gold_dust schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:06:
Ik wil dit jaar WBSO aftrek aanvragen om m'n belastingdruk te verminderen. Heeft iemand hier als
zzp'er al ervaring mee? Het blijkt dat je eerst eherkenning 2+ moet aanvragen om überhaupt WBSO aan te kunnen vragen??? Nog
een (commerciële) tussenpartij die al m'n gegevens wil? Digid is blijkbaar niet meer goed genoeg.
Hoe zit het precies met de uren voor WBSO, kan ik de uren die ik tot nu toe gemaakt heb ook meerekenen of gelden de uren all
een die ik nog ga maken na de aanvraag? Wordt de aanvraag afgekeurd als ik de startdatum van het project in het verleden invul? Het project is wel in fases opgedeeld dus ik zou ook
een latere datum kunnen kiezen met als resultaat minder aftrek.
Ik doe de afhandeling van de WBSO voor ons bedrijf samen met
een een tussenpartij. Allereerst moet je je beseffen dat WBSO
een aftrek is op je loonbelasting, dus het is niet voor alle bedrijfsvormen even nuttig/geschikt om het überhaupt aan te vragen.
Als je hebt uitgezocht en weet dat je er
wat aan hebt; WBSO heeft 2 periodes per jaar, jan-jun en jul-dec. Je kan voor
een komende periode WBSO aanvragen, waarbij je
een plan moet indienen met
wat er nou zo 'innovatief' is aan je werkzaamheden. Als dit plan wordt goedgekeurd (vaak ergens bericht binnen de eerste maand van de periode als je op tijd hebt ingediend) kan je dan beginnen met de WBSO regeling verrekenen.
De uren die je mag schrijven onder de WBSO moeten voldoen aan diverse eisen; je mag all
een uren schrijven dat je daadwerkelijk spendeert aan onderzoek en/of programmeren aan het 'innovatieve idee' waarvoor je subsidie hebt aangevraagd. Projectmanagement, klantgesprekken, testen en dat soort dingen vallen dus buiten de boot. Je kan dus niet zomaar even je hele werkweek registreren. Verder is er, net als met de belastingdienst,
een bewijsplicht dat _jij_ moet aantonen dat je die uren hebt besteed aan WBSO gerelateerde zaken. Wij gebruiken hier onze urenregistratie + .git log voor. Hier gaat dus wel
wat uren in zitten op jaarbasis.
Ik raad je persoonlijk aan om
een bemiddelaar te vinden die gewoon
een % van je verkregen subsidie rekent voor het verzorgen van je aanvragen en controle van je administratie. Doen wij ook en scheelt gewoon
een hoop gezeik en als onze WBSO wordt afgekeurd, kost het ons niets.
Mocht je meer vragen hebben (of wilt weten welke tussenpersoon als je in de nabijheid van Leiden werkt), stuur gerust
een DM.