ari3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:26:
[...]
Een beschermd beroep wordt zo genoemd omdat het wettelijke bescherming kent. De wet schrijft voor dat gekwalificeerde medici zich inschrijven in het register van de beroepsgroep. Zonder inschrijving kan men het beroep niet legaal uitoefenen. En daar is controle op: de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zal handhavend optreden als iemand zonder inschrijving in het BIG-register
een medisch beroep uitvoert.
[...]
Ik vind dat ik net zo goed kan snijden als
een chirurg die ervoor gestudeerd heeft. Zou je mij op jouzelf laten opereren?
Een beschermd beroep zorgt ervoor dat er tenminste toetsing is geweest of iemand de juiste (voor)kennis heeft. Daarnaast zal de beroepsgroep best-practices ontwikkelen die gepraktiseerd moeten worden. Voor ICT zal bijvoorbeeld zijn dat wachtwoorden versleuteld opgeslagen moeten worden. Zou
een ICT'er hierin nalatig zijn dan kan hij (via tuchtrecht) worden berispt, beboet of zelfs
een beroepsverbod krijgen. De richtlijnen niet toepassen resulteert dus in reputatieschade of uitsluiting van het beroep.
Het praktiseren van de richtlijnen van de beschermde beroepsgroep prevaleert over de richtlijnen van
een klant of opdrachtgever. Hierdoor kan
een klant niet bezuinigen op beveiliging en privacy-bescherming.
Een klant kan daarom ook niet overstappen naar
een andere ICT-er want die is gehouden aan dezelfde richtlijnen. Daar zit de maatschappelijke waarden van beschermde beroepen: er is
een minimale kwaliteitsnorm waar niet van afgeweken kan worden.
[...]
Eigen kracht is g
een argument voor of tegen
een beschermd beroep. Artsen, advocaten en notarissen werken in
een beschermd beroep en moeten ook op eigen kracht patiënten en cliënten werven, dus daar zit het verschil niet.
Tjah, mag je vinden. Ik denk dat je het belang van ICT t.o.v. bijvoorbeeld de chirurg die je noemt, iets overdrijft. Op die plaatsen waar het serieus cruciaal is (software die
een kerncentrale bestuurd of zo) kunnen ze al prima hoge eisen stellen. Daar hoef je niet
een complete beroepsgroep, die varieert van "macro's in Excel tot high performance high critical controle systemen in de openbare infra" over 1 kam te scheren. Dat zou je ook nog van medici kunnen zeggen (niet ieder
een snijdt in mensen...) maar je hebt het dan wel over gezondheid van mensen. Dat vind ik
een compleet andere situatie.
Advocaten en notarissen verrichten handeling van juridische betekenis. Daar zit
een bepaald gewicht aan zeg maar.
En enkel software engineers? Dus systeembeheerders mogen lekker aankloten en alle deuren wijd open laten staan? Wanneer ben je software engineer? Als je visual studio gebruikt om werkelijk iets te maken, of ook als je
een sql query uitvoert? En hoe ga je het gebruik van AI hierin zien? Wanneer ben je "IT'er"? De boekhouder die in Excel ook allemaal mooie draaitabellen maakt? De BI man die met PowerBI de meest mooie rapportages en voorspellingen toont?
In de medische wereld is het (voor zover ik daar zicht op)
eenvoudiger om iets naar 1 "schuldige" te herleiden: er is 1 arts die sneed, of misschien zijn er meerdere maar er is er 1 die leiding geeft. In
een IT omgeving bij
een grote organisatie heb je zoveel factoren, dat je niet altijd terug kunt wijzen naar degene die uiteindelijk iets gedaan heeft (is het de programmeur die de encrypt functie is vergeten, de code reviewer, of was het de tester die ook even in de database had moeten kijken, of toch de systeembeheerder die
wat open heeft laten staan, of is het het hele team van ontwikkelaars, ieder
een die de code heeft kunnen zien).
Overigens geloof ik niet dat de hele beroepsgroep van hype naar hype springt. Dat zijn
een paar mensen die het hardste roepen, "influencers" die volgens mij nauwelijks praktijkervaring hebben maar vooral lekker kunnen praten. De rest werkt gewoon, maakt de oplossing die nodig is voor de klant, en gaat niet elke 4 weken de complete code base herschrijven omdat er ergens
een nieuwe scheet is gelaten. De plaatsen waar ze dat wel doen verdienen het bijna om tegen gepruts aan te lopen. Nou ja, en dat doen ze dan ook: het kost ze iig veel geld als blijkt dat er weer
eens
een techniek gekozen is die niet wordt voortgezet

Maar hoe gaat
een beroepsgroep daar dan tegen helpen? All
een technieken gebruiken waar zij voorstander van zijn? (Dus als Microsoft
een groot aandeel in die groep weet te krijgen, maar er g
een java en php meer gebruikt worden?)
Prima om natuurlijk te willen dat wachtwoorden niet als plain text opgeslagen mogen worden he. Maar dat zijn wel hele basale dingen. Om daar
een beroepsgroep voor op te tuigen en het complete systeem op te zetten van registratie, certificatie, en jaarlijkse her-certificering....