Alles kost geld in het leven TFG ook (ik zit zelf al 3 jaar bij TFG) ben zelf erg blij met de constructie.
Op het eerste gezicht als je all
een maar de kosten vergelijkt natuurlijk kan je dan zelf ondernemen en stukken meer overhouden. Maar niet ieder
een is ook
een goede sales persoon. Als ik op intake ga dan haal ik de klus wel binnen dat is nooit echt
een probleem all
een zorgen dat je op intake komt is gewoon extra werk. Voor mij dan.
TFG heeft
wat sociale 'verplichtingen' maar goed dat is ook iets waar je voor kiest maar er zijn ook genoeg maten die gewoon daar niet aan mee doen. Ieder zijn keuze het is niet echt
een verplichting maar wel goed als je netwerk wilt opbouwen en tja samen ondernemen is wel
een beetje het idee van TFG. Het sociale aspect is voor mij de hoofdreden geweest om voor TFG te kiezen en ja de kosten zijn hoog. Maar sales is goed geregeld heb nooit gedoe met klanten en facturen en alles
wat daar bij komt kijken tussen partijen heb ik ook g
een last van en meestal is het uurtarief van
een TFG hoger dan
een ZZP-er dus dat compenseer ook nog iets. Plus ik doe graag ondernemen niet klanten achtervolgen voor mijn facturen etc die op tijd betaald moeten worden.
Als je het echt gaat vergelijken op kosten is freelancer minder duur. Het kost je per opdracht rond de 5-10% afdracht tussen partij met uitzonderingen minder soms all
een een euro of 2 voor contract brokers maar goed dat is meestal uitzondering dan norm heb ik nu 1 keer gehad maar het uurtarief was ook
een stuk lager. De maatschap kost je all
een de 15% (en dat wordt ook nog afgebouwd elke 2-3 jaar naar 5% minimaal) als je zelf
wat vindt anders 10% extra en vergeet niet dat je al freelancer ook meer tijd kwijt bent met zoeken naar
een klus en je administratie. Dat kost ook geld. En als je wel
een beetje goed in sales bent kan je best
een hoop extra verdienen door maten bij klussen te plaatsen elke plaatsing levert je 10% omzet op. en vergeet trouwens niet dat je de contracten zelf mag opstellen en moet checken als je er
een van de klant/tussenpartij krijgt en dat zijn g
een simpele contracten kan ik je zeggen. Als je alles
een beetje bij elkaar op telt val het wel mee. En ja het kost nog steeds meer maar voor mij en mijn gezin is het wel
een prettigere manier van ondernemen.
@
cerberusss de sociale dingen zijn elke 8 weken
een maatschaps meeting (mag je komen hoeft niet) om het jaar
een groot feest elk jaar
een maten dinner en heel veel kennissessies en workshops en als je kids hebt heb je familie dag in
een pretpark plus natuurlijk sinterklaasfeest. En ieder
een brengt
wat nuttigs in
een maatschap ook die soms maar langs komen. Maar ik vind de maatschap meetings nuttig en altijd fijn om terug kerend met
een aantal vak idioten te praten. Niets moet alles mag is wel het idee.
TFG is
een een concept met
een stuk kosten en
wat je er voor terug krijgt. Sociale dingen zijn erg lastig in kosten uit te drukken maar veel andere 'diensten'
wat makkelijker dan vind ik het zelfs al waard met mijn onhandigheid soms met administratie en sales en vinden van klussen. Elke dag dat ik eerder
een klus heb omdat ik
een sales team heb is mij
een hoop geld waard.
Doordat TFG behoorlijk actief is in de politiek is het debat over die wet DBA aangewakkerd en daarom ook bij sommige werkgevers de regels versoepeld waardoor maten wel konden blijven zitten ipv direct weg per 31 december vorige jaar. Plus doordat ze goed in de materie zaten hebben wij als maten ook
een goede ondersteuning gehad in hoe in mee om te gaan.