ConQuestador schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Mijn ervaring is dat je bij tussenpersonen vaak 1 contactpersoon hebt, en als je nu alvast de discussie aan gaat dan weet hij (of zij) waar hij aan toe is en heb je wellicht minder gedoe.Reken er in ieder geval maar op dat alle conversaties worden vastgelegd, dus het staat alvast in je dossier.
Als je het over
een half jaar als
een bom laat vallen dan gaan ze zeker steigeren, op deze manier steigeren ze (hopelijk) minder hard
Mja, dit is natuurlijk
een gevalletje n=1, maar de keren dat ik vooraf netjes aangaf dat ik bij
een verlenging toch echt iets terug wil zien van die absurde marge in mijn uurtarief (uiteraard fatsoenlijk geformuleerd), leverde dat alsnog
een hoop gezeik op. Die tussenpersoon heeft vaak niks te winnen, maar alles te verliezen, en stelt zich dus structureel keihard op. Gevolg: het kost bakken met negatieve energie om er achteraf nog iets bij te onderhandelen — iets
wat ik eigenlijk aan de voorkant beter had moeten regelen.
Soms is het dan gewoon makkelijker om
een andere opdracht te zoeken, of om het direct op tafel te leggen bij de tussenpersoon dat je
een andere opdracht gaat doen als je op andere opdrachten wel het gewenste uurtarief kan krijgen. Dan is het in ieder geval met
een duidelijk
wat er voor hen op het spel staat.
Inmiddels heb ik mijn lesje wel geleerd: het is echt altijd makkelijker om met
een goed te zitten qua gewenst tarief. Dan maakt het ook veel minder uit
wat de marge van de tussenpartij is. Wil ik dat hele gedoe met marges vermijden, dan moet ik zorgen voor
een sterker netwerk. Dan heb ik die tussenpersonen niet meer nodig en hou ik het volledige tarief zelf over. Tot die tijd heb ik er eigenlijk vrede mee dat ik
een fors bedrag betaal voor het feit dat ik nu nog niet volledig uit mijn eigen netwerk kan putten, zolang mijn gewenste uurtarief gewoon betaald wordt. Het kan dan altijd hoger, maar dan moet ik daar zelf
een beter netwerk voor opzetten en niet gebruik maken van andermans netwerk.