Ik heb
een opdracht bij de overheid met
een complexe interne financieringsstructuur waardoor zij intern uren moeten verantwoorden naar de "klanten". Dus ieder
een die eraan werkt houdt z'n uren bij op
een half uur nauwkeurig. Het is wel
een beetje overhead, ook cognitief, om dat bij te houden. Op m'n eigen timesheet schrijf ik gewoon 8u per dag overigens, mijn factuur en hun interne urenadministratie is niet gekoppeld.
In m'n vorige opdracht (g
een overheid maar buitenlandse startup) werd ook gevraagd om uren per taak bij te houden en was het wel gekoppeld aan de facturen. Dat is nog iets minder fijn omdat ik zelf bij
een koffiepauze e.d. echt niet de timer ga stoppen, maar in m'n achterhoofd heb ik dan wel
een beetje het idee dat ik aan het cheaten ben, hoewel ik dat objectief bezien niet vind.
Een ander lastig ding is dat je soms nog niet met
een taak op het bord bezig bent maar in gesprek met
een collega,
een code review aan het doen, aan het zoeken naar de volgende taak, of gewoon doelloos door de software aan het klikken bent om te kijken of er nog gekke bugs boven komen etc. Die tijd moet je dan later alsnog op
een taak schrijven, waarbij niet altijd 1 op 1 duidelijk is welke dan.
Dus zou ik het doen als iemand er om vraagt: ja, als de opdracht leuk is en het tarief goed is heb ik het er wel voorover. Het is wel fijner om gewoon vrij te kunnen werken zonder die tijdsregistratie continu in je achterhoofd, maar ik ga ook weer g
een uurtarief inleveren of
een andere minder leuke opdracht doen waarbij tijdsregistratie niet aan de orde is.