Hmmbob schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:28:
Een component die ik hier weinig terug zie komen: bij best wel
wat bedrijven kan je onderhandelen om je pensioen in eigen beheer af te handelen. Als je dat nu ook al deed, is dat misschien
een leuke optie. Als de intentie van @
ducoquelicot 1 jaar is, levert dat all
een maar
een klein pensioentje bij die loondienstbaas op en kan het interessanter zijn om het in je eigen product te storten.
Eens, had ik graag gezien. Helaas was dat g
een optie - ze gooiden het bruto-salaris liever met €200 omhoog dan dat ik de pensioeninleg uitbetaald zou krijgen en het zelf kon regelen. Die €200 leg ik nog steeds in op mijn pensioenspaarrekening bij BrightPensioen, anders betaal ik daar all
een maar kosten zonder iets op te bouwen dus dat komt zo wel uit. Ik was het liever volledig in eigen beheer blijven doen maar dat zat er helaas niet in - weer
een extra partij erbij op de lijst bedrijven die mij na m'n 68e geld moeten gaan uitkeren.
Sowieso is dat systeem ook echt bizar voor loondienst: de lijst met pensioenfondsen blijft maar groeien als je niet bij dezelfde werkgever blijft. Er zijn wel mogelijkheden om het direct van de ene naar de volgende werkgever mee te nemen, maar als je tussendoor als freelancer werkt gaat dat niet op. Of studeert. Ik heb ook nog pensioenfondsen lopen vanuit mijn studententijd. En elk jaar weer
een brief in de bus met
een overzicht dat ik
een paar euro per maand krijg als ik 68 ben.
Dat het vast staat tot je 68e is
een gegeven, maar waarom heb je g
een vrije zeggenschap over waar je geld geparkeerd staat?
Kurios schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:38:
[...]
goud man! Ik zou bij nagenoeg gelijke betaling met
een overwegen in weer in loondienst te doen. Tot nu toe heb ik wel
wat aanbiedingen gehad, maar dat is toch altijd
een forse stap terug. Zeker bij de grotere bedrijven zijn er dan loonschalen etc waar je dan echt tegenaan loopt.
Ik zou wel willen verhuizen, maar vind dat mijn huidige bestedingsniveau te onzeker is om daar
een nieuw huis mee te kopen. Ik ben al 5 jaar bezig, maar g
een idee of ik dit nog 30 jaar kan volhouden

Dus nu nog maar gewoon laten zoals het was en g
een risico lopen.
Members only:
All
een zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Je vindt dat je bestedingsniveau onzeker is? Daar heb je zelf toch invloed op

Maar je bedoelt dat je je inkomsten als freelancer niet als uitgangspunt voor
een hypotheek durft te nemen omdat je niet weet of je het 30 jaar vol gaat houden?
Een tophypotheek zou ik zeker niet voor gaan, maar als het goed is zou je als freelancer flink moeten kunnen sparen zodat je
een deel direct af kunt rekenen.