loewie1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:22:
met
een maar even 2 vragen als startend
zzp
ik ging eigenlijk afgelopen vrijdag naar de kvk, maar iemand tipte mij als ik dat zo laat doe in december ik met
een 1 jaar mis op de zelfstandigen aftrek (3 x in 5 jaar zou 3 x in 4 jaar worden, en ja je zal maar net
een slecht jaartje ertussen hebben), dus afspraak staat nu 5 januari.
Met mijn ex werkgever ben ik 2 dingen over
eengekomen:
1. ik werk nog
een maand bij
een opdracht via hun, dat betekent dat ik aan hun zal factureren, maar ze willen niet dat ik de eerste week al uren maak want dan ben ik onverzekerd (aangezien ik pas 5-1 naar de kvk ga), nu is het voor mij meer
een papieren discussie. Want meer dan
een teams meeting en online via de browser ingelogd zijn op de office omgeving van de opdrachtgever is het niet, maar dan mis ik met
een al 2 declarabele dagen, is hier
een mouw aan te passen?
In December inschrijven? Zelfstandigen aftrek kun je dan gewoon in '24, '25, en '26 pakken.
2. ik zal van de werkgever nog een eindafrekening ontvangen inzake afkoop lease auto, studiekosten en laptop. Ik heb initieel aangegeven dat hij maar een factuur stuurt met de omschrijving studiekosten, echter realiseerde ik me ook dat de waarde van mijn maand inzet bij onze gezamenlijke opdrachtgever overeenkomt met de eindafrekening, dus in plaats van geld rond te pompen en belasting over en weer te betalen, vroeg ik mij af: dit moet toch met gesloten beurzen kunnen (ruilhandel mag zolang je maar btw afdraagt over de dienst), is hier eveneens een mouw aan te passen?
edit: ik stelde aan hem voor dat ik de uren wel maak, maar niets aan hem factureer, is dat zo'n gekke gedachte?
Als je je laptop zakelijk wilt gaan gebruiken, moet ie die los factureren want dan kun jij die mooi zo naar binnen schuiven op je balans. Kan anders ook wel maar wordt allemaal
een stuk moeilijker. Studiekosten kun je all
een zakelijk nemen als dat
een verdieping is op je reeds bestaande kennis. Dat is als je reeds ondernemer bent
een beetje
een grijs gebied (in ieder geval voor developers, is die dure MS SQL training terwijl jij MySQL expert bent
een verdieping of
een nieuw iets?) maar als starter zijn dat sowieso g
een kosten die je kunt m
eenemen, het betreft afkoop van
een cursus die je
een tijd terug via hem hebt gedaan en de enige reden dat je daar nu voor moet betalen is omdat je destijds hebt getekend dat je nog x tijd in dienst zou blijven.
Wat wil je met de lease auto? Is dat afkopen of iets anders?
Sowieso zou ik gewoon factureren betalen, en hem jou laten betalen. Dat maakt je administratie
een heel stuk
eenvoudiger. En per 'ding' (of in ieder geval
een onderscheidt tussen de dingen die je zakelijk gaat gebruiken, en dat
wat een prive ding is)
een factuur sturen. Maakt het zoveel overzichtelijker.
PS direct na je vertrek voor je ex-werkgever gaan werken is natuurlijk wel
een rode vlag qua verkapt dienstverband en al die andere termen die je niet wilt horen

De kans dat je je eruit lult dat je vandaag ontslag neemt en morgen ingehuurd wordt voor precies datg
een wat je daar deed, en dat niet als dienstverband te laten beoordelen....
[
Voor 5% gewijzigd door
Crazy D op 19-12-2023 11:35
]