shinoken__ schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:24:
Ik ben op dit moment bezig om de stap te maken naar
een volgende uitdaging, en heb
een concreet voorstel met
een midlance partij liggen. Ik heb altijd de ambitie gehad om op den duur gewoon voor mezelf bezig te zijn, maar blijft de stap toch wel groot vinden om dat volledig als
ZZP'er te doen.
TLDR; Puur financieel gezien kan je de stap beter overslaan en direct
zzp'er worden. Als die stap te groot is door twijfel over je netwerk of je acquisitie vaardigheden dan krijg je tov bijv. detachering wel
een grotere beloning en vrijheid
Nog zonder
ZZP ervaring, maar wel ervaring met midlance kan ik hier wel iets over benoemen... Toen ik 6 jaar geleden rond begon te kijken om van baan te veranderen naar 12,5 jaar in vast dienstverband voelde voor mij de stap naar
ZZP te groot. Immers was mijn ervaring maar enkel met de techstack die ik bij mijn toenmalige werkgever had,
eenmaal
een gekozen tecnhnische richting op veranderd er niet veel qua andere talen oid tenslotte.
Het verschil in beloning tussen midlance of detachering was voordeliger in de richting van midlance. Na eerst
een tijdje op de bank te hebben gezeten heb ik vervolgens all
een maar langlopende projecten gehad als midlancer. Dan draag je dus vooral af en heb je inderdaad weinig voordeel van de constructie. Tegelijkertijd ging ik ook tussen die projecten door niet op zoek naar zelfstandigheid maar dat had meer te maken mijn mijn thuissituatie en overlijden van mijn vrouw..
een stukje zekerheid en gemak bij het zoeken naar
een nieuwe opdracht scheelde mij energie die ik thuis kon gebruiken.
Wat ik wel ontzettend fijn vond (tov. detachering) was de vrijheid.. ik telde niet meer in vakantiedagen, maar nam vrij als ik wilde (en uiteraard als het bij de klant kon

)
Door die vrijheid wist ik al wel snel dat ik niet meer terug zou willen gaan in
een loondienst constructie. Al ruime tijd zat ik nu alweer te kijken naar
zzp'er worden, maar het plezier in mijn huidige opdracht zorgde er tegelijk ook weer voor dat ik die stap nog niet maakte... ik wist bij voorbaat al dat ik niet zou kunnen blijven dan.
Nu stopt mijn huidige opdracht per 1 november en ben ik op dit moment dan ook op zoek naar
een eigen klus als
zzp'er... En stopt het midlance avontuur voor mij. Ondertussen druk bezig met mijn cv weer up-to-date te maken en de zaken als bankrekening en boekhouding regelen.