Metalman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:08:
Ik snap niet zo goed waarom hier wordt geprobeerd de input van @
P_de_B te bagatelliseren. Volgens mij is dit de enige persoon in het topic die daadwerkelijk de Belastingdienst over de vloer heeft gehad. Het feit dat ze bij elke
ZZP-er hebben gevraagd naar deelname aan bedrijfsuitjes geeft aan dat het dus kennelijk belangrijk gevonden wordt.
Gebruik die waardevolle input zou ik zeggen. Maar probeer het niet
een "grijs gebied discussie" te maken. Het gaat er namelijk niet om
wat jij kunt rechtlullen in je hoofd, het gaat om de feiten. Natuurlijk gaat enkel en all
een dit punt de zaak niet maken of breken. Maar in de optelsom die de BD hanteert telt het dus wel degelijk mee.
Mij persoonlijk sterkt dit in het standpunt
wat ik sowieso al hanteerde: ik ga niet mee met de bedrijfsuitjes van opdrachtgevers. Ik stuur ze wel aan het eind van mijn klus iets leuks/lekkers, en ik trek ook wel
eens de portemonnee om op lunch te trakteren o.i.d.
Ik waardeer de input enorm, want zoals je terecht stelt, is dit
een van de weinige ervaringen hier op het forum die gedeeld zijn naar aanleiding van
een bezoek van de Belastingdienst. Tegelijkertijd vind ik wel dat we de context mogen uitvragen, zodat we dit voorbeeld ook op de juiste manier kunnen wegen binnen onze eigen situatie. Dat is in mijn ogen g
een kwestie van bagataliseren maar gewoon de context uitvragen en niet direct harde conclusies verbinden aan
één casus die hier gedeeld is.
Uiteindelijk bepaal je als ondernemer zelf
wat je met die input doet en hoeveel risico je bereid bent te nemen. Volgens mij kent niemand hier de feitelijke situatie van andere
zzp’ers tot in detail, dus als jij stelt dat er g
een sprake is van grijs gebied en dat het puur om feiten gaat, druk je je daarmee ook vrij stellig uit. Niemand ontkent dat de Belastingdienst dit soort zaken meeweegt; ik probeer all
een te achterhalen hoe zwaar dit weegt, omdat dat mijn initiële analyse mogelijk beïnvloedt.
[
Voor 4% gewijzigd door
Faust1946 op 09-07-2025 12:14
]