/...-7407499409380352000-H4ME
Al met al een Haags kaasstolp-debat dat van weinig belang voor de praktijk is.
Ik ben afgelopen drie jaar met plezier naar de VS geweest. Zelfs gekeken of ik er zou kunnen werken, maar ik ben daar te algemeen voor. Ik bied niks extra’s en ik wil me ook geen slag in de rondte meer werken. Ook gekeken of ik als pensionado naar Wyoming zou kunnen. Kansloos.pkuppens schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:03:
[...]
Er kwam wel onlangs op LinkedIn een contractor positie voorbij in de US and A. Zou ook een AI interview afgenomen worden.
Uit interesse gereageerd, dacht inderdaad, "ook een manier om van DBA perikelen af te zijn, zonder te hoeven emigreren/onderneming vanuit buitenland te voeren."
BTW: dat AI interview was best indrukwekkend. Pikte belangrijkste punt uit mijn CV en wist daar best zinnige technische vragen over te stellen.
Intussen vind ik die oranje bejaarde schreeuwlelijk dingen roepen die me niet meer zo aanstaan. Bovendien neigt de U.S. of A. de EU in de steek te laten. Nu neig ik wat meer naar in de EU te blijven. Intussen bezig met Amerikaanse bigtech af te sluiten.
Nu nog als inhuur bij Defensie maar ik sluit loondienst niet uit. Hangt af van wat ze me kunnen bieden. Die Amerikanen zoeken het verder maar uit.
Zo stond ik er ook in. Intussen gebruik ik perplexity steeds vaker. Maar wel voor extracties uit het internet en genereren van code. Daarmee heb ik dan de eerste 80%. De rest is humint.Liegebeest in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic"Liegebeest schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:42
Sowieso gebruik ik zelf ook geen LLM; dat weiger ik pertinent.
Uiteraard neem ik niets aan voor zoete koek. Als ik vermoed dat het bullshit is, kijk ik naar de bron die gebruikt wordt.
Maar alles wat persoonlijk is, cv etc, dat blijft uit mijn eigen hoofd en handen komen.
Wat ga je dan bemoeien? Welk merk printer er gekocht gaat worden?Loev schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:45:
[...]
Vanuit dat ik mij actief bemoei met de koers van het bedrijf.
Je bent een bedrijf van drie man, twee met een zwaar salaris en een die zijn eigen broek niet kan ophouden. Er moet dus gewoon voltijd, langdurig (want acquisitie is kostbaar) bij klanten gewerkt worden. Een beetje wat je nu doet.
oh, je wilt ondernemen om het bedrijf te laten groeien? Junioren aannemen en dan ga je de sales doen? Aanbestedingen doen en offertes schrijven om junioren weg te zetten? In een markt met 20.000 anderen die exact hetzelfde doen? Zonder cash te hebben?
Dan heb JIJ een probleem. Het bedrijf hoeft de aandelen niet op te kopen, de huidige eigenaar hoeft ze niet op te kopen en een derde partij ga je in deze constructie niet vinden. Met andere woorden: je aandelen zijn waardeloos.De cash is er niet, dus hij hoopt (uitgesproken) dat ik niet direct mijn aandelen verkoop want dan heeft hij een probleem. Na 2 tot 3 jaar moet dit naar ZIJN verwachting wel mogelijk zijn.
Het is een bedrijf zonder cash, zonder IP, dat alleen uurtje-factuurtje doet. De waarde van de aandelen is nul en blijft nul. Wat valt er over te praten?We hebben het gehad dat we een afspraak moeten maken over de waarde van de aandelen en de stijging/daling t.o.z.v. de waarde van het bedrijf.
Ik denk dat je even de roze bril af moet doen. Dit is een HEEL SLECHT idee.
[ Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 20-12-2025 23:02 ]
Het is een slecht idee als je geen enkel vertrouwen hebt in deze constructie. Maar dan heb je ook geen vertrouwen in jezelf. Of je hebt er wel vertrouwen in en accepteert dat je over 3 jaar zegt: fuck, ik heb me uit de naad gewerkt en iemand heeft me alsnog een hak gezet.
Uiteindelijk kijk je altijd naar jezelf in de spiegel.
Ik denk dat iedereen uiteindelijk beslist met zijn hart. Zolang je niet je hele hoofd uitschakelt wordt het hooguit een dure les.
Bedankt voor de reality check. Roze bril is af, morgen met accountant praten.Skyaero schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:00:
[...]
Wat ga je dan bemoeien? Welk merk printer er gekocht gaat worden?
Je bent een bedrijf van drie man, twee met een zwaar salaris en een die zijn eigen broek niet kan ophouden. Er moet dus gewoon voltijd, langdurig (want acquisitie is kostbaar) bij klanten gewerkt worden. Een beetje wat je nu doet.
oh, je wilt ondernemen om het bedrijf te laten groeien? Junioren aannemen en dan ga je de sales doen? Aanbestedingen doen en offertes schrijven om junioren weg te zetten? In een markt met 20.000 anderen die exact hetzelfde doen? Zonder cash te hebben?
[...]
Dan heb JIJ een probleem. Het bedrijf hoeft de aandelen niet op te kopen, de huidige eigenaar hoeft ze niet op te kopen en een derde partij ga je in deze constructie niet vinden. Met andere woorden: je aandelen zijn waardeloos.
[...]
Het is een bedrijf zonder cash, zonder IP, dat alleen uurtje-factuurtje doet. De waarde van de aandelen is nul en blijft nul. Wat valt er over te praten?
Ik denk dat je even de roze bril af moet doen. Dit is een HEEL SLECHT idee.
Met die mindset blijf je natuurlijk voor altijd een leeg bedrijf dat niets waard is wanneer de uitvoerende stopt. En dan kun je net zo goed blijven zzp'en ja, uurtjes schrijven, nu zoveel mogelijk cashen zodat wanneer je stopt je bedrijf (behalve de restwaarde van de laptop) niets waard is.Skyaero schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:00:
Je moet ergens beginnen, en als je langzaam aan kunt groeien en mensen willen bij jou de opdracht beleggen omdat ze jou en je bedrijf vertrouwen dat je doet wat je zegt, kun je nog steeds groeien waarbij het bedrijf uiteindelijk wel wat waard wordt (namelijk een vaste groep klanten die hopelijk langzaam groter wordt). Met meer mensen kun je ook 'makkelijker' meer gaan beiden dan alleen uurtje-factuurtje waardoor er bv een vastere instroom van onderhoudsgeld binnenkomt, verkoop van producten, etc. Dingen die in je eentje ook wel kunnen maar vaak lastiger is. En een product afnemen bij een zzp'er zijn mensen vaak wat huiverig voor qua ondersteuning en dergelijke ("wat als jij op vakantie bent").
En soms moet je daarvoor een gok nemen. En hey, als zzp'ers hier hebben we toch allemaal een dikke rekening en kunnen makkelijk 1 tot 2 jaar zonder enige vorm van inkomen? Dus we kunnen makkelijk een jaar iets proberen.
Ik zeg niet dat hij het wel moet doen maar vind jouw reactie wel heel erg kort door de bocht en vooral het negatieve uitstralen.
Exact expert nodig?
Plus wet TTA, waar veel mensen tot nu toe steeds erg luchtig op reageren, zou een doorn zijn want dat geld zit in m’n reserves en ik zou daar ook niet voor willen lenen.
Dat laatste zou wel kunnen verklaren waarom die DGA in het geval van @Loev niet direct veel geld vrij heeft.
Beetje doorzeuren geeft:1. Hoofdregel voor zzp’ers
Als zzp’er mag je bedrijfsmiddelen aftrekken die:
een zakelijk doel hebben, én
hoofdzakelijk zakelijk worden gebruikt (meestal: ≥90%)
Een bureaustoel en zit-sta bureau vallen hier in principe onder.
3. Waarom stoel & bureau wél mogen
De redenering is:
het zijn verplaatsbare bedrijfsmiddelen
ze zijn direct gekoppeld aan het uitvoeren van je werk
ze zijn niet primair privé (je werkt er daadwerkelijk op)
Daarom mogen ze wél zakelijk worden afgetrokken, ook zonder zelfstandige werkruimte.
Bijzonder, of valt dit ook onder de categorie hallucinaties...1. De mythe: “geen zelfstandige werkruimte = geen bureaustoel aftrek”
❌ Dit is onjuist.
De eis van een zelfstandige werkruimte geldt niet voor losse, verplaatsbare werkmiddelen.
Die eis geldt wél voor:
huur / hypotheekrente
gas, water, licht
inrichting van de ruimte als geheel
Maar niet voor:
bureaustoel
bureau / zit-sta bureau
computer
monitor
printer
3. Waarom blijft dit misverstand bestaan?
Een paar redenen:
Oude regels (pre-2017)
Toen was de lijn strenger
Alles-op-één-hoop uitleg
“Thuiswerkplek” wordt gezien als één geheel
Voorzichtige boekhouders
Liever te streng dan naheffing
Doorvertellen zonder nuance
“Ik hoorde van mijn boekhouder…”
Doe maar gewoon niet. LLM’s zijn geen kennisorakel.filipy23 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:21:
Om de discussie maar weer nieuw leven in te blazen. Ik heb hier gewoon een chatGPT die me vrolijk loopt te vertellen dat een bureaustoel en zit-stabureau wel aftrekbaar zijn...