Die zijn in ieder geval iets minder extreem privé. Maar dat klopt, die zitten eigenlijk op diezelfde grens. Maar
wat dichterbij op ‘normaal gebruik’ van
een auto. Als die rekening gewoon
een factuur van de garage is zal dat denk ik bij
een controle niet
eens echt
een probleem zijn (mits je het maar wel als investering boekt, want het zal wel meer dan 450 euro zijn).
Ja, natuurlijk. Alles
wat op je zakelijke rekening binnenkomt of uitgaat moet in de boekhouding staan. Of nou ja, eigenlijk moet je begin- en eindsaldo van
een boekjaar matchen (in ieder geval,
een accountant vraagt daarom en
een inspecteur zal bij controle dat ook als 1e checken). Om je banksaldo sluitend te maken met je boekhouding zul je dus al je privé onttrekkingen moeten boeken. En dat doe je op
een aparte rekening (of kostensoort, of desnoods via
een apart menu, allemaal afhankelijk van de software die je gebruikt) waardoor je op 31-12 zo kunt zien
wat je privé onttrekkingen zijn geweest. Niet zo spannend verder.
Hou je er ook rekening mee dat als je je klant m
eeneemt voor
een etentje, of paaskadootjes uitdeelt als relatiegeschenken, je zeer waarschijnlijk van de 80/20 regel gebruik maakt (en 20% is dan privé….). Oh ja, relatiegeschenken aan particulieren of aan iemand die deelneemt aan de KOR mag je de BTW niet van terugvragen.
Tip: neem
een boekhouder/accountant voor minimaal 1 jaar, zodat je 1e jaar in ieder geval op zeker klopt. Als je het daarna zelf wilt doen, prima, maar dan heb je voorbeelden van hoe dingen geboekt moeten worden.
G
een zakelijke rekening is gewoon het allerslechtste advies, maar in principe, ja. Je zakelijke transacties moeten herleidbaar zijn, en als je privé dingen daar tussendoor lopen, zul je die mee moeten verantwoorden.
Wat ik via prive credit card betaal aan zakelijke dingen boek ik gewoon als “betaald via prive”. Bij
een zakelijke creditcard zou ik wel alle mutaties inlezen net als van m’n bankrekening.