init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
Als ik had zitten slapen zou ik er inderdaad g
een probleem mee hebben gehad als iets te laat is. Maar heb in december gevraagd, Begin van jaar (denk feb) nog
eens: Hey kan je dit voor mij doen? Vervolgens
een week voor de deadline kreeg ik het bericht dat hij uitstel ging aanvragen na nog
eens
een mail. July maar
eens
een follow up gevraagd en de vraag of dit mij rente gaat kosten (er staat toch
een ton van vorig jaar klaar voor de IB, ik zie het horror scenario al dat ik daar nog even lekker rente over mag gaan betalen van 6% terwijl ik het geld gewoon klaar heb staan). Waarop ik de antwoord kreeg dat dat inderdaad het geval was maar dat de aangifte bijna opgepakt zou worden.
Als je g
een antwoord krijgt op
een adviesvraag, dan moet je echt op zoek naar
een ander. Accountants- belastingadvieskantoren halen hun omzet voornamelijk uit advisering en niet uit het boekhoudgedeelte.
Een eenmanszaak begeleiden naar
een BV, dat is zo’n traject waarvoor je wel
een aantal offertes op kan vragen bij
een accountants/belastingadvieskantoor in de regio. Als je met terugwerkende kracht nog de BV in wil per 1 januari dan heb je nog tot 1 oktober. Ik vind het echt heel raar dat je g
een antwoord krijgt zeker met dit soort deadlines.
Ik zou zeker
wat offertes aanvragen bij accountants/belastingadvieskantoren en anders kijken bij zo’n online aanbieder als firm24/ligo. Ik heb daar zelf g
een ervaring mee, maar wel even naar gekeken bij het oprichten van mijn BV. Uiteindelijk was de notaris om de hoek snel beschikbaar dus ben ik daar verder mee gegaan.
Even
een aanvulling over de kosten: ik was ooit fiscalist en mijn laatste werkgever verdiende daar €375 per uur aan (ik daarvan maar
een schijntje lol). Het kan vele malen duurder, maar ook goedkoper. Toch is het onwaarschijnlijk dat
een goed opgeleide belastingadviseur
een tarief heeft onder de € 100 per uur, ook niet als zelfstandige. Fiscaal recht/economie is
een moeilijke opleiding op HBO/WO niveau en daarna moet je nog
een beroepsopleiding doen en jaarlijks je kennis bijhouden.
Je wordt echt opgeleid om breed fiscaal advies te geven (IB, VPB, BTW, erf- en schenkbelasting en noem het allemaal maar op) en indien nodig
een procedure te voeren bij de bestuursrechter bij conflicten met de Belastingdienst. Bonnetjes inboeken heb ik nog nooit gedaan, daar begin ik nu pas mee als zelfstandige.
Ik zie in dit topic veel IT’ers met tarieven van €100+ per uur. Waarom? Omdat je veelgevraagde en moeilijke kennis hebt? Dat geldt dus ook voor fiscalisten.
[
Voor 22% gewijzigd door
Wolkje op 25-08-2023 13:55
]